Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.083 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesnam
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 16:04
Wesnam schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:56:
[...]

Jep een newmotion paal. HR is er nu mee bezig om te bespreken. Ik wil er in ieder geval niet al teveel over hoeven nadenken. Ik kook inductie, heb een gezin waarbij er dagelijks wasjes draaien en de droger aanstaat, de oven z'n werk regelmatig doet. Mocht HR toch moeilijk blijven doen zal ik er nog eens op terugkomen.
Update: HR is overstag, de dynamic power module gaat er toch komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:36
adjego schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 07:50:
[...]
Even nog voor de duidelijkheid. Een auto die intern een 1-fase lader heeft kan nooit gebruik maken van meerdere fases van de laadpaal. Dus wat @Makrolon al aangeeft laad je dus bij een 3-fase laadpaal altijd dan maar met een max van 3,7KW. De voorbeelden die @BarryH noemt heeft de auto in beide voorbeelden voor meerdere fases een lader aan boord, maar dat gaat dus niet op voor 1-fase phev modellen.
Vanuit de auto bezien klopt dit, maar er zijn ook (mobiele) laders verkrijgbaar die meerdere fasen kunnen combineren tot 1F, waardoor je met 1F auto wel op 7,4 kunt laden bij 3F 16A laadpunt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:05

prein2

Monument verduurzamen is leuk

eltron schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:05:
[...]

Vanuit de auto bezien klopt dit, maar er zijn ook (mobiele) laders verkrijgbaar die meerdere fasen kunnen combineren tot 1F, waardoor je met 1F auto wel op 7,4 kunt laden bij 3F 16A laadpunt.
Dat zijn eigenlijk DC laders, zelfde techniek als (bv) fastned alleen dan slechts 15kW
https://www.ecotap.nl/dc-snelladers/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Of laders met een autotransformator die 16A@400V tussen twee fasen transformeren naar 27A@230V (al zijn die moeilijk mobiel te noemen)
https://www.ratio.nl/nl/c...7300/groups/g+c+a+nr+view

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:25
larsg schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:28:
Bedankt voor de feedback! @BarryH @Makrolon

Hangt dus af van de wagen. Maar informatie errond is echt schaars, behalve Tesla is info van de meeste fabrikanten toch echt schaars.
Het is even zoeken maar er zijn ook laders die intern de drie fasen omzetten naar een 1 fase zwaardere voeding zodat je alsnog enkelfase meer dan 3,6kW kan laden :Y

edit: als ruimschoots benoemd :X

[ Voor 5% gewijzigd door ybos op 29-01-2021 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-10 17:53
Hallo allemaal,

Nu ik een nieuwe EV ga krijgen, heb ik ook een thuisoplaadpunt nodig. Nu ben ik een leek op, dat gebied. Ik heb me wel een klein beetje ingelezen, maar 192 bladzijden in dt forum valt niet mee. Vergeef me als ik wat onnodige vragen stel.
.
Ik heb een oud huis, maar er komt een verbouwing aan en als het goed is liggen er binnenkort zonnepanelen. Tegelijk moet ook de meterkast aangepast want die is behoorlijk oud en ik verwacht niet de juiste toevoer te hebben. Afstand meterkast-laadpunt is wel behoorlijk (andere kant huis) en ook afstand auto-laadpunt is een meter of 3.

- Zover ik kan zien is een Zappi V2 een goede optie? Zijn er alternatieven?
- Aanpassingen in de meterkast? Wat zou er moeten gebeuren? Tips?
- Welke andere zaken vergeet ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

@Daan115 wie gaat er betalen voor de stroom? jij of je werkgever? En indien dat laatste: hoe? wil je dat de laadpas die je van je werkgever krijgt ook werkt op jouw laadpaal of wil je eens in de zoveel tijd een declaratie van stroomgebruik doen? Dit antwoord bepaald veel voor het type laadpaal.

- aanpassing in de meterkast: ligt eraan. Heb je nu 1 of 3 fase? (is op de factuur te zien). Welke auto krijg je en hoe snel wil je die laden? Krijg je een auto die 11kW kan laden en wil je dat ook, dan heb je 3 fasen nodig. Heb je genoeg aan 3,5kW laden? dan kan je altijd wel uit.
Er moet in ieder geval een groep bij, afhankelijk van het antwoord is dat of een krachtgroep (3 fasen) of een normale groep (1 fase). Daarbij nog een aardlekschakelaar. Je hebt ze ook gecombineerd, dan heet het een aardlekautomaat.

-DC lekstroombeveiliging
Ik zou een laadpaal kiezen met ingebouwde DC beveiliging, dan hoef je die niet ook in je meterkast te plaatsen. (staat ook iets over in de OP, maar daar gaan ze nog uit dat de meeste palen dat niet hebben, inmiddels zijn het er zoveel die het wel hebben dat ik gewoon zou kiezen voor een met ingebouwde beveiliging)

[ Voor 18% gewijzigd door prein2 op 29-01-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
prein2 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:37:
@Daan115 wie gaat er betalen voor de stroom? jij of je werkgever? En indien dat laatste: hoe? wil je dat de laadpas die je van je werkgever krijgt ook werkt op jouw laadpaal of wil je eens in de zoveel tijd een declaratie van stroomgebruik doen? Dit antwoord bepaald veel voor het type laadpaal.

- aanpassing in de meterkast: ligt eraan. Heb je nu 1 of 3 fase? (is op de factuur te zien). Welke auto krijg je en hoe snel wil je die laden? Krijg je een auto die 11kW kan laden en wil je dat ook, dan heb je 3 fasen nodig. Heb je genoeg aan 3,5kW laden? dan kan je altijd wel uit.
Er moet in ieder geval een groep bij, afhankelijk van het antwoord is dat of een krachtgroep of een normale groep. Daarbij nog een aardlekschakelaar. Je hebt ze ook gecombineerd, dan heet het een aardlekautomaat.
Dank voor je reactie. Mijn werkgever betaald. Tenminste er is sprake van een Alph/Eneco combipas?! Ikzelf zit ook bij Eneco.

Hoe zie ik 1 of 3 fase op mijn factuur?
Enyaq iV 80. En zo snel laden als maar kan ...?!
Ik heb een aardlekschakelaar in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Daan115 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:45:
[...]

Dank voor je reactie. Mijn werkgever betaald. Tenminste er is sprake van een Alph/Eneco combipas?! Ikzelf zit ook bij Eneco.

Hoe zie ik 1 of 3 fase op mijn factuur?
Enyaq iV 80. En zo snel laden als maar kan ...?!
Ik heb een aardlekschakelaar in de meterkast.
Dan wil je laden met 11kW en heb je dus 3 fasen nodig in je huis. op je factuur staat ergens bij aansluiting "3x25" of "1x35". die 3x geeft aan dat je 3 fasen hebt (of niet dus)
afhankelijk daarvan zul je dus eventueel een 3 fasenaansluiting moeten aanvragen bij je netbeheerder en je meterkast vervangen.

Wat zegt je werkgever over een laadpaal thuis. Vaak hebben ze een afspraak met bv eneco dat een bepaald type paal wordt gebruikt. Het makkelijkst is als je een paal neemt met een backoffice abonnement. Jij krijgt dan netjes je kwhs uitbetaald en je werkgever krijgt een factuur. Er zit dan dus iemand tussen die er iets aan verdiend. zo'n backoffice abonnement kost vaak iets per maand (4-10 euro, afhankelijk van hetgeen je afsluit). En je kunt zelf instellen welk tarief je vergoed krijgt. Regelt je werkgever het, dan stelt hij dit allemaal voor je in..
als je dus kiest met abonnement, dan kom je op de EVbox elvi, de NewMotion Home advanced of de Alphen uit de OP en er zullen er vast meer zijn..

Oh en met een aardlekschakelaar bedoel ik natuurlijk een extra, speciaal voor het laadpunt.. stuur eens een foto van je meterkast door..

Edit: ik heb zelf een paal met abonnement, betaal zelf de 4 euro per maand, maar heb het tarief ietsje hoger staan dan mijn elektratarief. Daarmee dek ik de kosten van het abonnement. Mijn werkgever (klein bedrijf) heeft betaald voor de paal en ik heb m zelf aangelegd (bedrijf heeft dus €1300 betaald en ik heb zelf ook nog eens €400 betaald.). Omdat we een klein bedrijf zijn hebben we geen afspraken en kon ik gewoon zelf kiezen.

[ Voor 21% gewijzigd door prein2 op 29-01-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
prein2 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:51:
[...]

Dan wil je laden met 11kW en heb je dus 3 fasen nodig in je huis. op je factuur staat ergens bij aansluiting "3x25" of "1x35". die 3x geeft aan dat je 3 fasen hebt (of niet dus)
afhankelijk daarvan zul je dus eventueel een 3 fasenaansluiting moeten aanvragen bij je netbeheerder en je meterkast vervangen.

Wat zegt je werkgever over een laadpaal thuis. Vaak hebben ze een afspraak met bv eneco dat een bepaald type paal wordt gebruikt. Het makkelijkst is als je een paal neemt met een backoffice abonnement. Jij krijgt dan netjes je kwhs uitbetaald en je werkgever krijgt een factuur. Er zit dan dus iemand tussen die er iets aan verdiend. zo'n backoffice abonnement kost vaak iets per maand (4-10 euro, afhankelijk van hetgeen je afsluit). En je kunt zelf instellen welk tarief je vergoed krijgt. Regelt je werkgever het, dan stelt hij dit allemaal voor je in..
als je dus kiest met abonnement, dan kom je op de EVbox elvi, de NewMotion Home advanced of de Alphen uit de OP en er zullen er vast meer zijn..

Oh en met een aardlekschakelaar bedoel ik natuurlijk een extra, speciaal voor het laadpunt.. stuur eens een foto van je meterkast door..

Edit: ik heb zelf een paal met abonnement, betaal zelf de 4 euro per maand, maar heb het tarief ietsje hoger staan dan mijn elektratarief. Daarmee dek ik de kosten van het abonnement. Mijn werkgever (klein bedrijf) heeft betaald voor de paal en ik heb m zelf aangelegd (bedrijf heeft dus €1300 betaald en ik heb zelf ook nog eens €400 betaald.). Omdat we een klein bedrijf zijn hebben we geen afspraken en kon ik gewoon zelf kiezen.
1x35 (zo kom je nog eens ergens achter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Daan115 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:11:
[...]

1x35 (zo kom je nog eens ergens achter)
Dat wordt dus verzwaring aanvragen. Dat gaat in 3 stappen:
1. nieuwe meterkast monteren die geschikt is voor 3 fasen
2. verzwaring door de netbeheerder
3. bestaande groepen verdelen over de 3 fasen

nu heb je 2 opties:
1- nadat je gekozen hebt welke laadpaal en je laat hem installeren dan geef je direct aan die partij aan dat je gaat verzwaren en een neiuwe meterkast wilt. alles bij 1 partij en klaar.
2. alles zelf (laten) doen. Is wellicht iets goedkoper, maar kost je ook zelf meer moeite.

optie 1 is natuurlijk eenvoudig, kwestie van offerte opvragen, goedkeuren en klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Waarschijnlijk optie 1. Kan huis- tuin- en keuken-elektriciteit wel maar dit vraagt wat meer. Tegelijk kan ik de meterkast klaar laten maken voor de zonnepanelen (als daar wat voor moet gebeuren dan).

Als ik keus heb, voor welke laadpaal zou ik moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 20:38
Beste mede Tweakers,

Vandaag is een Alfen Pro paal van Allego geplaatst. Deze maakt gebruik van de P1 voor de load balancing. Op deze poort zit ook mijn Eneco Toon aangesloten.

De monteur heeft er nu een passieve splitter tussen geplaatst en vervolgens werkt Toon niet meer (gas/stroom/zon). De waardes worden niet meer gelezen.

Heeft iemand hier eerder van gehoord of een mogelijke oplossing voor? Eneco heeft 8 recente meldingen hierover, maar nog geen oplossing. Allego weet al helemaal van niets.

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:07
beetje zoeken op splitters

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
Dat heb ik al gedaan, maar welke? Er zijn passieve, actieve. Ik kan toch niet de enige zijn met een Toon icm een load balancing paal?

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Daan115 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:18:
Waarschijnlijk optie 1. Kan huis- tuin- en keuken-elektriciteit wel maar dit vraagt wat meer. Tegelijk kan ik de meterkast klaar laten maken voor de zonnepanelen (als daar wat voor moet gebeuren dan).

Als ik keus heb, voor welke laadpaal zou ik moeten gaan?
Dat weet ik zo niet, ik heb enkel ervaring met m'n eigen, de new motion home advanced. Vond de alphen te duur en op het moment van aanschaf hadden een aantal anderen wat issues met de elvi, hoewel dat laatste nu ook is opgelost.
Mijn home advanced werkt prima in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
tzeunis schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:36:
Beste mede Tweakers,

Vandaag is een Alfen Pro paal van Allego geplaatst. Deze maakt gebruik van de P1 voor de load balancing. Op deze poort zit ook mijn Eneco Toon aangesloten.

De monteur heeft er nu een passieve splitter tussen geplaatst en vervolgens werkt Toon niet meer (gas/stroom/zon). De waardes worden niet meer gelezen.

Heeft iemand hier eerder van gehoord of een mogelijke oplossing voor? Eneco heeft 8 recente meldingen hierover, maar nog geen oplossing. Allego weet al helemaal van niets.
Wanneer ik de master en slave poort wissel werkt toon wel. Dus de paal staat op master en toon in slave aldus installatie. Wanneer ik dit wissel, werkt toon wel. Geen idee of dit het laden beïnvloedt...

Toevoeging: wanneer de laadpaal op slave gaat: wordt er niets geladen. Er is een verschil tussen master en slave dus.

[ Voor 6% gewijzigd door tzeunis op 29-01-2021 19:20 ]

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Proton_ schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 07:50:
Of laders met een autotransformator die 16A@400V tussen twee fasen transformeren naar 27A@230V (al zijn die moeilijk mobiel te noemen)
https://www.ratio.nl/nl/c...7300/groups/g+c+a+nr+view
Deze is al behoorlijk mobiel,

https://www.snelautoladen...num-smart-charger-type-2/

(maar ook prijzig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tzeunis
tzeunis schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:10:
[...]

Wanneer ik de master en slave poort wissel werkt toon wel. Dus de paal staat op master en toon in slave aldus installatie. Wanneer ik dit wissel, werkt toon wel. Geen idee of dit het laden beïnvloedt...

Toevoeging: wanneer de laadpaal op slave gaat: wordt er niets geladen. Er is een verschil tussen master en slave dus.
Oplossing gevonden: deze passieve splitter werkt icm Toon en de Alfen Single Pro.

https://www.allekabels.nl...Zqmz44ycRBKBoCANgQAvD_BwE

Na installatie van de splitter de laadpaal even resetten door de stroom eraf te halen en voila. Met de bijgeleverde master slave splitter werkte resetten niet. Mooi opgelost zo voor €1,99.

[ Voor 6% gewijzigd door tzeunis op 30-01-2021 19:54 ]

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:09
ApolloDrm schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:45:
Beste medetweakers,

Binnenkort komt er hier een EV, en dus ook een laadpaal om thuis te laden.

Op de grond van ons koophuis kan ik een laadpaal kwijt, geen probleem. Maar dit huis heeft een (privé) oprit voor de auto erbij, en technisch is dat gemeentegrond. Mijn auto staat dus op eigen oprit (geen openbare parkeerplek oid) maar niet op eigen kavel, er net buiten. Het oprit is gescheiden van het huis door de stoep. Een laadkabel over de stoep kan wel maar mag officieel niet. Uiteindelijk als er iemand struikelt ben je volgens mij zelf aansprakelijk?

Ik zit dus met de vraag, waar plaats ik de laadpaal.

Ik zat zelf te denken direct naast het oprit in het perkje. Technisch is het gemeentegrond, kabel onder de stoep door, meest veilige oplossing, iedereen blij. Of denk ik nou te simpel? Iemand ervaring mee? Gaat de gemeente moeilijk doen? Het is geen laadpaal in de publieke ruimte, gewoon mijn eigen laadpaal, het is naast mijn eigen oprit immers..

Wat plaatjes voor verduidelijking (klik aan voor grotere versie)

Bovenoverzicht
[Afbeelding]

Foto's van de situatie, X marks the (planned) spot:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee..
Haha deze woonwijk ken ik. Grappig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-10 15:19
ApolloDrm schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:45:
Beste medetweakers,

Binnenkort komt er hier een EV, en dus ook een laadpaal om thuis te laden.

Op de grond van ons koophuis kan ik een laadpaal kwijt, geen probleem. Maar dit huis heeft een (privé) oprit voor de auto erbij, en technisch is dat gemeentegrond. Mijn auto staat dus op eigen oprit (geen openbare parkeerplek oid) maar niet op eigen kavel, er net buiten. Het oprit is gescheiden van het huis door de stoep. Een laadkabel over de stoep kan wel maar mag officieel niet. Uiteindelijk als er iemand struikelt ben je volgens mij zelf aansprakelijk?

Ik zit dus met de vraag, waar plaats ik de laadpaal.

Ik zat zelf te denken direct naast het oprit in het perkje. Technisch is het gemeentegrond, kabel onder de stoep door, meest veilige oplossing, iedereen blij. Of denk ik nou te simpel? Iemand ervaring mee? Gaat de gemeente moeilijk doen? Het is geen laadpaal in de publieke ruimte, gewoon mijn eigen laadpaal, het is naast mijn eigen oprit immers..
Ik zou de eigen laadpaal gewoon aan de muur van je garage of huis monteren.
Je kunt dan met een lange kabel naar je auto, al dan niet via holle buis onder de stoep/grond (die dan naast je auto uitkomt) of via kabel goot.

Ik zou zeker nooit een privé laadpaal in gemeente grond neer willen zetten.

Wat je ook zou kunnen overwegen is bij laden je auto gewoon zo ver mogelijk tegen je garage parkeren als je gaat laden.
Over een kabel die over de stoep loopt kunnen mensen struikelen met alle gevolgen van dien (aansprakelijkheid voor schade en zo).
Als een auto op de stoep staat lopen mensen er heus wel om heen.

Ik denk dat je op die manier de minste ergernis opwekt in de buurt (tenzij de gemeente natuurlijk met je mee wil denken en een kabel goot toestaat in de stoep.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:19
Isheara schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:59:
[...]

Ik zou de eigen laadpaal gewoon aan de muur van je garage of huis monteren.
Je kunt dan met een lange kabel naar je auto, al dan niet via holle buis onder de stoep/grond (die dan naast je auto uitkomt) of via kabel goot.

Ik zou zeker nooit een privé laadpaal in gemeente grond neer willen zetten.

Wat je ook zou kunnen overwegen is bij laden je auto gewoon zo ver mogelijk tegen je garage parkeren als je gaat laden.
Over een kabel die over de stoep loopt kunnen mensen struikelen met alle gevolgen van dien (aansprakelijkheid voor schade en zo).
Als een auto op de stoep staat lopen mensen er heus wel om heen.

Ik denk dat je op die manier de minste ergernis opwekt in de buurt (tenzij de gemeente natuurlijk met je mee wil denken en een kabel goot toestaat in de stoep.
Ik heb zelf wel eens gedacht aan de volgende oplossing:
Men neme een RVS of alu pijp van bijv 5 cm diameter en buig deze in de vorm van een soort J.
Zet de J-vorm op de kop en de lange poot in de tuin. Draaibaar in een soort fundatieblok.
Laadkabel door de pijp en die komt er dan dus uit aan de korte kant van de J.
Normaalgesproken is de hele zaak boven je eigen voortuin gedraaid, maar als je wilt laden, draai je de J over de stoep en de laadkabel gaat dan dus door de lucht ruim boven de stoep (3m hoog?). En komt aan de korte kant van de J weer naar beneden. Die korte kant heb je dan tot boven je auto gedraaid en de laadkabel komt dan dus van boven. iedereen kan er op het trottoir ruimschoots onder door lopen.
Als het laden klaar is, ontkoppel je de laadplug en draai je de hele J-pijp iets meer dan 90° terug tot boven je voortuin. Heeft niemand last van. Moet je natuurlijk wel altijd voor je woning kunnen parkeren.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 11:47

xyl

Ik heb met veel interesse dit topic gelezen. En toch kom ik er niet helemaal uit.
Ik heb een Tesla 75D gekocht, mijn eerste elektrische auto, en zoek nu de juiste thuislader.
Een belangrijke randvoorwaarde is dat ik de kosten voor het laden ken (ik ben ZZP-er, boek het op mijn eigen bedrijf). En ik wil een vaste kabel. Ik heb een 3x25A aansluiting met slimme meter en heb ook een inductiekookplaat en sauna, beiden gebruik ik echter niet na 22:30. Het liefst laad ik tussen 23:00 en 7:00 vanwege de daluren.

Ik had eigenlijk al de keuze gemaakt voor de Ratio Home Box Smart. Maar nu kwam ik dit weekend de Perfect Fit EV-charger tegen. Volgens mij een nieuw product op de markt. Na korting slechts 484 euro.Vs 889 voor de Ratio.

Belangrijkste voordelen Ratio:
- bewezen merk
- uitbreiding mogelijk op termijn en indien gewenst naar 22kW
- load balancing

Voordelen Perfect-fit:
- prijs
- instelbare starttijd (23:00 dus). Daardoor geen load balancing meer nodig

Beide hebben een ingebouwde kWh meter.
Mijn vragen:
- hoe verreken ik de kosten voor het laden als ik buiten de daluren om laad? Want zo'n meter geeft alleen de stroom weer neem ik aan, niet de kosten?
- mis ik iets in de vergelijking, welke lader zou jullie voorkeur hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
xyl schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:09:
Ik heb met veel interesse dit topic gelezen. En toch kom ik er niet helemaal uit.
Ik heb een Tesla 75D gekocht, mijn eerste elektrische auto, en zoek nu de juiste thuislader.
Een belangrijke randvoorwaarde is dat ik de kosten voor het laden ken (ik ben ZZP-er, boek het op mijn eigen bedrijf). En ik wil een vaste kabel. Ik heb een 3x25A aansluiting met slimme meter en heb ook een inductiekookplaat en sauna, beiden gebruik ik echter niet na 22:30. Het liefst laad ik tussen 23:00 en 7:00 vanwege de daluren.

Ik had eigenlijk al de keuze gemaakt voor de Ratio Home Box Smart. Maar nu kwam ik dit weekend de Perfect Fit EV-charger tegen. Volgens mij een nieuw product op de markt. Na korting slechts 484 euro.Vs 889 voor de Ratio.

Belangrijkste voordelen Ratio:
- bewezen merk
- uitbreiding mogelijk op termijn en indien gewenst naar 22kW
- load balancing

Voordelen Perfect-fit:
- prijs
- instelbare starttijd (23:00 dus). Daardoor geen load balancing meer nodig

Beide hebben een ingebouwde kWh meter.
Mijn vragen:
- hoe verreken ik de kosten voor het laden als ik buiten de daluren om laad? Want zo'n meter geeft alleen de stroom weer neem ik aan, niet de kosten?
- mis ik iets in de vergelijking, welke lader zou jullie voorkeur hebben?
Doet mij denken aan mobiele lader die je overigens ook van Ratio kunt kopen:

Ratio Thuislader - 3 fase

Ik heb zelf deze https://www.evservice.eu/...pe-2-6-meter-32a-3-fase-2

Voordeel, je kunt niet alleen thuis, maar ook onderweg met relatief hoge snelheid laden als er maar een stroomaansluiting is, laadstroom is instelbaar van 6A tot 32A (x 3F)

Thuis leg je gewoon een CEE buitenstopcontact aan achter aparte 3F groep en MID kWh meter.
En eventueel bevestig je hem met een beugel standaard aan de muur en neem je hem mee als dat een keer nodig is. (voor eventueel gebruik met Schuko heb je wel een adapter nodig en je kunt dan maat 1F laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:27
@xyl Ik kan niet vinden wat voor aardlekbeveiliging er in die Perfect zit. Dus hou er rekening mee dat er een dure type B ALS voor moet, dus dan wordt het prijsverschil al een stuk kleiner.

[ Voor 5% gewijzigd door Ophidian op 31-01-2021 21:43 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Starttijd voor het laden kun je over het algemeen ook in de auto instellen, net als de maximum laadstroom. De Perfect Fit lijkt me weer een Chinese kloon, daar zou ik mijn handen niet aan branden. De leverancier is geen laadpaal specialist, en het zou me niet verbazen als dit zo'n bedrijf is dat alleen maar een doorgeefluik voor Ali is.

Beschrijving heeft het over 11 kW, oftewel 16 A per fase, dat laatste (3x16 A) wordt ook zo benoemd. Toch wordt bij enkelfase maximaal 7.6 kW aangegeven, oftewel 32 A, kan dat ding toveren?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:54
En ik vind dat passieve loadbalancing ook op misleiding lijken. Als er geen loadbalancing op zit moet je dat woord niet in de mond nemen bij je beschrijving.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mamalala
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-02-2021
Help! Ik probeer mijn auto sinds ik hem heb thuis via de granny stekker op te laden. De ene keer wil het wel, de andere keer niet. Vaker niet dan wel. Dat kastje van de lader zegt dan dat er geen stroomvoorziening is. Er komt wel degelijk stroom uit, want anders gaan de lichtjes niet branden. Bovendien kan ik mijn waterkoker op dat stopcontact zetten, maar wil de lader van mijn auto dus niet. Wat gaat hier mis? Ik heb het overigens al vaak genoeg middenin de nacht geprobeerd terwijl er helemaal niets in huis aan stond op de gebruikelijke wekkertjes... het stopcontact ziet er van binnen ook prima uit. En als hij het nou nooit doet, maar af en toe werkt het prima en laadt hij de hele nacht op. Waar kan dit aan liggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:58

tijmeng

Panasonic 7J

Mamalala schreef op maandag 1 februari 2021 @ 07:18:
Help! Ik probeer mijn auto sinds ik hem heb thuis via de granny stekker op te laden. De ene keer wil het wel, de andere keer niet. Vaker niet dan wel. Dat kastje van de lader zegt dan dat er geen stroomvoorziening is. Er komt wel degelijk stroom uit, want anders gaan de lichtjes niet branden. Bovendien kan ik mijn waterkoker op dat stopcontact zetten, maar wil de lader van mijn auto dus niet. Wat gaat hier mis? Ik heb het overigens al vaak genoeg middenin de nacht geprobeerd terwijl er helemaal niets in huis aan stond op de gebruikelijke wekkertjes... het stopcontact ziet er van binnen ook prima uit. En als hij het nou nooit doet, maar af en toe werkt het prima en laadt hij de hele nacht op. Waar kan dit aan liggen?
Matige of slechte aarde?

Onze Renault Zoë heeft er ook weinig trek in als de aarding slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Stekker omdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mamalala
Al geprobeerd. Geen effect helaas.
Ik ga wel vanmiddag eens de randaarding bekijken in het stopcontact. Daar heb ik niet zoveel aandacht aan besteed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 20:15
Mamalala schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:34:
[...]

Al geprobeerd. Geen effect helaas.
Ik ga wel vanmiddag eens de randaarding bekijken in het stopcontact. Daar heb ik niet zoveel aandacht aan besteed...
Andere WCD proberen? Je krijgt een fout op de granny toch? Dan is het makkelijk te testen bij een andere WCD lijkt me.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl

xyl

Ok, duidelijk, de Perfect Fit is niet aan te raden. Dan blijft over de vraag van de kosten. Kan ik die wel inzichtelijk krijgen bij de Ratio Home Box Smart met kWh meter? Waarschijnlijk dus niet als er sprake is van dal- en piekuren? Zou balen zijn, kan ik mijn zoektocht weer opnieuw beginnen. Of weet iemand of je een verschil kan zien in piek- en dalverbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:40
xyl schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:55:
Ok, duidelijk, de Perfect Fit is niet aan te raden. Dan blijft over de vraag van de kosten. Kan ik die wel inzichtelijk krijgen bij de Ratio Home Box Smart met kWh meter? Waarschijnlijk dus niet als er sprake is van dal- en piekuren? Zou balen zijn, kan ik mijn zoektocht weer opnieuw beginnen. Of weet iemand of je een verschil kan zien in piek- en dalverbruik?
Is dat verschil belangrijk dan? Je kan toch gewoon aantal kWh maal een vast tarief rekenen? Alle plalen met verrekening werken, naar mijn weten, op die manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Je kan ook gewoon altijd piekverbruik rekenen. die 2 cent per kWh verschil doet niemand moeilijk over bij de belastingdienst. Dus: meter uitlezen, stand keer 23 cent en uitkeren aan jezelf privé, klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Naar mijn weten hoef je daarin geen inzicht te geven en mag je het kWh tarief van leverancier bij je bedrijf declareren. Dat kan gewoon het normaaltarief zijn en hoeft geen combi van normaal- en daltarief te zijn. Zo doe ik dat tenminste. Dat het apart bijgehouden moet worden is mij onbekend en heb ik nergens kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granturismo5
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-08 20:26
GoldenSample schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:47:
[...]

Of het instelbaar is weet ik niet, wat je wel kan doen is de lockmotor stekker loshalen en handmatig de kabel locken. (zit een hendeltje aan de binnenkant.
Dank, wist niet dat dat kon. Misschien een domme vragen, maar is het dan überhaupt nog mogelijk om de kabel ooit weer los te krijgen uit de lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Zou gewoon het piek tarief pakken, of een gemiddelde. Je zou ook kunnen kijken naar aan Tesla Wall Connector op MP. Voor EUR 375,- koop je een nieuwe, moet dan nog wel een Aardlek en kWh meter bij. Voordeel is dat je dan een knopje hebt waarmee je makkelijk de laadpoort kunt openen en ook de kabel kunt ontgrendelen. Dat knopje mis ik wel op mijn NM paal.

Instellen van laden in daluren is in de Tesla gewoon in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:40
granturismo5 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:26:
[...]

Dank, wist niet dat dat kon. Misschien een domme vragen, maar is het dan überhaupt nog mogelijk om de kabel ooit weer los te krijgen uit de lader?
Ja laadstation openschroeven en dan weer aansluiten/handmatig ontgrendelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granturismo5
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-08 20:26
One-eye864 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:30:
[...]
Ja laadstation openschroeven en dan weer aansluiten/handmatig ontgrendelen
Dank, had al zo'n vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl

xyl

Inspired schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:27:
[...]

Zou gewoon het piek tarief pakken, of een gemiddelde. Je zou ook kunnen kijken naar aan Tesla Wall Connector op MP. Voor EUR 375,- koop je een nieuwe, moet dan nog wel een Aardlek en kWh meter bij. Voordeel is dat je dan een knopje hebt waarmee je makkelijk de laadpoort kunt openen en ook de kabel kunt ontgrendelen. Dat knopje mis ik wel op mijn NM paal.

Instellen van laden in daluren is in de Tesla gewoon in te stellen.
Top, dank (ook aan de rest), helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-10 21:15
Zijn er buiten de zappi en ratio nog laadpalen die je kan gebruiken om slim te laden met de energie van je zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
springfield89 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:56:
Zijn er buiten de zappi en ratio nog laadpalen die je kan gebruiken om slim te laden met de energie van je zonnepanelen?
Ja, maar die kosten meer en zijn meestal gebaseerd op uitlezen van de P1 poort van de slimme meter. Alfen heeft een aantal modellen bijvoorbeeld. En dan moet je slimme meter daar maar aan mee willen werken (niet alle modellen hebben de optie), en sommige sturen hun datagram maar eens per 10 s waar je eigenlijk eens per s een datagram wilt. De nieuwste meters doen meestal het laatste, eens per s een datagram.

[ Voor 25% gewijzigd door daemonix op 01-02-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mamalala
Inspired schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:38:
[...]

Andere WCD proberen? Je krijgt een fout op de granny toch? Dan is het makkelijk te testen bij een andere WCD lijkt me.
Ja precies. Alleen dankzij de lockdown kan ik nu niet heel gemakkelijk een andere ophalen. Moet ik eerst bestellen. Dus ik ga hem straks even openschroeven. Andere wcd ga ik ook bestellen, kan dat een paar dagen duren.
Bedankt allen, voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Mamalala er werd bedoeld in een ander stopcontact in huis steken (verlengsnoer oid).
Om uit te sluiten dat het in dat ene stopcontact fout zit.
Dat kan je dus testen zonder wat te kopen :)

NB: laden met verlengsnoer hooguit een kwartiertje testen als je niet zeker weet dat alles de stroom langdurig aankan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En heel belangrijk: verlengsnoeren helemaal uitrollen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mamalala
Proton_ schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:30:
@Mamalala er werd bedoeld in een ander stopcontact in huis steken (verlengsnoer oid).
Om uit te sluiten dat het in dat ene stopcontact fout zit.
Dat kan je dus testen zonder wat te kopen :)

NB: laden met verlengsnoer hooguit een kwartiertje testen als je niet zeker weet dat alles de stroom langdurig aankan.
Oh zo! Nou, we zijn er achter wat het probleem was. Er was niks mis met het stopcontact, maar het bleek dat de aardedraad helemaal nergens op was aangesloten! Vorige bewoner was vast een prutser.... dus we hebben een aardedraad aangelegd en nu laadt de auto!! Woohoo! Hopelijk is het nu ook echt opgelost! Maar ik kan morgen iig weer naar mijn werk rijden...
Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 20:43
Iemand ervaring met ecoleon laadpaal thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBMS
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-10-2021
klopt het dat de timerfunctie op de Zappi 2 niet werkt i.c.m. Mg ZS ev. Ik wil 's nachts laden op daltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:12
HBMS schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:15:
klopt het dat de timerfunctie op de Zappi 2 niet werkt i.c.m. Mg ZS ev. Ik wil 's nachts laden op daltarief.
Ja werkt wel. Echter als je nog niet een BMS update hebt gehad (en dus nog de BMS versie van 2019 hebt vanaf fabriek) dan wordt de MG niet wakker voor een ingeplande laadsessie. Dat had je trouwens beter kunnen vinden in het MG ZS EV topic : Het grote MG EV Topic

[ Voor 12% gewijzigd door thehog op 04-02-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobekes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-10-2022
Weet iemand meer over de thuisladers Smappee EV Wall?
Is dat een omgebouwde EVBox Elvi? De twee bedrijven kondigden vorig jaar een samenwerking aan.

https://www.smappee.com/nl/ev-wall/

De aparte modules voor o.a. de load balancing blijven aparte opties blijkbaar?
https://www.smappee.com/nl/infinity/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
kobekes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:46:
Weet iemand meer over de thuisladers Smappee EV Wall?
Is dat een omgebouwde EVBox Elvi? De twee bedrijven kondigden vorig jaar een samenwerking aan.

https://www.smappee.com/nl/ev-wall/

De aparte modules voor o.a. de load balancing blijven aparte opties blijkbaar?
https://www.smappee.com/nl/infinity/
Verschrikkelijk bedrijf. Paar keer een vraag aan ze gesteld maar nemen niet de moeite om ook maar iets te beantwoorden. Ook op reminders werd totaal niet gereageerd. Zegt wat over hun support denk ik. Ik zou er nooit iets kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
klompje65 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:56:
[...]

Verschrikkelijk bedrijf. Paar keer een vraag aan ze gesteld maar nemen niet de moeite om ook maar iets te beantwoorden. Ook op reminders werd totaal niet gereageerd. Zegt wat over hun support denk ik. Ik zou er nooit iets kopen.
Eens, zelfde ervaring. Wel verkooppraatjes maar geen antwoord op de vraag geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18:13
Hier staat een Alfen single pro met LB op P1. Graag heb ik dat de auto slechts laad op zonnestroom en anders tijdens daltarief. Nu heb ik gelezen dat de Alfen over een potentiaalvrij contact beschikt waarmee een on/off te realiseren zou zijn. Wie heeft daar ervaring mee?
Nu heb ikzelf nog een uitdaging.... De zonnestroominstallatie (full Metered) is van Enphase en ik weet zo snel niet hoe ik hier een trigger voor overproductie (voor het vrijgeven voor laden) uit zou kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:15
@BenSKIP Die trigger zou je uit de P1 poort op je slimme meter kunnen halen.

[ Voor 7% gewijzigd door guido66 op 07-02-2021 08:09 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
klompje65 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:56:
[...]

Ik heb een Smappee load balancer geleverd gekregen bij EVbox laadpaal. Daar was in eerste instantie iets mis mee. Smappee was de enige die wél support gaf en binnen een dag reageerde, “dankzij” de installateur en EVbox heeft het 5 weken geduurd voordat het gefixt was (vervangen).
Werkt nu allemaal prima overigens.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
BenSKIP schreef op zondag 7 februari 2021 @ 05:03:
Hier staat een Alfen single pro met LB op P1. Graag heb ik dat de auto slechts laad op zonnestroom en anders tijdens daltarief. Nu heb ik gelezen dat de Alfen over een potentiaalvrij contact beschikt waarmee een on/off te realiseren zou zijn. Wie heeft daar ervaring mee?
Nu heb ikzelf nog een uitdaging.... De zonnestroominstallatie (full Metered) is van Enphase en ik weet zo snel niet hoe ik hier een trigger voor overproductie (voor het vrijgeven voor laden) uit zou kunnen trekken.
Ik heb ook een Enphase full-metered maar volgens mij kun je die gegevens (nog) niet 1:1 gebruiken op een laadpaal.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Heeft er iemand ervaring met de SMA EV Charger (evt. in combinatie met de SMA Sunny Home Manager)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@metteko @CyBeRSPiN @mfjnab @BGFG
Naar aanleiding van mijn post in het Kia e-Niro-forum:

Ik heb de groepenkast een paar weken geleden zodanig aangepast dat ik, ondanks mijn 3 x 25 A hoofdzekeringen, tóch met 32 A kan laden 🤓

De zekering (netzijde) van de (3-fase) omvormer van mijn zonnepanelen loopt in de groepenkast naar (de netzijde van) de zekering voor de laadpaal. Daar heb ik een 32 A exemplaar van gemaakt. Door deze manier van bedraden loopt die 32 A uitsluitend door die zekering naar de laadpaal en die 6 mm2 kabel is daar geschikt voor. Verder blijven alle stromen binnen de groepenkast beperkt tot hooguit de gebruikelijke waardes (25 A).

Doordat ik een Zappi laadpaal heb, kan ik nu met 32 A laden. De Zappi meet namelijk wat de stroom door de hoofdschakelaar is en in de Zappi kun je instellen dat die niet boven de 25 A uit mag komen. Dreigt die daar wel bovenuit te komen, dan neemt de Zappi gas terug zodat er niet teveel stroom loopt.
En de maximale stroom door de laadkabel heb ik op 32 A ingesteld in de Zappi. De intelligentie in die laadpaal zorgt dus voor de veiligheid.
Op dit moment zal het dus niet lukken, maar in de zomer, als de zonnepanelen 7 A of meer leveren, kan ik de auto met 32 A laden.
Overigens: mijn Kia e-Niro (MY19) kan met maar één fase (tot 32 A) laden.

Door dit soort instellingen kan je trouwens met een Zappi ook zonder dit soort aanpassingen prima tot de maximale 25 A laden. De laadpaal neemt immers automatisch ‘gas terug’ wanneer de oven, wasmachine of warmtepomp even wat meer stroom nodig heeft op de fase(n) die in gebruik is (zijn). De rest van de tijd laadt de auto dan op maximale snelheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 09-02-2021 14:17 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:47
Ik heb in het topic al flink doorgenomen, maar ik krijg het een en ander nog niet helemaal duidelijk voor mijzelf.

Situatie: Wij zijn in het bezit van een zakelijke lease auto (Kia e-Niro 3-fase model) en gaan binnenkort verhuizen naar een nieuwe woning, met eigen oprit.
Hier wil ik een eigen laadpunt installeren. De werkzaamheden voor de meterkast zijn bekend en deze zal worden voorbereid op 3-fase.

Dan de laadpaal, wensen: 11 kw en verrekening met mijn werkgever.
Mijn keuze valt op de Alfen - Eve Single Pro-line i.c.m. een e-flux abonnement.

Nu heeft vandebron ook een aanbieding dat men dezelfde paal aanbied met 400,- korting i.c.m een energiecontract en data/service abonnement van 3 jaar.
Klinkt mooi, maar ik heb hier toch mijn vraagtekens bij, klinkt een beetje als een MediaMarkt-Budgetenergie dealtje.
En je zit 3 jaar aan vandebron vast ( als de tarieven gunstig zijn, misschien niet zo`n gek idee, maar die korting moet ergens vandaan komen ;-) )

Voor mijn werkgever is EV ook helemaal nieuw en men weet nog niet zo goed om te gaan met EV + laadpaal constructies.
Deze hadden het idee om een paal te laten installeren door Eneco, de bijdrage te verhogen met +- 35,- euro per maand tot de doorlooptijd van het lease-
contract.
Maar mocht ik binnen 3 jaar willen wisselen van werkgever: 35,- x aantal maanden a.u.b.

Heeft iemand tips wat het beste te doen, zijn er mensen die een laadpaal van Vandebron hebben afgenomen, of heeft men eventueel advies/opties voor mijn werkgever
waar naar gekeken kan worden?

Ik wil het liefst zo min mogelijk abonnementen en maandelijkse verplichtingen, want nu denk je: Ah joh wat is 3 jaar.. tot plotseling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:12
Hippe Lip schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:52:
Ik heb de groepenkast een paar weken geleden zodanig aangepast dat ik, ondanks mijn 3 x 25 A hoofdzekeringen, tóch met 32 A kan laden 🤓

De zekering (netzijde) van de (3-fase) omvormer van mijn zonnepanelen loopt in de groepenkast naar (de netzijde van) de zekering voor de laadpaal. Daar heb ik een 32 A exemplaar van gemaakt. Door deze manier van bedraden loopt die 32 A uitsluitend door die zekering naar de laadpaal en die 6 mm2 kabel is daar geschikt voor. Verder blijven alle stromen binnen de groepenkast beperkt tot hooguit de gebruikelijke waardes (25 A).

Doordat ik een Zappi laadpaal heb, kan ik nu met 32 A laden. De Zappi meet namelijk wat de stroom door de hoofdschakelaar is en in de Zappi kun je instellen dat die niet boven de 25 A uit mag komen. Dreigt die daar wel bovenuit te komen, dan neemt de Zappi gas terug zodat er niet teveel stroom loopt.
En de maximale stroom door de laadkabel heb ik op 32 A ingesteld in de Zappi. De intelligentie in die laadpaal zorgt dus voor de veiligheid.
Op dit moment zal het dus niet lukken, maar in de zomer, als de zonnepanelen 7 A of meer leveren, kan ik de auto met 32 A laden.
Overigens: mijn Kia e-Niro (MY19) kan met maar één fase (tot 32 A) laden.

Door dit soort instellingen kan je trouwens met een Zappi ook zonder dit soort aanpassingen prima tot de maximale 25 A laden. De laadpaal neemt immers automatisch ‘gas terug’ wanneer de oven, wasmachine of warmtepomp even wat meer stroom nodig heeft op de fase(n) die in gebruik is (zijn). De rest van de tijd laadt de auto dan op maximale snelheid.
Dit heb ik ook sinds installatie van mijn zappi zo gebouwd. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Kelnarath schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:54:
Ik heb in het topic al flink doorgenomen, maar ik krijg het een en ander nog niet helemaal duidelijk voor mijzelf.

Situatie: Wij zijn in het bezit van een zakelijke lease auto (Kia e-Niro 3-fase model) en gaan binnenkort verhuizen naar een nieuwe woning, met eigen oprit.
Hier wil ik een eigen laadpunt installeren. De werkzaamheden voor de meterkast zijn bekend en deze zal worden voorbereid op 3-fase.

Nu heeft vandebron ook een aanbieding dat men dezelfde paal aanbied met 400,- korting i.c.m een energiecontract en data/service abonnement van 3 jaar.
Klinkt mooi, maar ik heb hier toch mijn vraagtekens bij, klinkt een beetje als een MediaMarkt-Budgetenergie dealtje.
En je zit 3 jaar aan vandebron vast ( als de tarieven gunstig zijn, misschien niet zo`n gek idee, maar die korting moet ergens vandaan komen ;-) )

Voor mijn werkgever is EV ook helemaal nieuw en men weet nog niet zo goed om te gaan met EV + laadpaal constructies.
Deze hadden het idee om een paal te laten installeren door Eneco, de bijdrage te verhogen met +- 35,- euro per maand tot de doorlooptijd van het lease-
contract.
Maar mocht ik binnen 3 jaar willen wisselen van werkgever: 35,- x aantal maanden a.u.b.

Heeft iemand tips wat het beste te doen, zijn er mensen die een laadpaal van Vandebron hebben afgenomen, of heeft men eventueel advies/opties voor mijn werkgever

Ik wil het liefst zo min mogelijk abonnementen en maandelijkse verplichtingen, want nu denk je: Ah joh wat is 3 jaar.. tot plotseling.
Twee redenen waarom ik zo’n aanbieding niet zou doen:

1. Het energiecontract moet je voor jezelf zo gunstig mogelijk uitzoeken, niet zo gunstig mogelijk voor je werkgever. Die laadpaal is zijn ‘probleem’, maak daar niet jouw probleem van.

2. Je zegt het zelf al: de winst moet érgens vandaan komen. Het laadpaaldeel is dan misschien gunstig (en daar profiteert je werkgever van), maar jouw energiekosten zijn dat dan waarschijnlijk niet.....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dan reken je even voor wat het kost als ze jou geen 25 cent (ofzoiets) betalen voor een kWh maar 35 cent of wat het dan ook kost bij de openbare laadpaal waar je anders zou laden.

Je hebt dan trouwens best kans dat het voor zo'n korte periode van 3 jaar voordeliger is om geen laadpaal aan te leggen. Dat ligt er natuurlijk maar aan hoeveel kWh jij nodig hebt om te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

contract.

Ik heb de laadpaal kunnen declareren (€1300). de installatie (zelf gedaan) moest ik zelf betalen (€300 aan kabels etc, zelf gegraven en geinstalleerd). Voordeel: heb exact zelf kunnen kiezen wat ik wil. Nadeel: moest dus zelf iets betalen voor installatie. Maar dat heb ik er graag voor over gehad, zodat ik weg kon blijven bij een discussie over type/locatie/plaatsing/load balancing etc. Nu staat ie op de plek die ik wil zonder dat iemand zich ermee bemoeid heeft. Ik betaal ook zelf het abonnement, maar heb wel alle vrijheid voor die 4€ per maand (ex btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

prein2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:17:
[...] Ik betaal ook zelf het abonnement, maar heb wel alle vrijheid voor die 4€ per maand.
4 euro per maand klinkt als een voordelig contract. Wat voor abonnement is dat, wat krijg je ervoor?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Hippe Lip schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:22:
[...]

4 euro per maand klinkt als een voordelig contract. Wat voor abonnement is dat, wat krijg je ervoor?
volgens mij is 4 euro aardig gangbaar hoor. zie nu wel dat het ex btw is sinds jan 21. zal post editen.

New motion, Ik krijg een backend en kan een gasttarief instellen en een tarief voor specifieke passen (moeten wel TNM passen zijn). Ik heb dus voor gastgebruik 35 cent en voor mijn werkgever 25 cent ingesteld. van die 35cent krijg ik het bedrag ex btw (29 cent) terug, die 25 cent krijg ik volledig.

Meer is t niet ;)

Nadeel van TNM is dat load balancing een aparte service is waar je nog eens 60€ per jaar voor betaald. Ik heb dit nu een jaartje aanstaan voor proef (mochten er zo veel mensen gastladen bij mij dat ik het eruithaal dan laat ik t aan staan, anders gaat zowel gastgebruik als de loadbalancer uit). Merk nu dat de loadbalancer enkel actief zijn werk doet tijdens eten koken op inductiefornuis/oven. Maar ik laad zelf in de nacht, dus is die loadbalancer enkel nuttig voor gasten, vandaar

[ Voor 4% gewijzigd door prein2 op 09-02-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@prein2 Krijg jij normaal zo veel gasten die willen laden dat je 60 euro denkt te kunnen terugverdienen op basis van het verschil tussen 29 cent en de prijs die jij per kWh moet betalen?

Als daar 6 cent verschil in zit dan moet men dus meer dan 1000 kWh laden.

Of staat je paal op een dusdanige plek dat er ook EVs komen laden die niet per se van bezoekers van jou zijn?

Vroeger kwam ik ook wel eens in straatjes in de buurt van mijn bestemming waar dan helemaal geen publieke laadpaal bleek te zijn maar bij iemand op de oprit. Daar heb ik nog nooit geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

JeroenE schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:53:
@prein2 Krijg jij normaal zo veel gasten die willen laden dat je 60 euro denkt te kunnen terugverdienen op basis van het verschil tussen 29 cent en de prijs die jij per kWh moet betalen?

Als daar 6 cent verschil in zit dan moet men dus meer dan 1000 kWh laden.

Of staat je paal op een dusdanige plek dat er ook EVs komen laden die niet per se van bezoekers van jou zijn?

Vroeger kwam ik ook wel eens in straatjes in de buurt van mijn bestemming waar dan helemaal geen publieke laadpaal bleek te zijn maar bij iemand op de oprit. Daar heb ik nog nooit geladen.
Ik heb dus ook zo'n paal op de oprit in zo'n straatje. Wat mij betreft helemaal prima als een ander wilt laden, ook als iemand dat niet wilt natuurlijk. Probeer mee te helpen met de EV revolutie zo 😉. (Eerste straat buiten betaald parkeren en enkel laadpalen in de betaald parkeren zone, dus op zich zou 't populair kunnen zijn. Als mensen niet durven omdat de paal op mijn oprit staat dan niet)

Als ik die 60 euro niet had kunnen missen dan had ik het niet gedaan denk ik, maar 't is ook een beetje hobbyen he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@prein2 Dat is precies wat ik bedoelde met mijn vraag: is het abo voor de backend of voor loadbalancing. Dat laatste ken ik bij die paal, maar ik blijf het vreemd vinden dat je daar apart voor moet betalen. Er zijn diverse palen waar loadbalancing in zit. Dat heb je dan gewoon en daarvoor betaal je niet per maand extra.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
prein2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:07:
Ik heb dus ook zo'n paal op de oprit in zo'n straatje. Wat mij betreft helemaal prima als een ander wilt laden, ook als iemand dat niet wilt natuurlijk. Probeer mee te helpen met de EV revolutie zo 😉.
Het is natuurlijk prima als jij dat OK vind, maar er zijn een heleboel van zulk soort palen (in ieder geval geweest) die verkeerd zijn ingesteld en waarvan de eigenaar dat helemaal niet OK vind. Dus ik zou er geen al te hoge verwachtingen van hebben als ik jou was.

Ik heb er ook wel eens over gedacht om dit te doen, maar ik vind het veel te fijn dat ik altijd op mijn eigen plek kan staan en niet hoef af te wachten wanneer iemand anders zijn EV komt weg halen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

@JeroenE Totaal geen verwachtingen. Primair voor gasten staat 't aan, en als een wildvreemde wilt vind ik 't wel leuk om te kunnen helpen. Baat 't niet dan schaadt 't niet.

Ach en die 60€ per jaar.. De alfen paal was 300€ duurder en die heeft weer andere irritante zaken (schermpje dat je niet zelf kan aanpassen bv)

• InterCC
Hebben andere Zappi eigenaren laatste dagen ook veel last van gebrekkige (vaker niet dan wel) verbinding tussen Zappi, Hub en Harvi? Op dit moment werkt het weer even, maar ook regelmatig dat de leds niet groen zijn en als ik terugkijk in de app is er letterlijk vaker geen data dan wel. Dit is ondertussen denk ik al een week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

InterCC schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:08:
Hebben andere Zappi eigenaren laatste dagen ook veel last van gebrekkige (vaker niet dan wel) verbinding tussen Zappi, Hub en Harvi? Op dit moment werkt het weer even, maar ook regelmatig dat de leds niet groen zijn en als ik terugkijk in de app is er letterlijk vaker geen data dan wel. Dit is ondertussen denk ik al een week.
Ja, je bent bepaald niet de enige. Er wordt op het forum van myenergi, de fabrikant van de Zappi, ook een draadje aan gewijd:
https://myenergi.info/sub...mms-coldgating-t3006.html

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prein2

prein2

Natuurlijk als je het hier op tweakers neerzet, dan gaat t gebeuren.. Er staat een wildvreemde auto te laden aan mijn laadpaal. Ben nu al blij voor hem :P

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@InterCC ,
Hier werkt de app al weken/maanden niet naar behoren. Verbinding tussen Hub/Harvi/Zappi is er wel, maar wordt door de app niet meer gezien. Ben gestopt met proberen.
On-line heb ik wel een redelijk overzicht van de data, maar ook daar is er regelmatig sprake van onderbrekingen in de data.
Een erg krakkemikkig systeem als je het mij vraagt.
Lampjes op de Hub is ook raar... Soms rood, soms groen, soms geen lampjes, soms knipperende lampjes. Maar in alle gevallen werkt de app gewoon niet bij mij.
Vooralsnog niet kunnen ontdekken of de kou bij mij nog extra problemen geeft.
Laden werkt gelukkig wel gewoon.

Voor zover ik heb kunnen zien werkt de loadbalancig bij mij nog wel. Ik zag in het forum een feature request langskomen om ervoor te zorgen dat zodra de Zappi de verbinding met de Harvi verliest dat er dan op een lager (zelf in te stellen) vermogen geladen kan worden.
Dat lijkt me wel een mooie functie

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter

contract.

Hippe Lip schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:10:
[...]

Twee redenen waarom ik zo’n aanbieding niet zou doen:

1. Het energiecontract moet je voor jezelf zo gunstig mogelijk uitzoeken, niet zo gunstig mogelijk voor je werkgever. Die laadpaal is zijn ‘probleem’, maak daar niet jouw probleem van.

2. Je zegt het zelf al: de winst moet érgens vandaan komen. Het laadpaaldeel is dan misschien gunstig (en daar profiteert je werkgever van), maar jouw energiekosten zijn dat dan waarschijnlijk niet.....
Dit!

Een beetje meedenken met je werkgever kan geen kwaad natuurlijk. Ik zou een alfen laadpunt installeren en kijken of je het kan declareren. Zo niet, zelf installeren en je gedeclareerde kwh prijs naar boven bijstellen.

En en dat er een gedeelte van de kosten voor jezelf is geeft natuurlijk helemaal niet, je hebt er immers ook profijt van; bij een tweede elektrische auto bijvoorbeeld.

Enneh, wat zijn die tarieven van vandebron? En hoe verhouden die zich tot andere prijzen (check gaslicht.com) back end is bijna overal plm 4 euro per maand. Alfen heeft ook een iegen beheer tool: icu ez. Andere optie: extra kwh meter en declareren op basis van meterstand. Desnoods 2 keer per jaar oid. Toch weer 6 tientjes bespaard. :9

Wise enough to play the fool

• Kelnarath
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:47
teacher schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:15:
[...]

[...]

Dit!

Een beetje meedenken met je werkgever kan geen kwaad natuurlijk. Ik zou een alfen laadpunt installeren en kijken of je het kan declareren. Zo niet, zelf installeren en je gedeclareerde kwh prijs naar boven bijstellen.

En en dat er een gedeelte van de kosten voor jezelf is geeft natuurlijk helemaal niet, je hebt er immers ook profijt van; bij een tweede elektrische auto bijvoorbeeld.

Enneh, wat zijn die tarieven van vandebron? En hoe verhouden die zich tot andere prijzen (check gaslicht.com) back end is bijna overal plm 4 euro per maand. Alfen heeft ook een iegen beheer tool: icu ez. Andere optie: extra kwh meter en declareren op basis van meterstand. Desnoods 2 keer per jaar oid. Toch weer 6 tientjes bespaard. :9
Goede punten, en misschien stel ik voor sommige nu een stel stomme vragen:

1.Hoe maak ik dit bespreekbaar met mijn werkgever?
2.Hoe overtuig ik deze dat ik de laad paal kan declareren?

Ik heb soms het idee dat mijn werkgever er soms mijn probleem van maakt; beetje "Jij wou een elektrische auto" <- Zoals ik al aangaf dit is ook nieuw voor hun, veroordeel ze niet te snel ;-)

Hoe hebben sommige van jullie dit aangepakt?

Een punt wat ik me kan voorstellen is een kosten besparing:

Waar ik ga wonen is 1 openbare paal, 500 meter van de woning...

De paal daarna is een FastNed 175KWH charger...

• daemonix
  • Niet online
Er is een fiscaal aantrekkelijke regeling voor een laadpaal. Die schiet je werkgever dan voor, en mag je in 4 jaar afbetalen. Daarna is de paal van jou. Tussendoor vertrekken zou een pro-rato afspraak moeten worden.

• prein2

prein2

Kelnarath schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:41:
[...]

Ik heb soms het idee dat mijn werkgever er soms mijn probleem van maakt; beetje "Jij wou een elektrische auto" <- Zoals ik al aangaf dit is ook nieuw voor hun, veroordeel ze niet te snel ;-)

Hoe hebben sommige van jullie dit aangepakt?

Een punt wat ik me kan voorstellen is een kosten besparing:

Waar ik ga wonen is 1 openbare paal, 500 meter van de woning...

De paal daarna is een FastNed 175KWH charger...
Bij mij ging 't andersom: zij wilden dat ik elektrisch ging rijden, dat de meeste collega's openbaar laden en dat dus de norm is, is prima, maar 't was dus ook gemakkelijk bespreken dat in mijn situatie een eigen paal de enige optie was.

Overigens kun je een laadpaal ook mee leasen. Ook nog een optie.

Tja, en als jij graag elektrisch wilt en daarmee je lease budget helemaal aftopt dan is het misschien ergens ook logisch dat je de laadpaal dan zelf moet regelen. Of in ieder geval ergens in 't midden eindigen (je kunt 'm altijd aftrekken van de bijtelling, dan betaal je 'm tegen bruto salaris. Dan kun je ook nog een 50/50 voorstel doen, waarbij altijd geldt dat jou aandeel van je bruto salaris kan (autokosten regeling belastingdienst).

Mocht niets mogelijk zijn: lekker zelf aanschaffen en tarief op je paal instellen op 45 cent, dan verdien je 'm ook terug. (Bij deze kWh prijs en een investering van 1300€ zit je break even na 10000 kWh, afhankelijk van de auto tussen de 40000 en 60000 km)

[ Voor 4% gewijzigd door prein2 op 11-02-2021 21:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Kelnarath schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:41:
[...]

Aangezien je de eerste bent, kan je dit ook naar je toe trekken en het beleid daaromtrent ontwikkelen/voorstellen. Ik zou een aantal scenario's doorrekenen en uiteindelijk mogen ze er een klap op geven. Zelf paal aan laten leggen en vergoeden via cafetariamodel kan, maar je kan ook gewoon een hogere kwh prijs declareren (binnen de marge uiteraard). Meenemen in de lease is gewoon niet gunstig, dat kan een werkgever ook inzien.

Hoe maak je dat bespreekbaar? "he, zal ik eens een paar scenario's voorstellen? Ik zal vast niet de enige elektrische auto blijven, handig als je daar dan beleid voor hebt".

Wat ik zelf heb gedaan?
op mijn buik door de modder in de kruipruimte kruipen en mn gebruikte lolo aansluiten. Snertklus, maar ik kon niks declareren. ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
prein2 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:40:
Natuurlijk als je het hier op tweakers neerzet, dan gaat t gebeuren.. Er staat een wildvreemde auto te laden aan mijn laadpaal. Ben nu al blij voor hem :P
En voor de 0,35/kWh die jij ervoor krijgt natuurlijk ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
prein2 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:45:
[...]

Bij mij ging 't andersom: zij wilden dat ik elektrisch ging rijden, dat de meeste collega's openbaar laden en dat dus de norm is, is prima, maar 't was dus ook gemakkelijk bespreken dat in mijn situatie een eigen paal de enige optie was.

Overigens kun je een laadpaal ook mee leasen. Ook nog een optie.

Tja, en als jij graag elektrisch wilt en daarmee je lease budget helemaal aftopt dan is het misschien ergens ook logisch dat je de laadpaal dan zelf moet regelen. Of in ieder geval ergens in 't midden eindigen (je kunt 'm altijd aftrekken van de bijtelling, dan betaal je 'm tegen bruto salaris. Dan kun je ook nog een 50/50 voorstel doen, waarbij altijd geldt dat jou aandeel van je bruto salaris kan (autokosten regeling belastingdienst).

Mocht niets mogelijk zijn: lekker zelf aanschaffen en tarief op je paal instellen op 45 cent, dan verdien je 'm ook terug. (Bij deze kWh prijs en een investering van 1300€ zit je break even na 10000 kWh, afhankelijk van de auto tussen de 40000 en 60000 km)
Je moet niet alleen de investering, maar ook het backoffice abonnement terugverdienen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

eltron schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:27:
[...]

En voor de 0,35/kWh die jij ervoor krijgt natuurlijk ;) .
uiteraard, al krijg ik daar 'slechts' 29 cent van (dat is het bedrag ex btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

eltron schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:31:
[...]

Je moet niet alleen de investering, maar ook het backoffice abonnement terugverdienen neem ik aan?
ok, dan moet er 50 euro bij per jaar. t ging om het idee.

Moet wel eerlijk zeggen: ik vind een privé investering van 1000+ euro wel de moeite waard om het gesprek aan te gaan met mijn werkgever, maar die 4 euro per maand totaal niet (of 10 als ik ook loadbalancing abo wil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@prein2 Ik zou je werkgever in principe alle kosten laten betalen; paal, aanleg en abonnementen, waar van toepassing. Het is allemaal onderdeel van de auto, het hoort erbij. Anders zou je immers bij openbare palen in de wijk moeten laden en dat zou wel eens kostbaarder uit kunnen vallen. Bovendien: de lopende kosten van een EV zijn veel lager dan van een ICE. Dus kunnen de eenmalige kosten er wel vanaf, toch?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Hippe Lip schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:45:
@prein2 Ik zou je werkgever in principe alle kosten laten betalen; paal, aanleg en abonnementen, waar van toepassing. Het is allemaal onderdeel van de auto, het hoort erbij. Anders zou je immers bij openbare palen in de wijk moeten laden en dat zou wel eens kostbaarder uit kunnen vallen. Bovendien: de lopende kosten van een EV zijn veel lager dan van een ICE. Dus kunnen de eenmalige kosten er wel vanaf, toch?
Volgens mij begint het bij zaken niet zo zwart-wit te zien. Daarna volgt een gesprek met je werkgever en komt er een deal waar je beiden mee akkoord gaat.
in mijn geval: ik vind het belangrijker om geen gezeur/omkijken te hebben. Werkgever wilde kiezen voor 'ongeveer verrekenen'. Ik wil dus een backend, hij vond t prima om obv kilometerstand en verbruik een declaratie te doen van kosten plus of min 20% nauwkeurig. Ik heb helemaal geen zin om elke maand zo'n halfslachtige berekening te moeten maken. dus heb voor een backend gekozen.
Is mijn werkgever dan oneerlijk? dacht t niet. Ik werk daar met veel plezier en heb liever deze oplossing dan iets halfs. prima toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
prein2 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:01:
[...]

Volgens mij begint het bij zaken niet zo zwart-wit te zien. Daarna volgt een gesprek met je werkgever en komt er een deal waar je beiden mee akkoord gaat.
in mijn geval: ik vind het belangrijker om geen gezeur/omkijken te hebben. Werkgever wilde kiezen voor 'ongeveer verrekenen'. Ik wil dus een backend, hij vond t prima om obv kilometerstand en verbruik een declaratie te doen van kosten plus of min 20% nauwkeurig. Ik heb helemaal geen zin om elke maand zo'n halfslachtige berekening te moeten maken. dus heb voor een backend gekozen.
Is mijn werkgever dan oneerlijk? dacht t niet. Ik werk daar met veel plezier en heb liever deze oplossing dan iets halfs. prima toch?!
Dat lijkt mij de juiste insteek. Voor de werkgever is het makkelijkst om geen EV te leasen als er zoveel bij komt kijken. Dit forceren lijkt mij niet zo eerlijk en ook geen stimulans voor de werkgever om daarin mee te denken. Daarbij kan werkgever ook stellen dat je maar publiek moet laden, dat scheelt immers een laadpaal, maar dat heeft weer niet jouw voorkeur.
Indien jij de laadpaal houdt (en dus niet moet inleveren als je naar een andere werkgever gaat) zou het niet onredelijk zijn als je daarin meebetaald.
In jouw geval zou ik uitrekenen wat de besparing is t.o.v de snellaadpaal wanneer je daar zou laden voor de looptijd van het leasecontract, aangeven dat jij een laadpaal wilt en een 50/50 voorstellen wat voor beide gunstig is (werkgever beparing in laadkosten in laden en jij een laadpaal thuis in eigendom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Paal kan toch gewoon in de lease? Snap niet wat daar zo moeilijk aan is. En als je geen paal kan plaatsen kun je publiek laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 15:50
Is het display van een Alfen een +punt? Of geeft het geen bruikbare informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Het display van de Alfen geeft standaard gewoon het actuele vermogen dat geladen wordt en de reeds geladen kWh. Na afsluiten laadsessie verdwijnen die gegevens.
Als je EV dus volgeaden is (of geladen tot ingestelde capaciteit) gaat de laadpaal in standby en zie je niet meer wat je effectief geladen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
wrcveen schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:13:
Is het display van een Alfen een +punt? Of geeft het geen bruikbare informatie?
Eerder minpunt. Zou niet weten waarom ik een display zou moeten hebben. Blijft ook altijd aan dacht ik. En niet uit te zetten zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 21:12
Ik ga zakelijk waarschijnlijk een model 3 rijden. Thuis krijg ik een Eneco laadpaal (alphabet) 3 fase. Weet iemand welke dit is?

Tevens willen we Prive een egolf kopen. Laad deze aan de paal op 1 fase 3.7? Of kan de golf zelf dit omzetten naar 1 fase 7.2? (Door van 2 fase te laden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
jantje112 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:06:
Ik ga zakelijk waarschijnlijk een model 3 rijden. Thuis krijg ik een Eneco laadpaal (alphabet) 3 fase. Weet iemand welke dit is?

Tevens willen we Prive een egolf kopen. Laad deze aan de paal op 1 fase 3.7? Of kan de golf zelf dit omzetten naar 1 fase 7.2? (Door van 2 fase te laden)
Op een 3x16 paal kan een Golf dan met max 1x16 laden. Golf kan op 2 fase laden. 7.2W max. Eneco is zo te zien een rebranded Alfen Eve mini paal.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 14-02-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:07
@jantje112 de egolf met 36 kWh bruto accu heeft 2 fases

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
Ik heb een SolarEdge omvormer die ik prima kan uitlezen met Modbus over TCP. Als ik nu een kWh meter in mijn groepenkast hang kan ik deze koppelen met Modbus over RS485 naar de omvormer zodat ik via de SolarEdge app inzicht krijg in verbruik en terugleveren, etc. Zoals ik het lees kan ik deze waarden vervolgens ook weer allemaal uitlezen over zelfde Modbus over TCP connectie naar de omvormer. Kan ik deze dan niet ook koppelen met een Alfen zodat ik deze dan Active Load Balancing kan laten doen (Alfen master, SolarEdge slave)? Dan hoef ik namelijk maar 1 kWh meter te installeren ipv 2 (ik laat P1 poort even buite beschouwing). Kan dit of klopt mijn redenering niet? Of kun je bij Alfen niet een 'willekeurige kWh' meter gebruiken? Ik bedoel kun je met ACE Service Installer relevante registers configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 21:12
Inspired schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:55:
[...]

Op een 3x16 paal kan een Golf dan met max 1x16 laden. Golf kan op 2 fase laden. 7.2W max. Eneco is zo te zien een rebranded Alfen Eve mini paal.
Manual gevonden, bedankt! Lijkt inderdaad om die paal te gaan. Helaas geeft Eneco weinig ruimte om iets te doen met gasttarief etc.

Iemand tips voor een goedkope paal die " slim " te gebruiken is? Mag 2e hands zijn en 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
jantje112 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:47:
[...]

Manual gevonden, bedankt! Lijkt inderdaad om die paal te gaan. Helaas geeft Eneco weinig ruimte om iets te doen met gasttarief etc.

Iemand tips voor een goedkope paal die " slim " te gebruiken is? Mag 2e hands zijn en 1 fase.
1x16? NM lolo paaltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

klompje65 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:00:
Ik heb een SolarEdge omvormer die ik prima kan uitlezen met Modbus over TCP.
Sinds kort heb ik ook een SolarEdge omvormer. Hoe lees je die uit met modbus over TCP? Welke apparatuur gebruik je daarvoor?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
jantje112 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:47:
[...]

Je zou ook voor de E-golf voorlopig een buitenstopcontact kunnen doen en met de granny laden met bijvoorbeeld 12A of 16A. (zou in geval van 16 A hier wel aparte groep voor nemen)
Als je dan de Tesla aan de Eneco paal hangt (ik neem aan met loadbalancing) dan gaat E-golf voor.
En mocht de E-golf een keer haast hebben, dan hang je die aan de Eneco paal ipv de Tesla.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 14-02-2021 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Speed
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-07 14:19
Beste forumleden,

Ik heb recent een elektrische auto gekocht en wil deze thuis opladen.
Nu wil ik graag weten of er in mijn huidige stoppenkast een nog een 3 fase schakelaar geplaatst kan worden.
Hoor het graag van jullie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmSf8wWhf5BCBs8JTZDhdWdup5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3apy8OsgVZ9ROCnTTFe45X53.jpg?f=fotoalbum_large

Gr Marchel
Pagina: 1 ... 49 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen