Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 121 Laatste
Acties:
  • 835.473 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29
@Isheara Ja klopt eigenlijk had daar 3x32A moeten staan, las het net idd.
In principe is alles 16A afgezekerd,
@Bart ® klopt die staat nog niet ingetekend op dit plaatje maar tussen de chint en de laadpaal komt nog een 3P+N automaat van minimaal 32A

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@daemonix klopt heb je gelijk in maar vind het zonde om het nu op 11KW aan te leggen nu alles overhoop ligt, om vervolgens over <5 jaar (is een inschatting) de boel naar 22KW te moeten aanpassen, die modules voor de laadpaal zijn 100-200 euri.

Gevalletje niet omdat het moet maar omdat het kan :) (tenminste dat denk/verwacht/hoop ik)
De 22KW zappi's zijn ook op een dergelijke manier aangesloten toch?

Alles voor het stuk kabel naar de laadpaal toe is selectief afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:06
Ik zou voor zowel je EV als je PV een 3-fase 32A B-Kar ALAMAT nemen in jouw geval.
De 22KW zappi's zijn ook op een dergelijke manier aangesloten toch?
Ik heb een 3x25A aansluiting en mijn 3-fase ZAPPI is aangesloten op een ALAMAT 3 FASE 32A 3P+N B-kar.

[ Voor 55% gewijzigd door Isheara op 21-10-2020 16:37 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:26

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Isheara schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:27:
Ik zou voor zowel je EV als je PV een 3-fase 32A Type B ALAMAT nemen in jouw geval.
Waarom zou hij voor zijn EV een alamat nemen als hij al een type B aardlekschakelaar heeft?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Bart ® schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:31:
[...]
Waarom zou hij voor zijn EV een alamat nemen als hij al een type B aardlekschakelaar heeft?
Misschien moet je zijn post iets beter lezen... hij zegt te twijfelen tussen een SEP en een CHINT aardlekschakelaar.... 8)7

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Isheara schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:27:
Ik zou voor zowel je EV als je PV een 3-fase 32A Type B ALAMAT nemen in jouw geval.
Type B alamat bestaat niet.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
B-kar bedoel ik...zal het aanpassen :)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Isheara schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:34:
[...]

Misschien moet je zijn post iets beter lezen... hij zegt te twijfelen tussen een SEP en een CHINT aardlekschakelaar.... 8)7
Dus de oplossing is een alamat en een type B aardlekschakelaar achter elkaar zetten? Of bedoel je dat hij beide moet vervangen door een niet-bestaand product? Je bedoelt dus B-kar ipv type B. Dan nog ben ik benieuwd wat je idee is bij twee aardlekschakelaars achter elkaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Bart ® op 21-10-2020 16:37 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Bart ® schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:37:
[...]

Dus de oplossing is een alamat en een type B aardlekschakelaar achter elkaar zetten? Of bedoel je dat hij beide moet vervangen door een niet-bestaand product? Je bedoelt dus B-kar ipv type B. Dan nog ben ik benieuwd wat je idee is bij twee aardlekschakelaars achter elkaar.
Hij heeft nog geen aardlekschakelaar, toch? Lezen is ook lastig, en ja, ik bedoelde B-Kar....de link die ik postte klopt wel.

Er zit (zo te zien) geen beveiliging in de laadpaal, volgens mij lijkt het op een kWh meter wat op de foto staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Isheara op 21-10-2020 16:40 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Alleen nieuwe NewMotion laadpalen hebben DC lekstroombeveiliging, maar gaat hier om een oud type (van voor medio 2019), dan heb je idd een Type B nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Isheara schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:08:
[...]

Hoeft niet, maar zoals hier in dit topic al vaker aangegeven heb je dus geen beveiliging op de kabel tussen de laadpaal en de MK (bv bij eventueel beschadigd raken van de kabel), dus voor die paar euro's extra zou ik het zeker niet laten en wellicht zelfs een ALAMAT nemen ipv losse Aardlek en 3x losse groep.
Dat zei ik ook niet. Tuurlijk moet er alsnog een dedicated aardlek voor de laadpaal komen, maar het hoeft niet een dure van Type B te zijn als de laadpaal zelf al voorziet in een DC lekstroombeveiliging. Maar is hier geen sprake van omdat dit een oud model is.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-10-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Isheara schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:38:
[...]

Hij heeft nog geen aardlekschakelaar, toch? Lezen is ook lastig, en ja, ik bedoelde B-Kar....de link die ik postte klopt wel.

Er zit (zo te zien) geen beveiliging in de laadpaal, volgens mij lijkt het op een kWh meter wat op de foto staat.
Hij wil toch een type B ALS plaatsen? Ik lees dat in zijn schema. Dus nogmaals, waarom een alamat erbij doen?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
En waarom zou hij, volgens jou, ipv een Aardlek en losse groepen geen ALAMAT kunnen nemen, wellicht kun je me dat dan even uitleggen..

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Isheara schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:50:
En waarom zou hij, volgens jou, ipv een Aardlek en losse groepen geen ALAMAT kunnen nemen, wellicht kun je me dat dan even uitleggen..
Omdat hij een vorm van DC-lekstroomdetectie moet toepassen. Dat zit niet in een alamat. Hij moet dus sowieso een type B ALS nemen. Dus voor inmiddels de vierde keer: waarom zou hij daarnaast nog een alamat willen nemen?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Kijk nog even op de afbeelding die hij postte, daar staat toch een 3x16A alamat?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Isheara schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:04:
Kijk nog even op de afbeelding die hij postte, daar staat toch een 3x16A alamat?
Voor zijn PV. Dus voor de vijfde keer: waarom zou je een alamat willen plaatsen als je al een type B ALS hebt?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
voor de zoveelste keer: begrijpend lezen is echt jouw probleem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oo9Azclqpt-kL-x2MiI_I2PKwus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4XiD658PxheuV7LODYZFDvl.jpg?f=fotoalbum_large

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Isheara schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:16:
voor de zoveelste keer: begrijpend lezen is echt jouw probleem:

[Afbeelding]
Hij heeft in de garage een kast met een 3x16A groep. Die groep gaat naar een PV-verdeler, met daarin een 3x16A alamat voor zijn omvormer. Er komt in die PV-verdeler een tweede groep, met een type B ALS (en een 3x16A installatieautomaat) voor zijn EV. Jij wil in die EV-groep een alamat naast die type B ALS plaatsen. Voor de zesde keer: waarom zou je een alamat willen nemen als je al een type B ALS hebt?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Ik zou mijn PV en EV willen scheiden, 3x16A ALAMAT is prima voor de PV maar ik zou de Laadpaal apart doen, maar blijkbaar is er maar eentje hier die er verstand van heeft (en nog steeds niet kan lezen).
Maar ik stop met dit zinloze vermaak...

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Om de discussie wat to the point te houden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZ9BDVm3A25730WALa3K4tvq3xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQtW3jRIinOZ2EomooLhdKxh.jpg?f=fotoalbum_large
Is dit hoe het hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Isheara schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:19:
Ik zou mijn PV en EV willen scheiden, 3x16A ALAMAT is prima voor de PV maar ik zou de Laadpaal apart doen, maar blijkbaar is er maar eentje hier die er verstand van heeft (en nog steeds niet kan lezen).
Maar ik stop met dit zinloze vermaak...
Voor iemand die maar door blijft gaan over begrijpend lezen, doe je er wel verbazingwekkend lang over om een simpele vraag te beantwoorden. Waarom? Snap je de vraag niet? Of snap je de techniek en NEN-normen niet?

[ Voor 6% gewijzigd door Bart ® op 21-10-2020 18:35 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Appie Heijn schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:28:
[Afbeelding]
Is dit hoe het hoort?
Zo zou je het kunnen installeren ja. Uit je plaatje blijkt echter niet heel duidelijk of je de Chint achter de 3x16A in je meterkast hebt zitten, of achter je 3x16 alamat in je PV-verdeler. Gaat de stroom zeg maar via blauw of via rood?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOOw55w2AEnp1PoC7oAJB5YYn9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VtAqY4lsor3IGrh3bL8UmQm8.png?f=fotoalbum_large

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 09:13
Appie Heijn schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:28:
[Afbeelding]
Is dit hoe het hoort?
Nog even een hoofdschakelaar in de pv verdeler en daar de pv alamat en de type b EV als op aansluiten. En vergeet niet max 3x 16a loading sharing met ct klemmen op de voeding vanuit garage naar pv verdeler 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Nogmaals aangepast
@Isheara@Bart ®

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ohx-fCmFGQ0TSlBvN1x3-zVXBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFrEN3PO06K7s1gj6Le5vunR.jpg?f=fotoalbum_large
@thehog
Je hebt helemaal gelijk hoor, alleen dat soort noodzakelijkheden laat ik aan de elektricien over. De elektricien is alleen iets minder bekend met PV en laadpalen, laat staan wanneer je die op elkaar aansluit om er wat extra vermogen uit te kunnen krijgen. Type B DC lekstroom zij hem ook niet zoveel ;) daarom probeer ik het laatste stukje maar zo helder mogelijk te krijgen.

[ Voor 31% gewijzigd door Appie Heijn op 21-10-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Appie Heijn schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:24:
Nogmaals aangepast
@Isheara@Bart ®

[Afbeelding]
@thehog
Je hebt helemaal gelijk hoor, alleen dat soort noodzakelijkheden laat ik aan de elektricien over. De elektricien is alleen iets minder bekend met PV en laadpalen, laat staan wanneer je die op elkaar aansluit om er wat extra vermogen uit te kunnen krijgen. Type B DC lekstroom zij hem ook niet zoveel ;) daarom probeer ik het laatste stukje maar zo helder mogelijk te krijgen.
Dan krijg je van mij voor je plan een goedkeuring :)
Mijn zappi zit ook op 32a om zo bij voldoende opwek maximale laadvermogen te hebben

Edit: je zit wel met een loadsharing uitdaging overigens. 20A naar garage en 16A naar pv verdeler. Zappi kan dit wel, meerdere locaties meten. Jouw paal ook?

[ Voor 7% gewijzigd door thehog op 21-10-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-04 16:30
VidaR-9 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:43:
[...]

Vandaag is de monteur langsgeweest bij mijn vriendin en laadpunt is vervangen. Zat ook niet goed aangesloten in de meterkast, dus de installateur kan ook mailtje verwachten.

Alles werkt nu naar behoren.
De laadpaal eindelijk weer terug ontvangen en gemonteerd. Er was iets kapot aan de binnenkant, waarschijnlijk tijdens transport kapot gegaan.
Dus hij hangt en werkt zowaar :*)

Klein puntje nog, ze zijn vergeten de buitenste kap mee te sturen..... 8)7 die volgt hopelijk morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
thehog schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:32:

Edit: je zit wel met een loadsharing uitdaging overigens. 20A naar garage en 16A naar pv verdeler. Zappi kan dit wel, meerdere locaties meten. Jouw paal ook?
@Appie Heijn hier bedoel ik dus mee:
Als je loadsharing op de 16A zet van de garageverdeler naar PV verdeler kan (als de zon niet schijnt) je laadpaal maximaal 16A trekken. Maar als dan je kookplaat ook wordt gebruikt kom je over die 20A naar de garage toe.
Als je (20A) loadsharing op de 20A zet van de hoofdaansluiting naar de garage dan kan je laadpaal meer dan 16A vragen in gunstigste geval en dat trekt dan de zekering naar de PV verdeler er uit.
Als je (16A) loadsharing op de 20A zet van hoofdaansluiting naar de garage dan heeft je laadpaal minder vermogen als de kookplaat wordt gebruikt (maar je zit wel safe).
Als je (16A) loadsharing op de 25A hoofdaansluiting zet telt hetzelfde maar dan heeft de rest van het huis ook invloed hierop. Een hogere loadsharing op de hoofdaansluiting heeft weer het gevolg dat je laadpaal meer gaat trekken dan de voeding naar PV verdeler.

De zappi kan dus op meerdere plekken meten (hoofdaansluiting max 25A en dan nog eens 20A naar de garage en vervolgens 16A naar de PV verdeler). Ik weet dus niet of jouw laadpaal dat ook kan. Zo niet dan ben je het beste af met 16A loadsharing naar je garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@thehog
https://assets.ctfassets....anagement_Home_Module.pdf
Deze hoort erbij indien load balancing.

Ik weet niet of ik het vanaf dag 1 al ga gebruiken, mijn E-Soul doet tenslotte maar 11KW, ik wil puur de meterkast goed voorbereiden en niet over x jaar weer diverse spulletjes moeten vervangen, die nu duur aangeschaft zijn. Ik kan maar 3 klemmeters aansluiten, op de hoofdaansluiting lijkt mij het meest safe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Appie Heijn schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:23:
@thehog
https://assets.ctfassets....anagement_Home_Module.pdf
Deze hoort erbij indien load balancing.

Ik weet niet of ik het vanaf dag 1 al ga gebruiken, mijn E-Soul doet tenslotte maar 11KW, ik wil puur de meterkast goed voorbereiden en niet over x jaar weer diverse spulletjes moeten vervangen, die nu duur aangeschaft zijn. Ik kan maar 3 klemmeters aansluiten, op de hoofdaansluiting lijkt mij het meest safe.
Esoul op 11kW doet dus al 3x16A en als dan de zon niet schijnt en je gaat koken ga je over die 20A van je garage heen. Gelijk loadbalancen lijkt me dus wel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-04 13:09
In het menu van mijn ID3 staat; voor optimaal laden ,80%
Waarom kan die accu gewoon niet vol tot 100% ( ik laad met een Zappi, 11Kw).

Hoe doen jullie dat, gewoon vol knallen?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Beter is tot 80 of max 90% laden voor optimale levensduur van je batterij.
Als je op een dag meer gaat rijden dan dat je met 80% vol kunt rijden, zou je de accu volledig op kunnen laden, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om onderwg bij op zijn laagst 10-20% weer tot 80% bij te laden.
(een beetje hetzelfde als gaan tanken als je tank nog een kwart vol zit).

Tussen 20% en 80% laadt de batterij optimaal, onder de 20% en boven de 80% gaat het aanzienlijk langzamer. Zowel onder de 10/20% als boven de 80/90% is minder prettig voor de levensduur.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Laatst online: 20:29
eltron schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:52:
[...]

Optie 1 lijkt me voor jouw situatie prima. met zo'n granny kun je overal laden, zelfs bij grootmoeder ;)
Alleen heb ik wat twijfel of het ook werkt op niet geaard stopcontact. Ik heb wat verhalen gezien over laadproblemen omdat de aarde niet goed was, dus bij geen aarde zul je dat ook wel krijgen.
De prijzen die je noemt lijken mij voor 2ehands aan de hoge kant. En ben eigenlijk verbaasd dat dit niet standaard bij je auto zat.
Bedankt voor het advies!
Ik heb nu een Type 2-Schuko 6m kabel besteld, prijs 150€.
M.b.t. de aarding ga ik sowieso alle stopcontacten in huis laten aarden. Na inlezen hierover vond ik de paar 100 euro die dit kost minder heftig dan de potentiële gevolgen van ongeaarde stopcontacten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:16
Isheara schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:38:
Beter is tot 80 of max 90% laden voor optimale levensduur van je batterij.
Als je op een dag meer gaat rijden dan dat je met 80% vol kunt rijden, zou je de accu volledig op kunnen laden, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om onderwg bij op zijn laagst 10-20% weer tot 80% bij te laden.
(een beetje hetzelfde als gaan tanken als je tank nog een kwart vol zit).

Tussen 20% en 80% laadt de batterij optimaal, onder de 20% en boven de 80% gaat het aanzienlijk langzamer. Zowel onder de 10/20% als boven de 80/90% is minder prettig voor de levensduur.
Wellicht dat dit afhankelijk is van de EV maar mijn Tesla laad van 0-95% gewoon op 11kW. Boven de ~95% gaat het laden langzamer.

@vanderv is het je eigen auto of leaseauto? Boven de 80%, en met name boven de 90%, vinden de cellen het minder prrettig. En zal er wat meer degradatie optreden. In deze tijd (en met een eigen paal) laad ik eigenlijk steeds tot 75% en dan rij ik tot iets van 35-40% alvorens ik weer laad. Dit komt neer op 1 a 2 keer laden per week.

Bij een leaseauto is het allemaal net wat minder belangrijk (voor de meesten) dan als het een eigen auto is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
The_Zohan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:45:Ik heb nu een Type 2-Schuko 6m kabel besteld, prijs 150€.
Waar heb je deze besteld? Ik overweeg ook eentje aan te schaffen, en dit is een goede prijs, ik hoop alleen dat deze ook kan schakelen tussen de verschillende amperages en toch ook wel op 16A ingesteld kan worden.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Zohan
Isheara schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:59:
[...]
Waar heb je deze besteld? Ik overweeg ook eentje aan te schaffen, en dit is een goede prijs, ik hoop alleen dat deze ook kan schakelen tussen de verschillende amperages en toch ook wel op 16A ingesteld kan worden.
Gebruikt gekocht via Facebook marketplace. Prijzen op Marktplaats lagen beduidend hoger.
Model wat ik heb gekocht kan handmatig worden ingesteld op 6A/8A/10A/13A (merk Mennekes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Inspired schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Wellicht dat dit afhankelijk is van de EV maar mijn Tesla laad van 0-95% gewoon op 11kW. Boven de ~95% gaat het laden langzamer.

@vanderv is het je eigen auto of leaseauto? Boven de 80%, en met name boven de 90%, vinden de cellen het minder prrettig. En zal er wat meer degradatie optreden. In deze tijd (en met een eigen paal) laad ik eigenlijk steeds tot 75% en dan rij ik tot iets van 35-40% alvorens ik weer laad. Dit komt neer op 1 a 2 keer laden per week.

Bij een leaseauto is het allemaal net wat minder belangrijk (voor de meesten) dan als het een eigen auto is.
Eigen auto, als het "werkgebied" wordt beperkt tussen de 20% en 80% dan betekent dat dus ook vaker laden.

Wat is nu beter, vaker laden of minder vaak maar dan voller laden?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Het gaat om de tijd die je gebruikt om de stroom in de batterij te 'jagen', hoe minder tijd dat kost, hoe beter het is voor de batterij. In een volle winkel kost het ook meer tijd om mensen binnen te laten, dan als de winkel leeg of half vol is.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• littlewouter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 13:52
Dat is niet helemaal juist. Dat zou impliceren dat snelladen beter is voor je accu, terwijl je meer degradatie hebt als je altijd snel laad. Het is wel zo dat een batterij langzamer oplaad als hij (bijna) vol is.

Je kunt het opladen van een batterij zien als in- en uitademen. Bij elke uitadem je hele longen leegblazen is minder prettig dan kleinere teugen lucht te nemen, al kán het wel als je wilt.
Zo werkt een batterij ook: bij elke keer op- of ontladen ontstaan er extreem kleine haarscheurtjes, dit gebeurd meer naarmate hij bij de uitersten helemaal leeg of helemaal vol zit. De batterijen van tegenwoordig kunnen zoveel van deze op/ontlaad cyclussen aan dat je EV wel jaren mee gaat, maar uiteindelijk gaat de capaciteit van de batterij achteruit.
Dus een batterij kun je het beste zo'n klein mogelijke op en ontlaad cyclussen geven, maar zoals je zelf aangeeft is betekent dat dus ook vaker laden.
Ik zou zelf de 20% - 80% range aanhouden en door gaan tot 100% als je een lange rit gaat maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
vanderv schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:15:
[...]

Eigen auto, als het "werkgebied" wordt beperkt tussen de 20% en 80% dan betekent dat dus ook vaker laden.

Wat is nu beter, vaker laden of minder vaak maar dan voller laden?
Bij voorkeur binnen +/- 20% en 80% blijven. Het liefst nog rond de 40% maar dat is in de praktijk wellicht niet handig. Vaker laden is niet slechter. Aantal cycles gaat obv 100%. 100 x 10% laden is niet slechter/beter dan 20 x 50% bv. Eerste kan zelf iets beter zijn als je daardoor meer in de buurt blijft van de 40%-50%.
Isheara schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:19:
Het gaat om de tijd die je gebruikt om de stroom in de batterij te 'jagen', hoe minder tijd dat kost, hoe beter het is voor de batterij. In een volle winkel kost het ook meer tijd om mensen binnen te laten, dan als de winkel leeg of half vol is.
Hier klopt niet veel van. :) Sneller laden is zeker niet beter. Op AC (traag) laden is vele malen beter dan DC snelladen.

[ Voor 28% gewijzigd door Inspired op 22-10-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Dit was puur gericht op de snelheid van laden boven de 80%.

Ben het helemaal eens dat snel laden minder goed is dan traag laden, maar als je onderweg bent ontkom je er vaak niet aan om te snelladen.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Isheara schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:10:
Dit was puur gericht op de snelheid van laden boven de 80%.

Ben het helemaal eens dat snel laden minder goed is dan traag laden, maar als je onderweg bent ontkom je er vaak niet aan om te snelladen.
Nee, ok. Dat is soms nodig is klopt. Maar stellen dat het beter is voor de accu klopt niet. Bij geen enkele SoC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-03 15:03
Middag,

Ik heb een offerte gekregen voor installatie van zappi V2 van 1600.- incl hub voor updates en uitlezen. Hij moet dan gaan werken samen met onze zonnepanelen.

Op zich nog best wat...de zappi zelf kost de helft...de kabels liggen er al..
Ze hebben evt ook een harvi..maar doet die niet hetzelfde als het systeem van solar edge..die geeft ook aan het aantal opgewekte kw...als ik het goed begrijp doet de harvi dat ook.

Is deze prijs gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-03 09:37
wwwmarcel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:11:
Middag,

Ik heb een offerte gekregen voor installatie van zappi V2 van 1600.- incl hub voor updates en uitlezen. Hij moet dan gaan werken samen met onze zonnepanelen.

Ze hebben evt ook een harvi..maar doet die niet hetzelfde als het systeem van solar edge..die geeft ook aan het aantal opgewekte kw...als ik het goed begrijp doet de harvi dat ook.

Alleen installatie? Of ook de zappi erbij? Met Zappi erbij lijkt het me wel ok. Maar als Zappi 900 kost en hub 100 betaal je dus voor installatie iets van 500 euro? Ik zou meerdere offertes opvragen. En moeten ze wellicht ook wat in je meterkast doen? 3 fase laden geschikt maken bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Middag,

Ik heb de zappi zelf gedaan. Dus weet wel waar ik over praat.

Als de kabel er al ligt is het verder echt niet meer dan een uur werk, inclusief het aansluiten in je meterkast. Vooral als je het al vaker gedaan hebt. Laat ik wel even buitenwege dat inderdaad misschien de meterkast aangepast moet worden.

Als je zoveel geld kwijt bent voor alleen installatie mag je wel even verder shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Eergisteren ook zelf de Zappi geïnstalleerd, viel mij tegen. Moest nog wel zelf een extra groep maken, ct klemmen verlengen en een 5x6mm2 kabel trekken.

Zeker wel 5 uren werk gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
vanderv schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:37:
Eergisteren ook zelf de Zappi geïnstalleerd, viel mij tegen. Moest nog wel zelf een extra groep maken, ct klemmen verlengen en een 5x6mm2 kabel trekken.

Zeker wel 5 uren werk gehad
Ik ook wel zo'n 5 uur. Maar meeste werk zit in de kabel trekken (en CT klemmen verlengen inderdaad).
Als de kabel er al ligt is dan moet het echt niet langer dan een uur duren voor iemand die het vaker gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Hmm oke..het is incl zappi.
Geen idee wat er in meterkast moet gebeuren..3 fase geschikt maken?...het is een nwe 25a meterkast (3 fase) met groepen vrij ,speciaal hiervoor..de zonnepanelen zijn ook al op deze kast aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 04:59
wwwmarcel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:03:
Hmm oke..het is incl zappi.
Geen idee wat er in meterkast moet gebeuren..3 fase geschikt maken?...het is een nwe 25a meterkast (3 fase) met groepen vrij ,speciaal hiervoor..de zonnepanelen zijn ook al op deze kast aangesloten
Als de kabel ligt dan voelt het voor mij ook wat duur aan. Ik heb de Zappi ook zelf aangesloten en het werk zit echt niet in aansluiten op de Zappi (echt peanuts) en in de meterkast valt het ook reuze mee. Bij mij zaten de uren echt in de straat openleggen, boren door de fundering en de straat weer terugleggen.

Overigens mag je een laadpaal niet zomaar bijplaatsen op een vrije groep, maar staat de laadpaal los van een bestaande aardlek met onderliggende automaten. Waarschijnlijk zit er een alamat bij, maar goed. Dat verklaart de hele prijs ook niet.

Zit er ook een Hub en Harvi bij? En welke variant Zappi krijg je? Als de 3F 22kWh is met Hub en Harvi, voorij, installatiekosten en Alamat dan is de prijs helemaal niet zó gek.

[ Voor 24% gewijzigd door InterCC op 22-10-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Alles zit erbij...behalve de harvi, maar wat ik zo lees, is die er om inzage te geven in de opwekking van de energie via de zonnepanelen.

Iets wat mijn solar edge ook doet, dus ik denk dat ik dat niet nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
wwwmarcel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:34:
Alles zit erbij...behalve de harvi, maar wat ik zo lees, is die er om inzage te geven in de opwekking van de energie via de zonnepanelen.

Iets wat mijn solar edge ook doet, dus ik denk dat ik dat niet nodig heb.
De Harvi moet je eigenlijk zien voor extra CT klemmen of als vervanger voor de draad met draadloos signaal, maar de met CT klemmen om enkel de 3 fasen ben je er ook hoor. Het verbruik van de zonnepanelen zie je dan niet exact, maar je ziet wel wat er teruggeleverd wordt (dus opbrengst minus verbruik huis) en dat is ook wat de Zappi nodig heeft voor load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Oké bedankt, heb ik dan ook alles om af te lezen wat het verbruik vd elektrische auto is, zodat ik dat ook fiscaal kan administreren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
wwwmarcel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:52:
Oké bedankt, heb ik dan ook alles om af te lezen wat het verbruik vd elektrische auto is, zodat ik dat ook fiscaal kan administreren
In de Zappi kan je (maand)verbruik gewoon uitlezen (via de app icm de Hub die je krijgt) en gebruiken voor je declaratie (of wat je doel is), maar eigenlijk heb je een MID gecertificeerde kWh meter nodig die in de meterkast geplaatst moet worden. Ik heb die er wel tussen gezet, maar lang niet iedereen heeft dat en volgens mij is er geen geval bekend waar de belastingdienst dat gecontroleerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Ik zou in ieder geval de Zappi bestellen incl vaste kabel...zo veel makkelijker dan een socket versie.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Oke thanks...ik neem aan als het noodzakelijk is, dat ik dat ook later kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
wwwmarcel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:54:
Nee, het is óf óf. Niet iets dat je later kunt monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
wwwmarcel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:54:
Voor die € 50 meerprijs krijg je achteraf ook geen 6,5m kabel afgemonteerd met een type 2 stekker :)

https://shop.zappi.info/n...min=0&filter%5B%5D=671572

Op de MyEnergi site staat ook dat je achteraf geen kabel kunt monteren op de socket versie van de Zappi.

Wel verkopen ze een replacement vaste kabel voor € 185.

[ Voor 16% gewijzigd door Isheara op 22-10-2020 16:38 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
The_Zohan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:45:
[...]
Bedankt voor het advies!
Ik heb nu een Type 2-Schuko 6m kabel besteld, prijs 150€.
M.b.t. de aarding ga ik sowieso alle stopcontacten in huis laten aarden. Na inlezen hierover vond ik de paar 100 euro die dit kost minder heftig dan de potentiële gevolgen van ongeaarde stopcontacten.
Na ontvangst bleek het een kabel van 8m te zijn ipv 6m :)

Auto staat nu te laden!

Vraag me dankzij de extra lengte nog wat af:
Ik kom net een paar meter tekort voor aansluiten van deze kabel in de garage. Van daaruit is het eenvoudiger een mooie (semi-)permanente oplossing te maken. Ik lees dat ik dan ter voorkoming van warmteontwikkeling verlengkabel moet gebruiken met 3x2.5mm2 aders ipv de standaard 3x1.5mm2 aders. Is het met het gebruik van dergelijke kabel veilig en verantwoord om dit te doen?
Ik zou de kabel dan op een zelf-oprollende haspel willen doen zodat ik de kabel naar mijn auto kan trekken voor het laden en na het laden weer zelf kan laten oprollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
The_Zohan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:10:
[...]

Na ontvangst bleek het een kabel van 8m te zijn ipv 6m :)

Auto staat nu te laden!

Vraag me dankzij de extra lengte nog wat af:
Ik kom net een paar meter tekort voor aansluiten van deze kabel in de garage. Van daaruit is het eenvoudiger een mooie (semi-)permanente oplossing te maken. Ik lees dat ik dan ter voorkoming van warmteontwikkeling verlengkabel moet gebruiken met 3x2.5mm2 aders ipv de standaard 3x1.5mm2 aders. Is het met het gebruik van dergelijke kabel veilig en verantwoord om dit te doen?
Ik zou de kabel dan op een zelf-oprollende haspel willen doen zodat ik de kabel naar mijn auto kan trekken voor het laden en na het laden weer zelf kan laten oprollen.
Aders zijn vaak niet eens het issue. Meer de stekkers. Op hoeveel A ga je laden? Heeft je laadapparaat temperatuur sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
Inspired schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:46:
[...]
Aders zijn vaak niet eens het issue. Meer de stekkers.
Waar moet ik hierbij op letten?
Ik zat te kijken naar deze kabel: https://www.new-line.nl/n...ec-verlengkabel-15226.htm of deze https://www.stageroads.nl...neopreen-verlengkabel-5m/
Op hoeveel A ga je laden?
Oplader is in te stellen op standen tot 13A.
Heeft je laadapparaat temperatuur sensoren?
Het betreft dit apparaat: https://www.chargeupyourd...2-13A-8m-VDE-35201100006/
Zo te zien geen temp sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@The_Zohan op zich zijn de verlengsnoeren prima. Op 13A kan het allemaal wel wat warm worden. Zou persoonlijk op max 10A laden als het kan. Helemaal als er geen sensor in de stekker zit. Op 13A is er bij mij op vakantie een stekker van het verlengsnoer gedeeltelijk gesmolten. Terwijl het een 2.5mm snoer was van een a-merk. Ook zat hij in een fatsoenlijke WCD. Wel buiten in de zomer met 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:38
@The_Zohan je haspel moet bij gebruik helemaal afgerold zijn en zelfs dan zul je moeten zoeken naar een exemplaar die 16A aankan. Ik zie niet hoe je zelf van een losse kabel een zelfoprollend exemplaar wilt maken?

[ Voor 24% gewijzigd door guido66 op 22-10-2020 19:49 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
guido66 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:47:
@The_Zohan je haspel moet bij gebruik helemaal afgerold zijn en zelfs dan zul je moeten zoeken naar een exemplaar die 16A aankan. Ik zie niet hoe je zelf van een losse kabel een zelfoprollend exemplaar wilt maken?
16A is (bijna?) niet te krijgen. Als dit uberhaupt al kan met Schuko. En dan doel ik dus op een nominale stroom van 16A. Veel Schuko’s hebben max 16A en nominaal 10A. Voor hogere nominale vermogens zou je eigenlijk naar CEE moeten.

[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 22-10-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Dat klopt, maar 13A zeker niet. Deze bv: https://www.brennenstuhl....00300_1_xx_data_sheet.pdf

Daar is een 3500W versie van.

Maar, ik zou er gewoon niet aan beginnen en gewoon een degelijk laadpunt aan laten leggen.

[ Voor 21% gewijzigd door guido66 op 22-10-2020 19:58 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
guido66 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:47:
Het is feitelijk nog maar een vaag idee. Ik dacht een lege haspel te regelen en daar de kabel in te verwerken.
Stopcontact -> 5m verlengkabel -> begin haspel met begin 8m laadkabel -> na 50cm de garagedeur waar de kabel onderdoor komt te liggen (met ruimte om te bewegen) -> 7,5m kabel naar auto (waarvan 5,5m nodig is, rest zal op de rol blijven.
Bij deze constructie zal de kop van de laadkabel buiten de garagedeur op de grond blijven liggen en de rest van de kabel naar binnen oprollen.

Het is pas een idee, maar wil onderzoeken of dit kan :)
Mogelijk met een haspel van een tuinslang oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Nee, dit gaat niet. Het stukje wat naar je stopcontact moet gaat ook mee rond als je de kabel opwikkelt!

Er moeten sleepcontacten in zitten, die de vaste kabel naar het stopcontact verbindt met de oprolbare kabel zonder dat dit het oprollen verhindert. Er staat een behoorlijke trekspanning op dergelijke trommels.

[ Voor 50% gewijzigd door guido66 op 22-10-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
The_Zohan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:58:
[...]

Het is feitelijk nog maar een vaag idee. Ik dacht een lege haspel te regelen en daar de kabel in te verwerken.
Stopcontact -> 5m verlengkabel -> begin haspel met begin 8m laadkabel -> na 50cm de garagedeur waar de kabel onderdoor komt te liggen (met ruimte om te bewegen) -> 7,5m kabel naar auto (waarvan 5,5m nodig is, rest zal op de rol blijven.
Bij deze constructie zal de kop van de laadkabel buiten de garagedeur op de grond blijven liggen en de rest van de kabel naar binnen oprollen.

Het is pas een idee, maar wil onderzoeken of dit kan :)
Mogelijk met een haspel van een tuinslang oid?
Is het geen optie om een degelijk 'vast' buitenstopcontact te maken vanuit de garage? Dat zou relatief gemakkelijk moeten zijn en dan heb je een vast punt waar je de lader in kan steken. Zeker als je deze methode veel gaat gebruiken is dat denk ik op de langere termijn een verstandige investering/oplossing.

Op een niet afgerolde rol is een no-go, maar ik ben niet de eerste die dat stelt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Zoiets heb ik ook gedaan voor mijn Fiat 500e: een degelijk stopcontact op een aparte groep, onder tegen het dak van mijn carport, met de granny charger ernaast ook tegen het dak gemonteerd. Nu zo al 2 jaar in gebruik.

Ernaast staat sinds kort een Zappi v2 met 3 fasen loadbalancing voor mijn aanstaande Polestar 2. Als de Fiat laadt zal de Polestar ff rustig aan moeten doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
InterCC schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:05:
[...]
Is het geen optie om een degelijk 'vast' buitenstopcontact te maken vanuit de garage? Dat zou relatief gemakkelijk moeten zijn en dan heb je een vast punt waar je de lader in kan steken. Zeker als je deze methode veel gaat gebruiken is dat denk ik op de langere termijn een verstandige investering/oplossing.

Op een niet afgerolde rol is een no-go, maar ik ben niet de eerste die dat stelt. :)
Zo te horen werkt mijn idee niet 😬

Een los stopcontact is idd een optie. Probleem hierbij is dat de oprit niet erg beschut ligt (hoekwoning, loopt stoep voor en naast het huis) en ik weinig zin heb om het oplaadpunt te worden voor alle smartphones van alle hangjongeren 😅
Zal daar eens verder in moeten duiken.

In de tussentijd: ik zou nog graag het verbruik van deze oplader meten (icm melding wanneer het verbruik stopt), indien mogelijk via een slimme stekker. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 22:45
Middag,

Die installatiekosten kun je makkelijk besparen door dat stopcontact zelf aan de muur te schroeven. Want veel meer is het niet als de bedrading er al ligt.
De Harvi is bedoeld voor de loadbalancing en biedt de mogelijkheid om zonder bedrading te communiceren van je CT klemmen naar je Zappi en evt aantal aansluitingen te kunnen uitbreiden. Maar je kunt je CT klemmen ook bedraad op je Zappi aansluiten. Als je ook de zonnepanelen apart wilt meten heb je waarschijnlijk wel Harvi nodig om voldoende aansluitingen te hebben.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
The_Zohan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:23:
[...]

Een los stopcontact is idd een optie. Probleem hierbij is dat de oprit niet erg beschut ligt (hoekwoning, loopt stoep voor en naast het huis) en ik weinig zin heb om het oplaadpunt te worden voor alle smartphones van alle hangjongeren 😅

In de tussentijd: ik zou nog graag het verbruik van deze oplader meten (icm melding wanneer het verbruik stopt), indien mogelijk via een slimme stekker. Iemand ervaring mee?
Buitenstopcontact is verkrijgbaar met eenvoudig slotje https://www.elektroshop.n...p-afsluitbaar-slot-2.html. En je kunt natuurlijk ook binnen de betreffende groep aan of uit zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Isheara schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:35:
Ik zou in ieder geval de Zappi bestellen incl vaste kabel...zo veel makkelijker dan een socket versie.
Dat zou ik persoonlijk niet meer doen. Ik heb ooit de Zappi V2 zonder kabel besteld, toen werd mij aangeraden deze incl. kabel te bestellen en heb ik de pre-order omgezet. Achteraf kom ik +-40 cm te kort om de auto andersom op de oprit te kunnen laden. Ik moet dus nu altijd achteruit de oprit op rijden en 1x steken ivm een muurtje, omdat ik anders niet kan laden.

Zappi heeft mij toegezegd dat ik hem alsnog om kon wisselen, dan zou ik er een 7 meter kabel met Tesla knop bij hebben gekocht, maar na 6 reminders zonder response heb ik het opgegeven.

6 meter is een vreemde lengte, als de paal rechts voor de auto staat en de laadpoort linksachter zit, dan is 6 meter te kort. Ik zou dus altijd voor de socket versie met 7 meter kabel gaan. De meerkosten ben je zo vergeten, 4-5 jaar lang omgekeerd parkeren niet :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
[...]

Er zijn buiten WCD's met een sleutelslot. Dat is misschien een oplossing?

Verbruik meten met melding. Ik weet daar geen kant en klare oplossing voor in jouw situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Taro schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:58:
[...]
Dat zou ik persoonlijk niet meer doen. Ik heb ooit de Zappi V2 zonder kabel besteld, toen werd mij aangeraden deze incl. kabel te bestellen en heb ik de pre-order omgezet. Achteraf kom ik +-40 cm te kort om de auto andersom op de oprit te kunnen laden. Ik moet dus nu altijd achteruit de oprit op rijden en 1x steken ivm een muurtje, omdat ik anders niet kan laden.

Zappi heeft mij toegezegd dat ik hem alsnog om kon wisselen, dan zou ik er een 7 meter kabel met Tesla knop bij hebben gekocht, maar na 6 reminders zonder response heb ik het opgegeven.

6 meter is een vreemde lengte, als de paal rechts voor de auto staat en de laadpoort linksachter zit, dan is 6 meter te kort. Ik zou dus altijd voor de socket versie met 7 meter kabel gaan. De meerkosten ben je zo vergeten, 4-5 jaar lang omgekeerd parkeren niet :)
Ik weet niet of ik jouw verhaal goed begrijp, maar lijkt mij los te staan van de vraag vaste kabel of socket.
Als je vaste kabel neemt, dan moet die wel lang genoeg zijn uiteraard, c.q. je Zappi moet op juiste plek hangen. In jouw geval zou 40cm opzij al genoeg zijn begrijp ik (?)
Zappi komt standaard met 6,5m kabel toch? Vind ik zelf een ideale lengte. Heb de Zappi aan het eind van de oprit onder overkapping van de garage hangen. En kan zowel vooruit als achteruit geparkeerd laden, waarbij bij mij de aansluiting aan de voorkant van de auto zit. En ook de 2e EV haal ik nog net als ze beide op de oprit staan. De losse laadkabel komt bij mij bijna nooit uit de frunk. Bij socket en losse kabel heb je die excercitie 2x per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Hier ook deze week voor het eerst geladen met de 3f Zappi op 16A, onderschat het niet, de automaat in de meterkast werd aanzienlijk warm en was aan het "zingen".

Ondanks de 5x6mm2 voel je wel degelijk warmte ontwikkeling. Bezuinig niet op degelijke aansluitingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Je kunt er een schakelaar achter maken. Zo'n grote werkschakelaar.
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1309322-0/draaischakelaar-ampere-32-a.jpg

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
vanderv schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 07:19:
Hier ook deze week voor het eerst geladen met de 3f Zappi op 16A, onderschat het niet, de automaat in de meterkast werd aanzienlijk warm en was aan het "zingen".

Ondanks de 5x6mm2 voel je wel degelijk warmte ontwikkeling. Bezuinig niet op degelijke aansluitingen...
Lijkt me niet oké die meterkast. Ik laad met de Zappi op 32A en wordt niet noemenswaardig warm en de meterkast gaat zeker niet zingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
eltron schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:04:
[...]

Lijkt me niet oké die meterkast. Ik laad met de Zappi op 32A en wordt niet noemenswaardig warm en de meterkast gaat zeker niet zingen.
Idem hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Taro schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:58:
Achteraf kom ik +-40 cm te kort om de auto andersom op de oprit te kunnen laden. Ik moet dus nu altijd achteruit de oprit op rijden en 1x steken ivm een muurtje, omdat ik anders niet kan laden.

Tja, in sommige gevallen zal zelfs 6,5m te kort zijn, dan werkt lengte niet. Kwestie van goed opmeten dus.
Ik heb thuis geen enkel probleem met 6,5m kabel (ik kan zelfs een auto die naast mijn oprit staat voorzien van stroom als het zou moeten). Met de plaatsing van de paal is het wel handig om rekening te houden met de lay out van je oprit en de plaats van de aansluiting op je auto.

De discussie ging mij meer om vaste vs. losse kabel, waar ik er bij blijf dat een vaste kabel immens veel handiger is dan een losse kabel. In het geval van een Zappi zeker, omdat de meerprijs voor een vaste 6,5m kabel maar € 50 is.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
@eltron
Het zit wel goed hier, alleen zo'n vermogen over een lange tijd moet niet onderschat worden.

Op 3f gaat er zelfs 48A doorheen... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23

timovd

Voorsprong door techniek

@vanderv, dat is niet helemaal waar. Bij 3x 16A gaat de stroom er niet tegelijkertijd doorheen. Dat is het mooie aan 3 fasen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
timovd schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:32:
@vanderv, dat is niet helemaal waar. Bij 3x 16A gaat de stroom er niet tegelijkertijd doorheen. Dat is het mooie aan 3 fasen.
Precies, 120 graden in fase verschoven ten opzichte van elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Door elke fase gaat natuurlijk gewoon 16A dus in totaal heb je voor het verlies op 48A aan warmteontwikkeling. Alleen door de nul gaat geen stroom (als de belasting gebalanceerd is).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Isheara schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:31:
[...]

Voor die € 50 meerprijs krijg je achteraf ook geen 6,5m kabel afgemonteerd met een type 2 stekker :)

https://shop.zappi.info/n...min=0&filter%5B%5D=671572

Op de MyEnergi site staat ook dat je achteraf geen kabel kunt monteren op de socket versie van de Zappi.

Wel verkopen ze een replacement vaste kabel voor € 185.
hoe bedoel je dit precies? advies met vaste kabel of zonder?
ik twijfel hier wel over, het kan opzich prima...het is meer als we in de toekomst een andere auto nemen, of ik dan niet vast zit aan dit systeem..

o, ik zie het al...advies met vaste kabel...
maar over 5 jr zijn er wellicht andere kabels en heb ik een probleem?

anders zou het met socket zijn, maar continue mijn losse kabel in zit..

onze zappi komt in de garage te hangen en de kabel gaat door een opening naar buiten

[ Voor 15% gewijzigd door wwwmarcel op 23-10-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F. Peregrinus
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-08-2024
wwwmarcel schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

ik twijfel hier wel over, het kan opzich prima...het is meer als we in de toekomst een andere auto nemen, of ik dan niet vast zit aan dit systeem..
Je kunt de keuze maar één keer maken. Er wordt dus bedoeld dat je, als je de Zappi eenmaal hebt gekocht in variant met kabel, niet meer kan switchen naar zonder kabel. En andersom dus ook niet.

Met 6,5 meter is de kabel behoorlijk lang, dus zelfs met een andere auto kun je waarschijnlijk goed uit de voeten. Ik heb zelf ook de Zappi met kabel hangen, en ben er erg blij mee. Niet telkens sjouwen met een kabel die ook nog vies en nat kan worden; gewoon vastklikken in de houder en klaar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Als een losse socket te verkrijgen is, zou ik het nog wel aan durven om die achteraf in de Zappi te bouwen.

Je kunt intern gewoon de draden los halen in de Zappi.

Wat mij wel opviel bij mijn Zappi met vaste kabel, dat het wel een dikke kabel is, daar is niet op bezuinigd.

Tot nu toe, zeer tevreden over de Zappi, app werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
wwwmarcel schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

o, ik zie het al...advies met vaste kabel...
maar over 5 jr zijn er wellicht andere kabels en heb ik een probleem?

anders zou het met socket zijn, maar continue mijn losse kabel in zit..

onze zappi komt in de garage te hangen en de kabel gaat door een opening naar buiten
Je hebt dan wel een vrij specifieke invulling waarbij je losse kabel defacto vast is (in die zin dat je hem niet steeds los haalt van de Zappi). Dat kan in de door jouw aangegeven situatie prima, maar is wel veel duurder dan Zappi met vaste kabel, er van uitgaande dat je anders Socket + kabel koopt en opgeteld ca. € 150 duurder uit bent.

En als er in de (nabije) toekomst andere kabels zouden komen, wat zeer onwaarschijnlijk is, dan is ook een vaste kabel waarschijnlijk handiger dan een Socket, omdat het de vraag is of je socket te vervangen is terwijl vervangen vaste kabel of eventueel van de stekker die er aan zit, wel te doen is.
Echter zoals gezegd zeer onwaarschijnlijk dat de type2 in nabije toekomst zal verdwijnen.
De enige ontwikkeling die op dit punt waarneembaar is, is de mogelijkheid om met inductie te gaan laden, maar of dat snel in de thuissituatie zal gebeuren is de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Isheara & @eltron Je kunt (of kon) bij de Zappi V2 geen lengte selecteren voor de meegeleverde kabel. Ik heb toen de aanname gemaakt dat de meegeleverde kabel wel lang genoeg zou zijn (ik had de auto immers bij het bestellen nog niet, dus kon het niet opmeten). Maar ik heb de lader achterop ipv voorop een muurtje geplaatst zodat deze niet vanaf de straat zichtbaar is en dat heeft ervoor gezorgd dat hij het net niet meer red.

Dus neem je een Zappi met kabel: Meet vooraf goed op of de lengte toereikend zal zijn.

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Appie Heijn schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:24:
Nogmaals aangepast
@Isheara@Bart ®

[Afbeelding]
@thehog
Weet iemand of SEP beter/betrouwbaarder is dan de Chint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Taro schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:45:
@Isheara & @eltron Je kunt (of kon) bij de Zappi V2 geen lengte selecteren voor de meegeleverde kabel. Ik heb toen de aanname gemaakt dat de meegeleverde kabel wel lang genoeg zou zijn (ik had de auto immers bij het bestellen nog niet, dus kon het niet opmeten). Maar ik heb de lader achterop ipv voorop een muurtje geplaatst zodat deze niet vanaf de straat zichtbaar is en dat heeft ervoor gezorgd dat hij het net niet meer red.

Dus neem je een Zappi met kabel: Meet vooraf goed op of de lengte toereikend zal zijn.
Kun je niet alsnog de Zappi een stukje verplaatsen op het muurtje, zeker omdat het om een 40cm gaat, of verleggen naar de andere kant van de oprit middels een kabelgoot?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Isheara schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:37:
[...]

Kun je niet alsnog de Zappi een stukje verplaatsen op het muurtje, zeker omdat het om een 40cm gaat, of verleggen naar de andere kant van de oprit middels een kabelgoot?
Nope, zie de foto. Dan wordt hij zichtbaar vanaf de weg (heb er geen pin-code op gezet en wil ik ook niet). En ik heb hem dus nu niet aan de kant van de voordeur of de muur van het huis, maar onder de oprit door naar de andere zijde (buren), zodat je ook niet struikelt. Dit is de perfecte plek, op die 40 cm na dus :) Maar ik ben er inmiddels aan gewend, wilde vooral aangeven het even goed op te meten voordat je voor de bekabelde versie van de Zappi kiest.

Edit: Ik kan overigens de auto ook vooruit de oprit op rijden tot aan de voordeur, dan kan ik hem prima laden, maar de auto van mijn vrouw staat daar vaak al en ik moet ook eerder weg en kom later thuis, dus dan blijf je omwisselen en voor elkaar wegrijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iN2b_qRkfkPGxHLOouSx3Y9Ge80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFlbGE4To2NC9glMGxWe7Osl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 23-10-2020 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Taro schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:36:
[...]

Nope, zie de foto. Dan wordt hij zichtbaar vanaf de weg (heb er geen pin-code op gezet en wil ik ook niet). En ik heb hem dus nu niet aan de kant van de voordeur of de muur van het huis, maar onder de oprit door naar de andere zijde (buren), zodat je ook niet struikelt. Dit is de perfecte plek, op die 40 cm na dus :) Maar ik ben er inmiddels aan gewend, wilde vooral aangeven het even goed op te meten voordat je voor de bekabelde versie van de Zappi kiest.

Edit: Ik kan overigens de auto ook vooruit de oprit op rijden tot aan de voordeur, dan kan ik hem prima laden, maar de auto van mijn vrouw staat daar vaak al en ik moet ook eerder weg en kom later thuis, dus dan blijf je omwisselen en voor elkaar wegrijden.
[Afbeelding]
Ik heb de Zappi gewoon in het zicht hangen, ook geen code ingesteld, daar zou ik alleen maar zelf last van hebben. Moet de eerste nog zien die het aandurft om ongevraagd een paar uur op mijn oprit te gaan staan laden op mijn kosten. Stel iemand laadt een keer 40kWh of zo. Dan kost mij dat nog geen €10. Daar ga ik niet het hele jaar moeilijk voor doen.
Heb er overigens ook niet echt problemen mee als je het netjes zou vragen en er nood is.
Die nood zal er niet zo snel zijn omdat bij mij voor de deur (binnen 100m) ook nog 4 openbare laadplekken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@eltron Zo sta ik er ook in, sterker nog, als iemand het doet staat hij ook mooi op de camera's, dus dek vooral even je kenteken af en zet een masker op :) Of vraag het inderdaad in een noodgeval.

Maar we schieten het doel voorbij: Ik wilde alleen aangeven dat als je een Zappi mét kabel afneemt, dat je even controleert of de lengte toereikend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Ook met pincode op de Zappi kun je tegenwoordig vanaf de app te ontgrendelen en de laad sessie starten, zonder dat op de Zappi zelf te hoeven doen (wel met de hub, anders werkt de app niet).

Ik haal de hoofdschakelaar van de Zappi eraf als ik langer weg/op vakantie ga en voor de rest maak ik me niet druk zoals @eltron ook al zegt.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Misschien ook lezenswaardig.
https://www.ed.nl/auto/ze...l-hij-stilstaat~a7acf39e/
Maar klopt dit?
"nauwelijks kwaad"
Telkens op- en ontladen: houden die accu’s dat vol?

Bij de nieuwste elektrische auto’s kan het nauwelijks kwaad om vaak te laden en ontladen. De koelsystemen - door stroom gevoed vanuit de laadpaal - voorkomen dat de accu’s te warm worden tijdens het laadproces en dat hun prestaties snel achteruitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@niki_lauda ik heb je vraag beantwoord in het Over V2G; laden en ontladen topic waar het meer thuis hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-04 18:13

_V_

Inspired schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:00:
Op AC (traag) laden is vele malen beter dan DC snelladen.
Vele malen? en welk aspect bedoel je dan? levensduur? dan lijkt me een factor 10 al twijfelachtig of dat "vele malen" is en twijfelachtig of dat een realistische verhouding is tussen de levensduur met traag AC laden tov DC snelladen.

Kan je dat iets onderbouwen? er zijn namelijk ook studies dat snelladen helemaal niet slechter hoeft te zijn.
mjdvandenberg schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:55:
[...]

Ik kan het zo snel niet terugvinden, maar heb laatst een onderzoek gelezen dat snelladen prima is voor een accu, zo lang je de temperatuurgrenzen maar respecteert. Langzaamladen bleek volgens dat onderzoek juist slechter.
Een Leaf (en Zoe en veel anderen) zijn hierbij in het nadeel omdat de batterijkoeling/-verwarming niet van het niveau Tesla is.
http://www.renaultforum.n...batterij-tech-t26412.html
Edit: link toegevoegd.
_V_ schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:36:
[...]

study finds rapid charging and draining doesn't damage lithium-ion electrode as much as thought

Neemt niet weg dat als je snel laadt de verliezen in de vorm van warmte ook toenemen en dat best een rol in de levensduur kan spelen bij ontbrekende of ondermaatse temperatuurregeling. Of volledig (ont)laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:01
Op meerdere Nederlandse webshops kom ik deze box tegen. Iemand ervaring mee?

Op AliExpress zijn exact deze te koop voor zo'n 300-350 euro.

Aangezien ze redelijk veel in Nederland worden aangeboden zou dit toch gekeurd spul moeten zijn?

Linkje naar Ali

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bij Ali moet je zelf de QA doen.
Heb je daar de kennis en kunde voor? Go for it, neem de gok.
Zo niet, dan loop je het risico dat je juist het afdankertje 'uit dezelfde fabriek' koopt.

Of dat er een goedkopere kabel zonder vlamvertragers aan zit oid.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

leondej schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:07:
Op meerdere Nederlandse webshops kom ik deze box tegen. Iemand ervaring mee?

Op AliExpress zijn exact deze te koop voor zo'n 300-350 euro.

Aangezien ze redelijk veel in Nederland worden aangeboden zou dit toch gekeurd spul moeten zijn?

Linkje naar Ali
Al enkele maanden ingebruik met volle tevredenheid. Een perfecte box met zeer degelijke materialen, zoals we hier in Europa gewent zijn.

Niks mis mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

pa3eia schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:43:
[...]

Al enkele maanden ingebruik met volle tevredenheid. Een perfecte box met zeer degelijke materialen, zoals we hier in Europa gewent zijn.

Niks mis mee.
Zeer degelijke materialen, als in "hij voelt stevig aan" of als in "alle inwendige componenten voldoen aan de vigerende norm- en regelgeving in de EU en NL"?

Cunning linguist.

Pagina: 1 ... 35 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen