Zouden jullie willen helpen met mn case? Met praktijk ervaring, tips..
Ik laad lekker via een openbare laadpaal op 200 meter. Prima, heb geen businesscase voor een eigen laadaansluiting. Maar nu ga ik verhuizen en ja, eerste laadpaal op een paar kilometer. En de gemeente kan niets betekenen want.. eigen oprit en dan plaatsen ze geen openbaar punt.
Dus nu op zoek! Heel wat fora doorgespit maar soms is het zo dat hoe meer je leest hoe meer je in verwarring raakt

.. Ik heb in ieder de volgende wensen en mogelijkheden bijeengezocht, nu nog kiezen..
Ik rijdt een Hyundai Kona electric, 3 fase 11Kwh
(nb gelezen dat sommige laadpalen zoals Zappi problemen hebben met loadbalancing en deze auto ).
optie 1
Ik kan via de LM voor 2500 eur een Eneco laadpaal pretpakket (Alfen Eve geloof ik) achteraf meeleasen, dus incl. aanleg. Zal vast wel goed zijn, maar duuur, en wil liever geen abbo. Dus liever naar:
optie 2 - zelf kopen en plaatsen
Wensen:
• 3 fasen 16A, 11 Kwh, optioneel 22Kwh voor toekomst, hoewel: of dat ooit (horizon 10 jaar) zinvol zal zijn...
• 10 meter tussen laadbox en groepenkast. 6mm2 geplanned.
• Verbruiksmeting tbv verrekening. Kwh meter volstaat.
• Loadbalancing noodzakelijk
• Geen abbo.
• voorkeur vaste laadkabel 5m
• voorkeur CT klemmen (ipv slimme meter aansluiting)
• voorkeur bedrade loadbalancing-sturing laadpaal (niet draadloos))
Zonnepanelen geplanned, maar hoef hier voor het laden niet specifiek rekening mee houden
Belangrijk: goedkoop. Hoef geen toeters/bellen. Ik vindt dat die dingen sowieso veel te duur zijn voor een relays met meet/stuurcircuit. Maar wil wel betrouwbaar, echte Hollander dus.
Ik heb gekeken naar:
Wallbox Pulsar (650/950 eur) met powerboost/powermeter (+Eur 210).
Wat is het verschil met de 'plus' behalve 300 eur? Wel of niet een aardlek type B nodig (2 verschillende beschrijvingen gelezen) ?
Ratio Home Box Smart 32A 3 fase + 5 meter laadkabel type 2 + KWh meter (820 Eur, alles in 1) .
Goedkoop, ziet er wel suf uit. Ik kan niet ontdekken hoe lang de datakabel naar de Home Box mag zijn. Nog een aardlek type B nodig?
EVBox Elvi 3-fase 32A 22kW Type 2 kabel 6m Wi-Fi Zwart (990 Eur) , Smart charging/Smappee (+300 eur) Smappee maakt het wel duur, maarkan het begin van meer smarthome zijn. Geen aardlek Typ B nodig[
Zappi V2 - (900 Eur +100Eur voor hub) heeft al aardlek type B. Ik lees issues loadbalancing met de Kona. Geen MID meter dus toch KWh nodig.
Uit ervaringen die ik gelezen heb neig ik richting zappi, maar het Kona loadbancing issue doet mij terugdeinzen. Wie kan mij helpen de lijst te verkleinen ?

.. of met een verrassing uit onverwachte hoek komen