Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.292 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

jdbiggelaa schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:10:
[...]

UTO kabel is voor snel internet. De CT klemmen hebben eigen gewikkelde draden (bij wijze van afscherming) die je niet kunt verlengen.
Let op dit is NIET waar.
Zie deze link op de zappi website van de NL importeur.

Edit na aanvulling van de gequote post:
Verlengen moet natuurlijk wel netjes gebeuren, maar heb op het Zappi forum nog niet gelezen over problemen met het verlengen van de draden.
Denk er bij het aanschaffen van de Harvi over na of je de load balancing afhankelijk wil laten zijn van de draadloze verbinding tussen de Zappi en de Harvi.

Leuk detail nog: De Harvi heeft geen externe voeding nodig. Al het benodigde vermogen wordt uit de in de CT-klemmen gegenereerde stroom gehaald...
Ik weet eigenlijk niet of dat van alle 3 de klemmen gehaald wordt of maar van 1 klem.
Als je heel weinig verbruik hebt in je huis (<100W geloof ik) dan gaat de Harvi gewoon uit.
Ga je je auto opladen dan loopt er voldoende stroom en gaat ie weer aan.

[ Voor 51% gewijzigd door Paling1 op 10-12-2020 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:01
jdbiggelaa schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:32:
[...]
De Hub is noodzakelijk om de firmware in je laadpaal te kunnen updaten. Zie daarvoir het forum dat de fabrikant actief onderhoudt.
En daarbij kan je als extra door de gratis app volgen hoe je load balancing werkt en je heb live data over je energiegebruik.
Het gaat nog iets verder dan volgen van de live data. Je kunt ook bepaalde functies zoals laadmodus en stoppen laden op afstand bedienen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Paling1 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:12:
[...]

Let op dit is NIET waar.
Zie deze link op de zappi website van de NL importeur.
Als het een echte CT klem is (dus zonder nog iets van elektronica erin) kun je deze altijd verlengen. Wel gaat hij steeds minder aangeven naarmate de kabellengte langer wordt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
Jim423 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:44:
[...]

Als het een echte CT klem is (dus zonder nog iets van elektronica erin) kun je deze altijd verlengen. Wel gaat hij steeds minder aangeven naarmate de kabellengte langer wordt.
Dat is het, volgens de fabrikant van zappi kan je de CT klemmen gewoon verlengen tot 100m met utp kabel en raden dit ook aan IPV loadbalancing via de harvi.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:58:
Op het MyEnergi forum las ik dat ook de ID.x modellen van VW niet correct laden met de Zappi, omdat deze zuch niet houden aan de Europese standaard. Aan een oplossing wordt gewerkt.
Is dit niet ondertussen het 'standaard' probleem dat bij sommige auto's bij het onderbreken van het laden de auto "in slaap" valt en niet start met laden als de laadpaal zegt dat het weer kan? Dat probleem speelde eerder ook al in Amsterdam met de slimme laadpalen en sommige merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 20:18
jdbiggelaa schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:58:
[...]

Op het MyEnergi forum las ik dat ook de ID.x modellen van VW niet correct laden met de Zappi, omdat deze zuch niet houden aan de Europese standaard. Aan een oplossing wordt gewerkt.
Vind het opvallend dat er vaak issues met auto's en de Zappi zijn, en dat het volgens Zappi altijd aan de auto ligt. Is dat de enige paal die heel strak op de standaard zit? Er waren ook veel issues met Tesla's in het verleden. Bij andere palen komt dit veel minder voor in mijn optiek.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Inspired schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:20:
[...]

Vind het opvallend dat er vaak issues met auto's en de Zappi zijn, en dat het volgens Zappi altijd aan de oude ligt. Is dat de enige paal die heel strak op de standaard zit? Er waren ook veel issues met Tesla's in het verleden. Bij andere palen komt dit veel minder voor in mijn optiek.
Problemen met nieuwe auto's zijn behoorlijk gangbaar.. Van een bedrijf wat in Nederland heel veel laadpalen en snellaadlocaties heeft gezet weet ik dat er altijd problemen zijn en aanpassingen nodig, maar zij zijn dermate groot dat nieuwe auto's ruim voor introductie daar afgeleverd worden zodat ze kunnen testen en aanpassingen kunnen doorvoeren.
Ik begreep van hen dat het met elke auto interessant is omdat het schijnbaar toch steeds net wat anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:20:
Is dat de enige paal die heel strak op de standaard zit?
Volgens mij is het grootste probleem dat het een 'oude' standaard is en dat men er toen niet over heeft nagedacht dat het handig zou kunnen zijn om het laadproces te pauzeren en is er dus niet echt een beschrijving wat te doen in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

De problemen bij het laden van de KIA en Hyundai liggen voor een groot deel bij de fabrikanten zelf zoals ik het begrijp.
Zappi is zeker niet de enige waar problemen optreden. Ook andere merken hebben daar last van.
Als ik het hier op Tweakers zo een beetje lees heeft ook vrijwel elk automerk wel problemen met specifieke laadsituaties.
Gelukkig heb ik tot nu toe met mijn Corsa-e nog geen problemen ondervonden. Maar dat komt vast omdat ik geen zonnepanelen heb en vooralsnog niet gewerkt heb met uitgesteld laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:18
Mijn Polestar 2 heeft geen enkele moeite met pauzeren, boosten en ECO+ laden van de Zappi. Ook bij de auto voorverwarmen werkt het zoals het hoort

[ Voor 28% gewijzigd door guido66 op 11-12-2020 12:43 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VNBaaij
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 15:14
internet4me schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:38:
Weet iemand hoe je kan inloggen op een NewMotion Advanced laadpaal?
Ik heb een ssh inlogprompt via Ethernet maar kan niet inloggen.
*reactie mag ook via DM.
Ben je hier ooit nog achter gekomen? Zou het ook erg graag weten voor mijn .NET OCPP programmeer avontuur)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:16
VNBaaij schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:07:
[...]

Ben je hier ooit nog achter gekomen? Zou het ook erg graag weten voor mijn .NET OCPP programmeer avontuur)...
Helaas. Ik ben nog steeds op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
guido66 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:42:
Mijn Polestar 2 heeft geen enkele moeite met pauzeren, boosten en ECO+ laden van de Zappi. Ook bij de auto voorverwarmen werkt het zoals het hoort
Dat krijg je met een auto die is gebaseerd op een groot en bestaand systeem als Google :)
Volkswagen geeft allerllei problemen, die wil niet eens voorverwarmen uit de laadpaal terwijl hij staat aangesloten, maar gebruikt daarvoor accu lading 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElDiosRubio
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-08 20:15
Ik ben in de markt voor het kopen van een 2e hands elektrische Peugeot 208 (GT line).
Wij hebben thuis 3-fasen (ivm de kookplaat) dus 3-fasen laden is wmb een must (anders ben ik beperkt tot max 1-fase, 16A)

Nu zijn de Peugeots beschikbaar met 1-fase en 3-fase laders. De advertentie titel gaf aan 1-fase terwijl de beschrijving aangeeft 3-fase; ook de dealer geeft aan dat het 3-fase is. Hoe kan ik dit zelf controleren bij mijn proefrit morgen? Kan ik bijv zien aan het aantal pinnen in de type-2 aansluiting of het een 1- of 3-fase lader in de auto betreft? (of zit er bijv een sticker aan de binnenkant van de "tankdop" zoals bij benzine vs diesel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38
ElDiosRubio schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:09:
Ik ben in de markt voor het kopen van een 2e hands elektrische Peugeot 208 (GT line).
Wij hebben thuis 3-fasen (ivm de kookplaat) dus 3-fasen laden is wmb een must (anders ben ik beperkt tot max 1-fase, 16A)

Nu zijn de Peugeots beschikbaar met 1-fase en 3-fase laders. De advertentie titel gaf aan 1-fase terwijl de beschrijving aangeeft 3-fase; ook de dealer geeft aan dat het 3-fase is. Hoe kan ik dit zelf controleren bij mijn proefrit morgen? Kan ik bijv zien aan het aantal pinnen in de type-2 aansluiting of het een 1- of 3-fase lader in de auto betreft? (of zit er bijv een sticker aan de binnenkant van de "tankdop" zoals bij benzine vs diesel?
Volgens mij is het niet te zien aan het aantal pinnen. Mocht er een fastned in de buurt zitten, dan zou je daar de AC (type 2) plug eens kunnen proberen, laad die op 11kw dan heeft die een 3 fase lader.
Mocht je dit gaan doen: doe dit dan niet als je accu voller zit dan 75% en dat je al een aardig stuk gereden hebt, want dan is de accu warmer en laad je sneller.
Stel dat de accu voor 90% vol is en koud en je sluit 'm aan op de lader, dan kan het maar zo zijn dat je nog geen 7kw haalt.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:49
PASware schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:46:
[...]

Volgens mij is het niet te zien aan het aantal pinnen. Mocht er een fastned in de buurt zitten, dan zou je daar de AC (type 2) plug eens kunnen proberen, laad die op 11kw dan heeft die een 3 fase lader.
Mocht je dit gaan doen: doe dit dan niet als je accu voller zit dan 75% en dat je al een aardig stuk gereden hebt, want dan is de accu warmer en laad je sneller.
Stel dat de accu voor 90% vol is en koud en je sluit 'm aan op de lader, dan kan het maar zo zijn dat je nog geen 7kw haalt.
Niet helemaal waar. Toevalig weet ik dat (in ieder geval bij de Belgische) Kona 39kWh versie met 1 fase lader wel degelijk de twee pinnen missen in de auto. Als er twee pinnen ontbreken weet je het zeker dat het 1 fase is maar als alle pinnen er zijn betekend dat NIET perse dat het ook een 3 fase lader is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
One-eye864 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:50:
[...]
Niet helemaal waar. Toevalig weet ik dat (in ieder geval bij de Belgische) Kona 39kWh versie met 1 fase lader wel degelijk de twee pinnen missen in de auto. Als er twee pinnen ontbreken weet je het zeker dat het 1 fase is maar als alle pinnen er zijn betekend dat NIET perse dat het ook een 3 fase lader is.
goede aanvulling :) ! Als niet alle pinnen aanwezig zijn, zal het geen 3 fase zijn. Als ze wel aanwezig zijn zou het alsnog een 1 fase kunnen zijn.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

PASware schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:46:
[...]

Fastned zijn toch snelladers? Ik denk dat ie misschien een Allego paal moet proberen. Bij mij in de buurt zijn die 11kW. Mijn Opel doet dan iets van 65km/h laden.

Doen de 1-fase Peugeots en Opels ook 100kW snelladen? De 3-fase in ieder geval wel.
Van de Corsa-e zijn er ook een hoop vroege modellen met 1-fase lader. In aanschaf scheelt het €1000,-, dan verwacht je bijna dat er dingen niet in de 1-fase versie zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Paling1 op 11-12-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Paling1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:36:
[...]

Fastned zijn toch snelladers? Ik denk dat ie misschien een Allego paal moet proberen. Bij mij in de buurt zijn die 11kW. Mijn Opel doet dan iets van 65km/h laden.

Doen de 1-fase Peugeots en Opels ook 100kW snelladen? De 3-fase in ieder geval wel.
Van de Corsa-e zijn er ook een hoop vroege modellen met 1-fase lader. In aanschaf scheelt het €1000,-, dan verwacht je bijna dat er dingen niet in de 1-fase versie zitten.
Fastned is van de snelladers, maar ze hebben ook een 43kw AC aansluiting, waardoor de e208 max 11kw kan laden.
De reden waarom ik Fastned aangeef is dat je niet een laadpas nodig hebt, maar bij de paal zelf kan registreren en erna kan laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 23:05
jdbiggelaa schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:10:
[...]

UTP kabel is voor snel internet. De CT klemmen hebben eigen gewikkelde draden (bij wijze van afscherming) die je niet kunt verlengen. Zo’n CT klem is een klein spoeltje met een metalen kern die om een stroomdraad sluit. Als er stroom doorheen loopt, genereert dat een kleine spanning in het spoelte. Het is verder een passief ding, er zit geen electronica in om het signaal te versterken. Gewoon voor €65 een Harvi kopen, daarmee voorkom je ellende.

Edit: bovenstaande is de ervaring in mijn situatie. Volgens de importeur kan het wel en mijn installateur zegt dat verlengen in de praktijk storingen geeft.
Hier verlengd met utp, geen enkel probleem/storing (draaid nu 8 weken) app stabiel, verbindingen ook. Draait super hier met ID3. Het enige wat nu problemen oplevert is laden met de eco++ , hier stel je een bepaald percentage zonnestroom in, als dit vervolgens te weinig is en later wel weer genoeg zon, dan start het laden niet meer op.

Eco+ en boost werkt perfect, :*)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

PASware schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:57:
[...]

De reden waarom ik Fastned aangeef is dat je niet een laadpas nodig hebt, maar bij de paal zelf kan registreren en erna kan laden.
Wist ik niet. Wel handig om te weten als ik mijn laadpas een keer vergeet. Heb wel de app, maar tot nu toe heb ik pas 1 keer bij fastned gestaan om effe snel een paar km's te laden. De Shell ReCharge ernaast gaf toen helaas een storingsmelding.
Gelukkig nu thuis ook een laadpaal, dus de kans is voorlopig klein dat ik er nog kom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:18
Ik zie net dat je bij de bestelling van de Polestar 2 een thuislaadkabel met industrieel stopcontact kan meebestellen voor 450 euro. Specificaties: 4,5m - 16A - 11kW. Nadeel is dan dat je dit niet kan monitoren zoals bij een laadpaal en geen load balancing hebt. Anderzijds kan je het laden binnenkort via de app van de auto volgen en is load balancing niet echt nodig als ik thuis 3x25A heb.(Met 3x9A over moet ik wel toekomen) Load balancing is dan vooral toekomstgericht interessant om pieken te vermijden. Klopt? :-) Heeft hier iemand ervaring mee? Ik zet dit maar even in het topic van thuisladen en Polestar. Sorry voor de dubbele post aan degenen die in beide topics lezen... :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Davy_Rx schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:23:
Ik zie net dat je bij de bestelling van de Polestar 2 een thuislaadkabel met industrieel stopcontact kan meebestellen voor 450 euro. Specificaties: 4,5m - 16A - 11kW. Nadeel is dan dat je dit niet kan monitoren zoals bij een laadpaal en geen load balancing hebt. Anderzijds kan je het laden binnenkort via de app van de auto volgen en is load balancing niet echt nodig als ik thuis 3x25A heb.(Met 3x9A over moet ik wel toekomen) Load balancing is dan vooral toekomstgericht interessant om pieken te vermijden. Klopt? :-) Heeft hier iemand ervaring mee? Ik zet dit maar even in het topic van thuisladen en Polestar. Sorry voor de dubbele post aan degenen die in beide topics lezen... :-)
Met 9A over op een fase heb je niet heel veel marge. Een oven, afwasmachine, stofzuiger trekt al snel die 9A. Dan zou je dus met een beetje pech 1 van de hoofdstoppen overbelasten. Geen idee wat het laden dan doet. Schakelt de boel dan af? Of gaat ie verder op 2 fases?
Ja het kost een stuk minder dan een paal met load balancing, maar dat extra gemak en veiligheid heeft nou eenmaal een prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Davy_Rx schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:23:
Mooi voor een noodoplossing, maar als enige thuislaad optie niet geschikt. Waarom zou iedereen anders een laadpaal kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
jdbiggelaa schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:32:
[...]

Mooi voor een noodoplossing, maar als enige thuislaad optie niet geschikt. Waarom zou iedereen anders een laadpaal kopen?
Veel mensen denken het nodig te hebben. LM drukt het bij velen er gewoon bij op. WGs eisen soms een laadpaal omdat ze anders de kosten niet willen declareren etc. Maar op zich is zo'n mobiele oplossing prima. CEE stekker aan de muur en klaar. Kun je gewoon met 11kW laden. LB is voor velen eigenlijk ook niet eens nodig.
Paling1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:22:
[...]

Met 9A over op een fase heb je niet heel veel marge. Een oven, afwasmachine, stofzuiger trekt al snel die 9A. Dan zou je dus met een beetje pech 1 van de hoofdstoppen overbelasten. Geen idee wat het laden dan doet. Schakelt de boel dan af? Of gaat ie verder op 2 fases?
Ja het kost een stuk minder dan een paal met load balancing, maar dat extra gemak en veiligheid heeft nou eenmaal een prijs...
Met 11kW kun je prima vanaf 23 uur gaan laden als iedereen lekker in bed ligt. Geen issue met andere verbruikers in huis. Doorgaans heb je minimaal 8 uur voordat je weg moet. Zit de P2/P8 gewoon weer vol.

[ Voor 39% gewijzigd door Inspired op 11-12-2020 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

jdbiggelaa schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:32:
[...]

In de basis is dit natuurlijk weinig anders dan een 'domme' laadpaal zonder load balancing. Die staan er genoeg te koop.
Wil je meer functies? Dan kost het meer.

@Inspired
Voor iedereen ligt dat anders.
Met mijn Corsa haal ik op het moment de 200km niet op een volle accu. Dagelijks 100km woon/werk kost me minimaal 140km range.
Als ik dan verder nog wat dingen moet doen zoals boodschappen, kinderen naar weet ik wat brengen, dan is het snel laden echt onmisbaar. Ik heb het een week met een granny moeten doen. Dat werkt voor mij gewoon niet.

Voor iedere use case is er een andere optimale oplossing.
's avonds staat hier altijd een afwasmachine aan, soms nog een wasmachine erbij. Ik heb echt geen zin om elke keer na te moeten denken of iets wel of niet aan kan. Dat was vroeger in mijn studentenhuis, maar nu echt niet meer.... Load balancing is voor mij gewoon een groot gemak.

[ Voor 49% gewijzigd door Paling1 op 11-12-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Paling1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:59:
[...]

In de basis is dit natuurlijk weinig anders dan een 'domme' laadpaal zonder load balancing. Die staan er genoeg te koop.
Wil je meer functies? Dan kost het meer.

@Inspired
Voor iedereen ligt dat anders.
Met mijn Corsa haal ik op het moment de 200km niet op een volle accu. Dagelijks 100km woon/werk kost me minimaal 140km range.
Als ik dan verder nog wat dingen moet doen zoals boodschappen, kinderen naar weet ik wat brengen, dan is het snel laden echt onmisbaar. Ik heb het een week met een granny moeten doen. Dat werkt voor mij gewoon niet.

Voor iedere use case is er een andere optimale oplossing.
11kW mobiele lader is geen granny natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Inspired schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:06:
[...]

11kW mobiele lader is geen granny natuurlijk.
Snap ik. Was ook niet direct als reactie op jouw post. :*)
Er wordt hier al snel gezegd dat een granny voldoende is of dat load balancing niet noodzakelijk is. Dat klopt allemaal, maar niet voor iedereen...

Ik woon in een nieuwbouw huis met een degelijke elektrische installatie. Zitten wel een paar rare dingen in maar ik zou zeker in een oud huis met een minder degelijke installatie echt niet zomaar zonder load balancing durven. 11kW is serieuze shit... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Paling1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:13:
[...]

Snap ik. Was ook niet direct als reactie op jouw post. :*)
Er wordt hier al snel gezegd dat een granny voldoende is of dat load balancing niet noodzakelijk is. Dat klopt allemaal, maar niet voor iedereen...

Ik woon in een nieuwbouw huis met een degelijke elektrische installatie. Zitten wel een paar rare dingen in maar ik zou zeker in een oud huis met een minder degelijke installatie echt niet zomaar zonder load balancing durven. 11kW is serieuze shit... :)
LB is niet zozeer veiliger natuurlijk. Bij een 11kW oplossing moet de installatie dat aan kunnen. LB maakt dan niet veel uit. Zeker waar dat iedereen weer een andere situatie heeft. Ik ben blij met mijn (imho veel te dure) TNM 11kW paal met LB. Ik had budget over dus maakt mij niets uit verder. Maar als ik het zelf moest betalen zou ik lekker een TWC of andere simpele oplossing pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-09 12:26

Er bestaat geen e208 GT line, alleen een GT.
Als het première uitvoeringen zijn (de launch editions) zijn het 1 fase lader modellen.
Voorzien van alle opties (GT première).

Ik rijd zelf een e2008 GT première, en die heeft een 1 fase lader (7,4 kW ipv 11 kW boord lader bij de standaard modellen).
Als je een thuislader hebt (of de hele nacht aan een openbare laad paal/stopcontact kunt laden) is een 1-fase lader prima.

Bij een snel lader maakt de boord lader toch niet uit, want dan heb je alleen met de lader in de paal te maken (en de Peugeot kan 100kW aan).

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St3ve-0
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:19
Zijn hier ook mensen die gebruik maken van smart charging laadprofielen?
Wij hebben ook een laadpaal zonder load balancer en moeten nog even uitzoeken of het nodig is om dit achteraf aan te schaffen. (Auto komt woensdag pas, dus kan nog niet testen). Wel heb ik de mogelijkheid om laadprofielen in te stellen waarmee ik van tevoren kan bepalen hoeveel stroom er op verschillende momenten van de dag naar de laadpaal gaat. Ik ben benieuwd welk maximaal vermogen ik het beste kan instellen op dit profiel?

Onze laadpaal is 3-fase die maximaal 11kW (3x16A) kan leveren op een 3x25A aansluiting. Als ik alleen savonds met maximaal vermogen wil laden na 11 uur. Welk maximaal vermogen (A) naar de laadpaal kan ik dan het beste toewijzen aan de laadpaal op de daguren als ik niet wil dat de stoppen eruit vliegen en toch nog redelijk kan bij laden overdag? Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dene30
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:56:
Met 11kW kun je prima vanaf 23 uur gaan laden als iedereen lekker in bed ligt. Geen issue met andere verbruikers in huis.
Dat is wel een beetje kort door de bocht en volledig afhankelijk van het gebruiksprofiel van alle verbruikers in huis. Het is niet ondenkbaar dat bv. een vaatwasser, wasmachine, wasdroger, warmtepomp, airco, e.d. nog in gebruik zijn. Naar mijn mening zou load balancing eigenlijk verplicht moeten zijn omdat niet verwacht mag worden dat een gebruiker actief met energiebeheer bezig is. Daarnaast is eerder het gebruiksgemak al genoemd. Wij laden vaak bij thuiskomst de auto op en hoef dus niet om 23u nog een keer naar buiten met het risico dit te vergeten (ik ben geen fan van de app/timer in de auto). Bij een eventuele storing merk ik dit gedurende avond nog op. Ik wil sowieso niet het risico lopen dat ik ‘s morgens te laat wakker wordt, in een koud huis en met een niet/half opgelade auto omdat de hoofdzekering eruit ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Inspired schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:56:
[...]

Veel mensen denken het nodig te hebben. LM drukt het bij velen er gewoon bij op. WGs eisen soms een laadpaal omdat ze anders de kosten niet willen declareren etc. Maar op zich is zo'n mobiele oplossing prima. CEE stekker aan de muur en klaar. Kun je gewoon met 11kW laden. LB is voor velen eigenlijk ook niet eens nodig.

[...]

Met 11kW kun je prima vanaf 23 uur gaan laden als iedereen lekker in bed ligt. Geen issue met andere verbruikers in huis. Doorgaans heb je minimaal 8 uur voordat je weg moet. Zit de P2/P8 gewoon weer vol.
Voorop gesteld: 3 fase is ideaal als je het hebt.

Maar ik heb een Long Range en gebruik een 1 fase paal. Ik was voornemens hem gisteren avond om 23:00 uur in te pluggen, maar om 2:30 wakker geworden op de bank 🤣

Met 56% soc snel ingeplugd en er zit nu ook gewoon 82% in de accu.

Met een SR+ gaat het nog veel harder.

Het scheelde gewoon gigantisch veel geld, wat ik nooit meer terugverdien.

Deze slimme TNM paal heb ik gekocht voor €160 op het Tesla forum (tweedehands).

Bijna een jaar in gebruik nu en het gaat echt prima.

Ik denk dat bij 80% van de gebruikers een 1 fase paal zou volstaan. Nogmaals: sneller is lekker! Maar noodzakelijk? Nee.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Zeker waar @BlakHawk. Helemaal in de huidige tijd waar wellicht ook wel iets van blijft hangen in de vorm van vaker thuis werken straks.

De 11kW met LB bij mij komt eigenlijk met name van pas voor als bezoek komt van ver met een EV. Die kunnen weer in korte tijd de accu vol gooien en fijn is dan ook dat ze met de eigen pas kunnen laden. Zelf kan ik prima uit met 1x16 of 11kW zonder LB.

Alles bij elkaar was de paal bijna 4k. Had nog lease budget dus maakte me niet veel uit. Had anders voor veel minder zelf iets aan de muur gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Inspired schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 08:24:
Zeker waar @BlakHawk. Helemaal in de huidige tijd waar wellicht ook wel iets van blijft hangen in de vorm van vaker thuis werken straks.

De 11kW met LB bij mij komt eigenlijk met name van pas voor als bezoek komt van ver met een EV. Die kunnen weer in korte tijd de accu vol gooien en fijn is dan ook dat ze met de eigen pas kunnen laden. Zelf kan ik prima uit met 1x16 of 11kW zonder LB.

Alles bij elkaar was de paal bijna 4k. Had nog lease budget dus maakte me niet veel uit. Had anders voor veel minder zelf iets aan de muur gezet.
True!
€4000 vs €160+€200 installatie.

Dan maar iets trager, aangezien ik zelf betaal.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:05

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Hoewel mijn TNM paal load balancing ondersteunt denk ik niet dat het echt nodig is. Wasmachine, vaatwasser, quooker en inductieformuis zijn andere verbruikers, maar het is ook weer niet zo dat bij 25a je hoofd zekering meteen uitschakelt.. Ik ga het aankijken en bedenk dan of ik 't ga aanzetten... De kabels liggen in ieder geval onder de oprit door ervoor

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04

De 2 pinnen bij een 3-fase missen bij de e-208 en Corsa-e. Dus daar kan je het ook aan zien naast het snellere AC laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdevsjbdxGy-MknbzZ4GHE2Vllg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cIvJ7TxtoxyQuqjUyIydlymO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jpm91pJ5MoY-Nvdl11FVlAFrjA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nysGFn6n1tr2NvONyn3rW3yK.png?f=user_large
Paling1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:36:
[...]
Staat los van de 1 of 3-fase AC laden. 100kW is DC laden namelijk en dat kunnen ze beide.
Paling1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:59:
[...]

Ik heb gemerkt dat op Eco stand het serieus veel scheelt met dit weer. De verwarming werkt dan minder, dus je moet wel een jas aan doen. Maar het scheelde een hoop verbruik.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

jdbiggelaa schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:46:
[...]

Dat krijg je met een auto die is gebaseerd op een groot en bestaand systeem als Google :)
Volkswagen geeft allerllei problemen, die wil niet eens voorverwarmen uit de laadpaal terwijl hij staat aangesloten, maar gebruikt daarvoor accu lading 8)7
Hoeveel autos rijden er al rond met 'een bestaand systeem als google'? Daarnaast, je denkt toch niet dat de onboard lader op software van google draait? Zo wel, dan kan ik je uit de droom helpen, die onboard lader heeft gewoon z'n eigen software met wat in en outputs naar andere systemen. Wie die software gemaakt heeft? Of Volvo/Geely zelf (als ze zelf die onboard charger maken) maar waarschijnlijk gewoon van een toeleverancier, de Continental, Siemens eCar, Delphi dat soort bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
prein2 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:37:
Hoewel mijn TNM paal load balancing ondersteunt denk ik niet dat het echt nodig is. Wasmachine, vaatwasser, quooker en inductieformuis zijn andere verbruikers, maar het is ook weer niet zo dat bij 25a je hoofd zekering meteen uitschakelt.. Ik ga het aankijken en bedenk dan of ik 't ga aanzetten... De kabels liggen in ieder geval onder de oprit door ervoor
Gewoon doen dat loadbalancing. Hoef je nergens meer over na te denken.
5 jaar gemak ipv 5 jaar gedoe (en ws veel langer).
Wat is je dat per dag waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

eltron schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:46:
[...]

Gewoon doen dat loadbalancing. Hoef je nergens meer over na te denken.
5 jaar gemak ipv 5 jaar gedoe (en ws veel langer).
Wat is je dat per dag waard?
Als het me niets extra kost dan zal ik 't aanzetten, zodra ze er een cent per maand voor willen dan zet ik 't uit. Kom zonder lader nooit boven 6kW verbruik, dus ook zonder gedoe en niet nadenken denk ik dat mijn hoofd zekeringen heel blijven.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElDiosRubio
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-08 20:15
Ophidian schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:09:
[...]

De 2 pinnen bij een 3-fase missen bij de e-208 en Corsa-e. Dus daar kan je het ook aan zien naast het snellere AC laden.
Heel erg bedankt, dat is iig duidelijk!

Uiteindelijk is niet de e208 GT geworden, de lendesteunen van de GT stoelen komen behoorlijk hoog en zitten voor iemand met rugproblemen niet echt comfortabel
Wellicht nog eens kijken naar een rijk uitgeruste Allure (want quo opties had de GT wel alles waar we naar op zoek waren) die heeft geen “sportstoelen” en zat meteen een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ophidian schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:09:
[...]

Ik heb gemerkt dat op Eco stand het serieus veel scheelt met dit weer. De verwarming werkt dan minder, dus je moet wel een jas aan doen. Maar het scheelde een hoop verbruik.
Ik heb tot nu toe ook voornamelijk in de eco stand gereden. Afgelopen week wel gemerkt dat na een minuut of 20 rijden de verwarming ermee stopte. Nog niet verder getest, maar dat zal vast ook met eco stand te maken hebben.
's ochtends heb ik wel de voorverwarming aan. Is toch wel lekker.
Zojuist ook nog een stukje gereden in eco stand, maar het leek alsof de airco de ramen niet ontwasemd kreeg.
ElDiosRubio schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:49:
[...]

Heel erg bedankt, dat is iig duidelijk!

Uiteindelijk is niet de e208 GT geworden, de lendesteunen van de GT stoelen komen behoorlijk hoog en zitten voor iemand met rugproblemen niet echt comfortabel
Wellicht nog eens kijken naar een rijk uitgeruste Allure (want quo opties had de GT wel alles waar we naar op zoek waren) die heeft geen “sportstoelen” en zat meteen een stuk beter.
Is een e2008 of een Opel mokka-e dan niet handiger ivm met hogere instap? Corsa is in ieder geval best laag.

[ Voor 31% gewijzigd door Paling1 op 12-12-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Paling1 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:34:
[...]

Is een e2008 of een Opel mokka-e dan niet handiger ivm met hogere instap? Corsa is in ieder geval best laag.
Of een e-DS3.

Wij hebben overigens dezelfde stoelen in de Corsa-E als de GT 208, maar ik vind ze juist wel prettig zitten. Zit er wel lekker stevig in. :+

Merk met de Zappi V2 overigens dat de laadinstelling voor Eco+ van 1 naar 3Ph niet altijd goed oppakt. Je moet hem dan echt herstarten. Als ik dat niet doe en ik gebruik de boost functie om een aantal kWh te laden, dan gaat de Corsa in error omdat die het niet accepteert als de Zappi van 1 naar 3 fase wisselt.

Verder zijn er wel wat mensen met verbindingsproblemen tussen de Hub en de Zappi. Met 3.033 vooralsnog geen last van, vanaf 3.037 veel problemen gehad. Dus ik wacht nog even met updaten...

[ Voor 39% gewijzigd door Ophidian op 12-12-2020 20:48 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Ophidian schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:43:
[...]Verder zijn er wel wat mensen met verbindingsproblemen tussen de Hub en de Zappi. Met 3.033 vooralsnog geen last van, vanaf 3.037 veel problemen gehad. Dus ik wacht nog even met updaten...
Heb je eerst de software van de hub ge-update en daarna die van de Zappi?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Isheara schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:02:
[...]

Heb je eerst de software van de hub ge-update en daarna die van de Zappi?
De hub was altijd up-to-date ja. Maar zie dat er weer een nieuwe is, dus misschien nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Laatste versies:
Zappi v2: 3.092 (26/11/20)
Hub: 3.041 (26/11/20)

Altijd eerst hub en dan Zappi

[ Voor 19% gewijzigd door Isheara op 12-12-2020 21:16 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Ophidian
Ik heb vandaag mijn zappi en hub weer gefixed.
Waarschijnlijk had ik iets niet helemaal goed gedaan. De Hub was wel geüpdatet maar zat ineens op kanaal 2 uit te zenden. De harvi heb ik nu ook op 2 gezet en de zappi is ook geüpdatet. Nu dus alles op de laatste versie.

Zag in de handleiding van de Harvi dat er ook een paar kanalen zijn die op hoger vermogen uitzenden. Misschien wel handig om te weten voor mensen met een grote afstand tussen harvi en zappi.

Qua stoelen zit er bij de Corsa wel verschil tussen de GS Line en de andere uitvoeringen. Ik heb zelf de stoffen bekleding in de GS, dus sportstoelen 8)
Ze zitten in ieder geval best ok. Veel mee lopen klooien voor een comfortabele houding. Nu op de laagste stand zit het wel het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Isheara schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:15:
Laatste versies:
Zappi v2: 3.092 (26/11/20)
Hub: 3.041 (26/11/20)

Altijd eerst hub en dan Zappi
Er waren hele vervelende problemen in de verbinding tussen de hub en de Zappi. Heb meerdere versies geprobeerd voor Chris van MyEnergi, maar alles boven 3.033 gaf problemen waarbij er amper verbinding tussen de hub en zappi mogelijk was. Niet alleen bij mij, er loopt op hun forum nog een topic over. Toen was er ook nog geen hub update. Dus dat was het probleem niet ;)

Maar nu ze beide een update hebben toch maar weer eens proberen. En anders weer terug naar 3.033.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Ophidian
In de release notes stond wel iets over communicatie problemen die aangepakt waren.

Hoe kan je terug naar de vorige versie? Was die optie nog niet tegen gekomen...

De app is overigens deze week ook van een update voorzien.

[ Voor 14% gewijzigd door Paling1 op 12-12-2020 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@Paling1
Contact opnemen met fabrikant. Die kan je de software versie aanpassen in je hub zodat je een andere versie kan downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
prein2 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:12:
[...]
Als het me niets extra kost dan zal ik 't aanzetten, zodra ze er een cent per maand voor willen dan zet ik 't uit. Kom zonder lader nooit boven 6kW verbruik, dus ook zonder gedoe en niet nadenken denk ik dat mijn hoofd zekeringen heel blijven.
Eens dat maandelijkse kosten van de zotte zijn als het alleen om load balancing gaat en blijkbaar ben je tot TNM veroordeeld en kan dat niet anders.
Met verbruik 6kW bedoel je natuurlijk vermogen 6kW.
Als je daar niet boven komt zou het goed moeten gaan als het gelijkmatig over de fasen is verdeeld. Met 3x25A heb je 17,25kW vermogen, maar als je op 1 Fase al 3kW trekt en je auto wil er dan ook nog 4 dan klapt je zekering van die fase er denk ik toch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

eltron schreef op zondag 13 december 2020 @ 01:04:
[...]

Eens dat maandelijkse kosten van de zotte zijn als het alleen om load balancing gaat en blijkbaar ben je tot TNM veroordeeld en kan dat niet anders.
Met verbruik 6kW bedoel je natuurlijk vermogen 6kW.
Als je daar niet boven komt zou het goed moeten gaan als het gelijkmatig over de fasen is verdeeld. Met 3x25A heb je 17,25kW vermogen, maar als je op 1 Fase al 3kW trekt en je auto wil er dan ook nog 4 dan klapt je zekering van die fase er denk ik toch uit.
Valt mee hoor.. Per fase kan je nominaal 5750 watt trekken. En een zekering is gemaakt om minimaal een uur lang 135% belasting aan te kunnen. Tuurlijk, ergens gaat het een keer mis, maar ik verwacht dat de oven van 3500 watt geen enkel probleem vormt, omdat ie ook wel eens uitschakelt.. Maar de praktijk gaat 't zien..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
Je kan de lader natuurlijk ook gewoon instellen op 3x10 ampère max. Dan red je het in de meeste gevallen nog gewoon om m vol te hebben de volgende dag en heb je net effe wat meer over voor de rest van het huis. Zeker als je niet electrisch kookt en de rest van de zware apparaten mooi verdeeld zitten moet t dan goed gaan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander1971
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-07-2023
Hoi, een newbe hier. Dus met het gevaar dat dit al ergens besproken is alvast excuses.

Net een EV aangeschaft (Zoë R240) en ons nu aan het oriënteren op een Wallbox. Ben zelf totaal niet thuis in elektra dus zoek wat oplossingen voor dummies.
We hebben een 3 fase aansluiting in huis, een type 2 stekker voor de auto. verder wekken we de meeste stroom op met de zon. Binnenkort wordt de oude vertrouwde elektra meter omgeruild voor een smart meter.

We zijn op zoek naar een Wallbox waarbij we het liefst op zonnige dagen de stroom direct kunnen opvangen in de account van de EV. Voor zo ver dat nodig is natuurlijk. En verder als het moet de accu verder opladen met stroom van de leverancier.

Iemand al dezelfde oplossing die goed werkt? Ik hoor graag jullie ervaringen! Alvast bedankt!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Als je met een wallbox een laadpaal bedoelt: gebruik een Zappi V2. Die kan wat jij wilt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
daemonix schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:20:
Als je met een wallbox een laadpaal bedoelt: gebruik een Zappi V2. Die kan wat jij wilt.
Dit, de Zappi kan dat perfect d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wj1d_mZMXrVlsgMUnmJW79cXCv8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vQJTyVuqdLJ6sLg5ReKzlF1b.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
prein2 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:37:
Uiteraard hangt het, zoals bij herhaling aangegeven, van elk zijn eigen verbruikersprofiel af.
Voor mijn profiel was het niet echt nodig.

Onze Alfen EVE pro-line (1F - 32A) ondersteunt ook LB als hij gekoppeld wordt aan een digitale meter. Wij hebben (nog) geen digitale meter maar wel al een UTP wachtkabel getrokken tussen de laadpaal en de meterkast. Je weet in de toekomst inderdaad maar nooit.
Nabije toekomst waar ik me overigens nu al wel iets bij kan voorstellen (zie verder).

Inmiddels gebruiken we de laadpaal al bijna twee jaar en dit zonder LB.
Gewoon de laadsnelheid ingesteld op 4KW, wat ruim voldoende is voor ons profiel.
Wij hebben dan ook de gewoonte dat diegene welke thuiskomt met de EV hem inplugt op de laadpaal en diegene die vertrekt ontkoppelt bij vertrek. Zo is er altijd genoeg energie voorhanden in de accu (64 kWh).

Na twee jaar ook nog geen enkel technisch probleem gehad met de meterkast, hoofdautomaat (1F-40A) of automaat van de laadpaal (1F -32A). Noch met eender ander toestel of e-lijn. Nochtans is alles hier al jaren 100% elektrisch. :)

In de praktijk valt het dus zonder 11 kW paal en zonder LB heel goed mee.
Ook geen 'gedoe' met laden of iets vergeten of aan iets niet denken. Gewoon alle EV-gebruikers van in het begin de instelling aanleren van in- en uitpluggen bij thuisparkeren.

Wat de 'toekomst' betreft heb ik echter bewust voor een 7kW (monfase) laadpaal gekozen.
(Bekabeling en laadpaal zijn wel de 3f, uitvoering omdat dit geen meerkost was en in de optiek van 'wie er na mij komt heeft misschien liever toch 3f').
Gewoon uit economische overwegingen. En zozoveel mogelijk langzaam thuisladen.
Vanaf 01/01/2022 wordt hier (Belgisch-Vlaanderen) immers het capaciteitstarief ingevoerd.
Het forfaitaire basis 'nultarief' voor vermogensafname is 2.5 kW.
De tarieven daarboven zijn nog niet vastgelegd maar er circuleren al meerdere geruchten dat dit ongeveer 50€ per kW zal zijn bij overschrijden van van het 2.5 kW-tarief.
Het capaciteitstarief wordt ook gemeten per klokkwartier en de piek gelogd per kalendermaand.
De jaarlijkse eindafrekening bedraagt dan 1/12 van de totale maandgemiddelden.
Men kan zich dus wel voorstellen dat specifiek voor een thuislaadpaal voor een EV men iedere maand het tarief van de ingesteld waarde van de laadpaal gaat halen (een kwartier onafgebroken laden per maand is in de praktijk niets). En dat iedere maand. De maandpiek wordt dan ook gemakkelijk de jaarpiek.
De laadpaal gaat dus het grootste deel van de extra kost bepalen.
Indien je bv. een laadpaal van 11 kW hebt en je gebruikt hem ook (minstens één kwartier per maand) regelmatig voor die beschikbare 11 kW loopt de jaarafreking (extra voor dit gebruik) al vlug op tot 10 (11-2.5+normaal verbruik) maal 50 = 500 €.
Bij een 22 kW thuislaadpaal kan je zelf wel uitrekenen wat de meerkost gaat zijn. :)

Ik lees hier ook dat sommige gebruikers het 'comfort' niet willen opgeven om een paar extra euro te besparen door trager te laden.
Ieder maakt uiteraard zijn eigen rekening.
Ik heb dat extra geld er niet voor over want, volgens mijn verbruikersprofiel, heb ik in de praktijk dat laden aan 11-22 kW niet echt nodig. En al helemaal niet als er doorlopend te vermijden kosten aan verbonden zijn. Ik hou het dan wel op standaard 4KW.

Wel heb ik al beslist dat als het capaciteitstarief hier in huis geactiveerd wordt (dan krijg je sowieso 'gratis' een digitale meter) de loadbalancer via de UTP op de P1 van de DM zal geactiveerd worden.
Die heeft dan wel zijn nut. Al was het maar om bij voldoende zonnestroom zonder meerkost tot 7KW te kunnen laden.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 13-12-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 12:01

greatgonzo

schit-te-rend!

Sinds donderdag de Kia soul voor de deur. Versie my21.. Geschikt voor 3 fase laden. Hebben thuis de meterkast om laten bouwen naar 3x25a (meterkast en hoofdschakelaar zijn aangepast)

Heb hier een zappi v2.. Die eerst maar op 5kW laadde, maar dat werd waarschijnlijk veroorzaakt door een batterij die op >90% geladen was..

Maar heb met name een ander probleem. Donderdag stond de waterkoker aan.. En knalde de hoofdzekering eruit.

Vanmiddag weer geprobeerd.. ik begon met laden (60%), en toen wel op 11 kW. Nog eens getest hoe het met de belasting van het net ging dus oven en waterkoker aan. Zonder problemen. Ook na een uurtje laden niet. Ook inductiekookplaat ging goed.

Maar bij 85% zette ik het espresso apparaat aan.. Weer hoofdzekering eruit en laden met 5 kW.

Waar zit het probleem? Heeft de installateur toch iets fout staan in de loadbalancing, of gaat er teveel over 1 fase?

Of zou de soul gekke dingen met het net gaan doen als hij langzamer gaat laden

[ Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 13-12-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Laatst online: 13-09 13:40
greatgonzo schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:21:
Aan je auto zal het niet liggen. Die zegt simpel gezegd alleen tegen de laadpaal: "Laad mij op." of "Stop met mij op te laden." Door loadbalancing van je laadpaal zou je zekering er niet uit moeten klappen. Nu dat wel gebeurt vermoed ik dat het daar aan ligt en dus een installatie- / instellingsfout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
@greatgonzo soms zit de zappi verkeerd aangesloten. Is de stroommeting in de meterkast met een P1 kabel of een CT klem?
En heb je zelf iets van uitlezing van je electriciteitsmeter (b.v. ik lees met een p1 kabel de belasting per fase uit)

[ Voor 33% gewijzigd door BarryH op 13-12-2020 15:58 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Zo technisch ben ik niet :D

Zal de laadpaal boer eens vragen.. Hij moet maar ff meekijken met de instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:20
Wie kan er mij antwoord geven?

Ik kan tweedehands een EV Box Businiss line Model B1161-1001 kopen. Het is voor mijn Leaf gen1 (2013). Ik ben geen zakelijke rijder en ik heb dus geen interesse in een abbonement. Ik zal voor 99% thuis laden en een laadpas is absoluut geen noodzaak.
Ik heb zelf de laadtijden via de auto geregeld en dat hij dan oplaad to 80%.

Ik heb al getracht antwoorden op mijn vragen te vinden maar ja, misschien weten jullie het:

- Is deze wallbox te gebruiken zonder abonnement?
- Wat is het voordeel tegenover een New Motion laadpaal (scheelt een 100 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Sinds donderdag de Kia soul voor de deur. Versie my21.. Geschikt voor 3 fase laden. Hebben thuis de meterkast om laten bouwen naar 3x25a (meterkast en hoofdschakelaar zijn aangepast)

Heb hier een zappi v2.. Die eerst maar op 5kW laadde, maar dat werd waarschijnlijk veroorzaakt door een batterij die op >90% geladen was..

Maar heb met name een ander probleem. Donderdag stond de waterkoker aan.. En knalde de hoofdzekering eruit.

Vanmiddag weer geprobeerd.. ik begon met laden (60%), en toen wel op 11 kW. Nog eens getest hoe het met de belasting van het net ging dus oven en waterkoker aan. Zonder problemen. Ook na een uurtje laden niet. Ook inductiekookplaat ging goed.

Maar bij 85% zette ik het espresso apparaat aan.. Weer hoofdzekering eruit en laden met 5 kW.

Waar zit het probleem? Heeft de installateur toch iets fout staan in de loadbalancing, of gaat er teveel over 1 fase?

Was het in beide keren dezelfde hoofdzekering die eruit vloog? Hebben ze bij aanpassing 3 hoofdautomaten geplaatst?

Een en ander is afhankelijk van de instellingen in je Zappi en hoe de apparaten over de 3 fasen verdeeld zijn. Als in de Zappi niet de waarde van je hoofdzekering ingesteld staat, dan zal hij niet aan LB doen. Je kan in de Zappi terug zien hoeveel er per fase nog aan A over is als de apparaten in huis aan staan.

Anders even paar foto's maken en in het Elektrische thuis installatie topic posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Heb je de zappi wel aangesloten op een aparte groep met eigen aardlek?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
greatgonzo schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:22:
Zo technisch ben ik niet :D

Zal de laadpaal boer eens vragen.. Hij moet maar ff meekijken met de instellingen
Bij mijn Zappi V2 zat één van de meetspoelen (CT) verkeerd om. Foutje van de installateur. Het gevolg is een meetfout. De Zappi denkt dan op die fase dat zelfs stroom wordt teruggeleverd en regelt niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Zijn er mensen met een EV waarbij er thuis (binnen 300m) geen mogelijkheid is om op te laden? Is dat te doen met alleen opladen onderweg/werk?

1-2 dagen per week rijd ik meer dan 200km op een dag.
De overige dagen is opgeteld niet meer dan 50km.

Ik overweeg een EV, met de gedachte dat ik dus 1x per week kan opladen bij mijn werk. En voor het overige 1-2x iets verder van huis moet parkeren of onderweg bij laden.

(Hoogstwaarschijnlijk kan er een openbare laadpaal in de straat geïnstalleerd worden, maar stel die komt er niet, om wat voor reden dan ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Laatst online: 13-09 13:40
S023 schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:10:
Zijn er mensen met een EV waarbij er thuis (binnen 300m) geen mogelijkheid is om op te laden? Is dat te doen met alleen opladen onderweg/werk?

Ik overweeg een EV, met de gedachte dat ik dus 1x per week kan opladen bij mijn werk. En voor het overige 1-2x iets verder van huis moet parkeren of onderweg bij laden.

(Hoogstwaarschijnlijk kan er een openbare laadpaal in de straat geïnstalleerd worden, maar stel die komt er niet, om wat voor reden dan ook)
Kan je ook niet voor je deur parkeren? En dan de laadkabel over de stoep leggen. Matje er overheen en je hebt hem ook in een nacht vol. Is anders een week een EV huren een optie? Wellicht via en dealer. Dan kan je het testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Hangt ook een beetje af welke EV (range).
Maar als je er één neemt met meer dan 400km range dan kom je een heel eind met een dagje laden op/bij je werk (mits 3F 11kW, of 1F 7kW). Verder is het in de meeste plaatsen zo dat je een paal kunt aanvragen als die er niet binnen 300m staat. Dat kost wat doorlooptijd (reken op 6 mnd tot een jaar) maar zou moeten lukken. In de tussentijd eventueel een elektrisch stepje of vouwfietsje achterin leggen om de afstand te overbruggen.
En snelladen onderweg is ook altijd een optie, die je overigens bij voorkeur beperkt tot aantal kWh dat je nodig hebt om volgende (laad)bestemming te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Veel EV rijders zien uit naar de nabije toekomst waarbij je thuis je accu kunt laden met overtollige zonnestroom en die bijvoorbeeld ‘s-nachts weer kunt gebruiken in je huis. Dat wordt vooral interessant als vanaf 2023 de salderingsregeling wordt afgebouwd.
Het VW concern test momenteel een prototype van een laadpaal die thuis 22kW DC(!) kan laden en waarbij de auto ook kan terugleveren. Als het concept slaagt, willen ze deze laadpaal voor thuis in productie nemen. Voor wie een beetje Duits leest:
https://www.elektroauto-n...ox-fuers-ccs-laden-daheim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:14
jdbiggelaa schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:13:
Veel EV rijders zien uit naar de nabije toekomst waarbij je thuis je accu kunt laden met overtollige zonnestroom en die bijvoorbeeld ‘s-nachts weer kunt gebruiken in je huis. Dat wordt vooral interessant als vanaf 2023 de salderingsregeling wordt afgebouwd.
Het VW concern test momenteel een prototype van een laadpaal die thuis 22kW DC(!) kan laden en waarbij de auto ook kan terugleveren. Als het concept slaagt, willen ze deze laadpaal voor thuis in productie nemen. Voor wie een beetje Duits leest:
https://www.elektroauto-n...ox-fuers-ccs-laden-daheim
Ja, ik geloof daar dus niet in, trek je de accu -deels- leeg, kun je de volgende dag niet weg naar je werk, of op vakantie en moet je bij een dure snellader opladen. Een thuis accu is dan een stuk logischer. Uiteraard levert Tesla die al, dus kunnen de Duitse autofabrikanten ook een deel van die koek willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@swhnld Ik denk dat EV rijders die eerst dachten dat 400km range een must is, na 1-2 jaar tot nieuwe inzichten komen (nl. dat ze de meeste dagen onder de 100km blijven). En dan zal een deel hiervan dit aantrekkelijk vinden. Zeker zodra de 1mln km of mile battery bewezen en ervaren is (dat ga je toch niet met je auto halen).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:42

Plug-in hybride lijkt me dan een prima oplossing. Zit je toch een stuk zorgelozer in je auto.

Heb ik zelf ook gedaan ;)

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:53

...

Je zegt twee keer 'de hoofdzekering' eruit. Je hebt 3 fases, dus ook 3 hoofdzekeringen. Welke klapt er uit?
Kan ook zijn dat er alleen op die 1 fase een probleem zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2

prein2

swhnld schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:52:
[...]

Ja, ik geloof daar dus niet in, trek je de accu -deels- leeg, kun je de volgende dag niet weg naar je werk, of op vakantie en moet je bij een dure snellader opladen. Een thuis accu is dan een stuk logischer. Uiteraard levert Tesla die al, dus kunnen de Duitse autofabrikanten ook een deel van die koek willen.
Gaat over schaal he.. Staat een 100kwH accu op de oprit. Ik verbruik snachts 2 kWh, die 8-10 km range ga ik niet echt merken hoor. Als dat gaat helpen om kolencentrales uit te zetten doe ik mee.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@greatgonzo Zappi werkt met stroomtrafo's.
Het kan zijn dat de stroomtrafo van één fase omgekeerd gemonteerd is, waardoor hij bij meer gebruik meet alsof een zonnepaneel veel opwekt (en de laadpaal dus nog meer mag gebruiken).

Eerder liet iemand een foto zien van het display wat Zappi meet (zie Paling1 in "Het grote "thuis laden van je EV" topic." en opvolgende posts). Dat kan je zelf controleren.

Maar je kan het ook bij de monteur neerleggen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 09:50

maak eens een foto het scherm van de zappi tijdens het laden. Of een screenshot van de my-energi-app (als je die hebt).
De loadbalancing én de stroommeting moeten goed ingesteld zijn, of het gaat fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:14
BarryH schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:16:
@swhnld Ik denk dat EV rijders die eerst dachten dat 400km range een must is, na 1-2 jaar tot nieuwe inzichten komen (nl. dat ze de meeste dagen onder de 100km blijven). En dan zal een deel hiervan dit aantrekkelijk vinden. Zeker zodra de 1mln km of mile battery bewezen en ervaren is (dat ga je toch niet met je auto halen).
De meeste mensen kunnen thuis niet opladen, dus die groep valt af.
De volgende groep die het wel thuis kunnen laden zal een deel korte afstand rijders zijn, en een deel lange afstand (vertegenwoordigers). Die korte afstand zullen niet elke nacht de auto aan de lader willen hangen, de lange afstand heeft haast om op tijd bij de volgende klant te zijn.
Blijft dus een relatief kleine groep over voor deze oplossing.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Er zijn wel een paar aandachtspunten bij het installeren van de CT-klemmen voor een Zappi.
De 'Golden Rules' zoals ze het zelf noemen.
Persoonlijk vind ik dat daar nog best wat meer aandacht aan besteed mag worden in de handleiding.

Paar hele belangrijke zaken:
  • Zitten de CT-klemmen in de juiste oriëntatie op de fase draden?
  • Zijn de CT-klemmen goed dicht geklikt? (anders werken ze niet... heel goed checken dus!!)
  • Heb je een Harvi? Of zijn de CT-klemmen direct in de Zappi aangesloten.
  • Indien je een Harvi hebt moeten de CT-klemmen daarin juist zijn aangesloten (+ en -).
  • De Harvi moet ook juist gekoppeld zijn aan de Zappi.
  • De standaard instellingen in de Zappi gaan NIET uit van een installatie met een Harvi!
  • De instellingen voor de vast aangesloten CT's in de Zappi moeten dan dus op 'none' gezet worden. (Behalve de interne CT van de Zappi zelf). Indien je geen Harvi hebt, moet je de CT instellingen van de vast aangesloten CT's in de Zappi goed zetten.
  • In een ander menu moet je dan de CT's van de Harvi op de juiste manier instellen (Grid bij mij). Ook de aansluiting 1- of 3-fase moet je daar juist instellen.
  • De meting van de CT's is afhankelijk van de nummering van de fases. Fase 1 met CT1 enz.
  • Als de fases van de hoofdaansluiting, zoals bij mij in de meterkast, niet in de juiste volgorde zijn aangesloten dan moet je even extra oppassen.
    Ik heb nu 2 CT's verwisseld (ik ga de fases nog een keer om (laten) zetten) maar je kan in de Zappi ook de fase rotatie instellen op 321 ipv 123.
Als dit allemaal gecontroleerd is, dan moet je nog de grid limit en de device limit instellen.
  • Mijn Zappi zit achter een 20A alamat, dus de device limit staat bij mij op 19,8A
  • Mijn hoofdaansluiting is 3x25A, dus de grid limit staat op 25A.
Als alles dan juist is aangesloten dan moet je in de uitlezing van de Harvi een paar dingen kunnen checken:
  • Bij de faserotatie van elke fase moet een hoek staan die ongeveer 0° of 360° is. De 'current' moet positief zijn.
  • Bij de powerfactor moet een getal van bijna 1 staan. De 'power' moet positief zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NABD1M4uedfX3YkXp7I03GgJ9uA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHsicbq3QNPotMnGUSo6qvdH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-L5lC64qdK4jPbcpULLbNCaKR6s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kgwhBMrHiOl3eGfkHrUq6tD.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog een aanvulling:
Bij mijn slimme meter is het mogelijk om het huidige verbruik af te lezen. Deze waarde moet kloppen met de waarde die je in de Zappi of in de app afleest.
Ik heb het tot nu toe elke keer nog even in de gaten gehouden als ik tijdens het laden van de auto een andere grote verbruiker aanschakelde.

[ Voor 6% gewijzigd door Paling1 op 14-12-2020 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Laatst online: 28-12-2024
swhnld schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:52:
[...]

Ik geloof daar dan weer heel sterk in.
Een thuisaccu geïnstalleerd kost nog altijd bijna 1000 €/kWh.
Een beetje BEV heeft al vlug 60-100 kWh aan boord.
Als je uitgaat van 1000 €/kWh voor een thuisaccu krijg je voor de prijs van een accu in een BEV het autogedeelte er gratis bij. :)

Dat niet meer naar je werk kunnen is ook maar een individueel gegeven.
Indien je WW verplaatsing H/T bv 100 km is moet je maar 20 kWh reserveren voor je vervoer. Kan je op de werkplek opladen zelfs maar de helft. Je hebt dan 40 - 60 kWh vrij voor thuisgebruik. Kom je een groot deel van het jaar thuis al een heel eind mee.

Als je een PV-installatie hebt lijkt het me ook een voordeel om de DC stroom van de zonnepanelen onmiddellijk via de DC laadpaal in je voertuig te krijgen. Geen omvormerverliezen meer en dit aan een snelheid van 22 kW zonder de toeslag op capaciteitstarief.

Ik zie alleen maar voordelen.
Uiteraard niet voor iedereen een oplossing. Maar dat is de EV an sich ook nog niet.

Dan zwijgen we nog om een uurtje te gaan winkelen bij de Lidl en daar gratis 40 kWh bij te laden en bij thuiskomst de EV aan de woning te koppelen. :+

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 14-12-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

metteko schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:29:
[...]

maak eens een foto het scherm van de zappi tijdens het laden. Of een screenshot van de my-energi-app (als je die hebt).
De loadbalancing én de stroommeting moeten goed ingesteld zijn, of het gaat fout.
hij blijkt maar op 1 fase aangesloten te zijn :N

Of iig, de zappi denkt dat. Installateur komt er op terug

[ Voor 7% gewijzigd door greatgonzo op 14-12-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

greatgonzo schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:04:
[...]

Hoe dan?
2 draden naar de Zappi? Of 5 draden naar de Zappi waarbij alle fase draden uit dezelfde fase komen?

Mijn 3-fasen zappi is met 5 draden aangesloten. Op dat moment had ik nog geen 3-fase aansluiting.
Op dat moment is laden wel gewoon mogelijk, maar dan moet de je de limits wel even goed instellen. De Zappi zal dan natuurlijk niet heel snel laden...
Bij mij werd een dag na de installatie van de Zappi ook mijn aansluiting omgezet. Ik heb toen alleen een paar instellingen in de Zappi aangepast.

In de Zappi moet je ook instellen of je 1- of 3-fase hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
greatgonzo schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:04:
[...]

Kleine tip, post gewoon een paar foto's van je meterkast en van de app als je laadt zoals al eerder door andere gevraagd in dit topic. Dan kunnen de tweakers hier mee kijken en tips geven. Heb je ook wat meer informatie voor jezelf voordat de installateur komt en is het mogelijk sneller opgelost... ;)

Hier nu sinds de Zappi op 3.092 draait en de hub op de nieuwste versie geen verbindingsproblemen meer. Dat was vanaf 3.037 wel anders, toen was er amper verbinding tussen de hub, harvi en zappi. Blij dat dat opgelost lijkt te zijn. @thehog is het bij jou nu ook opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ophidian schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:17:
[...]

Kleine tip, post gewoon een paar foto's van je meterkast en van de app als je laadt zoals al eerder door andere gevraagd in dit topic. Dan kunnen de tweakers hier mee kijken en tips geven. Heb je ook wat meer informatie voor jezelf voordat de installateur komt en is het mogelijk sneller opgelost... ;)

Hier nu sinds de Zappi op 3.092 draait en de hub op de nieuwste versie geen verbindingsproblemen meer. Dat was vanaf 3.037 wel anders, toen was er amper verbinding tussen de hub, harvi en zappi. Blij dat dat opgelost lijkt te zijn. @thehog is het bij jou nu ook opgelost?
Nee, ik draai beta 3.096 en nog steeds problemen. Tijdje terug geweest op 2.176 en daar werktte het prima. Myenergi geeft aan dat ze het probleem nu hoogstwaarschijnlijk gevonden hebben en bezig zijn met een complete code refresh. Het schijnt dat sommige hardware's net wat krap op de limieten zitten qua radio en meer 'rust' oid nodig heeft voor de pakketjes.

[ Voor 6% gewijzigd door thehog op 15-12-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Ophidian , @thehog
Wat zijn dan de problemen die jullie ervaren?
Communicatie tussen Hub en Zappi? Of tussen Harvi en Zappi?

Ik heb de Hub en Harvi in de meterkast tegen de muur aan gemonteerd. Zappi zit eigenlijk aan de ander kant van de muur. Misschien een meter afstand ofzo met een cm of 40 stenen en isolatie ertussen.

Nu heb ik hem nog niet zo lang, maar volgens mij heb ik niet echt problemen met de communicatie. Wel wat waarschuwingen in de app.
Effe geklooi omdat ik met updaten per ongeluk het kanaal van de Hub had veranderd.
Maar sinds alles op de laatste firmware staat heb ik geen problemen. In de app ook geen waarschuwingen meer.

Ik had in een oude handleiding van de Harvi overigens gelezen dat er 8 communicatie kanalen zijn waarbij 5-8 hetzelfde zijn als 1-4 maar dan op hoger vermogen. Ik heb dit niet uitgeprobeerd overigens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iMEfmQ2c_Pna_dwhoiwHwjUess=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wm3Gnls3Z73DRugFu39CaKFe.png?f=user_large

Het staat er volgens mij niet correct. Ze hebben het over 4-8 maar dat moet waarschijnlijk 5-8 zijn.
Dit komt overigens uit een handleiding (PDF) met datum december 2017. In de Wiki op de website en de nieuwe PDF staat er niets meer over de hogere kanalen. Geen idee of dit nog werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Paling1 op 15-12-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Paling1 Er is een probleem tussen de Hub en de Zappi. De Zappi stuurt zijn informatie wel, maar de Hub pakt dit niet altijd op. Verschillende mensen hebben dit met verschillende firmware versies. Ik had het met versie 3.031 en 3.033 niet. Maar bijvoorbeeld met 3.037, 3.038 en 3.054 vaak rode lampjes op de hub en missende informatie in de app. Verbinding herstelde zich soms na een paar uur en verdween daarna ook weer. Verbinding opnieuw instellen werkte niet, de Zappi zag de Hub wel, maar de Hub de Zappi niet. Nu met 3.092 vooralsnog geen problemen.

Dit was bijvoorbeeld 3.054 in september waarbij de verbinding overdag 2 keer uren weg viel om daarna spontaan weer te herstellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ft4liorJA6VGpXErM8iGcFYdX88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xzMEXWohSO64VWd02ZWHD84n.png?f=user_large

Edit zie dit topic: https://myenergi.info/hub-zappi-led-is-red-t2015-s220.html

[ Voor 4% gewijzigd door Ophidian op 15-12-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Ophidian ,
Dat zie ik tot nu toe niet bij mij gelukkig. Alleen een gat in de historie omdat mijn Hub een paar dagen niet goed gekoppeld was.
In het begin wel veel vreemde info en waarschuwingen over unmeasured devices.
Maar na het omdraaien van mijn CT's nergens meer last van.

Het enige waar ik nog eens even naar moet kijken is de laadstroom. Die gaat bij mij tot ±10kW. Terwijl mijn Corsa naar 11 moet kunnen...;)
Ik heb nog niet echt zitten klooien met de limits, maar met 19,8A device en 25A grid limit zou ik toch meer dan 10 verwachten. Of vraagt de Corsa gewoon niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Paling1 Hier volgens de slimme meter en volgens de Zappi maximaal 10kWh de Corsa in. Dus lijkt maximaal te zijn. Volgens de Corsa is dat 64km per uur laden. Bij publieke 11kW AC paal is het ook 64 km per uur.

Op een 50kW DC paal hier in de buurt doet hij 350km per uur, dus de schaalverdeling snap ik niet helemaal. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ophidian schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:13:
@Paling1 Hier volgens de slimme meter en volgens de Zappi maximaal 10kWh de Corsa in. Dus lijkt maximaal te zijn. Volgens de Corsa is dat 64km per uur laden. Bij publieke 11kW AC paal is het ook 64 km per uur.

Op een 50kW DC paal hier in de buurt doet hij 350km per uur, dus de schaalverdeling snap ik niet helemaal. :+
Precies zoals bij mij... Ook die 64km/h zowel thuis als bij een Allego 11kW paal. Blijkbaar hoort het dan zo.
Ik ga nog wel eens kijken of ik 1 van de limits nog iets lager zet totdat het van die 10kW afgaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Paling1 op 15-12-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headfirst
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-06-2021
Voor de mensen met een Zappi V2, hoe verrekenen jullie het aantal gebruikte kW met je werkgever..? Moet ik er een geijkte kW meter tussen zetten..?

P2, Zappi V2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Headfirst schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:35:
Voor de mensen met een Zappi V2, hoe verrekenen jullie het aantal gebruikte kW met je werkgever..? Moet ik er een geijkte kW meter tussen zetten..?
Officieel maakt het geloof ik voor de Belastingdienst niet uit. Maar de consensus is dat je een MID gekeurde kW meter nodig hebt.
Ik heb er ook zo eentje. Het plan is om ten tijde van de jaarafrekening een foto van de meterstand te maken en dan de boel te declareren.
Ik werk in een klein bedrijf dus administratief is dit niet heel spannend.
In grotere bedrijven zal dat anders zijn.
Automatische verrekening is met een Zappi vooralsnog niet mogelijk.

Ik heb overigens een Eastron kW meter aangeschaft. Die zijn prijstechnisch wel ok. Ik wilde eigenlijk een ABB meter, maar die zijn veel duurder. Bij mij scheelde het €100 ex BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Paling1 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:48:
[...]

Officieel maakt het geloof ik voor de Belastingdienst niet uit. Maar de consensus is dat je een MID gekeurde kW meter nodig hebt.
Ik heb er ook zo eentje. Het plan is om ten tijde van de jaarafrekening een foto van de meterstand te maken en dan de boel te declareren.
Ik werk in een klein bedrijf dus administratief is dit niet heel spannend.
In grotere bedrijven zal dat anders zijn.
Automatische verrekening is met een Zappi vooralsnog niet mogelijk.

Ik heb overigens een Eastron kW meter aangeschaft. Die zijn prijstechnisch wel ok. Ik wilde eigenlijk een ABB meter, maar die zijn veel duurder. Bij mij scheelde het €100 ex BTW.
Ik heb een ABB kWh meter en die kostte iets meer dan €40 excl. BTW via https://www.sandervunderi...or-din-rail-mid-keur.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@InterCC ,
Ik had een 3 fase meter nodig. Die zijn van ABB een stuk duurder.
Deze bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Paling1 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:52:
@InterCC ,
Ik had een 3 fase meter nodig. Die zijn van ABB een stuk duurder.
Deze bijvoorbeeld.
3 fase mid hoeft niet zo duur te zijn hoor: https://www.kwhmeter.nl/W...100A-LCD-MID-gekeurd.html

edit: even teruglezen en ik zie dat je juist die hebt :)

[ Voor 6% gewijzigd door thehog op 16-12-2020 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Ophidian schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:17:
[...]

ok, daar gaan we:

Meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaqTWfQpY3QCF7R7AFJSBzTICnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rtfc0PNQqxrlaotAwiNy5Ve.jpg?f=fotoalbum_large

De Zappi die aan het laden is (auto batterij 60%), zappi op fastmode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ozu0neTcw0YODZngpI0pYetx3jI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3g8mA7lN11yFJuEQaca1Hv2.jpg?f=fotoalbum_large

Batterij op >90%, Zappi nog in Fastmode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J16OJPCJhdaBbUZ1mQ9QRs7IIvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znUo7O3Cz1saxwVm7CPYEFdH.jpg?f=fotoalbum_large

EV ontkoppeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yrP0XYeBZDRit7GXNNW1fm5FUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhLlBPOn1lSlj1zvaFurUOUz.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn gevoel is: Als de batterij onder de 80% gaat hij gewoon met 11kw laden. Gisteren moesten we ook bijladen, en dat ging ook goed.
Boven de 80 schakelt de beveiliging in, en gaat hij naar 1F. Op dat moment is het gevoelig voor overbelasting (elke keer als de hoofdzekering eruit ging was de batterij 85% danwel 93%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:07

PeaceNlove

Deugleuter

Waarom lopen de pijlen vanaf de zon(ne-panelen) en niet vanaf het grid? Dat klopt volgens mij niet. Op die manier kan ik me ook goed voorstellen dat de Zappi geen loadbalancing doet omdat er geen belasting vanaf het grid wordt gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik kan me ook niet voorstellen dat de zonnepanelen nu 11 kW produceren. Zeker met de setting op Fast zou er energie uit het net moeten komen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
CT klemmen verkeerd aangesloten/gemonteerd/ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik denk dat je CT's niet juist staan ingesteld. (Die pijlen vanaf het zonnetje wijzen daar in ieder geval op)
Verder zie ik ook geen Harvi of Hub. Heb je die?

Zo hoort het eruit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ShDAlGNGKojazp_lSUDB7VnEf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kS4k4QGxTGjv79Ea2p7E7ZI7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geen zonnepanelen.
Check even in de Zappi hoe de CT-klemmen ingesteld staan. Die moeten op 'Grid' staan.
Dat staat bij 'Other settings' --> 'Advanced' --> 'CT config'
Standaard pincode is 0000 om in dit menu te komen.

Wat je eerder zei dat de Zappi maar op 1 fase is aangesloten klopt in ieder geval niet. Dat 3'tje in je display is de hint... :9

Nog een vraagje:
Kan je (alleen als je dat durft!) even een foto maken van de groepenkast zonder de deksels. Dan kunnen we misschien kijken of de CT-klemmen op de juiste positie en orientatie zitten.

En wat voor auto heb je? KIA Soul lees ik net... 8)7

Nog een aanvulling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUh7Do0VsvwxSSBEBwMZEJK7NrU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OloeJXCeXVrWfU9NjsSSmpWq.png?f=user_large
De verschillende settings voor de CT's. Voor load balancing moeten ze op 'Grid' staan.

[ Voor 142% gewijzigd door Paling1 op 16-12-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
greatgonzo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:00:
[...]
Mijn gevoel is: Als de batterij onder de 80% gaat hij gewoon met 11kw laden. Gisteren moesten we ook bijladen, en dat ging ook goed.
Boven de 80 schakelt de beveiliging in, en gaat hij naar 1F. Op dat moment is het gevoelig voor overbelasting (elke keer als de hoofdzekering eruit ging was de batterij 85% danwel 93%)
Zoals de anderen ook al aangeven lijken je CT klemmen niet te werken.

Ik vermoed dat je auto bij 80% op 1 fase gaat laden om de laadsnelheid te verlagen.

11kW op 3-fase is 16A per fase. En dan heb je ruim 9A over voor andere gebruikers per fase (plus heel veel marge).
Maar als hij op 1 fase gaat laden (en je zappi is onjuist ingesteld) kan ie wel eens 32A gaan zitten laden op die ene fase = 7,2kW (en dat langzaam afbouwend). Dat is al veel te hoog voor je 3x25A hoofdzekering. Gooi je dan nog eens een andere verbruiker op dezelfde fase aan dan is het klaar.

Dus check je CT klemmen configuraties en je grid/net en device limits in de advanced settings van je zappi.

[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 16-12-2020 10:19 ]

Pagina: 1 ... 42 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen