Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dat zegt helemaal niks. Er zijn inmiddels HEEEEEEEEEL veel AliDropshippers die je bestelling 1 op 1 overzetten naar Ali en enkel geld vangen. Dat hij veel aangeboden wordt zegt helaas niks meer over keuringen e.d.leondej schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:07:
Op meerdere Nederlandse webshops kom ik deze box tegen. Iemand ervaring mee?
Op AliExpress zijn exact deze te koop voor zo'n 300-350 euro.
Aangezien ze redelijk veel in Nederland worden aangeboden zou dit toch gekeurd spul moeten zijn?
Linkje naar Ali
Wel een heel gedoe eigenlijk, het begon bij het idee voor zonnepanelen. Toen een nieuwe elektrieke auto. Toen moest de laadpaal worden vervangen van 3,7KwH (heb nu een Passat GTE variant hybrid met 10kwh accupakket) naar 22KwH paal voor de nieuwe (Skoda Enyaq met 77kwh accupakket).
Dat triggerde dat de meterkast moest worden vervangen naar 3 fasen en dat betekent weer dat je de aansluiting moet laten wijzigen naar krachtstroom.
En als je dan toch een nieuwe laadpaal dan maar eentje helemaal anno nu en klaar voor de toekomst volledig uitgevoerd.
Overigens wel zo slim om alles op in 1 keer en op 1 factuur te laten zetten voor de BTW teruggave.
Nou, laat die zon maar stralen, ik heb nog een hoop terug te verdienen van deze investering haha.
[ Voor 3% gewijzigd door florabora op 26-10-2020 21:17 ]
De eenheden zijn even wennen, maar het is altijd met een kleine k (van kilo) en hoofdletter W (van watt). De kleine h (van uur) gebruik je alleen bij de capaciteitsaanduiding, niet bij de laadsnelheid. Dat is precies tegenovergesteld van bijvoorbeeld een kraan die water met 6 liter per minuut kan geven en een emmer met een inhoud van 20 liter. Dat komt omdat de eenheid W het vermogen aangeeft in joule per seconde.
Nog los daarvan, als je met 22 kW wilt kunnen laden dan heb je niet alleen krachtstroom nodig maar daarna ook nog verzwaring van de aansluiting. Een standaard 3 fase aansluiting is 3x25 A. Voor een 22 kW laadpaal heb je dan 3x32 A nodig, en formeel dus een 3x50 A aansluiting. Dure hobby, zeker als je auto maar 11 kW toe laat.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Het kan natuurlijk zijn dat er zo veel PV ligt dan de laadpaal wel met 22kW kan laden; 11 kW van het net en 11kW van de PV is ook 22 kW bij elkaar. Maar goed, zolang je geen EV hebt die ook daadwerkelijk met 22kW kan laden heb je daar verder ook niets aan.
Idd de Skoda laadt met 11, en mijn nieuwe aansluiting is ook daarop berekend.
Ik schreef 22 omdat ik daarmee de theoretische capaciteit van de Zappi bedoelde, in de praktijk zal het inderdaad op 11 max hangen, als die dat al redt...
Qua PV is het meer voor erbij en voor de leuk. ik verwacht 5k op te wekken per jaar dus daar draai ik geen vol elektrische auto op.
Het hoofdpunt dat ik wilde maken, is dat het nog best wel wat voeten in aarde heeft om je faciliteiten thuis klaar te maken voor een EV eigenlijk
True, ik ga uit van mijn eigen situatie met bestaande bouw uit 1985daemonix schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:07:
Voor nieuwbouw valt dat wel mee hoor, veel huizen worden standaard met een 3 fase aansluiting uitgerust, zeker als ze een warmtepomp hebben.
Helaas, nee, niet het geval. Werkelijk waar _niemand_ die dit controleert totdat het ergens goed fout gaat. Kan, maar dan wel off the record, zo een paar producten aanwijzen die met geen mogelijkheid aan alle regels voldoen maar verkocht & 'geproduceerd' worden door Europese bedrijven.leondej schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:07:
Op meerdere Nederlandse webshops kom ik deze box tegen. Iemand ervaring mee?
Op AliExpress zijn exact deze te koop voor zo'n 300-350 euro.
Aangezien ze redelijk veel in Nederland worden aangeboden zou dit toch gekeurd spul moeten zijn?
Linkje naar Ali
Overigens totaal niet uniek voor de EV-Laad markt maar wordt wel versterkt door de onvolwassen markt.
[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 27-10-2020 11:14 ]
Ach, er zijn zat mensen die minder dan 20k km per jaar rijden dus het zou best kunnen.florabora schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:52:
Qua PV is het meer voor erbij en voor de leuk. ik verwacht 5k op te wekken per jaar dus daar draai ik geen vol elektrische auto op.
Het ligt er ook an wat je allemaal wil en -vooral- hoe veel je rijdt, hoe lang je auto thuis staat en hoe veel je thuis moet laden. Als je bijvoorbeeld op je werk ook kan laden dan scheelt dat wellicht al de helft die je thuis zou moeten laden.Het hoofdpunt dat ik wilde maken, is dat het nog best wel wat voeten in aarde heeft om je faciliteiten thuis klaar te maken voor een EV eigenlijk
Er zijn mensen die prima met enkel een granny charger in een stopcontact weg kunnen komen. Mijn EV wordt ook de helft van de tijd 'gewoon' via een stopcontact opgeladen en ik reed (pre-corona) zo'n 40k km per jaar.
Met de laadpaal die je al had kan je ook de Enyaq laden, het gaat alleen minder snel. Stel dat je ongeveer 15 km kan rijden op de energie die je in 1 uur laad. Als je auto dan 8 uur thuis staat kan je 120 km rijden. Als je 12 uur kan laden is dat 180 km. Dat zijn best behoorlijke afstanden; als je ook op je bestemming zou kunnen laden heb je al veel meer bereik wat je in 1 dag in je auto kan laden.
Ik heb een 1 Fase aansluiting thuis en een 1 Fase AC lader in mijn EV en qua aanpassingen was het reuze simpel. Geen andere huisaansluiting, maar gewoon Zappi met loadbalancing en ik kan met 32A de auto laden.florabora schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:52:
Het hoofdpunt dat ik wilde maken, is dat het nog best wel wat voeten in aarde heeft om je faciliteiten thuis klaar te maken voor een EV eigenlijk
Veel andere mensen hebben al 3 Fasen thuis.
Het kan dus best wat voeten aarde hebben, maar dat hoeft zeker niet!
Omdat ik op mijn oprit een lader met permanente kabel niet mooi vind staan. Dus voor mij werd het de Copper SB.eltron schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:47:
[...]
Waarom zou je een losse kabel willen?![]()
In praktijk erg onhandig, dus zou je wel een heel goede reden voor moeten hebben.
:strip_exif()/f/image/5lzZOpINQeHfS6cSkvtufbZq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er mooi uit en logisch dat je dan geen kabel eraan wilt hebben hangen, want dat is inderdaad een slordig gezicht. Wat ik wel altijd heb bij Wallbox is dat het er een beetje plastic fantastic uitziet. Is dit bedrog? Daar moet Wallbox dan wel wat aan gaan doen, want het ziet er op de plaatjes (internet) een beetje knullig uit. Voor mij de reden om het links te laten liggen. Puur op gevoel...GuiltyNL schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:58:
[...]
Omdat ik op mijn oprit een lader met permanente kabel niet mooi vind staan. Dus voor mij werd het de Copper SB.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Redondo1982 op 27-10-2020 18:03 ]
I don't have dreams, I have goals!!
Tja, over smaak valt niet te twisten. Ik heb een laadpaal voor mijn gemak, niet als decoratie (en decoratie hang ik dan ook op andere plek). Maar wens je uiteraard veel plezier met deze keuze.GuiltyNL schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:58:
[...]
Omdat ik op mijn oprit een lader met permanente kabel niet mooi vind staan. Dus voor mij werd het de Copper SB.
[Afbeelding]
En eigenlijk wel respect dat je het op kunt brengen c.q. er voor over hebt om 2x daags, met een vaak vieze/natte kabel heen en weer je kofferbak in en uit, omdat dat mooier staat (wat ik op zich wel eens ben).
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
En ik stekker nu maar 1 keer per week. Dus het valt nu nog mee. Maar met de winter vaker natuurlijk. Ik overweeg dan een korte losse kabel, die kan ik er tijdelijk overheen hangen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RyPK8l6A4yXP11zzYUH58Jvm.jpg?f=user_large)
Het zier er inderdaad wel slordig uit(?), maar oh zo praktisch om geen natte, vieze 6,5m lange kabel elke laad dag op te rollen en in een schone auto te leggen die vervolgens naar natte hond stinkt.
Keep rolling sixes!
Nou is dit geen goed voorbeeld van de kabel goed netjes oprollen.Isheara schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:55:
[Afbeelding]
Het zier er inderdaad wel slordig uit(?), maar oh zo praktisch om geen natte, vieze 6,5m lange kabel elke laad dag op te rollen en in een schone auto te leggen die vervolgens naar natte hond stinkt.
Hier een foto waarbij het gewoon wel netjes opgerold is en de kabel amper zichtbaar is.
https://imgur.com/a/zgqDG2N
Daarnaast is het idd elke keer een frustatie als je de kabel er steeds aan moet koppelen en weer in je auto moet zetten.
Maar goed, ieder zijn eigen mening. Sommige vinden met kabel handiger anderen zonder.
Het bewijst iig dat Zappi de mogelijkheid heeft (door de vorm/houder aan de bovenkant van de Zappi) om de kabel netjes op te hangen en de stekker in de (loze) socket te plaatsen.
Keep rolling sixes!
Overigens neem ik hem ook met kabel, maar hij komt wel binnen te hangen naast de meterkast. Betreft hier een bedrijfsunit. Ook de kleine meerprijs is een pluspunt.
[ Voor 10% gewijzigd door Redondo1982 op 28-10-2020 00:10 ]
I don't have dreams, I have goals!!
[ Voor 4% gewijzigd door Ruben E op 28-10-2020 10:54 ]
[ Voor 11% gewijzigd door daemonix op 28-10-2020 11:00 ]
Ah helder. Ik zie nu inderdaad dat de meegeleverde vaste kabel 11kw/16A is.daemonix schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:00:
De auto (of beter, de kabel) bepaalt hoeveel vermogen er gevraagd mag worden. Dat gaat dus op zich geen probleem opleveren. Daarnaast kun je de meeste boxen terug (laten) regelen naar een maximum stroom, mijn EVbox (32A) staat op max. 16 A. De auto kan tot 32 A, dus dan is die setting wel handig.
In dat geval kan je de laadpaal beter op 16A laten zetten, net zoals (waarschijnlijk) je groep voor de laadpaal is.
Heb je voor het aansluiten van de LOLO3 op de slimme meter P1 poort nog een kastje nodig van newmotion, of kan deze direct op de P1 poort aangesloten worden?
Als er een kastje nodig is, dan kan ik die op marktplaats kopen, plaatsen en dan hoeft newmotion alleen het abonnement te activeren. Ik kan het echt nergens vinden, alleen mensen die CT klemmen gebruiken, maar nergens een voorbeeld van iemand die de P1 poort gebruikt.
Begin volgend jaar gaan wij namelijk verhuizen naar een huis met garage en oprit(je). Het is mij nog niet duidelijk of we de (lease)auto in de garage gaan zetten of uiteindelijk die ruimte toch gaan gebruiken voor opslag. De auto verhuist dan naar de oprit. Dit maakt het al installeren van een laadpaal eigenlijk onwenselijk want er is een kans dat ik deze later dan wil/moet verplaatsen. Nu zit ik er aan te denken om te starten met de granny charger, dat geeft mij natuurlijk flexibiliteit en mijn gemiddelde kilometer afstand is op dit moment zeer goed te overzien dus dat het traag gaat is geen probleem.
Als ik mijn granny charger op een 'simpele' inplug energiemeter (Voltcraft EnergyCheck bijv.) aansluit mag ik hieraan gerelateerde stroomkosten dan gewoon doorbelasten aan mijn werkgever? Of zijn de fiscale eisen inmiddels strenger?
[ Voor 9% gewijzigd door Banjy op 29-10-2020 09:22 ]
Ik heb een Home Advanced paal van ze met LB via P1. Er hangt inderdaad een module aan. Deze communiceert dan weer met de paal. Je hebt de module nodig, en het abonnement. En dus een extra adertje richting paal gok ik zo. Als jij het aan (laat) sluit(en) dan kan TNM het gewoon remote activeren.stimm schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:34:
Ik heb sindskort een newmotion LOLO3, en ik wil graag de load balancing hebben werken. Helaas is new motion op dit moment heel slecht bereikbaar en krijg ik deze vraag maar niet beantwoord:
Heb je voor het aansluiten van de LOLO3 op de slimme meter P1 poort nog een kastje nodig van newmotion, of kan deze direct op de P1 poort aangesloten worden?
Als er een kastje nodig is, dan kan ik die op marktplaats kopen, plaatsen en dan hoeft newmotion alleen het abonnement te activeren. Ik kan het echt nergens vinden, alleen mensen die CT klemmen gebruiken, maar nergens een voorbeeld van iemand die de P1 poort gebruikt.
/edit
Al hebben ze het hier wel weer over P1 en CT; https://assets.ctfassets....tallation-instruction.pdf
Ik zal eens bij mij kijken. P1 & CT is toch een beetje dubbel..?
Blijkbaar geslapen. De DLB module werkt bij mij alleen met CT klemmen. Weet even niet of de TNM paal ook alleen met de P1 poort kan werken? Ik heb een nieuwe meter met DSMR5. Dus zou moeten kunnen. Ook is de afstand naar de paal <10 meter.
Waarschijnlijk vinden ze het wel prettig om modules te kopen en zo wat extra marge te pakken. Kan ook zijn dat het via een module iets stabieler werkt.
[ Voor 24% gewijzigd door Inspired op 29-10-2020 09:39 ]
Die P1 wordt gebruikt om deze module met de laadpaal te koppelen, en niet voor de module te verbinden met een slimme meter.Inspired schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:23:
[...]
Ik heb een Home Advanced paal van ze met LB via P1. Er hangt inderdaad een module aan. Deze communiceert dan weer met de paal. Je hebt de module nodig, en het abonnement. En dus een extra adertje richting paal gok ik zo. Als jij het aan (laat) sluit(en) dan kan TNM het gewoon remote activeren.
/edit
Al hebben ze het hier wel weer over P1 en CT; https://assets.ctfassets....tallation-instruction.pdf
Ik zal eens bij mij kijken. P1 & CT is toch een beetje dubbel..?
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Ja, zag het net. Zie ook mijn edit.adjego schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:39:
[...]
Die P1 wordt gebruikt om deze module met de laadpaal te koppelen, en niet voor de module te verbinden met een slimme meter.
Het zou ook wel via P1 moeten kunnen. Maar goed, bij mij ging het allemaal via lease/WG dus dan klikken ze gewoon alles maar aan. Ook wellicht omdat ze anders mensen moeten gaan vragen welke meter ze hebben etc.
@stimm zou dat dus kunnen proberen. Dit staat in de handleiding;
Ik gok dat ik de P1 kabel ook gewoon uit de module kan trekken en in mijn meter kan pluggen. Als je het zeker wilt weten wil ik dat wel testen @stimmCommunicatie slimme meter - Straight RJ12 (6P6C) kabel CAT5 (max. 20 m) - DSMR > 4.0
[ Voor 33% gewijzigd door Inspired op 29-10-2020 09:48 ]
Voor zover ik weet zijn er helemaal geen vastgestelde regels over hoe je energie aan je werkgever kan doorbelasten. Bijvoorbeeld dat een kWh meter MID gekeurd moet zijn wordt vaak gezegd, maar niemand aan wie ik het heb gevraagd kan dan het regeltje aanwijzen waar dat staat. Nu heb ik zelf wel een MID meter, al was het maar omdat ik voor een tientje geen gezeur wil hebben, dus een beetje hypocriet ben ik welBanjy schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:19:
Als ik mijn granny charger op een 'simpele' inplug energiemeter (Voltcraft EnergyCheck bijv.) aansluit mag ik hieraan gerelateerde stroomkosten dan gewoon doorbelasten aan mijn werkgever? Of zijn de fiscale eisen inmiddels strenger?
Dat gezegd hebbende zou ik als belastingdienst geen energiemeters accepteren die je in een stopcontact moet steken. In principe kan je met een vaste kWh meter natuurlijk ook frauderen (net zoals met een laadpaal die je activeert met een pasje trouwens!) maar zo'n losse meter is natuurlijk wel het andere uiterste van simpelheid om daar de frituurpan, wasmachine, of noem maar wat op aan te sluiten.
Heeft je werkgever of leasemaatschappij zelf geen eisen? Bij leasebedrijven moet je meestal (altijd?) met een laadpaal en laadpasje werken omdat zij geen zin hebben om allerlei losse bonnetjes of declaraties te verwerken. Vaak kan je dan ook maar uit een paar laadpalen kiezen (tenzij je het op eigen kosten laat installeren).
LM boeit het niet zo. Je zou gewoon elke maand een declaratie kunnen doen via de tankpas portal. Het zal eerder de WG zijn die een laadpaal verplicht om toch nog wat zicht erop te houden. Die moet uiteindelijk ook betalen. BD steld verder nog helemaal geen eisen. Ik verwacht ook niet dat die de komende jaren hier een prioriteit van maken. Obv de kilometerstand en gemiddelde verbruik kun je eventueel ook aantonen dat het redelijk klopt. (Samen met de meter.) Zo'n WCD meter zou ik ook niet snel gebruiken. Ik zou persoonlijk altijd een aparte groep met MID meter in de meterkast plaatsen op die groep. Ook vanuit veiligheid. Dan kun je nog steeds elke dag fritueren op kosten van de zaak maar goed. Dat voorkom je niet.
Ik kan een verloop in mijn laadpaal steken en daar via een haspel mijn droger/wasmachine etc op aansluiten.
Het houdt inderdaad ergens op met de zin en onzin van schijnzekerheid op dit punt.Inspired schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:34:
Tja, het blijft allemaal wat simpel om misbruik te maken. Ik heb mijn laadpaal doorgaans op plug & charge staan. Zou prima de auto van mijn vrouw kunnen opladen. Nu wat lastig omdat het een ICE is.
LM boeit het niet zo. Je zou gewoon elke maand een declaratie kunnen doen via de tankpas portal. Het zal eerder de WG zijn die een laadpaal verplicht om toch nog wat zicht erop te houden. Die moet uiteindelijk ook betalen. BD steld verder nog helemaal geen eisen. Ik verwacht ook niet dat die de komende jaren hier een prioriteit van maken. Obv de kilometerstand en gemiddelde verbruik kun je eventueel ook aantonen dat het redelijk klopt. (Samen met de meter.) Zo'n WCD meter zou ik ook niet snel gebruiken. Ik zou persoonlijk altijd een aparte groep met MID meter in de meterkast plaatsen op die groep. Ook vanuit veiligheid. Dan kun je nog steeds elke dag fritueren op kosten van de zaak maar goed. Dat voorkom je niet.
Ik kan een verloop in mijn laadpaal steken en daar via een haspel mijn droger/wasmachine etc op aansluiten.
Als iemand wil frauderen zal dat links- of rechtsom altijd wel lukken. Totdat zo iemand dan een keer tegen de lamp loopt en zich flink brandt. Structurele fraudeurs zullen vroeg of laat wel in de problemen komen, is het niet met de laadstroom of tankpas, dan wel met iets anders.
Gelukkig is het zo dat de meeste mensen deugen.
Hou alles zo simpel mogelijk. Bedenk dat je voor 1500 euri's wat een aangelegde laadpaal snel kost een héleboel stroom bij Fastned cs kunt halen, voor die paar keer per jaar dat je granny niet snel genoeg bleek te zijn.Banjy schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:19:
Na vaak in dit topic al op momenten te hebben meegelezen (vooral omdat het idee van een eigen laadpaal mij zeer aanspreekt qua comfort/luxe, maar nog niet in bereik was) ook een vraag waarvan mij niet helemaal duidelijk werd of deze hier past of juist in het 'openbaar laden, laadpassen etc. topic'
Begin volgend jaar gaan wij namelijk verhuizen naar een huis met garage en oprit(je). Het is mij nog niet duidelijk of we de (lease)auto in de garage gaan zetten of uiteindelijk die ruimte toch gaan gebruiken voor opslag. De auto verhuist dan naar de oprit. Dit maakt het al installeren van een laadpaal eigenlijk onwenselijk want er is een kans dat ik deze later dan wil/moet verplaatsen. Nu zit ik er aan te denken om te starten met de granny charger, dat geeft mij natuurlijk flexibiliteit en mijn gemiddelde kilometer afstand is op dit moment zeer goed te overzien dus dat het traag gaat is geen probleem.
Met granny beginnen is dus altijd een goed idee, en wanneer je werkgever zo'n losse meter accepteert bij je declaratie is alles prima. Ik heb zelf een tussenmeterje (geen gecertificeerde) voor de laad-groep laten plaatsen waarvan elk kwartaal een fotootje naar de boekhouding gaat.
Achteraf was die het geld eigenlijk niet waard, net als mijn hele laad-voorziening thuis. Met de granny had ik gemakkelijk toe gekund.
Als je dat ziet zitten graag, zoals je nu ook merkt, heb ik nog nergens een ondubbelzinnig antwoord op die vraag gezien.Inspired schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:42:
[...]
Ja, zag het net. Zie ook mijn edit.
Het zou ook wel via P1 moeten kunnen. Maar goed, bij mij ging het allemaal via lease/WG dus dan klikken ze gewoon alles maar aan. Ook wellicht omdat ze anders mensen moeten gaan vragen welke meter ze hebben etc.
[...]
Ik gok dat ik de P1 kabel ook gewoon uit de module kan trekken en in mijn meter kan pluggen. Als je het zeker wilt weten wil ik dat wel testen @stimm
Interessant perspectief! Iets sneller kunnen laden kan we voordeel zijn natuurlijk. Ik dien e.e.a. nog met werkgever af te stemmen en vermoedelijk wil die de kosten voor de laadpaal wel op zich gaan nemen. Moet ik dus wel weten waar die geïnstalleerd moet worden natuurlijkde telegraaf schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:06:
[...]
Hou alles zo simpel mogelijk. Bedenk dat je voor 1500 euri's wat een aangelegde laadpaal snel kost een héleboel stroom bij Fastned cs kunt halen, voor die paar keer per jaar dat je granny niet snel genoeg bleek te zijn.
Met granny beginnen is dus altijd een goed idee, en wanneer je werkgever zo'n losse meter accepteert bij je declaratie is alles prima. Ik heb zelf een tussenmeterje (geen gecertificeerde) voor de laad-groep laten plaatsen waarvan elk kwartaal een fotootje naar de boekhouding gaat.
Achteraf was die het geld eigenlijk niet waard, net als mijn hele laad-voorziening thuis. Met de granny had ik gemakkelijk toe gekund.
Gaat het uiteraard ook niet om, die paar euro die je met frauderen kan besparen is het simpel niet waard.
Precies, bij mij ca 2500 kWh per jaar wat ik thuis laad, wat dus een whopping 500 euri's is. Zelf al wil je slecht zijn, dat kan bijna niet.Banjy schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:45:
[...]
Gaat het uiteraard ook niet om, die paar euro die je met frauderen kan besparen is het simpel niet waard.
Ik zou blij zijn met een werknemer die zo'n goedkope praktische oplossing voorstelt in plaats van allerlei dure oplossingen om iets van weinig waarde helemaal perfect te administreren.
werkgever heeft nog wel meer opties, zeker als het een kleine werkgever is, kan die in de vrije ruimte van de werkkostenregeling al heel wat kwijt. 1,7% van de loonsom (tot 400.000) zonder nadere onderbouwing.mux schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:42:
Het lastige als werkgever is dat je die mogelijkheid vaak gewoon niet hebt, want je wordt 80% belast op vergoeding in natura en nog veel zwaarder beboet op buitenadministratieve vergoeding. De keuze is vaak niet voor een goedkope oplossing vs een dure - het is eerder géén oplossing of een dure.
Kan hij bijvoorbeeld een vergoeding van € 100 geven voor zakelijke kosten die je prive betaalt (in dit geval de kWh thuis) en niks administratieve lasten.
Of, iets minder gunstig, het bruto loon iets verhogen zodat je netto genoeg over hebt voor je kWh.
Klopt, de module van New motion is voor als.je een oude of geen slimme meter hebt.Inspired schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:42:
[...]
Ja, zag het net. Zie ook mijn edit.
[...]
Ik gok dat ik de P1 kabel ook gewoon uit de module kan trekken en in mijn meter kan pluggen. Als je het zeker wilt weten wil ik dat wel testen @stimm
Laadstation werkt ook gewoon rechtstreeks op een slimme meter met minimaal dsmr 5.0
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ze hebben hier ook verder geen moeite gedaan te informeren. Er is een module aangesloten terwijl ik gewoon een nieuwe meter had. Volgens de handleiding is trouwens DSMR 4 of hoger nodig.Makrolon schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:54:
[...]
Klopt, de module van New motion is voor als.je een oude of geen slimme meter hebt.
Laadstation werkt ook gewoon rechtstreeks op een slimme meter met minimaal dsmr 5.0
Maar de nuance daar is dat in die 1,7% van *alle loon van iedereen* alle vergoeding in natura moet passen. Bij MUXSAN geven we momenteel ~14000 euro per maand uit aan loonkosten, 1,7% daarvan is maar 238 euro. Ons totale boodschappenbudget - lunch, snacks, drinken, enz. - is bijna 200 euro per maand. Dit moet daar ook uit komen.eltron schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:05:
[...]
werkgever heeft nog wel meer opties, zeker als het een kleine werkgever is, kan die in de vrije ruimte van de werkkostenregeling al heel wat kwijt. 1,7% van de loonsom (tot 400.000) zonder nadere onderbouwing.
Kan hij bijvoorbeeld een vergoeding van € 100 geven voor zakelijke kosten die je prive betaalt (in dit geval de kWh thuis) en niks administratieve lasten.
Of, iets minder gunstig, het bruto loon iets verhogen zodat je netto genoeg over hebt voor je kWh.
Het is echt heel moeilijk om in de werkkostenregeling genoeg ruimte te vinden, zeker als je normale dingen wilt kunnen doen zoals koffie en koude dranken aan gasten aanbieden of gratis lunch aan werknemers.
Wij komen er voor het eerst in jaren niet aan de limiet en helemaal door thuiswerken en minder lunchvoorziening. Daarentegen is meer vrije ruimte leuk, maar in een jaar wat het toch wat tegenvalt helaas niet optimaal te benutten.
Ik weet niet beter dan dat mijn prive gemaakte oplaad-kosten (auto is van de BV), maar ook kantinekosten gewoon als kost opgevoerd wordt. De werkkostenregeling gaat bij ons naar leuke dingetjes voor mij en mijn gezin.InterCC schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:45:
We gaan behoorlijk offtopic, maar naar mijn weten mag de voorziening van elektrisch rijden ook zakelijk vergoed worden (zoals een laadpas of laadpaal) en gaat dat niet van de Wkr. Daarnaast is de Wkr in 2020 (tot 400k) verhoogd naar 3%. Daarin zit dit jaar dus behoorlijk wat meer ruimte.
Wij komen er voor het eerst in jaren niet aan de limiet en helemaal door thuiswerken en minder lunchvoorziening. Daarentegen is meer vrije ruimte leuk, maar in een jaar wat het toch wat tegenvalt helaas niet optimaal te benutten.
Ik zal nog eens navragen hoe dat precies zit.
Maar de auto is van de BV en daarmee komen alle kosten die gemoeid zijn met de auto ook voor de BV. Dat zijn dus geen extra dingen die onder de Wkr moeten vallen, voor zover ik weet.de telegraaf schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:31:
[...]
Ik weet niet beter dan dat mijn prive gemaakte oplaad-kosten (auto is van de BV), maar ook kantinekosten gewoon als kost opgevoerd wordt. De werkkostenregeling gaat bij ons naar leuke dingetjes voor mij en mijn gezin.
Ik zal nog eens navragen hoe dat precies zit.
De ICU zit netjes weggewerkt in de meterkast en ik heb verder geen reden om hem te vervangen dus ik vraag me af of er een socket in plaats van de stekker aan de kabel kan. Deze bijvoorbeeld.
Volgens mij is de ICU mini zowel met type 1 als met type 2 stekker leverbaar dus even een belletje naar de leverancier om te kijken of de kabel omgezet kan worden.
Of deze:
https://www.laadpaal24.nl...g0cFbbhekHvQaAjSwEALw_wcB
[ Voor 35% gewijzigd door Isheara op 31-10-2020 19:52 ]
Keep rolling sixes!
Zo´n verloopstekker is inderdaad ook een optie.Isheara schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:49:
Granny lader voor de imiev en type 2 voor de Citroën? Dat zou mijn keus zijn.
Volgens mij is de ICU mini zowel met type 1 als met type 2 stekker leverbaar dus even een belletje naar de leverancier om te kijken of de kabel omgezet kan worden.
Of deze:
https://www.laadpaal24.nl...g0cFbbhekHvQaAjSwEALw_wcB
Ik heb advies nodig en hopelijk kan iemand mij helpen. Ik heb een EV besteld en ben nu een laadpaal aan het regelen.
Ik woon in een appartementen complex met eigen parkeervak in parkeer garage. Ik heb bij mijn VVE offerte aangevraagd voor een laadpaal. En ik heb de onderstaande gekregen:
De prijzen, zoals hieronder gespecificeerd zijn, komen uit op : (prijzen zijn excl. BTW )
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Op achterwand rechts achter auto op parkeerplek 389
1 st Newmotion Home Advanced Socked t/m 22 Kw € 909,50
48 mtr Kabel vult 5x2,5 € 179,50
22 mtr Buis Slagvast grijs € 2,70 € 59,40
66 st Beugel 19 mm grijs € 0,25 € 16,50
1 st Klein Materiaal € 5,00
Aansluiting in Onderverdeling CVZ-1HL-M1 groep K-6 op huidige krachtgroep.
1 st Doepke Aardlekschak. EV (zie bijlage) € 295,00
1 st KWH meter 4 polig geschikt voor verrek. € 65,00
1 st Arbeid (nacalculatie..) € 450,00
Totaal plaatsing € 1979,90
Mijn VVE wil dat ik een laadpaal met Load Balancing neem vanwege meerdere liften die in de pand zijn en toekomst bestendigheid als er meer EV's komen.
Is de offerte goed?
Wat zijn de ervaringen met Newmotion Home Advanced Socked laadpaal?
Wat zijn de ervaringen met Newmotion abbo diensten?
Heeft iemand suggestie voor een alternatief laadpaal?
Al vast bedankt voor de input.
Gewoon voor de Citroën een nieuwe laadpaal.J. de Sloper schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:47:
Ik heb een ICU mini met een vaste kabel voor onze Mitsubishi iMiev en Outlander. Het leasecontract van de Outlander loopt af en er komt een Citroën ë C4 voor terug. De type 1 stekker van de ICU past niet in de Citroën en een type 2 stekker past niet in de iMiev dus er moet iets aangepast worden.
De ICU zit netjes weggewerkt in de meterkast en ik heb verder geen reden om hem te vervangen dus ik vraag me af of er een socket in plaats van de stekker aan de kabel kan. Deze bijvoorbeeld.
De ICU mini is zover ik kan zien een ouderwets geval dat nog wel geschikt is voor de iMiev, maar niet om de Citroën met 3F 11kW op te laden.
Dus wil je optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van de citroën dan neem je een nieuwe 3F paal die minstens 11kW aan kan, met load balancing zodat ook de iMiev probleemloos kan blijven laden op de oude ICU mini. De citroën zal zich dan eventueel wat moeten inhouden tot de iMiev vol is. Met de ICU mini en schuko kun je dat niet regelen, met een moderne laadpaal met loadbalancing wel.
(moet je huisaansluiting wel 3F zijn natuurlijk, maar anders wel wijs om die stap ook te zetten).
[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 01-11-2020 16:14 ]
Offerte ziet er op zich wel redelijk uit al zijn een aantal punten niet helemaal duidelijk cq logisch.Aivy schreef op zondag 1 november 2020 @ 00:54:
Hi All,
Ik heb advies nodig en hopelijk kan iemand mij helpen. Ik heb een EV besteld en ben nu een laadpaal aan het regelen.
Ik woon in een appartementen complex met eigen parkeervak in parkeer garage. Ik heb bij mijn VVE offerte aangevraagd voor een laadpaal. En ik heb de onderstaande gekregen:
De prijzen, zoals hieronder gespecificeerd zijn, komen uit op : (prijzen zijn excl. BTW )
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn VVE wil dat ik een laadpaal met Load Balancing neem vanwege meerdere liften die in de pand zijn en toekomst bestendigheid als er meer EV's komen.
Is de offerte goed?
En inclusief btw nog best een fors bedrag. Je kunt in elk geval al € 550 besparen door zelf aan te leggen.
Het is zo ongeveer het simpelste klusje dat je met 2 linkerhanden kunt doen.
1. Wat heeft jouw auto en jij nodig? omvang batterij en laadvermogen + verwachting benodigd kWh/dag
wellicht red je het al met gewoon stopcontact en granny?
2. Waar wordt e.e.a. op aangesloten? jouw huisaansluiting of een gezamenlijke aansluiting van VVE? Kan ook voor prijs nog relevant zijn, boven 10.000kWh verbruik daalt de energiebelasting en daarmee de kWh prijs.
3. Is de capaciteit van die aansluiting voldoende om 22kW te kunnen trekken, of is loadbalancing nodig en zit dat hier bij?
4. 48m bekabeling en 22m buis? Kan wel kloppen, bijvoorbeeld als bovengronds geen buis en ondergronds wel of zo maar relatie niet duidelijk. Onder de grond zou je normaal voor een grondkabel YMVK-as gaan.
5. 2,5mm2 is vrij mager voor een 22kW paal ik zou hiervoor bij deze afstand minstens 4mm2 nemen en liever nog 6mm2. Anders teveel weerstand in de kabel, hogere laadverliezen, warmteontwikkeling etc.
6. Waarom new motion paal en wie maakt die keuze?Ik lees nog wel eens dat zoiets verplicht wordt door werkgever of leasemaatschappij, meestal in combinatie met abonnement en backoffice voor de verrekening/vergoeding van het verbruik. Echter waarom dan de MID kWh meter, of is die achter de aansluiting van de VVE om met de VVE te kunnen afrekenen?
7. Waarom met Socket? Dat is voor privé paal niet handig. Vaste kabel geeft veel minder gedoe met dagelijks in en uit de auto slepen van kabel. Gewoon inpluggen en laden en geen gesleep.
8. suggesties voor andere paal hangt nogal van jouw specifieke situatie af. Ben zelf content met mijn Zappi, maar geen idee of dat voor jou ook de beste oplossing is. Is wel duurder, zeker met accesoires en zonder backoffice-abbonnement. Echter belangrijk punt is dat de Zappi DC lekstroombeveiliging heeft waardoor de dure type B aardlek niet nodig is, dat scheelt je dus op deze offerte ca. € 350 incl btw. Dus als je andere paal overweegt dan new motion, kies er dan één met DC lekstroom beveiliging, ook als die duurder is kan het per saldo goedkoper zijn doordat je geen dure type B aardlek nodig hebt. Overigens zijn die ook nog wel iets goedkoper te vinden dan in deze offerte. en als je zonder abonnement kun dan scheelt dat ook maandelijkse kosten.
Andere aanbieder vragen. 48mtr kabel, geneens 12 maar al 22kW en dan 2.5mm2...? Dat kan niet. Moet (veel) dikker zijn.Aivy schreef op zondag 1 november 2020 @ 00:54:
Hi All,
Is de offerte goed?
Tabel heb ik er niet bij, maar zelfs 6mm2 is waarschijnlijk al te dun ivm lengte.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
NM werkt verder prima maar komt nog wel ~ 10EUR per maand bij voor de diensten.
Er is een P1 poort beschikbaar voor LB? Minimaal DSMR4, dus een redelijk recente slimme meter nodig.
[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 01-11-2020 07:30 ]
Met de inkeping van 4mm² krijg ik de aders niet gestript, wel door één keer "knippen" met 2,5mm² en vervolgens strippen met 4mm². Het gaat op zich maar om zo'n 5 à 6 met, maar toch... Dit zou toch niet moeten?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
De offerte is qua prijs echt niet onredelijk hoor.Aivy schreef op zondag 1 november 2020 @ 00:54:
Hi All,
Is de offerte goed?
Alleen de type b aardlek is niet nodig, kan een normale aardlekautomaat in.
Ik vind de 5x2,5 wat mager, zou een 5x4 doen en laadstation begrenzen op 16 of 20 ampère.
Verder mis ik nog een datakabel in de offerte voor het loadbalancen, en de module van New motion met CT klemmen, want ik vermoed dat deze installatie op een onderverdeler aangesloten gaat worden en dan heb je geen meter met P1 om m op aan te sluiten.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Wat staat er op de kabel? Heb je niet een stukje 2.5mm installatiedraad liggen om te vergelijken?timovd schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:05:
Gisteren mijn SmartEVSE laadpaal geïnstalleerd met een grondkabel. Dit zou 4x 4mm² + AS moeten zijn. De aders strip ik met de bekende Knipex tang, maar ik heb het idee dat de aders eerder 2,5mm² zijn dan 4mm2. Is dit normaal?
Met de inkeping van 4mm² krijg ik de aders niet gestript, wel door één keer "knippen" met 2,5mm² en vervolgens strippen met 4mm². Het gaat op zich maar om zo'n 5 à 6 met, maar toch... Dit zou toch niet moeten?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Verschil tussen 2.5 en 4 is niet super groot. Maar 4 is wel degelijk dikker natuurlijk. Verschil is wel waarneembaar.timovd schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:12:
@Inspired op de kabel staat 4x4 en de aders zijn vrijwel met zo dik als 2,5mm² VD draad. Ter vergelijking heb ik ook 6mm² soepel en stug liggen, maar dat is een stuk dikker.
Prijs inc installatie is niet onredelijk. En newmotion lolos zijn opzicht nette laadpunten.Aivy schreef op zondag 1 november 2020 @ 00:54:
Hi All,
Is de offerte goed?
Maar bij newmotion zit je voor de loadbalancing altijd vast aan een abonnement, is dat dan voor de vve of voor jou? Wil je verrekenen? Want ook dat is abonnement. Wil je load sharing doen (verdelen van vermogen tussen onderlinge laders) dan zit je aan een business pro en business lite combinatie vast.
Als ik nu voor een laadpunt zou gaan, kijk ik naar de alfen eve. Load balancing (op vermogen, maar ook onderling bij meerdere laadpunten) zonder abo kosten.
Wat je ook kiest, wil je dat de laders onderling samenwerken zit je dus vast aan hetzelfde type.
En een dingetje om over te denken: "ik heb bij de VVE een offerte gevraagd", maar jij bent ook de VVE.
Wise enough to play the fool
Diameter van de kern opmeten met een schuifmaat, daarna kun je het toch uitrekenen? Pi/4 * D^2Inspired schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:17:
[...]
Verschil tussen 2.5 en 4 is niet super groot. Maar 4 is wel degelijk dikker natuurlijk. Verschil is wel waarneembaar.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Neem aan dat hij die niet voorhanden heeft.guido66 schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:25:
[...]
Diameter van de kern opmeten met een schuifmaat, daarna kun je het toch uitrekenen? Pi/4 * D^2
Wat extra info gezien jullie vragen en opmerkingen:
Ik koop Tesla M3 LR en verwacht dat ik ga minimaal 500KM per week rijden (als covid over is).
Mijn complex waar ik woon heeft 1 hoofdmeter (het was eerst een kantoor pand) met 3 sub meters, 1 parkeergarage, 1 huur woningen en 1 koop gedeelte. Daar na heeft elke appartement zijn eigen submeter. (Ja het is heel complexe opzet hier,).
Mijn laadpaal wordt aangesloten op submeter van garage met een tussen meter die door VVE wordt uitgelezen voor door berekening.
Ik heb zelf naar mijn mening geen slimme features van laadpaal nodig want ik hoef niks met mijn werk gever te verrekenen. Mijn idee is om toch alleen in de nacht te laden, maar ik kan begrijpen dat VVE wel fijn vindt met het oog op de toekomst dat loadbalancing aanwezig zal zijn.
Ik heb op zich niks tegen Newmotion laadpaal behalve de abbo kosten.
Van autointernationaal.nl:
'Met de nieuwe Wallbox van Volkswagen laad je thuis op met 11 kW. De leuke bijkomstigheid: het maakt niet uit welke elektrische auto je aansluit.
Met de Tesla Supercharger in gedachten is dat niet vanzelfsprekend, maar al het andere zou uiterst ongepast zijn voor een fabrikant met de naam VOLKSwagen. De Wallbox is dan ook bedoeld als “aardig gebaar” van de autofabrikant. Hij is geschikt voor AC-opladen met een type 2 stekker. Aangezien dit in Europa als standaard is afgesproken, spreekt het voor zich dat elke elektrische auto kan worden aangesloten. De ID.Charger wordt vooral vanwege de instapprijs van 399 euro de “Wallbox voor iedereen” genoemd. De Volkswagen dochteronderneming Elli is verantwoordelijk voor verkoop en service.'
[ Voor 0% gewijzigd door cco op 01-11-2020 17:21 . Reden: Layout fix + merknaam erbij noemen ]
hey google vertaal jij hebt koolmezen
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
https://charging-energy.elli.eco/de-de/IDchargerNRJ020 schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:57:
@cco waar kan je deze bestellen? Heb hier ook wel interesse in maar kan er weinig over vinden.
Wise enough to play the fool
Klopt het dan dat ik niet op vol vermogen meer kan koken? Dan knalt de aardlek er dus uit?
Hoe doen anderen dit dan? Is dit enkel mogelijk met een laadpunt met loadbalancing?
Ach je kunt ook zelf load balancen, door gewoon niet of weinig te laden als je huis veel stroom verbruikt.NRJ020 schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:22:
Nog een vraag.. Als ik een 3x 25A aansluiting met al een 3 fase kookgroep wil laten uitbreiden met een 3 fase laadpaal (11kw). Bijvoorbeeld die van EVHub of de IDcharger. (deze hebbben geen loadbalancing.)
Klopt het dan dat ik niet op vol vermogen meer kan koken? Dan knalt de aardlek er dus uit?
Hoe doen anderen dit dan? Is dit enkel mogelijk met een laadpunt met loadbalancing?
Dat werkt ook prima, maar is natuurlijk wel gedoe.
Als je gaat voor gemak dan kies je voor loadbalancing. Hoef je nergens meer over na te denken en gaat het altijd goed. De auto geeft het huis voorrang en gebruikt alleen de capaciteit die het huis niet nodig heeft.
Overigens is het Nederland breed gezien beter om na 2200 of tot 1600 te laden ( dan is net-belasting lager)
Loadbalancing is niet perse nodig. Normaal gesproken gaat dit prima.
Pieken boven 25a duren kort en dat kan je aansluiting wel hebben.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je stelt de auto gewoon in dat ie pas bv na 12u snachts begint met laden. Dan heb je om 7u sochtends zo'n 70kwh bijgeladen. Dit is voor de meeste mensen meer dan genoeg.NRJ020 schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:22:
Nog een vraag.. Als ik een 3x 25A aansluiting met al een 3 fase kookgroep wil laten uitbreiden met een 3 fase laadpaal (11kw). Bijvoorbeeld die van EVHub of de IDcharger. (deze hebbben geen loadbalancing.)
Snachts gebruik je toch amper stroom.
Nee, dan knalt niet je aardlek eruit, maar een zekering. Aardlek klapt door aardfouten. Je kunt het oplossen door loadbalancing, maar simpeler en goedkoper door je laadpaal in te stellen op 3x9A of lager, of gewoon niet tegelijk koken en laden.NRJ020 schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:22:
Cunning linguist.
Dank voor de antwoorden allen.
Snachts laden zal het dan gaan worden.
Met een inductie kookplaat gaat het echt hard.BarryH schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:30:
@NRJ Loadbalancing sluit overbelasting uit, dus mooiste oplossing.
Overigens is het Nederland breed gezien beter om na 2200 of tot 1600 te laden ( dan is net-belasting lager)
Loadbalancing is niet perse nodig. Normaal gesproken gaat dit prima.
Pieken boven 25a duren kort en dat kan je aansluiting wel hebben.
Voor mij reden geweest lekker “makkelijk” voor een 1 fase lader te gaan. Op een 35A aansluiting zit je veel minder snel op de ”max” per fase.
Verdeling over 3 fasen blijft lastig. Waar zet je lader en de kookplaat, waar de wasmachine en droger? Of iets simpels als het washok, ons strijkijzer doet al 11A op de turbostabd... Die zou al niet samen met de laadpaal op een fase kunnen...
Ik merkte het laatst, auto aan de lader, ik aan het koken, vrouw met de was bezig. Bleef aardig tussen de 25 - 33A hangen.
En opeens uitschieter naar 37A
Was mijn vrouw aan het strijken, snel de lader uitgezet, want ik hen geen LB.
BlakHawk schreef op maandag 2 november 2020 @ 05:02:
[...]
Met een inductie kookplaat gaat het echt hard.
Voor mij reden geweest lekker “makkelijk” voor een 1 fase lader te gaan. Op een 35A aansluiting zit je veel minder snel op de ”max” per fase.
Verdeling over 3 fasen blijft lastig. Waar zet je lader en de kookplaat, waar de wasmachine en droger? Of iets simpels als het washok, ons strijkijzer doet al 11A op de turbostabd... Die zou al niet samen met de laadpaal op een fase kunnen...
Ik merkte het laatst, auto aan de lader, ik aan het koken, vrouw met de was bezig. Bleef aardig tussen de 25 - 33A hangen.
En opeens uitschieter naar 37A![]()
Zelfs nog wel meer dan 125%Inspired schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:12:
@BlakHawk zo snel gaat het ook niet met automaten. Kun je prima op 125% belasten voor een uur als het moet. Ook pak je vaak maar kort de hele hoge vermogens bij inductie/strijkijzer/wasdroger etc.

Bijna 2,5 uur op 145% volgens dit schema. Dus even een piek voor het verwarmen van een strijkijzer gaat geen problemen opleveren.
[ Voor 99% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-11-2020 08:45 . Reden: Nevermind ]
Dan zit je al op 150%, bovenin de grafiek staat hij rechts al op 1.45 en daar heb je dus 10000 seconden. Als de belasting niet veranderd wordt de tijd niet korterCyBeRSPiN schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:43:
[...]
De eenheid is seconde, geen uren. Na 10 minuten (600s) is het dan wel klaar hoor met 145%.
Oh dat wist ik niet.Inspired schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:12:
@BlakHawk zo snel gaat het ook niet met automaten. Kun je prima op 125% belasten voor een uur als het moet. Ook pak je vaak maar kort de hele hoge vermogens bij inductie/strijkijzer/wasdroger etc.
Dat wist ik niet, ik schrok en zette direct de lader uitadjego schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:39:
[...]
[...]
Zelfs nog wel meer dan 125%![]()
[Afbeelding]
Bijna 2,5 uur op 145% volgens dit schema. Dus even een piek voor het verwarmen van een strijkijzer gaat geen problemen opleveren.
Ik had mn reactie al ingetrokken. Had even niet door dat de x-as ook een logaritmische schaal had.adjego schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:46:
[...]
Dan zit je al op 150%, bovenin de grafiek staat hij rechts al op 1.45 en daar heb je dus 10000 seconden. Als de belasting niet veranderd wordt de tijd niet korter
Desalniettemin zou ik de grens niet standaard opzoeken. Smeltzekeringen kunnen slijten en uiteindelijk eerder springen dan volgens de spec. Hoe dat bij een automaat zit weet ik niet. Maar als die ook al warm is door 25A dan kan een overschrijding ook wellicht al een stuk sneller trippen dan volgens spec.
[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-11-2020 09:17 ]
Het grijze vlak is een gebied he. 150% schakelt dus af tussen 40s en 600s. 145% is lastig af te lezen, maar zal ergens tussen 60s en 10.000s zijn. Beetje optimistisch om altijd van het laatste uit te gaan.adjego schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:46:
[...]
Dan zit je al op 150%, bovenin de grafiek staat hij rechts al op 1.45 en daar heb je dus 10000 seconden. Als de belasting niet veranderd wordt de tijd niet korter
Cunning linguist.
Zeker zo! De grens opzoeken is niet verstandig. Maar als je dan dus door het strijkijzer even over het max van de zekering heen gaat is dat echt geen probleem, zeker ook omdat dit strijkijzer niet constant dat hoge vermogen zal vragen maar in een hele korte periode piekt om snel op te warmen. Ik zie niet gebeuren dat dit meer dan 5 minuten zal zijn.CyBeRSPiN schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:15:
[...]
Ik had mn reactie al ingetrokken. Had even niet door dat de x-as ook een logaritmische schaal had.
Desalniettemin zou ik de grens niet standaard opzoeken. Smeltzekeringen kunnen slijten en uiteindelijk eerder springen dan volgens de spec. Hoe dat bij een automaat zit weet ik niet. Maar als die ook al warm is door 25A dan kan een overschrijding ook wellicht al een stuk sneller trippen dan volgens spec.
Geldt ook voor vaatwassers en wasmachines bijvoorbeeld. De vaatwasser heeft maar twee moment in de gehele wascyclus dat hij piekt op zijn max vermogen, aan het begin om het water te verwarmen, en redelijk aan het eind om stoom te genereren voor het drogen. Bij de wasmachine is het alleen maar aan het begin om het water op te warmen. Centrifugeren is kwa energieverbruik verwaarloosbaar
Ik laad sowieso in de nacht. Door het daltarief van 20cent en de vaste vergoeding van 23cent die de leasemaatschappij geeft, maak ik per KWh 3 cent winstNRJ020 schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:08:
Hmm daar hebben de verschillende leveranciers niks over gezegd..
Dank voor de antwoorden allen.
Snachts laden zal het dan gaan worden.
100% zeker dat het een 2,5mm² kabel is. Ik heb een bericht gestuurd naar de leverancier en wacht op een passende oplossing. De kabel is inmiddels geïnstalleerd en ligt in de grond. Laden gaat perfect, maar toch wil ik waar voor mijn geld, maar vooral zeker zijn dat het allemaal veilig is als ik voor lange tijd 25 ampère door de kabel jaag.Inspired schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:17:
[...]
Verschil tussen 2.5 en 4 is niet super groot. Maar 4 is wel degelijk dikker natuurlijk. Verschil is wel waarneembaar.
Ja dat zou een goede optie zijn. Heb alleen begrepen dat het bij de ID3 nog niet mogelijk is in te stellen wanneer deze gaat laden.Vipertje schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:29:
[...]
Ik laad sowieso in de nacht. Door het daltarief van 20cent en de vaste vergoeding van 23cent die de leasemaatschappij geeft, maak ik per KWh 3 cent winstDat tikt toch lekker aan als je veel kilometers maakt
Ik kan mijn new motion laadpaal ook vertellen wanneer hij mag leverenNRJ020 schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:08:
[...]
Ja dat zou een goede optie zijn. Heb alleen begrepen dat het bij de ID3 nog niet mogelijk is in te stellen wanneer deze gaat laden.
Nu nog een beetje handwerk, maar er komen vanzelf tools (of ze zijn er al en ik ken ze niet) die dit voor je kunnen regelen. dus onze MG laad ook enkel snachts
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
het is nog net veilig, maar wel wat duurder omdat je meer laadverlies hebt. Hoe langer de afstand hoe meer dat aantikt.timovd schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:06:
[...]
100% zeker dat het een 2,5mm² kabel is. Ik heb een bericht gestuurd naar de leverancier en wacht op een passende oplossing. De kabel is inmiddels geïnstalleerd en ligt in de grond. Laden gaat perfect, maar toch wil ik waar voor mijn geld, maar vooral zeker zijn dat het allemaal veilig is als ik voor lange tijd 25 ampère door de kabel jaag.
Ha dan heb jij dus handmatige loadbalancing. Werkt ook prima, maar wel vermoeiend.BlakHawk schreef op maandag 2 november 2020 @ 05:02:
[...]
En opeens uitschieter naar 37A![]()
Dan is automatische loadbalancing wel wat comfortabeler.
Handmatig is natuurlijk wel goed voor de lichaamsbeweging en de noodzaak om voortdurend scherp te blijven
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
https://laadpalen.coolblue.nl/
Prijzen van de 4 verschillende laadpalen staan wel online:One-eye864 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:09:
Coolblue begint ook met de levering en installatie van laadpalen. Helaas zo te zien wel net zo weinig informatie op de site als bij zonnepanelen en moet alles via offerte...
https://laadpalen.coolblue.nl/
https://laadpalen.coolblue.nl/aanvraag/
Even gemeten met een schuifmaat een de ader is net geen 2,1mm dik. Dat is omgerekend zo'n 3,4mm² en dat is mijns inziens een behoorlijk grote afwijking t.o.v. de aangeboden 4mm². Het laden gaat goed en de kabel wordt zo'n 30 graden, gemeten aan de binnenkant binnen in de woning. Het grootste deel ligt in de kruipruimte of onder de grond waar de omgeving koeler is. Kan ik zo'n afwijking accepteren?Inspired schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:17:
[...]
Zat alleen nog even te denken of ik plug & charge wil (had ik nu in eerste instantie wél laten inschakelen) of toch maar met een pasje wil activeren. Volgens mij zit daar bij Joulz gelijk een abonnement aan vast waar ik nou weer net niet op zit te wachten. En hoe zit dat dan met een pasje van bijv. TNM? Dan heb ik denk ik wel een starttarief maar geen verdere kosten behalve de elektriciteit thuis?
Bij TNM wisten ze het me ook niet te vertellen. Omdat het paaltje van Joulz afkomstig is.
Plug&Charge is ook geen probleem. Gewoon kabel erin en gaan met die banaan...
[ Voor 6% gewijzigd door DigitalExorcist op 03-11-2020 11:33 ]
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
in het algemeen zijn er een paar zaken:DigitalExorcist schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:25:
Sinds een aantal dagen nu ook eindelijk een eigen laadpaaltje thuis. 11kW voor de Zoe, ideaal!
Zat alleen nog even te denken of ik plug & charge wil (had ik nu in eerste instantie wél laten inschakelen) of toch maar met een pasje wil activeren. Volgens mij zit daar bij Joulz gelijk een abonnement aan vast waar ik nou weer net niet op zit te wachten. En hoe zit dat dan met een pasje van bijv. TNM? Dan heb ik denk ik wel een starttarief maar geen verdere kosten behalve de elektriciteit thuis?
Bij TNM wisten ze het me ook niet te vertellen. Omdat het paaltje van Joulz afkomstig is.
Plug&Charge is ook geen probleem. Gewoon kabel erin en gaan met die banaan...
- abonnement voor laadpaal backoffice om de gebruikte stroom te kunnen verrekenen met de ladende partij/pashouder
- geen abonnement maar wel gebruik pasje/druppel/sleutel of wat dan ook met chip om alleen het laden te kunnen starten/stoppen
- mogelijke kosten (abonnement, starttarief, opslag op kwh tarief) voor het gebruik van een pas om bij een willekeurige laadpaal te laden. Dit staat in principe los van de laadpaal
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor de markt
Ik heb een laadpas bij m'n auto en de Elvi is ook geïnstalleerd (werkt overigens prima zonder abonnement) maar op de site en FAQs van EVBox kom ik niet heel veel verder dan dat er een abonnement bij de lader hoort als je wilt verrekenen, maar daarna verwijzen ze naar een backoffice en contracten en wordt het allemaal wat wazig.
Kan ik dit allemaal eenzijdig regelen of moet mijn werkgever ook nog een en ander doen?
Ik heb me daar ook behoorlijk in moeten verdiepen maar de truc zit hem er dus in dat de laadpaal (en bijbehorende laadpas) op naam van werkgever staan. Die heeft dus een admin account nodig op de backoffice.harrewarre schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:36:
Zijn er hier eigenaren van een EVBox Elvi die de verrekening met hun werkgever zelf hebben opgezet?
Ik heb een laadpas bij m'n auto en de Elvi is ook geïnstalleerd (werkt overigens prima zonder abonnement) maar op de site en FAQs van EVBox kom ik niet heel veel verder dan dat er een abonnement bij de lader hoort als je wilt verrekenen, maar daarna verwijzen ze naar een backoffice en contracten en wordt het allemaal wat wazig.
Kan ik dit allemaal eenzijdig regelen of moet mijn werkgever ook nog een en ander doen?
Vervolgens kan daarmee de paal (en pas) aan een gebruikersaccount voor jou worden toegewezen. De verrekening stel je ook in met het werkgever account.
P8
Hmm, zoiets vermoedde ik al... Ben benieuwd of dat te bolwerken is met de uitgever van de pas, m'n werkgever regelt alles via alphabet, maar de pas is van multitankcard en die is weer uitgegeven door eneco (denk ik).Montalbano schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:42:
[...]
Ik heb me daar ook behoorlijk in moeten verdiepen maar de truc zit hem er dus in dat de laadpaal (en bijbehorende laadpas) op naam van werkgever staan. Die heeft dus een admin account nodig op de backoffice.
Vervolgens kan daarmee de paal (en pas) aan een gebruikersaccount voor jou worden toegewezen. De verrekening stel je ook in met het werkgever account.
Morgen maar weer eens wat rondbellen en vragen.
Wat een gedoetje

Edit: Ik las je reactie nu net nog een keer, maar het gaat dus om de pas die bij de paal geleverd wordt?
[ Voor 6% gewijzigd door harrewarre op 03-11-2020 19:04 ]
Correct, als het goed is, is er een EVbox pas bij de paal geleverd. Is de paal van jou zelf? Of van de werkgever? Of van leasemaatschappij?harrewarre schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:57:
[...]
Edit: Ik las je reactie nu net nog een keer, maar het gaat dus om de pas die bij de paal geleverd wordt?
P8
Dit topic is gesloten.
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen