Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.142 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:19
chevsticks schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:20:
Ik twijfel nog een beetje over de kabel die ik ga trekken.
Heb een refurbished new motion Lolo gekocht 1 fase 3,7kw.
Heb nog een 5x2,5mm kabel liggen. Dat is toch wel toerijkend qua kabeldikte? Zal een meter of 5 door de garage zijn.

En mocht er ooit een 3 fase lader komen, is dit dan ook nog te doen of moet ik dan al naar 4mm?
Voor 3,7kW is het wel toereikend voor zo korte afstand.
en 3F zal waarschijnlijk dan 3x3,7kW zijn en kan ook nog wel. Per draad loopt dan evenveel stroom (16A) als bij de 1F 3,7kW.
4mm is natuurlijk nog beter, maar als je deze al hebt liggen..

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Ik had niet door dat het al beantwoord was. Deze post voegde dus niets toe. :)

[ Voor 85% gewijzigd door InterCC op 21-09-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zijn er hier mensen met een EVbox Elvi? Wel of niet met smart charging en abonnement voor verrekenen?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:28
India Sierra schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:57:
Heeft iemand buiten gemeente Dongen de gemeente al zo ver gekregen dat een kabelgoottegel een optie is?

Bij gemeente Eindhoven is het nog oorverdovend stil terwijl ik er sinds 18 feb al over aan het mailen ben en ze naar een 'mogelijke' pilot kijken. Zucht.
Gemeente Utrecht had ik afgelopen vrijdag gemaild, maar duidelijk was ik niet de eerste of enige die ze hadden bestookt hierover. Vandaag al antwoord, maar helaas: Gemeente Utrecht loopt niet warm voor kabelgoottegels om elektrische auto’s op te laden vanuit woning (DUIC).

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Sheean schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:37:
[...]

Gemeente Utrecht had ik afgelopen vrijdag gemaild, maar duidelijk was ik niet de eerste of enige die ze hadden bestookt hierover. Vandaag al antwoord, maar helaas: Gemeente Utrecht loopt niet warm voor kabelgoottegels om elektrische auto’s op te laden vanuit woning (DUIC).
Ik begreep van Almere dat ze bezig zijn met een pilot van de kabelgoottegel. Na de zomer komen ze met een antwoord. Ben benieuwd. Als ze het gaan toestaan, gaat de gemeente de uitvoering en plaatsing doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik kan me de argumenten van de gemeente (helaas) maar al te goed indenken. In individuele gevallen hoeft het geen probleem te zijn, maar in zijn algemeenheid zal het wel ergens problemen opleveren. En daarom is het heel erg lastig om individuele gevallen wel toestemming te geven want dan krijg je van degenen waar je geen toestemming geeft natuurlijk klachten.
Hunkaroglu schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:44:
[...]

Als ze het gaan toestaan, gaat de gemeente de uitvoering en plaatsing doen.
Lijkt me ook niet meer dan logisch. Je wil burgers niet de stoep op laten breken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 23:17
Montalbano schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:58:
Zijn er hier mensen met een EVbox Elvi? Wel of niet met smart charging en abonnement voor verrekenen?
Hij prijkt nu bij mij ook bovenaan de lijst. Ik ga zelf denk ik voor de socket 22 kW met het oog op de toekomst. Met een vaste kabel eraan vind ik maar niks; vies en lelijk gezicht. Mijn nieuwe auto (hybride) kan nu met 7,4 laden, maar het is een lekker gevoel dat ik bij kan stellen mocht ik van auto veranderen en er dan geen nieuwe laadpaal hoeft te komen. De abonnementen heb ik ook (nog) niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Redondo1982 op 22-09-2020 08:56 ]

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Redondo1982 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:55:
[...]

Hij prijkt nu bij mij ook bovenaan de lijst. Ik ga zelf denk ik voor de socket 22 kW met het oog op de toekomst. Met een vaste kabel eraan vind ik maar niks; vies en lelijk gezicht. Mijn nieuwe auto (hybride) kan nu met 7,4 laden, maar het is een lekker gevoel dat ik bij kan stellen mocht ik van auto veranderen en er dan geen nieuwe laadpaal hoeft te komen. De abonnementen heb ik ook (nog) niet nodig.
Heb jij de indruk dat dat kan dan, zonder abonnement? Ik begrijp uit wat ik erover gelezen heb dat dat eigenlijk altijd verplicht is om er iets mee te kunnen (in te stellen bijvoorbeeld).
Ik vind het vaag. Als ik de stroomkosten door wil kunnen belasten, dan MOET het eigenaarschap en het abonnement op naam staan van degene die de stroomkosten gaat betalen. Alleen die kan aangeven aan wie er uitbetaalt mag worden. Dus stel ik zou hem zelf prive willen kopen en willen doorbelasten, dan ben ik toch verplicht om het eigenaarschap van de paal eerst op mijn werkgever te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqRm_FOtdK3BsY10T0qTg9-6zgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8keZDyE1JEgLvlEir6jgK71q.png?f=fotoalbum_large

Als ik het goed begrijp kun je daarmee instellen dat ALLE laadkosten worden doorbelast aan de werkgever. Maar daarnaast lijkt het me ook gewoon mogelijk om het te declareren naar de gebruikte pas (semi-openbaar stellen, voor goedgekeurde passen). Maar dan heb ik weer ergens gelezen dat EVbox er iets bovenop zet als dat een andere pas is als een EVbox pas. En dat wil ik dan ook weer niet.

Ik vind het een bijzonder schimmig oerwoud, de wereld van laadpassen en laadpalen.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Montalbano schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:30:
[...]
Ik vind het een bijzonder schimmig oerwoud, de wereld van laadpassen en laadpalen.
Ik ben zelf ook een beetje aan het rondkijken voor een laadpaal en loop tegen hetzelfde aan.
Veel onduidelijkheid en verborgen kosten.
En hoe betrouwbaar zijn al die bedrijfjes? Bestaan ze over een paar jaar nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 16:56
Je moet eerst uitzoeken wat je wilt. En dan een paal erbij zoeken. Ik vind het bij TNM bijvoorbeeld allemaal best duidelijk. Niet goedkoop, maar voor een leaserijder prima. Is het je eigen paal en ben je ZZPer dan kun je prima zonder backend.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Let wel even op wat je werkgever vereist. De voorbeelden van back-end systemen zijn handig, omdat ze automatisch gegevens door kunnen geven. Als handmatig ook kan en op basis van vertrouwen, dan is er geen geautomatiseerd systeem nodig en dus ook geen abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 23:17
Montalbano schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:30:
[...]

Heb jij de indruk dat dat kan dan, zonder abonnement? Ik begrijp uit wat ik erover gelezen heb dat dat eigenlijk altijd verplicht is om er iets mee te kunnen (in te stellen bijvoorbeeld).
Ik vind het vaag. Als ik de stroomkosten door wil kunnen belasten, dan MOET het eigenaarschap en het abonnement op naam staan van degene die de stroomkosten gaat betalen. Alleen die kan aangeven aan wie er uitbetaalt mag worden. Dus stel ik zou hem zelf prive willen kopen en willen doorbelasten, dan ben ik toch verplicht om het eigenaarschap van de paal eerst op mijn werkgever te zetten.

[Afbeelding]

Als ik het goed begrijp kun je daarmee instellen dat ALLE laadkosten worden doorbelast aan de werkgever. Maar daarnaast lijkt het me ook gewoon mogelijk om het te declareren naar de gebruikte pas (semi-openbaar stellen, voor goedgekeurde passen). Maar dan heb ik weer ergens gelezen dat EVbox er iets bovenop zet als dat een andere pas is als een EVbox pas. En dat wil ik dan ook weer niet.

Het is inderdaad een zooitje qua info.

Het is denk ik zoals InterCC aangeeft. Het is maar wat je werkgever eist. Het belangrijkste lijkt me voor je werkgever dat je een erkend systeem hanteert en hierdoor ook een eerlijke declaratie kan overleggen. Moet het perse automatisch verrekend worden? Ik heb zelf geen verantwoording af te leggen, dus zo ver ben ik er nog niet ingedoken.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-07 19:37
Had het per abuis al in het "Openbare laadpalen...." topic gezet, maar eigenlijk hoort het meer hier:

De leverancier van de EV-kabelgoottegel gaat ze binnenkort naast hun fabriek in Westervoort ook op hun locatie in Amsterdam op voorraad houden.
Scheelt een hoop kilometers voor de geïnteresseerden in het westen van het land ;-)
Wel verstandig om even van te voren te informeren of er genoeg beschikbaar zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:35
Aangezien helaas een 2e hands zappi niet door kon gaan ben ik verder gaan zoeken.
Ik heb een 32a gewone groep leeg staan en inmiddels mijn 5x6 draad binnen gekregen.

https://www.wallboxdiscou...laadpaal-smartcharge.html

Hier is mijn oog op gevallen zeker gezien de prijs.
Als ik zoiets aanschaf wat komt er verder nog bij kijken? Wat zou ik nog meer moeten aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
fevo-1190 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:22:
Aangezien helaas een 2e hands zappi niet door kon gaan ben ik verder gaan zoeken.
Ik heb een 32a gewone groep leeg staan en inmiddels mijn 5x6 draad binnen gekregen.

https://www.wallboxdiscou...laadpaal-smartcharge.html

Hier is mijn oog op gevallen zeker gezien de prijs.
Als ik zoiets aanschaf wat komt er verder nog bij kijken? Wat zou ik nog meer moeten aanpassen?
Als je echt voor die lader wilt gaan zou 'm direct uit China bestellen via Ali. Scheelt bijna € 200.. De paar reviews die er over zijn, zijn positief. Het lijkt erg compleet, maar er staat niets bij over de (DC) aardlek. Dat is dan waarschijnlijk wel iets wat je nog moet regelen.

• Montalbano
  • Niet online
Redondo1982 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:53:
[...]

Het is inderdaad een zooitje qua info.

Het is denk ik zoals InterCC aangeeft. Het is maar wat je werkgever eist. Het belangrijkste lijkt me voor je werkgever dat je een erkend systeem hanteert en hierdoor ook een eerlijke declaratie kan overleggen. Moet het perse automatisch verrekend worden? Ik heb zelf geen verantwoording af te leggen, dus zo ver ben ik er nog niet ingedoken.
Werkgever eist niets, behalve dan dat een declaratie/verrekening wel moet kloppen.

Inmiddels iets wijzer geworden over de EVbox Elvi in combinatie met Smart Charging Plus, wat een Smappee Genius installatie is met wat meetklemmen en een output module. Houdt ook rekening met zonnepanelen.

Ik neig naar die oplossing, ondanks de abonnementskosten, omdat ik het interessante materie vindt. Dan pak ik er denk ik ook de EVbox laadpas bij voor publiek laden zodat ik met 1 pas thuis en publiek (NL) terecht kan. En de kosten voor abo, thuis- en publiek laden allemaal van 1 plek komen.

Ik denk dat ik een aardige offerte heb gehad voor 3 fase lader. Ik heb een 3x25A aansluiting. Ze adviseren er een 20A 3 fase type B aardlek bij. Dat zegt me dan weer weinig, zou dat niet 16A moeten zijn?

P8

• fevo-1190
InterCC schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:48:
[...]

Als je echt voor die lader wilt gaan zou 'm direct uit China bestellen via Ali. Scheelt bijna € 200.. De paar reviews die er over zijn, zijn positief. Het lijkt erg compleet, maar er staat niets bij over de (DC) aardlek. Dat is dan waarschijnlijk wel iets wat je nog moet regelen.
Oo zo dan... nou dat word hem sowieso niet dan.

Dan ga ik voor €160 NW lolo3 uit 2016 klaar afspraak gemaakt.
Oke nu de aansluiting wat ik momenteel vanaf me meterkast heb.

-32a lege groep
-zit nu 3x2,5 draad , maar heb 5x6 liggen dus word gewijzigd.
- schuko

Wat moet ik nog aanpassen of erbij hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Je hebt ondertussen al 3 keer antwoord gehad. Lees even je vragen en de antwoorden terug.... :Y
Ik denk dat ik een aardige offerte heb gehad voor 3 fase lader. Ik heb een 3x25A aansluiting. Ze adviseren er een 20A 3 fase type B aardlek bij. Dat zegt me dan weer weinig, zou dat niet 16A moeten zijn?
Oeh... er zijn ondertussen felle discussies gevoerd of je, met load balancing, nog wel aan de selectiviteits eis moet voldoen. De uitkomst is ja, maar er zal altijd iemand onderbouwen waarom het niet zo is.

[ Voor 69% gewijzigd door teacher op 23-09-2020 07:31 ]

Wise enough to play the fool

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
teacher schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:27:
Je hebt ondertussen al 3 keer antwoord gehad. Lees even je vragen en de antwoorden terug.... :Y

[...]

Oeh... er zijn ondertussen felle discussies gevoerd of je, met load balancing, nog wel aan de selectiviteits eis moet voldoen. De uitkomst is ja, maar er zal altijd iemand onderbouwen waarom het niet zo is.
Eens! (iemand met lader op 32A met loadbalancing, plus zonnepanelen, op 25A hoofdzekering)

• Montalbano
  • Niet online
thehog schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:43:
[...]

Eens! (iemand met lader op 32A met loadbalancing, plus zonnepanelen, op 25A hoofdzekering)
Sorry, selectiviteitseisen zijn voor mij helaas abracadabra. Proef ik goed uit jullie reacties dat het eigenlijk gewoon 16A type B moet zijn? Ik heb ook zonnepanelen overigens.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Selectiviteitseis: Je mag maximaal 25/1.6= 16 A afzekeren. Is gebaseerd op de oude smeltzekeringen, vandaar de discussies, maar in principe mag je inderdaad niet boven die waarde afzekeren.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Montalbano schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:16:
[...]

[...]

Sorry, selectiviteitseisen zijn voor mij helaas abracadabra. Proef ik goed uit jullie reacties dat het eigenlijk gewoon 16A type B moet zijn? Ik heb ook zonnepanelen overigens.
20A type B is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Montalbano schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:16:
[...]

[...]

Sorry, selectiviteitseisen zijn voor mij helaas abracadabra.
Leesvoer: https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/
en specifiek over load balancing: https://www.installatie.n...oektocht-naar-antwoorden/

Ben je weer helemaal bij :Y

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 09:45
Ik krijg in november een XC40 Recharge P8 (full electric), en woon momenteel in een woning zonder parkeergelegenheid, en kom in aanmerking voor de aanvraag van een openbare laadpaal binnen 250m van mijn woning. Als ik de aanvraag doe, wordt deze vrijwel zeker goedgekeurd, zover ben ik inmiddels.

Echter is het zo dat ik verwacht medio volgend jaar te verhuizen naar een woning met laadpaal aanwezig. Tot die tijd heb ik wel een laadpaal nodig bij mijn woning, maar ga hem maar 3/4e jaar ongeveer zelf gebruiken. Ik kan nergens iets vinden hier over, maar wil niet in de problemen komen als ik ga verhuizen. Iemand ervaring mee hoe dit in zijn werk gaat bij een verhuizing?

gewoon nee.

• InterCC
Bloemstukje schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:18:
Ik krijg in november een XC40 Recharge P8 (full electric), en woon momenteel in een woning zonder parkeergelegenheid, en kom in aanmerking voor de aanvraag van een openbare laadpaal binnen 250m van mijn woning. Als ik de aanvraag doe, wordt deze vrijwel zeker goedgekeurd, zover ben ik inmiddels.

Echter is het zo dat ik verwacht medio volgend jaar te verhuizen naar een woning met laadpaal aanwezig. Tot die tijd heb ik wel een laadpaal nodig bij mijn woning, maar ga hem maar 3/4e jaar ongeveer zelf gebruiken. Ik kan nergens iets vinden hier over, maar wil niet in de problemen komen als ik ga verhuizen. Iemand ervaring mee hoe dit in zijn werk gaat bij een verhuizing?
De gemeente kan daar antwoord op geven, maar normaliter is het vrij simpel. Jij doet een aanvraag en de gemeente kijkt naar vraag en aanbod in jouw omgeving. Aan hand daarvan wordt bepaald of er een laadpaalverzoek ingewilligd wordt. Voor zover ik weet ligt daar nooit een (afname)verplichting bij de burger/consument. Je zou dus op geen enkele manier ergens aan vast zitten of bedrag voor moeten betalen als je gaat verhuizen.
Zoals gezegd zou ik het even bij de gemeente. Die heeft afspraken met de aanbieder die de paal gaat plaatsen en doorgaans ook administratie afhandelt van verzoek tot plaatsing. Ik mijn ervaring (een klant van mij is een grote aanbieder van laadoplossingen en o.a. palen plaatst i.s.m. gemeenten) is het zoals ik zojuist beschreef en loop jij daarin geen risico. :)

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 20:56

Wat voor problemen bedoel je? Het is en blijft een openbare paal. Voor zover ik weet vind er nadien geen controle plaats op eventueel gebruik. Ik heb destijds ook een openbare laadpaal aangevraagd die 2-3 maanden voor mijn verhuizing uiteindelijk geplaatst werd.. Soms veranderd de wereld tussentijd, gewoon aanvragen. Zolang je op het moment van aanvraag maar aan de criteria voldoet.
(edit)
Vraag past overigens beter in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

[ Voor 4% gewijzigd door Eddos op 23-09-2020 13:55 ]

• eltron

Gewoon gauw aanvragen, dan laat je jouw oude wijk ook weer wat beter achter dan het was.
En binnenkort (nou ja 2030) mogen er geen brandstofauto's meer verkocht worden en heeft dus bijna iedereen dringend behoefte aan die laadpaal. En gezien de exorbitante marges gaat ook de laadpaalboer er geen buil aan vallen als in het begin even wat minder wordt geladen.

• InterCC
eltron schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:06:
[...]

En gezien de exorbitante marges gaat ook de laadpaalboer er geen buil aan vallen als in het begin even wat minder wordt geladen.
Beetje offtopic, maar misschien interessant. Bovenstaande blijkt dus best tegen te vallen. Veel gemeenten verwachten in de aanbesteding dat het laadtarief vastgelegd wordt voor de contractduur. Dat heeft er in het verleden voor gezorgd dat palen energie verkochten waarop verlies gemaakt werd. Onder het mom van snel groeien kon dan allemaal (en werd er op aanbestedingen scherp ingezet), maar veel komen daar nu wel op terug. Ook in dit topic zijn wat meldingen gemaakt van laadtarieven van € 0,22 voor openbaar laden. Dat komt, zeker met onderhoud en administratie lang niet altijd uit bij een partij die palen plaatst en beheert, maar geen energieleverancier is.

Maar goed, offtopic dus. :)

• eltron
InterCC schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:11:
[...]
Beetje offtopic, maar misschien interessant. Bovenstaande blijkt dus best tegen te vallen. Veel gemeenten verwachten in de aanbesteding dat het laadtarief vastgelegd wordt voor de contractduur. Dat heeft er in het verleden voor gezorgd dat palen energie verkochten waarop verlies gemaakt werd. Onder het mom van snel groeien kon dan allemaal (en werd er op aanbestedingen scherp ingezet), maar veel komen daar nu wel op terug. Ook in dit topic zijn wat meldingen gemaakt van laadtarieven van € 0,22 voor openbaar laden. Dat komt, zeker met onderhoud en administratie lang niet altijd uit bij een partij die palen plaatst en beheert, maar geen energieleverancier is.

Maar goed, offtopic dus. :)
Yes, zouden we wel in openbaar laden topic kunnen doen. Maar is daar dacht ik al eerder aan de orde geweest. Kostprijs stroom is in elk geval zo laag dat zelfs bij 22ct nog sprake is van forse (bruto) marge. En de kosten van odnerhoud en administratie hebben nauwelijks een relatie met aantal kWh dat nu sterk gaat stijgen.

• kimielco
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 12:17
Heeft er al iemand een bodem plaat gemonteerd of zelf gedaan.

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 09:45
Bedankt voor de reacties allemaal :)! Heb meteen de aanvraag verzonden! @eltron @Eddos @InterCC

gewoon nee.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kimielco schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:12:
Heeft er al iemand een bodem plaat gemonteerd of zelf gedaan.
Wellicht is het handiger als je wat meer uitleg geeft over wat voor soort bodemplaat je waarvoor wil installeren?

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
Hi!

Ik ben net begonnen met elektrisch rijden (model 3 LR) en heb een new motion laadpaal met load balancing laten installeren via de leasemaatschappij. Theoretisch zou die dus met 22kW moeten kunnen laden maar omdat de model 3 beperkt is tot 3x16A wordt het 11kW.

Wanneer ik thuis oplaad geeft de auto aan dat de "Maximale oplaadsnelheid" is verlaagd (zie foto). Hij laat wel 3 fasen op 16A en 230V zien maar laadt toch maar met maximaal 7kW op terwijl dat volgens mij 11kW zou moeten zijn. Ook de meterkast geeft aan dat hij maar 7kW levert.

Ik heb al even in dit topic (en wat andere) lopen zoeken maar heb het nog niet terug kunnen vinden.
Alle andere stroomtrekkers in huis staan uit, dus daar kan het niet aan liggen. Ik zou bijna denken dat hij maar 2 fasen kan gebruiken maar in het scherm staat wel een "3-tje". Zie foto hieronder.

Iemand enig idee wat dit veroorzaakt? En hoe ik het kan fixen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSjxZ7h3BxtqCME9stIjsp1DzQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISBYo2tnqsFuUe949xyeMOSB.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn dank is groot!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@KrullenO even iemand met een andere EV laten laden en testen? Anders NewMotion bellen, mogelijk staat er een softwarematige begrenzing op? Geen idee wat er gebeurt als een fase niet aangesloten is, dat zou ook nog een verklaring kunnen zijn inderdaad.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-09-2020 08:28 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:43
@KrullenO weet je wel zeker dat je over 3-fasen beschikt in je woning?
Dat de laadpaal het aan kan wil niet zeggen dat hij aangesloten is.

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 24-09-2020 08:33 ]

• Inspired
@KrullenO kan ook een issue met de auto zijn; https://teslamotorsclub.c...mogen-is-verlaagd.170825/

Zo te zien wel wat meer meldingen dus een probleem wat wel wat vaker voorkomt.

Er staat 3F/16 in de auto dus de aansluiting lijkt me in orde. Je zou de auto eens kunnen testen bij een publieke 11kW paal. Als hij daar dezelfde melding geeft lijkt het me aannemelijk dat er een lader defect is in de auto. Dat wil Tesla ook graag weten als je de melding maakt. Mocht hij met dezelfde melding komen op een publieke paal dan gewoon even een SeC bellen of afspraak maken in de app.

Hij lijkt nu maar met twee van de drie laders, te laden.

[ Voor 23% gewijzigd door Inspired op 24-09-2020 08:45 ]

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:28
verkeerde topic, excuus

[ Voor 95% gewijzigd door ice-T106 op 24-09-2020 10:59 ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• thehog
KrullenO schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:24:
Hi!

Ik ben net begonnen met elektrisch rijden (model 3 LR) en heb een new motion laadpaal met load balancing laten installeren via de leasemaatschappij. Theoretisch zou die dus met 22kW moeten kunnen laden maar omdat de model 3 beperkt is tot 3x16A wordt het 11kW.

Wanneer ik thuis oplaad geeft de auto aan dat de "Maximale oplaadsnelheid" is verlaagd (zie foto). Hij laat wel 3 fasen op 16A en 230V zien maar laadt toch maar met maximaal 7kW op terwijl dat volgens mij 11kW zou moeten zijn. Ook de meterkast geeft aan dat hij maar 7kW levert.

Ik heb al even in dit topic (en wat andere) lopen zoeken maar heb het nog niet terug kunnen vinden.
Alle andere stroomtrekkers in huis staan uit, dus daar kan het niet aan liggen. Ik zou bijna denken dat hij maar 2 fasen kan gebruiken maar in het scherm staat wel een "3-tje". Zie foto hieronder.

Iemand enig idee wat dit veroorzaakt? En hoe ik het kan fixen?

[Afbeelding]

Mijn dank is groot!
Ik zou de vraag bij newmotion leggen. Wellicht is er iets mis met de loadbalancing detectie en beperkt de newmotion het hierdoor tot 7kW of is de paal nog niet goed ingesteld en staat die zelf op max 7kW (3x 10A)

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:39

[...]

Selectiviteit is toch helemaal geen discussiepunt hier aangezien @Montalbano het heeft over een 20A aardlek (gelukkig Type B ) en niet over een Installatieautomaat / aardlekautomaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
thehog schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:06:
[...]

Ik zou de vraag bij newmotion leggen. Wellicht is er iets mis met de loadbalancing detectie en beperkt de newmotion het hierdoor tot 7kW of is de paal nog niet goed ingesteld en staat die zelf op max 7kW (3x 10A)
Dan krijg je geen melding in de auto. Ook staat er dan gewoon 3x10A in de auto. Dit lijkt op een issue met de laders in de auto.

• Montalbano
  • Niet online
One-eye864 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:16:
[...]

Selectiviteit is toch helemaal geen discussiepunt hier aangezien @Montalbano het heeft over een 20A aardlek (gelukkig Type B ) en niet over een Installatieautomaat / aardlekautomaat
Heb voor de zekerheid de offerte er nog eens bij gepakt, het gaat om een 20A Aardlekautomaat. Ook daarvan wist/weet ik nog even niet wat het verschil is tussen wel/niet automaat, heb ik gelukkig weer wat uit te zoeken :-)

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Inspired schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:10:
@fevo-1190 ik zou gewoon MP in de gaten houden voor een leuke deal. Nu bv een Zappi 1F/32A voor 200,-. Dat is toch echt veel prettiger dan een granny. Daarbij is zo'n paal ook een stuk efficienter dan een Granny.
Hoe bedoel je efficienter dan een granny charger? Zowel een laadpaal als een granny charger doen geen enkele vorm van conversie van de electra die je auto in gaat. Het standby en active vebruik van de laadpaal is waarschijnlijk iets hoger dus de energetische efficiency van een granny charger is waarschijnlijk hoger dan die van de laadpaal.

De inverter van je auto kan anders zijn (hoewel de efficiency daar vaak pas onder de 6 a 10A echt inzakt).

• Krypt
  • Laatst online: 27-08 13:55
2e hands Lolo Smart 2 is binnen; afgemeld bij vorige eigenaar. En is te koppelen aan mijn account.

Nog even wachten totdat de type 2 aardlek en automaat binnen zijn, dan kan ik aan de slag.

Alvast even gekoppeld aan account. Om te kijken wat allemaal in te stellen valt.
En dan vraag ik me toch wat dingen af; wat ik niet op de New motion site kan vinden.

Als ik op dashboard kijk, dan is de paal geregistreerd én beschikbaar. Terwijl die toch echt wel nog in de doos zit, zonder kabel eraan.

Daarnaast kan ik de laadpas die aan mijn account gekoppeld is, niet verwijderen. Dit betekent dat ik die niet kan instellen voor gast gebruik of wel? Enkel voor directe vergoeding van kosten en moet ik de "werkelijke kosten" van stroom opgeven?

Wordt het dan nog wel direct verrekend? Of moet ik zelf facturen gaan sturen?
En zou het slimste zijn om voor laadpas en laadpaal een apart account te maken (bellen om pas te verwijderen van m'n account)?

Pvouput live

• KrullenO
GeeMoney schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:32:
@KrullenO weet je wel zeker dat je over 3-fasen beschikt in je woning?
Dat de laadpaal het aan kan wil niet zeggen dat hij aangesloten is.
Ja zeker wel 3 fasen (3x25A). Maar zou kunnen dat er met aansluiten iets mis is gegaan.
Inspired schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:40:
@KrullenO

Er staat 3F/16 in de auto dus de aansluiting lijkt me in orde. Je zou de auto eens kunnen testen bij een publieke 11kW paal. Als hij daar dezelfde melding geeft lijkt het me aannemelijk dat er een lader defect is in de auto. Dat wil Tesla ook graag weten als je de melding maakt. Mocht hij met dezelfde melding komen op een publieke paal dan gewoon even een SeC bellen of afspraak maken in de app.

Hij lijkt nu maar met twee van de drie laders, te laden.
Goed punt, dat ga ik morgen even proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Knoop doorgehakt, ik heb de EV-box Elvi met smart charging+ besteld. Plaatsing medio november, vlak voor de levering van de auto.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Montalbano schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:32:
Knoop doorgehakt, ik heb de EV-box Elvi met smart charging+ besteld. Plaatsing medio november, vlak voor de levering van de auto.
Is dat dan de versie met WiFi, UMTS en een kW-meter?
Ze vragen hier €150,- voor een MID gekeurde meter in je meterkast. Dat is toch vrij veel of niet? Ik zie ze voor iets meer dan de helft te koop.
Wordt er nog gespecificeerd welke meter je dan krijgt?

[ Voor 7% gewijzigd door Paling1 op 25-09-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Paling1 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:12:
[...]

Ze vragen hier €150,- voor een MID gekeurde meter in je meterkast. Dat is toch vrij veel of niet? Ik zie ze voor iets meer dan de helft te koop.
Ja, versie met WiFi, UMTS en kWh meter. Volgens mij zit die meter IN de laadpaal, staat niet gespecificeerd verder anders dan MID gecertificeerd. Die zal nodig zijn voor het (automatisch) verrekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdKQenuLy5L8-suk7N-tcK52h7g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ky0hG2aBinVDWoBmSEyKNUGp.png?f=user_large

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Paling1 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:12:
[...]

Dat is inderdaad vrij veel. Zit daar de installatie bij? Ik heb zelf alles van ABB en deze in de groepenkast geplaatst https://www.sandervunderi...or-din-rail-mid-keur.html voor € 50,-. Ze zijn nog goedkoper te vinden van andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Montalbano schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:26:
[...]

Ja, versie met WiFi, UMTS en kWh meter. Volgens mij zit die meter IN de laadpaal, staat niet gespecificeerd verder anders dan MID gecertificeerd. Die zal nodig zijn voor het (automatisch) verrekenen.

[Afbeelding]
Voor wat betreft de meter:
quote: Van de website
[...]dan plaatsen wij een aparte digitale kWh-meter MID gekeurd op de groep, zodat u periodiek uw stroomkosten handmatig kunt declareren.
Als ik dit lees dan lijkt het mij dat ze hem in je groepenkast monteren... Maar het staat er wel een beetje vaag.

Automatisch verrekenen kan met deze versie toch niet?
quote: Van de website
Gaat uw voorkeur uit naar het automatisch verrekenen middels een laadpas, dan adviseren wij de EV Box Homeline met GPS/GSM/GPRS-controller en backoffice van EVBox.

[ Voor 4% gewijzigd door Paling1 op 25-09-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Nee hoor, de Elvi kan ook automatisch verrekenen. En load-balancen, dat kan de homeline (volgens mij) niet. Ik denk dat die website niet heel actueel is, beter bij EV-box zelf kijken.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Montalbano schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:44:
[...]

Heb voor de zekerheid de offerte er nog eens bij gepakt, het gaat om een 20A Aardlekautomaat. Ook daarvan wist/weet ik nog even niet wat het verschil is tussen wel/niet automaat, heb ik gelukkig weer wat uit te zoeken :-)
Oei dat zou ik even dubbel checken of het om een aarlek type B gaat of automaat karakteristiek b is. Dit zijn twee totaal verschillende zaken en afhankelijk van de gekozen laadpaal (of die zelf DC beveiliging heeft) ook een belangrijk verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Montalbano schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:02:
Nee hoor, de Elvi kan ook automatisch verrekenen. En load-balancen, dat kan de homeline (volgens mij) niet. Ik denk dat die website niet heel actueel is, beter bij EV-box zelf kijken.
Ik zit nu inderdaad op de site van EV-box zelf te kijken.
Maar die blinkt ook niet echt uit in duidelijkheid als je het mij vraagt.
quote: Van de EV-box website
Een EVBox Laadbeheer-abonnement is nodig voor elke EVBox-laadpaal die je aanschaft. We helpen je graag bij het maken van je keuze.
Je hebt dus altijd een abonnement nodig? Wat kost dat dan? Ik kan het op de site niet vinden.
Werkt het ook zonder abonnement? Of alleen bepaalde functies niet?
Mag ik vragen wat die paal nu uiteindelijk kost met de loadbalancing erbij?

In de specs zie ik wel een 6 mA aardlekdetectie, dus dat scheelt weer een type B ALS...

[ Voor 3% gewijzigd door Paling1 op 25-09-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Paling1 Volgens mij is het noodzakelijk bij zakelijke oplossingen. Niet voor thuis. Maar wat zoek je nu precies? Dat moet je eerst duidelijk hebben.

@Krypt zit er nog een abonnement op? Of ben je van plan dit te nemen? Voor automatisch verrekenen en gastgebruik zul je een abonnement moeten afsluiten.

[ Voor 37% gewijzigd door Inspired op 25-09-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
One-eye864 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:13:
[...]
Oei dat zou ik even dubbel checken of het om een aarlek type B gaat of automaat karakteristiek b is. Dit zijn twee totaal verschillende zaken en afhankelijk van de gekozen laadpaal (of die zelf DC beveiliging heeft) ook een belangrijk verschil
De laadpaal heeft ingebouwde DC lekbeveiliging. Zou dan een automaat met karakteristiek B goed zijn?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Montalbano schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:35:
[...]

De laadpaal heeft ingebouwde DC lekbeveiliging. Zou dan een automaat met karakteristiek B goed zijn?
Ja, dan is een type A voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Paling1 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:18:
[...]

Ik zit nu inderdaad op de site van EV-box zelf te kijken.
Maar die blinkt ook niet echt uit in duidelijkheid als je het mij vraagt.

[...]

Je hebt dus altijd een abonnement nodig? Wat kost dat dan? Ik kan het op de site niet vinden.
Werkt het ook zonder abonnement? Of alleen bepaalde functies niet?
Mag ik vragen wat die paal nu uiteindelijk kost met de loadbalancing erbij?

In de specs zie ik wel een 6 mA aardlekdetectie, dus dat scheelt weer een type B ALS...
Nee duidelijk is het allerminst, heb er ook even op zitten studeren. Volgens de ene installateur kun je ook zonder abonnement (maar dan met een aparte kWh meter in de meterkast) en kunnen er ook abonnementen van andere backoffices op (zoals e-flux). En de ander zegt weer dat abo eigenlijk altijd moet.
Ik heb uiteindelijk maar voor het gemak gekozen.
Ik heb alleen een totaalprijs, de Elvi ('full package' variant, dus met UMTS en kWh meter) en de uitgebreidste load-balancing module (smartcharging+). Dat is een Smappe oplossing en houdt ook rekening met zonnepanelen. Dat was wel een dure optie volgens verkoper, bijna 2x zo duur als bijvoorbeeld de Wallbox load balancing module. Ik ben incl installatie 1900 euro kwijt.

Als ik niet voor verrekenen was gegaan, was ik voor de Wallbox Copper SB gegaan. Geen abo nodig en zo'n 400 euro goedkoper.
Edit: niet helemaal waar, want ik liep daar ook ergens tegen een bericht aan dat de load-balancing van wallbox moeite zou hebben met stroom terugleveren met zonnepanelen. Die zou ie zien als een vermindering van beschikbare capaciteit. Geen idee of dat echt zo is, maar ik las het ergens in een review.

[ Voor 9% gewijzigd door Montalbano op 25-09-2020 12:46 ]

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Inspired schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:33:
@Paling1 Volgens mij is het noodzakelijk bij zakelijke oplossingen. Niet voor thuis. Maar wat zoek je nu precies? Dat moet je eerst duidelijk hebben.

@Krypt zit er nog een abonnement op? Of ben je van plan dit te nemen? Voor automatisch verrekenen en gastgebruik zul je een abonnement moeten afsluiten.
Ik ben vooral nog aan het oriënteren. Ik krijg als het goed is aan het einde van het jaar een elektrische auto van de zaak. Qua verrekenen moet ik nog bij mijn baas navragen of dat automatisch moet of dat ik ook maandelijks of per kwartaal een meterstand doorgeef.
Het liefst wil ik geen abonnement. Ik heb er niet heel veel vertrouwen in dat dit soort bedrijven over een aantal jaar nog bestaat. Veel kleine spelers op de markt maakt het er niet makkelijker op.
Op dit moment heb ik de Elvi, EV-hub en de Zappi op mijn shortlist staan. Ik neig naar de Zappi ivm met zonnepanelen die ik binnen nu en een paar jaar wil installeren. Dan ben ik maar voorbereid.
Aan de andere kant denk ik ook dat ik misschien beter gewoon een goedkope 3-fase oplossing zonder fratsen kan regelen en tzt nog eens upgraden met spullen die dan waarschijnlijk nog veel superduperder zijn dan nu. :)
Montalbano schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:42:
[...]

Nee duidelijk is het allerminst, heb er ook even op zitten studeren. Volgens de ene installateur kun je ook zonder abonnement (maar dan met een aparte kWh meter in de meterkast) en kunnen er ook abonnementen van andere backoffices op (zoals e-flux). En de ander zegt weer dat abo eigenlijk altijd moet.
Ik heb uiteindelijk maar voor het gemak gekozen.
Ik heb alleen een totaalprijs, de Elvi ('full package' variant, dus met UMTS en kWh meter) en de uitgebreidste load-balancing module (smartcharging+). Dat is een Smappe oplossing en houdt ook rekening met zonnepanelen. Dat was wel een dure optie volgens verkoper, bijna 2x zo duur als bijvoorbeeld de Wallbox load balancing module. Ik ben incl installatie 1900 euro kwijt.
[...]
Bedankt voor je antwoord. Maar je weet dus nog niet wat het abonnement kost?
Dat maakt het vergelijken tussen verschillende oplossingen wel lastig.

Is die €1900,- alleen voor installatie van de paal of ook aanpassing en uitbreiding van je groepenkast?

[ Voor 8% gewijzigd door Paling1 op 25-09-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Paling1 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:52:
[...]

Ik ben vooral nog aan het oriënteren. Ik krijg als het goed is aan het einde van het jaar een elektrische auto van de zaak. Qua verrekenen moet ik nog bij mijn baas navragen of dat automatisch moet of dat ik ook maandelijks of per kwartaal een meterstand doorgeef.
Het liefst wil ik geen abonnement. Ik heb er niet heel veel vertrouwen in dat dit soort bedrijven over een aantal jaar nog bestaat. Veel kleine spelers op de markt maakt het er niet makkelijker op.

[...]

Bedankt voor je antwoord. Maar je weet dus nog niet wat het abonnement kost?
Dat maakt het vergelijken tussen verschillende oplossingen wel lastig.

Is die €1900,- alleen voor installatie van de paal of ook aanpassing en uitbreiding van je groepenkast?
Mijn meterkast is al 3-fase, maar het is wel inclusief een aardlekautomaat en het inbouwen van de smart charging in de meterkast.

Abonnement kost 6 euro per maand. Overigens is dat "bestaat dat bedrijf over een paar jaar nog" ook wel een van de redenen om voor EV-box te kiezen, die bestaan al heel lang en zijn inmiddels zeer groot.

En om het verhaal compleet te maken: ik wilde per se een socket versie (geen vaste kabel) en had ook grote voorkeur voor witte (9010) versie in verband met zelfde kleur garagedeur waar ie naast komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Montalbano op 25-09-2020 12:59 ]

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Montalbano schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:57:
[...]

Mijn meterkast is al 3-fase, maar het is wel inclusief een aardlekautomaat en het inbouwen van de smart charging in de meterkast.
Bij mij moet ik de boel ook nog van 1 naar 3-fasen aanpassen.
Abonnement kost 6 euro per maand. Overigens is dat "bestaat dat bedrijf over een paar jaar nog" ook wel een van de redenen om voor EV-box te kiezen, die bestaan al heel lang en zijn inmiddels zeer groot.
Goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Paling1 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:59:
[...]

Bij mij moet ik de boel ook nog van 1 naar 3-fasen aanpassen.

[...]

Goed om te weten!
Ook dat is een keuze natuurlijk. :) Als je alles zelf moet betalen zou 1F/32A ook prima kunnen. Ik heb de paal als onderdeel van de lease dus gewoon de meest luxe optie. Maar als ik hem zelf zou moeten betalen was ik voor een domme 1F/32A versie gegaan met losse kWh meter denk ik. Ombouw naar 3F kost je ook minimaal EUR 300,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Inspired schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:04:
[...]

Ook dat is een keuze natuurlijk. :) Als je alles zelf moet betalen zou 1F/32A ook prima kunnen. Ik heb de paal als onderdeel van de lease dus gewoon de meest luxe optie. Maar als ik hem zelf zou moeten betalen was ik voor een domme 1F/32A versie gegaan met losse kWh meter denk ik. Ombouw naar 3F kost je ook minimaal EUR 300,-.
Ik weet niet of het met 1 F/32A zou lukken zonder problemen in de rest van het huis. Dus die ombouw naar 3-fasen vind ik niet zo heel erg.

Mijn leasebudget is eigenlijk zo geregeld dat alles wat ik niet uitgeef, bij mijn salaris zit. Dus als ik een laadpaal binnen mijn leaseperiode afschrijf en het abonnement er nog bijtel, dan ben ik al gauw €30,- per maand extra kwijt. Zonde van het geld.
Helaas is mijn baas op vakantie dus ik kan hem nog niet vragen of het verrekenen handmatig kan of niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
Montalbano schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:35:
[...]

Ja dan is dat voldoende alleen dan is de selectiviteit WEL een puntje en mag officieel een 20A niet maar max 16A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Paling1 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:27:
[...]

Ik weet niet of het met 1 F/32A zou lukken zonder problemen in de rest van het huis. Dus die ombouw naar 3-fasen vind ik niet zo heel erg.
Er is al best een hoop geschreven over load balancing en 1 F/32A laden hoeft dus geen probleem te zijn. Ik heb mijn lader ook 1 F/32A met een 40A huisaansluiting. 's avonds (en zeker 's nachts) is er geen enkel probleem en anders krijgt mijn huis voorrang op laadsnelheid van de auto.
Maar goed, ik heb daarvoor gekozen omdat de auto een 1F lader aan boord heeft en zou anders thuis naar 3F gaan (wat nu dus niet nodig is en ik dus niet gedaan heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Laatst online: 27-08 13:55
Inspired schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:33:
Plus abonnement; beetje per ongeluk aangezet, had gehoopt dat het pas doorgevoerd werd als in de hele wizard doorlopen was.
Maar ben wel van plan om abonnement aan te nemen.
Dus sowieso automatische verrekening; of het nu via gast gebruik of gekoppelde kaart is, om het even.
Maar vind wel raar dat je gekoppelde kaart niet zelf kunt ontkoppelen.

Pvouput live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Krypt schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:21:
[...]

Plus abonnement; beetje per ongeluk aangezet, had gehoopt dat het pas doorgevoerd werd als in de hele wizard doorlopen was.
Maar ben wel van plan om abonnement aan te nemen.
Dus sowieso automatische verrekening; of het nu via gast gebruik of gekoppelde kaart is, om het even.
Maar vind wel raar dat je gekoppelde kaart niet zelf kunt ontkoppelen.
Klopt, dat kan idd niet. :) Moet je even de helpdesk mailen/bellen. Voor de rest werkt het allemaal wel prima via de portal moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

InterCC schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:21:
[...]

Er is al best een hoop geschreven over load balancing en 1 F/32A laden hoeft dus geen probleem te zijn. Ik heb mijn lader ook 1 F/32A met een 40A huisaansluiting. 's avonds (en zeker 's nachts) is er geen enkel probleem en anders krijgt mijn huis voorrang op laadsnelheid van de auto.
Maar goed, ik heb daarvoor gekozen omdat de auto een 1F lader aan boord heeft en zou anders thuis naar 3F gaan (wat nu dus niet nodig is en ik dus niet gedaan heb).
Mijn auto heeft een 3-fasen laadsysteem. Qua laadtijd lijkt me dat een stuk interessanter dan 1-fase. Hoe het in de praktijk gaat lopen weet ik nog niet.
Waarschijnlijk is het bij mij thuis ook geen probleem om alles op 1-fase te zetten, maar de kosten voor ombouw van 1 naar 3-fasen zijn relatief laag bij mij. €260,- bij Enexis en nog wat voor een nieuwe hoofdschakelaar.
Een extra kast voor de laappaal heb ik sowieso nodig want ik wil mijn laadpaal niet op een bestaande ALS.
Dan moet er ook nog een kW meter bij en dat past allemaal niet in mijn huidige groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Paling1 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:27:
[...]

Mijn leasebudget is eigenlijk zo geregeld dat alles wat ik niet uitgeef, bij mijn salaris zit. Dus als ik een laadpaal binnen mijn leaseperiode afschrijf en het abonnement er nog bijtel, dan ben ik al gauw €30,- per maand extra kwijt. Zonde van het geld.
Helaas is mijn baas op vakantie dus ik kan hem nog niet vragen of het verrekenen handmatig kan of niet...
Zou mij niets verbazen als jij het voordeligst uit bent zonder laadpaal. Gewoon laden met de granny en (desnoods) niets in rekening brengen, of via apart (buiten)stopcontact achter MID meter.
Krijg je het verschil met je leasebudget bruto/netto uitbetaald en geen gedoe en hoge kosten voor laadinfra.
Hangt natuurlijk wel van je verwachte jaarverbruik af en deel daarvan dat je thuis kunt/moet laden.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 25-09-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Paling1 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:54:
[...]

Mijn auto heeft een 3-fasen laadsysteem. Qua laadtijd lijkt me dat een stuk interessanter dan 1-fase. Hoe het in de praktijk gaat lopen weet ik nog niet.
Waarschijnlijk is het bij mij thuis ook geen probleem om alles op 1-fase te zetten, maar de kosten voor ombouw van 1 naar 3-fasen zijn relatief laag bij mij. €260,- bij Enexis en nog wat voor een nieuwe hoofdschakelaar.
Een extra kast voor de laappaal heb ik sowieso nodig want ik wil mijn laadpaal niet op een bestaande ALS.
Dan moet er ook nog een kW meter bij en dat past allemaal niet in mijn huidige groepenkast.
3F of 1F is voor thuis minder van belang. Met beide laadt je vrijwel alle bestaande EV in een nachtje wel vol.
Maar voor tussendoor onderweg is het wel belangrijk omdat je dan bij een 3F laadpaal met 11kW 3x zo snel laadt als een 1F auto die het dan met 3,7kW moet doen. Grofweg het verschil of je 100km of 30km bij laadt tijdens een bespreking van 1,5u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
KrullenO schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:27:
[...]

Ja zeker wel 3 fasen (3x25A). Maar zou kunnen dat er met aansluiten iets mis is gegaan.

[...]

Goed punt, dat ga ik morgen even proberen!
Korte update: ik heb even bij een ander laadpunt getest en daar laadt hij wel gewoon met 11kW. Toen NewMotion gebeld en die konden op afstand uitlezen dat een van de fasen maar 0V heeft. Dus dinsdag komt er een monteur op dat op te lossen.

Toch vreemd dat de auto wel een 3 aangeeft als een van de fasen geen spanning heeft.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:17

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

KrullenO schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 07:00:
Toch vreemd dat de auto wel een 3 aangeeft als een van de fasen geen spanning heeft.
Waarschijnlijk geeft die enkel aan of het 1 of 3 is, waarbij het automatisch 3 is als het niet 1-fase is. Wat op zich ook logisch is, het is een 3-fase lader.

Cunning linguist.

• fevo-1190
Net een 2e hands nw lolo3 aangeschaft en nu wil ik hem gaan aansluiten en kom ik dit erin tegen.

Iemand een idee wat het precies doet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ_S6MyzKC6Z9MrAtIbjzCqnap8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7PuSUbP5FVWU9U3H4MHj9Ux.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W74NzLQii0Tl7NqR9krayL6h6cU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHqwkCYK0X4vcyiw8bkV4h9y.jpg?f=fotoalbum_large

Fase draad word daar aangesloten (bruin)

Ps ben er al achter is gewoon een meter ..

[ Voor 4% gewijzigd door fevo-1190 op 26-09-2020 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dusun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-12-2023
Eindelijk de knoop doorgehakt en gekozen voor de https://wallbox.com/nl_nl...ype-2-5m-22kw-drie-fasige icm een Volkswagen ID.3 1st MAX (privé). Zat uiteindelijk te twijfelen tussen de EV-Box Elvi en de Pulsar Plus Type 2 en gekozen voor de Pulsar vanwege de vaste laadkabel. In mijn beleving / met mijn wensen waren beide gelijk met het enige verschil van de vaste laadkabel en goedkoper icm loadbalancing.

[ Voor 3% gewijzigd door Dusun op 27-09-2020 09:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:46
Arnold schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:07:
Vandaag is bij mij de F1rst Cube geplaatst (https://f1rst.nl/). Kreeg er plugsurfing druppel bij voor het laden.
Lego poppetje voor de schaal ;)

Geplaats op de oprit op plek waar zowel voorste als achterste auto makkelijk kan kunnen laden.
Ja, bewust zonder vaste kabel. Dit is wel een optie.

Heb uiteindelijk voor de standaard kleur gekozen, maar kan altijd later nieuwe 'cover' bijbestellen voor paar tientjes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag, door levering Polestar 2 gister, voor het eerst de F1rst laadpaal in gebruik kunnen nemen. Alles werkte zonder enig probleem. En heb (nog) zeker geen spijt dat er geen vaste kabel aanzit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKa8UKSYf_mzb1kO8IKhnAiq3Kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNPEtHPOwV91KefvHdi4sTjv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6ZZeOYQ2xREkDCOJnihc4viC2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSTyCWYQxBnLrIqFctOsGBTD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:12
Bij mij is het geen F1rst geworden, vooral omdat ik na 3 weken nog op hun offerte zat te wachten. Bij Elec2go had ik die binnen 1 werkdag voor een Zappi.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Arnold (Gefeliciteerd met je Polestar!)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonDutch
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-09 06:41
guido66 schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:02:
Bij mij is het geen F1rst geworden, vooral omdat ik na 3 weken nog op hun offerte zat te wachten. Bij Elec2go had ik die binnen 1 werkdag voor een Zappi.
Hier ook gisteren offerte binnen gehad voor de Zappi van Elec2go. Zij gaven alleen aan dat je geen Harvi nodig hebt om de Zappi te gebruiken i.c.m. je zonnepanelen, terwijl een andere partij juist weer zei dat je die wel nodig hebt. :? Ik ben nu aan het twijfelen welke partij het bij het juiste heeft.

NEW: Polestar P2 MY24 LRDM | Magnesium | Charcoal Black ASH | 20 inch | Since 09-2023 | Old: Polestar P2 | Launch Edition 2021 | Snow | Charcoal Black Ash | 20 inch | Since 09-2021 - PV: 7.5 kW | Zappy v2 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:33
VonDutch schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:31:
[...]

Hier ook gisteren offerte binnen gehad voor de Zappi van Elec2go. Zij gaven alleen aan dat je geen Harvi nodig hebt om de Zappi te gebruiken i.c.m. je zonnepanelen, terwijl een andere partij juist weer zei dat je die wel nodig hebt. :? Ik ben nu aan het twijfelen welke partij het bij het juiste heeft.
Harvi is niet nodig. Alleen CT klemmen om je Grid is voldoende. Dan ziet ie ook wat er teruggeleverd wordt. Harvi voor je zonnepanelen is alleen om het plaatje compleet te maken, zodat je precies kan zien wat voor productie je hebt.

Ik heb wel een Harvi, maar dat is meer voor de leuk en zodat ik alles uit kan lezen met Home Assistant.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonDutch
Super dank voor je snelle reactie.

Ben blij ook want de offerte van Elec2go was maar liefst ook 400 euro goedkoper dan de andere partij. 8)7

Ik zal later zelf nog een Harvi bestellen want de opbrengst in Home assistant, is ook wel leuk maar voor nu even niet prio. :) :9~

NEW: Polestar P2 MY24 LRDM | Magnesium | Charcoal Black ASH | 20 inch | Since 09-2023 | Old: Polestar P2 | Launch Edition 2021 | Snow | Charcoal Black Ash | 20 inch | Since 09-2021 - PV: 7.5 kW | Zappy v2 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@VonDutch Als je een beetje handig bent, kan je het zelfs gewoon zelf ophangen en aansluiten ;) Ik heb hem zelf opgehangen en aangesloten, bedrading via kruipruimte naar de groepenkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7MgrdPC1uoNv14o5TD0RJRgQeY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8hR7IldyPw8YGYdat5hJigEx.jpg?f=user_large

Mocht je een 1-fase aansluiting hebben, heb je overigens geen Harvi nodig. Bij 3-fase komt de Harvi er dus bij en afhankelijk van je zonnepanelen, 1 of 3 CT klemmen. Voor mij was de Harvi wel interessant omdat ik een 3-fase Solaredge heb en op L2 nog een set met APS micro-omvormers. De Solaredge meldt per kwartier wat hij opbrengt, de APS per 5 minuten, de Zappi een stuk vaker.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonDutch
Owh ik heb wel een 3 fase aansluiting. En ook de Goodwe omvormer die ze van weekend komen plaatsen is op basis van 3 fase. Maar moet alles dan ook bij elkaar in de buurt hangen? Want de laadpaal hangt aan de voorkant van het huis en de omvormer komt in de garage aan de achterkant.

En nee niet super handig dat ik het zelf wil aansluiten. Ik beperk het tot zelf configureren van de domotica. 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
VonDutch schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:56:
Owh ik heb wel een 3 fase aansluiting. En ook de Goodwe omvormer die ze van weekend komen plaatsen is op basis van 3 fase. Maar moet alles dan ook bij elkaar in de buurt hangen? Want de laadpaal hangt aan de voorkant van het huis en de omvormer komt in de garage aan de achterkant.

En nee niet super handig dat ik het zelf wil aansluiten. Ik beperk het tot zelf configureren van de domotica. 😜
Voor de Harvi maakt het sowieso niet uit, die is draadloos. Aan de CT-klemmen zit 5 meter draad. Je kan met een UTP kabel dit tot een meter of 100 verlengen. Dus gewoon netjes 3 paren gebruiken van UTP voor de CT-klemmen, solderen en krimpkousje eroverheen.

De CT-klemmen gaan om de draden van je omvormer naar je meterkast. Afhankelijk hoe het aangesloten is kan je deze oppikken in je groepenkast (als er niks anders op zit dan alleen omvormer). Heb je een PV verdeler in je garage, dan moeten ze in je garage, anders meet je productie minus verbruik in je garage.

[ Voor 16% gewijzigd door Ophidian op 29-09-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
[...]

Inderdaad, bij mij wordt het ook zonder Harvi uitgevoerd, dus met CT-klemmen. 12m graaf- en straatwerk laat mijn fysieke conditie helaas (of in dit geval: gelukkig ;) ) niet meer toe, dus ze hebben een fikse klus bij mij. De tarieven van elec2go zijn naar mijn idee scherp.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
guido66 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:38:
[...]
Inderdaad, bij mij wordt het ook zonder Harvi uitgevoerd, dus met CT-klemmen. 12m graaf- en straatwerk laat mijn fysieke conditie helaas (of in dit geval: gelukkig ;) ) niet meer toe, dus ze hebben een fikse klus bij mij. De tarieven van elec2go zijn naar mijn idee scherp.
Harvi gaat met name over de vraag of het bedraad of draadloos gaat. Bedraad kan tot 100m maar afhankelijk van situatie wellicht niet altijd handig. Bij 3F is mogelijk harvi relevant ivm aantal aansluitingen op de paal(?)
Ik heb zelf dus wel Harvi, maar vooral voor het gemak, en 1F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZappaTheCat
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-09 13:55
[...]

Ik begreep het als volgt: op de Zappi kun je maar 3 CT klemmen bedraad aansluiten. Indien je aansluiting dus 3 fase is en je hebt zonnepanelen, dan zul je er een draadloos oftewel via Harvi aan moeten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ZappaTheCat schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:57:
[...]
Ik begreep het als volgt: op de Zappi kun je maar 3 CT klemmen bedraad aansluiten. Indien je aansluiting dus 3 fase is en je hebt zonnepanelen, dan zul je er een draadloos oftewel via Harvi aan moeten sluiten.
Zo had ik het ook begrepen.
Voor mij beperkt relevant vanwege 1F maar gemakshalve wel Harvi.
Bij 3F kun je dan eventueel kiezen voor 2 Harvi als je niets bedraad wilt doen en wel 3F plus zonnepalen wilt monitoren. (Harvi kan volgens mij 3 CT metingen aan, wat op zich wel zot is als je in de praktijk meestal meer nodig hebt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
Ik heb zonnepanelen en zowel de omvormer als de Zappi gaan op 3 fasen werken. 3 ct klemmen in de meterkast is voldoende om alles te laten werken. Zoals hier al vaker vermeld is meer ct klemmen alleen nodig om een mooi volledig plaatje in de software te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
[...]

Nee voor zonnepanelen is het niet nodig om extra CT klemmen om de zonnepanelen-aansluiting te hangen. De slimme laadfunctie van de zappi heeft dat niet nodig (die gebruikt de info van de 3x CT klem op de grid aansluiting, productie of consumtie). Die extra klemmen voor zonnepanelen zijn alleen om je een totaal overzicht te laten zien in de app waar je stroom vandaan komt en naar toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
thehog schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:23:
[...]
Nee voor zonnepanelen is het niet nodig om extra CT klemmen om de zonnepanelen-aansluiting te hangen. De slimme laadfunctie van de zappi heeft dat niet nodig (die gebruikt de info van de 3x CT klem op de grid aansluiting, productie of consumtie). Die extra klemmen voor zonnepanelen zijn alleen om je een totaal overzicht te laten zien in de app waar je stroom vandaan komt en naar toe gaat.
Ja, noodzaak nee, maar voor beetje tweaker wel interessant om totaalbeeld te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
[...]

Nee, enkel om opgewekte energie in de Zappi app te kunnen zien is dat nodig. De CT-klemmen zien of er energie geleverd of teruggeleverd wordt. Alles wat teruggeleverd wordt komt van de zonnepanelen minus verbruik van woning. De Zappi is slim genoeg om dat te snappen. Met 3 CT-klemmen op alle drie de fasen kan de Zappi dus gewoon goed load balancen en groen laden wanneer nodig.

• thehog
InterCC schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:10:
[...]

Nee, enkel om opgewekte energie in de Zappi app te kunnen zien is dat nodig. De CT-klemmen zien of er energie geleverd of teruggeleverd wordt. Alles wat teruggeleverd wordt komt van de zonnepanelen minus verbruik van woning. De Zappi is slim genoeg om dat te snappen. Met 3 CT-klemmen op alle drie de fasen kan de Zappi dus gewoon goed load balancen en groen laden wanneer nodig.
Moet nu wel duidelijk genoeg zijn na jouw herhaling :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
thehog schreef op woensdag 30 september 2020 @ 07:38:
[...]

Moet nu wel duidelijk genoeg zijn na jouw herhaling :)
Ik ben iets te snel gaat typen en wat jij geschreven had was mij nog niet opgevallen. Daar staat inderdaad hetzelfde in iets andere woorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
GoldenSample schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:59:
[...]

Hoe bedoel je efficienter dan een granny charger? Zowel een laadpaal als een granny charger doen geen enkele vorm van conversie van de electra die je auto in gaat. Het standby en active vebruik van de laadpaal is waarschijnlijk iets hoger dus de energetische efficiency van een granny charger is waarschijnlijk hoger dan die van de laadpaal.

De inverter van je auto kan anders zijn (hoewel de efficiency daar vaak pas onder de 6 a 10A echt inzakt).
Stukje leesvoer:
https://avt.inl.gov/sites...acterization2014BMWi3.pdf
Dit gaat over de i3, maar is er ook voor een aantal andere auto's.

Je ziet idd dat er, bij lagere laadvermogens, meer verlies is. Kijkende naar de powerfactor bij 2.2Kw zit je op 93% efficientie. Ga je naar 3.7 tik je de 94% aan. Heb je 25kWh geladen heb je dus 1% = 250watt minder verlies met een laadpunt (16A) tov een stekkerlader (10A).

Een laadpunt doet standby 3-5watt. Als je je rendementsverlies deelt door het eigenverbruik dan zou de laadpaal winnen, (want met 250Wh kan de laadpaal meer dan 2 dagen standby staan) maar je praat niet over enorme verschillen.

sidenote:
* teacher is talenman, correct me if I am in the wrong....

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 30-09-2020 12:14 ]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@teacher Ook grappig om te zien dat er net na de 10A (op 11A?) ineens een sprongetje zit in de efficiëntie. Op 10A is de lader veel efficiënter dan op 11A. Zou er boven de 10A een extra beveiliging aangaan ofzo?

Bij andere modellen zoals bijvoorbeeld de Leaf (helaas niet op 240V getest) is dat niet zo. Die lader is trouwens ook een stuk minder efficiënt dan die van de i3.

Je zou bijna willen dat niet alleen het verbruik per km op een label komt te staan, maar ook hoe efficiënt de auto daarna weer op kan laden.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:18
Misschien een extra trap die inschakelt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• eltron
teacher schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:09:
[...]

Stukje leesvoer:

Je ziet idd dat er, bij lagere laadvermogens, meer verlies is. Kijkende naar de powerfactor bij 2.2Kw zit je op 93% efficientie. Ga je naar 3.7 tik je de 94% aan. Heb je 25kWh geladen heb je dus 1% = 250watt minder verlies met een laadpunt (16A) tov een stekkerlader (10A).

Een laadpunt doet standby 3-5watt. Als je je rendementsverlies deelt door het eigenverbruik dan zou de laadpaal winnen, (want met 250Wh kan de laadpaal meer dan 2 dagen standby staan) maar je praat niet over enorme verschillen.

sidenote:
Interessant.
En dit is dan een oude BMW i3, maar kan waarschijnlijk per autotype anders zijn en bijvoorbeeld ook nog afhankelijk van temperatuur en al dan niet batterijverwarming\koeling etc.
Mogelijk ook van batterijpakket groot efficienter dan klein(?)

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Is zoiets er ook voor de e-golf?

Los daarvan moet je natuurlijk niet alleen stroomgebruik, maar ook de investeringskosten meewegen. Als je die meerekent, zit je niet snel op een efficiënt gebruik van een laadpaal, tenminste niet als je meestal 12 uur thuis bent.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

teacher schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:09:
[...]

Stukje leesvoer:

sidenote:
Daarom zeg ik; lager dan die 10A die ene procent hier is ook weer niet het significante onderdeel. Verder bedoel je 250 wattuur, zie Watt als snelheid en wattuur als afstand.

Verder zou ik maar niet te veel waarde hechten aan die opgegeven standby verbruiken (en onder load/tijdens data overdracht etc. Al helemaal). Voordat je die kosten voor de lader en installatie terug hebt aan efficiëntie ben je wel een paar auto's (en laders) verder. Dus daar alleen zou ik het niet voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik heb nu alleen nog de 10A lader bij de auto thuis, we hebben nog geen laadpaal. Eigenlijk is dat zelfs voldoende. De auto wordt niet dagelijks gebruikt, en ook al komt het een keer voor dat hij met de 10A lader niet helemaal volgeladen is geeft het niet, want dan is het rijbereik alsnog ruim voldoende met de 60kWh. Hij staat zelfs best vaak niet aan de stekker omdat we hem niet na ieder ritje inpluggen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 23:05
!null schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:32:
Ik heb nu alleen nog de 10A lader bij de auto thuis, we hebben nog geen laadpaal. Eigenlijk is dat zelfs voldoende. De auto wordt niet dagelijks gebruikt, en ook al komt het een keer voor dat hij met de 10A lader niet helemaal volgeladen is geeft het niet, want dan is het rijbereik alsnog ruim voldoende met de 60kWh. Hij staat zelfs best vaak niet aan de stekker omdat we hem niet na ieder ritje inpluggen.
Welke auto betreft dit?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 23:05
Is de Zappi even duur in hun eigen webshop of via een dealer? (Betreft eventuele aanschaf los, zonder installatie)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Pagina: 1 ... 32 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen