Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.173 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06
daemonix schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:39:
Hi,

Even checken, ons nieuwbouw huis heeft nu de bijgevoegde ALS. Volgens mij is dat geen Type B maar een karakteristiek B, klopt dat?[Afbeelding]
Dat is een automaat, geen ALS.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:14
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:07:
[...]

Bij sommige palen kan dat met wat huisvlijt. Er zijn palen met een API waarmee je het max lasdvermogen en start/stop kunt instellen. Je kunt zelf ook je slimme meter uitlezen. Je kan dan dus een stukje software maken die op basis van je totale verbruik die laadpaal de juiste commando’s geeft om de stoppen niet te laten springen.
Maar dat kan met de Alfen en NM niet denk ik? Een TWC gen 1 kan dat wel.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:58

CyBeRSPiN

sinds 2001

Inspired schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:59:
[...]

Maar dat kan met de Alfen en NM niet denk ik? Een TWC gen 1 kan dat wel.
Een collega heeft het met een New Motion Home Standard voor elkaar. Met een Alfen weet ik niet wat de API mogelijkheden zijn, maar daarbij heb je sowieso geen abonnement nodig als je load balancing wilt toevoegen, is een eenmalige aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ophidian schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:47:
[...]

Dat is een automaat, geen ALS.
Dank, precies wat ik dacht. Verder ruziën met de bouwer dus. Althans de bouwer mag gaan ruziën met de elektricien, de bouwer snapt inmiddels dat Type B verplicht is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@daemonix wat voor paal ga je ophangen?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

daemonix schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:06:
[...]

Dank, precies wat ik dacht. Verder ruziën met de bouwer dus. Althans de bouwer mag gaan ruziën met de elektricien, de bouwer snapt inmiddels dat Type B verplicht is.
Alleen als je laadpaal geen DC lekstroombeveiliging heeft, steeds meer laadpalen hebben die standaard ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:46:
[...]

Zo te zien geen type B. Maar foto is niet scherp genoeg om type nummer etc te kunnen lezen.

Denk dat deze het is?

https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=114656
Ja, die is het inderdaad. De code is voor mij net leesbaar op de foto sc203 gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
We hebben een EVBox Home en een Zappi V1. Dus is voor beide een type B vereist. Het betreft een verhuizing van de laadpalen.

[ Voor 8% gewijzigd door daemonix op 03-03-2021 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
daemonix schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:06:
[...]

Maar vergeet niet wat @Ophidian zei: "Dit is geen ALS maar een automaat"! Deze automaat heb je NAAST je ALS Type B (ook) nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
daemonix schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:50:
[...]

We hebben een EVBox Home en een Zappi V1. Dus is voor beide een type B vereist. Het betreft een verhuizing van de laadpalen.
Officieel moet je er zelfs twee hebben dan. Volgens mij is een Type B ook niet als alamat verkrijgbaar, dus kost een hoop ruimte in je groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ophidian schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:08:
[...]

Officieel moet je er zelfs twee hebben dan. Volgens mij is een Type B ook niet als alamat verkrijgbaar, dus kost een hoop ruimte in je groepenkast.
Dat is precies wat we hebben afgesproken met de bouwer, we hebben 2 laadpalen, en dus 2x type B ALS nodig naast 2x automaten. Het overtuigen dat type B verplicht is heeft wat overtuigingskracht gekost (met steun van rechtsbijstand). Op de foto staat maar 1 van de 2 automaten. De elektricien snapt niet wat er verplicht is volgens NEN1010 en doet maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
daemonix schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:34:
[...]

Dat is precies wat we hebben afgesproken met de bouwer, we hebben 2 laadpalen, en dus 2x type B ALS nodig naast 2x automaten. Het overtuigen dat type B verplicht is heeft wat overtuigingskracht gekost (met steun van rechtsbijstand). Op de foto staat maar 1 van de 2 automaten. De elektricien snapt niet wat er verplicht is volgens NEN1010 en doet maar wat.
Het verbaast mij ook wat de electricien hier adviseerde. Voor een omvormer en laadpaal met ingebouwde DC lekstroombeveiliging alsnog beweren dat er absoluut een Type B voor zou moeten. Ader eindhulzen compleet verbogen en samengeknepen, soepel draad er voor de helft in. Toch bijzonder dat je denkt te betalen voor betrouwbaar advies en kunde, maar dat het dat toch geregeld niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loepzuiver
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-11-2024
Kan ik ook zoeken in dit specifieke topic? Ik vraag me af of iemand al ervaring heeft met de Andersen A2 lader?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• One-eye864
  • Nu online
loepzuiver schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:32:
Kan ik ook zoeken in dit specifieke topic? Ik vraag me af of iemand al ervaring heeft met de Andersen A2 lader?
Ik zou zeggen probeer de zoekbalk bovenaan de pagina eens ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hG5uuecECb5xs5NJQbNx9d5kexo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/18xfuqxHoycnfJTVHMWwFBdN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loepzuiver
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-11-2024
Lijkt er op dat dit nog niet voorbij gekomen is. Iemand dan al ervaring met dit product?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ejxGbeKFGAu-_nuEdMpWy9BmdM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/23FqzHHSrDkM2XhWLsccZAqb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Denk je dat het een goed idee is om een laadpaal die niemand hier kent en volgens mij (en jou) te gaan installeren? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Nu online
Inderdaad hier weinig ervaring mee. Ik kwam laatst wel deze toevallig tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@daemonix Is dat wel een ALS? Die hebben toch altijd zo'n testknop zodat je die iedere maand kan testen? O-)

Edit: Woeps, ik ben vandaag spuit 11 geloof ik.

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenE op 03-03-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:21:
@daemonix Is dat wel een ALS? Die hebben toch altijd zo'n testknop zodat je die iedere maand kan testen? O-)

Edit: Woeps, ik ben vandaag spuit 11 geloof ik.
Nee, het is een installatie automaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-10 15:19
@daemonix Ik zou kiezen voor 2 ALAMAT's elk voor een paal, scheelt een hoop ruimte in de Meterkast.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Nu online
Isheara schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:40:
@daemonix Ik zou kiezen voor 2 ALAMAT's elk voor een paal, scheelt een hoop ruimte in de Meterkast.
Alamat met een Type B aardlek erin? Die ken ik nog niet eerlijk gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Isheara schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:40:
Die zijn er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Heb je B karakteristiek of type B nodig?
Ik heb op mijn 3-f Zappi gewoon een B kar ALAMAT op 32A

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Nu online
Isheara schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:41:
Heb je B karakteristiek of type B nodig?
Ik heb op mijn 3-f Zappi gewoon een B kar ALAMAT op 32A
Zoals hierboven al paar keer gezegd Type B ALS Op een Zappi v2 (wat een 3f is) volstaat idd een Alamat met kar B. Bij een Zappi v1 heb je een ALS Type B nodig (naast een installatieautomaat kar B)

[ Voor 22% gewijzigd door One-eye864 op 03-03-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 15:27
daemonix schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:50:
[...]

Heeft Zappi V1 geen DC lekstroombeveiliging? Van V2 weet ik het zeker, maar V1 dacht ik ook(?)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
loepzuiver schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:06:
Lijkt er op dat dit nog niet voorbij gekomen is. Iemand dan al ervaring met dit product?

[Afbeelding]
ken het niet, maar lijkt me meer iets om je tuinslag aan op te hangen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Nu online
eltron schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:51:
[...]

Heeft Zappi V1 geen DC lekstroombeveiliging? Van V2 weet ik het zeker, maar V1 dacht ik ook(?)
Nope Zappi V1 heeft geen DC lekstroombeveiliging.

Bron:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 15:50
Bosma schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:44:

Alfen EVE Single Pro: €1445
Loadbalancing activatie: €229
TQ meter nodig voor loadbalancing vanwege afstand: €500

Meerprijs Alfen is dus €825.

Weet iemand hoe de new motion paal werkt als je er geen abonnement meer bijneemt? Ik kon daar niet zoveel over vinden.
Kan ook voor €55

https://webshop.cedel.nl/...s-laadpaal-load-balancing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 15:50
Inspired schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:00:
[...]

Wat bedoel je met ombouwen? Bij NM is het een abonnement. Daar kun je het gewoon aan laten zetten. Mits de paal het ondersteund.
Bij Alfen is het alleen licentie kopen om dit te activeren. Zit namelijk al in de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Bosma schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:44:

Weet iemand hoe de new motion paal werkt als je er geen abonnement meer bijneemt? Ik kon daar niet zoveel over vinden.
In principe laden met of zonder toegangsrestrictie, (dus starten met pasje of meteen starten bij inpluggen) maar geen verrekening, load balancing, mooie grafiekjes online of andere extras.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Edit: te laat.....

[ Voor 97% gewijzigd door Hippe Lip op 04-03-2021 12:28 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Laatst online: 13:45
jantje112 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:46:
Ik heb voor aan de "werkplaats" een Newmotion van marktplaats geplukt. Heeft iemand een gebruikte newmotion en tips hoe ik de paal het beste online krijg? Werkt de paal met een ingebouwde sim? Moet ik deze opnieuw aanmelden of kan ik gewoon een jumper omzetten en is het dan een domme paal..

De paal is alweer verouderd, dus ik kan er niet meer zoveel over vinden..
En let bij de oudere palen op dat, als je hem aansluit, hij online gaat en een firmware upgrade binnenhaalt, je hem niet van de stroom haalt...dan doet hij niks meer. Mij vertelt dat ik dat fout had gedaan ;)

NewMotion rekent voor deze oudere palen een vaste serviceprijs voor een bezoek, dus of ze nu 5 minuten bezig zijn of een nieuw laadstation op moeten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Ik heb voor de zekerheid toch maar een B-type aardlekschakelaar voorzien (België).
ondanks dat dit ingebouwd is in de lader...
Volgens AREI moet je dit voorzien in je bord.

Had geen zin om bij keuring op problemen te botsen, als je dan alsnog je type A moet vervangen en een nieuwe B-type aanschaffen kom je veel duurder uit....

Beter voorkomen dan genezen zeker? 8)7

PostNL is momenteel onderweg met de Zappi dus binnenkort Uitpakken maar >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

grindal81 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:37:
[...]
Ophangen en aansluiten is een makkie. Ik was destijds de eerste die een 3-fase Zappi V2 aan de muur had hangen en heb die zelf geïnstalleerd. Tevoren had ik de kabel al gelegd en de groepenkast al in orde gemaakt. Goed een uurtje nadat de post het ding had gebracht hing die aan de muur.
Hier in NL moet die DC-beveiliging "aanwezig zijn'; dat mag dus ook in de paal voorzien zijn.

Veel plezier ermee!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik zie er toch wat tegenop om het zelf te doen. Alles wat ik ophang zit niet recht, komt vast doordat ik 2 linkerhanden heb.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
grindal81 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:37:
Ik heb voor de zekerheid toch maar een B-type aardlekschakelaar voorzien (België).
ondanks dat dit ingebouwd is in de lader...
Volgens AREI moet je dit voorzien in je bord.

Had geen zin om bij keuring op problemen te botsen, als je dan alsnog je type A moet vervangen en een nieuwe B-type aanschaffen kom je veel duurder uit....

Beter voorkomen dan genezen zeker? 8)7

Monofase of driefase?

Mijn monofase laadpaal is gewoon gemonteerd met een normale zekering en aardlek in het bord en zo zonder probleem goedgekeurd. Het voornaamste is dat bij uitmetiing door de keurder de aardelektrode en RI algemeen tussen de parameters blijft.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 04-03-2021 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
daemonix schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:42:
Ik zie er toch wat tegenop om het zelf te doen. Alles wat ik ophang zit niet recht, komt vast doordat ik 2 linkerhanden heb.. :)
De zappi heeft bovenaan 1 gat om in vast te zetten en twee aan de onderzijde. Als je de bovenste eerst boort en dan redelijk vast schroeft kan je, 'm waterpas hangen (de Zappi blijft dan ook op z'n plek) en de onderste twee aftekenen. Dan schroef je 'm los en boor je de onderste twee gaten in de muur. Iets omslachtiger, maar dan hangt-ie wel helemaal recht. Ook als je twee linker handen hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
IvoB2 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:46:
[...]

Monofase of driefase?

Mijn monofase laadpaal is gewoon gemonteerd met een normale zekering en aardlek in het bord en zo zonder probleem goedgekeurd. Het voornaamste is dat bij uitmetiing door de keurder de aardelektrode en RI algemeen tussen de parameters blijft.
3-fase model, maar ga hem voorlopig 1-fasig aansluiten...
Mocht ik in de toekomst mijn aansluiting toch verzwaren naar 3-fase, moet ik alvast geen laadpaal meer vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
daemonix schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:42:
Bij mijn Zappi zat een mooi sjabloon om de gaten op de juiste plek in de muur te boren.
eventueel nog een waterpas er langs en kan echt niet meer mis gaan met het recht hangen.

Maar als je ergens tegenop ziet is laten doen natuurlijk altijd een optie.

Mijn ervaring: een stopcontact monteren is lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
grindal81 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:45:
[...]

Mocht ik in de toekomst mijn aansluiting toch verzwaren naar 3-fase, moet ik alvast geen laadpaal meer vervangen :)
Dan is er geen probleem voor de keuring.
Het is de aansluiting die telt.
Ik heb uiteraard ook een driefasemodel van 32A (er wordt hier alleen maar standaard 3F Alfen geplaatst) dat monofasig (ivm huisaansluiting en capaciteitsstarief) is aangesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 05-03-2021 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

grindal81 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:45:
[...]

In jouw geval zou ik toch maar meteen een 5-aderige kabel (voor 3 fasen, nul en aarde) gebruiken. Kost misschien iets meer, maar anders moet je straks alsnog een nieuwe 5-aderige kabel kopen. Dat is uiteindelijk duurder.

En gebruik meteen 6 mm2 aders. Dat is weliswaar één maatje groter dan voorgeschreven, maar het beperkt je laadverliezen en de meerkosten zijn niet zoveel.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-10 21:15
Moet je eigenlijk voor een slimme laadpaal (load balancing en zonnepanelen) ook een utp kabel oid voorzien naast de stroomkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

springfield89 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:04:
Moet je eigenlijk voor een slimme laadpaal (load balancing en zonnepanelen) ook een utp kabel oid voorzien naast de stroomkabel?
Vaak wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:44
Ja.

Met als enige uitzondering de zappi die dit draadloos kan. Maar dat word ook afgeraden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Dat hangt van de paal af. Als tie echt slim is heb je dat niet nodig.
Zappi werkt bijvoorbeeld met draadloze communicatie en CT klemmen.
Waarbij overigens de bedrading standaard wel van toepassing is maar kan worden verbonden aan een optionele module (harvi) die met eigen protocol draadloos met Zappi communiceert.
De Harvi plaats je in de meterkast of andere handige plek en die geeft de metingen van de CT klemmen door aan de Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Makrolon schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:06:
[...]

Ja.

Met als enige uitzondering de zappi die dit draadloos kan. Maar dat word ook afgeraden.
Door wie wordt dat afgeraden? en waarom?
Werkt al jaren probleemloos.

De draadloze verbinding moet wel continue goed zijn, maar daarom is het juist zo prettig dat je flexibel bent in de plek waar je de communicatiemodule (harvi) hangt.

[ Voor 22% gewijzigd door eltron op 05-03-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
eltron schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:10:
[...]

Door wie wordt dat afgeraden? en waarom?
Werkt al jaren probleemloos.
Door myenergi.

Beter bedraad direct op de zappi aansluiten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 20:12
Makrolon schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:06:
[...]

Ja.

Maar dan wel weer utp voor eventueel verlengen van de stroomsensoren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Makrolon schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:14:
[...]
Door myenergi.

Beter bedraad direct op de zappi aansluiten.
Dat is niet afraden, dat is een alternatief.
En de opmerking zit op het niveau van de stelling dat ethernet beter is dan Wifi
wat op zich zo kan zijn, maar beide hebben voor- en nadelen die je in de context afweegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
eltron schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:33:
[...]

Dat is niet afraden, dat is een alternatief.
En de opmerking zit op het niveau van de stelling dat ethernet beter is dan Wifi
wat op zich zo kan zijn, maar beide hebben voor- en nadelen die je in de context afweegt.
Nee. Er word aangeraden de grid CT klemmen direct op de zappi aan te sluiten. Dus niet via de Harvi, alleen als het echt niet anders kan. Dat is wel degelijk afraden.

Ik heb een training gehad voor installatie van de zappi, en daar werd dit ook verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Makrolon schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:26:
[...]

Nee. Er word aangeraden de grid CT klemmen direct op de zappi aan te sluiten. Dus niet via de Harvi, alleen als het echt niet anders kan. Dat is wel degelijk afraden.

Ik heb een training gehad voor installatie van de zappi, en daar werd dit ook verteld.
Helemaal mee eens. Voordeel is dat je dan protectie er op kan zetten dan als de CT klemmen uitvallen de zappi niet gaat laden om overload te voorkomen op je netzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Makrolon schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:26:
[...]

Interessant, ik wist niet dat hier trainingen voor bestonden, maar er zit gewoon een goede instructie bij de Zappi die het de gemiddelde leek wel mogelijk maakt om de Zappi in een uurtje te installeren. En die instructie geeft geen beperkingen t.a.v. de draadloze oplossing. Daarbij is het voordeel van het eigen draadloos protocol en frequentie dat het niet snel wordt gestoord door andere toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
thehog schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:31:
[...]
Helemaal mee eens. Voordeel is dat je dan protectie er op kan zetten dan als de CT klemmen uitvallen de zappi niet gaat laden om overload te voorkomen op je netzekering.
dat is toch geen verschil tussen bedraad of draadloos?
of gaat de Zappi zonder signaal doodleuk verder alsof sprake is van geen bericht goed bericht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
eltron schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:13:
[...]

Interessant, ik wist niet dat hier trainingen voor bestonden, maar er zit gewoon een goede instructie bij de Zappi die het de gemiddelde leek wel mogelijk maakt om de Zappi in een uurtje te installeren. En die instructie geeft geen beperkingen t.a.v. de draadloze oplossing. Daarbij is het voordeel van het eigen draadloos protocol en frequentie dat het niet snel wordt gestoord door andere toepassingen.
Dan volg je blijkbaar het myenergi forum niet. Genoeg gezeik met niet werkende draadloze verbindingen met de zappi naar de harvi en de hub :-)

Als loadbalancing in jouw situatie echt een must is (bijv. als je je zappi veel hoger hebt afgezekerd dan je netaansluiting omdat je de extra stroom vanuit je zonnepanelen wil meenemen om nog sneller te laden) is een vaste verbinding naar je grid CT klemmen wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
thehog schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:17:
[...]

Dan volg je blijkbaar het myenergi forum niet. Genoeg gezeik met niet werkende draadloze verbindingen met de zappi naar de harvi en de hub :-)

Als loadbalancing in jouw situatie echt een must is (bijv. als je je zappi veel hoger hebt afgezekerd dan je netaansluiting omdat je de extra stroom vanuit je zonnepanelen wil meenemen om nog sneller te laden) is een vaste verbinding naar je grid CT klemmen wel wenselijk.
Dat klopt wel aardig met mijn situatie, al zit ik niet boven de netaansluiting. (35A en Zappi op 32A) maar gecombineerd stroomverbruik komt natuurlijk wel vaak boven de 35A + zonnepanelen.
Gegeven mijn ervaring (en die van anderen) in de afgelopen 2 jaar, denk ik dat het risico dat de hoofdschakelaar er eens in de 5 tot 10 jaar uit zou kunnen klappen, wel acceptabel is.
En dan zet je een stroomverbruiker uit en de hoofdschakelaar weer aan en ga je weer verder met feestvieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50

PeaceNlove

Deugleuter

thehog schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:17:
[...]

Het zijn altijd de mensen met problemen die zich melden op een forum. Logisch, want ze hebben een probleem.
Hoeveel mensen zich niet melden omdat de spullen gewoon werken weet je niet. Hierbij dan toch iemand waar het werkt. Inmiddels bijna 2 jaar de zappi hangen met een harvi en ik heb er geen omkijken naar. Werkt prima. N=1, dus mijn ervaring zegt weinig, maar wilde het hier toch even melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornson
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:42
Graag wil ik thuis op de parkeerplaats van mijn appartementencomplex een lader voor m'n toekomstige Polestar 2. Echter blijkt na onderzoek dat het op geen enkele manier mogelijk is met bekabeling vanuit mijn meterkast naar buiten te gaan. De kruipruimte onder de meterkast is niet bereikbaar. Er zit geen luik. Onder het hele pand zit een kruipruimte maar precies het gedeelte waar de meterkasten zitten is afgesloten. Op bouw fotos is wel te zien dat er een kruipruimte zit.

Heeft iemand hier de gouden tip om toch een laadpaal op privé terrein te krijgen? Het zou gaan om een 11kw lader. Ik heb al iets gelezen over een tweede meetpunt vanuit de netbeheerder. Maar het is me niet duidelijk of deze vanuit de meterkast doorgevoerd wordt of een nieuwe aansluiting wordt. Iemand ervaring mee?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 20:14
Bjornson schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:49:
Graag wil ik thuis op de parkeerplaats van mijn appartementencomplex een lader voor m'n toekomstige Polestar 2. Echter blijkt na onderzoek dat het op geen enkele manier mogelijk is met bekabeling vanuit mijn meterkast naar buiten te gaan. De kruipruimte onder de meterkast is niet bereikbaar. Er zit geen luik. Onder het hele pand zit een kruipruimte maar precies het gedeelte waar de meterkasten zitten is afgesloten. Op bouw fotos is wel te zien dat er een kruipruimte zit.

Heeft iemand hier de gouden tip om toch een laadpaal op privé terrein te krijgen? Het zou gaan om een 11kw lader. Ik heb al iets gelezen over een tweede meetpunt vanuit de netbeheerder. Maar het is me niet duidelijk of deze vanuit de meterkast doorgevoerd wordt of een nieuwe aansluiting wordt. Iemand ervaring mee?

Dank alvast!
Meterkast zit niet dicht bij een buitenmuur? Je kunt wel in de kruipruimte komen? Of helemaal niet? Vloer over het luik geplaatst wellicht?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

Dank alvast!
Doe eens een paar overzichtsfotos?
Bouwtekeningen?

2e meetpunt is naast je huidige meter.
Verlengd privaat aansluitpunt zou kunnen, maar dan krijg je dus een publieke laadpunt op jouw meter. Ook niet wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornson
Inspired schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:02:
[...]

Meterkast zit niet dicht bij een buitenmuur? Je kunt wel in de kruipruimte komen? Of helemaal niet? Vloer over het luik geplaatst wellicht?
Nee helaas, de meterkast zit in het midden van de hal en dat is te ver van de buitenmuur af. Ik kan wel in de kruipruimtes rondom de meterkast komen maar specifiek de kruipruimte onder de hal en dus de meterkasten zit volledig dicht. Via de andere kruipruimtes is het niet bereikbaar en een luik zit er simpelweg niet. Ik ben met de eigenaar van het pand door tekeningen en bouw foto's gegaan en daarop wordt dit al bevestigd. Bijzonder onhandig wel, dat je juist bij de meterkasten niet onder de vloer kan. |:(
teacher schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:13:
[...]

Doe eens een paar overzichtsfotos?
Bouwtekeningen?

2e meetpunt is naast je huidige meter.
Verleng privaat aansluitpunt zou kunnen, maar dan krijg je dus een publieke laadpunt op jouw meter. Ook niet wat je zoekt.
Bouwtekeningen liggen bij de eigenaar van het pand, ga ik zsm een foto van posten. Wat houdt een " Verlengd privaat aansluitpunt" in? Bij wie vraag je zoiets aan? De netbeheerder, een laadpaal distributeur of een energiemaatschappij?

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 06-03-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Bjornson schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:12:
[...]

Via de andere kruipruimtes is het niet bereikbaar en een luik zit er simpelweg niet.

[...]

Wat houdt een " Verlengd privaat aansluitpunt" in? Bij wie vraag je zoiets aan? De netbeheerder, een laadpaal distributeur of een energiemaatschappij?
teacher schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:13:
[...]

Verlengd privaat aansluitpunt zou kunnen, maar dan krijg je dus een publieke laadpunt op jouw meter.
Die route zou ik in niet nemen, gedoe want: publieke laadpaal op jouw meter,

Ik zou het eerder zoeken in het maken van een mangat naar je meterkast, de leidingen er naar toe lopen immers in de grond.

Post eens een paar fotos binnen buitenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
PeaceNlove schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:36:
[...]

Het zijn altijd de mensen met problemen die zich melden op een forum. Logisch, want ze hebben een probleem.
Hoeveel mensen zich niet melden omdat de spullen gewoon werken weet je niet. Hierbij dan toch iemand waar het werkt. Inmiddels bijna 2 jaar de zappi hangen met een harvi en ik heb er geen omkijken naar. Werkt prima. N=1, dus mijn ervaring zegt weinig, maar wilde het hier toch even melden.
inderdaad en met mijn ervaring er bij zitten we al op N=2
en als Harvi echt niet voldoende betrouwbaar werkte dan zouden ze dat niet (langer) verkopen.
De uitzonderingen op het forum betreffen waarschijnlijk situaties waar de afstand te groot is of er teveel gewapend beton tussen zit of zo.

[ Voor 16% gewijzigd door eltron op 06-03-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Dank alvast!
Wellicht gewoon een complete nieuwe extra aansluiting aanvragen voor het appartementencomplex, speciaal voor de parkeervoorzieningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
teacher schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:23:
[...]

[...]

Die route zou ik in niet nemen, gedoe want: publieke laadpaal op jouw meter,
Is toch geen probleem? Mits men maar minimaal betaalt wat het kost. je kunt er zelfs een positieve business

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-10 09:59
Ik ben aan het kijken om een thuis lader (2x) voor 2 elektrische auto's te plaatsen..
Zelf kwam ik bij wallbox uit maar de installateur raad zappi aan.

qua specs voldoen ze beiden maar het uiterlijk van de zappi is enorm bulky.
Iemand toch een reden om voor zappi te kiezen of andere goede laadpunten die hij kan aanraden met volgende specs:
- Loadbalancing (Slechts 1 fase)
- Geen abonnement voor app
- IOS App support
- zwarte kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
Zappi V2 is geïnstalleerd... nu maar wachten op de levering van de nieuwe EV :-)

De harvi hangt voorlopig op zolder voor de meting van de PV-opbrengst.
En bij wonder werkt deze draadloze HARVI verbinding goed. (ondanks de isolatie met alu-folie in de muren)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHwedlFZVCI1CePtSGtXluf0-6w=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/UcHnbQNPPSFBnIsk5opzNYxH.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
Ik heb myenergi ook maar eens gecontacteerd en die raden ook aan om een utp kabel te voorzien als het kan. Een voor de ct klemmen en een voor de netwerkverbinding (wat wel nogal moet komen bij de zappi binnenkort). Ik ben er wel nog niet uit welke ik ga nemen. Ik kwam onlangs de nexxtender home tegen die er ook goed uit ziet. Maar ik zal voor de zekerheid 2 utp kabels leggen.

[ Voor 27% gewijzigd door springfield89 op 07-03-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:33

Dank alvast!
Ligt deze parkeerplaats wel tegen je eigen appartement aan toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:25
@Bjornson Ergens schuin door de muur naar buiten boren
OF aansluiten op de VVE aansluiting waar ook buitenverlichting en electra bij parkeerplaatsen op zit.

[ Voor 47% gewijzigd door BarryH op 07-03-2021 12:07 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
springfield89 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:09:
Ik heb myenergi ook maar eens gecontacteerd en die raden ook aan om een utp kabel te voorzien als het kan. Een voor de ct klemmen en een voor de netwerkverbinding (wat wel nogal moet komen bij de zappi binnenkort). Ik ben er wel nog niet uit welke ik ga nemen. Ik kwam onlangs de nexxtender home tegen die er ook goed uit ziet. Maar ik zal voor de zekerheid 2 utp kabels leggen.
Waarom 2 utp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornson
ErgoStijn schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:51:
[...]

Ligt deze parkeerplaats wel tegen je eigen appartement aan toevallig?
Jazeker. De parkeerplaats ligt tegen het appartementencomplex aan.
BarryH schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:06:
@Bjornson Ergens schuin door de muur naar buiten boren
OF aansluiten op de VVE aansluiting waar ook buitenverlichting en electra bij parkeerplaatsen op zit.
Schuin door de muur boren is inderdaad wat ik nu bij de VVE heb neergelegd. Ook hiervoor moet er nog wel wat meer gebeuren, maar dat is voor nu de handigste oplossing gok ik. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
Zoals ik zeg. Een voor de ct klemmen en een voor netwerkverbinding zodat die met de hub kan communiceren (wat nu nog enkel draadloos is als ik het goed begrepen heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
springfield89 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:16:
[...]

Zoals ik zeg. Een voor de ct klemmen en een voor netwerkverbinding zodat die met de hub kan communiceren (wat nu nog enkel draadloos is als ik het goed begrepen heb).
Hub communiceert draadloos met de Zappi.
En die plaats je in huis aangesloten op de router via utp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
springfield89 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:16:
[...]

Dan gebruik je toch 2 aders voor de CT comms en 4 voor de 100 Mbit/s verbinding? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:53

Kju

@Bjornson een beetje te weinig info over het complex maar is het mogelijk om aan te sluiten op de gemeenschappelijke groepenkast? Dan betaal je wel zelf je laadpaal maar gaat de backoffice via de VVE en krijg jij een laadpas.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:10
JeroenE schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:19:

In de toekomst maakt dat ook niet uit omdat de meter zelf intern saldeert. Dus als je op fase 1 4kW gebruikt en op fase 2 3 kW terug levert zal de meter 1 kW verbruik noteren. Idem dito als je op fase 1 4 kW verbruikt en op fase 2 en 3 3 kW terug levert dan is je teruglevering dus 2 kW.

Dat is geen regeling die op de planning staat om afgeschaft te worden. Wat ze (misschien, want een volgend kabinet gaat er weer naar kijken) wel gaan doen is wat je daadwerkelijk hebt terug geleverdsteeds minder mag salderen met je eigen verbruik op andere momenten. Dus nu is het zo dat als je vandaag 20 kWh opwekt en vorige weel 20 kWh verbruikt je dit tegen elkaar mag wegstrepen.

Daar kan je natuurlijk ook last van krijgen als je overdag terug levert en 's avonds pas gaat laden. Maar daar kan geen enkele laadpaal bij helpen omdat je nu eenmaal niet thuis kan laden als je auto naast kantoor staat.
Als ik een 3 fase groepenkast met een 3 fase Zappi verbindt, en via pv-verdelers worden alleen fase 1 en 2 voorzien van zonnestroom, hoe reageert Zappi dan op de Eco+ mode (alleen laden met 100% zonnestroom)? Wordt er toch met 3 fase geladen door Zappi en saldeert de meter in de meterkast dan 3 fase intern, of zegt Zappi, dat er maar over 2 fase zonnestroom wordt aangeleverd, met bijbehorende lagere laadsnelheid? Of zegt Zappi, dat niet alle 3 fase zonnestroom is, en dus in Eco+ niet laadt.

[ Voor 3% gewijzigd door Amersfoort op 07-03-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Amersfoort schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:24:
[...]

Als ik een 3 fase groepenkast met een 3 fase Zappi verbindt, en via pv-verdelers worden alleen fase 1 en 2 voorzien van zonnestroom, hoe reageert Zappi dan op de Eco+ mode (alleen laden met 100% zonnestroom)? Wordt er toch met 3 fase geladen door Zappi en saldeert de meter in de meterkast dan 3 fase intern, of zegt Zappi, dat er maar over 2 fase zonnestroom wordt aangeleverd, met bijbehorende lagere laadsnelheid? Of zegt Zappi, dat niet alle 3 fase zonnestroom is, en dus in Eco+ niet laadt.
Je kan net metering instelling wat in feite doet wat jij zegt. Dus telt ie fase 1 en 2 op en op basis van die som neemt ie van het net af, ook van fase 3 zodat het totaal 0 is.
Als je net metering uit zet (in nederland is net metering een feit dus gewoon aan laten) laad ie alleen op de meest laagste zonnestroom opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
springfield89 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:09:
idem hier, ook naar de nexxtender gezien maar ik vond daar te weining info over en de unit zou momenteel nog niet op 100% zonnestroom kunnen werken.

Dus toch maar voor de Zappi gekozen. (3fasig model) ... woning is mono-fasig maar dan is de unit "future proof"
Ook hier de CT van het hoofdbord met een Cat5 verlengd en alvast een 2e Cat 5 reserve mee voorzien voor de toekomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
grindal81 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:03:
[...]

idem hier, ook naar de nexxtender gezien maar ik vond daar te weining info over en de unit zou momenteel nog niet op 100% zonnestroom kunnen werken.

Dus toch maar voor de Zappi gekozen. (3fasig model) ... woning is mono-fasig maar dan is de unit "future proof"
Ook hier de CT van het hoofdbord met een Cat5 verlengd en alvast een 2e Cat 5 reserve mee voorzien voor de toekomst...
Waarom een 2e utp naar de Zappi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
DeBaroN schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:14:
[...]

Waarom een 2e utp naar de Zappi?
MyEnergi is bezig met een internetmodule voor de zappi. Vanwege de vele problemen met de wireless verbinding met de hub. Even de vraag of dan de hub ook overbodig wordt maar in ieder geval hangt dan je zappi dus direct aan je huisnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
thehog schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:50:
[...]

MyEnergi is bezig met een internetmodule voor de zappi. Vanwege de vele problemen met de wireless verbinding met de hub. Even de vraag of dan de hub ook overbodig wordt maar in ieder geval hangt dan je zappi dus direct aan je huisnetwerk.
Ok, dat wist ik niet. Gisteren zelf een Zappi geplaatst met 1 utp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

thehog schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:50:
[...]

Nee, die hub wordt zeker niet overbodig. Die verzamelt alle gegevens en zorgt voor het contact met de servers van myenergi. Het is de interface tussen alle onderdelen en het internet, vandaar de naam 'hub'. 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Hippe Lip schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:09:
[...]

Nee, die hub wordt zeker niet overbodig. Die verzamelt alle gegevens en zorgt voor het contact met de servers van myenergi. Het is de interface tussen alle onderdelen en het internet, vandaar de naam 'hub'. 8)
Maar technisch met de juiste software zou de zappi dat prima zelf kunnen als ie aan het netwerk hangt. Ik zie de hub daarom nog wel verdwijnen zodra de zappi zelf aan netwerk hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

thehog schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:25:
Maar technisch met de juiste software zou de zappi dat prima zelf kunnen als ie aan het netwerk hangt. Ik zie de hub daarom nog wel verdwijnen zodra de zappi zelf aan netwerk hangt.
Dat zou dan een nieuw model Zappi vereisen, want er zit in de huidige Zappi's geen hardware die dat zou kunnen. Om de Zappi via een netwerkverbinding (LAN) te verbinden is een extra, net ontwikkelde module nodig. Die verzorgt alleen de communicatie tussen Zappi en hub.

Bovendien krijg je dan een ander probleem. De hub is namelijk degene die de communicatie tussen alle onderdelen verzorgt. Daarvoor monteer je die bij voorkeur op een strategisch punt, zodat zowel de Zappi als de harvi(s) en de eddi in bereik zijn. Als de hub-functie in de Zappi zit, kan dat wel eens problemen opleveren omdat die dan te ver van de eddi verwijderd is. Juist vanwege het feit dat de Zappi vaak wat verder weg van de rest van de onderdelen hangt is de reden dat ze een mogelijkheid ervoor hebben ontwikkeld voor bedrade communicatie.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Zo'n internetmodule voor een Zappi klinkt leuk. Maar heeft voor loadbalancing niet echt toegevoegde waarde denk ik. Daar heb je immers ook geen hub voor nodig.
Zoals het nu is met een Harvi en een Hub is het gewoon niet handig geregeld vind ik. (Bij mij heeft het vanaf november misschien een week of 2 goed gewerkt.)
Er zijn maar heel beperkt checks ingebouwd of er überhaupt verbinding is tussen de verschillende apparaten. En juist die verbinding is in veel te veel gevallen onbetrouwbaar.
De reden dat ze afraden om de grid CT's draadloos aan te sluiten is vanwege het ontbreken van een simpele check of de Zappi dat ding wel ziet en vervolgens iets moet als de verbinding inderdaad niet goed is.
Ik heb wel een feature request gezien op het MyEnergi forum dat de Zappi in een vooraf in te stellen lagere laadstand gaat als er geen verbinding met de Harvi is. Hopelijk gaan ze dat snel implementeren. Tot die tijd zou ik ook afraden om de boel draadloos aan te sluiten.
Ik heb dat wel gedaan overigens en daar dus een beetje spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Paling1 Hmm, hangt je Zappi ver van je hub af of zitten er dikke muren of veel staal tussen die twee?
Wat je kunt proberen is om je hub halverwege de harvi en de Zappi te hangen. Of in elk geval dichter bij de Zappi. Het is de harvi immers die de spin is in het verbindingennetwerk. Heb je dat al geprobeerd?

Mijn Zappi V2 hangt hier sinds eind augustus 2019 en werkt altijd probleemloos met een draadloze verbinding. Ik wilde geen tweede invoer onderin mijn Zappi (en geen extra kabeltje erheen) dus koos ik voor draadloos, in combinatie met een harvi en de loadbalancing werkt hier prima.

Juist omdat de Zappi bij nogal wat gebruikers wat verder weg hangt en daardoor voor verbindingsproblemen kan zorgen heeft myenergi de communicatiemodule voor LAN ontwikkeld. Daarmee kun je de Zappi met de rest laten communiceren, ook als die 100m verderop hangt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Hippe Lip schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:08:
@Paling1 Hmm, hangt je Zappi ver van je hub af of zitten er dikke muren of veel staal tussen die twee?
Wat je kunt proberen is om je hub halverwege de harvi en de Zappi te hangen. Of in elk geval dichter bij de Zappi. Het is de harvi immers die de spin is in het verbindingennetwerk. Heb je dat al geprobeerd?

Mijn Zappi V2 hangt hier sinds eind augustus 2019 en werkt altijd probleemloos met een draadloze verbinding. Ik wilde geen tweede invoer onderin mijn Zappi (en geen extra kabeltje erheen) dus koos ik voor draadloos, in combinatie met een harvi en de loadbalancing werkt hier prima.

Juist omdat de Zappi bij nogal wat gebruikers wat verder weg hangt en daardoor voor verbindingsproblemen kan zorgen heeft myenergi de communicatiemodule voor LAN ontwikkeld. Daarmee kun je de Zappi met de rest laten communiceren, ook als die 100m verderop hangt.
Wat ik heb begrepen van Chris is dat er een shipment Zappi's met afwijkende radio's zijn geleverd. Ze vallen binnen de afgesproken specs zoals zij die met de leverancier hebben afgesproken. Echter zitten ze zo op de grens dat bij minste geringste problemen het niet over houdt. De meest recente firmware heeft dan ook de nodige software truuks om de radio module te resetten als de software constateerd dat er iets niet goed is. Jouw 2019 model kan dus prima zijn terwijl een 2020/2021 model het niet goed genoeg doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Hippe Lip schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:08:

Ze hangen aan beide zijden van dezelfde muur. Zappi buiten en Harvi/Hub binnen. Afstand hooguit een halve meter. Sinds een paar firmwares geleden is het me niet meer gelukt om Hub en Zappi op een normale manier te laten communiceren. Het spul is in november 2020 aangeschaft. Dat 2e gat in mijn muur wilde ik liever ook niet, dus gekozen om de boel draadloos aan te sluiten op een Harvi.
In mijn mijn on-line MyEnergi account kan ik wel mijn verbruik zien, maar via de app lukt dat al maanden niet meer.
App opnieuw installeren, Hub opnieuw instellen in app, aanmelden in Zappi, resets, firmware updates. Het helpt allemaal niet. Het gekke is dat de Zappi en de Hub deels wel communiceren want firmware updaten lukt wel.
Ik was er wel een beetje klaar mee. Dus de afgelopen tijd heb ik er lekker niets meer aan lopen klooien. Ik wacht de volgende firmwares (of misschien wel die daarna) wel af voordat ik weer eens ga proberen om het werkend te krijgen.

Ik las dat de verhuizing van hun servers naar de cloud nogal wat tijd heeft opgeslokt. Hopelijk krijgen ze nu tijd om de boel wat meer fool proof te maken. Naar mijn mening hebben ze daar nog een heleboel te fixen.

Omdat de communicatie tussen mijn Zappi en mijn Hub dus niet lekker werkt, twijfel ik ook wel eens of de communicatie met de Harvi wel OK is. Voor zover ik heb kunnen testen en zien gaat dat tot nu toe goed, maar daar zit dus ook geen fail-safe in. Die feature zou voor mij welkom zijn in een nieuwe firmware.
Die loadbalancing wil ik omdat ik verder niet wil nadenken over andere verbruikers in huis. Dus als ik de boel dan nog steeds niet helemaal kan vertrouwen is het eigenlijk gewoon zonde van het geld geweest.

[ Voor 14% gewijzigd door Paling1 op 08-03-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Voor de liefhebbers die nog op zoek zijn naar een switchable granny charger tot 16A voor weinig (€107 incl. gratis shipping vanuit Tsjechië).
https://www.aliexpress.com/item/1005001709756008.html

Referrals zijn niet toegestaan op het forum: Het algemeen beleid #verbodenspam

[ Voor 35% gewijzigd door deepbass909 op 10-03-2021 09:26 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 13:05
*knip* Volgende keer graag een topicreport aanmaken in plaats van zelf gebruikers op ongewenst gedrag aan te spreken. *knip*

[ Voor 82% gewijzigd door deepbass909 op 10-03-2021 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

*knip* ook de volgende keer graag een topic report aanmaken, dan ruimen wij (de mods) het wel op. *knip*

[ Voor 83% gewijzigd door deepbass909 op 10-03-2021 09:28 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnW1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-08-2021
Wat adviseren jullie mbt elektrische lader op eigen oprit wanneer ik ook zonnepanelen heb?

Wensen elektrische lader
- 11kw
- 3x16a
- vaste kabel, ca. 6-8mtr
- loadbalancing
- mogelijkheid RFID
- Voorkeur is een paal erbij gezien ik wellicht hier geen 3 jaar meer woon en dan geen gaten in de muur geboord wil hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Nu online
JohnW1 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:44:
Wat adviseren jullie mbt elektrische lader op eigen oprit wanneer ik ook zonnepanelen heb?

Wensen elektrische lader
- 11kw
- 3x16a
- vaste kabel, ca. 6-8mtr
- loadbalancing
- mogelijkheid RFID
- Voorkeur is een socket erbij gezien ik wellicht hier geen 3 jaar meer woon en dan geen gaten in de muur geboord wil hebben :).
Ik neem aan dat je dan met socket een paal o.i.d. bedoeld? Bij laadpalen is socket een veel gebruikte term voor een aansluiting om je eigen laadkabel in te steken ipv een vaste kabel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnW1
One-eye864 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:48:
[...]
Ik neem aan dat je dan met socket een paal o.i.d. bedoeld? Bij laadpalen is socket een veel gebruikte term voor een aansluiting om je eigen laadkabel in te steken ipv een vaste kabel ;-)
Inderdaad, aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Ik zou zeggen Zappi, maar die ondersteunt geen RFID lezer.
Blijft de vraag of dat echt een vereiste is en waarvoor je die wilt gebruiken :)

EDIT: geen idee wat daar gebeurd is 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Isheara op 09-03-2021 13:24 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnW1
Isheara schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:51:
Ik zou zeggen, maar die ondersteunt geen RFID lezer.
Blijft de vraag of dat echt een vereiste is en waarvoor je die wilt gebruiken :)
Sorry, is deze quote op mijn reactie of niet?
Zo ja, welke zou je zeggen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Nu online
JohnW1 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:05:
[...]

Sorry, is deze quote op mijn reactie of niet?
Zo ja, welke zou je zeggen? :)
Ik neem aan dat "Zappi" daar weggevallen is. Maar die heeft idd GEEN RFID lezer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnW1
En bedoelen jullie dan de Ratio Solar Box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Nu online
JohnW1 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:26:
En bedoelen jullie dan de Ratio Solar Box?
Nee met Zappi bedoel ik Zappi (https://www.zappi.info/) De Ratio Solar Box is een vergelijkbaar inititatief (ik heb zelf de Ratio Smart Homebox maar ik heb geen zonnepanelen) deze heeft ook geen RFID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-10 17:39
Bij werkzaamheden aan de meterkast vorige week ontdekte de elektricien dat de Dynamic Power Management module van mijn NewMotion laadpunt vreemd is aangesloten. Gaat om een 3-fase aansluiting.

Het gaat om de plaatsing van de meetspoelen. Meetspoel 1 zit om de fase draad (L1) nog voor de hoofdschakelaar. Meetspoel 2 en 3 (L2/L3) zijn na de hoofdschakelaar aangesloten en meten het verbruik in huis (exclusief het verbruik van het laadpunt zelf)

Kan iemand mij vertellen wat de meetspoelen bij correcte aansluiting zouden moeten meten?
[A] ze moeten het totaal verbruik in huis meten, INCLUSIEF verbruik van het laadpunt zelf of
[B] ze moeten het totaal verbruik in huis meten, EXCLUSIEF verbruik van het laadpunt zelf

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Pagina: 1 ... 52 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen