Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 121 Laatste
Acties:
  • 837.904 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-05 10:12
Montalbano schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:11:
[...]

Correct, als het goed is, is er een EVbox pas bij de paal geleverd. Is de paal van jou zelf? Of van de werkgever? Of van leasemaatschappij?
De oplader is van mijzelf.

Ik kan altijd nog een export doen vanuit het laadbeheer zag ik, dus het gaat wel goedkomen, maar als het automatisch kan heeft dat natuurlijk de voorkeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
harrewarre schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:22:
[...]

De oplader is van mijzelf.

Ik kan altijd nog een export doen vanuit het laadbeheer zag ik, dus het gaat wel goedkomen, maar als het automatisch kan heeft dat natuurlijk de voorkeur :)
Ik denk dat het dan nog steeds kan, maar dan moet je de naam en bankgegevens van je werkgever instellen in het backoffice account.
Die backoffice kun je als het goed is wel in met je hey evbox account.
Edit: dat account moet dan wel zijn aangemaakt als zakelijk account

[ Voor 6% gewijzigd door Montalbano op 03-11-2020 19:57 ]

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St3ve-0
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:49
harrewarre schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:57:
[...]

Hmm, zoiets vermoedde ik al... Ben benieuwd of dat te bolwerken is met de uitgever van de pas, m'n werkgever regelt alles via alphabet, maar de pas is van multitankcard en die is weer uitgegeven door eneco (denk ik).

Morgen maar weer eens wat rondbellen en vragen.
Wat een gedoetje 8)7

Edit: Ik las je reactie nu net nog een keer, maar het gaat dus om de pas die bij de paal geleverd wordt?
Wij hebben ook net een EVbox Elvi laten plaatsen (zelf aangeschaft) en ook bij ons regelt de werkgever alles via Alphabet. Onze auto en evt bijhorende pas wordt pas in december geleverd dus de ervaring met doorbelasting heb ik nog niet.

Wel zag ik dat je via het back office account iedere pas, waaronder de pas van je werkgever, apart kan autoriseren voor de laadpaal. Het back office abonnement registreert dan de laadsessie met de pas van de werkgever en kan zo de kosten aan de werkgever doorbelasten. Ik verwacht dat de kosten zo kunnen worden doorberekend aan de werkgever?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrewarre
St3ve-0 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 00:13:
[...]

Wij hebben ook net een EVbox Elvi laten plaatsen (zelf aangeschaft) en ook bij ons regelt de werkgever alles via Alphabet. Onze auto en evt bijhorende pas wordt pas in december geleverd dus de ervaring met doorbelasting heb ik nog niet.

Wel zag ik dat je via het back office account iedere pas, waaronder de pas van je werkgever, apart kan autoriseren voor de laadpaal. Het back office abonnement registreert dan de laadsessie met de pas van de werkgever en kan zo de kosten aan de werkgever doorbelasten. Ik verwacht dat de kosten zo kunnen worden doorberekend aan de werkgever?
Het is me zojuist gelukt om thuis te laden met de pas van mn werk. Ik moest wel een nieuw Hey EVBox account aanmaken die ook voor zakelijk gebruik is. Daar het abonnement op afsluiten, station enzo weer registreren. Dongle van EVBox werkt nu voor prive laden op eigen kosten.

Door het station openbaar te maken (maar wel onzichtbaar) kon ik een laadsessie starten met de andere (niet van evbox) pas. So far so good.

Ik ga nog wel even verder uitzoeken hoe het nu precies zit want nu werkt volgens mij elke geldige pas op mijn laadstation :+ (Tis allemaal op eigen terrein, dus zal wel loslopen, maar toch... liever geen verrassingen haha)

Edit: Het toevoegen van de wergevers pas aan de laadpassen lukt niet, er volgt hier altijd een 'ongeldig contract ID' validatie fout bij het toevoegen.

[ Voor 5% gewijzigd door harrewarre op 04-11-2020 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St3ve-0
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:49
harrewarre schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:48:
[...]

Het is me zojuist gelukt om thuis te laden met de pas van mn werk. Ik moest wel een nieuw Hey EVBox account aanmaken die ook voor zakelijk gebruik is. Daar het abonnement op afsluiten, station enzo weer registreren. Dongle van EVBox werkt nu voor prive laden op eigen kosten.

Door het station openbaar te maken (maar wel onzichtbaar) kon ik een laadsessie starten met de andere (niet van evbox) pas. So far so good.

Ik ga nog wel even verder uitzoeken hoe het nu precies zit want nu werkt volgens mij elke geldige pas op mijn laadstation :+ (Tis allemaal op eigen terrein, dus zal wel loslopen, maar toch... liever geen verrassingen haha)

Edit: Het toevoegen van de wergevers pas aan de laadpassen lukt niet, er volgt hier altijd een 'ongeldig contract ID' validatie fout bij het toevoegen.
Mooi dat het gelukt is! (y)
Ik ben wel benieuwd waarom het nodig was een nieuw zakelijk Hey EVbox account aan te maken? Heb je nu een zakelijk back office abonnement moeten afsluiten om het laden werkend te krijgen?

Als iemand straks op jouw terrein staat, gewoon je auto ervoor zetten. Dan leren ze het wel af haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:43

rammes

koekebakker 1e klas

Ik heb thuis nog een mooie ferrarismeter in de meterkast, best blij mee daar ik ook zonnepanelen heb, het metertje loopt mooi terug. Nu wil ik electrisch gaan rijden (lease) en komt er een laadpaal, wil graag de aansluiting om laten zetten naar 3fasen. Ben ik nu verplicht om een andere meter te nemen?

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:37
[...]

Ik zou daar niet teveel over in zitten. Mijn paal staat ook open, op een parkeerplek grenzend aan een gezamenlijk parkeerterrein en ik heb nog nooit ongenode gasten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrewarre
Eddos schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:29:
[...]

Ik zou daar niet teveel over in zitten. Mijn paal staat ook open, op een parkeerplek grenzend aan een gezamenlijk parkeerterrein en ik heb nog nooit ongenode gasten gehad.
Heb je daar ook een terugbetaal regeling voor (zoals ik met mn lease-pas)? En zo ja, hoe ben je tot een tarief gekomen? Ik heb em nu zo ingesteld dat ie niet duurder is dan openbare laders in de buurt (dan kan er niemand klagen over "te hoog!!" tarief :) ), maar wel hoger dan ik zelf voor de stroom betaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:18
harrewarre schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:39:
[...]

Heb je daar ook een terugbetaal regeling voor (zoals ik met mn lease-pas)? En zo ja, hoe ben je tot een tarief gekomen? Ik heb em nu zo ingesteld dat ie niet duurder is dan openbare laders in de buurt (dan kan er niemand klagen over "te hoog!!" tarief :) ), maar wel hoger dan ik zelf voor de stroom betaal.
Je mag er officieel niet aan verdienen. Dus eventueel wat extra plussen om kosten eruit te halen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:58
rammes schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:04:
Ik heb thuis nog een mooie ferrarismeter in de meterkast, best blij mee daar ik ook zonnepanelen heb, het metertje loopt mooi terug. Nu wil ik electrisch gaan rijden (lease) en komt er een laadpaal, wil graag de aansluiting om laten zetten naar 3fasen. Ben ik nu verplicht om een andere meter te nemen?
Yups bij het aanpassen/verwaren van je aansluiting zal de meter ook vervangen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
[...]

Via het zakelijke account stel je de bankgegevens van de werkgever in (je doet dus eerst alsof de paal van je werkgever is).
Vervolgens maak je een berijder account aan en daar geef je je eigen bankgegevens in en geef je aan dat stroom vergoedt mag worden en tegen welk tarief.
Vervolgens link je de paal en de pas aan het berijder account en dan zouden alle laadbeurten die je met de (meegeleverde) pas doet, aan je werkgever gefactureerd moeten worden (ervan uitgaande dat je een abo hebt) en aan jou uitbetaald.
Dat is dus iets anders als het aanmelden van passen van derden en die laten verrekenen.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Aanvulling: ik heb begrepen dat evbox bij het door belasten aan passen van derden nog 8% er bovenop zet.

[ Voor 78% gewijzigd door Montalbano op 04-11-2020 22:15 ]

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Ik ben op zoek naar een laadpaal met abonnement met als doel dat ik onderscheid kan maken tussen een eigen laadpas en die van mijn werkgever.

Kan iemand mij vertellen hoe dit in z'n werk gaat? Moet zo'n paal dan "openbaar" gezet worden en wat zijn de tarieven die dan ingesteld kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
kevinvi schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:18:
Ik ben op zoek naar een laadpaal met abonnement met als doel dat ik onderscheid kan maken tussen een eigen laadpas en die van mijn werkgever.

Kan iemand mij vertellen hoe dit in z'n werk gaat? Moet zo'n paal dan "openbaar" gezet worden en wat zijn de tarieven die dan ingesteld kunnen worden?
Ik heb alleen ervaring met de TNM backend. Daarin kun je meerdere passen toevoegen en verschillende tarieven hanteren. Dus pasje voor leaseauto met automatische vergoeding, en een pasje voor de 2de (prive) EV tegen 0 tarief. Daarnaast nog een gastentarief.

Ik neem aan dat elke backend provider dit kan maar weet dat niet zeker. Een TNM paal kan dit dus wel. (Met abonnement.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Isheara schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:32:
Mijn Zappi is afgezkerd op een 32A ALAMAT icm loadbalancing dus 32x230 is 7,4kW. Ben nog aan het kijken voor een PV installatie, maar dat duurt nog even.
Maar je schrijft dat je netaansluiting maar 25A is.

Nu ben je die dus aan het overbelasten als je er met 32A aan het laden bent. De hoofdzekering zal er wellicht niet gelijk uitklappen, maar dit is niet een situatie die je moet willen.

Weet je wel zeker dat je met 32A aan het laden bent? Ik neem haast aan dat in de Zappi is aangesloten met load-balancing en is ingesteld dat je netaansluiting 25A is. De Zappi zal die aan de EV doorgeven dat er met maximaal 25A geladen mag worden, of minder als je andere apparaten in huis ook gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:56
Hoeveel mensen hier hebben een laadpaal met geen loadbalancing? Mijn werkgever betaald de laadpaal en installatiekosten, maar extra features zoals loadbalancing dan weer niet.

Ik zit te bedenken hoe dat zou zijn in mijn eigen thuis situatie als ik die optie niet zou hebben. Dan moet je of je laadvermogen standaard altijd lager zetten als je er geen omkijk naar wilt hebben of je moet altijd rekening houden of je je wasmachine/kookplaat wel aan kunt zetten omdat je toevallig aan het laden bent. Hoe gaan jullie daarmee om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb een laadpaal zonder loadbalancing... 16 A voor de laadpaal (auto kan 32A), 25 A aansluiting. Nooit een probleem.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@vinom Wij hebben een laadpaal zonder loadbalancing. Wij hadden 1 fase vrij gemaakt voor de laadpaal. Nu hebben we daar wel een aantal 3 fasen apparaten (warmtepomp, zonnepanelen) op aangesloten, maar daar nog geen problemen mee gehad.

Het ligt er natuurlijk ook wel aan wat voor andere zaken jij in huis hebt en wat je netaansluiting is. Bij sommige laadpalen moet je per maand voor loadbalancing betalen, maar bij sommige ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrewarre
kevinvi schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:18:

Ik heb sinds kort een EVBox Elvi met bijbehorend abonnement voor 1 laadstation. Ik heb inderdaad de paal publiek gemaakt, maar met de optie om em niet zichtbaar te maken op publieke kaarten. Met de bijgeleverde pas kan ik op eigen kosten laden en met de pas van mn werk kan ik de kosten laten vergoeden. Het is zover ik kan vinden niet mogelijk om passen van derden te registreren bij de lader.

Wat navraag bij EVBox gaf me de bevestiging dat dit een van de manieren is om de vergoeding op te zetten. De andere is je werkgever de eigenaar te maken van de lader en dan jezelf als "medewerker" op te voeren in de back-end. Je kunt dan de EVBox pas aan het gebruikers account koppelen en daarmee de kosten naar je werk factureren. Zover ik het begreep van EVBox betekent dat dat er factuur direct naar je werkgever gaat (dus niet langs eventuele uitgevers van passen zoals alphabet).

Voor de zekerheid (omdat ik de eerste ben die zoiets regelt op mn werk) heb ik maar even de vraag gesteld wat voor tarieven ze op mn werk acceptabel vinden. Daarbij, zoals al eerder genoemd hierboven ergens, mag je er zelf niet aan verdienen (dus 1 euro per kWh kan wel, maar gaat denk ik problemen opleveren :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
vinom schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:48:
Hoeveel mensen hier hebben een laadpaal met geen loadbalancing? Mijn werkgever betaald de laadpaal en installatiekosten, maar extra features zoals loadbalancing dan weer niet.

Ik zit te bedenken hoe dat zou zijn in mijn eigen thuis situatie als ik die optie niet zou hebben. Dan moet je of je laadvermogen standaard altijd lager zetten als je er geen omkijk naar wilt hebben of je moet altijd rekening houden of je je wasmachine/kookplaat wel aan kunt zetten omdat je toevallig aan het laden bent. Hoe gaan jullie daarmee om?
Als je er nooit naar om zou willen hoeven kijken is load-balancing aan te raden. Het risico hangt een beetje af van je verbruik. Als je op inductie kookt en bijvoorbeeld ook nog ovens er bij gebruikt, doe je er verstandig aan op dat moment niet te laden. Maar als je toch al alleen 's nachts zou willen laden dan is het niet nodig.
Overigens liet onze installateur zijn advies afhangen van de aanwezigheid van een zelf te bedienen hoofdschakelaar in de meterkast. Dat schijnt niet altijd zo te zijn. Als je dat niet hebt en e.e.a. klapt eruit, moet je de netbeheerder bellen. Als je dat wel hebt, is het risico beperkt omdat je zelf de stroom er weer op kunt zetten.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
harrewarre schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:13:
[...]

Ik heb sinds kort een EVBox Elvi met bijbehorend abonnement voor 1 laadstation. Ik heb inderdaad de paal publiek gemaakt, maar met de optie om em niet zichtbaar te maken op publieke kaarten. Met de bijgeleverde pas kan ik op eigen kosten laden en met de pas van mn werk kan ik de kosten laten vergoeden. Het is zover ik kan vinden niet mogelijk om passen van derden te registreren bij de lader.
Maar de pas van jouw werkgever is dan toch ook een pas van een derde? Of begrijp ik het dan nog niet goed?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrewarre
Montalbano schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:15:
[...]

Maar de pas van jouw werkgever is dan toch ook een pas van een derde? Of begrijp ik het dan nog niet goed?
Die pas is (in mijn geval) van alphabet inderdaad. Je kunt die alleen gebruiken als je laadstation "openbaar" gemaakt is (zoals elke andere publieke lader). Het is niet mogelijk die pas te registreren in de back-end.

Als de lader niet openbaar is, kun je alleen laden met de EVBox passen die je hebt geregistreerd in de back-end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
vinom schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:48:

Welke auto en welke aansluiting thuis? Hoeveel rij je in de normale tijd? Welke paal krijg je? Als het bv een TNM paal is kun je het altijd nog aanzetten. Ook zou hij de kosten als EB kunnen opvoeren. Dan kost het je de helft. Ik heb het wel, niet echt noodzakelijk maar wel handig. Mocht je weinig rijden dan kun je ook prima 's nachts laden. Dit doe ik doorgaans ook wel maar met bezoek is het toch handig dat ik LB heb. Ook kun je voor gasten een hoger tarief vragen om zo je paar EUR per maand voor LB terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
harrewarre schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:17:
[...]

Die pas is (in mijn geval) van alphabet inderdaad. Je kunt die alleen gebruiken als je laadstation "openbaar" gemaakt is (zoals elke andere publieke lader). Het is niet mogelijk die pas te registreren in de back-end.

Als de lader niet openbaar is, kun je alleen laden met de EVBox passen die je hebt geregistreerd in de back-end.
Ah, op die manier. Het is dus "alles of niets" met betrekking passen van derden.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrewarre
Montalbano schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:24:
[...]

Ah, op die manier. Het is dus "alles of niets" met betrekking passen van derden.
Ik denk het wel ja. Het is me in ieder geval niet gelukt om een niet-evbox pas te registreren in de back-end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Montalbano schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:14:
[...]

Als je er nooit naar om zou willen hoeven kijken is load-balancing aan te raden. Het risico hangt een beetje af van je verbruik. Als je op inductie kookt en bijvoorbeeld ook nog ovens er bij gebruikt, doe je er verstandig aan op dat moment niet te laden. Maar als je toch al alleen 's nachts zou willen laden dan is het niet nodig.
Overigens liet onze installateur zijn advies afhangen van de aanwezigheid van een zelf te bedienen hoofdschakelaar in de meterkast. Dat schijnt niet altijd zo te zijn. Als je dat niet hebt en e.e.a. klapt eruit, moet je de netbeheerder bellen. Als je dat wel hebt, is het risico beperkt omdat je zelf de stroom er weer op kunt zetten.
Ik moet inderdaad de netbeheerder bellen als de hoofdschakelaar eruit klapt.
Inspired schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:18:
[...]

Welke auto en welke aansluiting thuis? Hoeveel rij je in de normale tijd? Welke paal krijg je? Als het bv een TNM paal is kun je het altijd nog aanzetten. Ook zou hij de kosten als EB kunnen opvoeren. Dan kost het je de helft. Ik heb het wel, niet echt noodzakelijk maar wel handig. Mocht je weinig rijden dan kun je ook prima 's nachts laden. Dit doe ik doorgaans ook wel maar met bezoek is het toch handig dat ik LB heb. Ook kun je voor gasten een hoger tarief vragen om zo je paar EUR per maand voor LB terug te verdienen.
Een Skoda Enyaq iV 80 (zit nog in het bestel proces met mijn werkgever). De aansluiting die ik thuis heb is 3x25.
Ik ben nog aan het oriënteren welke palen er zijn. De EVBox Elvi lijkt wel een kanshebber. Normaliter rij ik dagelijks +-200KM.

Welke palen zijn nog meer de moeite waard om naar te kijken? Zappi valt bijvoorbeeld al af omdat die niet direct kan door factureren naar mijn werkgever, de EVBox wel. Op de Newmotion site zie je niet echt hun producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@vinom Alfen Eve Single Pro Line kun je ook checken. Bij TNM zit je dan aan de Home Advanced 2.1.

Krijg je een budget voor de paal ofzo? Gaat niet via de LM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
vinom schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:34:
[...]

Ik moet inderdaad de netbeheerder bellen als de hoofdschakelaar eruit klapt.
Zelf zou ik daar dan niet op gokken, maar als je er echt bewust mee omgaat kan het natuurlijk prima.
vinom schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:34:
[...]

Een Skoda Enyaq iV 80 (zit nog in het bestel proces met mijn werkgever). De aansluiting die ik thuis heb is 3x25.
Ik ben nog aan het oriënteren welke palen er zijn. De EVBox Elvi lijkt wel een kanshebber. Normaliter rij ik dagelijks +-200KM.

Welke palen zijn nog meer de moeite waard om naar te kijken? Zappi valt bijvoorbeeld al af omdat die niet direct kan door factureren naar mijn werkgever, de EVBox wel. Op de Newmotion site zie je niet echt hun producten.
Mooie wagen die Enyaq!
Ik heb een Elvi besteld. Die werken voor de load-balancing met Smappee modules. Die kunnen eventueel later ook nog toegevoegd worden (maar je hebt wel de "full package" variant van de Elvi nodig).

Edit: die Smappee oplossing is wel een stukje duurder dan de load-balancing opties van andere palen, dus als je het zelf moet bekostigen dan is een Alfen EVE met load-balancing via de P1 poort van de slimme meter een goedkoper alternatief.

[ Voor 9% gewijzigd door Montalbano op 05-11-2020 11:41 ]

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-05 19:49
JeroenE schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:21:
[...]
Maar je schrijft dat je netaansluiting maar 25A is.

Nu ben je die dus aan het overbelasten als je er met 32A aan het laden bent. De hoofdzekering zal er wellicht niet gelijk uitklappen, maar dit is niet een situatie die je moet willen.

Weet je wel zeker dat je met 32A aan het laden bent? Ik neem haast aan dat in de Zappi is aangesloten met load-balancing en is ingesteld dat je netaansluiting 25A is. De Zappi zal die aan de EV doorgeven dat er met maximaal 25A geladen mag worden, of minder als je andere apparaten in huis ook gebruikt.
De instellingen zijn als volgt:
Grid limiet/net limiet naar 25A
Device limit/voeding max staat op 31,8A (vanwege de 32A ALAMAT)
Indien PV zou je gelijktijdig 25A (grid) plus 7A (PV) laden.(een en ander in overleg met MyEnergi ingesteld).
Ik laad 's nachts en dat gaat inderdaad met 7,4kW :P

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:29
@Isheara 7.4 is ca. 31A. Dus lijkt me niet de bedoeling.

Staat denk ik iets niet goed ingesteld.
Aan de andere kant. als het werkt.....
Wel even kijken of er geen automaten of kabels heel warm worden na 1-2 uur laden....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Inspired schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:38:
@vinom Alfen Eve Single Pro Line kun je ook checken. Bij TNM zit je dan aan de Home Advanced 2.1.

Krijg je een budget voor de paal ofzo? Gaat niet via de LM?
Mijn werkgever is nog redelijk nieuw met elektrisch rijden, dus heb nog in goed overleg zelf de keuze bij wie. Het gaat niet via de LM en ik heb geen budget te horen gekregen. Enkel dus dat de werkgever laadpaal+insallatie betaald en dat er gefactureerd moet kunnen worden aan ze. Alfen ga ik naar kijken, die kende ik nog niet.
Montalbano schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:39:
[...]

Zelf zou ik daar dan niet op gokken, maar als je er echt bewust mee omgaat kan het natuurlijk prima.

[...]

Mooie wagen die Enyaq!
Ik heb een Elvi besteld. Die werken voor de load-balancing met Smappee modules. Die kunnen eventueel later ook nog toegevoegd worden (maar je hebt wel de "full package" variant van de Elvi nodig).

Edit: die Smappee oplossing is wel een stukje duurder dan de load-balancing opties van andere palen, dus als je het zelf moet bekostigen dan is een Alfen EVE met load-balancing via de P1 poort van de slimme meter een goedkoper alternatief.
Hmm, helder. Ik kon zo op de site van EVBox niet vinden hoe hun load balancing werkt. Waar zie jij de prijzen daarvan?

EDIT: found it https://www.laadpaaldirec...koda/skoda-enyaq-concept/

[ Voor 3% gewijzigd door vinom op 05-11-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Isheara schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:41:
Ik laad 's nachts en dat gaat inderdaad met 7,4kW :P
Hoe weet je dat je met 7,4 kW aan het laden bent?

Als dit inderdaad zo is dan staat je Zappi niet goed ingesteld of de CT klemmen (waarmee de Zappi kan zien hoeveel er wordt gebruikt) zijn niet goed aangesloten. In dat laatste geval zal de Zappi denken de waardes die hij ziet een teruglevering aan het net zijn.

Zonder dat er echt PV is die aan het produceren is mag je Zappi maar maximaal 25A aanbieden aan de EV en dat is dus maar 5,7 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
vinom schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:50:
[...]

Hmm, helder. Ik kon zo op de site van EVBox niet vinden hoe hun load balancing werkt. Waar zie jij de prijzen daarvan?

EDIT: found it https://www.laadpaaldirec...koda/skoda-enyaq-concept/
Hoe het precies werkt is inderdaad een tikje vaag (zoals wel meer bij EVbox). Ik krijg de Smart Charging Plus variant ivm zonnepanelen. Maar ik geloof niet dat ik daar 499 euro voor heb moeten aftikken zoals op die site staat.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:53
Loont het de moeite een paal op de grens van je eigen terrein te zetten en die te delen? Ik heb een eigen oprit maar eraan grenzend zijn 5 openbare parkeerplaatsen, dus theoretisch zou ik een paal met 2 aansluitingen kunnen plaatsen en de andere aansluiting 'verhuren'? Bij minder dan 400 Euro winst per maand mag dat ook van de belastingdienst onbelast volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
JeroenE schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:56:
[...]
Hoe weet je dat je met 7,4 kW aan het laden bent?

Als dit inderdaad zo is dan staat je Zappi niet goed ingesteld of de CT klemmen (waarmee de Zappi kan zien hoeveel er wordt gebruikt) zijn niet goed aangesloten. In dat laatste geval zal de Zappi denken de waardes die hij ziet een teruglevering aan het net zijn.

Zonder dat er echt PV is die aan het produceren is mag je Zappi maar maximaal 25A aanbieden aan de EV en dat is dus maar 5,7 kW.
Alles staat goed aangesloten, CT klemmen zitten op de juiste plaats en ik zie mijn energieverbruik in de app en op mijn Toon (ook met Zappi mod).
Het werkt, de kabel wordt niet warm (afstand is ongeveer 50cm van MK naar Zappi, en ik heb 6,mm2 kabel gebruikt) en de instellingen zijn vooraf (uiteraard) geverifieerd met MyEnergi.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Isheara schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:05:
[...]

Alles staat goed aangesloten, CT klemmen zitten op de juiste plaats en ik zie mijn energieverbruik in de app en op mijn Toon (ook met Zappi mod).
Het werkt, de kabel wordt niet warm (afstand is ongeveer 50cm van MK naar Zappi, en ik heb 6,mm2 kabel gebruikt) en de instellingen zijn vooraf (uiteraard) geverifieerd met MyEnergi.
Als je 32A trekt met 25A hoofdzekering is het zeker niet "goed" aangesloten. Dat je uren lang 20% teveel stroom trekt door je automaten is niet echt handig maar goed, eigen risico. :)
vinom schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:50:
[...]

Mijn werkgever is nog redelijk nieuw met elektrisch rijden, dus heb nog in goed overleg zelf de keuze bij wie. Het gaat niet via de LM en ik heb geen budget te horen gekregen. Enkel dus dat de werkgever laadpaal+insallatie betaald en dat er gefactureerd moet kunnen worden aan ze. Alfen ga ik naar kijken, die kende ik nog niet.
Persoonlijk zou ik dan een paal kiezen waarbij je zelf voor een minimaal bedrag LB kan activeren.

[ Voor 30% gewijzigd door Inspired op 05-11-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 23:58
Ik heb helaas nog niet de tijd gehad om alles tegen de muur aan te schroeven, de kabel door de muur heen te boren vanuit de keuken, en de aanpassingen aan de meterkast te regelen.

Dus ik heb maar even een POC opstelling gebruikt; 3x4mm2 kabel naar de NM Lolo2 1Fase en aangesloten op het stopcontact. Kona op laagste laadstand gezet, en alles werkte. Paal meldde zich aan, herkende het pasje en begint te laden. Helemaal dikke prima.

Nu nog een gat boren vanonder de keuken naar buiten en de 5x4mm2 die daar nog ligt naar buiten leggen, en de laadpaal tegen de muur aan schroeven.
Dan de kabel nog aansluiten op de meterkast. Zoals ook dit topic aangeeft moet ik een aparte aardlek én automaat hebben; Type B.

Ik begrijp dat een Type B altijd noodzakelijk is, en niet alleen bij 3 fase laden? Ik heb op enkele plekken gelezen dat IEC stelt dat Type B bij 3 fase altijd noodzakelijk is, wat lijkt te suggereren dat het bij fase niet zo is (of was).

Dat betekend in mijn geval dat ik nog het volgende moet halen:
Kam pin grijs 4 fase 12 pole (om vanuit mijn hoofdschakelaar naar 3 fase aardlek voor m'n kookplaat én naar de Type B aardlek te gaan)
Type B Aardlekschakelaar 3 polig + nul 25A 30mA 10kA
Installatieautomaat 3 polig + nul 25A karakteristiek B 10kA

Ik pak hier 3 fase voor het geval dat er ooit een 3fase lader komt te hangen. Maar is een B karakteristiek voldoende?

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Type B ook voor enkelfase installaties is in 2017 verplicht geworden voor zover we hebben kunnen nagaan. Type B (of 6 mA verklaring) is alleen verplicht voor laadpalen die het niet zelf hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Krypt Type B is voor de aardlekschakelaar die ook DC stromen detecteert, karakteristiek B geeft aan op welk moment de zekeringsautomaat afslaat. Dat zijn dus twee verschillende dingen voor twee verschillende apparaten al is het allebei een letter B.

Vroeger hoefde je geen Type B aardlek te hebben, tegenwoordig wel. Voor zover ik weet was het (in Nederland) eerst alleen nodig voor 3 fasen, maar hebben ze dat een jaar later aangepast naar "altijd"; in de internationale norm was het al gelijk "altijd".

Dus als er sites zijn waar dat nog niet zo is dan zijn die nog niet bijgewerkt (of oude nieuwsberichten bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Helaas is het bij veel installateurs nog volkomen onbekend. Zelfs de vereiste voor type B is onbekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik krijg als het goed is binnenkort een zappi (met ingebouwde type B ) die wordt aangesloten op een alamat met karakteristiek C.
Wel handig die benamingen....:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Laatst online: 06-05 23:58
@JeroenE @daemonix Dat is dan duidelijk; TypeB aardlek is dus in alle situaties noodzakelijk (als de laadpaal daar zelf geen beveiliging voor heeft)

@Paling1 En dat is nu ook net wat ik me afvroeg: welke karakteristiek automaat is, naast de TypeB aardlek, nog noodzakelijk.

Is een B karakteristiek voldoende, of is een C karakteristiek beter om afslaan bij piekvermogen te voorkomen?

[ Voor 19% gewijzigd door Krypt op 05-11-2020 16:18 ]

Pvouput live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Krypt TypeKarakteristiek C zorgt er voor dat hoge opstartstromen niet zorgen voor het afslaan van de groep. Voor zover ik weet is dat bij geen enkele EV nodig. Als er wel een EV is die dat nodig heeft zou die waarschijnlijk nergens openbaar kunnen laden omdat bij die laadpalen dan ook gelijk de zekering er uit klapt.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenE op 05-11-2020 19:00 . Reden: niet type dus ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:17

timovd

Voorsprong door techniek

@JeroenE, dat moet kar-C zijn. ;)

Type B is niet nodig bij een Zappi, maar een normale Alamat is voldoende. Ik zou niet weten waarom je een kar-C nodig hebt voor een EVSE.

[ Voor 62% gewijzigd door timovd op 05-11-2020 16:46 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-04 22:51
Mijn Polestar 2 wordt december geleverd. Nu heeft Leaseplan Allego aangestuurd voor upgrade meterkast naar 3 fase en plaatsen laadpunt.

Weet iemand hier waaruit gekozen kan worden bij Allego? Ik kan geen voorbeeld wallbox vinden.

Dank.

| Losing my religion |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je krijgt een snellader thuis. :P

https://www.allego.eu/nl-nl#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-04 22:51
Dat hoopte ik :-) Dank voor je antwoord. Heeft iemand een foto of afmetingen van de lader?

| Losing my religion |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
tzeunis schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:19:
[...]

Dat hoopte ik :-) Dank voor je antwoord. Heeft iemand een foto of afmetingen van de lader?
Alfen EVE mini zo te zien.

https://cdn.allego.eu/-/m...eet_a4_ac_eve-mini_nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik ben nog op zoek naar een MID gekeurde kW-meter voor bij mijn Zappi.

Ik zit nu op deze site te kijken.
Hoop verschillende specificaties. Is er iets waar ik specifiek op zou moeten letten?
Is deze bijvoorbeeld OK?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:19
Paling1 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:27:
Ik ben nog op zoek naar een MID gekeurde kW-meter voor bij mijn Zappi.

Ik zit nu op deze site te kijken.
Hoop verschillende specificaties. Is er iets waar ik specifiek op zou moeten letten?
Is deze bijvoorbeeld OK?
De goedkopere broer (https://www.kwhmeter.nl/W...100A-LCD-MID-gekeurd.html) is ook prima. Die jij aanwijst heeft een gebruikersteller die je kan resetten (voor een bepaalde periode te meten dus). Of je dat wilt is aan jezelf. Voor de rest weinig om naar te kijken (maximale stroom continu is hoog genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Paling1 Ik heb mijn meters destijds in Duitsland gekocht. Dat scheelt een paar tientjes.
De twee genoemde zijn deze
code:
1
https://stromzähler.eu/stromzaehler/drehstromzaehler/fuer-hutschiene-geeicht/125/sdm72dr-mid-3-phasen-drehstromzaehler-mit-tageszaehlwerk-und-mom.-lastanzeige

of deze
code:
1
https://stromzähler.eu/stromzaehler/drehstromzaehler/fuer-hutschiene-ungeeicht/123/sdm72d-3-ph.-dsz-fuer-din-hutschiene

Ik heb er even [code] omheen gezet omdat het forum urls met een umlaut niet wil begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-05 08:57
Lama. Deze hoort in Publiek laden.

[ Voor 109% gewijzigd door Marcva op 06-11-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

JeroenE schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:43:
@Paling1 Ik heb mijn meters destijds in Duitsland gekocht. Dat scheelt een paar tientjes.
De twee genoemde zijn deze
code:
1
https://stromzähler.eu/stromzaehler/drehstromzaehler/fuer-hutschiene-geeicht/125/sdm72dr-mid-3-phasen-drehstromzaehler-mit-tageszaehlwerk-und-mom.-lastanzeige

of deze
code:
1
https://stromzähler.eu/stromzaehler/drehstromzaehler/fuer-hutschiene-ungeeicht/123/sdm72d-3-ph.-dsz-fuer-din-hutschiene

Ik heb er even [code] omheen gezet omdat het forum urls met een umlaut niet wil begrijpen.
Thanks!
Ik had die andere alleen net besteld. Gelukkig betaal ik hem niet zelf... :)
Bestelling voor de Zappi met Harve en Hub is ook de deur uit en inmiddels onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonRef
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-05 02:48
Iemand nog een methode om onder de kosten van EUR 176 voor een slimme meter met P1 poort uit te komen ?
Ik heb een slimme meter maar deze heeft geen P1 poort.
Vind het een beetje veel geld aangezien je ook maandelijks al huur betaald. En het maakt niet uit of gas en elektro meter worden vervangen. (wij hebben stadsverwarming).

https://www.enexis.nl/con...er/slimme-meter-aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
RonRef schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:10:
Iemand nog een methode om onder de kosten van EUR 176 voor een slimme meter met P1 poort uit te komen ?
Ik heb een slimme meter maar deze heeft geen P1 poort.
Vind het een beetje veel geld aangezien je ook maandelijks al huur betaald. En het maakt niet uit of gas en elektro meter worden vervangen. (wij hebben stadsverwarming).

https://www.enexis.nl/con...er/slimme-meter-aanvragen
Je wil een P1 poort vanwege loadsharing op je laadpaal? Je kan ook een laadpaal kiezen die met CT klemmen de stroom meet ipv via een P1 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonRef
thehog schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:25:
[...]

Je wil een P1 poort vanwege loadsharing op je laadpaal? Je kan ook een laadpaal kiezen die met CT klemmen de stroom meet ipv via een P1 poort.
Die oplossing was 145 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:53
RonRef schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:29:
[...]
Ben je wel onder die 176 Euro uit voor een andere slimme meter, en bespaar je netto toch nog 31 Euro ;)
Verder denk ik niet er onderuit te kunnen, het is niet technisch defect (en zelfs dan krijg je er een zonder P1 terug mogelijk?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 17-05 19:00
swhnld schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:02:
Loont het de moeite een paal op de grens van je eigen terrein te zetten en die te delen? Ik heb een eigen oprit maar eraan grenzend zijn 5 openbare parkeerplaatsen, dus theoretisch zou ik een paal met 2 aansluitingen kunnen plaatsen en de andere aansluiting 'verhuren'? Bij minder dan 400 Euro winst per maand mag dat ook van de belastingdienst onbelast volgens mij?
Ik zou ze gewoon allebei voor de omgeving beschikbaar stellen. Met een nette marge er op. € 400 winst in de maand zal je wel niet halen, maar als dat wel zo zou zijn is het toch ook niet erg om wat belasting te betalen?
Mocht je een keer beide aansluitingen tegelijk bezet zien, dan kan je zelf altijd nog aan de granny. Dan krijg je in geval van loadbalancing ook nog voorrang op de anderen. ;)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
RonRef schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:29:
[...]
CT klem oplossing voor € 145?
Bij Zappi kost de CT klem 19,95 incl btw.
heb je er wel 3 van nodig in geval van 3F.
Maar 145 is dan bijna 2,5 x zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonRef
eltron schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:42:
[...]

eltron schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:42:
[...]

Ja ik vond die 145 ook iets te stevig aan de prijs. En ja dan heb je er 3 van nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:31
RonRef schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:14:
[...]

[...]

Ja ik vond die 145 ook iets te stevig aan de prijs. En ja dan heb je er 3 van nodig.
@RonRef Een Zappiv2/3F wordt geleverd inclusief 3 CT-klemmen. Een Zappiv2/1F met 1 CT-klem. Zelf heb ik een Zappiv2/1F laten plaatsen met 2 CT-klemmen, dus 1 x 19,95 bijbetaald. De extra was nodig voor monitoring van mijn PV-installatie.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Laatst online: 17:21

rik

Hier heb ik uiteindelijk gekozen om een granny charger aan de binnenmuur op te hangen, en de laadkabel dan via een gaatje naar buiten te brengen. Maar dat gaatje moet natuurlijk enigszins waterdicht zijn. Ik denk dan aan een mooie rubberen ‘tuit’, die aam de ene kant in het gat steekt of er omheen valt, en aan de andere kant naadloos aansluit aan de kabel. Ik kan echter maar niets vinden.

Heeft iemand zoiets al gebruikt, of andere ideeen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:21

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

rik schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:47:
Hier heb ik uiteindelijk gekozen om een granny charger aan de binnenmuur op te hangen, en de laadkabel dan via een gaatje naar buiten te brengen. Maar dat gaatje moet natuurlijk enigszins waterdicht zijn. Ik denk dan aan een mooie rubberen ‘tuit’, die aam de ene kant in het gat steekt of er omheen valt, en aan de andere kant naadloos aansluit aan de kabel. Ik kan echter maar niets vinden.

Heeft iemand zoiets al gebruikt, of andere ideeen?
Gewoon schuin naar beneden boren, van binnen af gezien.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@rik Heb je al gekeken of je de stekker wel van je laadkabel kan afhalen en zo ja tot hoe ver dit gaat? Als je pech hebt gaat dit niet of niet helemaal. Dan heb je ineens geen gaatje maar een gat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Bart ® schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:58:
[...]

Gewoon schuin naar beneden boren, van binnen af gezien.
Precies, en eventueel afvullen met siliconenkit. Komt er echt, zelfs geen damp, meer naar binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
JeroenE schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:25:
@rik Heb je al gekeken of je de stekker wel van je laadkabel kan afhalen en zo ja tot hoe ver dit gaat? Als je pech hebt gaat dit niet of niet helemaal. Dan heb je ineens geen gaatje maar een gat nodig.
Hangt er natuurlijk ook vanaf wat precies wordt doorgevoerd. Als het de Schuko kant is kun je die er desnoods afknippen en een nieuwe stekker er op zetten.
Vraag me wel af wat hij dan doet als hij ergens anders de granny nodig heeft. Incidenteel niet zo probleem om de stekker er weer af te schroeven, maar dagelijks lijkt me irritant.
Daarom zou ik persoonlijk in geval van granny laden, gewoon een buitenstopcontact maken, desnoods met een slotje en/of schakelaar binnen. Leg je de granny standaard in de frunk en ziet je huis met stopcontact er nog relatief strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Laatst online: 17:21

rik

De stekker is er prima afgegaan 👍
Overigens betreft het niet de granny die werd meegeleverd, die behoud ik inderdaad als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
Even hier een vraag stellen, die misschien al gesteld is, maar zoeken hierin lijkt mij onbegonnen wer’.

- welke (liefst BE) webshops verkopen de beste/kwaliteitsvolle laadkabels? Ik zou een extra Type 2, 3 faze, 16A kabel willen kopen van 8 meter.

Extra vraag: hoe langer de kabel, hoe meer verlies? En over wat smreken we dan qua verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiwai_2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05-2024
Er is iets wat ik niet begrijp i.v.m. de P1 poort. Het zal echt wel een noob vraag zijn maar ik vraag het toch. Mijn huisinstallatie is voorzien van 3x 25A en ik heb een new motion advanced 2.1 laadpaal. Mijn e-niro heeft tevens een 3 fase laadmodule aan boord.

Ik gebruik de laadpaal 3 maanden en heb destijds geen load balancing aangevraagd, maar daar twijfel ik nu dus over of dat zo is. Volgens mij is het wel geactiveerd, want laatst kreeg ik ook onverwacht een factuur voor het jaarabonnement. Wel heb ik direct aangegeven dat dit niet klopt.

Maar goed. Blijkbaar heb ik al die tijd geladen met de data kabel op de P1 poort. Wat betekent dit eigenlijk? Dat ik al die tijd gebruik hebt gemaakt van load balancing? Want als ik de data kabel in de P1 poort laat dan laadt hij met 10kwh. Maar als ik de data kabel uit de P1 trek dan haalt hij maar 5kwh?!

Nu vraag ik mij af. Is de data kabel op de P1 alleen bedoelt voor load balancing? Ik snap dit niet, want met 3x25A zou hij makkelijk meer dan 5kwh moeten halen namelijk. En waarom ook precies maar 5kwh? Het lijkt wel of het gecappped is als ik de P1 niet gebruik.

Als ik de rekensom maak dan lijkt het alsof ik maar 1x 21A gebruik? 5kwh / (1x 230V) = 21A ?

[ Voor 4% gewijzigd door chiwai_2000 op 09-11-2020 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
chiwai_2000 schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:26:
Er is iets wat ik niet begrijp i.v.m. de P1 poort. Het zal echt wel een noob vraag zijn maar ik vraag het toch. Mijn huisinstallatie is voorzien van 3x 25A en ik heb een new motion advanced 2.1 laadpaal. Mijn e-niro heeft tevens een 3 fase laadmodule aan boord.

Ik gebruik nu de laadpaal 3 maanden en heb destijds geen load balancing aangevraagd, maar daar twijfel ik nu dus over of dat zo is. Volgens mij is het wel geactiveerd, want laatst kreeg ik ook onverwacht een factuur voor het jaarabonnement. Wel heb ik direct aangegeven dat dit niet klopt.

Maar goed. Blijkbaar heb ik al die tijd geladen met de data kabel op de P1 poort. Wat betekent dit eigenlijk? Dat ik al die tijd gebruik hebt gemaakt van load balancing? Want als ik de data kabel in de P1 poort laat dan laadt hij met 10kwh. Maar als ik de data kabel uit de P1 trek dan haalt hij maar 5kwh?!

Nu vraag ik mij af. Is de data kabel op de P1 alleen bedoelt voor load balancing? Ik snap dit niet, want met 3x25A zou hij makkelijk meer dan 5kwh moeten halen namelijk. En waarom ook precies maar 5kwh? Het lijkt wel of het gecappped is als ik de P1 niet gebruik.

Als ik de rekensom maak dan lijkt het alsof ik maar 1x 21A gebruik? 5kwh / (1x 230V) = 21A ?
Zou prima kunnen dat je al load-balancing hebt, want dat gaat in veel gevallen via de P1 poort. En wellicht kan de paal zo ingesteld worden dat uit veiligheidsoverwegingen bij geen data van de P1 poort, er teruggevallen wordt naar een lagere sterkte.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Vraagje:
Heeft iemand een foto met hoe de 3 CT-klemmen van een Zappi 3-fase aangesloten zitten in de groepenkast?

Ik heb van de week mijn Zappi binnen gekregen en voor de grap eens geprobeerd om een CT-klem in mijn groepenkast te plaatsen. Maar erg veel ruimte is er niet. Ik heb een vermoeden dat 3 klemmen niet zomaar gaan passen. Hoe lopen de draden van de CT-klem de groepenkast uit?
Ik heb een ABB-HAF groepenkast.

Ik vond deze foto op hier op GoT:
https://gathering.tweaker...message/63968800#63968800

Maar bij mij ziet de invoer van de groepenkast er meer uit zoals links op de foto. En dan lukt het me niet zomaar om de deksel weer op de kast te krijgen...
Die CT-klemmen zijn best groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Laatst online: 09-02 04:59
Paling1 schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:15:
Vraagje:
Heeft iemand een foto met hoe de 3 CT-klemmen van een Zappi 3-fase aangesloten zitten in de groepenkast?

Ik heb van de week mijn Zappi binnen gekregen en voor de grap eens geprobeerd om een CT-klem in mijn groepenkast te plaatsen. Maar erg veel ruimte is er niet. Ik heb een vermoeden dat 3 klemmen niet zomaar gaan passen. Hoe lopen de draden van de CT-klem de groepenkast uit?
Ik heb een ABB-HAF groepenkast.

Ik vond deze foto op hier op GoT:
https://gathering.tweaker...message/63968800#63968800

Maar bij mij ziet de invoer van de groepenkast er meer uit zoals links op de foto. En dan lukt het me niet zomaar om de deksel weer op de kast te krijgen...
Die CT-klemmen zijn best groot.
Ik heb er maar 1, maar met meerdere CT klemmen is het gangbaar dat daar een uitdaging in zit.
Je zou de CT klemmen, als daar meer ruimte voor is, ook boven de hoofdschakelaars kunnen plaatsen voordat ze naar de rails gaan. Heb je misschien een foto van jouw meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

InterCC schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:05:
[...]

Ik heb er maar 1, maar met meerdere CT klemmen is het gangbaar dat daar een uitdaging in zit.
Je zou de CT klemmen, als daar meer ruimte voor is, ook boven de hoofdschakelaars kunnen plaatsen voordat ze naar de rails gaan. Heb je misschien een foto van jouw meterkast?
Dit is mijn groepenkast nu. Moet nog omgezet worden naar 3-fase dus. Maar eris nu eigenlijk al te weinig ruimt om de CT-klemmen te plaasten lijkt het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGH_Bgi1ga19DTw7hjB8XfbFPa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jan9USh8qfO0cc14WjUoPKA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Paling1 schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:31:
[...]

Dit is mijn groepenkast nu. Moet nog omgezet worden naar 3-fase dus. Maar eris nu eigenlijk al te weinig ruimt om de CT-klemmen te plaasten lijkt het.
[Afbeelding]
In deze afbeelding lijkt het linksonder wel te lukken en anders zou ik 'm gewoon boven de hoofdschakelaar links zetten waar zeker nog ruimte is. Hoe dat dan met 3F gaat zijn is even de vraag, maar in deze groepenkast moet het wel gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

InterCC schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:39:
[...]

In deze afbeelding lijkt het linksonder wel te lukken en anders zou ik 'm gewoon boven de hoofdschakelaar links zetten waar zeker nog ruimte is. Hoe dat dan met 3F gaat zijn is even de vraag, maar in deze groepenkast moet het wel gaan. :)
Er moeten 3 CT-klemmen in hè. Ik heb er nu even niet een bij de hand, maar ze zijn best groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 11:33
[...]

[Afbeelding]
Als je toch nog om moet zetten, is het misschien een idee om een kastje er naast te plaatsen? Bij mij is vorige week de groepenkast omgebouwd naar 3 fasen. Om wat ruimte over te houden en met het mogelijk aanschaffen van een elektrische kookplaat in het achterhoofd, heb ik dit gedaan. Het linker deel krijgt straks de krachtgroep voor de laadpaal en mogelijk de kookgroep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vnp5c3ok-IUxxZi3_DDVXpMk424=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uAShyUy5G14IkqZcjw4ieuKc.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

basmq schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:33:
[...]

Als je toch nog om moet zetten, is het misschien een idee om een kastje er naast te plaatsen? Bij mij is vorige week de groepenkast omgebouwd naar 3 fasen. Om wat ruimte over te houden en met het mogelijk aanschaffen van een elektrische kookplaat in het achterhoofd, heb ik dit gedaan. Het linker deel krijgt straks de krachtgroep voor de laadpaal en mogelijk de kookgroep
[Afbeelding]
Ja, Dat gaat bij mij ook gebeuren.
Er hangt nu een ABB-Holec kast van 330x220 en er komt zo'n zelfde kast naast. In die kast komt een ALAMAT en een kW-meter.
Maar die CT-klemmen moeten toch op de fase draden uit de meter?
Of kunnen die ook na de aftakking van de hoofdkast naar de 2e (nieuwe) kast?
Die 2e kast is verder nog leeg, dus voorlopig ruimte zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 11:33
Paling1 schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:38:
[...]

Ja, Dat gaat bij mij ook gebeuren.
Er hangt nu een ABB-Holec kast van 330x220 en er komt zo'n zelfde kast naast. In die kast komt een ALAMAT en een kW-meter.
Maar die CT-klemmen moeten toch op de fase draden uit de meter?
Of kunnen die ook na de aftakking van de hoofdkast naar de 2e (nieuwe) kast?
Die 2e kast is verder nog leeg, dus voorlopig ruimte zat.
Kun je niet de hoofdschakelaar vanuit de meter in de nieuwe kast laten plaatsen? Ze moeten toch opnieuw bedraden vanuit de meter naar de kast. En dan kun je daar ruimte houden voor de klemmen.

Geen idee van normen enzo, dus ik weet niet of het mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

basmq schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:02:
[...]

Kun je niet de hoofdschakelaar vanuit de meter in de nieuwe kast laten plaatsen? Ze moeten toch opnieuw bedraden vanuit de meter naar de kast. En dan kun je daar ruimte houden voor de klemmen.

Geen idee van normen enzo, dus ik weet niet of het mag.
Goeie tip!
Ik ga sowieso eerst even overleggen met de elektricien als ze beginnen. Kijken of ze een oplossing hebben.
Maar ik ben vast niet de eerste met een 3-fase zappi. Dus als iemand een foto heeft... _/-\o_ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
[...]

[Afbeelding]
Ruimte zat, ook al is het drie fase. De ruimte onder de huidige hoofdschakelaar is groot genoeg en de diepte is groter dan je denk.

Wou net nog even een foto maken (heb 3 fase) maar ik laat mijn kastje maar even dicht. Heb even geen zin om daarna het weer dicht te krijgen. Maar ik weet zeker, als het bij mij past past het bij jou zeker :)

[ Voor 14% gewijzigd door thehog op 09-11-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

thehog schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:35:
[...]

Ruimte zat, ook al is het drie fase. De ruimte onder de huidige hoofdschakelaar is groot genoeg en de diepte is groter dan je denk.

Wou net nog even een foto maken (heb 3 fase) maar ik laat mijn kastje maar even dicht. Heb even geen zin om daarna het weer dicht te krijgen. Maar ik weet zeker, als het bij mij past past het bij jou zeker :)
Ik zal vanavond ook nog even een foto maken met een CT-klem in de kast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:13
Paling1 schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:06:
[...]

Goeie tip!
Ik ga sowieso eerst even overleggen met de elektricien als ze beginnen. Kijken of ze een oplossing hebben.
Maar ik ben vast niet de eerste met een 3-fase zappi. Dus als iemand een foto heeft... _/-\o_ :)
1 klem boven de hoofdschakelaar, linker klem half in de uitbereidingskast er naast en de rechter onder de hoofdschakelaar. T is een beetje pielen maar t past.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
De CT klemmen moeten tussen de hoofdschakelaar en de meter geplaatst worden.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRMxJ5KgcyVkeh1dGDIbXi_KRp0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lYBfL96pdzf2rCU4ieWWZXKt.jpg?f=user_large

Ik heb bij het plaatsen van de nieuwe slimme meter gevraagd om de draden naar de hoofdschakelaar iets langer te laten om zo lussen te creëeren en daar de CT klemmen omheen, zodat ik meer ruimte heb om ze netjes in de groepenkast kwijt te kunnen.

Edit: zal zo ook ff foto maken van mijn groepenkast.

[ Voor 42% gewijzigd door Isheara op 09-11-2020 20:32 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Hier een foto met ct-klem bij de fase draden in mijn groepenkast.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0E4t7VxLsphYQQiAnvtMXwgP_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHEnSCG5eKNx32rZ4yiVrby8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Isheara schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:31:
Het kan ook direct na de hoofdschakelaar nog voordat het verdeeld wordt naar de aardleks en groepen en daar heb jij alle mogelijkheid om zelf de lengte te maken die je nodig hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rwinio
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-02 15:29
Voordelige laadoplossing zonder grote laadpaal aan de gevel.

Heb ervoor gekozen een instelbare granny charger bij aliexpress te bestellen, geen enorme fan van producten van Ali maar deze is van binnen hetzelfde als bijvoorbeeld de blaupunkt lader die hier in NL verkocht wordt. Ook zijn het eigenlijk helemaal geen laders, want die zit al in de auto, meer een doorgeefluik/begrenzer/beveiliging ;). Hij is instelbaar met 8A, 10A, 13A en 16A en kan uitgesteld laden (timer functie). Kosten: €159.-

De "laad"unit heb ik binnen gemonteerd in de CV kast zodat ik eventueel het proces in de gaten kan houden en de laadkabel á 10 meter gaat door de muur naar buiten. Aan de buitenmuur zal nog een houder met dummy stekker komen om de kabel netjes op te hangen.

Geen warmteontwikkeling kunnen ontdekken in de wandcontactdoos na 1,5 uur laden met 16A, toch wil ik nog de schuko stekker eraf knippen en met schakelaar ertussen aansluiten op de bedrading die vanuit de meterkast komt. Dit omdat de wandcontactdoos officieel maar met maximaal 10A continu belast mag worden (16A piekbelasting). Zal over het algemeen met 13A laden.

Zit samen met de CV ketel, verlichting hal + toilet op één groep, dus dat gaat prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nW1-JLEALRZLgwQIk8-ZQSN2nvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qv6e1i72Y0iGE5IZedO3v6qF.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe het er buiten uit komt te zien (foto gejat van Google ter illustratie):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfUj7FG59bvcHqXtMIMxeu8MyV4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7xr2atkmEqV7WkOgvehtGwH1.jpg?f=user_large

Weet dat niet iedereen hier fan is van het regelmatig gebruiken van een granny, maar omdat er ook nog een publieke laadpaal in de straat komt is dit voor nu een goede oplossing. Ook na plaatsen van de publieke paal zal ik hem hoogstwaarschijnlijk nog regelmatig gebruiken i.v.m. lagere kosten.

Bij de gemeente Deventer 6 maanden terug een laadpaal aangevraagd en ze hebben nog altijd geen voorstel liggen voor de locatie. Mochten ze daar ooit een besluit over hebben genomen dan moet dit nog goed worden gekeurd door omwonenden, ben het vertrouwen in een goede afloop wel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:43
Dat is misschien ook wel wat voor mij. 156 is niet teveel. En op die manier hoef ik niet steeds lader te pakken, maar alleen de stekker.

Ik ben benieuwd hoeveel mijn e-golflader gebruikt, misschien is dit ook nog sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:29
@Rwinio Ziet er goed uit. wat is de link en geen invoerrecht hoeven te betalen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rwinio
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-02 15:29
BarryH schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:10:
@Rwinio Ziet er goed uit. wat is de link en geen invoerrecht hoeven te betalen?
Dankjewel! Heb geen invoerrechten betaald, want levering vanuit Polen. Zat te twijfelen of je hier productlinkjes mocht plaatsen, maar dit is degene die ik heb besteld:
https://a.aliexpress.com/_B1MXvK
Momenteel niet op voorraad in Polen zie ik..
Even geduld dus of voor de versie zonder timer gaan (€130 op 11 november met 11/11 deals):
https://a.aliexpress.com/_B1b5nq
Of, als je daar genoeg aan hebt, dezelfde met 5 meter kabel (levering Tsjechië, €120 op 11 november met 11/11 deals):
https://a.aliexpress.com/_B18z6Y

[ Voor 18% gewijzigd door Rwinio op 10-11-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:58
Isheara schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:31:

Zoiets dus:
[Afbeelding]
Ben ik nou gek of is dat een aardlekschakelaar en geen hoofdschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
One-eye864 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:44:
[...]
Ha inderdaad. Een normale hoofdschakelaar heeft geen test knop en dat lijkt deze wel te hebben.

Overigens mag een hoofdschakelaar prima uitgevoerd worden als aardlekschakelaar (enige eis van een hoofdschakelaar is dat met 1 handeling de hele groepenkast uitschakelt kan worden). Alleen is dat wat zinloos omdat je er achter sowieso nog meer aardleks hebt. Dan zou je er een 100mA aardlek moeten plaatsen maar een normale hoofdschakelaar is goedkoper, dus waarom zou je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
S2000jan schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:33:
Even hier een vraag stellen, die misschien al gesteld is, maar zoeken hierin lijkt mij onbegonnen wer’.

- welke (liefst BE) webshops verkopen de beste/kwaliteitsvolle laadkabels? Ik zou een extra Type 2, 3 faze, 16A kabel willen kopen van 8 meter.

Extra vraag: hoe langer de kabel, hoe meer verlies? En over wat smreken we dan qua verlies?
Mijn vraag lijkt te verzuipen in andere interessante zaken, dus toch maar even mezelf quoten .... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
S2000jan schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:39:
[...]

Mijn vraag lijkt te verzuipen in andere interessante zaken, dus toch maar even mezelf quoten .... :P
Laadverlies door de kabel zou ik niet te belangrijk vinden. De afstand is zo kort dat het reuze meevalt. Welke webshops goed zijn voor laadkabels is maar weinig besproken hier, maar misschien kan iemand tips geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
One-eye864 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:44:
[...]
Het is niet mijn meterkast maar alleen om aan te geven waar de CT klemmen moeten komen.
Ik zal, zoals beloofd, nog ff foto maken van mijn MK maar ben er nog niet aan toegekomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Isheara op 10-11-2020 19:22 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
Paling1 schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:33:
Hier een foto met ct-klem bij de fase draden in mijn groepenkast.[Afbeelding]
Ik had op die plek ook wat minder ruimte en de weg van het minste weerstand was gewoon boven de hoofdschakelaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZ8-8d6_9VuUQpKrjGfkx7lrFMU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RWM1JRNE2RJUDwgHYsbNGEMF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-05 10:57

JayPe

Ondertitel

Hoi,

Vanavond voor weinig een Lolo Smart ( serienummer start met 02 , dus ik denk, een smart2?) opgehaald.

Aansluiten: Groene led. Even later: ROOD

Iemand ideeën? Behalve NewMotion bellen morgenvroeg :-)

Ik zie géén simkaart in het slotje zitten,..

Ik heb geen NewMotion Pas, maar met een oplaadpunten.nl laadpas kan ik 'm wel laten piepen. Registreren lukt ook niet, want ik denk dat de vorige eigenaar hem nooit heeft afgemeld..

Ik heb m inmiddels open liggen: is er iets met de mini usb aansluiting te doen? Ik heb slechts een windows 10 machine, en die zegt dat 't een linux stor device is.. en kan er verder niets mee.

Ook zitten er 2 RJ45 ETH1 en 2 aansluitingen op en en RJ11, ik neem aan voor de P1 poort.

Wat ik liefst zou willen met deze Lolo:
- Op m'n werk ophangen, plug n charge

Ik heb geen backoffice nodig, ik gebruik nu een Schuko stopcontact, geen facturatie of wat dan ook.

Omdat een lolo natuurlijk makkelijk herkend wordt als een oplaadplek, is 't eventueel fijn als ik er gewoon één kaart aan koppel, dus als plug n charge niet gaat, is een gekoppelde pas ook prima.. moet dat een NewMotion/Shell pas zijn?

Andere optie is natuurlijk de Lolo leeg trekken en zelf iets van een laadpaal regeling erin bouwen, maar aangezien ik gewoon 1 fase16Ampere wil laden, niet afrekenen, niet loadbalancen ofwat ook lijkt mij dat allemaal overkill.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Meubelmaker schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:43:
[...]

@RonRef Een Zappiv2/3F wordt geleverd inclusief 3 CT-klemmen. Een Zappiv2/1F met 1 CT-klem. Zelf heb ik een Zappiv2/1F laten plaatsen met 2 CT-klemmen, dus 1 x 19,95 bijbetaald. De extra was nodig voor monitoring van mijn PV-installatie.
Welke CT-Coils leveren ze eigenlijk mee? LEM TT50-SD? 20 euro/stuk als single retail prijs is niet erg slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:31
GoldenSample schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:30:
[...]

Welke CT-Coils leveren ze eigenlijk mee? LEM TT50-SD? 20 euro/stuk als single retail prijs is niet erg slecht
Het spijt me @GoldenSample , op de rekening staat "CT-klem" zonder verdere aanduiding. Installatie geleverd en geplaatst door NL Mab.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-05 07:54
Je kunt eventueel ook nog iets schuiven op de DIN rail zodat er iets meer lus ontstaat?

Ik had gelukkig iets meer ruimte (3f) en heb ze ook nog vast kunnen zetten met ty-raps

[ Voor 34% gewijzigd door vanderv op 11-11-2020 09:04 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

vanderv schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:48:
Je kunt eventueel ook nog iets schuiven op de DIN rail zodat er iets meer lus ontstaat?

Ik had gelukkig iets meer ruimte (3f) en heb ze ook nog vast kunnen zetten met ty-raps
Heb je daar misschien een foto van?
Pagina: 1 ... 37 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen