Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.053 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:47

prein2

Monument verduurzamen is leuk

@Wesnam Gaat het om een Newmotion laadpaal?
Deze paal kan loadbalancen via een DPM module (kost 82€ incl btw) of via de P1 poort van je slimme meter. In beide gevallen moet er een extra netwerkkabel van je meterkast naar de laadpaal worden getrokken. Als je dat direct doet vallen die kosten natuurlijk enorm mee.

DPM abonnement kost 60€ incl BTW per jaar.
Als je dus een P1 poort hebt, dan heb je de DPM module niet nodig, maar kan het ook via de P1 poort. Verder ligt het wel aan de verbruikers hoor. Kook je op inductie dan heb je er een grote verbruiker bij. Enkel je waterkoker en wasmachine zal wel loslopen. Maar als je niet wilt nadenken, dan moet je zeker een DPM abonnement nemen. afhankelijk van je situatie met of zonder module.

1000en euro's kost het in ieder geval niet..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Bart ® schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:43:
[...]

Wat een onzin. Elk apparaat met een beetje vermogen kan je hoofdzekering laten doorslaan. We zijn toch niet opeens allemaal debiel geworden 8)7. Load balancing is handig, maar zeker wel een overbodige luxe. Je bent immers ook prima in staat zonder load balancing niet tegelijk je oven, je frituurpan, en de waterkoker tegelijk aan te zetten. Gewoon even je gezonde verstand gebruiken. Als ik ga koken stel ik mijn auto in op 5A in plaats van op 16A. Dat is geen rocket science.

[...]

De inhoud van de vriezer declareren omdat je zelf niet hebt nagedacht over je eigen verbruik? Moet niet gekker worden :').
Wat een rare en lompe reactie. De grootste verbruiker van je aansluiting op gelijke voet zetten met simpele verbruikers. Je hoofdzekering schiet er echt niet ineens uit als je oven, frituur en waterkoker aan hebt staan. Een groep misschien, maar dat weet jij ook wel. Dat je dit zo stelt om een punt te maken is wat jammer. Het "niet opeens allemaal debiel geworden" slaat ook nergens op. Niet iedereen heeft zin om steeds de auto in lager verbruik te zetten als je andere apparaten gaat verbruiken. Zeker als er een simpele oplossing voor handen is. Het is ook he-le-maal geen rocket science om gewoon wel load balancing toe te passen
.
Gaan voor de besparing en er steeds rekening mee moeten houden vind ik, en gezien het aantal mensen dat load balancing wel heeft in dit topic, erg onhandig. Dat jij daar anders in staat maakt niet dat iemand anders debiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinberghuis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-10 09:10
Inspired schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:47:
[...]

Doorgaans alle 3F laadpunten wel. Je zou nu een kunnen kiezen die tot 22kW kan laden. Kun je op 1F tot 7,2kW laden als je auto dit ook aan kan. Als je weinig KMs maakt zou je ook gewoon met 3.6kW kunnen laden en aan een 11kW paal genoeg hebben. Al zijn veel ook 22kW standaard volgens mij tegenwoordig.
Oke, bedankt voor je snelle reactie. Denk jij dat het financieel aantrekkelijker is om de 3fase laadpaal dan mee te verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
erwinberghuis schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:35:
Oke, bedankt voor je snelle reactie. Denk jij dat het financieel aantrekkelijker is om de 3fase laadpaal dan mee te verhuizen?
De kosten voor het aansluiten zijn meestal het hoogste. Kan je die anderhalf jaar in je huidige huis niet overbruggen met een granny charger op een (goed) stopcontact?

Afhankelijk van hoeveel je rijdt kan dat een prima oplossing zijn. Of eventueel anderhalf jaar openbaar laden. Het ligt natuurlijk aan het prijsverschil en hoe duur het installeren bij jou is (dus alles, exclusief de laadpaal), maar de kans is groot dat je best veel openbare laadpaal kWh's kan laden voor het bedrag van het installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

InterCC schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:29:
[...]

Wat een rare en lompe reactie. De grootste verbruiker van je aansluiting op gelijke voet zetten met simpele verbruikers. Je hoofdzekering schiet er echt niet ineens uit als je oven, frituur en waterkoker aan hebt staan. Een groep misschien, maar dat weet jij ook wel.
Een oven, frituurpan, en waterkoker kunnen samen prima meer dan 25A gebruiken, maar dat weet jij ook wel :).
Dat je dit zo stelt om een punt te maken is wat jammer. Het "niet opeens allemaal debiel geworden" slaat ook nergens op. Niet iedereen heeft zin om steeds de auto in lager verbruik te zetten als je andere apparaten gaat verbruiken.
Je hoeft het maar 1x te doen hoor.
Zeker als er een simpele oplossing voor handen is. Het is ook he-le-maal geen rocket science om gewoon wel load balancing toe te passen
.
Waar zeg ik dat? Maar het kost wel geld, en het is geen noodzaak.
Gaan voor de besparing en er steeds rekening mee moeten houden vind ik, en gezien het aantal mensen dat load balancing wel heeft in dit topic, erg onhandig. Dat jij daar anders in staat maakt niet dat iemand anders debiel is.
Je bent wel goed in mijn woorden verdraaien. Beetje raar en lomp.

Cunning linguist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:58
Waarom zou je een paal nemen zonder load balancing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nog een anekdote: 3x25A, elektrisch koken, 3x16A laadpaal met een Zoe die dat ook trekt: 5 jaar lang probleemloos zonder loadbalancing.
Nu een 2019 Kona op die lader (dus maar 1x16A gebruikt), inductiekoken, ook geen centje pijn.

Maar foolproof is het niet. In tegenstelling tot de andere apparatuur staat de Kona makkelijk 20 uur power te lurken, waardoor gelijktijdigheid een zekerheidje is. Voor mijn schoonmoeder (cq iedereen die zijn groepenkast liever niet openmaakt en/of niet weet hoe een hoofdzekering er uit ziet en/of verzegelde hoofdzekeringen heeft) zou ik dus zeker aanraden om automatisch terugschakelen te regelen.
@baronruud tweedehands paal, soms abonnementskosten, besparen graafwerk (als er al een geschikte leiding voor stroom ligt).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Ik heb de Eve Single Pro met sim kaart van Alfen.
Nu is deze netjes door de elektricien geïnstalleerd. Deze adviseerde om zelf een account aan te maken bij Alfen, anders loopt alles via hem. Zo gezegd zo gedaan zul je denken.

Inmiddels al paar keer met Alfen gebeld. Blijkt dat er een ticket naar hun technische dienst moet die een backoffice opzet om aan de paal te koppelen en tot die tijd gaat de paal niets doen.

Aangezien ik er een met SIM heb kan ik ook pas verbinden als dat geregeld is, of ik moet hem opnieuw open schroeven en een UTP kabel verbinden (wat niet gaat werken want het betreft een nieuwe woning waar nog geen internet aansluiting zit).

Hebben jullie dezelfde ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
Proton_ schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:02:
Nog een anekdote: 3x25A, elektrisch koken, 3x16A laadpaal met een Zoe die dat ook trekt: 5 jaar lang probleemloos zonder loadbalancing.
Nu een 2019 Kona op die lader (dus maar 1x16A gebruikt), inductiekoken, ook geen centje pijn.

Maar foolproof is het niet. In tegenstelling tot de andere apparatuur staat de Kona makkelijk 20 uur power te lurken, waardoor gelijktijdigheid een zekerheidje is. Voor mijn schoonmoeder (cq iedereen die zijn groepenkast liever niet openmaakt en/of niet weet hoe een hoofdzekering er uit ziet en/of verzegelde hoofdzekeringen heeft) zou ik dus zeker aanraden om automatisch terugschakelen te regelen.
@baronruud tweedehands paal, soms abonnementskosten, besparen graafwerk (als er al een geschikte leiding voor stroom ligt).
Helemaal gelijk! Het kan prima werken. We kennen alleen de privé situatie van mensen niet en of iemand een warmtepomp heeft, zware inductiekookplaat en hobbykok is en zoals je heel treffend beschrijft ook niet hoe de groepenkast zit en/of verzegeld. Daarnaast speelt gemak en zorgloosheid voor verschillende mensen ook een belangrijke rol. Vanaf een forum is dat niet te beoordelen en al helemaal niet te veroordelen zoals sommige dat nodig vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesnam
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 16:04
prein2 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:38:
@Wesnam Gaat het om een Newmotion laadpaal?
Deze paal kan loadbalancen via een DPM module (kost 82€ incl btw) of via de P1 poort van je slimme meter. In beide gevallen moet er een extra netwerkkabel van je meterkast naar de laadpaal worden getrokken. Als je dat direct doet vallen die kosten natuurlijk enorm mee.

DPM abonnement kost 60€ incl BTW per jaar.
Als je dus een P1 poort hebt, dan heb je de DPM module niet nodig, maar kan het ook via de P1 poort. Verder ligt het wel aan de verbruikers hoor. Kook je op inductie dan heb je er een grote verbruiker bij. Enkel je waterkoker en wasmachine zal wel loslopen. Maar als je niet wilt nadenken, dan moet je zeker een DPM abonnement nemen. afhankelijk van je situatie met of zonder module.

1000en euro's kost het in ieder geval niet..
Jep een newmotion paal. HR is er nu mee bezig om te bespreken. Ik wil er in ieder geval niet al teveel over hoeven nadenken. Ik kook inductie, heb een gezin waarbij er dagelijks wasjes draaien en de droger aanstaat, de oven z'n werk regelmatig doet. Mocht HR toch moeilijk blijven doen zal ik er nog eens op terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 21:53
InterCC schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:50:
[...]

Dat is wat ik bedoelde. In je initiële bericht leek het alsof je de aardlek, automaat/aftakking (of wat men ook kiest in de situatie met lader) naast de bestaande automaat zou plaatsen. Afhankelijk van interpretatie kan dat wel een dingetje zijn (in mijn ABB kast prik je 'm dan gewoon in de rail onder bestaande aardlek en valt het tezamen met 3 andere groepen). :)
Even voor de zekerheid... 😄 Ik heb het nu als volgt aangesloten:
Voeding van netbeheerder Fluvius gaat naar differentiëel van 300mA met daarachter automaten voor het huis. Na de differentiëel van 300mA vertrek ik naar 2 differentieels van 30mA waarvan er 1 is voor x aantal automaten voor het huis en de andere enkel* de automaat van de laadpaal voedt. De differentiëel voor de laadpaal zou ook van voor de 300mA diff gevoed mogen worden maar dat erna lijkt me ook ok. Klopt? 😊 *Verder heb ik nog een 230V stopc geplaatst op een andere parkeerplaats waar ik eventueel de Granny kan gebruiken. Dit stopcontact heeft een aparte 2P automaat die ook van achter de differentiëel van de laadpaal komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:16
InterCC schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Helemaal gelijk! Het kan prima werken. We kennen alleen de privé situatie van mensen niet en of iemand een warmtepomp heeft, zware inductiekookplaat en hobbykok is en zoals je heel treffend beschrijft ook niet hoe de groepenkast zit en/of verzegeld. Daarnaast speelt gemak en zorgloosheid voor verschillende mensen ook een belangrijke rol. Vanaf een forum is dat niet te beoordelen en al helemaal niet te veroordelen zoals sommige dat nodig vinden. :)
Het gaat ook eigenlijk om de momenten van onoplettendheid. Als je vrouw toch net de wasmachine en de droger aangezet heeft zonder dat je het weet, even de boiler in de keuken leeggebruikt heeft, alvast gaat koken en de auto ook nog eens staat te laden. Dan is het zuur als je hoofdzekering eruit knalt. Maar als je hoofdautomaten hebt, is het ook weer ander verhaal :+

Weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik krijg mijn vrouw absoluut niet uitgelegd hoe ze rekening zou moeten houden met niet teveel apparaten tegelijk aan en dan ook nog de auto laden. Die interesseert dat gewoon niet, die wil gemak en zich niet aan een laadschema aanpassen. Die wil gewoon voldoende snel laden voor der avonddienst en geen gezeur. Die LB is het hier in dat opzicht al zeker waard ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Davy_Rx schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:32:
[...]

Even voor de zekerheid... 😄 Ik heb het nu als volgt aangesloten:
Voeding van netbeheerder Fluvius gaat naar differentiëel van 300mA met daarachter automaten voor het huis. Na de differentiëel van 300mA vertrek ik naar 2 differentieels van 30mA waarvan er 1 is voor x aantal automaten voor het huis en de andere enkel* de automaat van de laadpaal voedt. De differentiëel voor de laadpaal zou ook van voor de 300mA diff gevoed mogen worden maar dat erna lijkt me ook ok. Klopt? 😊 *Verder heb ik nog een 230V stopc geplaatst op een andere parkeerplaats waar ik eventueel de Granny kan gebruiken. Dit stopcontact heeft een aparte 2P automaat die ook van achter de differentiëel van de laadpaal komt.
Het lijkt alsof de situatie in Nederland en België aanzienlijk anders zijn. In Nederland is er achter de voeding van de netbeheerder 1 aardlek en daarachter maximaal 4 automaten. Jij beschrijft een aardlek met daarachter een andere automaat.
In jouw situatie zou ik het denk ik achter de eerste 300mA aardlek plaatsen, zodat het nog voor andere verbruikers zit niet gedeeld met andere automaten. Ik ken de regels niet, maar ga daarin mee met jouw redenatie. Indien de laadpaal geen eigen DC lekbeveiliging heeft zou die nog tussen 300mA aardlek en laadpaal geplaatst moeten.
Volgens jouw situatie zou dan 300mA aardlek -> aardlek met DC beveiliging -> laadpaal de volgorde zijn. Heeft je laadpaal wel een DC beveiliging dan zou:
300mA aardlek -> aardlekautomaat -> laadpaal de volgorde zijn

Reden om er nog een aardlek tussen te plaatsen is zodat je vanuit je meterkast de installatie kunt schakelen en de kabel ook aardlek beveiligd is. De DC beveiliging lijkt mij overal een vereiste en zal dus ook toegepast moeten worden als de laadpaal er geen beschikking over heeft.
Misschien nog wel even een telefoontje naar een elektriciën om te valideren?

Wat voor een lader gebruik je en pas je load balancing toe? In dat geval zou de 'aparte' aftakking geen andere verbruikers mogen hebben en zou het andere stopcontact op een eigen groep moeten zitten (welke wel gewoon onderdeel mag zijn van de bestaande installatie en dus onderdeel kan zijn van één van de twee 30mA aardlekschakelaars.

Dat is, denk ik (want nogmaals; ik ben niet op de hoogte van wetgeving in België) de situatie zoals het hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
InterCC schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:07:
[...]

Het lijkt alsof de situatie in Nederland en België aanzienlijk anders zijn. In Nederland is er achter de voeding van de netbeheerder 1 aardlek en daarachter maximaal 4 automaten. Jij beschrijft een aardlek met daarachter een andere automaat.
In jouw situatie zou ik het denk ik achter de eerste 300mA aardlek plaatsen, zodat het nog voor andere verbruikers zit niet gedeeld met andere automaten. Ik ken de regels niet, maar ga daarin mee met jouw redenatie. Indien de laadpaal geen eigen DC lekbeveiliging heeft zou die nog tussen 300mA aardlek en laadpaal geplaatst moeten.
Volgens jouw situatie zou dan 300mA aardlek -> aardlek met DC beveiliging -> laadpaal de volgorde zijn. Heeft je laadpaal wel een DC beveiliging dan zou:
300mA aardlek -> aardlekautomaat -> laadpaal de volgorde zijn

Reden om er nog een aardlek tussen te plaatsen is zodat je vanuit je meterkast de installatie kunt schakelen en de kabel ook aardlek beveiligd is. De DC beveiliging lijkt mij overal een vereiste en zal dus ook toegepast moeten worden als de laadpaal er geen beschikking over heeft.
Misschien nog wel even een telefoontje naar een elektriciën om te valideren?

Wat voor een lader gebruik je en pas je load balancing toe? In dat geval zou de 'aparte' aftakking geen andere verbruikers mogen hebben en zou het andere stopcontact op een eigen groep moeten zitten (welke wel gewoon onderdeel mag zijn van de bestaande installatie en dus onderdeel kan zijn van één van de twee 30mA aardlekschakelaars.

Dat is, denk ik (want nogmaals; ik ben niet op de hoogte van wetgeving in België) de situatie zoals het hoort te zijn.
Ik heb een Extenderr van Powerdale met loadbalancing. Deze heeft een DC bewaking van 6mA on board. Mijn aansluiting is als volgt:
300mA aardlek -> aardlekautomaat 30mA (type A) -> automaat 32A C -> laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Davy_Rx schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:34:
[...]

Ik heb een Extenderr van Powerdale met loadbalancing. Deze heeft een DC bewaking van 6mA on board. Mijn aansluiting is als volgt:
300mA aardlek -> aardlekautomaat 30mA (type A) -> automaat 32A C -> laadpaal
Klinkt prima, maar de automaat heeft dan toch geen functie en zou er tussenuit kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
InterCC schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:35:
[...]

Klinkt prima, maar de automaat heeft dan toch geen functie en zou er tussenuit kunnen?
In principe wel. Men heeft het me zo aangeboden in de groothandel waar ik alles gekocht heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:17
Wesnam schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:51:
Kort vraagje, ik heb sinds een maand de polestar 2 en mijn werkgever heeft opdracht gegeven aan de LM om een thuislaadpaal offerte aan te vragen. Nu is de offerte binnen en wil mijn werkgever de dynamic powermanagement module eruit laten halen om dit volgens hen onzin is. Prima, maar ik werd gisteren gebeld door Newmotion met de vraag of ik dit wel zeker wist omdat de kans op overbelasting groot is juist omdat het een Polestar betreft. Betreft een 3x25 aansluiting.

Ik heb me snel een beetje geprobeerd in te lezen maar kom er niet zo snel uit. Kan iemand me helpen het antwoord te vinden of deze dynamic power management overbodige luxe is of niet?
Als je werkgever dan de jaarlijkse kosten van verzwaring huisaansluiting betaalt is het geen issue >:)
(is maar € 800/jaar of zo om van 3x25 naar 3x 35A te gaan).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Bart ® schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Wie zegt dat je er over na hoeft te denken? Stel je auto of laadpaal in op 5A en je hoeft nergens over na te denken. Niemand dwingt je om altijd op 16A te laden. Net als dat niemand je dwingt om je oven te gebruiken.
Jij hebt blijkbaar geen Poolstar als je die op 5A ooit vol denkt te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
eltron schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:03:
[...]

Jij hebt blijkbaar geen poolstar als je die op 5A ooit vol denkt te krijgen.
6A is toch ook minimum? Begreep dat daarom de Zappi minimaal op 1,4kW laadt.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ophidian schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:10:
[...]

6A is toch ook minimum? Begreep dat daarom de Zappi minimaal op 1,4kW laadt.
is ook een goeie ja, verschilt geloof ik per auto en de ene is er gevoeliger voor dan de andere.
in elk geval moet je in veel gevallen bij 5A uit gaan van een zodanig laadverlies dat er aan netto laden bijna niets over blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Davy_Rx schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:43:
In principe wel. Men heeft het me zo aangeboden in de groothandel waar ik alles gekocht heb...
Een aardlekautomaat en daarachter nog automaat lijkt mij ook niet nuttig. Persoonlijk zou ik ook niet twee aardlekken achter elkaar aansluiten. Waarom kan die 30mA alamat niet rechtstreeks op de voeding maar moet dat eerst via een 300mA aardlek?

Ik denk dat je het beter in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 navragen. Daar zijn mensen met veel meer verstand van regeltjes en voor zover ik weet ook die weten hoe het in België moet zijn. Het kan best zijn dat de regels daar anders zijn en het dus wel heel gebruikelijk of noodzakelijk is hoe je het nu aan wil sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:45
JeroenE schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 07:32:
[...]
Een aardlekautomaat en daarachter nog automaat lijkt mij ook niet nuttig. Persoonlijk zou ik ook niet twee aardlekken achter elkaar aansluiten. Waarom kan die 30mA alamat niet rechtstreeks op de voeding maar moet dat eerst via een 300mA aardlek?
Kan mij herinneren dat in belgie er altijd eerste een 300mA zit en er achter 30mA. Reden is logisch natuurlijk, dat de 300mA een totale lekkage van 300mA over het hele huis beperkt en de 30mA alleen voor bepaalde groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Edit: even naar een ander topic.

[ Voor 96% gewijzigd door JeroenE op 07-01-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]
Voor wat het waard is:
Hier (België) is de Alfen EVE 1F-32A laadpaal aangesloten op een 32A automaat en een aardlek 40A/0.03A met karakteristiek A.
Staat wel in een afzonderlijke IP40 automatenkast.
Geïnstalleerd door een elekctricien en zo goedgekeurd door erkend keuringsbedrijf.

Het max. van 4 automaten geldt hier duidelijk niet. In de hoofdautomatenkast heb ik na de 0.3 A aardlek tientallen automaten staan verdeeld over vier automatenkasten (met telkens een extra 0.03 A aardlek voor de natte kringen per automatenkast).

Op de laadpaal staat een extra 0.03A aardlek om dat dit een extra 'natte' kring is (laadpaal staat buiten).

Dat alles op de 40A automaat in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-10 12:42
baronruud schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:58:
Waarom zou je een paal nemen zonder load balancing?
Ik heb een Zappi en heb al een paar keer gezien dat die de laadsnelheid omlaag regelt als de oven of kookplaat aanstaat. Lijkt me erg onhandig zonder load balancer. En dankzij de Zappi en mijn zonnepanelen kan ik zelfs laden op 32A met een 25A hoofdzekering als de zon schijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
pzijde schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Ik heb een Zappi en heb al een paar keer gezien dat die de laadsnelheid omlaag regelt als de oven of kookplaat aanstaat. Lijkt me erg onhandig zonder load balancer. En dankzij de Zappi en mijn zonnepanelen kan ik zelfs laden op 32A met een 25A hoofdzekering als de zon schijnt.
Is maar net hoe je zelf je leven wenst te regelen.
Heb al twee jaar een 32A Alfen eve SPL en de utp voor loadbalancing is niet aangesloten.
In de praktijk nog nooit een probleem gehad.
De EV staat dan ook ingesteld om thuis aan. 4 kW te laden.
Dat kan de installatie het jaar rond zonder probleem aan.
Heb wel een 40A hoofdzekering. Zelfs in de winter dus 9 kW beschikbaar.

Zoals we er nu op ingesteld zijn zou loadbalancing enig meercomfort bieden maar meer ook niet.
We gaan er dus geen onnodige extra kosten voor maken. :)

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 07-01-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
klompje65 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:29:
Zoek een EV lader met dynamic load balancing en smart functies - nu nog niet nodig door slechts prive gebruik auto maar op termijn wellicht wel..Wil dus nu toekomst bestendige oplossing omdat ik niet over 5 jaar weer een andere laadoplossing wil plaatsen. Het gaat om 3 fase oplossing met gezien op de toekomst 22 kW (nu nog 11 kW is voldoende). Wil wandmontage en liefst geen kabel over de muur maar liever door de muur en dan via kruipruimte naar meterkast. Liefst ook optimaal gebruik van onze zonnepanelen maar daar zie ik nog niet alle voordelen van in. In de winter wekken we te weinig op, in de zomer rijden we te weinig om iedere dag het overschot te 'tanken'. Verder is de auto ook vaak overdag weg dus dan kun je niet opladen.
Hoe dan ook, ik kom nu dan ook uit bij 2 kandidaten, te weten de Webasto Live en de Alfen Eve Single Pro-line. Maar beide lijken hun na- en voordelen te hebben. Ik zoek nog bevestiging van deze punten...

- de Webasto heeft een externe Modbus kWh meter nodig in de meterkast. op zich prima maar neemt ook weer 4 modules in beslag in mijn groepenkast (naast de al benodigde aardlek met ook 4 modules) terwijl ik toch ook al een P1 poort heb. De Alfen kan wel met de P1 poort load balancing toepassen.
- de Alfen lijkt aan de achterkant geen doorvoermogelijkheid te hebben voor de stroomkabel. Je moet daar wel de kabel via de onderkant naar buiten laten komen (zo lijkt het tenminste) en dan over de muur naar de grond of via een bocht alsnog door de muur (maar dat vind ik helemaal geen fraaie oplossing). De Webasto heeft wel een kabeldoorvoer aan de achterkant.

Kloppen deze zaken zo? Overigens is alle relevante extra informatie over beide in een vergelijking welkom! Zaken die ik misschien over het hoofd zie in de vergelijking.
Na nog wat verder onderzoek lijkt de Webasto toch af te vallen. Dit omdat als ik het goed begrijp wanneer ik load balancing wil toepassen met de Webasto dat alleen via RS485 Modbus kan wat op zich heel mooi is maar waarvoor een Energy Manager nodig is. Dat is op zich ook nog prima maar de meeste zijn DIN rail Energy Managers van tenminste 6 modules breed. Dat zou betekenen dat ik met de Webasto die ook geen DC lekstroom detectie in de kast heeft dus totaal 6+4+4 = 14 modules in mijn groepenkast nodig heb voor een fatsoenlijke installatie met load balacing.
Heb ik het mis of kunnen jullie je hierin vinden? Hoe doen ze dat in andere installaties?? Ik heb 2 kasten van totaal 440x330 mm met totaal 48 modules. Ik dacht dat het redelijk OK was maar op deze manier gaat het wel heel hard. Ideeen!?
Voor de Zappi zou ik volgens mij voor dezelfde functionaliteit met 4 modules (DIN rail) uit kunnen - namelijk wel DC lekstroom detectie aan boord en met Harvi en CT klemmen geen extra modules nodig. Klopt dit?
Bij de Alfen geldt volgens mij ook dat ik met 4 modules uitkan - geen CT klemmen nodig maar via P1 poort. Alleen optioneel zou deze ook via een RS485 Modbus additioneel 6 modules kunnen gaan gebruiken mocht dat op termijn zin hebben. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
IvoB2 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:31:
[...]

Is maar net hoe je zelf je leven wenst te regelen.
Heb al twee jaar een 32A Alfen eve SPL en de utp voor loadbalancing is niet aangesloten.
In de praktijk nog nooit een probleem gehad.
De EV staat dan ook ingesteld om thuis aan. 4 kW te laden.
Dat kan de installatie het jaar rond zonder probleem aan.
Heb wel een 40A hoofdzekering. Zelfs in de winter dus 9 kW beschikbaar.

Zoals we er nu op ingesteld zijn zou loadbalancing enig meercomfort bieden maar meer ook niet.
We gaan er dus geen onnodige extra kosten voor maken. :)
Wat voor een EV heb je? Ik heb een 80 kW accu en dan is er 11 uur nodig als ik de accu leeggereden heb om weer vol te raken. Het gebeurd niet vaak, maar ik wil er eigenlijk ook gewoon niet over na moeten denken en wil het zo gemakkelijk en foutloos mogelijk. Dus laden is 1F altijd met 7,2kWh (al zie ik dat er 7,3/7,4kWh in gaat en de auto zo'n 300w minder laadt) en wil dan moet na moeten denken over wel of niet oven en waterkoker tegelijk aan hebben.
De load balancing voor het gemak was voor mij een harde vereiste. Het kan absoluut zonder, maar ik zou ook met een mindere auto afkunnen, geen robotstofzuiger, niemand die buiten de ramen komt lappen en zo. Gemak vind ik daarin, zeker voor de auto en thuis apparaten kunnen gebruiken, erg belangrijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11-2024

lux

Binnenkort tevens gelukkige eigenaar van een mooie Tesla Model 3 Performance (2021).
Ik moet dus dringend een laadoplossing uitwerken voor thuis. Hiervoor had ik graag jullie advies ingeroepen.
Ik hoor allerlei mensen verschillende dingen roepen en ik ken er zelf te weinig van. Ik wil voorkomen dat ik onnodige kosten maak aangezien ik de laadoplossing zelf ga financieren niettegenstaande dit een bedrijfswagen betreft.

Situatie:
Land = België
Aansluiting = 1x40A
Afstand paal-meterkast = 25-30m

Wens:
- snelst mogelijke manier van opladen thuis (zonder rekening te moeten houden met andere grote stroomgebruikers)
- mogelijkheid om legaal/wettelijk maandelijkse laadkosten door te factureren naar werkgever
- best compatibiliteit wagen - laadoplossing

Mogelijke oplossing:
- aparte 3 fasen aansluiting 3x25A voor de laadoplossing met aparte meter
(kan dit überhaupt op dezelfde naam? Dit is een appartementsgebouw)
- Tesla Wall Connector (v1? Jammer genoeg duurt het eeuwig tot de v3 naar Europa komt)

Wat heb ik hiervoor allemaal nodig?

 MacBook Air 13" | Canon EOS Digital 400D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap | Grip BG-E3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
InterCC schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:14:
[...]

Wat voor een EV heb je? Ik heb een 80 kW accu en dan is er 11 uur nodig als ik de accu leeggereden heb om weer vol te raken. Het gebeurd niet vaak, maar ik wil er eigenlijk ook gewoon niet over na moeten denken en wil het zo gemakkelijk en foutloos mogelijk. Dus laden is 1F altijd met 7,2kWh (al zie ik dat er 7,3/7,4kWh in gaat en de auto zo'n 300w minder laadt) en wil dan moet na moeten denken over wel of niet oven en waterkoker tegelijk aan hebben.
De load balancing voor het gemak was voor mij een harde vereiste. Het kan absoluut zonder, maar ik zou ook met een mindere auto afkunnen, geen robotstofzuiger, niemand die buiten de ramen komt lappen en zo. Gemak vind ik daarin, zeker voor de auto en thuis apparaten kunnen gebruiken, erg belangrijk. :)
67/64 kWh accu.
Gelukkig nog nooit leeg gereden voor ik 'm moest bijladen. :+
Thuis laden is in het slechtste geval in de range 15-100%.
Maar meestal tussen 50-80%.
Drie keer per maand aan de DC50 voor een vlugge 20 kWh.
En alles is in en rond de woning al jaren 100% elektrisch.

Wanneer loadblancen aan de Alfen mogelijk wordt doe ik het ook hoor.
Maar ik ga er geen extra kosten voor maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davy_Rx
[...]

Ik denk dat je het beter in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 navragen. Daar zijn mensen met veel meer verstand van regeltjes en voor zover ik weet ook die weten hoe het in België moet zijn. Het kan best zijn dat de regels daar anders zijn en het dus wel heel gebruikelijk of noodzakelijk is hoe je het nu aan wil sluiten.
Ik heb de keurder, die mijn installatie morgen komt keuren, vanmorgen gecontacteerd en hij bevestigde mij dat mijn uitsluiting klopt. Dus voor een lader met DC bewaking van 6mA on board is de aansluiting in België als volgt:
300mA aardlek -> aardlekautomaat 30mA (type A) -> automaat 32A C -> laadpaal.
Ik heb specifiek gevraagd of de automaat er moet staan en hij zei van wel. Als de laadpaal niet voorzien was van een DC bewaking moest de 30mA aardlekschakelaar type A vervangen worden door een (veel duurdere) van het type B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
Davy_Rx schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:14:
[...]

Ik heb de keurder, die mijn installatie morgen komt keuren, vanmorgen gecontacteerd en hij bevestigde mij dat mijn uitsluiting klopt. Dus voor een lader met DC bewaking van 6mA on board is de aansluiting in België als volgt:
300mA aardlek -> aardlekautomaat 30mA (type A) -> automaat 32A C -> laadpaal.
Ik heb specifiek gevraagd of de automaat er moet staan en hij zei van wel. Als de laadpaal niet voorzien was van een DC bewaking moest de 30mA aardlekschakelaar type A vervangen worden door een (veel duurdere) van het type B.
Goed te weten, maar ik vind het wel interessant, omdat een aardlekautomaat de aardlekschakelaar én automaat combineert. Nogmaals een automaat is dan dubbelop. Of is het een aardlekschakelaar ipv een aardlekautomaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davy_Rx
InterCC schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:22:
[...]

Goed te weten, maar ik vind het wel interessant, omdat een aardlekautomaat de aardlekschakelaar én automaat combineert. Nogmaals een automaat is dan dubbelop. Of is het een aardlekschakelaar ipv een aardlekautomaat?
Idd. Dat heb ik verkeerd verwoord. Sorry... 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05:43

Boy

www.byoscoop.nl

Ok, ik begrijp het niet helemaal en ik kom er niet wijs uit met de installateur via mail, maar ik wil 7,4 kW kunnen laden op 1 fase aansluiting.

Ik heb een Zappi, ik heb 1 fase / 40a momenteel.
Grid limit heb ik op 38A ingesteld
Device limit op 19.8A. Maar dit laatste beperkt natuurlijk de wattage (als ik de juiste term gebruik). Ik haal nu 4.4kW, maar als ik hier lees https://www.zappi.info/faq-howto/22-zekering zou ik gewoon de device limit op 32A kunnen zetten zonder een probleem en dat ik dan 7,2kW kunnen trekken, toch?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Boy schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:57:
Ok, ik begrijp het niet helemaal en ik kom er niet wijs uit met de installateur via mail, maar ik wil 7,4 kW kunnen laden op 1 fase aansluiting.

Device limit op 19.8A. Maar dit laatste beperkt natuurlijk de wattage (als ik de juiste term gebruik). Ik haal nu 4.4kW, maar als ik hier lees https://www.zappi.info/faq-howto/22-zekering zou ik gewoon de device limit op 32A kunnen zetten zonder een probleem en dat ik dan 7,2kW kunnen trekken, toch?
Ja, als je de zappi zelf op 32A hebt afgezekerd. Device limit op 19,8A klinkt alsof de Zappi aan een 20A zekering hangt. En dan gaat dus niet je hoofdzekering, maar wel de zekering van je Zappi eruit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

prein2 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:16:
[...]

Ja, als je de zappi zelf op 32A hebt afgezekerd. Device limit op 19,8A klinkt alsof de Zappi aan een 20A zekering hangt. En dan gaat dus niet je hoofdzekering, maar wel de zekering van je Zappi eruit..
Ah, mss dat daarom de installateur zegt dat bij mij de Zappi op 20A is afgezekerd: ik krijg later een verzwaring 3 fase / 25A en heb 'm momenteel nog op 1 fase aangesloten, Enexis moet nog langskomen.

Maar dus niet alle Zappi's zijn gelijk afgezekerd en sommige hebben 20A en andere 32A dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Boy schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:18:
[...]

Ah, mss dat daarom de installateur zegt dat bij mij de Zappi op 20A is afgezekerd: ik krijg later een verzwaring 3 fase / 25A en heb 'm momenteel nog op 1 fase aangesloten, Enexis moet nog langskomen.

Maar dus niet alle Zappi's zijn gelijk afgezekerd en sommige hebben 20A en andere 32A dan?
Die zekering zit in je meterkast. De installateur heeft als het goed is een extra groep (zekering) bijgeplaatst. Daarop staat welke waarde die heeft. Zal nu wel B20 of C20 staan. oftewel 20A.

edit: een losse 32A zekering kost ongeveer 10€, Maar wellicht is je kabel te dun. Installateur raadplegen dus 🤭

[ Voor 43% gewijzigd door prein2 op 08-01-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

prein2 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:20:
[...]

Die zekering zit in je meterkast. De installateur heeft als het goed is een extra groep (zekering) bijgeplaatst. Daarop staat welke waarde die heeft. Zal nu wel B20 of C20 staan. oftewel 20A.

edit: een losse 32A zekering kost ongeveer 10€, dus als je tijdelijk wilt profiteren van die hogere laadstroom kost je dat 10€ plus de installateur dit het voor je moet installeren. Overigens mag je het ook zelf doen van de wet, maar als je niet weet wat je doet kan dat behoorlijk gevaarlijk zijn, dus beter laten doen.
Ja, er is een extra groep bijgeplaatst volgens mij, 3 schakelaars voor elke fase + 1 ernaast die ze alle 3 aan/uit zet. Dat zal het dan moeten zijn.

Ik hou het wel even zoals het nu is. De auto is van 20 tot 80% in 10 uurtjes tijd of zo, dat is voldoende als ie 's avonds aan de lader gaat. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-10 15:19
Boy schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:26:
[...]3 schakelaars voor elke fase + 1 ernaast die ze alle 3 aan/uit zet. Dat zal het dan moeten zijn.
Dat zijn dus 3 groepen (automaten) en 1 aardlekschakelaar :).

Op de Zappi moet je de device limit op 31,8 A instellen, mits je deze op een 32A groep hebt, maar zo te horen heb jij maar een 20A groep, dus dan is je maximum de waarde die het dichtst onder de 20 zit, dus in dit geval 19,8.

De grid limit is de waarde van je aansluiting, dus als je 1x35A hebt, zet je die op 35A, bij 3x25A moet die op 25A staan.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Boy schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:18:
[...]

Weet je wel zeker dat je die "verzwaring" wel wilt?
3x25A betekent dus dat je met een 1F auto minder kunt laden.
Als je 3F auto hebt die op 11kW kan ligt dit anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:59
eltron schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:26:
[...]

Weet je wel zeker dat je die "verzwaring" wel wilt?
3x25A betekent dus dat je met een 1F auto minder kunt laden.
Als je 3F auto hebt die op 11kW kan ligt dit anders.
Hangt ook van de laadpaal af hoe die zich kan presenteren aan de output kant. Al zijn die geavanceerde modellen wel een stukje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-10 22:02
En de auto, een model 3 kan op 1 fase ook vrij snel laden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-10 18:25
Boy schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:57:

Ik heb een Ampera-e van september 2020 (MY2019?) met een 1F Zappiv2. Mijn huisinstallatie is 1x40A. Mijn Ampera-e laad op 7,4kW. Voor de Ampera-e zou 3x25A een verslechtering zijn.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:02
prein2 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:20:
[...]

edit: een losse 32A zekering kost ongeveer 10€, dus als je tijdelijk wilt profiteren van die hogere laadstroom kost je dat 10€ plus de installateur dit het voor je moet installeren. Overigens mag je het ook zelf doen van de wet, maar als je niet weet wat je doet kan dat behoorlijk gevaarlijk zijn, dus beter laten doen.
Pas je op wat je allemaal adviseert? Als er een 2.5mm2 kabel ligt en hij op jouw advies af gaat fikt zn kabel er mogelijk uit..

Je zegt wel dat het behoorlijk gevaarlijk kan zijn maar je doet alsof het aan die zekering ligt dat hij niet zwaarder kan, die zekering is waarschijnlijk gekozen op de kabel dikte die er achter zit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:02
swhnld schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:35:
[...]

Hangt ook van de laadpaal af hoe die zich kan presenteren aan de output kant. Al zijn die geavanceerde modellen wel een stukje duurder.
Alle thuis laadpalen 'presenteren' zich het zelfde aan de output kant. Op een enkele dure na met een dc omvormer er in of die van 2 fase's een kan maken. Maar die zijn erg zeldzaam..
Met de rest ga je er op achteruit als je met een 1 fase auto naar 3x25 ampère gaat.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
Heb thuis een ecotap paal geïnstalleerd met load balancing. Werkt goed:
Auto staat aan de paal. netjes continu 11 kW op de S0 van de slimme meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1GZ9JVeU4IIkUZplpDkxkMi6nI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HsV7xkeeokhaRZ00LfSYAp2O.png?f=fotoalbum_large
Rond 19.30 waterkoker aangezet en de auto laadt even wat minder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1csBBrl_Gt4wl1hppUEcMt03W0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yBsV0Lqd8EjIhVoMjwLVXuMz.png?f=fotoalbum_large
Ding is dus niet helemaal goed geconfigureerd, want hij moet pas terugregelen als ik richting de 17kW ga...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
StevenK schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:29:
Heb thuis een ecotap paal geïnstalleerd met load balancing. Werkt goed:
Auto staat aan de paal. netjes continu 11 kW op de S0 van de slimme meter.
[Afbeelding]
Rond 19.30 waterkoker aangezet en de auto laadt even wat minder.
[Afbeelding]
Ding is dus niet helemaal goed geconfigureerd, want hij moet pas terugregelen als ik richting de 17kW ga...
Nee, hij meet per fase of je niet over de 25A heen gaat. Omdat de waterkoker maar op 1 fase waarschijnlijk iets van 2000W trekt en met het verbruik in huis terug gaat regelen, gaat over alle 3 de fases het laden naar beneden. Je kan niet op 2 fase 3,3kW laden en op 1 fase minder. Dus door de LB laad je 8/3=2,67kW per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Ophidian schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:42:
[...]

Nee, hij meet per fase of je niet over de 25A heen gaat. Omdat de waterkoker maar op 1 fase waarschijnlijk iets van 2000W trekt en met het verbruik in huis terug gaat regelen, gaat over alle 3 de fases het laden naar beneden. Je kan niet op 2 fase 3,3kW laden en op 1 fase minder. Dus door de LB laad je 8/3=2,67kW per fase.
Merde, wat stom van mezelf.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Makrolon schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:16:
[...]

Pas je op wat je allemaal adviseert? Als er een 2.5mm2 kabel ligt en hij op jouw advies af gaat fikt zn kabel er mogelijk uit..

Je zegt wel dat het behoorlijk gevaarlijk kan zijn maar je doet alsof het aan die zekering ligt dat hij niet zwaarder kan, die zekering is waarschijnlijk gekozen op de kabel dikte die er achter zit.
Terecht punt. Zal 't aanpassen. Niet iedereen legt 6mm2 aan 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jillesv1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10 20:07
Hallo,

ik heb een vraagje. Ik heb een newmotion laadpaal (het Home Advanced model) thuis. Ik krijg van mijn werkgever de verbruikte kWh 1op1 terug (+/- 0,21 eurocent)

Nu heb ik sinds kort zonnepanelen. Weet iemand of min creditnota voor de teruggaven van de elektra kosten hiermee omlaag gaat automatisch, of dat ik nog steeds terugbetaald krijg voor elke kWh die de auto in is gegaan? (zou mooi zijn ;-) )

Ik hoop dat jullie dat weten of er al ervaring mee hebben

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
@jillesv1980 Je laadpaal meet wat je laadt, niet waar het vandaan komt. Zou wat zijn als je werkgever minder gaat betalen door jouw zonnepanelen investering...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ophidian schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:18:
@jillesv1980 Je laadpaal meet wat je laadt, niet waar het vandaan komt. Zou wat zijn als je werkgever minder gaat betalen door jouw zonnepanelen investering...
En ja of die kWh nou uit de zonnepanelen of uit het net komen, je krijgt ze vergoed voor de hoeveelheid.

En omdat de kWh uit de zonnepanelen niet meer het net op gaan krijg je daar dus ook geen vergoeding (saldering) meer voor. Netto kom je dus op hetzelfde uit.

Tenzij je teveel zonnepanelen voor je normale verbruik (zonder je auto) hebt laten plaatsen. Dan kan je die extra kWh natuurlijk meerekenen in de extra verbruik vanwege je auto. Want anders krijg je maar 5-10 cent per kWh voor de teveel opgwekte energie.

Dit nog even los van de wijziging van de salderingsregeling vanaf 2023 want dan kan het financieel wel interessanter zijn om met de zonnepanelen de auto te laden omdat je er anders niet meer de volle 21 cent voor terug krijgt van je netbeheerder (gesaldeerd).

[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 10-01-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jillesv1980
@Ophidian Oke.. goed nieuws dus... heel erg bedankt voor de snelle reactie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jillesv1980
@thehog , Super.. dank voor je heldere uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@thehog Zijn je communicatieproblemen met de Zappi nu al eens opgelost?

Hier nu beta 3.102 gekregen en daarmee geen problemen meer. Alleen de harvi verliest in de avond soms verbinding, maar dat is logisch zonder productie van de zonnepanelen.

Enige waar ik nog tegenaan loop, is op 3fase eco+ hij in eerste instantie 8102W export wil bij 100% groen. Na een reset staat die wel goed op 4,2kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ophidian schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:38:

Hier nu beta 3.102 gekregen en daarmee geen problemen meer. Alleen de harvi verliest in de avond soms verbinding, maar dat is logisch zonder productie van de zonnepanelen.
Bij mij al een week of 2 geen verbinding tussen hub en zappi. Het werkte goed totdat ik even de stroom eraf had gehaald. Sindsdien geen verbinding meer....
Hub gereset en opnieuw gekoppeld met zappi, maar helaas....
Koppelen lijkt te lukken maar er blijft een vraagteken staan bij de hub. In de app krijg ik ook een waarschuwing te zien. Online bij myenergi ook niets meer te zien.
Ben gestopt met klooien. Even de nieuwe firmware afwachten. Hopen dat dat helpt.
Anders maar eens kijken voor garantie.
Jammer dat dit deel van het systeem Zo krakkemikkig werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
jillesv1980 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:13:
Hallo,

ik heb een vraagje. Ik heb een newmotion laadpaal (het Home Advanced model) thuis. Ik krijg van mijn werkgever de verbruikte kWh 1op1 terug (+/- 0,21 eurocent)

Nu heb ik sinds kort zonnepanelen. Weet iemand of min creditnota voor de teruggaven van de elektra kosten hiermee omlaag gaat automatisch, of dat ik nog steeds terugbetaald krijg voor elke kWh die de auto in is gegaan? (zou mooi zijn ;-) )

Ik hoop dat jullie dat weten of er al ervaring mee hebben

Alvast bedankt!
Als het goed is maakt het voor de vergoeding niet uit waar de kWh's vandaan komen, uit het net of uit een paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Paling1 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:06:
[...]

Bij mij al een week of 2 geen verbinding tussen hub en zappi. Het werkte goed totdat ik even de stroom eraf had gehaald. Sindsdien geen verbinding meer....
Koppelen lijkt te lukken maar er blijft een vraagteken staan bij de hub. In de app krijg ik ook een waarschuwing te zien. Online bij myenergi ook niets meer te zien.
Ben gestopt met klooien. Even de nieuwe firmware afwachten. Hopen dat dat helpt.
Welke firmware heb je in de zappi en in de hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Ophidian
Bij allebei de laatste officiële. Geen bèta's in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Paling1 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:21:
@Ophidian
Bij allebei de laatste officiële. Geen bèta's in ieder geval.
Ik zou op het MyEnergi forum dan eens vragen om de laatste beta firmwares. Het lijkt grotendeels aan de firmware te liggen. Met 3.033 had ik geen last, met alles tot en met 3.096 wel, maar nu met 3.102 is het weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Paling1 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:06:
[...]

Staat de hub nog wel in de app. Ik had laatst dat de hub ineens vergeten was. Via home en dan verder kon ik er wel weer bij, maar het werkte niet. De oplossing was gewoon de hub 'vergeten' en opnieuw een koppeling maken. Dat is overigens het eerste 'probleem' voor mij geweest in ruim een half jaar dat de laadpaal hangt. Verder ook altijd verbinding en werkt het voor mij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Ophidian
Ik wacht wel effe totdat die officieel is. Geen haast. Laden werkt verder en Zappi en Harvi hebben wel connectie. Dat is het belangrijkste.

@InterCC
Geen idee. Heb de hub nu niet meer aangesloten op mijn netwerk. Ben bezig met wat dingen in huis aan te passen en moet nog even een switch plaatsen omdat mijn router niet genoeg netwerkpoortjes heeft. Die switch wordt komende week bezorgd en dan kijk ik wel weer eens verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ophidian schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:38:

Enige waar ik nog tegenaan loop, is op 3fase eco+ hij in eerste instantie 8102W export wil bij 100% groen. Na een reset staat die wel goed op 4,2kW.
Ja al een week of 3 die 3.102 draaien en alles werkt prima. Ik heb echter geen 3-fase auto dus kan dat andere van jouw niet verifieren (laat staan 8kW aan export uit de zonnepanelen in de winter :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Ophidian , @InterCC
Ik lees net dat er morgen een nieuwe firmware voor de hub uitkomt. Versie 3.051 wordt dat.
Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ik zag vanochtend toen ik 'm ontkoppelde dat m'n vrouw 'm zo aan de lader had hangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckKm1vz8g8lJM7cFDYw8C-pAc_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XU5LIzcAtcVbyjwaRkvaZQSt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet dat je een haspel ver moet uitrollen ivm smeltgevaar als er veel stroom getrokken wordt, maar is dit bij dit soort dikke kabels geen probleem of moet ik zorgen dat ik alles afrol?

Ik heb 6,5 meter kabel, achterafgezien had ik liever een kortere gehad dan dit de hele tijd te moeten afrollen :p

Eens kijken of Zappi ook een kortere heeft anders als dit niet ok is.

Edit: hmm, ze hebben blijkbaar geen kortere voor zover ik zo snel kan zien

[ Voor 4% gewijzigd door Boy op 11-01-2021 08:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InterCC
Boy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:51:
Ik zag vanochtend toen ik 'm ontkoppelde dat m'n vrouw 'm zo aan de lader had hangen:

[Afbeelding]

Ik weet dat je een haspel ver moet uitrollen ivm smeltgevaar als er veel stroom getrokken wordt, maar is dit bij dit soort dikke kabels geen probleem of moet ik zorgen dat ik alles afrol?

Ik heb 6,5 meter kabel, achterafgezien had ik liever een kortere gehad dan dit de hele tijd te moeten afrollen :p

Er zullen vast mensen anders in staan, maar op die manier afrollen volstaat voor mij. De kabel hangt vrij genoeg. Afrollen is vooral belangrijk als (veel) kabel strak op elkaar zit. Dat valt nu reuze mee naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ik denk dat t meevalt.. waarom?

- een verlengsnoer heeft 1,5mm2 aders, je autosnoer 6mm2. uitgaande van laden met 10kW vs stofzuigen:
stofzuigen: 2200 Watt over 1,5mm2, autoladen 3600Watt over 6mm2 (per fase) dus 1,5 keer zoveel stroom over 4x zoveel koper, dit resulteert an sich al in veel minder warmte ontwikkeling.
- een haspel zit veel strakker in elkaar gerold en dus kan de warmte in de binnenste windingen echt nergens heen. Hier heb je behoorlijk wat ruimte tussen de kabel

Als je t zeker wilt weten:
- hang ze nog net iets losser
- voel na een uur laden of er ergens warmte in de kabel zit.

Zelf doe ik t ook zo. nooit ergens warmte gevoeld.

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Nieuwe firmware voor Zappi (klik) en Hub (klik).

Vanmiddag maar eens kijken of dit beter werkt dan de vorige...

[ Voor 13% gewijzigd door Paling1 op 11-01-2021 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

InterCC schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:10:
[...]

Er zullen vast mensen anders in staan, maar op die manier afrollen volstaat voor mij. De kabel hangt vrij genoeg. Afrollen is vooral belangrijk als (veel) kabel strak op elkaar zit. Dat valt nu reuze mee naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

prein2 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:11:

- een verlengsnoer heeft 1,5mm2 aders, je autosnoer 6mm2. uitgaande van laden met 10kW vs stofzuigen:
stofzuigen: 2200 Watt over 1,5mm2, autoladen 3600Watt over 6mm2 (per fase) dus 1,5 keer zoveel stroom over 4x zoveel koper, dit resulteert an sich al in veel minder warmte ontwikkeling.
- een haspel zit veel strakker in elkaar gerold en dus kan de warmte in de binnenste windingen echt nergens heen. Hier heb je behoorlijk wat ruimte tussen de kabel

[...]
Bedankt beiden! Fijn om te horen dat het wss geen probleem zal zijn. Ik ga het in de gaten houden de eerste tijd, maar dit scheelt veel uitrollen / kabel die over de grond ligt!

Waarschijnlijk is de kabel ook wel dik genoeg om te zorgen dat dit geen problemen geeft, voor het geval iemand 'm strak oprolt. Ze willen natuurlijk zekere voor het onzekere en zorgen dat het veilig is

[ Voor 9% gewijzigd door Boy op 11-01-2021 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
Boy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:28:
[...]

Bedankt beiden! Fijn om te horen dat het wss geen probleem zal zijn. Ik ga het in de gaten houden de eerste tijd, maar dit scheelt veel uitrollen / kabel die over de grond ligt!

Waarschijnlijk is de kabel ook wel dik genoeg om te zorgen dat dit geen problemen geeft, voor het geval iemand 'm strak oprolt. Ze willen natuurlijk zekere voor het onzekere en zorgen dat het veilig is
Een dikke kabel kan eigenlijk warmte moeilijker kwijt (maar biedt wel betere fysieke bescherming). De tip van @prein2 is eigenlijk de beste bij twijfel. Voel na een paar uur laden eens aan de kabel. Als deze een beetje warm voelt is dat geen probleem, maar heet hoort de kabel niet te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Wel eens gevoeld na twee uur laden op 10kW. Kabel voelt niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Ophidian schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:38:
Wel eens gevoeld na twee uur laden op 10kW. Kabel voelt niet warm.
Mijn 1 fase kabel wordt wel een beetje lauw warm op 7,4kWh. Zeker niet zo koud als zonder gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
prein2 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:11:

[...]
Is het dan niet spoelwerking wat gaat optreden als je 'm zo in lussen hebt hangen? Dat is wat mij altijd verteld is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prein2

prein2

theHoff schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:41:
[...]

Is het dan niet spoelwerking wat gaat optreden als je 'm zo in lussen hebt hangen? Dat is wat mij altijd verteld is.
Das echt heel minimaal, zeker met een lus of 3-6 en het feit dat zowel de plus als de min (of in het geval van 3 fasen, de drie fasen) het grootste deel van het electrisch veld wel opheffen.. Een kabelhaspel draai je misschien wel 50x rond he..

In een kabelhaspel is het effect van de warmte die niet weg kan ook vele malen groter dan het spoeleffect. Dat hele spoelverhaal is een hardnekkige.. De warmte die niet wegkan, dat is het grote probleem. Daarom is het effect van een dikke koperkabel ook zo groot. Door de dikke kabel heb je veel minder weerstand en dus ook veel minder energieverlies (=warmte) in de kabel.
We vergelijken 6m kabel van 6mm2 losjes opgehangen met 50m verlengsnoer van 2,5mm2 1,5mm2, strak tegen elkaar aan gewikkeld... Ik blijf bij mijn standpunt >:)

[ Voor 7% gewijzigd door prein2 op 11-01-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

InterCC schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:39:
[...]

Mijn 1 fase kabel wordt wel een beetje lauw warm op 7,4kWh. Zeker niet zo koud als zonder gebruik.
op zich logisch. er gaat 2x zoveel stroom door die ader dan degene die met 11kW laadt op drie fasen.. Je moet je pas zorgen maken als de kabels boven de 60 graden komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
prein2 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:57:
[...]

op zich logisch. er gaat 2x zoveel stroom door die ader dan degene die met 11kW laadt op drie fasen.. Je moet je pas zorgen maken als de kabels boven de 60 graden komen.
Inderdaad. We zitten helemaal op één lijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:35

Freakie1NL

Grote Baas

[Afbeelding]

Je hebt al antwoord op je vraag maar ten overvloede; bij mij is vorige week laadpaal geplaatst. Aan monteur gevraagd of ik inderdaad de kabel moest afrollen. Hoeft niet was het antwoord. Kan gewoon zo als jij op de foto hebt.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Freakie1NL schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:38:
[...]

Je hebt al antwoord op je vraag maar ten overvloede; bij mij is vorige week laadpaal geplaatst. Aan monteur gevraagd of ik inderdaad de kabel moest afrollen. Hoeft was het antwoord. Kan gewoon zo als jij op de foto hebt.
"hoeft niet" ga ik vanuit dat je bedoelt :p superbedankt! Scheelt me wat zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Paling1 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:59:
Nieuwe firmware voor Zappi (klik) en Hub (klik).

Vanmiddag maar eens kijken of dit beter werkt dan de vorige...
Nou.....
Na een keer of 10 proberen en een reset van zowel de hub als de Zappi heb ik beiden nu op de nieuwe firmware.
Zappi en hub hebben ook verbinding met elkaar. In de Zappi geen vraagteken meer bij de hub.... So far so good....
De app doet het helaas nog steeds niet. Ook daar de hub opnieuw aangemeld, maar helaas... Nog steeds de melding data not current.
Moet nog even checken of mijn myenergi account wel wat laat zien, maar dat zal wel niet...

Op mijn hub branden nu twee groene lampjes: power en server. Voorheen brandden er ook groene lampjes bij harvi en Zappi.
Dus waarschijnlijk zit er nog steeds iets niet goed...

De hub heeft voor zover ik kan zien een ip-adres van mijn router gekregen en omdat de beide firmwares gedownload zijn geloof ik niet dat dat een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Paling1 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:10:
[...]

Nou.....
Na een keer of 10 proberen en een reset van zowel de hub als de Zappi heb ik beiden nu op de nieuwe firmware.
Zappi en hub hebben ook verbinding met elkaar. In de Zappi geen vraagteken meer bij de hub.... So far so good....
De app doet het helaas nog steeds niet. Ook daar de hub opnieuw aangemeld, maar helaas... Nog steeds de melding data not current.
Moet nog even checken of mijn myenergi account wel wat laat zien, maar dat zal wel niet...

Op mijn hub branden nu twee groene lampjes: power en server. Voorheen brandden er ook groene lampjes bij harvi en Zappi.
Dus waarschijnlijk zit er nog steeds iets niet goed...

De hub heeft voor zover ik kan zien een ip-adres van mijn router gekregen en omdat de beide firmwares gedownload zijn geloof ik niet dat dat een probleem is.
Zappi lampje op de hub moet wel groen zijn inderdaad. Anders geen live data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

thehog schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:21:
[...]

Zappi lampje op de hub moet wel groen zijn inderdaad. Anders geen live data
Ok. Goede tip!

Nu nog eens uitvissen waarom dat niet wil op deze hub. Veel meer dan een reset en een firmware update kan ik toch niet verzinnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Paling1 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:38:
[...]

Ok. Goede tip!

Nu nog eens uitvissen waarom dat niet wil op deze hub. Veel meer dan een reset en een firmware update kan ik toch niet verzinnen...
Toch wellicht nog eens opnieuw aanmelden? Als lampje niet rood of groen is is de hub niet eens op de hoogte van het bestaan van de zappi. Misschien heb je per ongeluk bij het firmware update van de hub een factory reset uitgevoerd? De zappi kan dan wel de hub zien maar de hub is die informatie kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

thehog schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:45:
[...]

Toch wellicht nog eens opnieuw aanmelden? Als lampje niet rood of groen is is de hub niet eens op de hoogte van het bestaan van de zappi. Misschien heb je per ongeluk bij het firmware update van de hub een factory reset uitgevoerd? De zappi kan dan wel de hub zien maar de hub is die informatie kwijt.
Hub was al opnieuw aangemeld in de app... Zal het vanavond nog eens proberen.
Zappi en hub waren gereset en opnieuw gekoppeld. Veel meer valt er niet te doen toch? Zappi ziet de hub in ieder geval anders kan die geen update doen.

In de app staat de Zappi nog met de oude firmware vermeld... :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Paling1 op 11-01-2021 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Paling1 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:18:
[...]

Hub was al opnieuw aangemeld in de app... Zal het vanavond nog eens proberen.
Zappi en hub waren gereset en opnieuw gekoppeld. Veel meer valt er niet te doen toch? Zappi ziet de hub in ieder geval anders kan die geen update doen.

In de app staat de Zappi nog met de oude firmware vermeld... :'(
Zappi kent de hub blijkbaar wel maar andersom niet. Wellicht alles even factory reset en dan vanaf begin opnieuw aanmelden. Hub in de app kan je gewoon laten staan. Maar we raken off topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik ga toch effe door... :P
Het werkt weer. Na weer een paar resets en opnieuw instellen van de Zappi.
Ik ben er nu achter dat ik eerst de hub moet koppelen dan pas de harvi. Als ik eerst de harvi koppel en dan de hub krijg ik een vraagteken in de Zappi en komt de verbinding met de hub verder niet tot stand.
Dikke tip dus voor mensen die tegen hetzelfde aanlopen.
Lijkt me een bug in de software want met pairen wordt de hub vrijwel direct gevonden.
Een soort verbinding is er dus wel.

Edit:
Het waren een paar mooie minuten... App geeft alweer een foutmelding :( :( O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Paling1 op 11-01-2021 21:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVaVEexLmpYrr4S_qblsDDLeKEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTsScmkiR2jgQJiSmQELgCDI.jpg?f=fotoalbum_large
Vrijdag opgehangen, zaterdag aangesloten, vandaag in bedrijf gesteld. Dubbele paal. Uit de grafiek goed te zien dat de load balancing optie echt nodig is. Op sommige momenten trekken we met de fabriek de 3x160A kennelijk vol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yVgap5mkmlNGiXfT9bYXclNX5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPD2KUup5ggdC3Uo3XWGBjHa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

prein2 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:54:
[...]

Das echt heel minimaal, zeker met een lus of 3-6 en het feit dat zowel de plus als de min (of in het geval van 3 fasen, de drie fasen) het grootste deel van het electrisch veld wel opheffen.. Een kabelhaspel draai je misschien wel 50x rond he..

In een kabelhaspel is het effect van de warmte die niet weg kan ook vele malen groter dan het spoeleffect. Dat hele spoelverhaal is een hardnekkige.. De warmte die niet wegkan, dat is het grote probleem. Daarom is het effect van een dikke koperkabel ook zo groot. Door de dikke kabel heb je veel minder weerstand en dus ook veel minder energieverlies (=warmte) in de kabel.
We vergelijken 6m kabel van 6mm2 losjes opgehangen met 50m verlengsnoer van 2,5mm2 1,5mm2, strak tegen elkaar aan gewikkeld... Ik blijf bij mijn standpunt >:)
Dit. Overigens is in vergelijking met de stofzuiger natuurlijk niet te vergeten dat je stofzuigen over het algemeen geen 8 uur achter elkaar doet.

Met een reden zijn in de normen duidelijke eisen aan de minimum aderdikte. De vraag of elk laadpunt er ook echt aan voldoet is weer een volgende, hoewel het wel me valt met europese handel (en dus niet her gestickerde troep)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:43

timovd

Voorsprong door techniek

StevenK schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:59:
[Afbeelding]
Vrijdag opgehangen, zaterdag aangesloten, vandaag in bedrijf gesteld. Dubbele paal. Uit de grafiek goed te zien dat de load balancing optie echt nodig is. Op sommige momenten trekken we met de fabriek de 3x160A kennelijk vol.
[Afbeelding]
Laadt ie alleen maar op vol vermogen (11kW?) of helemaal niet? Het ziet er uit alsof hij niet moduleert.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
timovd schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:33:
[...]

Laadt ie alleen maar op vol vermogen (11kW?) of helemaal niet? Het ziet er uit alsof hij niet moduleert.
Er zitten wel kleine drops tussen waar hij op lager vermogen laadt, maar de grafiek is niet gedetailleerder dan per vijf minuten en dan zie je dat niet, maar ik zie 't wel in de Merc app.
Overigens loop ik nu wel tegen een issue aan dat als de paal naar 0 terugregelt, de auto stopt met laden en dan na een aantal keer zegt de paal 'te vaak gestopt, dus nu niet meer laden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Flow
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-09 09:03
Hier binnenkort ook een EV. Ben benieuwd naar de mogelijkheden voor Load Balancing zonder kabel, dus via wifi. Is dat mogelijk?

Situatie:
- Zonnepanelen en converter op afstand van ons huis, gescheiden door asfaltweggetje. Flinke overcapaciteit op zonnepanelen, voorbereid op komst EV
- Convertor zonnepanelen geeft (iig) per 5 minuten met wifi de opgewekte hoeveelheid kWh op (naar een portal)
- Voldoende dikke stroomkabel van overkant naar meterkast (tientallen meters)
- Geen netwerk/datakabel beschikbaar naar plek laadpunt.
- Meterkast in huis 3 fase, geschikt voor 11 kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gICyqvwubafbRpK6SIZIRoy986w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HAGEhJAeOhDIuK8ne5ENFGgF.jpg?f=user_large

Wens:
- 11 kWh opladen
- Dynamic load balancing via wifi vanuit meterkast?!
- Koppelen aan real-time opbrengst zonnepanelen

Vraag 1
Is hiervoor een laadpaal te koop, met name dan eentje waarbij load balancing met wifi wordt gecommuniceerd?

Vraag 2
Als er geen load balancing mogelijk is, kan ik dan op één of andere manier instellen dat er méér geladen wordt als de zon schijnt (bijv 11 kWh) en anders niet meer dan 7 kWh of zo of helemaal niet?

Vraag 3
Zijn er nog tips voor deze situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zappi kan draadloos communiceren maar niet via wifi. Verder doet Zappi wat je wilt. Moet je wel de juiste onderdelen aanschaffen. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door daemonix op 12-01-2021 15:52 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:51:
Zappi kan draadloos communiceren maar niet via wifi. Verder doet Zappi wat je wilt. Moet je wel de juiste onderdelen aanschaffen. ;)
Tja ik zou zelf zeggen waarom uberhaupt wifi. Dat is onbetrouwbaar. Dat pakketje wat net zegt dat de netlimiet aan het bereiken is kan verdwijnen en daardoor je laadpaal net te laat terugdraaien waardoor je hoofdzekering er uit klapt (ja ok, dat duurt allemaal wel even, maar ok).

Zappi doet dit inderdaad prima. Harvi in de meterkast voor het meter van de netaansluiting en extra CT-klem(men) op de zappi bij de zonnepanelen om de groepbelasting daar te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Flow
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-09 09:03
thehog schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:58:
[...]

Tja ik zou zelf zeggen waarom uberhaupt wifi. Dat is onbetrouwbaar. Dat pakketje wat net zegt dat de netlimiet aan het bereiken is kan verdwijnen en daardoor je laadpaal net te laat terugdraaien waardoor je hoofdzekering er uit klapt (ja ok, dat duurt allemaal wel even, maar ok).

Zappi doet dit inderdaad prima. Harvi in de meterkast voor het meter van de netaansluiting en extra CT-klem(men) op de zappi bij de zonnepanelen om de groepbelasting daar te meten.
Ondertussen de Harvi specs bekeken. Die gaat redding brengen! Tot 20 m draadloos, dat betekent dat ik eerst met draad richting de weg moet komen, maar dat is wel oplosbaar. Zappi en Harvi, dat gaat 'm worden. Thx!

Oja, wifi was geen doel, maar ik bedoelde draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:21
Mars Flow schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:24:
[...]

Ondertussen de Harvi specs bekeken. Die gaat redding brengen! Tot 20 m draadloos, dat betekent dat ik eerst met draad richting de weg moet komen, maar dat is wel oplosbaar. Zappi en Harvi, dat gaat 'm worden. Thx!

Anders simpel point to point netwerkje (als het tenminste een dataprotocol is).

De kans dat je via wifi een pakketje kwijtraakt EN juist dan in overbelasting gaat EN de hoofdzekering eruit tikt is wel erg vergezocht (in eerdere reactie gegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F. Peregrinus
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-08-2024
Mars Flow schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:29:
Vraag 1
Is hiervoor een laadpaal te koop, met name dan eentje waarbij load balancing met wifi wordt gecommuniceerd?
Met een Zappi-lader en bijbehorende Harvi (CT-klemmen / meetmodule) moet dit kunnen. Deze communiceren niet met elkaar via wifi, maar een speciaal protocol (max. afstand 20 meter). Op die manier is load balancing in jouw situatie wellicht mogelijk?

EDIT: excuses, heb je eerder post over de Harvi niet gelezen, blijkbaar niet goed gerefresht.

[ Voor 9% gewijzigd door F. Peregrinus op 12-01-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Mars Flow schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:24:
[...]

Klopt, je kunt met harvi en CT een beetje spelen met afstanden. Harvi naar Zappi is max 20m maar je kunt de harvi wel een stukje bij de meterkast of zonnestroom inverter vandaan hangen door stukje (max 100m geloof ik, standaard zit er 5m aan CT klem) bedraad te doen.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Mars Flow schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:29:

Vraag 2
Als er geen load balancing mogelijk is, kan ik dan op één of andere manier instellen dat er méér geladen wordt als de zon schijnt (bijv 11 kWh) en anders niet meer dan 7 kWh of zo of helemaal niet?

Vraag 3
Zijn er nog tips voor deze situatie?
Vraag 2 en 3 nog even samen.
De zappi kan je zo configureren dat hij
a) van de harvi bij je meterkast dus precies weet wat het verbruik uit het net is (max 11kW in jouw geval)
b) hij kan dan ook nog de groep meten die vanaf de overkant naar je meterkast loopt (geen idee hoe breedt die is)
c) hij weet natuurlijk zelf ook nog eens hoeveel hij verbruikt

Hiermee kan je veel meer laden dan dat je 11kW van je netaansluiting toelaat. Je kan namelijk dan theoretisch 11kW uit het net trekken en over de kabel naar de overkant (mits die kabel dat kan trekken, op die afstand minstens 6mm2) en vervolgens als de zon schijnt ook nog eens al die opwek meenemen (geen idee hoeveel je wattpiek is maar stel 6kW, dan kan je in totaal 11+6 = 18kW laden). In een PM wil ik je wel even meenemen hoe je dit allemaal moet aansluiten als jij mij de benodigde gegevens opstuurt (kabeldikte, omvormer type, wattpiek zonnepanelen, welke auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:59
Benieuwd hoe jullie het in mijn situatie aan zouden pakken. Ik heb een tweedehands Leaf uit 2011 gekocht met 24 kWh accu. Daarvan is nog iets van 16 a 17 over. Voor ons huis is een voortuintje (zeg 1 meter) en dan een stoep van drie meter. Daarachter staan diverse parkeerplaatsen en een openbare laadpaal a 28 ct/kWh. Mijn eigen stroom is 20 ct/kWh uur en ik heb zonnepanelen dus als salderen eraf gaat is het verschil nog groter. Ik had gepland om de granny charger te gebruiken: er zit een wcd naast de voordeur binnen maar de kabel is te dik om onder de voordeur door te kunnen en de stekker te dik om door de brievenbus te gaan. Ik zoek een oplossing op toch eigen stroom te laden want goedkoper. En dus wel een goedkope oplossing, anders weegt het niet zo snel op. Momenteel laad ik ivm corona niet meer dan 100 kWh per maand maar dat zal als het leven weer normaal wordt vast weer meer zijn alhoewel onduidelijk is wat dan normaal wordt (maar: vermoedelijk niet meer dan 400 kWh per maand vanwege beperkte range).
Als de wegenbelasting over 4 jaar weer terugkomt is het kijken wat tegen die tijd economisch is met de auto. Ik sluit een andere auto (en dus mogelijk 3 fasig laden) of later nog zelfs een tweede elektrische auto niet uit. Aan de andere kant wil ik ook niet teveel uitgeven aan toekomstbestendigheid omdat je gewoon niet weet wat die brengt en de openbare laadpaal (11 kWh) ook nog een backup kan zijn.

Simpelste en goedkoopste is toch de granny charger gebruiken. Dan moet ik een gat in de drempel ofzoiets maken. Daar ben ik om zowel tocht- als esthetische redenen niet direct fan van. Maar met een goed plan kan dit toch aantrekkelijk zijn. Granny charger heb ik al, beetje moeite doen en een mat voor over de kabel a 3 meter en dan moet ik voor een paar tientjes klaar zijn. Het kan ook geen weggegooid geld zijn want de mat kan ik altijd hergebruiken voor als een laadpaal alsnog een betere optie wordt. Misschien ziet iemand van jullie hier een goede optie om ruimte te creëren voor de kabel van de granny charger?

Een alternatief is een laadstation. Die kan dan aan de andere kant van de buitenmuur t.o.v. de meterkast. Ik heb een 1x35A aansluiting. Een eigen laadstation geeft meer mogelijkheden (loadbalancing, alleen aangaan als er overproductie is, verbruik meten) maar heeft ook een prijs. Ik zou een voorkeur hebben voor een vaste kabel want makkelijk en geen plug en charge want openbare parkeerplaatsen voor de stoep maar ook hier speelt budget een rol. In de meterkast komt ook een digitale (of zelfs slimme) meter en een router.

Natuurlijk kan ik ook de openbare laadpaal blijven gebruiken, lekker simpel, maar dat voelt alsof je elke keer duur aan de snelweg tankt en zonde van het geld...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8J4smxmZFORlQKAuqap8pU1eGg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQzO0yijt98UV4wLlZxGa9Ly.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rn2uR8BWS0lpIdi6HCE0UYaP-5Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZfsZpqq5LI64aJyb5X1vlJh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jOy5ZF6QvLU2sb7kJH1CsTyvzY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnyWhX6XJc7ooGX5Ts1ATJG6.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcnfjUu0Ps3oMIXoXFvEWIMaxtY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W585OJ4ompKw3qEJRXDHUM72.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-10 22:02
Ik zou een buitenstopcontact plaatsen. Op een weinig gebruikte groep of evt. een nieuwe groep.
Ben je voor 30-50 eur klaar.
n.b. evt een CEE stekker als buitengroep en waarschijnlijk een verlengsnoer nodig.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 46 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen