Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.070 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:29
Ik weet niet hoe goed je relatie met je werkgever is, maar dan zou ik toch een MID-gekeurde meter nemen. Die app werkt op zich prima, maar bv. was er deze week een storing waardoor er van 1 nacht geen data beschikbaar was.

En ga je elke ochtend of elke week netjes overschrijven wat er in de app staat? Met een externe, gekeurde meter is er gewoon geen kans op gezeur en dat lijkt me ook wat waard.

Van waar uit je laadt (net of zonnepanelen) maakt geen bal uit voor de registratie, zolang de meter maar op de juiste plaats aangesloten zit.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
Thyzz schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:11:
[...]

Dit is zo vaag.
Ik heb dit 1/2 jaar geleden na gevraagd bij Zappi. En toen kreeg ik dit antwoord:

mijn vraag:

[...]

Het antwoord:
[...]

Ik heb de luxe dat mijn werkgever hier niet om gevraagd heeft...
7% nauwkeurigheid???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:44
guido66 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:43:
Ik weet niet hoe goed je relatie met je werkgever is, maar dan zou ik toch een MID-gekeurde meter nemen. Die app werkt op zich prima, maar bv. was er deze week een storing waardoor er van 1 nacht geen data beschikbaar was.

En ga je elke ochtend of elke week netjes overschrijven wat er in de app staat? Met een externe, gekeurde meter is er gewoon geen kans op gezeur en dat lijkt me ook wat waard.

Van waar uit je laadt (net of zonnepanelen) maakt geen bal uit voor de registratie, zolang de meter maar op de juiste plaats aangesloten zit.
Hele goeie relatie. Ik weet niet hoe de app werkt van de Zappi, maar kan je geen maandtotaal aflezen?
Anders gewoon een MID gekeurde meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Paling1 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:15:
[...]

Klopt. Die MID gekeurde meter is (nog) geen verplichting vanuit de belastingdienst. Maar er wordt algemeen aangeraden om zo'n ding te gebruiken om eventuele discussies te voorkomen.
Volgens mij is dat een beetje grijs gebied allemaal. Er staat nergens letterlijk dat er een MID-gecertificeerde meter verplicht is, maar er moet wel altijd betrouwbare informatie aangeleverd worden waar bewijsplicht altijd bij de persoon ligt die het aanlevert en niet de overheid. Een MID-gecertificeerde meter kan in die zin, als ooit gevraagd wordt naar de administratie, wel bewijs leveren voor een bepaalde mate van betrouwbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik vind de app van Zappi kwalitatief uitermate teleurstellend....
Wat een ellende. Bij werkt het al weken niet. Online bij myenergi inmiddels weer wel.
Dus vertrouwen op de app zou ik zeker niet doen.

Laden van je zonnepanelen kan je gewoon doen. Die kW's declareer je net zoals de normale. De Zappi registreert wat je laadt. Niet waar de stroom vandaan komt.

Net effe gecheckt: na een reset is de Zappi zijn meterstand kwijt.... Onbruikbaar dus voor verrekening!

Zo'n 3-fase MID meter kost een euro of 70 ongeveer. Daar zou ik niet voor gaan klooien.

[ Voor 20% gewijzigd door Paling1 op 21-01-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klompje65 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:18:
Heeft er iemand ervaring met Alfen, load balancing en optimaal gebruik zonnepanelen? Load balancing lijkt goed te kunnen via P1 poort (SMR 5). Maar voor eveneens optimaal gebruik solar power lijkt dit niet voldoende - ondanks dat m.i. de data ook de relevante info daartoe bevat!?
Zoals ik het begrijp heb ik dan een externe modbus energie monitor nodig zoals die van 'socomec', genoemd door Alfen. Echter, ik lees ergens dat de Alfen in deze combinatie geen onderscheid kan maken tussen afgenomen en teruggeleverd vermogen op de hoofdaansluiting. Het gevolg is dan kennelijk dat op een zonnige dag er netto minder vermogen beschikbaar lijkt ipv meer. Heeft iemand hier ervaring mee?
Dit werkt in principe prima met solar hoor, tenzij de P1 poort data niet alle relevante info bevat.
De info die nodig is is: het aantal ampères per fase, maar ook de richting hiervan (afnemen of terugleveren). Bij een aantal type P1 meters mist dit laatste. Dit is natuurlijk alleen nodig bij 3 fase meters. De NL'se meters hebben wel ondersteuning hiervoor, sommige Belgische meters missen wel de stroomrichting waardoor de laadpaal er altijd vanuit gaat dat het aantal ampères afgenomen wordt, gewoonweg omdat je de relevante info daarvoor mist.
In dat geval kan een alternatief inderdaad een modbus TCP/IP meter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:01
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:38:
[...]

Heb je een voorbeeld hiervan? Ik wil graag een 3 fasen kwh meter in de meterkast hebben, die ik kan integreren in Domoticz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

basmq schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:01:
[...]

Heb je een voorbeeld hiervan? Ik wil graag een 3 fasen kwh meter in de meterkast hebben, die ik kan integreren in Domoticz.
Eastron SDM630 met Modbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-10 15:19
Paling1 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:21:
Ik vind de app van Zappi kwalitatief uitermate teleurstellend....
Wat een ellende. Bij werkt het al weken niet. Online bij myenergi inmiddels weer wel.
Dus vertrouwen op de app zou ik zeker niet doen.
Ik heb totaal geen problemen met de app van Myenergi. Welke problemen heb je dan?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:32
Paling1 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:42:
[...]

Lijkt me in jouw geval wel handig dan.
Dan kan je de vaste aansluitingen in de Zappi gebruiken voor het monitoren van de 3 fases en dan de Harvi gebruiken voor het monitoren van de opgewekte stroom in je pv-installatie. Dan kan je naast loadbalancing ook regelen dat de opgewekte energie van je zonnepanelen direct in je auto gestopt wordt.

30m afstand is overigens niet heel weinig om draadloos te overbruggen met de Harvi/Hub. Geen idee of dat goed gaat. Load balancing zou ik in jouw geval via de vaste aansluitingen (via de CAT6 kabel) regelen.

Heb je trouwens een 1- of 3-fase pv installatie? Je moet namelijk nog 1 of 3 CT's bijbestellen als je die op de pv installatie wil zetten.

Mocht het nodig zijn: De CT's die standaard meegeleverd worden zijn vrij groot. Ze hebben ook een kleinere versie in de webshop staan. Nadeel van die kleine CT's is dat ze niet open kunnen. Eenmaal geinstalleerd moet je eerst de kabel loshalen om ze te wisselen of om te draaien mocht dat nodig zijn.
Dat is niet altijd veilig als je de stroom niet van de kabel kan afschakelen.

Nog iets:
Verrekenen met werkgever is alleen mogelijk met een extra MID-gekeurde kW meter in je meterkast. Die moet er dus ook bij.
Er wordt in de Zappi wel van alles bijgehouden, maar de belastingdienst wil liever een aparte meter.
Dit is onjuist. De zappi doet niets met de meetgegevens van de CT klemmen om de zonnepanelen, enkel voor inzicht.

Het laden via de zonnepanelen regelt hij via de CT klemmen om de draden die de hoofdschakelaar binnen gaan. En die kan je prima op de zappi zelf aansluiten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Isheara schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:30:
[...]

Ik heb totaal geen problemen met de app van Myenergi. Welke problemen heb je dan?
Vooral de 'Data not current' melding. Die heb ik al een tijdje. Is begonnen (denk ik) nadat ik een keer de stroom eraf heb gehad.
Meerdere resets van zowel de Hub als de Zappi en nieuwe firmwares voor beiden (gevolgd door nog meer resets) helpen niet.
Zappi ziet de hub wel (firmware update komt van de hub), maar Hub ziet de Zappi niet. Of eigenlijk ook weer wel want in mijn MyEnergi account krijg ik sinds een paar dagen weer data te zien.

Volgorde van pairen van Harvi en Hub aan de Zappi heeft ook invloed op hoe slecht het allemaal werkt.
Eerst Harvi dan Hub en er werkt niets. Eerst Hub dan Harvi en dan ziet de Zappi de Hub wel, maar andersom gaat het dan niet goed.
Vooralsnog ziet de Zappi de Harvi wel. Dat is voor mij het belangrijkste. Voorlopig heb ik genoeg zitten k*tten om die Hub goed werkend te krijgen. Ik ga het nog wel eens proberen als er weer nieuwe firmwares zijn.

Kort gezegd is de zowel de app als de Zappi niet betrouwbaar genoeg om het verbruik bij te houden voor declaraties...
Makrolon schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:29:
[...]

Dit is onjuist. De zappi doet niets met de meetgegevens van de CT klemmen om de zonnepanelen, enkel voor inzicht.

Het laden via de zonnepanelen regelt hij via de CT klemmen om de draden die de hoofdschakelaar binnen gaan. En die kan je prima op de zappi zelf aansluiten.
Zappi doet wel degelijk wat met die info! Je kan namelijk instellen dat alleen door pv opgewekte stroom gebruikt wordt voor het laden van je auto.
Load balancing gaat via de klemmen op je fase draden. Het meten van de opbrengst van de pv-installatie gaat met klemmen die aangesloten zijn op de draden van de pv-installatie.
Daar kan je, in de app (als die werkt :9 ), mooie grafieken van zien met verbruik van je huis, opbrengst van je pv en de stroom die je Zappi in je auto laadt.

[ Voor 25% gewijzigd door Paling1 op 21-01-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Laatst online: 03-06 16:09
Paling1 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:35:
[...]

Kort gezegd is de zowel de app als de Zappi niet betrouwbaar genoeg om het verbruik bij te houden voor declaraties...

[...]

Zappi doet wel degelijk wat met die info! Je kan namelijk instellen dat alleen door pv opgewekte stroom gebruikt wordt voor het laden van je auto.
Load balancing gaat via de klemmen op je fase draden. Het meten van de opbrengst van de pv-installatie gaat met klemmen die aangesloten zijn op de draden van de pv-installatie.
Daar kan je, in de app (als die werkt :9 ), mooie grafieken van zien met verbruik van je huis, opbrengst van je pv en de stroom die je Zappi in je auto laadt.
Met je eerste stelling ben ik het eens. Als ik in de app kijk (ik kijk altijd op de energiemeter, dus valt mij nu pas op) naar verbruik afgelopen maand, dan heb ik gewoon geen data (wel meerdere keren opgeladen). Deze maand geeft de app doodleuk 11,3kWh aan, terwijl daarboven staat dat de laatste sessie (was deze maand) 50,68kWh is geweest.

Wat betreft de load balancing. Daarvoor heb je geen extra CT-klemmen nodig. Omdat Zappi weet wat er in totaal geimporteerd wordt (met de CT-klemmen) weet het ook dat negatief verbruik opgewekte energie is. Als je zonder extra CT-klemmen op de PV installatie werkt zal Zappi gewoon 'negatief' verbruik zien als opgewekte energie en in ECO(+) stand dat gebruiken om groen te laden.
De CT-klemmen op de PV installatie is vooral nuttig als je ook een thuisaccu hebt en wel via PV installatie wilt laden, maar niet de thuisaccu. Zonder extra CT-klemmen weet Zappi anders het verschil niet (want dan kijkt het enkel naar negatief verbruik=opwek, ook als het de thuisaccu betreft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

InterCC schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:52:
[...]

Met je eerste stelling ben ik het eens. Als ik in de app kijk (ik kijk altijd op de energiemeter, dus valt mij nu pas op) naar verbruik afgelopen maand, dan heb ik gewoon geen data (wel meerdere keren opgeladen). Deze maand geeft de app doodleuk 11,3kWh aan, terwijl daarboven staat dat de laatste sessie (was deze maand) 50,68kWh is geweest.

Wat betreft de load balancing. Daarvoor heb je geen extra CT-klemmen nodig. Omdat Zappi weet wat er in totaal geimporteerd wordt (met de CT-klemmen) weet het ook dat negatief verbruik opgewekte energie is. Als je zonder extra CT-klemmen op de PV installatie werkt zal Zappi gewoon 'negatief' verbruik zien als opgewekte energie en in ECO(+) stand dat gebruiken om groen te laden.
De CT-klemmen op de PV installatie is vooral nuttig als je ook een thuisaccu hebt en wel via PV installatie wilt laden, maar niet de thuisaccu. Zonder extra CT-klemmen weet Zappi anders het verschil niet (want dan kijkt het enkel naar negatief verbruik=opwek, ook als het de thuisaccu betreft).
En als je dan bijvoorbeeld 3kW in je huis verbruikt en 2kW van je pv-installatie binnen krijgt?
De CT's om de fase draden zullen alleen het verschil meten. In bovenstaand geval dus 1kW verbruik. Als je wilt zien wat de opbrengst is van je pv-installatie dan heb je toch die extra CT's nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:30
Paling1 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:08:
[...]

En als je dan bijvoorbeeld 3kW in je huis verbruikt en 2kW van je pv-installatie binnen krijgt?
De CT's om de fase draden zullen alleen het verschil meten. In bovenstaand geval dus 1kW verbruik. Als je wilt zien wat de opbrengst is van je pv-installatie dan heb je toch die extra CT's nodig?
Als je de pv opbrengst wilt zien wel idd. Maar voor loadbalancing en de eco modus heb je ze niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Medjai schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:22:
[...]

Als je de pv opbrengst wilt zien wel idd. Maar voor loadbalancing en de eco modus heb je ze niet nodig
Precies wat ik al eerder zei dus.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
InterCC schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:52:
Ik had hetzelfde probleem, en het bleek dat de datum in de Zappi niet juist stond ingesteld. MAW de data sessies stonden dus bij andere dagen.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Meerdere resets van zowel de Hub als de Zappi en nieuwe firmwares voor beiden (gevolgd door nog meer resets) helpen niet.
Zappi ziet de hub wel (firmware update komt van de hub), maar Hub ziet de Zappi niet. Of eigenlijk ook weer wel want in mijn MyEnergi account krijg ik sinds een paar dagen weer data te zien.

Volgorde van pairen van Harvi en Hub aan de Zappi heeft ook invloed op hoe slecht het allemaal werkt.
Eerst Harvi dan Hub en er werkt niets. Eerst Hub dan Harvi en dan ziet de Zappi de Hub wel, maar andersom gaat het dan niet goed.
Vooralsnog ziet de Zappi de Harvi wel. Dat is voor mij het belangrijkste. Voorlopig heb ik genoeg zitten k*tten om die Hub goed werkend te krijgen. Ik ga het nog wel eens proberen als er weer nieuwe firmwares zijn.

Ik haal ook wel eens de stroom van mijn Zappi af middels de schakelaar in de GK (als ik langer van huis ben, wat nu door COVID niet meer veel voorkomt)...

Wat ik gemerkt heb is dat de volgorde van firmware updates van de verschillende devices verstorend werkt op de devices. Eerst altijd hub FW update, dan hub laten downloaden voor Zappi en dan Zappi FW updaten.
Als je iets daarin andersom doet, gaat het niet goed en moet je eerst de Hub verwijderen in de Zappi, en opnieuw beginnen.

Heb geen ervaring met Harvi, dus weet niet of het ook daar specifiek kan liggen.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Isheara schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:33:
[...]

Ik haal ook wel eens de stroom van mijn Zappi af middels de schakelaar in de GK (als ik langer van huis ben, wat nu door COVID niet meer veel voorkomt)...

Wat ik gemerkt heb is dat de volgorde van firmware updates van de verschillende devices verstorend werkt op de devices. Eerst altijd hub FW update, dan hub laten downloaden voor Zappi en dan Zappi FW updaten.
Als je iets daarin andersom doet, gaat het niet goed en moet je eerst de Hub verwijderen in de Zappi, en opnieuw beginnen.

Heb geen ervaring met Harvi, dus weet niet of het ook daar specifiek kan liggen.
Stroom was er inderdaad afgehaald door de alamat uit te schakelen in de groepenkast.

Ik heb de volgorde van de updates aangehouden zoals jij het zegt. Zo melden ze het zelf ook op de website en het forum.

Ik heb zelf het idee dat er nog steeds wat fundamenteels mis is in de communicatie tussen Hub/Harvi/Zappi
Aan de Harvi valt verder weinig te doen gelukkig. Die kan je alleen op een ander kanaal zetten.
Dat heb ik overigens ook al eens geprobeerd.
Opnieuw beginnen heb ik al zeker 5 keer gedaan. Het werkt gewoon slecht.
Op het MyEnergi forum zijn er meer mensen die er problemen mee hebben. Niet allemaal hetzelfde als ik overigens, maar echte oplossingen behalve resets en opnieuw beginnen zie ik er nog niet staan.

Zoals ik al zei, ik heb er al veel te veel tijd aan verspild. Ik probeer het nog wel eens een keer bij de volgende firmware release. Als ik het dan niet aan het werk krijg ga ik garantie claimen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
Paling1 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:27:
[...]

Precies wat ik al eerder zei dus.... :P
Door deze opmerking in je eerdere post denk ik dat je het niet helemaal begrijpt
[...]

...
Ook voor dat instellen van laden met alleen door PV opgewekte stroom (eco mode) heeft de zappi die extra klemmen op de PV niet nodig. Die zijn werkelijk alleen voor de grafiekjes in je app.

De eco mode werkt alleen met netto PV levering, in je voorbeeld "3kW in je huis verbruikt en 2kW van je pv-installatie binnen krijgt" zal de zappi in eco mode dus niet laden omdat er geen netto PV levering is (je trekt door het huis verbruik alleen al 1kW van het net)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Medjai schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:49:
[...]

Door deze opmerking in je eerdere post denk ik dat je het niet helemaal begrijpt

[...]

Ook voor dat instellen van laden met alleen door PV opgewekte stroom (eco mode) heeft de zappi die extra klemmen op de PV niet nodig. Die zijn werkelijk alleen voor de grafiekjes in je app.

De eco mode werkt alleen met netto PV levering, in je voorbeeld "3kW in je huis verbruikt en 2kW van je pv-installatie binnen krijgt" zal de zappi in eco mode dus niet laden omdat er geen netto PV levering is (je trekt door het huis verbruik alleen al 1kW van het net)
Je moet effe de regels na wat jij quote toevoegen:
Daar staat toch hetzelfde als jij zei?

En voor ECO+ lijkt het me wel nodig om specifiek de opbrengst van je pv te meten.

[ Voor 4% gewijzigd door Paling1 op 21-01-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
Paling1 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:53:
[...]

Je moet effe de regels na wat jij quote toevoegen:

[...]

Daar staat toch hetzelfde als jij zei?

En voor ECO+ lijkt het me wel nodig om specifiek de opbrengst van je pv te meten.
Ja daar staat hetzelfde als wat ik zeg. Alleen door die ene regel die ik wel quote is je verhaal niet duidelijk. Dat instellen van alleen met pv laden heeft namelijk niets te maken met de extra klemmen.

En ook voor de eco+ mode zijn die extra klemmen niet nodig. Het gaat nog steeds om de netto levering en die kun je prima meten met de klemmen op inkomende draden.

Eco+ stopt daadwerkelijk met laden als er geen netto levering meer is, en start weer zodra er netto overschot is.
Eco mode blijft altijd met minimaal 1.3kW laden

Sommige auto's gaan niet goed om met vaak stoppen en starten van laden, dus dan werkt de eco+ niet goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Vooral de 'Data not current' melding. Die heb ik al een tijdje. Is begonnen (denk ik) nadat ik een keer de stroom eraf heb gehad.

[...]

Ik weet wat de zappi kan ;) Die info haalt hij uit de ct klemmen om je hoofdaansluiting heen. Hij kan namelijk positief en negatief 'verbruik' meten, is dat verbruik negatief dan zijn je zonnepanelen aan t opwekken en laad hij daarmee.

Die ct klemmen voor je zonnepanelen zijn alleen maar op je bruto opwek te monitoren.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Weet iemand of er een soort eco functie is voor de new motion home advanced i.c.m. zonnepanelen, eventueel met extra hardware? Kan hier eigenlijk niets over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-10 22:45
Paling1 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:42:
[...]

Lijkt me in jouw geval wel handig dan.
Dan kan je de vaste aansluitingen in de Zappi gebruiken voor het monitoren van de 3 fases en dan de Harvi gebruiken voor het monitoren van de opgewekte stroom in je pv-installatie. Dan kan je naast loadbalancing ook regelen dat de opgewekte energie van je zonnepanelen direct in je auto gestopt wordt.
Je hebt geen monitoring nodig (en dus geen harvi in dit geval) van de opgewekte stroom om die energie in je auto te krijgen. De zappi heeft alleen meting van de netaansluiting daarvor nodig. Enige reden om de opgewekte stroom vanuit je zonnepanelen ook te meten is om in je myenergi app een mooi plaatje te zien hoe je stroomverdeling loopt Heb je die meting niet dan komt er in die app de stroom 'ergens' vandaan maar hij weet niet precies waar vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:12
thehog schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:59:
[...]

Je hebt geen monitoring nodig (en dus geen harvi in dit geval) van de opgewekte stroom om die energie in je auto te krijgen. De zappi heeft alleen meting van de netaansluiting daarvor nodig. Enige reden om de opgewekte stroom vanuit je zonnepanelen ook te meten is om in je myenergi app een mooi plaatje te zien hoe je stroomverdeling loopt Heb je die meting niet dan komt er in die app de stroom 'ergens' vandaan maar hij weet niet precies waar vandaan.
Of om een studie te kunnen doen van wat de impact is van beleidswijzigingen (zoals we hier nu in België meemaken). Dan wil je opwekking en verbruik toch wel graag even uiteen kunnen halen... Redenerend op de resultante wordt het toch wel moeilijk om de impact te berekenen van zowel veranderingen aan gebruikerszijde (verbruiksgedrag) icm facturatiewijzigingen.
Puur functioneel is het inderdaad niet nodig. Ik persoonlijk zou die extra CT-klem echter wel voorzien. Je data is zoveel waardevoller daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 17:04

Freakie1NL

Grote Baas

Zo vandaag is de netbeheerder langs geweest om naar 3 fase te upgraden.
Grappig detail is dat de zekering die er al inzit weer gewoon voor 1 van de fases heeft gebruikt :+ Nu minimaal 2x25 en 1x35 :-)

Direct laadpaal getest en werkt als een tierelier, valt mij echter op dat de ALAMAT van de laadpaal flink wat lawaai maakt, met het laden van 11 kWh. Hoort dit? Lijkt mij wel logisch dat je 11 kWh hoort

YouTube: Laadpaal

[ Voor 7% gewijzigd door Freakie1NL op 22-01-2021 11:31 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Freakie1NL schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:30:
Zo vandaag is de netbeheerder langs geweest om naar 3 fase te upgraden.
Grappig detail is dat de zekering die er al inzit weer gewoon voor 1 van de fases heeft gebruikt :+ Nu minimaal 2x25 en 1x35 :-)

Direct laadpaal getest en werkt als een tierelier, valt mij echter op dat de ALAMAT van de laadpaal flink wat lawaai maakt, met het laden van 11 kWh. Hoort dit? Lijkt mij wel logisch dat je 11 kWh hoort

YouTube: Laadpaal
Weet je dat zeker van die zekeringen/automaten? Raar verhaal wel. Ik zou een nieuwe eisen.
Toen bij mij de aansluiting omgezet werd zei de monteur dat die zekeringen eigenlijk maar een keer of 10 door overbelasting mogen afschakelen. Daarna worden ze minder betrouwbaar. Er werd mij verteld dat ze dus altijd worden vernieuwd bij een aanpassing in de aansluiting.

Als die ene zekering bij jou nu kapot gaat mag je nog een keer betalen om het te laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Het zijn smeltzekeringen, die kunnen maar 1x afslaan daarna moeten ze vervangen worden. Daar durf ik echt wel op te vertrouwen.

Betreft automaten, ja daar heb je gelijk mee. Dat zou ik ook niet geaccepteerd hebben. Al is de kans dat een 35A automaat op een 25A ingerichte installatie overbelast raakt vrij klein.

[ Voor 42% gewijzigd door Freakie1NL op 22-01-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:41
Ze zetten bij 3x25A toch niet een 35A zekering ervoor?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Voor de duidelijkheid ik had 1*35 als hoofd smeltzekering. Daarna binnen installatie conform NEN1010. Nu met 3 fase heeft hij die smeltzekering weer voor 1 van de fases gebruikt. Hierdoor is 1 fase met 35A afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Freakie1NL schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:12:
Voor de duidelijkheid ik had 1*35 als hoofd smeltzekering. Daarna binnen installatie conform NEN1010. Nu met 3 fase heeft hij die smeltzekering weer voor 1 van de fases gebruikt. Hierdoor is 1 fase met 35A afgezekerd.
Lijkt me niet de bedoeling toch? Maar goed, als een netbeheerder het doet zal het wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik had eigenlijk wel verwacht dat ze de smeltzekeringen ook zouden vervangen voor automaten.
Nu kan je alsnog niets als er eentje doorslaat. Dan kost het geloof ik €95 euro voor een nieuwe zekering.
Ik ben in ieder geval blij dat ik automaten heb/had. Die kan je gewoon zelf weer aanzetten.
Bij mij zitten er, net als in de groepenkast, ABB automaten in.

[ Voor 9% gewijzigd door Paling1 op 22-01-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Inspired schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:28:
[...]

Lijkt me niet de bedoeling toch? Maar goed, als een netbeheerder het doet zal het wel kloppen.
Op papier klopt het niet. In de praktijk dikke prima. Het heeft alleen voordelen geen nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Paling1 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:52:
Ik had eigenlijk wel verwacht dat ze de smeltzekeringen ook zouden vervangen voor automaten.
Nu kan je alsnog niets als er eentje doorslaat. Dan kost het geloof ik €95 euro voor een nieuwe zekering.
Ik ben in ieder geval blij dat ik automaten heb/had. Die kan je gewoon zelf weer aanzetten.
Bij mij zitten er, net als in de groepenkast, ABB automaten in.
Automaten doen ze niet standaard, dan mag je betalen voor vervanging van hele achterpaneel. Automaten passen niet in de kast die bij bouw is toegepast. Dan moet je een offerte bij de netbeheerder aanvragen en dat kost flink wat.

Betreft het er uit klappen:
Heb nu jaren gewoond met 1*35 en dat ging altijd prima. Nu mooi de boel verdeeld over 3 fases inclusief DLB. Dus waarom zou iets er uit klappen. Daarvoor is selectiviteit.

Standaard doen ze nu wel alles met automaten bij nieuwe aansluiten.

Overigens sturen de meeste netbeheerders (in elk geval deze) geen rekening mocht je incidenteel een keer een gesprongen hoofdzekering hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Freakie1NL op 22-01-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:38:
[...]

Dit werkt in principe prima met solar hoor, tenzij de P1 poort data niet alle relevante info bevat.
De info die nodig is is: het aantal ampères per fase, maar ook de richting hiervan (afnemen of terugleveren). Bij een aantal type P1 meters mist dit laatste. Dit is natuurlijk alleen nodig bij 3 fase meters. De NL'se meters hebben wel ondersteuning hiervoor, sommige Belgische meters missen wel de stroomrichting waardoor de laadpaal er altijd vanuit gaat dat het aantal ampères afgenomen wordt, gewoonweg omdat je de relevante info daarvoor mist.
Wij hebben een ISKRA SMR5 meter die volgens mij wel al deze zaken doorgeeft. Tenminste zie ik al deze waarden in Domoticz (zie screenshot) door koppelen van de P1 poort.
Zeg je nu dat ik met de Alfen icm P1 poort net als bij de Zappi zaken kan doen als wat daar ECO en ECO+ heet? Dus optimaal gebruik maken van de solar power? Of bedoel je iets anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Faa3KdjW_TCo1XtGy1hc22vGZw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XstPCCbSGY99TfLZAwcHTEOG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De ISKRA meters geven geen problemen. Je laat een screenshot zien waar geen ampères worden uitgelezen, al geloof ik graag dat die er wel zijn.

Je originele vraag was:
klompje65 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:18:
Echter, ik lees ergens dat de Alfen in deze combinatie geen onderscheid kan maken tussen afgenomen en teruggeleverd vermogen op de hoofdaansluiting. Het gevolg is dan kennelijk dat op een zonnige dag er netto minder vermogen beschikbaar lijkt ipv meer. Heeft iemand hier ervaring mee?
Dus met een ISKRA meter gaat je laadpaal niet langzamer laden op een zonnige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het volledige antwoord is dus dat de Alfen niets met de info doet en dus minder kan dan de Zappi op dat gebied. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
daemonix schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:19:
Het volledige antwoord is dus dat de Alfen niets met de info doet en dus minder kan dan de Zappi op dat gebied. ;)
Ok, dat is wat ik dacht. Dus kom ik weer terug bij mijn originele vraag... klopt het dat als ik iets als ECO of ECO+ wil doen (termen van Zappi) met een Alfen, dat ik dan 2 Modbus meters nodig heb - naast een aardlekschakelaar? Dus totaal 12 modules (3 x 4) in mijn groepenkast? Er is gewoon niets over te vinden en niemand lijkt een antwoord te hebben. Of kan ik uit met 1 Modbus meter (voor Omvormer) en 1 P1 kabel (voor load balancing) - dus in dat geval 8 modules?

[ Voor 9% gewijzigd door klompje65 op 22-01-2021 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klompje65
Ik vond onderstaand aansluitschema van de Zappi online. Vraag die ik heb is of de CT klemmen voor de solar power (die naar de Harvi) ook tussen de omvormer en de aardlekautomaat mogen worden aangesloten? In mijn geval zou de Harvi dan beduidend dichter bij de Zappi hangen. Of moeten ze na de aardlekautomaat worden aangesloten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28w_2Fg6KHGZtk9IbQxZtOP4S5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CSn8LUzGTkGvG8vD6ngUc7g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:09
@klompje65 beide mag.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:29
Deze vraag stond in het elektrische auto’s topic: niels89 in "Elektrische auto's - deel 5"

Alle 3 de fasen worden evenveel terug geregeld, je gaat niet terug van 3 naar 2 fasen. De laadpaal zorgt voor de regeling op basis van info van de slimme meter of ct klemmen bij de meter.

[ Voor 19% gewijzigd door guido66 op 23-01-2021 20:07 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:13
Appie Heijn schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:09:
@CyBeRSPiN ik heb een oudere
[Afbeelding]
Daar zit het naar mijn weten niet in.

De 3 fase omvormer (SMA STP 10.0)komt op een
https://www.elektrobode.n...olig-incl-nul-6-ka-120656
De omvormer zit dan OK toch?

[Afbeelding]
Dit zeg maar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFYoBtjJlPS8DrOfeIOZ99Na_QU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UM38H0diEQ5kJzTEnd7bbyxJ.jpg?f=fotoalbum_medium
Vraagje, ik sluit de voedingskabel aan op de ABB, daar komen alleen de fasen op(3) de N sluit ik op de blauwe rijgklem(rechts) en de aarde sluit ik op de dikke groen gele rijgklem. Mis ik dan nog wat?

[ Voor 15% gewijzigd door Appie Heijn op 23-01-2021 20:43 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 08:54
Deze week de Kia e-Niro (64 kWh) besteld via private lease. Nu aan het oriënteren voor een laadpaal thuis en lees teveel informatie waardoor ik er niet meer uitkom.
Meterkast heeft een 3 x 25 ampère aansluiting
Kia heeft een 3 fase aansluiting (11 kw)
Laadpaal ga ik zelf aansluiten (familielid is elektricien)

Ik zoek een laadpaal zonder al te veel poespas. Gewoon plug and play. Ik krijg geen vergoeding van mijn werkgever. Loadbalancing lijkt me wel een vereiste. Oh ja, ik heb ook zonnepanelen (9 stuks), dit is nu al te weinig, kan niet meer plaatsen.

Wat is jullie advies voor een betaalbare laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:29
Appie Heijn schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:41:
[...]

[Afbeelding]
Vraagje, ik sluit de voedingskabel aan op de ABB, daar komen alleen de fasen op(3) de N sluit ik op de blauwe rijgklem(rechts) en de aarde sluit ik op de dikke groen gele rijgklem. Mis ik dan nog wat?
Nope :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:09
Jakob1969 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:45:
Deze week de Kia e-Niro (64 kWh) besteld via private lease. Nu aan het oriënteren voor een laadpaal thuis en lees teveel informatie waardoor ik er niet meer uitkom.

Ik zoek een laadpaal zonder al te veel poespas. Gewoon plug and play. Ik krijg geen vergoeding van mijn werkgever. Loadbalancing lijkt me wel een vereiste. Oh ja, ik heb ook zonnepanelen (9 stuks), dit is nu al te weinig, kan niet meer plaatsen.

Wat heb je zelf al gevonden? Op Tweakers wordt wel wat eigen inzet verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zappi. Dan kun je zoveel mogelijk direct op zonnestroom laden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:13

Alfen, geeft meeste flexibiliteit naar toekomst mocht werkgever ooit wel vergoeden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Isheara
swhnld schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:14:
Alfen, geeft meeste flexibiliteit naar toekomst mocht werkgever ooit wel vergoeden.
Meeste flexibiliteit? Leg eens uit? Het enige voordeel van een Alfen tov een Zappi is de eenvoudigere manier van verrekenen, maar in alle andere gevallen (zeker icm PV) biedt een Zappi meer flexibiliteit.
Een pas systeem (van de Alfen) is misschien leuk voor meerdere gebruikers, maar als ik enige gebruiker ben hoef ik bij mijn Zappi alleen maar kabel in de auto te steken.
De rest regel ik via de app op het moment dat ik wil laden en welke bron ik hiervoor wil gebruiken (net, PV of combinatie).

Edit: Als je werkgever een beetje flexibel meedenkt kun je met de data in de Zappi app ook prima verrekenen, of je installeert een separate kWh meter..

[ Voor 35% gewijzigd door Isheara op 24-01-2021 13:12 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zap681
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 11:57

Ik ben heel tevreden over de Webasto Pure Black. Betrouwbaar merk, mooi design, en al vanaf 550€ voor de 11kW versie met een vaste kabel. Voordeel is ook dat je niet vast zit aan een abonnement.
Loadbalancing doe ik niet aan, de auto heb ik ingesteld op 10A per fase (meer dan genoeg om 's nachts een auto op te laden) en dan blijft er nog genoeg over voor de rest van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 13:36

Je kunt ook een mobiele lader nemen die je zowel thuis als onderweg kunt gebruiken.
En nog goedkoper dan de meeste vaste palen ook.

Bijvoorbeeld deze Zencar, je hebt soortgelijke laders van o.a. Khons en Ratio

kun je tot 22kW mee laden, dus voorlopig kom je niets tekort.

Wel even een 32A 3F CEE aansluiting aanleggen, maar dat zijn de kosten niet.

(ik heb thuis een Zappi + de Zencar voor onderweg, maar als ik eerder op dit idee was gekomen had ik de Zappi denk ik achterwege gelaten. De Zencar kun je ook net als een vaste lader, in een houder aan de muur hangen. En als je hem onderweg nodig hebt neem je hem gewoon mee. Je hebt alleen geen loadbalancing dus overdag niet te hoog instellen).

[ Voor 14% gewijzigd door eltron op 24-01-2021 15:39 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
De VW e-Golf laadt met 2 fasen. Is het bekend met welke 2 fasen dit is (L1+L2 of L1+L3 of L2+L3) of is dat op voorhand niet te zeggen omdat het afhangt van de configuratie in huis? Ik probeer namelijk inzicht te krijgen in het verbruik van de groepen die nu verdeeld zijn over onze 3 fasen om te zien wat de impact gaat zijn bij laden van de e-Golf. Dit ivm wel/niet load balancing en ook opbrengst PV installatie en 'standaard' gebruik in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@klompje65 Gewoon je laadpaal handig aansluiten.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
BarryH schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:27:
@klompje65 Gewoon je laadpaal handig aansluiten.
Is het echt zo simpel? Ik dacht dat het iets ingewikkelder lag met faserotatie eisen L1-L2-L3 etc. bij aansluiten laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
klompje65 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:15:
De VW e-Golf laadt met 2 fasen. Is het bekend met welke 2 fasen dit is (L1+L2 of L1+L3 of L2+L3) of is dat op voorhand niet te zeggen omdat het afhangt van de configuratie in huis? Ik probeer namelijk inzicht te krijgen in het verbruik van de groepen die nu verdeeld zijn over onze 3 fasen om te zien wat de impact gaat zijn bij laden van de e-Golf. Dit ivm wel/niet load balancing en ook opbrengst PV installatie en 'standaard' gebruik in huis.
De e golf pakt fase 1 en 2 van het laadstation. Dus als die fases ook als 1 en 2 zijn aangesloten in de meterkast ook fase 1 en 2 van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

klompje65 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:15:
L1 en L2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Isheara schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:13:
[...]

Meeste flexibiliteit? Leg eens uit? Het enige voordeel van een Alfen tov een Zappi is de eenvoudigere manier van verrekenen, maar in alle andere gevallen (zeker icm PV) biedt een Zappi meer flexibiliteit.
Een pas systeem (van de Alfen) is misschien leuk voor meerdere gebruikers, maar als ik enige gebruiker ben hoef ik bij mijn Zappi alleen maar kabel in de auto te steken.
De rest regel ik via de app op het moment dat ik wil laden en welke bron ik hiervoor wil gebruiken (net, PV of combinatie).

Edit: Als je werkgever een beetje flexibel meedenkt kun je met de data in de Zappi app ook prima verrekenen, of je installeert een separate kWh meter..
Precies, als je werkgever flexibel is, als je de enige gebruiker blijft, als, als, als. Dat bedoel ik met flexibeler van Alfen versus bijvoorbeeld de Zappi.
Wat iemand er dan verder mee doet is aan die persoon. Hoe onvoorspelbaar de toekomst is, ik kocht een diesel auto, 3 maanden later kreeg ik uit het niets bericht, je functie is het herwogen, je krijgt een leaseauto volgende maand. Dat was aantal jaar terug. Was afgelopen jaar net op zoek naar nieuwe leaseauto, werd er wegens Corona gereorganiseerd, baan en auto kwijt. Gelukkig nieuwe baan, geen leaseauto. Lang verhaal kort, denk na over flexibiliteit bij je keuzes, situaties veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:08
Ik probeer een beetje kennis te vergaren over het fenomeen 'back office' in combinatie met een laadpaal. Stel, ik kies een Alfen Eve Single pro line voor thuis. Hier koppel je dan een back office naar keuze aan? Mijn werkgever wil dat de rekening bij hun komt, dus dan zal ik elke dag dat ik ga laden thuis eerst pasje ervoor moeten houden voordat het laden start?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:48

prein2

Monument verduurzamen is leuk

vinom schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:15:
Ik probeer een beetje kennis te vergaren over het fenomeen 'back office' in combinatie met een laadpaal. Stel, ik kies een Alfen Eve Single pro line voor thuis. Hier koppel je dan een back office naar keuze aan? Mijn werkgever wil dat de rekening bij hun komt, dus dan zal ik elke dag dat ik ga laden thuis eerst pasje ervoor moeten houden voordat het laden start?
Ja.
Sommige backoffice providers kunnen nog een ander tarief voor een bepaalde pas in rekening brengen.
Zo betaalt mijn werkgever 22 cent per kwh aan mij, maar gastgebruik gaat voor 30 cent.
Ik heb ook nog een pas waarbij geen enkele verrekening plaatsvind..

[ Voor 4% gewijzigd door prein2 op 24-01-2021 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
swhnld schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:58:
[...]

Precies, als je werkgever flexibel is, als je de enige gebruiker blijft, als, als, als. Dat bedoel ik met flexibeler van Alfen versus bijvoorbeeld de Zappi.
Wat iemand er dan verder mee doet is aan die persoon. Hoe onvoorspelbaar de toekomst is, ik kocht een diesel auto, 3 maanden later kreeg ik uit het niets bericht, je functie is het herwogen, je krijgt een leaseauto volgende maand. Dat was aantal jaar terug. Was afgelopen jaar net op zoek naar nieuwe leaseauto, werd er wegens Corona gereorganiseerd, baan en auto kwijt. Gelukkig nieuwe baan, geen leaseauto. Lang verhaal kort, denk na over flexibiliteit bij je keuzes, situaties veranderen.
Vraagsteller heeft zonnepanelen. Hoe gaat de Alfen daar mee om? Kun je bij de Alfen ook eenvoudig schakelen tussen PV en grid? Het gaat nu om de keus met een private lease auto icm PV, krijgt nu geen vergoeding van werkgever en mogelijk in de toekomst een werkgever met verrekening.
Dan is de zappi een flexibelere optie, of zoals @eltron aangeeft misschien is een 16A of 32A granny lader wel de meest flexibele oplossing voor nu.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Meerwaarde van de zonnepanelen vind ik ook beperkt hoor. Als je er 9 hebt zoals vraagsteller wat al niet je huidige verbruik dekt, dan kun je in de zomer maximaal grofweg 10kWh aan terugleveren in je auto stoppen tegen een snelheid van 2kW... (En financieel pas interessant na 2023, maar ook dan beperkte winst omdat het simpelweg te weinig panelen zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
vinom schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:15:
Je kunt ook een extra meetpunt door de netbeheerder laten plaatsen.
Op dat meetpunt sluit je dan een apart contract met je enegergieleverancier (of een andere) en laat de rekening daarvan naar de baas sturen. Je hebt dan geen paal met backoffice nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
eltron schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:42:
[...]

Je kunt ook een extra meetpunt door de netbeheerder laten plaatsen.
Op dat meetpunt sluit je dan een apart contract met je enegergieleverancier (of een andere) en laat de rekening daarvan naar de baas sturen. Je hebt dan geen paal met backoffice nodig.
Wat kost zo een extra meetpunt ten opzichte van een abonnement op een backoffice in aanschaf en maandelijks terugkerend ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
36 euro per jaar.

En als je alleen een laadpaal op dat punt aansluit, krijg je nog korting op de energiebelasting ook.. ;)

[ Voor 76% gewijzigd door teacher op 24-01-2021 23:34 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
teacher schreef op zondag 24 januari 2021 @ 23:25:
En als je alleen een laadpaal op dat punt aansluit, krijg je nog korting op de energiebelasting ook.. ;)
Nee, dat verlaagde tarief geldt alleen als de laadpaal op een zelfstandige netaansluiting is aangesloten. Dat is dus niet het geval als het een netaansluiting is die je (ook) voor je huis gebruikt. Zie 60a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
JeroenE schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:07:
[...]
Nee, dat verlaagde tarief geldt alleen als de laadpaal op een zelfstandige netaansluiting is aangesloten. Dat is dus niet het geval als het een netaansluiting is die je (ook) voor je huis gebruikt. Zie 60a.
Eigen ean = zelfstandige aansluiting.
En de Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen grijpt oa in op artikel 60a.

Meer leesvoer: https://teslamotorsclub.c...ndige-aansluiting.108468/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@teacher Een eigen ean is geen zelfstandige aansluiting. Als bij de "hoofdaansluiting" de hoofdzekering er uit gaat dan krijg je immers op het meetpunt ook geen stroom meer.

Als een extra meetpunt als zelfstandige aansluiting zou tellen dan zou ik gelijk extra meetpunten aan laten leggen voor iedere groep in mijn meterkast. De jaarlijkse vermindering energiebelasting die je per aansluiting krijgt is namelijk veel groter is dan het jaarlijkse bedrag dat je voor een extra meetpunt moet betalen. De eenmalige aanlegkosten heb je dan zo terug verdient en daarna is het slapend rijk worden.

Zie ook de toelichting met daar in deze tekst op bladzijde 5:
Met een zelfstandige aansluiting wordt bedoeld een aansluiting die geen deel uitmaakt van de aansluiting van een meer omvattende onroerende zaak en de oplaadinstallatie rechtstreeks met het distributienet verbindt.
Aangezien het extra meetpunt niet rechtstreeks verbonden is met het distributienet valt het dus niet onder deze regeling.

Dat laat natuurlijk onverlet dat een extra meetpunt wel handig kan zijn. Bijvoorbeeld om makkelijker te verrekenen of de rekening gelijk te laten betalen door een BV of verzin maar wat.

De mensen op het Teslaforum die een extra meetpunt laten aanleggen om onder (een gedeelte van) de energiebelasting uit te komen zijn dus niet goed bezig en plegen gewoon belastingontduiking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

en die wet tijdelijk verlaagd tarief is toch tot eind 2020 en daarmee al afgelopen? of heb ik ergens een verlenging gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
prein2 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:25:
en die wet tijdelijk verlaagd tarief is toch tot eind 2020 en daarmee al afgelopen? of heb ik ergens een verlenging gemist?
Installatie is ook niet voor niks toch? Voor mijn gevoel is het allemaal klein bier. Maar kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Die is dus verlengd.. :Y
Aangezien het extra meetpunt niet rechtstreeks verbonden is met het distributienet valt het dus niet onder deze regeling.
https://www.rijksoverheid...fstandige-aansluiting.pdf Schrijft hierover:
Daarnaast speelt de voorgestelde fiscale faciliteit slechts een rol in de businesscase van laadpalen met een zelfstandige aansluiting (EAN-code),
Ean = zelfstandige aansluiting

Als er een extra meter parallel aan je andere meter staat op de hoofdzekering kan je natuurlijk discussiëren of dat rechtstreeks is. Mijns inziens wel, en maken ze gebruik van een bestaande regeling. Die is natuurlijk bedoeld voor de business case van openbare laadpalen, maar deze sluit huisaansluitingen niet specifiek uit.
Als een extra meetpunt als zelfstandige aansluiting zou tellen dan zou ik gelijk extra meetpunten aan laten leggen voor iedere groep in mijn meterkast.
teruggaaf energiebelasting gaat per adres-met-verblijfsfunctie. Je kan bijvoorbeeld geen teruggaaf aanvragen voor een garage met meter, maar wel meerdere teruggaven voor meerdere woonadressen achter 1 meter.

[ Voor 49% gewijzigd door teacher op 25-01-2021 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@teacher Volgens mij is er niet echt een discussie mogelijk. Het is bedoeld voor losstaande laadpalen in de openbare ruimte met een eigen netaansluiting en niet voor (prive) laadpalen bij een woning, ook al gaat het via een aparte meter. Het sluit andere aansluitingen wel specifiek uit, het mag immers geen deel uitmaken van een "meer omvattende onroerende zaak". Je mag dit dus thuis niet doen, maar ook niet als je een laadpaal aan de muur bij je bedrijfsgebouw hangt.

Zelfs de mensen op het Tesla forum snappen dat, anders hoef je ook geen truukjes uit te halen als een laadpaal monteren op een houten plaat zodat het zogenaamd geen vast onderdeel is van het huis, maar "net als een schilderij" |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Jij ziet geen ruimte, anderen wel. Prima :Y

Ik stel ook voor dat we deze niche discussie afkappen, voor 99,9% van de mensen hier niet echt interessant.
Als je verder wil in DM zie ik hem verschijnen. :)

[ Voor 65% gewijzigd door teacher op 25-01-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granturismo5
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-08 20:26
Dag tweakers,

Ik heb sinds kort een Alfen Pro line (single) lader aan de gevel hangen welke via de leasemaatschappij in samenwerking met essent is geplaatst. Dit betreft een versie zonder vaste kabel. Echter, omdat onze oprit gaan aanpassen, zouden we toch een voorkeur hebben voor een vaste kabel. Nu is het gat aanwezig onderaan de box maar kan ik nergens vinden of het überhaupt mogelijk is om een vaste kabel te gebruiken.

Andere optie zou zijn om de losse kabel ingeplugd te laten, maar de eve is zo ingesteld dat ie de kabel ontgrendeld zodra de auto de kabel ontgrendeld (lees ik hoef niet m'n pas er tegen aan te houden), daarmee is het meenemen van de kabel wel kinderspel geworden. Is dit in instellingen aan te passen?

alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

granturismo5 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:38:
Dag tweakers,

Ik heb sinds kort een Alfen Pro line (single) lader aan de gevel hangen welke via de leasemaatschappij in samenwerking met essent is geplaatst. Dit betreft een versie zonder vaste kabel. Echter, omdat onze oprit gaan aanpassen, zouden we toch een voorkeur hebben voor een vaste kabel. Nu is het gat aanwezig onderaan de box maar kan ik nergens vinden of het überhaupt mogelijk is om een vaste kabel te gebruiken.

Andere optie zou zijn om de losse kabel ingeplugd te laten, maar de eve is zo ingesteld dat ie de kabel ontgrendeld zodra de auto de kabel ontgrendeld (lees ik hoef niet m'n pas er tegen aan te houden), daarmee is het meenemen van de kabel wel kinderspel geworden. Is dit in instellingen aan te passen?

alvast dank
Of het instelbaar is weet ik niet, wat je wel kan doen is de lockmotor stekker loshalen en handmatig de kabel locken. (zit een hendeltje aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
GoldenSample schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:47:
[...]

Of het instelbaar is weet ik niet, wat je wel kan doen is de lockmotor stekker loshalen en handmatig de kabel locken. (zit een hendeltje aan de binnenkant.
Maar dan heb je weer geen kabel om mee te nemen als je ergens anders wilt/moet laden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

daemonix schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:23:
[...]

Maar dan heb je weer geen kabel om mee te nemen als je ergens anders wilt/moet laden.
Knappe kabel koop je natuurlijk gewoon voor 200 piek ergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St3phane
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-08-2022
Ik heb me een XC40 PHEV T5 aangeschaft, die ik voornamelijk thuis zal opladen. Hiervoor wil ik een eenvoudige monofase stekkeroplader voorzien, ingesteld op 10A of 16A.

Het opladen zal ik voornamelijk doen in mijn garage, die iets verder van het huis staat. Naar de garage loopt er een 3G2,5 kabel, wat op zich moet volstaan voor de max 3,7 KW die door de leiding zal lopen.

In de garage, wordt deze leiding gesplitst met lasklemmen naar 2 stopcontacten. 1 hiervan zal dienen om de wagen mee op te laden.

Ik stel me echter vragen of lasklemmen omkunnen met langdurige, continue lading. Kunnen jullie me hierover adviseren?

alvast bedankt,

Stephane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

De 3G2.5 Kabel is wat aan de dunne kant (ook afhankelijk van de lengte) en daardoor wat meer energieverlies dan nodig.
Lasklemmen kan prima als je maar goede gebruikt van bijv Wago. De eenmalige klemmen (zonder handles) nooit hergebruiken!
Verder kun je op dat andere stopcontact niks aansluiten als de ene met 16a staat te laden, maar dat wist je denk ik al wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St3phane
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-08-2022
Het spanningsverlies is kleiner dan 5%. Daar maak ik me geen zorgen om. Ik maakte me eerder zorgen over de afsplitsing met lasklemmen. Misschien dat ik beter nog een kleine voorbedrade elektriciteitskast in de garage plaats, kwestie van het geheel af te zonderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-10 19:36
Vandaag is bij mij een NewMotion Home Advanced geplaatst inclusief load-balancing module (tevens hele meterkast vervangen).

Nu heb ik een account aangemaakt, laadpaal geactiveerd en een Plus abonnement afgesloten zodat ook automatisch verrekenen mogelijk is. Voor load-balancing zou ook nog een aanvullend Dynamic Power Management abonnement afgesloten moeten worden. Echter kan ik deze optie nergens bij de instellingen vinden. Iemand enig idee hoe ik dit kan activeren?

Laden nog niet kunnen testen aangezien ik morgen pas m'n VW ID4 kan ophalen.

[ Voor 7% gewijzigd door lochtejans op 26-01-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
St3phane schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:42:
Ik heb me een XC40 PHEV T5 aangeschaft, die ik voornamelijk thuis zal opladen. Hiervoor wil ik een eenvoudige monofase stekkeroplader voorzien, ingesteld op 10A of 16A.

Het opladen zal ik voornamelijk doen in mijn garage, die iets verder van het huis staat. Naar de garage loopt er een 3G2,5 kabel, wat op zich moet volstaan voor de max 3,7 KW die door de leiding zal lopen.

In de garage, wordt deze leiding gesplitst met lasklemmen naar 2 stopcontacten. 1 hiervan zal dienen om de wagen mee op te laden.

Ik stel me echter vragen of lasklemmen omkunnen met langdurige, continue lading. Kunnen jullie me hierover adviseren?

alvast bedankt,

Stephane
Zou niet op 16A doen in dit geval.
Ik weet niet wat een XC40 PHEV T5 is, maar de meeste hybrids druppel je in een paar uur wel vol op 10 of 12A. Dan hoef je je leiding en stopcontact niet maximaal te belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

lochtejans schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:43:
Vandaag is bij mij een NewMotion Home Advanced geplaatst inclusief load-balancing module (tevens hele meterkast vervangen).

Nu heb ik een account aangemaakt, laadpaal geactiveerd en een Plus abonnement afgesloten zodat ook automatisch verrekenen mogelijk is. Voor load-balancing zou ook nog een aanvullend Dynamic Power Management abonnement afgesloten moeten worden. Echter kan ik deze optie nergens bij de instellingen vinden. Iemand enig idee hoe ik dit kan activeren?

Laden nog niet kunnen testen aangezien ik morgen pas m'n VW ID4 kan ophalen.
Dat kun je niet zelf, maar doet de installateur voor je. Je krijgt er een afzonderlijke factuur van. De enige manier hoe ik kan zien dat het werkt is dat ik daadwerkelijk loadbalancing zie gebeuren, verder in geen enkele portal zichtbaar dat het aanstaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
Ik had nog onderstaande foto van toen de omvormer werd geinstalleerd. Wat je zegt is dat ik de CT klemmen van de Harvi rond deze L1-L2-L3 (zie rode cirkeltjes) kan aanleggen bij de omvormer!? Start de Harvi dan iedere dag op als er licht is en er dus pas een stroom loopt door de CT klemmen? Als het dan weer heel erg bewolkt wordt gaat de Harvi dus ook weer uit? Raakt de Zappi hier niet van in de war kennelijk? Ik begrijp overigens dat de info van de Harvi in dit geval slechts voor het mooi kunnen inzien van de energiestromen is en niet essentieel is voor zowel load balancing als ECO(+) modus. Kloppen mijn aannames?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INgrsPKwPC20O_bLNNG_yjEEiME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hd9iEGpHEjL3Xln5KocDokVN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
klompje65 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:13:
[...]

Ik had nog onderstaande foto van toen de omvormer werd geinstalleerd. Wat je zegt is dat ik de CT klemmen van de Harvi rond deze L1-L2-L3 (zie rode cirkeltjes) kan aanleggen bij de omvormer!? Start de Harvi dan iedere dag op als er licht is en er dus pas een stroom loopt door de CT klemmen? Als het dan weer heel erg bewolkt wordt gaat de Harvi dus ook weer uit? Raakt de Zappi hier niet van in de war kennelijk? Ik begrijp overigens dat de info van de Harvi in dit geval slechts voor het mooi kunnen inzien van de energiestromen is en niet essentieel is voor zowel load balancing als ECO(+) modus. Kloppen mijn aannames?

[Afbeelding]
Al je aannames kloppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:29
[...]

[Afbeelding]
Als het makkelijker is kan je de stroomtrafo's natuurlijk ook aan de andere kant van je "zonnepanelenkabel" doen.
Ligt er net aan wat dichter in de buurt is :)

Hier is gisteren de aansluiting aangepast van 1 naar 3 fase, toch wel fijn.
Ik heb me prima gered op 1 fase voor meer dan een jaar. Ik draai soms storingsdienst, kwam bijvoorbeeld vrijdag thuis met 20%. Als er dan vrij vlot een storing binnenkomt, zal ik onderweg moeten laden. Nu met driefasenladen is die kans een stuk kleiner.,
In de basis ga ik gewoon driefasen laden op 10A (7kW ongeveer). Maar in bovenstaand geval gewoon even op de max. Gewoon fijn om de mogelijkheid te hebben.

Een dezer dagen wordt de enkelfase omvormer van 5kW van de zonnepanelen (tijdelijke situatie vervangen voor een driefase. Ook dat is nodig, afgelopen zondag mooi zonnig, toen liep er al16A :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
[...]

[Afbeelding]
Ja, veel mensen hebben hun Grid CT klemmen ook voor de hoofdschakelaar, dus vergelijkbaar met deze situatie. Zonnepanelen leveren immers ook stroom.

Op die plek ga je de standaard klemmen alleen echt niet krijgen, die zijn veel te groot voor die kleine ruimte.

Je hebt alleen de Grid CT nodig in principe. De Harvi met extra voor de zonnepanelen is leuk voor de grafiekjes en dat je kan zien waar je stroom vandaan komt. Ik heb ze genomen omdat ik twee verschillende systemen heb en ik het totale ook wilde kunnen meten en uitlezen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
Ophidian schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:41:
[...]

Ja, veel mensen hebben hun Grid CT klemmen ook voor de hoofdschakelaar, dus vergelijkbaar met deze situatie. Zonnepanelen leveren immers ook stroom.

Op die plek ga je de standaard klemmen alleen echt niet krijgen, die zijn veel te groot voor die kleine ruimte.

Je hebt alleen de Grid CT nodig in principe. De Harvi met extra voor de zonnepanelen is leuk voor de grafiekjes en dat je kan zien waar je stroom vandaan komt. Ik heb ze genomen omdat ik twee verschillende systemen heb en ik het totale ook wilde kunnen meten en uitlezen.
Wow, ok. Hoe groot zijn ze dan? Kan het ook niet lager rond de draden? De draden hebben best wel enige speling en ruimte zoals je ziet omdat ze nog een flinke lus hebben. Ik zie dat Zappi ook kleinere CT klemmen biedt, mogelijk dat die zouden passen, de stroom zal per fase sowieso ver onder de 40A blijven en de draden zijn makkelijk tijdelijk even los te halen om de klem te plaatsen.
Ik kan geen afmetingen vinden van de klemmen dus hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@klompje65
Afbeeldingslocatie: https://zappi.info/images/zappi_article_pics/fullsizeoutput_2c6c.jpeg

Het is een Solaredge zo te zien? Die kap heeft nog wel een bult, dus als je ze buigt kan je het er misschien wel in kwijt. Zou het gewoon proberen.

Maar in de meterkast vond ik het aardig lastig om ze goed weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 15:39
Vraagje ivm laden.

Veel wagens en phev's hebben tegenwoordig een 7,4KW lader aan boord.
Dat is natuurlijk 1F 32A.

Als je een lader 3F16A zet zijn die laders dan zo slim om 2 fases in te zetten voor het laden of hangt dit af van wagen tot wagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
larsg schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:29:
Vraagje ivm laden.

Veel wagens en phev's hebben tegenwoordig een 7,4KW lader aan boord.
Dat is natuurlijk 1F 32A.

Als je een lader 3F16A zet zijn die laders dan zo slim om 2 fases in te zetten voor het laden of hangt dit af van wagen tot wagen?
Nee. Een 1f 7,4 kw auto zal op een 11kw 3f lader max 3,7 kw laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@larsg sommige kunnen ook op 2 fases laden. b.v. de eGolf met 36kWh accu.
en een model3 heeft 3fase 16A lader, maar kan ook op 1 fase ~25A laden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 15:39
Bedankt voor de feedback! @BarryH @Makrolon

Hangt dus af van de wagen. Maar informatie errond is echt schaars, behalve Tesla is info van de meeste fabrikanten toch echt schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
larsg schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:28:

Hangt dus af van de wagen. Maar informatie errond is echt schaars, behalve Tesla is info van de meeste fabrikanten toch echt schaars.
Volgens mij is ev db redelijk compleet.

Model 3 kan trouwen op 1F met 32A laden. Niet met max 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:59
larsg schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:28:

Even nog voor de duidelijkheid. Een auto die intern een 1-fase lader heeft kan nooit gebruik maken van meerdere fases van de laadpaal. Dus wat @Makrolon al aangeeft laad je dus bij een 3-fase laadpaal altijd dan maar met een max van 3,7KW. De voorbeelden die @BarryH noemt heeft de auto in beide voorbeelden voor meerdere fases een lader aan boord, maar dat gaat dus niet op voor 1-fase phev modellen.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@adjego Klopt niet helemaal, op een 22kW paal laadt hij wel met 7,4kW. Die zijn thuis natuurlijk schaarser, maar in het wild kan je die wel tegen komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]JeroenE in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Zelfs de mensen op het Tesla forum snappen dat, anders hoef je ook geen truukjes uit te halen als een laadpaal monteren op een houten plaat zodat het zogenaamd geen vast onderdeel is van het huis, maar "net als een schilderij" |:(
op dat plaatje kan ik niet zien waar de stroomtoevoer vandaan komt. Als dit een rood cee contact is en dus geen vaste verbinding met de elektrische huisinstallatie, dan is het geheel inderdaad zo van de muur af te trekken en elders te gebruiken en weinig anders dan een mobiele lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:59
Ophidian schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:10:
@adjego Klopt niet helemaal, op een 22kW paal laadt hij wel met 7,4kW. Die zijn thuis natuurlijk schaarser, maar in het wild kan je die wel tegen komen :+
Ah, had er geen 11 KW 3-fase bijgezet, goed punt :9

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:01:
op dat plaatje kan ik niet zien waar de stroomtoevoer vandaan komt. Als dit een rood cee contact is en dus geen vaste verbinding met de elektrische huisinstallatie, dan is het geheel inderdaad zo van de muur af te trekken en elders te gebruiken en weinig anders dan een mobiele lader.
Tuurlijk, maar een rood CEE stopcontact kan je voor vanalles gebruiken. Dan voldoe je dus niet aan de voorwaarde dat die aansluiting enkel te gebruiken is om een EV op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApolloDrm
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 11:19
Beste medetweakers,

Binnenkort komt er hier een EV, en dus ook een laadpaal om thuis te laden.

Op de grond van ons koophuis kan ik een laadpaal kwijt, geen probleem. Maar dit huis heeft een (privé) oprit voor de auto erbij, en technisch is dat gemeentegrond. Mijn auto staat dus op eigen oprit (geen openbare parkeerplek oid) maar niet op eigen kavel, er net buiten. Het oprit is gescheiden van het huis door de stoep. Een laadkabel over de stoep kan wel maar mag officieel niet. Uiteindelijk als er iemand struikelt ben je volgens mij zelf aansprakelijk?

Ik zit dus met de vraag, waar plaats ik de laadpaal.

Ik zat zelf te denken direct naast het oprit in het perkje. Technisch is het gemeentegrond, kabel onder de stoep door, meest veilige oplossing, iedereen blij. Of denk ik nou te simpel? Iemand ervaring mee? Gaat de gemeente moeilijk doen? Het is geen laadpaal in de publieke ruimte, gewoon mijn eigen laadpaal, het is naast mijn eigen oprit immers..

Wat plaatjes voor verduidelijking (klik aan voor grotere versie)

Bovenoverzicht
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M7amoQU.jpg

Foto's van de situatie, X marks the (planned) spot:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RdiGCIq.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ht9mJky.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XfrxlxS.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ldQNauA.jpg

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
ApolloDrm schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:45:
Beste medetweakers,

Binnenkort komt er hier een EV, en dus ook een laadpaal om thuis te laden.

Op de grond van ons koophuis kan ik een laadpaal kwijt, geen probleem. Maar dit huis heeft een (privé) oprit voor de auto erbij, en technisch is dat gemeentegrond. Mijn auto staat dus op eigen oprit (geen openbare parkeerplek oid) maar niet op eigen kavel, er net buiten. Het oprit is gescheiden van het huis door de stoep. Een laadkabel over de stoep kan wel maar mag officieel niet. Uiteindelijk als er iemand struikelt ben je volgens mij zelf aansprakelijk?

Ik zit dus met de vraag, waar plaats ik de laadpaal.

Ik zat zelf te denken direct naast het oprit in het perkje. Technisch is het gemeentegrond, kabel onder de stoep door, meest veilige oplossing, iedereen blij. Of denk ik nou te simpel? Iemand ervaring mee? Gaat de gemeente moeilijk doen? Het is geen laadpaal in de publieke ruimte, gewoon mijn eigen laadpaal, het is naast mijn eigen oprit immers..

Wat plaatjes voor verduidelijking (klik aan voor grotere versie)

Bovenoverzicht
[Afbeelding]

Foto's van de situatie, X marks the (planned) spot:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee..
Ik denk dat er 2 opties zijn,

Gewoon doen, kabel onder gemeentegrond door, komt waarschijnlijk niemand achter, gewoon zorgen dat mochten er eens werkzaamheden zijn je de kabel weg haalt.

OF netjes toestemming vragen met eventueel een vergunning van de gemeente. Kans is natuurlijk dat je het niet mag.

Ik had optie 1 gekozen. Maar ga hier vast commentaar op krijgen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

In mijn ervaring is een telefoontje met de gemeente, zeker als je even rondkijkt en/of vraagt naar de verantwoordelijke persoon hiervoor, een opvallend snelle en effectieve methode om hier zekerheid over te krijgen. Ik woon in geen kleine gemeente en had binnen een halfuur de juiste persoon aan de lijn die me uitlegde wat de mogelijkheden en legaliteit waren. Ze raadde aan: KLIC-melding doen en zelf aanleggen. Dat is dan ook gebeurd. Na ruim 2 jaar niks over gehoord.

Een buurman iets verderop heeft hetzelfde gedaan maar gevraagd of hij een EV kabelgoot-tegel mocht aanleggen over de stoep. Ook geen probleem, dus een paar huizen verder ligt dat ook netjes. Ook in letterlijk een dag geregeld.

Echt goede ervaringen met praten met mensen bij de gemeente dus, en dat in een gemeente die tegelijk hartstikke moeilijk en traag doet over publieke laadpalen. Maar dat gaat via een ander traject met veel meer tussenpersonen.
Pagina: 1 ... 48 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen