Signatures zijn voor boomers.
Model S kan volgens mij hoger dan 11kW. Zie oa; https://ev-database.nl/auto/1194/Tesla-Model-S-Long-RangeMaasluip schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:33:
[...]
Nee, Model S kan 11 kW laden of driefasen 16A.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Verschilt per type en optie. De model S kan sowieso met 11KW laden. Er is een optie van 2 onboard chargers (master en slave) dan kun je 22Kw. De gen3 charger doet 18kw max.Inspired schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:34:
[...]
Model S kan volgens mij hoger dan 11kW. Zie oa; https://ev-database.nl/auto/1194/Tesla-Model-S-Long-Range
De laatste jaren is het volgens mij 17kW. Dus stellen dat hij "maar" met 11kW kan laden klopt niet. Geen issue verder want thuis heb je er toch niet bijzonder veel aan. Komt bij dat je met 11kW hem ook wel vol krijgt.tijmeng schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:38:
[...]
Verschilt per type en optie. De model S kan sowieso met 11KW laden. Er is een optie van 2 onboard chargers (master en slave) dan kun je 22Kw. De gen3 charger doet 18kw max.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Mooi ding inderdaad.vanderv schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:55:
De ABB terra is eventueel ook interessant, nog niet veel kunnen vinden. Is het gebruik van de app gratis enz.
Je kunt deze in de P1 poort van de slimme meter inpluggen.
Ik heb momenteel ook lichte voorkeur voor de Zappi. De Zappi gebruikt de ct klemmen op de aders voor loadbalacing, dat kan bijna niet mis gaan, bij de P1 poort heb ik mijn twijfels
Helaas wederom een (ABB) website met veel te weinig praktische info.
Ik zie prijzen van €1169,- voor een 3-fasen lader met RFID. Geen idee of daar dan een MID meter in zit.
Op de ABB website staat wel vermeld dat dat een optie is.
Loadbalancing? zit dat erop? Het lijkt van wel, maar niet duidelijk of dat een extra is of met een abonnement en hoe je dat dan aansluit. (op de P1 poort?)
[edit]
Hier een lijstje met mogelijke uitvoeringen:
/f/image/mJ91tA8YPBsE4EOWN12o8Ycv.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Paling1 op 13-10-2020 11:47 ]
Als ik hem een keer 'uit' zie, koppel ik de auto aan. Dan springt ie op oranje. Bij activeren laadproces kortstondig groen, waarna hij op rood gaat.
Connector 0 Status:
Available AC 11.0kW
Connection Type:
GPRS
Signal strength:
-90 dBm
First seen:
2020-03-03 08:20:08
Last seen:
2020-10-13 15:23:06
Er wordt een monteur op afgestuurd...
Je mag een reactie op geven op de website over "Wijziging Besluit infrastructuur alternatieve brandstoffen ivm informatieplicht - versie internetconsultatie"
Wijzigingsbesluit gebruikersinformatie oplaadpunten
Het ministerie van I&W bereidt een wijziging voor van het Besluit infrastructuur alternatieve brandstoffen. Voor elektrisch rijden is goede digitale gebruikersinformatie over o.a. de locatie en actuele bezetting van publiek toegankelijke oplaadpunten en de ad-hoc laadprijs essentieel. Die is nu niet altijd vindbaar, actueel en compleet. Daarom wordt een grondslag gecreëerd om bij Regeling eisen te stellen aan het beschikbaar stellen van gebruikersinformatie door oplaadpuntexploitanten.
[...]
Doel van dit wijzigingsbesluit is het creëren van een wettelijke grondslag in het Besluit, om vervolgens per Ministeriële Regeling te kunnen waarborgen dat gebruikers worden voorzien van de informatie die zij nodig hebben om goed gebruik te maken van publiek toegankelijke oplaadpunten. Zo wordt voorkomen dat rijders door ontbrekende, verouderde of verkeerde informatie bijvoorbeeld een laadpunt niet kunnen vinden, er onverwachts niet terecht kunnen, of vooraf geen inzicht hebben in de ad-hoc laadprijs.
Signatures zijn voor boomers.
Staat wel genoemd dat hij de P1 poort gebruikt. Ziet er interessant uit idd.Paling1 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:54:
[...]
Mooi ding inderdaad.
Helaas wederom een (ABB) website met veel te weinig praktische info.
Loadbalancing? zit dat erop? Het lijkt van wel, maar niet duidelijk of dat een extra is of met een abonnement en hoe je dat dan aansluit. (op de P1 poort?)
Staat er inderdaad. Maar verder heb ik nog niet zo heel veel kunnen vinden over loadbalancing.Roamor schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:49:
[...]
Staat wel genoemd dat hij de P1 poort gebruikt. Ziet er interessant uit idd.
Er zijn palen die dat (raar genoeg) alleen met een abonnement kunnen.
Ik zit nu zo'n beetje tegen het moment aan dat ik een laadpaal moet gaan bestellen.
Het wordt waarschijnlijk een Zappi V2, maar deze ABB lijkt me ook een mooi apparaat.
Ik ben er voor de Zappi achtergekomen dat ik geen aardlekschakelaar in mijn groepenkast hoef te installeren. Die zit namelijk al ingebouwd.
Zou dat bij de ABB ook zo zijn? Het wordt me uit de specs niet helemaal duidelijk.
/f/image/gBHz2HOtDpLu6HBDSnVwlvwX.png?f=fotoalbum_large)
Een 3-fase Zappi icm met een HUB lijkt vrijwel even duur als een ABB 3-fase lader.
Voordeel van de Zappi is dan een mogelijk integratie met een installatie van zonnepanelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Paling1 op 14-10-2020 11:13 ]
Bij deze is ook geen type B aardlek meer nodigPaling1 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:11:
[...]
Staat er inderdaad. Maar verder heb ik nog niet zo heel veel kunnen vinden over loadbalancing.
Er zijn palen die dat (raar genoeg) alleen met een abonnement kunnen.
Ik zit nu zo'n beetje tegen het moment aan dat ik een laadpaal moet gaan bestellen.
Het wordt waarschijnlijk een Zappi V2, maar deze ABB lijkt me ook een mooi apparaat.
Ik ben er voor de Zappi achtergekomen dat ik geen aardlekschakelaar in mijn groepenkast hoef te installeren. Die zit namelijk al ingebouwd.
Zou dat bij de ABB ook zo zijn? Het wordt me uit de specs niet helemaal duidelijk.
[Afbeelding]
/f/image/IM7m95XXaeS3FlMRAFTqUAzn.png?f=fotoalbum_large)
Bij de Zappi is zelfs geen normale aardlek nodig. Die zit schijnbaar al ingebouwd. Dus alleen een automaat in de kast zou genoeg zijn.One-eye864 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:14:
[...]
Bij deze is ook geen type B aardlek meer nodig [Afbeelding]
Wat al eerder aangehaald werd. Keuzestress rondom de laadpaal...
Blijft toch een behoorlijke uitgave en het is vrij moeilijk om te bepalen of het aangeschafte spul betrouwbaar is.
Bij ABB heb ik daar op de een of andere manier toch net iets meer vertrouwen in...
[ Voor 21% gewijzigd door Paling1 op 14-10-2020 11:20 ]
Dezelfde soort tekst staat ook bij de andere.Paling1 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:18:
[...]
Bij de Zappi is zelfs geen normale aardlek nodig. Die zit schijnbaar al ingebouwd. Dus alleen een automaat in de kast zou genoeg zijn.
Wat al eerder aangehaald werd. Keuzestress rondom de laadpaal...![]()
Blijft toch een behoorlijke uitgave en het is vrij moeilijk om te bepalen of het aangeschafte spul betrouwbaar is.
Bij ABB heb ik daar op de een of andere manier toch net iets meer vertrouwen in...
Edit: bedenk wel dat het stuk van de lader naar de meterkast niet is beschermd tegen aardlek als je besluit geen aardlek in de meterkast op te nemen. Doorspitten van de kabel kan dan vervelende gevolgen hebben. Een alamat is niet zo duur.
[ Voor 17% gewijzigd door daemonix op 14-10-2020 11:46 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dan hoef je dus als die tekst er staat sowieso geen ALS te installeren voor de laadpaal?daemonix schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:45:
[...]
Dezelfde soort tekst staat ook bij de andere.
Alleen een automaat is dan genoeg?
Ik begreep eigenlijk dat die 6mA detectie nog een normale ALS vereist. Bij de Zappi zit die schijnbaar al ingebouwd.
https://zappi.info/faq-howto/22-zekering
Of snap ik er nu officieel nix meer van...

[ Voor 27% gewijzigd door Paling1 op 14-10-2020 11:49 ]
De ALS in de laadpaal kan geen aardlek detecteren in de kabel tussen de laadpaal en de meterkast, enkel vanaf de laadpaal en verder (wat dus dan in principe enkel de EV is die is aangesloten).
Dit klinkt wel logisch eigenlijk. Dus toch maar een ALS in de groepenkast monteren dan... 2 ALS'en achter elkaar is geen probleem?JeroenE schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:02:
@Paling1 Als je geen ALS in je meterkast zet maar enkel een normale groep dan is de kabel tussen je meterkast en de laadpaal dus niet beveiligt door een aardlekschakelaar, maar enkel tegen overbelasting.
De ALS in de laadpaal kan geen aardlek detecteren in de kabel tussen de laadpaal en de meterkast, enkel vanaf de laadpaal en verder (wat dus dan in principe enkel de EV is die is aangesloten).
De kabel in mijn huis zal waarschijnlijk korter zijn dan 1 meter. Direct vanuit de meterkast door de muur naar buiten.
Of moet ik het zien dat de normale ALS in de groepenkast de kabel beveiligd en de type B ALS in de Zappi de rest doet?
[ Voor 15% gewijzigd door Paling1 op 14-10-2020 12:21 ]
ditPaling1 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:18:
[...]
Of moet ik het zien dat de normale ALS in de groepenkast de kabel beveiligd en de type B ALS in de Zappi de rest doet?

Wise enough to play the fool
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een Keba P20?
Ik twijfel een beetje over het aansluiten van de type 1 kabel aan de Keba namelijk.
(marktplaats avontuur, ja ik weet het
Ik heb L1 + N + PE wel goed staan. Twijfel alleen over de CP (Control Pilot kabel).
:strip_exif()/f/image/2HqIhgP2VsOdn0YEuDSLBGMY.jpg?f=fotoalbum_large)
Het kroonsteentje dat is de CP, en die hangt aan de printplaat van de lader. Met een draadje terug naar de aarde.
[ Voor 44% gewijzigd door Chielos op 14-10-2020 14:12 ]
:strip_exif()/f/image/e4tAMuuT2Rk3Xshfe7xvkbEu.jpg?f=fotoalbum_large)
dus dat komt wel overeen met de aansluit schema's
Bruin = N
Zwart/grijs = L1
Groen = PE
Grijs is dan dus CP, en ik vermoed dus de juiste aansluiting op het bord van de paal.
Ik vond wel een aansluit foto van een Type2 paal, maar die heeft meer kabels.
--> https://revspace.nl/image...20_tweedehandsje_open.jpg
[ Voor 31% gewijzigd door Chielos op 14-10-2020 14:30 ]
Voor de duidelijkheid, Zappi heeft DC lekstroom beveiliging en daarom is bij Zappi geen type B ALS nodig en kun je met normale ALS volstaan.Paling1 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:18:
[...]
Dit klinkt wel logisch eigenlijk. Dus toch maar een ALS in de groepenkast monteren dan... 2 ALS'en achter elkaar is geen probleem?
De kabel in mijn huis zal waarschijnlijk korter zijn dan 1 meter. Direct vanuit de meterkast door de muur naar buiten.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Klopt. Althans voor de Zappi V2.eltron schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:23:
[...]
Voor de duidelijkheid, Zappi heeft DC lekstroom beveiliging en daarom is bij Zappi geen type B ALS nodig en kun je met normale ALS volstaan.
Ik had dit filmpje op YouTube gezien:eltron schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:23:
[...]
Voor de duidelijkheid, Zappi heeft DC lekstroom beveiliging en daarom is bij Zappi geen type B ALS nodig en kun je met normale ALS volstaan.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeIn de comments lees ik een reactie van de leverancier dat een ALS in de groepenkast niet nodig is omdat alles al in de Zappi V2 zit ingebouwd.
Lees ik dit verkeerd? Of is dit inmiddels achterhaalde informatie?
Zoals in de quote staat waarop je antwoord. Je hebt geen type B ALS meer nodig (met extra DC lekstroom detectie). Maar een gewone ALS blijft wel nodig omdat de ALS in de Zappi je niet beschermd tegen AC lekstroom als je voedende kabel vanuit de meterkast naar de Zappi met gereedschap (boormachine, schep e.d.) beschadigd. Zo'n normale ALS kost op de totale installatie bijna niks dus gewoon doen voor je eigen veiligheid.Paling1 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:53:
[...]
Ik had dit filmpje op YouTube gezien:
[YouTube: Zappi v1 of v2 - de verschillen op een rij]
In de comments lees ik een reactie van de leverancier dat een ALS in de groepenkast niet nodig is omdat alles al in de Zappi V2 zit ingebouwd.
Lees ik dit verkeerd? Of is dit inmiddels achterhaalde informatie?
Ik neem aan dat je 20A bedoelt...Isheara schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:19:
@Paling1 En pak dan de 32A versie van een ALAMAT als je hoofdschakelaar 3x25A is
Zo staat het in ieder geval in de howto van Zappi.
Mijn hoofdschakelaar wordt 3x 25A.
Of is dat een verschil tussen automaat en alamat?
Mijn auto kan uiteindelijk maximaal 11kW laden...
Ik ga het spul overigens door een elektricien laten installeren, dus die mag uiteindelijk controleren of alles klopt...
[ Voor 16% gewijzigd door Paling1 op 14-10-2020 17:40 ]
Automaat =: overspanningsbeveiligingPaling1 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:32:
[...]
Ik neem aan dat je 20A bedoelt...
Zo staat het in ieder geval in de howto van Zappi.
Mijn hoofdschakelaar wordt 3x 25A.
Of is dat een verschil tussen automaat en alamat?
Mijn auto kan uiteindelijk maximaal 11kW laden...
Ik ga het spul overigens door een elektricien laten installeren, dus die mag uiteindelijk controleren of alles klopt...
Alamat = Overspanningsbeveiliging (automaat) + aardlekschakelaar in 1
One-eye864 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:26:
Automaat = overspanningsstroombeveiliging
Alamat = Overspanningsstroombeveiliging (automaat) + aardlekschakelaar in 1
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat snap ik.One-eye864 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:26:
[...]
Automaat =: overspanningsbeveiliging
Alamat = Overspanningsbeveiliging (automaat) + aardlekschakelaar in 1
Alleen @Isheara had het over 32A terwijl de how-to van Zappi het over 20A heeft...
Omdat de Zappi de hoofdzekering beschermt tot 25A kun je bij (eventuele) zonnepanelen hoger laden.
In de Zappi pas je vervolgens de Grid/net limiet aan tot 25A. (Neutral limit blijft op off).
De device limiet of voeding Max stel je vervolgens in op 31,8 (staat ie al bij default) bij een 32A alamat.
Je kunt dan als er voldoende zon is hoger dan 25A laden (25A via grid en Max 7A via PV).
Gebruik wel een kabel van minimaal 6mm2 per ader.
Zo heb ik het bij mij thuis ook aangesloten en het werkt perfect.
[ Voor 11% gewijzigd door Isheara op 14-10-2020 21:53 ]
Keep rolling sixes!
Lijkt te werken alleen hij klikt elke seconde. Lijkt wel een relais wat aan en uit gaat.
Geeft wel gewoon groen licht en de oplaadsnelheid gaat ook goed (volgens de auto).
Of doen Keba's zowiezo geluid maken?
Een korte update, omdat ik soms PM ontvang met vragen.Fermion schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:45:
[...]
Wilde hiermee zeggen dat het tarief op je back office abonnement wordt ingesteld, je laadpaal vermeld alleen aan de back office de afgenomen stroom. Ja, ok mijn back office (E-Flux) bepaal ik mijn eigen kWh tarief.
De Webasto, load balancer en het E-Flux abonnement werkt allemaal nog steeds vlekkeloos. Alles doet wat het moet doen zonder horten en stoten. Dankzij de ingebouwde GSM nooit communicatie problemen met de back Office.
Als je auto niet boven de 16A kan komen, hebben grotere zekeringen weinig zin. 11 kW komt overeen met 3x16 A.Paling1 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:29:
[...]
Dat snap ik.
Alleen @Isheara had het over 32A terwijl de how-to van Zappi het over 20A heeft...
Voor de bezoeker misschien? Die een 1-fase auto heeft met max 30A?daemonix schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:40:
[...]
Als je auto niet boven de 16A kan komen, hebben grotere zekeringen weinig zin. 11 kW komt overeen met 3x16 A.
Dan heeft die pech en kan maar met 3.6 kW laden zoals bij veel laadpalen?thehog schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:17:
[...]
Voor de bezoeker misschien? Die een 1-fase auto heeft met max 30A?
Ik heb contact gehad met Support van KEBA. Supervriendelijk en snel!Chielos schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:54:
Even terugkomen op m'n Keba P20
Lijkt te werken alleen hij klikt elke seconde. Lijkt wel een relais wat aan en uit gaat.
Geeft wel gewoon groen licht en de oplaadsnelheid gaat ook goed (volgens de auto).
Of doen Keba's zowiezo geluid maken?
Blijkbaar is het een bekend iets.
Je kan met een UDP commando naar de Laadpaal toe een reset uitvoeren (eerst laatste Firmware installeren).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Run SocketTest.exe Select the Udp tab Type in the section client IP Address the IP address of the load station For example, 192.168.25.11 Enter port 7090 Type in the message output 0 Click on send |
The following describes how the fault function of the sequential switching of a relay
(sequential clacking) can be deactivated. The wrong behavior can be seen in the web
interface by an incorrect value.
Service Info 0 : 0
1 : 1 : 0 : - 1234567 : 56
162 : 178 : 167
Onze meterkast is afgezekerd op 1x 35A.
Hoofdschakelaar is 1x 40A
2x ALS 40A/30mA met 4 groepen B16
1x ALS 40A/30mA met 1 groep B16 en 1 fornuisgroep (2x 16A)
1x Alamat B16/30mA
1x Alamat B16/30mA vrij
Slimme meter Kaifa ma105c
Afstand tussen laadpaal en meterkast is ca. 40 meter.
Binnenkort wordt Vmvk-AS 4x6 mm2 + 2x UTP grondkabel aangelegd.
In de huidige opstelling kan ik vrije B16 alamat gebruiken, maar dan is laden max. 3,7 kWh.
Obv selectiviteit (1,6 regel) / NEN1010 zou ik een 25A alamat kunnen plaatsen waardoor ik max. 5,8 kWh kan laden
Ik heb de afgelopen tijd al diverse reactie gelezen, maar blijf met vragen / twijfels zitten.
Optie 1: 25A Alamat
Optie 2: 32A Alamat icm load balancing via P1 Slimmemeter (ivm afstand Cedel verlengmodule) of modbus en lader begrenzen tot 31A
Optie 3: 1x35A naar 3x25 laten aanpassen, hoofdschakelaar 3f/40A, alamat 3x16A
Optie 2 heeft in eerste instantie de voorkeur, maar wil natuurlijk niet dat hoofdzekering uitschakelt bij overbelasting.
We hebben nog geen zonnepanelen, maar staat wel op verlanglijst. Worden dan vermoedelijk 12 panelen (ca. 4kWp)
Heeft iemand ervaring met Load Balacing via P1 over grote afstanden?
- Heb je de laadpaal al in huis? zo niet, (zeker gelet op je PV) koop een Zappi.
- Kan die Laadpaal überhaupt wel overweg met PV? Zo ja, kan de paal selectief omgaan met de PV/Grid stroom als je laadt?
- Waarom 3 fasen lader gekocht, als je 1 fase netwerk hebt? Dan zou ik sowieso adviseren om je Aansluiting te laten verzwaren naar 3x25A en een 25A (of 32A bij Zappi) ALAMAT te plaatsen.
- Waarom geen load balancing, zeker in combinatie met PV? Is dat niet optioneel alsnog toe te voegen?
40 meter is best veel om te overbruggen, ik denk dat je meer dan 6mm2 nodig zult hebben, maar daar kunnen andere mensen wel iets over roepen.
Keep rolling sixes!
- Alfen lader wel al gekocht, nog niet aangesloten.Isheara schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:38:
@MHB1968 Een aantal vragen:
- Heb je de laadpaal al in huis? zo niet, (zeker gelet op je PV) koop een Zappi.
- Kan die Laadpaal überhaupt wel overweg met PV? Zo ja, kan de paal selectief omgaan met de PV/Grid stroom als je laadt?
- Waarom 3 fasen lader gekocht, als je 1 fase netwerk hebt? Dan zou ik sowieso adviseren om je Aansluiting te laten verzwaren naar 3x25A en een 25A (of 32A bij Zappi) ALAMAT te plaatsen.
- Waarom geen load balancing, zeker in combinatie met PV? Is dat niet optioneel alsnog toe te voegen?
40 meter is best veel om te overbruggen, ik denk dat je meer dan 6mm2 nodig zult hebben, maar daar kunnen andere mensen wel iets over roepen.
- Nu nog geen PV, maar is keuze 1 of 3 fase meterkast daarbij nog van belang?
- 3- fasen lader is mede gericht op de toekomst. En om kosten wat te spreiden. Aanpassing Meterkast / leverancier ben ik ook weer €500 verder
- Wil alleen load balancing wanneer het ook werkt. Optie is volgens mij nog wel mogelijk.
40 meter op 1 fase 31A wel meer verlies opleveren, maar 6 mm2 kan wel. Bij 1 fase 25A, zal het verlies binnen normale waarden liggen. Voor de meerprijs van 6 naar 10m2 kies ik liever voor 3x 16A. Ook PV komt op een dak ca. 40 meter vanaf meterkast. Wordt 2 kabels 4x6m2 + as aangelegd.
Bij een Zappi kun je je opgewekte energie van je PV volledig gebruiken om je auto te laden: er zit een stand op de Zappi waarbij je je auto alleen maar laadt met zon, of je kiest voor een mix tussen zon en de grif of alleen de grid.
AFAIK kan die laadpaal die jij nu hebt dat niet, dus ik zou die zsm terugbrengen/sturen (hij hangt toch nog niet) en een 3fase Zappi met vaste kabel kopen. Die heeft ook al standaard loadbalancing, al zal je daarvoor wel de Harvi moeten aanschaffen om de 40 meter niet te hoeven overbruggen (CT klemmen tbv loadbalancing gelijk in de meterkast en aan de Harvi ipv 40 m verderop).
Met een Zappi hoef je de P1 poort niet te gebruiken.
[ Voor 89% gewijzigd door Isheara op 15-10-2020 19:32 ]
Keep rolling sixes!
De Kia kan met 3F 11kW laden, zou dus gelijk maar goed doen en overschakelen naar 3x25a. Je hebt dan voor de combinatie huis en auto veel meer reserve.MHB1968 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:13:toon volledige bericht
Dit najaar krijgen wij onze Kia eNiro 64kW. We gaan deze thuis laden met een Alfen Eve Singe Pro-Line 3-fase model (zonder load balancing optie).
Onze meterkast is afgezekerd op 1x 35A.
Hoofdschakelaar is 1x 40A
2x ALS 40A/30mA met 4 groepen B16
1x ALS 40A/30mA met 1 groep B16 en 1 fornuisgroep (2x 16A)
1x Alamat B16/30mA
1x Alamat B16/30mA vrij
Slimme meter Kaifa ma105c
Afstand tussen laadpaal en meterkast is ca. 40 meter.
Binnenkort wordt Vmvk-AS 4x6 mm2 + 2x UTP grondkabel aangelegd.
In de huidige opstelling kan ik vrije B16 alamat gebruiken, maar dan is laden max. 3,7 kWh.
Obv selectiviteit (1,6 regel) / NEN1010 zou ik een 25A alamat kunnen plaatsen waardoor ik max. 5,8 kWh kan laden
Ik heb de afgelopen tijd al diverse reactie gelezen, maar blijf met vragen / twijfels zitten.
Optie 1: 25A Alamat
Optie 2: 32A Alamat icm load balancing via P1 Slimmemeter (ivm afstand Cedel verlengmodule) of modbus en lader begrenzen tot 31A
Optie 3: 1x35A naar 3x25 laten aanpassen, hoofdschakelaar 3f/40A, alamat 3x16A
Optie 2 heeft in eerste instantie de voorkeur, maar wil natuurlijk niet dat hoofdzekering uitschakelt bij overbelasting.
We hebben nog geen zonnepanelen, maar staat wel op verlanglijst. Worden dan vermoedelijk 12 panelen (ca. 4kWp)
Heeft iemand ervaring met Load Balacing via P1 over grote afstanden?
Bij eigenlijk alle opties heb je loadbalancing nodig als je niet wilt dat de stoppen er voortdurend uit vliegen. Al kan je dat enigszins beperken door de auto pas aan de lader te zetten als je naar bed gaat. maar dat is ook gedoe.
Waarschijnlijk ook nog type B ALS nodig, of heeft de Alfen DC lekstroom beveiliging ingebouwd?
Bij zappi kan je tot 100m de CT klemmen verlengen, dus harvi is nergens voor nodig.Isheara schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:23:
Hoe ga je je PV gebruiken om je auto te laden? PV wordt meestal op 1 groep aangesloten, ongeacht of je 1 of 3 fasen hebt, maakt dat in principe niet uit.
Bij een Zappi kun je je opgewekte energie van je PV volledig gebruiken om je auto te laden: er zit een stand op de Zappi waarbij je je auto alleen maar laadt met zon, of je kiest voor een mix tussen zon en de grif of alleen de grid.
AFAIK kan die laadpaal die jij nu hebt dat niet, dus ik zou die zsm terugbrengen/sturen (hij hangt toch nog niet) en een 3fase Zappi met vaste kabel kopen. Die heeft ook al standaard loadbalancing, al zal je daarvoor wel de Harvi moeten aanschaffen om de 40 meter niet te hoeven overbruggen (CT klemmen tbv loadbalancing gelijk in de meterkast en aan de Harvi ipv 40 m verderop).
Met een Zappi hoef je de P1 poort niet te gebruiken.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ja voor die €59 zou ik inderdaad liever 3 draden met elk 40m verlengen en door een buis in de grond leggen (parallel naast een zware stroom kabel met 4 adersMakrolon schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:22:
[...]
Bij zappi kan je tot 100m de CT klemmen verlengen, dus harvi is nergens voor nodig.
Er zit een verschil tussen kunnen en willen...
[ Voor 5% gewijzigd door Isheara op 15-10-2020 21:06 ]
Keep rolling sixes!
Er worden al 2 utp kabels gelegd, eentje kan daar zo voor gebruikt worden. Verder is bedraad altijd minder storingsgevoelig dan draadloos, als het eenmaal werkt dan werkt het. No-brainer om het bedraad aan te leggen.Isheara schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:58:
[...]
Ja voor die €65 zou ik inderdaad liever 3 draden met elk 40m verlengen en door een buis in de grond leggen (parallel naast een zware stroom kabel met 4 aders). No brainer om dan een Harvi zijn werk fatsoenlijk te laten doen, zodat kans op storingen ook nog eens minimaal is.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Waarom zou je met een Zappi UTP kabels gaan trekken? Bedraad is in dit geval zeker storingsgevoeliger omdat de hub al draadloos communiceert met de Zappi en de Harvi naast de Hub in de MK worden geplaatst. De CT klemmen meten alleen dus als die kabels maar 30 cm zijn is de kans op storingen veel kleiner dan als ze 40m verlengd worden. Ben benieuwd hoe die UTP kabels trouwens naast de grondkabel worden gelegd? Door een aparte buis?Makrolon schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:06:
[...]
Er worden al 2 utp kabels gelegd, eentje kan daar zo voor gebruikt worden. Verder is bedraad altijd minder storingsgevoelig dan draadloos, als het eenmaal werkt dan werkt het. No-brainer om het bedraad aan te leggen.
Maar je hebt blijkbaar zelf ook een Zappi, dus je weet hoe het werkt
[ Voor 6% gewijzigd door Isheara op 15-10-2020 21:12 ]
Keep rolling sixes!
Om de CT klemmen te verlengenIsheara schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:09:
[...]
Waarom zou je met een Zappi UTP kabels gaan trekken? Bedraad is in dit geval zeker storingsgevoeliger omdat de hub al draadloos communiceert met de Zappi en de Harvi naast de Hub in de MK worden geplaatst. De CT klemmen meten alleen dus als die kabels maar 30 cm zijn is de kans op storingen veel kleiner dan als ze 40m verlengd worden. Ben benieuwd hoe die UTP kabels trouwens naast de grondkabel worden gelegd? Door een aparte buis?
Maar je hebt blijkbaar zelf ook een Zappi, dus je weet hoe het werkt
Maar blijkbaar verschillen we hierin van mening.
Gewoon een utp grondkabel, los in de grond.
Nee ik heb er geen een. Ik installeer wekelijks laadpalen waaronder ook wel eens een zappi.
Blijven de overige vragen overeind: kan die laadpaal überhaupt overweg met een PV installatie, en zo ja hoe wordt dit dan geregeld.
Ben overigens nooit fan geweest van zomaar utp kabels in de grond, en 40m is imho best veel...maar goed...ieder zijn ding.
Trouwens....ben wel bang dat hemelsbreed 40m overbruggen ook een uitdaging wordt qua wireless...
[ Voor 12% gewijzigd door Isheara op 15-10-2020 21:39 ]
Keep rolling sixes!
Cunning linguist.
Huidige kast biedt geen ruimte voor 3f hoofschakelaar en 3f Alamat, maar er is ook geen ruimte voor een kast er naast. Enige optie die ik heb is huidige kast vervangen door een grotere maat.eltron schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:55:
De Kia kan met 3F 11kW laden, zou dus gelijk maar goed doen en overschakelen naar 3x25a. Je hebt dan voor de combinatie huis en auto veel meer reserve.
Bij eigenlijk alle opties heb je loadbalancing nodig als je niet wilt dat de stoppen er voortdurend uit vliegen. Al kan je dat enigszins beperken door de auto pas aan de lader te zetten als je naar bed gaat. maar dat is ook gedoe.
Waarschijnlijk ook nog type B ALS nodig, of heeft de Alfen DC lekstroom beveiliging ingebouwd?
Alfen Eve Single Pro-Line heeft DC lekstroom beveiliging.
Zowel bij 1-fase als 3-fase heb ik toch een ALS of Alamat nodig, type A of B.
Alfen Eve Single Pro-line heb ik via marktplaats en dus wordt het geen Zappi.Isheara schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:19:
Oké we agree to disagree..maar hij heeft (nog) geen Zappi, dus eigenlijk een non-discussie.
Blijven de overige vragen overeind: kan die laadpaal überhaupt overweg met een PV installatie, en zo ja hoe wordt dit dan geregeld.
Ben overigens nooit fan geweest van zomaar utp kabels in de grond, en 40m is imho best veel...maar goed...ieder zijn ding.
Trouwens....ben wel bang dat hemelsbreed 40m overbruggen ook een uitdaging wordt qua wireless...
Ik gebruik UTP grondkabels met koperen kern (dus CCA) en komen ook nog in een mantelbuis.
Keep rolling sixes!
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
1 of 3 fase
laadsnelheid
loadbalancing
Wel/geen PV
Wel/geen RFID lezer en/of registratie mogelijkheid verbruik
Wel/geen gastgebruik
Wel/geen vaste kabel
etc.
Keep rolling sixes!
Uiteraard, maar ik bedoel, als je meerdere merken (maakt niet uit welke uitvoering) monteert, krijg je vast wel een idee van het ontwerp/degelijkheid/gebruiksvriendelijkheid/etc.Isheara schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:21:
@vanderv De 'beste' laadpaal hangt toch van je use case af?
1 of 3 fase
laadsnelheid
loadbalancing
Wel/geen PV
Wel/geen RFID lezer en/of registratie mogelijkheid verbruik
Wel/geen gastgebruik
Wel/geen vaste kabel
etc.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Da's dan wel weer jammer bij de Zappi, voor het mooi moet er een Hub én een Harvi bij. Kon dat echt niet in 1 apparaatje geïntegreerd worden?Isheara schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:58:
[...]
Ja voor die €59 zou ik inderdaad liever 3 draden met elk 40m verlengen en door een buis in de grond leggen (parallel naast een zware stroom kabel met 4 aders). No brainer om dan een Harvi zijn werk fatsoenlijk te laten doen, zodat kans op storingen ook nog eens minimaal is.
Zoals ze in hun installatie filmpjes laten zien vind ik de kabelinvoer van de CT-klem draden er erg sneu uitzien. Stroomtoevoerkabel is redelijk weg te werken aan de achterkant, maar die CT draden is minder netjes met een wartel aan de onderkant van de behuizing. Daar komt dan een dun (kwetsbaar?) draadje uit dat weer je muur door moet.
En dan hebben ze in het filmpje ook een 1-fase uitvoering met 1 ipv 3 CT-klemmen.
Met een Harvi hoef je die draden niet naar buiten te trekken. Dus die moet er voor het mooi dan toch weer bij...
Bovendien bieden ze de mogelijkheid om via een Harvi meting te doen op je PV (naast je bedrade CT klemmen), of op een tweede Zappi, of op een Eddi....kortom de keus maakt het juist een stuk fijner.
De Harvi en hub geven een mogelijkheid, geen verplichting.
Gelukkig is er keuzevrijheid
[ Voor 3% gewijzigd door Isheara op 16-10-2020 16:12 ]
Keep rolling sixes!
Ja altijd fijn die keuzevrijheid, maar ik betrap mijzelf er meestal op dat ik toch voor full options ga, dus mogen ze ook wel gelijk zo aanbieden, en dan liefst als package deal wat goedkoper dan de hele optielijst aanvinken.Isheara schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:11:
Tja ze kunnen ook gelijk zeggen dat de paal 1276 kost, zoals bv een new motion, vol met techniek die niemand gebruikt. Ik ben juist blij met de keus al dan niet. Bij een NM moet je ook alles configureren en is de standaard prijs ook beduidend lager als je geen opties selecteert (en ook nog eens een verplicht abonnement), maar nog steeds duurder dan een Zappi.
Bovendien bieden ze de mogelijkheid om via een Harvi meting te doen op je PV (naast je bedrade CT klemmen), of op een tweede Zappi, of op een Eddi....kortom de keus maakt het juist een stuk fijner.
De Harvi en hub geven een mogelijkheid, geen verplichting.
Gelukkig is er keuzevrijheid
Dat is lastig te zeggen... Ze hebben allemaal plus en minpunten. En mijn oordeel zal vooral op installatiegemak gebaseerd zijn.vanderv schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 23:34:
@Makrolon
Als je wekelijks laadpalen monteert, welke is in jouw ogen de "beste"?
Maar als ik dan wat moet zeggen, qua simpel de evhub, makkelijk te plaatsen, makkelijk in te stellen en werkt gewoon altijd.
Qua laadstation met loadbalancing de zappi. Vind ik allemaal erg mooi werken, en relatief gemakkelijk in te stellen.
CT draden kan je ook gewoon door de achterkant halen hoor. Je mag zelf bepalen waar de stroom en CT draden door heen komen (je moet er zelf nog een gat voor boren). Bij mij komen ze allen gewoon door de binnenmuur naar buiten. Niks te zien aan de buitenkant bij de zappi.Paling1 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:53:
[...]
Da's dan wel weer jammer bij de Zappi, voor het mooi moet er een Hub én een Harvi bij. Kon dat echt niet in 1 apparaatje geïntegreerd worden?
Zoals ze in hun installatie filmpjes laten zien vind ik de kabelinvoer van de CT-klem draden er erg sneu uitzien. Stroomtoevoerkabel is redelijk weg te werken aan de achterkant, maar die CT draden is minder netjes met een wartel aan de onderkant van de behuizing. Daar komt dan een dun (kwetsbaar?) draadje uit dat weer je muur door moet.
En dan hebben ze in het filmpje ook een 1-fase uitvoering met 1 ipv 3 CT-klemmen.
Met een Harvi hoef je die draden niet naar buiten te trekken. Dus die moet er voor het mooi dan toch weer bij...
Ik heb zonnepanelen dus wil een laadpaal die hier rekening mee kan houden. Nu ben ik uitgekomen op twee palen welke redelijk hetzelfde lijken.
Ratio solar box
Zappi V2
Het prijsverschil is €180,- (3-fase)
Ik lees hier veel positieve verhalen over de Zappi paal en lees maar weinig over de Ratio. Is de Zappi het prijsverschil waard of zijn beide palen gelijkwaardig?
Ik heb de Zappi V2 en ben wellicht wat bevooroordeeld, maar wat ik (op het web) over de Ratio kan vinden ziet er ook wel aardig uit. Vind het alleen wat onduidelijk om te achterhalen wat je precies krijgt voor welke prijs, maar in grote lijnen lijkt het wel overeen te komen. Beide kunnen overweg met zonnepanelen en loadbalancing en beide hebben DC lekstroombeveiliging. Zappi heeft denk ik wat meer instelmogelijkheden, meer laadmodi en ook via app aan te sturen/uit te lezen, mits je ook de hub aanschaft. Maar qua functionaliteit zal de Ratio ook wel voldoen.Da Duke schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:34:
Binnenkort wordt mijn elektrische auto afgeleverd en ik ben me nu aan het verdiepen in laadpalen.
Ik heb zonnepanelen dus wil een laadpaal die hier rekening mee kan houden. Nu ben ik uitgekomen op twee palen welke redelijk hetzelfde lijken.
Ratio solar box
Zappi V2
Het prijsverschil is €180,- (3-fase)
Ik lees hier veel positieve verhalen over de Zappi paal en lees maar weinig over de Ratio. Is de Zappi het prijsverschil waard of zijn beide palen gelijkwaardig?
[ Voor 21% gewijzigd door eltron op 17-10-2020 18:39 ]
Voor mij: de granny lader. Maar daar kwam ik ook pas achter toen ik alles had laten aanleggen, vóór de komst van mijn EV.vanderv schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 23:34:
@Makrolon
Als je wekelijks laadpalen monteert, welke is in jouw ogen de "beste"?
Vandaar mijn vaste advies om het éérst de granny te proberen, en pas daarna eventueel geld uit te geven. Ook integratie van PV stroom heb je de komende jaren nog niks aan.
Bedenk dat je in gevallen ook even wat kunt snelladen. Je slaat zo 2K stuk en daarvoor kun je een héééleboel stroom bij Fastned halen.
[ Voor 6% gewijzigd door de telegraaf op 17-10-2020 21:38 ]
Ik ben wel benieuwd waarom niet? Voor mij zitten er 2 belangrijke voordelen aan; moreel de minste belastende optie om te "tanken" en ook de goedkoopste. Daarom vind ik het van belang om alleen (of zoveel mogelijk) het overschot van mijn zonnepanelen te gebruiken.de telegraaf schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:34:
[...]
Ook integratie van PV stroom heb je de komende jaren nog niks aan.
Vandaag voor het eerst de accu "leeg" van de ID3, met de granny eraan circa 20 uren laden tot 85% (momenteel ingesteld als max.). Dat duurt mij te lang, de auto staat binnen (ook laden binnen), ivm eventueel brand(verzekerings kwestie), wil ik absoluut s'nachts niet laden.de telegraaf schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:34:
[...]
Voor mij: de granny lader. Maar daar kwam ik ook pas achter toen ik alles had laten aanleggen, vóór de komst van mijn EV.
Vandaar mijn vaste advies om het éérst de granny te proberen, en pas daarna eventueel geld uit te geven. Ook integratie van PV stroom heb je de komende jaren nog niks aan.
Bedenk dat je in gevallen ook even wat kunt snelladen. Je slaat zo 2K stuk en daarvoor kun je een héééleboel stroom bij Fastned halen.
Met circa 1000Km/maand is 1x in de week laden ruim voldoende, maar dan wel overdag.
Dus afgelopen middag de Zappi V2 3f besteld, hopelijk komende dinsdag even knutselen met 6mm2 in de meterkast...
Ik heb zelf een Fiat 500e uit USA geïmporteerd 2 jaar terug en laad deze thuis op met een 7.2kwh per uur met een lader die ik uit China besteld heb (inmiddels hebben ze ook laadpalen en kabels van hun merk in Duitsland), de Fiat uit 2015 heeft maar een 22-24kwh accu pakket erin voor zo'n 100-140km maar in 3 uurtjes is die vol.
Qua opties kon ik zelf samenstellen wat ik wilde, of dat nu een staande laadpaal was, een hangende , Type 1 of Type 2., met kabel eraan, of alleen als plug, opladen met een druk op de knop, of met een pasjes systeem., die keuze was geheel vrij. In mijn geval heb ik een hangende met een 6 meter Type 1 kabel eraan zodat ik die meteen in de Fiat kan pluggen, qua prijs.. ik meen mij te herinneren dat het ergens rond de 300 euro was incl. verzending met Fedex.
Na een jaar heb ik kort een probleem gehad met een storing, video maken van het probleem en opgestuurd naar de fabrikant in China, binnen een week had ik thuis een nieuwe, zonder kosten. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XHlIG7ErNEy3R3NRII00pobd.jpg?f=user_large)
Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar
En dan loop je de hele dag door je laadstroom aan te passen? :-)DDDikkiedik schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:49:
Integratie met pv-stroom kan ook met de granny-lader. Als je auto althans zelf het laadvolume kan instellen en daar een geschikte app voor beschikbaar komt.
Ja als die app geautomatiseerd zou kunnen worden via je domotica zou dat geweldig zijn.
Omdat alles wat jij tot 2023 in het net stopt uit je zonnepanelen je er tegen zelfde tarief weer mag afhalen, alsof het een grote batterij is.Roamor schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:28:
[...]
Ik ben wel benieuwd waarom niet? Voor mij zitten er 2 belangrijke voordelen aan; moreel de minste belastende optie om te "tanken" en ook de goedkoopste. Daarom vind ik het van belang om alleen (of zoveel mogelijk) het overschot van mijn zonnepanelen te gebruiken.
Bijv. op dag 1 10kWh zon productie in het net laden en dag 2 10kWh in je EV laden. Is onder de streep op je rekening zelfde.
Enige reden nu is dat het leuk verkoopt (ook op verjaardagbezoekjes) en er een morele waarde aanzit dat je het net niet belast.
Maar ik doe het ook hoor
De Ratio is gebaseerd op de SmartEVSE, als je daarover meer wil lezen kan je beste naar het Zelfbouw laadpaal topicDa Duke schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:34:
En zelfs na 2023 heb je er weinig of niets aan als je de hele dag werken bent en pas ‘s nachts kan opladen of ben ik mis? Je zou er dan enkel in het weekend wat aan hebben.thehog schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:06:
[...]
Omdat alles wat jij tot 2023 in het net stopt uit je zonnepanelen je er tegen zelfde tarief weer mag afhalen, alsof het een grote batterij is.
Bijv. op dag 1 10kWh zon productie in het net laden en dag 2 10kWh in je EV laden. Is onder de streep op je rekening zelfde.
Enige reden nu is dat het leuk verkoopt (ook op verjaardagbezoekjes) en er een morele waarde aanzit dat je het net niet belast.
Maar ik doe het ook hoor
Misschien werken we dan nog steeds massaal thuis :-)Davy_Rx schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:23:
[...]
En zelfs na 2023 heb je er weinig of niets aan als je de hele dag werken bent en pas ‘s nachts kan opladen of ben ik mis? Je zou er dan enkel in het weekend wat aan hebben.
Maar ja eens. Een thuisbatterij komt dan steeds dichter bij om interssant te worden maar financieel nog bij langa niet schat ik zo in. Heb de berekeningen nog niet gedaan.
Zo doen wij het al 6,5 jaar met een i3 en 3 jaar met een E-Up. Werkt voor ons prima.de telegraaf schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:34:
[...]
Voor mij: de granny lader. Maar daar kwam ik ook pas achter toen ik alles had laten aanleggen, vóór de komst van mijn EV.
Zie:https://geen-energierekening-meer.weebly.com/laadpalen.html
Zwerius Kriegsman
Ik schreef: via een app. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als dat steeds handmatig doen. Maar dat principe is vrij eenvoudig, dus je mag verwachten dat een autoleverancier met zo'n aanbod komt en anders een andere handige ontwikkelaar, zoals Otto Laadje hier op het forum.thehog schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:04:
[...]
En dan loop je de hele dag door je laadstroom aan te passen? :-)
Ja als die app geautomatiseerd zou kunnen worden via je domotica zou dat geweldig zijn.
Het principe is nog niet eens zo heel ingewikkeld, afgezien van half bewolkt weer, misschien. De zonnepanelen hebben een opbrengst die veel mensen op ieder moment kunnen aflezen, dus dat kan een app ook.
Heb je ook een foto van de binnenkant van ‘de brievenbus’?Zwerius schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:55:
[...]
Zo doen wij het al 6,5 jaar met een i3 en 3 jaar met een E-Up. Werkt voor ons prima.
Volgens mij heb ik hem weleens voorbij zien komen, maar noem het maar lui conform de zondag
I don't have dreams, I have goals!!
Ik las het verhaal op de website wel eerder, maar inmiddels bedenk ik dat je niet ingaat op het mogelijk hogere verbruik van de auto tijdens het laden. Als een auto relatief veel gebruikt tijdens het laden, dan kan het toch zuiniger zijn om hem relatief snel op te laden. Ik heb echter geen idee hoe dat zit.Zwerius schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:55:
[...]
Zo doen wij het al 6,5 jaar met een i3 en 3 jaar met een E-Up. Werkt voor ons prima.
Zal ik binnenkort eens maken, maar het is niets anders dan een kastje met een degelijk stopcontact, waar de Granny-lader is ingeplugd. Zo kunnen we de lader ook nog eens meenemen. Kan wel eens handig zijn, bij een bezoek aan een B&B of een "Zimmer Frei" of een hotel (ze hebben nog niet allemaal laadpalen).Redondo1982 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:04:
[...]
Heb je ook een foto van de binnenkant van ‘de brievenbus’?
Volgens mij heb ik hem weleens voorbij zien komen, maar noem het maar lui conform de zondag
Zwerius Kriegsman
Ik had inderdaad ook gevonden dat ze qua functionaliteit redelijk hetzelfde waren. Wat betreft de app, dan komt er nog eens €99,- voor een hub bij. Het is leuk om een app te hebben maar ik vindt dat geen € 279,- waard.eltron schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:38:
[...]
Ik heb de Zappi V2 en ben wellicht wat bevooroordeeld, maar wat ik (op het web) over de Ratio kan vinden ziet er ook wel aardig uit. Vind het alleen wat onduidelijk om te achterhalen wat je precies krijgt voor welke prijs, maar in grote lijnen lijkt het wel overeen te komen. Beide kunnen overweg met zonnepanelen en loadbalancing en beide hebben DC lekstroombeveiliging. Zappi heeft denk ik wat meer instelmogelijkheden, meer laadmodi en ook via app aan te sturen/uit te lezen, mits je ook de hub aanschaft. Maar qua functionaliteit zal de Ratio ook wel voldoen.
Zijn er misschien nog andere verschillen die ik niet gezien heb?
Ik weet niet of dit ook voor de Ratio geldt, maar bij Zappi krijg je ook software updates (mits hub).Da Duke schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:37:
[...]
Ik had inderdaad ook gevonden dat ze qua functionaliteit redelijk hetzelfde waren. Wat betreft de app, dan komt er nog eens €99,- voor een hub bij. Het is leuk om een app te hebben maar ik vindt dat geen € 279,- waard.
Zijn er misschien nog andere verschillen die ik niet gezien heb?
en detail wellicht maar kabellengte standaard 6,5m. Bij Ratio moet je kiezen tussen 5 of 10m. Mijn ervaring is dat 5m nog wel eens aan de korte kant is terwijl 10m weer erg lang is. Bijvoorbeeld afhankelijk aan welke kant van de auto de aansluiting zit en of je twee achter elkaar staande auto's allebei kunt bereiken.
Als voorbeeld bij mijn huidige EV zit de laadaansluiting aan de voorkant. Als ik met de neus naar mijn garage parkeer heb ik maar 1-1,5m snoer nodig. Regelmatig parkeer ik andersom (bijvoorbeeld voor laden en lossen) en red ik het precies met 6,5m en 2e EV op de oprit haal ik ook nog net. 10m kabel levert meer weerstand en warmteontwikkeling op, zeker als het ook nog eens niet wordt afgewikkeld.
Verder ken ik de Ratio onvoldoende om nog andere verschillen te weten.
- Laden met 3-fasen (11 kW) via type 2 Mennekes stekker
- Laadpaal die instellingen beheren via Browser, SSH-shell of Home Assistant.
- Laadpaal aangesloten via UTP
- Eventueele draadloze verbindingen moeten volledige uitgeschakeld kunnen worden, maar liever helemaal geen draadloze verbindingsmogelijkheid.
- Integratie met Home Assistent
- Load balancing
- Load balancing moet compatibel met Vaillant warmtepomp die ook load-balancing doet, zodanig dat ze elkaar niet in de weg zitten.
- Registratie van onttrokken stroom van de energieleverancier per auto middels een voor de fiscus geaccepteerde registratie.
- Geen abonnementen
- Geen gebruik van diensten in de "cloud"
- Opslag van gegevens lokaal
- Laden door onbevoegden moet voorkomen kunnen worden
Fijn om te hebben, maar niet perse noodzakelijk:
- Mogelijkheid tot sneller laden door opbrengst (toekomstige) zonnepanelen + 3x25A uit netaansluiting te kunnen gebruiken om met meer dan 11 kW te kunnen laden.
Installatie:
De makkelijkste route voor de kabel van de meterkast naar muur waar de lader komt te hangen is via de kruipruimte. Van de meterkast naar de kruipruimte is geen probleem, maar om vanuit de kruipruimte naar de buitenmuur te komen zie ik alleen voorbeelden waarbij ze een gat boren in funderingsmuur. Ik zou dit willen voorkomen omdat daarmee een koudebrug ontstaat in de isolatie (de funderingsmuur ligt in piepschuim). Zijn er ook partijen die een buis onder een funderingsmuur door kunnen leggen?
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Is dit goed of juist niet?superyupkent schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:39:
[...]
De Ratio is gebaseerd op de SmartEVSE, als je daarover meer wil lezen kan je beste naar het Zelfbouw laadpaal topic
Kijk eens in het zelfbouw topic, daar is dit al eens eerder voorbij gekomen geloof ik.haya99 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:30:
Hallo allen, ben al een tijdje aan het zoeken naar een oplossing om de bij mij op de oprit aanwezige laadpaal te gaan gebruiken. Hij is door de vorige bewoner aangeschaft en er zit een rfid lezer op. De vorige bewoner is overigens niet in beeld. De laadpaal laadt niet op zonder pas. Ik wil geen pas en geen abo. Dat laatste is het enige wat incharge wil, zo bleek na weken vragen over hoe en wat. Concreet; ik wil die paal gebruiken zonder een pas. Heb die lezer overigens al eens losgekoppeld, zonder succes. Zou mooi zijn als dat ding gewoon gedeblokkeerd zou kunnen worden, oid. Bij voorbaat dank voor de reacties.
Het makkelijkste is om de incharge EVSE te vervangen door een smartEVSE of iets dergelijks.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Wellicht kan de Zappi icm met de Eddi module een oplossing bieden voor de combinatie met de vaillant warmtepomp.ari3 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:26:toon volledige bericht
Ik ben net begonnen met de oriëntatie op een laadpaal. Ik heb daarom een checklist gemaakt met features die ik zoek. Hebben jullie zo snel een suggestie die goed scoort op de volgende punten:
- Laden met 3-fasen (11 kW) via type 2 Mennekes stekker
- Laadpaal die instellingen beheren via Browser, SSH-shell of Home Assistant.
- Laadpaal aangesloten via UTP
- Eventueele draadloze verbindingen moeten volledige uitgeschakeld kunnen worden, maar liever helemaal geen draadloze verbindingsmogelijkheid.
- Integratie met Home Assistent
- Load balancing
- Load balancing moet compatibel met Vaillant warmtepomp die ook load-balancing doet, zodanig dat ze elkaar niet in de weg zitten.
- Registratie van onttrokken stroom van de energieleverancier per auto middels een voor de fiscus geaccepteerde registratie.
- Geen abonnementen
- Geen gebruik van diensten in de "cloud"
- Opslag van gegevens lokaal
- Laden door onbevoegden moet voorkomen kunnen worden
Fijn om te hebben, maar niet perse noodzakelijk:
- Mogelijkheid tot sneller laden door opbrengst (toekomstige) zonnepanelen + 3x25A uit netaansluiting te kunnen gebruiken om met meer dan 11 kW te kunnen laden.
Installatie:
De makkelijkste route voor de kabel van de meterkast naar muur waar de lader komt te hangen is via de kruipruimte. Van de meterkast naar de kruipruimte is geen probleem, maar om vanuit de kruipruimte naar de buitenmuur te komen zie ik alleen voorbeelden waarbij ze een gat boren in funderingsmuur. Ik zou dit willen voorkomen omdat daarmee een koudebrug ontstaat in de isolatie (de funderingsmuur ligt in piepschuim). Zijn er ook partijen die een buis onder een funderingsmuur door kunnen leggen?
Maar niets draadloos is dan teveel gevraagd. Voor loadbalancing kan je wel bekabeld doen, maar waarom eigenlijk. De draadloze communicatie van de Zappi met andere modules verloopt via eigen protocol, geen wifi.
Zit wel een kWh meter in maar ik heb nog een aparte MID gertificeerde meter toegevoegd. Geen abbo en kan niet per auto meten (Behalve standen voor- en na laden opnemen).
Vergrendelen gaat met cijfercode als je dat wilt. Heb zelf die behoefte niet. Ik moet de eerste nog tegenkomen die brutaal genoeg is om een paar uur op mijn oprit te gaan staan laden zonder toestemming te vragen. En kan natuurlijk ook in de meterkast de laadpaalgroep uit zetten.
Verder heb ik zelf de stroomkabel voor de laadpaal vanuit de kruipruimte onder mijn buitenmuur doorgehaald. Was een kwestie van wat dieper graven.
Ik ben persoonlijk erg te spreken over de SmartEVSE, ik heb zelf een laadstation gebouwd rondom deze unit. Als je geen zin hebt om alles zelf te doen is de Ratio een mooie optie. Qua vergelijking met de Zappi is het goed om voor je zelf te bepalen wat je nodig hebt en hoeveel je eraan wil uitgeven.
Ik heb sinds kort een Volvo V60 D6 Dual Engine van 2015. Combinatie van 10kWh accu met een range van max 50km en diesel.
Bij de auto zat de standaard 4.5m type 2 laadkabel bijgeleverd t.b.v. laadpalen.
Op het werk kan ik gratis laden. Woon-werk is 38km/dag op binnenwegen (50/60/80 km/h) wat ik op 1 acculading goed haal. Tot dusver dus 'gratis' heen en weer gereden.
Nu met fulltime thuiswerken is mijn accu leeg (lokale boodschapjes e.d.) en rij ik weer volledig op diesel..
Situatie thuis:
Ik woon in een huurwoning.
Meterkast is meteen aan de andere kant van de muur van de oplaadaansluiting van de auto (aansluiting zit voor het bestuurdersportier en ik parkeer altijd achteruit in). Het is een hoekwoning, met veel wandelend verkeer over de stoepen rond mijn oprit.
Stopcontacten zijn niet geaard.
Ik durf zelf niet te gaan klooien met dit soort dingen, voel me er niet bedreven genoeg in. Voor alle aanpassingen zal dus iemand moeten komen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7zaviuutmx71095AYBju6PRx.jpg?f=user_large)
Recent is hier de meterkast vervangen, dit hangt er nu:
:strip_exif()/f/image/grutXaSPI8M0IEhno1IrNrNm.jpg?f=fotoalbum_medium)
Opties die ik zelf heb gevonden:
1. een Type 2 Mennekes Schuko oplaadkabel. Lengte 8m voor semi-permanente aansluiting vanuit garage of lengte 4.5m voor incidentele aansluiting vanuit hal (kabel door brievenbus). Kosten via Marktplaats (gebruikt) 175-225€. Oplaadsnelheid tot max 230V/1x10A/2.3kW
Vragen bij optie 1:
- Werkt dit c.q. is het veilig dit te gebruiken op een niet-geaard stopcontact?
- Kan dit veilig semi-permanent aangesloten blijven?
Voordelen die ik bij optie 1 zie zijn flexibiliteit en geen ingrijpende aanpassingen in huis.
2. Gebruikt laadkastje aanschaffen via Marktplaats. Montage op buitenmuur meteen naast de aansluiting van de auto met aansluiting direct in de meterkast. Verhuurder heeft hier geen bezwaren tegen. Oplaadsnelheid tot 230V/1x16A/3.7kW
Vragen bij optie 2:
- De gebruikte kastjes via Marktplaats zijn voldoende voorhanden. Prijzen variëren sterk: 175-1000€. Ik heb echter geen idee waar ik aan moet denken qua installatiekosten hiervoor.
- Er zijn momenteel geen loze groepen in de meterkast. Hebben dit soort aansluitingen hun eigen groep nodig?
Voordeel die ik bij optie 2 zie is een meer stabiele aansluiting die gevoelsmatig veiliger is qua brandgevaar.
Ieder stukje advies wordt op prijs gesteld
Optie 1 lijkt me voor jouw situatie prima. met zo'n granny kun je overal laden, zelfs bij grootmoederThe_Zohan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:28:toon volledige bericht
Ik hoop dat iemand mij van advies kan voorzien
Ik heb sinds kort een Volvo V60 D6 Dual Engine van 2015. Combinatie van 10kWh accu met een range van max 50km en diesel.
Bij de auto zat de standaard 4.5m type 2 laadkabel bijgeleverd t.b.v. laadpalen.
Op het werk kan ik gratis laden. Woon-werk is 38km/dag op binnenwegen (50/60/80 km/h) wat ik op 1 acculading goed haal. Tot dusver dus 'gratis' heen en weer gereden.
Nu met fulltime thuiswerken is mijn accu leeg (lokale boodschapjes e.d.) en rij ik weer volledig op diesel..
Situatie thuis:
Ik woon in een huurwoning.
Meterkast is meteen aan de andere kant van de muur van de oplaadaansluiting van de auto (aansluiting zit voor het bestuurdersportier en ik parkeer altijd achteruit in). Het is een hoekwoning, met veel wandelend verkeer over de stoepen rond mijn oprit.
Stopcontacten zijn niet geaard.
Ik durf zelf niet te gaan klooien met dit soort dingen, voel me er niet bedreven genoeg in. Voor alle aanpassingen zal dus iemand moeten komen.
[Afbeelding]
Recent is hier de meterkast vervangen, dit hangt er nu:
[Afbeelding]
Opties die ik zelf heb gevonden:
1. een Type 2 Mennekes Schuko oplaadkabel. Lengte 8m voor semi-permanente aansluiting vanuit garage of lengte 4.5m voor incidentele aansluiting vanuit hal (kabel door brievenbus). Kosten via Marktplaats (gebruikt) 175-225€. Oplaadsnelheid tot max 230V/1x10A/2.3kW
Vragen bij optie 1:
- Werkt dit c.q. is het veilig dit te gebruiken op een niet-geaard stopcontact?
- Kan dit veilig semi-permanent aangesloten blijven?
Voordelen die ik bij optie 1 zie zijn flexibiliteit en geen ingrijpende aanpassingen in huis.
2. Gebruikt laadkastje aanschaffen via Marktplaats. Montage op buitenmuur meteen naast de aansluiting van de auto met aansluiting direct in de meterkast. Verhuurder heeft hier geen bezwaren tegen. Oplaadsnelheid tot 230V/1x16A/3.7kW
Vragen bij optie 2:
- De gebruikte kastjes via Marktplaats zijn voldoende voorhanden. Prijzen variëren sterk: 175-1000€. Ik heb echter geen idee waar ik aan moet denken qua installatiekosten hiervoor.
- Er zijn momenteel geen loze groepen in de meterkast. Hebben dit soort aansluitingen hun eigen groep nodig?
Voordeel die ik bij optie 2 zie is een meer stabiele aansluiting die gevoelsmatig veiliger is qua brandgevaar.
Ieder stukje advies wordt op prijs gesteld
Alleen heb ik wat twijfel of het ook werkt op niet geaard stopcontact. Ik heb wat verhalen gezien over laadproblemen omdat de aarde niet goed was, dus bij geen aarde zul je dat ook wel krijgen.
De prijzen die je noemt lijken mij voor 2ehands aan de hoge kant. En ben eigenlijk verbaasd dat dit niet standaard bij je auto zat.
Ik ben wat spulletjes aan het bestellen voor de laadpaal, een 22KW variant van de New Motion Lolo met load balancing.
Ik heb 14.000WP aan zonnepanelen en een 3x25A aansluiting.
De meterkast naar de aardlekschakelaar type B van de laadpaal wordt selectief aangesloten 3x16A.
De zonnepanelen worden ook op deze aardlek aangeknoopt met ertussen 3x16A
Ik twijfel echter tussen de
SEP https://www.groepenkastco...-aardlekschakelaar-type-b
en de
Chint https://www.elektramat.nl...aar-type-b-63a-4pol-30ma/
De SEP is 40A en de Chint 63A, maakt dit voor mijn toepassing nog verschil? Op basis van research krijg ik een beter gevoel bij de SEP, die meerprijs maakt mij niet veel uit.
Ik ben een type B aardlekschakelaar nodig voor DC lekstroom beveiliging.
[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 21-10-2020 15:19 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
De laadpaal moet een eigen aardlek hebben, mag dus niet gedeeld worden met de PV installatie.
Hoeft niet, maar zoals hier in dit topic al vaker aangegeven heb je dus geen beveiliging op de kabel tussen de laadpaal en de MK (bv bij eventueel beschadigd raken van de kabel), dus voor die paar euro's extra zou ik het zeker niet laten en wellicht zelfs een ALAMAT nemen ipv losse Aardlek en 3x losse groep.CyBeRSPiN schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:21:
@Appie Heijn een nieuwe 22kW New Motion heeft reeds een DC lekstroombeveiliging aan boord, dus een type B is niet meer nodig.
Deze bv: https://www.elektramat.nl...fase-25a-3p-n-b-kar-30ma/
(of zelfd de 32A variant)
Sowieso zou ik in ieder geval voor de laadpaal (en wellicht ook voor de PV) een apart cluster nemen, en niet onder een Aardlek zetten waar ook nog andere groepen zitten.
[ Voor 25% gewijzigd door Isheara op 21-10-2020 16:11 ]
Keep rolling sixes!
:strip_exif()/f/image/UM38H0diEQ5kJzTEnd7bbyxJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Daar zit het naar mijn weten niet in.
De 3 fase omvormer (SMA STP 10.0)komt op een
https://www.elektrobode.n...olig-incl-nul-6-ka-120656
De omvormer zit dan OK toch?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p7oFfdWyGJQFKEst4Bf96NQ0.jpg?f=user_large)
Dit zeg maar
Keep rolling sixes!
Ik mis een overstroombeveiliging voor je laadpaal in dat plaatje.Appie Heijn schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:09:
@CyBeRSPiN ik heb een oudere
[Afbeelding]
Daar zit het naar mijn weten niet in.
De 3 fase omvormer (SMA STP 10.0)komt op een
https://www.elektrobode.n...olig-incl-nul-6-ka-120656
De omvormer zit dan OK toch?
[Afbeelding]
Dit zeg maar
Cunning linguist.
Ivm met voeding vanaf het net en invoeding vanaf 14.000WP PV zou sneller dan 11KW laden wel mogelijk moeten maken. De laadpaal ondersteund wel load balancing afaik. Kost alleen een paar euro pm.
Is niet perse noodzakelijk nu, maar zou wel mooi zijn om het nu al voor te bereiden. Ipv over 1-2 jaar de meterkast weer te moeten aanpassen.
[ Voor 76% gewijzigd door Appie Heijn op 21-10-2020 16:17 ]
En wat staat er dan rechts onder op je ingeplakte afbeelding...daar heb je het toch over 3x35A? Dan is dat erg verwarrend.... Bovendien staat er links in je overzicht 3x25A in je MK....Appie Heijn schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:14:
@Isheara ik heb geen 3x25A ingetekend of besteld
[ Voor 14% gewijzigd door Isheara op 21-10-2020 16:20 ]
Keep rolling sixes!
Dit topic is gesloten.
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen