Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 121 Laatste
Acties:
  • 844.258 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:27
eltron schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:33:
[...]

overzicht weet ik niet, in topic start staat denk ik wel e.e.a.
Maar ik weet nooit of ik moet huilen of lachen bij al die verhalen over abo's en backoffices.
Er zijn zat laadpalen die dat probleem niet hebben.
Nu alleen nog een werkgever zoeken die snapt dat het niet nodig is om je te laten afzetten.

(met alle respect ca. € 5 per maand is niet onredelijk in relatie tot de kosten van zo'n back office, maar nodig is het natuurlijk helemaal niet.)
Vind afzetten wat overdreven. Nodig is het mischien niet. Maar zoals bij veel is het een kwestie van gemak. Is Amazon Prime nodig? Spotify? HelloFresh? AH abonnement? Etc.

Zo ziet een WG het ook. Plus, we krijgen nog wel eens bezoek met (lease) EVs van ver. Dan is het toch handig dat ze met hun eigen pas kunnen laden. Eventueel kun je ook 15c extra per kWh extra rekenen en heb je het abonnement er weer uit.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:48

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

eltron schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:33:
[...]

overzicht weet ik niet, in topic start staat denk ik wel e.e.a.
Maar ik weet nooit of ik moet huilen of lachen bij al die verhalen over abo's en backoffices.
Er zijn zat laadpalen die dat probleem niet hebben.
Nu alleen nog een werkgever zoeken die snapt dat het niet nodig is om je te laten afzetten.

(met alle respect ca. € 5 per maand is niet onredelijk in relatie tot de kosten van zo'n back office, maar nodig is het natuurlijk helemaal niet.)
Ik heb er zelf voor gekozen. Die 5€ per maand is het me meer dan waard.. Ga toch niet de komende 5 jaar lopen klooien met declareren..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-07 10:59
Vraagje; ik heb een Elvi en zie hem in het lokale netwerk. Hoe log ik daarop in? Als ik het ip-adres intik kom ik niet op een pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 09:11

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

MWDKing schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:11:
Vraagje; ik heb een Elvi en zie hem in het lokale netwerk. Hoe log ik daarop in? Als ik het ip-adres intik kom ik niet op een pagina.
Waarom denk je dat je daarop in kunt loggen? Niet elk apparaat met een ip-adres heeft een eigen webserver draaien he. Waarmee ik overigens niet durf te zeggen dat het niet kan op een Elvi, maar ik vermoed van niet.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Bart ® schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:35:
[...]

Waarom denk je dat je daarop in kunt loggen? Niet elk apparaat met een ip-adres heeft een eigen webserver draaien he. Waarmee ik overigens niet durf te zeggen dat het niet kan op een Elvi, maar ik vermoed van niet.
Ik heb de installateur bijv. de max laadstroom zien instellen. Via de webportal van EVBOX kan ik dat niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:50
MWDKing schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:18:
[...]

Ik heb de installateur bijv. de max laadstroom zien instellen. Via de webportal van EVBOX kan ik dat niet vinden.
Normaal gebeurt dat via bluetooth via de app.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
MWDKing schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:11:
Volgens mij niet via het lokale netwerk, alleen via de EVbox connect app (voor instellingen) of de https://evbox.everon.io backend.

In beide omgevingen kun je instellingen aanpassen, dat blijft verwarrend. Ik heb de Max laad sterkte altijd in de everon backoffice gedaan, maar kan/moet blijkbaar in de connect app en dan via het installateurs menu. De code daarvoor zit op het kartonnetje waar ook de beugels om de cover te verwijderen in zitten.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:17
Is bij 1 fase 16A laden ook een aardlek met B karakteristiek nodig? Die dingen zijn behoorlijk prijzig, en eigenlijk alleen 4 polig te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:31

timovd

Voorsprong door techniek

MeTooPV schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:23:
Is bij 1 fase 16A laden ook een aardlek met type B karakteristiek nodig? Die dingen zijn behoorlijk prijzig, en eigenlijk alleen 4 polig te vinden.
Bij het voorbereiden van een laadpaal, zou ik sowieso alles aanleggen voor 3-fase. En die dingen zijn prijzig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-07 11:33
Is bij 1 fase 16A laden ook een aardlek met B karakteristiek nodig? Die dingen zijn behoorlijk prijzig, en eigenlijk alleen 4 polig te vinden.
Nee geen B-kar maar een type-B aardlek. Dat is totaal iets anders. En ja verplicht bij een EV charger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ja wel nodig, maar dubbelcheck of je paal niet al DC lekstroombeveikiging heeft. De betere moderne palen hebben dat namelijk en dan is het niet nog eens nodig.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Montalbano schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:03:
[...]

Volgens mij niet via het lokale netwerk, alleen via de EVbox connect app (voor instellingen) of de https://evbox.everon.io backend.

In beide omgevingen kun je instellingen aanpassen, dat blijft verwarrend. Ik heb de Max laad sterkte altijd in de everon backoffice gedaan, maar kan/moet blijkbaar in de connect app en dan via het installateurs menu. De code daarvoor zit op het kartonnetje waar ook de beugels om de cover te verwijderen in zitten.
https://evbox.everon.io. Ik zie wel mijn laadpaal en die kan ik ook 'beheren'. Maar veel meer dan de nickname aanpassen lukt niet. Miss zie ik iets over het hoofd. In welke menu kom jij de max laadstroom tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:17
thehog schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:47:
[...]

Nee geen B-kar maar een type-B aardlek. Dat is totaal iets anders. En ja verplicht bij een EV charger.
Je hebt gelijk. Dat bedoelde ik. Jammer. Wilde een gebruikte paal neerzetten, maar die hebben allemaal geen lekstroom beveiliging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
MWDKing schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:45:
[...]

https://evbox.everon.io. Ik zie wel mijn laadpaal en die kan ik ook 'beheren'. Maar veel meer dan de nickname aanpassen lukt niet. Miss zie ik iets over het hoofd. In welke menu kom jij de max laadstroom tegen?
Op de telefoon kom ik er zo:
- menu linksboven
- stations
- beheer
- <laadpaal selecteren>
- knopje met 3 puntjes rechtsonder
- “assistentie”
- naar beneden scrollen tot je het veld voor max stroomsterkte tegen komt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1r_lNKwYrXI5hzVPAAtJeGBcP2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTsKTzEKdJV5fvv3rGKx08UL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik reset dan voor de zekerheid ook het station even, dat kan met de knop daar iets boven.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:02
Hoi volgend jaar ga ik over op elektrisch rijden. Skoda Enyaq iv80.

Ik ben me even aan het inlezen in mobiele 230v laders. Het idee is dat ik er een aanschaf zodat ik op vakantie (NL, Wadden, Duitsland en misschien Oostenrijk) in de mogelijkheid ben om bij de accommodatie (vakantiehuis) bij te laden. In overeenstemming met verhuurder uiteraard.

In zo'n vakantiehuis is zicht op welke groepen er zijn en welke apparatuur op welke groep zit relatief lastig. Ik lees dat 16A laden alleen aan te raden is als je weet dat de groep niet door andere apparaten gebruikt wordt.

Ik vraag me nu af of je gewoon zonder problemen met 8A of 10A kan laden voor bijvoorbeeld 8-12u en toch nog gebruik kan maken van andere apparaten in huis, zoals koelkast, TV, verlichting en eventueel oven, wasmachine of vaatwasser (welke vaak al sowieso op een andere groep zitten).

Dank voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Montalbano schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:28:
[...]

Op de telefoon kom ik er zo:
- menu linksboven
- stations
- beheer
- <laadpaal selecteren>
- knopje met 3 puntjes rechtsonder
- “assistentie”
- naar beneden scrollen tot je het veld voor max stroomsterkte tegen komt

[Afbeelding]

Ik reset dan voor de zekerheid ook het station even, dat kan met de knop daar iets boven.
Verrek! Bedankt! Ik heb het gevonden. Hij staat op 35A... terwijl ik 3x16A groep heb en 11kw lader. Beetje raar dan die 35A, maargoed, wordt alsnog gelimiteerd door de hardware.

[ Voor 3% gewijzigd door MWDKing op 26-12-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
FJP84 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:32:

Ik ben me even aan het inlezen in mobiele 230v laders. Het idee is dat ik er een aanschaf zodat ik op vakantie (NL, Wadden, Duitsland en misschien Oostenrijk) in de mogelijkheid ben om bij de accommodatie (vakantiehuis) bij te laden. In overeenstemming met verhuurder uiteraard.

In zo'n vakantiehuis is zicht op welke groepen er zijn en welke apparatuur op welke groep zit relatief lastig. Ik lees dat 16A laden alleen aan te raden is als je weet dat de groep niet door andere apparaten gebruikt wordt.

Ik vraag me nu af of je gewoon zonder problemen met 8A of 10A kan laden voor bijvoorbeeld 8-12u en toch nog gebruik kan maken van andere apparaten in huis, zoals koelkast, TV, verlichting en eventueel oven, wasmachine of vaatwasser (welke vaak al sowieso op een andere groep zitten).

Dank voor de reacties!
Doorgaans kan dat wel. Tenminste, de vakantiehuisjes waar wij tot nu toe geweest zijn was er altijd wel een groep waar niet veel op zat. Of iets voor een buiten BBQ, of droger etc. Zelfs bij een stacaravan in Frankrijk ging dit prima. Dat wel max 8A of eventueel 10A idd. Maar prima om de auto weer vol te druppelen als je er wat langer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:52

Dank voor de reacties!
Ik heb m bij t huisje gewoon op 8A gezet. Ging prima. Eerste dag dat je aankomt als eerst de auto inpluggen dan pas uitladen en acclimatiseren. Dan is hij de volgende ochtend als je om 10 uur ( ;) ) wakker bent al weer een mooi stukkie opgeladen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
ybos schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:13:
[...]

Ik heb m bij t huisje gewoon op 8A gezet. Ging prima. Eerste dag dat je aankomt als eerst de auto inpluggen dan pas uitladen en acclimatiseren. Dan is hij de volgende ochtend als je om 10 uur ( ;) ) wakker bent al weer een mooi stukkie opgeladen :Y
10u wakker..... Dat is lang geleden en zal nog lang gaan duren met 2 jonge kinderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
FJP84 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:54:
[...]

10u wakker..... Dat is lang geleden en zal nog lang gaan duren met 2 jonge kinderen :)
vandaar de knipoog, hier t zelfde verhaal hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07 00:00

...

Dank voor de reacties!
Maar ik neem aan dat bij die Skoda Enyaq toch wel een zogenaamde granny charger meegeleverd wordt, waarmee je meestal met 6 of 10 A kunt laden aan een gewoon stopcontact? Dan hoef je dus niks aan te schaffen, hooguit een degelijk verlengsnoer.
Hogere laadstromen zoals 16 A kun je toch niet veilig door een gewoon stopcontact + bedrading trekken, tenzij je het risico wilt nemen van een gesmolten stopcontact of brand in je huisje.

[ Voor 0% gewijzigd door Wesco op 26-12-2020 19:08 . Reden: Typo ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Wesco schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 19:07:
[...]

Maar ik neem aan dat bij die Skoda Enyaq toch wel een zogenaamde granny charger meegeleverd wordt, waarmee je meestal met 6 of 10 A kunt laden aan een gewoon stopcontact? Dan hoef je dus niks aan te schaffen, hooguit een degelijk verlengsnoer.
Hogere laadstromen zoals 16 A kun je toch niet veilig door een gewoon stopcontact + bedrading trekken, tenzij je het risico wilt nemen van een gesmolten stopcontact of brand in je huisje.
Lijkt niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
[...]

Inderdaad niet het geval. Standaard is een kabel voor publieke laadpaal, en als optie een Clever charging cable die voor zowel laadpaal als stopcontact geschikt is a €700,00. Dat gaan we dus niet doen :).

Maar zoals ik het lees kun je een granny cable ook verlengen met een kwalitatieve verlengsnoer als je op 8 of 10A gaat laden. Meer om te kijken naar mogelijkheden als er vanaf vakantiehuis binnen 10m geen stopcontact bye bereiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-07 13:13
[...]

Het is me de laatste tijd opgevallen, dat er bij steeds meer nieuwe EV's geen Granny charger meer meegeleverd wordt. Standaard alleen een kabel. Granny Charger uitsluitend tegen meerprijs.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07 00:00
Zwerius schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 21:54:
[...]

Het is me de laatste tijd opgevallen, dat er bij steeds meer nieuwe EV's geen Granny charger meer meegeleverd wordt. Standaard alleen een kabel. Granny Charger uitsluitend tegen meerprijs.
Ik kan me er iets bij voorstellen: Door de grotere accu-capaciteit, de sterk verbeterde laadinfrastructuur en meer bekendheid en ervaring met elektrisch rijden is de range anxiety flink afgenomen. Ik denk dat weinig mensen zich nog laten afschrikken door de angst om in the middle of nowhere met een lege accu te staan.

Veel EV-rijders zullen hun granny charger (bijna) nooit gebruiken, ik heb hem zelf één keer gebruikt uit interesse, en om hem te testen. Maar ik denk dat veel mensen hem niet echt gaan missen. En verwacht je hem wel te gaan gebruiken, dan bestel je hem er bij als optie of koop je een losse.

Voor de fabrikanten is het een kostenbesparing, en het spaart ook weer wat gewicht, want als je er een hebt, dan neem je hem voor de zekerheid toch maar mee. Ik was eigenlijk al bijna vergeten dat die granny charger onderin de kofferbak ligt...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Ik blijf het wat vreemd vinden. Een EV leveren zonder oplader. Maar goed, de type 2 kabel zal wel snel volgen. Ik gebruik de granny toch snel 3 tot 4 weken per jaar tijdens de vakanties om op te laden bij ons verblijf. De type 2 kabel gebruik ik een stuk minder. Laad thuis met vaste kabel, DC onderweg of dus met de granny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wesco schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:29:
[...]

Veel EV-rijders zullen hun granny charger (bijna) nooit gebruiken, ik heb hem zelf één keer gebruikt uit interesse, en om hem te testen. Maar ik denk dat veel mensen hem niet echt gaan missen. En verwacht je hem wel te gaan gebruiken, dan bestel je hem er bij als optie of koop je een losse.
Ik denk dat het vooral ligt aan het gebruik van de auto. Hier staat er een eGolf voor de deur met een praktische range van 150-200km. Gemiddeld gaat daar eens per week een uur of 14 de 230v lader in en dan kunnen we weer een week vooruit. Sinds september dit jaar heb ik nog geen enkele keer publiek geladen, op 1x 10kWh snelladen na langs de A4. Het scheelt dat ik gewoon op m'n eigen oprit kan laden en op dit moment ook niet dagelijks ergens heen moet. Mocht dat meer worden dan kan er wel een vast laadpunt komen maar voor die paar keer nu zie ik daar niet direct een voordeel in :)

[ Voor 6% gewijzigd door J0YR1D3R op 13-04-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53
Weet iemand of je bij een ICU Compact laadstation de laadstroom kan instellen?
Ik zou onze Outlander graag wat langzamer opladen om de accus wat langer te laten meegaan.

Afbeeldingslocatie: https://www.vanleeuwenoplaad.nl/wp-content/uploads/2014/11/icu-compact.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:54

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]
Veel EV-rijders zullen hun granny charger (bijna) nooit gebruiken, ik heb hem zelf één keer gebruikt uit interesse, en om hem te testen.
Tot nu elke vakantie gebruikt, en soms als enige optie. Zelfs in EV-walhalla Noorwegen. Ik zou niet zonder willen.
Maar buiten de vakanties is om het idd een balast in de kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Leader98 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 23:10:
Ik zou onze Outlander graag wat langzamer opladen om de accus wat langer te laten meegaan.

[Afbeelding]
Kun je dat niet gewoon in je auto instellen?

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-07 13:13
[...]

Ik kan me er iets bij voorstellen: Door de grotere accu-capaciteit, de sterk verbeterde laadinfrastructuur en meer bekendheid en ervaring met elektrisch rijden is de range anxiety flink afgenomen. Ik denk dat weinig mensen zich nog laten afschrikken door de angst om in the middle of nowhere met een lege accu te staan.

Voor de fabrikanten is het een kostenbesparing, en het spaart ook weer wat gewicht, want als je er een hebt, dan neem je hem voor de zekerheid toch maar mee. Ik was eigenlijk al bijna vergeten dat die granny charger onderin de kofferbak ligt...
Wij gebruiken de Granny chargers vrijwel uitsluitend. Hooguit bij een paar dagen weg soms even een laadpaal. Indien beschikbaar. We zijn ook al bij diverse kleinere hotels geweest (zonder laadpaal) waar we gewoon de Granny Charger gebruikten. Met de BMW i3 inmiddels ruim 125.000 km gereden, bijna volledig met de Granny Charger. En met de E-up inmiddels 21.000 km ook met vrijwel uitsluitend de Granny Charger.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Leader98 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 23:10:

[Afbeelding]
Waarom denk je dat 1x16 slecht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:44:
Doorgaans kan dat wel. Tenminste, de vakantiehuisjes waar wij tot nu toe geweest zijn was er altijd wel een groep waar niet veel op zat.
Ik ga er niet vaak naar toe, maar de laatste keer dat ik in een huisje was stond er (met grote letters) in de informatiemap dat je geen voertuigen mocht laden omdat de stroomvoorziening in het huisje daar niet op berekend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JeroenE schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:54:
[...]
Ik ga er niet vaak naar toe, maar de laatste keer dat ik in een huisje was stond er (met grote letters) in de informatiemap dat je geen voertuigen mocht laden omdat de stroomvoorziening in het huisje daar niet op berekend was.
Dat kan. Als wij wat huren vragen we of het toegestaan is. Tot nu toe kon het altijd gewoon. Komende vakantie in Spanje ook weer. Ik laad meestal ook wel via een paal in de buurt het meeste bij. Af en toe wat extra druppelen en voor vertrek tot 90% laden doe ik via de granny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Inspired Ik wist al dat het niet mocht, had het verder ook niet per se nodig maar was wel iets makkelijker geweest. Maar ik vond het wel heel opmerkelijk dat dit blijkbaar al zo 'gewoon' is dat het in de standaard informatie staat dat het niet mag. De tijd dat het nog opzienbarend was door met een EV te rijden is daarmee wel definitief afgelopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

JeroenE schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:54:
[...]
Als er een elektrische oven in het huis aanwezig is, dan kun je er ook een auto laden op 10A. Klinkt me eerder als een smoesje in de oren, om te voorkomen dat mensen 100'en kWh's laden zonder daarvoor te hoeven betalen.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Bart ® Dat leek mij ook, maar de oven had wel een aparte groep; ik kon verder ook geen stopcontact oid vinden waar die oven op aangesloten was.

Gourmetten ging trouwens wel (die kon je zelfs huren bij de receptie), dus ik zie niet in hoe het opladen dan niet zou kunnen.

Ik vermoed ook eerder dat het om de kosten ging, al hadden ze daar natuurlijk ook een andere oplossing voor kunnen verzinnen.

Ik had verder geen zin in discussies dus ik heb het ook niet stiekem toch gedaan.

Edit: wat trouwens wel zou kunnen is dat de aansluiting van het park op zich helemaal niet geschikt is als er ineens tientallen EV's de hele nacht worden geladen. Net zoals mijn hoofdaansluiting het ook niet trekt als ik alle losse groepen op 10A ga belasten.

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenE op 27-12-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 18:26

Dank voor de reacties!
Ik zit zelf naar deze Ratio mobiele lader te kijken. Kun je instellen op laden tot 22kW.
Zit uiteraard een CEE stekker op, maar met een adapter kun je ook naar schuko.
Met zo'n lader heb je eigenlijk ook thuis geen paal meer nodig en kun je overal waar een CEE aansluiting is terecht. Ook bijvoorbeeld bij bedrijven waar geen laadpaal is maar wel een 3F CEE contact.
Is misschien één keer even slikken bij aanschaf, maar je kunt er vervolgens minstens 10 jaar mee vooruit om overal onder alle omstandigheden optimaal te kunnen laden.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 27-12-2020 11:55 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@eltron geen DC lekstroom?

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 27-12-2020 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2

prein2

@eltron zo'n soortgelijk ding kwam bij mijn etron geleverd. Mijn pa heeft een cee stopcontact gemaakt waardoor ik bij hem thuis met 11kW kan laden. Op zich ideaal! Enige is load balancing.. Bij hem thuis met ook nog een 16kW kW warmtepomp en elektrisch koken vind ik het wel spannend, in de zomer geloof ik 't wel, maar in de winter zet ik 'm op half vermogen laden..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:27
Inspired schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:47:
[...]

Lijkt mij ook weinig zinvol. Als je dan iets wil doen tegen verslechtering kan je beter zorgen dat hij niet continu tot 100% opgeladen wordt en niet te vaak fors ontladen wordt.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-07 16:20
eltron schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:54:
[...]

Ik zit zelf naar deze Ratio mobiele lader te kijken. Kun je instellen op laden tot 22kW.
Wat heeft een 22kW 3-fasen lader voor nut als je met een Schuko naar 1 fase 16 A (=3,7 kW) gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Bart ® schreef op zondag 27 december 2020 @ 07:11:
[...]

Kun je dat niet gewoon in je auto instellen?
Helaas, dat kan in de Outlander PHEV uit 2013 niet worden ingesteld...
Inspired schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:47:
[...]

De grannylader die bij de auto zit laadt op maximaal 10A op. Mij is altijd geleerd dat accu's niet zo houden van hogere laadstroom.
Bij het zoeken van de juiste Outlander PHEV occassion bleek ook dat auto's die weinig hadden geladen een accupakket hadden dat nog in veel betere staat was dan regelmatig opgeladen auto's, zelfs als ze veel kilometers hadden gereden (op benzine dan wel).

[ Voor 53% gewijzigd door Leader98 op 27-12-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Ah ok. Op de site staat het er niet bij. Skoda komt ook met zo’n oplossing bij de Enyac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
jdbiggelaa schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:34:
[...]

Wat heeft een 22kW 3-fasen lader voor nut als je met een Schuko naar 1 fase 16 A (=3,7 kW) gaat?
Met een CEE aansluiting is dan ook op 11kW/22kW te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Ophidian schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:29:
[...]

Lijkt mij ook weinig zinvol. Als je dan iets wil doen tegen verslechtering kan je beter zorgen dat hij niet continu tot 100% opgeladen wordt en niet te vaak fors ontladen wordt.
Dat is lastig bij een PHEV waarbij de accu niet zo'n grote capaciteit heeft...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
@Leader98 maar 1x16A is nou niet hoog te noemen. Zelfs niet bij een beperkt pakket. Dat de granny maar tot 10A gaat heeft andere redenen. Ook is het logisch dat accu’s die meer cycles gehad hebben meer degradatie hebben. Staat ook los van die 16A. Daarnaast is laden tot 100% slechter dan die 16A. Maw; beperken van je paal heeft mi niet veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Leader98 schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:44:
[...]

Dat is lastig bij een PHEV waarbij de accu niet zo'n grote capaciteit heeft...
Maar de degradatie merk je dan toch ook niet zo heel veel?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:44
eltron schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:54:
[...]

Met zo'n lader heb je eigenlijk ook thuis geen paal meer nodig en kun je overal waar een CEE aansluiting is terecht. Ook bijvoorbeeld bij bedrijven waar geen laadpaal is maar wel een 3F CEE contact.
Is misschien één keer even slikken bij aanschaf, maar je kunt er vervolgens minstens 10 jaar mee vooruit om overal onder alle omstandigheden optimaal te kunnen laden.
Ik vind een tweedehands gebruikte V1 Tesla UMC nog streeds heel goedkoop en elegant voor dit doel. Deze gaat met de juiste stekkers ook gelijk op het juiste maximaal vermogen. En is voor ongeveer 350euro wel te regelen meestal. (heb er meerdere gekocht en verkocht). Kan ook 3 fase 11kw, 1 fase 32A(met de blauwe CEE stekker). En 13A schuko met temp sensor.

Als je geen load balancing of backend nodig hebt dan kun je bijna niet tegen mobiele laders op kwa prijs. (1 fase tot 16A mobiele kosten nog veeel minder)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:35
Rwinio schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:27:
Voordelige laadoplossing zonder grote laadpaal aan de gevel.

Heb ervoor gekozen een instelbare granny charger bij aliexpress te bestellen, geen enorme fan van producten van Ali maar deze is van binnen hetzelfde als bijvoorbeeld de blaupunkt lader die hier in NL verkocht wordt. Ook zijn het eigenlijk helemaal geen laders, want die zit al in de auto, meer een doorgeefluik/begrenzer/beveiliging ;). Hij is instelbaar met 8A, 10A, 13A en 16A en kan uitgesteld laden (timer functie). Kosten: €159.-

De "laad"unit heb ik binnen gemonteerd in de CV kast zodat ik eventueel het proces in de gaten kan houden en de laadkabel á 10 meter gaat door de muur naar buiten. Aan de buitenmuur zal nog een houder met dummy stekker komen om de kabel netjes op te hangen.

Geen warmteontwikkeling kunnen ontdekken in de wandcontactdoos na 1,5 uur laden met 16A, toch wil ik nog de schuko stekker eraf knippen en met schakelaar ertussen aansluiten op de bedrading die vanuit de meterkast komt. Dit omdat de wandcontactdoos officieel maar met maximaal 10A continu belast mag worden (16A piekbelasting). Zal over het algemeen met 13A laden.

Zit samen met de CV ketel, verlichting hal + toilet op één groep, dus dat gaat prima.

[Afbeelding]

Hoe het er buiten uit komt te zien (foto gejat van Google ter illustratie):
[Afbeelding]

Weet dat niet iedereen hier fan is van het regelmatig gebruiken van een granny, maar omdat er ook nog een publieke laadpaal in de straat komt is dit voor nu een goede oplossing. Ook na plaatsen van de publieke paal zal ik hem hoogstwaarschijnlijk nog regelmatig gebruiken i.v.m. lagere kosten.

Bij de gemeente Deventer 6 maanden terug een laadpaal aangevraagd en ze hebben nog altijd geen voorstel liggen voor de locatie. Mochten ze daar ooit een besluit over hebben genomen dan moet dit nog goed worden gekeurd door omwonenden, ben het vertrouwen in een goede afloop wel kwijt.
Even een oude koe uit de sloot halen, maar ben je nog steeds tevreden? Ik wil er één bijkopen naast m'n andere lader, maar hij is nog steeds niet op voorraad voor shipping Polen. Wel vanuit China, dus twijfel een beetje.

EDIT:
Gisteren toch opeens weer voorraad in Polen en dus snel gekocht. Ik zal ook mijn ervaringen hier posten. Echt héél fijn dat je kan schakelen tussen 8A, 10A,13A en 16A. Dank iig voor je suggestie.

[ Voor 3% gewijzigd door Redondo1982 op 29-12-2020 13:08 ]

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
ice-T106 schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:54:
[...]

Ik vind een tweedehands gebruikte V1 Tesla UMC nog streeds heel goedkoop en elegant voor dit doel. Deze gaat met de juiste stekkers ook gelijk op het juiste maximaal vermogen. En is voor ongeveer 350euro wel te regelen meestal. (heb er meerdere gekocht en verkocht). Kan ook 3 fase 11kw, 1 fase 32A(met de blauwe CEE stekker). En 13A schuko met temp sensor.

Als je geen load balancing of backend nodig hebt dan kun je bijna niet tegen mobiele laders op kwa prijs. (1 fase tot 16A mobiele kosten nog veeel minder)
Die Tesla lader had ik graag gehad maar nergens gevonden. Toen een soortgelijk iets gekocht, en werkt inderdaad prima :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
jdbiggelaa schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:34:
[...]

Flexibiliteit.
Zelfs als er geen CEE 3x32A beschikbaar is kun je toch met adapter ook op 16A laden.
Of iets er tussenin 3x16A bijvoorbeeld.
Of 1F 32A
Afhankelijk welke auto je bij je hebt en waar je kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben E
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-07 19:59
Vraagje, wellicht dat iemand hier het antwoord weet.
Ik heb thuis een EV-Box Elvi Wi-Fi only geïnstalleerd (met vaste kabel). Op de site (50five) waar ik hem gekocht heb stond dat hij automatische verrekening ondersteunt met een backoffice abonnement. Ik heb hem gekoppeld met een E-flux abonnement en nu blijkt hij de praktijk wel de sessies te registreren, maar niet de verbruikte Kwh. Hierdoor is automatische verrekening dus niet mogelijk, maar de vraag is eigenlijk of het inderdaad zo is dat het Wi-Fi Elvi model zonder fysieke Kwh meter inderdaad daardoor ook niet in staat is om dit te meten. Ik was namelijk door de info op de website in de veronderstelling dat die fysieke Kwh meter eigenlijk alleen nodig is al je wilt kunnen verrekenen zonder gekoppelde backoffice. (E-flux vond het vreemd dat het niet werkte en gaf aan dat ik contact op moest nemen met de leverancier van de paal, dus daar ligt de vraag ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Ruben E schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:01:
Vraagje, wellicht dat iemand hier het antwoord weet.
Ik heb thuis een EV-Box Elvi Wi-Fi only geïnstalleerd (met vaste kabel). Op de site (50five) waar ik hem gekocht heb stond dat hij automatische verrekening ondersteunt met een backoffice abonnement. Ik heb hem gekoppeld met een E-flux abonnement en nu blijkt hij de praktijk wel de sessies te registreren, maar niet de verbruikte Kwh. Hierdoor is automatische verrekening dus niet mogelijk, maar de vraag is eigenlijk of het inderdaad zo is dat het Wi-Fi Elvi model zonder fysieke Kwh meter inderdaad daardoor ook niet in staat is om dit te meten. Ik was namelijk door de info op de website in de veronderstelling dat die fysieke Kwh meter eigenlijk alleen nodig is al je wilt kunnen verrekenen zonder gekoppelde backoffice. (E-flux vond het vreemd dat het niet werkte en gaf aan dat ik contact op moest nemen met de leverancier van de paal, dus daar ligt de vraag ook).
Mij is destijds ook verteld dat je voor backoffice koppeling (en daarmee ook voor de automatische verrekening) een UMTS model met kWh meter moet hebben.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Ruben E Hoe zou een laadpaal zonder kWh-meter kunnen meten wat het verbruik is van een laadsessie?

Dus als jij er 1 hebt zonder zal je die kWh-meter alsnog moeten inbouwen. Ik heb geen idee of dat makkelijk kan of dat je hem moet omruilen voor een ander model.

Edit: De eerste paar hits als ik zoek op evbox elvi vertellen allemaal dat de wifi only versie geen laadsessies kan doorbelasten, dus blijkbaar is de informatie bij de leverancier waar jij hem hebt gekocht niet op orde als zij zeggen van wel.

[ Voor 31% gewijzigd door JeroenE op 29-12-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben E
JeroenE schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:26:
@Ruben E Hoe zou een laadpaal zonder kWh-meter kunnen meten wat het verbruik is van een laadsessie?

Dus als jij er 1 hebt zonder zal je die kWh-meter alsnog moeten inbouwen. Ik heb geen idee of dat makkelijk kan of dat je hem moet omruilen voor een ander model.

Edit: De eerste paar hits als ik zoek op evbox elvi vertellen allemaal dat de wifi only versie geen laadsessies kan doorbelasten, dus blijkbaar is de informatie bij de leverancier waar jij hem hebt gekocht niet op orde als zij zeggen van wel.
Dat laatste zou dan blijkbaar het geval zijn inderdaad (https://www.50five.nl/evb...p-16a-type2-8m-white.html lijkt mij vrij duidelijk onjuist omschreven in dit geval). Wel bijzonder dat een partij als e-flux dit ook niet gewoon kan uitlezen uit het apparaat bij de registratie en mij gewoon een abonnement met verrekening laten afsluiten en die laadpaal laten registreren. Nu heb ik gelukkig wel zelf een kWh-meter geplaatst in de meterkast voor de laadpaal, maar ik wilde juiste de automatische verrekening. Wordt vervolgd... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Ruben E Ik zou niet weten hoe E-Flux zou kunnen uitlezen dat jouw laadpaal geen kWh meter heeft. Zij verwachten van de laadpaal berichtjes te krijgen in de trant van "laadpas met nummer 12345, mag die laden?" en als dat akkoord is later een berichtje als "laadsessie klaar, 3u16m, 10.34kWh geleverd". Als jouw laadpaal dat laatste niet kan meten zal die wel "0.00 kWh" opsturen maar daar kan E-Flux natuurlijk niets aan doen.

Gezien de tekst op de website zou ik de leverancier bellen en hem (tegen bijbetaling natuurlijk) omruilen voor een model wat wel daadwerkelijk kan verrekenen. Misschien eerst nog (voor de zekerheid) een screenshot maken van de verkeerde tekst op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-07 11:19
LM heeft netjes een Eneco laadpaal (lees Alfen single Pro) met managementsysteem laten installeren.

Ik was in de veronderstelling dat het een totaal pakket was incl. laadpas. Blijkt nu achteraf niet zo te zijn. Mijn werkgever dient mij een laadpas te leveren. Die snapt er niets van en vraagt mij zelf een laadpas te regelen.

Eneco heeft zelf natuurlijk ook een laadpas en die is gratis als ik deze daar aanvraag. Alleen lijken mij de tarieven niet heel gunstig buiten thuisladen.

https://www.eneco-emobility.com/tarieven-en-producten/

Kan je elke laadpas koppelen aan het systeem? Of kan dit alleen met bepaalde leveranciers?
Zoals het er nu naar uitziet zal ik waarschijnlijk 90% thuisladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben E
JeroenE schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:40:
@Ruben E Ik zou niet weten hoe E-Flux zou kunnen uitlezen dat jouw laadpaal geen kWh meter heeft. Zij verwachten van de laadpaal berichtjes te krijgen in de trant van "laadpas met nummer 12345, mag die laden?" en als dat akkoord is later een berichtje als "laadsessie klaar, 3u16m, 10.34kWh geleverd". Als jouw laadpaal dat laatste niet kan meten zal die wel "0.00 kWh" opsturen maar daar kan E-Flux natuurlijk niets aan doen.

Gezien de tekst op de website zou ik de leverancier bellen en hem (tegen bijbetaling natuurlijk) omruilen voor een model wat wel daadwerkelijk kan verrekenen. Misschien eerst nog (voor de zekerheid) een screenshot maken van de verkeerde tekst op de website.
Ik zou verwachten dat ze dat op basis van modelnummer (G4-WIFI-F6017) dat zij uitlezen weten of dat ze op hun eigen site hadden aangegeven dat de WiFi only modellen niet werken (https://www.e-flux.nl/laadpaal/fabrikanten/ev-box/). Het is gewoon niet ondubbelzinnig duidelijk dat alleen een Elvi met fysieke kWh meter verrekening mogelijk maakt. Maargoed, we wachten de reactie van 50five af, zal wel bijbetalen en omruilen worden (als dat nog mogelijk is aangezien hij eind oktober aanschaft is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Ruben E Waarom zou een backend provider van alle laadpaal bouwers moeten gaan bijhouden welke laadpaal wel en niet goed werkt? Ik zou verwachten dat het gewoon werkt bij iedere laadpaal die gegevens kan opsturen.

Het is gewoon vaag dat EVbox een laadpaal maakt die wel kan communiceren met een backend, maar niet genoeg gegevens aanlevert zodat het backend er iets nuttigs mee kan doen zoals de laadsessies doorbelasten. Dat is nu juist hetgeen waarom iedereen een backend gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:33
Akemi schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:18:
LM heeft netjes een Eneco laadpaal (lees Alfen single Pro) met managementsysteem laten installeren.

Ik was in de veronderstelling dat het een totaal pakket was incl. laadpas. Blijkt nu achteraf niet zo te zijn. Mijn werkgever dient mij een laadpas te leveren. Die snapt er niets van en vraagt mij zelf een laadpas te regelen.

Eneco heeft zelf natuurlijk ook een laadpas en die is gratis als ik deze daar aanvraag. Alleen lijken mij de tarieven niet heel gunstig buiten thuisladen.

https://www.eneco-emobility.com/tarieven-en-producten/

Kan je elke laadpas koppelen aan het systeem? Of kan dit alleen met bepaalde leveranciers?
Zoals het er nu naar uitziet zal ik waarschijnlijk 90% thuisladen.
Wat is je afspraak met de werkgever over het doorbelasten van de kosten.
Als de werkgever de laadpas besteld, komt de rekening automatisch bij hun voor het gebruik.
Bestel jij de laadpas, moet je de kosten elke maand declareren bij de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
swhnld schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:41:
[...]

Wat is je afspraak met de werkgever over het doorbelasten van de kosten.
Als de werkgever de laadpas besteld, komt de rekening automatisch bij hun voor het gebruik.
Bestel jij de laadpas, moet je de kosten elke maand declareren bij de werkgever.
De werkgever betaald de kosten. Aangezien dit de eerste elektrische auto in de pool is moet ik uitzoeken waar de laadpas voor hem het voordeligst uitkomt. Ik weet niet of ik zomaar alle laadpassen kan koppelen. Als ik niet de laadpas bij Eneco neem dan komt er al gauw abbo kosten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Die paar euro kosten is het echt wel waard. Penny wise, pound foolish. Zelfs met een TNM/Shell pas is het de moeite waard, of beter gezegd, niet de moeite waard om die paar euro per jaar te besparen. Het gaat echt om kleingeld, en je moet de moeite (=tijd) afzetten tegen de kosten (=geld).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
daemonix schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:35:
Die paar euro kosten is het echt wel waard. Penny wise, pound foolish. Zelfs met een TNM/Shell pas is het de moeite waard, of beter gezegd, niet de moeite waard om die paar euro per jaar te besparen. Het gaat echt om kleingeld, en je moet de moeite (=tijd) afzetten tegen de kosten (=geld).
Snap ik, maar ik zal waarschijnlijk 90% van de tijd thuisladen. Ik zie bij veel laadpas leveranciers helemaal geen terug lever vergoeding staan die bij Eneco wel vermeld wordt. Op die sites wordt met de laadpas eigenlijk alleen maar gesproken over de openbare palen en niet als je er eentje thuis aan de muur hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je bepaalt zelf de teruglever vergoeding bij de rest.... en die is bij Eneco, waar die vast is, gewoon beroerd.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
daemonix schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:41:
Je bepaalt zelf de teruglever vergoeding bij de rest.... en die is bij Eneco, waar die vast is, gewoon beroerd.
Ah ! Dat maakt een hoop duidelijk. Nou ja beroerd valt wel mee want hij is gelijk aan mijn huidig tarief. Wel raar dat Eneco het nodig vindt die vast te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rwinio
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:27
Redondo1982 schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:01:
[...]

Even een oude koe uit de sloot halen, maar ben je nog steeds tevreden? Ik wil er één bijkopen naast m'n andere lader, maar hij is nog steeds niet op voorraad voor shipping Polen. Wel vanuit China, dus twijfel een beetje.

EDIT:
Gisteren toch opeens weer voorraad in Polen en dus snel gekocht. Ik zal ook mijn ervaringen hier posten. Echt héél fijn dat je kan schakelen tussen 8A, 10A,13A en 16A. Dank iig voor je suggestie.
Vanuit Polen wordt hij sneller geleverd en scheelt weer invoerrechten.

Ik ben nog steeds tevreden. Heb hem eigenlijk altijd "aan" staan en als ik wil laden plug ik de stekker in en kan ik erop vertrouwen dat hij ook echt begint met laden. Groot voordeel vind ik dat de unit binnen hangt en dus even snel kan kijken of hij nog aan het laden is of dat de auto bijvoorbeeld bezig is met egalisatie van de accu (dan gebruikt hij zo'n 1,7 kw). Ik laad over het algemeen met 13A. 16A gebruikte ik soms tussendoor als ik haast had, maar een paar weken terug klapte na ruim 2 uur laden de aardlekschakelaar eruit (die was ook wel erg warm/heet) dus dat doe ik niet meer. Lader was handwarm (32°C) en stekker gewoon koel, dus denk niet dat het probleem daarin zat.

Al met al dus nog altijd een aanrader. Kabel met stekker hangt buiten in weer en wind, aangezien deze niet gegoten maar geschroefd is kan ik mij voorstellen dat dit op een dag wel wat problemen kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Rwinio schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:35:
[...]

Vanuit Polen wordt hij sneller geleverd en scheelt weer invoerrechten.

Ik ben nog steeds tevreden. Heb hem eigenlijk altijd "aan" staan en als ik wil laden plug ik de stekker in en kan ik erop vertrouwen dat hij ook echt begint met laden. Groot voordeel vind ik dat de unit binnen hangt en dus even snel kan kijken of hij nog aan het laden is of dat de auto bijvoorbeeld bezig is met egalisatie van de accu (dan gebruikt hij zo'n 1,7 kw). Ik laad over het algemeen met 13A. 16A gebruikte ik soms tussendoor als ik haast had, maar een paar weken terug klapte na ruim 2 uur laden de aardlekschakelaar eruit (die was ook wel erg warm/heet) dus dat doe ik niet meer. Lader was handwarm (32°C) en stekker gewoon koel, dus denk niet dat het probleem daarin zat.

Al met al dus nog altijd een aanrader. Kabel met stekker hangt buiten in weer en wind, aangezien deze niet gegoten maar geschroefd is kan ik mij voorstellen dat dit op een dag wel wat problemen kan geven.
Goed om te horen dat ie nog bevalt. Ik had de elektricien gesproken en die raadde mij ook aan max 13A te gebruiken. Bij mij is het wel een aparte groep met een 16A stopcontact, maar 13A is dan veiliger.

Ik laat nog even wat gebruikerservaringen weten zodra ik hem binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braaaii
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-12-2024
Redondo1982 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:02:
[...]

Goed om te horen dat ie nog bevalt. Ik had de elektricien gesproken en die raadde mij ook aan max 13A te gebruiken. Bij mij is het wel een aparte groep met een 16A stopcontact, maar 13A is dan veiliger.

Ik laat nog even wat gebruikerservaringen weten zodra ik hem binnen heb.
Zelf heb ik ook een aparte groep laten maken voor mijn ID3 die, voor zover ik weet, volgende week geleverd krijg.

Mijn elektricien zei dat 12 uur laden met 16A prima kan. Na veel Google werk niks kunnen vinden wat deze uitspraak tegen spreekt en ook de handleidingen van stopcontacten zeggen er volgens mij niks over, anders dan dat ze geschikt zijn voor 16A.

Nu vraag ik me toch af wat nu waarheid is... iemand info over dit punt, want dat laatste stukje dat “maar 13A is dan veiliger” dat klinkt als een gevoel...

EV rijder, Home automation, verduurzamen en Gamen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat is op zich ook een gevoel, totdat je het kunt meten en ervaren. Advies om 10A of 13A te doen is een veilige.
Ja, het is voor 16A afgezekerd en als het netjes gedaan is kun je over een goede wandcontactdoos 16A 230V doen. Wanneer je niet precies weet wat voor bedrading er ligt (aderdikte, lengte, kwaliteit, leeftijd?), of er nog tussenverbindingen zijn (lasklemmen, lasdoppen) en dat de wandcontactdoos fris is? Dan is het veiliger om iets minder aan te raden.

Om een voorbeeld te geven:
Ik heb een wandcontactdoos in de garage geplaatst door de vorige bewoner waar ik echt geen 16A doorheen moet gaan jagen. Ik heb er 10A doorheen gedaan en daarmee werd de boel warmpjes maar nog net aan te raken. Direct er onder zit een contact welke volgens mij geplaatst is door een elektricien die daar een uitbreiding geplaatst heeft. Dat contact geeft met 10A er door geen krimp en de stekker wordt niet of nauwelijks voelbaar warmer.
Daar had ik de vriezer in zitten. Die zit nu in dat mindere contact en de GTE heb ik meermaals in dat betere contact gestoken. Op den duur vervang ik dat contact wel wanneer ik met de buitenverlichting in die hoek aan de gang ga...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Braaaii schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:06:
[...]

Zelf heb ik ook een aparte groep laten maken voor mijn ID3 die, voor zover ik weet, volgende week geleverd krijg.

Mijn elektricien zei dat 12 uur laden met 16A prima kan. Na veel Google werk niks kunnen vinden wat deze uitspraak tegen spreekt en ook de handleidingen van stopcontacten zeggen er volgens mij niks over, anders dan dat ze geschikt zijn voor 16A.

Nu vraag ik me toch af wat nu waarheid is... iemand info over dit punt, want dat laatste stukje dat “maar 13A is dan veiliger” dat klinkt als een gevoel...
Beetje kwaliteit granny heeft temperatuursensoren in de stekkers en de granny zelf. Als je hem dan zonder verlengsnoer aansluit kun je hem prima op het hoogste vermogen zetten. Al zal dat bij dat soort granny's vaak ook 13A of 10A zijn. Schuko is eigenlijk niet ontworpen voor 16A over langere tijd. Goede WCD en goede stekker waarbij er weinig weerstand zit in de componenten kan best goed gaan op 16A. Maar ik zou toch op max 10A laden als je geen temperatuur sensoren in de granny hebt en/of via verlengsnoer gaat laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Braaaii
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-12-2024
Thx @Ultraman & @Inspired voor de reacties.

Ja zo krijgt het inderdaad meer context.
Zelf heb ik een directe kabel laten aanleggen met aan het einde een nieuw stopcontact. Alles is in deze situatie nieuw en goed aangesloten (dus 1 groep, 16A, directe kabel naar mijn schuur).
Ik zal sowieso rekening houden met de tips en heb idd een granny charger op het ook met een Temp sensor (https://www.accu-machine....-2-mennekes-8ah-10ah.html). In de link staat 10A. Hij kan echter tot 16A.

Zodra ik alles heb zal ik het wel testen en anders delen op het forum. Hopelijk dat mensen hier dan wat aan hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-Mm83pIDlgrjjFf0VW6xcreDIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eok0D48z6G1PWrgpl8MQ3hSX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Braaaii op 30-12-2020 08:52 ]

EV rijder, Home automation, verduurzamen en Gamen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:50
Inspired schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:53:
[...]

Beetje kwaliteit granny heeft temperatuursensoren in de stekkers en de granny zelf. Als je hem dan zonder verlengsnoer aansluit kun je hem prima op het hoogste vermogen zetten. Al zal dat bij dat soort granny's vaak ook 13A of 10A zijn. Schuko is eigenlijk niet ontworpen voor 16A over langere tijd. Goede WCD en goede stekker waarbij er weinig weerstand zit in de componenten kan best goed gaan op 16A. Maar ik zou toch op max 10A laden als je geen temperatuur sensoren in de granny hebt en/of via verlengsnoer gaat laden.
Ik blijf het zeggen, alleen als je het kabeltrace kent van de wcd naar de meterkast en weet dat het goed is. En dan het liefst een kabel vanaf de meterkast naar de wcd met een eigen groep. In dat laatste geval kan je prima op 16A laden met een tempsensor in de stekker. De wcd is dan het enige twijfelgeval waar het op mis kan gaan. Zeker als de stekker er vaak in en uit gaat. De contacten in de wcd gaan op den duur minder goed verbinding maken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Makrolon schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:51:
De wcd is dan het enige twijfelgeval waar het op mis kan gaan. Zeker als de stekker er vaak in en uit gaat. De contacten in de wcd gaan op den duur minder goed verbinding maken.
Als je hier zorgen over maakt, kun je ook een CEE 3-pins wcd maken ipv een Schuko CEE 7/7.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Akemi schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:18:
[...]

Ah ! Dat maakt een hoop duidelijk. Nou ja beroerd valt wel mee want hij is gelijk aan mijn huidig tarief. Wel raar dat Eneco het nodig vindt die vast te zetten.
Wij hebben via de LM ook een Alfen Single Pro Line met Eneco Emobility. We krijgen van Eneco ongeveer €0,22/kWh vergoed als we thuis laden (per excasso) en die rekening wordt gestuurd naar de werkgever.

Om te laden gebruiken we de TNM/Shell pas. Je kan ook de Eneco Emobility pas aanvragen, maar die werkt op veel minder locaties. Zoals @daemonix aangeeft is het centenwerk en die vrijheid mag ook wat kosten.

De Eneco Emobility pas heeft dan wel het voordeel dat de kosten weer automatisch bij de baas in rekening worden gebracht. Wij declareren nu de volledige TNM rekening minus de reeds vergoede excasso van Eneco.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-07 14:27
Goedemorgen op dit zeer informatieve draadje!
Ik ben bezig met de voorbereidingen voor het plaatsen van een laadpaal in mijn pas opgeleverde nieuwbouw woning. Na het nodige inleeswerk ben ik er inmiddels wel uit wat het moet worden: een Zappi V2 3 fase met een hub en harvi (laadpaal komt tegen de muur van de schuur op ongeveer 8 meter van de meterkast). Er moet geladen kunnen worden met max. 11 kwh. Waar ik echter nog niet helemaal uit ben is wat er precies in de meterkast moet komen. Een aardlekautomaat lijkt de beste optie gezien de beperkte ruimte die er nog over is in de groepenkast (zie bijgaande foto, rechtsonder is nog wel plek). Kan iemand mij adviseren aan welke specs de aardlekautomaat moet voldoen? Ook een advies over het merk is zeer welkom!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWfy_KpfvlLe0kYpg4RyCTt-fog=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7tLTOTLNFijmqHIttjJo1Woh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@herofruit Wellicht begrijp ik je post niet goed, maar waarom zou je de rekening van TNM aan je baas declareren minus de vergoeding voor het laden van Eneco?

Jij moet straks de kWh's immers ook weer aan je energieleverancier betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:31
Eduardo M schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:56:
Goedemorgen op dit zeer informatieve draadje!
Ik ben bezig met de voorbereidingen voor het plaatsen van een laadpaal in mijn pas opgeleverde nieuwbouw woning. Na het nodige inleeswerk ben ik er inmiddels wel uit wat het moet worden: een Zappi V2 3 fase met een hub en harvi (laadpaal komt tegen de muur van de schuur op ongeveer 8 meter van de meterkast). Er moet geladen kunnen worden met max. 11 kwh. Waar ik echter nog niet helemaal uit ben is wat er precies in de meterkast moet komen. Een aardlekautomaat lijkt de beste optie gezien de beperkte ruimte die er nog over is in de groepenkast (zie bijgaande foto, rechtsonder is nog wel plek). Kan iemand mij adviseren aan welke specs de aardlekautomaat moet voldoen? Ook een advies over het merk is zeer welkom![Afbeelding]
Harvi heb je niet nodig, 8 meter is geen probleem voor de CT klemmen, bij mij is de kabellengte tussen meterkast en Zappi ruim 12m. Dit werd ook geadviseerd door mijn installateur: Harvi alleen gebruiken als vaste kabel echt niet kan.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
[...]

Nouja, 16A kan wel maar dat is dan wel constant max belasting voor best wel een lange duur van 12 uur. Ik vermoed dat je dan wel echt de grenzen opzoekt. Vandaar dat mijn ervaren elektricien zegt dat 13A wel veiliger is. Overigens is hij meer een fan van een laadpaal, maar in mijn situatie was het geen probleem om het zo te doen. Echter doen de meeste mensen hem gewoon inprikken in een stopcontact thuis en dan gaat het niet altijd even goed aflopen denk ik.

Voor jouw info:
Deze man legt voor ons allerlei grote projecten (verlichting) aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
guido66 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:56:
[...]

Harvi heb je niet nodig, 8 meter is geen probleem voor de CT klemmen, bij mij is de kabellengte tussen meterkast en Zappi ruim 12m. Dit werd ook geadviseerd door mijn installateur: Harvi alleen gebruiken als vaste kabel echt niet kan.
Dat is wel heel zwart-wit. Functioneel gezien heb je de Harvi niet nodig inderdaad als je een UTP kabel kan trekken en zo de CT-klemmen kan verlengen. Echter afhankelijk van zijn wensen, heeft hij hem mogelijk wel nodig. Misschien wil hij wel ook zijn zonneproductie meten en inzichtelijk krijgen samen in één app ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:31
@Ophidian klopt helemaal, maar @Eduardo M rept niet over zonnepanelen. En zelfs dan is de Harvi inderdaad alleen nodig als je alles in 1 app wilt zien.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
guido66 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:24:
@Ophidian klopt helemaal, maar @Eduardo M rept niet over zonnepanelen. En zelfs dan is de Harvi inderdaad alleen nodig als je alles in 1 app wilt zien.
Als hij zelf gaat installeren speelt gemak ook nog mee. Voor die € 70,-? scheelt het een kabel in buis onder de grond leggen. Qua kosten absoluut goedkoper om voor kabel en buis te gaan, maar qua gemak is een Harvi prima te overwegen en een goed en stabiel alternatief voor verlengen van de CT kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb nu een 3,7kW paal op een eigen groep, maar omdat ik een nieuwe auto wil, zit ik naar een nieuwe paal te kijken.

Ik heb nu een EVBox Businessline (met een abo tbv verrekening dat door mijn werk betaald wordt).

Ik heb een paar eisen:
1) vast kabel
2) minimaal 11kW, maar voorkeur voor 22kW voor toekomstvastigheid, indien deze dmv configuratie terug te tunen is naar 11kW (huisaansluiting is momenteel 3x25A).
3) liefst mijn EVbox abo blijven gebruiken, omdat ik anders door de administratieve molen op het werk moet, waar ik niet op zit te wachten
4) dynamic load balancing (DLB) (ik kan er niet meer zondermeer vanuit gaan dat die 11kW ten alle tijden beschikbaar is, aangezien ik ook andere grootverbruikers heb (kookplaat en oven is samen al 10kW. Als je dus uitgebreid gaat koken wanneer je thuis komt met een lege auto, kan alles eruit klappen)
5) Smart charging (SC). Ik wil controle kunnen uitoefenen wanneer ik laad, om zo mijn zonneenergie optiemaal te gaan benutten wanneer salderen afgeschaft wordt.

Ik denk dat de EVBox Elvi 22kW een goede keuze is, maar sommige dingen zijn me niet helemaal helder van de handleidingen.

Volgens mij kan ik deze laadpaal gewoon laden in mijn huidige laadbeheer abo, als ik mijn huidige paal verwijder. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Waar ik meer verwarring over heb, is hoe die DLB and SC in zijn werk gaat. EVBox heeft een partnership met Smappee, maar ik heb al eea. mbt Loxone en Youless.

Ik weet niet precies wat die Smappee doet, maar als ik zelf al weet hoeveel energie ik gebruik, kan ik dan op afstand die laad laadinstructies geven? Deze informatie ben ik nog nergens op internet tegen gekomen, maar het moet kunnen want die Smappee doet het ook.

Iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
JackBol schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:48:
Ik heb nu een 3,7kW paal op een eigen groep, maar omdat ik een nieuwe auto wil, zit ik naar een nieuwe paal te kijken.

Ik heb nu een EVBox Businessline (met een abo tbv verrekening dat door mijn werk betaald wordt).

Ik heb een paar eisen:
1) vast kabel
2) minimaal 11kW, maar voorkeur voor 22kW voor toekomstvastigheid, indien deze dmv configuratie terug te tunen is naar 11kW (huisaansluiting is momenteel 3x25A).
3) liefst mijn EVbox abo blijven gebruiken, omdat ik anders door de administratieve molen op het werk moet, waar ik niet op zit te wachten
4) dynamic load balancing (DLB) (ik kan er niet meer zondermeer vanuit gaan dat die 11kW ten alle tijden beschikbaar is, aangezien ik ook andere grootverbruikers heb (kookplaat en oven is samen al 10kW. Als je dus uitgebreid gaat koken wanneer je thuis komt met een lege auto, kan alles eruit klappen)
5) Smart charging (SC). Ik wil controle kunnen uitoefenen wanneer ik laad, om zo mijn zonneenergie optiemaal te gaan benutten wanneer salderen afgeschaft wordt.

Ik denk dat de EVBox Elvi 22kW een goede keuze is, maar sommige dingen zijn me niet helemaal helder van de handleidingen.

Volgens mij kan ik deze laadpaal gewoon laden in mijn huidige laadbeheer abo, als ik mijn huidige paal verwijder. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Waar ik meer verwarring over heb, is hoe die DLB and SC in zijn werk gaat. EVBox heeft een partnership met Smappee, maar ik heb al eea. mbt Loxone en Youless.

Ik weet niet precies wat die Smappee doet, maar als ik zelf al weet hoeveel energie ik gebruik, kan ik dan op afstand die laad laadinstructies geven? Deze informatie ben ik nog nergens op internet tegen gekomen, maar het moet kunnen want die Smappee doet het ook.

Iemand ideeen?
Zou me in jouw geval niet haasten.
Eerst nieuwe auto maar eens laten komen en met huidige paal laden. Uitgaande dat je niet elke dag bijna leeg aankomt kun je overnight ook met huidige paal al snel een 2 a 3 honderd km bij laden.
En dan op basis van praktijk ervaring rustig kijken in hoeverre behoefte is aan meer capaciteit en hoe dat het handigst te organiseren.

Je ziet hier van alles voorbij komen aan vragen om toekomstgericht vast een extra uitgebreide oplossing te kiezen. Eén ding (of eigenlijk 2) kan ik je echter voorspellen: er komen steeds meer mogelijkheden en.. ze worden steeds goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
herofruit schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:40:
[...]

Wij hebben via de LM ook een Alfen Single Pro Line met Eneco Emobility. We krijgen van Eneco ongeveer €0,22/kWh vergoed als we thuis laden (per excasso) en die rekening wordt gestuurd naar de werkgever.

Om te laden gebruiken we de TNM/Shell pas. Je kan ook de Eneco Emobility pas aanvragen, maar die werkt op veel minder locaties. Zoals @daemonix aangeeft is het centenwerk en die vrijheid mag ook wat kosten.

De Eneco Emobility pas heeft dan wel het voordeel dat de kosten weer automatisch bij de baas in rekening worden gebracht. Wij declareren nu de volledige TNM rekening minus de reeds vergoede excasso van Eneco.
Ah weer wat meer duidelijk. Met een pas van Eneco gaat alles via de backoffice naar de werkgever. Met een andere pas kan je thuis laden maar de rekening voor openbaar laden gaat via de laadpas leverancier die jij weer inlevert bij je werkgever. Waarom heeft je werkgever dan niet zelf de TNM/Shell pas aangevraagd? Dan krijgt hij toch ook die rekening direct?

Ik heb eens in de mijn laden omgeving van Eneco gekeken maar kan daar niet vinden hoe je een pas koppelt met de laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
JeroenE schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:42:
@herofruit Wellicht begrijp ik je post niet goed, maar waarom zou je de rekening van TNM aan je baas declareren minus de vergoeding voor het laden van Eneco?

Jij moet straks de kWh's immers ook weer aan je energieleverancier betalen.
Omdat Eneco een vaste vergoeding heeft voor het laden aan de thuispaal. Die is 22cent en dat storten ze op je privé rekening. Eneco brengt dan weer de thuislaad kosten bij je werkgever in rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
guido66 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:24:
Klopt, maar daarom zeggen dat een Harvi niet nodig is, is net te zwart-wit. Is afhankelijk wat hij precies wil ;) Gezien de PV sticker heeft hij sowieso panelen.

@Eduardo M Een Type A Alamat 16A 30mA automaat voldoet. Even kijken wat voor merk je nu hebt in je meterkast en er dan van dat merk 1 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Akemi schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:47:
Omdat Eneco een vaste vergoeding heeft voor het laden aan de thuispaal. Die is 22cent en dat storten ze op je privé rekening. Eneco brengt dan weer de thuislaad kosten bij je werkgever in rekening.
Dat snap ik prima, maar waarom zou je bij je werkgever dan het bedrag wat je van Eneco krijgt dan in korting brengen bij je werkgever?

Stel: jij laadt 100 kWh. Je krijgt dan 22 euro van Eneco als vergoeding. Je krijgt van TNM een rekening van 27 euro (of zoiets, ligt er ook aan wat je hebt ingesteld op je laadpaal). Waarom zou je dan maar 27 - 22 = 5 euro bij de werkgever declareren? Dan hou je dus 0 euro over (want je moet die 27 euro aan TNM betalen).

Straks komt de afrekening van de energieleverancier en die moet je dan 22 euro betalen omdat er 100 kWh (extra) is gebruikt.

Dan heb je dus in feite zelf je eigen opladen betaald. Dan kan je net zo goed niets verrekenen met je werkgever, dat is voor de werkgever zelfs nog goedkoper en voor jou scheelt het niets. Alleen TNM en Eneco verdienen dan niets aan opslag/abonnementskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

eltron schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:29:
[...]

Zou me in jouw geval niet haasten.
Eerst nieuwe auto maar eens laten komen en met huidige paal laden. Uitgaande dat je niet elke dag bijna leeg aankomt kun je overnight ook met huidige paal al snel een 2 a 3 honderd km bij laden.
En dan op basis van praktijk ervaring rustig kijken in hoeverre behoefte is aan meer capaciteit en hoe dat het handigst te organiseren.

Je ziet hier van alles voorbij komen aan vragen om toekomstgericht vast een extra uitgebreide oplossing te kiezen. Eén ding (of eigenlijk 2) kan ik je echter voorspellen: er komen steeds meer mogelijkheden en.. ze worden steeds goedkoper.
Ik heb de auto al, en ik moet regelmatig 100km+ afstanden rijden. Heen en weer haal ik dat net maar kom ik met 15% aan (als ik met 100% vertrek). Dan heeft de wagen 19 uur nodig om weer vol te laden. Dat betekent dat ik voor de volgende dag op de snelweg aan de snellader moet.

Plus dat ik het gemak van een vaste kabel wil. Hoeft ik thuis niet iedere keer te hannessen.

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 30-12-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
JackBol schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:03:
[...]
Ik heb de auto al, en ik moet regelmatig 100km+ afstanden rijden. Heen en weer haal ik dat net maar kom ik met 15% aan (als ik met 100% vertrek). Dan heeft de wagen 19 uur nodig om weer vol te laden. Dat betekent dat ik voor de volgende dag op de snelweg aan de snellader moet.

Plus dat ik het gemak van een vaste kabel wil. Hoeft ik thuis niet iedere keer te hannessen.
Gewoon ook laadplekje regelen als je heen bent gegaan, ga je vol weer terug en bent dan ook met 10-12u laden wel weer vol bij 3,7kW.
Maar als je nu geen vaste kabel hebt, dan snap ik wel dat je echt een nieuwe paal moet en dan gelijk met meer capaciteit. Het is mij een raadsel waarom er nog palen met alleen een socket en zonder vaste kabel te koop zijn. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
[...]

warmteontwikkeling gaat kwadratisch (P=I^2 x R -> vermogen door overgangsweerstand = stroom in kwadraat x weerstand van het gehele circuit).

Dus 13 of 16 ampere scheelt weldegelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-07 14:27
InterCC schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:32:
[...]

Als hij zelf gaat installeren speelt gemak ook nog mee. Voor die € 70,-? scheelt het een kabel in buis onder de grond leggen. Qua kosten absoluut goedkoper om voor kabel en buis te gaan, maar qua gemak is een Harvi prima te overwegen en een goed en stabiel alternatief voor verlengen van de CT kabels.
De keuze voor een Harvi is een bewuste aangezien het trekken van een utp kabel in mijn situatie niet eenvoudig is (grondkabel ligt er al wel). Maar dat was ook niet het issue. De vraag die ik stelde was aan welke specs de aardlekautomaat moet voldoen. Ik heb 25 zonnepanelen van per stuk 320 wp op het dak liggen. Heb ik het dan goed begrepen dat een aardlekautomaat dan het beste 3x25A of zelfs 3x32A kan zijn en dan daarnaast B karakteristiek en 30mA? Welk merk heeft de voorkeur? Ik hoor het graag!
Oeps, nu ik deze reactie geplaatst heb zie ik pas de post van Ophidian....

[ Voor 3% gewijzigd door Eduardo M op 30-12-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

eltron schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:58:
[...]

Gewoon ook laadplekje regelen als je heen bent gegaan, ga je vol weer terug en bent dan ook met 10-12u laden wel weer vol bij 3,7kW.
Maar als je nu geen vaste kabel hebt, dan snap ik wel dat je echt een nieuwe paal moet en dan gelijk met meer capaciteit. Het is mij een raadsel waarom er nog palen met alleen een socket en zonder vaste kabel te koop zijn. 8)7
Allemaal goeie suggesties, maar je hi-Jacked wel een beetje mijn vraag, zonder antwoord te geven. Ik ben nog steeds geïnteresseerd hoe de dynamic load balancing communicatie verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-07 13:13
Kan het zelf installeren van een laadpaal een probleem geven met de verzekering als er later problemen opduiken? Mij pa is gepensioneerd elektricien en ik ben zelf ingenieur dus we hebben er wel voldoende kennis van maar zijn natuurlijk geen ‘gecertificeerde installateurs’. Wat als het battery pack van de wagen ooit defect geraakt en men duidt de laadpaal als schuldige aan en ik heb die zelf geïnstalleerd? (Zelfs als er niets scheelt met de laadpaal maar men dit als excuus gebruikt) Ik laat de installatie natuurlijk wel keuren door een erkende instantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JackBol schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:15:
Allemaal goeie suggesties, maar je hi-Jacked wel een beetje mijn vraag, zonder antwoord te geven. Ik ben nog steeds geïnteresseerd hoe de dynamic load balancing communicatie verloopt.
Dat ligt aan de laadpaal en je elektriciteitsmeter. Sommige laadpalen kunnen geschikte elektriciteitsmeters uitlezen via de P1 poort. Anders moet je met CT-klemmen om je stroomdraden werken. De communicatie met de laadpaal is dan vaak met een "tussenkastje" die meet en de gegevens doorstuurt naar de laadpaal. Dat kan met een UTP-kabel, maar er zijn ook laadpalen die draadloos communiceren met zo'n tussenkastje.
Davy_Rx schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:17:
Ik laat de installatie natuurlijk wel keuren door een erkende instantie.
Goedgekeurd is goedgekeurd, ongeacht wie het aan heeft gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Davy_Rx Ook al is hij niet gekeurd, als jij het netjes volgens de NEN aangesloten hebt, is het gewoon verzekerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Davy_Rx schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:17:
Kan het zelf installeren van een laadpaal een probleem geven met de verzekering als er later problemen opduiken? Mij pa is gepensioneerd elektricien en ik ben zelf ingenieur dus we hebben er wel voldoende kennis van maar zijn natuurlijk geen ‘gecertificeerde installateurs’. Wat als het battery pack van de wagen ooit defect geraakt en men duidt de laadpaal als schuldige aan en ik heb die zelf geïnstalleerd? (Zelfs als er niets scheelt met de laadpaal maar men dit als excuus gebruikt) Ik laat de installatie natuurlijk wel keuren door een erkende instantie.
Een laadpaal is gewoon een stopcontact.
Kapje eraf schroeven, draadjes aansluiten, kapje dicht schroeven.

Als je deze volgens NEN aansluit is er niet veel aan de hand.

Wel veilig werken, altijd de stroom eraf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

JeroenE schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:26:
[...]
Dat ligt aan de laadpaal en je elektriciteitsmeter. Sommige laadpalen kunnen geschikte elektriciteitsmeters uitlezen via de P1 poort. Anders moet je met CT-klemmen om je stroomdraden werken. De communicatie met de laadpaal is dan vaak met een "tussenkastje" die meet en de gegevens doorstuurt naar de laadpaal. Dat kan met een UTP-kabel, maar er zijn ook laadpalen die draadloos communiceren met zo'n tussenkastje.
Thanks! Dit komt in de buurt. Die real time inzage in mijn verbruik heb ik al met Youless en een kWh meter.

Wat ik vooral wil weten is hoe deze ‘tussenkastjes’ zoals een Smappee of Harvi communiceren met de paal. Is dat propriëtair? Over UTP/Ethernet? RS485? Ik kan er werkelijkwaar niets van vinden online :/

Het liefst zou ik met mijn bestaande systeem onder bepaalde condities laad/pauze instructies willen sturen naar de paal.

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 30-12-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@JackBol Een laadpaal is bijna net als een stopcontact, maar toch niet helemaal. Afhankelijk van de laadpaal moet je ook nog juiste DC beveiliging regelen. De ene laadpaal heeft dat zelf (en hoeft het dus niet), de andere laadpaal heeft het niet (en dan moet het dus wel).

Ik weet eerlijk gezegd niet welke protocollen iedere laadpaal gebruikt. Ik weet dat er een paar laadpalen zijn die het P1-protocol gebruiken, maar er zijn er ook inderdaad die modbus gebruiken en vast alle andere smaken die je kan verzinnen is wel ergens in een laadpaal gebruikt.

Wat jij eigenlijk wil is een laadpaal die je met een API kan aansturen, als ik het goed begrijp?

Als je alleen stop/start commando's wil versturen kan je dit ook anders regelen als je laadpaal geen API heeft. Dat werkt dan eigenlijk alleen je een laadpaal hebt die gewoon begint met laden. Als je eerst met pasjes moet zwaaien werkt dat niet.
De eerste optie is een apparaatje in de laadpaal schroeven die de stroom naar de print van de laadpaal zelf kan onderbreken. Als de laadpaal uit gaat kan de auto niet meer laden. Zet je de laadpaal aan dan gaat het laden weer van start.
De tweede optie is om de communicatielijnen tussen de laadpaal en de EV te onderbreken met een kastje wat je zelf kan aansturen. De laadpaal denkt dan dat de EV is afgekoppeld, de EV ziet de laadpaal niet meer en stopt ook met laden.
Pagina: 1 ... 44 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen