Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.262 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:26
Ik heb voor mijn nieuwe MK gelijk maar een ruime genomen en de indeling zo gemaakt dat ik voldoende ruimte had.

Bij installeren nieuwe Slimme Meter gevraagd aan de installateur of hij de fase draden van de meter naar de schakelaar iets langer wilde maken om zo lussen te hebben om de CT klemmen aan te bevestigen.

Zo ziet dat er dus uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YzRaXigwM0jB-CZmpoiqMeBoqg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t4aGC1ZC4itglKysNdOv9YEl.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Isheara op 11-11-2020 10:11 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Isheara schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:07:
Ik heb voor mijn nieuwe MK gelijk maar een ruime genomen en de indeling zo gemaakt dat ik voldoende ruimte had.

Bij installeren nieuwe Slimme Meter gevraagd aan de installateur of hij de fase draden van de meter naar de schakelaar iets langer wilde maken om zo lussen te hebben om de CT klemmen aan te bevestigen.

Zo ziet dat er dus uit:
[Afbeelding]
Dat lijkt mij de gouden tip. Het past altijd wel, maar wordt erg lastig als de bedrading te kort is. Met iets langere fasedraden moet het in principe altijd passen. Aangezien @Paling1 nog 3F moet krijgen kan hij dat verzoek ook mooi bij de installateur neerleggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 21:55

JayPe

Ondertitel

NewMotion gebeld. Oude eigenaar heeft inmiddels mail gestuurd ter ontkoppeling van de laadpaal van zijn account, maar die mail is nog niet verwerkt door TNM.

Laadpaal aangesloten, voorzien van internet/netwerk aansluiting op de ETH2 aansluiting. (het SIMkaart slot is leeg,.. )

De led wordt eerst even groen, en gaat daarna door naar permanent rood :-(

Benieuwd of dat een permanente error is, of dat 't fixbaar is..

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Ze zeggen niet voor niks: Met tweedehands koop je meestal de ellende van een ander.....
Ieder zijn keus, maar man man wat een ellende. De besparing moet dan wel heel groot zijn geweest....
Hopelijk blijft het hierbij voor je en kom je niet meer problemen tegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Isheara op 11-11-2020 12:15 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-09 10:27
in afwachting van mijn Tesla Model 3 is hier onlangs een Alfen EVE Single Pro line geinstalleerd.

Deze heeft 1 lange utp kabel naar de meter voor loadbalancing en staat via GPRS in verbinding met EV-company.

Beetje jammer dat ik verzaakt heb een 2e netwerkkabel neer te leggen voor communicatie met HomeAssistant.

Weten jullie of EV-Company een api beschikbaar heeft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• littlewouter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-09 12:20
@tmaniac Hoeveel aderen is de UTP kabel?
Voor de load balancing naar de P1 poort zijn hooguit 4 aderen nodig, want deze zit op een RJ11 stekker.
Als het een UTP kabel is met 8 aderen, dan zou je kunnen proberen om 4 van de aderen te gebruiken voor je netwerk signaal en 4 voor het P1 loadbalancing.
Een langzame netwerkverbinding tot 100Mb/s zou ook kunnen werken met 4 aderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
4 aders is meer dan genoeg, net als een 100 Mbit/s verbinding.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-09 10:27
Ik heb de UTP kabel in gebruik voor deze P1 extender

(Tussen de paal en m'n meterkast zit ongeveer 60m kabel)

moet dus even kijken welke aders er door die extender gebruikt worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Vandaag mijn EV besteld, dus ook op zoek naar een laadpaal (voor op eigen oprit).

Zijn er palen die je vanuit je domotica kan aansturen en uitlezen ?
- uitlezen of de auto is aangesloten
- uitlezen hoe 'vol' de auto is
- het vermogen voor het laden instellen (0-100%)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Uitlezen hoe vol de auto is kan geen enkele laadpaal.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

CCS kan dat wel, maar dan heb je het over 10k+.

Uitlezen of de auto vol is (~stroom=0) is niet moeilijk.
OpenEVSE heeft een api ( https://store.openevse.co...nevse-remote-api-examples ). Er zijn er vast meer.

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 11-11-2020 21:57 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Proton_ schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:56:
CCS kan dat wel, maar dan heb je het over 10k+.
Was even vergeten dat ik hier op Tweakers.net zat, waar totaal niet zinnige/realistische scenario's ook benoemd dienen te worden.
Uitlezen of de auto vol is (~stroom=0) is niet moeilijk.
Nee, stroom=0 hoeft helemaal niet te betekenen dat de auto vol zit. De auto kan ook op uitgesteld laden staan. En dát is wel degelijk een realistisch scenario.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 23:05
Paling1 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:25:
[...]

Heb je daar misschien een foto van?
Helaas niet 1,2,3. De meterkast kap is vergrendeld via de hoofd schakelaar. Betreft trouwens een bedrijfs meterkast, gevuld met 15 lichtgroepen en 6 krachtgroepen en nog niet vol... 8)7

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Bart ® Klopt, sorry ;).
Voldetectie heeft inderdaad heel wat haken en ogen, ook voorverwarmen en verliescompensatie na een paar weken aan de paal kunnen het makkelijk verstoren.

CCS voor thuis is al een paar jaar 'in opkomst' omdat DC laden beloftes heeft van V2G/V2Home, wellicht wordt dat nog wat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VNBaaij
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 15:14
Aangezien we het nu toch over tweaken hebben... Binnenkort word een Newmotion Home Advanced 2.1 bij mij geïnstalleerd (heb een ID.3 in bestelling bij de lm). Ik weet dat de lader communiceert met de back-office via GPRS maar de lader heeft ook een UTP poort voor aansluiting op een lokaal ethernet. Weet iemand toevallig of beide verbindingen tegelijk in gebruik kunnen zijn? Ik wil proberen om via het bekabelde netwerk informatie uit de lader te lezen (via OCPP protocol). Echt een gevalletje W?BIC! (Why? Because I can!). Geen verdere noodzaak.

[ Voor 4% gewijzigd door VNBaaij op 11-11-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:13
Wat zijn jullie ervaringen met het sluipverbruik van de laadpaal?
mijn "domme" paal gebruikt 6W continu en in de stand waarmee ik hem uitschakel via de KaKu schakelaar daalt dat naar 3W.
Weet ook niet zo goed waar dat verbruik nou zit.

(of is dit meer een vraag voor het zelfbouw topic?)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 08:41
Proton_ schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:12:
@Bart ® Klopt, sorry ;).
Voldetectie heeft inderdaad heel wat haken en ogen, ook voorverwarmen en verliescompensatie na een paar weken aan de paal kunnen het makkelijk verstoren.

CCS voor thuis is al een paar jaar 'in opkomst' omdat DC laden beloftes heeft van V2G/V2Home, wellicht wordt dat nog wat.
V2x voor CCS is nog toekomstmuziek.. Chademo kan het wel (by default, al jaren), maar die aansluiting wordt door de Europese merken weggeduwd van de markt.. Zelfs Nissan is om met haar nieuwe model (voor de EU markt).

En inderdaad, Mode3 ("het AC laden") heeft helaas geen Soc feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 21:38
JayPe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:36:
NewMotion gebeld. Oude eigenaar heeft inmiddels mail gestuurd ter ontkoppeling van de laadpaal van zijn account, maar die mail is nog niet verwerkt door TNM.

Laadpaal aangesloten, voorzien van internet/netwerk aansluiting op de ETH2 aansluiting. (het SIMkaart slot is leeg,.. )

De led wordt eerst even groen, en gaat daarna door naar permanent rood :-(

Benieuwd of dat een permanente error is, of dat 't fixbaar is..
Ik heb dit met mijn 2e hands lolo2 ook gehad. Ik had/heb wel een sim kaart maar het bleek dat er ook een ethernetkabel nodig was (ik was in de veronderstelling dat de SIM kaart voldoende was, handleiding impliceert dat ook |:( ). daarna deed die het goed. Heb je de Eth1 poort al geprobeerd?

voor beide opties even kijken of je verbinding kan maken via chargeportal.thenewmotion.com/test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

BarryH schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:16:
mijn "domme" paal gebruikt 6W continu en in de stand waarmee ik hem uitschakel via de KaKu schakelaar daalt dat naar 3W.

5 tot 10 Watt is normaal. Als je laadpaal spanningsloos is, kan hij uiteraard geen stroom verbruiken. Geen idee hoe je je kaku hebt gemonteerd...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

TRG550 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:02:
[...]

Ik heb dit met mijn 2e hands lolo2 ook gehad. Ik had/heb wel een sim kaart maar het bleek dat er ook een ethernetkabel nodig was (ik was in de veronderstelling dat de SIM kaart voldoende was, handleiding impliceert dat ook |:( ). daarna deed die het goed. Heb je de Eth1 poort al geprobeerd?

voor beide opties even kijken of je verbinding kan maken via chargeportal.thenewmotion.com/test
Hij is offline zegt ie... maar:

Last seen:
2020-11-11 11:48:47

Ethernet kabel op ETH2 aangesloten geeft een connectielampje op m'n switch,. op ETH1 geeft m'n switch niet aan dat er iets aan hangt. (gewoon m'n netgear, connectielampje naast de RJ45 aansluiting), dus ik ga ervanuit dat ik ETH2 moet hebben.

Als ik de paal van stroom voorzie, gaat eerst de groene lamp continu branden, maar na een minuut ofzo springt ie op rood. Aangezien de paal nu continu op rood staat, en de tijd van last seen overeenkomt met de laatste keer dat ik de paal áán zette, ga ik ervanuit dat ie dus bij het aanschakelen even contact maakt met TNM, maar dat ie offline gaat zodra ie op rood springt..

Ik wacht even op de vrijgave van de paal, zodat ik 'm kan registreren, en ik heb een TNM pas aangevraagd; daarna bel ik de technische dienst... (dat kan het niet aan de laadpas liggen, en niet aan de verkeerde registratie of wat ook.

Wel grappig die ChargePortal: Eerste gebruik is van 2013... echt alweer een oud beestje dus.. vast een Opel Ampera/Outlander rijder geweest.

Zo'n Lolo Smart kan toch ook gewoon op 'open' staan he?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bart ® schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:27:
[...]

5 tot 10 Watt is normaal. Als je laadpaal spanningsloos is, kan hij uiteraard geen stroom verbruiken. Geen idee hoe je je kaku hebt gemonteerd...
de kaku zet de evse uit. En schakelt niet de totale laadpaal (zodat de KaKu geen 25A hoeft te schakelen. Ik ga even uitzoeken wat er dan nog aanblijft en hoe dat 3W kan consumeren. KaKu zou 0.5W moeten zijn....

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 11-11-2020 22:32 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Last seen:

Spanning eraf, spanning erop:
Last seen:
2020-11-11 22:37:01

Dus het lukt 'm wel om een heatbeat of een phone home te doen tijdens het opstarten..

Maar alsnog : solid rode lamp

-------------------

edit:

Connector 0 Status:
Occupied AC 3.7kW

Connection Type:
Ethernet

Signal strength:
Unknown

First seen:
2013-06-21 10:59:41
Last seen:
2020-11-11 22:37:39

------------------

Occupied? Zou er in de stekker/Mennekes terugkoppeling iets misgaan, waardoor ie denkt dat er een auto aanhangt?

[ Voor 40% gewijzigd door JayPe op 11-11-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@BarryH
Let goed op dat je watt meet en geen VA.10 watt idle in zo'n behuizing moet hem merkbaar warm maken.
3 watt in een Kaku stekker ook.
De spoel van een contactor (relais) kan wel wat lusten, maar dan zit er een auto aan.

Zit er een bloktrafo in of een SMPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Proton_
Ik meet het via de P1 ingang van de slimme meter. de laadpaal zit alleen op 1 fase zonder andere groepen.

De KaKu schakelt de EVSE en de voeding van de EVSE uit.
onderstaande een foto van de laadpaal componenten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UG78mDCBlBWztcreGZJ3dXa7MNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0JS1z1VZhWd9vPnBB5Xyu64.jpg?f=fotoalbum_large

De kWh meter blijft wel "aan".

Ik weet niet of het een bloktrafo of SMPS betreft.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BarryH schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:51:
Ik meet het via de P1 ingang van de slimme meter. de laadpaal zit alleen op 1 fase zonder andere groepen.
Even voor de zekerheid: als je de heel groep van de laadpaal uit zet dan zie ook echt 0W verbruik?

Klopt het dat je foto van de stand "aan" is (vanwege alle brandende ledjes)?

Onder voorbehoud dat ik alle kabels niet per se goed kan volgen lijkt het er ook op alsof je vanuit de hoofdschakelaar niet eerst lang de zekeringsautomaat gaat maar (ook) rechtstreeks naar de contactor/relais. Sla je dan de beveiliging niet over?
Ik had ook even de spec van je kWh-meter gepakt, maar dan lijk je ook de IN en OUT verkeerd om aan te hebben gesloten. Dus wellicht begrijp ik helemaal niet goed hoe de kabels aangesloten zitten.

Edit: Vergeet ik het nog te tikken, maar volgens de spec kan je kWh meter dus tot 8W (met een afwijking van 0,4W dus in het ergste geval zelfs 8,4W) gebruiken.
De kWh meter blijft wel "aan".
Een kWh meter verbruikt zelf ook stroom, dus dat zou het kunnen zijn. Afhankelijk van wat je precies wil meten kan je de kWh meter ook na de contactor/relais zetten. Maar dan kan die natuurlijk alleen het verbruik van de EV meten en niet het verbruik van je laadpaal zelf. Dus als je dit gebruikt om door te belasten aan je werkgever loop je dan een paar euro mis, maar je meet wel "beter" wat je EV gebruikt.
De KaKu schakelt de EVSE en de voeding van de EVSE uit.
Dit klinkt dubbel op. Als je de voeding uit zet doet de EVSE het natuurlijk niet meer. Wat schakel je op je EVSE dan nog meer uit?

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenE op 12-11-2020 09:40 ]

• Freakie1NL
  • Laatst online: 14-09 23:05

Freakie1NL

Grote Baas

Hier komt binnenkort een laadpaal. Via Newmotion want daar werkt de werkgever mee samen.
Wat ik zag is daar weinig mis mee (behalve dat zwarte front extra kost). Dynamic Load Balancing kost daar wel 5 euro per maand, maar acht dat gaat weer van de bijtelling af.

Vraag mij wel af hoe het zit, als ik uiteindelijk uit dienst ga. De laadpaal blijft dan van mij (moet eventueel afrekenen), maar stel ik heb dan geen elektrische auto dan zeg je toch gewoon het abbo bij Newmotion op. Komt er later dan weer een EV heb je hem zo weer geactiveerd..

Of werkt dit anders?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Freakie1NL Voor zover ik weet werkt dat precies zo, maar je moet wel even kijken naar de opzegtermijnen etc.

• sanre4l
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-08 10:05
Heren, ik heb een beetje door het topic heen gelezen maar ik zie niet echt een antwoord voor mijn situatie. En helaas ben ik ook zeker niet handig genoeg om zelf allemaal te gaan lopen klussen. Mijn excuses als ik niet goed genoeg het topic heb doorgelezen.

Ik heb een tesla model 3 op de oprit staan waar zo'n 4-5 meter vanaf een schuurtje staat met een stopcontact. Ik zit in een huurhuis met zonnepanelen en kan wel wat missen op stroom, dus ipv dat ik de publieke laadpaal in de straat gebruik wil ik kijken of ik mijn auto zo goedkoop mogelijk gebruik kan laten maken van thuisstroom.
Naast onze voordeur, ook zo'n 4-5 meter van de auto af ligt er al een kabel in de grond welke mij is verteld gebruikt zou kunnen worden voor EV's.

Mijn vragen concreet zijn als volgt:
- Kan ik gewoon een stekker lader kopen welke 4-5 meter lang is en deze in het stopcontact bij de schuur stoppen? Zo ja, wat is de goedkoopste?
- Als ik de kabel in de grond eruit zou halen, wat moet er dan gebeuren om daar een werkbare oplossing voor te krijgen? Moet ik dan een elektricien inschakelen die er iets op monteert? Moet dat dan per se een laadstation/paal zijn? Zo ja, wat zouden de kosten daarvan dan ongeveer zijn?

Ik ben eigenlijk op zoek naar de goedkoopste optie om toch wat thuis te laden.

• BarryH
@JeroenE
De Kaku schakelt de voeding van de EVSE uit.
Als ik de automaat van de groep uitschakel wordt het verbruik volgens de P1 meting inderdaad 0W.

Dat een kWh meter zoveel stroom kan verbruiken had ik niet verwacht. Bedankt voor het opzoeken.
Dit is waarschijnlijk dan wel een gevalletje jammer.
Een andere kWh meter met een lager verbruik heeft waarschijnlijk geen zin. Het enige wat ik zou kunnen doen is de kWh meter na het relais plaatsen. Maar dan kan ik de stand alleen aflezen tijdens het laden van de auto.

Overigens heb ik in totaal 4 kWh meters (wel verschillende merken). Als die allemaal 3W doen...is dat 100kWh per jaar. Samen met 15 plugwise pluggen van ~0.6W dus 175kWh :( voor inzicht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
sanre4l schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:02:
Heren, ik heb een beetje door het topic heen gelezen maar ik zie niet echt een antwoord voor mijn situatie. En helaas ben ik ook zeker niet handig genoeg om zelf allemaal te gaan lopen klussen. Mijn excuses als ik niet goed genoeg het topic heb doorgelezen.

Ik heb een tesla model 3 op de oprit staan waar zo'n 4-5 meter vanaf een schuurtje staat met een stopcontact. Ik zit in een huurhuis met zonnepanelen en kan wel wat missen op stroom, dus ipv dat ik de publieke laadpaal in de straat gebruik wil ik kijken of ik mijn auto zo goedkoop mogelijk gebruik kan laten maken van thuisstroom.
Naast onze voordeur, ook zo'n 4-5 meter van de auto af ligt er al een kabel in de grond welke mij is verteld gebruikt zou kunnen worden voor EV's.

- Kan ik gewoon een stekker lader kopen welke 4-5 meter lang is en deze in het stopcontact bij de schuur stoppen? Zo ja, wat is de goedkoopste?
- Als ik de kabel in de grond eruit zou halen, wat moet er dan gebeuren om daar een werkbare oplossing voor te krijgen? Moet ik dan een elektricien inschakelen die er iets op monteert? Moet dat dan per se een laadstation/paal zijn? Zo ja, wat zouden de kosten daarvan dan ongeveer zijn?

gewoon je laadkabel die bij je auto zit gebruiken (de granny charger met aan 1 kant een normaal stekker)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Je hebt inderdaad (als dat er bij zit geen idee volgens @BarryH wel) de mogelijkheid om via een normaal stopcontact te laden. Je zal dan wel met maximaal (waarschijnlijk minder) 3,6 kW kunnen laden. Model 3 heeft 50-75 kWh accu, dus reken maar uit hoe lang dat kan gaan duren.

Of de kabel in de grond gebruikt kan worden hangt af van wat voor kabel het is. Is het een simpele YMVK-as van 2x2,5 voor de schuur, dan schiet je hier niets meer mee op want die kan je ook max 3,6 kW belasten.

Is het een 4x2,5 dan kan je al direct een stuk meer (7,2 kW). Of als je 3 fase hebt zelfs 11 kW.
Hoe ziet je meterkast er uit, hoeveel fases en welke waarde is je hoofdzekering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Goedkoopste: de bij de Model 3 geleverde Granny gebruiken? Zit ie er niet standaard (meer) bij? Dan alsnog een Granny charger scoren. Volgens mij trekt een Model3 tot 13 ampere?

Ja, de accu is enorm groot van een Model 3, om 'm van leeg naar helemaal vol te laden duurt dus een eeuwigheid (kan maar zo 24 uur zijn), maar als je dagelijks de auto aan de 'paal/stekker' legt, laad je alsnog zomaar een paar honderd kilometer bij per nacht..

Beter: Een full-blown laadpaal met 3 fasen (laten)installeren,.. maar bij een huurhuis, met onduidelijk wat er voor kabels in de grond zouden liggen?? Niet de meest simpele optie.

[ Voor 4% gewijzigd door JayPe op 12-11-2020 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:09:
@JeroenE
Overigens heb ik in totaal 4 kWh meters (wel verschillende merken). Als die allemaal 3W doen...is dat 100kWh per jaar. Samen met 15 plugwise pluggen van ~0.6W dus 175kWh :( voor inzicht...
Ja, dat soort dingen schuif ik altijd maar onder het hobby-budget O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

JayPe schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:42:
[...]

Goedkoopste: de bij de Model 3 geleverde Granny gebruiken? Zit ie er niet standaard (meer) bij? Dan alsnog een Granny charger scoren. Volgens mij trekt een Model3 tot 13 ampere?

Ja, de accu is enorm groot van een Model 3, om 'm van leeg naar helemaal vol te laden duurt dus een eeuwigheid (kan maar zo 24 uur zijn), maar als je dagelijks de auto aan de 'paal/stekker' legt, laad je alsnog zomaar een paar honderd kilometer bij per nacht..

Beter: Een full-blown laadpaal met 3 fasen (laten)installeren,.. maar bij een huurhuis, met onduidelijk wat er voor kabels in de grond zouden liggen?? Niet de meest simpele optie.
Moet @sanre4l wel eerst goed checken of de groep in de schuur niet elders zwaar belast is, en of het WCD in de schuur een 16A WCD betreft en niet een 10A exemplaar. Anders gaat dit niet goed.

• daemonix
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:43:
[...]
Ja, dat soort dingen schuif ik altijd maar onder het hobby-budget O-)
Het is ook een whopping 37 euro per jaar. Hoeveel promille van het laden van de auto is dat? O-) :+

• BarryH
Dat klopt, als compensatie maar een stukje achter een vrachtwagen aan rijden :)

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:09
Freakie1NL schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:45:
[...]

Moet @sanre4l wel eerst goed checken of de groep in de schuur niet elders zwaar belast is, en of het WCD in de schuur een 16A WCD betreft en niet een 10A exemplaar. Anders gaat dit niet goed.
Hoe controleer je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
BarryH schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:16:

Mijn TNM LoLo Smart doet tussen de 5 en 6 Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCa-i3KBb7Z-b4VSjEiiTmnn5N0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rfb1eBM7oFE37Vp6Y9BaBSXk.png?f=user_large
JayPe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:38:

Last seen:

Spanning eraf, spanning erop:
Last seen:
2020-11-11 22:37:01

Dus het lukt 'm wel om een heatbeat of een phone home te doen tijdens het opstarten..

Maar alsnog : solid rode lamp

-------------------

edit:

Connector 0 Status:
Occupied AC 3.7kW

Connection Type:
Ethernet

Signal strength:
Unknown

First seen:
2013-06-21 10:59:41
Last seen:
2020-11-11 22:37:39

------------------

Occupied? Zou er in de stekker/Mennekes terugkoppeling iets misgaan, waardoor ie denkt dat er een auto aanhangt?
Ik heb dit ook gehad en moest hem activeren via de servicedesk.

De vorige eigenaar had hem wel netjes verwijderd.

Ik had niet het geduld om te kijken of de gprs voldeed, daarnaast had ik toch al een utp kabel laten leggen, dus ook maar direct aangesloten.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
JeroenE schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:11:
[...]
Even voor de zekerheid: als je de heel groep van de laadpaal uit zet dan zie ook echt 0W verbruik?

Klopt het dat je foto van de stand "aan" is (vanwege alle brandende ledjes)?

Onder voorbehoud dat ik alle kabels niet per se goed kan volgen lijkt het er ook op alsof je vanuit de hoofdschakelaar niet eerst lang de zekeringsautomaat gaat maar (ook) rechtstreeks naar de contactor/relais. Sla je dan de beveiliging niet over?
Ik had ook even de spec van je kWh-meter gepakt, maar dan lijk je ook de IN en OUT verkeerd om aan te hebben gesloten. Dus wellicht begrijp ik helemaal niet goed hoe de kabels aangesloten zitten.

Edit: Vergeet ik het nog te tikken, maar volgens de spec kan je kWh meter dus tot 8W (met een afwijking van 0,4W dus in het ergste geval zelfs 8,4W) gebruiken.

[...]
Een kWh meter verbruikt zelf ook stroom, dus dat zou het kunnen zijn. Afhankelijk van wat je precies wil meten kan je de kWh meter ook na de contactor/relais zetten. Maar dan kan die natuurlijk alleen het verbruik van de EV meten en niet het verbruik van je laadpaal zelf. Dus als je dit gebruikt om door te belasten aan je werkgever loop je dan een paar euro mis, maar je meet wel "beter" wat je EV gebruikt.

[...]
Dit klinkt dubbel op. Als je de voeding uit zet doet de EVSE het natuurlijk niet meer. Wat schakel je op je EVSE dan nog meer uit?
Dat is wel erg veel voor een kWh meter.
Ik heb een WiFi variant en die zit volgens specs op <2 Watt verbruik.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Zie dat het <8VA is en <0,4W.
Blijft de vraag waar de overige 2,1-3W heen gaat?
- De automaat (??)
- Het relais (??)
- De KaKu (0,5W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

BarryH schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:27:
- De automaat (??)
- Het relais (??)
- De KaKu (0,5W)
Automaten en relais gebruiken geen stroom als er geen stroom loopt. Ik zou eerder verwachten dat je stroommeter niet zo nauwkeurig is.

[ Voor 9% gewijzigd door Bart ® op 13-11-2020 08:39 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Bart ® Dat zou fijn zijn :). Die stroommeter is mn slimme meter die via de p1 poort meld dat er 3W continu verbruik (in de laadpaal uitgeschakeld stand) is op de ene verbruiksgroep die op deze fase is aangesloten.

En zodra ik de zekeringsautomaat uit zet, gaat de meting keurig naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:46:
@Bart ® Dat zou fijn zijn :). Die stroommeter is mn slimme meter die via de p1 poort meld dat er 3W continu verbruik (in de laadpaal uitgeschakeld stand) is op de ene verbruiksgroep die op deze fase is aangesloten.

En zodra ik de zekeringsautomaat uit zet, gaat de meting keurig naar 0.
Wat is de nauwkeurigheid van de meter, en wat de resolutie? Je meet helemaal onderin de schaal, en je moet je afvragen of die waardes wel goed te meten zijn met een kWh meter die het meetbereik tot veel kilowatts heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Je slimme meter heeft geen gespecificeerde nauwkeurigheid onder de 1% van zijn meetbereik (wat waarschijnlijk 3x16 of 3x25 is, dus onder de ~110-170W), dus je kunt helemaal niks zeggen over de nauwkeurigheid van die meting. Goede kans dat je er vele watts naast kunt zitten.

De typische meetfout onder de 10W is ~50-1000% in de tests die ik inmiddels 9 jaar geleden heb gedaan hiermee. Sluipverbruikers zijn bijna onmogelijk te meten, zeker met de oudere types digitale meters.

De meetchips en shunts in een gemiddelde installatiemeter is aanzienlijk minder accuraat dan die in zelfs veel consumenten-stopcontactmeters!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Exact. En ik vermoed dat einde schaal meer in de richting van 3x50A ligt. In de tijd dat ik me met meettechniek bezig hield was al bijzonder dat je tot 0.1% FSD voor standaard spul. We hebben het hier over 3 W op 5750 W (als het inderdaad 3x25A zou zijn), dus over minder dan 0.05% van de schaal. Kansloos dat je dat met een standaard meter kunt meten.

En dan hebben we de sensoren nog niet meegenomen, die vaak al niet beter dan procenten zijn.

Het kunnen zien van decimalen betekent niet dat die decimalen betrouwbaar zijn.

(verhaaltje over 0.1% FSD aangepast)

[ Voor 18% gewijzigd door daemonix op 13-11-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ok, blij dat ik het gevraagd heb.
Conclusie: laadpaal zal ca. 0.5W gebruiken in (met KaKu) uitgeschakelde toestand.

Zal nog eens de handleiding van de evse opzoeken voor het continuverbruik daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat is een conclusie die je niet kunt trekken. Het antwoord is: je weet het niet. Het kan 0.1 W maar ook 10 W zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:27:
Ze schrijven het nogal onhandig op met twee verschillende schrijfwijzen. VA is hetzelfde als W. Het was handiger geweest als ze in beide gevallen hetzelfde hadden geschreven. Dus of 2 keer VA of 2 keer W.

Als er zoiets staat dan is het eerste getal het verbruik en het tweede getal de nauwkeurigheid van de meting.

Het grootste 'probleem' is natuurlijk het kleiner of gelijk teken dat ze gebruiken. Het kan dus 1 W zijn, maar ook 6W. Wellicht dat het verbruik oploopt als de stroom die gemeten wordt hoger is, maar dat staat verder niet uitgelegd in die specificaties.

Zijn je plugwise meters niet nauwkeuriger? Wellicht kan je die er dan (tijdelijk) tussen zetten zodat je beter kan meten wat het verbruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
VA en W zijn soms hetzelfde, maar zeker niet altijd. (cos phi anyone?)

Zolang je meters met groot schaalgebruik gebruikt zal de nauwkeurigheid onder in de schaal op enkele Watts niet beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:45
daemonix schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:15:
VA en W zijn soms hetzelfde, maar zeker niet altijd. (cos phi anyone?)

Zolang je meters met groot schaalgebruik gebruikt zal de nauwkeurigheid onder in de schaal op enkele Watts niet beter worden.
Recent bij een klant cos phi compensatie geplaatst. Bij een belasting door de trafo van ongeveer 1800A, daalde de stroom met maar liefst 400A (bijna 25%!) toen de cos phi compensatie ingeschakeld werd.
Dus zeggen dat VA en W hetzelfde is, is niet helemaal waar zoals hierboven aangegeven is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Simpel gezegd: bij DC klopt het, bij AC niet, vandaar de cos(phi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@daemonix @ybos Tuurlijk, maar dat maakt voor het stroomverbruik van de kWh-meter zelf toch niet uit? Ik zou niet weten hoe de power factor van de meter zelf zou kunnen veranderen tijdens het meten, maar misschien mis ik daar wat kennis?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
JeroenE schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:24:
@daemonix @ybos Tuurlijk, maar dat maakt voor het stroomverbruik van de kWh-meter zelf toch niet uit? Ik zou niet weten hoe de power factor van de meter zelf zou kunnen veranderen tijdens het meten, maar misschien mis ik daar wat kennis?!?
Voor thuisgebruik maakt het eigenlijk niet uit want je betaald W en geen VA. Dus ookal zou hij 5VA/3Watt verbruiken, jij betaald alleen de watten en geen VA's, dus in dit geval niet druk om maken.
Uiteraard is een zo hoog mogelijke power factor wel wenselijk.

[ Voor 5% gewijzigd door ybos op 13-11-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ybos Aha, jij zegt dat die twee getallen hetzelfde moeten zijn. Maar dan zou de power factor dus van de kWh meter dus juist heel laag zijn omdat 8 veel hoger is dan 0,4 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
JeroenE schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:34:
@ybos Aha, jij zegt dat die twee getallen hetzelfde moeten zijn. Maar dan zou de power factor dus van de kWh meter dus juist heel laag zijn omdat 8 veel hoger is dan 0,4 ?
Als VA en W hetzelfde zijn is de power factor 1 (meest ideaal).
Verhouding 8 / 0,4 (er vanuitgaande dat je 8VA / 0,4W bedoelt) lijkt me heel sterk, zo ongunstig kan bijna niet.
meestal is een ongunstige power factor tussen de 0,5 en 0,85. (bij hoge vermogens eist de netcode een powerfactor van minimaal 0,85).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ybos Ja, er staat 8VA en 0,4W in de specificatie. Vandaar dus dat ik er van uit was gegaan dat de eerste het gespecificeerde verbruik is en de tweede de meetafwijking.

Hm, misschien moeten we het er maar bij laten dat het onduidelijk is wat ze nu bedoelen en dat @BarryH het anders maar eens moet navragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik ben inmiddels al iets verder in mijn zoektocht voor een geschikte laadpaal bij mij thuis.
Aangezien de optie loadbalancing een optie is voor eigen rekening, zit ik eigenlijk nog met de vraag wat die optie bij jullie gekost heeft mocht je een Alfen Single Pro Line of een EVBox Elvi hebben hangen? Bij de Alfen lijkt het rond de €200,- te zitten maar van de Elvi is het lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik sta op het punt om de bestelling te gaan doen, maar eigenlijk is de Zappi v2 toch de meest interessante (lees: bang for buck) optie indien je zelf koopt? Bij alle andere laadboxen komt er elke keer wel weer een addertje onder het gras vandaan. Sommige mensen zullen waarschijnlijk vastzitten aan bepaalde mensen van de werkgever/sponsor/investeerder, maar in geval van eigen aanschaf kom je het vaakst uit bij de Zappi.
Zit ik een beetje goed?

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:56
Redondo1982 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:57:
Ik sta op het punt om de bestelling te gaan doen, maar eigenlijk is de Zappi v2 toch de meest interessante (lees: bang for buck) optie indien je zelf koopt? Bij alle andere laadboxen komt er elke keer wel weer een addertje onder het gras vandaan. Sommige mensen zullen waarschijnlijk vastzitten aan bepaalde mensen van de werkgever/sponsor/investeerder, maar in geval van eigen aanschaf kom je het vaakst uit bij de Zappi.
Zit ik een beetje goed?
Als je zonnepanelen hebt en LB wilt hebben is het een goede keus ja. Als je dit niet hebt/wilt en graag automatisch wilt verrekenen dan niet. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:47
Inspired schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:08:
[...]

Als je zonnepanelen hebt en LB wilt hebben is het een goede keus ja. Als je dit niet hebt/wilt en graag automatisch wilt verrekenen dan niet. :)
En als je zonnepanelen hebt, load balancing wil, en automatisch wil kunnen verrekenen, wat is dan de beste keuze voor een eigen paal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Inspired schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:08:
[...]

Zonnepanelen heb ik nog niet, maar zit wel in verschiet voor aankomend jaar. LB vind ik zeer belangrijk en automatisch verrekenen hoef ik niet. Als ik naar de Zappi kijk is het eigenlijk een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
vinom schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:55:
Ik ben inmiddels al iets verder in mijn zoektocht voor een geschikte laadpaal bij mij thuis.
Aangezien de optie loadbalancing een optie is voor eigen rekening, zit ik eigenlijk nog met de vraag wat die optie bij jullie gekost heeft mocht je een Alfen Single Pro Line of een EVBox Elvi hebben hangen? Bij de Alfen lijkt het rond de €200,- te zitten maar van de Elvi is het lastig te vinden.
Ik heb een Zappi daar zit het standaard in...waarom overweeg je die niet?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Isheara schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:47:
[...]

Ik heb een Zappi daar zit het standaard in...waarom overweeg je die niet?
De Zappi kan helaas niet verrekenen, en dat is iets wat mijn werkgever eist. Zelf maandelijks bijhouden en opsturen mag helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ratio kan ook loadbalancen en zonne energie misbruiken (ingebouwd). Is volgens mij iets goedkoper dan Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 07:24
Of het stopcontact 10A of 16A aan kan, kun je controleren door te kijken of het wel of niet (te) warm wordt na een uurtje laden
Of de groep niet te zwaar wordt belast is een kwestie van kijken wat er zoal op is aan gesloten (max. vermogens van de betreffende apparaten optellen) en wat de begrenzing is (meestal 16A) van deze groep.
Als je gaat laden met 16A zit je waarschijnlijk sowieso aan de max. als je dat doet met 10A dan heb je op die groep nog 6A "over" en moet je kijken welke apparaten dan nog (tegelijkertijd) gebruikt kunnen worden op dezelfde groep zonder opgeteld die 6A te overschrijden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 07:24
vinom schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:48:
[...]

De Zappi kan helaas niet verrekenen, en dat is iets wat mijn werkgever eist. Zelf maandelijks bijhouden en opsturen mag helaas niet.
Gauw inruilen die werkgever >:)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
swhnld schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:10:
[...]

En als je zonnepanelen hebt, load balancing wil, en automatisch wil kunnen verrekenen, wat is dan de beste keuze voor een eigen paal?
De EV box zou dat moeten kunnen. (Zie ook onderstaande link.)

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 13-11-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Bij de EV Box zit je aan smart charging vast; https://www.laadpaal24.nl/ev-box-smart-charging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
eltron schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:14:
[...]

Of het stopcontact 10A of 16A aan kan, kun je controleren door te kijken of het wel of niet (te) warm wordt na een uurtje laden
Of de groep niet te zwaar wordt belast is een kwestie van kijken wat er zoal op is aan gesloten (max. vermogens van de betreffende apparaten optellen) en wat de begrenzing is (meestal 16A) van deze groep.
Als je gaat laden met 16A zit je waarschijnlijk sowieso aan de max. als je dat doet met 10A dan heb je op die groep nog 6A "over" en moet je kijken welke apparaten dan nog (tegelijkertijd) gebruikt kunnen worden op dezelfde groep zonder opgeteld die 6A te overschrijden.
Ok. Dat is simpel. In mijn geval zit de oven en de tuincontacten op dezelfde groep. Dat zal het punt niet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:28
DDDikkiedik schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:50:
[...]

Ok. Dat is simpel. In mijn geval zit de oven en de tuincontacten op dezelfde groep. Dat zal het punt niet zijn.
Das dus wel een punt ;) je wil die groep zo 'leeg' mogelijk hebben.

Ik vind langdurig 10 of 16A trekken voor laden op een willekeurig wcd sowieso risicovol. Je weet niet hoeveel lasdozen er tussen dat wcd en de meterkast zit. Er hoeft maar een slechte las tussen. Te zitten. Zeker in oudere huizen is dit niet ondenkbaar.

Ik zou altijd van te voren checken hoe het traject loopt en niet zomaar willekeurig ergens inpluggen.

Maat beter nog als je geen laadpaal wil is een wcd laten aanleggen met een eigen groep. Een kabel zonder onderbrekingen vanaf de meterkast naar die wcd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zooi4niek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-09 10:21
Zijn er hier mensen die ook een ABB Terra AC wallbox hebben? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Bij mij is er eentje geinstalleerd, maar deze werkt nog steeds niet zoals geadverteerd. Bij de aankoop werd netjes verteld dat de app nog niet helemaal af was. En dat is nog steeds niet zo, maar daar kan ik wel mee leven.

Wat tot op heden ook niet werkt is de load balancing. Wanneer je de documentatie leest lijkt deze te moeten werken met de P1 poort, maar ook wordt RS485 genoemd. Monteurs komen er niet uit, ABB weet het ook niet (monteurs hebben direct contact met ABB). Inmiddels is op advies van ABB een extra 3 fase kw meter gemonteerd met RS485, maar ook daarvan kan ABB niet zeggen hoe deze aangesloten moet worden aan de laadunit. Nu staat de laadunit op 10 ampere ingesteld ipv 16. Laden gaat goed, maar dus niet met de maximale snelheid omdat loadbalancing niet werkt.

De unit werkt ook met rfid druppels waarvan er eentje bijgeleverd is. Heb er een paar no-name druppels bij gekocht in overleg met de verkoper. Aanmelden van de druppels moet via de app, maar ook dit werkt niet. Vraag is doorgezet naar ABB en inmiddels ben ik al weer drie weken verder zonder enig antwoord van ABB.

De monteurs en de verkoper doen hun uiterste best om deze unit goed te laten werken, maar dat lukt dus maar beperkt. De ondersteuning van ABB lijkt het probleem te zijn. Samen met de verkoper hebben we dit nu geescaleerd naar ABB en zijn in afwachting van een reactie. Dit heeft de verkoper inmiddels een hoop tijd en geld gekost.

Voor nu zou ik de ABB Terra AC wallbox dus niet adviseren te kopen.

[ Voor 0% gewijzigd door zooi4niek op 14-11-2020 09:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@zooi4niek geef ze twee weken om het op te lossen en anders koop ontbinden en iets anders zoeken.

Hij kan zo te zien niet via "normale" P1 aangestuurd worden. Je moet een speciale slimme meter van ABB hebben van 200-300 EUR. Die zal dan ook op de juiste plaats in je meterkast moeten komen. Beetje onhandig allemaal.

Volgens de handleiding (pagina 35) moet het een modus meter zijn. Dan kom je bij 3F op deze uit; https://www.elektramat.nl...wh-3f-65a-230-400v-rs485/

Allemaal wel vrij prijzig uiteindelijk. Waarom heb je precies voor de ABB gekozen?

[ Voor 90% gewijzigd door Inspired op 14-11-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Makrolon schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:25:
[...]

Ik vind langdurig 10 of 16A trekken voor laden op een willekeurig wcd sowieso risicovol. Je weet niet hoeveel lasdozen er tussen dat wcd en de meterkast zit. Er hoeft maar een slechte las tussen. Te zitten. Zeker in oudere huizen is dit niet ondenkbaar.

Ik zou altijd van te voren checken hoe het traject loopt en niet zomaar willekeurig ergens inpluggen.

Maat beter nog als je geen laadpaal wil is een wcd laten aanleggen met een eigen groep. Een kabel zonder onderbrekingen vanaf de meterkast naar die wcd.
OK. Dank! Dat kan ik nog wel navragen bij de vorige bewoner. Hoewel de meterkast bij de voordeur zit en eventuele problemen zich buiten of in de losstaande berging/schuurtje zullen voordoen. Mijn auto staat regelmatig een week stil, dus op 10 Ampère gaat het ook uitstekend hoor. Het was meer nieuwsgierigheid, toen ik iemand hier zag die een granny charger voor 160 euro vast had geïnstalleerd. Dat zou voor mij ook wel een optie zijn en scheelt een paar handelingen bij het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

DDDikkiedik schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:15:
[...]

OK. Dank! Dat kan ik nog wel navragen bij de vorige bewoner. Hoewel de meterkast bij de voordeur zit en eventuele problemen zich buiten of in de losstaande berging/schuurtje zullen voordoen. Mijn auto staat regelmatig een week stil, dus op 10 Ampère gaat het ook uitstekend hoor. Het was meer nieuwsgierigheid, toen ik iemand hier zag die een granny charger voor 160 euro vast had geïnstalleerd. Dat zou voor mij ook wel een optie zijn en scheelt een paar handelingen bij het laden.
Yes, dat heb ik inmiddels hier in 't dorp ook al regelmatig gezien. De grootste plugin-hybrides, met in de tuin zo'n granny met een paar tywraps aan het tuinhekje :-)

Op 10 ampere laad je zomaar 25 tot 30 kWh bij in een nachtje he? (zes uur thuis, volgende ochtend om8 uur weer weg = 14 laad uren.. Dat is voor mij ruim voldoende ( woon werk is 35 km, dus ik laad m'n e-up! soms maar eens in de drie dagen op (18 kWh accu), meestal op 't werk met de granny ( in 8 uur )..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Makrolon schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:25:
[...]

16 Ampere; ja..
10 Ampere: Al iets minder ja. Als moet ik bekennen: Je hebt wel gelijk... vooral omdat het duurstroom is.

Maar in mijn oude huisje, waar ik inmiddels de groen/rood/grijze bedrading voor 80+% vervangen heb, kwam in óók heel veel lasdoppen tegen tussen meterkast en bijkeuken. Centraaldozen bestonden nog niet (huis stond er eerder dan de het elektriciteitsnet van Nederland). en dus werd er bij de aanleg in de verdiepingsvloer gezaagd en werd alles met lasdoppen aan elkaar geknoopt.

Jarenlang heeft de wasautomaat samen met de wasdroger gedraaid op die installatie. Trekt geen uren lang 16Ampere, maar tijdens het verwarmen van het waswater tot 90 graden toch echt wel voldoende lang om de boel goed op te warmen. Bij het vervangen van het leidingenwerk (stalen pijpen ook nog!) vielen de (bakelieten?) doppen makkelijk en broos van de lassen, en draaiden de uiteinden soms als vanzelf uit elkaar, maar niets defect of acuut gevaarlijk.

Het gevaar zit 'm waarschijnlijk eerder in de wandcontactdoos zelf, en wel de contacten van de stekker, die je dus vaak in- en uitplugt en eigenlijk niet gemaakt is voor 16Ampere continu. De contacten branden in, slijten en geven warmte ontwikkeling.. (en een slecht contact zal met 10, 16 of zelfs 2 ampere voor ellende zorgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Ik houd het dan toch maar op 10 Ampère. Ik zie ook niet in waarom ik een laadpaal zou moeten gebruiken als ik nog geen vijf procent van de tijd dat de auto stil staat, hoef te laden. Alleen bij dagelijks gebruik (regen) moet hij wat vaker een nacht aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
JayPe schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:51:
[...]

Yes, dat heb ik inmiddels hier in 't dorp ook al regelmatig gezien. De grootste plugin-hybrides, met in de tuin zo'n granny met een paar tywraps aan het tuinhekje :-)
Nu voel ik me aangesproken ;)
Passat GTE met vaste granny opstelling: Waterdichte behuizing met tywraps aan tuinhek.
Bevalt me voor een plugin heel goed. Kosten 100-200 euro. Makkelijk om op de juiste plek te plaatsen door makkelijk te legge kabel. EN "elk" stopcontact als start punt.
En 10A is voor een plugin een prima snelheid.

Als ik nu een "echte" laadpaal zou installeren zou ik zelf al kijken voor een load balanced oplossing voor twee auto's.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmhe
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-09 17:49
Hier vandaag ook toegetreden tot de Polestar familie en vandaag de aflevering gehad, als een kind zo blij.

Al wel een ‘domme’ vraag wat geloof ik wel is uitgelegd maar niet meer heb onthouden 😉.

Namelijk hoe het precies zit met het instellen van ampères op het display. Kun je van 6a t/m32a instellen.
Is het zo dat als je aan snellader staat je dit op maximaal kunt zetten (32), en thuis aan de granny lader kan laten staan hierop of moet aanpassen naar beneden bijv. 6a?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

tmhe schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:59:
Hier vandaag ook toegetreden tot de Polestar familie en vandaag de aflevering gehad, als een kind zo blij.

Al wel een ‘domme’ vraag wat geloof ik wel is uitgelegd maar niet meer heb onthouden 😉.

Namelijk hoe het precies zit met het instellen van ampères op het display. Kun je van 6a t/m32a instellen.
Is het zo dat als je aan snellader staat je dit op maximaal kunt zetten (32), en thuis aan de granny lader kan laten staan hierop of moet aanpassen naar beneden bijv. 6a?
Ja. En nee.

Snellader is DC. En dat doe je standaard zo snel als 't maar kan.

AC kan je temperen als je bijvoorbeeld je auto aan een stopcontact van minder vermogen wil hangen. Bijvoorbeeld thuis of op de camping.

Standaard geeft een laadpaal het maximum wat ie kan geven, temperen is dus eigenlijk alleen van toepassing voor alles behalve laadpalen of snellader.

Oh. Ik heb 't temperen ook eens gebruikt voor een ongewone situatie. Laadplek waar je alleen mocht staan tijdens het laden. Na het laden moest je daar binnen een halfuur weg. Ik moest laden, maar ik zat ook de hele dag opgesloten in eerst een college en een examen. Dus. Laad snelheid op 5ampere gezet en géén boete opgelopen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

ice-T106 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:52:
[...]

Nu voel ik me aangesproken ;)
Passat GTE met vaste granny opstelling: Waterdichte behuizing met tywraps aan tuinhek.
Bevalt me voor een plugin heel goed. Kosten 100-200 euro.
Kwam de granny niet standaars meer meegeleverd? Bij de id3 zit ie er niet meer bij weet ik.

Passat gte is 10 of 13kWh accu. Das makkelijk te doen met een granny. Al wordt een granny wel warm en dus is er toch ergens een vorm van verlies. Een laadpaal wordt volgens mij niet warm. Toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JayPe schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:39:
Al wordt een granny wel warm en dus is er toch ergens een vorm van verlies. Een laadpaal wordt volgens mij niet warm. Toch?
Een granny charger is niet veel anders dan een laadpaal met een stekker en een vaste kabel. Er zitten geen componenten in die niet (ook) in een laadpaal zitten. Een vaste laadpaal kan meestal meer stroom leveren dus daar zitten dan wellicht componenten in die wat meer A aankunnen dan een granny charger.

Als je een laadpaal hebt die ook het verbruik kan meten, door kan geven aan een backend en dat soort zaken zitten er zelfs meer componenten in de laadpaal die allemaal stroom gebruiken (en warmte genereren).

Openbare laadpalen zijn meestal veel groter dan een granny charger dus er is meer ruimte om warmte kwijt te kunnen dus je zal het wellicht niet zo snel merken als bij een doosje wat zo klein mogelijk is en daarom volgepropt is met componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St3ve-0
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:57
De EVBox Elvi heeft ook geïntegreerde dynamic load balancing. Tenminste als je de versie met 6 meter vaste kabel neemt.

Kijk maar in de product brochure:
https://cdn.webshopapp.co...duct-brochure-elvi-v2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
St3ve-0 schreef op zondag 15 november 2020 @ 08:12:
[...]

De EVBox Elvi heeft ook geïntegreerde dynamic load balancing. Tenminste als je de versie met 6 meter vaste kabel neemt.

Zonder extra smart charging module? Dat haal ik niet echt uit de brochure. Of is er dan een duurder abonnement nodig per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
St3ve-0 schreef op zondag 15 november 2020 @ 08:12:
[...]

Het staat in de specs maar volgens mij moet he dan alsnog een Smappee module kopen voor 'smart charging' a €300,-. https://www.laadkabeldisc...charging-3-fasen-50a.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
vinom schreef op zondag 15 november 2020 @ 08:28:
[...]

Het staat in de specs maar volgens mij moet he dan alsnog een Smappee module kopen voor 'smart charging' a €300,-. https://www.laadkabeldisc...charging-3-fasen-50a.html
Ja, die heb je nodig. Ik vind het maar een slordige oplossing als ik zo kijk. Was voor mij de reden om niet meer voor de Elvi te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@vinom je kunt ook een paal kiezen waarbij je LB via abonnement kunt activeren mocht dit nodig blijken. Ik heb een NM paal met, maar zou op zich prima zonder kunnen. Met 11kW is de accu elke morgen weer vol. De NM paal kan zonder module LB aan via P1. Je hebt alleen abonnement van 4 EUR pm (extra) nodig. Krijg je een vaste kWh vergoeding? Anders kun je die 4 EUR ook terug pakken via de kWh prijs. En/of eventueel via hoger gast tarief als je wel eens bezoek krijgt van mensen met (lease) EV.

Ook heb je het maar over dik honderd EUR voor 5 jaar als je WG het als EB opgeeft. Plus je kWh vergoeding met 1 of 2 cent en je hebt het er uit.

Maw; zou er niet een te grote studie van maken. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 15-11-2020 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
JayPe schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:39:
[...]

Kwam de granny niet standaars meer meegeleverd? Bij de id3 zit ie er niet meer bij weet ik.

Passat gte is 10 of 13kWh accu. Das makkelijk te doen met een granny. Al wordt een granny wel warm en dus is er toch ergens een vorm van verlies. Een laadpaal wordt volgens mij niet warm. Toch?
Ik rekende even netjes dat je nog een andere (makkelijk tweedehands te krijgen) granny erbij moet kopen als je die onderweg wilt nog wilt hebben. Anders is het echt tientje werk met deze oplossing.

Denk dat een granny eventueel iets warmer wordt omdat die de warmte op een kleiner opvlak kwijt moet.
Durf zelfs wel te wedden dat die minder verbruikt dan een laadpaal met meer opties.
(zelfde als @JeroenE als zei dus 8)7)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-09 15:31
haya99 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:30:
Ik wil geen pas en geen abo. Dat laatste is het enige wat incharge wil, zo bleek na weken vragen over hoe en wat. Concreet; ik wil die paal gebruiken zonder een pas. Heb die lezer overigens al eens losgekoppeld, zonder succes. Zou mooi zijn als dat ding gewoon gedeblokkeerd zou kunnen worden, oid. Bij voorbaat dank voor de reacties.
Hi, ben je er inmiddels met incharge uit met het overnemen van de laadpaal? Dat wil zeggen kan je hem nu gewoon gebruiken zonder dat je afhankelijk bent van hun? De Alfen paal zou dat moeten ondersteunen, heb je al eens contact gehad met Alfen? Heb je zelf al met de ACE Service Installer op de paal ingelogd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

D'r was wel iets met efficientie.. maar volgens mij ( reutel doet m'n hoofd) had dat vooral te maken met de Renault Zoe. Die is heeel inefficient met een granny, toch? zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik ben me aan het oriënteren op het (zoveel mogelijk zelf) aanleggen van een EV laadpunt (in eerste instantie een Tesla Wall Connector, EVHub oid). Eerste auto zal denk ik PHEV zijn dus veel laadvermogen is nu nog niet nodig. Zonnepanelen, warmtepomp etc zijn er niet en gaan ook niet komen.

Loadbalancing en backoffice etc ook nog niet nodig, maar ik wil wel voorbereid zijn als er een slimmer kastje op de muur geschroefd gaat worden. Verbruik via Domoticz oid bijhouden zou wel weer leuk zijn trouwens, maar heb ik me nog niet in verdiept. In de meterkast wilde ik sowieso wel een kWH meter op deze groep plaatsen.

Huissysteem is 3x25A en ik wil de 3 fasen uiteraard ook al aanleggen naar het laadpunt, dat <10m van de meterkast zal komen.
De kabel zal door de betonvloer van de meterkast een stukje door de kruipruimte gaan en bij de trapkast door het beton weer naar boven gaan, om op max 1,5m hoogte door de muur naar buiten te gaan (waar de wallbox komt).

Paar vragen:
1) de kabel komt niet in de grond te liggen maar gaat wel door de kruipruimte. Heb ik hier voor de veiligheid een grondkabel met buitenmantel nodig (-AS) of volstaat een gewone YMVK kabel?
2) Huidige stroominrichting kan max 11kW leveren dus ik dacht in eerste instantie aan 5 aderigx4mm2 kabel. Of toch maar vast 6mm nemen, anticiperend op evt 3x35A systeem?
3) Is het verstandig om er een UTP kabel naast aan te leggen of zal evt load-balancing toch beter met CT klemmen gaan?
4) mijn Hager kast heeft geen ruimte meer helaas (zie foto). Volgens mij moet ik een type B ALAMAT (bijv van Chint) hebben en als ik ook een 3f kWH meter wil plaatsen heb ik 2x 4 posities nodig. Dan kan ik toch gewoon een klein kastje ernaast plaatsen met die 2 units naast of liever boven elkaar (op de plek waar de beltrafo nu zit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOvn009EdAknOCF7QRQg3m3roOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPHgY47kqy0koIuz5ZFJTZ4j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door JPS op 15-11-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
JPS schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:17:
Ik ben me aan het oriënteren op het (zoveel mogelijk zelf) aanleggen van een EV laadpunt (in eerste instantie een Tesla Wall Connector, EVHub oid). Eerste auto zal denk ik PHEV zijn dus veel laadvermogen is nu nog niet nodig. Zonnepanelen, warmtepomp etc zijn er niet en gaan ook niet komen.

Loadbalancing en backoffice etc ook nog niet nodig, maar ik wil wel voorbereid zijn als er een slimmer kastje op de muur geschroefd gaat worden. Verbruik via Domoticz oid bijhouden zou wel weer leuk zijn trouwens, maar heb ik me nog niet in verdiept. In de meterkast wilde ik sowieso wel een kWH meter op deze groep plaatsen.

Huissysteem is 3x25A en ik wil de 3 fasen uiteraard ook al aanleggen naar het laadpunt, dat <10m van de meterkast zal komen.
De kabel zal door de betonvloer van de meterkast een stukje door de kruipruimte gaan en bij de trapkast door het beton weer naar boven gaan, om op max 1,5m hoogte door de muur naar buiten te gaan (waar de wallbox komt).

Paar vragen:
1) de kabel komt niet in de grond te liggen maar gaat wel door de kruipruimte. Heb ik hier voor de veiligheid een grondkabel met buitenmantel nodig (-AS) of volstaat een gewone YMVK kabel?
2) Huidige stroominrichting kan max 11kW leveren dus ik dacht in eerste instantie aan 5 aderigx4mm2 kabel. Of toch maar vast 6mm nemen, anticiperend op evt 3x35A systeem?
3) Is het verstandig om er een UTP kabel naast aan te leggen of zal evt load-balancing toch beter met CT klemmen gaan?
4) mijn Hager kast heeft geen ruimte meer helaas (zie foto). Volgens mij moet ik een type B ALAMAT (bijv van Chint) hebben en als ik ook een 3f kWH meter wil plaatsen heb ik 2x 4 posities nodig. Dan kan ik toch gewoon een klein kastje ernaast plaatsen met die 2 units naast of liever boven elkaar (op de plek waar de beltrafo nu zit).

[Afbeelding]

Kan gewoon ymvk in.

Ik zou 5x6 er in gooien. Als is de kans wel erg groot dat de eerste jaren de 4x4 ruimschoots gaat voldoen.

data er bij! Ct klemmen kan je ook via een datakabel verlengen ;)

Je hebt 12 modules nodig, krachtgroep, type b en kwh meter. uit ervaring weet ik dat dit alle 3 naast elkaar erg krap is. Ik zou een 220x330 kast naast je huidige kast plaatsen als ik jou was.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Laatst online: 12-09 20:10

_V_

JayPe schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:25:
D'r was wel iets met efficientie.. maar volgens mij ( reutel doet m'n hoofd) had dat vooral te maken met de Renault Zoe. Die is heeel inefficient met een granny, toch? zoiets.
ja, met name de Q modellen. Stuk beter op hogere vermogens en/of 3-fase.1, 2, 3, 4
Geen idee wat de efficiënties zijn bij andere auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Thanks @Makrolon, helder mbt punt 1, 2 en 3.

Mbt #4: ik dacht dat die Alamat gelijk aardlek type B als krachtgroep is, maar ik vergis me dus?
Verder is er weinig ruimte in de meterkast en zou het veel handiger zijn als ik max 4 units naast elkaar hen en dan dus 3(x4) modules onder elkaar, bestaan er zulke lege groepenkasten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

JPS schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:21:

Mbt #4: ik dacht dat die Alamat gelijk aardlek type B als krachtgroep is, maar ik vergis me dus?
Er bestaan geen type B alamats.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
JPS schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:21:

Verder is er weinig ruimte in de meterkast en zou het veel handiger zijn als ik max 4 units naast elkaar hen en dan dus 3(x4) modules onder elkaar, bestaan er zulke lege groepenkasten?
De type b waar jij op doelt is de uitschakelkarakteristiek van de automaat.

De type b die je nodig hebt bestaat niet in een aardlekautomaat uitvoering. Je hebt altijd een aparte type b aardlek en een krachtgroep nodig.

Dus wil je met 8 modules klaar zijn zal je een laadstation met 6mah gelijkstroom detectie moeten hebben.

Wat ook nog een optie is, in de evhub past precies een kWh meter. Enige is dat je dat het dekseltje open moet maken om de stand uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Dank beiden, ik dacht dat ze er niet in 1f waren maar wel voor 3f. Dan dus wellicht 3 modules nodig en moet ook nog in de beperkte ruimte gaan passen...ik ga verder lezen en puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-09 21:11
Bestaan er ook load balancers (liefst incl kWh meter) die je in de meterkast kan monteren?

Mijn bestaande EV hub laadpaal werkt prime op 11 kW maar ik wil graag voorkomen dat de aardlekschakkelaars doorslaan als er teveel elders in het huis verbruikt word.
dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
EVdriver schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:31:
Bestaan er ook load balancers (liefst incl kWh meter) die je in de meterkast kan monteren?

Mijn bestaande EV hub laadpaal werkt prime op 11 kW maar ik wil graag voorkomen dat de aardlekschakkelaars doorslaan als er teveel elders in het huis verbruikt word.
dank voor de reacties!
EV Hub kun je toch uitbreiden met LB? Iets zal zich aan moeten passen aan de load. Dus een magisch kastje bestaat niet zonder interface naar iets anders. Ook zal de aardlek niet trippen maar een stop/automaat eventueel wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeepje4life
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-06 15:03
Ik heb het hele topic doorgezocht naar consensus over het nut van verzwaren van de hoofdaansluiting en het aanschaffen van een 3 fase laadpaal voor een auto die maar 1 fase laadt. Goed, consensus is er natuurlijk nooit per se, maar ik kon het ook niet echt eenduidige mening vinden die aansluit op mijn situatie. Alvast een tl;dr, de vraag:
Is het echt verstandig om een "toekomstbestendige" laadpaal neer te zetten, als ik de komende >7 jaar nog met deze auto denk te rijden?

De situatie:
Wij gaan (geheel particulier) een tweedehands EV kopen die op 1 fase laadt. Onze huidige meterkast aansluiting is 1x35A.

Ik was onder de veronderstelling dat ik er verstandig aan zou doen mijn aansluiting te laten verzwaren naar 3x25A. Ik dacht dit omdat ik naast de auto opladen ook op inductie kook (geen krachtstroom maar een fornuisgroep) en in de toekomst misschien nog meer elektrische apparaten aansluit om de PV installatie te benutten. Ik heb zo'n verzwaring ook al laten inplannen, en al 2 electricien's over de vloer gehad voor het geschikt maken van de meterkast.

Geschatte kosten:
Liander: 347,-
Electricien: 500-800,- (op basis van de offertes).

Dan heb ik nog niet eens een laadpaal, en ik weet niet waar ik daar inclusief installatie op moet rekenen, ik gok iets meer dan 2000 euro? Ik heb ook nog eens geen plek op de buitenmuur, dus ik moet het op een paal laten installeren. Bij sommige handelaren komt er dan nog 300 euro bovenop. Dat is nog een extra vraag btw: hoe hoog moeten die laadpalen hangen? Ik heb maar een muurtje van 50 a 75cm aan de voorzijde, daarna begint mijn raam. Kan ik het zo laag ophangen?

Voordat ik zo veel geld uit geef zou ik willen weten of ik niet een beetje gekke henkie ben om dat allemaal privé uit te geven. Is het haalbaar om een tweedehands 1 fase paal (met loadbalancing) te kopen en het met de 1-fase aansluiting te redden? En zo ja, is dat ook verstandig?

Twijfels twijfels twijfels :(. Dure hobby zo'n EV.

Edit: ik moet er bij zeggen dat mijn meterkast wel een rommeltje is. Dus dat bij het omzetten naar 3-fase een degelijke electricien een extra kast er bij zet en het allemaal ruim en netjes gaat indelen is wel een voordeel buiten de laadpaal op. In mijn huidige 1-fase meterkast niet echt plek voor een laadpaal, dus daar zou een apart kastje moeten komen ook voor een 1-fase paal.

[ Voor 8% gewijzigd door zeepje4life op 16-11-2020 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

zeepje4life schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:11:
...
De situatie:
Wij gaan (geheel particulier) een tweedehands EV kopen die op 1 fase laadt. Onze huidige meterkast aansluiting is 1x35A.
...
Aansluiting lekker laten als je toch maar op één fase kunt laden.

Als je een beetje handig bent, kun je zelf een EVSE maken, bijvoorbeeld een SmartEVSE, zodat 'ie kan load balancen. Als je staat te koken, ga je langzamer laden, zodat de hoofdzekering er niet uit springt. Je kunt dan heel vaak op 32A laden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1 ... 38 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen