Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.090 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
4Speed schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:40:
Beste forumleden,

Ik heb recent een elektrische auto gekocht en wil deze thuis opladen.
Nu wil ik graag weten of er in mijn huidige stoppenkast een nog een 3 fase schakelaar geplaatst kan worden.
Hoor het graag van jullie.[Afbeelding]

Gr Marchel
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:23

Bezulba

Formerly known as Eendje

Even een brainstorm. Stel ik heb een huis met een tuin met daar aangrenzend openbare parkeerplekken (geen stoep ertussen) Kan ik dan aan de schutting een laadpaal laten monteren waar 1 van de 2 laadpoorten publiekelijk gebruikt kan worden (middels de standaard laadpassen)? Is daar uberhaupt een oplossing voor?

Ik kan natuurlijk ook in m'n eigen tuin een paal bouwen en dan de kabel over de schutting mikken als ik moet laden, maar ja, als ik m'n eigen verbuik kan terugverdienen op zo'n manier.. :P

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Belastingtechnisch heel glad ijs waar je je op begeeft...Zou het niet doen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

daemonix schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:12:
Belastingtechnisch heel glad ijs waar je je op begeeft...Zou het niet doen.
Zijn toch gewoon inkomsten uit andere bron? Zolang ik er geen duizenden euro's per maand mee verdien is dat toch geen probleem? Of ben ik nu te simpel aan het denken.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je wordt energie leverancier, niet zo maar alleen inkomsten uit andere bron. Ik zou het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Bezulba Wat wil je nu precies weten? Je kan een laadpaal monteren met een "backend abonnement" waardoor iedereen die met een laadpas gaat laden moet betalen. Dat krijg jij dan weer uitbetaald door het bedrijf waar jij je abonnement hebt (let op: soms krijg je het tarief ex BTW).

Afhankelijk van je tarief en hoeveel mensen daadwerkelijk gaan laden zal je wel even moeten opletten met de belasting cq je moet dan je verdiensten opgeven.

@daemonix Dat is iedereen die met een laadpas van de zaak thuis laadt ook. Wat is daar dan het probleem mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:16:
@Bezulba Wat wil je nu precies weten? Je kan een laadpaal monteren met een "backend abonnement" waardoor iedereen die met een laadpas gaat laden moet betalen. Dat krijg jij dan weer uitbetaald door het bedrijf waar jij je abonnement hebt (let op: soms krijg je het tarief ex BTW).

Afhankelijk van je tarief en hoeveel mensen daadwerkelijk gaan laden zal je wel even moeten opletten met de belasting cq je moet dan je verdiensten opgeven.

@daemonix Dat is iedereen die met een laadpas van de zaak thuis laadt ook. Wat is daar dan het probleem mee?
Nee, want dat ben je zelf. Dit is een extra laadpunt met als doel het leveren van energie voor anderen dan jezelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@daemonix Nee, natuurlijk niet. Als het van jezelf is hoef je niets te verrekenen. Jij verkoopt energie aan je werkgever. Ik zie niet in waarom dat anders is dan energie verkopen aan de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

daemonix schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:15:
Je wordt energie leverancier, niet zo maar alleen inkomsten uit andere bron. Ik zou het niet doen.
Wat is hier precies het risico?
Ik heb een laadpaal op mijn eigen prive parkeerplek in een gezamenlijke parkeergarage.
De plek is mijn eigendom en het laden is bedoeld voor mijn auto. Maar heel af en toe staat er iemand anders op mijn plek te laden (zonder mijn toestemming uiteraard).

Dus ik val in die situatie dat ik zo nu en dan stroom lever aan derden.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

JeroenE schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:16:

Backend abonnement is exact wat ik bedoel! Bedankt! Dat was de term waar ik op moest zoeken:)

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Bezulba schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:07:
Even een brainstorm. Stel ik heb een huis met een tuin met daar aangrenzend openbare parkeerplekken (geen stoep ertussen) Kan ik dan aan de schutting een laadpaal laten monteren waar 1 van de 2 laadpoorten publiekelijk gebruikt kan worden (middels de standaard laadpassen)? Is daar uberhaupt een oplossing voor?

Ik kan natuurlijk ook in m'n eigen tuin een paal bouwen en dan de kabel over de schutting mikken als ik moet laden, maar ja, als ik m'n eigen verbuik kan terugverdienen op zo'n manier.. :P
Dit zijn idd grensgevallen waar nog beperkt regelgeving voor is. Als ik de zakelijke regeltjes erop loslaat dan mag je dat (onbelast) doen als je 1 op 1 je stroomprijs doorrekent. Niemand zal er om malen als je beperkt je laadpunt aanbiedt aan anderen, maar laten we even kijken wat we kunnen vinden:

elektriciteitswet:
Allereerst het aspect van levering: is er sprake van levering volgens de elektriciteitswet, en moet er dus sprake zijn van een leveringsvergunning? Het korte antwoord op deze vraag gaat met name in op de vraag of er sprake is van een aansluiting op een net. Artikel 95a lid 1 Elektriciteitswet zegt namelijk ‘Het is verboden zonder vergunning elektriciteit te leveren aan afnemers die beschikken over een aansluiting op een net met een totale maximale doorlaatwaarde van ten hoogste 3*80 A.’
 Allereerst: een aansluiting wordt gedefinieerd als een verbinding tussen een net en een onroerende zaak. Een voertuig is duidelijk geen onroerende zaak, en het opladen van een voertuig vindt dus niet plaats over een aansluiting op een net. Er is dus geen leveringsvergunning vereist.
belastingdienst:
In het Belastingplan 2015 zijn een aantal wijzigingen geïntroduceerd met betrekking tot de energiebelasting. De Wet Belastingen op Milieugrondslag is als gevolg van het Belastingplan per 1 januari 2015 aangepast. Wat betekent dit voor het VPA?
Allereerst is er het aspect van BTW. Met betrekking tot het VPA heeft staatssecretaris Wiebes aangegeven dat één enkele levering van elektriciteit in de privésfeer zal doorgaans niet tot ondernemerschap leiden. Dat is anders, als de laadpaal wordt geëxploiteerd om er duurzaam opbrengst uit te verkrijgen. Dit betekent dat er duidelijkheid zal moeten komen wanneer er sprake is van ondernemerschap. Overigens is het onwaarschijnlijk dat er sprake zal zijn van meer BTW afdracht dan het drempelbedrag van € 1.345,- uit de kleine ondernemersregeling.
en
De Staatssecretaris geeft in zijn toelichting bij het Belastingplan 2015 met betrekking tot energiebelasting bij laadpalen tevens aan dat:
“De energiebelasting wordt berekend per aansluiting, ook bij laadpalen voor elektrische auto’s. Er wordt dus per laadpaal gekeken, tenzij meerdere laadpalen samen één aansluiting hebben. Het maakt daarbij geen verschil of de laadpaal bij een tankstation staat of langs de weg. Hoe het zit bij een eigen laadpaal waarvan ook een buurman gebruik maakt, hangt af van de situatie. Als de laadpaal gewoon van jezelf is en je het energiebedrijf ook betaalt voor de stroom die de buurman gebruikt, hoort de laadpaal bij het huis en is sprake van één aansluiting. Of je daarmee ondernemer bent voor de omzetbelasting is afhankelijk van feiten en omstandigheden. Eén enkele levering van elektriciteit in de privésfeer zal doorgaans niet tot ondernemerschap leiden. Dat is anders, als de laadpaal wordt geëxploiteerd om er duurzaam opbrengst uit te verkrijgen.”5
Eea is dus afhankelijk van de interpretatie van "duurzame opbrengst". Is een laadpaal exploiteren hetzelfde als "ik vind het niet erg als mijn buren ook laden op mijn prive laadpunt"? Ik denk dat de intentie daadwerkelijk verschilt. En als je wat je verdiend hebt opgeeft als "inkomsten overig" - waar je overigens ook je kosten vanaf mag halen - je niets geks doet.

Mijn bron is overigens het RVO document voor VPA: https://www.rvo.nl/sites/...%20Aansluitpun%202016.pdf
Dat was de enige casus waar ik documentatie/regelgeving van kon vinden over het beschikbaar stellen van je prive laadpunt.

Edit: technisch kan het, met bijvoorbeeld een alfen eve double. Maar bekijk ook of het financieel uitkomt (duurder laadpunt, loadbalancing, backend, belastingen) tov de openbare laadpalen uit de buurt.

Overigens: Ik heb een vergelijkbare situatie, mijn laadpunt staat op "prive"; te veel gedoe.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 15-02-2021 11:18 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-10 08:56

JayPe

Ondertitel

Poeh. Lastige kwestie dus, met ruimte voor interpretatie.

"duurzaam opbrengsten uit te verkrijgen".

Wat is het vercshil:
Een laadpunt voor jezelf maken, waar toevallig ook anderen gebruik van zouden kunnen maken,.

Een laadpunt maken waar je zelf kunt laden, maar anderen ook

Een laadpunt maken waar anderen kunnen laden.

Sterker nog: Een dubbel uitgeruste laadpaal ( dus twee Mennekes stopcontacten) kan ik voor mezelf nog wel verkopen als 'voor mijzelf', waarbij incidenteel een ander ook zou kunnen laden.

Immers: Ik heb de laadpaal openbaar hangen, de buurman kan toevallig op die plek parkeren (geen eigen parkeerplek), èn zijn elektrische auto laden. Als ik dan thuis kom, is 't nog steeds prettig dat ik zelf kan laden, en als 't nou niet de buurman is die aan stopcontact 1 aan het laden is, dan kan ik gelukkig op stopcontact 2 m'n eigen auto inpluggen.. Doel: Altijd zelf kunnen laden, ook als perongeluk laadpaal/laadplak 1 bezet is.

Een enkele laadpaal ophangen, met een groot bord erbij : opladen voor elektrische auto's, aan de schutting tegenover het lokale zwembad, het tarief instellen op 65ct/kWh, en zelf een diesel op de oprit hebben staan: dat is een duidelijk andere zaak.

Wie bepaalt?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 21:12
eltron schreef op zondag 14 februari 2021 @ 23:00:
[...]

Je zou ook voor de E-golf voorlopig een buitenstopcontact kunnen doen en met de granny laden met bijvoorbeeld 12A of 16A. (zou in geval van 16 A hier wel aparte groep voor nemen)
Als je dan de Tesla aan de Eneco paal hangt (ik neem aan met loadbalancing) dan gaat E-golf voor.
En mocht de E-golf een keer haast hebben, dan hang je die aan de Eneco paal ipv de Tesla.
Dat lijkt inderdaad een prima plan. Ik laat bij de installatie van de paal een extra kabeltje neerleggen en 2 utp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-10 15:19
Hippe Lip schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:45:
@prein2 Ik zou je werkgever in principe alle kosten laten betalen; paal, aanleg en abonnementen, waar van toepassing. Het is allemaal onderdeel van de auto, het hoort erbij. Anders zou je immers bij openbare palen in de wijk moeten laden en dat zou wel eens kostbaarder uit kunnen vallen. Bovendien: de lopende kosten van een EV zijn veel lager dan van een ICE. Dus kunnen de eenmalige kosten er wel vanaf, toch?
Zo zo, boude uitspraken...en volgens jouw redenering moet elk bedrijf die zijn medewerker een ICE verstrekt, dan ook een pompstation bij zijn/haar huis laten plaatsen? Als een werkgever een tank pas (in dit geval laad pas) verstrekt is dat toch prima geregeld? Complete nonsens dat dat een verplichting van de werkgever richting de werknemer zou zijn.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:04
Hippe Lip schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:45:
@prein2 Ik zou je werkgever in principe alle kosten laten betalen; paal, aanleg en abonnementen, waar van toepassing. Het is allemaal onderdeel van de auto, het hoort erbij. Anders zou je immers bij openbare palen in de wijk moeten laden en dat zou wel eens kostbaarder uit kunnen vallen. Bovendien: de lopende kosten van een EV zijn veel lager dan van een ICE. Dus kunnen de eenmalige kosten er wel vanaf, toch?
Zo, zo! En waarom zou je werkgever dat dan moeten betalen? Bovendien: zijn de lopende kosten van een EV zoveel lager dan een vergelijkbare ICE? Heb je er als berijder ook niet extreem voordeel van door een lagere bijtelling? Wel heel erg eenzijdige reactie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
Op het Alfen Active Load Balancing scherm in de ACE Service Installer... wat kan hier gekozen worden voor het veld ModbusTCP Mode? Ik begrijp uit de manual dat Socomec default is maar wat zijn de andere mogelijkheden? Ik probeer te begrijpen wat de configuratie mogelijkheden zijn maar het is allemaal maar lastig te vinden. Heeft iemand een Alfen die even zou kunnen kijken en dit zou kunnen doorgeven? Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnCwyQwARbWSox0_5is-KQjNq6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KxRDqZCn0ErSBbrdSwxu6Th.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:05

prein2

Monument verduurzamen is leuk

@JayPe t valt allemaal wel mee hoor met gastgebruik van je paal. Je krijgt het bedrag ex btw van je backend provider terug, die regelt het btw verhaal.

Ik verdien 8 cent bovenop de stroom prijs. Bij een volle tesla verdien ik dus theoretisch 8 euro (0%-100%). Ik kan heel wat kosten bedenken waardoor ik hier voor de belasting geen winst op maak. En als er elke week bij je wordt geladen, dan verdien je dus maximaal 450 euro in een jaar. Leuk voor de Hobbie maar niet zo interessant voor de belastingdienst.. Elke dag wordt misschien een ander verhaal..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:09
BGFG schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:39:
[...]
Zo, zo! En waarom zou je werkgever dat dan moeten betalen? Bovendien: zijn de lopende kosten van een EV zoveel lager dan een vergelijkbare ICE? Heb je er als berijder ook niet extreem voordeel van door een lagere bijtelling? Wel heel erg eenzijdige reactie....
Ach het is uiteindelijk altijd maatwerk in de afspraken tussen werkgever en medewerker.
Maar EV en plofauto zijn natuurlijk nogal verschillende concepten en EV op onderdelen nog in de pioniersfase.
Ben wel met @Hippe Lip eens dat vertrekpunt bij auto van de zaak (EV) is dat alle autokosten zakelijk door werkgever worden gedragen en bij ICE is dat wat mij betreft niet anders. Vervolgens kun je iets afspreken over eigen bijdrage voor privé gebruik etc. Soms is dat nul en soms een ander bedrag als je dat afspreekt en vaak is er een relatie met leasebudget waar je wel overheen mag als je verschil zelf betaalt en soms ook relatie met (privé) km.
Verwerking via eigen bijdrage is ook de manier om het fiscaal netjes te doen en ook de kosten die je eventueel zelf maakt of voorschiet, als eigen bijdrage in mindering te kunnen brengen op de bijtelling.

En de bijtelling als zodanig begint inmiddels die van een vergelijkbare ICE te benaderen. 12% bijtelling over een catalogusbedrag dat al snel 10K hoger is dan vergelijkbare ICE + de volle 22% over het deel boven de 40K, maakt dat inmiddels nauwelijks sprake is van voordeel in de bijtelling. Bij EV van 40K heb je het dan nog over iets van € 50/mnd (netto). Leuk maar niet heel relevant meer.

En nu weer on topic: EV en (thuis)laadmogelijkheden en de kosten daarvan, horen bij elkaar.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
eltron schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:06:
[...]

Ach het is uiteindelijk altijd maatwerk in de afspraken tussen werkgever en medewerker.
Maar EV en plofauto zijn natuurlijk nogal verschillende concepten en EV op onderdelen nog in de pioniersfase.
Ben wel met @Hippe Lip eens dat vertrekpunt bij auto van de zaak (EV) is dat alle autokosten zakelijk door werkgever worden gedragen en bij ICE is dat wat mij betreft niet anders. Vervolgens kun je iets afspreken over eigen bijdrage voor privé gebruik etc. Soms is dat nul en soms een ander bedrag als je dat afspreekt en vaak is er een relatie met leasebudget waar je wel overheen mag als je verschil zelf betaalt en soms ook relatie met (privé) km.
Verwerking via eigen bijdrage is ook de manier om het fiscaal netjes te doen en ook de kosten die je eventueel zelf maakt of voorschiet, als eigen bijdrage in mindering te kunnen brengen op de bijtelling.

En de bijtelling als zodanig begint inmiddels die van een vergelijkbare ICE te benaderen. 12% bijtelling over een catalogusbedrag dat al snel 10K hoger is dan vergelijkbare ICE + de volle 22% over het deel boven de 40K, maakt dat inmiddels nauwelijks sprake is van voordeel in de bijtelling. Bij EV van 40K heb je het dan nog over iets van € 50/mnd (netto). Leuk maar niet heel relevant meer.

En nu weer on topic: EV en (thuis)laadmogelijkheden en de kosten daarvan, horen bij elkaar.
Het gaat hier over een thuislaadpaal. Die heb je strikt genomen niet nodig. Zoals @Isheara zegt: je werkgever zet toch ook geen benzinepomp bij je op de oprit? Uiteraard moet hij wel de zakelijke kosten betalen, inclusief het laden, maar dat zou ook prima in de straat kunnen. Privé kosten hoeft hij niet te vergoeden, hoewel het uiteraard vaak wel gebeurt. Dus zo stellig eisen dat hij de laadpaal op jouw oprit vergoedt, lijkt me niet verstandig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prein2

prein2

En je kunt het op zoveel manieren oplossen!

- Salarisverhoging krijgen die groter is dan die paar kosten
- Eigen bijdrage voor privé gebruik leaseauto aan laten passen
- Stroomkosten zo instellen dat die beetje kosten ruim gedekt worden
- Niet inzitten om die 5 euro per maand, gezien je werkgever jouw duizenden euro's per maand betaalt
- Laadpaal opnemen in de lease
- Bedrijfspaal laten plaatsen, beheerd door je wagenparkbeheerder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Zakelijke laad kosten voor een zakelijke EV verrekenen is algemeen geaccepteerd en vergelijkbaar met een brandstof pas voor een ICE.
Wat je vervolgens met je werkgever afspreekt voor privé gebruik is verschillend per gebruiker, dus dat zal je inderdaad moeten uit onderhandelen met je werkgever.

Een privé laadpaal is een luxe en bovendien alleen voor mensen met een eigen oprit. Voor de overige EV rijders zijn er laadpalen, al dan niet op het werk.

Sommige leasebedrijven bieden het aan als een onderdeel van de lease prijs, sommige werkgevers willen hier in bijdragen, bij andere werkgevers zul je zelf moeten investeren in het gemak, als je dat op prijs stelt.

Maar als EV rijder zijn er genoeg mogelijkheden om te laden, al dan niet dicht bij huis. Het simpelweg eisen lijkt me geen goede zaak.

Keep rolling sixes!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Welke laadpaal zouden jullie adviseren voor: (zelf plaatsing)

monofasig huisaansluiting 40A
zo economisch mogelijk (traag) laden via PV panelen
indien mogelijk koppeling met Digitale meter via P1 poort of via CT-klemmen / afzonderlijke kwh meter

ik heb nu één PV inverter, maar misschien komt er nog een 2e bij, dus misschien meerdere CT klemmen nodig?

Laadpaal moet voor eigen (toekomstige EV) wagen zijn maar ook voor leasing (bedrijfswagen) waarbij ik het verbruik van de leasing kan exporteren (manueel of automatisch).

Voor de leasing moet de paal liefst deel uitmaken van het LMS-netwerk.
(zij werken standaard met ELVI palen)

• Inspired
  • Laatst online: 22:48
grindal81 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 07:57:
Welke laadpaal zouden jullie adviseren voor: (zelf plaatsing)

monofasig huisaansluiting 40A
zo economisch mogelijk (traag) laden via PV panelen
indien mogelijk koppeling met Digitale meter via P1 poort of via CT-klemmen / afzonderlijke kwh meter

ik heb nu één PV inverter, maar misschien komt er nog een 2e bij, dus misschien meerdere CT klemmen nodig?

Laadpaal moet voor eigen (toekomstige EV) wagen zijn maar ook voor leasing (bedrijfswagen) waarbij ik het verbruik van de leasing kan exporteren (manueel of automatisch).

Voor de leasing moet de paal liefst deel uitmaken van het LMS-netwerk.
(zij werken standaard met ELVI palen)
Je hebt straks een eigen EV en lease EV? Dan zit je snel aan iets met een backend vast. Omdat je anders verbruik niet echt kunt inzien.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Isheara schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:16:
[...]

Zo zo, boude uitspraken...en volgens jouw redenering moet elk bedrijf die zijn medewerker een ICE verstrekt, dan ook een pompstation bij zijn/haar huis laten plaatsen? Als een werkgever een tank pas (in dit geval laad pas) verstrekt is dat toch prima geregeld? Complete nonsens dat dat een verplichting van de werkgever richting de werknemer zou zijn.
Een verplichting niet nee (je kan je werkgever tot niets verplichten) maar als de werkgever zijn werknemers wil stimuleren om van ICe naar elektrisch over te schakelen wel simmer.
Met een tankkaart stop ik onderweg even aan het tankstation en ben ik na 5 minuten weer verder.
Met een laadkaart op een openbare laadpaal moet ik al 2 km verder (enkel) om de auto daar uuuuuren achter te laten voor hij weer een 400-500 km rijbereik heeft. Te voet terug naar huis en daarna nog eens naar ginder.

Een werknemer die dan kan kiezen tussen een tankkaart en een ICE met 700-900 km rijbereik en alleen een laadkaart voor openbatre palen met een EV met 300-480 km rijbereik zijn rekening is dan vlug gemaakt.

Door omstandigheden drie maanden op een thuislaadpaal moeten wachten. Slechts drie maanden afhankelijk geweest van openbare laadpalen. Gelukkig nog kunnen laden tijdens de bureeluren (wat nu ook niet meer kan). Die ellende wil ik nooit meer meemaken.
En dan nog in omstandigheden dat er nauwelijks EV's rondreden en de openbare laadpalen niet bezet waren.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 18-02-2021 11:16 ]

• IvoB2
Inspired schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:59:
[...]

Eerder minpunt. Zou niet weten waarom ik een display zou moeten hebben. Blijft ook altijd aan dacht ik. En niet uit te zetten zelf.
Via een schakelknop na de zekering. ;)

• IvoB2
BGFG schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:51:
[...]

Het gaat hier over een thuislaadpaal. Die heb je strikt genomen niet nodig. Zoals @Isheara zegt: je werkgever zet toch ook geen benzinepomp bij je op de oprit? Uiteraard moet hij wel de zakelijke kosten betalen, inclusief het laden, maar dat zou ook prima in de straat kunnen. Privé kosten hoeft hij niet te vergoeden, hoewel het uiteraard vaak wel gebeurt. Dus zo stellig eisen dat hij de laadpaal op jouw oprit vergoedt, lijkt me niet verstandig.
Een auto op de zaak heb je strikt genomen ook niet nodig.
Als een werkgever er voor kiest een EV aan te bieden ipv een ICE kan hij er maar beter voor zorgen dat de EV aantrekkelijker is dan de ICE. Niet andersom.
Er is in de praktijk nog wel een verschil tussen 'strikt genomen' en comfortabel werkbaar.
Niet iedereen woont in een omgeving met op iedere hoek een vrij beschikbare laadpaal.
Niet iedereen krijgt van de werkgever een BEV die in no time openbaar is opgeladen.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10 09:33
Ik moet wat voorbereidingen treffen voor onze (nog te krijgen) electrische auto. Heb momenteel een (nieuw) huis met een meterkast met 3x25A aansluiting. Op het huis liggen 10+4 zonnepanelen.

We krijgen nog een bijgebouw naast het huis, met daarin ook krachtstroom (voor een latere sauna), en daarop mimimaal 24 zonnepanelen.

Ik wil binnenkort stroom door de fundering trekken (mantelbuizen) van de meterkast A naar de lokatie van het bijgebouw. In dat bijgebouw komt een eigen groepenkast B

Wat is het slimste: een aparte 3-fase kabel van meterkast A naar groepenkast B (voor de latere sauna..). Kan ik dan van groepenkast B een (forse) kabel trekken t.b.v. het laden van 1 of 2 auto's, of kan ik die beter uit meterkast A naar de inrit leggen, parallel aan de 3-fase kabel van de schuur

Beide is mogelijk, ik geen idee of het iets uitmaakt qua electra. Het scheelt misschien wat (graaf)werk of kabeltrekken later wanneer het huisje gemaakt wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 18-02-2021 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

@Stefke als het allebei kan en niet gek veel scheelt in kosten etc dan zou ik kiezen voor een aparte kabel naar de eerste meterkast.

De andere optie kan technisch zeker ook. Als je dik genoeg kabels neemt is het verlies minimaal, dus het is kiezen tussen twee prima opties.

Edit: qua loadbalancing is het beter om te kiezen voor je hoofd meterkast

[ Voor 12% gewijzigd door prein2 op 18-02-2021 12:01 ]

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10 09:33
tnx, ja ik bedoelde dat laatste eigenlijk ook maar was het vergeten erbij te zetten. Dat is neem ik aan omdat je dan aan je andere groepen wil meten wat er gebeurt? (en dan neem ik aan dat dat niet gaat vanuit een 2e groepenkast)

Moet ik i.h.k.v. loadbalancing dan eigenlijk ook de 24 zonnepanelen + omvormer van het bijgebouw óók aan de hoofdmeterkast koppelen? Daar is de kortste route natuurlijk een groep in het bijgebouw.

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 18-02-2021 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Stefke schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:18:
tnx, ja ik bedoelde dat laatste eigenlijk ook maar was het vergeten erbij te zetten. Dat is neem ik aan omdat je dan aan je andere groepen wil meten wat er gebeurt? (en dan neem ik aan dat dat niet gaat vanuit een 2e groepenkast)

Moet ik i.h.k.v. loadbalancing dan eigenlijk ook de 24 zonnepanelen + omvormer van het bijgebouw óók aan de hoofdmeterkast koppelen? Daar is de kortste route natuurlijk een groep in het bijgebouw.
Bij loadbalancing wil je meten wat er door je (hoofd) aansluiting gaat, vandaar dat je bij de hoofdmeterkast 't best uit bent omdat je dan kunt meten wat er in totaal gebruikt wordt.
Die 24 zonnepanelen kunnen prima direct op groepenkast 2, wat er netto overblijft na verbruik komt vanzelf bij je hoofd meterkast..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
IvoB2 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:25:
[...]

Als een werkgever er voor kiest een EV aan te bieden ipv een ICE kan hij er maar beter voor zorgen dat de EV aantrekkelijker is dan de ICE. Niet andersom.
Er is in de praktijk nog wel een verschil tussen 'strikt genomen' en comfortabel werkbaar.
Niet iedereen woont in een omgeving met op iedere hoek een vrij beschikbare laadpaal.
Niet iedereen krijgt van de werkgever een BEV die in no time openbaar is opgeladen.
Het is in, NL in ieder geval, meestal niet de werkgever, maar de berijder die kiest voor een EV. En bijna altijd, maar dat zeggen ze niet (;) ) vanwege forse fiscale voordelen. Uiteraard enkele “groene” werkgevers uitgezonderd. Het forse fiscale verschil wordt voor nieuwe EV’s de komende jaren trouwens rap en fors afgebouwd, maar dat terzijde. En voor wat betreft het laden: je kunt in NL prima volstaan met openbaar laden of op je werk en dat hoeft zeker niet altijd snel laden te zijn. Dat laatste alleen in noodgevallen, zeker met de prima actieradius van onze Niro’s.

• Isheara
IvoB2 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:25:
[...]

In mijn geval was de keuze tussen een e-tron en A4 Avant snel gemaakt :) en voor de WG ook, want de etron was aantrekkelijker qua maandbedrag.

Als je een EV hebt kun je meestal via de gemeente een laadpaal aanvragen, als deze niet binnen 300m staat.
Je zou met je werkgever ook kunnen overleggen om laadpalen op kantoor te installeren.

Het klakkeloos maar roepen dat de WG maar een prive laadpaal moet regelen, is beetje te kort door de bocht imho.

[ Voor 3% gewijzigd door Isheara op 18-02-2021 12:47 ]

Keep rolling sixes!

• prein2

prein2

@BGFG ik denk toch dat je je eigen situatie te veel generaliseert:
Ik heb een eigen oprit en krijg daarom geen openbare paal. De eerstvolgende paal staat 800m verderop, maar beperkender: in betaald parkeren gebied.
Op mijn werk hangen 2 laadpalen die max 1 fase 3,2kW leveren. Met een dag werken heb ik bijna de heenweg terug geladen.. Ook op mijn werk geen openbare palen in de buurt binnen een km..

Vorig jaar een tesla m3 standard range te leen gehad voor een week, dat was echt wel heel lastig zonder eigen laadpaal. Nu ik zelf een EV heb (verplicht bij werkgever) was een eigen paal de enige reëele optie. Anders was het voornamelijk fastned geweest met bijbehorende wachttijden en kosten..

Eigen laadpaal is hier de reden dat het rijden met ev een feestje is ipv behelpen.

Bij mijn ouders laad ik via de granny (ook geen laadpalen in de buurt) en bij mijn schoonouders ga ik of langs fastned of laden bij het gemeentehuis aan de snellader daar, want daar ook geen openbare palen op realistische loopafstand.

Zoals vaak gezegd: er zijn gemeentes waar het enorm goed geregeld is, bv Rotterdam, maar ook gemeenten waar het hopeloos achterloopt.

En dat ligt ook aan het type huizen etc. Ik heb vrienden wonen in haren, Groningen. Omdat daar iedereen zowat een dikke villa met eigen oprit heeft is het aantal openbare plekken mega beperkt. Ook serieus irritant als ik daar heen ga (woon zelf in de randstad, dus retour kom ik niet met 1 lading)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
prein2 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:52:
....En dat ligt ook aan het type huizen etc. Ik heb vrienden wonen in haren, Groningen. Omdat daar iedereen zowat een dikke villa met eigen oprit heeft is het aantal openbare plekken mega beperkt. Ook serieus irritant als ik daar heen ga (woon zelf in de randstad, dus retour kom ik niet met 1 lading)
Ik heb ook een laadpaal op mijn eigen oprit die de werkgever heeft betaald. Super blij mee en ik besef dat het misschien in het westen of in een zone met betaald parkeren anders ligt. Heb alleen wat moeite met het “eisen” en de “plicht” voor een laadpaal van de zaak zoals hier door een aantal wordt gesuggereerd. Wees blij dat je een fijne auto met lage bijtelling mag rijden.

Ssssssst: ik woon vlakbij Haren, geen dikke villa, wel fijne twee onder één kap, met ruime oprit ;)

• IvoB2
Isheara schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:47:
is beetje te kort door de bocht imho.
Nee twee km enkel, 8 km in totaal. Lijkt me eerder een onpraktische afstand dan kort door de bocht.
En als je mijn commentaar goed had gelezen, ik eis helemaal niets.
Een EV is, hier, ook nog geen verplichting.
De weloverwogen keuze was dus EV met voldoende range + eigen laadpaal of ICE met overal massa's tankstations ter beschikking. Niet jaren wat behelpen en blij zijn omdat het met wat geklooi ook wel werkt.

[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 18-02-2021 17:32 ]

• IvoB2
BGFG schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:09:
[...]

Ik heb ook een laadpaal op mijn eigen oprit die de werkgever heeft betaald.
Zo is het natuurlijk wel heel gemakkelijk om te beweren dat een ander maar blij moet zijn met een openbare laadpaal en dat het dan wel allemaal losloopt. 8)7

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18:13
Montalbano schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:43:
[...]

Ik heb ook een Enphase full-metered maar volgens mij kun je die gegevens (nog) niet 1:1 gebruiken op een laadpaal.
Ik had graag met domotica de laadpaal vrij willen geven. Ik heb gelezen dat de Alfen laadpaal te sturen is met Cohere Maxem. Nu las ik ook dat de Alfen laadpaal een potentiaal vrij contact heeft voor het aansturen van het laden. Dat zou dus mogelijkheden moeten bieden.

Als er voor Maxem gekozen wordt, heb je de boel niet zelf in de hand. Als ik het goed begrepen heb heeft Maxem ook een abbo nodig. Voor mij zijn dat 2 NO-NO's.

Toevallig kwam ik vandaag de BENDER EEBUS tegen. Deze zou slim (load-balancen via slimme meter) zonnestroomproductie middels CT spoelen monitoren en relais kunnen schakelen.

Dan kan er straks ook slim een home-battery gestuurd worden.

• BGFG
IvoB2 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:34:
[...]

Zo is het natuurlijk wel heel gemakkelijk om te beweren dat een ander maar blij moet zijn met een openbare laadpaal en dat het dan wel allemaal losloopt. 8)7
Dat zeg ik nou net juist niet

Ik heb ook een laadpaal op mijn eigen oprit die de werkgever heeft betaald. Super blij mee
Maar als je de strekking van mijn verhaal (het “eisen” van een eigen laadpaal en de zogenaamde verplichting van de werkgever) niet wilt begrijpen, prima.

[ Voor 8% gewijzigd door BGFG op 18-02-2021 18:39 ]

• prein2

prein2

BenSKIP schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:54:
[...]

Ik had graag met domotica de laadpaal vrij willen geven. Ik heb gelezen dat de Alfen laadpaal te sturen is met Cohere Maxem. Nu las ik ook dat de Alfen laadpaal een potentiaal vrij contact heeft voor het aansturen van het laden. Dat zou dus mogelijkheden moeten bieden.

Als er voor Maxem gekozen wordt, heb je de boel niet zelf in de hand. Als ik het goed begrepen heb heeft Maxem ook een abbo nodig. Voor mij zijn dat 2 NO-NO's.

Toevallig kwam ik vandaag de BENDER EEBUS tegen. Deze zou slim (load-balancen via slimme meter) zonnestroomproductie middels CT spoelen monitoren en relais kunnen schakelen.

Dan kan er straks ook slim een home-battery gestuurd worden.
Je klinkt als de perfecte doelgroep voor een smartEVSE.
Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Ik ken iemand met zo'n ding en ben vaak jaloers (maar ja, ik wil juist wel een backend abo)

• eltron
Stefke schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:18:

Loadbalancing koppel je aan de hoofdaansluiting waar de meterkast ook zit. Dus op zich logisch om dan ook de paal rechtstreeks daar aan te sluiten, maar hoeft niet persé.
Het is mogelijk (in elk geval bij de Zappi) om de loadbalancing gewoon bij de hoofdaansluiting te doen terwijl de paal op de groepenkast in het bijgebouw zit. Zappi meet met CT klemmen die je draadloos met de Zappi kunt verbinden (met harvi module).

• eltron
prein2 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:52:
Ik heb een eigen oprit en krijg daarom geen openbare paal. De eerstvolgende paal staat 800m verderop, maar beperkender: in betaald parkeren gebied.
Toch wel bijzonder. Ik heb ook een eigen oprit en eigen laadpaal, maar toch ook openbare paal aangevraagd, hoewel er één op 50m staat, maar wel vaak bezet.
Laadpaal is gewoon toegewezen.
nu 5 laadmogelijkheden binnen 100m afstand. Dus mij hoor je niet klagen, maar wel bijzonder dat de verschillen zo groot zijn.

• prein2

prein2

eltron schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:45:
[...]

Toch wel bijzonder. Ik heb ook een eigen oprit en eigen laadpaal, maar toch ook openbare paal aangevraagd, hoewel er één op 50m staat, maar wel vaak bezet.
Laadpaal is gewoon toegewezen.
nu 5 laadmogelijkheden binnen 100m afstand. Dus mij hoor je niet klagen, maar wel bijzonder dat de verschillen zo groot zijn.
Ronduit gênant eigenlijk.
De ene gemeente houdt een aanbesteding en kan vervolgens vrij snel laten plaatsen. De andere gemeente stelt zich afwachtend op, stuurt je door naar een exploitant en gedraagt zich enkel als vergunningverlener...

Bij die eerste groep zie je ook lagere tarieven ontstaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
Heeft er al iemand ervaring met de Zappi + Eddi voor gebruik te maken van je PV-installatie en het laden van een thuisbatterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
Inspired schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:47:
[...]

Je hebt straks een eigen EV en lease EV? Dan zit je snel aan iets met een backend vast. Omdat je anders verbruik niet echt kunt inzien.
Na wat rondneuzen op het internet is er precies geen laadpaal die voor mij momenteel alles-in-één kan leveren.

- slim-laden => dmv extra Ct op PV panelen
- slim-laden => eventueel via de P1 poort op de digitale meter & load balancing & "peak-shaving"
- "detecteren" of dmv laadpasje splitsing verbruik tussen prive EV en Leasing EV
- laadpaal moet voor leasing gekoppeld zijn aan het LMS netwerk
- en ik wil bij zonnestroom eerst prioriteit geven aan een thuisbatterij, en dan pas de overtollige zonnestroom in de wagens steken, met uiteraard een min-capaciteit die de wagens de volgende ochtend moeten bezitten.

ik vrees dat er niet veel anders op zit dan 2 laadpalen te plaatsen 8)7

Leasing wagen => maakt dan niet uit (zit mee in leasing contract & verbruik wordt vergoed)
Prive => zo "intelligent mogelijk zoals hierboven gemeld

pv-panelen => eerst thuisbatterij laden, vervolgens privé wagen, rest mag naar het net.
de "ZAPPI V2" zag er mij best wel degelijk uit voor de functies die ik wens....

Misschien nog een vraag voor de techneuten.... is er een "minimum" stroom nodig voordat een Corsa-E bv start met laden ?

mijn huidige PV installatie wekt namelijk maximaal 3300w vermogen (monofasig)
dus als die wagen minimaal 8A vraagt bij een lading, zal ik minstens 1850w PV opwekking moeten genereren alvorens de wagen start met laden via de zappi? hoe hoe zit dat juist in elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F. Peregrinus
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-08-2024
grindal81 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:31:
[...]
Misschien nog een vraag voor de techneuten.... is er een "minimum" stroom nodig voordat een Corsa-E bv start met laden ?

dus als die wagen minimaal 8A vraagt bij een lading, zal ik minstens 1850w PV opwekking moeten genereren alvorens de wagen start met laden via de zappi? hoe hoe zit dat juist in elkaar?
Minimale stroom is volgens het laadprotocol 6A. Op monofase zul je dus minimaal 230V x 6A = 1380 watt (na verliezen) op moeten wekken om de Corsa geheel op eigen PV-stroom op te laden (Eco+ modus is dat, geloof ik). Je kunt ook kiezen voor de Eco-modus, dan wordt er tot 1,4kW aangevuld door energie vanaf de grid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:12
grindal81 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:31:
[...]
Dat is dus 6A zoals eerder genoemd. Maar dat is alleen in eco+ modus van de zappi het geval.
In normale eco mode zal de zappi minimaal 6A toelaten naar de auto, ook als is die opwek er niet (komt het dus van het net).
Tevens kan je in eco+ mode ook de groen-percentage instellen. Als die bijv. op 50% staat zal hij al bij 3A zonneenergie gaan laden. Maar dan komt ook altijd die andere 50% van het net (dus als je 16A opwek hebt geeft hij de auto 32A toestemming om te laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
thehog schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 07:53:
[...]

Dat is dus 6A zoals eerder genoemd. Maar dat is alleen in eco+ modus van de zappi het geval.
In normale eco mode zal de zappi minimaal 6A toelaten naar de auto, ook als is die opwek er niet (komt het dus van het net).
Tevens kan je in eco+ mode ook de groen-percentage instellen. Als die bijv. op 50% staat zal hij al bij 3A zonneenergie gaan laden. Maar dan komt ook altijd die andere 50% van het net (dus als je 16A opwek hebt geeft hij de auto 32A toestemming om te laden).
Kan je bij een (huisbatterij) ook prioriteit instellen in de zappi dat eerst de energie van de PV installatie naar de thuisbatterij gaat, en dat pas na bv 90% geladen thuisbatterij, de zappi gaat inschakelen voor de wagen te laden?

Hoe zou je de zappi best configureren in volgende situatie.
huisaansluiting = 40A mono
ik zou dan een 3f zappi 1fasig aansluiten (toekomst gericht, je weet nooit dat er een 3f net zou komen)
daarbij zou ik zoveel mogelijk de wagen op PV stroom willen laden

dus in het weekend kan dit al zeker, en tijdens de week staat de wagen soms ook 1 a 2 dagen overdag thuis.

stel je dan enkel de zappi in dat hij in ECO+ mode moet werken?
en wat is dan de setting, als je bij een pv isntallatie van 3300W zo snel mogelijk wil starten met laden?

Stel je dan bv in dat de zappi minimum 6A of 8A moet laden, en dan de "eco+ modus" op 100% ?

App-vraagje: kan je bv ook instellen dat de auto 's éénmalig 100% geladen moet zijn, bv als je op vakantie vertrekt dat deze automatisch van eco+ modus naar eco of full-charge overschakelt zodat je 's morgens met een volle accu kan vertrekken, en niet zelf manueel de modus moet wijzigen?

[ Voor 9% gewijzigd door grindal81 op 20-02-2021 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:58

tijmeng

Panasonic 7J

Gisteren hier eindelijk mn Wallbox Copper sb inclusief load balancing geïnstalleerd. 20m kabel van 4mm2. Alles netjes achter een 3x16a kracht groep. Werkt als een zonnetje. Installatie was goed te doen, app werkt fijn.

Al met al een prima oplossing voor een goedkope paal incl loadbalancing en mogelijkheid tot verrekening (2 auto's waarvan 1 op zaak zzper).

Heb ook een klap aan zonnepanelen liggen. Maar tegen de tijd dan salderen minder wordt zal er toch iets van een thuisbatterij komen. Heb ook een zappi overwogen maar die is helaas niet te verrekenen via een laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:43
tijmeng schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:29:
Gisteren hier eindelijk mn Wallbox Copper sb inclusief load balancing geïnstalleerd. 20m kabel van 4mm2. Alles netjes achter een 3x16a kracht groep. Werkt als een zonnetje. Installatie was goed te doen, app werkt fijn.

Al met al een prima oplossing voor een goedkope paal incl loadbalancing en mogelijkheid tot verrekening (2 auto's waarvan 1 op zaak zzper).

Heb ook een klap aan zonnepanelen liggen. Maar tegen de tijd dan salderen minder wordt zal er toch iets van een thuisbatterij komen. Heb ook een zappi overwogen maar die is helaas niet te verrekenen via een laadpas.
Die laadpaal kende ik nog niet. En ik lees in je post load balancing en verrekenen. Dat zijn tot nu toe de dingen die ik in een laadpaal zoek! Ik ga hem eens verder bekijken. Ik had een Alfen tot nu toe als eerste keus staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Laatst online: 12-10 15:05
Binnenkort kan ik ook een laadpaal thuis installeren. Deze zit/zat logischerwijs niet in het lease contract van mijn huidige EV. Ik werk voor een klein consultancy team (als manager dus vertegenwoordig ook het bedrijfsbelang).

Ik moet een voorstel doen wat ons thuisladen beleid gaat zijn. Na mij volgen vast/hopelijk t.z.t. meer collega’s. Ik hoop dat hier wat er ervaringen van anderen gedeeld kunnen worden. Aantal opties/inzichten die ik nu heb verzameld:

1) Initieel dacht ik: werknemer koopt de laadpaal met als enige eis dat hij via laadpas te activeren is zodat sessie direct met de werkgever worden verrekent. Hierbij wordt een stroomprijs afgesproken die tussen straatladen (0,37ct / kWh) en thuisladen (0,22ct / kWh) ligt. Werknemer verdient de paal dus langzaam terug en werkgever heeft ook lagere kosten: win-win. Plus geen gezeur over eigendom/eventueel inleveren bij uitdiensttreding etc.

Helaas blijkt dat je van de belastingdienst als werkgever alleen een werkelijke stroomprijs onbelast mag vergoeden dus 0,22ct kWh.
Dan is het vooral voordeel werkgever.

2) Als werkgever blijk je wel een laadpaal onbelast te mogen vergoeden aan een werknemer. Dat scheelt btw, loonbelasting etc. Maar dan moet de werkgever wel alsnog het bedrag betalen. Je zou daar een overeenkomst voor kunnen aangaan dat je als je minimaal 5 jaar blijft, in die 5 jaar (snel berekent) verdient de werkgever de laadpaal dan terug dankzij de lagere stroomprijs a 0,22ct / kWh

3) Het toch (alsnog) versleutelen in de leaseovereenkomst. Echter is het niet logisch dat de werkgever de hogere maandlasten dan betaalt. En je zit met contracten die minder dan 5 jaar lopen. Anderzijds zou je ook een eigen bijdrage kunnen vragen als werkgever die de werknemer dan weer mag verrekenen met zijn bijtelling. Maar deze regels ken ik niet precies en het is dus lastig inschatten of deze regeling (fiscaal) aantrekkelijk kan zijn?

4) nog andere (veelgebruikte) varianten?

We kijken ook graag naar andere bedrijven voor dit soort beleidsonderwerpen, scheelt het wiel opnieuw uitvinden :-)

Edit/ is dit eigenlijk wel het juiste topic 🤔? Excuus als ik dit beter ergens anders kan plaatsen.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Banjy schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:59:
Binnenkort kan ik ook een laadpaal thuis installeren. Deze zit/zat logischerwijs niet in het lease contract van mijn huidige EV. Ik werk voor een klein consultancy team (als manager dus vertegenwoordig ook het bedrijfsbelang).

Ik moet een voorstel doen wat ons thuisladen beleid gaat zijn. Na mij volgen vast/hopelijk t.z.t. meer collega’s. Ik hoop dat hier wat er ervaringen van anderen gedeeld kunnen worden. Aantal opties/inzichten die ik nu heb verzameld:

1) Initieel dacht ik: werknemer koopt de laadpaal met als enige eis dat hij via laadpas te activeren is zodat sessie direct met de werkgever worden verrekent. Hierbij wordt een stroomprijs afgesproken die tussen straatladen (0,37ct / kWh) en thuisladen (0,22ct / kWh) ligt. Werknemer verdient de paal dus langzaam terug en werkgever heeft ook lagere kosten: win-win. Plus geen gezeur over eigendom/eventueel inleveren bij uitdiensttreding etc.

Helaas blijkt dat je van de belastingdienst als werkgever alleen een werkelijke stroomprijs onbelast mag vergoeden dus 0,22ct kWh.
Dan is het vooral voordeel werkgever.

2) Als werkgever blijk je wel een laadpaal onbelast te mogen vergoeden aan een werknemer. Dat scheelt btw, loonbelasting etc. Maar dan moet de werkgever wel alsnog het bedrag betalen. Je zou daar een overeenkomst voor kunnen aangaan dat je als je minimaal 5 jaar blijft, in die 5 jaar (snel berekent) verdient de werkgever de laadpaal dan terug dankzij de lagere stroomprijs a 0,22ct / kWh

3) Het toch (alsnog) versleutelen in de leaseovereenkomst. Echter is het niet logisch dat de werkgever de hogere maandlasten dan betaalt. En je zit met contracten die minder dan 5 jaar lopen. Anderzijds zou je ook een eigen bijdrage kunnen vragen als werkgever die de werknemer dan weer mag verrekenen met zijn bijtelling. Maar deze regels ken ik niet precies en het is dus lastig inschatten of deze regeling (fiscaal) aantrekkelijk kan zijn?

4) nog andere (veelgebruikte) varianten?

We kijken ook graag naar andere bedrijven voor dit soort beleidsonderwerpen, scheelt het wiel opnieuw uitvinden :-)

Edit/ is dit eigenlijk wel het juiste topic 🤔? Excuus als ik dit beter ergens anders kan plaatsen.
Gebruikelijk is dat paal in de lease zit of door werkgever wordt aangeschaft.
En als sprake is van een budget dat daardoor wordt overschreden dan volgt een maandelijkse bijdrage van de werknemer. Die kan dat dan weer verrekenen met de bijtelling zodat het netto maar ongeveer de helft kost. Voordeel werknemer bij EV is iets lagere bijtelling en daar staat dan wellicht een eigen bijdrage tegenover . Zolang het saldo van die twee positief is blijft het voor WN aantrekkelijk en voor WG in principe ook want die krijgt ook lage exploitatiekosten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
""

[ Voor 170% gewijzigd door eltron op 20-02-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
Iemand ervaring met het laden met slechts 1fase op 3,7kw?

als ik reken (voertuig gebruikt voor korte afstanden).
30km / 10% batterij / zal het met 3,7kw ongeveer 1h30 duren.
De auto staat toch een ganse nacht aangesloten, en een volledig weekend dus op zich lijkt me dit meer dan voldoende niet ?

vooral omdat ik momenteel op een 1fase net zit, en ook een beperkte PV installatie heb van 3,3kw...
en met het oog op de peak-shaving die volgend jaar in BE van start gaat loont het niet om zwaar te investeren in een zwaardere aansluiting en bord aanpassen volgens mij...

want met een zwaardere aansluiting, neem ik meer af van het net, en heb ik een minder economische oplossing voor gebruik van de monofasige pv installatie.

[ Voor 41% gewijzigd door grindal81 op 20-02-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
Davy_Rx schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:30:
Een contact van me bij een groothandel stelt me de Nexxtender Home van Powerdale voor. Voorzien van load balancing en eco mode voor gebruik van zonne-energie en hij ziet er ook wel strak uit. Heeft iemand hier ervaring mee?
ondertussen al iemand ervaring met deze box ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
grindal81 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:55:

De auto staat toch een ganse nacht aangesloten, en een volledig weekend dus op zich lijkt me dit meer dan voldoende niet ?

vooral omdat ik momenteel op een 1fase net zit, en ook een beperkte PV installatie heb van 3,3kw...
en met het oog op de peak-shaving die volgend jaar in BE van start gaat loont het niet om zwaar te investeren in een zwaardere aansluiting en bord aanpassen volgens mij...

want met een zwaardere aansluiting, neem ik meer af van het net, en heb ik een minder economische oplossing voor gebruik van de monofasige pv installatie.
Is eigenlijk vergelijkbaar met een granny op 16A.
En meer heb je niet nodig als je niet meer dan ca. 200km per dag rijdt.
in geval van nood kun je altijd nog een kwartiertje langs de snellader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik laad al 2 jaar mijn EV thuis niet anders (nou ja aan 3.9 kW, lager kan ik 'm niet instellen).
En ik combineer dat gewoon met om de 8-10 dagen een sessie van 30 minuten aan de DC50 van de nabije Lidl tot 80%.
De laadpaal kan wel loadbalancen via de P1 poort van een digitale meter maar ik hou toch liever zolang mogelijk de analoge meter. Dan ook geen last van post 2021 laden.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 20-02-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09

Als je de accu nooit twee dagen achter elkaar leeg rijdt zou het gewoon op 3,7kWh moeten lukken. Maar verdeer volg ik je redenatie niet. Je gaat niet meer afnemen met een zwaardere aansluiting, maar je bent in staat op een bepaald moment meer af te nemen als je dat wilt.

Verder zou je wanneer peak shaving wordt ingevoerd toch eigenlijk zo snel mogelijk willen kunnen laden? Immers als het laden goedkoop is wil je daar zoveel mogelijk gebruik van maken op dat moment?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
InterCC schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:57:
[...]

Als je de accu nooit twee dagen achter elkaar leeg rijdt zou het gewoon op 3,7kWh moeten lukken. Maar verdeer volg ik je redenatie niet. Je gaat niet meer afnemen met een zwaardere aansluiting, maar je bent in staat op een bepaald moment meer af te nemen als je dat wilt.

Verder zou je wanneer peak shaving wordt ingevoerd toch eigenlijk zo snel mogelijk willen kunnen laden? Immers als het laden goedkoop is wil je daar zoveel mogelijk gebruik van maken op dat moment?
Dat heeft te maken met de stupide regeling in België die rekening houdt met piekverbruik. Verbruik je meer dan een bepaalde waarde 9ik meen per kwartier): hoger tarief! Dat wil je natuurlijk voorkomen. Die structuur kennen we gelukkig in Nederland niet in die vorm.

Stupide omdat de grenswaardes heel laag staan, en op die manier EV's worden ontmoedigd. Goed bezig daar! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 20-02-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
daemonix schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:01:
[...]

Dat heeft te maken met de stupide regeling in België die rekening houdt met piekverbruik. Verbruik je meer dan een bepaalde waarde 9ik meen per kwartier): hoger tarief! Dat wil je natuurlijk voorkomen. Die structuur kennen we gelukkig in Nederland niet in die vorm.
Daar was ik mij niet van bewust. Verbruik optimaliseren wordt dan dus een leuke berekening tussen tarief van peak shaving en het verhoogde tarief voor meer verbruik.
Wil België niet zoals Nederland van het gas af, want als het tarief al snel verhoogd wordt dan wordt elektrisch koken ook best ontmoedigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
InterCC schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:57:
Je gaat niet meer afnemen met een zwaardere aansluiting, maar je bent in staat op een bepaald moment meer af te nemen als je dat wilt.
Maar dat wil je juist niet als iedere overschrijding van de minimale piek van 2.5 kW je ongeveer 50 € per kW overschrijding kost. En de meting gebeurd per klokkwartier. En de hoogste klokkwartierwaarde je piekverbruik voor de gehele maand gaat bepalen.
Als je bv. eenmalig 15' per aan 11 kW gaat laden bepaalt dat voor 1/12 je afrekening voor een heel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:01:
Dat heeft te maken met de stupide regeling in België die rekening houdt met piekverbruik.
Nee, uitsluitend een regeling voor Vlaanderen. Energiebeheer is een gewestbevoegdheid.
Gaat overigens pas in voege vanaf 01/01/2021.
En alleen voor wie al een digitale meter heeft (waarvan de uitrol loopt tot 2029).
Tenminste als een andere regering er weer niets anders van maakt.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 20-02-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
InterCC schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:16:
Daar was ik mij niet van bewust. Verbruik optimaliseren wordt dan dus een leuke berekening tussen tarief van peak shaving en het verhoogde tarief voor meer verbruik.
Wil België niet zoals Nederland van het gas af, want als het tarief al snel verhoogd wordt dan wordt elektrisch koken ook best ontmoedigd.
Verhoogd tarief voor meer afname hebben we dan weer niet.
Met invoering piektarief zou afnametarief dan weer voor een deel dalen.
België zit nu niet aan het gas maar aan de kernenergie.
Die kerncentrales willen ze tegen 2025 dan weer wel sluiten (vandaag toch wat ze volgend jaar denken weet geen mens) en vervangen door ...... gascentrales. :+

De elektriciteit zal toch ergens van moeten komen. En zolang er geen goede en goedkope methode is om grpoen geproduceerde energie langdurig in op te slaan zal er toch ierts moeten zijn om het net in balans te houden. Als je vlug van het gas afwil wat stel je dan in de plaats?

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 20-02-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-10 14:18
IvoB2 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:48:
[...]

Verhoogd tarief voor meer afname hebben we dan weer niet.
Met invoering piektarief zou afnametarief dan weer voor een deel dalen.
België zit nu niet aan het gas maar aan de kernenergie.
Die kerncentrales willen ze tegen 2025 dan weer wel sluiten (vandaag toch wat ze volgend jaar denken weet geen mens) en vervangen door ...... gascentrales. :+

De elektriciteit zal toch ergens van moeten komen. En zolang er geen goede en goedkope methode is om grpoen geproduceerde energie langdurig in op te slaan zal er toch ierts moeten zijn om het net in balans te houden. Als je vlug van het gas afwil wat stel je dan in de plaats?
Ik weet niet hoe dat in België zit, maar in Nederland is het energieverbruik van huishoudens ongeveer 13% van het totaal (inclusief een flinke component gas voor verwarming). Nog eens 15% voor verkeer en vervoer (niet alleen particulier, maar ook treinen, vrachtwagens etc).

Maar stel dat alle energie 100% elektrisch wordt, dan heb je het over ongeveer 20% van het totale energieverbruik (huishoudelijk + particuliere auto's) bij huishoudens. Daar zit een paar procent marge in om bij te sturen. Peak shaving maatregelen op dat minieme aandeel van de huishoudens is dus onzinnig. Begin bij de industrie (42%).

Back on topic:
Ik kwam hier eigenlijk met een technische vraag.

We hebben ons huis flink laten verbouwen en daarbij de aannemer geïnstrueerd om een 3-fasen kabel alvast naar de voorgevel door te voeren. Nu de EV eraan komt zoek ik een laadpunt (11 kW op 3 fasen, we hebben 3 x 25 A) en heb ik even naar de kabel zelf gekeken.

Dit blijkt een 4-aderige kabel te zijn: bruin/zwart/grijs en groen +geel. Het is ook geen kabel met mantel die als aarddraad kan worden gebruikt. Maar vziw moet er dus ook een blauwe kabel bij zitten en is deze kabel dus nutteloos voor een laadpunt.

Of heeft iemand hier een suggestie voor een laadpunt dat hier wel mee kan werken?

[ Voor 19% gewijzigd door bilgy_no1 op 20-02-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:44:
[...]

Nee, uitsluitend een regeling voor Vlaanderen. Energiebeheer is een gewestbevoegdheid.
Gaat overigens pas in voege vanaf 01/01/2021.
En alleen voor wie al een digitale meter heeft (waarvan de uitrol loopt tot 2029).
Tenminste als een andere regering er weer niets anders van maakt.
Voor ons is dat België. :) Maar het is toch al 01/01/2021 geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

bilgy_no1 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:44:
[...]
We hebben ons huis flink laten verbouwen en daarbij de aannemer geïnstrueerd om een 3-fasen kabel alvast naar de voorgevel door te voeren. Nu de EV eraan komt zoek ik een laadpunt (11 kW op 3 fasen, we hebben 3 x 25 A) en heb ik even naar de kabel zelf gekeken.

Dit blijkt een 4-aderige kabel te zijn: bruin/zwart/grijs en groen +geel. Het is ook geen kabel met mantel die als aarddraad kan worden gebruikt. Maar vziw moet er dus ook een blauwe kabel bij zitten en is deze kabel dus nutteloos voor een laadpunt.

Of heeft iemand hier een suggestie voor een laadpunt dat hier wel mee kan werken?
Heh, je hebt precies gekregen wat je vroeg: drie fasen :Y geen nul :N

Als hij door de grond gaat, had het al een kabel moeten zijn met aardscherm.
Elke paal heeft een nul nodig en omkleuren mag niet meer.

Kabel (laten) vervangen dus.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:54
Proton_ schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:53:
[...]

Omkleuren mag met kabel wel. Alleen de aarde niet.

Dus je zou hem 2 fase kunnen aansluiten. Maar 3 fase gaat niet lukken.

Ik weet niet hoe een 3 fase auto er op reageert als ie maar 2 fases aangeboden krijgt alleen.

En inderdaad, als de kabel niet in buis ligt had het een kabel met aardscherm moeten zijn.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Proton_ schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:53:
[...]

Ja, daar was ik al bang voor. Deze zit ogenschijnlijk muurvast onder de schuimbetonnen vloer, dus vervangen zal niet gaan.

Met vier aders zou ik wel een 1-fase 16A kunnen ophangen, maar daar heb ik niet genoeg aan. Gelukkig kan ik redelijk eenvoudig een andere kabel door de gevel trekken naar de meterkast in het voorportaal. Dan kan ik ook meteen een datakabel meetrekken voor load balancing.

Wel irritant dat zo'n aannemer gewoon maar wat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Makrolon schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:12:
[...]

Omkleuren mag met kabel wel. Alleen de aarde niet.

Dus je zou hem 2 fase kunnen aansluiten. Maar 3 fase gaat niet lukken.

Ik weet niet hoe een 3 fase auto er op reageert als ie maar 2 fases aangeboden krijgt alleen.

En inderdaad, als de kabel niet in buis ligt had het een kabel met aardscherm moeten zijn.
2 fase laden. Hmm. Weet inderdaad niet of de auto (ID.4) daar raad mee weet.

Zoals hierboven: gelukkig an ik redelijk simpel een alternatieve aansluiting kunnen maken. Dus helaas wat extra werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tja, ik vind het ook vreemd dat die kabel ook standaard in de bouwmarkt ligt. Het is eigenlijk nooit de juiste kabel. Zelfs in de industrie met motoren die geen nul nodig hebben trek je een nul mee als je afmonteert op een (rode krachtstroom) WCD.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Proton_ schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:26:
Tja, ik vind het ook vreemd dat die kabel ook standaard in de bouwmarkt ligt. Het is eigenlijk nooit de juiste kabel. Zelfs in de industrie met motoren die geen nul nodig hebben trek je een nul mee als je afmonteert op een (rode krachtstroom) WCD.
Als je fase nul aarde en een schakeldraad nodig hebt is er niets mis mee natuurlijk.

Of als je in je tuin een ring legt en 2 soorten tuinverlichting apart wil kunnen schakelen.

Een schemerschakelaar bedraden heb je 4 aders voor nodig.

Kan zo nog wel even door gaan

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
bilgy_no1 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:22:
[...]

2 fase laden. Hmm. Weet inderdaad niet of de auto (ID.4) daar raad mee weet.

Zoals hierboven: gelukkig an ik redelijk simpel een alternatieve aansluiting kunnen maken. Dus helaas wat extra werk...
Dan beter gewoon even een nieuwe kabel met data er in inderdaad!

Is er niets meer op de aannemer te verhalen? Die heeft de fout gemaakt tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Makrolon uiteraard is er bestaansrecht voor 4-aderige kabel, maar niet in deze kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:17
@thehog Ben jij met de laatste firmware van je rode lampjes af? Ik heb geen enkel rood lampje meer gezien en ook geen outdated data in de app. Alleen soms last dat de app er heel lang over doet voor die wat laat zien, terwijl de website wel snel data laat zien.

Vandaag ook de Zappi de hele dag in Eco+ gezet en 100% groen. Ondanks de nog lage zon simpel bijna 13kWh direct de EV in. :D Morgen weer verder, EV nu toch pas dinsdag weer nodig :+ Nu met salderen nog weinig nuttig, maar we weten nog niet hoe dat gaat aflopen nu het een controversieel onderwerp is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ye7QiSXz6xctyIJzF9gn5TLXrY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wLgIc6uqX9NMCxrw8fNoDvgm.png?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Makrolon schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:28:
[...]

Dan beter gewoon even een nieuwe kabel met data er in inderdaad!

Is er niets meer op de aannemer te verhalen? Die heeft de fout gemaakt tenslotte.
Ja, we hebben nog wel eea met die aannemer te bespreken...

Maar goed. Nu maar een goed laadpunt uitzoeken.

Is iemand hier bekend met EV Charge King? Ik zoek een laadpunt met een lange vaste kabel en dit is een van de twee die ik kan vinden. Heeft al een ingebouwde gelijkstroom lekdetectie. Ik zie niets over load balancing, maar dat zou een Nice-to-have zijn.

Ik denk aan deze, maar vind er weinig ervaringen mee:
https://www.evchargeking.com/nl/laadstation-11kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
bilgy_no1 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:57:
[...]

Ja, we hebben nog wel eea met die aannemer te bespreken...

Maar goed. Nu maar een goed laadpunt uitzoeken.

Is iemand hier bekend met EV Charge King? Ik zoek een laadpunt met een lange vaste kabel en dit is een van de twee die ik kan vinden. Heeft al een ingebouwde gelijkstroom lekdetectie. Ik zie niets over load balancing, maar dat zou een Nice-to-have zijn.

Ik denk aan deze, maar vind er weinig ervaringen mee:
https://www.evchargeking.com/nl/laadstation-11kw
Je kan ook nog kijken naar een evhub, is ook te krijgen met 12m vaste kabel. Moet je nog wel rekening houden met een type b aardlek.

Zou me niets verbazen als die van chargeking t zelfde binnenwerk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Makrolon schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:19:
[...]

Je kan ook nog kijken naar een evhub, is ook te krijgen met 12m vaste kabel. Moet je nog wel rekening houden met een type b aardlek.

Zou me niets verbazen als die van chargeking t zelfde binnenwerk heeft.
Ja, dat was de andere inderdaad. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:12
Ophidian schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:53:
@thehog Ben jij met de laatste firmware van je rode lampjes af? Ik heb geen enkel rood lampje meer gezien en ook geen outdated data in de app. Alleen soms last dat de app er heel lang over doet voor die wat laat zien, terwijl de website wel snel data laat zien.
Ja alles ok nu op af en toe dat de hub de server kwijt is (eens in de drie weken ofzo) waarbij een reboot dan nodig is.
Traagheid ervaar ik de laatste dagen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
saldering / peak-shaving.. ja ik heb pech... hier staat de digitale meter al een half jaartje te bollen....
vandaar dat ik zo langzaam mogelijk en zoveel mogelijk via mijn PV panelen wens te laden.
Doordat de woning monofasig is voorzien en ook de pv installatie dus monofasig is zou de kost veel te groot zijn dit om te bouwen naar 3-fasig net om dan weer op laag vermogen te laden.

@ophidian kan ik je enkele vragen stellen over de zappi v2?

- kan je dmv de zappi ook een thuisbatterij aansluiten, en deze prioriteit geven voor vol te laden, en de zappi pas na een volle thuisbatterij de wagen begint te laden ?
- in België is normaal een verliesstroomschakelaar type B nodig, of zit deze in de zappi ingebouwd (en geldig bij elektrische keuring?)
- kan je op de zappi twéé PV-installaties aansluiten ? zodat hij dit als "totaal" opwekking weergeeft?
- kan je de vaste laadkabel ook losmaken ? => dan kan ik bv de unit in de garage binnen hangen, en enkel de laadkabel door de muur brengen aan een houder.
- kan je via de app of zappi het geladen vermogen tussen 2 verschillende wagens zien / registeren?
- is er een "kalenderfunctie" bv éénmalig moet de auto 100% geladen zijn voor vakantie, of ook enkel door via de app of knoppen te selecteren?
-

kan je bij de zappi in combinatie met een E-corsa volgende:
de corsa zo instellen dat hij steeds 's morgens 50% volle batterij heeft, maar dat alles tussen 51% en 100% enkel uitsluitend door zonnestroom wordt geladen?

of is het enkel manueel (via app of knoppen) de keuze tussen "eco" mode of "eco+" mode

- wat is de minimum laadstroom voor de E-corsa ? 8A ? / 1840w monofasig?
of kan de zappi bij bewolkt weer wanneer de pv-installatie slechts 5A 1100W opwekking de wagen ook laden?

[ Voor 12% gewijzigd door grindal81 op 20-02-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
ah en nog een vraagje over laadkabels....

als je wagen een 3f-11kw lader heeft.

Wat voor zin heeft het dan om een 3f-22KW laadkabel te kopen?
=> haal je hier voordeel uit aan bepaalde snelladers of bij "dubbele laadpalen"?
Kan de paal "detecteren" welk type van kabel je gebruikt om je zo meer vermogen te geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
bilgy_no1 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:19:
[...]

Ja, daar was ik al bang voor. Deze zit ogenschijnlijk muurvast onder de schuimbetonnen vloer, dus vervangen zal niet gaan.

Met vier aders zou ik wel een 1-fase 16A kunnen ophangen, maar daar heb ik niet genoeg aan. Gelukkig kan ik redelijk eenvoudig een andere kabel door de gevel trekken naar de meterkast in het voorportaal. Dan kan ik ook meteen een datakabel meetrekken voor load balancing.

Wel irritant dat zo'n aannemer gewoon maar wat doet.
Datakabel is niet altijd nodig; hangt van de paal af of die het ook draadloos kan.
en als je toch een nieuwe kabel trekt zou ik ook even kijken naar de dikte van de aders, mede afhankelijk van te overbruggen afstand. 2,5mm2 is op zich (ruim) voldoende voor 16A, maar 4mm2 of 6mm2 is toch wat rianter en als je toch bezig bent maakt het voor het werk niet echt uit.

Als de aders in de kabel die er nu ligt wat dikker zijn, dan kun je evt nog iets meer dan 16A doen.
ik laad zelf met 1F-32A. Dat lukt je niet met een 3x25A huisaansluiting, tenzij je (genoeg) zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
grindal81 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:16:
saldering / peak-shaving.. ja ik heb pech... hier staat de digitale meter al een half jaartje te bollen....
vandaar dat ik zo langzaam mogelijk en zoveel mogelijk via mijn PV panelen wens te laden.
Doordat de woning monofasig is voorzien en ook de pv installatie dus monofasig is zou de kost veel te groot zijn dit om te bouwen naar 3-fasig net om dan weer op laag vermogen te laden.
Afhankelijk van hoe oud je meterkast is, maar in principe de kosten voor het verzwaren van je aansluiting en een nieuwe hoofdschakelaar. Je huis kan over de drie fasen verdeeld worden. PV kan prima maar op 1 fase, dus daar hoef je niks aan aan te passen.
- kan je dmv de zappi ook een thuisbatterij aansluiten, en deze prioriteit geven voor vol te laden, en de zappi pas na een volle thuisbatterij de wagen begint te laden ?
Volgens mij heb je hier een Eddi voor nodig.
- in België is normaal een verliesstroomschakelaar type B nodig, of zit deze in de zappi ingebouwd (en geldig bij elektrische keuring?)
DC Lekstroom detectie zit in de Zappi, dus geen Type B ALS nodig.
- kan je op de zappi twéé PV-installaties aansluiten ? zodat hij dit als "totaal" opwekking weergeeft?
Je sluit geen PV aan op de Zappi. Je sluit CT klemmen aan waarmee je totale teruglevering (en evt opwek) en verbruik kan meten. Mijn Harvi meet de totale opbrengst van mijn 1 en 3 fase omvormers.
- kan je de vaste laadkabel ook losmaken ? => dan kan ik bv de unit in de garage binnen hangen, en enkel de laadkabel door de muur brengen aan een houder.
Ja, maar wel irritant dat je de hele tijd je garage in moet om iets aan te passen
- kan je via de app of zappi het geladen vermogen tussen 2 verschillende wagens zien / registeren?
Nee, totaal verbruik, niet per auto.
- is er een "kalenderfunctie" bv éénmalig moet de auto 100% geladen zijn voor vakantie, of ook enkel door via de app of knoppen te selecteren?
Nee, er is geen communicatie tussen de auto en de paal over het percentage van de accu.
-
kan je bij de zappi in combinatie met een E-corsa volgende:
de corsa zo instellen dat hij steeds 's morgens 50% volle batterij heeft, maar dat alles tussen 51% en 100% enkel uitsluitend door zonnestroom wordt geladen?
Nee, er is geen communicatie tussen de auto en de paal over het percentage van de accu. Je kan wel een Smart boost doen, daarmee kan je een minimale kWh opgeven wat er op een bepaalde tijd in moet zitten.
- wat is de minimum laadstroom voor de E-corsa ? 8A ? / 1840w monofasig?
of kan de zappi bij bewolkt weer wanneer de pv-installatie slechts 5A 1100W opwekking de wagen ook laden?
Staat los van de auto. De laadstandaard schrijft voor dat 6A het minimum is (1,380kW) per fase. Dus op 1 fase minimaal 1,4kW laden. Op 3 fase minimaal 4,2kW. Daaronder stopt hij en gaat pas weer verder als de teruglevering > is dan het minimum.
grindal81 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:21:
ah en nog een vraagje over laadkabels....

als je wagen een 3f-11kw lader heeft.

Wat voor zin heeft het dan om een 3f-22KW laadkabel te kopen?
=> haal je hier voordeel uit aan bepaalde snelladers of bij "dubbele laadpalen"?
Kan de paal "detecteren" welk type van kabel je gebruikt om je zo meer vermogen te geven?
Nee, want jouw auto kan maar max 11kW laden. Er zijn auto's die wel met 22kW kunnen laden.

[ Voor 7% gewijzigd door Ophidian op 20-02-2021 22:38 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
@Ophidian en @grindal81 een beetje nuancering.
Zappi houdt niet per auto bij wat wordt geladen, maar je kunt wel zien wat per laadbeurt wordt geladen.
En die kalenderfunctie, en/of het max% batterijvulling stel ik in mijn auto in, niet in de Zappi.
Maar geen idee of de e-corsa dat ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@eltron De corsa kent nog geen max lading, dat zou dit jaar moeten uitkomen. Kalenderfunctie heeft ie niet.

Je kan inderdaad per laadbeurt zien, maar dan moet je alles gaan bijhouden. Lijkt mij niet heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
[quote]Ophidian schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:37:
[...]

Afhankelijk van hoe oud je meterkast is, maar in principe de kosten voor het verzwaren van je aansluiting en een nieuwe hoofdschakelaar. Je huis kan over de drie fasen verdeeld worden. PV kan prima maar op 1 fase, dus daar hoef je niks aan aan te passen.

[Hier volg ik je wel in dat de aanpassing "beperkt" kan zijn, alleen heb ik er momenteel niet veel aan volgens mij als ik ten volle zonnestroom wil gebruiken. Wat als je maar een 1-fasig PV omvormer hebt, ga je vermoed ik via L2 en L3 van het net afnemen]

Staat los van de auto. De laadstandaard schrijft voor dat 6A het minimum is (1,380kW) per fase. Dus op 1 fase minimaal 1,4kW laden. Op 3 fase minimaal 4,2kW. Daaronder stopt hij en gaat pas weer verder als de teruglevering > is dan het minimum.

[zie ook opmerking boven ivm 1fase PV, in een latere toekomst is dit misschien wel interessant als ik een extra pv-installatie 3-fasig plaats op de andere zijde van mijn dak]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
eltron schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:27:
[...]

Datakabel is niet altijd nodig; hangt van de paal af of die het ook draadloos kan.
en als je toch een nieuwe kabel trekt zou ik ook even kijken naar de dikte van de aders, mede afhankelijk van te overbruggen afstand. 2,5mm2 is op zich (ruim) voldoende voor 16A, maar 4mm2 of 6mm2 is toch wat rianter en als je toch bezig bent maakt het voor het werk niet echt uit.

Als de aders in de kabel die er nu ligt wat dikker zijn, dan kun je evt nog iets meer dan 16A doen.
ik laad zelf met 1F-32A. Dat lukt je niet met een 3x25A huisaansluiting, tenzij je (genoeg) zonnepanelen hebt.
Ja, wat er nu zit ziet eruit als 2,5mm2. Maar ik wil toch echt die 11 kW kunnen laden. Zal het regelmatig nodig hebben om in 1 nacht vol te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@grindal81 De meter kijkt naar je totale opbrengst en verbruik. Dus als je over L1 teruglevert 1kW en op L3 1kW verbruikt, meet de meter 0. Dus dat maakt niks uit. Je kan de Corsa prima op 3,7kW laden, maar dat duurt wel 10 uur van 25 naar 100%.

3 fase omvormer is alleen interessant bij grote installaties, niet omdat je een 3 fase aansluiting hebt.

Hier een screenshot van vanmiddag. Om 12.51 ongeveer 0 verbruik over de meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulibQwZu3tTGCpqVy94n-iN07Io=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A62BEFqOdu4W6qOi9hIOwcMR.jpg?f=user_large

Echter per fase zie je op L1 inport van het net en op L2 en L3 teruglevering. Netto ongeveer 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwV_iFSzA-Jyp3fResVZSKqBrAI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rC64JgQeOv3y8SiccsF0onmH.jpg?f=user_large

[ Voor 63% gewijzigd door Ophidian op 20-02-2021 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
@Ophidian
rekensommetje...
Dus als ik het goed begrijp...

6A minimum startstroom voor laden van de wagen.
=> dus bij 3fasig laadpaal, ook 6A per fase of 6A in totaal (wel/niet gelijkmatig) verdeeld over L1 (2A)/L2 (2A) /L3 (2A) ?

Stel:

PV wekt 1500w op = +/- 6,5A op L1

dan gaat de wagen op L2 6,5A van het net halen en L3 ook 6,5A van het net.

L1 en L2 heffen elkaar op, dus rest dat ik nog 6,5A van het net extra afhaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
grindal81 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:13:
@Ophidian
rekensommetje...
Dus als ik het goed begrijp...

6A minimum startstroom voor laden van de wagen.
=> dus bij 3fasig laadpaal, ook 6A per fase of 6A in totaal (wel/niet gelijkmatig) verdeeld over L1 (2A)/L2 (2A) /L3 (2A) ?

Stel:

PV wekt 1500w op = +/- 6,5A op L1

dan gaat de wagen op L2 6,5A van het net halen en L3 ook 6,5A van het net.

L1 en L2 heffen elkaar op, dus rest dat ik nog 6,5A van het net extra afhaal ?
Haha, zo zou ik t voortekenen aan de energiemaatschappij :+

Op L1 heb je opwek, dus daar pak je niks van het net.

Op L2 en l3 heb je geen opwek. Dus haal je 2x6,5 ampère uit t net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@grindal81 De Zappi is in te stellen op 1 of 3 fase laden.

Dus als je hem op 1 fase zet start hij bij meer dan 1400W teruglevering. Echter alleen als je hem op 100% groen zet. Als je hem bijv op 50% zet, dan mag hij bij 700W teruglevering al laden, alleen haalt hij de andere 700 uit het net.

Als je hem op 3fase laden en 100% groen zet, dan moet je minimaal 4200W teruglevering hebben.

@Makrolon Dat geldt dus alleen als je hem op 3 fase hebt staan met 33% groen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ophidian op 20-02-2021 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
Bedankt voor de hulp ! ...

conclusie is dat ik nog effe op 1 fase zal starten, maar alvast een zappi bestel op 3 fase zodat ik later nog kan ombouwen als dit nodig blijkt te zijn....

=> zal ook nog wat afwachten zijn wat ze in Belgie nog allemaal uit hun mouw schudden waardoor we voor verassingen komen te staan...

op deze manier kan ik alvast de komende maanden / jaar al eens kijken welke impact de wagen zal geven op het algemeen verbruik en hierop eventueel een uitbreiding van de pv installatie op afstemmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Ophidian schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:20:
@grindal81 De Zappi is in te stellen op 1 of 3 fase laden.

Dus als je hem op 1 fase zet start hij bij meer dan 1400W teruglevering. Echter alleen als je hem op 100% groen zet. Als je hem bijv op 50% zet, dan mag hij bij 700W teruglevering al laden, alleen haalt hij de andere 700 uit het net.

Als je hem op 3fase laden en 100% groen zet, dan moet je minimaal 4200W teruglevering hebben.

@Makrolon Dat geldt dus alleen als je hem op 3 fase hebt staan met 33% groen.
Ik weet het niet 100 procent zeker, maar volgens mij kan je een op 3 fase aangesloten zappi niet zo instellen dat ie maar op 1 fase moet laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Makrolon schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:30:
[...]

Ik weet het niet 100 procent zeker, maar volgens mij kan je een op 3 fase aangesloten zappi niet zo instellen dat ie maar op 1 fase moet laden.
Jawel, dat kan wel. Alleen als de drie fases aangesloten zijn werkt fast en boost altijd op 3 fase. Maar eco en eco+ zijn in het menu op 1 fase te zetten.

Kijk maar naar de plaatjes van mij. Totale laadsnelheid was 3,6kW. Op L1 2400 import en op L2 1300 en L3 1100 teruglevering. Eigenlijk leverde mijn 3fase omvormer op L1 ook zo’n 1300 op.

Edit, had er nog een foto van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGIrPb1wdFci0nbTZHsxN2k7n9c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J7zZ32vsfynSheXy4htTwv1D.jpg?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Ophidian op 20-02-2021 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
Ophidian schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:32:
[...]

Jawel, dat kan wel. Alleen als de drie fases aangesloten zijn werkt fast en boost altijd op 3 fase. Maar eco en eco+ zijn in het menu op 1 fase te zetten.

Kijk maar naar de plaatjes van mij. Totale laadsnelheid was 3,6kW. Op L1 2400 import en op L2 1300 en L3 1100 teruglevering. Eigenlijk leverde mijn 3fase omvormer op L1 ook zo’n 1300 op.

[Afbeelding]
Dat vind ik nu eens een top-techniek.... die vind je volgens mij niet terug in eender welke andere lader op de markt.... _/-\o_

dit is nu net wat ik nodig heb.... behoud van 1-fase pv installatie en "economisch" / gratis laden, maar wel de optie open houden om indien de nood er is op 3-fase vol vermogen te kunnen laden....

[ Voor 10% gewijzigd door grindal81 op 20-02-2021 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupper
  • Laatst online: 07-08 10:57
Even wat input gevraagd om een juiste keuze te maken

Ik sta op het punt om een EV te kopen en daar hoort natuurlijk een laadpaal bij. De EV zal een accu hebben van 77KW (goed voor een wltp van 500+ KM) welke max AC kan laden et 11KW

Mijn situatie:
- 1 fase 35A Meterkast
- Oude meter welke terug draait
- 18 Zonnepanelen (met overproductie)
- Rijd de auto prive (dus geen verrekening nodig)
- Kook elektisch
- Rijd af en toe langere ritten (200+ KM)

Nu zit ik met een aantal vragen:
- Is het raadzaam om naar 3 fase te gaan? Dit betekend dat ik mijn over productie van de zonnepanelen niet meer kan salderen en alleen een teruglever vergoeding ontvang.

- Ik denk aan een Zappi 3 fase lader met LoadBalancing en gebruik van CT-Klemmen. op mijn huidige 1 fase 35A aansluiting
-- Is het raadzaam om deze op de Zappi zelf aan te sluiten of deze via harvi te verbinden.
-- kan er bij een Zappi gebruik worden gemaakt van 6 CT klemmen? (3 rechtteeks en 3 via de harvi)
-- Wat als de enkel de CT klemmen via harvi aangesloten aangesloten zijn en deze verliest zijn verbinding? gaat de laadpaal dan in Safemode of slaat de aardlek euit?
- wat is het advies met betrekking tot het afzekeren? 16A 25A of 32A? (met loadbalancing)
-Wat zijn de kosten voor het uitbreiden van mijn meterkast met een extra groepen paneel TBV de laadpaal (beschikbare ruimte is reeds allemaal in gebruik)

-Mocht ik in de toekomst toch overstappen naar een 3 fase aansluiting
-- Blijft het dan mogelijk om de invoer 3 fase + zonnenpanelen te monitoren met de CT klemmen? (zijn er dus minimaal 4 CT-klemmen benodigd)
-- Wat zijn ongeveer de kosten voor het ombouwen van een 1 fase meterkast naar een 3 fase meterkast? (huidige situatie 2 x 5 groepen met beide losse aardlek)
Zijn er nog andere voor of nadelen om deze overstap wel of niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Gupper schreef op zondag 21 februari 2021 @ 00:46:
- Is het raadzaam om naar 3 fase te gaan? Dit betekend dat ik mijn over productie van de zonnepanelen niet meer kan salderen en alleen een teruglever vergoeding ontvang.
Je kan met een digitale meter ook prima salderen. Alleen gaat dat niet automatisch maar via de afrekening van je energieleverancier. Het wetsvoorstel is nu uitgesteld, maar vanwege het afbouwen van de salderingsregeling in Nederland had iedereen toch binnen een paar jaar verplicht een digitale meter gekregen. Wat dat betreft moet je er dus zeker rekening mee houden dat je die over een paar jaar toch hebt hangen, ongeacht of je naar 3 fasen gaat of niet.

Als je 200 km hebt gereden heb je (bijvoorbeeld omdat dit voor iedere EV anders kan zijn) 40kWh nodig om weer op 100% te komen. Met een een 3 fasen 11kW laadpaal gaat dat dus in ongeveer 4 uur. Voor een 1 fase laadpaal duurt dat ongeveer 3 keer zo lang dus 12 uur.

Je zal zelf even moeten verzinnen of dat snel genoeg is. Wat je dan ook moet bedenken is of je die 100% echt de volgende dag nodig hebt. Als je in het weekend 200 km rijdt om op bezoek te gaan bij familie/vrienden/watdanook en je hoeft de volgende 4 dagen maar 60 km heen en weer naar je werk te rijden dan hoeft je EV helemaal niet maandagochtend om 08:00 op 100% vol te zitten. Net zoals je met een brandstofauto ook niet na een lange rit in het weekend eerst weer helemaal vol gaat tanken voor je ergens anders naar toe gaat. Dat doe je bijvoorbeeld op donderdag omdat je dan toch in de buurt van dat goedkope tankstation bent.

Nog iets om te bedenken is dat je op locatie ook zou kunnen laden. Dan moet er natuurlijk wel een laadpaal een beetje in de buurt zijn. Openbaar laden is meestal duurder dan thuis, maar als dat 10 cent per kWh duurder is dan ben je wel een tijdje bezig om honderden euro's die je kwijt bent aan een upgrade naar 3 fasen er uit te halen.

Dat gezegd hebbende is een 3 fasen aansluiting wel een stuk handiger in de zin dat je dan 3x25A kan gebruiken en dat is 2 keer zo veel dan wat je nu kan gebruiken. Maar als je dat niet nodig hebt dan moet dat niet de reden zijn om te veranderen.

Kijk even goed hoe het zit met je kookplaat. Kan die ook op 3 fasen aangesloten worden of in ieder geval op een 3 fasen groep?

Je PV omvormer zal je ook even moeten bekijken. Je kan een 1 fase omvormer prima aansluiten op een 3 fasen systeem, maar wellicht is die te zwaar voor een 16A groep. Dan zou je dus een nieuwe omvormer moeten hebben.

Ik ben geen Zappi expert, dus die vragen laat ik liever over aan iemand die dat wel is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

@Gupper welke auto krijg je? Diverse auto's kunnen met een 11kW lader op 1 fase 32A laden. (Bv ID4, enyaq, etron) Dan kun je dus 7,4kW laden uit je 1 fase kast en ben je met een 3 fase systeem dus nog maar 30% sneller.

Dat gezegd hebbende is een 11kW paal op de oprit ook wel weer lekker 🤭

Qua kosten verzwaring:
Reken op 800€ nieuwe meterkast en ik geloof 250€ voor de verzwaring door de netbeheerder. (Ballpark figures)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
Zappi vraagje.

nog een vraag over de "eco+" mode en auto switch van 3 fase naar 1 fase.
=> kan de zappi V2 automatisch detecteren op welke fase er teruglevering is via een 1 fase PV-omvormer of moet je bv zien dat je altijd je PV op bv L1 aansluit?

@Gupper zappi raad zelf aan om de CT van je meterkast rechstreeks op de zappi aan te sluiten, de overige ct's via de hub zijn voor externe toestellen (pv installatie, batterij, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Ophidian schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:32:
[...]

[Afbeelding]
Oh dat is mooi inderdaad! Had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Gupper schreef op zondag 21 februari 2021 @ 00:46:
Even wat input gevraagd om een juiste keuze te maken

Ik sta op het punt om een EV te kopen en daar hoort natuurlijk een laadpaal bij. De EV zal een accu hebben van 77KW (goed voor een wltp van 500+ KM) welke max AC kan laden et 11KW

Mijn situatie:
- 1 fase 35A Meterkast
- Oude meter welke terug draait
- 18 Zonnepanelen (met overproductie)
- Rijd de auto prive (dus geen verrekening nodig)
- Kook elektisch
- Rijd af en toe langere ritten (200+ KM)

Nu zit ik met een aantal vragen:

ik zou direct naar 3 fase gaan. Met zo'n accu is het wel fijn om m snel vol te hebben, tenzij je amper rijd.

- Ik denk aan een Zappi 3 fase lader met LoadBalancing en gebruik van CT-Klemmen. op mijn huidige 1 fase 35A aansluiting
-- Is het raadzaam om deze op de Zappi zelf aan te sluiten of deze via harvi te verbinden.

op de zappi zelf. Er moet toch een voedingskabel getrokken worden dus een utp is zo meegetrokken. Zappi raad dit zelf ook aan.

-- kan er bij een Zappi gebruik worden gemaakt van 6 CT klemmen? (3 rechtteeks en 3 via de harvi)

ja, maar dat is enkel voor inzicht.

-- Wat als de enkel de CT klemmen via harvi aangesloten aangesloten zijn en deze verliest zijn verbinding? gaat de laadpaal dan in Safemode of slaat de aardlek euit?

ik zie geen reden om ze via de Harvi aan te sluiten.

- wat is het advies met betrekking tot het afzekeren? 16A 25A of 32A? (met loadbalancing)

16 of 20 ampère bij een 3 fase aansluiting

-Wat zijn de kosten voor het uitbreiden van mijn meterkast met een extra groepen paneel TBV de laadpaal (beschikbare ruimte is reeds allemaal in gebruik)

ligt er aan hoe je huidige meterkast er uit ziet..

-Mocht ik in de toekomst toch overstappen naar een 3 fase aansluiting
-- Blijft het dan mogelijk om de invoer 3 fase + zonnenpanelen te monitoren met de CT klemmen? (zijn er dus minimaal 4 CT-klemmen benodigd)
-- Wat zijn ongeveer de kosten voor het ombouwen van een 1 fase meterkast naar een 3 fase meterkast? (huidige situatie 2 x 5 groepen met beide losse aardlek)
Zijn er nog andere voor of nadelen om deze overstap wel of niet te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

grindal81 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 07:49:
Zappi vraagje.

nog een vraag over de "eco+" mode en auto switch van 3 fase naar 1 fase.
=> kan de zappi V2 automatisch detecteren op welke fase er teruglevering is via een 1 fase PV-omvormer of moet je bv zien dat je altijd je PV op bv L1 aansluit?

@Gupper zappi raad zelf aan om de CT van je meterkast rechstreeks op de zappi aan te sluiten, de overige ct's via de hub zijn voor externe toestellen (pv installatie, batterij, ...)
Fase 1 is altijd L1 op de auto. Zappi zal over alle fasen heen zien of er netto teruglevering is.
Verder is het niet nodig om te weten op welke fase in huis er overschot is, je meter zal over de 3 fasen heen meten of je netto verbruikt of teruglevert en dat wordt gebruikt om de factuur op te stellen. Je betaalt dus niks als je een uur lang met 2kW op fase 1 laadt en tegelijkertijd 2kW teruglevert op L2 omdat je netto niks hebt geconsumeerd (terwijl dat niet is wat er technisch gebeurt, je saldeert dus intern op de meter).

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-02-2021 09:04 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen