Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.109 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:03
grindal81 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 07:49:
Zappi vraagje.

nog een vraag over de "eco+" mode en auto switch van 3 fase naar 1 fase.
=> kan de zappi V2 automatisch detecteren op welke fase er teruglevering is via een 1 fase PV-omvormer of moet je bv zien dat je altijd je PV op bv L1 aansluit?

@Gupper zappi raad zelf aan om de CT van je meterkast rechstreeks op de zappi aan te sluiten, de overige ct's via de hub zijn voor externe toestellen (pv installatie, batterij, ...)
Ik heb niet gezegd dat er een auto switch is. Je moet handmatig wisselen van 1 naar 3 fasen. Momenteel moet je de auto zelfs even loshalen door een bug in de Kia Niro en de Kona. Die sluiten 2 fases kort als je 1 fase laadt en reageren niet op het reset signaal van de Zappi, als je hem dan naar 3 fase zet loop je bij die twee auto's het risico je hoofdzekering te laten klappen. Binnenkort zal dit weer teruggezet worden naar het simpel kunnen wisselen.

In 1 fase mode zal hij altijd op L1 laden. Maar je kan dan toch ook gewoon de PV op L1 zetten? Ik lever terug op een 3fase omvormer en 1 fase microomvormers, die laatste op L2 want die heeft gemiddeld genomen het laagste voltage. De Zappi kan daar prima mee omgaan.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:26
bilgy_no1 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:52:
[...]

Ja, wat er nu zit ziet eruit als 2,5mm2. Maar ik wil toch echt die 11 kW kunnen laden. Zal het regelmatig nodig hebben om in 1 nacht vol te laden.
Op zich snap ik je, maar wat voor accu heeft je auto dan dat je echt 11kW nodig hebt om in 1 nacht vol te laden? Als ik even uitga van een nacht die ca 10 uur duurt, heb ik nog nooit meegemaakt dat de accu van mijn Niro niet vol was, ook niet als ik vrijwel leeg thuiskwam, en ik laad met max 6,4 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
JeroenE schreef op zondag 21 februari 2021 @ 07:27:
[...]
Als je 200 km hebt gereden heb je (bijvoorbeeld omdat dit voor iedere EV anders kan zijn) 40kWh nodig om weer op 100% te komen. Met een een 3 fasen 11kW laadpaal gaat dat dus in ongeveer 4 uur. Voor een 1 fase laadpaal duurt dat ongeveer 3 keer zo lang dus 12 uur.
Dat klopt niet. Ik heb net als @Gupper nu heeft een 1x35A aansluiting. Eneco laadpaal, door hen gelimiteerd op 28A en laadt daardoor met max 6,4 kW. In jouw voorbeeld duurt het laden dus ca 6,5 uur en geen 12 uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
BGFG schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:24:
[...]

Op zich snap ik je, maar wat voor accu heeft je auto dan dat je echt 11kW nodig hebt om in 1 nacht vol te laden? Als ik even uitga van een nacht die ca 10 uur duurt, heb ik nog nooit meegemaakt dat de accu van mijn Niro niet vol was, ook niet als ik vrijwel leeg thuiskwam, en ik laad met max 6,4 kW.
Weinig mensen met een 3 fase aansluiting kunnen met bijna 32 A laden zoals jij blijkbaar wel kunt. Ik kom niet verder dan 16 A, en dan duurt het een uurtje of 20 voordat de accu van bijna leeg tot bijna vol is (enkelfase laden, meer snapt de auto niet).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
daemonix schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:37:
[...]

Weinig mensen met een 3 fase aansluiting kunnen met bijna 32 A laden zoals jij blijkbaar wel kunt. Ik kom niet verder dan 16 A, en dan duurt het een uurtje of 20 voordat de accu van bijna leeg tot bijna vol is (enkelfase laden, meer snapt de auto niet).
Sorry voor de onduidelijkheid: ik heb geen 3 fase, maar 1 fase 35A aansluiting en een Alfen paal met loadbalancing. Paal is door Eneco afgeknepen naar 28A en daardoor kan ik Max 6,4 kWh laden. Ik zie dan ook niet veel toegevoegde waarde in 3 fasen, in ieder geval niet bij mij. De nacht is altijd lang genoeg om volledig vol te laden als ik volledig leeg thuiskom en dat gebeurt nooit... Waarom zou ik dan extra kosten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BGFG schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:36:
Dat klopt niet. Ik heb net als @Gupper nu heeft een 1x35A aansluiting. Eneco laadpaal, door hen gelimiteerd op 28A en laadt daardoor met max 6,4 kW. In jouw voorbeeld duurt het laden dus ca 6,5 uur en geen 12 uur...
Op 1 fase kan je natuurlijk sneller laden dan met 16A, maar dat kan met een 3 fasen laadpaal ook.

Je laadpaal moet dat dan wel aankunnen. Als je een 11 kW laadpaal aansluit op 1 fase ipv 3 dan kan dat niet. Maar je hebt natuurlijk gelijk: je kan een variant nemen die meer dan 16A kan hebben en dan kan je dus sneller laden.

Het kan ook nog aan de auto liggen, trouwens. Mijn laadpaal is 32A, maar de auto gaat niet sneller dan 29A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
JeroenE schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:44:
[...]
Op 1 fase kan je natuurlijk sneller laden dan met 16A, maar dat kan met een 3 fasen laadpaal ook.

Je laadpaal moet dat dan wel aankunnen. Als je een 11 kW laadpaal aansluit op 1 fase ipv 3 dan kan dat niet. Maar je hebt natuurlijk gelijk: je kan een variant nemen die meer dan 16A kan hebben en dan kan je dus sneller laden.

Het kan ook nog aan de auto liggen, trouwens. Mijn laadpaal is 32A, maar de auto gaat niet sneller dan 29A.
Klopt. Ik heb trouwens een 3 fasen 32 A laadpaal, die nu maar op 1 fase is aangesloten. Men heeft mij verteld dat ik zo volledig op de toekomst ben voorbereid, maar voor nu is het bij mij in ieder geval dikke prima en ik hoef mijn meterkast niet te laten ombouwen naar 3F, de meerprijs hiervan ga ik nooit en never terug”verdienen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:41
Gupper schreef op zondag 21 februari 2021 @ 00:46:
Even wat input gevraagd om een juiste keuze te maken

Ik sta op het punt om een EV te kopen en daar hoort natuurlijk een laadpaal bij. De EV zal een accu hebben van 77KW (goed voor een wltp van 500+ KM) welke max AC kan laden et 11KW
Misschien hoort er een laadpaal bij, maar als ik je goed begrijp rijd je over het algemeen niet meer dan 200km/d. Dan heb je helemaal geen laadpaal nodig al is het misschien wel makkelijk.
Met een buitenstopcontact en een granny op 16A laad je er overnight makkelijk 200km bij.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:47
Ik sta op het punt 24 zonnepanelen van elk 330 Wp te nemen. De stroom van de parallelle omvormers zullen via 2 PV verdelers (bestaande bekabeling van de separate groepen voor wasmachine en wasdroger) in de 2 separate fasen van de 3x25A meterkast uitkomen.

Nu heb ik begrepen, dat stroomverbruikers alleen stroom kunnen gebruiken die in dezelfde fase zitten. In de nabije toekomst wil ik een EV 3 fase kunnen opladen. Door salderen maakt het nu nog niet uit wanneer en via welke fase er wordt opgeladen. Ik wil een toekomstgericht systeem aanschaffen, waarbij op termijn dus niet meer gesaldeerd kan worden. Hoe kan in de toekomst een 3 fase EV lader nu zo veel mogelijk gebruik maken van de zelf opgewekte zonne-energie in een zo kort mogelijke tijd tegen zo laag mogelijke kosten?

Opmerking: ik kook op inductie en heb een airco voor de warme dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-10 14:18
BGFG schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:24:
[...]

77 kW batterij. Wat een rol speelt is dat ik geen eigen oprit heb. Ik vind het wel OK om bijvoorbeeld tussen middernacht en 7 uur 's ochtends te laden met een kabel over de stoep (uiteraard met een nette kabelbrug), maar wil de dat niet lange tijd overdag en in de avond doen als er veel mensen langslopen. NB deze oplossing wordt momenteel kennelijk wel gedoogd in de gemeente waar ik woon.

Verder rijden we vaak lange ritten en dan scheelt het veel tijd onderweg als we vol kunnen vertrekken. Dus even een paar uur bijladen de nacht voor vertrek zou fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
daemonix schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:20:
[...]

Voor ons is dat België. :) Maar het is toch al 01/01/2021 geweest?
Typo foutje: 01/01/2022.
Kan zijn dat dit voor jullie België is maar we leven hier in een federale staat met drie officiële talen en vier gewesten met deels een eigen wetgeving. De stupide regeling waar men het over had wordt dus voorlopig maar in één gewest van toepassing.

Velen denken hier ook dat alle Nederlanders Hollanders zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49

paQ

Nou. Bomen bos....

Situatie:
Phev 9kW
3 fase aansluiting, afstand auto tot meterkast, ca 21m.

Ik wil iets met teller in de paal, want laden is zakelijk.
Of: ik trek 5x6mm en sluit een 2e handsje van marktplaats aan voor 75 euro, met een tellertje in de meterkast. En als er ooit eens een auto met grotere batterij zou komen, dan kan ik opschalen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-08 10:57
@JeroenE
Thanks. Het is inderdaad de vraag of ik echt die 11KW nodig heb. Voor zover ik het nu in kan schatten niet. De kosten van een ombouw naar een 3 fase ga ik er dan ook voorlopig niet uithalen.

@Prein2 Inderdaad een Enyaq... hopelijk komen ze snel beschikbaar. De kosten van 1050 voor een complete ombouw naar 3 fase wegen voor nu nog niet op tegen het 30% sneller laden. Mocht het echt nodig zijn om sneller te laden kan ik hem altijd een nachtje aan een publieke paal hangen (1 vlakbij)

@eltron Helaas zit er geen laadpaal bij. Nartuurlijk kan de dealer deze wel verzorgen maar dan krijg je waarschijnlijk een Alfen met een sticker er op. (INC abo) Dan gaat mijn voorkeur uit naar een eigen paal.

Over de optie met de granny heb ik ook zitten denken. Je wil als je een dag meer rijd wel de mogelijkheid hebben om toch voldoende bij te laden.

======

Ik denk dat ik er redelijk uit ben. Denk dat ik het op een 1 fase houd met een afzekering op 28A of 32A. Dan zal ik 7,4KW of 6,4KW kunnen laden. Dat betekend dat ik in 10 of 12 uur van 0 naar 100% kan laden. Dat is ruim voldoende. Mocht het om wat voor reden toch nodig zijn dat ik meer voeding nodig heb dan word het een keer stoppen onderweg bij een DC lader. Wanneer ik 4 keer per jaar bij een DC lader iets bij moet laden is dat te overzien.

Wel zal het nog even tijd kosten uit te zoeken hoe de meest ideale configuratie zal zijn.

Heeft er trouwens iemand een recente ervaring met de lever/plaats tijd van een Zappi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Amersfoort schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:35:
Nu heb ik begrepen, dat stroomverbruikers alleen stroom kunnen gebruiken die in dezelfde fase zitten.
Klopt.
Door salderen maakt het nu nog niet uit wanneer en via welke fase er wordt opgeladen. Ik wil een toekomstgericht systeem aanschaffen, waarbij op termijn dus niet meer gesaldeerd kan worden.
In de toekomst maakt dat ook niet uit omdat de meter zelf intern saldeert. Dus als je op fase 1 4kW gebruikt en op fase 2 3 kW terug levert zal de meter 1 kW verbruik noteren. Idem dito als je op fase 1 4 kW verbruikt en op fase 2 en 3 3 kW terug levert dan is je teruglevering dus 2 kW.

Dat is geen regeling die op de planning staat om afgeschaft te worden. Wat ze (misschien, want een volgend kabinet gaat er weer naar kijken) wel gaan doen is wat je daadwerkelijk hebt terug geleverdsteeds minder mag salderen met je eigen verbruik op andere momenten. Dus nu is het zo dat als je vandaag 20 kWh opwekt en vorige weel 20 kWh verbruikt je dit tegen elkaar mag wegstrepen.

Daar kan je natuurlijk ook last van krijgen als je overdag terug levert en 's avonds pas gaat laden. Maar daar kan geen enkele laadpaal bij helpen omdat je nu eenmaal niet thuis kan laden als je auto naast kantoor staat.
9 kWh in je accu, neem ik aan? Of heb jij een PHEV met 9kW lader?
Of: ik trek 5x6mm en sluit een 2e handsje van marktplaats aan voor 75 euro, met een tellertje in de meterkast. En als er ooit eens een auto met grotere batterij zou komen, dan kan ik opschalen?
Ja, dat is het makkelijkste en later kan je altijd nog zien. Als je toch gaat graven, leg er dan ook gelijk 2 UTP kabels naast zodat je tzt nog iets kan doen met loadbalancing of aansluiten op een netwerk zonder dat het gelijk draadloos moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
@Gupper

Ook rekening houden blijkbaar met de interne lader van je wagen.
Bij mijn E-corsa zit een 11KW 3ph lader, maar als ik deze enkel monofasig ga laden, zal ik dus maximaal kunnen laden met 3,7kW.

Zelf denk ik ook aan de zappi en voorlopig de 1fase huisaansluiting behouden.
Jaartje afzien hoe alles kwa verbruik gaat reageren... dan kan ik nog eventueel 2KW aan panelen bijplaatsen gezien er een beperking is tot max 5kW aan inverter vermogen op een 1 fasige aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik zoek me suf, maar het zal vast ergens een keer vermeld zijn...

In de openingspost staat:
Een 'gemanaged' laadpunt kost een paar euro per maand. In ruil daarvoor krijg je een vermelding in de laadpunten databases, inkomsten uit laadsessies van gasten met een laadpas, remote beheer van het laadpunt, online omgeving die allerlei metingen van jouw en je gastverbruik weergeeft en allerlei andere statistiek.
Het lijkt me een gebruikelijke vraag, maar ik kan het niet vinden. Werkt dat "gastverbruik" ook met een zakelijke laadpas? Ik ben van plan om een laadpaal en flink wat zonnepanelen aan te schaffen. Ik weet nog niet wat panelen kunnen betekenen voor het laden van je auto, maar als je laadt met de panelen zou je ook nog geld kunnen verdienen door je werkgever te laten betalen voor "jouw" zonne-energie. Zie ik het zo correct en werkt dat ook zo? Of is een laadpaal thuis per definitie niet geschikt voor zakelijk laden tenzij een je meter op de aparte laadpaal groep zet en die stroom 1:1 doorberekent naar je werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Yordi- Het betalen voor gastgebruik werkt met elke laadpas, of die nu privé of zakelijk is. Nouja, alle is misschien overdreven. Degene bij wie jij het abonnement heeft moet ook een roaming overeenkomst hebben met de uitgever van de laadpas. Voor alle Nederlandse zal dat ongetwijfeld zo zijn, maar je hebt natuurlijk kans dat die Italiaanse laadpas net niet werkt.

Nu maakt het meestal nog niet uit of je de kWh's van het net haalt of vanuit je zonnepanelen. Immers je opwek wordt toch gesaldeerd met je eigen verbruik. Het maakt dan niet uit of die kWh in je auto is gegaan (of de auto van iemand anders) of om die appeltaart te bakken.

Als je in de toekomst niet meer mag salderen kan het natuurlijk wel gunstiger zijn omdat bij het laden van een EV je daar (ik noem maar wat bedragen) 25 cent voor krijgt terwijl wanneer je het terug levert je maar 5 cent ontvangt van je energieleverancier. Dat scheelt dan mooi 20 cent in opbrengst. Maar dat is dan natuurlijk alleen zo als er geladen wordt op het moment dat de zon schijnt en je op dat moment een overschot produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
paQ schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:49:
Nou. Bomen bos....

Situatie:
Phev 9kW
3 fase aansluiting, afstand auto tot meterkast, ca 21m.

Ik wil iets met teller in de paal, want laden is zakelijk.
9kW, dan zou ik lekker met de granny laden. De 5x6mm2 zou ik ook doen op een eigen groep met eigen meter en dan gewoon aan een schuko. De lader komt dan wel als dat van toepassing is voor de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupper
grindal81 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:00:
@Gupper

Ook rekening houden blijkbaar met de interne lader van je wagen.
Bij mijn E-corsa zit een 11KW 3ph lader, maar als ik deze enkel monofasig ga laden, zal ik dus maximaal kunnen laden met 3,7kW.

Zelf denk ik ook aan de zappi en voorlopig de 1fase huisaansluiting behouden.
Jaartje afzien hoe alles kwa verbruik gaat reageren... dan kan ik nog eventueel 2KW aan panelen bijplaatsen gezien er een beperking is tot max 5kW aan inverter vermogen op een 1 fasige aansluiting.
Ik neem aan dat je dan 1 fase 16A laat. Dan kom je inderdaad op 3.7KW uit.

Ik wil gaan laden over een dubbele groep (vergelijkbaar aan een kookplaat groep) 2x 16A. Deze stuur ik dan via loadbalancing aan zodat overdag bij gebruik minder snel laad en snachts via MAX 7,4
https://ev-database.nl/auto/1192/Opel-Corsa-e
https://ev-database.nl/auto/1280/Skoda-Enyaq-iV-80

Ik zelf heb 18 x 250 watt panelen op een 4000 omvormer. Dit op advies van leverancier aangezien mijn panelen op 2 kanten van de woning liggen (zuid en west) een omvormer van 4500 was toen beduidend duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Gupper schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:58:
[...]

Ik wil gaan laden over een dubbele groep (vergelijkbaar aan een kookplaat groep) 2x 16A. Deze stuur ik dan via loadbalancing aan zodat overdag bij gebruik minder snel laad en snachts via MAX 7,4

Ik zelf heb 18 x 250 watt panelen op een 4000 omvormer. Dit op advies van leverancier aangezien mijn panelen op 2 kanten van de woning liggen (zuid en west) een omvormer van 4500 was toen beduidend duurder.
Een 3 fase corsa kan volgens mij of 3,7 of 11 kW laden. Maar volgens mij geen 7,4kW. Ik heb hem nog nooit sneller zien laden dan 3,7 op 1 fase, ook niet op 7,4kW paal bij de Lidl. Of je moet een 1 fase corsa hebben.
eltron schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:05:
[...]

Misschien hoort er een laadpaal bij, maar als ik je goed begrijp rijd je over het algemeen niet meer dan 200km/d. Dan heb je helemaal geen laadpaal nodig al is het misschien wel makkelijk.
Met een buitenstopcontact en een granny op 16A laad je er overnight makkelijk 200km bij.
De Enyaq heeft standaard geen Granny volgens mij. Dus dan moet je en een Granny kopen en zeker als je op 16A wil laden, eigenlijk een stopcontact op een eigen groep aansluiten. Ik zou geen 16A gedurende 10 uur willen doen over een stop contact in de garage. Dan kan je net zo goed een simpel laadpunt ophangen.

De Corsa die hij laat zien heeft maar standaard een 8A granny erbij. Dus in 10 uur heb je 18kWh erin, dat is net 100km. Zou voor ons niet uitkomen.

[ Voor 33% gewijzigd door Ophidian op 21-02-2021 17:47 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
Gupper schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:58:
[...]

Load balancing? 2x 16A laden ? hoe krijg je dat voor mekaar ?
Welke laadpaal kan daar mee overweg ?
ik ga er van uit.
N + L1 => voor monofasig net
N + L1 + L2 +L3 voor 3fasig...

7,4kw laden (als voorbeeld bij de E-corsa), dan moet je dit speciaal aanvragen.
De huidige worden standaard enkel nog met 3-fase lader geleverd.
De oudere modellen 2019-2020 kon je nog blijkbaar kiezen tussen 1 of 3 fasig.

[ Voor 14% gewijzigd door grindal81 op 21-02-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ophidian schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:43:
De Enyaq heeft standaard geen Granny volgens mij. Dus dan moet je en een Granny kopen en zeker als je op 16A wil laden, eigenlijk een stopcontact op een eigen groep aansluiten. Ik zou geen 16A gedurende 10 uur willen doen over een stop contact in de garage. Dan kan je net zo goed een simpel laadpunt ophangen.

De Corsa die hij laat zien heeft maar standaard een 8A granny erbij. Dus in 10 uur heb je 18kWh erin, dat is net 100km. Zou voor ons niet uitkomen.
Enyaq zonder granny?
Beetje vreemd wel eigenlijk. Als ik naar mijn praktijk kijk gebruik ik de granny veel vaker dan de type 2 kabel die er ook bij zat.
Heb zelfs gekozen voor een wat zwaardere versie (3x32A) al kun je dat nauwelijks een granny meer noemen (max 22kW, de meeste auto's kunnen dat niet eens aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
JeroenE schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:41:
@Yordi- Het betalen voor gastgebruik werkt met elke laadpas, of die nu privé of zakelijk is. Nouja, alle is misschien overdreven. Degene bij wie jij het abonnement heeft moet ook een roaming overeenkomst hebben met de uitgever van de laadpas. Voor alle Nederlandse zal dat ongetwijfeld zo zijn, maar je hebt natuurlijk kans dat die Italiaanse laadpas net niet werkt.

Nu maakt het meestal nog niet uit of je de kWh's van het net haalt of vanuit je zonnepanelen. Immers je opwek wordt toch gesaldeerd met je eigen verbruik. Het maakt dan niet uit of die kWh in je auto is gegaan (of de auto van iemand anders) of om die appeltaart te bakken.

Als je in de toekomst niet meer mag salderen kan het natuurlijk wel gunstiger zijn omdat bij het laden van een EV je daar (ik noem maar wat bedragen) 25 cent voor krijgt terwijl wanneer je het terug levert je maar 5 cent ontvangt van je energieleverancier. Dat scheelt dan mooi 20 cent in opbrengst. Maar dat is dan natuurlijk alleen zo als er geladen wordt op het moment dat de zon schijnt en je op dat moment een overschot produceert.
Dank! Duidelijk. Eens opzoeken wat het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

InterCC schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:57:
[...]

9kW, dan zou ik lekker met de granny laden. De 5x6mm2 zou ik ook doen op een eigen groep met eigen meter en dan gewoon aan een schuko. De lader komt dan wel als dat van toepassing is voor de auto.
Ook nog aan zitten denken, maar heb liever iets met een vaste kabel. Dan hoef ik ook niet bang te zijn dat het ding gejat wordt.

Mag een 5x6 zo los op een plafond? Of moet dat verplicht in pijp?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 21-02-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-10 15:19
@paQ De laad kabel zit gewoon vast in de auto tijdens het laden, ook bij een granny. Hoe denk je dat die dan gejat zou worden?

[ Voor 23% gewijzigd door Isheara op 21-02-2021 20:05 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Isheara schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:04:
@paQ De laad kabel zit gewoon vast in de auto tijdens het laden, ook bij een granny. Hoe denk je dat die dan gejat zou worden?
Als ik weg rijd en ik de granny niet ga oprollen en opbergen ;)
gejat van de oprit dus

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 21-02-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
@paQ een vaste kabel om een afstand van 21m te overbruggen? Hoe stel je je dat dan voor?

Een laadpaal voor een PHEV lijkt me schromelijk overdreven, maar het is jouw geld...ik zou een 4x6mm kabel trekken naar een afsluitbaar kastje (formaat brievenbus), waar de granny in komt, en alleen een stukje laad kabel uitsteekt voor naar je auto.

Er zijn wel wat voorbeelden geplaatst hier op het forum.

[ Voor 63% gewijzigd door Isheara op 21-02-2021 21:05 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Isheara schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:01:
@paQ een vaste kabel om een afstand van 21m te overbruggen? Hoe stel je je dat dan voor?

Een laadpaal voor een PHEV lijkt me schromelijk overdreven, maar het is jouw geld...ik zou een 4x6mm kabel trekken naar een afsluitbaar kastje (formaat brievenbus), waar de granny in komt, en alleen een stukje laad kabel uitsteekt voor naar je auto.

Er zijn wel wat voorbeelden geplaatst hier op het forum.
Nee, die 21 meter is van meterkast naar het stukje oprit waar ik een laadpaal wil hangen.
Ik wil weten of die al complete kabel zo door het plafond mag.
Dan daar een laadpaal monteren met vaste laadkabel eraan.

En komt er een keer een grote mensen elektrische auto, dan hoef ik enkel nog de laadpaal te vervangen.

Ik kan best via shuko op de granny laden hoor, maar het lijkt me zo'n gedoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Wat is volgens jou dan nu al de meerwaarde van het aanschaffen van een laadpaal terwijl je nog niet eens weet hoe die EV er straks uit gaat zien, en welke voorzieningen je in de paal wilt (bv RFID lezer/PV etc).

Lijkt me nu een lastige keuze om dat nu al allemaal te beslissen. Bovendien scheelt een granny je tussen de €800 en de €1000. Je kunt eerst de kabel trekken (liefst gelijk een dubbele: 1x Schuko en 1x tbv toekomstige laadpaal). Een extra WCD is altijd handig, ook voor bv aansluiten hogedruk reiniger of extra EV, en deze WCD afmonteren op aparte groep in meterkast.

[ Voor 4% gewijzigd door Isheara op 21-02-2021 21:22 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Isheara schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:21:
Wat is volgens jou dan nu al de meerwaarde van het aanschaffen van een laadpaal terwijl je nog niet eens weet hoe die EV er straks uit gaat zien, en welke voorzieningen je in de paal wilt (bv RFID lezer/PV etc).

Lijkt me nu een lastige keuze om dat nu al allemaal te beslissen. Bovendien scheelt een granny je tussen de €800 en de €1000. Je kunt eerst de kabel trekken (liefst gelijk een dubbele: 1x Schuko en 1x tbv toekomstige laadpaal). Een extra WCD is altijd handig, ook voor bv aansluiten hogedruk reiniger of extra EV.
eens
Daar ging het me dan ook met name voor nu om.
Zometeen is alle gesloopt en ligt alles open, dus ik zou gek zijn als ik nu niet de voorbereidingen zou treffen ervoor.

De meerwaarde nu voor een paal zit hem dus in, zoals ik al aangaf, dat ik de oprit op rij, de stekker van de muur pak en hem inprik. Staat zat 3,5 spul op marktplaats. (of bva)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gupper
grindal81 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:15:
[...]

Load balancing? 2x 16A laden ? hoe krijg je dat voor mekaar ?
Welke laadpaal kan daar mee overweg ?
ik ga er van uit.
N + L1 => voor monofasig net
N + L1 + L2 +L3 voor 3fasig...

7,4kw laden (als voorbeeld bij de E-corsa), dan moet je dit speciaal aanvragen.
De huidige worden standaard enkel nog met 3-fase lader geleverd.
De oudere modellen 2019-2020 kon je nog blijkbaar kiezen tussen 1 of 3 fasig.
Volgens mij word ik verkeerd begrepen :)
Wat ik bedoel met 2 x16 is 1 automaat van 32A en deze aansluiting gebruiken voor de laadpaal.

Edit: Dit op een 1 fase 35A aansluiting

[ Voor 3% gewijzigd door Gupper op 21-02-2021 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
paQ schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:23:
[...]

eens
Daar ging het me dan ook met name voor nu om.
Zometeen is alle gesloopt en ligt alles open, dus ik zou gek zijn als ik nu niet de voorbereidingen zou treffen ervoor.

De meerwaarde nu voor een paal zit hem dus in, zoals ik al aangaf, dat ik de oprit op rij, de stekker van de muur pak en hem inprik. Staat zat 3,5 spul op marktplaats. (of bva)
Vandaar mijn suggestie om een WCD te maken in een afsluitbare kast waar je laad kabel van je granny doorheen komt...dan heb je exact wat je wilt.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
eltron schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:35:
Heb zelfs gekozen voor een wat zwaardere versie (3x32A) al kun je dat nauwelijks een granny meer noemen (max 22kW, de meeste auto's kunnen dat niet eens aan).
Een granny charger wordt zo genoemd omdat hij "langzaam" is en omdat je die kan gebruiken om je auto op te laden als je bij oma op bezoek bent. Nu ben jij vast iemand die een oma heeft met een 3 fasen 32A CEE stopcontact in de schuur, maar de meeste oma's hebben dat niet.
Ik zou die uitvoering van jou eerder mobiele laadpaal noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
JeroenE schreef op maandag 22 februari 2021 @ 06:44:
[...]
Een granny charger wordt zo genoemd omdat hij "langzaam" is en omdat je die kan gebruiken om je auto op te laden als je bij oma op bezoek bent. Nu ben jij vast iemand die een oma heeft met een 3 fasen 32A CEE stopcontact in de schuur, maar de meeste oma's hebben dat niet.
Ik ben wel benieuwd op wat voor wcd dit wordt aangesloten >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
BGFG schreef op maandag 22 februari 2021 @ 07:59:
Ik ben wel benieuwd op wat voor wcd dit wordt aangesloten >:)
Iets als deze. Dat zijn verder geen hele speciale stopcontacten; al kom je de 16A uitvoering vaker tegen dan de 32A uitvoering, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Gupper schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:26:
[...]

Volgens mij word ik verkeerd begrepen :)
Wat ik bedoel met 2 x16 is 1 automaat van 32A en deze aansluiting gebruiken voor de laadpaal.

Edit: Dit op een 1 fase 35A aansluiting
Als het echt 1 automaat is en dus GEEN kookgroep dan zou het kunnen al mag het officieel wegens de selectiviteit niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-10 19:56
Voor een nieuwbouwwoning zijn we van plan om een loze leiding naar een plek op de gevel te laten leggen voor een laadpunt in de toekomst, is het verstandig om een 2e loze leiding te laten leggen voor een UTP/P1 poort kabel of kan dat met moderne/toekomstige laadpunten ook via bv wifi?

[ Voor 3% gewijzigd door TorpedoX_88 op 22-02-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupper
One-eye864 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:37:
[...]
Als het echt 1 automaat is en dus GEEN kookgroep dan zou het kunnen al mag het officieel wegens de selectiviteit niet
Snap nu wat er bedoeld word :) het kwartje landen doormiddel van de volgende site: (http://www.nuzon.nl/installatie/aansluiting) Misschien ook een tip voor de beginner zoals ik 8)7

als ik het goed begrijp kan ik met een 1 fase 35A aansluiting max een 25A automaat/groep hebben welke 5750W kan leveren. dus laden met 5.7 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
TorpedoX_88 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:00:
Voor een nieuwbouwwoning zijn we van plan om een loze leiding naar een plek op de gevel te laten leggen voor een laadpunt in de toekomst, is het verstandig om een 2e loze leiding te laten leggen voor een UTP/P1 poort kabel of kan dat met moderne/toekomstige laadpunten ook via bv wifi?
Verstandig. Misschien zelfs overwegen om 2 loze leidingen te leggen voor 2 laadpunten? ;)

En het is ook verstandig om een mogelijkheid voor utp te leggen, lang niet alles kan en werkt draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Nu online
Gupper schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:05:
[...]

Snap nu wat er bedoeld word :) het kwartje landen doormiddel van de volgende site: (http://www.nuzon.nl/installatie/aansluiting) Misschien ook een tip voor de beginner zoals ik 8)7

als ik het goed begrijp kan ik met een 1 fase 35A aansluiting max een 25A automaat/groep hebben welke 5750W kan leveren. dus laden met 5.7 KWh
Klopt! In principe kan een 32A automaat ook, het mag alleen officieel niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
daemonix schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Verstandig. Misschien zelfs overwegen om 2 loze leidingen te leggen voor 2 laadpunten? ;)

En het is ook verstandig om een mogelijkheid voor utp te leggen, lang niet alles kan en werkt draadloos.
Zit wat in haha, daarom is 2 denk ik een goed compromis voor eerst 1 laadpunt + UTP met de mogelijkheid voor 2 laadpunten + wifi later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-10 16:19
[...]

Bijna goed. Alleen die 5,7 kWh moet zijn 5,7 kW.
Veel gemaakte fout.
kWh is een hoeveelheid energie.
kW is vermogen of wel een hoeveelheid energie per tijdseenheid
1 kW= 1 kJ/sec en 1 kWh is 1kW*1uur (hour) = 1kJ/sec * 3.600 sec= 3,6 MJ

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
TorpedoX_88 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:00:
Dat kan nooit kwaad. Ik zou gewoon best wat extra leidingen laten leggen of zelfs een buis waarin je later leidingen kan drukken. Bijvoorbeeld ook van meterkast naar zolder (omvormers, extra aansluitingen, whatever). Het kan nooit kwaad en enkel extra gemak opleveren. En voor die € 1 kostprijs per 2m buis zou ik geen seconde nadenken over een extra buis. Altijd doen. :)

Let wel op het soort buis! Voor krachtstroom bijvoorbeeld 3/4 laten leggen ipv 5/8 (door 5/8 mag geen 5x2,5mm2). Voor UTP volstaat 5/8 natuurlijk wel.

[ Voor 8% gewijzigd door InterCC op 22-02-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
InterCC schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:34:
[...]

Dat kan nooit kwaad. Ik zou gewoon best wat extra leidingen laten leggen of zelfs een buis waarin je later leidingen kan drukken. Bijvoorbeeld ook van meterkast naar zolder (omvormers, extra aansluitingen, whatever). Het kan nooit kwaad en enkel extra gemak opleveren. En voor die € 1 kostprijs per 2m buis zou ik geen seconde nadenken over een extra buis. Altijd doen. :)

Let wel op het soort buis! Voor krachtstroom bijvoorbeeld 3/4 laten leggen ipv 5/8 (door 5/8 mag geen 5x2,5mm2). Voor UTP volstaat 5/8 natuurlijk wel.
Het is projectbouw dus je betaald wel een flink stuk meer dan de kostprijs (170 euro per loze leiding), maar dan nog is het ideaal en dus lopen er inderdaad ook 2 naar de woonkamer, 1e verdieping en zolder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
TorpedoX_88 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:25:
[...]

Het is projectbouw dus je betaald wel een flink stuk meer dan de kostprijs (170 euro per loze leiding), maar dan nog is het ideaal en dus lopen er inderdaad ook 2 naar de woonkamer, 1e verdieping en zolder :)
2 maar? Ik heb er tenminste 2 per kamer aan laten leggen. :P Plus op iedere verdieping (en in de voormalig garage, nu werkkamer) een leiding in het plafond voor de wireless access points. Plus elektra aan de buitenkant bij de ramen voor bediening van de zonwering. ;) Huis wordt nog gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
daemonix schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:46:
[...]

2 maar? Ik heb er tenminste 2 per kamer aan laten leggen. :P Plus op iedere verdieping (en in de voormalig garage, nu werkkamer) een leiding in het plafond voor de wireless access points. Plus elektra aan de buitenkant bij de ramen voor bediening van de zonwering. ;) Huis wordt nog gebouwd.
Dat is mij allemaal wat te gortig haha maar er valt voor alles wel wat te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
paQ schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:57:
[...]
Ook nog aan zitten denken, maar heb liever iets met een vaste kabel. Dan hoef ik ook niet bang te zijn dat het ding gejat wordt.
Daar zijn ook wel weer oplossingen voor, bijvoorbeeld door de granny (controlbox) in een afsluitbare houder te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
JeroenE schreef op maandag 22 februari 2021 @ 06:44:
[...]
Nee mijn oma leeft niet meer en woonde dicht genoeg bij om daar niet te hoeven laden.
Maar kom wel regelmatig bij bedrijven zonder laadpaal maar wel CEE 3F en dat tikt toch lekker door als je daar een paar uurtjes aan kunt hangen.
en je hebt gelijk dat het meer een mobiele laadpaal is. De auto herkent hem ook als zodanig (ik heb twee instellingen voor AC lader, de ene gaat over een stationaire AC lader dus laadpaal en de ander over een mobiele dus granny, hij herkent mijn mobiele lader als een stationaire lader terwijl ik hem wel deglijk overal mee naar toe sleep).

[ Voor 19% gewijzigd door eltron op 22-02-2021 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
Ophidian schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:49:
@eltron De corsa kent nog geen max lading, dat zou dit jaar moeten uitkomen. Kalenderfunctie heeft ie niet.

Je kan inderdaad per laadbeurt zien, maar dan moet je alles gaan bijhouden. Lijkt mij niet heel handig.
Heb je enig idee of de E-corsa automatisch update's ontvangt ? of enkel bij een service onderhoud in je garage ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Met loadbalancing kun je prima naar 32A zodat je 1F 7,4 kW kunt doen. Zal overdag vaak niet haalbaar zijn als je wat stroomverbruikers aan hebt staan, maar 'snachts prima haalbaar.
En mocht je nog zonnepanelen hebben dan heb je overdag ook wat meer marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
grindal81 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:07:
[...]

Heb je enig idee of de E-corsa automatisch update's ontvangt ? of enkel bij een service onderhoud in je garage ?
Update van wat precies? Updates van kaarten of navigatiesysteem kan je zelf doen. Updates van de nieuwe software gebeurt bij het onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
eltron schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:02:
en je hebt gelijk dat het meer een mobiele laadpaal is. De auto herkent hem ook als zodanig (ik heb twee instellingen voor AC lader, de ene gaat over een stationaire AC lader dus laadpaal en de ander over een mobiele dus granny, hij herkent mijn mobiele lader als een stationaire lader terwijl ik hem wel deglijk overal mee naar toe sleep).
Een granny charger is ook een mobiele laadpaal, enkel eentje waar je niet zo snel mee kan laden. Ik vind het wel verrassend dat jouw auto onderscheid weet te maken. In het protocol zit dit namelijk niet. Wellicht kijkt je auto naar 1 of 3 fasen? Of zit er iets speciaals in de uitwisseling tussen de granny charger die bij de auto hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

eltron schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:02:
[...]
De auto herkent hem ook als zodanig (ik heb twee instellingen voor AC lader, de ene gaat over een stationaire AC lader dus laadpaal en de ander over een mobiele dus granny, hij herkent mijn mobiele lader als een stationaire lader terwijl ik hem wel deglijk overal mee naar toe sleep).
Er kan geen sprake zijn van ‘herkennen’ van een AC-laadpaal. Er zijn maar twee soorten laden te onderscheiden: DC (=snellader) en AC (1- of 3-fase). Het gaat altijd via een ‘laadpaal’, of die nou vast of mobiel is. Beide (vaste of mobiele AC-lader) werken technisch gezien hetzelfde. Direct aan een gewoon stopcontact laden kan niet omdat er dan geen controlesignaal is dat de laadstroom stuurt.

Het is me daarom niet duidelijk wat je bedoelt met ‘twee instellingen voor AC laden’ bedoelt.

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 23-02-2021 08:38 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupper
eltron schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:10:
[...]

Met loadbalancing kun je prima naar 32A zodat je 1F 7,4 kW kunt doen. Zal overdag vaak niet haalbaar zijn als je wat stroomverbruikers aan hebt staan, maar 'snachts prima haalbaar.
En mocht je nog zonnepanelen hebben dan heb je overdag ook wat meer marge.
Ja, Dat had ik ook in gedachten echter werd dat hier afgeraden IVM selectiviteit. Ook wil ik het wel veilig hebben :) Met loadbalancing is het redelijk veilig maar toch.

Na wat gerekend te hebben is het niet nodig om met de huidige batterijcapaciteit (77KW) om persee zo snel te laden. Wanneer ik in 8 uur uur 40 KW kan laden (+200KM) voorzie ik geen problemen aangezien ik dat niet dagelijks verrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Gupper schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:09:
[...]

Ja, Dat had ik ook in gedachten echter werd dat hier afgeraden IVM selectiviteit. Ook wil ik het wel veilig hebben :) Met loadbalancing is het redelijk veilig maar toch.

Na wat gerekend te hebben is het niet nodig om met de huidige batterijcapaciteit (77KW) om persee zo snel te laden. Wanneer ik in 8 uur uur 40 KW kan laden (+200KM) voorzie ik geen problemen aangezien ik dat niet dagelijks verrijd.
Ik heb het exact zo. 1 fase 40A huisaansluiting en de auto met load balancing die op 32A kan laden. Mocht onverhoopt de hoofdschakelaar toch overbelast raken dan kan ik die zelf omzetten. Dat scheelt ook, maar in de praktijk kom ik eigenlijk niet zomaar boven die 40A en compenseert load balancing eventueel oververbruik. Daarnaast heb ik 24 zonnepanelen, dus overdag is er behoorlijk wat extra te verbruiken, maar ook tijdens de donkere winterdagen is er geen probleem geweest.

Overigens ben ik gegaan voor wel max. kunnen laden voor de 'als het nodig is'. In 95% van de gevallen (of meer) zou ik met een granny prima uitkomen, maar nu laad ik wanneer ik wil en als ik in het ergste geval twee dagen met veel verbruik achter elkaar heb dan kan ik ook gewoon op de oprit laden. Dat gemak vond ik het wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Gupper schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:09:
Ik doe het zo al 2 jaar zonder enig probleem en zonder uitval van de hoofdzekering (1F x 40A).
Alfen 32A laadpaal (met mogelijkheid tot loadbalancen op digitale meter maar nog niet aangesloten op digitale meter).
32A laden doe ik alleen hoogst uitzonderlijk en dan tussen 22:00 en 06:00 uur (geen andere verbruikers).
Meestal laden aan 3.9 kW door de dag (heb zonnepanelen met overproduktie).

En alles is hier 100% op elektriciteit (incl. CV en SWW). Nog nooit is er één automaat uitgegaan (nochtans is het een nieuwe elektro installatie (2013-2020) die in 2020 volledig gekeurd werd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:34:
[...]

Er kan geen sprake zijn van ‘herkennen’ van een AC-laadpaal. Er zijn maar twee soorten laden te onderscheiden: DC (=snellader) en AC (1- of 3-fase). Het gaat altijd via een ‘laadpaal’, of die nou vast of mobiel is. Beide (vaste of mobiele AC-lader) werken technisch gezien hetzelfde. Direct aan een gewoon stopcontact laden kan niet omdat er dan geen controlesignaal is dat de laadstroom stuurt.

Het is me daarom niet duidelijk wat je bedoelt met ‘twee instellingen voor AC laden’ bedoelt.
Kijk maar eens in je laad instellingen (e-Niro) daar wordt onderscheid gemaakt tussen de instellingen mobiel AC en stationair AC en je kunt daarbij instellen of je met minimale of maximale capaciteit wilt laden of iets daartussenin.
De granny die bij de auto wordt geleverd wordt door de auto gekoppeld aan de instellingen voor mobiel, de vaste laadpaal koppelt hij aan stationair en de wat zwaardere granny die ik heb koppelt de auto aan de instellingen voor de stationaire AC lader. Ik noem dat herkennen, maar je mag van mij best een andere term gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
JeroenE schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 05:01:
[...]
Een granny charger is ook een mobiele laadpaal, enkel eentje waar je niet zo snel mee kan laden. Ik vind het wel verrassend dat jouw auto onderscheid weet te maken. In het protocol zit dit namelijk niet. Wellicht kijkt je auto naar 1 of 3 fasen? Of zit er iets speciaals in de uitwisseling tussen de granny charger die bij de auto hoort?
Dat zou kunnen. Wellicht "herkent" hij de granny die bij de auto hoort als een mobiele oplossing en al het andere als stationaire laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:34:
Beide (vaste of mobiele AC-lader) werken technisch gezien hetzelfde.
Het standaard protocol wel, maar er kan natuurlijk best (ook) een afwijkend protocol worden gebruikt. Tesla heeft (had?) iets soortgelijks. Aan Tesla SuperCharger kan je een gewone EV niet laden, ook al zit (zat?) er dezelfde stekker aan die wel in je auto past.

Er zijn ook van die Tesla "destination charger" laadpalen waar je alleen een Tesla kan laden en geen andere EVs. Het is iets met een rood en wit bordje (en de jumper ergens in die laadpaal).

Het kan ook nog iets simpels zijn als een RF signaal uit de granny charger (ongeveer zoals de auto je sleutel herkent) , of een klein magneetje in de laadstekker etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Nu online
JeroenE schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:31:
[...]
Het standaard protocol wel, maar er kan natuurlijk best (ook) een afwijkend protocol worden gebruikt. Tesla heeft (had?) iets soortgelijks. Aan Tesla SuperCharger kan je een gewone EV niet laden, ook al zit (zat?) er dezelfde stekker aan die wel in je auto past.

Er zijn ook van die Tesla "destination charger" laadpalen waar je alleen een Tesla kan laden en geen andere EVs. Het is iets met een rood en wit bordje (en de jumper ergens in die laadpaal).

Het kan ook nog iets simpels zijn als een RF signaal uit de granny charger (ongeveer zoals de auto je sleutel herkent) , of een klein magneetje in de laadstekker etc.
Of misschien nog simpeler: Laadstrom <= 10A is granny, laadstroom > 10A "vaste" laadpaal. Er zijn meerdere opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 21:12
Ik heb voor aan de "werkplaats" een Newmotion van marktplaats geplukt. Heeft iemand een gebruikte newmotion en tips hoe ik de paal het beste online krijg? Werkt de paal met een ingebouwde sim? Moet ik deze opnieuw aanmelden of kan ik gewoon een jumper omzetten en is het dan een domme paal..

De paal is alweer verouderd, dus ik kan er niet meer zoveel over vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@jantje112 Ik weet het antwoord vast niet, maar het zou wel helpen als je foto's, type nummers etc kan posten. Een Newmotion laadpaal van Marktplaats zegt niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
JeroenE schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:57:
@jantje112 Ik weet het antwoord vast niet, maar het zou wel helpen als je foto's, type nummers etc kan posten. Een Newmotion laadpaal van Marktplaats zegt niet zo veel.
Betreft een newmotion smart, in de startpost is deze benoemd als budget starterspaal van marktplaats. Deze paal zat destijds bij de eerste PHEV voertuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:01:
[...]

Kijk maar eens in je laad instellingen (e-Niro) daar wordt onderscheid gemaakt tussen de instellingen mobiel AC en stationair AC en je kunt daarbij instellen of je met minimale of maximale capaciteit wilt laden of iets daartussenin.
De granny die bij de auto wordt geleverd wordt door de auto gekoppeld aan de instellingen voor mobiel, de vaste laadpaal koppelt hij aan stationair en de wat zwaardere granny die ik heb koppelt de auto aan de instellingen voor de stationaire AC lader. Ik noem dat herkennen, maar je mag van mij best een andere term gebruiken. :)
Kan het zijn dat je het verschil tussen AC en DC-laden door elkaar haalt? Ik kan geen stationair AC en mobiel AC vinden bij mijn instellingen. Waar zie je die precies? Doe ik iets verkeerd?

Bij mijn weten is er niets te herkennen (of hoe je het ook wilt noemen). De laadpaal of granny zet een wisselspanning op de daarvoor geschikte polen van de auto en communiceert daarmee via de PP- en de CP-aansluiting:
Via de PP pin laat de kabel (de stekker eigenlijk) weten voor hoeveel ampère de kabel geschikt is.
Via de CP-pin zet de laadpaal een square-wave van ±12V (-12V tot +12V) op de CP pin, met een frequentie van 1Khz. Als de PWM 1Khz. is betekent dat dat de auto "vol vermogen" mag trekken. Hoe lager de frequentie, hoe minder amps de auto mag trekken.
Meer communicatie is er niet. Er kan dus geen onderscheid gemaakt worden tussen vast of mobiel, wanneer het om AC-laden gaat.
Bron: https://revspace.nl/Laadpunt
JeroenE schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:31:
[...]

Je haalt hier het AC- en DC-laden door elkaar. De Tesla-laders zijn DC. DC-laders kunnen op een veel hoger niveau met de auto communiceren. Zo herkennen alle Fastned-chargers mijn e-Niro aan zijn serienummer en gaan dan meteen laden, zonder dat ik een laadpas of app hoef te gebruiken. Communicatie op dat niveau is bij AC-laden niet mogelijk.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Hippe Lip schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:52:
[...]

Kan het zijn dat je het verschil tussen AC en DC-laden door elkaar haalt? Ik kan geen stationair AC en mobiel AC vinden bij mijn instellingen. Waar zie je die precies? Doe ik iets verkeerd?

[...]
Toch wel, in ieder geval bij mijn my2019 zie ik dit ook. Staat ook in instructie boekje. Wat het doet? Geen idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHn3RVzM2getK2j894_6XQoUbiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4353Bl3jwavLOcMhAzbkpJm7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
JeroenE schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 05:01:
[...]
Ook de i3s heeft aparte instellingen voor "stekkerladen" en "paalladen".
Ik denk dat de auto de info haalt uit de weerstand in de stekker: 32a kabel aangesloten? Dat sta ik aan een paal.
10a? Stekkerlader.

En voor die twee scenario's kan je dus maximale stroomsterktes instellen in de auto: bijvoorbeeld max 6a bij de stekkerlader.
[...]

Je haalt hier het AC- en DC-laden door elkaar. De Tesla-laders zijn DC. DC-laders kunnen op een veel hoger niveau met de auto communiceren. Zo herkennen alle Fastned-chargers mijn e-Niro aan zijn serienummer en gaan dan meteen laden, zonder dat ik een laadpas of app hoef te gebruiken. Communicatie op dat niveau is bij AC-laden niet mogelijk.
Tesla destination chargers zijn ac laders, soms 1, soms 3 fase. En alsnog zijn ze in te stellen op "alleen tesla" en "ook non-tesla".

Ccs kan idd meer data uitwisselen.

[ Voor 28% gewijzigd door teacher op 25-02-2021 00:04 ]

Wise enough to play the fool

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 21:29
teacher schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:51:
[...]

Ik denk dat de auto de info haalt uit de weerstand in de stekker: 32a kabel aangesloten? Dat sta ik aan een paal.
10a? Stekkerlader.

[...]
Maximale stroom herkennen aan de weerstand van de kabel is vrijwel onmogelijk.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor de auto wel, de PP-signaalweerstand is zviw alleen voor de EVSE.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• JeroenE
  • Niet online
Je haalt hier het AC- en DC-laden door elkaar. De Tesla-laders zijn DC. DC-laders kunnen op een veel hoger niveau met de auto communiceren.
Ik haal niets door elkaar. De oorspronkelijk Tesla DC SuperChargers werken gewoon met dezelfde Mennekes plug dus je ook gebruikt bij AC laden. Het kan dus prima dat er verschillende protocollen gepraat wordt over dezelfde aansluiting.

De Tesla Destination Chargers die alleen werken met Tesla's zijn ook gewoon AC laadpalen. Je kan daar prima een niet-Tesla EV op aansluiten, maar dan gaat het laden dus nooit beginnen omdat er een ander protocol gebruikt wordt. Als in die laadpaal de juiste jumper anders wordt ingesteld dan kan het ineens wel.

In theorie kan KIA natuurlijk ook een afwijkend protocol in hun granny chargers hebben gestopt zodat je daar in de auto wat anders mee kan doen.

Maar eerlijk gezegd denk ik eerder dat ze het halen uit 1 of meer fasen aangesloten.

• grindal81
Nog een vraagje over de zappi.

Kan je de zappi op Eco+ mode zetten als je gebruikmaakt van een Hybride PV / Batterij systeem?
Hoe voorkome je dat de zappi je thuisbatterij leegtrekt ?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Knikmops schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:34:
[...]

Maximale stroom herkennen aan de weerstand van de kabel is vrijwel onmogelijk.
Ik quote mezelf even:
teacher schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:51:
[...]

de info haalt uit de weerstand in de stekker:
[...]
De weerstand tussen pp-pe dus.

Verder kan de het laadpunt dus via de cp communiceren naar de auto. Dit door een combinatie van weerstanden en voltages, maar ook een pwm signaal. De auto reageert daar dus op door bijvoorbeeld minder hard te gaan laden.

Tesla zet op hun destination charger dus een plc (p1901?) naar de tesla auto via de cp. In legacy mode is dat dus het pwm signaal.

• eltron
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6RLEnMRc2tD9ADRQwmhCBZvnpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BFyhLMqO9lzZQTxcW36ZNZym.png?f=user_large

Zie instructieboekje E-Niro (My19) 1-11

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-10 19:22
Even leuk: vandaag onze Zoe thuis op 20kW (!) kunnen laden, ondanks een gewone 3x25A-hoofdaandsluiting (~17 kW).
Met dank aan de Zappi: die meet de productie van de PV-omvormer, en de hoofdaansluiting in de meterkast. Foto maakt alles duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRnjY5-2nLk16JYTmHQtAX-lUZs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DMBB8CQ1sUBuk83B5cC9ozCL.jpg?f=user_large
Electricien begreep niet gelijk waarom ik de laadpaal achter 40A-zekering wilde ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Moons op 25-02-2021 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Moons schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:48:
Even leuk: vandaag onze Zoe thuis op 20kW (!) kunnen laden, ondanks een gewone 3x25A-hoofdaandsluiting (~17 kW).
Met dank aan de Zappi: die meet de productie van de PV-omvormer, en de hoofdaansluiting in de meterkast. Foto maakt alles duidelijk:
[Afbeelding]
Electricien begreep niet gelijk waarom ik de laadpaal achter 40A-zekering wilde ;)
En ziedaar weer een bijkomend voordeel om te kiezen voor een Zappi _/-\o_

Keep rolling sixes!

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:38:
[...]

[Afbeelding]

Zie instructieboekje E-Niro (My19) 1-11
In het instructieboekje staat zoiets, maar in de werkelijkheid (in de auto dus) zie ik wat anders. Daar staat bij de keuze hoe ver je wilt laden alleen DC en AC uitgesplitst. Wél geeft het display bij AC twee tijden aan: bij een stationaire en bij een mobiele lader. Maar ik vond er geen mogelijkheid om voor elk apart iets in te stellen, zoals wel gesuggereerd wordt met dat plaatje uit het instructieboekje.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Hippe Lip schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:07:
[...]

In het instructieboekje staat zoiets, maar in de werkelijkheid (in de auto dus) zie ik wat anders. Daar staat bij de keuze hoe ver je wilt laden alleen DC en AC uitgesplitst. Wél geeft het display bij AC twee tijden aan: bij een stationaire en bij een mobiele lader. Maar ik vond er geen mogelijkheid om voor elk apart iets in te stellen, zoals wel gesuggereerd wordt met dat plaatje uit het instructieboekje.
Bijzonder. Bij mijn MY2019 kan ik dit wel verschillend instellen, exact zoals in het instructie boekje staat. Geen suggestie dus, maar een feit.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:11

CyBeRSPiN

sinds 2001

BGFG schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:26:
[...]

Bijzonder. Bij mijn MY2019 kan ik dit wel verschillend instellen, exact zoals in het instructie boekje staat. Geen suggestie dus, maar een feit.
Same here, denk dat @Hippe Lip in een ander menu zit te kijken (het Oplaadlimiet scherm, niet het Laadstroom scherm).
Wel apart dat de e-Niro dus blijkbaar op de een of andere manier de Granny weet te herkennen, misschien een speciaal signaaltje dat niet officieel in de AC standaard voorkomt.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-02-2021 22:30 ]

• Bmic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-09 23:39
F. Peregrinus schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:16:
[...]

Ben overigens wel erg benieuwd naar de reden om thuis DC te willen laden. Kun je daar iets meer over vertellen? :)
Reden is om rechtstreeks van de zonnepanelen te kunnen laden in plaats van eerst naar AC via de omvormer en dan nadien terug omzetten nr DC in de wagen. Lijkt me veel efficiënter om rechtstreeks te gaan.

Ondertussen weer wat verder en wijzer :)
Zonnepanelen zijn geplaatst en thuisbatterij komt er nog aan.
Mijn P2 wordt eind maart geleverd, dus ben ik aan het uitkijken naar een laadoplossing.

Eerst dacht ik op een 3f 16A laadstation te plaatsen (zie vorig bericht), maar dit is best prijzig omdat ik wat breekwerk moet doen om een nieuwe kabel te kunnen trekken naar mijn zekeringskast of een nieuwe kast bij te plaatsen. Ik werk op 50km van mijn thuis waar ik bovendien gratis kan laden. In principe hoef ik dus thuis helemaal niet te laden voor woon-werk verkeer.

Aangezien ik wel een 3G2,5" kabel heb liggen vanuit mijn zekeringskast naar een stopcontact buiten, zou ik hiermee willen starten en kijken hoe dit loopt. Zou het voldoende zijn in mijn geval om de granny te gebruiken, of toch beter naar een vast laadstation gaan op 3,7kW?

Het verbruik zou ik meten via een simpele 1f energie meter die ik 1 maal per jaar aflees en zo doorfactureer aan het bedrijf. Maandelijks zou ik werken met een "voorschotfactuur".

Heb ik verder nog iets nodig voor mijn zonnepanelen?

• eltron
Hippe Lip schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:07:
[...]

Je kunt de laadstroom apart instellen voor stationaire of draagbare lader. Maximaal, minimaal of iets er tussenin.
M.i. vooral bedoeld om de auto niet teveel stroom te laten vragen als dat niet op een andere manier begrenst is. Maar het bijzondere is dus dat wel degelijk onderscheid wordt gemaakt tussen twee soorten AC laders.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 25-02-2021 23:41 ]

• eltron
Bmic schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:52:
[...]

Aangezien ik wel een 3G2,5" kabel heb liggen vanuit mijn zekeringskast naar een stopcontact buiten, zou ik hiermee willen starten en kijken hoe dit loopt. Zou het voldoende zijn in mijn geval om de granny te gebruiken, of toch beter naar een vast laadstation gaan op 3,7kW?

Het verbruik zou ik meten via een simpele 1f energie meter die ik 1 maal per jaar aflees en zo doorfactureer aan het bedrijf. Maandelijks zou ik werken met een "voorschotfactuur".

Heb ik verder nog iets nodig voor mijn zonnepanelen?
Granny op 3,7kW is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
@Bmic je moet eens kijken naar de specs van je wagen, want laden 1fasig via een granny kabel is meestal beperkt tussen de 8-10A voor zover ik heb gelezen dus kom je maar op een lading van +/- 2kW ipv de 3,7kW die je aangeeft.

ook geven vele aan dat het langdurig belasten van een standaard huishoudelijk stopcontact niet aan te bevelen is, wil je toch "lang" laden... raden ze toch aan een laadpaal / wallbox te plaatsen.
Ook al gebruik je deze niet op volle capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
jantje112 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:46:
Ik heb voor aan de "werkplaats" een Newmotion van marktplaats geplukt. Heeft iemand een gebruikte newmotion en tips hoe ik de paal het beste online krijg? Werkt de paal met een ingebouwde sim? Moet ik deze opnieuw aanmelden of kan ik gewoon een jumper omzetten en is het dan een domme paal..

De paal is alweer verouderd, dus ik kan er niet meer zoveel over vinden..
Dus, aansluiten gaat lukken (type b aardlek, zekeringautomaat, desnoods tellertje in een kastje).
Er zit een (vodafone?) sim in, maar kan ook via ethernet.
Prik erop en kijken of ie opstart (lampje rechtsboven, gaat op een gegeven moment uit).
Dan controle: https://chargeportal.newmotion.com/test en serienummer invullen. Staat de paal online?

Dan even checken of je hem aan een mynewmotion account kan hangen. De laadpassen die je daar aanmeldt kan je de paal mee starten/stoppen. Als activeren niet lukt, even bellen naar newmotion en serienummer doorgeven, dan kunnen zij het fixen.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 26-02-2021 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
grindal81 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:20:
@Bmic je moet eens kijken naar de specs van je wagen, want laden 1fasig via een granny kabel is meestal beperkt tussen de 8-10A voor zover ik heb gelezen dus kom je maar op een lading van +/- 2kW ipv de 3,7kW die je aangeeft.

ook geven vele aan dat het langdurig belasten van een standaard huishoudelijk stopcontact niet aan te bevelen is, wil je toch "lang" laden... raden ze toch aan een laadpaal / wallbox te plaatsen.
Die beperking zit m.i. niet in de auto maar in de granny en is in mijn geval 12A voor de bijgeleverde kabel. maar heb er zelf één gekocht die tot 32A (3F) kan. Wel met CEE stekker, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
teacher schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:07:
[...]

Dus, aansluiten gaat lukken (type b aardlek, zekeringautomaat, desnoods tellertje in een kastje).
Er zit een (vodafone?) sim in, maar kan ook via ethernet.
Prik erop en kijken of ie opstart (lampje rechtsboven, gaat op een gegeven moment uit).
Dan controle: https://chargeportal.newmotion.com/test en serienummer invullen. Staat de paal online?

Dan even checken of je hem aan een mynewmotion account kan hangen. De laadpassen die je daar aanmeldt kan je de paal mee starten/stoppen. Als activeren niet lukt, even bellen naar newmotion en serienummer doorgeven, dan kunnen zij het fixen.
Helemaal top, daar kom ik mee verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-10 18:58

tijmeng

Panasonic 7J

jantje112 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 07:40:
[...]

Helemaal top, daar kom ik mee verder!
Ter toevoeging: FF checken met verkoper dat deze de paal afmeldt in zijn newmotion omgeving. Dan kan jij m aanmelden.

Mocht het dan nog niet werken (rood lampje bij pas aanbieden) dan kan gasttoegang gedisabled zijn. Die kun je enablen + vaste laadpassen verwijderen van vorige eigenaar in de online omgeving. Je kunt alleen bij die opties als je een abonnement hebt. Maar dat kun je afsluiten en direct afzeggen. Kost je dan een weekje abo a 1,70€

Bovenstaande was bij mij t geval en dus zo opgelost. Paal doet t nu goed zonder abo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
eltron schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:27:
[...]

Die beperking zit m.i. niet in de auto maar in de granny en is in mijn geval 12A voor de bijgeleverde kabel. maar heb er zelf één gekocht die tot 32A (3F) kan. Wel met CEE stekker, dat dan weer wel.
Maar een 32A 3F is geen granny. Dat is gewoon een mobiele laadpaal.

Een 16A mobiele paal vind ik eigenlijk al geen Granny meer en zou ik een aparte groep voor aanmaken in mijn meterkast met kabel naar die ene WCD. Of nog beter, een stekker die ervoor gemaakt is continu op flink vermogen.

Bij mijn Corsa zit een 8A, dat is tenminste een granny :+

[ Voor 5% gewijzigd door Ophidian op 27-02-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Hehe, reverse gatekeeping op granny chargers :P die van jou is niet langzaam genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ophidian schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:39:
[...]

Maar een 32A 3F is geen granny. Dat is gewoon een mobiele laadpaal.
Is weinig paal bij hoor, gewoon een kabel met een in control box erin.
Maar qua capaciteit heb je wel een punt.
De meest laadpalen halen dit niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bmic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-09 23:39
grindal81 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:20:

Lijkt mij dus beter om het stopcontact te vervangen door een CEE stekker. Momenteel wordt het stopcontact geschakeld door een Finder 25A contactor (22.32.0.024.4340 ) vanuit mijn zekeringskast op een afzonderlijke groep. Zou die contactor een langdurige belasting op 16A aankunnen?

Mijn omvormer en thuisbatterij zijn 3-fasig. Kan ik ten volle mijn overschot aan zonne-energie benutten als ik slechts op 1 fase 16A afneem?

Naar de toekomst is een 3f laadpaal natuurlijk beter, maar zoals eerder geschreven moet ik dan best wat breekwerk uitvoeren om een nieuwe kabel te kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0ne
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-10 15:19
Sinds vorige week is thuis een Newmotion home advanced met dynamic power management geïnstalleerd. Kan ik ook ergens laad tijdstippen instellen, zodat de auto pas 's avonds gaat laden? Nog niet kunnen vinden in My Newmotion of de VW ID.4 app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bmic schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:00:
Zou die contactor een langdurige belasting op 16A aankunnen?
Waarom denk je dat hij dat niet zou kunnen? Volgens mij gaat het bij zulk soort apparaten juist meer om de hoeveelheid schakelingen dan de belasting. Mits je natuurlijk niet boven de maximum belasting gaat zitten, maar 16A is ruim onder de 25A.
Mijn omvormer en thuisbatterij zijn 3-fasig. Kan ik ten volle mijn overschot aan zonne-energie benutten als ik slechts op 1 fase 16A afneem?
Het ligt er aan hoe je dat inricht en wat de specificaties daar weer van zijn.

Je kan in theorie al je overschot in je thuisbatterij laden met 3 fasen en daarna vanuit je thuisbatterij weer je auto laden. Maar kan je thuisbatterij ook stroom op 1 fase leveren of moet dat per se op alle 3 de fasen tegelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 08:55
Jer0ne schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:53:
Sinds vorige week is thuis een Newmotion home advanced met dynamic power management geïnstalleerd. Kan ik ook ergens laad tijdstippen instellen, zodat de auto pas 's avonds gaat laden? Nog niet kunnen vinden in My Newmotion of de VW ID.4 app.
De NM paal kan dit niet. Zou even in het id.x topic kijken/vragen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bmic schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:00:
[...]
Ja zeker. De slimme meter meet en saldeert real time over de drie fasen. Dus als je op L1 (fase 1) 6A afneemt, op L2 2 A levert en op L3 4 A aan het net levert, dan zal de meter een verbruik van 0 (nul) aangeven.

Dit is dus niet afhankelijk van het salderen dat op 1 januari 2023 ophoudt; dat gaat over leveren en op een ander moment verbruiken, het salderen waar ik het over heb is real time in de slimme meter.

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 02-03-2021 22:02 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosma
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-07 18:54
Voor plaatsen van een laadpaal heb ik verschillende offertes aangevraagd, waarbij ik twijfel tussen New Motion Home Advanced en de Alfen EVE Single Pro. Bij deze 2 ben ik uitgekomen vanwege de automatische facturatie van de laadkosten naar mijn werkgever.

Voorkeur gaat uit naar de Alfen vanwege de vrijheid om de paal na leaseperiode zonder abonnement te gebruiken. Alleen zie ik dat er een groot prijsverschil met de New Motion paal is als je er loadbalancing bijneemt.

Afstand meterkast naar carport: 25m

New Motion Home Advanced: €1250.
Dynamic Power Module nodig vanwege afstand: €99

Alfen EVE Single Pro: €1445
Loadbalancing activatie: €229
TQ meter nodig voor loadbalancing vanwege afstand: €500

Meerprijs Alfen is dus €825.

Weet iemand hoe de new motion paal werkt als je er geen abonnement meer bijneemt? Ik kon daar niet zoveel over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 10:55

timovd

Voorsprong door techniek

Weet iemand of het mogelijk is of je bij een tweedehands laadpaal achteraf load balancing kunt ombouwen? Het gaat om een laadpaal met abonnement (Alfen, New Motion).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
timovd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 07:25:
Weet iemand of het mogelijk is of je bij een tweedehands laadpaal achteraf load balancing kunt ombouwen? Het gaat om een laadpaal met abonnement (Alfen, New Motion).
Wat bedoel je met ombouwen? Bij NM is het een abonnement. Daar kun je het gewoon aan laten zetten. Mits de paal het ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 10:55

timovd

Voorsprong door techniek

@Inspired, dat laatste. Als de paal het harwarematig niet ondersteunt. Kan dat dan alsnog ingebouwd worden?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:11

CyBeRSPiN

sinds 2001

timovd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:02:
@Inspired, dat laatste. Als de paal het harwarematig niet ondersteunt. Kan dat dan alsnog ingebouwd worden?
Bij sommige palen kan dat met wat huisvlijt. Er zijn palen met een API waarmee je het max lasdvermogen en start/stop kunt instellen. Je kunt zelf ook je slimme meter uitlezen. Je kan dan dus een stukje software maken die op basis van je totale verbruik die laadpaal de juiste commando’s geeft om de stoppen niet te laten springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hi,

Even checken, ons nieuwbouw huis heeft nu de bijgevoegde ALS. Volgens mij is dat geen Type B maar een karakteristiek B, klopt dat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5jdEMbyGKov5QMfz0Rn7uqauzY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZroP1SGz1W5N30YhdZS3q0V2.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 03-03-2021 08:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:39:
Hi,

Even checken, ons nieuwbouw huis heeft nu de bijgevoegde ALS. Volgens mij is dat geen Type B maar een karakteristiek B, klopt dat?[Afbeelding]
Zo te zien geen type B. Maar foto is niet scherp genoeg om type nummer etc te kunnen lezen.

Denk dat deze het is?

https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=114656

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 03-03-2021 08:48 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen