Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.270 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zeepje4life schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:11:
Is het echt verstandig om een "toekomstbestendige" laadpaal neer te zetten, als ik de komende >7 jaar nog met deze auto denk te rijden?
Voor jouw auto is een 3 fasen laadpaal niet nodig. Dus de verandering naar 3 fasen is wat dat betreft niet nuttig. Je kan dan wellicht beter verzwaren naar 1x50A bijvoorbeeld. Je moet bij je netbeheerder navragen of dat nog kan en wat dan de periodieke kosten zijn. Je moet natuurlijk wel altijd betalen voor de aanpassing, maar je wil het liefst hogere periodieke vergoedingen vermijden.

Het ligt er aan hoe je meterkast nu in elkaar zit, maar wellicht moet je daar ook nog dingen aanpassen zoals een hoofdschakelaar en dikkere kabels.

Voor zover ik weet is er geen minimale hoogte voor een laadpaal, maar je moet ook even kijk wat je zelf handig vind. Zit er een vaste kabel aan en waar laat je die dan? Of moet je steeds bukken om de laadkabel er in te prikken en heb je daar problemen mee?

Het belangrijkste vergeet je nog te vermelden: hoeveel kWh moet je laden en hoeveel tijd heb je daar voor beschikbaar?

Het allergoedkoopste is een goed buitenstopcontact laten monteren (het liefst op een nieuwe groep). Dan steek je iedere dag je granny charger in dat stopcontact en laad je op die manier je auto op. Dat is wat langzamer dan een echte laadpaal (de meeste granny charger kunnen maar tot maximaal 10A of 12A laden en een laadpaal is 16A).

Dus als je iedere dag 75 km rijdt en je hebt daar bijvoorbeeld 15 kWh voor nodig kan je dat met een granny charger op 10A in ongeveer 7,5 uur voor nodig. Heb je een laadpaal op 16A dan heb je er ongeveer 4,5 uur voor nodig.

Dus als je minimaal 8 uur per dag thuis bent dan is een granny charger prima.

Mocht je eens een keertje veel verder rijden kan je misschien ook langs een snellader rijden. Dat is wel duurder en kost je ook extra tijd maar als je dat bijvoorbeeld 5 keer per jaar nodig hebt, is het dan honderden tot duizenden euro's extra waard om dat niet per se te hoeven doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Ik heb het hele topic doorgezocht naar consensus over het nut van verzwaren van de hoofdaansluiting en het aanschaffen van een 3 fase laadpaal voor een auto die maar 1 fase laadt. Goed, consensus is er natuurlijk nooit per se, maar ik kon het ook niet echt eenduidige mening vinden die aansluit op mijn situatie. Alvast een tl;dr, de vraag:
Is het echt verstandig om een "toekomstbestendige" laadpaal neer te zetten, als ik de komende >7 jaar nog met deze auto denk te rijden?

De situatie:
Wij gaan (geheel particulier) een tweedehands EV kopen die op 1 fase laadt. Onze huidige meterkast aansluiting is 1x35A.

Ik was onder de veronderstelling dat ik er verstandig aan zou doen mijn aansluiting te laten verzwaren naar 3x25A. Ik dacht dit omdat ik naast de auto opladen ook op inductie kook (geen krachtstroom maar een fornuisgroep) en in de toekomst misschien nog meer elektrische apparaten aansluit om de PV installatie te benutten. Ik heb zo'n verzwaring ook al laten inplannen, en al 2 electricien's over de vloer gehad voor het geschikt maken van de meterkast.

Geschatte kosten:
Liander: 347,-
Electricien: 500-800,- (op basis van de offertes).

Dan heb ik nog niet eens een laadpaal, en ik weet niet waar ik daar inclusief installatie op moet rekenen, ik gok iets meer dan 2000 euro? Ik heb ook nog eens geen plek op de buitenmuur, dus ik moet het op een paal laten installeren. Bij sommige handelaren komt er dan nog 300 euro bovenop. Dat is nog een extra vraag btw: hoe hoog moeten die laadpalen hangen? Ik heb maar een muurtje van 50 a 75cm aan de voorzijde, daarna begint mijn raam. Kan ik het zo laag ophangen?

Voordat ik zo veel geld uit geef zou ik willen weten of ik niet een beetje gekke henkie ben om dat allemaal privé uit te geven. Is het haalbaar om een tweedehands 1 fase paal (met loadbalancing) te kopen en het met de 1-fase aansluiting te redden? En zo ja, is dat ook verstandig?

Twijfels twijfels twijfels :(. Dure hobby zo'n EV.
Zoals je misschien wel tegengekomen bent is de afstand die je doorgaans aflegt en het moment waarop je kan laden van erg veel invloed. Als je elke dag voor 20kW gebruikt aan kilometers, dan zou je zelfs in een nacht 10A met een granny charger uitkunnen. Rijdt je meer en/of wil je sneller kunnen laden (maar kan dat 's nachts voor tenminste 12 uur achter elkaar) dan zou je met een 7,2kWh lader je accu te allen tijden helemaal kunnen vullen.
Er vanuit gaande dat je s' nachts nagenoeg geen energie gebruikt kan je met je huidige aansluiting dus gewoon op 1-Fase laden. Load balancing is dan met name verstandig voor het overdag laden en de veiligheid 's avonds/s' nachts om je aansluiting niet te overbelasten.

Ik zie geen reden waarom je niet gewoon bij je 1x35A aansluiting kunt blijven met een 1-F laadpaal met loadbalancing. Ik heb thuis 1x40A met load balancing en 1-F lader in de auto en dat werkt perfect.
Maar, misschien dat er nog wat informatie over jouw situatie ontbreekt. Het is echter zeker niet ondenkbaar dat je gewoon bij je huidige aansluiting kunt blijven met 1-F laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:10

timovd

Voorsprong door techniek

Bart ® schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:31:
[...]

Er bestaan geen type B alamats.
Dit.
@JPS B-Kar is absoluut niet het zelfde als type B. En voor een Tesla wallbox, moet je DC-lekstroombeveiliging toepassen.
Als je toch bezig bent, gelijk 1 of 2 netwerkkabels aansluiten (niet in de zelfde buis als de stroomkabel)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@zeepje4life
Om je te helpen bij een antwoord:
* Als je zelf handig bent, dan kun je een éénfase paal ter zijner tijd aanpassen naar driefase (vervangen relais en kabel, €200) en/of loadbalancing toevoegen (vervangen EVSE, €100).
* Andere optie, koop een driefase paal en sluit hem éénfasig aan.

* Een laadplek op 75 cm is niet heel ergonomisch en ongeveer de hoogte waar kinderfietsen tegenaan vallen.

De meterkastaanpassing naar de auto rekenen is niet terecht, want voor alleen een auto erbij is het niet nodig :)
Ook loadbalancing niet, trouwens.

Heb je een digitale meter? Dan kan je een weekje loggen wat het maximale stroomverbruik is. Je zal zien dat dit erg meevalt, daar komt bij dat een hoofdzekering vrij traag is en kan wel een paar minuten 25% overbelast worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@zeepje4life Met een laadpaal met loadbalancing red je dat prima. Ik betwijfel echter of er goede LB laadpalen tweedehands te koop zijn. Let op dat een aantal laadpalen vereist dat je een nieuw soort meter hebt met P1 poort die liefst iedere seconde de load naar buiten mikt over die P1 poort. Dan is een laadpaal met een sensor handiger. Die heb je onder andere van Zappi. Nieuw is dan weer handiger omdat die tegenwoordig ook de vereiste type B aardlekschakelaar al ingebouwd heeft zitten.
@InterCC geeft al de tip om te checken of je nog naar 1x 50A kunt indien nodig. Waarschijnlijk is dat niet nodig met loadbalancing.

Let ook op dat loadbalancing boven de gelijktijdigheidsfactor aan discussie onderhevig is (het mag niet volgens NEN1010).

[ Voor 9% gewijzigd door daemonix op 16-11-2020 10:17 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:35
Ik heb het hele topic doorgezocht naar consensus over het nut van verzwaren van de hoofdaansluiting en het aanschaffen van een 3 fase laadpaal voor een auto die maar 1 fase laadt. Goed, consensus is er natuurlijk nooit per se, maar ik kon het ook niet echt eenduidige mening vinden die aansluit op mijn situatie. Alvast een tl;dr, de vraag:

De situatie:
Wij gaan (geheel particulier) een tweedehands EV kopen die op 1 fase laadt. Onze huidige meterkast aansluiting is 1x35A.

Ik was onder de veronderstelling dat ik er verstandig aan zou doen mijn aansluiting te laten verzwaren naar 3x25A. Ik dacht dit omdat ik naast de auto opladen ook op inductie kook (geen krachtstroom maar een fornuisgroep) en in de toekomst misschien nog meer elektrische apparaten aansluit om de PV installatie te benutten. Ik heb zo'n verzwaring ook al laten inplannen, en al 2 electricien's over de vloer gehad voor het geschikt maken van de meterkast.

Geschatte kosten:
Liander: 347,-
Electricien: 500-800,- (op basis van de offertes).

Dan heb ik nog niet eens een laadpaal, en ik weet niet waar ik daar inclusief installatie op moet rekenen, ik gok iets meer dan 2000 euro? Ik heb ook nog eens geen plek op de buitenmuur, dus ik moet het op een paal laten installeren. Bij sommige handelaren komt er dan nog 300 euro bovenop. Dat is nog een extra vraag btw: hoe hoog moeten die laadpalen hangen? Ik heb maar een muurtje van 50 a 75cm aan de voorzijde, daarna begint mijn raam. Kan ik het zo laag ophangen?

Voordat ik zo veel geld uit geef zou ik willen weten of ik niet een beetje gekke henkie ben om dat allemaal privé uit te geven. Is het haalbaar om een tweedehands 1 fase paal (met loadbalancing) te kopen en het met de 1-fase aansluiting te redden? En zo ja, is dat ook verstandig?

Twijfels twijfels twijfels :(. Dure hobby zo'n EV.

Edit: ik moet er bij zeggen dat mijn meterkast wel een rommeltje is. Dus dat bij het omzetten naar 3-fase een degelijke electricien een extra kast er bij zet en het allemaal ruim en netjes gaat indelen is wel een voordeel buiten de laadpaal op. In mijn huidige 1-fase meterkast niet echt plek voor een laadpaal, dus daar zou een apart kastje moeten komen ook voor een 1-fase paal.
Niks doen. Probeer het eerst gewoon eens via het stopcontact.
Ik rij vrij veel, kom dit jaar rond de 40.000km uit, en laad gewoon via de granny, op 8ampere, omdat ik tijdelijk nu ook nog een lang haspel er tussen heb zitten. Dat gaat prima. En als je echt een keertje tekort komt ga je even bij een publieke paal staan of pak je een snellader mee. Hou in ieder geval voorlopig die dikke 3000 euro in je zak. Laat desnoods even een buitenstopcontact aanleggen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Inspired schreef op zondag 15 november 2020 @ 08:44:
@vinom je kunt ook een paal kiezen waarbij je LB via abonnement kunt activeren mocht dit nodig blijken. Ik heb een NM paal met, maar zou op zich prima zonder kunnen. Met 11kW is de accu elke morgen weer vol. De NM paal kan zonder module LB aan via P1. Je hebt alleen abonnement van 4 EUR pm (extra) nodig. Krijg je een vaste kWh vergoeding? Anders kun je die 4 EUR ook terug pakken via de kWh prijs. En/of eventueel via hoger gast tarief als je wel eens bezoek krijgt van mensen met (lease) EV.

Ook heb je het maar over dik honderd EUR voor 5 jaar als je WG het als EB opgeeft. Plus je kWh vergoeding met 1 of 2 cent en je hebt het er uit.

Maw; zou er niet een te grote studie van maken. :)
Ik krijg 23 cent per kW terug die mijn auto in gaat en ik heb zonnepanelen, dus nog iets gunstiger. Maar je hebt gelijk, als het van de EB kan, is die €200,- extra voor loadbalancing niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
vinom schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:51:
[...]

Ik krijg 23 cent per kW terug die mijn auto in gaat en ik heb zonnepanelen, dus nog iets gunstiger. Maar je hebt gelijk, als het van de EB kan, is die €200,- extra voor loadbalancing niet heel veel.
Ja, precies. Wellicht is dan de EV Box juist wel een goede keuze. Die kan ook met eigen opwek iets.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:38
Ik heb ook particulier een Nissan Leaf gekocht en deze wordt voltallig gebruikt voor woon- werk verkeer. Iedere avond aan de granny lader (natuurlijk tot 80%) is meer dan zat om de volgende dag geheel makkelijk en zorgeloos weer heen en terug te komen voor ons beiden.

Ik heb als voordeel dat ik nu met een verlengkabel vanuit de garage en rechtsreeks op de zonnepanelen (is een aparte fase aansluiting) aangesloten ben.

Toekomst is een WCD die later vervangen gaat worden voor een Wallbox als ooit die Volvo XC70 het gaat opgeven en er een 2e gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeepje4life
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-06 15:03
Ik leid uit de reacties af (bedankt allemaal, trouwens! _/-\o_ ) dat ik met 1-fase prima uit kom. Wij rijden echt niet veel: woon-werk-verkeer is ongeveer 25 km per dag, uitstapjes naar opa en oma in het weekend 182 km.

Ik zie ook een aantal van jullie een buiten-wcd aanraden, of zelfs granny chargen via een haspel? Ik heb nog geen stopcontact aan de voorzijde, dus dat zou ik moeten laten aanleggen (zelf helaas niet heel elektro-onderlegd). Maar ik lees door het topic heen toch ook dat mensen het hebben over "goed aangelegde stopcontacten", en "het liefst op een eigen groep". Dat doet mij vermoeden dat er nogal wat geweld op zo'n wcd komt te staan (zie ook warmte-foto in TS). Is een goed aangelegde 1-fase lader dan naast sneller ook veiliger?

Nu hopen dat ik Liander nog kan annuleren, anders komt die 3 fase sowieso 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Let wel op dat je een haspel volledig moet afrollen! Er loopt gedurende lange tijd een hoge stroom. Vandaar ook de opmerkingen over goed aangelegde stopcontacten. Normale stopcontacten kunnen wel op 16A belast worden, maar niet langdurig! Dan smelt de boel. Een granny charger zal met tussen de 8 en 13 A (meestal instelbaar, ook afhankelijk van het soort auto) laden. Dat zijn hoge vermogens.

Het algemene advies is om apparaten die meer dan 2 kW gebruiken op een eigen groep te zetten, vandaar ook het (dringende) advies om dat ook voor de granny charger te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:38
zeepje4life schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:14:
Ik leid uit de reacties af (bedankt allemaal, trouwens! _/-\o_ ) dat ik met 1-fase prima uit kom. Wij rijden echt niet veel: woon-werk-verkeer is ongeveer 25 km per dag, uitstapjes naar opa en oma in het weekend 182 km.

Ik zie ook een aantal van jullie een buiten-wcd aanraden, of zelfs granny chargen via een haspel? Ik heb nog geen stopcontact aan de voorzijde, dus dat zou ik moeten laten aanleggen (zelf helaas niet heel elektro-onderlegd). Maar ik lees door het topic heen toch ook dat mensen het hebben over "goed aangelegde stopcontacten", en "het liefst op een eigen groep". Dat doet mij vermoeden dat er nogal wat geweld op zo'n wcd komt te staan (zie ook warmte-foto in TS). Is een goed aangelegde 1-fase lader dan naast sneller ook veiliger?

Ik laad hem op in de nacht. Dus eigenlijk nooit ergens problemen mee. Mijn retour is 30km en die van mijn vrouw 50km. Dus iedere nacht aan de granny lader is geen probleem. Hij trekt een 2500 watt, dus als je toch het laatste stukje extra wil, kun je er ook rekening mee houden. Ik ga die investering er niet uithalen nu, dus het heeft geen meerwaarde voor mij om een wallbox te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
timovd schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:34:
[...]

Aansluiting lekker laten als je toch maar op één fase kunt laden.

Als je een beetje handig bent, kun je zelf een EVSE maken, bijvoorbeeld een SmartEVSE, zodat 'ie kan load balancen. Als je staat te koken, ga je langzamer laden, zodat de hoofdzekering er niet uit springt. Je kunt dan heel vaak op 32A laden.
Zou ik ook zeggen. Gewoon op 1 fase laten staan en niet ombouwen dus. En een laadpaal met loadbalancing kiezen (smartevse, of een commercieel verkrijgbare). Kan je sowieso sneller laden (35A) dan als je naar 3x 25A gaat (waar je dan max op 25A zou kunnen laden met load balancing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je zou met 3 fase zelfs geen loadbalancing nodig hebben, 1 fase vrijhouden moet makkelijk lukken. Je gaat van 35 A naar 50 A over 2 fasen verdeeld. De derde fase is dan helemaal vrij voor de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
daemonix schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:19:
Je zou met 3 fase zelfs geen loadbalancing nodig hebben, 1 fase vrijhouden moet makkelijk lukken. Je gaat van 35 A naar 50 A over 2 fasen verdeeld. De derde fase is dan helemaal vrij voor de auto.
Dat kan ook ja. Maar gezien de kosten die hij moet maken om dat te krijgen kan je beter loadbalancing doen lijkt mij. Tenzij er ook een andere behoefte is voor 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

timovd schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:39:
[...]

Dit.
@JPS B-Kar is absoluut niet het zelfde als type B. En voor een Tesla wallbox, moet je DC-lekstroombeveiliging toepassen.
Als je toch bezig bent, gelijk 1 of 2 netwerkkabels aansluiten (niet in de zelfde buis als de stroomkabel)
Nee ik begrijp nu de verschillen en las terug in dit topic dat ik niet de enige ben die het verwarrend vindt :)

Netwerkkabels zal ik idd erbij aanleggen. Ik was niet van plan om de YMVK kabel in een buis te leggen door de kruipruimte. Maar in hoeverre kan het kwaad om de UTP kabel(s) parallel te laten lopen aan de voedingskabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
JPS schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:33:
[...]

Nee ik begrijp nu de verschillen en las terug in dit topic dat ik niet de enige ben die het verwarrend vindt :)

Netwerkkabels zal ik idd erbij aanleggen. Ik was niet van plan om de YMVK kabel in een buis te leggen door de kruipruimte. Maar in hoeverre kan het kwaad om de UTP kabel(s) parallel te laten lopen aan de voedingskabel?
Elektrisch signaal kan storen en zorgen dat het UTP signaal sterk verzwakt. S-FTP kabel helpt daar al tegen, maar is veel duurder. Zorgen voor een beetje afstand (apart buisje) helpt al enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeepje4life
thehog schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:29:
[...]

Dat kan ook ja. Maar gezien de kosten die hij moet maken om dat te krijgen kan je beter loadbalancing doen lijkt mij. Tenzij er ook een andere behoefte is voor 3 fase.
Ja dat is dus dat hele "voor de toekomst" waar men het over heeft. Ik heb momenteel geen behoefte voor 3-fase, maar ik vind het moeilijk om in te schatten hoe nabij de toekomst is waarin ik dat wel nodig heb.

Er is wel behoefte aan een revisie van de meterkast denk ik, dus wat dat betreft kan ik dan ook overgaan naar 3 fasen. Maar dat is dan in ieder geval niet uit noodzaak voor de auto en is misschien wel duurder dan wat ik er aan wil uitgeven.

Ik ga het eens doornemen met de vrouw. Die gaat niet niet perse over de meterkast, maar wel over hoe gek ik het mag maken met alle hobby projecten ;). Als zij geen plafond stelt geef ik te veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:32

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

InterCC schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:39:
[...]

Elektrisch signaal kan storen en zorgen dat het UTP signaal sterk verzwakt.
Daar gaat één kabel waar 16A doorheen loopt echt niet voor zorgen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Bart ® schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:56:
[...]

Daar gaat één kabel waar 16A doorheen loopt echt niet voor zorgen.
Als er 11kW gevraagd gaat worden in de toekomst is er misschien meer invloed, maar inderdaad is er weinig consensus over het negatieve effect op unshielded netwerkkabels. In dit topic is het ook al enkele keren aan de orde geweest. Een groter en wisselend elektromagnetisch veld (bijv van elektromotoren) zou wel relevant kunnen zijn.

Enfin, ik zal de UTP kabel (die ook al twisted is om verstoringsinvloeden te verminderen) in ieder geval niet teveel parallel laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
zeepje4life schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:46:
Er is wel behoefte aan een revisie van de meterkast denk ik, dus wat dat betreft kan ik dan ook overgaan naar 3 fasen.
Maar waarom is de behoefte er dan? Ik wil je vooral niet tegenhouden, maar als alles veilig is en werkt is er niet echt noodzaak lijkt mij.

Als je het enkel wil omdat het dan "netter" is, dan is dat natuurlijk prima. Maar dat heeft verder niets met de EV te maken. Als je toch je hele meterkast laat vervangen dan zou ik zeker wel overstappen naar 3 fasen.

Met een goed buitenstopcontact wilde ik alleen maar aangeven dat je niet de goedkoopste versie bij Ali Express moet kopen die er niet tegen kan dat je 8 uur aan het laden bent. Gewoon een degelijke van een 'echt' merk en dan is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeepje4life
JeroenE schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:18:
[...]
Maar waarom is de behoefte er dan? Ik wil je vooral niet tegenhouden, maar als alles veilig is en werkt is er niet echt noodzaak lijkt mij.

Als je het enkel wil omdat het dan "netter" is, dan is dat natuurlijk prima. Maar dat heeft verder niets met de EV te maken. Als je toch je hele meterkast laat vervangen dan zou ik zeker wel overstappen naar 3 fasen.
Jup, je hebt helemaal gelijk. Ik probeer niet in off-topic territorium te komen, want qua noodzaak voor de laadpaal is het wat mij betreft afgehandeld. Vraagtekens die ik verder nog heb zijn meer van het kaliber "is het handig om dit meteen mee te nemen", en horen niet echt thuis in dit topic.

Om toch je vraag waarom die behoefte er is te beantwoorden hier in offtopic text:
offtopic:
Ik heb erg weinig ruimte in de groepenkast over. Er zit nog geen hoofdschakelaar in, dus bij elk toekomstig onderhoud moet die er sowieso in komen. Daarnaast had de elektricien ontdekt dat ik 1 loze automaat heb, omdat mijn "2-fase" inductiekookplaat niet op een fornuisgroep zit maar gewoon voor de helft is afgemonteerd op 1 automaat (dus met 2 onaangesloten draden).

Voor de netheid zou ik het graag een keer onder handen laten nemen. Maar ik weet niet of ik dusdanig graag wil dat ik er vlak voordat ik een auto en een laadpaal ga kopen zo veel geld aan wil spenderen. (Oh ja er komt ook nog een kleine aan).

Ik heb overigens een eerste offerte binnen voor een laadpaal met mijn 1-fase meterkast. Een Wallbox Pulsar Plus (ze hebben de offerte voor de lol maar met 3-fase variant opgemaakt :/ ), met load balancing, en ze brengen ook een hoofdschakelaar aan. 1445 euro.

offtopic:
Als ik (dus ongerelateerd aan de auto) ook nog mijn kast wil ombouwen naar 3-fase komt daar nog eens ~1000 euro bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@zeepje4life Lijkt me in dat geval niet zo ingewikkeld: gebruik die loze automaat voor het laten aanleggen van een stopcontact. Dat zal ook niet gratis zijn, dus je zal geen 2500 euro besparen. Maar kleintjes zijn veel leuker om geld aan uit te geven dan aan de netheid van een meterkast.

Gezien je ritjes kan dat in principe makkelijk met laden via een stopcontact. Enkel voor de lange ritten zal je wellicht onderweg moeten bijladen. Aangezien je een tweedehands koopt neem ik aan dat het geen EV is met een hele grote accu en het ligt er dus aan hoe veel je op locatie kan laden. Maar dat heeft op zich niets met het thuisladen te maken. Als je na zo'n rit weer thuis bent hoef je ook niet per se tot 100% vol te laden om de volgende dag weer 25 km te kunnen rijden. Dan heb je aan een paar uur laden al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonRef
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 14:42
Vraagje over EV-laad backoffices. Ik ben een beetje terecht gekomen in het Wilde Westen van de EV-lader backoffices.

As vrijdag wordt er een EV-box Elvi geinstalleerd waarbij ik zelf ivm automatische verrekening een backoffice moet gaan kiezen.
Ik ben een werknemer waarbij de stroomkosten via de werkgever worden vergoed.

Aangezien ik nu een laadpas (Multi-TankCard) via de leasemaatschappij heb leek me deze oplossing https://www.e-flux.nl/multitankcard wel een goede oplossing.
Zowel qua kosten als qua koppeling met MTC.

Ik heb gebeld met e-flux en hier was een druppel(rfid) noozakelijk want de gewone MTC laadpas zou niet werken. Ze zouden me hier nog over terugbellen maar is niet gebeurd.

Gebeld met mij leasemaatschappij maar voor een druppel-token waren er ook weer maandelijkse kosten. Ze zouden me hier nog over terugbellen.

En ook de leverancier van de laadpaal (groenopladen.nl) ziet graag dat ik hun backoffice ga gebruiken.

Wie heeft er goede ervaringen met een backoffice die niet persé 10-15 euro per maand kost. Want ik dien hiervoor een abonnement van 2 jaar af te sluiten wat ik zelf moet bekostigen. Ook de ervaringen wat er allemaal wel en niet configureerbaar voor mijzelf in de backoffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@RonRef Waarom moet je dat zelf betalen? Je betaalt toch ook niet de abonnementskosten voor de normale MTC laadpas?

Ik zie trouwens ook niet in waarom een MTC laadpas bij een laadpaal niet werkt en een druppel wel. De vorm is wel anders, maar het blijft een RFID chip. Op de pagina die je linkt lees ik enkel dat je dit dient aan te vragen als je over een standaard MTC pas beschikt (waarmee je dus alleen brandstof kan tanken en niet kan laden). Hebben ze bij e-flux het niet verkeerd begrepen en dachten ze dat je een gewone MTC pas had?

Ik neem aan dat nu je zelf het abonnement moet betalen je dus ook zelf de prijs per kWh gaat instellen zodat je deze kosten via het laden betaalt krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonRef
  • Laatst online: 14-09 14:42
JeroenE schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:24:
@RonRef Waarom moet je dat zelf betalen? Je betaalt toch ook niet de abonnementskosten voor de normale MTC laadpas?

Ik zie trouwens ook niet in waarom een MTC laadpas bij een laadpaal niet werkt en een druppel wel. De vorm is wel anders, maar het blijft een RFID chip. Op de pagina die je linkt lees ik enkel dat je dit dient aan te vragen als je over een standaard MTC pas beschikt (waarmee je dus alleen brandstof kan tanken en niet kan laden). Hebben ze bij e-flux het niet verkeerd begrepen en dachten ze dat je een gewone MTC pas had?

Ik neem aan dat nu je zelf het abonnement moet betalen je dus ook zelf de prijs per kWh gaat instellen zodat je deze kosten via het laden betaalt krijgt?
Misschien heb ik het zelf wel verkeerd begrepen dan van die druppel. Maar ik heb nu een MTC kaart waarmee ik ruim 6 maanden gewoon kan laden.
En ja ik zal dan wel proberen de KwH prijs zodanig te configureren dat ik iig het abonnement eruit zal halen.

Bij Eflux gaven ze aan de de paal dan mogelijk ook op "publiek" zou moeten worden geconfigureerd. Alleen dat weet ik pas nadat ik een 2 jarig abo heb afgesloten.

Maar ben dus benieuwd naar de ervaringen met de verschillende soorten back-offices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
zeepje4life schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:14:

Een simpele stekkerlader is doorgaans ook beveiligd qua temperatuur en doet bij opstarten ook controle op aarde etc.

Leg een buitenstopcontact aan (of laat het aanleggen) op een aparte groep maar trek er wel alvast 3 fasen kabel en netwerk heen: Materiaal is immersniet duur tov arbeid. Sluit daar lekker een stekkerlader op aan (die doen plm 10 Ampere). Mocht je in de toekomst behoefte hebben aan meer snelheid kan je altijd naar een 16 of zelfs 32 ampere laadpunt (met loadbalancing dan ;) ) of, als er 3 fase komt, naar een 3 fasen laadpunt.

Waarom een apart stopcontact? Je wil voorkomen dat er constant 10A gaat door verouderde bedrading, lasklemmen en misschien wel een kroonsteentje. :P

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
RonRef schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:52:
Vraagje over EV-laad backoffices. Ik ben een beetje terecht gekomen in het Wilde Westen van de EV-lader backoffices.

As vrijdag wordt er een EV-box Elvi geinstalleerd waarbij ik zelf ivm automatische verrekening een backoffice moet gaan kiezen.
Ik ben een werknemer waarbij de stroomkosten via de werkgever worden vergoed.

Aangezien ik nu een laadpas (Multi-TankCard) via de leasemaatschappij heb leek me deze oplossing https://www.e-flux.nl/multitankcard wel een goede oplossing.
Zowel qua kosten als qua koppeling met MTC.

Ik heb gebeld met e-flux en hier was een druppel(rfid) noozakelijk want de gewone MTC laadpas zou niet werken. Ze zouden me hier nog over terugbellen maar is niet gebeurd.

Gebeld met mij leasemaatschappij maar voor een druppel-token waren er ook weer maandelijkse kosten. Ze zouden me hier nog over terugbellen.

En ook de leverancier van de laadpaal (groenopladen.nl) ziet graag dat ik hun backoffice ga gebruiken.

Wie heeft er goede ervaringen met een backoffice die niet persé 10-15 euro per maand kost. Want ik dien hiervoor een abonnement van 2 jaar af te sluiten wat ik zelf moet bekostigen. Ook de ervaringen wat er allemaal wel en niet configureerbaar voor mijzelf in de backoffice.
Wil groenopladen dat je hun backoffice gaat gebruiken of gewoon de evbox backoffice?
Morgen komen zij bij mij een Elvi plaatsen maar niets over hun eigen backoffice. Ik ga gewoon die van evbox gebruiken, kost iets van 4 of 5 euro.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Nog even een vraag: diverse voertuigen kunnen zowel 1 als 3 fase laadpalen aan. Een Volkswagen GTE bijvoorbeeld, met een max laadvermogen van 3,7kW.

Als een paal thuis op 1 fase wordt ingesteld/aangesloten dan zal het maximale laadstroom (16A) uit die fase getrokken kunnen worden, wat ongewenst is ivm overbelasting door evt andere apparatuur op die fase. Wellicht zou je de thuispaal nog kunnen begrenzen op bijv 12A om dat te voorkomen.

Is het dan niet beter om de thuispaal 3-fase aan te sluiten en zo de belasting over de fasen te verdelen? Op deze manier zou je dan wel de volle 16A/3,7kW kunnen laden zonder veiligheidsmarge.

Of maak ik hier een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JPS schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:34:
Nog even een vraag: diverse voertuigen kunnen zowel 1 als 3 fase laadpalen aan. Een Volkswagen GTE bijvoorbeeld, met een max laadvermogen van 3,7kW.

Als een paal thuis op 1 fase wordt ingesteld/aangesloten dan zal het maximale laadstroom (16A) uit die fase getrokken kunnen worden, wat ongewenst is ivm overbelasting door evt andere apparatuur op die fase. Wellicht zou je de thuispaal nog kunnen begrenzen op bijv 12A om dat te voorkomen.

Is het dan niet beter om de thuispaal 3-fase aan te sluiten en zo de belasting over de fasen te verdelen? Op deze manier zou je dan wel de volle 16A/3,7kW kunnen laden zonder veiligheidsmarge.

Een GTE kan maar op 1 fase laden vziw. Al kun je die ook prima op 8A laden gezien de kleine accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ccreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09 18:14
Montalbano schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:47:
[...]

Wil groenopladen dat je hun backoffice gaat gebruiken of gewoon de evbox backoffice?
Morgen komen zij bij mij een Elvi plaatsen maar niets over hun eigen backoffice. Ik ga gewoon die van evbox gebruiken, kost iets van 4 of 5 euro.
Ik ben ook bezig met groenopladen en eventueel backoffice. Ben heel benieuwd hoe jou bevindingen zijn met hun qua aanleg en. Ik laat namelijk ook door hun een nieuwe groepenkast aanbrengen want de huidige was echt aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Ccreator schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:57:
[...]

Ik ben ook bezig met groenopladen en eventueel backoffice. Ben heel benieuwd hoe jou bevindingen zijn met hun qua aanleg en. Ik laat namelijk ook door hun een nieuwe groepenkast aanbrengen want de huidige was echt aan vervanging toe.
Ik hoop dat ze komen, want ik zou al gehoord moeten hebben hoe laat ze komen maar het is nog stil... ik zal het laten weten wat mijn ervaring is. Kabels heb ik overigens zelf al getrokken.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Inspired schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:43:
[...]

Een GTE kan maar op 1 fase laden vziw. Al kun je die ook prima op 8A laden gezien de kleine accu.
OK ik neem denk ik ten onrechte aan dat een auto waar je 1 en 3 fase op kunt aansluiten, bij drie fasen zelf balanceert. Maar hij pakt gewoon 1 fase dan toch? Is dat een vaste fase of een willekeurige waar spanning op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JPS schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:28:
[...]

OK ik neem denk ik ten onrechte aan dat een auto waar je 1 en 3 fase op kunt aansluiten, bij drie fasen zelf balanceert. Maar hij pakt gewoon 1 fase dan toch? Is dat een vaste fase of een willekeurige waar spanning op staat?
Neem aan dat hij de L1 pin van de Type 2 connector pakt bij 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

En pakt ie dan ook een volgende fase als er geen spanning op staat of is het niet zo intelligent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JPS schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:09:
En pakt ie dan ook een volgende fase als er geen spanning op staat of is het niet zo intelligent?
Zou verwachten dat een 1F "auto" alleen maar de L1 pin pakt. Maar hoezo, wat wil je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Inspired schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:12:
[...]

Zou verwachten dat een 1F "auto" alleen maar de L1 pin pakt. Maar hoezo, wat wil je precies?
Nee geen direct doel/oplossing. Vooral nieuwsgierig hoe het aan de kant van de auto werkt. Of het dus flexibel omgaat met wat ie krijgt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 13:40
zeepje4life schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:46:
[...]
Ja dat is dus dat hele "voor de toekomst" waar men het over heeft. Ik heb momenteel geen behoefte voor 3-fase, maar ik vind het moeilijk om in te schatten hoe nabij de toekomst is waarin ik dat wel nodig heb.

Er is wel behoefte aan een revisie van de meterkast denk ik, dus wat dat betreft kan ik dan ook overgaan naar 3 fasen. Maar dat is dan in ieder geval niet uit noodzaak voor de auto en is misschien wel duurder dan wat ik er aan wil uitgeven.

Ik ga het eens doornemen met de vrouw. Die gaat niet niet perse over de meterkast, maar wel over hoe gek ik het mag maken met alle hobby projecten ;). Als zij geen plafond stelt geef ik te veel uit.
Het is vrij onwaarschijnlijk dat er binnen 10 jaar een toekomst is dat je 3F laadpaal thuis nodig hebt.
Auto staat thuis lang genoeg stil om met 1F of zelfs granny voldoende te laden.
3F is vooral interessant als je op bestemming bijvoorbeeld 2uurtjes aan de lader kunt staan. Het maakt dan heel veel uit of je in 2u 2x 3,7= 7,4 kWh (een kleine 50km) of 2x11kWh = 22kWh (100-150km) kunt bijladen.

Alleen als je thuis 3 auto's achter elkaar wilt kunnen opladen en allemaal de volgende dag vol weer weg, kan 3F thuis interessant zijn. Maar in die situatie wil je wellicht ook liever 3 auto's tegelijk elk op 1F kunnen laden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
JPS schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:34:

Gewoon aparte groep maken van 16A voor de laadpaal of laad stopcontact.
Voor de kosten hoef je dat niet te laten (5 a 10 euro of zo voor de groep) en je kunt dan ook zorgen voor goede bedrading naar laadpaal of stopcontact. Minimaal 2,5mm2 maar meer is altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
JPS schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:17:
Ik ben me aan het oriënteren op het (zoveel mogelijk zelf) aanleggen van een EV laadpunt (in eerste instantie een Tesla Wall Connector, EVHub oid).

Paar vragen:
1) de kabel komt niet in de grond te liggen maar gaat wel door de kruipruimte. Heb ik hier voor de veiligheid een grondkabel met buitenmantel nodig (-AS) of volstaat een gewone YMVK kabel?
2) Huidige stroominrichting kan max 11kW leveren dus ik dacht in eerste instantie aan 5 aderigx4mm2 kabel. Of toch maar vast 6mm nemen, anticiperend op evt 3x35A systeem?
3) Is het verstandig om er een UTP kabel naast aan te leggen of zal evt load-balancing toch beter met CT klemmen gaan?
4) mijn Hager kast heeft geen ruimte meer helaas (zie foto). Volgens mij moet ik een type B ALAMAT (bijv van Chint) hebben en als ik ook een 3f kWH meter wil plaatsen heb ik 2x 4 posities nodig. Dan kan ik toch gewoon een klein kastje ernaast plaatsen met die 2 units naast of liever boven elkaar (op de plek waar de beltrafo nu zit).

[Afbeelding]
Ad 4 heb ik in de reacties volgens mij nog niet gezien dat je de (dure) type B aardlek niet nodig hebt als de door jou gekozen laadpaal zelf beschikt over DC lekstroombeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Dank @eltron en @Inspired , zeer behulpzaam. Als ik voor de meest simpele kortetermijn/goedkope oplossing ga:

1) wel vast 5 aderig YMVK (6mm) en een UTP kabel aanleggen
2) in de meterkast op 1 fase/16A aansluiten. De Hager groepenkast (zie foto in mijn eerdere post) heeft weinig ruimte en de aardlekschakelaars zitten ook al vol met 8 groepen. Kookgroep zit niet achter de aarlek volgens mij. Er zijn nog twee slots vrij dus daar past dan mooi een 1 fase ALAMAT in toch?

Dan 2 opties:
a) ik zet een degelijke WCD op de buitenmuur voor een granny-lader --> GEEN DC lekstroom beveiliging nodig
b) ik monteer een wall connector --> Moet voorzien zijn van DC lekstroombeveiliging.

In beide gevallen een nadeel dat kWh lastig is te meten, althans niet mooi met een module in de groepenkast.

Qua toekomst: Als ik meer laadcapaciteit wil dan is sowieso een extra groepenkast nodig en een elektricien. Ik heb me ook al zitten verdiepen in het zelfbouwtopic en vind dan een Smart EVSE oplossing met loadbalancing in de meterkast wel fraai. (dan heb ik volgens mij die UTP kabel ook niet nodig, maar dat is op zich geen punt).

[ Voor 4% gewijzigd door JPS op 17-11-2020 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
eltron schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:05:
[...]

Het is vrij onwaarschijnlijk dat er binnen 10 jaar een toekomst is dat je 3F laadpaal thuis nodig hebt.
3F is vooral interessant als je op bestemming bijvoorbeeld 2uurtjes aan de lader kunt staan. Het maakt dan heel veel uit of je in 2u 2x 3,7= 7,4 kWh (een kleine 50km) of 2x11kWh = 22kWh (100-150km) kunt bijladen.

Alleen als je thuis 3 auto's achter elkaar wilt kunnen opladen en allemaal de volgende dag vol weer weg, kan 3F thuis interessant zijn. Maar in die situatie wil je wellicht ook liever 3 auto's tegelijk elk op 1F kunnen laden.
Het is toch niet ondenkbaar dat iemand die veel onderweg is niet genoeg heeft aan 1x10 of 1x16? Met een grote accu ben je voor 80% lading zo een 16-18 uur bezig op 16A. Met Granny ga je naar meer dan 24 uur. Als je om 18 uur met 10% thuis komt kun je de volgende ochtend niet met 90% weg. Zal niet voor iedereen gelden maar dat 3F geen nut heeft nu/de komende tien jaar is wat overtrokken. Het is nog lang niet altijd mogelijk om op locatie te laden.

Ik zou zelf met 1x16 wel uit kunnen al is 11kW toch echt wel prettig zo af en toe. Ook voor bezoek dat we krijgen vanuit de andere kant van het land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
JPS schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:39:

In beide gevallen een nadeel dat kWh lastig is te meten, althans niet mooi met een module in de groepenkast.

Qua toekomst: Als ik meer laadcapaciteit wil dan is sowieso een extra groepenkast nodig en een elektricien. Ik heb me ook al zitten verdiepen in het zelfbouwtopic en vind dan een Smart EVSE oplossing met loadbalancing in de meterkast wel fraai. (dan heb ik volgens mij die UTP kabel ook niet nodig, maar dat is op zich geen punt).
Gewoon in de meterkast een los din-rail kastje plaatsen met daar (alvast) een 3 fase kwh meter in. Dat heb ik zo ook gedaan (alleen zit dan het din rail kastje in de schuur).

kwh meter:
https://www.elektramat.nl...1wWwIFEAQYAiABEgKHhPD_BwE

din rail kastje:
https://www.elektramat.nl...odules-110x180-mm-gd104e/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Inspired Correct. Ik kom met 16 A momenteel maar amper uit (enkelfase), en als ik verhuis gaat het niet meer lukken om een 64 kWh accu tijdig vol te krijgen. een granny charger is niet echt een optie voor dit type auto gecombineerd met de (niet-corona) kilometers. Met mijn use case zou een 3 fase ladende auto meer op zijn plaats zijn, maar dat was destijds geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:14
eltron schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:05:
[...]

Hangt er vanaf wanneer je oplaad, stroomkosten, teruglevering zonnepanelen, etc.
Bij verdwijnen salderingsregeling is het mogelijk goedkoper einde dag bij thuiskomst snel op te laden met je zonnepanelen dan via je energieleverancier.
vraag is wanneer kosten baten tegen elkaar opwegen, maar het kan geen kwaad de voorbereiding in je achterhoofd te houden bij een keuze van aanschaf. misschien is gewoon een granny nu goedkoper.
Voor leaserijders telt ook mee wat de leasemaatschappij en of werkgever vraagt/eist. er zijn veel variabelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
swhnld schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:25:
[...]

Hangt er vanaf wanneer je oplaad, stroomkosten, teruglevering zonnepanelen, etc.
Bij verdwijnen salderingsregeling is het mogelijk goedkoper einde dag bij thuiskomst snel op te laden met je zonnepanelen dan via je energieleverancier.
vraag is wanneer kosten baten tegen elkaar opwegen, maar het kan geen kwaad de voorbereiding in je achterhoofd te houden bij een keuze van aanschaf. misschien is gewoon een granny nu goedkoper.
Voor leaserijders telt ook mee wat de leasemaatschappij en of werkgever vraagt/eist. er zijn veel variabelen.
Is dat realistisch? Voldoende panelen om 11kW op te kunnen wekken? Laat staan om 16/17 uur nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Inspired schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:00:
[...]

Is dat realistisch? Voldoende panelen om 11kW op te kunnen wekken? Laat staan om 16/17 uur nog?
Nee. Niet realistisch. Tenzij je (kort door de bocht) 44kW op het dak hebt liggen.

Wij hebben in ieder geval onze meterkast naar 3F laten ombouwen. Alleen al prettig voor het bezoek dat van ver(der) komt :)

offtopic:
Als we het over de toekomst hebben dan is Vehicle 2 Grid de oplossing. En daar zullen ongetwijfeld technische eisen wat betreft je meterkast bijhoren.

Zonder V2G:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPRHFHdY3LKSraXGqBOO286DzZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LZpkree9pKrIsp2Fs53plDTG.jpg?f=user_large

Met V2G:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmjgLWgpMxqZEK8gSHInOLqyOhE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BjhqCn7h645x8iS3ZtH3ltMM.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door herofruit op 17-11-2020 10:37 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:14
Inspired schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:00:
[...]

Goede vraag, 10 jaar terug leverden zonnepanelen veel minder op dan nu, en wat zullen ze over 10 jaar opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m24
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-09 09:03

m24

Laadpalen zijn lelijk. ;( Ik ben dus druk op zoek wat we hier mee aan moeten.

Op zich is het een optie ik de laadbox in de garage te plaatsen. Ik kan alleen geen plaatjes vinden van hoe men de kabel dan naar buiten laat lopen (auto staat op de oprit) terwijl de kanteldeur dicht is. Het moet toch mogelijk zijn om een soort uitsparing te maken in het beton. Iemand hier een voorbeeld van gezien? Iemand die het zo heeft opgelost?

Andere optie is een boring door de muur en een connector aan de buitenzijde. Op zich is het niet veel werk om de schuur te openen en de kabel te pakken. Voordeel is ook dat we de buitenzijde van het huis dan 'clean' houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
m24 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:36:

Op zich is het een optie ik de laadbox in de garage te plaatsen. Ik kan alleen geen plaatjes vinden van hoe men de kabel dan naar buiten laat lopen (auto staat op de oprit) terwijl de kanteldeur dicht is. Het moet toch mogelijk zijn om een soort uitsparing te maken in het beton. Iemand hier een voorbeeld van gezien? Iemand die het zo heeft opgelost?

Andere optie is een boring door de muur en een connector aan de buitenzijde. Op zich is het niet veel werk om de schuur te openen en de kabel te pakken. Voordeel is ook dat we de buitenzijde van het huis dan 'clean' houden....
Waarom dan geen kastje om de laadpaal? Desnoods in de grond, dat je het snoer daar uit haalt? Vereist wat meer creativiteit (helemaal met waterdicht houden), maar dat is dan een interessante uitdaging en dan heb je de lader niet in zicht. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m24

m24

InterCC schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:53:
[...]

Waarom dan geen kastje om de laadpaal? Desnoods in de grond, dat je het snoer daar uit haalt? Vereist wat meer creativiteit (helemaal met waterdicht houden), maar dat is dan een interessante uitdaging en dan heb je de lader niet in zicht. :)
Ja op zich is zoiets ook geweldig:

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/635b4e_a747487ad36040ffabf3405a1952e396~mv2.jpg/v1/crop/x_0,y_36,w_844,h_794/fill/w_336,h_315,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01/DSC_0108_bijgesneden_edited_edited_edited_edited.webp

maar dat kost 3500 euro... en helaas ben ik zelf alleen handig met computers :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Ccreator schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:57:
[...]

Laadpaal is vandaag geinstalleerd. Gisteravond niet de beloofde notificatie hoe laat ze zouden komen, maar vanmorgen via whatsapp alsnog de bevestiging en vrijwel tegelijkertijd stond monteur toch op de stoep.
Ophangen van station en aansluiten in de meterkast ging volgens mij soepel (heb er niet de hele tijd bij gestaan). Bekabeling had ik zelf al grotendeels voorbereid, er moest alleen nog een laatste gat door de muur.
Aanmelden van de boel (station en laadpas/druppel) bij EV-box heb ik daarna zelf gedaan, dat ging eenvoudig. Maar als je wilt verrekenen via werkgever, moet je je wel even inlezen want dat vergt een aantal stappen die op het eerste gezicht niet logisch lijken (maar het op zich wel zijn).
Paal lijkt actief en te werken, alleen de SmartCharging nog niet. Ik heb de SmartCharging+ variant. Tijdens installatie was er overleg tussen monteur en EV-box, maar op het laatst na een aantal keer opnieuw opstarten bleef de Smappee (want dat is het) in opstartmodus hangen. En daar komt ie tot nu toe niet meer uit. Gevolg is dat EV-box met Smappee moet overleggen en dat dan weer naar de installateur. Gaat waarschijnlijk wel even overheen voordat dat is opgelost, wellicht moet er een nieuwe Smappee komen.
Maar, de paal lijkt wel gewoon actief, kan het nog niet testen want krijg de auto morgen pas. Voor de zekerheid hebben ze hem nu ingesteld op max 13A zodat ik toch redelijk onbekommerd zou moeten kunnen laden in afwachting van de oplossing voor het load-balancen.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Montalbano schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:11:
[...]

Laadpaal is vandaag geinstalleerd. Gisteravond niet de beloofde notificatie hoe laat ze zouden komen, maar vanmorgen via whatsapp alsnog de bevestiging en vrijwel tegelijkertijd stond monteur toch op de stoep.
Ophangen van station en aansluiten in de meterkast ging volgens mij soepel (heb er niet de hele tijd bij gestaan). Bekabeling had ik zelf al grotendeels voorbereid, er moest alleen nog een laatste gat door de muur.
Aanmelden van de boel (station en laadpas/druppel) bij EV-box heb ik daarna zelf gedaan, dat ging eenvoudig. Maar als je wilt verrekenen via werkgever, moet je je wel even inlezen want dat vergt een aantal stappen die op het eerste gezicht niet logisch lijken (maar het op zich wel zijn).
Paal lijkt actief en te werken, alleen de SmartCharging nog niet. Ik heb de SmartCharging+ variant. Tijdens installatie was er overleg tussen monteur en EV-box, maar op het laatst na een aantal keer opnieuw opstarten bleef de Smappee (want dat is het) in opstartmodus hangen. En daar komt ie tot nu toe niet meer uit. Gevolg is dat EV-box met Smappee moet overleggen en dat dan weer naar de installateur. Gaat waarschijnlijk wel even overheen voordat dat is opgelost, wellicht moet er een nieuwe Smappee komen.
Maar, de paal lijkt wel gewoon actief, kan het nog niet testen want krijg de auto morgen pas. Voor de zekerheid hebben ze hem nu ingesteld op max 13A zodat ik toch redelijk onbekommerd zou moeten kunnen laden in afwachting van de oplossing voor het load-balancen.
Klinkt al goed! Je zegt dat je de bekabeling merendeel zelf al had gelegd. Door de kruipruimte ofzo? En dan hun het gat laten boren van buiten naar binnen? Waar hangt die Smappee, zit die ook in je groepenkast (als echt in echt naast je nieuwe groep voor de EV)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
vinom schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:20:
[...]

Klinkt al goed! Je zegt dat je de bekabeling merendeel zelf al had gelegd. Door de kruipruimte ofzo? En dan hun het gat laten boren van buiten naar binnen? Waar hangt die Smappee, zit die ook in je groepenkast (als echt in echt naast je nieuwe groep voor de EV)?
Er komen een aantal CT klemmen (om je fase draden en eventueel ook zonnepaneel draden). Die komen in de groepenkast. Was bij mij wel krap, ze tellen geloof ik 4 “modules” voor de normale 3 fase ct klem. Naast de groepenkast komt dan de smappee genius en een powerbox. Daar mag best wat afstand tussen zitten.
Zie foto (bekabeling moet ik nog wegwerken, maar eerst mogen ze hem komen fixen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SM4a1IEiGKdwGBwUtMgB1d-Gik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7voQ394AN0lCyn8ohV4mw8EU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Montalbano op 17-11-2020 18:48 ]

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccreator
[...]

Misschien heel noob maar wat is een Smappee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Ccreator schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:36:
[...]

Misschien heel noob maar wat is een Smappee?
Haha nee hoor ik had er ook nog nooit van gehoord. Beetje vaag spul, het is een soort hub waar je allerlei meet-sensoren/klemmen op kunt aansluiten om energieverbruik te monitoren.
EV-box gebruikt dit als haar SmartCharging oplossing, waarbij de Smappee dus doorgeeft aan het laadstation hoeveel stroom er gebruikt mag worden.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
vinom schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:20:
[...]

Klinkt al goed! Je zegt dat je de bekabeling merendeel zelf al had gelegd. Door de kruipruimte ofzo? En dan hun het gat laten boren van buiten naar binnen?
Zie nu dat ik dit nog niet had beantwoord. Ik wilde mijn laadstation tegen de garagemuur, maar niet met een zichtbare kabel over de muur de grond in. Dus ik heb zelf bekabeling gelegd en getrokken vanaf de meterkast door een eigenlijk iets te krappe buis richting de garage en het laatste stuk in een goot langs plafond/muur in de garage zodat ik op de juiste plek uitkwam.
Hadden de meeste installateurs geen trek in.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccreator
Montalbano schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:56:
[...]

Haha nee hoor ik had er ook nog nooit van gehoord. Beetje vaag spul, het is een soort hub waar je allerlei meet-sensoren/klemmen op kunt aansluiten om energieverbruik te monitoren.
EV-box gebruikt dit als haar SmartCharging oplossing, waarbij de Smappee dus doorgeeft aan het laadstation hoeveel stroom er gebruikt mag worden.
Is dit dan ten behoeve van loadbalancing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Ccreator schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:06:
[...]

Is dit dan ten behoeve van loadbalancing?
Ja, dat klopt. De SmartCharging (Smappee) modules meten hoeveel er in huis verbruikt wordt en eventueel hoeveel er opgewekt wordt door zonnepanelen en geeft op basis daarvan aan de Evbox Elvi door hoeveel stroom die mag gebruiken om de boel niet te overbelasten.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:17:
[...]
Het is toch niet ondenkbaar dat iemand die veel onderweg is niet genoeg heeft aan 1x10 of 1x16? Met een grote accu ben je voor 80% lading zo een 16-18 uur bezig op 16A. Met Granny ga je naar meer dan 24 uur. Als je om 18 uur met 10% thuis komt kun je de volgende ochtend niet met 90% weg. Zal niet voor iedereen gelden maar dat 3F geen nut heeft nu/de komende tien jaar is wat overtrokken. Het is nog lang niet altijd mogelijk om op locatie te laden.

Ik zou zelf met 1x16 wel uit kunnen al is 11kW toch echt wel prettig zo af en toe. Ook voor bezoek dat we krijgen vanuit de andere kant van het land.
1F thuis kan je tot 32A, dan laadt je tot 7,4kW en mijn ervaring is dat je ook met grotere accu dan volgende dag wel weer vol zit ook als je bijna leeg thuis komt.
de 3F (boardlader) is ook voor de veelrijder vooral interessant bij bestemmingsladen, omdat je dan in korte tijd weer 100 of meer km er bij hebt aan 11kW paal, terwijl dat met 1F 3x zo weinig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
JPS schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:39:
Dank @eltron en @Inspired , zeer behulpzaam. Als ik voor de meest simpele kortetermijn/goedkope oplossing ga:

1) wel vast 5 aderig YMVK (6mm) en een UTP kabel aanleggen
2) in de meterkast op 1 fase/16A aansluiten. De Hager groepenkast (zie foto in mijn eerdere post) heeft weinig ruimte en de aardlekschakelaars zitten ook al vol met 8 groepen. Kookgroep zit niet achter de aarlek volgens mij. Er zijn nog twee slots vrij dus daar past dan mooi een 1 fase ALAMAT in toch?

Dan 2 opties:
a) ik zet een degelijke WCD op de buitenmuur voor een granny-lader --> GEEN DC lekstroom beveiliging nodig
b) ik monteer een wall connector --> Moet voorzien zijn van DC lekstroombeveiliging.

Meten kWh kan ook met losse meter buiten de meterkast, die heb je al voor enkele tientjes en zien er ook wel netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
daemonix schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:59:
@Inspired Correct. Ik kom met 16 A momenteel maar amper uit (enkelfase), en als ik verhuis gaat het niet meer lukken om een 64 kWh accu tijdig vol te krijgen. een granny charger is niet echt een optie voor dit type auto gecombineerd met de (niet-corona) kilometers. Met mijn use case zou een 3 fase ladende auto meer op zijn plaats zijn, maar dat was destijds geen optie.
Maar je kunt toch ook naar 1F 32A?
Dan is verschil met 3F nog maar eenderde
en laad je makkelijk 64kW in één nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:39
m24 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:36:

Een kabel kan met gemak gewoon onder een kanteldeur door hoor. Zeker als je deze voorziet van een motor. Bijkomend voordeel is dat je dan makkelijk je garagedeur kan openen met je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
eltron schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:45:
[...]

Maar je kunt toch ook naar 1F 32A?
Dan is verschil met 3F nog maar eenderde
en laad je makkelijk 64kW in één nacht.
Uhm, nee. Bijvoorbeeld kookplaat is 3 fase (11.2 kW). Warmtepomp is 3 fase. We krijgen (kopen) op iets langere termijn heel veel zonnepanelen en dan is 3 fase ook geschikter.

3x 25 is veel meer dan 1x 32. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:21

ArCadE

No banana available

m24 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:56:
[...]

Ja op zich is zoiets ook geweldig:

[Afbeelding]

maar dat kost 3500 euro... en helaas ben ik zelf alleen handig met computers :)
Van welke leverancier is dit? Ziet er wel gelikt uit....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m24

m24

ArCadE schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:25:
[...]

Van welke leverancier is dit? Ziet er wel gelikt uit....
https://www.streetplug.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
In afwachting van de netbeheerder om mijn aansluiting aan te laten passen naar 3 fase heb ik al wel wat krachtstroom aan laten leggen en nieuwe meterkast geplaatst.

Ik heb nu gewoon op alledrie de "fasen" van de krachtstroomvoeding die ik wil gaan gebruiken om te laden 230V staan.
Dus de fasen onderling 0V en fasen tov N alledrie 230V.
Zojuist de model 3 eens aangesloten om te kijken hoe die er op reageert (ik heb een "mobiele" laadpaal, krachtstroomstekker, laadunit ertussen en dan type 2 voor de auto)

Ik kan nu in plaats van met de granny (max 13A, maar deed max 8A omdat ik verloop van de installatie niet kende + gebruik haspel met laden), gewoon 16A 1 fase laden. Zonnepanelen "doen" nu een kleine 2000watt, dus het gros wat de auto nu in gaat is groene stroom 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zooi4niek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-09 10:21
Inspired schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:44:
@zooi4niek geef ze twee weken om het op te lossen en anders koop ontbinden en iets anders zoeken.

Hij kan zo te zien niet via "normale" P1 aangestuurd worden. Je moet een speciale slimme meter van ABB hebben van 200-300 EUR. Die zal dan ook op de juiste plaats in je meterkast moeten komen. Beetje onhandig allemaal.

Volgens de handleiding (pagina 35) moet het een modus meter zijn. Dan kom je bij 3F op deze uit; https://www.elektramat.nl...wh-3f-65a-230-400v-rs485/

Allemaal wel vrij prijzig uiteindelijk. Waarom heb je precies voor de ABB gekozen?
Dat van die P1 poort was niet bekend bij de verkoper/monteurs. Inmiddels is wel duidelijk dat modbus gebruikt wordt en daarvoor is een 3F kw meter van ABB geinstalleerd (best duur ding, geen extra kosten door verkoper in rekening gebracht hiervoor). Maar dan nog krijgen de monteurs het niet aan de praat omdat niet duidelijk is hoe e.e.a. aangesloten moet worden en de ondersteuning van ABB te kort schiet.

Waarom de ABB laadunit: geen backoffice/abonnement nodig, wel aanmelden met rfid tag, app, loadbalancing.

[ Voor 0% gewijzigd door zooi4niek op 18-11-2020 11:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
ybos schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:26:
Ik heb nu gewoon op alledrie de "fasen" van de krachtstroomvoeding die ik wil gaan gebruiken om te laden 230V staan.
Je moet op een 3 fasen stekker/stopcontact nooit 3 keer dezelfde fase aansluiten. Je kan hem wel gebruiken om maar 1 fase aan te sluiten, maar dan moet je de andere fase draden niet aansluiten.

Wellicht dat dit met de Model 3 toevallig goed gaat, maar je kan hier niet vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
[...]

Update: het laden werkt helaas ook nog niet. Niet duidelijk waardoor dat is, maar handleiding doet vermoeden dat het iets bijzonders is tussen de auto en de laadpaal (aardingsfout of iets met extra weerstand nodig).
Helaas hebben zowel installateur als evbox geen directe telefoonnummers dus ik moet nu via de mail wachten op een antwoord. Wordt vervolgd, tot die tijd dus publiek laden (hopelijk werkt dat wel...).

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
daemonix schreef op woensdag 18 november 2020 @ 07:59:
[...]

Uhm, nee. Bijvoorbeeld kookplaat is 3 fase (11.2 kW). Warmtepomp is 3 fase. We krijgen (kopen) op iets langere termijn heel veel zonnepanelen en dan is 3 fase ook geschikter.

3x 25 is veel meer dan 1x 32. ;)
Ben dan wel benieuwd hoe je 3x25 in 1F auto gaat stoppen >:)
Zal dan idd 1x16 zijn neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
1x16 en/of 1x20 en/of 1x 24 of zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
JeroenE schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:16:
[...]
Je moet op een 3 fasen stekker/stopcontact nooit 3 keer dezelfde fase aansluiten. Je kan hem wel gebruiken om maar 1 fase aan te sluiten, maar dan moet je de andere fase draden niet aansluiten.

Wellicht dat dit met de Model 3 toevallig goed gaat, maar je kan hier niet vanuit gaan.
Ik had zo geredeneerd:
De auto kan 230V tov N aan
De auto kan 400V tov andere fasen aan
Dan kan hij op alledrie de fasen ook 230V aan want lager dan de voorgaande, ik had eerder een foutmelding verwacht, of dat hij gewoon zou gaan laden en alledrie de fasen (eigenlijk 1 fase) zou gaan gebruiken om te laden (maar dat zou niet goed zijn, dan raakt de nulgeleider overbelast).
Nu dus gewoon 1 fase op 16A beschikbaar, dikke prima. Binnenkort (naja, eind januari) als de netbeheerder tijd heeft kan ik wel op 3 fasen laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

JeroenE schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:16:
[...]

Waarom zouden andere auto's dat niet kunnen?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@ybos volgens mij staat in de handleiding dat de m3 op 1 fase meer dan 16A kan laden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
BarryH schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:37:
@ybos volgens mij staat in de handleiding dat de m3 op 1 fase meer dan 16A kan laden
Dat zou kunnen, dat weet ik niet. misschien dat mijn laadunit aangeeft maximaal 16A te kunnen leveren. Ik kan in ieder geval met mijn huidige opstelling niet meer dan 16A laden :)

• JeroenE
  • Niet online
ybos schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:32:
Dan kan hij op alledrie de fasen ook 230V aan want lager dan de voorgaande, ik had eerder een foutmelding verwacht, of dat hij gewoon zou gaan laden en alledrie de fasen (eigenlijk 1 fase) zou gaan gebruiken om te laden (maar dat zou niet goed zijn, dan raakt de nulgeleider overbelast).
Dat laatste is dus precies mijn punt, als de auto wel alle drie de kabels zou gaan gebruiken springt je stop er uit.

Eerlijk gezegd had ik dat dus wel verwacht, maar blijkbaar controleert de Model 3 dan eerst of het wel 3 aparte fasen zijn. Ik zou er niet op rekenen dat alle EV's dat doen.
Bart ® schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:33:
Waarom zouden andere auto's dat niet kunnen?
Als andere auto's wel op 3 fasen gaan laden (wat dan dus eigenlijk niet zo is, het is allemaal dezelfde fase) dan wordt de nul overbelast en springen de stoppen.

Ik weet niet wat er gebeurd bij een Zoe die via de motor laadt ipv een aparte lader.

• IUser
  • Niet online
Ik vraag me af of anderen mensen dit ook hebben gehad bij een laadpaal van the new motion. Ik heb in Augustus de home advanced laten installeren en vanaf dat moment maak ik er gebruik van. Bij de installatie tevens bij de monteur aangegeven dat ik geen dynamic load balancing wil. Tot mijn verbazing was al die tijd dynamic load balancing door een of andere manier toch geactiveerd vanaf het begin. En ook krijg ik een jaar factuur van the new motion. De monteur heeft al aangegeven bij the new motion dat ik geen gebruik maak van dynamic load balancing.

Ik krijg een reactie terug van the new motion dat het klopt dat het is geactiveerd en dat ik het maar bij de monteur moest aangeven om het af te melden. En dat terwijl ik het nooit aangevraagd heb. Dit is echt weer zo’n kastje naar de muur verhaal.

Als ik op de portaal in log zie ik ook alleen maar dat ik een plus abonnement heb. Je zou toch een extra abonnement moeten zien op de portal als je gebruikt maakt van dynamic power management abonnement?

[ Voor 11% gewijzigd door IUser op 19-11-2020 06:59 ]

• MHB1968
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-03-2024
Vandaag brengt de LM onze nieuwe Kia e-Niro 64 kWh.
Ik heb via MP een Alfen Eve Single Pro-Line (400V 50Hz 32A 3F+N+PE 1x 32 RMGNT) gekocht.
De meterkast is nu nog 1x35A, en wordt per 1 december omgezet naar 3x25A

Voor backoffice denk ik aan E-flux zodat kosten automatisch verrekend kunnen worden.

Nu heb ik een aantal vragen:
- kan ik tot 1/12 de LP gebruiken op 1 fase 230V, door tijdelijk maar 1 fase achter 3-fase aardlekautomaat (20A) aan te sluiten?
- is LP te gebruiken zonder backoffice? Of wordt dan sleutelhanger dan niet herkend?

• Inspired
@IUser ik zie in mijn NM portal ook nergens vermelding van DLB. Ik heb het wel. Heb je niet een offerte gehad van de installatie & laadpaal? Bij mij stond daar DLB op, en die is goedgekeurd. Het lijkt mij vreemd dat een monteur dit zou moeten opzeggen. Zou nog eens contact opnemen met de klantenservice. Wellicht dat iemand anders je wel kan helpen. Wil nog wel eens verschillen per persoon die je bij de klantenservice spreekt in mijn ervaring. (Niet alleen bij NM.)

Ik zou verwachten dat je het abonnement gewoon op kan zeggen. Je betaald de abonnementskosten zelf? Of via WG? Bij mij is het onderdeel van de lease, en zijn de abonnementskosten vooraf betaald voor 60 maand. Ook wel vreemd overigens, aangezien de lease van de auto in principe voor 48 maand is. Maar goed, heb er verder niks mee gedaan aangezien het gewoon allemaal in mijn budget zit.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@MHB1968 ja, dat moet wel kunnen. wel met een 16A groep.
let op dat je dan de fase aansluit waar ook de EVSE zn stroom van krijgt.
En je moet dit met abonnement gebruiken voor de verrekening en waarschijnlijk heb je ook loadbalancing nodig. (niet snel voor de eNiro, die max 3x16A afneemt, maar wel als niemand met b.v. een 22kW ladende Zoe langskomt).
Of wellicht kan je de laadpaal instellen op max 16 A of 12A?
eerst maar even de installatie handleiding opzoeken op internet

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
zooi4niek schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:28:
[...]

Dat van die P1 poort was niet bekend bij de verkoper/monteurs. Inmiddels is wel duidelijk dat modbus gebruikt wordt en daarvoor is een 3F kw meter van ABB geinstalleerd (best duur ding, geen extra kosten door verkoper in rekening gebracht hiervoor). Maar dan nog krijgen de monteurs het niet aan de praat omdat niet duidelijk is hoe e.e.a. aangesloten moet worden en de ondersteuning van ABB te kort schiet.

Waarom de ABB laadunit: geen backoffice/abonnement nodig, wel aanmelden met rfid tag, app, loadbalancing.
dat van die modbus staat overigens gewoon in de installatiehandleiding:
https://search.abb.com/li...mentPartId=&Action=Launch

Ik heb zomaar het idee dat de installateur zich niet helemaal heeft voorbereid op deze klus.

Wise enough to play the fool

• IUser
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:24:
@IUser ik zie in mijn NM portal ook nergens vermelding van DLB. Ik heb het wel. Heb je niet een offerte gehad van de installatie & laadpaal? Bij mij stond daar DLB op, en die is goedgekeurd. Het lijkt mij vreemd dat een monteur dit zou moeten opzeggen. Zou nog eens contact opnemen met de klantenservice. Wellicht dat iemand anders je wel kan helpen. Wil nog wel eens verschillen per persoon die je bij de klantenservice spreekt in mijn ervaring. (Niet alleen bij NM.)

Ik zou verwachten dat je het abonnement gewoon op kan zeggen. Je betaald de abonnementskosten zelf? Of via WG? Bij mij is het onderdeel van de lease, en zijn de abonnementskosten vooraf betaald voor 60 maand. Ook wel vreemd overigens, aangezien de lease van de auto in principe voor 48 maand is. Maar goed, heb er verder niks mee gedaan aangezien het gewoon allemaal in mijn budget zit.
Inmiddels teruggebeld voor the new motion en creditnota was blijkbaar al aangemaakt. Maar de nota was naar de installateur/verkoper gestuurd. Maar die heeft het dan weer niet aan mij laten weten of is bij hem in de spam terecht gekomen.

Ik begreep normaal gesproken dat alles via de verkopende partij gaat. Ook het stop zetten van de dpm moet via de verkoper gaan. Het bleek dat de installateur bij installatie vergeten de dpm vinkje uit te zetten. Of dat het per ongeluk is gebeurt. Daar is het blijkbaar fout gegaan.

Maar nog steeds wel vreemd dat je als gebruiker in de portal niet kan zien dat je dpm hebt.

De laadpaal is overigens in de lease opgenomen. Maar de abonnementkosten moet ik wel zelf betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door IUser op 19-11-2020 10:13 ]

• MHB1968
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-03-2024
BarryH schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:01:
@MHB1968 ja, dat moet wel kunnen. wel met een 16A groep.
let op dat je dan de fase aansluit waar ook de EVSE zn stroom van krijgt.
En je moet dit met abonnement gebruiken voor de verrekening en waarschijnlijk heb je ook loadbalancing nodig. (niet snel voor de eNiro, die max 3x16A afneemt, maar wel als niemand met b.v. een 22kW ladende Zoe langskomt).
Of wellicht kan je de laadpaal instellen op max 16 A of 12A?
eerst maar even de installatie handleiding opzoeken op internet
Load balancing zit (nog) niet op de paal. Ik heb wel alvast UTP voor P1 slimmemeter aangelegd
Voorlopig zal er denk ik geen andere auto laden.
Ik denk dat ik configuratie tool benodigd ben om max stroom in te stellen. In de handleiding kon ik het zo 123 nog niet terug vinden.

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:01
Paar vragen over de Tesla lader aan de kenners:

Is die Tesla lader ook te gebruiken voor andere auto's, zonder beperkingen (Skoda Enyaq, in mijn geval)? Zit er een app o.i.d. bij die makkelijk laat zien hoeveel stroom je geleverd hebt aan de auto?

Is er een API waar je tegenaan kunt praten om de Tesla lader uit te lezen of te koppelen aan je eigen P1 software?

Onderliggende gedachte: Bedrijf is van plan een stapel laders te kopen en aangezien de meeste collega's Tesla's rijden is dit het meest voor de hand liggend. Ik ga een Enyaq rijden maar als het verder geen problemen oplevert laat ik gewoon een Tesla lader bestellen, vind hem er estetisch ook wel netjes uit zien in tegenstelling tot de meeste andere thuisladers.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:54
ervh schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:45:

Is die Tesla lader ook te gebruiken voor andere auto's, zonder beperkingen (Skoda Enyaq, in mijn geval)?
Ja, dat kan je instellen middels een dip-switch in de paal.
Zit er een app o.i.d. bij die makkelijk laat zien hoeveel stroom je geleverd hebt aan de auto?
Nee.
Is er een API waar je tegenaan kunt praten om de Tesla lader uit te lezen of te koppelen aan je eigen P1 software?
Er zijn wat mensen (op het TMC-forum is daar wel meer over te vinden) die een raspberryPi aan de tesla-lader hebben geknoopt om hem op te nemen in hun Domotica-park thuis.

• Ccreator
Ben benieuwd of het inmiddels werkt Montalbano.

Zit nog even te twijfelen of ik nou wel of niet met backoffice moet nemen. Ik ben zzp er en zal mijn kosten van laden in mijn boekhouding moeten boeken. Maar zal het volstaan met het alternatief een kwh meter ertussen?

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ccreator schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:28:

Zit nog even te twijfelen of ik nou wel of niet met backoffice moet nemen. Ik ben zzp er en zal mijn kosten van laden in mijn boekhouding moeten boeken. Maar zal het volstaan met het alternatief een kwh meter ertussen?
MID-gecertificeerde meter ertussen en zelf bijhouden wordt geaccepteerd door de fiscus.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Ccreator schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:28:

Het laden werkt inmiddels (Volvo kabel geeft problemen, andere niet). De load balancing nog niet, maar dat wordt vast snel opgelost (ik heb de rekening nog niet betaald).
Voor de fiscus voldoet een MID meter.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Bart ® schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:38:
[...]

MID-gecertificeerde meter ertussen en zelf bijhouden wordt geaccepteerd door de fiscus.
De belastingdienst heeft tot nu toe gewoon iedere meter geaccepteerd. Het gaat om peanuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

daemonix schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:26:
[...]

De belastingdienst heeft tot nu toe gewoon iedere meter geaccepteerd. Het gaat om peanuts.
Dat vermoed ik ook. In de praktijk zijn een hoop MID-meters inwendig identiek aan hun niet-gecertificeerde broertjes, en is het dus een wassen neus. Maar goed, mochten ze wel een keer moeilijk gaan doen bij de belastingdienst, dan zou ik toch liever wel een meter hebben die geen gezeik oplevert.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart ® op 20-11-2020 08:29 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:10
ervh schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:45:

Is die Tesla lader ook te gebruiken voor andere auto's, zonder beperkingen (Skoda Enyaq, in mijn geval)? Zit er een app o.i.d. bij die makkelijk laat zien hoeveel stroom je geleverd hebt aan de auto?

Onderliggende gedachte: Bedrijf is van plan een stapel laders te kopen en aangezien de meeste collega's Tesla's rijden is dit het meest voor de hand liggend. Ik ga een Enyaq rijden maar als het verder geen problemen oplevert laat ik gewoon een Tesla lader bestellen, vind hem er estetisch ook wel netjes uit zien in tegenstelling tot de meeste andere thuisladers.
Zoals hierboven geschreven: Ja deze is (mits de juiste instelling) prima te gebruiken door andere type-2 auto's.

De nieuwe v3 Tesla lader die je nu kan kopen, heeft geen RS-485-interface en geen API! (en al helemaal geen P1 ondersteuning) De v2 variant heeft wel een API, maar die is dus niet meer nieuw te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:10
zooi4niek schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:28:
[...]

Ik heb wel eens wat andere RS-485 geload-balanced-te laders geinstalleerd. Een paar vragen:
  • Wat voor kabel hebben ze gebruikt voor het RS-485 signaal, wat is de afstand?
  • Hebben ze netjes termination-resistors toegevoegd?
  • Hebben ze de baud-rate, stop-bits, etc gelijk gezet tussen de meter en het laadstation?
  • Hebben ze de MODBUS adressen ingesteld?

[ Voor 3% gewijzigd door 0fbe op 20-11-2020 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Kan iemand svp nog bevestigen of ik juist zit voor een voolopige 3,7kW laadoplossing:
2) in de meterkast op 1 fase/16A aansluiten. De Hager groepenkast (zie deze foto in mijn eerdere post) heeft weinig ruimte en de aardlekschakelaars zitten ook al vol met 8 groepen. Kookgroep zit niet achter de aardlek volgens mij. Er zijn nog twee slots vrij (linksboven, positie 3&4) dus daar past dan mooi een 1 fase ALAMAT in toch?

Dan 2 opties:
Een kWh meter (zoals SDM630) zal ik dan in een klein kastje naast de groepenkast monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Met een granny charger ga je niet op 3.7 kW laden. Niet doen. De meeste laten het niet eens toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 15:33
ivm de komst van een EV ter vervanging van een PHEV willen we over van een 1-fase 3,7kW lader (EV-BOX) naar een 11kW lader op 3-fasen. Huis heeft nu enkel 1x 25A, plan is om dit te verzwaren naar 3x 25A, en daarbij de ombouw van de meterkast mee te nemen in de leaseprijs. Zijn er tweakers met ervaring hiermee?

LM heeft net pas een uitnodiging gestuurd om gegevens in te vullen bij Allego voor een nieuwe lader. Is het zinnig om hier in te vullen 3x 25A of om dit op 1x 25A te houden? Auto komt woensdag al, dus het zal sowieso een tijdje bij 3,7kW blijven ter overbrugging. Iemand tips hoe je dit zo handig mogelijk speelt om én op redelijke termijn een 3-fase lader te krijgen én de aansluiting te laten verzwaren?

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zooi4niek
0fbe schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:47:
[...]

Ik heb wel eens wat andere RS-485 geload-balanced-te laders geinstalleerd. Een paar vragen:
  • Wat voor kabel hebben ze gebruikt voor het RS-485 signaal, wat is de afstand?
  • Hebben ze netjes termination-resistors toegevoegd?
  • Hebben ze de baud-rate, stop-bits, etc gelijk gezet tussen de meter en het laadstation?
  • Hebben ze de MODBUS adressen ingesteld?
Er ligt een UTP kabel waarvan 3 aders vanuit de laadpaal op de kw meter zijn aangesloten (heb niks gezien van terminators, ingestelde baud rates op kw meter of modbus adressen). De monteurs hebben verder geen idee wat ze verder moeten doen. Ik heb zelf in de handleidingen gekeken, maar mij is het ook niet duidelijk (geen ervaring met dit soort aansluitingen). Ben wel benieuwd wat er nog nodig is om het werkende te krijgen.

Het enige wat ik de manual van de laadunit kan vinden is: "ModBus RTU baud rate300 to 19.2K bp" verder niks. Geeft mij te weinig houvast om mee verder te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Maximum lengte van RS-485 zit ergens rond de 1.2 km, die zal het probleem niet zijn.

3 aders? Gek. Het is een 2 draads bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zooi4niek
De drie aders zijn volgens de handleiding: positief, negatief en aarde.

De laadunit is aangesloten op een ABB B23 212-10M, ook met drie kabels. Welke kabel op welk contact moest aangesloten worden wisten de monteurs niet. En dus ook niet welke instellingen in de kw meter moesten komen om beide met elkaar te laten praten. De handleiding van de laadunit blinkt niet uit in duidelijkheid, en die van de kw meter ook niet (ondanks dat deze 168 pagina's is).

[ Voor 73% gewijzigd door zooi4niek op 20-11-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De grap van RS-485 is juist dat het zwevend is. Dus geen aarde.

Pagina: 1 ... 39 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen