ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ja dit zijn inderdaad allemaal problemen waar ik al over na had zitten denken. Ik laadt inderdaad met een pasje van het werk. Waar ik op hoopte was dat een paal met een API zou zijn waarmee ik realtime aan kan geven wat de paal moet doen, zonder de sessie te onderbreken.JeroenE schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:17:
@JackBol Een laadpaal is bijna net als een stopcontact, maar toch niet helemaal. Afhankelijk van de laadpaal moet je ook nog juiste DC beveiliging regelen. De ene laadpaal heeft dat zelf (en hoeft het dus niet), de andere laadpaal heeft het niet (en dan moet het dus wel).
Ik weet eerlijk gezegd niet welke protocollen iedere laadpaal gebruikt. Ik weet dat er een paar laadpalen zijn die het P1-protocol gebruiken, maar er zijn er ook inderdaad die modbus gebruiken en vast alle andere smaken die je kan verzinnen is wel ergens in een laadpaal gebruikt.
Wat jij eigenlijk wil is een laadpaal die je met een API kan aansturen, als ik het goed begrijp?
Als je alleen stop/start commando's wil versturen kan je dit ook anders regelen als je laadpaal geen API heeft. Dat werkt dan eigenlijk alleen je een laadpaal hebt die gewoon begint met laden. Als je eerst met pasjes moet zwaaien werkt dat niet.
De eerste optie is een apparaatje in de laadpaal schroeven die de stroom naar de print van de laadpaal zelf kan onderbreken. Als de laadpaal uit gaat kan de auto niet meer laden. Zet je de laadpaal aan dan gaat het laden weer van start.
De tweede optie is om de communicatielijnen tussen de laadpaal en de EV te onderbreken met een kastje wat je zelf kan aansturen. De laadpaal denkt dan dat de EV is afgekoppeld, de EV ziet de laadpaal niet meer en stopt ook met laden.
Een workaround zou zijn als je het laadvermogen kan sturen via modbus. En bijv. als het regent de laadsnelheid op 0,1A zetten, maar wanneer de zo’n flink schijnt, je de paal naar 16A opschroeft.
Als er ergens wat documentatie zou zijn, kwam ik vast al een eind, maar er is letterlijk niets te vinden...
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ik heb de EVbox icm Smappee. Ik weet niet precies wat er binnenin gebeurt maar volgens mij werkt het als volgt; op het moment dat de Smappee te veel verbruik meet op een van de fasen, pauzeert hij het laden (of laat de EVbox het laden pauzeren) en vervolgens hervatten met een lager vermogen. Dat gaat niet heel subtiel of zo. Het is gewoon bam op pauze en daarna weer verder met flink lager vermogen.JackBol schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:48:
Ik heb nu een 3,7kW paal op een eigen groep, maar omdat ik een nieuwe auto wil, zit ik naar een nieuwe paal te kijken.
Ik heb nu een EVBox Businessline (met een abo tbv verrekening dat door mijn werk betaald wordt).
Ik heb een paar eisen:
1) vast kabel
2) minimaal 11kW, maar voorkeur voor 22kW voor toekomstvastigheid, indien deze dmv configuratie terug te tunen is naar 11kW (huisaansluiting is momenteel 3x25A).
3) liefst mijn EVbox abo blijven gebruiken, omdat ik anders door de administratieve molen op het werk moet, waar ik niet op zit te wachten
4) dynamic load balancing (DLB) (ik kan er niet meer zondermeer vanuit gaan dat die 11kW ten alle tijden beschikbaar is, aangezien ik ook andere grootverbruikers heb (kookplaat en oven is samen al 10kW. Als je dus uitgebreid gaat koken wanneer je thuis komt met een lege auto, kan alles eruit klappen)
5) Smart charging (SC). Ik wil controle kunnen uitoefenen wanneer ik laad, om zo mijn zonneenergie optiemaal te gaan benutten wanneer salderen afgeschaft wordt.
Ik denk dat de EVBox Elvi 22kW een goede keuze is, maar sommige dingen zijn me niet helemaal helder van de handleidingen.
Volgens mij kan ik deze laadpaal gewoon laden in mijn huidige laadbeheer abo, als ik mijn huidige paal verwijder. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Waar ik meer verwarring over heb, is hoe die DLB and SC in zijn werk gaat. EVBox heeft een partnership met Smappee, maar ik heb al eea. mbt Loxone en Youless.
Ik weet niet precies wat die Smappee doet, maar als ik zelf al weet hoeveel energie ik gebruik, kan ik dan op afstand die laad laadinstructies geven? Deze informatie ben ik nog nergens op internet tegen gekomen, maar het moet kunnen want die Smappee doet het ook.
Iemand ideeen?
P8
Die reverse engineered API is interessant. "Pause" is inderdaad een mogelijke laadstatus.Ophidian schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:29:
[...]
Op de MyEnergi site staat bij de Harvi: 868 MHz (proprietary protocol). Een eigen protocol dus.
https://github.com/twonk/MyEnergi-App-Api Is meer terug te vinden over de Zappi API.
Alleen die status changes zijn niet bruikbaar, aangezien ECO, Eco+, etc. gestuurd zijn op basis van de informatie van de CT/Harvi. En dat is juist het gedeelte dat ik probeer te vervangen.
Ja dit is inderdaad het effect dat ik probeer na te bootsen! Maar dan zonder die investering van €250 voor die SmappeeMontalbano schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:46:
[...]
Ik heb de EVbox icm Smappee. Ik weet niet precies wat er binnenin gebeurt maar volgens mij werkt het als volgt; op het moment dat de Smappee te veel verbruik meet op een van de fasen, pauzeert hij het laden (of laat de EVbox het laden pauzeren) en vervolgens hervatten met een lager vermogen. Dat gaat niet heel subtiel of zo. Het is gewoon bam op pauze en daarna weer verder met flink lager vermogen.
Ik heb al real-time inzicht in mijn verbuik, daar wil ik niet nog een extra kastje voor
Maar wat wil je dan precies? Want de Zappi kan perfect load balancing en solar chargen.JackBol schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:49:
[...]
Die reverse engineered API is interessant. "Pause" is inderdaad een mogelijke laadstatus.
Alleen die status changes zijn niet bruikbaar, aangezien ECO, Eco+, etc. gestuurd zijn op basis van de informatie van de CT/Harvi. En dat is juist het gedeelte dat ik probeer te vervangen.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Sorry, maar deze formule is alleen van toepassing bij een belasting die puur een weerstand is, niet als je een vaste spanning en een begrensd vermogen hebt.ybos schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:03:
[...]
warmteontwikkeling gaat kwadratisch (P=I^2 x R -> vermogen door overgangsweerstand = stroom in kwadraat x weerstand van het gehele circuit).
Dus 13 of 16 ampere scheelt weldegelijk!
Maar dan nog is 16A continu op een schuko gewoon erg veel. Zonder een temperatuur sensor niet aan beginnen. En als je toch kan kiezen is een CEE stekker hier veel beter geschikt voor. (tweedehands model 3 lader bijvoorbeeld)
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Ik wil dat zonder een Harvi of nieuwe CT klemmenOphidian schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:57:
[...]
Maar wat wil je dan precies? Want de Zappi kan perfect load balancing en solar chargen.
En dan het liefst voor een EVBox.
Het hele load balancing / smart charging concept komt neer op real time metingen van je huis aansluiting en/of je zonnepanelen door een Smappee/Harvi/CT klemmen, waardoor het laden tijdelijk onderbroken wordt of voor een lager amperage.
Aangezien ik al real time inzicht in mijn verbruik heb, wil ik eigenlijk die paal digitaal kunnen aansturen, vanuit mijn bestaande domotica systeem. De winst is 1 kastje minder in de meterkast, dus het is geen ramp als het niet lukt, maar we zijn immers tweakers, dus ik ga niet zomaar bij de pakken neer zitten
Maar dan maak je toch gewoon zelf een oplaadpunt?JackBol schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:04:
[...]
Ik wil dat zonder een Harvi of nieuwe CT klemmen
En dan het liefst voor een EVBox.
Het hele load balancing / smart charging concept komt neer op real time metingen van je huis aansluiting en/of je zonnepanelen door een Smappee/Harvi/CT klemmen, waardoor het laden tijdelijk onderbroken wordt of voor een lager amperage.
Aangezien ik al real time inzicht in mijn verbruik heb, wil ik eigenlijk die paal digitaal kunnen aansturen, vanuit mijn bestaande domotica systeem. De winst is 1 kastje minder in de meterkast, dus het is geen ramp als het niet lukt, maar we zijn immers tweakers, dus ik ga niet zomaar bij de pakken neer zitten
Zelfbouw Laadpaal ervaringen
Oh wow, dat topic kende ik nog niet. Ik heb nog eea te lezen deze dagen zie ik!Ophidian schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:10:
[...]
Maar dan maak je toch gewoon zelf een oplaadpunt?
Zelfbouw Laadpaal ervaringen
Dank!
Dus bruikbaar om de warmteontwikkeling van de contactweerstand in de schuko te modellerenice-T106 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:58:
[...]
Sorry, maar deze formule is alleen van toepassing bij een belasting die puur een weerstand is, niet als je een vaste spanning en een begrensd vermogen hebt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het moet via een standaard protocol of api gaan, want evbox gebruikt tegenwoordig ook een ander kastje (als er geen zonnepanelen in het spel zijn).JackBol schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:50:
[...]
Ja dit is inderdaad het effect dat ik probeer na te bootsen! Maar dan zonder die investering van €250 voor die Smappee
Ik heb al real-time inzicht in mijn verbuik, daar wil ik niet nog een extra kastje voor
P8
Het gehele circuit tot aan de lader is volledig ohms, dus daar gaat deze formule toch voor opice-T106 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:58:
[...]
Sorry, maar deze formule is alleen van toepassing bij een belasting die puur een weerstand is, niet als je een vaste spanning en een begrensd vermogen hebt.
Maar dan nog is 16A continu op een schuko gewoon erg veel. Zonder een temperatuur sensor niet aan beginnen. En als je toch kan kiezen is een CEE stekker hier veel beter geschikt voor. (tweedehands model 3 lader bijvoorbeeld)
Het was overigens niet ik die deze constructie had maar @Hertog_Martin .JeroenE schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:03:
[...]
Dat snap ik prima, maar waarom zou je bij je werkgever dan het bedrag wat je van Eneco krijgt dan in korting brengen bij je werkgever?
Stel: jij laadt 100 kWh. Je krijgt dan 22 euro van Eneco als vergoeding. Je krijgt van TNM een rekening van 27 euro (of zoiets, ligt er ook aan wat je hebt ingesteld op je laadpaal). Waarom zou je dan maar 27 - 22 = 5 euro bij de werkgever declareren? Dan hou je dus 0 euro over (want je moet die 27 euro aan TNM betalen).
Straks komt de afrekening van de energieleverancier en die moet je dan 22 euro betalen omdat er 100 kWh (extra) is gebruikt.
Dan heb je dus in feite zelf je eigen opladen betaald. Dan kan je net zo goed niets verrekenen met je werkgever, dat is voor de werkgever zelfs nog goedkoper en voor jou scheelt het niets. Alleen TNM en Eneco verdienen dan niets aan opslag/abonnementskosten.
Hij laad op zijn eigen laadpaal en die sessie kost hem 22 euro. Eneco stort die 22 euro op zijn rekening en brengt die 22 euro in rekening bij zijn werkgever.
Dan ga je met je shell pas op openbare laadpalen laden. Die rekening krijgt hij thuis gestuurd en declareert die bij zijn werkgever aangezien eneco die thuislaad sessie al in rekening heeft gebracht bij zijn werkgever.
Hij bedoelde waarschijnlijk dat hij alleen de shell rekening declareert en niet de eneco rekening.
Van elektrotechniek weet ik te weinig om je van een antwoord te voorzien: bij mij heeft men deze geïnstalleerd:Eduardo M schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:06:
[...]
De keuze voor een Harvi is een bewuste aangezien het trekken van een utp kabel in mijn situatie niet eenvoudig is (grondkabel ligt er al wel). Maar dat was ook niet het issue. De vraag die ik stelde was aan welke specs de aardlekautomaat moet voldoen. Ik heb 25 zonnepanelen van per stuk 320 wp op het dak liggen. Heb ik het dan goed begrepen dat een aardlekautomaat dan het beste 3x25A of zelfs 3x32A kan zijn en dan daarnaast B karakteristiek en 30mA? Welk merk heeft de voorkeur? Ik hoor het graag!
Oeps, nu ik deze reactie geplaatst heb zie ik pas de post van Ophidian....
:strip_exif()/f/image/qahefvx35PFVAIQgEAN4iHdo.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb 29 zonnepanelen van 250wp, met een 6kW omvormer, dus mogelijk redelijk vergelijkbaar.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Dan zou ik de installateur terug laten komen. Een 32A zekering achter een 25A hoofdzekering is niet conform de NEN.guido66 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:24:
[...]
Van elektrotechniek weet ik te weinig om je van een antwoord te voorzien: bij mij heeft men deze geïnstalleerd: [Afbeelding]
Ik heb 29 zonnepanelen van 250wp, met een 6kW omvormer, dus mogelijk redelijk vergelijkbaar.
Zou ook zelf geen CHINT in mijn meterkast willen maar dan extra betalen voor een goed merk.
Je vertrouwd de DC lek in een Zappi wel maar een Chint met kema keur niet?Ophidian schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:08:
[...]
Dan zou ik de installateur terug laten komen. Een 32A zekering achter een 25A hoofdzekering is niet conform de NEN.
Zou ook zelf geen CHINT in mijn meterkast willen maar dan extra betalen voor een goed merk.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik vertrouw de Iskra in mijn Zappi wel ja.Inspired schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:13:
[...]
Je vertrouwd de DC lek in een Zappi wel maar een Chint met kema keur niet?
Die doet alleen geen DC lek. Maar prima.Ophidian schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:15:
[...]
Ik vertrouw de Iskra in mijn Zappi wel ja.
Oh ja lekker wakkerInspired schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:19:
[...]
Die doet alleen geen DC lek. Maar prima.
Dit blijft toch een discussie waar kennelijk geen consensus over is in dit draadje. Ik heb inmiddels diverse reacties gelezen waarbij aangegeven werd dat dit wel degelijk kon, met name icm zonnepanelen. Als iemand het nog een keer duidelijk kan uitleggen of anders een link ernaar kan posten zou dit zeer welkom zijn.Ophidian schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:23:
[...]
Oh ja lekker wakker. Maar dan nog hoort een 32A niet na je 25A hoofdzekering.
Fijne jaarwisseling allemaal!
Dat het kan betekent niet dat het mag.Eduardo M schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:08:
[...]
Dit blijft toch een discussie waar kennelijk geen consensus over is in dit draadje. Ik heb inmiddels diverse reacties gelezen waarbij aangegeven werd dat dit wel degelijk kon, met name icm zonnepanelen. Als iemand het nog een keer duidelijk kan uitleggen of anders een link ernaar kan posten zou dit zeer welkom zijn.
Fijne jaarwisseling allemaal!
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Vertel, wat weet jij meer van de elektriciteitsleer? Vermogen is stroom x spanning. Weerstand (al dan niet ohms, hier is die Ohms, want het gaat over de overgangsweerstand) volgt de wet van Ohm. Dus is de formule geldig. En dus is 16 A erg veel voor een Schuko.ice-T106 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:58:
[...]
Ok, ik heb er zelf te weinig verstand van, maar ik lees in plaats van wat niet mag dan wel graag wat wel mag en nog liever wat jullie aanbevelen.daemonix schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:33:
[...]
Dat het kan betekent niet dat het mag.
Mijn visie op het P = I^2 x R verhaal:
Ik kijk naar de hele keten inclusief de lader in de auto die spanning regelt.
Korte antwoord:
P = V x I en hier is de spanning een constante en I een regelbare variabele. (dus lineair met I)
Lange antwoord:
P = I^2 x R klopt zeker bij een vaste waarde voor R.
Je krijgt dan namelijk V = I x R (dus de spanning is hoger bij een hoger amperage).
En krijgt je dus en een hogere V en een hogere I dus een kwadratisch hoger vermogen.
Maar in dit geval is V de constante. (230V) en zijn V en R variabel. Bij de zelfde spanning leveren we en hoger Amperage en dus een lagere R in er hele keten.
(Zou best kunnen dat ik toch nog naast zit en dan hoor ik het graag, als het teveel offtopic is wel ik er ook best over PM verder over van gedachten wisselen)
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Hoeveel watt dissipeert die weerstand bij I=10 A?
Dat is I²R, dus 10*10*0,01= 1 watt.
Bij 16A is dit 2,56 watt, meer dan het dubbele aan warmteontwikkeling in het stopcontact.
Merk op dat de netspanning er in dit sommetje er niet toe doet.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik dacht dat het ingewikkelder was en dat we relatieve spannings deler enzo moesten berekenen, keer het amperage.Proton_ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:30:
@ice-T106 beschouw een contactweerstand R in het stopcontact van 0,01 ohm.
Hoeveel watt dissipeert die weerstand bij I=10 A?
Dat is I²R, dus 10*10*0,01= 1 watt.
Bij 16A is dit 2,56 watt, meer dan het dubbele aan warmteontwikkeling in het stopcontact.
Merk op dat de netspanning er in dit sommetje er niet toe doet.
Maar jullie hebben helemaal gelijk dat je gewoon rechtstreeks P=I^2 x R kunt gebruiken en dat het dan precies klopt met de spanningsval, vermogen enzovoort.
Bedankt!
Ok, dit volgt n.a.v. Mijn opmerking.ice-T106 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:05:
[...]
Ik dacht dat het ingewikkelder was en dat we relatieve spannings deler enzo moesten berekenen, keer het amperage.
Maar jullie hebben helemaal gelijk dat je gewoon rechtstreeks P=I^2 x R kunt gebruiken en dat het dan precies klopt met de spanningsval, vermogen enzovoort.
Bedankt!
Eindconclusie... wel of geen constante 16A en dus maximaal vermogen voor bv 12 uur om de ID3 op te laden...?
Maw wat is dan precies het verschil tussen 13A en 16A laden als we kijken naar bv veiligheid of warmteontwikkeling. 100% belasten vs 81% belasten van een stopcontact.
[ Voor 15% gewijzigd door Braaaii op 01-01-2021 08:34 ]
EV rijder, Home automation, verduurzamen en Gamen
Logisch dus dat een professional zegt : neem het zekere voor het onzekere. Het is zijn beroep en wilt niet dat door zijn advies je een afgebrand stopcontact ( met alle vervolgschade van dien) hebt.
Tegelijkertijd: als alles modern en goed geïnstalleerd is, dan zou het geen probleem moeten zijn. Ook weer logisch dat je hier dus hoort dat het prima kan. Wij zijn ook niet aansprakelijk als het mis gaat. Bovendien is die kans heel erg klein als alles goed geïnstalleerd zit.
Kijk je naar de norm: een grootverbruiker moet achter zijn eigen groep (net als een wasmachine, quooker etc). Dus je moet minimaal je granny charger op een aparte groep zetten.
EV rijder, Home automation, verduurzamen en Gamen
16 A heeft dus (16/13)^2= 1,51 keer meer warmteontwikkeling dan 13 A. Niet doen dus, tenzij je heel zeker weet dat de wcd langdurig (!) tegen 16 A kan, en daarop is gespecificeerd. Dat laatste zal vrijwel nooit het geval zijn.
Mijn zonnepanelen zitten in de meterkast op fase 1, maar mijn slimme meter registreert dit (zie ik nu) op fase 3. Blijkbaar zitten de fases gedraaid. Geen probleem natuurlijk en is zo opgelost (alleen moet het hele huis dan weer van de spanning af). Vandaar de vraag:
Reduceert een loadbalancer de belasting per fase of gaat dat grover?
Dus: als hij op fase 1 teveel verbruik meet. Gaat ie dan op fase 1 minder afnemen en op fase 2 en 3 nog steeds maximaal, of gaat ie op fase 1 minder afnemen en schalen fase 2 en 3 gelijkwaardig mee?
Al mijn stopcontacten in huis (standaard jung) zijn gewoon 16A gespecificeerd hoor. Ik ken ook wel 10 A stopcontacten, maar die zijn of oud, of niet van een goed merk zoals geschreven.daemonix schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:18:
@prein2 Incorrect. Het loopt NIET los. Veruit de meeste wcd's zijn berekend/gespecificeerd op 10 of 12 A, niet op 16 A. Dat heeft niets met leeftijd te maken.
16 A heeft dus (16/13)^2= 1,51 keer meer warmteontwikkeling dan 13 A. Niet doen dus, tenzij je heel zeker weet dat de wcd langdurig (!) tegen 16 A kan, en daarop is gespecificeerd. Dat laatste zal vrijwel nooit het geval zijn.
Alle fasen worden terug geregeld. De auto snapt niets van verschillende vermogens op de diverse fasen.prein2 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:19:
Andere vraag over load balancing :
Mijn zonnepanelen zitten in de meterkast op fase 1, maar mijn slimme meter registreert dit (zie ik nu) op fase 3. Blijkbaar zitten de fases gedraaid. Geen probleem natuurlijk en is zo opgelost (alleen moet het hele huis dan weer van de spanning af). Vandaar de vraag:
Reduceert een loadbalancer de belasting per fase of gaat dat grover?
Dus: als hij op fase 1 teveel verbruik meet. Gaat ie dan op fase 1 minder afnemen en op fase 2 en 3 nog steeds maximaal, of gaat ie op fase 1 minder afnemen en schalen fase 2 en 3 gelijkwaardig mee?
Dan heb jij een heel bijzonder huis. Je verwart overigens een friteuse of koffiezet apparaat die kortdurend 16 A gebruiken met een auto, die dat 10 uur lang kan doen.prein2 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:21:
[...]
Al mijn stopcontacten in huis (standaard jung) zijn gewoon 16A gespecificeerd hoor. Ik ken ook wel 10 A stopcontacten, maar die zijn of oud, of niet van een goed merk zoals geschreven.
Ik zeg ook niet dat het verstandig is he.. Ben zelf blij met m'n laadpaal 😁daemonix schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:27:
[...]
Dan heb jij een heel bijzonder huis. Je verwart overigens een friteuse of koffiezet apparaat die kortdurend 16 A gebruiken met een auto, die dat 10 uur lang kan doen.
Standaard stopcontacten zijn tegenwoordig 16A: https://application.jung....?market=en&article=CD1520
[ Voor 19% gewijzigd door prein2 op 01-01-2021 14:33 ]
Daarom heb ik bewust gekozen voor een 3-fasen PV installatie.... Alleen zo kun je optimaal laden met zonne-energie.daemonix schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:22:
[...]
Alle fasen worden terug geregeld. De auto snapt niets van verschillende vermogens op de diverse fasen.
Hier een bevestiging: https://www.elektro.net/p...schutzkontakt-steckdosen/prein2 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:30:
[...]
Ik zeg ook niet dat het verstandig is he.. Ben zelf blij met m'n laadpaal 😁
Standaard stopcontacten zijn tegenwoordig 16A: https://application.jung....?market=en&article=CD1520
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Gaat geen enkel probleem zijn met 25A en LB. Hier hetzelfde. Zodra er een groot verbruiker aan gaat, zie je direct dat het laden terug loopt over alle 3 de fasen. Sowieso is de tijd dat je laadt met een 3fase paal al gering IMO. De keren dat die echt helemaal vol moet komt maar weinig voor. Meestal van 40 naar 80% en dat is maar 2 uurtjes in ons geval.Davy_Rx schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:41:
Ik twijfel of ik een aanvraag voor een aansluiting van 3x25A of 3x35A ga doen. Het prijsverschil is niet zo groot en er zijn momenteel geen jaarlijkse kosten maar ik vraag me af of dit zo zal blijven in België. Wat in mij afvraag is hoe goed/precies load balancing werkt. Met 3x25A zal de auto niet snel kunnen laden als er in huis nog wat andere activiteiten zijn. ‘S nachts is er tijd genoeg om met 11kW te laden dus dat is op zich geen probleem. Ik heb echter ook een Jacuzzi die geregeld verwarmt met 1600W(7A) en op deze kring hangt ook nog wat buitenverlichting. Hoeveel risico is er dat de laadpaal telkens naar een lager vermogen schakelt als hij zelf 16A verbruikt en een bijkomend verbruik van 8A vaststelt als ik instel dat het Max. 25A is? Heeft hier iemand ervaring mee?
Planning is wel dat er binnen enkele jaren een tweede EV bij gaat komen ter vervanging van de ICE die we nog hebben, maar verwacht daar 0 problemen mee. Alleen irritant dat we auto's moeten wisselen op de oprit, misschien maar een tweede Zappi erbij dan
https://www.amazon.nl/Hes...id=pla-969306303264&psc=1
De Hesotec eSat r20 Base. Waarom? Hij is van RVS, dat oogt wel zo fraai op de oprit, en heeft een vaste coiled kabel. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hij moet uit Duitsland komen, zijn er nog haken en ogen qua elektra? Ik zal hem sowieso niet zelf gaan installeren, dit laten we een specialist doen. Verder twijfel ik nog tussen 11 en 22 kW, daar heb je met een Ampera-e niets aan maar voor de toekomst wellicht prettig. Zijn er nog nadelen aan een 22 kW paal t.o.v. een 11 kW paal?
Mooie paal!Dieken Taffert schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:14:
Wij denken aan de volgende laadpaal om een Opel Ampera-e mee te gaan opladen:
De Hesotec eSat r20 Base. Waarom? Hij is van RVS, dat oogt wel zo fraai op de oprit, en heeft een vaste coiled kabel. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hij moet uit Duitsland komen, zijn er nog haken en ogen qua elektra? Ik zal hem sowieso niet zelf gaan installeren, dit laten we een specialist doen. Verder twijfel ik nog tussen 11 en 22 kW, daar heb je met een Ampera-e niets aan maar voor de toekomst wellicht prettig. Zijn er nog nadelen aan een 22 kW paal t.o.v. een 11 kW paal?
Om 22kW uit je aansluiting te krijgen moet je je aansluiting laten verzwaren door de netbeheerder. Dit kost ongeveer 700€ per jaar extra. Die extra kosten zullen niet snel de moeite waard zijn..
Als de 22kW paal ingesteld kan worden op 11kW max dan is het geen probleem om de 22kW te kiezen.
Zie zo snel niet of de paal loadbalancing ondersteund...
De vraag is of de Ampera en jouw huisaansluiting 1-fase of 3-fase is.Dieken Taffert schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:14:
Wij denken aan de volgende laadpaal om een Opel Ampera-e mee te gaan opladen:
Ingeval van 1-fase dan zou je de 22kW paal kunnen nemen en op 32A laden. (slechts 1-fase aansluiten dus).
In geval beide 3 Fase zijn dan heb je niets aan 22kW paal tenzij je huisaansluiting verhoogd tot 3*35A. Maar dat geeft veel hogere aansluitingskosten en dat is het niet waard.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
De Ampera-e is 1 fase; het gaat om de toekomstbestendigheid, na de Ampera-e komt er weer een keer een andere EV.eltron schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:53:
[...]
De vraag is of de Ampera en jouw huisaansluiting 1-fase of 3-fase is.
Ingeval van 1-fase dan zou je de 22kW paal kunnen nemen en op 32A laden. (slechts 1-fase aansluiten dus).
In geval beide 3 Fase zijn dan heb je niets aan 22kW paal tenzij je huisaansluiting verhoogd tot 3*35A. Maar dat geeft veel hogere aansluitingskosten en dat is het niet waard.
Huisaansluiting is 3-fase; toen we zonnepanelen hebben laten leggen, is er vanaf de meterkast een dikke kabel naar de garage getrokken (zelfde dikte als de elektriciteitskabels die onder de straat liggen) en is daar een extra meterkast gerealiseerd. Er is daar een aparte krachtstroomgroep gemaakt voor de laadpaal (ook dat was toen toekomstbestendig bedacht).
De Hesotec heeft geen dynamic load balancing, de zonnepaneleninstallatie is 13.800 Wp op Oost-West. Zo veel Wp vanwege EV + warmtepomp (is ook aanwezig). Voor de elektrische installatie zie hierboven.prein2 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:27:
[...]
Mooie paal!
Om 22kW uit je aansluiting te krijgen moet je je aansluiting laten verzwaren door de netbeheerder. Dit kost ongeveer 700€ per jaar extra. Die extra kosten zullen niet snel de moeite waard zijn..
Als de 22kW paal ingesteld kan worden op 11kW max dan is het geen probleem om de 22kW te kiezen.
Zie zo snel niet of de paal loadbalancing ondersteund...
[ Voor 19% gewijzigd door Dieken Taffert op 02-01-2021 14:06 ]
@eltron gaf het al aan. Dan is de 22kWh variant het meest logisch. Op 1 fase kan je dan nu op de maximale snelheid thuisladen met de Ampera-e en je hebt toekomst bestendig een 3-F lader.Dieken Taffert schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:04:
[...]
De Ampera-e is 1 fase; het gaat om de toekomstbestendigheid, na de Ampera-e komt er weer een keer een andere EV.
Huisaansluiting is 3-fase; toen we zonnepanelen hebben laten leggen, is er vanaf de meterkast een dikke kabel naar de garage getrokken (zelfde dikte als de elektriciteitskabels die onder de straat liggen) en is daar een extra meterkast gerealiseerd. Er is daar een aparte krachtstroomgroep gemaakt voor de laadpaal (ook dat was toen toekomstbestendig bedacht).
[...]
De Hesotec heeft geen dynamic load balancing, de zonnepaneleninstallatie is 13.800 Wp op Oost-West. Zo veel Wp vanwege EV + warmtepomp (is ook aanwezig). Voor de elektrische installatie zie hierboven.
Heeft die aparte meterkast ook een eigen hoofdmeter? En is die 3x25A of 3x35A (Dat maakt nogal een verschil in netwerk tarief.)?Dieken Taffert schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:04:
[...]
In het geval dat die 2e meterkast een eigen hoofdmeter van 3x35A heeft, kan je een 22kW paal plaatsen. Anders heeft het functioneel geen zin. Ik zou het sowieso wel doen, omdat je de paal op 11kW kan laten werken en dat een 22kW paal vaak maar 100 of 200 duurder is dan een 1kW paal.
- Elektriciteit (3x32A+N) komt binnen via de digitale meter T211. De meter is voorzien van een P1 en S1 poort.
- De zekeringskast 1 staat in een andere ruimte, meer centraal in het huis. Ik heb jammer genoeg geen grote wachtbuis voorzien. Zonder kap en breekwerk kan ik de laadpaal hier niet op aansluiten.
- Er hangt een tweede zekeringskast op de zolder, afgezekerd op 25A. Hierop worden de omvormer (3f) met de thuisbatterij en zonnepanelen op aangesloten. Ik zou via de regenbuis makkelijk tot in de zolder geraken en zo de laadpaal aansluiten. 3x16A of 11kW zou dus geen probleem mogen zijn.
- Afstand tussen laadpaal en zekeringskast 2 op zolder zal ongeveer 15m zijn. Is dit een probleem?
- Ik heb begrepen dat we een load balancer nodig hebben voor een "slimme" laadpaal. Waar moet die geïnstalleerd worden? Boven op zolder of in de buurt van de digitale meter?
- Wat heb ik verder nog nodig om te voldoen aan de 5 voorwaarden in de afbeelding?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GbiHbGppzks9uIRLmsHlfSJZ.jpg?f=user_large)
Leuke uitdaging, mooi project! Poging tot antwoorden op je vragen:Bmic schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:35:
Vragen:[Afbeelding]
- Afstand tussen laadpaal en zekeringskast 2 op zolder zal ongeveer 15m zijn. Is dit een probleem?
- Ik heb begrepen dat we een load balancer nodig hebben voor een "slimme" laadpaal. Waar moet die geïnstalleerd worden? Boven op zolder of in de buurt van de digitale meter?
- Wat heb ik verder nog nodig om te voldoen aan de 5 voorwaarden in de afbeelding?
- Afstand is op zich geen probleem. Kabel is wel prijzig, zeker als je een dikkere kabel wilt gebruiken om verliezen zo veel mogelijk te beperken.
- Load balancing kan op verschillende manieren, afhankelijk van onder meer jouw keuze voor een bepaald type laadpaal, en de plaats waar je deze aansluit. Je moet in ieder geval je omvormer-output meten. Verder heb je in principe voldoende aan één meetpunt direct na de T211. Je meet dan namelijk (1) PV + batterij output en (2) grid output, en de laadpaal weet het eigen verbruik. Daarmee kan de rekensom gemaakt worden.
- Punt 2 uit jouw lijstje is vrij eenvoudig te regelen. Punt 1 en 3 ben ik wat minder in thuis, hoe wordt dit momenteel geregeld? Punt 4: houd hier rekening mee bij de aanschaf van je EV én van je lader. Heb je al iets op het oog?
[ Voor 3% gewijzigd door F. Peregrinus op 03-01-2021 23:18 ]
Even out-of-the-box. Kan je makkelijk vanaf de locatie waar de T211 meter staat bij de auto komen?Bmic schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:35:
Hopelijk is mijn vraag nog niet te dikwijls langs gekomen, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik best mijn nieuwe laadpaal aansluit. Voor de verduidelijking heb ik mijn teken talent even los gelaten.
[list=1]
• Elektriciteit (3x32A+N) komt binnen via de digitale meter T211. De meter is voorzien van een P1 en S1 poort.
• De zekeringskast 1 staat in een andere ruimte, meer centraal in het huis. Ik heb jammer genoeg geen grote wachtbuis voorzien. Zonder kap en breekwerk kan ik de laadpaal hier niet op aansluiten.
Ik vermoed dat je uit belgie komt. In Nederland mag je alles na deze meter zelf aanpassen. Je zou dan bijv. een nieuwe zekeringkast kunnen plaatsen nog tussen de meter en zekeringkast 1. In deze nieuwe zekeringkast maak je de aansluiting voor je auto en de verbinding naar zekeringkast 1.
Met bijv. een Zappi kan je vervolgens je andere wensen (behalve v2g en DC laden) voldoen. In jou geval zal er een aantal Harvi's nodig zijn bij de zappi om de nodige CT klem informatie te sturen naar de zappi (bijv. van je batterij of van je zonnepanelen, maar ook de groep belastingen per zekeringskast.).
Dat zou kunnen, maar dat is niet wat er in herofruit in "Het grote "thuis laden van je EV" topic." staat:Akemi schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:33:
Hij bedoelde waarschijnlijk dat hij alleen de shell rekening declareert en niet de eneco rekening.
Het werkt alleen goed als alle rekeningen "normaal" betaald worden. Zodra je een vergoeding van een rekening af gaat trekken kom je volgens mij uiteindelijk zelf geld te kort. Dus vandaar mijn vraag waarom je de vergoeding van de rekening af trekken.Wij declareren nu de volledige TNM rekening minus de reeds vergoede excasso van Eneco
Ik heb eerlijk gezegd ook het idee dat er helemaal geen pasje van de Eneco gebruikt, maar altijd de TNM/Shell pas. Ik vermoed dat er gedacht wordt dat de 22 euro die Eneco betaald voor het thuisladen niet bij de baas gedeclareerd hoeft te worden omdat het al vergoed is. Maar dat klopt dus niet.
Tijdens het laden van de auto zie ik het volgende:
:strip_exif()/f/image/foSveH4cvcfTmEfBw1NJzUyp.jpg?f=fotoalbum_large)
De laadpaal is aangesloten op 3 fase, 16A, 400V. Hoe kan het dat de auto geen 400V aangeeft, maar 220V?
Met een normale 3 fase aansluiting zit je nog steeds op 220VMaartenR4 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:23:
Sinds kort ben ik in het bezit van een Volvo XC40 P8. Thuis heb ik een laadpaal laten plaatsen van NewMotion en aanpassingen laten doorvoeren aan de meterkast naar 3 fase.
[Afbeelding]
De laadpaal is aangesloten op 3 fase, 16A, 400V. Hoe kan het dat de auto geen 400V aangeeft, maar 220V?
P8
Omdat je auto op 230V laadt. En dat op drie verschillende fases. Niet elk apparaat dat op twee of drie fases werkt, gebruikt fase-fase.MaartenR4 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:23:
Sinds kort ben ik in het bezit van een Volvo XC40 P8. Thuis heb ik een laadpaal laten plaatsen van NewMotion en aanpassingen laten doorvoeren aan de meterkast naar 3 fase.
[Afbeelding]
Cunning linguist.
Hoe dan ook, ik kom nu dan ook uit bij 2 kandidaten, te weten de Webasto Live en de Alfen Eve Single Pro-line. Maar beide lijken hun na- en voordelen te hebben. Ik zoek nog bevestiging van deze punten...
- de Webasto heeft een externe Modbus kWh meter nodig in de meterkast. op zich prima maar neemt ook weer 4 modules in beslag in mijn groepenkast (naast de al benodigde aardlek met ook 4 modules) terwijl ik toch ook al een P1 poort heb. De Alfen kan wel met de P1 poort load balancing toepassen.
- de Alfen lijkt aan de achterkant geen doorvoermogelijkheid te hebben voor de stroomkabel. Je moet daar wel de kabel via de onderkant naar buiten laten komen (zo lijkt het tenminste) en dan over de muur naar de grond of via een bocht alsnog door de muur (maar dat vind ik helemaal geen fraaie oplossing). De Webasto heeft wel een kabeldoorvoer aan de achterkant.
Kloppen deze zaken zo? Overigens is alle relevante extra informatie over beide in een vergelijking welkom! Zaken die ik misschien over het hoofd zie in de vergelijking.
Hoe wil je vanaf laadstation hoogte je kruipruimte in komen? Je zal dan door de spouw moeten en dat gaat geen installateur doen, dan zal je zelf moeten kloten om de kabel er doorheen te krijgen als het überhaupt al gaat lukken.klompje65 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:29:
Zoek een EV lader met dynamic load balancing en smart functies - nu nog niet nodig door slechts prive gebruik auto maar op termijn wellicht wel..Wil dus nu toekomst bestendige oplossing omdat ik niet over 5 jaar weer een andere laadoplossing wil plaatsen. Het gaat om 3 fase oplossing met gezien op de toekomst 22 kW (nu nog 11 kW is voldoende). Wil wandmontage en liefst geen kabel over de muur maar liever door de muur en dan via kruipruimte naar meterkast. Liefst ook optimaal gebruik van onze zonnepanelen maar daar zie ik nog niet alle voordelen van in. In de winter wekken we te weinig op, in de zomer rijden we te weinig om iedere dag het overschot te 'tanken'. Verder is de auto ook vaak overdag weg dus dan kun je niet opladen.
Hoe dan ook, ik kom nu dan ook uit bij 2 kandidaten, te weten de Webasto Live en de Alfen Eve Single Pro-line. Maar beide lijken hun na- en voordelen te hebben. Ik zoek nog bevestiging van deze punten...
- de Webasto heeft een externe Modbus kWh meter nodig in de meterkast. op zich prima maar neemt ook weer 4 modules in beslag in mijn groepenkast (naast de al benodigde aardlek met ook 4 modules) terwijl ik toch ook al een P1 poort heb. De Alfen kan wel met de P1 poort load balancing toepassen.
- de Alfen lijkt aan de achterkant geen doorvoermogelijkheid te hebben voor de stroomkabel. Je moet daar wel de kabel via de onderkant naar buiten laten komen (zo lijkt het tenminste) en dan over de muur naar de grond of via een bocht alsnog door de muur (maar dat vind ik helemaal geen fraaie oplossing). De Webasto heeft wel een kabeldoorvoer aan de achterkant.
Kloppen deze zaken zo? Overigens is alle relevante extra informatie over beide in een vergelijking welkom! Zaken die ik misschien over het hoofd zie in de vergelijking.
Anders moet je aan de binnenkant langs de muur.
Heb je al naar de zappi gekeken?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
De T211 meter hangt vlakbij de voordeur op 5m van de auto. Ik heb nog plaats om een kleine zekeringskast (18 modules) bij te hangen. Wat moet hier in komen? Hoofdzekering? Zekering en differentieel voor laadpaal + load balancer? Dat moet net lukken, niet?thehog schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:53:
Even out-of-the-box. Kan je makkelijk vanaf de locatie waar de T211 meter staat bij de auto komen?
Ik vermoed dat je uit belgie komt. In Nederland mag je alles na deze meter zelf aanpassen. Je zou dan bijv. een nieuwe zekeringkast kunnen plaatsen nog tussen de meter en zekeringkast 1. In deze nieuwe zekeringkast maak je de aansluiting voor je auto en de verbinding naar zekeringkast 1.
Ja, dat was het idee... door de spuwmuur en dan via de binnenmuur naar beneden de kruipruimte in. Volgens mij gebeurt da wel vaker en zie ik het ook gedaan worden in installatievideos op youtube!? Maar jij zegt nu dat geen installateur dit gaat doen? Dat verrast me en zou tegelijk dan een heel belangrijk punt zijn. Is dit tegen de NEN1010 of wat zit hier achter?Makrolon schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:35:
[...]
Hoe wil je vanaf laadstation hoogte je kruipruimte in komen? Je zal dan door de spouw moeten en dat gaat geen installateur doen, dan zal je zelf moeten kloten om de kabel er doorheen te krijgen als het überhaupt al gaat lukken.
Anders moet je aan de binnenkant langs de muur.
Heb je al naar de zappi gekeken?
En ja, ik had ook naar de Zappi gekeken. Deze stond eerst bovenaan mijn lijstje maar ik lees op het myenergi forum te veel issues (bijv problemen met ECO+ mode icm Volkswagens) waar steeds weer een firmware update voor wordt uitgebracht of nog iets verzonnen moet worden. Het leek me uiteindelijk een minder stabiel platform maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.
Nee ik denk dat niemand dat wil doen omdat het een gepiel is en je niet weet hoelang je er mee bezig gaat zijn. Plus je moet een gat in de kruipruimte boren, en dan via dat gat de kabel er doorheen vissen. Je moet daarvoor met z'n 2e zijn, word een duur grapje.klompje65 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:48:
[...]
Ja, dat was het idee... door de spuwmuur en dan via de binnenmuur naar beneden de kruipruimte in. Volgens mij gebeurt da wel vaker en zie ik het ook gedaan worden in installatievideos op youtube!? Maar jij zegt nu dat geen installateur dit gaat doen? Dat verrast me en zou tegelijk dan een heel belangrijk punt zijn. Is dit tegen de NEN1010 of wat zit hier achter?
En ja, ik had ook naar de Zappi gekeken. Deze stond eerst bovenaan mijn lijstje maar ik lees op het myenergi forum te veel issues (bijv problemen met ECO+ mode icm Volkswagens) waar steeds weer een firmware update voor wordt uitgebracht of nog iets verzonnen moet worden. Het leek me uiteindelijk een minder stabiel platform maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.
Normaal gaat er een buisje over de muur naar de grond en dan schuin de kruipruimte in.
Ik heb het een keer gezien maar die klant had het zelf gedaan en gezorgd voor een trekdraad waarmee ik mijn kabel er door kon trekken.
Je leest alleen de problemen natuurlijk. Maar ik ben geen zappi gebruiker dus kan daar verder geen uitspraken over doen.. ik hang ze alleen op en dan vind ik het een goed degelijk laadstation wat allemaal gewoon goed werkt. (Geen aandelen
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ok, ik zie wat je bedoelt met de kabeldoorvoer. Dat is dus niet omdat het niet mag maar omdat het wellicht lastig is. Ik zal het eens met mijn elektricien bespreken. Thanks.Makrolon schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:54:
[...]
Nee ik denk dat niemand dat wil doen omdat het een gepiel is en je niet weet hoelang je er mee bezig gaat zijn. Plus je moet een gat in de kruipruimte boren, en dan via dat gat de kabel er doorheen vissen. Je moet daarvoor met z'n 2e zijn, word een duur grapje.
Normaal gaat er een buisje over de muur naar de grond en dan schuin de kruipruimte in.
Ik heb het een keer gezien maar die klant had het zelf gedaan en gezorgd voor een trekdraad waarmee ik mijn kabel er door kon trekken.
Je leest alleen de problemen natuurlijk. Maar ik ben geen zappi gebruiker dus kan daar verder geen uitspraken over doen.. ik hang ze alleen op en dan vind ik het een goed degelijk laadstation wat allemaal gewoon goed werkt. (Geen aandelen)
Over de Zappi... ja, dat is inderdaad zo met forums. Ik zal de Zappi toch ook nog eens naast de andere 2 zetten! :-)
Overigens was ook de kabellengte destijds een issue waarom ik de Zappi liet vallen t.o.v. de Alfen - uit mijn hoofd 6.5 vs 8 meter. Nu met de Webasto, deze is geloof ik 7 meter dus ook niet zo heel veel langer dan die van de Zappi. Maar goed, ik zal nog eens gaan meten.Makrolon schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:54:
[...]
Nee ik denk dat niemand dat wil doen omdat het een gepiel is en je niet weet hoelang je er mee bezig gaat zijn. Plus je moet een gat in de kruipruimte boren, en dan via dat gat de kabel er doorheen vissen. Je moet daarvoor met z'n 2e zijn, word een duur grapje.
Je leest alleen de problemen natuurlijk. Maar ik ben geen zappi gebruiker dus kan daar verder geen uitspraken over doen.. ik hang ze alleen op en dan vind ik het een goed degelijk laadstation wat allemaal gewoon goed werkt. (Geen aandelen)
Ik heb een Zappi, en ook wel fan (geen aandelen).klompje65 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:19:
[...]
Overigens was ook de kabellengte destijds een issue waarom ik de Zappi liet vallen t.o.v. de Alfen - uit mijn hoofd 6.5 vs 8 meter. Nu met de Webasto, deze is geloof ik 7 meter dus ook niet zo heel veel langer dan die van de Zappi. Maar goed, ik zal nog eens gaan meten.
de eerder genoemde problemen op het forum en de daarop volgende updates vind ik juist een sterke kant van Zappi. Jij zoekt iets dat op de toekomst is voorbereid omdat je niet over 5 jaar weer iets anders wilt. De Zappi wordt voortdurend met softwareupdates aangepast aan de laatste inzichten\automodellen (mits je de hub erbij neemt).
kabel idd 6,5 meter maar volgens mij kan je daar ook wel van afwijken, maar dat is duur.
En je moet hem natuurlijk wel op een handige plek hangen. Ik gebruik normaal maar 1,5 meter van die 6,5 meter. En dan kan ik eventueel nog een tweede auto er achter ook laden als de eerste klaar is. Meer zal je toch in het algemeen niet snel nodig hebben? En 6, 7 of 8m kabel afrollen en weer oprollen is ook gedoe dat je liever wilt vermijden in het algemeen. En een lange kabel, die vaak wat slordig wordt opgerold is ook geen fraai gezicht. etc. etc.
Je zou ook nog voor een socket versie kunnen gaan dan blijf je flexibel en kunt eventueel langere type II kabel gebruiken. Maar kan ik ook niet echt aanbevelen. Is namelijk ook gedoe om dat ding in en uit de auto te halen, zeker als die ook nog nat en/of smerig is.
Ja dat is het wel zo'n beetje.Bmic schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:37:
[...]
De T211 meter hangt vlakbij de voordeur op 5m van de auto. Ik heb nog plaats om een kleine zekeringskast (18 modules) bij te hangen. Wat moet hier in komen? Hoofdzekering? Zekering en differentieel voor laadpaal + load balancer? Dat moet net lukken, niet?
- Hoofdzekering 3-fase
- 3x32A of 3x25A zekering naar zekeringkast 1. Volgens nederlandse regels moet de eerste zekering minstens 1 niveau lager zitten dan de hoofd zekering. Je hoofd is 32A dus dan zou je op 25A moeten zitten.
- 3x16A (of als je wilt nog hoger) naar je laadpaal. Als je een alamat plaatst dan heb je gelijk zekering en aardlek geregeld (dat is wat jullie een differentieel noemen begrijp ik, dus een differentieelautomaat voor jou).
- loadbalancing zijn CT klemmen en die passen altijd wel
- misschien nog een kWh meter om verbruik te meten van je laadpaal, maar dat is geen must
Let wel dat je laadpaal van een DC lekstroom beveiliging moet zijn voorzien (althans in nederland). Als dat niet in de laadpaal zit kan je beter die differentieelautomaat vervangen door een normale zekering plus een type B differentieel (aardlek in nederland).
Momenteel heb ik een Porsche Panamera Hybrid, deze laad ik nu via een granny lader, op zich prima, echter een laadpaal op eigen terrein zou toch mijn voorkeur hebben en wil deze dan graag gaan aanschaffen.
Echter nu heb ik ook een electrische lease auto besteld (Skoda Enyaq), het leasebedrag was op en kan daarom ook geen laadpaal via de leasemaatschappij (alphabet) afnemen. Dit was sowieso geen goede oplossing geweest volgens mij icm met mijn privé auto ook willen opladen.
Ik heb dus straks zowel een privé als een zakelijke auto die ik via de zelfde laadpaal wil opladen. Via de leasemaatschappij krijg ik gewoon een laadpas van Eneco (eMobility).
De leasemaatschappij heeft aangegeven dat zij geen verrekening doen met mij voor de stroomkosten die ik maak thuis, dit moet ik dan zelf met mijn werkgever via declaratie regelen omdat ik geen laadpaal via de leasemaatschappij afneem.
Echter als ik nu gewoon een 'slimme' laadpaal neem met een backoffice abbonement, dan kan ik toch de lease auto gewoon opladen door gebruik te maken van de Eneco laadpas en 'betaald' de leasemaatschappij aan mij (via backoffice) het tarief dat ik heb ingesteld voor 'publieke' auto's? Geen idee wat ik dan als tarief mag hanteren, op de site van Alphabet zelf staat dat zij overal 27,5 cent per Kwh betalen. Echter vaak kost een publieke laadpaal al snel 37 cent per Kwh dus hoe ze dat nu precies geregeld hebben geen idee.
Ik zoek dus een slimme automatische manier om zowel privé als zakelijk van een privé laadpaal gebruik te maken zonder handmatige declaraties.
Ik zat dan te denken aan de NewMotion Home Advanced of de Alfen Eve Single Pro-line.
Ik heb 3-fasen, ik heb ook zonnepanelen en eventueel een krachtstroom aansluiting (momenteel in gebruik voor keuken/kookplaat) geen idee of het nog interessant kan zijn om de laadpaal via die krachtstroom aan te sluiten of dat er nog rekening gehouden moet worden met de omvormer van de zonnepanelen?
Mijn ervaring met een iets uitdagendere kabelroute dan standaard, was ook dat de echte installateurs daar weinig trek in hebben. Die willen het liefst vanuit de meterkast door de muur en dan ophangen, of nog een stukje graven en dan met de kabel op de muur. Het moet in een halve dag te installeren en configureren zijn.klompje65 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:48:
[...]
Ja, dat was het idee... door de spuwmuur en dan via de binnenmuur naar beneden de kruipruimte in. Volgens mij gebeurt da wel vaker en zie ik het ook gedaan worden in installatievideos op youtube!? Maar jij zegt nu dat geen installateur dit gaat doen? Dat verrast me en zou tegelijk dan een heel belangrijk punt zijn. Is dit tegen de NEN1010 of wat zit hier achter?
Als je net als ik toch per se iets anders wilt, doe je er verstandig aan de kabel(s) zelf aan te leggen of aan te laten leggen door een klusjesman. Scheelt je vaak ook nog wel wat op de kosten van de laadpaal installateur.
P8
Inderdaad. Als jij gewoon een publieke laadpaal neerzet bij je woning dan krijg jij gewoon je stroom vergoed plus een beetje extra voor de abonnementskosten en terugverdienen laadpaal. Om discussie bij je werkgever te voorkomen zou ik de tarief niet te hoog zetten maar gewoon alles eerlijk meerrekenen.TonCoronel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:33:
Goedemorgen hierbij mijn vraag.
Momenteel heb ik een Porsche Panamera Hybrid, deze laad ik nu via een granny lader, op zich prima, echter een laadpaal op eigen terrein zou toch mijn voorkeur hebben en wil deze dan graag gaan aanschaffen.
Echter nu heb ik ook een electrische lease auto besteld (Skoda Enyaq), het leasebedrag was op en kan daarom ook geen laadpaal via de leasemaatschappij (alphabet) afnemen. Dit was sowieso geen goede oplossing geweest volgens mij icm met mijn privé auto ook willen opladen.
Ik heb dus straks zowel een privé als een zakelijke auto die ik via de zelfde laadpaal wil opladen. Via de leasemaatschappij krijg ik gewoon een laadpas van Eneco (eMobility).
De leasemaatschappij heeft aangegeven dat zij geen verrekening doen met mij voor de stroomkosten die ik maak thuis, dit moet ik dan zelf met mijn werkgever via declaratie regelen omdat ik geen laadpaal via de leasemaatschappij afneem.
Echter als ik nu gewoon een 'slimme' laadpaal neem met een backoffice abbonement, dan kan ik toch de lease auto gewoon opladen door gebruik te maken van de Eneco laadpas en 'betaald' de leasemaatschappij aan mij (via backoffice) het tarief dat ik heb ingesteld voor 'publieke' auto's? Geen idee wat ik dan als tarief mag hanteren, op de site van Alphabet zelf staat dat zij overal 27,5 cent per Kwh betalen. Echter vaak kost een publieke laadpaal al snel 37 cent per Kwh dus hoe ze dat nu precies geregeld hebben geen idee.
Ik zoek dus een slimme automatische manier om zowel privé als zakelijk van een privé laadpaal gebruik te maken zonder handmatige declaraties.
Ik zat dan te denken aan de NewMotion Home Advanced of de Alfen Eve Single Pro-line.
Ik heb 3-fasen, ik heb ook zonnepanelen en eventueel een krachtstroom aansluiting (momenteel in gebruik voor keuken/kookplaat) geen idee of het nog interessant kan zijn om de laadpaal via die krachtstroom aan te sluiten of dat er nog rekening gehouden moet worden met de omvormer van de zonnepanelen?
Een andere optie is een kWh meter plaatsen en dan een gewone laadpaal en dan per laadsessie declareren maar dat is natuurlijk veel meer handmatig en administratief werk.
Gewoon op 3-fase (krachtstroom) laten aansluiten. Je zonnepnalen leveren gewoon stroom en daar hoef je niet perse rekening mee te houden. Het gaat de auto is als er overvloed aan zonneenergie is, dat gaat automatisch.
Bedankt voor het antwoord, dan is wel de vraag wat is een redelijk tarief... als ik nu even uitreken wat jaarlijks mijn totale kosten zijn voor stroom, inclusief Netbeer kosten en Leveringskosten dan kost een Kwh mij omgerekend 25,8 cent, om deels de laadpaal te bekostigen is een tarief van 30 cent dan reeel of schandalig? En ook geen idee hoe het dan met de LM zit die zegt bij alle publieke laadpalen maar 27,5 cent per Kwh te betalen.thehog schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:45:
[...]
Inderdaad. Als jij gewoon een publieke laadpaal neerzet bij je woning dan krijg jij gewoon je stroom vergoed plus een beetje extra voor de abonnementskosten en terugverdienen laadpaal. Om discussie bij je werkgever te voorkomen zou ik de tarief niet te hoog zetten maar gewoon alles eerlijk meerrekenen.
Een andere optie is een kWh meter plaatsen en dan een gewone laadpaal en dan per laadsessie declareren maar dat is natuurlijk veel meer handmatig en administratief werk.
Gewoon op 3-fase (krachtstroom) laten aansluiten. Je zonnepnalen leveren gewoon stroom en daar hoef je niet perse rekening mee te houden. Het gaat de auto is als er overvloed aan zonneenergie is, dat gaat automatisch.
Edit. ook nog even verder gezocht naar als de laadpaal via de LM via Eneco geplaast wordt, dan betaald eneco mij 22 cent per Kwh uit. Dat lijkt mij aan de lage kant om kostendekkend te zijn voor alleen puur de stroom al.
:fill(white):strip_exif()/f/image/7nuHEFAhuo51GsW5lB4eu9r6.png?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door TonCoronel op 05-01-2021 10:38 ]
Ik schat in dat als je iets als 35c kiest je nooit een vraag krijgt. Iets lager zitten dan een laadpaal in de wijk bijv.TonCoronel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:02:
[...]
Bedankt voor het antwoord, dan is wel de vraag wat is een redelijk tarief... als ik nu even uitreken wat jaarlijks mijn totale kosten zijn voor stroom, inclusief Netbeer kosten en Leveringskosten dan kost een Kwh mij omgerekend 25,8 cent, om deels de laadpaal te bekostigen is een tarief van 30 cent dan reeel of schandalig? En ook geen idee hoe het dan met de LM zit die zegt bij alle publieke laadpalen maar 27,5 cent per Kwh te betalen.
Edit. ook nog even verder gezocht naar als de laadpaal via de LM via Eneco geplaast wordt, dan betaald eneco mij 22 cent per Kwh uit. Dat lijkt mij aan de lage kant om kostendekkend te zijn voor alleen puur de stroom al.
[Afbeelding]
Ik heb zelf een newmotion paal en gastgebruik krijg ik netjes betaald voor het tarief dat ik zelf heb ingesteld. Zo help ik andere EV rijders ook nog een beetje en heb ik elke maand mijn abonnementskosten er in ieder geval uit..
Ik snap ook niet waarom de LM dan niet graag zou willen dat jij de laadpaal via Eneco regelt.TonCoronel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:02:
Wel jouw voordeel, want nu kan je dus je eigen backoffice kiezen en de kosten op bijvoorbeeld 30 cent per kWh zetten. Je hebt dan ook geen gezeur dat je maar 22 cent krijgt terwijl je zelf meer moet betalen.
NB het is kWh, niet Kwh
Dat heeft de Alfen inderdaad niet.klompje65 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:29:
- de Alfen lijkt aan de achterkant geen doorvoermogelijkheid te hebben voor de stroomkabel. Je moet daar wel de kabel via de onderkant naar buiten laten komen (zo lijkt het tenminste) en dan over de muur naar de grond of via een bocht alsnog door de muur (maar dat vind ik helemaal geen fraaie oplossing).
Mijn eerste optie was ook de aanvoerkabel onzichtbaar langs achter rechtstreeks de Alfen laten binnengaan.
Was zelfs geen probleem omdat het een houten voorzetwand betrof.
Maar de installateur wou dat niet zo uitvoeren. Moest inderdaad van onderen langs de standaard voorziene doorvoer. Anders wou hij geen garantie meer geven op de waterdichtheid van de laadunit. Hij moest anders extra door de behuizing boren waar dit niet voorzien was. En daar wou hij niet aan beginnen.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 05-01-2021 18:16 ]
Je kunt prima gebruik maken van kabelwartels met IP rating, zoals deze:IvoB2 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:36
Mijn eerste optie was ook de aanvoerkabel onzichtbaar langs achter rechtstreeks de Alfen laten binnengaan.
Was zelfs geen probleem omdat het een houten voorzetwand betrof.
Maar de installateur wou dat niet zo uitvoeren. Moest inderdaad van onderen langs de standaard voorziene doorvoer. Anders wou hij geen garantie meer geven op de waterdichtheid van de laadunit. Hij moest anders extra door de behuizing boren waar dit niet voorzien was. En daar wou hij niet aan beginnen.
https://www.elektramat.nl/wartel-m20-206120/
Wel even de juiste maat uitzoeken adhv de gebruikte kabel!
In de installatievideo van de Zappi op YouTube wordt deze methode ook aangeraden, om de waterdichtheif te garanderen. Op deze manier kun je ook prima aan de achterkant van de laadpaal de kabel doorvoeren (als je de wartel aan binnenkant ipv de buitenkant plaatst (de moer aan de buitenkant).
Overigens....de installatie op een muur is prima zelf te doen (de rest is ook niet echt moeilijk als je geen ingewikkelde graaf/breek werkzaamheden hoeft te verrichten).
[ Voor 9% gewijzigd door Isheara op 05-01-2021 19:32 ]
Keep rolling sixes!
Ja, die 30ct is inderdaad schandalig.... weinigTonCoronel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:02:
[...]
Bedankt voor het antwoord, dan is wel de vraag wat is een redelijk tarief... als ik nu even uitreken wat jaarlijks mijn totale kosten zijn voor stroom, inclusief Netbeer kosten en Leveringskosten dan kost een Kwh mij omgerekend 25,8 cent, om deels de laadpaal te bekostigen is een tarief van 30 cent dan reeel of schandalig? En ook geen idee hoe het dan met de LM zit die zegt bij alle publieke laadpalen maar 27,5 cent per Kwh te betalen.
[Afbeelding]
Want behalve de kosten die jij noemt moet je er ook nog je maandabbonnement van betalen en heb je ook nog kosten zoals het gebruik van de lokatie waar de laadpaal staat of hangt, jouw tijdbesteding voor het management/beheer, administratie etc. van de paal (ik weet niet wat jouw uurtarief is maar een € 75 lijkt me niet onredelijk). Om aan de veilige kant te blijven zou ik wel iets onder CPO laadtarieven van de publieke palen in de buurt gaan zitten, maar 0,30 is zeker niet (te) hoog.
(en ja ook als je zonnestroom er in stopt moet je de panelen terugverdienen met een fatsoenlijk rendement en risicovergoeding + kosten van de ruimte waar je ze hebt gelegd.)
Als je meet zonder de laadpaal zelf ziet de laadpaal dat er maar 9A wordt verbruikt (want de 16A die de auto gebruikt om te laden zit er niet bij in) en heeft dan dus geen aanleiding om het laden langzamer te zetten. Nu zal een 25A hoofdzekering niet gelijk springen als je 26A gebruikt, maar hoe hoger de overschrijding hoe sneller dat gaat.
De precieze regels in België weet ik niet, maar in Nederland is een laadpaal aangesloten op een aparte groep in de meterkast. Dat is gewoon naast de groep voor je wasmachine, oven, fornuis, de lichtgroepen etc. Het enige bijzondere is dat je (afhankelijk van de laadpaal) een extra aardlek nodig kan hebben die de DC meet. In sommige laadpalen zit die DC-beveiliging er al in, in andere niet.
Duidelijk. Bedankt! Ik dacht dat de laadpaal misschien zijn eigen verbruik optelde bij de meting maar met de CT klemmen moet dus gewoon alles gemeten worden. Dan kan ik verder 😊JeroenE schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:38:
@Davy_Rx Normaal gesproken moeten de CT klemmen juist het totaal verbruik meten en dus inclusief het laden. Je stelt op de laadpaal in wat het vermogen is van je netaansluiting. Stel dat is 25A. Vervolgens ga je in huis allerlei apparaten gebruiken en laden. De laadpaal ziet dan dat het totale verbruik oploopt tot (wederom bijvoorbeeld) 26A. Dan zal de laadpaal het laden minder snel zetten zodat dit weer onder de 25A zakt.
Als je meet zonder de laadpaal zelf ziet de laadpaal dat er maar 9A wordt verbruikt (want de 16A die de auto gebruikt om te laden zit er niet bij in) en heeft dan dus geen aanleiding om het laden langzamer te zetten. Nu zal een 25A hoofdzekering niet gelijk springen als je 26A gebruikt, maar hoe hoger de overschrijding hoe sneller dat gaat.
De precieze regels in België weet ik niet, maar in Nederland is een laadpaal aangesloten op een aparte groep in de meterkast. Dat is gewoon naast de groep voor je wasmachine, oven, fornuis, de lichtgroepen etc. Het enige bijzondere is dat je (afhankelijk van de laadpaal) een extra aardlek nodig kan hebben die de DC meet. In sommige laadpalen zit die DC-beveiliging er al in, in andere niet.
Beschrijf je dat nu goed? De laadpaal valt toch onder eigen aardlek en de aardlek van de laadpaal wordt dus toch gewoon op de hoofdrail aangesloten, niet als een groep naast een bestaande groep?JeroenE schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:38:
@Davy_Rx
Misschien leg ik het onduidelijk uit? Je hoeft dus geen apart aftakking te maken bij de netaansluiting die speciaal alleen voor de laadpaal is zoals @Davy_Rx Je kan dat gewoon op dezelfde manier aansluiten als al je andere groepen.
Oh wacht, nu begrijp ik (denk ik) wat je bedoelt: je moet voor de laadpaal wel een aardlekschakelaar hebben waar alleen de laadpaal op zit en niet 1 aardlekschakelaar met 4 losse groepen waarvan dan 1 groep de laadpaal is. Tenminste wel in Nederland, ik weet niet hoe die regels in België zijn. Ik heb voor de laadpaal een aardlekautomaat.
Ik vraag me wel af of een 3 fase laadpunt aangesloten kan worden op een 1 fase aansluiting?
Tevens vraag in me af of dit financieel gezien de beste keuze is? Of dat ik beter nu een 1 fase laadpunt installeer, deze dan niet meeverhuis en bij mijn nieuwe huis een nieuwe 3 fase laadpunt installeren?
Doorgaans alle 3F laadpunten wel. Je zou nu een kunnen kiezen die tot 22kW kan laden. Kun je op 1F tot 7,2kW laden als je auto dit ook aan kan. Als je weinig KMs maakt zou je ook gewoon met 3.6kW kunnen laden en aan een 11kW paal genoeg hebben. Al zijn veel ook 22kW standaard volgens mij tegenwoordig.erwinberghuis schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:43:
Ik sta op het punt om een laadpaal thuis te laten installeren. Nu heb ik een 1-fase huisaansluiting. We gaan over 1,5 jaar verhuizen naar een nieuwbouwhuis met 3-fase huisaansluiting. Ik zou dus nu graag een 3 fase laadpunt willen kopen en deze over 1,5 jaar meeverhuizen.
Ik vraag me wel af of een 3 fase laadpunt aangesloten kan worden op een 1 fase aansluiting?
Tevens vraag in me af of dit financieel gezien de beste keuze is? Of dat ik beter nu een 1 fase laadpunt installeer, deze dan niet meeverhuis en bij mijn nieuwe huis een nieuwe 3 fase laadpunt installeren?
Dat is wat ik bedoelde. In je initiële bericht leek het alsof je de aardlek, automaat/aftakking (of wat men ook kiest in de situatie met lader) naast de bestaande automaat zou plaatsen. Afhankelijk van interpretatie kan dat wel een dingetje zijn (in mijn ABB kast prik je 'm dan gewoon in de rail onder bestaande aardlek en valt het tezamen met 3 andere groepen).JeroenE schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:22:
Oh wacht, nu begrijp ik (denk ik) wat je bedoelt: je moet voor de laadpaal wel een aardlekschakelaar hebben waar alleen de laadpaal op zit en niet 1 aardlekschakelaar met 4 losse groepen waarvan dan 1 groep de laadpaal is. Tenminste wel in Nederland, ik weet niet hoe die regels in België zijn. Ik heb voor de laadpaal een aardlekautomaat.
Ik heb mijn lader in de meterkast hangen en alleen de kabel door de kruipruimte en de spouwmuur naar buiten aan de buitenmuur hangen. I.d.d door de lokale elektricien uitgevoerd.Montalbano schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:41:
[...]
Mijn ervaring met een iets uitdagendere kabelroute dan standaard, was ook dat de echte installateurs daar weinig trek in hebben. Die willen het liefst vanuit de meterkast door de muur en dan ophangen, of nog een stukje graven en dan met de kabel op de muur. Het moet in een halve dag te installeren en configureren zijn.
Als je net als ik toch per se iets anders wilt, doe je er verstandig aan de kabel(s) zelf aan te leggen of aan te laten leggen door een klusjesman. Scheelt je vaak ook nog wel wat op de kosten van de laadpaal installateur.
LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR
Ik heb me snel een beetje geprobeerd in te lezen maar kom er niet zo snel uit. Kan iemand me helpen het antwoord te vinden of deze dynamic power management overbodige luxe is of niet?
Hangt van je andere verbruikers af in huis. En als je alleen in de nacht gaat laden is het al minder een issue. Ik heb het wel en ben er wel blij mee. Tja, en die drie EUR extra per maand.Wesnam schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:51:
Kort vraagje, ik heb sinds een maand de polestar 2 en mijn werkgever heeft opdracht gegeven aan de LM om een thuislaadpaal offerte aan te vragen. Nu is de offerte binnen en wil mijn werkgever de dynamic powermanagement module eruit laten halen om dit volgens hen onzin is. Prima, maar ik werd gisteren gebeld door Newmotion met de vraag of ik dit wel zeker wist omdat de kans op overbelasting groot is juist omdat het een Polestar betreft. Betreft een 3x25 aansluiting.
Ik heb me snel een beetje geprobeerd in te lezen maar kom er niet zo snel uit. Kan iemand me helpen het antwoord te vinden of deze dynamic power management overbodige luxe is of niet?
Ook zou je met minder As kunnen laden. Of dus de P2 (op termijn als het kan) instellen dat hij tussen bv 23 en 7 gaat laden.
[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 06-01-2021 09:54 ]
Nee, het is geen overbodige luxe.Wesnam schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:51:
Kort vraagje, ik heb sinds een maand de polestar 2 en mijn werkgever heeft opdracht gegeven aan de LM om een thuislaadpaal offerte aan te vragen. Nu is de offerte binnen en wil mijn werkgever de dynamic powermanagement module eruit laten halen om dit volgens hen onzin is. Prima, maar ik werd gisteren gebeld door Newmotion met de vraag of ik dit wel zeker wist omdat de kans op overbelasting groot is juist omdat het een Polestar betreft. Betreft een 3x25 aansluiting.
Die laadpaal kan je hoofdzekering eruit laten klappen. Die Dynamic Power Management voorkomt dat.
Ik zou er niet mee akkoord gaan. Zonder die DPM module vaar je blind.
Dat kan de LM niet voor jou bepalen of het onzin is, dat hangt helemaal af van je verbruik en de momenten waarop je zou willen laden. Kook je op gas, zuinige wasmachine etc, dan zal het inderdaad niet zo vaak voorkomen dat het lastig kan worden. Of als je 's nachts laadt, dan maakt het ook niet zo veel uit.Wesnam schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:51:
Ook belangrijk in dat geval is of je zelf de hoofdschakelaar kunt bedienen als die eruit klapt, dat schijnt niet altijd zo te zijn. Als dat zo is, is het risico beperkt. Zo niet, dan moet je met de netbeheerder schakelen als de hoofdschakelaar eruit klapt.
Ik heb een zware inductiekookplaat, airco's, 2 ovens die regelmatig tegelijk aan staan. Dan is load balancing toch wel prettig.
Edit: met een paal als de evbox Elvi (maar anderen vast ook) kun je overigens wel laadschema's instellen. Dus rond etenstijd bijvoorbeeld met max 6A laden, 's nachts 16A, etc. Dat zou nog een tussenweg kunnen zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Montalbano op 06-01-2021 09:58 ]
P8
Dat is dus ook precies wat ik nu aan het vastleggen ben. Ik wil best met ze meegaan, maar de schade die er eventueel uit ontstaat wil ik niet op me nemen.JeroenE schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:54:
@Wesnam Dat ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid die je huis nu gebruikt. Vind je werkgever het OK als je soms niet op kantoor komt omdat de hoofdzekering is gesprongen en je auto leeg is? Vergoed hij dan ook de spullen in de vriezer, koelkast etc?
Volgens mij is het 3 EUR per maand meer? Over 4 jaar EUR 150,-. Laat ze het anders als EB aftrekken de eerste maand. Kost het je ~ EUR 75,-. Zou mij het wel waard zijn.Wesnam schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:58:
[...]
Dat is dus ook precies wat ik nu aan het vastleggen ben. Ik wil best met ze meegaan, maar de schade die er eventueel uit ontstaat wil ik niet op me nemen.
Dank (ook anderen) voor de supersnelle reactie. Aangezien ik geen gasaansluiting heb en op inductie kook, dagelijks een wasje draai leek het me zelf al geen overbodige luxe. Ik wil overigens niet afhankelijk zijn van alleen 's nachts laden. Ik ga verder in conclaaf.Montalbano schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:56:
[...]
Dat kan de LM niet voor jou bepalen of het onzin is, dat hangt helemaal af van je verbruik en de momenten waarop je zou willen laden. Kook je op gas, zuinige wasmachine etc, dan zal het inderdaad niet zo vaak voorkomen dat het lastig kan worden. Of als je 's nachts laadt, dan maakt het ook niet zo veel uit.
Ook belangrijk in dat geval is of je zelf de hoofdschakelaar kunt bedienen als die eruit klapt, dat schijnt niet altijd zo te zijn. Als dat zo is, is het risico beperkt. Zo niet, dan moet je met de netbeheerder schakelen als de hoofdschakelaar eruit klapt.
Ik heb een zware inductiekookplaat, airco's, 2 ovens die regelmatig tegelijk aan staan. Dan is load balancing toch wel prettig.
Edit: met een paal als de evbox Elvi (maar anderen vast ook) kun je overigens wel laadschema's instellen. Dus rond etenstijd bijvoorbeeld met max 6A laden, 's nachts 16A, etc. Dat zou nog een tussenweg kunnen zijn.
Wat ik begreep was dat het toch wel om een vele hoger bedrag ging. In de range van 1000€ extra voor aanleg en abonnement.Inspired schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:59:
[...]
Volgens mij is het 3 EUR per maand meer? Over 4 jaar EUR 150,-. Laat ze het anders als EB aftrekken de eerste maand. Kost het je ~ EUR 75,-. Zou mij het wel waard zijn.
Heeft een maand bij de LM gelegen zonder actie. Wel heel slordig inderdaad. Voor mij niet zo'n heel groot probleem aangezien er 2 publieke laadpalen op 50 meter van mijn staan.JeroenE schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:02:
@Wesnam Waarom wil je werkgever overigens pas een maand nadat je de auto hebt een laadpaal bij je thuis? Hebben ze de eerste afrekening van openbaar laden gekregen en van het bedrag geschrokken of zijn ze gewoon super traag?
Het zal allemaal wel kunnen, daar twijfel ik niet aan.Isheara schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:29:
[...]
Je kunt prima gebruik maken van kabelwartels met IP rating, zoals deze:
https://www.elektramat.nl/wartel-m20-206120/
Wel even de juiste maat uitzoeken adhv de gebruikte kabel!
In de installatievideo van de Zappi op YouTube wordt deze methode ook aangeraden, om de waterdichtheif te garanderen. Op deze manier kun je ook prima aan de achterkant van de laadpaal de kabel doorvoeren (als je de wartel aan binnenkant ipv de buitenkant plaatst (de moer aan de buitenkant).
Overigens....de installatie op een muur is prima zelf te doen (de rest is ook niet echt moeilijk als je geen ingewikkelde graaf/breek werkzaamheden hoeft te verrichten).
Maar het is niet waar de Alfen voor ontworpen is. En als de installateur, op mijn vraag, er niet aan wil beginnen zonder dat ik de garantie in gevaar brengt stopt het voor mij. Onderzijde Alfen naar grond (voedingskabel + UTP-kabel) is nu overigens afgewerkt met een gesloten kabelgootje. Dat is mij de discussie niet waard.
De Alfen staat op 10 meter van mijn meterkast en alle andere kabels steken, vanaf de grond, mooi weggewerkt achter een dubbele wand, buitenmuur door en dan via een kabelgoot naar een afzonderlijke automatenkast welke weer verbonden is met de meterkast.
Alle werken, tot 10 meter kabel, waren inbegrepen in de installatie dus geen reden om daar mijn handen zelf aan vuil te maken.
Als een ander jouw methode wil volgen, voor mij geen probleem.
Niet alleen voor DPM. Dan krijg je wellicht ook een andere paal nu?Wesnam schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:09:
[...]
Wat ik begreep was dat het toch wel om een vele hoger bedrag ging. In de range van 1000€ extra voor aanleg en abonnement.
Heb even op mijn offerte gekeken;
- DPM Module is EUR 82,- ex. (Niet nodig als je een nieuwe slimme meter hebt met DSMR5.
- Per maand EUR 4,13 ex.
Dit is bij een NM 2.1 paal.
Wat een onzin. Elk apparaat met een beetje vermogen kan je hoofdzekering laten doorslaan. We zijn toch niet opeens allemaal debiel gewordenJackBol schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:54:
[...]
Nee, het is geen overbodige luxe.
Die laadpaal kan je hoofdzekering eruit laten klappen. Die Dynamic Power Management voorkomt dat.
Ik zou er niet mee akkoord gaan. Zonder die DPM module vaar je blind.

De inhoud van de vriezer declareren omdat je zelf niet hebt nagedacht over je eigen verbruik? Moet niet gekker wordenJeroenE schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:54:
@Wesnam Dat ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid die je huis nu gebruikt. Vind je werkgever het OK als je soms niet op kantoor komt omdat de hoofdzekering is gesprongen en je auto leeg is? Vergoed hij dan ook de spullen in de vriezer, koelkast etc?
Cunning linguist.
Prima dat jij het geen rocket-science vindt, maar ik heb hier dus totaal niet over na willen denken. Laat staan dat ik aan mijn vrouw moet uitleggen dat ze de oven niet mag aanzetten omdat de auto staat te laden.Bart ® schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:43:
[...]
Wat een onzin. Elk apparaat met een beetje vermogen kan je hoofdzekering laten doorslaan. We zijn toch niet opeens allemaal debiel geworden. Load balancing is handig, maar zeker wel een overbodige luxe. Je bent immers ook prima in staat zonder load balancing niet tegelijk je oven, je frituurpan, en de waterkoker tegelijk aan te zetten. Gewoon even je gezonde verstand gebruiken. Als ik ga koken stel ik mijn auto in op 5A in plaats van op 16A. Dat is geen rocket science.
Dit moet gewoon automatisch voorzien zijn in de E-installatie.
Die laadpaal kan meer dan de helft van het beschikbare vermogen van de hoofdzekering trekken. Lijkt me niet meer dan normaal dat je daartegen beschermd.
Waarom zou je als werknemer extra rekening moeten houden met hoe je thuis leeft omdat je werkgever te krenterig is om voor een loadbalancing laadpaal te betalen? Dat vind ik pas gek.Bart ® schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:43:
De inhoud van de vriezer declareren omdat je zelf niet hebt nagedacht over je eigen verbruik? Moet niet gekker worden.
Wie zegt dat je er over na hoeft te denken? Stel je auto of laadpaal in op 5A en je hoeft nergens over na te denken. Niemand dwingt je om altijd op 16A te laden. Net als dat niemand je dwingt om je oven te gebruiken.JackBol schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:52:
[...]
Prima dat jij het geen rocket-science vindt, maar ik heb hier dus totaal niet over na willen denken. Laat staan dat ik aan mijn vrouw moet uitleggen dat ze de oven niet mag aanzetten omdat de auto staat te laden.
Dit moet gewoon automatisch voorzien zijn in de E-installatie.
Die laadpaal kan meer dan de helft van het beschikbare vermogen van de hoofdzekering trekken. Lijkt me niet meer dan normaal dat je daartegen beschermd.
Cunning linguist.
Op 5A laadt ik mijn auto niet in 1 nacht terug op naar 80%.Bart ® schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:04:
[...]
Wie zegt dat je er over na hoeft te denken? Stel je auto of laadpaal in op 5A en je hoeft nergens over na te denken. Niemand dwingt je om altijd op 16A te laden. Net als dat niemand je dwingt om je oven te gebruiken.
Ik vind het nogal vreemd dat je het stelt dat het niet nodig is, maar dat je antwoord allemaal complexe workarounds zijn. Nadenken over het aanzetten van de oven, de auto op een mager stroompje laten laden.
Allemaal zwakke argumenten om maar vol te houden dat een loadbalancer niet essentieel is.
Voor jou is het misschien interesse, maar mijn vrouw heeft echt geen enkele zin om over dit soort dingen na te denken. Ze weet niet eens wat 5A is of waar het configuratie menu voor laden in de auto zit.
Stel je het volgende scenario voor: Ik ben een week op zakenreis. Mijn vrouw komt thuis met de auto en hangt deze aan de lader. Vervolgens gaat ze koken. De hoofzekering springt eruit. Wie denk je dat er een probleem heeft? @JackBol dus. En dat alles omdat een loadbalancer niet noodzakelijk is?
Ik denk dat het perspectief van de gemiddelde nederlander hier een beetje uit het oog verloren is.
Dit topic is gesloten.
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen