Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.058 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Bokkiej Zit onder de mat voor de deur toevallig het luik naar de kruipruimte? en waar zit je meterkast?
Anders kan je via kruipruimte naar buiten, even een gat graven voor je voordeur. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:26
BenEco schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:40:
@Bokkiej Zit onder de mat voor de deur toevallig het luik naar de kruipruimte? en waar zit je meterkast?
Anders kan je via kruipruimte naar buiten, even een gat graven voor je voordeur. :P
Meterkast zit aan de andere kant van de deurmat naast de buitenmuur, kruipruimteluik zit inderdaad onder de deurmat. Maar klinkt nog niet alsof dit de beste suggestie wordt ;).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Bokkiej schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:00:
[...]

Meterkast zit aan de andere kant van de deurmat naast de buitenmuur, kruipruimteluik zit inderdaad onder de deurmat. Maar klinkt nog niet alsof dit de beste suggestie wordt ;).
Ik zou dat wel zo doen. Vanuit de kruipruimte is mogelijk al een gat naar buiten (voor ander leidingwerk) en zo kan je een YMVK-AS kabel gebruikt en buiten een WCD aansluiting maakt heb je een aansluiting voor de granny charger én geen last van tocht of een lelijke kabel in het zicht. Ik zou zonder twijfel via de kruipruimte naar buiten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
InterCC schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:59:
[...]

Ik zou dat wel zo doen. Vanuit de kruipruimte is mogelijk al een gat naar buiten (voor ander leidingwerk) en zo kan je een YMVK-AS kabel gebruikt en buiten een WCD aansluiting maakt heb je een aansluiting voor de granny charger én geen last van tocht of een lelijke kabel in het zicht. Ik zou zonder twijfel via de kruipruimte naar buiten gaan.
Aha, ik had niet verwacht dat het om zo'n oplossing ging. Excuses @BenEco :) Je hebt gelijk met de voordelen. Goedkope optie ook. Wel vraag ik me af (en dat was meteen ook waarom ik me afvroeg of dat wel bedoeld werd):
- kan de granny charger dan wel (ook in de regen) buiten liggen? Ik meende gelezen te hebben dat dat niet de bedoeling is. Als ik hem binnen aan zou kunnen sluiten ligt de elektronica nog binnen, die kabel zelf is niet zo'n probleem.
- valt de kabel nog te vergrendelen aan de wcd zodat die niet gejat kan worden of eruit getrokken tijdens het laden? Het gaat tenslotte dan om een wcd vlak naast de stoep waar je wat meer risico loopt dan op eigen terrein.
- is een wcd via een gat in de buitenmuur niet makkelijker? Ik zal eens kijken wat er al zit, ik vermoed dat in ieder geval de cai en koper naar de straat gaat vanaf de meterkast. Heb daar nog niet zo'n zicht op, is misschien ook heel simpel.

(Zie nu dat ik de post van @BarryH had gemist, ook nog even lezen)

Edit: even zelf gezocht
Granny charger in de regen is niet zo'n probleem lijkt het: https://nissanelectricclu...evse-lader-leaf-2/page/2/
WCD kan vergendeld: https://www.reichelt.nl/n...W2k-4XYaAnTjEALw_wcB&&r=1 .

Verder heb ik nog een lege groep, alleen zonder randaarde.

Welke mat raden jullie aan voor over de kabel over de stoep? Ik wil (iig tot salderen) vooral 's nachts laden om overlast te voorkomen. Ik zie soms stevigere matten, die beschermen beter maar lijkt me gevaarlijker voor stoepgebruikers dan een 3mm ribbelmat die ik ook zie (en goedkoper is)

Dan nog uitzoeken:
- via buitenmuur meterkast of via kruipruimte onder de buitenmuur door
- wat zaken rondom de aansluiting in de meterkast. (Aardlekautomaat? Bekabeling?). Kom ik mogelijk nog op terug... of in het topic dat speciaal daarvoor is :)

[ Voor 34% gewijzigd door Bokkiej op 13-01-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Bokkiej schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:43:
[...]

Dan nog uitzoeken:
- via buitenmuur meterkast of via kruipruimte onder de buitenmuur door
- wat zaken rondom de aansluiting in de meterkast. (Aardlekautomaat? Bekabeling?). Kom ik mogelijk nog op terug... of in het topic dat speciaal daarvoor is :)
Als je een lange boor hebt is via de muur zeker wel makkelijker. Je begon echter ook over de esthetiek en dan is de kabel die je niet ziet de mooiste oplossing. ;)
Verder hoef je met een Granny charger niet met rare dingen rekening te houden. Een normale groep kan hier gewoon voor gebruikt worden. Gezien het vermogen zou ik daar dus wel een aparte groep voor nemen. De WCD voor buiten dus gewoon aansluiten of die (nieuwe of vrije) groep en je bent klaar.
Houd wel rekening met:
- een ymvk-as kabel dient (dacht ik) op 50cm diepte te liggen of in een slagvaste buis (dan mag die ondieper liggen).
Kan iemand dat bevestigen?
Als je dat ook doet (een slagvaste buis van 2m kost ongeveer €1) houd je je ook netjes aan de regels. Mocht je onder straatwerk doormoeten dan wordt het wel minder leuk, want dat weghalen, uitgraven en weer netjes terugleggen is niet zo leuk.

Nog een optie (meer toekomst bestendig), als je ipv een reguliere 3 aderige 2,5mm2 ymvk-as kabel meteen 5 aderig 4mm2 kabel legt kan je daarna alle kanten op met ook 3-fasen of een 1 fase lader op 7,2kW. Dat voorkomt dan later nogmaals graven. Maar goed, als je nu gewoon zo simpel mogelijk en met zo min mogelijk onkosten en zo mooi mogelijke oplossing wilt kan je er ook voor kiezen dat niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
InterCC schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:30:
Als je een lange boor hebt is via de muur zeker wel makkelijker. Je begon echter ook over de esthetiek en dan is de kabel die je niet ziet de mooiste oplossing. ;)
Zeker! Maar ik moet zeggen dat ik in mijn hoofd had dat ik de wcd tegen mijn eigen buitenmuur zou installerenen. Dan zie ik niet hoe ik meer kabel zichtbaar heb als ik via de muur ga dan als ik via de kruipruimte ga. Mogelijk dat jij (en de rest ook?) denkt dat ik de wcd op mijn erfgrens zou willen monteren? Dat lijkt mij vooral ingewikkelder (voortuin is inderdaad bestraat met klinkers) en niet extra opleveren, de granny charger heeft een kabel die lang genoeg is om naar de parkeerplaatsen te gaan vanaf de buitenmuur.

Het stuk met buis en 5 aderig is dan denk ik ook niet zo van toepassing. Op zich zou ik daar als het speelt wel voor zijn trouwens want dan levert die 10 euro extra aan materiaalkosten mogelijk wel veel op voor de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door Bokkiej op 13-01-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-10 22:17
Bokkiej schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:49:
[...]

Zeker! Maar ik moet zeggen dat ik in mijn hoofd had dat ik de wcd tegen mijn eigen buitenmuur zou installerenen. Dan zie ik niet hoe ik meer kabel zichtbaar heb als ik via de muur ga dan als ik via de kruipruimte ga. Mogelijk dat jij (en de rest ook?) denkt dat ik de wcd op mijn erfgrens zou willen monteren? Dat lijkt mij vooral ingewikkelder (voortuin is inderdaad bestraat met klinkers) en niet extra opleveren, de granny charger heeft een kabel die lang genoeg is om naar de parkeerplaatsen te gaan vanaf de buitenmuur.

Het stuk met buis en 5 aderig is dan denk ik ook niet zo van toepassing. Op zich zou ik daar als het speelt wel voor zijn trouwens want dan levert die 10 euro extra aan materiaalkosten mogelijk wel veel op voor de toekomst.
Ik zou gewoon de kabel onder stoep doortrekken en daar contacpunt in putje aanleggen of zo. Ben je gedoe met de mat ook kwijt.
Afsluitbaar deksel op het putje en klaar. En bovendien maximaal bereik met je granny, bij beetje centrale ligging kun je minstens 3 parkeerplekken halen.
Is misschien wel op of over het randje van wat je op gemeentegrond mag doen, maar zolang niemand klaagt is het mi een mooie oplossing. Uiteraard zet je er pas stroom op als jouw auto er aan hangt, als je bang bent dat een ander je stroom kan pikken.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 13-01-2021 23:16 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
eltron schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:15:
[...]

Ik zou gewoon de kabel onder stoep doortrekken en daar contacpunt in putje aanleggen of zo. Ben je gedoe met de mat ook kwijt.
Afsluitbaar deksel op het putje en klaar. En bovendien maximaal bereik met je granny, bij beetje centrale ligging kun je minstens 3 parkeerplekken halen.
Is misschien wel op of over het randje van wat je op gemeentegrond mag doen, maar zolang niemand klaagt is het mi een mooie oplossing. Uiteraard zet je er pas stroom op als jouw auto er aan hangt, als je bang bent dat een ander je stroom kan pikken.
Jij bent stoerder dan ik lees ik al! Ja dat zou in zekere zin perfect zijn maar vind ik wat ver gaan, plus dat ik niet weet of ik dat zo netjes zelf voor elkaar zou krijgen (geen ervaring met tegels leggen). Ik las ook nog over kabelgoottegels https://www.evservice.eu/ev-kabelgoot-tegel#/attributes=9127 maar dat mag je ook niet zelf doen en springt toch ook in het oog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Dit mag natuurlijk absoluut niet zonder uitdrukkelijke toestemming van de gemeente, dit is niet “op het randje” maar er ver over. Maar vind het wel een nette oplossing ;) Wel opletten als ze in je straat bezig gaan met graafwerkzaamheden of straatwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bokkiej schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:43:
Verder heb ik nog een lege groep, alleen zonder randaarde.
De aarde sluit je meestal aan op een aparte rail in de meterkast, dat loopt niet via een groep. Je moet wel de aarde aansluiten, anders werkt je granny charger niet. Wellicht handig als je de topic start van Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 doorleest. Als je niet zeker weet waar je mee bezig bent kan je beter niet met elektriciteit aan de slag.
Bokkiej schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:49:
Dan zie ik niet hoe ik meer kabel zichtbaar heb als ik via de muur ga dan als ik via de kruipruimte ga.
Als je door de muur naar binnen gaat zal je vanaf daar toch een kabel naar de meterkast moeten leggen. Tenzij je die in gaat hakken zal je die dus zien.

In de meeste meterkasten kan je naar de kruipruimte gaan en dan onder de vloer door naar buiten. Dan zie je dus (binnen) geen kabel zitten. Je hebt dan wel buiten een kabel over de muur naar je stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:48
JeroenE schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:15:
[...]
De aarde sluit je meestal aan op een aparte rail in de meterkast, dat loopt niet via een groep. Je moet wel de aarde aansluiten, anders werkt je granny charger niet. Wellicht handig als je de topic start van Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 doorleest. Als je niet zeker weet waar je mee bezig bent kan je beter niet met elektriciteit aan de slag.

[...]
Als je door de muur naar binnen gaat zal je vanaf daar toch een kabel naar de meterkast moeten leggen. Tenzij je die in gaat hakken zal je die dus zien.

In de meeste meterkasten kan je naar de kruipruimte gaan en dan onder de vloer door naar buiten. Dan zie je dus (binnen) geen kabel zitten. Je hebt dan wel buiten een kabel over de muur naar je stopcontact.
Zijn meterkast grenst aan de buitenmuur, die kabel binnen zie je dus alleen in de meterkast.. lijkt me geen probleem.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Makrolon Aha, als je aan die buitenmuur een stopcontact wil is dat inderdaad veel makkelijker dan via de kruipruimte. Dat dit de situatie bij @Bokkiej is heb ik dan gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Boy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:51:
Ik zag vanochtend toen ik 'm ontkoppelde dat m'n vrouw 'm zo aan de lader had hangen:

[Afbeelding]

Ik weet dat je een haspel ver moet uitrollen ivm smeltgevaar als er veel stroom getrokken wordt, maar is dit bij dit soort dikke kabels geen probleem of moet ik zorgen dat ik alles afrol?

Ik heb 6,5 meter kabel, achterafgezien had ik liever een kortere gehad dan dit de hele tijd te moeten afrollen :p

Eens kijken of Zappi ook een kortere heeft anders als dit niet ok is.

Edit: hmm, ze hebben blijkbaar geen kortere voor zover ik zo snel kan zien
Kabel oprollen is wel een vak. In ieder geval daar waar de kabel uit de kast komt meer ruimte laten, niet strak al gaan buigen, dan maar 3 lussen maken, of zoveel als nodig is om niet de grond te raken, en bij elke lus de kabel zo draaien dat ie niet terug wil draaien....

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:09

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

[...]

Dit is een van de domste ideeën die ik hier gezien heb.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Bart ® schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:26:
[...]

Samen met het idee om gelijk een 5x4 mm2 aan te leggen voor een stopcontact je aan de andere kant vd muur van de meterkast..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Bart ® schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:26:
[...]

Maar wel gewoon op de markt, al zal deze variant, de streetplug, wel wat duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@eltron Ik zou denken dat een "laadputje" op zich zelf geen dom idee is. Het domme idee is om dit zonder toestemming van de gemeente op gemeentegrond aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

JeroenE schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 07:15:
@eltron Ik zou denken dat een "laadputje" op zich zelf geen dom idee is. Het domme idee is om dit zonder toestemming van de gemeente op gemeentegrond aan te leggen.
Dit. Om te graven in gemeentegrond heb je een instemmingsbesluit nodig.
De kans dat de gemeente erachter komt is niet hoog. Maar als een handhaver het putje ziet zitten en vragen gaat stellen kan je alles weer afbreken en krijg je wellicht een boete.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 09:38
Bokkiej schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:33:
Benieuwd hoe jullie het in mijn situatie aan zouden pakken. Ik heb een tweedehands Leaf uit 2011 gekocht met 24 kWh accu. Daarvan is nog iets van 16 a 17 over. Voor ons huis is een voortuintje (zeg 1 meter) en dan een stoep van drie meter. Daarachter staan diverse parkeerplaatsen en een openbare laadpaal a 28 ct/kWh. Mijn eigen stroom is 20 ct/kWh uur en ik heb zonnepanelen dus als salderen eraf gaat is het verschil nog groter. Ik had gepland om de granny charger te gebruiken: er zit een wcd naast de voordeur binnen maar de kabel is te dik om onder de voordeur door te kunnen en de stekker te dik om door de brievenbus te gaan. Ik zoek een oplossing op toch eigen stroom te laden want goedkoper. En dus wel een goedkope oplossing, anders weegt het niet zo snel op. Momenteel laad ik ivm corona niet meer dan 100 kWh per maand maar dat zal als het leven weer normaal wordt vast weer meer zijn alhoewel onduidelijk is wat dan normaal wordt (maar: vermoedelijk niet meer dan 400 kWh per maand vanwege beperkte range).
Als de wegenbelasting over 4 jaar weer terugkomt is het kijken wat tegen die tijd economisch is met de auto. Ik sluit een andere auto (en dus mogelijk 3 fasig laden) of later nog zelfs een tweede elektrische auto niet uit. Aan de andere kant wil ik ook niet teveel uitgeven aan toekomstbestendigheid omdat je gewoon niet weet wat die brengt en de openbare laadpaal (11 kWh) ook nog een backup kan zijn.

Simpelste en goedkoopste is toch de granny charger gebruiken. Dan moet ik een gat in de drempel ofzoiets maken. Daar ben ik om zowel tocht- als esthetische redenen niet direct fan van. Maar met een goed plan kan dit toch aantrekkelijk zijn. Granny charger heb ik al, beetje moeite doen en een mat voor over de kabel a 3 meter en dan moet ik voor een paar tientjes klaar zijn. Het kan ook geen weggegooid geld zijn want de mat kan ik altijd hergebruiken voor als een laadpaal alsnog een betere optie wordt. Misschien ziet iemand van jullie hier een goede optie om ruimte te creëren voor de kabel van de granny charger?

Een alternatief is een laadstation. Die kan dan aan de andere kant van de buitenmuur t.o.v. de meterkast. Ik heb een 1x35A aansluiting. Een eigen laadstation geeft meer mogelijkheden (loadbalancing, alleen aangaan als er overproductie is, verbruik meten) maar heeft ook een prijs. Ik zou een voorkeur hebben voor een vaste kabel want makkelijk en geen plug en charge want openbare parkeerplaatsen voor de stoep maar ook hier speelt budget een rol. In de meterkast komt ook een digitale (of zelfs slimme) meter en een router.

Natuurlijk kan ik ook de openbare laadpaal blijven gebruiken, lekker simpel, maar dat voelt alsof je elke keer duur aan de snelweg tankt en zonde van het geld...
Gemeenten zijn meestal niet zo happig op losse kabels over de openbare stoep, maar soms wordt het oogluikend toegestaan als er een matje overheen ligt. Maar ik zou zeker niet investeren in een laadpaal aan je buitenmuur, en al helemaal niet in een aansluitpunt in een putje met een eigen kabel onder de openbare stoep door.

Nog los van de struikelrisico's voor voetgangers en bezorgers of electrocutie-risico voor aannemers etc., met een eigen laadpaal zonder parkeerplek op eigen terrein claim je toch min of meer een parkeerplek omdat je anders niet kunt opladen aan je eigen laadpunt of laadpaal. Daar zullen buren en de gemeente niet blij mee zijn. Zeker niet als er een goed alternatief via de openbare laadpaal beschikbaar is.

Dus beste (en goedkoopste!) oplossing lijkt me een voor buiten geschikte WCD aan je buitenmuur te (laten) maken bij je meterkast. Dan kan een eenvoudige buis door de muur volstaan, met aansluiting op een eigen groep. Kijk dan even wat een handige montagehoogte is voor je granny charger, en zorg dat de buis van buitenaf gezien iets omhoog loopt om te voorkomen dat er regenwater naar binnen lekt.

Als je trouwens nog maar 16, 17 kWh accu-capaciteit over hebt in je Leaf zou je ook eens kunnen kijken naar de extenders van https://muxsan.com/Nederlands/index.html (ook hier op Tweakers als @mux ).

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkiej
Wesco schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:20:
[...]

Gemeenten zijn meestal niet zo happig op losse kabels over de openbare stoep, maar soms wordt het oogluikend toegestaan als er een matje overheen ligt. Maar ik zou zeker niet investeren in een laadpaal aan je buitenmuur, en al helemaal niet in een aansluitpunt in een putje met een eigen kabel onder de openbare stoep door.

Nog los van de struikelrisico's voor voetgangers en bezorgers of electrocutie-risico voor aannemers etc., met een eigen laadpaal zonder parkeerplek op eigen terrein claim je toch min of meer een parkeerplek omdat je anders niet kunt opladen aan je eigen laadpunt of laadpaal. Daar zullen buren en de gemeente niet blij mee zijn. Zeker niet als er een goed alternatief via de openbare laadpaal beschikbaar is.

Dus beste (en goedkoopste!) oplossing lijkt me een voor buiten geschikte WCD aan je buitenmuur te (laten) maken bij je meterkast. Dan kan een eenvoudige buis door de muur volstaan, met aansluiting op een eigen groep. Kijk dan even wat een handige montagehoogte is voor je granny charger, en zorg dat de buis van buitenaf gezien iets omhoog loopt om te voorkomen dat er regenwater naar binnen lekt.

Als je trouwens nog maar 16, 17 kWh accu-capaciteit over hebt in je Leaf zou je ook eens kunnen kijken naar de extenders van https://muxsan.com/Nederlands/index.html (ook hier op Tweakers als @mux ).
Struikelrisico zou ik willen minimaliseren door 's nachts te doen (is onder een lantaarnpaal trouwens dus de zichtbaarheid is vrij goed) en met een dunne mat. In diverse gemeentes willen ze dat inderdaad niet als er een openbare laadpaal dichtbij is. Ik heb bij onze gemeente daar niks over terug kunnen vinden. Nu is het ook weer zo dat het jammer is als ik door de aanwezigheid hun laadpaal, zelf niet (veel goedkoper!) mijn eigen stroom kan gebruiken. Al begrijp ik de redenering uiteraard wel.

Beschermt zo'n dunne mat wel genoeg? Zie bijvoorbeeld https://www.rubberwebshop...belmat-3mm-dik-60cm-breed (maar dan per strekkende meter).
Ik zie ook wat dikkere matten, bijvoorbeeld https://www.logomatz.nl/kabelmat-rubber. Die beschermt de kabel vast meter maar mij lijkt alleen dat je daar eerder over struikelt vanwege het hoogte verschil. En ik wil er ook geen overlast voor de buren mee veroorzaken.

Ik heb het hele Muxsan gebeuren al vanaf het begin gevolgd. Ik vind de prijs voor wat het in mijn situatie nu oplevert niet in verhouding, we hebben een tweede auto op benzine. Mijn plan is om over 4 a 5 jaar te evalueren wat handig is: dan gaat de wegenbelasting weer gelden, is salderen afgelopen en zijn prijzen van nieuwe auto's maar vast ook van accu's van Muxsan veel lager waardoor er een nieuwe situatie ontstaat.

Ik ben om al deze risico's voor een goedkope en simpele oplossing en de externe WCD is dan zo te zien de beste. Ik moet even kijken of het lukt (als ik naar elektra topic verhuis) om een stap voor stap handleiding te maken met boodschappenlijst of dat er teveel onduidelijk blijft en ik iemand zoek om het te doen. Ben niet onhandig maar dit is geen onderwerp om dingen over het hoofd te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-10 16:00
Bokkiej schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:14:
[...]
Struikelrisico zou ik willen minimaliseren door 's nachts te doen (is onder een lantaarnpaal trouwens dus de zichtbaarheid is vrij goed) en met een dunne mat.
[...]
Beschermt zo'n dunne mat wel genoeg? Zie bijvoorbeeld https://www.rubberwebshop...belmat-3mm-dik-60cm-breed (maar dan per strekkende meter).
Heel eerlijk: iedere mat is een lapmiddel. De dunne mat van 5 deuren verder ligt vaak dubbelgeklapt en veel mensen met een buggy of rollator lopen vaak liever een stukje over de weg dan over de hobbel.

Daarnaast blijf ik het asociaal vinden. Vergeet niet hoe veel mensen er zijn die bijvoorbeeld slecht zicht hebben of andere problemen. Die zadel jij met een probleem op omdat je een paar cent wil besparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
bazzzzzz schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:31:
[...]

Heel eerlijk: iedere mat is een lapmiddel. De dunne mat van 5 deuren verder ligt vaak dubbelgeklapt en veel mensen met een buggy of rollator lopen vaak liever een stukje over de weg dan over de hobbel.

Daarnaast blijf ik het asociaal vinden. Vergeet niet hoe veel mensen er zijn die bijvoorbeeld slecht zicht hebben of andere problemen. Die zadel jij met een probleem op omdat je een paar cent wil besparen...
Misschien heb je gelijk. Uitgangspunt zou een mat zijn die niet dubbelklapt maar ik heb geen ervaring met matten, vandaar dat ik de vraag hier ook neerleg waarbij de bedoeling natuurlijk niet is om overlast te veroorzaken (en jouw feedback dus ook welkom is). Je kan je afvragen hoeveel mensen met zulke problemen 's nachts tussen 23:00 en 7:15 over de stoep lopen maar ook dat is iets dat ik niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:09
Bokkiej schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:41:
[...]

Misschien heb je gelijk. Uitgangspunt zou een mat zijn die niet dubbelklapt maar ik heb geen ervaring met matten, vandaar dat ik de vraag hier ook neerleg waarbij de bedoeling natuurlijk niet is om overlast te veroorzaken (en jouw feedback dus ook welkom is). Je kan je afvragen hoeveel mensen met zulke problemen 's nachts tussen 23:00 en 7:15 over de stoep lopen maar ook dat is iets dat ik niet weet.
Iedereen die een hond heeft kan laat en vroeg op straat lopen. Zie bij mij in de buurt ook veel ouderen met een hondje. Daarnaast voor Corona nog wel eens dronken jongeren die naar huis zwalken in de nacht.

Maar wat is de besparing dat je jezelf hoofdelijk aansprakelijk wil stellen voor alle schade die je ermee kan veroorzaken? Wanneer iemand er over valt, of claimt er over gevallen te zijn, krijg jij de rekening, en mogelijk erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
swhnld schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:05:
[...]

Iedereen die een hond heeft kan laat en vroeg op straat lopen. Zie bij mij in de buurt ook veel ouderen met een hondje. Daarnaast voor Corona nog wel eens dronken jongeren die naar huis zwalken in de nacht.

Maar wat is de besparing dat je jezelf hoofdelijk aansprakelijk wil stellen voor alle schade die je ermee kan veroorzaken? Wanneer iemand er over valt, of claimt er over gevallen te zijn, krijg jij de rekening, en mogelijk erger.
Ik loop zelf ook met de hond over de stoep, maar ik bedoel vooral de combinatie met de relevante beperkingen (en mogelijk de locatie, Vinex wijk). Bij een dronken jongere zou ik me afvragen of je dat dan wel de verantwoordelijkheid bij de mat moet leggen maar goed, ik snap je punt uiteraard.
Ik heb de gemeente in ieder geval eens gemaild over de kabelgoottegels en hun standpunt als het gaat om kabels over het trottoir. Eens zien wat zij vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:53
Ik zou graag de parkeerplaats (publiekelijk) voor mijn huis willen opeisen alleen zie ik geen meerwaarde hiervan.
Krijg straks een EV met laadpas maar mocht ik dan thuis voor de deur willen laden zijn de kosten voor mezelf (toch?)
Ik zie veel mensen thuis laden maar volgens mij is 75%+ van de gebruikers een leaserijder.

Kan iemand mij duidelijkheid hierin geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:11

Freakie1NL

Grote Baas

Wesnam schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:56:
[...]

Jep een newmotion paal. HR is er nu mee bezig om te bespreken. Ik wil er in ieder geval niet al teveel over hoeven nadenken. Ik kook inductie, heb een gezin waarbij er dagelijks wasjes draaien en de droger aanstaat, de oven z'n werk regelmatig doet. Mocht HR toch moeilijk blijven doen zal ik er nog eens op terugkomen.
Misschien reageer ik een beetje als mosterd na de maaltijd. Maar hier vorige week TNM laadpaal laten plaatsen (met op eigen verzoek DLM). Gelukkig deed werkgever hier totaal niet moeilijk over (waarom zouden ze voor die 4 euro per maand).

Maar heb er bewust voor gekozen omdat ik ook een P1 meter heb en regelmatig tegen de max van mijn 35 ampere zit. (Aanpassing naar 3 fase moet netbeheerder nog doen). Met wasmachine, vaatwasser, droger, inductie en oven zit je binnen no time op 8 kW. Daar nog even 11 kW bij (wat mijn ID.3 met gemak doet) dan zit je ver over de 17 kW (max 3*25). Zou dit niet van mijn werkgever accepteren als zei het acceptabel zouden vinden dat eventueel de hoofdzekering er uit vliegt. Zouden ze dat wel doen dan zou 'toevallig' mijn hoofdzekering er op maandag ochtend uitvliegen en pas op vrijdag hersteld zijn. Met thuiswerken uiteraard.

Ergo DLM is echt wel nodig met 11 kW laden. Weet dat mijn buurman het zonder doet (Tesla) en dat gaat nu een jaar goed, dus dat zal vast een argument zijn. Maar er zal een moment zijn dat de netbeheerder langs mag komen voor nieuwe zekeringen.

Of heb je hoofdautomaten?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:17
xeoMe schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:45:
Ik zou graag de parkeerplaats (publiekelijk) voor mijn huis willen opeisen alleen zie ik geen meerwaarde hiervan.
Krijg straks een EV met laadpas maar mocht ik dan thuis voor de deur willen laden zijn de kosten voor mezelf (toch?)
Ik zie veel mensen thuis laden maar volgens mij is 75%+ van de gebruikers een leaserijder.

Met een goede laadpaal (dus met verrekening) kan je gewoon op kosten van de laadpas van je eigen stroom laden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:18

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Freakie1NL schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:50:
[...]
op eigen verzoek DLM voor die 4 euro per maand
Ik begrijp niet waarom je bij TNM maandelijks moet betalen om de eigen, lokale, data te mogen gebruiken.
Dit moeten we niet normaal gaan vinden :)
Alle andere laadpaalboeren(die ik ken althans) hebben hier wel een meerprijs, maar geen duurder abonnement voor.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Proton_ schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:03:
[...]

Ik begrijp niet waarom je bij TNM maandelijks moet betalen om de eigen, lokale, data te mogen gebruiken.
Dit moeten we niet normaal gaan vinden :)
Alle andere laadpaalboeren(die ik ken althans) hebben hier wel een meerprijs, maar geen duurder abonnement voor.
Tja prive zou ik ook voor Alfen zijn gegaan (mooier) of Zappi (instalbaarheid) maar mijn werkgever eist TNM. Prima maar wel DLM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
xeoMe schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:45:

Een privé-laadpaal zal altijd op je eigen grond moeten staan en de auto bij het opladen in principe ook om struikelpartijen over de laadkabel te voorkomen. Dus als je de auto niet op een eigen oprit of in een eigen garage kunt parkeren, zal de leasemaatschappij geen laadpaal willen installeren. En de gemeente wil natuurlijk niet dat je een publieke parkeerplaats claimt voor een privé-laadpaal.

Wel kun je in de meeste gemeenten vragen om een laadpaal in de buurt als je een electrische auto hebt (en er nog niet een laadpaal in de buurt is). Daar kun je dan je auto opladen met de laadpas van de leasemaatschappij. Thuisladen is meestal goedkoper en praktischer (gegarandeerd plek), maar dan moet je wel de ruimte hebben.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Freakie1NL schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:50:
[...]

Misschien reageer ik een beetje als mosterd na de maaltijd. Maar hier vorige week TNM laadpaal laten plaatsen (met op eigen verzoek DLM). Gelukkig deed werkgever hier totaal niet moeilijk over (waarom zouden ze voor die 4 euro per maand).

Maar heb er bewust voor gekozen omdat ik ook een P1 meter heb en regelmatig tegen de max van mijn 35 ampere zit. (Aanpassing naar 3 fase moet netbeheerder nog doen). Met wasmachine, vaatwasser, droger, inductie en oven zit je binnen no time op 8 kW. Daar nog even 11 kW bij (wat mijn ID.3 met gemak doet) dan zit je ver over de 17 kW (max 3*25). Zou dit niet van mijn werkgever accepteren als zei het acceptabel zouden vinden dat eventueel de hoofdzekering er uit vliegt. Zouden ze dat wel doen dan zou 'toevallig' mijn hoofdzekering er op maandag ochtend uitvliegen en pas op vrijdag hersteld zijn. Met thuiswerken uiteraard.

Ergo DLM is echt wel nodig met 11 kW laden. Weet dat mijn buurman het zonder doet (Tesla) en dat gaat nu een jaar goed, dus dat zal vast een argument zijn. Maar er zal een moment zijn dat de netbeheerder langs mag komen voor nieuwe zekeringen.

Of heb je hoofdautomaten?
Dlm is niet nodig met 11 kw laden, je stelt de auto in dat ie snachts laad en zet niets snachts aan. Of je stelt de lader in op max 3x10 ampère dan kan je snachts nog een wasje draaien ook.

Dat dlm makkelijker is en je er minder over hoeft na te denken is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Makrolon schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:08:
[...]

Dlm is niet nodig met 11 kw laden, je stelt de auto in dat ie snachts laad en zet niets snachts aan. Of je stelt de lader in op max 3x10 ampère dan kan je snachts nog een wasje draaien ook.

Dat dlm makkelijker is en je er minder over hoeft na te denken is een ander verhaal.
En dan heeft je auto een software bug of je hebt even iets ingesteld op vakantie en vergeet dat terug te zetten. Huppa hoofdzekering van minstens 1 fase eruit.

Of je besluit over 3 jaar toch een WP te nemen en die ook graag s'nachts de boel aan hebben. Nog even een uitgestelde vaatwas actie.

Zal verschil in inzicht zijn maar het nodig is het m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-10 19:36
Eind januari komt mijn VW ID4. Nu heb ik bij verschillende partijen een offerte opgevraagd voor een laadpaal. Alle partijen komen met een andere oplossing n.a.v. mijn doorgestuurde foto's van de meterkast. Onderstaand de huidige situatie (op groep 12 zitten 18 zonnepanelen welke uitgebreid kan worden naar 30 stuks met behoud van huidige omvormer):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kqydDWL0ZziO_6E_hIBN53pzKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhlg2JDMREKeuvaesjYAimRq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9IsLxx6mIvXA4CqIcBQMQtBwTs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvZfdIYj6JxuHPoF8SBRS0KS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKl5xwO8EzVI1eod_jgWXRKW38M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cxk7qnR3YmxegKMvFwwyYxyp.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4X2izeZsE7CLPxeC3O_T_j9VnQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wahrulIvQStWoyJHIYbavXmu.jpg?f=fotoalbum_tile

Een van de partijen stelt voor om de hele bestaande groepenkast (3-fase) te vervangen inclusief nieuwe hoofdschakelaar en 20A aardlekautomaat voor het laadstation. Dit i.c.m. een EVBOX Elvi-UMTS 22kw 3/32A WIFI (wand montage + vaste kabel) met EV-optimizer. Load balancing en automatisch verrekenen met werkgever. De meterkast zit bij de voordeur en vanaf daar is het nog ongeveer 6 meter naar het laadstation. Kosten: € 2.330,11 excl. BTW.

Een andere partij stelde het volgende voor. Newmotion Home advanced 2.1 t/m 22kw met vaste kabel 8 meter. Dynamic Power Management home 3 fases module (slimme meter is hiervoor niet nodig volgens hun). Kosten € 1.740. Ik gaf aan dat een andere partij voorstelde om de groepenkast te vervangen. Daarna heb ik een nieuwe offerte gekregen inclusief het vervangen van de groepenkast door een nieuwe dubbele kast met 12 groepen inclusief aardlek en hoofdschakelaar. Kosten: € 2.635 excl. BTW.

De leasemaatschappij kwam met het volgende. Cube Smart Advanced (vaste kabel 5 meter) incl. Dynamiasch laden aansluiten in meterkast. Installatiekosten, verzwaring, voorbeveiliging in DIN kast en inpassen in meterkast. Kosten: € 2.204,50 excl. BTW. Hier bovenop nog een Smart Pakket 60 maanden ad € 357.

Ik wil mijn werkgever niet op kosten jagen omdat ik toevallig een oude meterkast heb. Daarnaast zijn we van plan om later dit jaar de keuken te gaan verbouwen waarbij we overstappen naar inductie.

Wat is jullie mening? Wat is de beste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 07:04
@lochtejans wil je WG automatische verrekening? Anders zou een Zappi ook wat kunnen zijn. Met name ook omdat je zonnepanelen hebt. Op zich zie ik even niet in waarom de meterkast vervangen moet worden.

Als je WG wel verrekening wil zou ik op basis hiervan voor NM gaan zonder het vervangen van de groepenkast. Die paal kan idd zonder slimme meter de LB doen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:04
Sinds gisteren is mijn laadpaal geplaatst, betreft een New Motion. Nu kan je online je laadsessies volgen, vergoeding aanpassen, gast gebruik instellen etc.

Weet iemand of dit ook met een app kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 07:04
kever678 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:38:
Sinds gisteren is mijn laadpaal geplaatst, betreft een New Motion. Nu kan je online je laadsessies volgen, vergoeding aanpassen, gast gebruik instellen etc.

Weet iemand of dit ook met een app kan?
Nee. Geen app. Al mis ik hem ook niet. Misschien af en toe als ik snel wil wisselen tussen plug & charge en swipen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-10 19:09
Bokkiej schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:14:
[...]

Struikelrisico zou ik willen minimaliseren door 's nachts te doen (is onder een lantaarnpaal trouwens dus de zichtbaarheid is vrij goed) en met een dunne mat. In diverse gemeentes willen ze dat inderdaad niet als er een openbare laadpaal dichtbij is. Ik heb bij onze gemeente daar niks over terug kunnen vinden. Nu is het ook weer zo dat het jammer is als ik door de aanwezigheid hun laadpaal, zelf niet (veel goedkoper!) mijn eigen stroom kan gebruiken. Al begrijp ik de redenering uiteraard wel.

Ik zie ook wat dikkere matten, bijvoorbeeld https://www.logomatz.nl/kabelmat-rubber. Die beschermt de kabel vast meter maar mij lijkt alleen dat je daar eerder over struikelt vanwege het hoogte verschil. En ik wil er ook geen overlast voor de buren mee veroorzaken.

Ik heb het hele Muxsan gebeuren al vanaf het begin gevolgd. Ik vind de prijs voor wat het in mijn situatie nu oplevert niet in verhouding, we hebben een tweede auto op benzine. Mijn plan is om over 4 a 5 jaar te evalueren wat handig is: dan gaat de wegenbelasting weer gelden, is salderen afgelopen en zijn prijzen van nieuwe auto's maar vast ook van accu's van Muxsan veel lager waardoor er een nieuwe situatie ontstaat.

Ik ben om al deze risico's voor een goedkope en simpele oplossing en de externe WCD is dan zo te zien de beste. Ik moet even kijken of het lukt (als ik naar elektra topic verhuis) om een stap voor stap handleiding te maken met boodschappenlijst of dat er teveel onduidelijk blijft en ik iemand zoek om het te doen. Ben niet onhandig maar dit is geen onderwerp om dingen over het hoofd te zien.
Is een zwenkarm vanaf een schuurtje niet een idee? Bij mij loopt de kabel door de boom op de stoep, en dat bevalt heel goed, niets onveilig aan. Ik ruim hem wel op natuurlijk als ik niet laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@lochtejans, dat hebben ze niet zo netjes gedaan. Jouw ALS is verouderd en ik neem aan dat ze de nieuw geplaatste krachtgroep daar achter hebben gezet. Als je de kast gaat vernieuwen, zou ik gaan voor een aardlekautomaat (combi van ALS en automaat).
Als je een aardlekautomaat laat plaatsen voor de laadpaal, zorg er dan voor dat er DC-lekstroombeveiliging in de prak zit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 21:53
Ik weet niet of het off topic is of niet. Maar er is op dit moment heel wat commotie omtrent het afschaffen van de terugdraaiende teller in combinatie met zonnepanelen in België. Bij gevolg zitten de meeste gezinnen met een overproductie in de zomer, vaak dan nog op de momenten dat ze niet thuis zijn, en moet er elektriciteit aangekocht worden in de winter. Dit maakt het thuis laden van een EV ineens ook veel minder interessant op gebied van prijs. (Gemak van thuis laden enz blijft natuurlijk) Hoe werkt dit in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Davy_Rx schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:33:
Ik weet niet of het off topic is of niet. Maar er is op dit moment heel wat commotie omtrent het afschaffen van de terugdraaiende teller in combinatie met zonnepanelen in België. Bij gevolg zitten de meeste gezinnen met een overproductie in de zomer, vaak dan nog op de momenten dat ze niet thuis zijn, en moet er elektriciteit aangekocht worden in de winter. Dit maakt het thuis laden van een EV ineens ook veel minder interessant op gebied van prijs. (Gemak van thuis laden enz blijft natuurlijk) Hoe werkt dit in Nederland?
Tot 2023 geldt de salderingsregeling een krijg je voor teruglevering evenveel als afname, tenzij er overgeproduceerd wordt, dan is het tarief lager (afhankelijk van energieaanbieder wisselen prijzen sterk). Volgens wetsvoorstel wordt vanaf 2023 zou de salderingsregels afgebouwd. Vooralsnog zou dat inhouden dat er jaarlijks 9% minder gesaldeerd mag worden tot het salderen is afgeschaft.

Een EV blijft denk ik interessant voor het normale kWh tarief via de aanbieder. Enkel de terugverdientijd van zonnepanelen komt onder druk te staan.
Maar goed, in de zomer na werktijd kan ik nog bijladen en anders in het weekend ook, om toch extra profijt van zonnepanelen te hebben.
De winter gaat onhandig zijn, maar goed. Ik snap de afbouw van de regeling wel. Dat de energiemaatschappij nu gratis 'buffer' is, is eigenlijk onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 21:53
InterCC schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:47:
[...]

Tot 2023 geldt de salderingsregeling een krijg je voor teruglevering evenveel als afname, tenzij er overgeproduceerd wordt, dan is het tarief lager (afhankelijk van energieaanbieder wisselen prijzen sterk). Volgens wetsvoorstel wordt vanaf 2023 zou de salderingsregels afgebouwd. Vooralsnog zou dat inhouden dat er jaarlijks 9% minder gesaldeerd mag worden tot het salderen is afgeschaft.

Een EV blijft denk ik interessant voor het normale kWh tarief via de aanbieder. Enkel de terugverdientijd van zonnepanelen komt onder druk te staan.
Maar goed, in de zomer na werktijd kan ik nog bijladen en anders in het weekend ook, om toch extra profijt van zonnepanelen te hebben.
De winter gaat onhandig zijn, maar goed. Ik snap de afbouw van de regeling wel. Dat de energiemaatschappij nu gratis 'buffer' is, is eigenlijk onlogisch.
Dit is eigenlijk de perfecte oplossing. De gratis buffer is inderdaad onlogisch al is dat natuurlijk wel aan iedereen beloofd in België. Dus eigenlijk zou dit voor bestaande installaties gedurende 15j zo moeten zijn en voor nieuwe installaties kunnen er nieuwe regels bepaald worden. Ik ben benieuwd wat er uit de bus gaat komen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
InterCC schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:47:
[...]

Bij mij zal de praktijk zijn dat ik 's winters niet of nauwelijks overproductie heb en 's zomers een groot deel van de overproductie gewoon in de drie EV's stop, oftewel invloed van wel of niet salderen gaat er ook nauwelijks zijn. Maar dat is natuurlijk specifiek voor mijn situatie.
Al verwacht ik dat die de komende 10 jaar steeds normaler gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:27
[België]
Is het technisch mogelijk om een EVBox Elvi 3 fase laadpaal aan te sluiten op een monofasig systeem?
De meerkost is immers niet zo groot.

Bovendien zou ik voor toekomstbestendigheid al een 5G6 kabel trekken door de tuin van aan de mono-fasige meterkast, en slechts 2 draden gebruiken. Kan dit?
Dit laatste hoort misschien eerder in het elektra-topic, dus kan ik het daar ook vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
C.QL schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:19:
[België]
Is het technisch mogelijk om een EVBox Elvi 3 fase laadpaal aan te sluiten op een monofasig systeem?
De meerkost is immers niet zo groot.

Bovendien zou ik voor toekomstbestendigheid al een 5G6 kabel trekken door de tuin van aan de mono-fasige meterkast, en slechts 2 draden gebruiken. Kan dit?
Dit laatste hoort misschien eerder in het elektra-topic, dus kan ik het daar ook vragen.
Ja beide kan. Je laadpaal zal dan alleen vanzelfsprekend maar op 1 fase laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:09
Davy_Rx schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:33:
In Nederland wordt de terugdraaien de teller ook vervangen voor slimme meters die onderscheid kunnen maken in terugleveren en aanleveren.
Je moet je zonnepanelen ook aanmelden met hun capaciteit, dit alles opdat de netbeheerder weet (kan voorspellen) hoeveel stroom op een bepaald moment door wie geleverd en afgenomen wordt en overbelasting voorkomen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
Makrolon schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:24:
[...]

Ja beide kan. Je laadpaal zal dan alleen vanzelfsprekend maar op 1 fase laden.
Prima, precies wat ik wil, want als ik naar 3 fase moet komen ze meteen een nieuwe meter installeren = einde salderen.
Dat is helaas de situatie nu geworden in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
C.QL schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:53:
[...]

Prima, precies wat ik wil, want als ik naar 3 fase moet komen ze meteen een nieuwe meter installeren = einde salderen.
Dat is helaas de situatie nu geworden in België.
Het is toch sowieso einde salderen in Vlaanderen? nieuws: Vlaamse zonnepaneeleigenaren verliezen recht op terugdraaiende meter

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
Klopt qua wet, maar als je fysiek nog een analoge meter hebt staan, kan men simpelweg geen onderscheid meten tussen injectie en afname.
Ook piekverbruik voor capaciteitstarief kan men niet meten.

Dat maakt dat in praktijk sommigen nog tot 2029 zullen kunnen salderen en een klein forfaitair capaciteitstarief van 2,5 kW in 2022 aangerekend zullen krijgen ipv het werkelijke.
Wie dat zijn, is loterij en puur geluk of je eerst of laatst aan de beurt bent voor de omzetting. Ook hoogst oneerlijk dus.

[ Voor 6% gewijzigd door C.QL op 17-01-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

lochtejans schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:09:
Eind januari komt mijn VW ID4. Nu heb ik bij verschillende partijen een offerte opgevraagd voor een laadpaal. Alle partijen komen met een andere oplossing n.a.v. mijn doorgestuurde foto's van de meterkast. Onderstaand de huidige situatie (op groep 12 zitten 18 zonnepanelen welke uitgebreid kan worden naar 30 stuks met behoud van huidige omvormer):

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Een van de partijen stelt voor om de hele bestaande groepenkast (3-fase) te vervangen inclusief nieuwe hoofdschakelaar en 20A aardlekautomaat voor het laadstation. Dit i.c.m. een EVBOX Elvi-UMTS 22kw 3/32A WIFI (wand montage + vaste kabel) met EV-optimizer. Load balancing en automatisch verrekenen met werkgever. De meterkast zit bij de voordeur en vanaf daar is het nog ongeveer 6 meter naar het laadstation. Kosten: € 2.330,11 excl. BTW.

Een andere partij stelde het volgende voor. Newmotion Home advanced 2.1 t/m 22kw met vaste kabel 8 meter. Dynamic Power Management home 3 fases module (slimme meter is hiervoor niet nodig volgens hun). Kosten € 1.740. Ik gaf aan dat een andere partij voorstelde om de groepenkast te vervangen. Daarna heb ik een nieuwe offerte gekregen inclusief het vervangen van de groepenkast door een nieuwe dubbele kast met 12 groepen inclusief aardlek en hoofdschakelaar. Kosten: € 2.635 excl. BTW.

De leasemaatschappij kwam met het volgende. Cube Smart Advanced (vaste kabel 5 meter) incl. Dynamiasch laden aansluiten in meterkast. Installatiekosten, verzwaring, voorbeveiliging in DIN kast en inpassen in meterkast. Kosten: € 2.204,50 excl. BTW. Hier bovenop nog een Smart Pakket 60 maanden ad € 357.

Ik wil mijn werkgever niet op kosten jagen omdat ik toevallig een oude meterkast heb. Daarnaast zijn we van plan om later dit jaar de keuken te gaan verbouwen waarbij we overstappen naar inductie.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
lochtejans schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:09:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Naast het antwoord van @GoldenSample: 30 zonnepanelen op 1 (enkelfase) groep? Dan ga je ver over wat mag volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:06

prein2

Monument verduurzamen is leuk

daemonix schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:21:
[...]

Naast het antwoord van @GoldenSample: 30 zonnepanelen op 1 (enkelfase) groep? Dan ga je ver over wat mag volgens mij.
Op het plaatje afgaand is groep 12 een 3 fase groep..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
prein2 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:47:
[...]

Op het plaatje afgaand is groep 12 een 3 fase groep..
Klopt zo te zien inderdaad. Ik zou inderdaad die hele meterkast vervangen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headfirst
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-06-2021
Helemaal happy met m’n Zappi..
Hub en Harvi ook helemaal in orde.. Vanochtend geïnstalleerd loopt als een zonnetje.. nu langzaam maar eens kijken naar wat zonnepanelen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAxg6H8WI-Z9D2qXGcsqJEfdwRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9ND2DX3FG3IP4QOpapedEEV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpREnHzrcHpeRAQ-lXCBCCNWRAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYmwYVAJvED8aNFAQPtDcH8Q.jpg?f=fotoalbum_large

P2, Zappi V2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-10 22:45
Headfirst schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:55:
Helemaal happy met m’n Zappi..
Hub en Harvi ook helemaal in orde.. Vanochtend geïnstalleerd loopt als een zonnetje.. nu langzaam maar eens kijken naar wat zonnepanelen..
Niet te langzaam :) voordat je het weet is het 2023 en gaat saldering intreden. Hoe sneller je nu zonnepanelen installeert hoe financieel beter. En, maart/april is de beste tijd om zonnepanelen te installeren. Dan begint de zon te schijnen en kan je gelijk volledig gebruik maken van de opwek. Als je ze in de herfst laat installeren dan ga je eerst een paar maanden weinig opwek krijgen terwijl de levensduur van de panelen al wel gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:21
thehog schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:58:
[...]

Niet te langzaam :) voordat je het weet is het 2023 en gaat saldering intreden. Hoe sneller je nu zonnepanelen installeert hoe financieel beter. En, maart/april is de beste tijd om zonnepanelen te installeren. Dan begint de zon te schijnen en kan je gelijk volledig gebruik maken van de opwek. Als je ze in de herfst laat installeren dan ga je eerst een paar maanden weinig opwek krijgen terwijl de levensduur van de panelen al wel gaat lopen.
Ik denk dat je wat ver gaat met het kiezen van de periode van plaatsen van de panelen.
Panelen gaan over het algemeen 25 jaar mee. Als je dan gaat timen qua plaatsen op een half jaar, heb je het over 1/50 van de levensduur. Dat gaat het verschil niet maken :N
Gewoon zsm plaatsen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
thehog schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:58:
[...]

Je hebt gelijk, maar in het voorjaar een installateur vinden die het op redelijk korte termijn kan doen is aanzienlijk lastiger dan in het najaar. Die van mij zijn ook in het najaar geplaatst, omdat de installateur besloot toch maar 10 weken later te kunnen dan aangegeven (er kwam steeds meer bij en uiteindelijk werd gezegd dat ze de eerste termijn "nooit gezegd hebben"). Ik was er toen zo klaar mee dat ik het maar geannuleerd heb en opnieuw ben gaan wachten bij een ander. Maar goed, september, oktober en november (res. 580, 582 en 310kWh) toch nog best goede maanden gehad. December en januari zijn behoorlijk dramatisch.

Bovenstaande is behoorlijk offtopic overigens, maar ik zou inderdaad ook gewoon zsm laten installeren en met de Zappi is het ook nog wel leuk als je zo groen mogelijk wilt laden. Ik gebruik de Zappi app ook om te kijken wat uiteindelijke verbruik is, want die houdt het bij (verder geen Domoticz of iets dergelijks in gebruik).

[ Voor 12% gewijzigd door InterCC op 18-01-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
Heeft er iemand ervaring met Alfen, load balancing en optimaal gebruik zonnepanelen? Load balancing lijkt goed te kunnen via P1 poort (SMR 5). Maar voor eveneens optimaal gebruik solar power lijkt dit niet voldoende - ondanks dat m.i. de data ook de relevante info daartoe bevat!?
Zoals ik het begrijp heb ik dan een externe modbus energie monitor nodig zoals die van 'socomec', genoemd door Alfen. Echter, ik lees ergens dat de Alfen in deze combinatie geen onderscheid kan maken tussen afgenomen en teruggeleverd vermogen op de hoofdaansluiting. Het gevolg is dan kennelijk dat op een zonnige dag er netto minder vermogen beschikbaar lijkt ipv meer. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-10 22:41

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Niet te langzaam :) voordat je het weet is het 2023 en gaat saldering intreden.
Nog ff off topic:
Salderen gaat niet in per 2023 maar wordt vanaf dan afgebouwd met 9% per jaar. Dat is het voorstel dus nog niet definitief

https://www.milieucentraa...geling-voor-zonnepanelen/

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:56
Ik overweeg momenteel een Nexxtender Home laadstation via de werkgever. Echter is de meegeleverde kabel van 7m niet voldoende lang. Kan deze door de installateur verlengd worden (tot 12m) of is dat onmogelijk? Ik vind hier online geen duidelijke info over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Als sidenote op die nexxtender home:

Weerstand tegen vochtigheid: Tot 95% niet-condenserend

Dat is minder handig in het Nederlandse klimaat. Zeg maar gerust een prutsoplossing tenzij je hem onder een afdak hangt.

Je moet hem ook niet in de zon hangen:

Bedrijfstemperatuur: -25°C to +40°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@iRbn In theorie zou het kunnen, maar ik zou het niet doen. Kan je geen handigere plek verzinnen om je laadpaal te plaatsen als 7m kabel nog niet genoeg is om bij je EV te komen?
Iedere dag zoveel meter afrollen en oprollen wordt je ook snel zat.

@daemonix Volgens deze site is dat apparaat IP54 en van -20 tot +60 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-10 19:36
Bedankt voor jullie input. De hele meterkast wordt vervangen en ik heb gekozen voor de NewMotion laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
https://www.powerdale.com/nl/product/home zegt toch echt dat wat ik al schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:56
JeroenE schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:36:
@iRbn In theorie zou het kunnen, maar ik zou het niet doen. Kan je geen handigere plek verzinnen om je laadpaal te plaatsen als 7m kabel nog niet genoeg is om bij je EV te komen?
Iedere dag zoveel meter afrollen en oprollen wordt je ook snel zat.
Bedankt voor je feedback. Het is inderdaad zo dat 7m meestal zal voldoen. Echter moet de garage & oprit soms bereikbaar blijven 's nachts, waardoor ik mijn wagen langs de straatkant wil opladen. Dan heb ik een lengte van +- 12m nodig. Het zou handig zijn mocht ik de laadkabel dan met een verlengkabel kunnen verlengen op dat moment.

Wat zijn precies de risico's/nadelen waarom je het niet zou doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:07
@daemonix heeft het over de Home en @JeroenE over de Base. Twee verschillende producten. Dus de Home lijkt inderdaad maar tot 40C te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De luchtvochtigheid is erger. HIj kan niet tegen regen. @iRbn vroeg naar de home.

[ Voor 20% gewijzigd door daemonix op 19-01-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F. Peregrinus
  • Laatst online: 26-08-2024
Een vraag van een Zappi V2-gebruiker; dit draadje leek me geschikter dan het elektra huisinstallaties-topic.

Zappi werkt met Harvi en geeft de volgende waarden door, op een moment dat de PV-installatie geen productie draait:

CT1 - current: 1,1A - power: -89W
CT2 - current: 0,2A - power: 24W
CT3 - current: 0,5A - power: 88W

De getallen verspringen uiteraard wat, maar binnen een kleine marge. Mijn conclusie is, dat CT-klem 1 verkeerd om aangesloten is door de monteur. Is dat een logische conclusie, of zie ik wellicht iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Aha, dat komt er van als je gewoon op de bovenste link klikt in de zoekmachine en verder niet kijkt dan je neus lang is. De link die jij geeft zegt dat die versie IP55 is. Dat betekent dus bestand tegen natspuiten met 12,5l/min. Dan zou je toch verwachten dat die tegen een normale Nederlandse regenbui kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
iRbn schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:45:
Bedankt voor je feedback. Het is inderdaad zo dat 7m meestal zal voldoen. Echter moet de garage & oprit soms bereikbaar blijven 's nachts, waardoor ik mijn wagen langs de straatkant wil opladen.
Moet je dan ook per se op die dagen laden? Als je van te voren weet op welke dagen dit is, heb je dan niet genoeg bereik als je een dag eerder de EV helemaal vol laadt?
Wat zijn precies de risico's/nadelen waarom je het niet zou doen?
Hoe meer overgangen, hoe meer kans dat er wat fout gaat. Zie dat dan ook maar weer eens netjes waterdicht te krijgen, ook nadat jij voor de vierhonderste keer de kabel hebt op en afgerold.

In de meeste gemeentes (in Nederland althans) mag je geen laadkabel over de stoep hebben lopen, al is het natuurlijk de vraag hoe streng dat wordt gehandhaafd. Je zou dan met kabelmatten etc moeten werken om de overlast voor mensen die langs lopen zo veel mogelijk te verminderen.

Als je de laadpaal halverwege of aan het begin van je oprit plaatst heb je dan niet genoeg lengte met 7m om op alle plekken te komen waar je de EV gaat parkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:07:
[...]
Aha, dat komt er van als je gewoon op de bovenste link klikt in de zoekmachine en verder niet kijkt dan je neus lang is. De link die jij geeft zegt dat die versie IP55 is. Dat betekent dus bestand tegen natspuiten met 12,5l/min. Dan zou je toch verwachten dat die tegen een normale Nederlandse regenbui kan?
Dat is strijdig met de luchtvochtigheid van max 95% he. ;) Als het regent is de luchtvochtigheid over het algemeen 100% en condenserend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@daemonix Ik weet daar te weinig van af, eerlijk gezegd. Het lijkt mij onlogisch dat je een kast hebt die je continu kan natspuiten en dan gewoon blijft werken, maar als er een regenbuitje valt ineens op zou kunnen houden. Of bedoelde je iets anders met "het Nederlandse klimaat" dan een regenbuitje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Als het mistig is, en dat komt nog wel eens voor in Nederland, dan is de luchtvochtigheid 100%. Bijzonder dat de fabrikant van een oplaadpunt van te voren claimt dat het daar eigenlijk niet tegen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccreator
  • Laatst online: 09-10 20:02
Ik volg deze post al een tijdje en weet niet of het al is voorbij gekomen.
Ik ga voor mijn nieuwe aan te leggen laadpaal ook een nieuwe groepenkast laten installeren.
Nu is in het mailverkeer tussen de leverancier van de laadpaal (50five) altijd gesproken over 3x25A aansluiting.

Ik wilde het gaan veranderen bij Liander van 1 naar 3 x 25 en ik zag bij de daadwerkelijke offerte van de laadpaal dat deze 3x32 is (Elvi box) Gaat het dan nog wel goed?

[ Voor 5% gewijzigd door Ccreator op 19-01-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

F. Peregrinus schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:03:
Een vraag van een Zappi V2-gebruiker; dit draadje leek me geschikter dan het elektra huisinstallaties-topic.

Zappi werkt met Harvi en geeft de volgende waarden door, op een moment dat de PV-installatie geen productie draait:

CT1 - current: 1,1A - power: -89W
CT2 - current: 0,2A - power: 24W
CT3 - current: 0,5A - power: 88W

De getallen verspringen uiteraard wat, maar binnen een kleine marge. Mijn conclusie is, dat CT-klem 1 verkeerd om aangesloten is door de monteur. Is dat een logische conclusie, of zie ik wellicht iets over het hoofd?
Het lijkt inderdaad dat die CT op fase 1 verkeerd zit.
Wat staat er bij de PF? Die staat een pagina verder inde readings geloof ik.
PF is de power factor. Die moet ongeveer 1 zijn. Ook staat er nog ergens een waarde voor de phaserotation. Die moet rond de 0 of 360 graden liggen.

Op welke fase is je pv aangesloten?

Omdraaien is overigens niet moeilijk. Zorg wel dat de klem weer goed dicht klikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ccreator schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:22:
Ik ga voor mijn nieuwe aan te leggen laadpaal ook een nieuwe groepenkast laten installeren.
Nu is in het mailverkeer tussen de leverancier van de laadpaal (50five) altijd gesproken over 3x25A aansluiting.

Ik wilde het gaan veranderen bij Liander van 1 naar 3 x 25 en ik zag bij de daadwerkelijke offerte van de laadpaal dat deze 3x32 is (Elvi box) Gaat het dan nog wel goed?
Tenzij je met meer dan 11kW wil laden is 3x 25A voldoende.
Wil je meer dan kost dat per jaar in ieder geval €600,- meer dan een 3x25A aansluiting.
Bin de installatie zal je de elvi wel moeten instellen op de juiste limiet. 16A of 20A.

[ Voor 5% gewijzigd door Paling1 op 19-01-2021 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ccreator schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:22:

Jawel hoor, je auto zal het niet vragen of anders kunnen zowel de auto als de laadpaal worden teruggeregeld naar 16A per fase. Niets mis met 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccreator
Ik ga al naar 3x25. En dat de box 3x32 kan geven en 22kw is geen probleem bij een 3x25A aansluiting? Als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ccreator schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:42:
Ik ga al naar 3x25. En dat de box 3x32 kan geven en 22kw is geen probleem bij een 3x25A aansluiting? Als ik het goed begrijp?
22kW is wel een probleem. Maar als je de boel juist instelt dan kan die elvi ook gewoon op 11kW laden.
Wat voor auto wil je gaan laden? De meeste auto's kunnen max 11kW AC laden.
Wil je persé 22kW dan moet je naar een veel zwaardere aansluiting. Dan is 3x 35A al heel krap.
In NL kost alles zwaarder dan 3x 25A minimaal €600 per jaar extra aan vastrecht. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat in een thuissituatie economisch te verantwoorden is.

[ Voor 34% gewijzigd door Paling1 op 19-01-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccreator
Ik ga naar een Skoda Enyaq. Ik hoef ook niet per se 22 kwh te laden toch. Als ik het goed begrijp kan ik dat instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:17
Ccreator schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:00:
Ik ga naar een Skoda Enyaq. Ik hoef ook niet per se 22 kwh te laden toch. Als ik het goed begrijp kan ik dat instellen?
De Enyaq kan idd maar op 11 kW (let op niet kWh!) laden. op de laadpaal kan je dit inderdaad instellen als maximum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F. Peregrinus
Paling1 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:34:
[...]

Het lijkt inderdaad dat die CT op fase 1 verkeerd zit.
Wat staat er bij de PF? Die staat een pagina verder inde readings geloof ik.
PF is de power factor. Die moet ongeveer 1 zijn. Ook staat er nog ergens een waarde voor de phaserotation. Die moet rond de 0 of 360 graden liggen.

Op welke fase is je pv aangesloten?

Omdraaien is overigens niet moeilijk. Zorg wel dat de klem weer goed dicht klikt!
Bedankt voor je reactie. De PF staat voor CT1 ook negatief. Heb nog even gecheckt of de CT-klemmen correct geplaatst zijn, en dat is het geval. Geen idee wat er nu aan de hand is. Ik zal eens op het Zappi-forum gaan zoeken, maar wellicht heeft iemand hier nog tips of tricks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

F. Peregrinus schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 00:13:
[...]

Bedankt voor je reactie. De PF staat voor CT1 ook negatief. Heb nog even gecheckt of de CT-klemmen correct geplaatst zijn, en dat is het geval. Geen idee wat er nu aan de hand is. Ik zal eens op het Zappi-forum gaan zoeken, maar wellicht heeft iemand hier nog tips of tricks?
Dan kan het ook nog zo zijn dat die CT verkeerd is aangesloten in de Harvi. Plus en min omgedraaid.
Ook makkelijk te controleren.
Een andere oorzaak zou misschien kunnen zijn dat de fases in een andere volgorde dan 123 zijn aangesloten.
Dat is ook in de Zappi anders in te stellen. In plaats van 123 misschien eens 321 proberen?
Maar ik zou eerst de Harvi even controleren.

Staan de CT's in de Zappi juist ingesteld? De CT's van de Harvi moeten op 'grid' staan. De CT aansluitingen van de Zappi moeten op 'none' staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Paling1 op 20-01-2021 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 16:04

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Voor diegene die een PHEV thuisladen en per kwh betaald krijgen van hun werkgever in Belgie. Weet iemand hoe precies die prijs per kwh bepaalt wordt? Ik zie op de afrekening in de tool dit voor het laden van 12.75kwh:
Creg Flanders Charging @ home 2.755 € 3.334 € 21 %
Dit komt neer op ongeveer (€/kWh) 0.26

Maar ik vind eigenlijk nergens waar en hoe CREG deze nummers publiceert. Als ik op mijn jaarrekening van Eneco kijk zie ik bijvoorbeeld ook veel hogere kwh prijzen:
Gemiddelde eenheidsprijs (€/kWh) 0,41906

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
swtimmer schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:59:
Voor diegene die een PHEV thuisladen en per kwh betaald krijgen van hun werkgever in Belgie. Weet iemand hoe precies die prijs per kwh bepaalt wordt? Ik zie op de afrekening in de tool dit voor het laden van 12.75kwh:
Creg Flanders Charging @ home 2.755 € 3.334 € 21 %
Dit komt neer op ongeveer (€/kWh) 0.26

Maar ik vind eigenlijk nergens waar en hoe CREG deze nummers publiceert. Als ik op mijn jaarrekening van Eneco kijk zie ik bijvoorbeeld ook veel hogere kwh prijzen:
Gemiddelde eenheidsprijs (€/kWh) 0,41906
Weet je zeker dat de gemiddelde totale kWh prijs bijna € 0,42 is? Dat lijkt buitensporig hoog te zijn en als ik de tariefkaart van Eneco bekijk en de waarden optel kom ik ook aanzienlijk lager uit.

In Nederland kan ik 'gewoon' mijn levertarief direct declareren aan bedrijf. Ik houd dus ook gewoon exact het bedrag aan van mijn energiecontract.
Het zou goed kunnen dat het in België anders berekend wordt, want in Nederland zijn er wat minder algemene waarden om mee te rekenen. Ik kan mij herinneren dat energieverbruik bij mij destijds ook berekend werd aan hand van graaddagen, iets wat ik daarvoor en daarna in Nederland nooit meegemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

InterCC schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Weet je zeker dat de gemiddelde totale kWh prijs bijna € 0,42 is? Dat lijkt buitensporig hoog te zijn en als ik de tariefkaart van Eneco bekijk en de waarden optel kom ik ook aanzienlijk lager uit.

In Nederland kan ik 'gewoon' mijn levertarief direct declareren aan bedrijf. Ik houd dus ook gewoon exact het bedrag aan van mijn energiecontract.
Het zou goed kunnen dat het in België anders berekend wordt, want in Nederland zijn er wat minder algemene waarden om mee te rekenen. Ik kan mij herinneren dat energieverbruik bij mij destijds ook berekend werd aan hand van graaddagen, iets wat ik daarvoor en daarna in Nederland nooit meegemaakt heb.
Ik denk dat dit komt doordat wij zonnepanelen hebben. Hierdoor is ons verbruik eigenlijk vrij laag maar veel taxen (zoals op zonnepanelen maar ook aansluitkosten) zijn fixed. Hierdoor is dus de prijs per verbruikte kwh vrij hoog. Daarom ben ik dus benieuwd hoe/wat de overheid gebruikt om tot die prijs per kwh te komen. Ook lijkt het een fixed iets te zijn terwijl je de keuze hebt in het echt tussen dag, dag/nacht, en nacht alleen als pakket.

Ik kan bijvoorbeeld wel dit vinden, https://infogram.com/hoev...-incl-btw-1h9j6qj8ovd54gz, waar je wel ziet dat voor kleine verbruikers de overheid ook uitgaat van rond de 40cent. Het is dan alleen wel vreemd dat echt grootverbruikers verdienen aan het opladen van hun wagen en mensen met een ecohuis eigenlijk bijbetalen voor het opladen.

[ Voor 14% gewijzigd door swtimmer op 20-01-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
daemonix schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:30:
Als het mistig is, en dat komt nog wel eens voor in Nederland, dan is de luchtvochtigheid 100%. Bijzonder dat de fabrikant van een oplaadpunt van te voren claimt dat het daar eigenlijk niet tegen kan.
Ik kan me dan nog steeds slecht voorstellen dat het laadpunt dan niet zou werken. Hoe moet die mist in je laadpaal terecht komen?

Ik zie niet in hoe dat erg zou zijn, terwijl volcontinu natspuiten geen enkel probleem is.

Of bedoel je dat deze twee specificaties niet met elkaar stroken?
swtimmer schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:25:
Ik denk dat dit komt doordat wij zonnepanelen hebben. Hierdoor is ons verbruik eigenlijk vrij laag maar veel taxen (zoals op zonnepanelen maar ook aansluitkosten) zijn fixed. Hierdoor is dus de prijs per verbruikte kwh vrij hoog.
Waarom zou je de vaste lasten bij je kWh prijs rekenen? Die moet je toch betalen of je nu iets gebruikt of niet. Dat kan je dan ook niet bij je werkgever declareren lijkt mij.

Stel dat je (ik noem maar wat) 300 euro aan vaste lasten hebt voor je elektriciteitsaansluiting. Nu gebruik je zelf 2500 kWh en je auto 500 kWh. Zou je dan 10 cent per kWh aan je werkgever willen belasten voor die vaste lasten?

Stel dat je collega hetzelfde heeft, enkel die gebruikt zelf 1500 kWh. Zou die dan 15 cent per kWh mogen doorbelasten?

Op welk moment bepaal je dat dan? Op het moment dat je de jaarafrekening krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louisvg
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-01-2021
Ik heb net de topic gelezen omdat ik met een vraag zat en daar geen antwoord op kon vinden. Wij hebben thuis een wallbox pulsar plus gekocht die 22kw kan leveren. Deze dient om een hybride wagen op te laden met een capaciteit van 32kwh en een maximaal vermogen van 7,6 kw, al de moeite om de stroom door te rekenen naar het bedrijf dus. De andere hybride wagen kan maximaal 3,7kw laden en bezit een batterij die maar 7,6 kwh kan opslaan, we vonden het daarvoor niet de moeite om een wallbox aan te schaffen.
Nu we toch een wallbox hebben en die meer vermogen kan leveren dan beide auto’s samen nodig hebben vraag ik me af als het mogelijk zou zijn om beide auto’s die enkel snachts opladen met dezelfde wallbox op te laden zonder het stopcontact verstoken moet worden. Ik dacht aan een soort verdeelstekker voor beide wagens, de ene wagen staat in de garage en de andere buiten, de afstand tussen de wallbox en de 2e wagen bedraagt ongeveer 9m. Ik heb al eens op internet gezocht en geen gelijkaardige case gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

JeroenE schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:44:
[...]
Ik kan me dan nog steeds slecht voorstellen dat het laadpunt dan niet zou werken. Hoe moet die mist in je laadpaal terecht komen?

Ik zie niet in hoe dat erg zou zijn, terwijl volcontinu natspuiten geen enkel probleem is.

Of bedoel je dat deze twee specificaties niet met elkaar stroken?

[...]
Waarom zou je de vaste lasten bij je kWh prijs rekenen? Die moet je toch betalen of je nu iets gebruikt of niet. Dat kan je dan ook niet bij je werkgever declareren lijkt mij.

Stel dat je (ik noem maar wat) 300 euro aan vaste lasten hebt voor je elektriciteitsaansluiting. Nu gebruik je zelf 2500 kWh en je auto 500 kWh. Zou je dan 10 cent per kWh aan je werkgever willen belasten voor die vaste lasten?

Stel dat je collega hetzelfde heeft, enkel die gebruikt zelf 1500 kWh. Zou die dan 15 cent per kWh mogen doorbelasten?

Op welk moment bepaal je dat dan? Op het moment dat je de jaarafrekening krijgt?
Jij woont niet in Belgie denk ik. De vaste lasten zijn niet vast maar ligt aan hoeveel je verbruikt en of je bijv panelen hebt of niet. Die kosten gaan na x aantal kwh dus omhoog. Als je dus meer gaat thuisladen gaat, zoals in ons geval, het stuk vaste lasten meer omhoog waardoor het lijkt dat ik meer moet bijbetalen dit jaar dan wat ik via mijn werkgever terug heb gekregen. In ons geval, lijkt het erop dat ik dus beter niet kan opladen en gewoon lekker op diesel blijven rijden. Met het huidige systeem zou iemand die al enorm onzuinig leeft, per oplaad beurt meer uitbetaald krijgen dan zijn rekening omhoog zal gaan (kijk maar naar dat rapport wat ik linkte), dat is apart. Ben het verder wel met je eens dat mijn baas niet voor vaste lasten zou moeten betalen die niet voor het rijden zijn.

Ik zoek dus vooral meer achtergrond hoe men tot die prijzen komt. Ook omdat die maandelijks te lijken worden gezet op ons werk maar denk best veel mensen in een vastcontract zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Louisvg schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:48:
Nu we toch een wallbox hebben en die meer vermogen kan leveren dan beide auto’s samen nodig hebben vraag ik me af als het mogelijk zou zijn om beide auto’s die enkel snachts opladen met dezelfde wallbox op te laden zonder het stopcontact verstoken moet worden.
Dat kan niet zo maar. Het is geen simpel stopcontact, er zit ook communicatie tussen de EV en de laadpaal in.

Wat je wil kan je in principe wel maken, je moet dan een kastje hebben wat doet alsof het een auto is (zodat je wallbox stroom wil leveren) en aan je beide auto's zichzelf moet voordoen als een laadpalen zodat die willen laden. Je bent dan eigenlijk dus de componenten van een auto en van 2 laadpalen in 1 kastje aan het bouwen. Het lijkt voor de handliggender om dan 'gewoon' een tweede laadpaal aan te sluiten.

Aangezien beide auto's op 1 fase laden kan je dat dan het beste doen door de tweede laadpaal op een andere fase volgorde aan te sluiten. Dan kan je ze ook tegelijk gebruiken.
swtimmer schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:08:
Jij woont niet in Belgie denk ik. De vaste lasten zijn niet vast maar ligt aan hoeveel je verbruikt en of je bijv panelen hebt of niet.
Ik woon inderdaad niet in België, maar je schreef zelf dat die vaste kosten fixed waren. Als dat dus niet zo is, dan is het natuurlijk een ander verhaal!
Die kosten gaan na x aantal kwh dus omhoog.
In Nederland is dat ook zo, maar het werkt heel anders. De vaste kosten zijn afhankelijk van je netaansluiting. Als die laag is betaal je 'weinig'. Dat heeft bijna iedereen. Wil je meer tegelijk gebruiken dan moet de aansluiting verzwaard worden en betaal je zo 600 euro per jaar meer. Zonder 1 kWh te gebruiken dis.
Als je dus meer gaat thuisladen gaat, zoals in ons geval, het stuk vaste lasten meer omhoog waardoor het lijkt dat ik meer moet bijbetalen dit jaar dan wat ik via mijn werkgever terug heb gekregen. In ons geval, lijkt het erop dat ik dus beter niet kan opladen en gewoon lekker op diesel blijven rijden.
In dat geval kan je dan niet simpel uitrekenen wat je kosten vorig jaar waren en wat ze nu zijn en het verschil bij je werkgever declareren?

Het enige wat die dan wel moet doen is jou geloven dat het niet komt omdat je sinds vorig jaar ineens iedere dag in een elektrische sauna bent gaan zitten. Maar dat is redelijk makkelijk te onderbouwen met de kilometers die je hebt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Louisvg schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:48:
Ik heb net de topic gelezen omdat ik met een vraag zat en daar geen antwoord op kon vinden. Wij hebben thuis een wallbox pulsar plus gekocht die 22kw kan leveren. Deze dient om een hybride wagen op te laden met een capaciteit van 32kwh en een maximaal vermogen van 7,6 kw, al de moeite om de stroom door te rekenen naar het bedrijf dus. De andere hybride wagen kan maximaal 3,7kw laden en bezit een batterij die maar 7,6 kwh kan opslaan, we vonden het daarvoor niet de moeite om een wallbox aan te schaffen.
Nu we toch een wallbox hebben en die meer vermogen kan leveren dan beide auto’s samen nodig hebben vraag ik me af als het mogelijk zou zijn om beide auto’s die enkel snachts opladen met dezelfde wallbox op te laden zonder het stopcontact verstoken moet worden. Ik dacht aan een soort verdeelstekker voor beide wagens, de ene wagen staat in de garage en de andere buiten, de afstand tussen de wallbox en de 2e wagen bedraagt ongeveer 9m. Ik heb al eens op internet gezocht en geen gelijkaardige case gevonden.
Om de oplaadkosten van beide auto's door te berekenen via één wallbox zul je ze toch moeten afwisselen. In principe ook geen probleem omdat de auto met de 7,6 kWh accu binnen een uur of twee volgeladen is. Dus die eerst even laden 's avonds en daarna 's nachts de auto met de grotere accu.
Alleen lastiger als je vanaf de wallbox niet bij beide auto's kunt komen zonder ze te verplaatsen, dan wordt het een beetje een gedoe elke avond. Dan is het misschien nog een optie om de wallbox op een andere plaats te monteren?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louisvg
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-01-2021
Ik dacht ook aan een doorvoer in de muur waar ik de wallbox dan op aansluit en dan met een andere kabel de wagen op aansluit als de wallbox niet door de grote accu gebruikt wordt maar weet niet als die lader daar constant in mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F. Peregrinus
Paling1 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:21:
[...]

Dan kan het ook nog zo zijn dat die CT verkeerd is aangesloten in de Harvi. Plus en min omgedraaid.
Ook makkelijk te controleren.
Een andere oorzaak zou misschien kunnen zijn dat de fases in een andere volgorde dan 123 zijn aangesloten.
Dat is ook in de Zappi anders in te stellen. In plaats van 123 misschien eens 321 proberen?
Maar ik zou eerst de Harvi even controleren.

Staan de CT's in de Zappi juist ingesteld? De CT's van de Harvi moeten op 'grid' staan. De CT aansluitingen van de Zappi moeten op 'none' staan.
Harvi aansluiting gecheckt: is correct. Faserotatie klopt, denk ik, op basis van afgelezen waarden in de Zappi; zijn oplopende getallen in logische volgorde, bv. 256 (CT1), 298 (CT2), 320 (CT3). Alle Harvi-CT's staan op grid en de Zappi CT-input op none.

Ik ga Zappi support proberen en zal hier terugkoppelen. Thanks @Paling1 voor je support!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:44
Wanneer heb je een harvi nodig? Sowieso als je zonnepanelen hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

F. Peregrinus schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:43:
[...]

Harvi aansluiting gecheckt: is correct. Faserotatie klopt, denk ik, op basis van afgelezen waarden in de Zappi; zijn oplopende getallen in logische volgorde, bv. 256 (CT1), 298 (CT2), 320 (CT3). Alle Harvi-CT's staan op grid en de Zappi CT-input op none.

Ik ga Zappi support proberen en zal hier terugkoppelen. Thanks @Paling1 voor je support!
Ik denk toch dat de fase rotatie niet goed is. Die hoort voor zover ik het begrijp rond de 0 of 360 graden te liggen.

@baronruud
Als je niet genoeg hebt aan de 3 vaste aansluitingen in de Zappi (bij zonnepanelen of een accu) of als je geen goede mogelijkheid hebt om de CT's bedraad op je Zappi aan te sluiten.
Of als je, zoals ik, geen zin hebt in het aanleggen van een extra kabel naar je Zappi. >:)
Je kan overigens als je geen load balancing wil, de CT's van een pv installatie of een accu ook gewoon op de Zappi aansluiten.

[ Voor 25% gewijzigd door Paling1 op 21-01-2021 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
baronruud schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:34:
Wanneer heb je een harvi nodig? Sowieso als je zonnepanelen hebt?
Zappi is prima in staat de opbrengst zelf te zien, maar als je real time inzicht via een app wilt dan is de Harvi handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
daemonix schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:30:
[...]

Zappi is prima in staat de opbrengst zelf te zien, maar als je real time inzicht via een app wilt dan is de Harvi handig.
Ok, wij staan op het punt een Zappi V2 3fase + hub aan te schaffen. Willen loadbalancing gebruiken en hebben zonnepanelen. We leggen sowieso cat(6) kabel naar Zappi. Zappi zal +/- 30m van meterkast komen. Is de harvi dan nodig?

[ Voor 4% gewijzigd door DeBaroN op 21-01-2021 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

baronruud schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:08:
[...]

Ok, wij staan op het punt een Zappi V2 3fase + hub aan te schaffen. Willen loadbalancing gebruiken en hebben zonnepanelen. We leggen sowieso cat(6) kabel naar Zappi. Zappi zal +/- 30m van meterkast komen. Is de harvi dan nodig?
Lijkt me in jouw geval wel handig dan.
Dan kan je de vaste aansluitingen in de Zappi gebruiken voor het monitoren van de 3 fases en dan de Harvi gebruiken voor het monitoren van de opgewekte stroom in je pv-installatie. Dan kan je naast loadbalancing ook regelen dat de opgewekte energie van je zonnepanelen direct in je auto gestopt wordt.

30m afstand is overigens niet heel weinig om draadloos te overbruggen met de Harvi/Hub. Geen idee of dat goed gaat. Load balancing zou ik in jouw geval via de vaste aansluitingen (via de CAT6 kabel) regelen.

Heb je trouwens een 1- of 3-fase pv installatie? Je moet namelijk nog 1 of 3 CT's bijbestellen als je die op de pv installatie wil zetten.

Mocht het nodig zijn: De CT's die standaard meegeleverd worden zijn vrij groot. Ze hebben ook een kleinere versie in de webshop staan. Nadeel van die kleine CT's is dat ze niet open kunnen. Eenmaal geinstalleerd moet je eerst de kabel loshalen om ze te wisselen of om te draaien mocht dat nodig zijn.
Dat is niet altijd veilig als je de stroom niet van de kabel kan afschakelen.

Nog iets:
Verrekenen met werkgever is alleen mogelijk met een extra MID-gekeurde kW meter in je meterkast. Die moet er dus ook bij.
Er wordt in de Zappi wel van alles bijgehouden, maar de belastingdienst wil liever een aparte meter.

[ Voor 35% gewijzigd door Paling1 op 21-01-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 16:49

Thyzz

-=leeg=-

Paling1 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:42:

Nog iets:
Verrekenen met werkgever is alleen mogelijk met een extra MID-gekeurde kW meter in je meterkast. Die moet er dus ook bij.
Er wordt in de Zappi wel van alles bijgehouden, maar de belastingdienst wil liever een aparte meter.
Dit is zo vaag.
Ik heb dit 1/2 jaar geleden na gevraagd bij Zappi. En toen kreeg ik dit antwoord:

mijn vraag:
Beste,
Ik heb zojuist een offerte ontvangen voor de installatie van een Zappi v2 3-fase bij mij thuis via een van de installateurs/dealers van jullie website. Ik heb daarbij gevraagd om een kWh meter t.b.v. declaratie voor werkgever. De installateur geeft echter aan dat die niet nodig is.
Het antwoord:
Bedankt voor uw interesse in de producten van Zappi.

U kunt via de Zappi perfect zien hoeveel er geladen is in kWh, dus een aparte meter is niet nodig. Tenzij expliciet door uw werkgever gevraagd wordt om een gecertificeerde meter te installeren.
Zie deze korte video: YouTube: Het verbruik van uw wagen bekijken op Zappi

We meten de totaal stroom via interne CT klemmen, dit geeft een 7% nauwkeurigheid in het verbruik.
Ik heb de luxe dat mijn werkgever hier niet om gevraagd heeft...

5325wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Thyzz schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:11:
[...]

Dit is zo vaag.
Ik heb dit 1/2 jaar geleden na gevraagd bij Zappi. En toen kreeg ik dit antwoord:

mijn vraag:

[...]

Het antwoord:
[...]

Ik heb de luxe dat mijn werkgever hier niet om gevraagd heeft...
Klopt. Die MID gekeurde meter is (nog) geen verplichting vanuit de belastingdienst. Maar er wordt algemeen aangeraden om zo'n ding te gebruiken om eventuele discussies te voorkomen.
Ik heb mijn Zappi overigens in de laatste paar weken meerdere keren gereset (vanwege communicatieproblemen met de Hub) en ik weet niet of de interne meter van de Zappi dan ook nog de juiste waarden onthouden heeft.
Alleen al vanwege dat gedoe is een kW-meter in je groepenkast al een goed idee denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Paling1 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:42:
[...]

Lijkt me in jouw geval wel handig dan.
Dan kan je de vaste aansluitingen in de Zappi gebruiken voor het monitoren van de 3 fases en dan de Harvi gebruiken voor het monitoren van de opgewekte stroom in je pv-installatie. Dan kan je naast loadbalancing ook regelen dat de opgewekte energie van je zonnepanelen direct in je auto gestopt wordt.

30m afstand is overigens niet heel weinig om draadloos te overbruggen met de Harvi/Hub. Geen idee of dat goed gaat. Load balancing zou ik in jouw geval via de vaste aansluitingen (via de CAT6 kabel) regelen.

Heb je trouwens een 1- of 3-fase pv installatie? Je moet namelijk nog 1 of 3 CT's bijbestellen als je die op de pv installatie wil zetten.

Mocht het nodig zijn: De CT's die standaard meegeleverd worden zijn vrij groot. Ze hebben ook een kleinere versie in de webshop staan. Nadeel van die kleine CT's is dat ze niet open kunnen. Eenmaal geinstalleerd moet je eerst de kabel loshalen om ze te wisselen of om te draaien mocht dat nodig zijn.
Dat is niet altijd veilig als je de stroom niet van de kabel kan afschakelen.

Nog iets:
Bedankt voor je info.
Heb een 3 fase pv installatie en wat betreft de verrekening is de werkgever niet moeilijk. Gewoon opgeven wat ik verbruik. Dat kan ik toch uit de app halen?
Het is dan verstandiger om niet rechtstreeks van de pv panelen te laden denk ik dan.
Pagina: 1 ... 47 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen