Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.181 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Genestealer schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:21:
Jullie laten mij wel twijfelen hoor! Als ik naar de plaatjes op inet kijkt met vaste kabel valt het wel optisch mee. Zijn jullie niet bang voor vandalisme met vaste kabel?
Dan zal ik ook nog een duit in je twijfelzakje doen. Kies gewoon een Zappi met vaste kabel. Dat is écht veel handiger. Ik gebruik ‘m nu zo’n anderhalf jaar (met vaste kabel dus) en ik moet er niet aan denken dat ik telkens de kabel achter uit de auto moet halen, aan twee kanten aansluiten. En dan heb ik het niet eens over slecht weer. Opruimen ná het laden duurt nog langer omdat je de kabel toch ern beetje wil oprollen achterin je auto.
En of je bang moet zijn voor vandalisme? Dat hangt vooral van je buurt af. Wordt daar veel gemold? Als de Zappi niet (vrijwel) direct aan de openbare weg hangt maar langs je oprit, zou ik daar geen moment bang voor zijn, of het moet wel heel erg bont zijn in je buurt.
Isheara schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:47:
[...] De CT klemmen hebben elk een draad die je in de Zappi monteert, dus geen CAT5 kabel nodig [...].
Dat lijkt me niet handig. Met drie losse CT-draden door één wartel krijg je het niet goed waterdicht afgesloten. Je kunt dus beter de invoer met één CAT5-kabel doen door een wartel van de juiste maat. Ik heb, zeker in de natte maanden, regelmatig last van vocht in mijn Zappi. Dan zit er condens voor het ruitje van het display waardoor het niet goed af te lezen is. Ik adviseer je alles (alle kabeldoorvoeren én de schroeven waarmee je je Zappi ophangt) zodanig te monteren dat het goed waterdicht is.
Ik moet nog uitvlooien waarom/waar het bij mij niet goed dicht zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 24-03-2021 21:41 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 20:43
Bedankt voor jullie voor adviezen. Kan ik waarderen! Bestelling inmiddels omgezet naar vaste kabel variant.

Hoever steekt de Zappi uit met de vaste kabel in de socket? Voor mij bepalend waar ik de Zappi laat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
grindal81 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:00:
toch even verwarring...

3fase zappi => mono fasig aansluiten...

ik heb dit ook uitgevoerd, maar in de zappi L2 en L3 niet aangesloten.
Dan werkt de zappi toch als normaal 1fase toestel?

Wat meerwaarde is er als je bruggen zou leggen van L1 naar L2 en L3 ?
=> kan je dan je wagen wel 3f laden ? (rekening houden met de limiet van je voedingskabel / zekering)?

bv automaat in bord = 32A, dan zou je bv 10A per fase kunnen laden ? = +/- 30A..
zou wel handig zijn... betekend mogelijk tot bijna dubbel zo snel laden als een monofasige setup (7,4kw)
De meerwaarde is dat je zappi zich dan als 1 fase gaat gedragen waardoor je de 3 CT klemmen afzonderlijk in kunt stellen.

Verder geen meerwaarde, niet sneller laden oid.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-10 15:19
Hippe Lip schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:39:
Dat lijkt me niet handig. Met drie losse CT-draden door één wartel krijg je het niet goed waterdicht afgesloten. Je kunt dus beter de invoer met één CAT5-kabel doen door een wartel van de juiste maat.
CT kabels door separate buis en die vanaf onderkant in wartel. Ik heb geen last van vocht.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Isheara schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 01:24:
CT kabels door separate buis en die vanaf onderkant in wartel. Ik heb geen last van vocht.
Ja, als dat een buis is die binnen eindigt zal dat goed gaan. Mijn Zappi hangt tegen de zijgevel bij de zitkamer. Kabel gaat via de kruipruimte en dan zit dat dus anders helaas.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Die wartels kan je absoluut niet weglaten. De Zappi is IP68 en zonder wartels is dat hele ding niet meer waterdicht. Tenzij die binnen in een garage hangt kan je daar beter niet aan beginnen.
Isheara schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 01:24:
[...]
Overigens vind ik het een nadeel van het fysiek aansluiten van je CT-klemmen dat je dus een extra invoer in je Zappi moet maken. Aan de achterkant is weinig ruimte en aan de onderkant vind ik geen fijn idee. Veel te gevoelig voor iets wat er tegen aan kan stoten. (En lelijk) 8)
Ik denk overigens dat als je de 3 standaard kabels van de CT's door 1 wartel haalt dat de boel ook niet meer heel goed waterdicht is. (zoals @Hippe Lip zegt dus)

Probleem wat bij mijn installatie ook naar boven kwam is de positie van de invoer van de stroomkabel.
Ik heb het aan laten leggen met een 5x 6mm² YMVK kabel. (Dikke kabel dus grote wartel)
De positie van de wartel aan de achterkant (op dat ronde stuk) is helaas wel zo dat bij de bekabelde versie van de Zappi de binnenkant van de voorplaat in de weg zit voor die wartel. Beetje lastig uit te leggen, maar ik moest de ingevoerde kabel zover terugduwen in de wartel dat de buitenmantel nog maar net (<1mm) uit de wartel steekt.
Beste is om die wartel zo hoog mogelijk in de Zappi te zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Paling1 op 25-03-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik ga verhuizen en heb wat advies nodig.

Ik heb nu een EVBox Businessline (1P/16A, 3.7kW) laadpaal.
Maar in mijn nieuwe huis wil ik een 3P/16A, 11kW) laadpaal.

Voor mij is belangrijk:
- doorbelasting (heb laadpas van mijn werk)
- Het backoffice abonnement (voor 1 paal) van EVBox wordt door mijn werk betaald, dus die wil ik eigenlijk behouden
- GPRS verbinding (liever niet WiFi)
- loadbalancing voor de nieuwe 3P laadpaal

Ik zat te kijken naar de EVBox Elvi paal.
Volgens mij kan ik deze toevoegen in mijn huidige backoffice abonnement als ik de huidige businessline eruit verwijder. Wat ik niet precies begrijp is of deze paal loadbalacing kan doen en of deze een GPRS verbinding heeft.

Is er iemand bekend met de Elvi?

Edit: zit er een 3G abonnement bij? Of moet je die nog los afsluiten?

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 25-03-2021 10:38 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Paling1 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:22:

Probleem wat bij mijn installatie ook naar boven kwam is de positie van de invoer van de stroomkabel.
Ik heb het aan laten leggen met een 5x 6mm² YMVK kabel. (Dikke kabel dus grote wartel)
De positie van de wartel aan de achterkant (op dat ronde stuk) is helaas wel zo dat bij de bekabelde versie van de Zappi de binnenkant van de voorplaat in de weg zit voor die wartel. Beetje lastig uit te leggen, maar ik moest de ingevoerde kabel zover terugduwen in de wartel dat de buitenmantel nog maar net (<1mm) uit de wartel steekt.
Beste is om die wartel zo hoog mogelijk in de Zappi te zetten.
Ik heb ook de bekabelde versie van de Zappi, en met de plaats van de wartel kom ik gelukkig niet in de problemen, ik gebruik ook 5x 6mm² YMVK kabel.

Omdat ik de wartel met het grootste deel aan de binnenkant heb zitten valt de sluitring van de wartel precies in de uitsparing op de achterzijde van de Zappi en kan deze dus gewoon vlak tegen de muur gehangen worden.

Om de kabels van de CT klemmen te kunnen invoeren was een separate leiding en dus wartel nodig ivm waterdichtheid. Helaas kon dat niet via dezelfde wartel als de kabel, dus loopt via de onderkant.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Isheara schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:23:
[...]

Ik heb ook de bekabelde versie van de Zappi, en met de plaats van de wartel kom ik gelukkig niet in de problemen, ik gebruik ook 5x 6mm² YMVK kabel.

Omdat ik de wartel met het grootste deel aan de binnenkant heb zitten valt de sluitring van de wartel precies in de uitsparing op de achterzijde van de Zappi en kan deze dus gewoon vlak tegen de muur gehangen worden.

Om de kabels van de CT klemmen te kunnen invoeren was een separate leiding en dus wartel nodig ivm waterdichtheid. Helaas kon dat niet via dezelfde wartel als de kabel, dus loopt via de onderkant.
Beetje krom omschreven door mij waarschijnlijk. Maar zo zit het bij mij ook.

Probleem zit aan de binnenkant. Die wartel steekt een behoorlijk stuk naar binnen. Dan komt de kabel met de aders eruit. De aders moeten een bocht naar boven maken om uit te lijnen met de aansluitterminals.
Maar de deksel van de Zappi met daarin de ophangsocket van de laadkabel steekt ook een heel stuk naar binnen. Precies op het stuk waar dus de wartel zit. Ik moest dus mijn invoerkabel heel ver terugduwen om de boel zonder problemen dicht te kunnen schroeven.
Een wartel voor een 5x 4mm² is al een stuk kleiner, dus dat zal al wel schelen. Maar voor het mooi zou de invoer eigenlijk een stuk hoger en naar de zijkant moeten...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OCentMN2ojHDjQLlwfVvfDoBuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaAlrxhy2nJPbSn2UPbFpbSs.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is nog voordat de kabel een stuk teruggeduwd moest worden...

In 1 van de installatie filmpjes van MyEnergi gebruiken ze trouwens een platte invoerkabel. Ook wel netjes. Alleen langwerpige gaten boren is zo lastig... :9

[ Voor 16% gewijzigd door Paling1 op 25-03-2021 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-10 17:53
Genestealer schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:02:
Bedankt voor jullie voor adviezen. Kan ik waarderen! Bestelling inmiddels omgezet naar vaste kabel variant.

Hoever steekt de Zappi uit met de vaste kabel in de socket? Voor mij bepalend waar ik de Zappi laat plaatsen.
25 centimeter.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:05
Ik heb een eerste offerte ontvangen voor een Newmotion Advanced 2.1 laadpaal in combinatie met een Dynamic Power Management module en een vaste laadkabel van 5 meter. Alles bij elkaar inclusief installatie: 1960,- Euro inclusief BTW. Er hoeft niet gegraven te worden. Is dit een beetje een schappelijke prijs?

Het wringt zo dat ze maandelijkse kosten rekenen voor de loadbalancing, maar een Alfen laadpaal is weer behoorlijk duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door vinom op 25-03-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:42
vinom schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:33:
Ik heb een eerste offerte ontvangen voor een Newmotion Advanced 2.1 laadpaal in combinatie met een Dynamic Power Management module en een vaste laadkabel van 5 meter. Alles bij elkaar inclusief installatie: 1960,- Euro. Is dit een beetje een schappelijke prijs?

Het wringt zo dat ze maandelijkse kosten rekenen voor de loadbalancing, maar een Alfen laadpaal is weer behoorlijk duurder.
Dat is incl BTW en ex de maandelijkse kosten denk ik? Hoe is de installatie? Hoeveel meter en moeten ze veel graven?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:43
Hallo Allemaal,

Sinds een aantal weken heb ik een EVBox Elvi aan de muur hangen via mijn werkgever.
Bij de installatie is een EV-Optimzer geplaatst en omdat ik al een P1 apparaatje in gebruik had ook P1 splitter.

Nu is het probleem alleen dat zodra ik de P1 reader welke ik al had aansluit op de splitter de EV-Optimizer er voor zorgt dat de EVBox stopt met laden. Van de leverancier kreeg ik het advies een actieve splitter te gebruiken, maar helaas veranderd dit niets aan de zaak.
Om uit te sluiten dat mijn P1 reader iets vreemds doet heb ik een andere P1 reader (P1 to USB) aangeschaft, wat hetzelfde resultaat geeft... de Box stopt instant met laden als de P1 reader wordt aangesloten.

Heeft iemand van jullie dit gedrag toevallig eerder gezien? en zo ja wellicht een oplossing gevonden?

Alvast bedankt.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Laatst online: 21:05
Inspired schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:08:
[...]

Dat is incl BTW en ex de maandelijkse kosten denk ik? Hoe is de installatie? Hoeveel meter en moeten ze veel graven?
Goed opgemerkt, even aangepast in de post. Het is inclusief BTW en zonder graven, want het kan via de kruipruimte en aan de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 15-10 15:27
Genestealer schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:21:
[...]
Jullie laten mij wel twijfelen hoor! Als ik naar de plaatjes op inet kijkt met vaste kabel valt het wel optisch mee. Zijn jullie niet bang voor vandalisme met vaste kabel?
Ben niet zo gauw bang. Bovendien is vandalisme hier niet toegestaan ;)
En afgelopen 2 jaar geen last gehad.
en last but not least hangt hij in het zicht van mijn videodeurbel dus de vandaal wordt keurig geregistreerd en kan bij wijze van spreken de rekening thuis verwachten.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[b][Het wringt zo dat ze maandelijkse kosten rekenen voor de loadbalancing, maar een Alfen laadpaal is weer behoorlijk duurder.
Voor een Alfen eve SPL laadunit (10 m kabel + nieuwe automatenkast + UTP - wandbevestiging) bedroeg het factuur hier 2.450 € (incl. 6% BTW).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Genestealer schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:56:
Ik heb bewust gekozen zonder vaste laadkabel. Vind een versie met vaste kabel optisch super lelijk aan huis.
Niets zo makkelijk dan een vaste kabel. ;)
Wij hebben hier de gewoonte dat diegene die thuisparkeert de BEV ook aan de laadpaal koppelt en diegene die vertrekt loskoppelt. Dat wil je na een tijd echt niet meer doen met een losse kabel.
Vandalisme is hier geen punt. Na twee jaar (gelukkig) nog geen last van gehad. En als een vandaal wil toeslaan heeft hij wel makkelijker werk door de auto of de unit zelf te vandaliseren dan zo'n stijve zwarte kabel.
De plastic cover van een laadunit is mijn inziens gevoeliger voor vandalen dan de kabel. Hierin begrijp ik je punt dus niet.

En de laadunit hangt hier naast de vuilcontainer. :+ Optisch dus geen punt.
Zo'n netjes opgerolde laadkabel neemt trouwens optisch minder plaats in dan een muurtuinhaspel. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 26-03-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-10 16:42

Aapje

Opel-beun
Nou Alfen heeft schijnbaar m'n laadpaal bekeken op afstand, die kwamen via Eneco terug met:
Intussen kan ik aangeven dat de home load balancing niet volledig correct stond ingesteld. In combinatie met de 25A-automaat zorgde dit er voor dat een overbelasting mogelijk was.
Hopelijk een kleine verklaring waarom m'n hoofdzekering geploft is gok ik... Kan maar zo zijn dat wanneer hij had moeten downscalen hij dat niet gedaan heeft en de hoofdzekering aardig verwarmt heeft... Op een gegeven moment heeft zo'n hoofdzekering natuurlijk ook metaalmoeheid...

Heeft iemand hier enig idee waar ik kan vinden hoe zo'n loadbalancing reageert op loads meer dan 16A op een fase? Aflen paal, Eve Single. Kon zo 123 niks vinden op de site van Alfen hierover... beetje magische blackbox zo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spellingerror
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-06-2021
Iemand tips voor een bedrijf die maatwerk levert voor thuisladen?

Oude situatie: 3x50a.
We hadden een 7.4kw paal aan 1 zekering.

Nu ga ik verhuizen, gasloze woning. Voorlopig 3x25a. Ik wil kijken of er dynamic load balancing kan met de oude paal en evt 3x25a naar 1x32a? Ook zou ‘alleen laden op zonnepanelen’ een leuke toevoeging zijn.

Overweeg alsnog 3x35a of 3x50a te nemen ivm kookplaat, hogedruk stoomoven, sauna, zonnepanelen. Maar dat komt later pas.

De offertes die ik tot nu toe heb opgevraagd is bij ‘persoonlijke aanpak’ sites die vervolgens gewoon een top 3 mailen. Hier heb ik niks aan...

Hoor graag, dankuwel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:43

timovd

Voorsprong door techniek

@Spellingerror, Is zelfbouw een optie?
Zelfbouw Laadpaal ervaringen (word je weer doorverwezen naar een ander topic :+ )

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Spellingerror schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:24:
Iemand tips voor een bedrijf die maatwerk levert voor thuisladen?

Oude situatie: 3x50a.
We hadden een 7.4kw paal aan 1 zekering.

Nu ga ik verhuizen, gasloze woning. Voorlopig 3x25a. Ik wil kijken of er dynamic load balancing kan met de oude paal en evt 3x25a naar 1x32a? Ook zou ‘alleen laden op zonnepanelen’ een leuke toevoeging zijn.
Grootste vraag mbt eventuele keuze is of wel/niet een laadpas/back end registratie vereist is.
Als dit niet hoeft is een 3f Zappi volgens mij (en velen met mij) een no brainer, ook omdat je zonnepanelen en loadbalancing noemt.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spellingerror
Isheara schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:32:
[...]

Grootste vraag mbt eventuele keuze is of wel/niet een laadpas/back end registratie vereist is.
Als dit niet hoeft is een 3f Zappi volgens mij (en velen met mij) een no brainer, ook omdat je zonnepanelen en loadbalancing noemt.
Pasje hoeft niet. Heb nu zo’n zakelijke paal, maar via de leverancier heb ik dat gehannes eraf laten halen. Paal staat achter een hek, niemand die stiekem kan laden :)

Zijn er geen mogelijkheden om van 3 fase naar 1 fase met 0-7.4kw output te komen? Zou zonde zijn om deze weg te moeten doen. Ik zal zappi eens bekijken, die geeft gewoon 1 fase naar 1 fase óf 3 fase naar 3 fase door zo te lezen?

Zelfbouw is geen optie, ik ben een kantoor mannetje... Ik weet het verschil tussen links en rechts niet bij technische dingen :) !

[ Voor 4% gewijzigd door Spellingerror op 26-03-2021 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Spellingerror schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:01:
Zijn er geen mogelijkheden om van 3 fase naar 1 fase met 0-7.4kw output te komen?
Jawel, maar zo'n apparaat is ook niet goedkoop. Zie Proton_ in "Het grote "thuis laden van je EV" topic." en eltron in "Het grote "thuis laden van je EV" topic.".

Moet je of wil je op 7,2kW laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Laatst online: 22:48
Ik ben aan het kijken voor een New Motion Home Advanced wallbox.
Op de website van NewMotion spreken ze over de Home Advanced 2.1
Als ik echter zoek op het internet vind ik alleen maar de Home Advanced (zonder 2.1).
Vaak hebben ze het dan over de '3e generatie'.
Een enkele website biedt hem aan als de 2.1 variant en spreekt dan over de 4e generatie.

Ik kan echter nergens vinden of er verschillen zijn en wat dan het verschil is.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Frank_P schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:26:
Ik ben aan het kijken voor een New Motion Home Advanced wallbox.
Op de website van NewMotion spreken ze over de Home Advanced 2.1
Als ik echter zoek op het internet vind ik alleen maar de Home Advanced (zonder 2.1).
Vaak hebben ze het dan over de '3e generatie'.
Een enkele website biedt hem aan als de 2.1 variant en spreekt dan over de 4e generatie.

Ik kan echter nergens vinden of er verschillen zijn en wat dan het verschil is.

Iemand een idee?
Er is een 2.0 en een 2.1 versie. De laatste is de nieuwste met ingeboude DC lek beveiliging. Kan best zijn dat sommige shops nog de 2.0 verkopen. Al is die al even uit het assortiment bij NM. Ik zou anders de shop gewoon mailen welke versie ze leveren als ze dit niet vermelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
Spellingerror schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:01:
Ik zal zappi eens bekijken, die geeft gewoon 1 fase naar 1 fase óf 3 fase naar 3 fase door zo te lezen?
Of je kunt de 3fase Zappi in eerste instantie aansluiten op 1fase, en later 3 fase.
Zie mijn post van gisteren hierboven ergens...

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Inspired schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:31:
[...]

Er is een 2.0 en een 2.1 versie. De laatste is de nieuwste met ingeboude DC lek beveiliging. Kan best zijn dat sommige shops nog de 2.0 verkopen. Al is die al even uit het assortiment bij NM. Ik zou anders de shop gewoon mailen welke versie ze leveren als ze dit niet vermelden.
Bedankt voor je reactie, dat is dan duidelijk.
Het gaat hier om een auto van de zaak en de paal zal dus ook door de werkgever betaald worden alsmede de energie verrekening.
Ik dacht specifiek de Home Advanced nodig te hebben voor elektriciteit verrekening, maar kan dit ook met de Fast variant bijv? Of met een business variant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Frank_P schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:51:
[...]

Bedankt voor je reactie, dat is dan duidelijk.
Het gaat hier om een auto van de zaak en de paal zal dus ook door de werkgever betaald worden alsmede de energie verrekening.
Ik dacht specifiek de Home Advanced nodig te hebben voor elektriciteit verrekening, maar kan dit ook met de Fast variant bijv? Of met een business variant?
Met de Standard & Fast variant kan het ook wel volgens mij. Maar dan kunnen gasten (met een eigen pas) niet laden. Ook heb je voor Dynamic Power Management een Advanced nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Hopelijk krijg ik mijn werkgever zo ver dan om voor de Advanced te gaan dan.
Ik heb de aanvraag gedaan om 1->3 fasen te gaan.
Load balancing lijkt me erg handig met een ID.3 op 11kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Frank_P schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:56:
Hopelijk krijg ik mijn werkgever zo ver dan om voor de Advanced te gaan dan.
Ik heb de aanvraag gedaan om 1->3 fasen te gaan.
Load balancing lijkt me erg handig met een ID.3 op 11kw.
Ja, is op zich wel prettig. Ook wat afhankelijk van je verbruik in huis. Ik heb dezelfde paal met DPM maar eigenlijk laad ik altijd 's nachts en heb ik DPM eigenlijk niet nodig. Overdag is het wel handig als er bezoek is met een BEV. Als we dan koken & wassen en laden dan is DPM bij ons wel nodig. Al klapt de automaat er ook weer niet zo snel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spellingerror
Isheara schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:46:
[...]

Of je kunt de 3fase Zappi in eerste instantie aansluiten op 1fase, en later 3 fase.
Zie mijn post van gisteren hierboven ergens...
Dank, duidelijk.
Er bestaat nog niks wat ‘streeft’ naar 7.4kw laden naar je auto over 1 fase en deze 7.4 kw bij elkaar snoept door 3 fases te lezen (wat is vrij) en het zo van 3 naar 1 door te geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Spellingerror schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:01:
[...]

Dank, duidelijk.
Er bestaat nog niks wat ‘streeft’ naar 7.4kw laden naar je auto over 1 fase en deze 7.4 kw bij elkaar snoept door 3 fases te lezen (wat is vrij) en het zo van 3 naar 1 door te geven?
Jawel, zie post van @JeroenE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spellingerror
Heb je een linkje? Zit door de berichten te scrollen, maar zie niks wat er op lijkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Spellingerror
JeroenE in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

3fase thuisbatterijen kunnen het ook :)
Over dure oplossingen gesproken...
(maar 3x50A is ook niet gratis).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spellingerror
Top, dank! Ik bestel er gelijk 1 om te testen.
Ik wil op 7.2 kw laden, moet niet. Maar wel handig. Soms rij ik 4 dagen op rij 400 km per dag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 22:36
Leuk om te zien dat Tweakers ook veel EV topic heeft met veel aanwezige kennis.
Daar zou ik dan bij dezen graag gebruik van willen maken.

Ik heb toch maar besloten om thuis een wallbox te plaatsen en altijd leuk om te kijken hoe ver ik zelf kom.
Mijn elektricien heeft een mooi DHZ pakket voor me samengesteld met een wallbox, bekabeling met o.a. een dikke 6mm2 kabel maar ook een ALS.
Vandaag alles opgehangen, kabels ingraven, gat in de kruipruimte geboord en alle bekabeling komt nu uit in de meterkast en hangt voor de groepenkast te bungelen.
De groepenkast opengedraaid en een vrij positie gezocht voor de ALS om deze vervolgens separaat van de overige ALSsen aan te sluiten dedicated voor de wallbox.

Tot zover gaat het goed en de 6mm2 ligt klaar om het aan elkaar te knopen maar toen bedacht ik dat ik wellicht een installatieautomaat mis in het DHZ pakket.

Mag ik de wallbox direct op de ALS aansluiten en is dat dan voldoende? Of is mijn elektricien vergeten er een automaat bij doen?
Mijn elektricien kan ik maandag pas weer bereiken want het is geen noodgeval maar ik wil het morgen graag afmaken als dat kan.

Er is hier vast wel iemand die dit weet en ik wil alles netjes volgens de regels aansluiten. Mocht ik een automaat missen dan zal ik dus tot volgende week moeten wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
Ik lees net dat als het een alamat is dat een extra installatieautomaat niet nodig is.
Het gaat om een Gewiss B32 GW 95170 aardlekautomaat.

Heb ik nu antwoord op mijn eigen vraag gegeven? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Pandarrama op 26-03-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 15:19
Tweakers met een Alfen wallbox via Eneco, hoe lang heeft het bij jullie geduurd voordat je de inlog voor het Eneco portal had en voordat de paal via de QR code te gebruiken was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Pandarrama schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:51:
Ik lees net dat als het een alamat is dat een extra installatieautomaat niet nodig is.
Het gaat om een Gewiss B32 GW 95170 aardlekautomaat.

Heb ik nu antwoord op mijn eigen vraag gegeven? 8)7
Heel kort: ja. ;) Heb je de Wallbox pulsar plus met ingebouwde DC lekstroombeveiliging? In dat geval is het af met de aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Bedankt voor de bevestiging.
Nee het is een NewMotion. Geen idee of die ingebouwde DC lekstroombeveiliging heeft.
Ik zal eens zoeken of daar iets over te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Ik lees net dat deze DC lekstroombeveiliging heeft.

https://www.chargemakers.com/store/newmotion-home-advanced/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijverdal85
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-02-2022
Goedemiddag,

Wellicht dat jullie me kunnen helpen met onderstaande:

Ik heb een Zappi V2 laadpaal met een 3x25a aansluiting, dus ik kan maximaal 11kw laden.

In de fast modus levert hij echter maar maximaal ongeveer 5kw. Moet ik ergens een instelling veranderen, iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Wat voor auto gebruik je?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijverdal85
Opel Corsa met 11 kw lader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Nijverdal85 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:41:
Goedemiddag,

Ik heb een Zappi V2 laadpaal met een 3x25a aansluiting, dus ik kan maximaal 11kw laden.

In de fast modus levert hij echter maar maximaal ongeveer 5kw. Moet ik ergens een instelling veranderen, iemand enig idee?
Hoe staat de supply grid limit en de device limit in de Zappi (geavanceerde instellingen)? Als die te laag staat zal dat de maximale laadsnelheid beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijverdal85
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYNYQ9IKfbYnWx3Yh8IX90-1XXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjgRf0UT8uS6mdRjZKULiJXp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLNuOT3k5E_wrh9T0G5iq6jl8iM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqnodcWA1hVXcl8E6qxd9kRi.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit zo goed staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Ik zou zelfs zeggen dat device limit op 16A moet ipv 32A. Ik heb zelf de 1F Zappi en grid staat op 40 en device op 32. Device moet altijd lager zijn dan grid, want anders kan je de hoofdzekering overbelasten en werkt load balancing niet. Dat zeggende zou het opmerkelijk zijn als dat aanpassen zorgt voor een hogere laadsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijverdal85
InterCC schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:24:
[...]

Ik zou zelfs zeggen dat device limit op 16A moet ipv 32A. Ik heb zelf de 1F Zappi en grid staat op 40 en device op 32. Device moet altijd lager zijn dan grid, want anders kan je de hoofdzekering overbelasten en werkt load balancing niet. Dat zeggende zou het opmerkelijk zijn als dat aanpassen zorgt voor een hogere laadsnelheid.
Ik ga even informeren bij de installateur, dank voor je reactie!

Mochten er nog andere mensen zijn met tips, ik houd me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Device limit kan een stuk lager. 16A zou genoeg moeten zijn voor een Corsa. Die pakken niet heel veel meer dan 10kW. Tenminste als.je een 3-fase Corsa hebt..... Met een 1-fase is dat veel minder...
Maak je gebruik van de load balancing? Zitten je CT klemmen wel juist gemonteerd?
Andere grote verbruikers aan staan tijdens het opladen?

[ Voor 9% gewijzigd door Paling1 op 27-03-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 20:12
InterCC schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:24:
[...]

Dat hoeft echt niet. Als je zappi op 32A is afgezekerd kan hij hierdoor extra gebruik maken van de zonnepanelen, meer dan de 25A van grid dus. En loadbalancing werkt prima dan.
Los van dat je dan niet selectief bent, maar ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Goedemiddag,

Laat even een foto zien van tijdens het laden. Ik vermoed dat ie op 1 fase laad ipv 3 fase om 1 of andere reden (bijv. de veiligheid van de zappi om niet 3-fase auto's met een verkeerde omvormer te laten kortsluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

thehog schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:23:
[...]

Dat hoeft echt niet. Als je zappi op 32A is afgezekerd kan hij hierdoor extra gebruik maken van de zonnepanelen, meer dan de 25A van grid dus. En loadbalancing werkt prima dan.
Los van dat je dan niet selectief bent, maar ok.
Voor een Corsa heeft alles boven de 16A toch geen zin? Die trekt max 10kW uit een laadpaal. Dan is 16A genoeg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Paling1 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:39:
[...]

Voor een Corsa heeft alles boven de 16A toch geen zin? Die trekt max 10kW uit een laadpaal. Dan is 16A genoeg toch?
Voor een corsa met 3-fase omvormer zoals hij heeft wel ja. Maar waarom zou je je zappi beperken als het niet nodig is? Als die ene vriend een keer langs komt met een 1-fase omvormer of een 3-fase 22kW dan wil je hem toch ook helpen?
Je auto mag maximaal 130km op de snelweg. Dus waarom niet dan limiteren op 130-140km per uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

thehog schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:49:
[...]

Voor een corsa met 3-fase omvormer zoals hij heeft wel ja. Maar waarom zou je je zappi beperken als het niet nodig is? Als die ene vriend een keer langs komt met een 1-fase omvormer of een 3-fase 22kW dan wil je hem toch ook helpen?
Je auto mag maximaal 130km op de snelweg. Dus waarom niet dan limiteren op 130-140km per uur?
Als je hem wil instellen op 32A moet je ook wel zeker weten dat de bekabeling in en naar je groepenkast dik genoeg is.
22kW op een normale 3x 25 A aansluiting is ook vrij veel...
Enne een Corsa is afgeregeld op 150km/h... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Plaats eens een foto van de groep in je meterkast? Zou me niks verbazen als hij op 1 fase is aangesloten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Paling1 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:03:
[...]

Als je hem wil instellen op 32A moet je ook wel zeker weten dat de bekabeling in en naar je groepenkast dik genoeg is.
22kW op een normale 3x 25 A aansluiting is ook vrij veel...
Enne een Corsa is afgeregeld op 150km/h... :+
Ik neem even aan dat de installateur weet wat ie doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Makrolon schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:55:
[...]

Plaats eens een foto van de groep in je meterkast? Zou me niks verbazen als hij op 1 fase is aangesloten.
Is inderdaad ook een optie.... Zou wel een behoorlijk domme actie van de installateur zijn....
Eenvoudig te controleren in 1 van de Zappi menu's trouwens. Er is een menu waar de spanningen per fase getoond worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:33
<knip>

[ Voor 98% gewijzigd door MeTooPV op 27-03-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 15-10 15:27
Goedemiddag,

Is er in de auto een beperkte laadsnelheid ingesteld?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijverdal85
- had net een foutmelding tijdens laden, zie foto 1
- na de reset laad hij ineens met een hoger vermogen, zie foto 2.
- meterkast, zie foto 3
- foto tijdens laden, zie 4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFR4R5svABjZAsXx2nx5iMRddkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljfufc9ev3180MHSMK2v8O2A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zfeg4d4t9g3JhvbKpJy5_KSZ0EU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PmHeTim7VrsJxVhS0uyRuL5m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Sz2Hgj5AdLQh2oWZrOVwAEYkEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kUMGWe80LqW91xggl8oqNlg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9oSenLI4FWoNFVIuXcwwzeS2WM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ItScU9gg5lHEe9F1DCvCE4q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Jammer dat je net niet de hele display van die error hebt. Nu is het gokken wat de undervoltage waarde was

Maar in foto 4 zie je aan de 3 in de zappi icoon (midden in display onder het huisje) dat ie op 3 fasen aan het laden is. Als ie weer eens op 5kW bezig is ben ik benieuwd of hij dan ook op 3 staat.

Los daarvan is 9kW ook laag, tenzij de auto bijna vol is. Je hebt nog ruimte over op het grid om hoger te laden.
Zelfs als zou die 1.2kW naar je huis op 1 fase zitten blijft er nog voldoende over (25A *230v = 5750W, dan 5750 - 1200 = 4,5kW per fase dus totaal ruim 13kW over). Tenzij die voltage erg laag is bij jouw. Heb je enig idee wat voor kabel de installateur heeft geplaats en hoe lang die kabel is? Op een offerte af te lezen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
C.QL schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:02:
[...]

Ik kan niet spreken voor de Zappi, maar voor de SMA EV Charger is het zowel op 1 als 3 fasen een minimum van 1.3 kW.
Zie als documentatie.
[Afbeelding]

Hier in België is de saldering heel onzeker en voor diegene met een digitale meter al afgeschaft. Ik heb nog een analoge meter, maar om in de toekomst voldoende zonne-energie te kunnen laden met mijn 5kVA PV-omvormer, is dat inderdaad een belangrijk beslissingspunt geweest.
Ik heb hem nog niet -wel al besteld-, maar praktijkervaring heb ik dus helaas niet (carport moet nog gebouwd worden).
Ik snap dit toch nog niet helemaal. Ik heb 3-fase hoofdaansluiting met 3-fase PV omvormer en dito laadpaal. Als ik met 1-fase al kan gaan laden vanaf 1.3 kW dan is dat toch ook gewoon 6 A voor die fase. Maar dan is bij gelijke verdeling van de load in huis de stroom door de andere 2 fases waarschijnlijk toch ook ca. 6 A. Dus dan kun je toch net zo goed meteen met 3-fases gaan laden? Of mis ik iets?
Of is het zo dat deze laders het vermogen van 3 fases kunnen samenpakken tot 1 fase voor het laden??

[ Voor 3% gewijzigd door klompje65 op 27-03-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
klompje65 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 21:57:
[...]

Ik snap dit toch nog niet helemaal. Ik heb 3-fase hoofdaansluiting met 3-fase PV omvormer en dito laadpaal. Als ik met 1-fase al kan gaan laden vanaf 1.3 kW dan is dat toch ook gewoon 6 A voor die fase. Maar dan is bij gelijke verdeling van de load in huis de stroom door de andere 2 fases waarschijnlijk toch ook ca. 6 A. Dus dan kun je toch net zo goed meteen met 3-fases gaan laden? Of mis ik iets?
Ja klopt. Maar als ik jouw vraag teruglees gaat het je om de opwekking en eco+ van de zappi.
Dan moet je dus 3x6A aan opwek hebben voordat de zappi op eco+ gaat laden. Tenzij je instelt dat de zappi op eco+ alleen op 1-fase laad. Of dat je bijv. 50% groen wilt ipv 100% groen en dan is 3x3A al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
thehog schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:06:
[...]

Ja klopt. Maar als ik jouw vraag teruglees gaat het je om de opwekking en eco+ van de zappi.
Dan moet je dus 3x6A aan opwek hebben voordat de zappi op eco+ gaat laden. Tenzij je instelt dat de zappi op eco+ alleen op 1-fase laad. Of dat je bijv. 50% groen wilt ipv 100% groen en dan is 3x3A al voldoende.
Maar dat is precies wat ik niet snap. Waar je zegt: "Tenzij je instelt dat de zappi op eco+ alleen op 1-fase laad".
Als ik dan 6A heb op die fase (dus 1.4 kW) dan begint ie met laden. Maar mijn punt is dat de kans groot is dat dan de andere 2 fases waarschijnlijk ook ca. 6A kunnen leveren en dan kan ik net zo goed meteen met 4.2 kW gaan laden. Of is het zo dat deze laders zoals de zappi de 3-fases vermogen kunnen 'bundelen' tot 1-fase laden? Dus bijvoorbeeld bij 2*230 = 460 W per fase??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:27
Nee, als er over 3 fasen 1,4 kW totaal wordt teruggeleverd, gaat de Zappi over 1 fase je auto met 1,4 kW laden. Dus op die ene fase trek je 933 W uit het net, en op de 2 andere blijf je 466 W per fase terugleveren.

[ Voor 31% gewijzigd door guido66 op 27-03-2021 22:34 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
guido66 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:31:
Nee, als er over 3 fasen 1,4 kW totaal wordt teruggeleverd, gaat de Zappi over 1 fase je auto met 1,4 kW laden. Dus op die ene fase trek je 933 W uit het net, en op de 2 andere blijf je 466 W per fase terugleveren.
Ok, duidelijk maar dat zie ik dan weer niet als ECO+ of wat ik begreep dat ECO+ zou doen. Ik bedoelde dus mijn punt in het geval van ECO+ waar ik helemaal geen stroom uit het net wil trekken en alleen PV stroom overschot wil gebruiken voor het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@klompje65 Wellicht is het ook een misverstand van de definitie? Als je op fase 1 932W uit het net haalt en op fase 2 en fase 3 ieder 466W het net in stopt haal je in totaal dus 0W uit het net.

Als je heel letterlijk kijkt wordt je auto dan niet met enkel PV geladen, maar voor slechts 1/3e. De andere 2/3e komt uit het net. Maar jij stopt die wel 2/3e wel terug het net op zodat bij wijze van spreken de koffie van de buurman op jouw PV wordt gezet ipv stroom uit het net.

Als je dat administratief tegen elkaar wegstreept dan heeft de buurman weer stroom uit het net gebruikt en is jouw auto wel met enkel PV geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:27
Het kost je ook niks en dat blijft zo, want de administratieve teller neemt het gemiddelde van de 3 fasen, in dit geval dus nul.

Als dit niet mogelijk was, moest je minimaal 4,2 kW opwekken om de auto op zonnestroom te laden.

[ Voor 28% gewijzigd door guido66 op 28-03-2021 08:50 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Inderdaad. Stroom is stroom en of het nou uit je PV of uit het net komt. Zolang de teller maar 0 blijft en je er hierdoor niet voor hoeft te betalen.
Sowieso met de huidige salderinsregeling in nederland natuurlijk helemaal niet nodig om het 'realtime' in je auto te stoppen maar leuk is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
JeroenE schreef op zondag 28 maart 2021 @ 07:50:
@klompje65 Wellicht is het ook een misverstand van de definitie? Als je op fase 1 932W uit het net haalt en op fase 2 en fase 3 ieder 466W het net in stopt haal je in totaal dus 0W uit het net.

Als je heel letterlijk kijkt wordt je auto dan niet met enkel PV geladen, maar voor slechts 1/3e. De andere 2/3e komt uit het net. Maar jij stopt die wel 2/3e wel terug het net op zodat bij wijze van spreken de koffie van de buurman op jouw PV wordt gezet ipv stroom uit het net.

Als je dat administratief tegen elkaar wegstreept dan heeft de buurman weer stroom uit het net gebruikt en is jouw auto wel met enkel PV geladen.
Precies, het was dus een definitiekwestie rond een begrip als 'ECO+'. Opgelost! In feite worden de 3 fases 'virtueel gebundeld' doordat verrekening plaatsvindt in de meter. Perfect!! Dat betekent dat zodra het netto vermogen over 3 fases samen boven de 1380 Watt zit ik al met 1 fase kan gaan laden met 6A of zoveel meer als beschikbaar. Met een e-Golf die maar met 2 fases laadt kan ik dan volgens mij ook al met 3 fases gaan laden zodra het totaal teruggeleverd vermogen over 3 fases boven de 2760 Watt (2 * 6 * 230) uitkomt. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
klompje65 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:55:
[...]

Precies, het was dus een definitiekwestie rond een begrip als 'ECO+'. Opgelost! In feite worden de 3 fases 'virtueel gebundeld' doordat verrekening plaatsvindt in de meter. Perfect!! Dat betekent dat zodra het netto vermogen over 3 fases samen boven de 1380 Watt zit ik al met 1 fase kan gaan laden met 6A of zoveel meer als beschikbaar. Met een e-Golf die maar met 2 fases laadt kan ik dan volgens mij ook al met 3 fases gaan laden zodra het totaal teruggeleverd vermogen over 3 fases boven de 2760 Watt (2 * 6 * 230) uitkomt. Thanks!
Als je overigens 'net phases' op 'off' zet in die eerste foto dan telt hij die fase verschillen niet op en moet je werkelijk per fase voldoende hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 16:46
Nijverdal85 in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."Nijverdal85 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @

[Afbeelding]
Wel gaaf dat dit kan.
Als de salderingsregeling vervalt zou dit mogelijk interessant kunnen zijn (even wachten wat de regeling wordt uiteraard).

Even een gedachte over hoog/laag (normaal/dal) tarief.
Ik ga er hierbij van uit dat je panelen over het jaar gezien véél minder leveren dan je auto verbruikt:

Voor nu is het kosten technisch interessanter om overdag niet te laden, maar alleen 's nachts/ weekend, tijdens het dal tarief.

Zonder auto kunnen je panelen het dag verbruik van je woning compenseren, zodat je geen energie op hoog tarief hoeft in te kopen.

De auto verbruikt veel, veel meer dan je panelen via salderen kunnen leveren.
Dus door dan op laag tarief 's nachts te laden bespaar je per kWh 1,7 tot 2 cent.

Als je 2000 kWh thuis laad in een jaar, bespaar je bij 1,7cent dus al 34 euro.
Bij 5000 kWh en 2 cent is dat al 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
GMJansen schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:28:
[...]

Voor nu is het kosten technisch interessanter om overdag niet te laden, maar alleen 's nachts/ weekend, tijdens het dal tarief.
Of je neemt een EasyEnergy stroom abonnement en krijg je op dit moment geld terug als je je auto aan het laden bent. https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
(los van de energiebelasting die je nog wel betaald uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
[...]

Even een gedachte over hoog/laag (normaal/dal) tarief.
Hangt helemaal vanaf hoe jouw stroomaanbieder dag en nacht tarief saldeert mbt de opbrengst (weekend is ook 'nacht' tarief).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

thehog schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:54:
Hangt helemaal vanaf hoe jouw stroomaanbieder dag en nacht tarief saldeert mbt de opbrengst (weekend is ook 'nacht' tarief).
Je kunt vaak beter kiezen voor enkeltarief dan voor dag- en nachttarief. Ik heb dat een tijdje bijgehouden toen ik dag- en nachttarief had. Dingen als wasmachine en vaatwasser dan alleen ‘s nachts of in het weekend laten draaien en zo. Uitkomst: het maakt in kosten vrijwel nix uit (tientje per jaar hooguit?) als je kiest voor enkeltarief. Voordeel is wel dat je meteen van allen rompslomp af bent. Je kunt alle apparaten aan zetten wanneer het je uitkomt en je hoeft niet te wachten tot de nacht of weekend.
En er is dan met zonnepanelen en auto laden ook geen discussie over hoog en laag tarief. Dat maakt het dus eenvoudiger en geeft een hele rust.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-10 08:44
Wij hebben sinds deze week ook een Nissan Leaf. Wij zijn van plan ooit een echte laadpaal te plaatsten als de zonnepanelen dit jaar geïnstalleerd worden. Tot dan gaan we met de Granny Charger aan de slag. Wat ik niet zo goed kan vinden is kan je de Granny Charger gewoon buiten laten tijdens het laden? Er staat wel IP54, maar voelt zo gek om het op de grond te leggen. Parkeer plek is 6 meter van onze voordeur. Ik kan er een verlengsnoer naar toe trekken maar dan is de verbinding wel buiten. In dit topic zag ik dat mensen een complete buitenkast hebben gebouwd maar dit is naar mijn mening niet nodig voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
Hippe Lip schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:18:
[...]

Je kunt vaak beter kiezen voor enkeltarief dan voor dag- en nachttarief. Ik heb dat een tijdje bijgehouden toen ik dag- en nachttarief had. Dingen als wasmachine en vaatwasser dan alleen ‘s nachts of in het weekend laten draaien en zo. Uitkomst: het maakt in kosten vrijwel nix uit (tientje per jaar hooguit?) als je kiest voor enkeltarief. Voordeel is wel dat je meteen van allen rompslomp af bent. Je kunt alle apparaten aan zetten wanneer het je uitkomt en je hoeft niet te wachten tot de nacht of weekend.
En er is dan met zonnepanelen en auto laden ook geen discussie over hoog en laag tarief. Dat maakt het dus eenvoudiger en geeft een hele rust.
Geen discussie? Buiten weekend wekken zonnepanelen nagenoeg alles op tijdens normaaltarief. Ook met een auto en laden kunnen plannen lijkt mij normaal en daltarief erg interessant, want groot verbruik is dan zeer goed te plannen.
Als het laden van de auto enigszins gepland kan worden voor 's nachts/weekend en er zijn zonnepanelen dan lijkt de normaal/daltarief altijd beter ook al denk je er buiten laden van de auto verder niet over na. De keuze voor elkeltarief lijkt mij juist erg onlogisch met zonnepanelen en EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-10 20:55
Wuder schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:04:
Wij hebben sinds deze week ook een Nissan Leaf. Wij zijn van plan ooit een echte laadpaal te plaatsten als de zonnepanelen dit jaar geïnstalleerd worden. Tot dan gaan we met de Granny Charger aan de slag. Wat ik niet zo goed kan vinden is kan je de Granny Charger gewoon buiten laten tijdens het laden? Er staat wel IP54, maar voelt zo gek om het op de grond te leggen. Parkeer plek is 6 meter van onze voordeur. Ik kan er een verlengsnoer naar toe trekken maar dan is de verbinding wel buiten. In dit topic zag ik dat mensen een complete buitenkast hebben gebouwd maar dit is naar mijn mening niet nodig voor ons.
Bij mij lig hij altijd buiten. Nog nooit wat van gemerkt. Een verlengsnoer is meestal niet aangeraden. Ik heb het wel, en dat hangt uit de boom naar beneden zodat er geen water inkruipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
thehog schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:52:
[...]

Of je neemt een EasyEnergy stroom abonnement en krijg je op dit moment geld terug als je je auto aan het laden bent. https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
Is zo'n abonnement met flexibele tarieven ook als je zonnepanelen hebt, goedkoper? Is er een voorziening/ app die je helpt om de auto op te laden als de stroom gratis is?

Op dit moment heb ik een terugdraaimeter. Ik vermoed dat met een terugdraaimeter, een elektrische auto en zonnepanelen dagstroomtarieven niet goedkoper zijn, maar heb ook geen idee hoe ik dat zou moeten bepalen.

Ik laad nu vanwege de zonnepanelen en om geen slapende honden wakker te maken bij de netbeheerder bij voorkeur overdag op doordeweekse dagen, maar ook regelmatig 's nachts en in het weekeinde (zeker als het mij opvalt dat het hard waait).

Ik zou niet weten hoe je dat nu zou moeten uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
DDDikkiedik schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:59:
[...]

Is zo'n abonnement met flexibele tarieven ook als je zonnepanelen hebt, goedkoper? Is er een voorziening/ app die je helpt om de auto op te laden als de stroom gratis is?

Op dit moment heb ik een terugdraaimeter. Ik vermoed dat met een terugdraaimeter, een elektrische auto en zonnepanelen dagstroomtarieven niet goedkoper zijn, maar heb ook geen idee hoe ik dat zou moeten bepalen.

Ik laad nu vanwege de zonnepanelen en om geen slapende honden wakker te maken bij de netbeheerder bij voorkeur overdag op doordeweekse dagen, maar ook regelmatig 's nachts en in het weekeinde (zeker als het mij opvalt dat het hard waait).

Met een terugdraaimeter kan je geen dagtatieven gebruiken, daar heb je een slimme meter voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024
[overbodig]

[ Voor 90% gewijzigd door lvdmoosdijk op 28-03-2021 20:46 ]

Nissan Leaf 2017 30 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Makrolon schreef op zondag 28 maart 2021 @ 17:22:
[...]

Met een terugdraaimeter kan je geen dagtatieven gebruiken, daar heb je een slimme meter voor nodig.
Dat begrijp ik. Maar de vraag was, of het ook voordeliger is als je nu nog gebruik kunt maken van een terugdraaimeter.

Ik heb een dubbele ferraris-meter, maar uiteraard niet de mogelijkheid om de prijs per uur te betalen. De vraag is nu, of ik met een elektrische auto en zonnepanelen mogelijk wel goedkoper uit zou kunnen zijn met uurprijzen.

[ Voor 25% gewijzigd door DDDikkiedik op 28-03-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
DDDikkiedik schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:59:
[...]

Je zonnepanelen leveren natuurlijk vaak ook tegen de goedkope tarief terug (naast dat ze vanwege saldering nog steeds de energie belasting volledig terug verdienen). Dus nee, dat is niet altijd gunstig. Maar gezien de prijs in het algemeen al lager is neem ik dat voor lief.

Er is geen standaard app maar je kan er prima om heen programmeren. De uurtarieven is van het internet te halen en op basis daarvan start ik mijn zappi in boost mode. Maar ook andere stroomverbruikers in mijn huis worden daar mee bediend.

Een terugdraaimeter moet je toch inleveren straks in 2023 als saldering weggaat. Dus tja, daar wil ik niet eens in een vergelijking gaan.

Ik ben nog aan het rekenen of het nu al uit kan met deze tarieven om een thuisbatterij te hebben. Had ik die vandaag gehad, kon ik mooi terug verdienen. Ik wil dan wel volledige controle over mijn thuisaccu zodat ik bepaal wanneer hij laad en ontlaad. Maar ik denk dat ik nog even twee jaar wacht totdat de batterijen nog goedkoper zijn ook vanwege de einde van de salderingsregelin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
thehog schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:54:
[...]

Dat klopt niet, kostte mij overigens ook wel wat hoofdbrekens:
salderen = opbrengst van een jaar mag je dat zelfde jaar opnemen.
Wanneer maakt niet uit. Zomer/winter of dag/nacht.

Dus mijn berekening klopt volgens mij gewoon nog.

Wat het wel lastig maakt is als de baas de rekening betaald, dan krijg je de opgenomen kWuurtjes gewoon uitgekeerd.
Als ik de facturen zo bekijk van een familielid is dit dagelijks wel een ander tarief (tiende centen verschil), maar is dit vrijwel gelijk aan wat je zelf betaald.

Weet iemand wat een zakelijk rijder per kWh betaald?
BNR de nationale autoshow had daar enkele maanden geleden een uitzending over: er staat geen kWh bedrag bij de pomp, en het hangt ook nog een keer af welke tankkaart je hebt.
Lekkere maffia gedoe...
Je 'verkoopt' voor 22 cent, en je baas koopt voor 40, of zelfs 60c per kWh?
Bizar eigenijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
GMJansen schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:00:
[...]

Dus mijn berekening klopt volgens mij gewoon nog.

Wat het wel lastig maakt is als de baas de rekening betaald, dan krijg je de opgenomen kWuurtjes gewoon uitgekeerd.
Als ik de facturen zo bekijk van een familielid is dit dagelijks wel een ander tarief (tiende centen verschil), maar is dit vrijwel gelijk aan wat je zelf betaald.

Weet iemand wat een zakelijk rijder per kWh betaald?
BNR de nationale autoshow had daar enkele maanden geleden een uitzending over: er staat geen kWh bedrag bij de pomp, en het hangt ook nog een keer af welke tankkaart je hebt.
Lekkere maffia gedoe...
Je 'verkoopt' voor 22 cent, en je baas koopt voor 40, of zelfs 60c per kWh?
Bizar eigenijk.
Ik laad thuis met auto van de zaak (onder mijn holding). Ik ben dus zowel werknemer als werkgever van mezelf en de situatie is eigenlijk heel simpel. Met laadpas langs de weg betaal ik daar gewoon wat de kosten zijn.
Bij thuis laden mag er door de werknemer versie van mijzelf geen winst gemaakt worden (laadpaal op de zaak gekocht en niet als openbare paal aangemeld) dus declareer ik het vermogen volgens geldende kWh die ik ook aan de energiemaatschappij betaal.
Wat winst daarin zit doordat ik zonnepanelen heb met overcapaciteit en ik gewoon geldende kWh prijs van energieleverancier mag rekenen.

Maar goed, om jouw vraag heel concreet te beantwoorden. Je baas betaald gewoon de kosten voor het tarief wat bij dat punt geldt.

[ Voor 4% gewijzigd door InterCC op 28-03-2021 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
thehog schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:52:
[...]

Interessant!
Wat ik echter nog mis in het hele energie transitie verhaal is intelligent laden.
Ik wil een lader die alleen laad als de stroom het goedkoopst is.

Dit zou wat mij betreft voor het huis ook mogen: (af)wasmachine aan op de goedkoopste stroom. Als ie 's morgens maar klaar is.
Zie het maar als de boiler schakelaar die elk huis vroeger had: boiler gaat om 2300uur automatisch aan als het daltarief start.

Dit is naar mijn idee, buiten overheidsbemoeinissen om, de enige manier om mensen stroom te laten gebruiken wanneer het voor 'het net' het het beste uitkomt: door intelligent te schakelen die dat doet op prijs.
Als er tekort is op het net, dan even bepaalde gebieden op pauze.
En wanneer er een overschot is, goedkope stroom aanbieden.
En dit alles met een slimme meter met schakelcontact.
Te bizar voor woorden dat de energie branche klaagt over pieken over het net, slimme meters introduceren zonder deze techniek!

Maar goed,
Ik verwacht (hoop!) nog wel dat er bedrijven komen die die kastjes als relaisbox via wifi op de markt gaan brengen.
Met een energie contract bij een variabele energieleverancier kunnenndie dan op afstand je grootverbruikers aan en uitzetten.

Nogmaals: ik wil wel 100% controle, dus als ik straks weg wil en dus nu wil laden, ongeacht het tarief moet dat uiteraard ook kunnen.
Maar als ik om 17u thuis ben en zeg dat ik om 8u met een volle accu weg wil: de techniek en tarieven zoeken maar uit wanneer er het beste geladen kan worden.

Zo heel verhaal, laat de overheid en industrie hieraan hun licht maar eens opdoen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
GMJansen schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:00:
[...]

Hoe komt je hierbij? Elke leverancier heeft zijn eigen regels over het salderen van normaal en dal tarief opwek.
De ene saldeert zoals je zegt over het hele jaar heen, de andere saldeert alleen normaal tegen normaal en dal tegen dal en wat overblijft krijg je tegen een teruglever vergoeding terug (is weinig). Een derde doet een combinatie. Kijk hier maar eens: https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren

Het enige wat wel gewoon per jaar (per eindfactuur) gesaldeert wordt is de energebelasting en ODE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
GMJansen schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:24:
[...]

Interessant!
Wat ik echter nog mis in het hele energie transitie verhaal is intelligent laden.
Ik wil een lader die alleen laad als de stroom het goedkoopst is.

....

Zo heel verhaal, laat de overheid en industrie hieraan hun licht maar eens opdoen. _/-\o_
Dit gaat allemaal wel komen. Zodra die salderingregeling afgebouwd wordt wordt het ineens interessant voor partijen om hier wat mee te doen.
Zelfbouwen kan ook (doe ik dus) maar het is wel lastig om alles op elkaar te laten werken.

Wat ik zelf erg interessant vind is de crowd balancing platform van Tennet https://www.tennet.eu/nl/...m-blockchain-technologie/ waar hopelijk snel leverancier op afstappen om consumers hier op te laten aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
InterCC schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:09:
[...]

Geen discussie? Buiten weekend wekken zonnepanelen nagenoeg alles op tijdens normaaltarief. Ook met een auto en laden kunnen plannen lijkt mij normaal en daltarief erg interessant, want groot verbruik is dan zeer goed te plannen.
Als het laden van de auto enigszins gepland kan worden voor 's nachts/weekend en er zijn zonnepanelen dan lijkt de normaal/daltarief altijd beter ook al denk je er buiten laden van de auto verder niet over na. De keuze voor elkeltarief lijkt mij juist erg onlogisch met zonnepanelen en EV.
Jij snapt mijn betoog :) 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Hippe Lip schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:18:
[...]

Over de rust, dat snap ik.
Maar als het automatisch kan en het scheelt bijna honderd euro per jaar?
Dan wordt het wel leuker.
Ook een beetje een sport.
Ik ben niet panisch ofzo, maar wij schakelen de wasmachine altijd 's nachts op de ingebouwde timer. Kleine moeite.
Als je de lader ook in daltarief start (weet niet of je dat bij de div modellen kan instellen?) zou dat ook mooi zijn.

Nog even 1 ding over je laatste 2 zinnen:
Ik wil niet lullig doen, maar als het salderen straks wegvalt en je hebt een overproductie op je panelen, dan zul je dam moeten beginnen om te gaan puzzelen om je accu dan juist te laden😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
thehog schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:26:
[...]

Hoe komt je hierbij? Elke leverancier heeft zijn eigen regels over het salderen van normaal en dal tarief opwek.
De ene saldeert zoals je zegt over het hele jaar heen, de andere saldeert alleen normaal tegen normaal en dal tegen dal en wat overblijft krijg je tegen een teruglever vergoeding terug (is weinig). Een derde doet een combinatie. Kijk hier maar eens: https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren

Het enige wat wel gewoon per jaar (per eindfactuur) gesaldeert wordt is de energebelasting en ODE.
Jeez, mooi overzicht ja...
Ik neem m terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
thehog schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:31:
[...]

Dit gaat allemaal wel komen. Zodra die salderingregeling afgebouwd wordt wordt het ineens interessant voor partijen om hier wat mee te doen.
Zelfbouwen kan ook (doe ik dus) maar het is wel lastig om alles op elkaar te laten werken.

Wat ik zelf erg interessant vind is de crowd balancing platform van Tennet https://www.tennet.eu/nl/...m-blockchain-technologie/ waar hopelijk snel leverancier op afstappen om consumers hier op te laten aansluiten.
Nice!
Dit lijkt inderdaad de start.
Mijn betoog heeft ook te maken dat er al zo'n initiatief 10 jaar geleden bestond.
Ik heb de naam van het bedrijf niet meer paraat, maar het ging erom dat je geld kon verdienen als je meedeed om de pieken af te schaven.

Dat werkte als volgt:
als je als bedrijf aggregaten hebt om bv serverruimtes op te laten draaien, kon je meedoen in de pool.

Een kastje kreeg via internet door wanneer de aggregaten aan moesten.
Je kon meedoen als je minimaal 500kVA aan verbruik kon verminderen.
Diesel werd vergoed.
Niet milieu vriendelijk, maar daarmee kon voorkomen worden dat grote centrales ingeschakeld moesten worden (of nog duurdere buitenlandse stroom ingekocht..?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

GMJansen schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:53:
[...]

Over de rust, dat snap ik.
Maar als het automatisch kan en het scheelt bijna honderd euro per jaar?
Dan wordt het wel leuker.
Ook een beetje een sport.
Ik ben niet panisch ofzo, maar wij schakelen de wasmachine altijd 's nachts op de ingebouwde timer. Kleine moeite.
Als je de lader ook in daltarief start (weet niet of je dat bij de div modellen kan instellen?) zou dat ook mooi zijn.

Nog even 1 ding over je laatste 2 zinnen:
Ik wil niet lullig doen, maar als het salderen straks wegvalt en je hebt een overproductie op je panelen, dan zul je dam moeten beginnen om te gaan puzzelen om je accu dan juist te laden😉
Ik heb een Zappi laadpaal. Daarmee kun je een heleboel programmeren. Je kunt bijvoorbeeld tijdsloten instellen dat je laadt. En wat die overproductie betreft: daarmee ben ik nu aan het proefdraaien. Ik stel de Zappi in op eco+, wat betekent dat de auto alleen geladen wordt met de zonnepanelenstroom die anders aan het net teruggeleverd zou worden. Dat gaat heel goed. Als ik dan naar de grafieken van mijn iungo (https://www.iungo.nl/nl/) kijk, dan zie ik dat de laadpaal keurig de opbrengst van de zonnepanelen (minus huisverbruik) volgt. Energieverbruik van het net blijft dan keurig op nul hangen.

En als je meer functies wil programmeren, dan doe je dat op een Raspberry Pi. De Zappi heeft een API waarmee je uitstekend kunt koppelen + een forum (https://myenergi.info/) waar er meer zijn die zelf het nodige aanvullen en programmeren.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Als je 2000 kWh thuis laad in een jaar, bespaar je bij 1,7cent dus al 34 euro.
Bij 5000 kWh en 2 cent is dat al 100 euro.
Dat is wel de besparing tov je hoge tarief, maar niet de besparing tov het enkeltarief.

Bijvoorbeeld Greenchoice heeft een hoog tarief van 0,2410 euro per kWh, laag tarief is 0,2243 euro per kWh.

Dus als je 5k kWh in laag tarief gebruikt kost dat 1121,50 euro. Als het hoog tarief was geweest dan was het 1205,00 euro geweest. Je bespaart dan dus 83,50 euro maar wel tov het hoge tarief.

Het enkel tarief is 0,2335 euro per kWh. Dan kost 5k kWh 1167,50 euro.

De besparing om alles in het weekend of 's nachts te laden is dus 46 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59

ThaDude

Hang Loose

Iemand verstand van de werking van die CT klemmen icm loadbalancing?

Ik heb een loadbalancer ertussen met klemmen, de P1 is al bezet. Nu wil het laden van mijn auto niet starten. Ik vermoed dat klemmen niet kunnen zien of het positieve spanning is of negatieve spanning.
Het is een zonnige dag en de zonnepanelen leveren 7000 Watt terug 8)7

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ThaDude schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:55:
Iemand verstand van de werking van die CT klemmen icm loadbalancing?

Ik heb een loadbalancer ertussen met klemmen, de P1 is al bezet. Nu wil het laden van mijn auto niet starten. Ik vermoed dat klemmen niet kunnen zien of het positieve spanning is of negatieve spanning.
Het is een zonnige dag en de zonnepanelen leveren 7000 Watt terug 8)7
CT klemmen moet wel in de richting van de normale afname (vanuit net naar je huis) aangesloten worden. Op basis hiervan en vervolgens ook de voltage/frequentie kan bepaald worden of er overproductie is. Maar dat allemaal afhankelijk van je type laadpaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

thehog schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:04:
[...]

CT klemmen moet wel in de richting van de normale afname (vanuit net naar je huis) aangesloten worden. Op basis hiervan en vervolgens ook de voltage/frequentie kan bepaald worden of er overproductie is. Maar dat allemaal afhankelijk van je type laadpaal natuurlijk.
Ze zitten achter de hoofdschakelaar naar de slimme meter toe. Ik heb een NewMotion Home Advanced 2.1 laadpaal.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
ThaDude schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:08:
[...]

Ze zitten achter de hoofdschakelaar naar de slimme meter toe. Ik heb een NewMotion Home Advanced 2.1 laadpaal.
Met de pijl op de CT klem moet ie andersom (dus van slimme meter naar hoofdschakelaar) althans bij een Zappi maar ga er van uit dat dat bij een NewMotion hetzelfde is.

[ Voor 11% gewijzigd door thehog op 29-03-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
YouTube: NewMotion - Installeer een Home Advanced 2.1 laadpunt hier zie je dat ook overigens. Raar dat ze in het filmpje niet praten over de juiste richting van het pijltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

thehog schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:10:
[...]

Met de pijl op de CT klem moet ie andersom (dus van slimme meter naar hoofdschakelaar) althans bij een Zappi maar ga er van uit dat dat bij een NewMotion hetzelfde is.
Dank! lijkt toch goed te zijn zie foto..

toch start hij niet als ik mijn P1 kabel erin heb. Zodra hij eruit is start hij op 6kW en als ik kabel erin doe stopt deze. Mijn youless zegt -6688 Watt :zAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAbGy28GIQgJsOGYoPhPY5aUGEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zk87kDlVNuKCL60Rr7EVln4F.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 55 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen