prein2 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:37:
Hoewel mijn TNM paal load balancing ondersteunt denk ik niet dat het echt nodig is. Wasmachine, vaatwasser, quooker en inductieformuis zijn andere verbruikers, maar het is ook weer niet zo dat bij 25a je hoofd zekering meteen uitschakelt.. Ik ga het aankijken en bedenk dan of ik 't ga aanzetten... De kabels liggen in ieder geval onder de oprit door ervoor
Uiteraard hangt het, zoals bij herhaling aangegeven, van elk zijn eigen verbruikersprofiel af.
Voor mijn profiel was het niet echt nodig.
Onze Alfen EVE pro-line (1F - 32A) ondersteunt ook LB als hij gekoppeld wordt aan een digitale meter. Wij hebben (nog) geen digitale meter maar wel al een UTP wachtkabel getrokken tussen de laadpaal en de meterkast. Je weet in de toekomst inderdaad maar nooit.
Nabije toekomst waar ik me overigens nu al wel iets bij kan voorstellen (zie verder).
Inmiddels gebruiken we de laadpaal al bijna twee jaar en dit zonder LB.
Gewoon de laadsnelheid ingesteld op 4KW, wat ruim voldoende is voor ons profiel.
Wij hebben dan ook de gewoonte dat diegene welke thuiskomt met de EV hem inplugt op de laadpaal en diegene die vertrekt ontkoppelt bij vertrek. Zo is er altijd genoeg energie voorhanden in de accu (64 kWh).
Na twee jaar ook nog geen enkel technisch probleem gehad met de meterkast, hoofdautomaat (1F-40A) of automaat van de laadpaal (1F -32A). Noch met eender ander toestel of e-lijn. Nochtans is alles hier al jaren 100% elektrisch.
In de praktijk valt het dus zonder 11 kW paal en zonder LB heel goed mee.
Ook geen 'gedoe' met laden of iets vergeten of aan iets niet denken. Gewoon alle EV-gebruikers van in het begin de instelling aanleren van in- en uitpluggen bij thuisparkeren.
Wat de 'toekomst' betreft heb ik echter bewust voor een 7kW (monfase) laadpaal gekozen.
(Bekabeling en laadpaal zijn wel de 3f, uitvoering omdat dit geen meerkost was en in de optiek van 'wie er na mij komt heeft misschien liever toch 3f').
Gewoon uit economische overwegingen. En zozoveel mogelijk langzaam thuisladen.
Vanaf 01/01/2022 wordt hier (Belgisch-Vlaanderen) immers het capaciteitstarief ingevoerd.
Het forfaitaire basis 'nultarief' voor vermogensafname is 2.5 kW.
De tarieven daarboven zijn nog niet vastgelegd maar er circuleren al meerdere geruchten dat dit ongeveer 50€ per kW zal zijn bij overschrijden van van het 2.5 kW-tarief.
Het capaciteitstarief wordt ook gemeten per klokkwartier en de piek gelogd per kalendermaand.
De jaarlijkse eindafrekening bedraagt dan 1/12 van de totale maandgemiddelden.
Men kan zich dus wel voorstellen dat specifiek voor een thuislaadpaal voor een EV men iedere maand het tarief van de ingesteld waarde van de laadpaal gaat halen (een kwartier onafgebroken laden per maand is in de praktijk niets). En dat iedere maand. De maandpiek wordt dan ook gemakkelijk de jaarpiek.
De laadpaal gaat dus het grootste deel van de extra kost bepalen.
Indien je bv. een laadpaal van 11 kW hebt en je gebruikt hem ook (minstens één kwartier per maand) regelmatig voor die beschikbare 11 kW loopt de jaarafreking (extra voor dit gebruik) al vlug op tot 10 (11-2.5+normaal verbruik) maal 50 = 500 €.
Bij een 22 kW thuislaadpaal kan je zelf wel uitrekenen wat de meerkost gaat zijn.
Ik lees hier ook dat sommige gebruikers het 'comfort' niet willen opgeven om een paar extra euro te besparen door trager te laden.
Ieder maakt uiteraard zijn eigen rekening.
Ik heb dat extra geld er niet voor over want, volgens mijn verbruikersprofiel, heb ik in de praktijk dat laden aan 11-22 kW niet echt nodig. En al helemaal niet als er doorlopend te vermijden kosten aan verbonden zijn. Ik hou het dan wel op standaard 4KW.
Wel heb ik al beslist dat als het capaciteitstarief hier in huis geactiveerd wordt (dan krijg je sowieso 'gratis' een digitale meter) de loadbalancer via de UTP op de P1 van de DM zal geactiveerd worden.
Die heeft dan wel zijn nut. Al was het maar om bij voldoende zonnestroom zonder meerkost tot 7KW te kunnen laden.
[
Voor 5% gewijzigd door
IvoB2 op 13-12-2020 13:35
]