Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.180 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

jantje112 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:17:
[...]

Ok, maar de hoofdschakelaar heb ik niet.. dus ben benieuwd of ze dat gaan weigeren, ze willen tenslotte ook wat verkopen 😇
Ik bedoelde met 'dat je een hoofdschakelaar moet hebben' dat die dan dus gemonteerd zal moeten worden.
Dat betekent dat je in je groepenkast ruimte moet hebben voor een hoofdschakelaar (4 eenheden breed) plus een krachtgroep (4 eenheden breed). En als er geen aardlekfunctie in die laadpaal zit (zoals de Zappi V2 dat bijvoorbeeld heeft) moet je dan óók nog een ALS (aardlekschakelaar)
type B hebben (ook nog eens 4 eenheden breed).

Als het allemaal niet past, kun je de hoofdschakelaar in de bestaande groepenkast (laten) zetten, en er een kastje bij (naast?) laten zetten met die ALS en krachtgroep. Ik hoop dat daarvoor ruimte is..... :X

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:48
@JeroenE @jantje112
Dan denk ik dat de huidige UTP kabel splitten inderdaad de beste optie is.
De camera komt prima weg met 100mbit.
Een extra kabel trekken door hetzelfde buisje gaat onmogelijk worden.

@jantje112 Hoe bedoel je “grote kans dat de monteur zich er niet aan waagt”?

Ik kan de kabel toch zelf al splitten in de meterkast en in de schuur en hier een RJ45 connector aanzetten? Dien ik alleen te weten hoe ik hem moet aansluiten qua kleuren.
Dan is het voor hem toch kwestie van alleen inpluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 21:12
Hippe Lip schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:38:
[...]

Nee hoor, het hoeft niet dat je dan in snelheid terugvalt. Ik heb hier ook een netwerkkabel in huis waarop ik aan beide einden zo'n passieve splitter heb zitten. Over een van de extra aderparen gaat de voordeurtelefoon; nix IP-achtigs dus. En de data blijft gewoon 1Gbps.
Volgens mij heb je voor gbit 8 aders nodig en val je anders terug op 100. Maar als jij het in de praktijk hebt getest, dan zal dit vast kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:34

timovd

Voorsprong door techniek

En als het een PoE-camera wordt; moet @Frank_P dan niet alsnog 4 aderparen aansluiten op de camera?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@timovd Voor 100 Mbit PoE kan het ook met 2 aderparen werken, mits je switch/injector dit ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Het is geen poe camera, heeft aparte voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Hippe Lip schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:43:
[...]

Ik bedoelde met 'dat je een hoofdschakelaar moet hebben' dat die dan dus gemonteerd zal moeten worden.
Dat betekent dat je in je groepenkast ruimte moet hebben voor een hoofdschakelaar (4 eenheden breed) plus een krachtgroep (4 eenheden breed). En als er geen aardlekfunctie in die laadpaal zit (zoals de Zappi V2 dat bijvoorbeeld heeft) moet je dan óók nog een ALS (aardlekschakelaar)
type B hebben (ook nog eens 4 eenheden breed).

Als het allemaal niet past, kun je de hoofdschakelaar in de bestaande groepenkast (laten) zetten, en er een kastje bij (naast?) laten zetten met die ALS en krachtgroep. Ik hoop dat daarvoor ruimte is..... :X
Als ik de hoofdzekering laat vervangen door automaten, is dit dan "hetzelfde" of wil men dan nog steeds een hoofdschakelaar achter de meter? Ik vermoed dat 260 euro kosten op zich niet veel anders zal zijn dan het aanpassen na de meter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guverm
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-08 12:09
Vraagje: ik heb mijn new-motion 1-f laadpaal te koop staan (is vervangen door een 3-f zappi). Nu heb ik een geïnteresseerde die hem wil overnemen, maar alleen als de paal direct (dus zonder abb of laadpas) bruikbaar is.
Ik weet dat eigenlijk niet. Ik heb zelf altijd een NM-account gehad, maar dat was omdat ik de kosten bij mijn werkgeven kan declareren. De paal is ondertussen wel afgemeld bij NM
Wie weet dit of heeft tips hierover? thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jantje112 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:08:
[...]

Als ik de hoofdzekering laat vervangen door automaten, is dit dan "hetzelfde" of wil men dan nog steeds een hoofdschakelaar achter de meter? Ik vermoed dat 260 euro kosten op zich niet veel anders zal zijn dan het aanpassen na de meter..
De hoofdzekering(en) zit VOOR je meter en is niet van jou. Dat geldt niet als hoofdschakelaar. als je nu smeltzekering(en) hebt als hoofdzekering (dus een met zegel afgesloten kast onder je meter), dan is het wel fijn als daar ook automaten komen. Dat kost eenmalig iets, maar daarna nooit meer wat als ze eruit vliegen. Met smeltzekeringen moet je én wachten tot iemand komt om ze te vervangen, én het kost je een aardige cent om dat te laten doen.

Het is overigens niet aan te raden (en strikt genomen zelfs niet toegestaan) om een zekeringautomaat als schakelaar te gebruiken. Daarvoor is die niet gebouwd; kans op te snel kapot gaan.

Pas NA de meter is de aansluiting van jou. En die moet volgens de huidige regels beginnen met een hoofdschakelaar. Dus je huidige groepenkast MOET een hoofdschakelaar krijgen als je een groep wil toevoegen. Alle nu bestaande groepen kunnen zonder verdere wijziging achter die nieuwe hoofdschakelaar aangesloten worden. Laat je door je installateur niet wijsmaken dat ook die groepen aangepast moeten worden, want dat is zeker niet zo. Het mag natuurlijk wel, als je denkt dat modernisering beter is. Maar dat moet je zelf beslissen. Ik kan niet zien wat je nu hebt en of die extra investering zinvol is.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/frfyzyk/Whats-App-Image-2021-03-09-at-10-23-03.jpg

Dit was oud..

Vervolgens de linkerkant 3 automaten vervangen om te zorgen dat er 4 modules (kracht) naast kunnen..

Dit was dan het resultaat..

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yy3q9BH/Whats-App-Image-2021-03-09-at-10-23-31.jpg

Op de onderste rail is nog wel " ruimte ", maar omdat het geen Din rail is (de aardlek zit via schroeven op het achterpaneel) betreft is er volgens mij niet makkelijk iets naast te zetten.

Tot vervangen we de rechterkant voor een nieuwe kast.. (en allicht dan links ook maar..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jantje112 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:43:
[...]

Volgens mij heb je voor gbit 8 aders nodig en val je anders terug op 100. Maar als jij het in de praktijk hebt getest, dan zal dit vast kloppen
Hmm, misschien heb je gelijk. Nooit gerealiseerd. Ik gebruik Netgear GS108 switches; heb er een paar, verdeeld over het huis en eentje in de schuur.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@jantje112
Dank voor de foto's; dat maakt het een stuk duidelijker.

De ruimte is er zo te zien wel, maar omdat je onderin geen dinrail hebt kun je daar idd niet makkelijk iets bijzetten. Anders zou ik rechts de hoofdschakelaar erbij zetten en links onder de ALS (aardlekschakelaar) type B (als die nodig is) met daarboven de krachtgroep voor je laadpaal.

Als je de linker kast gaat vervangen raad ik je aan om de rechter ook meteen te doen. Dat kost wel iets meer. Niet alleen een tweede kast (die kosten vallen wel mee) plus werkuren, maar ook de aardlekschakelaar moet dan vervangen worden omdat deze niet op een dinrail past. Jammer, maar tis niet anders.
Dan kun je ook rechtsonder je hoofdschakelaar zetten, zoals hierboven beschreven.

Daar staat tegenover dat je dan wel weer een nette groepenkast hebt.

Welke paal ga je krijgen? En weet je of daarin ook de lekstroombeveiliging (zowel voor wisselstroom als voor gelijkstroom) zit? In dat geval hoef je namelijk geen dure ALS type B in je groepenkast te monteren. Die dingen zijn schreeuwend duur!

En als je die wél nodig hebt, let er dan op dat het juiste type erin komt: zoals gezegd type B. Monteurs die niet voldoende op de hoogte zijn monteren dan een gewone ALS, type A en dat mag niet.
En verwar een ALS type B niet met een zekerin (installatieautomaat) met B-karakteristiek. Dat is namelijk een zekering en geen leksstroombeveiliging.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:44
jantje112 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:28:
[Afbeelding]

Dit was oud..

Vervolgens de linkerkant 3 automaten vervangen om te zorgen dat er 4 modules (kracht) naast kunnen..

Dit was dan het resultaat..

[Afbeelding]

Op de onderste rail is nog wel " ruimte ", maar omdat het geen Din rail is (de aardlek zit via schroeven op het achterpaneel) betreft is er volgens mij niet makkelijk iets naast te zetten.

Tot vervangen we de rechterkant voor een nieuwe kast.. (en allicht dan links ook maar..)
Dit had je gewoon in z'n geheel moeten laten vervangen hoor... Oud type ac aardlekschakelaars moet je niet willen

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Makrolon schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:49:
[...]

Dit had je gewoon in z'n geheel moeten laten vervangen hoor... Oud type ac aardlekschakelaars moet je niet willen
Er komen vanzelf nieuwe omdat deze niet op een dinrail kunnen.
Maar je hebt wel gelijk. Dat is dan meteen nóg een reden om gewoon beide kasten te vervangen. Is alles weer veilig en bij de tijd.

[ Voor 18% gewijzigd door Hippe Lip op 17-03-2021 18:51 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Hippe Lip schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:49:
@jantje112
Dank voor de foto's; dat maakt het een stuk duidelijker.

De ruimte is er zo te zien wel, maar omdat je onderin geen dinrail hebt kun je daar idd niet makkelijk iets bijzetten. Anders zou ik rechts de hoofdschakelaar erbij zetten en links onder de ALS (aardlekschakelaar) type B (als die nodig is) met daarboven de krachtgroep voor je laadpaal.

Als je de linker kast gaat vervangen raad ik je aan om de rechter ook meteen te doen. Dat kost wel iets meer. Niet alleen een tweede kast (die kosten vallen wel mee) plus werkuren, maar ook de aardlekschakelaar moet dan vervangen worden omdat deze niet op een dinrail past. Jammer, maar tis niet anders.
Dan kun je ook rechtsonder je hoofdschakelaar zetten, zoals hierboven beschreven.

Daar staat tegenover dat je dan wel weer een nette groepenkast hebt.

Welke paal ga je krijgen? En weet je of daarin ook de lekstroombeveiliging (zowel voor wisselstroom als voor gelijkstroom) zit? In dat geval hoef je namelijk geen dure ALS type B in je groepenkast te monteren. Die dingen zijn schreeuwend duur!

En als je die wél nodig hebt, let er dan op dat het juiste type erin komt: zoals gezegd type B. Monteurs die niet voldoende op de hoogte zijn monteren dan een gewone ALS, type A en dat mag niet.
En verwar een ALS type B niet met een zekerin (installatieautomaat) met B-karakteristiek. Dat is namelijk een zekering en geen leksstroombeveiliging.
Alfen Eve Single Pro (22 kw met load balance, de meter vervangen ze over 2 weken)

De zekeringen heeft een kennis vervangen, hij is ooit opgeleid als electricien (vandaar de mooie lusjes) maar heeft al 30+ jaar een andere baan.

De linkerkant is niet te vervangen zonder de kast spanningsloos te maken (of een doodswens)
Makrolon schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:49:
[...]

Los van " ouderdom", deze zijn 30ma, wat is er niet meer " goed " aan? Overigens lees ik dat in de nieuwe specificaties, de gewone groepen achter een gewone aardlek moeten en dus niet meer achter deze 3P mogen. Dus dan moeten er 2 gewone in komen en een kracht aardlek, daarvoor een hoofdschakelaar en erachter de hele mikmak aan groepen.

Ik zal bij het plaatsen van de meter vragen of ze langere kabels willen monteren..

[ Voor 15% gewijzigd door jantje112 op 17-03-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-10 18:58

tijmeng

Panasonic 7J

guverm schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:52:
Vraagje: ik heb mijn new-motion 1-f laadpaal te koop staan (is vervangen door een 3-f zappi). Nu heb ik een geïnteresseerde die hem wil overnemen, maar alleen als de paal direct (dus zonder abb of laadpas) bruikbaar is.
Ik weet dat eigenlijk niet. Ik heb zelf altijd een NM-account gehad, maar dat was omdat ik de kosten bij mijn werkgeven kan declareren. De paal is ondertussen wel afgemeld bij NM
Wie weet dit of heeft tips hierover? thx
Dat kan prima. Je moet in je eigen NM omgeving inloggen en gast gebruik aanzetten op de paal. Gekoppelde laadpassen verwijderen en daarna ontkoppelen ban je account.

De koper kan dan een nieuwe account aanmaken zonder abo en de paal koppelen. Dan werkt alles zonder abo voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
jantje112 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:00:
[...]

Alfen Eve Single Pro (22 kw met load balance, de meter vervangen ze over 2 weken)

De zekeringen heeft een kennis vervangen, hij is ooit opgeleid als electricien (vandaar de mooie lusjes) maar heeft al 30+ jaar een andere baan.

De linkerkant is niet te vervangen zonder de kast spanningsloos te maken (of een doodswens)

[...]

Los van " ouderdom", deze zijn 30ma, wat is er niet meer " goed " aan? Overigens lees ik dat in de nieuwe specificaties, de gewone groepen achter een gewone aardlek moeten en dus niet meer achter deze 3P mogen. Dus dan moeten er 2 gewone in komen en een kracht aardlek, daarvoor een hoofdschakelaar en erachter de hele mikmak aan groepen.

Ik zal bij het plaatsen van de meter vragen of ze langere kabels willen monteren..
Type AC, beveiligen niet tegen lekstroom van een halve sinus vormige 'gelijkspanning'. Zoals de wisselspanning bv word gelijkgericht in een diodebrug of in een föhn. Als je föhn op standje 1 in het bad valt beveiligt de aardlek niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jantje112 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:00:
[...]

Als die kennis is opgeleid is als elektriciën, dan zal hij weten dat hij hiervoor de hoofdzekeringen tijdelijk mag verwijderen. Bel je netbeheerder en zeg dat je (als elektricien) de hoofdzekeringen er even uit moet draaien omdat je een hoofdschakelaar moet plaatsen. Ze komen toch binnenkort je meter vervangen (en de hoofdzekeringen door automaten vervangen?), dus dan verzegelen ze die hoofdzekeringen meteen weer. Dit is een gebruikelijke procedure. Mogelijk komen ze al een of twee dagen later om er weer een zegeltje op te knijpen.
Er is een tijdje geweest dat die driefase aardlekschakelaars niet mochten, maar inmiddels mag dat weer wel. Je kunt het alleen beter niet doen, want als die door één groep aangesproken wordt, dan liggen er meteen een heleboel groepen uit en dat wil je meestal niet. Dat is waarom ik zelfs bij een ombouw destijds alamats heb gebruikt. Dan heb je een combinatie van zekering (groeps) en ALS in één. Dan valt bij een foutstroom maar één groep uit.
Maar de huidige aardlekschakelaars kun je sowieso niet meer gebruiken als je op een nieuwe dinrailkast overstapt. En je moet wel, want anders heb je geen plek voor je hoofdschakelaar.
Hoezo dat? Ze moeten natuurlijk niet te krap zijn, maar totaan de hoofdschakelaar is toch voldoende?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Ik las dat de hoofdschakelaar rechtsonder moet, dat gaat nu niet passen qua lengte.

De hoofdzekering vervangen ze niet, tenzij je 260 euro bij wil betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Frank_P schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:01:
@JeroenE @jantje112
Dan denk ik dat de huidige UTP kabel splitten inderdaad de beste optie is.
De camera komt prima weg met 100mbit.
Een extra kabel trekken door hetzelfde buisje gaat onmogelijk worden.

@jantje112 Hoe bedoel je “grote kans dat de monteur zich er niet aan waagt”?

Ik kan de kabel toch zelf al splitten in de meterkast en in de schuur en hier een RJ45 connector aanzetten? Dien ik alleen te weten hoe ik hem moet aansluiten qua kleuren.
Dan is het voor hem toch kwestie van alleen inpluggen?
Blijkbaar zijn er mooie apparaatjes te koop die p1 naar rj45 omzetten ( https://www.bol.com/nl/p/...lancing/9200000125178362/ )

Maar als ik de UTP kabel ga splitsen, weet iemand dan de pinout, dus waar moet ik de 3 draden aansluiten op de RJ45 connector?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Frank_P De eerste paar hits van de zoekmachine hebben wel een plaatje of een tabel. Op 1 en 6 zit de voeding, die heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jantje112 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:44:
Ik las dat de hoofdschakelaar rechtsonder moet, dat gaat nu niet passen qua lengte.
Hoezo niet? Op de onderste regel van de rechter kast zit toch alleen maar een ALS? Dan heb je ruimte zat om er een hoofdschakelaar bij te zetten toch (uitgaande van ook een nieuwe kast rechts)?
De hoofdzekering vervangen ze niet, tenzij je 260 euro bij wil betalen
Misschien wil je dat wel. Want ff rekenen: wat kost het als je smeltzekering (hoofdzekering) er een keer uitklapt en ze moeten komen voor vervanging? Ik dacht dat als zoiets je twee keer overkomt, dat je dan al meer geld kwijt bent. Bovendien geeft het hebben van automaten ook een zekere mate van rust en kun je ook de hele boel uit zetten als je aan je groepenkast wilt werken, zoals nu. Das ook wel fijn.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-10 16:09
Sinds anderhalf jaar rijden we elektrisch. Al die tijd zonder laadpaal - want voldoende vrije palen in de omgeving die ook nog eens voordelig zijn (Vattenfall in Noord Brabant = 23 cent per kWh). Destijds wel offertes aangevraagd voor het aanleggen van een paal, maar deze waren zonder uitzondering erg prijzig (EUR4000+) vanwege 25 meter graafwerkzaamheden over ons gedeelde parkeerterrein (mandeligheid met alle omwonenden). Daardoor woog de investering van de paal niet op tegen het "genot" van thuis laden.

Nu de parkeerdruk begint toe te nemen bij de laadpalen (of het aantal laadpalen neemt niet hard genoeg toeneemt :+ ) wil ik toch eens kijken naar het aanleggen van een eigen paal. Dat laden hoeft niet snel te gaan, in principe zou de granny charger ook voldoende zijn. We hoeven niet vaak kort achter elkaar weg. Vragen waar hier misschien goede antwoorden / ideeën over zijn:

- Is het toegestaan een stroomkabel naar onze parkeerplaatsen (zie plaatje) door een goot te leggen die tegen de heg aanligt (dit om graaf werkzaamheden te voorkomen). Ik verwacht hier met de mandeligheidsvereniging wel uit te komen, vraag is of er vanuit elektrotechnische installatie vereisten aan zijn?
- Zijn er tips voor een voordelige paal die met een beperkte stroom kan laden?
- Andere reden dat ik opteer voor een beperkte laadstroom, is omdat ik hoop zo te kunnen voorkomen dat ik vanuit mijn schuur ook nog helemaal naar de meterkast moet om een aparte groep aan te leggen.

Tips, adviezen alles is welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaswivZEbojq0tKbWGg9G1elKb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XI4uoYbslUR8312F6hcRYYcs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
MrBasta schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:31:
Sinds anderhalf jaar rijden we elektrisch. Al die tijd zonder laadpaal - want voldoende vrije palen in de omgeving die ook nog eens voordelig zijn (Vattenfall in Noord Brabant = 23 cent per kWh). Destijds wel offertes aangevraagd voor het aanleggen van een paal, maar deze waren zonder uitzondering erg prijzig (EUR4000+) vanwege 25 meter graafwerkzaamheden over ons gedeelde parkeerterrein (mandeligheid met alle omwonenden). Daardoor woog de investering van de paal niet op tegen het "genot" van thuis laden.

Nu de parkeerdruk begint toe te nemen bij de laadpalen (of het aantal laadpalen neemt niet hard genoeg toeneemt :+ ) wil ik toch eens kijken naar het aanleggen van een eigen paal. Dat laden hoeft niet snel te gaan, in principe zou de granny charger ook voldoende zijn. We hoeven niet vaak kort achter elkaar weg. Vragen waar hier misschien goede antwoorden / ideeën over zijn:

- Is het toegestaan een stroomkabel naar onze parkeerplaatsen (zie plaatje) door een goot te leggen die tegen de heg aanligt (dit om graaf werkzaamheden te voorkomen). Ik verwacht hier met de mandeligheidsvereniging wel uit te komen, vraag is of er vanuit elektrotechnische installatie vereisten aan zijn?
- Andere reden dat ik opteer voor een beperkte laadstroom, is omdat ik hoop zo te kunnen voorkomen dat ik vanuit mijn schuur ook nog helemaal naar de meterkast moet om een aparte groep aan te leggen.

[Afbeelding]
Voor die uitzonderingen zou ik bij "25 meter' parkeren en verlengsnoer uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Hippe Lip schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Hoezo niet? Op de onderste regel van de rechter kast zit toch alleen maar een ALS? Dan heb je ruimte zat om er een hoofdschakelaar bij te zetten toch (uitgaande van ook een nieuwe kast rechts)?
[...]

Misschien wil je dat wel. Want ff rekenen: wat kost het als je smeltzekering (hoofdzekering) er een keer uitklapt en ze moeten komen voor vervanging? Ik dacht dat als zoiets je twee keer overkomt, dat je dan al meer geld kwijt bent. Bovendien geeft het hebben van automaten ook een zekere mate van rust en kun je ook de hele boel uit zetten als je aan je groepenkast wilt werken, zoals nu. Das ook wel fijn.
Rechts halen ze stroom van de linker aardlek, er loopt dus niet een rechtstreeks kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-10 15:19
Vragen waar hier misschien goede antwoorden / ideeën over zijn:

Aparte groep zou ik sowieso aanleggen, vanwege belasting.
Ik zou opteren voor een granny charger, en die weinige keren dat je niet terecht kunt bij een paal, een granny (met verlengsnoer) uitrollen naar de dichtsbijzijnde plaats (op het plaatje te zien zou je ook gelijk tegen je huis aan parkereren voor die uitzonderingsgevallen?? Ik meen te lezen dat het een parkeer terrein is voor alleen bewoners, maar misschien heb ik het mis).

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 20:12

[Afbeelding]
Op die afstand en als aftakking van je schuur zou ik niet meer dan 10A willen aanraden en dan kom je dus neer op een 'granny' aansluiting. Een 'echte' laadpaal kan natuurlijk ook prima en dan beperking op 10A.
Maar persoonlijk zou ik dan gewoon zo'n mobiele granny lader daar vast monteren en regenbestendig maken. De schuko stekker er af knippen en verlengen met 25meter 2.5mm draad. Of het de mooiste oplossing, nee maar gezien je situatie wel de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jantje112 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:42:
[...]

Rechts halen ze stroom van de linker aardlek, er loopt dus niet een rechtstreeks kabel.
Ah, niet goed gekeken. Zie nu pas dat de invoer links zit. Dan wil je idd langere aanvoerdraden vanaf de (nieuwe) meter naar de hoofdschakelaar rechtsonder.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[Afbeelding]
@jantje112
Een verlengsnoer zou ik zeker niet doen. Dat wil je niet telkens uitrollen, zeker niet als het regent. En dan telkens weer die vieze kabel (loopt door perkje) ook weer oprollen? Veel te omslachtig.

@MrBasta
Die kabel mag zeker langs een schutting, als hij maar afdoende beschermd is. Door een buis dus. En die buis moet je voldoende vaak bevestigen. Elke 35 cm een beugeltje?
Voordeel van buis is dat je er gewoon installatiedraad doorheen kunt leiden. Dan ben je veel goedkoper uit dan met een kabel.
Blijft wel het probleem hoe je zorgt dat niet iedereen gebruik maakt van jouw stopcontact daar. Je wilt ws dat die in de schuur aan en uitgeschakeld kan worden. Liefst dan ook nog zo dat wanneer er geen verbruik is (lees: je granny uit het stopcontact gehaald wordt) dat hij automatisch direct uitgeschakeld wordt. Je bent immers Tweaker?

En kun je niet ruilen van parkeerplaats, zodat je dichter bij je schuur zit?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-10 16:09
Isheara schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:10:
[...]

Aparte groep zou ik sowieso aanleggen, vanwege belasting.
Ik zou opteren voor een granny charger, en die weinige keren dat je niet terecht kunt bij een paal, een granny (met verlengsnoer) uitrollen naar de dichtsbijzijnde plaats (op het plaatje te zien zou je ook gelijk tegen je huis aan parkereren voor die uitzonderingsgevallen?? Ik meen te lezen dat het een parkeer terrein is voor alleen bewoners, maar misschien heb ik het mis).
Ja, kan ook dichterbij parkeren (maar dan wel buiten de vakken, want die zijn allemaal toegewezen). Heb inderdaad wel eens geladen daar met de Granny, maar een "vaste" oplossing lijkt me toch ook wel prettig.
thehog schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:16:
[...]

Op die afstand en als aftakking van je schuur zou ik niet meer dan 10A willen aanraden en dan kom je dus neer op een 'granny' aansluiting. Een 'echte' laadpaal kan natuurlijk ook prima en dan beperking op 10A.
Maar persoonlijk zou ik dan gewoon zo'n mobiele granny lader daar vast monteren en regenbestendig maken. De schuko stekker er af knippen en verlengen met 25meter 2.5mm draad. Of het de mooiste oplossing, nee maar gezien je situatie wel de beste.
Thanks! :)
Hippe Lip schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:19:
[...]

@jantje112
Een verlengsnoer zou ik zeker niet doen. Dat wil je niet telkens uitrollen, zeker niet als het regent. En dan telkens weer die vieze kabel (loopt door perkje) ook weer oprollen? Veel te omslachtig.

@MrBasta
Die kabel mag zeker langs een schutting, als hij maar afdoende beschermd is. Door een buis dus. En die buis moet je voldoende vaak bevestigen. Elke 35 cm een beugeltje?
Voordeel van buis is dat je er gewoon installatiedraad doorheen kunt leiden. Dan ben je veel goedkoper uit dan met een kabel.
Blijft wel het probleem hoe je zorgt dat niet iedereen gebruik maakt van jouw stopcontact daar. Je wilt ws dat die in de schuur aan en uitgeschakeld kan worden. Liefst dan ook nog zo dat wanneer er geen verbruik is (lees: je granny uit het stopcontact gehaald wordt) dat hij automatisch direct uitgeschakeld wordt. Je bent immers Tweaker?

En kun je niet ruilen van parkeerplaats, zodat je dichter bij je schuur zit?
Thanks! Ik zat inderdaad te denken aan een schakelaar in de schuur waarmee ik stroom op de paal kan in / uit schakelen. Ruilen hebben we natuurlijk geprobeerd, maar onze plekken zijn het ongunstigst (grootste afstand van de achtertuin van iedereen in ons straatje) dus niemand wil ruilen :+

Ik weet natuurlijk niet wat de definitie van Tweaker is, ik zit hier vooral voor de gezelligheid en uit interesse, maar als het echt technisch wordt dan moet ik afhaken }:O ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:37
Misschien deze oplossing ook wel iets voor jouw:
ice-T106 in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."
Is wel heel makkelijk. Verlengsnoer (geschikt voor buiten), deze behuizing, en een goedkope granny. En inderdaad met verlengsnoeren enz. niet boven de 10A gaan.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
misschien is dit ook nog wel een oplossing ?

https://www.nrgkick.com/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Ziet er leuk uit....helaas kost deze kabel als je hem een beetje configureert ook maar € 1342 dus dat is zeker ' niet goedkoop' te noemen 8)7
Ik kocht mijn granny charger voor minder dan 10% van dat bedrag....

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:34

timovd

Voorsprong door techniek

...

[ Voor 99% gewijzigd door timovd op 18-03-2021 18:33 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ice-T106 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:37:
Misschien deze oplossing ook wel iets voor jouw:
ice-T106 in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."
Is wel heel makkelijk. Verlengsnoer (geschikt voor buiten), deze behuizing, en een goedkope granny. En inderdaad met verlengsnoeren enz. niet boven de 10A gaan.
@jantje112 Vooral geen losliggend snoer gebruiken. Veel te kwetsbaar.
En een snoer in een elektriciteitsbuis mag ook niet en is niet verstandig. Die kan dan z'n warmte niet kwijt. Veel te duur bovendien.

Ergo: elektriciteitsbuis (wel de grijze, de slagvaste versie) met gewoon installatiedraad (2,5 mm2). Is bij de bouwmarkt te krijgen. En een waterdicht buitenstopcontact eraan.
Vraag vooral hulp van iemand die een beetje thuis is in de elektra, want teveel hobbyen wil je niet. Als het mis gaat krijg je al snel ergens warmte-ontwikkeling met in het slechtste geval brand. Als je het goed doet hoef je nergens voor te vrezen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Hippe Lip schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:41:
[...]

@jantje112 Vooral geen losliggend snoer gebruiken. Veel te kwetsbaar.
En een snoer in een elektriciteitsbuis mag ook niet en is niet verstandig. Die kan dan z'n warmte niet kwijt. Veel te duur bovendien.

Ergo: elektriciteitsbuis (wel de grijze, de slagvaste versie) met gewoon installatiedraad (2,5 mm2). Is bij de bouwmarkt te krijgen. En een waterdicht buitenstopcontact eraan.
Vraag vooral hulp van iemand die een beetje thuis is in de elektra, want teveel hobbyen wil je niet. Als het mis gaat krijg je al snel ergens warmte-ontwikkeling met in het slechtste geval brand. Als je het goed doet hoef je nergens voor te vrezen.
Als het echt maar af en toe voorkomt, dan ga je daar toch niet zoveel moeite voor doen 🤔 die grijze kabel zal ook tzt wel een keer doormiddengestoken worden tijdens het snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jantje112 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:53:
Als het echt maar af en toe voorkomt, dan ga je daar toch niet zoveel moeite voor doen 🤔 die grijze kabel zal ook tzt wel een keer doormiddengestoken worden tijdens het snoeien.
Ik weet niet over welke grijze kabel je het hebt. Ik had het over grijze installatiebuis. Dat is zogeheten slagvaste buis en die gaat echt niet zomaar kapot. Daar is-ie voor gemaakt. Is bovendien nauwelijks duurder dan de gele buis, dus dat kan geen reden om dat te doen.
De hele boel is zo redelijk snel en makkelijk aan te leggen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Ik vind de meeste wel een beetje pruts oplossingen hoor..
Als je toch bezig gaat, leg dan gewoon een 4x4 grondkabel in die goot en wel naar de meterkast met een aparte groep. Goedkoop 2e hands laadstation en een aardlekautomaatje in de groepenkast. Heb je het netjes, veilig en toch voorbereid om de toekomst voor niet al te veel geld als je zelf het voorwerk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Makrolon schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:18:
Ik vind de meeste wel een beetje pruts oplossingen hoor..
Als je toch bezig gaat, leg dan gewoon een 4x4 grondkabel in die goot en wel naar de meterkast met een aparte groep. Goedkoop 2e hands laadstation en een aardlekautomaatje in de groepenkast. Heb je het netjes, veilig en toch voorbereid om de toekomst voor niet al te veel geld als je zelf het voorwerk doet.
Kan ook (wel een type 2 aardlek natuurlijk of duurdere laadstation met DC lekdetectie) maar dan zit je al snel (inclusief kabel, laadpaal en type 2 aardlek) boven de 1000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

thehog schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:29:
[...]

Kan ook (wel een type 2 aardlek natuurlijk of duurdere laadstation met DC lekdetectie) maar dan zit je al snel (inclusief kabel, laadpaal en type 2 aardlek) boven de 1000 euro.
Type 2 aardlek?
Je bedoelt mss type B?
Vergeet niet dat dit verrekte dure dingen zijn. Zomaar een paar honderd euro?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-10 15:27

[Afbeelding]
Ik zou in overleg met de buurt/gemeente/mandeligheidsvereniging dat perkje en de parkeerplaats omwisselen zodat je direct naast je schuur kunt staan en daar je paal, wandcontactdoos of wat het ook mag zijn, kunt realiseren. Met nog wat zonnepanelen op je dak er bij ben je dan helemaal het (eco) mannetje.

Variant: afspreken dat jij naast dat perkje mag parkeren als je aan het laden bent. Plek zat als ik de foto zo bekijk heeft niemand daar last van.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 20-03-2021 14:50 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:13
Ik weet niet of dit het geschikte topic is, maar ik heb sinds een aantal maanden een Alfen laadpaal (via Eneco) en sinds een week eindelijk een elektrische auto. Maar vandaag maakte ik wel iets heel bijzonders mee: het display is ineens 180 graden gedraaid! 8)7 Heeft iemand hier dit ooit eerder gezien? En daaruit voortvloeiend: kan ik dat simpel oplossen door bijv. de stroom eraf te halen en er weer op te doen?

Ik vond het wel een grappig gezicht, dus dit kon ik mijn mede-tweakers niet onthouden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48bjO4Y3nMCpe_nSwJhPNOrBNE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BT1TrcTbmvpFBL27aaPyJFdS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
dfader schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:16:
Ik weet niet of dit het geschikte topic is, maar ik heb sinds een aantal maanden een Alfen laadpaal (via Eneco) en sinds een week eindelijk een elektrische auto. Maar vandaag maakte ik wel iets heel bijzonders mee: het display is ineens 180 graden gedraaid! 8)7 Heeft iemand hier dit ooit eerder gezien? En daaruit voortvloeiend: kan ik dat simpel oplossen door bijv. de stroom eraf te halen en er weer op te doen?

Ik vond het wel een grappig gezicht, dus dit kon ik mijn mede-tweakers niet onthouden :+
Ja, ik heb met dat display al van alles meegemaakt. Onder andere ook dit.
Omgekeerd, dwars, gestreept, totaal niets meer,.... Je kan het zo gek niet verzinnen of het is al eens voorgekomen.
Als het een back end is kan de installateur dit van op afstand terug resetten. Waarschijnlijk dus een softwareprobleem.
Stroom aan- en uitzetten helpt niet of toch niet blijvend. Bij mij hebben ze het al drie keer moeten resetten.
Ook al een keer of vier na een paar dagen 'spontaan' terug naar 'normaal'.
De paal blijft wel normaal werken.
Je zal dus, in jouw geval, een ticket moeten aanmaken voor Eneco.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 20-03-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:13
IvoB2 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:26:
[...]

Ja, ik heb met dat display al van alles meegemaakt. Onder andere ook dit.
Omgekeerd, dwars, gestreept, totaal niets meer,.... Je kan het zo gek niet verzinnen of het is al eens voorgekomen.
Als het een back end is kan de installateur dit van op afstand terug resetten. Waarschijnlijk dus een softwareprobleem.
Stroom aan- en uitzetten helpt niet of toch niet blijvend. Bij mij hebben ze het al drie keer moeten resetten.
Ook al een keer of vier na een paar dagen 'spontaan' terug naar 'normaal'.
De paal blijft wel normaal werken.
Je zal dus, in jouw geval, een ticket moeten aanmaken voor Eneco.
Zoveel angst gehad voor de elektrische auto (ID4) met alle perikelen die de ID3 heeft en heeft gehad, bijna slapeloze nachten en dan blijkt uiteindelijk de auto helemaal fantastisch te zijn en uitgerekend de LAADPAAL vreemd te gaan doen. Dat had ik toch echt niet verwacht :F

Bedankt voor de info, ik zal een ticket gaan aanmaken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Geen reden om er wakker van te liggen.
Voornaamste is dat de paal blijft werken.
Als het hetzelfde probleem is als bij bij is het geen hardware maar een softwareprobleem.
Anders hadden ze het telkens niet van op afstand kunnen resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chipsoer
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik heb een aantal vragen mbt de Zappi v2. (Wellicht al eerder aan bod gekomen maar 10 minuten scrollen door een hoop Zappi berichten brachten me nog niet verder...) Hoe zien de overzichten eruit die de Zappi(app) genereert mbt het verbruik? Is dat voldoende info om het verbruik te kunnen declareren bij je LM? Kun je onderscheid maken tussen verschillende auto’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Chipsoer schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:28:
Ik heb een aantal vragen mbt de Zappi v2. (Wellicht al eerder aan bod gekomen maar 10 minuten scrollen door een hoop Zappi berichten brachten me nog niet verder...) Hoe zien de overzichten eruit die de Zappi(app) genereert mbt het verbruik? Is dat voldoende info om het verbruik te kunnen declareren bij je LM? Kun je onderscheid maken tussen verschillende auto’s?
Naar mijn mening: nee en nee.

De app heeft in mijn geval soms 'gaten' in metingen en vult dat aan met een inschatting. Metingen zijn dus niet (altijd) 100% zuiver. Verder is er geen mogelijkheid om laadsessies te koppelen aan een auto. Er is geen RFID pas of iets dergelijks, dus dat zou dan een gevalletje handmatig bijhouden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:42
Ook kan een WG bepaalde eisen hebben. Bij mij willen ze gewoon een paal met backend. De LM boeit het niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 21-03-2021 15:40 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredjeh
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-12-2024
Hallo, binnenkort elektrische wagen met een 11 KW 3 fasen oplader aan boord, nu heb ik thuis 3x400 16Amp in mijn garage (gebruik voor hoge druk reiniger) en zoek dus een mobiele thuislader, al even gekeken op het net Google is your best friend, maar zie er te koop van prijzen vanaf 50 euro tot meer dan 1000 euro, zijn er personen die een goeie ervaring hebben met bepaalde toestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
fredjeh schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:31:
Hallo, binnenkort elektrische wagen met een 11 KW 3 fasen oplader aan boord, nu heb ik thuis 3x400 16Amp in mijn garage (gebruik voor hoge druk reiniger) en zoek dus een mobiele thuislader, al even gekeken op het net Google is your best friend, maar zie er te koop van prijzen vanaf 50 euro tot meer dan 1000 euro, zijn er personen die een goeie ervaring hebben met bepaalde toestellen?
50 EUR lijkt me sterk. Je zoekt iets met een CEE stekker? Hij moet echt mobiel zijn? Welke auto krijg je? Je zou wellicht ook eerst met de bijgeleverde lader kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heb je eisen ten aanzien van laadpassen? Zo nee, Zappi of Ratio.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
fredjeh schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:31:
Ik heb deze een mobiele lader waar je tot max 22kW mee kunt gaan.
https://www.evservice.eu/...pe-2-6-meter-32a-3-fase-2
werkt prima.
En voor het geld hoef je het niet te laten. Hier heb je echt wel een jaar of 10 plezier van (en niet alleen thuis). Plus geen gedoe met installeren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zokiz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-10 12:54
Genestealer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:50:
Iemand ervaring met ecoleon laadpaal thuis?
Ik heb een offerte opgevraagd bij Ecoleon. Ze kwamen thuis en gaven een goede indruk. Iemand ervaring met de laadpalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 20:43
zokiz schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:09:
[...]

Ik heb een offerte opgevraagd bij Ecoleon. Ze kwamen thuis en gaven een goede indruk. Iemand ervaring met de laadpalen?
Ik kon er verder niets over vinden en omdat ik zonnepanelen laat plaatsen heb ik besloten om Zappi v2 te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zokiz
Genestealer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:21:
[...]

Ik kon er verder niets over vinden en omdat ik zonnepanelen laat plaatsen heb ik besloten om Zappi v2 te nemen.
Via welk bedrijf heb je dat laten doen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
zokiz schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:31:
[...]

Via welk bedrijf heb je dat laten doen als ik vragen mag?
Een elektricien gevonden uit de omgeving. Mijn meterkast voldoet niet voor 3 fase. Ik moet daarom mijn hele meterkast vervangen. De laadpaal ga ik zelf plaatsen. Hij besteld de laadpaal en sluit hem aan.

Als ik ook specifiek iemand had moeten laten komen zoals Ecoleon dan was het allemaal wel erg prijzig geworden. En nu heb ik zelf ook de keuze in welke laadpaal hier komt te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Genestealer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:37:
[...]

Een elektricien gevonden uit de omgeving. Mijn meterkast voldoet niet voor 3 fase. Ik moet daarom mijn hele meterkast vervangen. De laadpaal ga ik zelf plaatsen. Hij besteld de laadpaal en sluit hem aan.

Als ik ook specifiek iemand had moeten laten komen zoals Ecoleon dan was het allemaal wel erg prijzig geworden. En nu heb ik zelf ook de keuze in welke laadpaal hier komt te hangen.
Je kunt toch ook gewoon (eerst) op 1/32A laden? Helemaal als je geen 75k per jaar maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zokiz
Genestealer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:37:
[...]

Ok dank. ik ben niet zo handig alleen.

Ik heb een beetje moeite om offertes te krijgen voor een laadpaal thuis met graafwerkzaamheden. Ik heb er meerdere opgevraagd. Tot nu toe 1 ontvangen van Ecoleon dus. Van EV company bedrijf al weken geen reactie. Eneco wilt alleen een offerte sturen als ik iemand thuis laat komen om de boel te bekijken. Mocht ik dan niet meegaan moet ik alsnog €85 euro betalen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
zokiz schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:42:
[...]

Ik heb een beetje moeite om offertes te krijgen voor een laadpaal thuis met graafwerkzaamheden. Ik heb er meerdere opgevraagd. Tot nu toe 1 ontvangen van Ecoleon dus. Van EV company bedrijf al weken geen reactie. Eneco wilt alleen een offerte sturen als ik iemand thuis laat komen om de boel te bekijken. Mocht ik dan niet meegaan moet ik alsnog €85 euro betalen :?
Kijk eens naar wat Elektriciens in de omgeving en vraag of ze laadpalen kunnen aansluiten. Dan even zelf kijken naar wat voor laadpaal je zou willen hebben of laten adviseren. Elektricien kan ook goed bepalen wat er aan de kant van de meterkast gedaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
zokiz schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:42:
[...]

Ecoleon verkoopt laadpalen van Ecotap (rebranding).

https://www.ecotap.nl/dealers/

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Chipsoer schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:28:
De vraag is waarschijnlijk al beantwoord, maar de 'overzichten' van de Zappi zijn totaal onbruikbaar voor declaratie. Als de stroom er een keer af gaat is Zappi alle gegevens kwijt.
Gegevens in de app zijn vooralsnog ook niet echt betrouwbaar.
Enige optie is een MID-gekeurde kW-meter in de groepenkast. Tenminste, als je werkgever daarmee akkoord gaat.

Ik heb mijn Zappi overigens op de zaak aangeschaft en vervolgens door een lokale elektricien laten installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Paling1 op 22-03-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chipsoer
  • Laatst online: 27-12-2024
Paling1 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:50:
[...]

De vraag is waarschijnlijk al beantwoord, maar de 'overzichten' van de Zappi zijn totaal onbruikbaar voor declaratie. Als de stroom er een keer af gaat is Zappi alle gegevens kwijt.
Gegevens in de app zijn vooralsnog ook niet echt betrouwbaar.
Enige optie is een MID-gekeurde kW-meter in de groepenkast. Tenminste, als je werkgever daarmee akkoord gaat.

Ik heb mijn Zappi overigens op de zaak aangeschaft en vervolgens door een lokale elektricien laten installeren.
Dank voor je reactie! Dat klinkt niet echt best, mbt de overzichten... :s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Chipsoer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:04:
[...]

Dank voor je reactie! Dat klinkt niet echt best, mbt de overzichten... :s
Gewoon voor een MID gekeurde kW-meter gaan. Kostte mij €80,- voor een Eastron 3-fase meter. Die meter onthoudt zijn waarden ook bij stroom verlies. Dan voorkom je gezeik, zowel met je werkgever als later misschien met de belastingdienst.
Overzicht in Zappi en app moet je vooral zien als leuk om erbij te hebben (als het überhaupt al werkt). Verder heb je er voor de lange termijn niet zoveel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Inspired schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:41:
[...]

Je kunt toch ook gewoon (eerst) op 1/32A laden? Helemaal als je geen 75k per jaar maakt.
Ik wil meteen het snelst mogelijk thuis en dus 11kw. Flinke accu in de nieuwe auto (80kw).

Snap niet helemaal wat je bedoelt met de 75k (al geld dat niet voor mij).

[ Voor 3% gewijzigd door Genestealer op 22-03-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Genestealer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:22:
[...]

Ik wil meteen snel 11kw. Flinke accu in de nieuwe auto (80kw).

75000 km per jaar rijden :) . Op 1F kun je tot 32A laden en dan zit je auto in een nacht ook vol. Weet niet wat de investering is maar je kunt dit heroverwegen. Weet ook niet of je issues met je omvormer krijgt bij overgang naar 3F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Inspired schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:24:
[...]

75000 km per jaar rijden :) . Op 1F kun je tot 32A laden en dan zit je auto in een nacht ook vol. Weet niet wat de investering is maar je kunt dit heroverwegen. Weet ook niet of je issues met je omvormer krijgt bij overgang naar 3F.
Ohh ondernemer.... Ik zie meteen K staan en denk aan geld. :7

Het is inderdaad wel een investering maar aangezien de zonnepanelen bij mij 8 april wordt geplaatst kan ik nu in een keer alles goed aanleggen. Dit betreft dan ook een zakelijke investering wat hierdoor gunstiger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Paling1 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:09:
[...]

Gewoon voor een MID gekeurde kW-meter gaan. Kostte mij €80,- voor een Eastron 3-fase meter. Die meter onthoudt zijn waarden ook bij stroom verlies. Dan voorkom je gezeik, zowel met je werkgever als later misschien met de belastingdienst.
Overzicht in Zappi en app moet je vooral zien als leuk om erbij te hebben (als het überhaupt al werkt). Verder heb je er voor de lange termijn niet zoveel aan...
Hij vroeg ook of er onderscheid te maken is tussen andere auto's. Dat is een losse kWh meter niet echt de oplossing en zou het een laadpaal met chip/pas oid moeten worden met eigen back-end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
[...]

Ik wil meteen het snelst mogelijk thuis en dus 11kw. Flinke accu in de nieuwe auto (80kw).

Welke auto is/wordt het? Ik heb ook een 80kW accu, maar de auto is voorzien van 1 fase omvormer, dus ik laad op 1 fase. Een drie fasen huis aansluiting zou dan enkel beperkend zijn (3x25A zou zorgen dat ik met max 25A kan laden, terwijl dat nu met 32A kan). Mits je auto een drie fasen omvormer aan boord heeft is overgaan op een drie fasen huisaansluiting het beste als je zo snel mogelijk wilt laden, maar dat hoeft dus niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

InterCC schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:34:
[...]

Hij vroeg ook of er onderscheid te maken is tussen andere auto's. Dat is een losse kWh meter niet echt de oplossing en zou het een laadpaal met chip/pas oid moeten worden met eigen back-end.
Als er echt een onderscheid tussen meerdere auto's gemaakt moet worden is een Zappi sowieso geen oplossing. Dan heb je gewoon iets nodig met pasjes ofzo. Dat kan Zappi niet. Of je moet er 2 ophangen.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Paling1 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:39:
[...]

Als er echt een onderscheid tussen meerdere auto's gemaakt moet worden is een Zappi sowieso geen oplossing. Dan heb je gewoon iets nodig met pasjes ofzo. Dat kan Zappi niet. Of je moet er 2 ophangen.... 8)
Helemaal eens. :) Twee Zappi's met eigen MID. Daar zal vooral Myenergi blij van worden. ;)

Al is het misschien ook wel een optie om één auto via de laadpaal op te laden en de ander via Granny. Voor maximaal gemak is denk ik een laadpaal anders dan de Zappi gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
InterCC schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:37:
[...]

Welke auto is/wordt het? Ik heb ook een 80kW accu, maar de auto is voorzien van 1 fase omvormer, dus ik laad op 1 fase. Een drie fasen huis aansluiting zou dan enkel beperkend zijn (3x25A zou zorgen dat ik met max 25A kan laden, terwijl dat nu met 32A kan). Mits je auto een drie fasen omvormer aan boord heeft is overgaan op een drie fasen huisaansluiting het beste als je zo snel mogelijk wilt laden, maar dat hoeft dus niet. :)
ENYAQ iV 80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Hmm, ik kan zo niet vinden of die ook op 1 fase 7,4kWh kan laden. In dat geval zou je in 10,8 uur van 0% naar volledig vol kunnen gaan ipv 7,15 uur bij 3 fasen. Nog steeds prima te doen, denk ik zelfs als je dagelijks de accu leeg rijdt.
Je zou bij de dealer kunnen vragen of de Enyak AC lader 1 fase 7,4kWh ondersteund, zodat je tenminste weet wat je mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Genestealer
InterCC schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:49:
[...]

Hmm, ik kan zo niet vinden of die ook op 1 fase 7,4kWh kan laden. In dat geval zou je in 10,8 uur van 0% naar volledig vol kunnen gaan ipv 7,15 uur bij 3 fasen. Nog steeds prima te doen, denk ik zelfs als je dagelijks de accu leeg rijdt.
Je zou bij de dealer kunnen vragen of de Enyak AC lader 1 fase 7,4kWh ondersteund, zodat je tenminste weet wat je mogelijkheden zijn.
Ik heb al alles ingang gezet voor 3 fase 8)

Mede doordat mijn meterkast vol is, er groepen bij moet komen maar dus niet meer past en daardoor mijn meterkast vervangen moet worden. Dan maak ik er meteen een 3 fase meterkast van. Als je dan toch moet vervangen, dan maar goed.

[ Voor 17% gewijzigd door Genestealer op 22-03-2021 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
Genestealer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:52:
[...]

Ik heb al alles ingang gezet voor 3 fase 8)

Mede doordat mijn meterkast vol is, er groepen bij moet komen maar dus niet meer past en daardoor mijn meterkast vervangen moet worden. Dan maak ik er meteen een 3 fase meterkast van. Als je dan toch moet vervangen, dan maar goed.
Helemaal logisch dan en aangezien je auto dat ook ondersteund de snelste oplossing voor thuis. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]

Ik neem aan dat je met 80kW niet de accu, maar de batterij bedoelt? en dan 80kWh. ;)
Als je die dagelijks leeg rijdt is het wel fijn om flink laadcapaciteit te hebben. 80kWh betekent afhankelijk van omstandigheden ergens tussen de 400 en 600km bereik. De meeste mensen rijden dat niet dagelijks en dan volstaat, ongeacht omvang van de batterij, een paar uur rustig laden met 7,4kW (of minder) om het verbruik van een dag er weer bij te laden.
Als voorbeeld mijn eigen use case. ik rijd momenteel regelmatig meer dan 400km/d, maar laadt dan ook op bestemming waardoor ik meestal met ca. 30-40% SOC thuis arriveer en ook volgende ochtend weer ruim voldoende om weer een dag op pad te kunnen zonder snellader nodig te hebben. Om batterij te sparen laad ik ook vaak bewust niet tot 100% maar tot 80 of 90%. Ik heb dus een laadpaal met maar 7,4kW maar dat is meer dan genoeg om nagenoeg altijd net zo vol te vertrekken als ik wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Als je het snelste wilt, aparte aansluiting aanvragen voor de laadpaal en er een CCS lader aan hangen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Ik laad het bij 11kW (dubbelzinnig 8) . Even het volgende;

Bijna zover om de Zappi v2 te bestellen wil ik even checken of het volgende klopt;

Zappi 3-fase model komt met 3 CT klemmen. Aansluiten met 10 meter CAT5 kabel.

Hub nodig voor software updates. Met de hub ook mogelijk om data uit te lezen via Home Assistant? Kan de hub via UTP aan Zappi of is dit alleen een draadloze connectie?

Is Harvi nodig? Bijvoorbeeld om de Zappi correct om te laten gaan met zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Genestealer schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:09:
Ik laad het bij 11kW. Even het volgende;

Bijna zover om de Zappi v2 te bestellen wil ik even checken of het volgende klopt;

Hub nodig voor software updates. Met de hub ook mogelijk om data uit te lezen via Home Assistant? Kan de hub via UTP aan Zappi of is dit alleen een draadloze connectie?

Is Harvi nodig? Bijvoorbeeld om de Zappi correct om te laten gaan met zonnepanelen?
hub <-> zappi is draadloos

harvi is nodig als je op die manier inzicht wil hebben in je zonnestroom/ direct verbruik veder is het niet nodig voor het correct werken van zappi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ik laad het bij 11kW. Even het volgende;

Hub stuurt data naar servers van MyEnergi. Met wat scripts kan je die data weer uitlezen. Vast ook wel scripts voor HA beschikbaar. Verbinding is draadloos tussen hub en zappi (eigen protocol). In de toekomst willen ze zappi uitvoeren met ook een netwerkmodule maar dat is voor veel later.

Harvi is niet nodig en ook niet perse voor je zonnepanelen. Dat werkt al zonder dat. Hij weet al via de 3 CT-klemmen op de netaansluiting of er overproductie is of niet. Enige waarom je die harvi wilt voor je zonnepanelen is als je in de myenergi-app wilt zien waar de energie vandaan komt. Als je dat in HA al hebt is dat wat mij betreft nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
thehog schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:24:
[...]

Hub stuurt data naar servers van MyEnergi. Met wat scripts kan je die data weer uitlezen. Vast ook wel scripts voor HA beschikbaar. Verbinding is draadloos tussen hub en zappi (eigen protocol). In de toekomst willen ze zappi uitvoeren met ook een netwerkmodule maar dat is voor veel later.

Harvi is niet nodig en ook niet perse voor je zonnepanelen. Dat werkt al zonder dat. Hij weet al via de 3 CT-klemmen op de netaansluiting of er overproductie is of niet. Enige waarom je die harvi wilt voor je zonnepanelen is als je in de myenergi-app wilt zien waar de energie vandaan komt. Als je dat in HA al hebt is dat wat mij betreft nutteloos.
Helder. Ik ben opzich niet geïnteresseerd in de myenergi app aangezien ik alles in Home Assistant probeer te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-08 10:57
thehog schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:24:
[...]

Dan heb ik ook meteen een vraag. Ik ben ook aan het kijken naar een Zappi

Ik heb een 1 fase aansluiting maar wil een 3 fase zappi aanschaffen.

Aangezien ik maar 1 fase heb hoef ik ook maar 1 CT klem aan te sluiten. Kan ik de andere gebruiken voor BV mijn zonnepanelen ?

BTW zijn er tips voor een installateur? (met het oog op de kosten en garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Gupper schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:32:
[...]

Aangezien ik maar 1 fase heb hoef ik ook maar 1 CT klem aan te sluiten. Kan ik de andere gebruiken voor BV mijn zonnepanelen ?

BTW zijn er tips voor een installateur? (met het oog op de kosten en garantie)
Ik stuur je een PM voor installeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Gupper schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:32:
[...]

Ik twijfel even maar volgens mij is in een 3 fase zappi alle drie interne CT klemmen automatisch gekoppeld als 3 fase klemmen. Je moet ze dus gebruiken voor een 3 fase meting (voor je netaansluiting meestal).
Een harvi kan je wel instellen als meetapparaat voor 3 fase of 3x 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupper
thehog schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:48:
[...]

Ik twijfel even maar volgens mij is in een 3 fase zappi alle drie interne CT klemmen automatisch gekoppeld als 3 fase klemmen. Je moet ze dus gebruiken voor een 3 fase meting (voor je netaansluiting meestal).
Wanneer dat inderdaad het geval is dan al er een harvi tussen moeten. Is het wel mogelijk de CTklemmen te gebruiken om deze aan te sluiten op de harvi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
thehog schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:48:
[...]

Nee hoor. Als je alle 3 de fases intern in de zappi met elkaar verbind zal hij zich gedragen als een 1 fase zappi en kan je ook een ct klem instellen voor de zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Makrolon schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:08:
[...]

Nee hoor. Als je alle 3 de fases intern in de zappi met elkaar verbind zal hij zich gedragen als een 1 fase zappi en kan je ook een ct klem instellen voor de zonnestroom.
Ik vraag me even af of je in een 3 fase zappi de drie CT klemmen wel afzonderlijk kan configureren en dus een klem op zonnestroom kan zetten ipv een grid fase. Ga het even niet testen op mijn zappi nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupper
Makrolon schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:08:
[...]

Volgens de handleiding van Zappi is het doorverbinden van de fases ook niet noodzakelijk

Hoofdstuk 3
https://myenergi.com/wiki/zappi-v2/installation-3/

In hoofdstuk 5 word ook gesproken over de CT klemmen. Dit is mij echter niet helemaal duidelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
thehog schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:21:
[...]

Ik vraag me even af of je in een 3 fase zappi de drie CT klemmen wel afzonderlijk kan configureren en dus een klem op zonnestroom kan zetten ipv een grid fase. Ga het even niet testen op mijn zappi nu :)
Dat kan dus wel ;) Als je ze met elkaar verbind denkt de zappi dat ie een 1 fase laadstation is.

Heb hier ervaring mee en het werkt echt op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Gupper schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:22:
[...]

Volgens de handleiding van Zappi is het doorverbinden van de fases ook niet noodzakelijk

Hoofdstuk 3
https://myenergi.com/wiki/zappi-v2/installation-3/

In hoofdstuk 5 word ook gesproken over de CT klemmen. Dit is mij echter niet helemaal duidelijk
Zoals @Makrolon aangeeft lijkt een 3-fase zappi zich te gedragen als 1-fase zappi als je die fases in de zappi doorverbind.
Wat jouw verwarring is vanuit de manual is dat er dus verschil is in of je een 1-fase of 3-fase zappi koopt. Een 1-fase zappi is geen discussie, dan kan je gewoon naast de 1x grid CT klem ook de andere interne CT-klemmen voor andere zaken gebruiken. Bij een 3-fase zappi worden normaal gesproken de 3x interne CT klem voor 3 fases gebruikt (meestal voor grid). Maar blijkbaar zal een 3-fase zappi, aangesloten als 1-fase zappi met doorverbindingen zich als 1-fase zappi gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
De CT klemmen hebben elk een draad die je in de Zappi monteert, dus geen CAT5 kabel nodig (je kunt wel door het buisje waar de CT draden doorgetrokken worden een extra UTP kabel leggen, maar noodzakelijk is het niet voor de Zappi (wellicht wel voor de toekomst/andere paal) want de Zappi heeft geen UTP aansluiting).

Let wel dat je de CT klemmen in de juiste richting om de fase draden aanlegt die tussen je Hoofdzekering aansluiting en je Hoofdgroep van je MK zitten (alternatief gelijk na je hoofdschakelaar, maar liever voor je hoofdschakelaar).

Ik heb bij de verzwaring naar 3-fasen aan de monteur van stedin gevraagd om iets ruimere lussen in de fasedraden naar de hoofdschakelaar, zodat ik de CT klemmen netjes kon wegwerken.

Sowieso zou ik (voor de relatief kleine meerprijs) een model kiezen met vaste kabel :)

EDIT: Tip om kabel Wartels te gebruiken: eentje voor de stroom en eentje voor de CT klemmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_iKaR-qXXui_8YuFiVNSraekY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7RS4HGCoge2siWAUHKO5Ad7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Isheara op 24-03-2021 15:55 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Isheara schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:47:
[...]

De CT klemmen hebben elk een draad die je in de Zappi monteert, dus geen CAT5 kabel nodig (je kunt wel door het buisje waar de CT draden doorgetrokken worden een extra UTP kabel leggen, maar noodzakelijk is het niet voor de Zappi (wellicht wel voor de toekomst/andere paal) want de Zappi heeft geen UTP aansluiting).

Let wel dat je de CT klemmen in de juiste richting om de fase draden aanlegt die tussen je Hoofdzekering aansluiting en je Hoofdgroep van je MK zitten (alternatief gelijk na je hoofdschakelaar, maar liever voor je hoofdschakelaar).

Ik heb bij de verzwaring naar 3-fasen aan de monteur van stedin gevraagd om iets ruimere lussen in de fasedraden naar de hoofdschakelaar, zodat ik de CT klemmen netjes kon wegwerken.

Sowieso zou ik (voor de relatief kleine meerprijs) een model kiezen met vaste kabel :)

EDIT: Tip om kabel Wartels te gebruiken: eentje voor de stroom en eentje voor de CT klemmen:
[Afbeelding]
Thx voor de extra informatie. UTP5 kabel is voor de CT klemmen. De standaard kabel is maar 5 meter en ik moet 10 meter afleggen.

Ik heb bewust gekozen zonder vaste laadkabel. Vind een versie met vaste kabel optisch super lelijk aan huis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:27
@Genestealer Meld je het hier ook even als je het beu bent om telkens de kabel op te bergen en weer tevoorschijn te halen? ;)

Niet om lullig te doen, maar na een paar weken ga je spijt krijgen, vooral als het ook nog eens slecht weer is.

[ Voor 30% gewijzigd door guido66 op 24-03-2021 18:22 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Genestealer schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:56:
[...]
Thx voor de extra informatie. UTP5 kabel is voor de CT klemmen. De standaard kabel is maar 5 meter en ik moet 10 meter afleggen.

Ik heb bewust gekozen zonder vaste laadkabel. Vind een versie met vaste kabel optisch super lelijk aan huis.
Je kunt ook zonder kabel met behulp van de Harvi.
De CT klem sluit je dan in de meterkast aan op de Harvi die draadloos communiceert met de Zappi. Vond ik zelf prettiger dan dat gedoe met kabels.

En smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind de versie met vaste kabel er keurig uit zien.
Gemak is ook wat waard tenslotte; kan nu met 1 hand in ongeveer 1-2 seconden de zaak aansluiten bij aankomst en ontkoppelen bij vertrek. En alstie aan de lader staat ziet het er sowieso nagenoeg hetzelfde uit ;)

[ Voor 21% gewijzigd door eltron op 24-03-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
@Genestealer Bij mij hangt de zappi gewoon aan de zijkant van mijn huis. De keren dat ik er naar kijk zijn de keren dat ik de kabel pak om te landen/na het laden.
Ik zou echt meer last hebben van een vieze kabel en dito handen die je elke keer in je auto moet leggen.
Mijn losse laadkabel gebruik ik hoogstzelden en ligt dus ook keurig opgeborgen ipv in de weg.

Zo’n vieze losse laadkabel in je auto...das pas echt lelijk. :o

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
eltron schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:57:
[...]

Je kunt ook zonder kabel met behulp van de Harvi.
De CT klem sluit je dan in de meterkast aan op de Harvi die draadloos communiceert met de Zappi. Vond ik zelf prettiger dan dat gedoe met kabels.

En smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind de versie met vaste kabel er keurig uit zien.
Gemak is ook wat waard tenslotte; kan nu met 1 hand in ongeveer 1-2 seconden de zaak aansluiten bij aankomst en ontkoppelen bij vertrek. En alstie aan de lader staat ziet het er sowieso nagenoeg hetzelfde uit ;)
Jullie laten mij wel twijfelen hoor! Als ik naar de plaatjes op inet kijkt met vaste kabel valt het wel optisch mee. Zijn jullie niet bang voor vandalisme met vaste kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Tja ik denk niet na over vandalisme...zeker niet als je auto er naast staat.
Ik heb een led-lamp met bewegingsmelder op mijn oprit, die als het donker is zowel mijn auto als de omgeving rond de zappi in vol licht zet.

De zappi heeft een socket waar je de kabel inklikt en de kabel rol je (al dan niet strak) op over de zappi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HACNCyzWcu7jtK5qDYrD7CxALvQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RyPK8l6A4yXP11zzYUH58Jvm.jpg?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door Isheara op 24-03-2021 19:29 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
toch even verwarring...

3fase zappi => mono fasig aansluiten...

ik heb dit ook uitgevoerd, maar in de zappi L2 en L3 niet aangesloten.
Dan werkt de zappi toch als normaal 1fase toestel?

Wat meerwaarde is er als je bruggen zou leggen van L1 naar L2 en L3 ?
=> kan je dan je wagen wel 3f laden ? (rekening houden met de limiet van je voedingskabel / zekering)?

bv automaat in bord = 32A, dan zou je bv 10A per fase kunnen laden ? = +/- 30A..
zou wel handig zijn... betekend mogelijk tot bijna dubbel zo snel laden als een monofasige setup (7,4kw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Nee. Geen meerwaarde: Fases aan elkaar knopen is niet een slim plan... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door teacher op 24-03-2021 20:16 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupper
teacher schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:15:
Nee. Geen meerwaarde: Fases aan elkaar knopen is niet een slim plan... ;)
Dat gevoel heb ik ook al roepen best wat mensen dat....

Toch wel veel onduidelijk over het aansluiten van een Zappi 3 fase op een 1 fase aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
@Gupper Je maakt het volgens mij zelf onduidelijk...ook op de product pagina staat dat je een 3f zappi prima op 1f aan kunt sluiten.
https://shop.zappi.info/n...-650-meter-kabel-cop.html
Anders even appje naar myenergi en ze leggen het je haarfijn uit.
In de instellingen van de zappi zet je 1f aan (ipv 3f) en het werkt.(zie bladzijde 21 manual)
Online manual:
https://myenergi.com/wp-c...i-manual-v2.0_english.pdf

Keep rolling sixes!

Pagina: 1 ... 54 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen