grindal81 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:16:
saldering / peak-shaving.. ja ik heb pech... hier staat de digitale meter al een half jaartje te bollen....
vandaar dat ik zo langzaam mogelijk en zoveel mogelijk via mijn PV panelen wens te laden.
Doordat de woning monofasig is voorzien en ook de pv installatie dus monofasig is zou de kost veel te groot zijn dit om te bouwen naar 3-fasig net om dan weer op laag vermogen te laden.
Afhankelijk van hoe oud je meterkast is, maar in principe de kosten voor het verzwaren van je aansluiting en een nieuwe hoofdschakelaar. Je huis kan over de drie fasen verdeeld worden. PV kan prima maar op 1 fase, dus daar hoef je niks aan aan te passen.
- kan je dmv de zappi ook een thuisbatterij aansluiten, en deze prioriteit geven voor vol te laden, en de zappi pas na een volle thuisbatterij de wagen begint te laden ?
Volgens mij heb je hier een Eddi voor nodig.
- in België is normaal een verliesstroomschakelaar type B nodig, of zit deze in de zappi ingebouwd (en geldig bij elektrische keuring?)
DC Lekstroom detectie zit in de Zappi, dus geen Type B ALS nodig.
- kan je op de zappi twéé PV-installaties aansluiten ? zodat hij dit als "totaal" opwekking weergeeft?
Je sluit geen PV aan op de Zappi. Je sluit CT klemmen aan waarmee je totale teruglevering (en evt opwek) en verbruik kan meten. Mijn Harvi meet de totale opbrengst van mijn 1 en 3 fase omvormers.
- kan je de vaste laadkabel ook losmaken ? => dan kan ik bv de unit in de garage binnen hangen, en enkel de laadkabel door de muur brengen aan een houder.
Ja, maar wel irritant dat je de hele tijd je garage in moet om iets aan te passen
- kan je via de app of zappi het geladen vermogen tussen 2 verschillende wagens zien / registeren?
Nee, totaal verbruik, niet per auto.
- is er een "kalenderfunctie" bv éénmalig moet de auto 100% geladen zijn voor vakantie, of ook enkel door via de app of knoppen te selecteren?
Nee, er is geen communicatie tussen de auto en de paal over het percentage van de accu.
-
kan je bij de zappi in combinatie met een E-corsa volgende:
de corsa zo instellen dat hij steeds 's morgens 50% volle batterij heeft, maar dat alles tussen 51% en 100% enkel uitsluitend door zonnestroom wordt geladen?
Nee, er is geen communicatie tussen de auto en de paal over het percentage van de accu. Je kan wel een Smart boost doen, daarmee kan je een minimale kWh opgeven wat er op een bepaalde tijd in moet zitten.
- wat is de minimum laadstroom voor de E-corsa ? 8A ? / 1840w monofasig?
of kan de zappi bij bewolkt weer wanneer de pv-installatie slechts 5A 1100W opwekking de wagen ook laden?
Staat los van de auto. De laadstandaard schrijft voor dat 6A het minimum is (1,380kW) per fase. Dus op 1 fase minimaal 1,4kW laden. Op 3 fase minimaal 4,2kW. Daaronder stopt hij en gaat pas weer verder als de teruglevering > is dan het minimum.
grindal81 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:21:
ah en nog een vraagje over laadkabels....
als je wagen een 3f-11kw lader heeft.
Wat voor zin heeft het dan om een 3f-22KW laadkabel te kopen?
=> haal je hier voordeel uit aan bepaalde snelladers of bij "dubbele laadpalen"?
Kan de paal "detecteren" welk type van kabel je gebruikt om je zo meer vermogen te geven?
Nee, want jouw auto kan maar max 11kW laden. Er zijn auto's die wel met 22kW kunnen laden.
[
Voor 7% gewijzigd door
Ophidian op 20-02-2021 22:38
]