Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.135 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
vanderv schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:12:
Is de Zappi even duur in hun eigen webshop of via een dealer? (Betreft eventuele aanschaf los, zonder installatie)
Toen ik oriënteerde wel. Misschien even zelf kijken?

Overigens was ik erg te spreken over de service van Zappi. De importeur reageert super snel op vragen (ook 's avonds) en inhoudelijk. Ik heb 'm daarom direct bij Zappi besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zelfde ervaring met de importeur van Zappi. Prima service.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ampera-e.

Maar verhaal had net zo goed op gegaan voor een Kona 64 kWh of Leaf+ of wat dan ook.

Uiteraard komt het ook door Corona maar feit blijft dat als een auto 12 uur aan een 10A lader hangt, je toch 24 kWh laad, waarmee je al gauw 150km komt.
Dat is voor de meeste mensen ruim voldoende dagelijks. En dat gewoon met een bijgeleverde granny charger.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:19
!null schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:11:
[...]

Ampera-e.

Maar verhaal had net zo goed op gegaan voor een Kona 64 kWh of Leaf+ of wat dan ook.

Uiteraard komt het ook door Corona maar feit blijft dat als een auto 12 uur aan een 10A lader hangt, je toch 24 kWh laad, waarmee je al gauw 150km komt.
Dat is voor de meeste mensen ruim voldoende dagelijks. En dat gewoon met een bijgeleverde granny charger.
klopt en meeste auto's staan meer dan 20u per dag stil, dus als je ook op bestemming kunt inpluggen is je batterij eigenlijk altijd wel vol, ook met de granny.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Precies, op mijn werk kan ik ook laden met stopcontact.

Daarom stel ik nu even de aanschaf van een laadpaal uit. Want het huis is ook nieuw en nog niet af, en wat gedeelde infra en nog geen uitsluitsel over definitieve aansluiting, dus kan ik mooi even aankijken wat straks handig is. (bijvoorbeeld een Zappi of andere die alleen laad als er zonnestroom overvloed is, dat soort dingen)

Voorlopig is het prima zo, en kom ik dus met 2KW laden zelfs niks te kort. Heb nog nergens onderweg of op bestemming geladen. Wel blij met het rijbereik.

De Ampera-e is niet fantastisch met zijn 1 fase laden, maar eigenlijk gezegd vind ik het totaal geen issue. Ook al wordt er natuurlijk veel over gezeurd, en ja, 3 fase is wel makkelijker in de EU.
Maar als je 3x25A hebt en hij kant 1 fase pakken op 24 a 25A, laad het snel zat.

Hier kan het zijn dat we uiteindelijk 3x35 of 3x50 op het terrein krijgen (is een gedeelde aansluiting, vandaar) en dan zou het helemaal prima zijn op 1x32A laden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
Wellicht dat jullie nog tips hebben, want ik kom er zelf niet uit en hoor tot op heden niet veel van newmotion of laadpunt.
Ik heb een refurbished newmotion lolo 2 gekocht en geïnstalleerd hier thuis. Hij lijkt niet door z'n opstart cyclus te komen, de indicatieled blijft groen knipperen. Heb hem al een paar keer van het stroom gehaald en na een paar minuten weer opgestart. Zelfs na een dag wachten gebeurt er nog niks.

Een laadsessie starten lukt ook niet. De kabel vergrendeld niet en de auto blijft aangeven dat de verbinding van de kabel gecontroleerd moet worden.
De paal is in de newmotion omgeving wel te zien als beschikbaar, maar een sessie starten of resetten levert nog niks op.

Lijkt erop dat er in de paal zelf iets niet goed zit, maar wellicht zie ik (en de helpdesk van newmotion) iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:37
Hier helaas ook problemen met de newmotion Lolo Smart paal bij mijn vriendin thuis. De paal wordt niet zichtbaar online. Er zit een sim in, dus de paal zou contact moeten kunnen maken. Evt ligt er ook een utp kabel die gebruikt kan worden, maar die heb ik er nu juist even uitgehaald (was beiden).

Wij hebben 0 ervaring met laadpalen, rijden pas sinds 2 maanden elektrisch. Momenteel brandt er niets op de paal. Ook als de kabel erin wordt geplugd of pasje ervoor wordt gehouden gebeurt er helemaal niks. De paal lijkt dood. Echter volgens de elektricien die hem geplaatst heeft is alle toevoer in orde.

Iemand tips waar te starten?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Newmotion bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Die snapte er in mijn geval ook niks van.
Wacht nu op een belletje van een service monteur van laadpunt, in de hoop dat zij het op kunnen lossen.
En anders gaat hij terug en koop ik wel een nieuwe ergens anders. Doet iets meer pijn in de portemonnee, maar nu iedere keer aan een publieke paal moeten laden ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guid50
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-06-2023
chevsticks schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:48:
Wacht nu op een belletje van een service monteur van laadpunt, in de hoop dat zij het op kunnen lossen.
En anders gaat hij terug en koop ik wel een nieuwe ergens anders. Doet iets meer pijn in de portemonnee, maar nu iedere keer aan een publieke paal moeten laden ook :)
Je probleem komt mij bekend voor, ik ben benieuwd wat de service monteur zegt! Ik had het namelijk ook met mijn Lolo na installatie, alles leek gewoon te werken, led indicatoren waren gewoon groen alleen hij gaf 0 output. Twee weken geleden had ik er genoeg van en heb ik hem weg gedaan en een nieuwe aangeschaft. Gekozen voor https://www.wallboxdiscou...laadpaal-smartcharge.html in verband met prijs / kwaliteit verhouding en garantie is natuurlijk ook wel prettig. Tot nu toe hangt hij keurig aan de muur en werkt het perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
!null schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:11:
[...]

Ampera-e.

Ik heb ook besloten om geen laadpaal te kopen. Heb mijn model 3 in december vorig jaar ontvangen. Inmiddels bijna 35.000km gereden en slechts een enkele keer onderweg moeten laden.
Wel maak ik een blauwe CEE stekker thuis zodat ik met 16A kan laden. Nu laad ik over het algemeen met 9 of 10 ampere omdat ik weet dat het circuit niet ideaal is (via de huisinstallatie in de gang, loopt er een kabel door de grond naar de schuur, daar via een wcd met stekkerblok aan verlengsnoer uiteindelijk laden. Ik heb geen zin in uitgefikte lasklemmen. Zelfs met de lage laadstroom red ik het prima :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
chevsticks schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:48:
Hier idem. Service monteur zou op 172,50 komen wat natuurlijk wel een aanzienlijk bedrag is. Daarom ben ik vooral benieuwd of bij de laadpaal een lampje oid standaard hoort te branden. Ik krijg zelf heel erg het idee dat de stroomzijde wellicht niet helemaal goed zit. Volgens de installateur wel, maar die is niet komen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Volgens mij moet er standaard een groene led branden. Dat heeft hij na de installatie ook gewoon gedaan.
Tot ik voor het eerst ging laden. Toen deed hij niks en sindsdien knippert de led groen.
resetten (zowel door mij als newmotion) doet niks. Enkele uren van het stroom af ook niet.
Heb hem zowel via de interne sim als beide ethernet poorten laten verbinden. Ook dat geeft geen resultaten.
in my.newmotion.com zegt hij wel beschikbaar te zijn.

Stroom op de kabel heb ik doorgemeten, dat is gewoon goed.

Lijkt me of iets in de laadpaal dat defect is (kabel vergrendeld niet bij aanbieden laadpas)
of met de rechten van de paal, omdat het een refurbished ding is. Hoewel newmotion hem opnieuw op mijn adres geactiveerd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
VidaR-9 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:04:
Hier helaas ook problemen met de newmotion Lolo Smart paal bij mijn vriendin thuis. De paal wordt niet zichtbaar online. Er zit een sim in, dus de paal zou contact moeten kunnen maken. Evt ligt er ook een utp kabel die gebruikt kan worden, maar die heb ik er nu juist even uitgehaald (was beiden).

Wij hebben 0 ervaring met laadpalen, rijden pas sinds 2 maanden elektrisch. Momenteel brandt er niets op de paal. Ook als de kabel erin wordt geplugd of pasje ervoor wordt gehouden gebeurt er helemaal niks. De paal lijkt dood. Echter volgens de elektricien die hem geplaatst heeft is alle toevoer in orde.

Iemand tips waar te starten?
VidaR-9 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

Hier idem. Service monteur zou op 172,50 komen wat natuurlijk wel een aanzienlijk bedrag is. Daarom ben ik vooral benieuwd of bij de laadpaal een lampje oid standaard hoort te branden. Ik krijg zelf heel erg het idee dat de stroomzijde wellicht niet helemaal goed zit. Volgens de installateur wel, maar die is niet komen checken.
Als een lolo in "standby" staat brandt er niets.

Maar: haal de spanning er even vanaf, tel tot tien en zet hem dan weer aan. Dan moet je een "opstartlamp" zien (uit mn hoofd oranje) die na een seconde of 20 weer uitgaat. Online komen van de paal moet na een paar minuten gebeurd zijn.

Groen knipperen zou (weer uit mn hoofd) een software update zijn.

Voer ook even je serienummer in op https://chargeportal.newmotion.com/test wat zie daar dan?

[ Voor 44% gewijzigd door teacher op 04-10-2020 12:11 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Dan lijkt het alsof de software update niet door komt. Hij knippert inmiddels al 3 dagen.

Dit komt uit die test

02001950
Connector 0 Status:
Available
AC 3.7kW
Connection Type:
GPRS
Signal strength:
-55dBm
First seen:
2013-05-01 12:07:57
Last seen:
2020-10-04 14:53:57

[ Voor 53% gewijzigd door chevsticks op 04-10-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
teacher schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:19:
[...]

[...]

Als een lolo in "standby" staat brandt er niets.

Maar: haal de spanning er even vanaf, tel tot tien en zet hem dan weer aan. Dan moet je een "opstartlamp" zien (uit mn hoofd oranje) die na een seconde of 20 weer uitgaat. Online komen van de paal moet na een paar minuten gebeurd zijn.

Groen knipperen zou (weer uit mn hoofd) een software update zijn.

Voer ook even je serienummer in op https://chargeportal.newmotion.com/test wat zie daar dan?
Zal eens zien of er wat gebeurd met stroom eraf en weer aan.

Hij staat dus offline:

Connector 0 Status:
Unknown AC 3.7kW
Connection Type:
GPRS
Signal strength:
-57dBm
First seen:
2014-09-30 05:46:30
Last seen:
2020-09-07 08:12:42

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

Mensen al ervaring met de laadpaal van de VW ID?? De elli ID?

https://charging-energy.e...harger#product_comparison
https://www.elli.eco/en/charger

Ingebouwde DC beveiliging en je kunt er CT klemmen op aansluiten en zo loadbalancing krijgen. Dat icm een 11KW paal lijkt me het een erg goede deal voor nog geen 400€. Loadbalancing is gebaseerd op een instelling met dipswitches. zie manual pagina 29: https://cdn.emea.vwapps.i...lbox_Manual_User_A_en.pdf

Ik ga maar even uitzoeken wat de maximale draadlengte van de CT klemmen is voor mijn situatie.

Kopen kan trouwens alleen in Duitsland icm een VW ID account. Maar daar komen vast wel omwegen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DekkerM
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 18:57
Ik heb een 1 fase laadpaal, met 5 meter kabel eraan. Net te kort als ik mijn E-Niro achteruit inparkeer om bij de neus te komen. Eigenlijk wil ik er 8 meter kabel aanzetten. Weet iemand een goed(koop) adres om losse kabel te bestellen? 3G6mm² + 1x0.5. bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
DekkerM schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:41:
Ik heb een 1 fase laadpaal, met 5 meter kabel eraan. Net te kort als ik mijn E-Niro achteruit inparkeer om bij de neus te komen. Eigenlijk wil ik er 8 meter kabel aanzetten. Weet iemand een goed(koop) adres om losse kabel te bestellen? 3G6mm² + 1x0.5. bedankt!
Ik zou in ieder geval voor een standaard kabel gaan, of in ieder geval vergelijken. EV = Hot.
Kan maar zo zijn dat een 4x6 goedkoper is dan een "speciale" 3G6+0,5mm2...

Ik zou eens zoeken op stuurstroomkabel, die hebben ze ook wel in grotere diameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 23:05
Stel je bent druk aan het laden met een granny charger en je moet plotseling weg, dan gewoon de stekker eruit trekken of kun je het laden eerst stoppen via een toets op de granny charger?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
VidaR-9 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:15:
[...]

Zal eens zien of er wat gebeurd met stroom eraf en weer aan.

Hij staat dus offline:
Jij al succes gehad?

Newmotion heeft hier aangegeven dat ze hem niet kunnen repareren op afstand. Ze willen hem wel komen bekijken en repareren/vervangen, maar dat kost me 180 euro.
Heb nu laadpunt maar weer aangeschreven, daar heb ik immers nog wel garantie. Dus ben benieuwd wat eruit komt.

Volgende keer koop ik wel gewoon een nieuwe ipv een 2ehands/refurbished.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
vanderv schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:40:
Stel je bent druk aan het laden met een granny charger en je moet plotseling weg, dan gewoon de stekker eruit trekken of kun je het laden eerst stoppen via een toets op de granny charger?
Bi de meeste auto's moet je de lader ontgrendelen aan de autozijde. Dat stopt ook het laden. Niet zo maar de stekker trekken, de kans dat je dat op de nuldoorgang weet te doen is heel klein, en het levert je anders een vonk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
daemonix schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:58:
[...]

Bi de meeste auto's moet je de lader ontgrendelen aan de autozijde. Dat stopt ook het laden. Niet zo maar de stekker trekken, de kans dat je dat op de nuldoorgang weet te doen is heel klein, en het levert je anders een vonk op.
Hij bedoelt denk ik het uittrekken van de schuko stekker.Volgens mij kan dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
thehog schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:02:
[...]

Hij bedoelt denk ik het uittrekken van de schuko stekker.Volgens mij kan dat gewoon.
Lees mijn stukje nog eens opnieuw. Niet zo maar stekker trekken dus.

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 06-10-2020 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:10:
[...]

Lees mijn stukje nog eens opnieuw. Niet zo maar stekker trekken dus.
Als dat op 10A zo'n probleem zou zijn dan zouden ze granny met schuko stekker (zonder vergrendeling) nooit hebben toegelaten op de markt.

En daarbij laad bijv. de MG ZS EV, met nieuwste software in de auto, gewoon door ook al ontgrendel je de auto. En geen manier om vanuit de auto het laden te stoppen. Dus dan moet je wel de granny schuko er uit trekken om het laden te deactiveren. Zullen vast meer auto's zijn die gewoon laden als er stroom op staat en je niet vanuit de auto kan laten stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
thehog schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:31:
[...]

Als dat op 10A zo'n probleem zou zijn dan zouden ze granny met schuko stekker (zonder vergrendeling) nooit hebben toegelaten op de markt.

En daarbij laad bijv. de MG ZS EV, met nieuwste software in de auto, gewoon door ook al ontgrendel je de auto. En geen manier om vanuit de auto het laden te stoppen. Dus dan moet je wel de granny schuko er uit trekken om het laden te deactiveren. Zullen vast meer auto's zijn die gewoon laden als er stroom op staat en je niet vanuit de auto kan laten stoppen.
Je kunt het laden toch stoppen/stekker ontgrendelen in de auto? Dan stopt het laden mag ik hopen? Of moet je altijd een stekker onder spanning eruit trekken? Dat is nou niet echt netjes.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 21:54
thehog schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:31:

Ik heb nu een MG ZS EV, maar welke nieuwe software is dit? Is er een nieuwe update geweest? Is dat de BMS update die van Mossel tot nu toe niet zomaar wou installeren of een nieuwe update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:33:
[...]

Je kunt het laden toch stoppen/stekker ontgrendelen in de auto? Dan stopt het laden mag ik hopen? Of moet je altijd een stekker onder spanning eruit trekken? Dat is nou niet echt netjes.
En vonkt... Niet goed voor de contacten. Soms is het 12 of 13 A afhankelijk van de auto/lader. Dat de MG het niet goed doet is geen excuus @thehog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
PatrickH89 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:47:
[...]

Ik heb nu een MG ZS EV, maar welke nieuwe software is dit? Is er een nieuwe update geweest? Is dat de BMS update die van Mossel tot nu toe niet zomaar wou installeren of een nieuwe update?
Volgens mij is het iets nieuwer dan die BMS update toen. Maar als je facebook volgt zie je dat er steeds meer mensen door van Mossel zelf gebeld worden om een update te installeren die nodig is. Als je die krijgt, dan kan je daarna laden met je deuren open.
daemonix schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:48:
[...]

En vonkt... Niet goed voor de contacten. Soms is het 12 of 13 A afhankelijk van de auto/lader. Dat de MG het niet goed doet is geen excuus @thehog.
Ik zeg niet dat het een excuus is. Ik zeg alleen dat je dan niet anders kan dan dat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
thehog schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:00:
[...]

Ik zeg niet dat het een excuus is. Ik zeg alleen dat je dan niet anders kan dan dat
En ik zeg dat het een heel slechte ontwerpkeuze van MG is, niets meer, niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:14:
[...]

En ik zeg dat het een heel slechte ontwerpkeuze van MG is, niets meer, niets minder.
Off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:36
De MG laadt alleen als de auto is vergrendeld. Als de stekker is aangesloten en je "start" de motor, dan licht het stekkericoon op en kan je ook niet wegrijden. Scherm toont ook netjes "Connected, but not charging" :)

En nu weer verder over oplaadpalen. Er is een apart MG-topic :9

[ Voor 24% gewijzigd door Robino op 06-10-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Robino schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:40:
De MG laadt alleen als de auto is vergrendeld. Als de stekker is aangesloten en je "start" de motor, dan licht het stekkericoon op en kan je ook niet wegrijden. Scherm toont ook netjes "Connected, but not charging" :)

En nu weer verder over oplaadpalen. Er is een apart MG-topic :9
Dan ben jij niet op de hoogte van de nieuwe update waar je ook onvergrendeld kan laden maar dat staat vast wel in de MG-topic hoop ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:36
thehog schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:49:
[...]

Dan ben jij niet op de hoogte van de nieuwe update waar je ook onvergendeld kan laden maar dat staat vast wel in de MG-topic hoop ik :)
Ik heb de nieuwe update en gisteravond nog geprobeerd weg te rijden met de oplaadstekker aangesloten :+ Kan je vertellen: dat werkt niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Robino schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

Ik heb de nieuwe update en gisteravond nog geprobeerd weg te rijden met de oplaadstekker aangesloten :+ Kan je vertellen: dat werkt niet 8)7
Ik zeg toch niet dat je kan wegrijden met stekker aangesloten? :D Dat zou wel heel slecht zijn zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Bij een stekkerlader kan je de auto ontgrendelen en de type2 (autozijde) lostrekken.
De pp / cp pinnen gaan sowieso als eerste los (die zijn immers korter) en dan stopt het laden dus ook.
De schuko stekker zou je gewoon kunnen laten zitten, of daarna lostrekken.

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 06-10-2020 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
teacher schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:02:
Bij een stekkerlader kan je de auto ontgrendelen en de type2 (autozijde) lostrekken.
De pp / cp pinnen gaan sowieso als eerste los (die zijn immers korter) en dan stopt het laden dus ook.
De schuko stekker zou je gewoon kunnen laten zitten, of daarna lostrekken.
Precies. Nooit beginnen met de schuko, maar met de autokant. Dat meldde ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door lvdmoosdijk op 06-10-2020 16:14 . Reden: overbodig ]

Nissan Leaf 2017 30 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:29
Iemand een goeie suggestie voor een laadpaal/wallbox?

Mijn toekomstige PHEV kan tot 3.7kw laden, mijn thuisnet kan 380V/40A leveren (hoeveel kw is dit potentieel?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Pana schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:34:
Iemand een goeie suggestie voor een laadpaal/wallbox?

Mijn toekomstige PHEV kan tot 3.7kw laden, mijn thuisnet kan 380V/40A leveren (hoeveel kw is dit potentieel?).
3*40*230= 27.6 kW, maar je auto is niet 3 fase. Je auto is enkelfase, 16 A, dus een enkelfase lader volstaat. Tweedehandse lolo of een nieuwe Ratio. Of een granny charger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:29
daemonix schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:41:
[...]

3*40*230= 27.6 kW, maar je auto is niet 3 fase. Je auto is enkelfase, 16 A, dus een enkelfase lader volstaat. Tweedehandse lolo of een nieuwe Ratio. Of een granny charger...
Ik was maar aan het denken, nu iets plaatsen geschaald op wat ik kan leveren, of iets goedkoper dat net genoeg is voor de wagen (verkort de laadtijd tegenover stopcontact met 40%) en later upgraden als de technologie ook weer wat verder staat.

Bedankt voor de suggesties :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Pana op 06-10-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Pana schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:50:
[...]

Ik was maar aan het denken, nu iets plaatsen geschaald op wat ik kan leveren, of iets goedkoper dat net genoeg is voor de wagen (verkort de laadtijd tegenover stopcontact met 40%) en later upgraden als de technologie ook weer wat verder staat.

Met de relatief 'kleine' accu in een PHEV zou ik gaan voor de meegeleverde granny charger. Mocht dat toch niet volstaan (waarschijnlijk wel), dan kan je altijd nog kiezen voor een paal. Anders kan je wanneer toekomst heden is kiezen voor de beste oplossing van dat moment. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Als je voorbereid wilt zijn (en wie wil dat nou niet) dan plaats je een 3 fase lader. 3x16A (11 kW) volstaat over het algemeen prima. Of beter nog, leg ook alvast bekabeling voor een tweede lader ;)

22 kW is niet haalbaar met een 40 A aansluiting, en over het algemeen ook zwaar overdreven. Het maximum dat je formeel mag is 3x25 A oftewel 17 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
chevsticks schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:45:
[...]

Jij al succes gehad?

Newmotion heeft hier aangegeven dat ze hem niet kunnen repareren op afstand. Ze willen hem wel komen bekijken en repareren/vervangen, maar dat kost me 180 euro.
Heb nu laadpunt maar weer aangeschreven, daar heb ik immers nog wel garantie. Dus ben benieuwd wat eruit komt.

Nee precies hetzelfde. Betalen en dan wordt hij gemaakt of vervangen. We gaan morgen nog een keer poging wagen als ik bij m’n vriendin ben en anders maar betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F. Peregrinus
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-08-2024
Pana schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:50:
[...]

Neem zeker ook in je overweging mee of je zonnepanelen hebt / aan wilt schaffen, en 'smart' wilt kunnen laden! Afhankelijk van die keuzes vallen er ook een aantal laders af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:00
In afwachting van mijn Polestar 2 is vandaag mijn Zappi geïnstalleerd. Nu zit ik er aan te denken om nog maar een extra dak vol te leggen met zonnepanelen voor het jaarverbruik van de Polestar. ;)

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• corbosman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07 10:10
Had paar maanden terug wat vragen gesteld over eigen paal thuis. Heb em uiteindelijk zelf gebouwd met m'n broer (die is electromonteur). Het is een Wallbox Pulsar Plus, 3 fase. Eiken paal, 15x15, met gat voor de kabel doorgeboord en aan de achterkant weggewerkt met een op maat gemaakte rvs strip via een ingefreesde sleuf. De strip, en de rvs beugel beiden gepoedercoat zodat het allemaal mooi bij elkaar lijkt te horen. Ook ingebouwd 220V stopcontact. Verder nog een datakabel voor de loadbalancing. Was niet echt nodig, maar ja, als je toch bezig bent. Geheel gaat door 2 grondbuizen naar de meterkast. Moet nog even een doekje over de paal zie ik nu :)

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-DnB8XnN/0/47e86aa5/XL/i-DnB8XnN-XL.jpg

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-Szt8rGf/0/abfa52a2/X2/i-Szt8rGf-X2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
corbosman schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:59:
Had paar maanden terug wat vragen gesteld over eigen paal thuis. Heb em uiteindelijk zelf gebouwd met m'n broer (die is electromonteur). Het is een Wallbox Pulsar Plus, 3 fase. Eiken paal, 15x15, met gat voor de kabel doorgeboord en aan de achterkant weggewerkt met een op maat gemaakte rvs strip via een ingefreesde sleuf. De strip, en de rvs beugel beiden gepoedercoat zodat het allemaal mooi bij elkaar lijkt te horen. Ook ingebouwd 220V stopcontact. Verder nog een datakabel voor de loadbalancing. Was niet echt nodig, maar ja, als je toch bezig bent. Geheel gaat door 2 grondbuizen naar de meterkast. Moet nog even een doekje over de paal zie ik nu :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie oplossing zo. Ziet er netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:17

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

corbosman schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je weet dat je laadpunt en die wcd niet op dezelfde aardlekschakelaar mogen zitten?

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corbosman
Je weet dat je laadpunt en die wcd niet op dezelfde aardlekschakelaar mogen zitten?
Ja, de wallbox zit op een eigen 3 fase aardlekschakelaar en die wcd zit op een volledig eigen groep. We hebben ook tegelijk met deze paal een nieuwe groepenkast gemaakt. M'n broer doet dit soort electra werk in een handomdraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
@corbosman

Heel mooi gemaakt, keurig!

Is het bij een oplaad snoer ook niet zo, dat je net als bij een verlengsnoer haspel je deze bij zware belasting helemaal af moet rollen, ivm inductie/warmte ontwikkeling?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShuShu21
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-01 20:34
Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!, lees dat topic aub door. Dan kunnen we verder kijken wat er nodig is ;)

[ Voor 118% gewijzigd door Outerspace op 08-10-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corbosman
vanderv schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:56:
@corbosman

Heel mooi gemaakt, keurig!

Is het bij een oplaad snoer ook niet zo, dat je net als bij een verlengsnoer haspel je deze bij zware belasting helemaal af moet rollen, ivm inductie/warmte ontwikkeling?
Ik heb em een paar keer gevoeld tijdens laden en hij wordt absoluut niet warm. Deze setup kan ook gewoon 3x32A aan (maar mijn aansluiting kan dat niet), dus ik maak me geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:18
Voor een paar wikkelingen hoef je je geen zorgen te maken.
Je krijgt pas problemen als je laadkabel compleet bedekt is door bovenliggende wikkelingen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
ShuShu21 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:06:
*snip* hier zijn andere plekken voor.
Ik heb net voor het eerst een hybride gekocht voor privé gebruik. Phev 2015. Ik heb een publiek toegangkelijke carport maar wel van en onder het huis.
S' avonds aan de granny lijkt me geen goed idee en ook niet op een stopcontacten en leidingen uit 1978.
Er komt ook gelijk een nieuwe keuken en groepen kast en ik wil een buiten laadstation die een eigen groep en nieuwe leiding krijgt. Ik heb gelukkig mensen in mijn omgeving die bij Liander werken die dit klusje klaren.

Naar het zoeken viel mij op dat als je meer informatie en aansluitingen vooral op websites voor lease met smart functies tegenkomt. En je moet aardig zoeken voor particulier.

Ik kan een laad plan maken in de auto of op de app van de auto dus aan een domme meter heb ik genoeg. Ik snap wel hoe een dumb wallloader in elkaar zit, stelt eigenlijk weinig voor. Maar die prijzen zijn niet mis.

Ik zocht een niet beveiligde lader, eigen carport liefst met vaste spiraal kabel en geen gehannes om 4.30am met kabels.
De Ratio type 1 3,7kw word hem denk ik.

Deze is wel aan vervanging toe met een nieuwe keuken en een hybride.
Bij de aanschaf met een auto en lader ben je er nog niet, je hebt geluk als je kennis in huis of dichtbij hebt. Schaf een voor het eerst een electrische of Hibryde auto aan moet je goed weten wat je wil. Advies kost geld als je veel sites ziet.
Gelukkig bestaat er nog altijd tweakers 😆

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjfgBn0KcBLieg1iBBKTXUX5cyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIZ1uUg1DW5dD8AobqGosVgD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfsjKLbTJ7jhnV0wWLxy5Fi8g7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwiIvtIyIkBWRCU4LsTSHLrv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 08-10-2020 14:49 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:24
ShuShu21 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:06:
Hi mensen,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben bezig met een afstudeeropdracht waarbij ik een propositie moet maken voor mensen die een lader voor aan huis willen aanschaffen. Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden op de volgende vragen:

1. Wat zijn de dingen waar jullie voornamelijk opletten bij het aanschaffen van een thuislader?
2. Wat zijn jullie frustraties bij het aanschaffen van een thuislader en/of na het aanschaffen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
Om antwoord op die vragen te vinden, hoef je volgens mij alleen maar dit topic door te lezen. Nou zijn 131 pagina's wellicht wat veel, maar als je een beetje scrollt en scant, kom je volgens mij een heel eind.

om t je ies makkelijker te maken, Voor mij: Ik ga waarschijnlijk voorlopig geen thuislader kopen, omdat ik met de granny-lader wel redelijk uit lijk te komen, maar ik blijf wel graag orienteren.

1 op prijs en laadsnelheid (aantal fasen), lengte kabel, dat ik hem kan beveiligen (zodat alleen ik ermee kan laden) en of ie goed overwge kan mijn zonnepanelen
2. Dat aanbieders heel slechte (prijs)-informatie geven over installatie als er bijvoorbeeld gegraven moet worden. En dat je vaak max 5 meter kabel kan kiezen.

Daarnaast is het voor mij persoonlijk nog te duur. Het voordeel wat je haalt uit thuis laden vs openbaar laden gaat zomaar de installatiekosten niet terugverdienen met mijn kilomters. Dus als ik wat meer haast heb ga ik wel naar de openbare laadpaal :)

[ Voor 8% gewijzigd door Prullenbak84 op 08-10-2020 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 23:17
Prullenbak84 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:54:
[...]

Om antwoord op die vragen te vinden, hoef je volgens mij alleen maar dit topic door te lezen. Nou zijn 131 pagina's wellicht wat veel, maar als je een beetje scrollt en scant, kom je volgens mij een heel eind.

om t je ies makkelijker te maken, Voor mij: Ik ga waarschijnlijk voorlopig geen thuislader kopen, omdat ik met de granny-lader wel redelijk uit lijk te komen, maar ik blijf wel graag orienteren.

1 op prijs en laadsnelheid (aantal fasen), lengte kabel, dat ik hem kan beveiligen (zodat alleen ik ermee kan laden) en of ie goed overwge kan mijn zonnepanelen
2. Dat aanbieders heel slechte (prijs)-informatie geven over installatie als er bijvoorbeeld gegraven moet worden. En dat je vaak max 5 meter kabel kan kiezen.

Daarnaast is het voor mij persoonlijk nog te duur. Het voordeel wat je haalt uit thuis laden vs openbaar laden gaat zomaar de installatiekosten niet terugverdienen met mijn kilomters. Dus als ik wat meer haast heb ga ik wel naar de openbare laadpaal :)
Zo sta ik er eigenlijk ook in, maar ik ben niet zo zeker van laden met een granny. Het voelt gewoon niet goed, ook mijn elektricien raadt het me af.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Redondo1982 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:30:
[...]

Zo sta ik er eigenlijk ook in, maar ik ben niet zo zeker van laden met een granny. Het voelt gewoon niet goed, ook mijn elektricien raadt het me af.
In principe is er niets tegen het laden met een stekkerlader. Gewoon prima apparaten (ik ben zelf nog steeds fan van de instelbare mennekes die je bij de volvo phev kreeg). Wel moet je huisinstallatie dat constante vermogen aankunnen en een dedicated groep aanleggen voor die stekkerlader zou ik altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 23:03
Eind oktober hoop ik mijn ev te ontvangen. Ik ben me al even aan het oriënteren op een laadpaal thuis. Echter met het aantal km's wat ik rij kom ik op een terugverdien tijd t.o.v. laden aan een publieke laadpaal op een terugverdientijd van rond de 6 jaar. Ik kan de ev ook laden met 230v met een max. laadcapaciteit van 7,4 kWh, in feite een standaard kabel door VW geleverd. Ik vraag me nu af of ik wel in een laadpaal moet investeren?

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:17
@mcmiles als je een granny charger bedoeld dan zal het 10-12A laden worden (2.3kW), dat kan prima als je niet elke dag meer dan 100-150km moet rijden (Even als een indicatie)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris joris
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 21:00
Ik heb een Zoe Q90 en laad deze altijd op via een granny charger thuis. Ik gebruik deze laadkabel: https://www.laadkabeldisc...lader-type-2-8-meter.html
In de handleiding van deze kabel wordt verteld dat om te stoppen met het laden, eerst de schuko uit het stopcontact moet worden getrokken, en daarna de kabel van de auto. Dit vond ik altijd al een vreemde volgorde. Nu raden jullie dus aan om de volgorde om te draaien? Wat als de auto nog aan het laden is en ik ontgrendel de kabel, regelt de Zoe dan zelf dat het laadproces op een nette manier wordt afgebroken?
daemonix schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:03:
[...]

Precies. Nooit beginnen met de schuko, maar met de autokant. Dat meldde ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:24
Redondo1982 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:30:
[...]

De granny die bij mijn auto geleverd werd, is supertraag, max 1800W, dus 8A. Ik heb een aparte groep, waar uit een soort nood wel 's nachts een buitenlamp bij zit. Er wordt helemaal nergens iets warm of wat dan ook, dus ik geloof eigenlijk wel dat dat wel goed zit. Kan ie gewoon een nacht en een halve dag ofzo en dan is van 30-80% prima te doen.
mcmiles schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:36:
Eind oktober hoop ik mijn ev te ontvangen. Ik ben me al even aan het oriënteren op een laadpaal thuis. Echter met het aantal km's wat ik rij kom ik op een terugverdien tijd t.o.v. laden aan een publieke laadpaal op een terugverdientijd van rond de 6 jaar. Ik kan de ev ook laden met 230v met een max. laadcapaciteit van 7,4 kWh, in feite een standaard kabel door VW geleverd. Ik vraag me nu af of ik wel in een laadpaal moet investeren?
Thuis aan het stopcontact ga je niet hoger dan 2,3kW komen volgens mij, zoals @BarryH al zei.

(+ even een klein puntje: laadsnelheid (vermogen) gaat ik kW, accucapaciteit (energie) in kWh.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
joris joris schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:50:
Ik heb een Zoe Q90 en laad deze altijd op via een granny charger thuis. Ik gebruik deze laadkabel: https://www.laadkabeldisc...lader-type-2-8-meter.html
In de handleiding van deze kabel wordt verteld dat om te stoppen met het laden, eerst de schuko uit het stopcontact moet worden getrokken, en daarna de kabel van de auto. Dit vond ik altijd al een vreemde volgorde. Nu raden jullie dus aan om de volgorde om te draaien? Wat als de auto nog aan het laden is en ik ontgrendel de kabel, regelt de Zoe dan zelf dat het laadproces op een nette manier wordt afgebroken?

[...]
Gelijk mee stoppen de Zoe q90 is super inefficient (60% soms lager zelfs) op een granny lader, oorspronkelijk werd hij daarom ook zonder granny lader geleverd (de q210)

Ja het werkt maar is niet efficiënt. Rij hem maar leeg en ga de kWh’s meten (ik heb er ook eentje gehad zo’n Zoe) kost je heel veel extra stroom.

Vergeten wel meer mensen hier dat granny laden (ivm minimale stroom die apparaten gebruiken tijdens laden) dit nooit meenemen in de vergelijking, nog los van veiligheid.

Als je een eigen laadpaal kan plaatsen, altijd doen.. Daar knoop je geen tvt aan vast.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 23:03
BarryH schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:47:
@mcmiles als je een granny charger bedoeld dan zal het 10-12A laden worden (2.3kW), dat kan prima als je niet elke dag meer dan 100-150km moet rijden (Even als een indicatie)
Dank BarryH en andere reageerders. Ik rij zeker niet meer dan 100 km per dag. Op dit moment beschik ik over een 1 fase aansluiting. Dan zou een granny charger (die bedoel ik) eigenlijk voldoende moeten zijn.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joris joris
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 21:00
Stef87 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:15:
[...]

Gelijk mee stoppen de Zoe q90 is super inefficient (60% soms lager zelfs) op een granny lader, oorspronkelijk werd hij daarom ook zonder granny lader geleverd (de q210)
Daar ben ik mij van bewust. Ik laad met de granny charger omdat ik nog niet weet welke laadpaal ik wil en waar ik hem wil hebben. Op een dagverbruik van ongeveer 17 kWh gaat er 22kWh door de lader heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
joris joris schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:50:

[...]
Dat is wel de bedoeling. De auto moet stoppen met laden als de laadkabel wordt ontgrendeld. Dus ja, dat raden we aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:20
Stef87 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:15:
[...]

Ja het werkt maar is niet efficiënt. Rij hem maar leeg en ga de kWh’s meten (ik heb er ook eentje gehad zo’n Zoe) kost je heel veel extra stroom.

Vergeten wel meer mensen hier dat granny laden (ivm minimale stroom die apparaten gebruiken tijdens laden) dit nooit meenemen in de vergelijking, nog los van veiligheid.

Als je een eigen laadpaal kan plaatsen, altijd doen.. Daar knoop je geen tvt aan vast.
Wij hebben de granny charger's buiten in een kastje hangen (zie: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/laadpalen.html) en laden op die manier al 6,5 jaar een BMW i3 en 3 jaar een VW E-up. 's winters smelt nauwelijks iets van de sneeuw op de kastjes. Dus zo slecht is het rendement van deze laders niet, anders zou er veel meer warmte vrijkomen en de sneeuw zou wel smelten.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het is ook niet het rendement van de kastjes (want daar gebeurt weinig), maar het rendement van de lader in de auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Zwerius schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:07:
[...]

Wij hebben de granny charger's buiten in een kastje hangen (zie: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/laadpalen.html) en laden op die manier al 6,5 jaar een BMW i3 en 3 jaar een VW E-up. 's winters smelt nauwelijks iets van de sneeuw op de kastjes. Dus zo slecht is het rendement van deze laders niet, anders zou er veel meer warmte vrijkomen en de sneeuw zou wel smelten.
Dan begrijp je het niet helemaal..

1. Het ging om de Zoe, de Zoe gebruikt motor om te laden.
2. Als het 200-400w “kost” om alles “aan” te houden ben je bij 6/8/10A effectief procentueel meer kwijt aan alle boordelectronica. Bij koud (of hee warm) weer zal dit verschil nog kunnen oplopen.
3. Veiligheid is ook belangrijk... Als het duur is kan men nog beter een 2e hands laadpaal kopen ipv altijd aan het stopcontact hangen (jarenlang).. Desnoods een blauwe stekker oid.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Het zal wellicht toeval zijn maar vannacht om ~1:02 gingen de brandmelders hier af. :( Nu wil het zo zijn dat ik mijn auto laat laden vanaf 1 uur. Dus wel heel toevallig. Ze gingen voor een seconde of tien af en toen ik goed en wel uit bed was stopte het weer. Even gekeken maar kon niks zien. Een twintig minuten later zelfde verhaal. Weer gekeken, niks te zien. Na de tweede keer laden gestopt (dat was het enige dat ik kon bedenken wat het wellicht zou kunnen zijn) en sinds die tijd geen alarm meer. Vanmorgen even 30 minuten geladen maar geen alarm. Het zijn melders die gewoon op netspanning zitten. Zou het kunnen zijn dat ze op een spanningsval reageren? Zie dit verder niet staan in de handleiding. Ook nog nooit eerder gehad overigens. Dus lijkt me wat gek. Backup batterijen zijn recent vervangen en als deze leeg raken piept hij ook alleen maar af en toe, dus dat is het ook niet. Vanmorgen tijdens de laadsessie ook even in de meterkast gekeken, hangt één van de melders op een afstand van 2 a 3 meter vanaf, maar niks te zien/voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Spin of ander kruipend ongedierte? Hier ook een keer gehad. Volgende keer even kijken welke brandmelder de veroorzaker was.

[ Voor 35% gewijzigd door daemonix op 09-10-2020 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024
S' avonds aan de granny lijkt me geen goed idee en ook niet op een stopcontacten en leidingen uit 1978.
Daar moet een granny gewoon netjes functioneren.

Nissan Leaf 2017 30 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:04:
Spin of ander kruipend ongedierte? Hier ook een keer gehad. Volgende keer even kijken welke brandmelder de veroorzaker was.
Ja, probleem is dat ze gekoppeld zijn en tegen de tijd dat ik met mijn slaperig kop bij de melder was stond alles weer op groen. :) Zal vandaag eens ff met de stofzuiger er langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Zojuist heb ik de NewMotion Home Advanced laten installeren bij mijn Nieuwbouw huis. Blijkbaar moet NewMotion zelf nog de loadbalancer gaan installeren; de utp kabel is wel al voorbereid hiervoor. Iemand enig idee hoeveel dit kost?

Daarnaast zou mijn laadpunt 22w aan moeten kunnen, maar als ik de status opvraag zie ik enkel 11w. Iemand enig idee wat hier mis is gegaan? https://chargeportal.newmotion.com/test/07111248

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
DaannO schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:05:
Zojuist heb ik de NewMotion Home Advanced laten installeren bij mijn Nieuwbouw huis. Blijkbaar moet NewMotion zelf nog de loadbalancer gaan installeren; de utp kabel is wel al voorbereid hiervoor. Iemand enig idee hoeveel dit kost?

Daarnaast zou mijn laadpunt 22w aan moeten kunnen, maar als ik de status opvraag zie ik enkel 11w. Iemand enig idee wat hier mis is gegaan? https://chargeportal.newmotion.com/test/07111248
Laadpunt kan mogelijk wel meer dan 11kW aan maar de meeste huisaansluitingen komen niet veel verder dan 16kW. Zonder load balancer zal die dus voor de veiligheid beperkt zijn op 11kW.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Tassadar32 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:13:
[...]

Laadpunt kan mogelijk wel meer dan 11kW aan maar de meeste huisaansluitingen komen niet veel verder dan 16kW. Zonder load balancer zal die dus voor de veiligheid beperkt zijn op 11kW.
Ja, dat is dus de vraag. Mijn auto kan 16 aan, dus zou wel fijn zijn als ie dat gewoon nu kan knallen. Heb hier ook specifiek om gevraagd. Nou is mijn vraag; is dut nu gecaped hardwarematig of kan ie wel 16 knallen met als riscio dat mn stoppendoorslaan als ik mn kookplaat aan zet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 15:26
DaannO schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:23:
[...]

Ja, dat is dus de vraag. Mijn auto kan 16 aan, dus zou wel fijn zijn als ie dat gewoon nu kan knallen. Heb hier ook specifiek om gevraagd. Nou is mijn vraag; is dut nu gecaped hardwarematig of kan ie wel 16 knallen met als riscio dat mn stoppendoorslaan als ik mn kookplaat aan zet :)
Je auto kan 16A aan neem ik even aan? Dan staat hij nu perfect ingesteld want 3-fase op 16A geeft je 11 KW.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:16

CyBeRSPiN

sinds 2001

Als de load balancer al wel geconfigureerd is, maar nog niet geïnstalleerd dan is het laden beperkt tot 6A = 1,4kW per fase.
Het aansluiten ervan is kinderlijk eenvoudig met een DSMR5 meter (die bij nieuwbouw aanwezig zal zijn), kwestie van module in de meterkast monteren, een kabeltje in de P1 poort van de slimme meter en een 230V-5V adapter in een stopcontact prikken.

[ Voor 54% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-10-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
chevsticks schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:45:
[...]

Jij al succes gehad?

Vandaag is de monteur langsgeweest bij mijn vriendin en laadpunt is vervangen. Zat ook niet goed aangesloten in de meterkast, dus de installateur kan ook mailtje verwachten.

Alles werkt nu naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
adjego schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:30:
[...]

Je auto kan 16A aan neem ik even aan? Dan staat hij nu perfect ingesteld want 3-fase op 16A geeft je 11 KW.
Heb een Model S, dus die kan op 16KW laden.

Maar vraag me dus af of hij dat nu wel 'kan' en zo ja, al doet? Ik ga dat vanavond uiteraard even met de auto testen. Maar dan zit ik nog met een loadbalancer die geïnstalleerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DaannO schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:39:
[...]

Heb een Model S, dus die kan op 16KW laden.

Maar vraag me dus af of hij dat nu wel 'kan' en zo ja, al doet? Ik ga dat vanavond uiteraard even met de auto testen. Maar dan zit ik nog met een loadbalancer die geïnstalleerd moet worden.
Welke paal/automaten heb je dan? 22kW paal met 25A automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
VidaR-9 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:43:
[...]

Vandaag is de monteur langsgeweest bij mijn vriendin en laadpunt is vervangen. Zat ook niet goed aangesloten in de meterkast, dus de installateur kan ook mailtje verwachten.

Alles werkt nu naar behoren.
Prettig dat het nu werkt!
Hopelijk kan je de extra kosten verhalen op de installateur.
Die van mij is terug verzonden om na te kijken (onder garantie), hopelijk kunnen ze snel iets vinden of anders een nieuwe opsturen.
Heb de aansluiting in de meterkast inmiddels een keer of 10 nagekeken, maar daar zie ik niks geks.

Wordt vervolgd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Inspired schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:40:
[...]

Welke paal/automaten heb je dan? 22kW paal met 25A automaat?
22KW paal heb ik idd, maar die lijkt dus ingesteld te staan op 11kw. Zie status site. Geen idee wat de automaat is :P https://chargeportal.newmotion.com/test/07111248

[ Voor 7% gewijzigd door DaannO op 12-10-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DaannO schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

22KW paal heb ik idd, maar die lijkt dus ingesteld te staan op 11kw. Zie status site. Geen idee wat de automaat is :P
Waarschijnlijk 16A. Vandaar de 11kW. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Inspired schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

Waarschijnlijk 16A. Vandaar de 11kW. :)
Oftewel, ik heb een 32A aardlekautomaat nodig voor 22KW. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DaannO schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Oftewel, ik heb een 32A aardlekautomaat nodig voor 22KW. Correct?
Nee, je hebt tenminste een 3x 35 A net aansluiting nodig, nog los van de aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
daemonix schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:54:
[...]

Nee, je hebt tenminste een 3x 35 A net aansluiting nodig, nog los van de aardlek.
Ik zit te kijken en op mijn factuur zie ik het toch echt staan :+ Zo maar eens proberen wat 'ie doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNWGyGZrD5Zr3egxVo7nTYMSlxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fNG4KsUT7hKcr7wxvFWfOIpc.png?f=user_large

Ander vraagje; zonder loadbalancer op 11kw laden. Als je dan je kookplaat aan zet, is dat een no go? Of alleen als je richting de 16KW+ gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
DaannO schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:52:
[...]

Ik zit te kijken en op mijn factuur zie ik het toch echt staan :+ Zo maar eens proberen wat 'ie doet.
[Afbeelding]

Ander vraagje; zonder loadbalancer op 11kw laden. Als je dan je kookplaat aan zet, is dat een no go? Of alleen als je richting de 16KW+ gaat?
Doe dat niet.. @deamonix bedoelt dat je huisaansluiting zonder 3x35 niet volstaat om uberhaupt 22kWh te laden. Als je dát gaat proberen dan zit daarna je hele huis zonder stroom, want de hoofdaansluiting zal er dna uitknallen.
Als je op 11kWh laadt hoeft dat niet. Met 3x25A net aansluiting heb je 17kWh, dus nog 6kWh over voor andere dingen. Als je al je kookpitten van de inductie op max zet ga je waarschijnlijk over de limiet ja. Maar waarschijnlijk heb je meer verbruikers en zit je eerder op de max.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Op een 3x25A aansluiting kan je met 11 kW ook 22 kWh laden, hoor.
Duurt ongeveer twee uur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Check, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Proton_ schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:18:
Op een 3x25A aansluiting kan je met 11 kW ook 22 kWh laden, hoor.
Duurt ongeveer twee uur.
Daarmee doel je op overbelasten van de automaten en 2 uur voordat ze omklappen? Dat is wel handig om erbij te vermelden, want het lijkt mij geen gedrag om aan te moedigen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:00
Goed lezen en op de eenheden letten...

[ Voor 50% gewijzigd door guido66 op 12-10-2020 20:08 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Om misverstanden te voorkomen:
11 kW x 2 h = 22 kWh.

22 kW uit een 17 kVA aansluiting trekken is inderdaad een slecht idee.

[ Voor 40% gewijzigd door Proton_ op 12-10-2020 20:13 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Jezusminna, ik kan maar geen keus maken. Ik zit te twijfelen tussen de Wallbox Pulsar Plus, EVbox Elvi en de Zappi v2. Hoe meer ik lees des te moeilijker de keus wordt. Kan iemand me een beetje over de streep trekken? :) Geld geen issue, maar een goede toekomstige keus wel. Mijn nieuwe auto kan 7,4 kW laden, maar met het oog op de toekomst wil ik graag direct een 22 kW lader. Er komt misschien nog een auto bij. Mijn aansluiting is 3x25a en het is op een klein bedrijfsunit waar niet veel stroom wordt gebruikt. Wel komen er later naar alle waarschijnlijkheid een partij zonnepanelen te liggen.

Ik heb echt keuzestress omtrent een lader, niet te geloven. Granny wel definitief afgeschoten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
  • Laatst online: 12-09 09:04
@Redondo1982 Bij (mogelijke) zonnepanelen is een 3-fase Zappi een no brainer.(ik had dezelfde keuzestress, maar ook toekomstbestendig gekozen voor de Zappi, wel icm de hub om de app te kunnen gebruiken)

Wel zou ik kiezen voor de €100 optie van een vaste kabel, wel zo handig en geen natte kabel in de auto/tas/box.
Ik heb gekozen voor een alamat van 32A, wat volgens MyEnergi geen probleem is op een 3x25A aansluiting, ook omdat de loadbalancing op de Zappi is voorzien.

[ Voor 48% gewijzigd door Isheara op 12-10-2020 20:43 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InterCC
Redondo1982 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:35:
Jezusminna, ik kan maar geen keus maken. Ik zit te twijfelen tussen de Wallbox Pulsar Plus, EVbox Elvi en de Zappi v2. Hoe meer ik lees des te moeilijker de keus wordt. Kan iemand me een beetje over de streep trekken? :) Geld geen issue, maar een goede toekomstige keus wel. Mijn nieuwe auto kan 7,4 kW laden, maar met het oog op de toekomst wil ik graag direct een 22 kW lader. Er komt misschien nog een auto bij. Mijn aansluiting is 3x25a en het is op een klein bedrijfsunit waar niet veel stroom wordt gebruikt. Wel komen er later naar alle waarschijnlijkheid een partij zonnepanelen te liggen.

Ik heb echt keuzestress omtrent een lader, niet te geloven. Granny wel definitief afgeschoten.
Haha, ik heb destijds gezegd dat ik een lader kiezen lastiger vond dan de auto. De EVbox heb ik niet overwogen, maar de Pulsar Plus wel, evenals de Zappi.
Ik ben voor de Zappi gegaan. Belangrijkste overwegingen waren load balancing én instelbaar cijferslot (ik wilde een soort beveiliging).. Daarbij is het fijn dat, als het van toegevoegde waarde is, de Zappi op enkel zonne-energie kan opladen en dat er een gratis app is voor beheer van de laadpaal (in combinatie met de Hub),
Support van Zappi is overigens uitstekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982
Haha, thx allen. Ik ga ook voor een Zappi.

Moet daar dan ook nog de B-aardlek bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
De ABB terra is eventueel ook interessant, nog niet veel kunnen vinden. Is het gebruik van de app gratis enz.

Je kunt deze in de P1 poort van de slimme meter inpluggen.

Ik heb momenteel ook lichte voorkeur voor de Zappi. De Zappi gebruikt de ct klemmen op de aders voor loadbalacing, dat kan bijna niet mis gaan, bij de P1 poort heb ik mijn twijfels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
Redondo1982 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:54:
Haha, thx allen. Ik ga ook voor een Zappi.

Moet daar dan ook nog de B-aardlek bij?
Nope, die zit er al in. :) Dat is ook een voordeel van de Zappi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Laatst online: 12-09 09:04
vanderv schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:55:
De ABB terra is eventueel ook interessant, nog niet veel kunnen vinden. Is het gebruik van de app gratis enz.

Je kunt deze in de P1 poort van de slimme meter inpluggen.

Ik heb momenteel ook lichte voorkeur voor de Zappi. De Zappi gebruikt de ct klemmen op de aders voor loadbalacing, dat kan bijna niet mis gaan, bij de P1 poort heb ik mijn twijfels
P1 poort is bij mij al bezet door de (Root) Toon, die overigens ook de laadstatus van de Zappi weer kan geven.
Start/stop laden van de Zappi gaat inmiddels ook via de app, dus hoef niet meer naar buiten _/-\o_

Keep rolling sixes!

Pagina: 1 ... 33 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen