Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 121 Laatste
Acties:
  • 844.419 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IvoB2 schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:32:
[...]

Ik geloof daar dan weer heel sterk in.
Een thuisaccu geïnstalleerd kost nog altijd bijna 1000 €/kWh.
Een beetje BEV heeft al vlug 60-100 kWh aan boord.
Als je uitgaat van 1000 €/kWh voor een thuisaccu krijg je voor de prijs van een accu in een BEV het autogedeelte er gratis bij. :)

Dat niet meer naar je werk kunnen is ook maar een individueel gegeven.
Indien je WW verplaatsing H/T bv 100 km is moet je maar 20 kWh reserveren voor je vervoer. Kan je op de werkplek opladen zelfs maar de helft. Je hebt dan 40 - 60 kWh vrij voor thuisgebruik. Kom je een groot deel van het jaar thuis al een heel eind mee.
Het punt is toch om de overproductie van thuis op te slaan? Dat gaat niet als de auto er niet is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-07 09:53

greatgonzo

schit-te-rend!

thehog schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:16:
[...]

Zoals de anderen ook al aangeven lijken je CT klemmen niet te werken.

Ik vermoed dat je auto bij 80% op 1 fase gaat laden om de laadsnelheid te verlagen.

11kW op 3-fase is 16A per fase. En dan heb je ruim 9A over voor andere gebruikers per fase (plus heel veel marge).
Maar als hij op 1 fase gaat laden (en je zappi is onjuist ingesteld) kan ie wel eens 32A gaan zitten laden op die ene fase = 7,2kW (en dat langzaam afbouwend). Dat is al veel te hoog voor je 3x25A hoofdzekering. Gooi je dan nog eens een andere verbruiker op dezelfde fase aan dan is het klaar.

Dus check je CT klemmen configuraties en je grid/net en device limits in de advanced settings van je zappi.
monteur komt vrijdag langs.. hij zegt dat de CT klemmen wel werken, maar dat de netwerkbeheerder de verkeerde volgorde heeft aangehouden (hoofdzekering is aangepast door enexis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

greatgonzo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:46:
[...]

monteur komt vrijdag langs.. hij zegt dat de CT klemmen wel werken, maar dat de netwerkbeheerder de verkeerde volgorde heeft aangehouden (hoofdzekering is aangepast door enexis)
Dan zou je in de Zappi volgens mij ook de faserotatie anders in kunnen stellen.
Bij mij zitten de fases omgedraaid, dus ik heb 2 van de CT's tijdelijk omgewisseld totdat ik een keer tijd heb om de boel goed aan te sluiten.
Alhoewel het nu van de juiste fase rotatie voor de Zappi betwijfeld wordt. Er zijn geen negatieve gevolgen bekend verder.
Dus misschien moet ik het gewoon in de Zappi aanpassen en de boel de boel laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-07 17:16
[...]

Dat is flauwekul. Je ziet duidelijk in het scherm van de zappi dat hij geen afname meet. De rotatievolgorde maakt hierbij niet uit.
Ik denk dat ie ze gewoon verkeerd heeft aangesloten maar dat is lastig om toe te geven natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Ik denk toch echt dat je de CT klemmen op de verkeerde aders hebt zitten. Ze moeten om de aanvoer vanuit het net zitten, niet om de leidingen van de zonnepanelen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

thehog schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:57:
[...]

Dat is flauwekul. Je ziet duidelijk in het scherm van de zappi dat hij geen afname meet. De rotatievolgorde maakt hierbij niet uit.
Ik denk dat ie ze gewoon verkeerd heeft aangesloten maar dat is lastig om toe te geven natuurlijk :)
hij fixed het maar..

Voor nu geen probleem om tot 80% te laden toch?

Volgende week moet het wel gefixed zijn.. Ritje van 250 km voor de boeg.. dan moet ik de Soul wel op 100% hebben, geen zin aan de snellader met een paar kids in de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
greatgonzo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:04:
[...]

hij fixed het maar..

Volgende week moet het wel gefixed zijn.. Ritje van 250 km voor de boeg.. dan moet ik de Soul wel op 100% hebben, geen zin aan de snellader met een paar kids in de auto
Kan je niet even de advanced settings controleren eerst? Grid(net) en device limits?
En bij CT settings kan je gelijk zien of ze stroom meten per fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

greatgonzo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:04:
[...]

hij fixed het maar..

Als het alleen een kwestie is van de CT-klemmen op de juiste manier aansluiten dan is dat zelf in een paar minuten gefixt.

Maar uiteindelijk missen we hier nog wel wat info:
Wat zijn de instellingen van de CT's in de Zappi?
Zijn ze direct op de Zappi aangesloten of toch via een Harvi?

Kan je hier antwoord op geven?
En zoals ik in een eerdere post vroeg: een foto van de groepenkast zonder deksels zou helpen. Dan kunnen we waarschijnlijk gelijk zien of de CT's op de juiste draden zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Paling1 op 16-12-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@greatgonzo je hebt ook nog een stekkerlader hoop ik? :)
Afgezien daarvan, zijn er dus behoorlijk wat dingen die moeten kloppen en ingesteld moeten zijn om loadbalancing te laten werken.
* De CTs moeten op de goede fase met goede richting aangesloten zijn (9 mogelijkheden om dit fout te doen :))
* De CTs moeten op de juiste plek in de groepenkast opgenomen zijn (het beste is na de hoofdmeter, voor de hoofdschakelaar: dan weet je zeker dat je alle verbruikers en opwek meet)
* De Zappi moet weten wat ze meten (namelijk netto gridbelasting, geen losse accu/PV/...)
* De Zappi moet weten wat je grid aankan (3x25A).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:54
@greatgonzo Zie je dat het veel sneller is om een paar foto's te plaatsen :+

De CT klemmen hoeven overigens niet verkeerd te staan. Als in de instellingen de CT klemmen ingesteld staan als productie ipv grid, dan laat hij dit ook zien. Kan je eens door de instellingen heen gaan en kijken hoe de CT klemmen ingesteld staan?

Verklaart meteen waarom LB niet werkt, de zappi heeft op deze manier geen idee wat er in huis gebruikt wordt.
Proton_ schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:15:
* De CTs moeten op de juiste plek in de groepenkast opgenomen zijn (het beste is na de hoofdmeter, voor de hoofdschakelaar: dan weet je zeker dat je alle verbruikers en opwek meet)
Kan ook prima na de hoofdschakelaar, als ze maar voor een vertakking zitten. Heb het hier zo gemaakt dat ze na de hoofdschakelaar zitten en pas aftakken na de CT klemmen.

[ Voor 34% gewijzigd door Ophidian op 16-12-2020 13:04 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ophidian schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:02:
Kan ook prima na de hoofdschakelaar, als ze maar voor een vertakking zitten. Heb het hier zo gemaakt dat ze na de hoofdschakelaar zitten en pas aftakken na de CT klemmen.
Klopt, dat kan prima als monteurs opletten. Meestal gaat dat dus goed. Tussen de meter en hoofdschakelaar heb je geen 'als', en elke controle / voorwaarde / punt van nadenken gaat een keer mis in het veld :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Proton_ schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:14:
[...]

Klopt, dat kan prima als monteurs opletten. Meestal gaat dat dus goed. Tussen de meter en hoofdschakelaar heb je geen 'als', en elke controle / voorwaarde / punt van nadenken gaat een keer mis in het veld :)
Eens. Nadeel van ervoor vond ik alleen dat de ruimte erg krap is. Sowieso zijn die CT klemmen echt huge :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ophidian schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:16:
[...]

Eens. Nadeel van ervoor vond ik alleen dat de ruimte erg krap is. Sowieso zijn die CT klemmen echt huge :+
Bij mij zitten ze ook na de hoofdschakelaar. Is ivm met de ruimte de beste oplossing in de meeste groepenkasten denk ik.
1 CT zou er misschien nog wel voor kunnen, maar 3..... Dan kon bij mij de deksel niet meer op de kast.

Zappi verkoopt overigens ook kleinere CT's. Nadeel van die kleine is dat ze niet open kunnen.
https://shop.zappi.info/nl/ct-klem-klein-model-40a.html
±ø23,5mm voor zover ik heb kunnen vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Paling1 op 16-12-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Offtopic, verkeerde EV topic. ;)

[ Voor 86% gewijzigd door Señor Sjon op 17-12-2020 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Maasluip schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:44:
[...]

Het punt is toch om de overproductie van thuis op te slaan? Dat gaat niet als de auto er niet is.
Uiteraard gaat dit niet altijd en voor iedereen.
Maar voor andere gebruikers met een ander uitgangspunt dan weer wel.
Wij werken beiden 95% van de tijd van thuis uit.
Bij zonnig weer geven wij de voorkeur om te geen werken met de (elektrische) fiets ipv met de auto.
Ik ken ook genoeg werkmensen die 's nachts werken en waarbij de auto door de dag dan thuis staat.
Of in ploegen werken waar het voertuig een deel van de dag nog thuis staat.
Op WE en vrije dagen zitten wij liefst ook niet de hele dag in de auto.
Al meerdere voor de hand liggende voorbeelden waarbij het geen probleem is.

En zoals ik al aangaf, het kan ook andersom werken. Elders (winkelcentrum, parkeerplek op werk,....) gratis of goedkoper laden en deze opgeslagen energie dan thuis uit het voertuig halen.

Je kan beter inspelen op de mogelijke voordelen van een systeem en hoe je dat in je bestaande profiel kan inpassen dan te zitten zoeken waarom het toch maar niet zou kunnen werken.

Dat het, net zoals een BEV, niet voor iedereen de beste oplossing is had ik al aangehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-07 18:16
IvoB2 schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:32:
[...]
Ik geloof daar dan weer heel sterk in.
Een thuisaccu geïnstalleerd kost nog altijd bijna 1000 €/kWh.
Een beetje BEV heeft al vlug 60-100 kWh aan boord.
Als je uitgaat van 1000 €/kWh voor een thuisaccu krijg je voor de prijs van een accu in een BEV het autogedeelte er gratis bij. :)
Mooie kijk op de wereld heb jij; een thuisbatterij waar je ook nog mee kunt rijden.
Zou er gelijk 3 doen, dan heb je voldoende capaciteit, ook als er één of twee even weg zijn. >:)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-07 21:13
eltron schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:50:
[...]

Mooie kijk op de wereld heb jij; een thuisbatterij waar je ook nog mee kunt rijden.
Zou er gelijk 3 doen, dan heb je voldoende capaciteit, ook als er één of twee even weg zijn. >:)
Ik weet dat er een datacenter is die een aantal leav's hiervoor gebruikt als kortstondige UPS. Die auto's rijden geen meter, puur voor de accu.

(Ik weet niet of dat soort van pilot is want echt veel vermogen kunnen ze niet leveren)

[ Voor 9% gewijzigd door ybos op 17-12-2020 08:29 ]

• Vigory
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-07 01:30
Ik krijg een Volkswagen ID4 en denk aan de Zappi V2 in combinatie met zonnepanelen.

De situatie wordt dan dan de auto van maandag t/m donderdag alleen 's ochtends en 's avonds een heel klein beetje oplaadt vrijdag t/m zondag langzaam overdag. Ik kan de batterij dan prima binnen de 20% - 80% range houden.

Is het niet slecht voor de levensduur om iedere keer langzaam kleine beetjes te laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 09:11

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Vigory schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:07:
Ik krijg een Volkswagen ID4 en denk aan de Zappi V2 in combinatie met zonnepanelen.

De situatie wordt dan dan de auto van maandag t/m donderdag alleen 's ochtends en 's avonds een heel klein beetje oplaadt vrijdag t/m zondag langzaam overdag. Ik kan de batterij dan prima binnen de 20% - 80% range houden.

Is het niet slecht voor de levensduur om iedere keer langzaam kleine beetjes te laden?
Ongetwijfeld, maar dan nog gaat die batterij vele malen langer mee dan jij in die auto rijdt.

Cunning linguist.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-07 21:13
Vigory schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:07:

Waarom zou je dat doen :? Zolang de saldering er is, maakt het toch niets uit hoe je de auto laadt :?
Of je nou de groene stroom je auto in drukt of dat je buren die toevallig verbruiken omdat jij terug het net oplevert, dat boeit niet zoveel toch :?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
@Vigory Je laad efficiency daalt wel.
vaak is die 90-95% bij 16A laden, maar die 5-10% verlies is voor een redelijk deel "vaste overhead"

dus je moet echt een groot verschil hebben in kostprijs om dit echt goed te maken.
als je met deze laadhoeveelheid toe kan , ka nje starten met je EVSE granny charger in een stopcontact buiten.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Vigory
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-07 01:30
ybos schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:29:
[...]

Waarom zou je dat doen :? Zolang de saldering er is, maakt het toch niets uit hoe je de auto laadt :?
Of je nou de groene stroom je auto in drukt of dat je buren die toevallig verbruiken omdat jij terug het net oplevert, dat boeit niet zoveel toch :?
Nu maakt het inderdaad niet uit, maar ik ga er vanuit dat ik die laadpaal veel jaren ga gebruiken en de salderingsregeling wordt natuurlijk over een paar jaar afgebouwd.

• IvoB2
eltron schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:50:
[...]

Liever een positieve kijk dan alles negatief te benaderen.
Als je alles van in het begin louter negatief uitlicht waren er nog nergens zonnepanelen, windmolenens en ook geen elektrisch persoonlijk vervoer geweest.

Ik bekijk het niet als een thuisbatterij waar je ook nog mee kan rijden. Dat is jouw invalspunt.
Ik bekijk het als een auto waar je voor de eventuele meerprijs van een V2X laadpaal tov een standaard laadpaal nog extra zaken mee kan doen. Als de auto thuis geparkeerd staat, de meerderheid van de uren binnen een etmaal, is de thuisbatterij daar inderdaad een van de functies van.
De keren dat de BEV onderweg is valt de energievoorziening heus niet volledig stil. Eentje zal dus wel volstaan.

Als je auto 24/7 van huis is is een V2X systeem inderdaad niets voor jou.
Gelukkig bepaald jouw kijk op de wereld dan weer niet het draaien van de wereld om je heen.
Het ysteem is een vrijblijvende optie. Geen verplichting.

Jouw reactie op dit systeem is zowat gelijkaardig als dat van een fossielrijder tov een EV rijder. :F

• IvoB2
Vigory schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:40:
[...]

Nu maakt het inderdaad niet uit, maar ik ga er vanuit dat ik die laadpaal veel jaren ga gebruiken en de salderingsregeling wordt natuurlijk over een paar jaar afgebouwd.
In Belgisch-Vlaanderen voor alle nieuwe installaties al over 14 dagen. >:)
Voor de oudere is het nog enkele maanden wachten op een beslissing maar sowieso nooit langer dan 15 jaar vanaf datum van goedkeuring installatie.
En over twee jaar komt daar het capaciteitstarief nog eens bovenop. De laadsnelheid die je thuis haalt vanaf het net zal dus rechtstreeks een deel van het vast tarief bepalen.
M.a.w. zal de gebruikte laadsnelheid van de laadpaal een invloed hebben op de kosten van je elektriciteitsfactuur voor de gehele woning. In de meeste woningen bepaalt de laadpaal immers het hoogst afgenomen vermogen.
Wil je dat niet kan je bijna eve goed een granny gebruiken en heeft een thuislaadpaal nog maar weinig meerwaarde.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 17-12-2020 11:25 ]

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07 11:20
@Vigory Die 80% max laden heeft volgens mij vrij weinig zin. De auto heeft zelf al een begrenzing in het laden, tenminste dat hebben de meeste EV's (zo niet alle) dus 100% laden is niet daadwerkelijk die hele accu op 100%.Tenminste zo is het bij de E-Soul.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 13:47
Appie Heijn schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:29:
@Vigory Die 80% max laden heeft volgens mij vrij weinig zin. De auto heeft zelf al een begrenzing in het laden, tenminste dat hebben de meeste EV's (zo niet alle) dus 100% laden is niet daadwerkelijk die hele accu op 100%.Tenminste zo is het bij de E-Soul.
De E-Soul heeft 67.x bruto en 64 netto. Dus 100% laden is eigenlijk ~95% laden. Dat blijft aan de hoge kant voor een accu. Maar goed, moet iedereen zelf beslissen.

ID.3 zit rond de 93%. Dus tot max 90% laden is voor levensduur wel aan te raden. Al zal het bij een leaseauto wat minder uitmaken. Als het mijn eigen auto zou zijn dan zou ik zeker tot max 70% laden. Alleen meer als het nodig is.

[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 17-12-2020 13:56 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Persies
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-01-2022
Sinds vrijdag 4 december ben ik de gelukkige eigenaar van de XC40 P8. Ondanks dat er best nog wel een aantal punten verbeterd moeten worden qua software ben ik over het algemeen er tevreden, de auto rijdt heerlijk.

Helaas kan ik thuis nog steeds niet opladen, ondanks dat ik 2 maanden geleden al een EVBox Elvi heb opgehangen.
Vrijdagavond 4 dec, toen ik thuis kwam met mijn nieuwe auto wilde ik hem aan mijn oplader hangen. Nadat ik de stekkers erin had gestoken en het kaartje had aangeboden ging het lampje eerst groen knipperen en vervolgens rood knipperen. Volgens de handleiding betekend dit dat de pas niet geautoriseerd is om te laden. Maar dat is vreemd, want het is het pasje dat bij het apparaat hoort.
De volgende ochtend het servicenummer gebeld maar helaas kon die mij niet helpen, ik moest 2e lijns support hebben en die waren in het weekend niet beschikbaar.
Maandag gelijk weer gebeld en toen kreeg ik te horen dat de melding was doorgezet maar dat het erg druk was, het kon rustig donderdag worden voor ik weer iets zou horen.
Donderdag weer gebeld omdat ik wilde weten waar ik aan toe was, toen kreeg ik te horen dat het nummer dat je kunt bellen, de 1e lijns, niet in contact staat met EVBox zelf, maar dat ze de opdrachten per Email aanmelden.
Afgelopen dinsdagochtend weer gebeld en geeist dat ik zou worden doorverbonden. uiteindelijk werd ik doorverbonden met de receptioniste. Zij zou een terugbel verzoek aanmaken bij de TD.
Dinsdagmiddag kreeg ik een mail van de TD (had blijkbaar toch iets geholpen), maar de inhoud was ronduit belachelijk:

Bedankt voor uw bericht. U heeft bij onze storing lijn aangegeven dat uw laadpaal in storing staat.
Als ik deze op zoek dan staat het station online en is deze beschikbaar.

Als u nog problemen ervaart met dit station dan hoor ik graag een korte beschrijving van wat er precies gebeurd.

Met vriendelijke groet, | Kind regards,

Thomas
Customer Support

Je zult snappen dat ik behoorlijk gefrustreerd ben inmiddels.

zijn er nog meer mensen met vergelijkbare ervaringen of heeft iemand een tip hoe ik EVBox kan bereiken?

• daemonix
  • Niet online
Heb je gebeld met 088 77 55 444 (staat of stond blijkbaar op facebook)?

Ik ben aan de telefoon altijd prima en snel geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:55
Persies schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:38:
Sinds vrijdag 4 december ben ik de gelukkige eigenaar van de XC40 P8. Ondanks dat er best nog wel een aantal punten verbeterd moeten worden qua software ben ik over het algemeen er tevreden, de auto rijdt heerlijk.

Helaas kan ik thuis nog steeds niet opladen, ondanks dat ik 2 maanden geleden al een EVBox Elvi heb opgehangen.
Vrijdagavond 4 dec, toen ik thuis kwam met mijn nieuwe auto wilde ik hem aan mijn oplader hangen. Nadat ik de stekkers erin had gestoken en het kaartje had aangeboden ging het lampje eerst groen knipperen en vervolgens rood knipperen. Volgens de handleiding betekend dit dat de pas niet geautoriseerd is om te laden. Maar dat is vreemd, want het is het pasje dat bij het apparaat hoort.
De volgende ochtend het servicenummer gebeld maar helaas kon die mij niet helpen, ik moest 2e lijns support hebben en die waren in het weekend niet beschikbaar.
Maandag gelijk weer gebeld en toen kreeg ik te horen dat de melding was doorgezet maar dat het erg druk was, het kon rustig donderdag worden voor ik weer iets zou horen.
Donderdag weer gebeld omdat ik wilde weten waar ik aan toe was, toen kreeg ik te horen dat het nummer dat je kunt bellen, de 1e lijns, niet in contact staat met EVBox zelf, maar dat ze de opdrachten per Email aanmelden.
Afgelopen dinsdagochtend weer gebeld en geeist dat ik zou worden doorverbonden. uiteindelijk werd ik doorverbonden met de receptioniste. Zij zou een terugbel verzoek aanmaken bij de TD.
Dinsdagmiddag kreeg ik een mail van de TD (had blijkbaar toch iets geholpen), maar de inhoud was ronduit belachelijk:

Bedankt voor uw bericht. U heeft bij onze storing lijn aangegeven dat uw laadpaal in storing staat.
Als ik deze op zoek dan staat het station online en is deze beschikbaar.

Als u nog problemen ervaart met dit station dan hoor ik graag een korte beschrijving van wat er precies gebeurd.

Met vriendelijke groet, | Kind regards,

Thomas
Customer Support

Je zult snappen dat ik behoorlijk gefrustreerd ben inmiddels.

zijn er nog meer mensen met vergelijkbare ervaringen of heeft iemand een tip hoe ik EVBox kan bereiken?
Niet dat je er wat aan hebt, maar dit was precies het beeld wat ik had bij EVbox (Elvi).

Schandalig dat je zo geholpen wordt. Hier blijkt héél veel onkunde uit.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ophidian schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:26:
[...]

Er waren hele vervelende problemen in de verbinding tussen de hub en de Zappi. Heb meerdere versies geprobeerd voor Chris van MyEnergi, maar alles boven 3.033 gaf problemen waarbij er amper verbinding tussen de hub en zappi mogelijk was. Niet alleen bij mij, er loopt op hun forum nog een topic over. Toen was er ook nog geen hub update. Dus dat was het probleem niet ;)

Maar nu ze beide een update hebben toch maar weer eens proberen. En anders weer terug naar 3.033.
Zojuist v3.102 beta gekregen vanwege deze lopende issue's. Goede hoop dat het nu opgelost is. Er zit nu een check in per myenergi apparaat of ze volgens de andere apparten te horen zijn en zo niet, dan gaat de radio module resetten.
MyEnergi kennende gaat zo'n beta release binnen enkele dagen in productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

thehog schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:44:
[...]

Zojuist v3.102 beta gekregen vanwege deze lopende issue's. Goede hoop dat het nu opgelost is. Er zit nu een check in per myenergi apparaat of ze volgens de andere apparten te horen zijn en zo niet, dan gaat de radio module resetten.
Ik ben benieuwd. Bij mij gelukkig nog geen gedoe gehad met de communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
thehog schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:44:
[...]

Ben benieuwd, hoor het graag. Nu met 3.092 2x verbinding kwijt geweest. Beide keren na ongeveer 45 minuten laden. Ene keer op Fast, andere keer op een manuel boost op Eco+. Met 3.033 geen last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGA1966
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-07 19:40
Hallo Allemaal,

Kan ik met de EVhub voorzien van dat extra contact aan de zijkant 2 auto's tegelijk opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:14
RGA1966 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:19:
Hallo Allemaal,

Kan ik met de EVhub voorzien van dat extra contact aan de zijkant 2 auto's tegelijk opladen?
Nee of je moet een dubbele bestellen. Maar er zijn volgens mij geen dubbele uitvoeringen van de evhub beschikbaar.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGA1966
Makrolon schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:46:
[...]

Nee of je moet een dubbele bestellen. Maar er zijn volgens mij geen dubbele uitvoeringen van de evhub beschikbaar.
Ok dus het is of met de granny of met de type2?
Gaat trouwens om een 16A 3 fase (toekomst) waarvoor de aansluiting in de meterkast al aanwezig is en de auto's (leaf 2017 en ioniq 2018) hebben 1 fase aansluiting dus weet dat het max. over 1 fase gaat.
Is het dan beter om die granny op een buitenstopcontact te doen met een eigen groep in de meterkast?

[ Voor 35% gewijzigd door RGA1966 op 18-12-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2024
Sinds vorige week heb ik een plug-in hybride en de publieke laadpaal in de buurt is regelmatig bezet. Zou dus ook graag even via de thuislader willen laden, maar uiteraard wel de gebruikte kWh kunnen declareren.

In mijn zoektocht naar een verbruiksmeter die ik in het stopcontact kan zetten kwam ik het volgende product tegen: SmartLife Z303. O.a. te koop via https://www.accu-machine....der-elektrische-auto.html

Ik heb echter geen ervaring met zo'n product en kan ik hiermee op een juiste manier declaraties doen van de verbruikte kWh bij de werkgever? Heeft iemand anders ervaringen met iets soortgelijks of heeft iedereen zijn meterkast uitgebreid met meters en groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
chickn schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 21:48:
Sinds vorige week heb ik een plug-in hybride en de publieke laadpaal in de buurt is regelmatig bezet. Zou dus ook graag even via de thuislader willen laden, maar uiteraard wel de gebruikte kWh kunnen declareren.

In mijn zoektocht naar een verbruiksmeter die ik in het stopcontact kan zetten kwam ik het volgende product tegen: SmartLife Z303. O.a. te koop via https://www.accu-machine....der-elektrische-auto.html

Ik heb echter geen ervaring met zo'n product en kan ik hiermee op een juiste manier declaraties doen van de verbruikte kWh bij de werkgever? Heeft iemand anders ervaringen met iets soortgelijks of heeft iedereen zijn meterkast uitgebreid met meters en groepen?
Ik zou met je baas een vaste vergoeding per maand afspreken. Je maakt daar een keurige onderbouwing van die er op neer komt dat je gemiddeld een keer of 10-15 per maand van leeg naar vol laadt (rekening houdend met vrije dagen, thuiswerken etc.
Dat zijn dan bij een PHEV iets van 10*13kwH*0,22=28,60 of afgerond € 30 (als voorbeeld).
Kan gewoon met één handeling als vaste vergoeding maandelijks worden betaald.
Kost anders al meer aan administratiekosten dan het bedrag waar het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
@Persies Wat een drama met die EVbox ondersteuning.
Je geeft aan dat je nu helemaal niet thuis kunt laden, maar een granny kan toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Na aan paar maanden bakkeleien heb ik het er toch doorgekregen: ik mag een EV leasen. :D

Reeds druk in de weer geweest met offertes. En zit nu met twee kanshebbers, waarvan er eentje ietsjes duurder is dan de andere, maar waarvan ik denk goh... misschien is dat interessant om toch te doen.
Ik ben benieuwd of jullie nog een goede mening hebben...

Voornamelijk rond een TheNewMotion Home Advanced versus een (Alfen) ICU EVe Single Pro-Line

Beide offertes met 8m vaste kabel, 3 fasen, load balancing op P1 en de hele installatie shebang. De Alfen offerte komt zo'n 300 euro boven de NewMotion offerte uit. Die leggen dan wel 6 mm² kabel vs 4 mm² kabel, maar verder ontlopen ze elkaar niet veel.
Maar die Alfen laadpaal is volgens mij wel een mooi ding. Waar je ook nog wat aan hebt zonder abonnement geloof ik? Terwijl de Home Advanced meer aan dat backend hangt. Of heb ik het mis en maakt dat eigenlijk geen donder uit?

Er is 3 x 25A aanwezig, (nog) geen zonnepanelen (wel van plan).

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:20
Ultraman schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:55:
Na aan paar maanden bakkeleien heb ik het er toch doorgekregen: ik mag een EV leasen. :D

Reeds druk in de weer geweest met offertes. En zit nu met twee kanshebbers, waarvan er eentje ietsjes duurder is dan de andere, maar waarvan ik denk goh... misschien is dat interessant om toch te doen.

Voornamelijk rond een TheNewMotion Home Advanced versus een (Alfen) ICU EVe Single Pro-Line

Beide offertes met 8m vaste kabel, 3 fasen, load balancing op P1 en de hele installatie shebang. De Alfen offerte komt zo'n 300 euro boven de NewMotion offerte uit. Die leggen dan wel 6 mm² kabel vs 4 mm² kabel, maar verder ontlopen ze elkaar niet veel.
Maar die Alfen laadpaal is volgens mij wel een mooi ding. Waar je ook nog wat aan hebt zonder abonnement geloof ik? Terwijl de Home Advanced meer aan dat backend hangt. Of heb ik het mis en maakt dat eigenlijk geen donder uit?

Met de Alfen box kun je makkelijker van leverancier wisselen in de toekomst volgens mij. Dacht dat TNM de firmware lockt, al is dat waarschijnlijk ook wel weer op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Ultraman schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:55:

Als ik nu voor een lader zou gaan, zou ik een alfen kopen. Mooi ding, alles hoeplaas erop die je maar kan willen. Loadbalancing bij een lolo is een abo dienst, daar betaal je dus maandelijks voor. Lolo kan overigens ook zonder abo: Dan kan je laden, en verder niets. Enige wat je moet afwegen: een eve heeft een display en is daardoor iets opvallender dan een lolo.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pet66
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10-2023
Hallo allen,

Ik zou graag m’n laadpaal zelf plaatsen en zal daarom af en toe jullie hulp nodig hebben.
M’n eerste vraag: ik moet ongeveer 40m overbruggen tussen de meterkast en de laadpaal. Het wordt een laadpaal die 11kW gaat leveren. Welke draaddoorsnede neem ik best? Er werd me gezegd dat 5 x 2,5mm2 voldoende is maar ik zou liever voor 5 x 4mm2 gaan. Of is 5 x 6mm2 beter?
Bedankt alvast!

P8-19”-WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Pet66 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:34:
Hallo allen,

Ik zou graag m’n laadpaal zelf plaatsen en zal daarom af en toe jullie hulp nodig hebben.
M’n eerste vraag: ik moet ongeveer 40m overbruggen tussen de meterkast en de laadpaal. Het wordt een laadpaal die 11kW gaat leveren. Welke draaddoorsnede neem ik best? Er werd me gezegd dat 5 x 2,5mm2 voldoende is maar ik zou liever voor 5 x 4mm2 gaan. Of is 5 x 6mm2 beter?
Bedankt alvast!
2,5 kan maar is wel aan de krappe kant. Ik zou voor 4mm2 gaan. 6 is alleen nodig als je in de toekomst met meer kw wil kunnen laden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Pet66 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:34:
Hallo allen,

Bedankt alvast!
Ik zou minimaal 4mm2 nemen. Gaat de kabel door de grond? Dan moet je een kabel met aardscherm hebben (tenzij het door een mantelbuis gaat). Dan wordt het 4x4mm2 YMvK-as.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

4mm² is in principe voldoende. Maar 6mm² kost ook weer niet heel veel meer, en is wel toekomstbestendig als je in de toekomst toch sneller zou willen laden. Scheelt tegen die tijd een hoop moeite.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
RGA1966 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 18:12:
[...]

Ok dus het is of met de granny of met de type2?
Gaat trouwens om een 16A 3 fase (toekomst) waarvoor de aansluiting in de meterkast al aanwezig is en de auto's (leaf 2017 en ioniq 2018) hebben 1 fase aansluiting dus weet dat het max. over 1 fase gaat.
Is het dan beter om die granny op een buitenstopcontact te doen met een eigen groep in de meterkast?
Ik zie nu toch dat ze een dubbele hebben.

https://www.laadpaal24.nl...-fase-wit-wcd-stopcontact

Die zou moeten kunnen wat jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
teacher schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 01:38:
[...]

Als ik nu voor een lader zou gaan, zou ik een alfen kopen. Mooi ding, alles hoeplaas erop die je maar kan willen. Loadbalancing bij een lolo is een abo dienst, daar betaal je dus maandelijks voor. Lolo kan overigens ook zonder abo: Dan kan je laden, en verder niets. Enige wat je moet afwegen: een eve heeft een display en is daardoor iets opvallender dan een lolo.
Onze Alfen EVE SPL hangt onder de carport die tegen een zijgevel van de woning staat.
De verlichting van het display was letterlijk honderden meters ver in de straat te zien.

Klein nadeel aan het display van de Alfen is dat je na stoppen van het laden de geladen kWh niet meer kan zien. Zolang het laden bezig is zie je de kW waaraan hij laadt en de reeds geladen kWh.
Stopt het laden als je niet aanwezig bent verdwijnen alle gegevens op het display eveneens.

Ook een tijd wat issues met de software van het display zelf gehad. Werd in pauze zwart, ging dwars of upside down staan, enz.
Is uiteindelijk van op afstand door de installateur rechtgezet. Zal dus wel louter softwarematig geweest zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

IvoB2 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:46:
[...]

Onze Alfen EVE SPL hangt onder de carport die tegen een zijgevel van de woning staat.
De verlichting van het display was letterlijk honderden meters ver in de straat te zien.

Klein nadeel aan het display van de Alfen is dat je na stoppen van het laden de geladen kWh niet meer kan zien. Zolang het laden bezig is zie je de kW waaraan hij laadt en de reeds geladen kWh.
Stopt het laden als je niet aanwezig bent verdwijnen alle gegevens op het display eveneens.

Ook een tijd wat issues met de software van het display zelf gehad. Werd in pauze zwart, ging dwars of upside down staan, enz.
Is uiteindelijk van op afstand door de installateur rechtgezet. Zal dus wel louter softwarematig geweest zijn.
Display is dimbaar middels de Alfen Service Tool.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Mijn laadproblemen lijken opgelost. Vrijdag is de monteur geweest, en hij heeft opnieuw de CT klemmen goed aangesloten. Was met de kids bezig, dus niet echt opgelet wat nu fout was.
Hij had een verhaal van "L1 en L2, en die kerel van enexis heeft het verkeerd om aangesloten, en ja, dat had ik moeten controleren bla bla bla..."

Het zal allemaal wel, het lijkt erop dat het werkt, want ik kon laden tot 100% en ook nog enkele grootverbruikers laten draaien rond de 95%, en dat lukte niet vorige week.

De mooiste opmerking was nog wel van hem: "Zelfs je zonnepanelen schakelt hij nu goed, kijk maar die vangen nu zelfs nog 1,5 kw"

Ik zei: om 19.00 s'avonds in de winter zeker 8)7

"Ooo.. dan zal er toch iets verkeerd staan.. ik ga wel ff kijken"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
greatgonzo schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:06:
Mijn laadproblemen lijken opgelost. Vrijdag is de monteur geweest, en hij heeft opnieuw de CT klemmen goed aangesloten. Was met de kids bezig, dus niet echt opgelet wat nu fout was.
Hij had een verhaal van "L1 en L2, en die kerel van enexis heeft het verkeerd om aangesloten, en ja, dat had ik moeten controleren bla bla bla..."

Het zal allemaal wel, het lijkt erop dat het werkt, want ik kon laden tot 100% en ook nog enkele grootverbruikers laten draaien rond de 95%, en dat lukte niet vorige week.

De mooiste opmerking was nog wel van hem: "Zelfs je zonnepanelen schakelt hij nu goed, kijk maar die vangen nu zelfs nog 1,5 kw"

Ik zei: om 19.00 s'avonds in de winter zeker 8)7

"Ooo.. dan zal er toch iets verkeerd staan.. ik ga wel ff kijken"
Enexis sluit niks verkeerd aan. Ja, de fases kunnen gedraaid zitten maar dat is normaal geen probleem. Dit is gewoon incompetentie van deze installateur wat al blijkt uit zijn opmerking over de zonnepanelen in het donker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

teacher schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 01:38:
[...]

Duidelijke taal. Wel is die offerte zo'n 300 ex. BTW duurder.
Moet eens overleggen of de zaak dat verschil wil betalen of dat ik dat dan zelf bijleg (verschil t.o.v. de Laadpunt.nl offerte voor een TNM Advanced). Maar dan krijg ik voor die 300 euro wel dikkere bekabeling (6mm² ipv 4mm²), een flexibeler laadpunt voor mijzelf over 4 jaar en een display :P
En als nerd wordt je toch wel gelukkig van zo'n display want je kunt mooi zien wat ie er doorheen jaagt ;)
Bart ® schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:15:
Ah, dat is goed om te weten. Een enorm felle display midden in de nacht hoeft natuurlijk niet. Eigenlijk zou hij zijn display backlight gewoon uit moeten zetten en dat je die dan met een druk op een knop wakker zou moeten kunnen maken.

Ik ga eens nadenken of ik die 300 euro extra de moeite waard vind. De eerste vier jaar zal ik er weinig van merken denk ik, alleen displaytje mis ik dan. Misschien een investeringen voor daarna. Stel we zouden het Pandatje vervangen voor iets kleins elektrisch is dat dan toch makkelijker. Maar kan ook zomaar zijn dat er dan anders over denken. Koffiedik.

[Edit]
Ik heb nog eens een andere offerte aangevraagd met een Alfen. Maar dan bij dezelfde firma als waar ik de TNM paal heb aangevraagd. Ze doen meerdere typen namelijk. Ben benieuwd wat het prijsverschil dan wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 20-12-2020 22:26 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

thehog schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:19:
[...]

Enexis sluit niks verkeerd aan. Ja, de fases kunnen gedraaid zitten maar dat is normaal geen probleem. Dit is gewoon incompetentie van deze installateur wat al blijkt uit zijn opmerking over de zonnepanelen in het donker :)
Is bij mij ook andersom aangesloten.
Het enig is dat je dan dus wel moet regelen dat de Zappi de juiste info van de CT's krijgt.
Je kan in de Zappi instellen dat de fases IPV 123 op 321 zitten of je wisselt de CT's van de 1e en 2e fase om.
Dat laatste heb ik bij mij gedaan. Binnenkort ga ik de fases nog een keer juist aansluiten.
Wat er bij @greatgonzo mis ging was juist de info voor de load balancing.
Wel fijn dat het nu lijkt te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:48

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@Ultraman Ik heb gewoon voor een TNM gekozen. Vond het de meerprijs niet waard. Die verschillende backends ontlopen elkaar nou ook weer niet zo in prijs.. Over 4 jaar met een privé of volgende leaseauto dan is het principe hetzelfde, Inpluggen, Evt kaartje erlangs en laden.. Ik zie niet zo in waarom dan je eisen anders zouden zijn.

Maar de alphen is inderdaad nog mooier. Ik vond de TNM paal al enorm duur eerlijk gezegd.

De paal staat, morgen komt de auto 😁

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGA1966
Kan/mag je de granny aan de kant van de schuko doorknippen en verlengen door het juiste draad en connectoren of zijn daar andere/betere opties voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

RGA1966 schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:35:
Kan/mag je de granny aan de kant van de schuko doorknippen en verlengen door het juiste draad en connectoren of zijn daar andere/betere opties voor?
Zal wel kunnen, maar lijkt me tricky.
Waarom niet voor een paar tientjes meteen een goede kabel kopen?

https://www.ecotools.nl/v...-meter-3x2-5-mm2-neopreen

Als ik een losse 3x2,5 kabel moet kopen, ben je ook rond de €1,75 per strekkende meter kwijt?
( zoals deze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGA1966
greatgonzo schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:53:
[...]

Zal wel kunnen, maar lijkt me tricky.
Waarom niet voor een paar tientjes meteen een goede kabel kopen?

https://www.ecotools.nl/v...-meter-3x2-5-mm2-neopreen

Als ik een losse 3x2,5 kabel moet kopen, ben je ook rond de €1,75 per strekkende meter kwijt?
( zoals deze)
Ok dus gewoon een verlengsnoer van de juiste dikte maar kan dit buiten in de voortuin liggen (regen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

RGA1966 schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:57:
[...]

Ok dus gewoon een verlengsnoer van de juiste dikte maar kan dit buiten in de voortuin liggen (regen)?
Het lijkt me dat de granny dit wel aankan. Het verlengsnoer heeft ook wel van die nette kapjes..

En anders dit eroverheen?
https://www.allekabels.nl...c6ZQfKC6tzzRoCmm4QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
RGA1966 schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:57:
[...]

Een beetje granny heeft een temperatuursensor in de schuko. Als je die eraf knipt weet ik even niet wat hij gaat doen. Dus knippen zou ik niet doen. Verlengsnoer is eigenlijk ook afgeraden maar als je op max 10A of 8A laad dan kan het doorgaans wel. Weet niet welk merk je hebt maar eventueel is een CEE stekker ook nog een optie. Sneller laden en beter bestand tegen hogoere stromen dan Schuko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGA1966
Ik wil de stekker niet weggooien maar het snoer doorknippen en verlengen doormiddel van een stuk extra snoer van de juiste dikte met waterdichte connectoren en dus de stekker gewoon weer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

greatgonzo schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:42:
[...]
Het lijkt me dat de granny dit wel aankan. Het verlengsnoer heeft ook wel van die nette kapjes..

En anders dit eroverheen?
https://www.allekabels.nl...c6ZQfKC6tzzRoCmm4QAvD_BwE
Dat gaat niet met haakse stekkers. Maar een plastic zak en wat tape werkt vast ook wel.
RGA1966 schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:08:
Ik wil de stekker niet weggooien maar het snoer doorknippen en verlengen doormiddel van een stuk extra snoer van de juiste dikte met waterdichte connectoren en dus de stekker gewoon weer gebruiken.
Dat gaat dus niet zo makkelijk ivm de temperatuursensor. Er lopen dus meer aders door die kabel dan in een normale 230V kabel.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-12-2020 10:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik weet niet of iemand deze thuislaadoptie al heeft gezien. Volgens mij in Nederland ook nog wel te doen want hier staat toch ook 60V~ op het telefoonnet?

;)

[ Voor 21% gewijzigd door Maasluip op 21-12-2020 10:12 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Is iets voor eind maart, begin april. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGA1966
Die van de nissan leaf is wel dikker als die van de hyundai ioniq.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPDuziz0kw3aAfU92X4tuc-25Fg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgXYg96Qs962e60soSc3BGdq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oH5trvA_8sYoZ-3EU7PeqAIJKpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CqufsMbQeWii6ZnEH0hxY4e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-07 12:29

_V_

CyBeRSPiN schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:09:
Dat gaat niet met haakse stekkers.
Ligt een beetje aan de onderdelen; met een hoek van ~45 graden en een beetje welwillende kabelmof is het wel te doen voor sommige stekker/kabelcombinaties. Wel wat onwaarschijnlijker dat dat lukt met stugge dikke grannycharger-kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benme
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-06 12:50
Zouden jullie willen helpen met mn case? Met praktijk ervaring, tips..

Ik laad lekker via een openbare laadpaal op 200 meter. Prima, heb geen businesscase voor een eigen laadaansluiting. Maar nu ga ik verhuizen en ja, eerste laadpaal op een paar kilometer. En de gemeente kan niets betekenen want.. eigen oprit en dan plaatsen ze geen openbaar punt.

Dus nu op zoek! Heel wat fora doorgespit maar soms is het zo dat hoe meer je leest hoe meer je in verwarring raakt :? .. Ik heb in ieder de volgende wensen en mogelijkheden bijeengezocht, nu nog kiezen..

Ik rijdt een Hyundai Kona electric, 3 fase 11Kwh
(nb gelezen dat sommige laadpalen zoals Zappi problemen hebben met loadbalancing en deze auto ).

optie 1
Ik kan via de LM voor 2500 eur een Eneco laadpaal pretpakket (Alfen Eve geloof ik) achteraf meeleasen, dus incl. aanleg. Zal vast wel goed zijn, maar duuur, en wil liever geen abbo. Dus liever naar:

optie 2 - zelf kopen en plaatsen
Wensen:
• 3 fasen 16A, 11 Kwh, optioneel 22Kwh voor toekomst, hoewel: of dat ooit (horizon 10 jaar) zinvol zal zijn...
• 10 meter tussen laadbox en groepenkast. 6mm2 geplanned.
• Verbruiksmeting tbv verrekening. Kwh meter volstaat.
• Loadbalancing noodzakelijk
• Geen abbo.
• voorkeur vaste laadkabel 5m
• voorkeur CT klemmen (ipv slimme meter aansluiting)
• voorkeur bedrade loadbalancing-sturing laadpaal (niet draadloos))
Zonnepanelen geplanned, maar hoef hier voor het laden niet specifiek rekening mee houden

Belangrijk: goedkoop. Hoef geen toeters/bellen. Ik vindt dat die dingen sowieso veel te duur zijn voor een relays met meet/stuurcircuit. Maar wil wel betrouwbaar, echte Hollander dus.

Ik heb gekeken naar:

Wallbox Pulsar (650/950 eur) met powerboost/powermeter (+Eur 210).
Wat is het verschil met de 'plus' behalve 300 eur? Wel of niet een aardlek type B nodig (2 verschillende beschrijvingen gelezen) ?
Ratio Home Box Smart 32A 3 fase + 5 meter laadkabel type 2 + KWh meter (820 Eur, alles in 1) .
Goedkoop, ziet er wel suf uit. Ik kan niet ontdekken hoe lang de datakabel naar de Home Box mag zijn. Nog een aardlek type B nodig?
EVBox Elvi 3-fase 32A 22kW Type 2 kabel 6m Wi-Fi Zwart (990 Eur) , Smart charging/Smappee (+300 eur) Smappee maakt het wel duur, maarkan het begin van meer smarthome zijn. Geen aardlek Typ B nodig[
Zappi V2 - (900 Eur +100Eur voor hub) heeft al aardlek type B. Ik lees issues loadbalancing met de Kona. Geen MID meter dus toch KWh nodig.

Uit ervaringen die ik gelezen heb neig ik richting zappi, maar het Kona loadbancing issue doet mij terugdeinzen. Wie kan mij helpen de lijst te verkleinen ? _/-\o_ .. of met een verrassing uit onverwachte hoek komen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@benme Welke LB issues met de Kona? Er is een bekende issue met het switchen tussen 1 en 3 phase (bijvoorbeeld een boost in eco als hij op 1 fase laden staat). Als je hem echter op 3 fase laat staan is er niets aan de hand. Er komt een update van zowel de Zappi als Kia\hyundai om dit op te lossen omdat de fout blijkbaar in de lader in de Kona zit.

https://myenergi.info/imp...20-model--t2043-s110.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@benme waarom is LB noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
benme schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:11:

Ik laad lekker via een openbare laadpaal op 200 meter. Prima, heb geen businesscase voor een eigen laadaansluiting. Maar nu ga ik verhuizen en ja, eerste laadpaal op een paar kilometer. En de gemeente kan niets betekenen want.. eigen oprit en dan plaatsen ze geen openbaar punt.

Dus nu op zoek! Heel wat fora doorgespit maar soms is het zo dat hoe meer je leest hoe meer je in verwarring raakt :? .. Ik heb in ieder de volgende wensen en mogelijkheden bijeengezocht, nu nog kiezen..

(nb gelezen dat sommige laadpalen zoals Zappi problemen hebben met loadbalancing en deze auto ).

optie 1
Ik kan via de LM voor 2500 eur een Eneco laadpaal pretpakket (Alfen Eve geloof ik) achteraf meeleasen, dus incl. aanleg. Zal vast wel goed zijn, maar duuur, en wil liever geen abbo. Dus liever naar:

optie 2 - zelf kopen en plaatsen
Wensen:
• 3 fasen 16A, 11 Kwh, optioneel 22Kwh voor toekomst, hoewel: of dat ooit (horizon 10 jaar) zinvol zal zijn...
• 10 meter tussen laadbox en groepenkast. 6mm2 geplanned.
• Verbruiksmeting tbv verrekening. Kwh meter volstaat.
• Loadbalancing noodzakelijk
• Geen abbo.
• voorkeur vaste laadkabel 5m
• voorkeur CT klemmen (ipv slimme meter aansluiting)
• voorkeur bedrade loadbalancing-sturing laadpaal (niet draadloos))
Zonnepanelen geplanned, maar hoef hier voor het laden niet specifiek rekening mee houden

Belangrijk: goedkoop. Hoef geen toeters/bellen. Ik vindt dat die dingen sowieso veel te duur zijn voor een relays met meet/stuurcircuit. Maar wil wel betrouwbaar, echte Hollander dus.

Ik heb gekeken naar:

Wallbox Pulsar (650/950 eur) met powerboost/powermeter (+Eur 210).
Wat is het verschil met de 'plus' behalve 300 eur? Wel of niet een aardlek type B nodig (2 verschillende beschrijvingen gelezen) ?
Ratio Home Box Smart 32A 3 fase + 5 meter laadkabel type 2 + KWh meter (820 Eur, alles in 1) .
Goedkoop, ziet er wel suf uit. Ik kan niet ontdekken hoe lang de datakabel naar de Home Box mag zijn. Nog een aardlek type B nodig?
EVBox Elvi 3-fase 32A 22kW Type 2 kabel 6m Wi-Fi Zwart (990 Eur) , Smart charging/Smappee (+300 eur) Smappee maakt het wel duur, maarkan het begin van meer smarthome zijn. Geen aardlek Typ B nodig[
Zappi V2 - (900 Eur +100Eur voor hub) heeft al aardlek type B. Ik lees issues loadbalancing met de Kona. Geen MID meter dus toch KWh nodig.

Uit ervaringen die ik gelezen heb neig ik richting zappi, maar het Kona loadbancing issue doet mij terugdeinzen. Wie kan mij helpen de lijst te verkleinen ? _/-\o_ .. of met een verrassing uit onverwachte hoek komen :*)
Goedkoop plug in charge laadstation, kWh meter er tussen, auto instellen dat ie alleen snachts laad, dan heb je geen lb nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Makrolon schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:07:
[...]

Goedkoop plug in charge laadstation, kWh meter er tussen, auto instellen dat ie alleen snachts laad, dan heb je geen lb nodig.
Inderdaad, 's Nachts komt hij wel vol. Alleen even checken of dat kWh meter voldoende is voor de afrekening., de meeste werkgevers willen niet dat handmatige gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-07 10:19

ptjuh

New day, same old shit

In de zappi kan je toch ook de kwh zien qua verbruik? Waarom dan toch een kwh teller apart ertussen?

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bart ® schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:15:
[...]

Bart, bedankt. Die mogelijkheid kende ik niet. Waarschijnlijk bijgeleverd bij een particuliere aankoop?
Maar ik beschik niet over die tool en mijn versie van de Alfen eve heeft ook geen bedieningsknoppen.
Waarschijnlijk een 'nadeel' van de back end installatie.
Ik kan alleen de paal via 4G bedienen voor starten, onderbreken, herstarten en stoppen. En uiteraard de verschillende laadsessies en afrekeningen uitlezen.
Voor wijziging van instellingen dien ik steeds contact op te nemen met de installateur die dat dan van op afstand regelt. Voor inregelen display lijkt me dat niet aangewezen. :)
Trager of sneller laden dien ik ook in te stellen in de EV zelf.

Voor mezelf is het trouwens geen punt meer.
Aan de zijde van de carport was er eerst een bosje. 'Probleem' stelde zich eerst nadat het bosje gerooid was en er vrij zicht op de straat was. Inmiddels is er een woning op gebouwd zodat het display alleen nog maar zichtbaar vanaf de straat is als je vlak aan mijn woning bent. Bij langdurige afwezigheid gaat de paal sowieso volledig van de stroom.

[ Voor 65% gewijzigd door IvoB2 op 22-12-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

IvoB2 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:47:
[...]

Bart, bedankt. Die mogelijkheid kende ik niet. Waarschijnlijk bijgeleverd bij een particuliere aankoop?
Maar ik beschik niet over die tool en mijn versie van de Alfen eve heeft ook geen bedieningsknoppen.
Waarschijnlijk een 'nadeel' van de back end installatie.
Ik kan alleen de paal via 4G bedienen voor starten, onderbreken, herstarten en stoppen. En uiteraard de verschillende laadsessies en afrekeningen uitlezen.
Voor wijziging van instellingen dien ik steeds contact op te nemen met de installateur die dat dan van op afstand regelt. Voor inregelen display lijkt me dat niet aangewezen. :)
Trager of sneller laden dien ik ook in te stellen in de EV zelf.

Voor mezelf is het trouwens geen punt meer.
Aan de zijde van de carport was er eerst een bosje. 'Probleem' stelde zich eerst nadat het bosje gerooid was en er vrij zicht op de straat was. Inmiddels is er een woning op gebouwd zodat het display alleen nog maar zichtbaar vanaf de straat is als je vlak aan mijn woning bent. Bij langdurige afwezigheid gaat de paal sowieso volledig van de stroom.
Dat is ook geen tool waar je als particulier zomaar aan kunt komen, je zult een account bij Alfen aan moeten vragen. Dat geven ze volgens mij alleen aan installateurs. Ik heb er toevallig een omdat ik bij een installateur gewerkt heb. Overigens werkt die tool niet op afstand, alles wat je daarmee in kunt stellen, moet lokaal gebeuren. Je installateur moet dus langskomen. Of je moet proberen een account bij Alfen te krijgen...
https://alfen.com/nl/downloads voor de service installer.
https://alfen.com/nl/oplaadpunten-ev/veelgestelde-vragen staat hoe je een account moet aanmaken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PM2Bby9pAFzYKoQ3mXjCCMt3pBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3saww7pCl8XhrIDQKgLwAMeK.png?f=fotoalbum_large

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bart ® schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:05:
[...]

Dat is ook geen tool waar je als particulier zomaar aan kunt komen, je zult een account bij Alfen aan moeten vragen. Dat geven ze volgens mij alleen aan installateurs
Tja, dat zeg je nu. :)
Ik ben particulier en geen installateur. Was ik installateur geweest had ik het vast zelf geweten. :*)
Kortom, een gewone gebruiker heeft er niet veel aan.
Ik ben niet eens eigenaar van de paal, dat is het bedrijf die de paal voor drie jaar tot mijn beschikking stelt. Eigenaar word ik pas over één jaar. Ik zal begin 2022 eens een poging wagen.

Voor de normale gebruiker blijft mijn opmerking waarschijnlijk dus wel van toepassing.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 22-12-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

IvoB2 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:08:
[...]

Tja, dat zeg je nu. :)
Ik ben particulier en geen installateur. Was ik installateur geweest had ik het vast zelf geweten. :*)
Kortom, een gewone gebruiker heeft er niet veel aan.
Ik ben niet eens eigenaar van de paal. Dat wordt ik pas over één jaar. Ik zal begin 2022 eens een poging wagen.

Voor de normale gebruiker blijft mijn opmerking waarschijnlijk dus wel van toepassing.
Ik weet zeker dat er particulieren zijn die die tool hebben ;). Geen idee hoe ze dat geregeld hebben. Maar het is dus mogelijk. Je kunt er echt van alles mee, zoals bijvoorbeeld het plaatje op het display aanpassen (mits die feature unlocked is in de laadpaal).

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Bart ® schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:13:
[...]

Ik weet zeker dat er particulieren zijn die die tool hebben ;). Geen idee hoe ze dat geregeld hebben. Maar het is dus mogelijk. Je kunt er echt van alles mee, zoals bijvoorbeeld het plaatje op het display aanpassen (mits die feature unlocked is in de laadpaal).
Bedankt. Ik ga toch dat jaartje wachten tot ik zelf volledig eigenaar ben van de paal.
Ik heb geen last meer van het display en de straat ook niet. Op afstand kan ik nu alles regelen wat ik wens.
Ben al tevreden dat ik de paal zelf en de installatiekosten niet zelf heb moeten betalen en de paal over drie jaar mijn eigendom wordt.
Was ik als particulier vrij in de beslissing geweest had ik een Zappi geplaatst met ingebouwde LB.

Ik heb nog geen digitale meter. Als deze er staat moet de Alfen via UTP (die heb ik in afwachting al laten leggen tussen Laadpaal en plaats waat de digitale meter moet komen) toch aangesloten worden op de P1 poort voor LB. Dan zal ik de installateur eens aanspreken over die tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
benme schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:11:

....
Een optie die ik er nog niet bij zie staan is de granny. Mede afhankelijk hoeveel je rijdt kan dat best voldoende zijn.

Je zou gewoon kunnen starten met de 6mm2 kabel achter een MID gecertificeerde meter en een buitenstopcontact. Als dat voldoende is ben je klaar en anders kun je er alsnog een wat zwaardere oplossing achter hangen, waarbij de eerste stap ook een eenvoudige mobiele lader die tot 3x16A kan laden zou kunnen zijn. Dan heb je een CEE 5-polig (Rood) stopcontact nodig, maar kan je tot 11kW laden.
Dan heb je nog geen loadbalancing maar als je de timing in de auto zo instelt (nacht) dat er geen grootverbruikers actief zijn, dan komt het vast goed. Desnoods zet je hem op 3x12A als je geen risico wilt lopen.

Totale kosten € 400-600 schat ik, incl btw die je wellicht kunt verrekenen (of je baas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benme
ptjuh schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:42:
In de zappi kan je toch ook de kwh zien qua verbruik? Waarom dan toch een kwh teller apart ertussen?
Zappi is niet MID,vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benme
Aardig wat verbruik. Er komt mantelzorg/kangeroo woning op dezelfde aansluiting. Groot-verbruiker is 1 80/100 liter boiler, 2 kookgroepen, infraroodpanelen (verwarming) en het idee om (later) een hybride warmtepomp te installeren. LB geeft me dan wel een veilig gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benme
Makrolon schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:07:
[...]

mm zou kunnen werken als ik zorgvuldig verbruik bereken (vorig bericht). Meteen voordeel nachttarief.
Maar stiekem (staat niet in mn lijstje) hoopte ik energie van zonnepanelen te kunnen gebruiken, zonder afhankelijkheid van saldering. En bij gelegenheid overdag kunnen laden is toch ook wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benme
eltron schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:46:
[...]

Een optie die ik er nog niet bij zie staan is de granny. Mede afhankelijk hoeveel je rijdt kan dat best voldoende zijn.

Je zou gewoon kunnen starten met de 6mm2 kabel achter een MID gecertificeerde meter en een buitenstopcontact. Als dat voldoende is ben je klaar en anders kun je er alsnog een wat zwaardere oplossing achter hangen, waarbij de eerste stap ook een eenvoudige mobiele lader die tot 3x16A kan laden zou kunnen zijn. Dan heb je een CEE 5-polig (Rood) stopcontact nodig, maar kan je tot 11kW laden.
Dan heb je nog geen loadbalancing maar als je de timing in de auto zo instelt (nacht) dat er geen grootverbruikers actief zijn, dan komt het vast goed. Desnoods zet je hem op 3x12A als je geen risico wilt lopen.

Totale kosten € 400-600 schat ik, incl btw die je wellicht kunt verrekenen (of je baas)
interessant idee. Met weinig investering even aankijken, dan krijg ik intussen ook meer idee in mn daadwerkelijk huis verbruik voor noodzaak LB. Ik moet wel af toe ritten van 300-350 km maken, 2 dagen achtereen maar kan dan voor de time being langs de snellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benme
Ophidian schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:26:
@benme Welke LB issues met de Kona? Er is een bekende issue met het switchen tussen 1 en 3 phase (bijvoorbeeld een boost in eco als hij op 1 fase laden staat). Als je hem echter op 3 fase laat staan is er niets aan de hand. Er komt een update van zowel de Zappi als Kia\hyundai om dit op te lossen omdat de fout blijkbaar in de lader in de Kona zit.

https://myenergi.info/imp...20-model--t2043-s110.html
Dankjwel voor deze pointer!
DIt betekend dat ik als ik voor Zappi ga nog even wat geduld moet hebben tot dit uit beta is en beschikbaarheid van juiste versies van zowel Zappi als voertuig moet checken. Denk dat dit wel nodig is, volgens mij switched zappi terug naar 1F als de LB het laden moet stoppen, en als ie dan weer opgestart wordt en naar 3F switch gebeuren de beschreven nare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:42
En zelf wat bouwen?

SmartEVSE kan via een P1 of stroomtrafo's loadsharing doen. En als je zonnepanelen voldoende opleveren (en je een 3-fase omvormer hebt) kun je in theorie ook met 3x32A laden op een 3x25A zekering (als er 7A per fase aan zonneenergie beschikbaar is).
Eventueel kun je er ook 2 koppelen en loadbalancen, als er tzt een 2e EV bij komt.
Simpele MID geschikte kWh meter erbij en je bent klaar. Geen backend nodig.

SmartEVSE: 139 eur
Stroomtrafo's 3x: 30 eur
Sensorbox: 30 eur
DC beveiliging: 59 eur
Relais: 25 eur
Laadkabel 3x32A 5m: 190 eur
Eastron SDM72D MID kWh meter: 80 euro

Totaal ben je dan (excl eventuele behuizingen als je meterkast vol is en grondkabel) 550 euro kwijt

Voordeel is dat je dan ook kan kiezen om de aansturing in je meterkast of een andere kast in je schuur oid te plaatsen ipv een kast aan de buitengevel.

Andere optie is om een paal van Marktplaats te halen en de kabel/kast als donor te gebruiken oid

[ Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 22-12-2020 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:26
Lekker bericht weer van het AD:
https://www.ad.nl/auto/la...-nachts-koud-is~ae80e433/
Dan is een vaste kabel aan je thuislader helemaal geen slecht idee.
Zijn er Tesla rijders die dit kunnen bevestigen, of weer gevalletje sensatie...?

[ Voor 13% gewijzigd door Isheara op 22-12-2020 20:28 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Isheara schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:25:
Lekker bericht weer van het AD:
https://www.ad.nl/auto/la...-nachts-koud-is~ae80e433/
Dan is een vaste kabel aan je thuislader helemaal geen slecht idee.
Zijn er Tesla rijders die dit kunnen bevestigen, of weer gevalletje sensatie...?
Helaas de waarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
benme schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:37:
[...]

Dankjwel voor deze pointer!
DIt betekend dat ik als ik voor Zappi ga nog even wat geduld moet hebben tot dit uit beta is en beschikbaarheid van juiste versies van zowel Zappi als voertuig moet checken. Denk dat dit wel nodig is, volgens mij switched zappi terug naar 1F als de LB het laden moet stoppen, en als ie dan weer opgestart wordt en naar 3F switch gebeuren de beschreven nare dingen.
Huh, nee hoor dat doet de zappi niet. Ik heb al een paar keer dankbaar gebruik gemaakt van de LB. Wij koken op inductie en dan de oven erbij aan en de auto aan de lader, dan gaat het rap. Wat hij op de betreffende fase terugloopt, doet hij op alle 3 de fasen tegelijk(bij de Corsa). Dus als er op L1 nog 2000 over is, dan doen L2 en L3 ook nog maar 2000. Hij switcht niet terug naar 1 fase laden dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jNheQkoYVVWf6gM0wC2jqktsmw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cNZHSOaD0PQrR1Cf6ZgtZOYK.jpg?f=user_large
Tussen half zes en kwart over zes werd de inductie plaat gebruikt.

Het wisselen tussen de fasen gebeurt alleen bij ECO of ECO+ laden en het starten van een boost. Wat de Kona en de Niro blijkbaar doen, die sluiten L1 en L2 kort als hij in 1fase laden staat, maar reageert niet op een reset signaal van de Zappi voor het wisselen. Als je dan een boost start (en hij moet van 1 fase naar 3 fase wisselen) dan klapt je zekering eruit, of je Zappi raakt defect. Nu zit er tijdelijk een fix in dat je echt de kabel los moet halen voordat je naar 3fase kan wisselen. Dus er is op dit moment niks aan de hand.

Sowieso als hij op 3 fase blijft staan, dan is er met een Kona weinig aan de hand.

Ja, je kan er continu rekening mee houden. Maar ik vind het heerlijk dat ik hem gewoon aan de lader kan hangen wanneer ik wil zonder gezeur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guverm
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-07 18:15
Advies gevraagd voor een laadpaal thuis. Ik heb al verschillende pagina's doorgelezen maar het blijft toch wat ondoorzichtig voor mij allemaal

Laadpaal nodig voor het opladen van een Polestar 2. Dus ik denk zelf aan een 11 of 22 kW lader. 22 kW met oog op de toekomst. Heb nu een newmotion 3,8 kW voor een outlander

Thuisinstallatie:
3x25 amp
>20 zonnepanelen aanwezig. Jaaropbrengst ca 5 mW
Jaarverbruik: Bruto verbruik 5330, teruglevering 3050, nettoverbruik 2280.
Eigen verbruik zonnepanelen ca 2000 kW
Totaal eigen verbruik ruim 7 mW
Geen nachttarief

Grote stroomverbruikers aanwezig: zware inductie kookplaat, stoomoven, ir-panelen, vaatwasser etc.
(woon in een wijk met stadsverwarming)

Eisen aan installatie/set up:
load balancing ivm overige verbruikers
vaste kabel 5/6 mrt
Geen abbonementen
Wel kWh registratie van verbruik ivm doorbelasten verbruik aan werkgever (faktuur niet nodig)
Paalmontage mogelijk. Wil hem hoogstwaarschijnlijk op dezelfde plaats waar nu de newmotion staat.
En als het kan moet het er ook nog een beetje uitzien :*) Hoewel dat natuurlijk persoonlijk is.

Hoor graag wat heden ten dage de beste opties zijn. Alvast bedankt voor het meedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zappi V2 of Ratio Home Box plus.

Houd je er wel rekening mee dat een 22 kW lader 32 A per fase vereist?

Je zou eens naar de eenheden die je gebruikt kunnen kijken, mW staat voor milli Watt, dat is heel weinig. Waar jij kW schrijft bedoel je over het algemeen (maar ook niet overal) kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@guverm Eenvoudigst: niks doen en de Lolo laten hangen, prima voor als je gemiddeld minder dan 150 km/dag rijdt.
Behalve als hij een vaste type1 kabel heeft, dan vervangen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:15
Een contact van me bij een groothandel stelt me de Nexxtender Home van Powerdale voor. Voorzien van load balancing en eco mode voor gebruik van zonne-energie en hij ziet er ook wel strak uit. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Davy_Rx Ik ken hem niet. Is het prijs wel interessant? Dat staat op de website natuurlijk niet want stel je voor dat mensen makkelijk kunnen opzoeken hoe duur je product is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik heb hem op een ander forum ook al voorbij zien komen, maar ook daar was er geen ervaring met dit Belgische product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:15
JeroenE schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:19:
@Davy_Rx Ik ken hem niet. Is het prijs wel interessant? Dat staat op de website natuurlijk niet want stel je voor dat mensen makkelijk kunnen opzoeken hoe duur je product is |:(
Ik ken enkel de groothandelprijs en weet niet of ik die mag delen maar via die groothandel verdelen ze ook andere merken zoals EVbox, Schneider,... en dan is deze toch +-200-300euro (excl. BTW) goedkoper dan gelijkaardige modellen van andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Davy_Rx schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:37:
[...]

Ik ken enkel de groothandelprijs en weet niet of ik die mag delen maar via die groothandel verdelen ze ook andere merken zoals EVbox, Schneider,... en dan is deze toch +-200-300euro (excl. BTW) goedkoper dan gelijkaardige modellen van andere merken.
Het ziet er prima uit volgens spec sheet, maar ik heb er nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:20:
Zappi V2 of Ratio Home Box plus.

Houd je er wel rekening mee dat een 22 kW lader 32 A per fase vereist?
Tenzij hij voor de (officieel niet wettelijk toegestane) manier gaat om op 3x25A te loadbalancen met 3x32A aansluiting naar de zappi/ratiobox waarbij dan de laatste 8A (of meer) van de zonnepanelen komt (3 fase omvormer is dan wel wenselijk als je auto ook op 3 fase wil laden). Overdag met voldoende zon laden op max 22kW (3x32A), in het donker zonder zon op max. 17kW (3x25A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Montalbano schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:46:
[...]

Update: Ze hebben laten weten dat de installateur opnieuw langskomt om te proberen de Smappee aan de praat te krijgen (wat niet gaat lukken) en anders de Smappee te vervangen. Daarna hebben ze laten weten dat de Smappee's op zijn en het niet duidelijk is wanneer die weer geleverd kan worden. Met andere woorden, dat gaat nog wel even duren. Inmiddels 2 weken na installatie.
Ik kan gewoon laden, dus op zich geen drama. Maar die load-balancing module was ongeveer 1/3 van de totale kosten dus wil graag dat het alsnog gewoon goed gaat werken.
To be continued.
Update: 5 weken na originele installatie is de Smappee Genius vervangen, waardoor de load-balancing op mijn EV-box Elvi nu goed lijkt te werken.
De installateur belt na installatie altijd even met EV-box om hen op afstand alles te laten checken. Bij de originele installatie was dat al 2x twintig minuten wachten. Deze keer na een uur in de wacht maar gewoon opgegegeven. Onbegrijpelijk dat EVbox de installateurs niet beter ondersteunt.
De installateur en ik hebben toen maar samen getest of het werkt en dat lijkt dus het geval.

Al met al werkt het nu dus en lijkt dat prima, maar of ik dezelfde keuzes zou hebben gemaakt als ik het nog eens opnieuw moest doen, dat durf ik niet te zeggen. Te veel schijven, te lang wachten en slechte onderlinge communicatie.

P8

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Is er ergens een overzicht van laadpalen en abonnementen als je een laadpaal als openbaar laadpunt wil instellen?

Ik heb nu TNM en betaal 4,84 per maand voor de backoffice met verrekening.

Bij EV-box zou op 6,05 per maand uitkomen.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ccreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 12:34
Montalbano schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:36:
[...]

Update: 5 weken na originele installatie is de Smappee Genius vervangen, waardoor de load-balancing op mijn EV-box Elvi nu goed lijkt te werken.
De installateur belt na installatie altijd even met EV-box om hen op afstand alles te laten checken. Bij de originele installatie was dat al 2x twintig minuten wachten. Deze keer na een uur in de wacht maar gewoon opgegegeven. Onbegrijpelijk dat EVbox de installateurs niet beter ondersteunt.
De installateur en ik hebben toen maar samen getest of het werkt en dat lijkt dus het geval.

Al met al werkt het nu dus en lijkt dat prima, maar of ik dezelfde keuzes zou hebben gemaakt als ik het nog eens opnieuw moest doen, dat durf ik niet te zeggen. Te veel schijven, te lang wachten en slechte onderlinge communicatie.
Dank je wel voor de update. Ik was al benieuwd hoe het ermee stond. Gelukkig opgelost. Nu maar hopen dat ze leren van de fouten zodat er bij toekomstige installaties (mijne in maart) het in een keer goed gaat.

• Inspired
BlakHawk schreef op donderdag 24 december 2020 @ 05:02:
Is er ergens een overzicht van laadpalen en abonnementen als je een laadpaal als openbaar laadpunt wil instellen?

E-Flux zelfde als TNM. Wel eenmalig 9,95 activatie kosten. (https://www.e-flux.nl/abonnementen/)

Echt een overzicht niet kunnen vinden maar al redelijk op weg zo. :)

• eltron
BlakHawk schreef op donderdag 24 december 2020 @ 05:02:

overzicht weet ik niet, in topic start staat denk ik wel e.e.a.
Maar ik weet nooit of ik moet huilen of lachen bij al die verhalen over abo's en backoffices.
Er zijn zat laadpalen die dat probleem niet hebben.
Nu alleen nog een werkgever zoeken die snapt dat het niet nodig is om je te laten afzetten.

(met alle respect ca. € 5 per maand is niet onredelijk in relatie tot de kosten van zo'n back office, maar nodig is het natuurlijk helemaal niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Laatst online: 22-07 20:58

Mga1600

[P8]

corbosman schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:59:
Had paar maanden terug wat vragen gesteld over eigen paal thuis. Heb em uiteindelijk zelf gebouwd met m'n broer (die is electromonteur). Het is een Wallbox Pulsar Plus, 3 fase. Eiken paal, 15x15, met gat voor de kabel doorgeboord en aan de achterkant weggewerkt met een op maat gemaakte rvs strip via een ingefreesde sleuf. De strip, en de rvs beugel beiden gepoedercoat zodat het allemaal mooi bij elkaar lijkt te horen. Ook ingebouwd 220V stopcontact. Verder nog een datakabel voor de loadbalancing. Was niet echt nodig, maar ja, als je toch bezig bent. Geheel gaat door 2 grondbuizen naar de meterkast. Moet nog even een doekje over de paal zie ik nu :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Late reactie, ik weet het!
Ziet er erg mooi uit zo, maar klein adviesje: ik zou de sticker met het SN eraf halen. Iemand die de Pulsar app op zijn telefoon heeft (zoals ik bijvoorbeeld.......) kan anders jouw Wallbox aan die app koppelen, daarna aanzetten en jouw stroom gebruiken......

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Pagina: 1 ... 43 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen