Ik heb het hele topic doorgezocht naar consensus over het nut van verzwaren van de hoofdaansluiting en het aanschaffen van een 3 fase laadpaal voor een auto die maar 1 fase laadt. Goed, consensus is er natuurlijk nooit per se, maar ik kon het ook niet echt eenduidige mening vinden die aansluit op mijn situatie. Alvast een tl;dr,
de vraag:
Is het echt verstandig om een "toekomstbestendige" laadpaal neer te zetten, als ik de komende >7 jaar nog met deze auto denk te rijden?
De situatie:
Wij gaan (geheel particulier) een tweedehands EV kopen die op 1 fase laadt. Onze huidige meterkast aansluiting is 1x35A.
Ik was onder de veronderstelling dat ik er verstandig aan zou doen mijn aansluiting te laten verzwaren naar 3x25A. Ik dacht dit omdat ik naast de auto opladen ook op inductie kook (geen krachtstroom maar een fornuisgroep) en in de toekomst misschien nog meer elektrische apparaten aansluit om de PV installatie te benutten. Ik heb zo'n verzwaring ook al laten inplannen, en al 2 electricien's over de vloer gehad voor het geschikt maken van de meterkast.
Geschatte kosten:
Liander: 347,-
Electricien: 500-800,- (op basis van de offertes).
Dan heb ik nog niet eens een laadpaal, en ik weet niet waar ik daar inclusief installatie op moet rekenen, ik gok iets meer dan 2000 euro? Ik heb ook nog eens geen plek op de buitenmuur, dus ik moet het op een paal laten installeren. Bij sommige handelaren komt er dan nog 300 euro bovenop.
Dat is nog een extra vraag btw: hoe hoog moeten die laadpalen hangen? Ik heb maar een muurtje van 50 a 75cm aan de voorzijde, daarna begint mijn raam. Kan ik het zo laag ophangen?
Voordat ik zo veel geld uit geef zou ik willen weten of ik niet een beetje gekke henkie ben om dat allemaal privé uit te geven. Is het haalbaar om een tweedehands 1 fase paal (met loadbalancing) te kopen en het met de 1-fase aansluiting te redden? En zo ja, is dat ook verstandig?
Twijfels twijfels twijfels

. Dure hobby zo'n EV.
Edit: ik moet er bij zeggen dat mijn meterkast wel een rommeltje is. Dus dat bij het omzetten naar 3-fase een degelijke electricien een extra kast er bij zet en het allemaal ruim en netjes gaat indelen is wel een voordeel buiten de laadpaal op. In mijn huidige 1-fase meterkast niet echt plek voor een laadpaal, dus daar zou een apart kastje moeten komen ook voor een 1-fase paal.
[
Voor 8% gewijzigd door
zeepje4life op 16-11-2020 09:35
]