Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.148 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Chielos schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:22:
Wat zouden jullie doen.

Fiat 500e 2016, korte stukjes.
Alleen 1fase laden. Max 6.6kW 32a.

Huis met 3x 35a. Aardleks van de aan de aansluiting zijn 40a. Ongeveer 5 jaar oud nieuwbouw huis. Volledig elektrisch. Warmtepomp water/water van 7 kW (als ik in slimme meter kijk zie ik een vraag van 4.2 kW).

Zonnepanelen capaciteit van 15k wp. Verdeeld over verschillende hellingen. Maximaal 11 kW op de slimme meter. (3 omvormers. 5.0 (3fase), 3.0, 3.6).

Ben bang dat ik niet genoeg capaciteit heb om 32a uit het huis te trekken (in de nacht). Of beter gezegd wanneer de warmtepomp vraagt, tegelijkertijd met de auto.

Wat is slim?
Een oplader van 16a (evbox) pakken zou wat mij betreft kunnen, het is net perse nodig om zo snel te laden. ( even zoeken welke groep en aardlek de minste vraag heeft vermoed ik?).

Of zouden jullie iets met load balancing doen. Bijvoorbeeld een Zappi.
tja hoewel het niet nodig is, is het toch wel comfortabel om nergens over na te denken en toch optimaal te kunnen laden. Dus zou ik zelf voor Zappi of iets dergelijks kiezen.
Als je een goedkope oplossing wilt kan dat natuurlijk ook en zal meestal voldoen. In jouw situatie is granny wellicht voldoende in de meeste gevallen. Maar is wel altijd plannen en opletten.
Waarom zou je moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Chielos Met korte stukjes hoef je waarschijnlijk ook weinig te laden, hoe lang heb je eigenlijk nodig als je met 16A laadt? Al sik me niet vergis zit er iets van 24kWh in die Fiat dus zelfs als je auto helemaal leeg is kan je hem in 7 uur opladen op 16A.

Ik neem even aan dat je warmtepomp 3 fasen is en dus maximaal 11A per fase trekt. Daar kan je dus makkelijk nog 16A bij laden als je hoofdzekering 35A is, zeker als je 's nachts weinig verbruik heb.

Heb je dag- en nachttarief of wil je 's nachts laden omdat je dan minder verbruikt? Indien je 2 tarieven hebt kan het misschien nog wel voordeliger zijn om overdag te laden omdat je zonnepanelen enkel in het weekend de "nachtstroom" kunnen compenseren.

Als je bang bent dat de hoofdzekering er toch uit klapt kan je een laadpaal nemen met loadbalancing, maar dat lijkt me in jouw geval niet echt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:43

timovd

Voorsprong door techniek

@Chielos, Granny charger is prima voor tijdelijk, maar ik zou wel voor een 3-fase laadpaal gaan (kan ook laden op 1 fase). En zoals voorgesteld iets met load balancing. Misschien niet voor nu, maar voor later is dat erg handig. Als je voor een vaste kabel gaat (erg aan te raden); kijk dan hoe gemakkelijk je de kabel kunt verwisselen. Meestal is dat prima zelf te doen. Ik verwacht namelijk dat chademo type1 (zit op je 500e) geen lang bestaan heeft.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
timovd schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:08:
@Chielos, [...]
Als je voor een vaste kabel gaat (erg aan te raden); kijk dan hoe gemakkelijk je de kabel kunt verwisselen. Meestal is dat prima zelf te doen. Ik verwacht namelijk dat chademo (zit op je 500e) geen lang bestaan heeft.
De thuislader zal echt geen Chademo hebben, en dat is zeker ook niet alleen het wisselen van een kabel. Chademo is DC en 99% van de thuisladers zijn AC.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@timovd Op die geimporteerde 500e's uit de USA zit voor zover ik weet nooit Chademo.

Op zich wel een prima idee om voor een eventuele laadpaal de kabel alvast met 3 fasen aan te (laten) leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
Wat zouden jullie doen.

Huis met 3x 35a. Aardleks van de aan de aansluiting zijn 40a. Ongeveer 5 jaar oud nieuwbouw huis. Volledig elektrisch. Warmtepomp water/water van 7 kW (als ik in slimme meter kijk zie ik een vraag van 4.2 kW).

Zonnepanelen capaciteit van 15k wp. Verdeeld over verschillende hellingen. Maximaal 11 kW op de slimme meter. (3 omvormers. 5.0 (3fase), 3.0, 3.6).

Ben bang dat ik niet genoeg capaciteit heb om 32a uit het huis te trekken (in de nacht). Of beter gezegd wanneer de warmtepomp vraagt, tegelijkertijd met de auto.

Wat is slim?
Een oplader van 16a (evbox) pakken zou wat mij betreft kunnen, het is net perse nodig om zo snel te laden. ( even zoeken welke groep en aardlek de minste vraag heeft vermoed ik?).

Sowieso loadbalancing zoals de Zappi. Dat lost jouw vraag gelijk op.

Alleen wedervraag, waarom heb je 3x 35a? Je zou het prima redden met 3x 25a lijkt me. Ja ok, dan kan je max 25a laden snachts, maar overdag met de zon op de panelen laad je wel tot max 32a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Wat zouden jullie doen.

Wat is slim?

Kijk idd naar je laadbehoefte: wij hebben een jaartje een 500e gereden en geladen met een 16a lolo. Voordat ik die opgehangen had gebruikten we de 10a stekkerlader. Ook daarmee was de auto na een nachtje vol.

Voor de auto (en waarschijnlijk je laadbehoefte) heb je niet per se een zappi nodig. Wil je gewoon een lader met alle toeters en bellen omdat het cool is, is er natuurlijk geen tweaker die je tegen zal houden. :+

Trek in ieder geval dikke 3 fasen kabel en 2x netwerk naar je laadpunt, ook al ga je maar met 1 fase laden.

Algemene info: de 500e heeft alleen een type 1 aansluiting. Geen chademo/snellaad mogelijkheden.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmvoges
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:53
Hoi allemaal,

Heb de volgende situatie:

- 3,5 jaar geleden laadpaal laten installeren door NM (uitbesteed aan BAM) via leasemaatschappij.
- Met deze installatie rekening gehouden voor hogere capaciteit ivm vol elektrische auto in de toekomst (ten tijde van installatie een hybride)
- 3-fase dikke stroomkabel en cat5e utp kabel liggen nu in de grond waarbij lengte van meterkast tot laadpaal circa 35 - 40 meter is.
- Aansluiting nu in meterkast is 1 fase (geen loadbalancing) dus max 3,7kw?
- Laadpaal is de lolo 3 (nu home advanced), die theoretisch tot 22kw/u aan zou kunnen.
- 17 zonnepanelen op het dak met 3,7kWp capaciteit.
- Slimme meter met DSMR4.0 en GPRS

Foto's huidige installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDqCh5yvf0RHa3OjxU4RWzx9DfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iPd3ixRM99VbD7OOIdwREX1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0kqXUskxY4JgrAFMSHTp2aqEOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkt9gararLwiK1DufhHZx3qb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H9ccsEQeDEbhZqzvxpTdBI8X88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2gjzwdHAAbDjzk1GYmBm8i4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDGIQEmZ3cp9wg35Uoh1k9tHj5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChSbcDdlWEcNwtzYhuULK2U3.jpg?f=fotoalbum_large

Nu weer contact opgenomen met NW (met goedkeuring van LM en werkgever) om huidige installatie te upgraden voor een elektrische auto (Polestar 2) met als uitgangspunten:

- Vaste laadkabel verlengen van 5 meter naar 8 meter (kan alleen met voorkant inparkeren op parkeerplek en laadpunt polestar is linksachter.
- Met een zo hoog mogelijk capaciteit kunnen laden zonder kopzorgen over schakelaars die eruit vliegen.
- kantekening: Ik rij niet dagelijks 100+ km en sta vaak van 20:00 - 07:00 te laden. Maar komt zeker voor dat ik tussendoor overdag wil kunnen laden als ik besluit wel een langere trip te gaan maken waardoor ik boven de 60-80% batterij wil komen.

Reactie van NM:

- We kunnen geen correcte load balancing garanderen op die afstand dus helemaal onbezorgd laden op 11kw gaat niet (in hun woorden een risico voor mij als ik het wel zo wil)
- Auto kan met max 11kw laden op AC
- 3x25A is max 17kw en dan hou je dus als auto vol aan het laden is nog wel wat capaciteit over voor stroombehoefte huis.
- Advies is dan om de laadpaal iets lager af te stellen (kunnen ze blijkbaar ook op afstand?) zodat er meer marge is voor stroombehoefte huis tov auto die staat te laden.

Vragen aan de community hier:

- Is dit echt de beste oplossing? Zijn er wellicht alternatieven waar ik aan kan denken om te overwegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 16:56
@kmvoges de lengte is voor de standaard LB een issue. Zoiets zou moeten kunnen; al zal NM geen garantie geven; https://webshop.cedel.nl/...s-laadpaal-load-balancing

En anders kun je ook op eigen risico het op 11kW aan laten sluiten. De P2 kun je denk ik ook maximaliseren op laadstroom. In de prakrijk zul je niet zo snel een issue hebben. Tenzij je veel grootverbruikers hebt, zoals warmtepomp.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Toevallig iemand die iets afweet van het volgende?:

Ik ben ZZP'er en adres van mijn onderneming is mijn thuisadres.
Nu appartement gekocht met tevens aanschaf van 2 parkeerplaatsen en aanschaf van een laadpaal.
Straks is dit ook weer zowel het privé adres als adres van mijn onderneming, zonder dat het een kantoor is.

De laadpaal schaf ik aan tbv mijn zakelijke, elektrische, auto.

Kan ik nu gebruik maken van aftrekposten zoals MIA? RVO stelt:

Oplaadpunt voor elektrische voer- of vaartuigen
a. bestemd voor: het elektrisch laden en al dan niet ontladen van accu’s van uitsluitend eigen bestelauto's, personenauto's, motorfietsen, brom- of snorfietsen of vaartuigen waarbij het oplaadpunt is opgesteld op het eigen bedrijfsterrein

https://www.rvo.nl/subsid...ektrische-voer-vaartuigen

Nu vraag ik mij dus af of mijn parkeerplek in de parkeergarage telt als eigen bedrijfsterrein in dit geval.
Kan nog even de belastingdienst bellen, maar daar krijg je niet altijd een duidelijk antwoord dus misschien dat iemand hier toevallig ervaring er mee heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Hertog_Martin schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:06:
Kan nog even de belastingdienst bellen, maar daar krijg je niet altijd een duidelijk antwoord dus misschien dat iemand hier toevallig ervaring er mee heeft.
Geen ervaring, maar schrijf een brief naar je regionale belastingkantoor en verzoek de inspecteur een uitspraak te doen over jouw situatie. Dan heb je de toestemming (of niet) zwart op wit welke rechtsgeldig is mocht er ooit een controle van de boeken volgen. :)

Edit: Overigens,
Allereerst de milieu-investeringsaftrek (MIA) welke kan oplopen tot 36% van het totale investeringsbedrag en de willekeurige afschrijving (Vamil) Voor deze regelingen geldt een minimaal investeringsbedrag van € 2.500 voor de laadpaal afzonderlijk.

De laadpaal kan ook als onderdeel van de elektrische auto worden gerekend, hiervoor geldt dan een maximumbedrag van € 40.000. Indien de laadpaal apart wordt aangemeld (dus los van de auto) moet deze wel op het eigen terrein staan (gehuurd terrein of in het geval van een zzp-er het thuisadres, is ook toegestaan), en gebruikt worden om de eigen elektrische auto op te laden.
Bron: https://www.lanovalaadpal...al-fiscaal-aantrekkelijk/

[ Voor 40% gewijzigd door herofruit op 18-09-2020 12:22 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-08 10:38

Chielos

Inno Mini Cooper

@teacher en vele andere.

Eens 16a is waarschijnlijk verstandig. De granny die we nu hebben is ook al 16a vermoed ik.

Ik ga voor nu voor een simpele lader. En trek 3fase + ethernet.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Een granny charger trekt (hoop ik!) geen continu 16A; hooguit 12A.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09

Nu appartement gekocht met tevens aanschaf van 2 parkeerplaatsen en aanschaf van een laadpaal.
Straks is dit ook weer zowel het privé adres als adres van mijn onderneming, zonder dat het een kantoor is.

a. bestemd voor: het elektrisch laden en al dan niet ontladen van accu’s van uitsluitend eigen bestelauto's, personenauto's, motorfietsen, brom- of snorfietsen of vaartuigen waarbij het oplaadpunt is opgesteld op het eigen bedrijfsterrein

Nu vraag ik mij dus af of mijn parkeerplek in de parkeergarage telt als eigen bedrijfsterrein in dit geval.
Het belangrijkste is denk ik dat je werkplek thuis door de belastingdienst gezien wordt als werkruimte aan huis en je dus recht hebt op kostenaftrek. De belastingdienst heeft dat een tool/rekenhulp voor.

Ik heb mijn laadpaal overigens zakelijk gekocht (voor een zakelijke elektrische auto kan dat gewoon), maar zoals in de quote van @herofruit al staat is de minimale investering € 2.500 om 36% te besparen. Zeker als je zelf gaat plaatsen is het voor ruimschoots minder te realiseren dan € 1.600,-.

Maar goed, als je laat plaatsen en kosten komen hoger dan € 2.500 én je thuiswerkplek voldoet aan de regels zou je er denk ik gebruik van kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Effe een domme vraag:
Als je een laadpaal met een (MID) KW-meter laat installeren, ziet die meter dan het verschil tussen normaal- en daltarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Paling1 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:18:
Effe een domme vraag:
Als je een laadpaal met een (MID) KW-meter laat installeren, ziet die meter dan het verschil tussen normaal- en daltarief?
De (MID) KW-meter, tenminste degene die ik heb, toont enkel het aantal kWh die er doorheen gegaan is. Geen onderscheid tussen normaal- en daltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

InterCC schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:22:
[...]

De (MID) KW-meter, tenminste degene die ik heb, toont enkel het aantal kWh die er doorheen gegaan is. Geen onderscheid tussen normaal- en daltarief.
Hmm, dan moet ik maar eens aan de accountant gaan vragen hoe dat dan moet...
Gaat dat overigens wel met een laadpaal met automatische verrekening (abonnement)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Paling1 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:26:
[...]

Gaat dat overigens wel met een laadpaal met automatische verrekening (abonnement)?
Zou daar niet te zwaar aan tillen. Of piek pakken of bijvoorbeeld middelen. Of gewoon over naar 1 tarief. :) Echt nuttig is zo'n dubbel tarief toch niet zo heel snel.

Met backend stel je ook maar 1 tarief in.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 18-09-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Paling1 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:26:
[...]

Naar mijn weten stel je in zo'n paal het tarief in. Eigenlijk hoef je alleen maar te weten of je het daltarief, als je daar gebruikt van maakt, moet verrekenen. Ik heb daar niets over gezien, maar dan zou je ook gewoon het standaard tarief van je energiecontract kunnen declareren bij zakelijk. Ik gebruik geen daltarief, maar gewoon één vast tarief en dat is wat ik ga doen als mijn auto eindelijk geleverd wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

InterCC schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:30:
[...]

Naar mijn weten stel je in zo'n paal het tarief in. Eigenlijk hoef je alleen maar te weten of je het daltarief, als je daar gebruikt van maakt, moet verrekenen. Ik heb daar niets over gezien, maar dan zou je ook gewoon het standaard tarief van je energiecontract kunnen declareren bij zakelijk. Ik gebruik geen daltarief, maar gewoon één vast tarief en dat is wat ik ga doen als mijn auto eindelijk geleverd wordt. :)
Ik denk ook dat ik dit ga doen.
Nu nog even een afweging maken of er een abonnement moet komen voor de verrekening.
Of zijn er ook laadpalen zonder abonnement die de verrekening regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Paling1 je betaalt juist dat abonnement zodat je met pasjes kan werken en zij de verrekening verzorgen. Het lijkt me stug dat er bedrijven zijn die dat gratis voor je gaan doen.

Het kan wel zonder abonnement als je baas het prima vind als je iedere maand (of kwartaal) een fotootje maakt van de kWh-meter van de laadpaal en de gebruikte elektriciteit declareert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Paling1 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:45:
[...]

Ik denk ook dat ik dit ga doen.
Nu nog even een afweging maken of er een abonnement moet komen voor de verrekening.
Of zijn er ook laadpalen zonder abonnement die de verrekening regelen?
De verrekening regelen niet. Afhankelijk van je werksituatie kan je ook gewoon de kWh's doorgeven (ik declareer aan mijn holding, dus dat kan in goed vertrouwen ;)). De meter (Zappi) geeft ook maandrapporten en de MID kWh meter heb ik vooral om eventueel bij vragen van de belastingdienst betrouwbaar achter mijn declaraties te kunnen staan.
Maandelijks rapporten genereren doen meer laders (zoals de Zappi) gratis. Met pasje werken en verrekenen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

InterCC schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:44:
[...]

De verrekening regelen niet. Afhankelijk van je werksituatie kan je ook gewoon de kWh's doorgeven (ik declareer aan mijn holding, dus dat kan in goed vertrouwen ;)). De meter (Zappi) geeft ook maandrapporten en de MID kWh meter heb ik vooral om eventueel bij vragen van de belastingdienst betrouwbaar achter mijn declaraties te kunnen staan.
Maandelijks rapporten genereren doen meer laders (zoals de Zappi) gratis. Met pasje werken en verrekenen niet.
Heb jij bij de Zappi ook een HUB hangen? Of komen die rapporten op een andere manier uit de Zappi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
InterCC schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:17:
[...]

Het belangrijkste is denk ik dat je werkplek thuis door de belastingdienst gezien wordt als werkruimte aan huis en je dus recht hebt op kostenaftrek. De belastingdienst heeft dat een tool/rekenhulp voor.

Ik heb mijn laadpaal overigens zakelijk gekocht (voor een zakelijke elektrische auto kan dat gewoon), maar zoals in de quote van @herofruit al staat is de minimale investering € 2.500 om 36% te besparen. Zeker als je zelf gaat plaatsen is het voor ruimschoots minder te realiseren dan € 1.600,-.

Maar goed, als je laat plaatsen en kosten komen hoger dan € 2.500 én je thuiswerkplek voldoet aan de regels zou je er denk ik gebruik van kunnen maken.
Kwalificeert niet als een werkruimte aan huis. Waar baseer je op dat dat een eis is? Vind dat in de quote van herofruit niet terug.

De laadpaal kost vanwege hoge installatiekosten 7.250 euro, dus dat zit wel goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Hertog_Martin schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:09:
[...]

De laadpaal kost vanwege hoge installatiekosten 7.250 euro, dus dat zit wel goed :+
Krijg je gouden kabels geleverd? 7250 euro is erg veel. Kan even niet bedenken wat er dan voor extra installatiekosten gedaan moet worden om tot dat bedrag te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online

Ik heb de laadpaal meegenomen in de investering van de auto en bijbehorende MIA aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimielco
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 12:17
ook wij willen de MG ZV EV thuisladen, 1fase, voor het laden willen we de Tesla Wall Connector gaan installeren 3fase, prijs technisch is dit er voordelig.

Binnenin de Tesla Wallbox zou een dipswitch zitten, en in de Tesla handleiding staat dat stand 2 altijd 'AAN' moet staan ​​(= in de bovenste stand. Men zou deze op stand 2 zetten en veranderd naar 'OFF' (= de onderste stand) en men zou geen problemen meer hebben met het opladen van de MG EV.

De kabels willen we zelf aanleggen maar de aansluiting laten we door een E monteur uitvoeren.

In de meterkast hebben we 3fase(koken) en de Tesla Wall Connector moet op een apparte groep aangesloten worden.

Nu hebben we enkele vragen.

Moet we een extra 3 fase groep aan laten leggen (we hebben dan 2x 3 fase 1x voor koken en de andere voor laden).

Weet iemand of de Tesla Wall Connector een load balancer heeft!
Is het verstandig om gelijk utp kabel(s) te leggen.
Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pp81n28fmwta.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Voor wie de F1rst Cube overweegt, ik heb nog wat extra informatie ontvangen.
Wat ik positief vind, is dat ze mijn vragen uitgebreid beantwoorden.
Wat ik jammer vind, is dat steeds blijkt dat informatie op de website en in brochures onvolledig is of simpelweg niet (meer) klopt.
- extra groep is wel degelijk nodig
- maandkosten zelfs om alleen maar handmatig de ladingen uit te kunnen lezen
- het concept van “slimme EVI in de meterkast” blijkt inmiddels al achterhaalt, de thuis-cubes hebben inmiddels de EVI gewoon in de Cube zelf zitten. Daarmee lijkt het dus weer gewoon een laadstation als alle andere.

Ik blijf het qua design een van de fraaiere oplossingen vinden. Maar slechte informatieverstrekking ben ik wel een klein beetje allergisch voor.

P8

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

kimielco schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:11:
...
Nu hebben we enkele vragen.

Moet we een extra 3 fase groep aan laten leggen (we hebben dan 2x 3 fase 1x voor koken en de andere voor laden)
Waarom niet?
Weet iemand of de Tesla Wall Connector een load balancer heeft!
Dat staat letterlijk in de start post
Is het verstandig om gelijk utp kabel(s) te leggen.
Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden.
Lees het topic eens door
Ook iets met DC lekstroombeveiliging

[ Voor 3% gewijzigd door timovd op 19-09-2020 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:12
Montalbano schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:12:
Voor wie de F1rst Cube overweegt, ik heb nog wat extra informatie ontvangen.
Wat ik positief vind, is dat ze mijn vragen uitgebreid beantwoorden.
Wat ik jammer vind, is dat steeds blijkt dat informatie op de website en in brochures onvolledig is of simpelweg niet (meer) klopt.
- extra groep is wel degelijk nodig
- maandkosten zelfs om alleen maar handmatig de ladingen uit te kunnen lezen
- het concept van “slimme EVI in de meterkast” blijkt inmiddels al achterhaalt, de thuis-cubes hebben inmiddels de EVI gewoon in de Cube zelf zitten. Daarmee lijkt het dus weer gewoon een laadstation als alle andere.

Ik blijf het qua design een van de fraaiere oplossingen vinden. Maar slechte informatieverstrekking ben ik wel een klein beetje allergisch voor.
2 weken geleden heb ik bij F1rst een offerte aangevraagd. De eerste reactie duurde een week, met de melding dat de aanvraag duidelijk was, en dat ik een offerte zou krijgen. Nog steeds niks gehoord. Bij een andere installateur een Zappi aangevraagd en binnen 1 werkdag binnen.

In combinatie met wat ik hier lees, is mijn keuze niet moeilijk meer. Ik ga voor een Zappi.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
guido66 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 08:29:
[...]

2 weken geleden heb ik bij F1rst een offerte aangevraagd. De eerste reactie duurde een week, met de melding dat de aanvraag duidelijk was, en dat ik een offerte zou krijgen. Nog steeds niks gehoord. Bij een andere installateur een Zappi aangevraagd en binnen 1 werkdag binnen.

In combinatie met wat ik hier lees, is mijn keuze niet moeilijk meer. Ik ga voor een Zappi.
Waarom de Zappi? Ik heb ook een zooi panelen op mijn dak, maar ik twijfel nog tussen de Zappi en Blue Current bijvoorbeeld. Als de zon schijnt dan halen beide laders de stroom van de panelen, zoals alle andere laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Sten2017 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 08:53:
[...]

Waarom de Zappi? Ik heb ook een zooi panelen op mijn dak, maar ik twijfel nog tussen de Zappi en Blue Current bijvoorbeeld. Als de zon schijnt dan halen beide laders de stroom van de panelen, zoals alle andere laders.
Elke laadpaal (of koffiezetapparaat, wasmachine, droger etc) gebruikt de stroom van de zonnepanelen als er overvloed is.
Voordeel van de zappi is dat hij de laadstroom naar de auto dermate beperkt dat er precies evenveel stroom de auto ingaat als er anders naar het net zou vloeien als de zonnepanelen stroom opwekken.

Zolang saldering nog steeds de regel is (tot 2023) heeft de zappi hiermee geen voordeel. Daarna wel. Maar het heeft natuurlijk ook wel een leuke 'wauw' factor die je aan je vrienden kan laten zien dat jouw zonnestroom volledig op wordt gebruikt door je auto. En ook niks meer van het net wordt gehaald.

• Sten2017
Als het salderen verdwijnt dan wordt toch nog steeds eerst de stroom gebruikt die ik zelf opwek?

Gr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Sten2017 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:49:
Als het salderen verdwijnt dan wordt toch nog steeds eerst de stroom gebruikt die ik zelf opwek?

Gr.
Als je het dan gebruikt wel. Overigens gaat de afbouw zo langzaam dat het meer leuk is dan financieel interessant de komende jaren.

• Sten2017
Inspired schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:51:
[...]

Als je het dan gebruikt wel. Overigens gaat de afbouw zo langzaam dat het meer leuk is dan financieel interessant de komende jaren.
Thanks. Zou mij ook niets verbazen als de overheid de regels weer gaat aanpassen, mits nieuw kabinet.

Dan ga ik denk ik niet voor de Zappi.

Groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:19
Blijf dit een moeilijk rekensommetje vinden, maar een Zappi is toch juist interessant als je niet meer (alles) kan salderen?

je kan er dan automatisch voor laten zorgen dat je alleen overtollige zonne-energie in je auto stopt, en geen dure gekochte.

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Ik ben erg tevreden over de Zappi. Omdat het veel mogelijkheden heeft en continue wordt verbeterd door software updates.

Daarnaast het belangrijkste, je hebt geen maandelijkse kosten.
Aanschaf is misschien duur, maar dat haal je er makkelijk uit omdat je verder geen kosten hebt.

• Inspired
Je hebt geen maandelijkse kosten maar verrekening is ook niet mogelijk. Dat is juist voor leaserijders noodzaak/heel handig. Bij veel andere palen zonder backend is ook geen maandelijkse fee nodig.

• eltron
  • Nu online
Inspired schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:34:
Je hebt geen maandelijkse kosten maar verrekening is ook niet mogelijk. Dat is juist voor leaserijders noodzaak/heel handig. Bij veel andere palen zonder backend is ook geen maandelijkse fee nodig.
Verrekening is natuurlijk prima mogelijk, alleen niet via abbonnement/backend.
Ik declareer gewoon 1 x per jaar. En dat gaat prima.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 19-09-2020 11:44 ]

• Hunkaroglu
Inspired schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:34:
Weet niet precies wat leasemaatschappijen vragen, maar een overzicht vanuit Zappi gaat de belastingdienst wel akkoord mee begreep ik.

• Inspired
Hunkaroglu schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:26:
[...]

Weet niet precies wat leasemaatschappijen vragen, maar een overzicht vanuit Zappi gaat de belastingdienst wel akkoord mee begreep ik.
Ja. BD is het probleem niet. Maar (grote) WGs willen dit niet zo. Dus eisen een paal met backend. Moet zeggen dat ik het ook wel fijn vind voor bezoek. Maar goed, als Zappi nu optie tot backend toe kan voegen zou het de verkoop in NL wel goed doen.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:52
Prullenbak84 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:13:
Blijf dit een moeilijk rekensommetje vinden, maar een Zappi is toch juist interessant als je niet meer (alles) kan salderen?

je kan er dan automatisch voor laten zorgen dat je alleen overtollige zonne-energie in je auto stopt, en geen dure gekochte.
Precies. Overigens zijn er ook nog wel bedrijven die een v1 aanbieden voor weinig. Maar ik denk dat ik tzt wel voor een v2 ga. Overigens zijn die installatieprijzen totaal niet overzichtelijk.
Er komt sowieos naast de zappi nog minimaal de harvi bij om te communiceren met de panelen.

• eltron
  • Nu online
fisherman schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:47:
[...]
Precies. Overigens zijn er ook nog wel bedrijven die een v1 aanbieden voor weinig. Maar ik denk dat ik tzt wel voor een v2 ga. Overigens zijn die installatieprijzen totaal niet overzichtelijk.
Er komt sowieos naast de zappi nog minimaal de harvi bij om te communiceren met de panelen.
Harvi is alleen voor draadloze communicatie tussen CT-klemmen en Zappi. Maar dat kan ook bedraad, dan spaar je de Harvi uit.

• Inspired
fisherman schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:47:
[...]

Je zult eerst moeten inschatten hoeveel kWhs je kunt laden die je anders over hebt. Als je veel rijdt, is dit alweer een stuk minder. Denk dat 2000kWh al een redelijke opgave is afhankelijk van je capaciteit aan opwek en op hoeveel dagen de auto thuis staat. Dan kun je wel redelijk een rekensommetje maken. Als de paal 10 jaar mee gaat is het verschil wel terug te verdienen. Mits je niet elke werkdag van 8-18 van huis bent.

• InterCC
Paling1 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:09:
[...]

Heb jij bij de Zappi ook een HUB hangen? Of komen die rapporten op een andere manier uit de Zappi?
Ik heb er een hub bij, volgens mij is dat een vereiste. In ieder geval wel om de (gratis) app te gebruiken en het daar uit te kunnen halen.

• Hunkaroglu
Prullenbak84 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:13:

Dan moet je wel heel veel zonnepanelen hebben om snel te laden. Ik zie niet echt het voordeel ervan en ik heb niet weinig zonnepanelen (20 stuks). Als je veel thuis bent, en dus genoeg tijd hebt, kun je idd alleen met zonnepanelen laden. Daarnaast dat je niet veel opwekt, door weer en het energie wat je huis nodig heeft. Dat de optie er is, is mooi. Maar voegt voor mij niet veel toe.

• InterCC
Hertog_Martin schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:09:
[...]

Kwalificeert niet als een werkruimte aan huis. Waar baseer je op dat dat een eis is? Vind dat in de quote van herofruit niet terug.

Dat baseer ik op de tekst in zijn eerste post:
"Oplaadpunt voor elektrische voer- of vaartuigen

https://www.rvo.nl/subsid...ektrische-voer-vaartuigen"

In dat geval is het belangrijk om bedrijfsterrein te kunnen definieren en dan moet de werkplek tenminste voor de belastingdienst een werkruimte aan huis zijn om bij de werkplek ook 'terrein' te hebben voor de laadpaal. Tenminste, zo was mijn gedachtegang. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
InterCC schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:09:
[...]
Ik heb er een hub bij, volgens mij is dat een vereiste. In ieder geval wel om de (gratis) app te gebruiken en het daar uit te kunnen halen.
Vereiste niet, anders zou de hub er standaard bij zitten en niet als accessoire. Maar hub is ook van belang als je softwareupdates voor de Zappi wilt.

Ben zelf nog best tevreden met de Zappi, voor nog geen € 1.000, full options (wel ex btw) klaar inclusief installatie (zelf gedaan half uurtje werk).
Kan je toch niet jarenlang dagelijks voor tobben met goedkopere alternatieve oplossingen?
Zie in dit draadje regelmatig duurdere oplossingen voorbij komen zonder voor mij zichtbare meerwaarde.

[ Voor 40% gewijzigd door eltron op 19-09-2020 13:41 ]

• fisherman
eltron schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:51:
[...]

Harvi is alleen voor draadloze communicatie tussen CT-klemmen en Zappi. Maar dat kan ook bedraad, dan spaar je de Harvi uit.
O dat wist ik niet, bedankt voor de tip. Dat is sowieso natuurlijk een betere optie dan draadloos.

• fisherman
Hunkaroglu schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:12:
[...]

Dan moet je wel heel veel zonnepanelen hebben om snel te laden. Ik zie niet echt het voordeel ervan en ik heb niet weinig zonnepanelen (20 stuks). Als je veel thuis bent, en dus genoeg tijd hebt, kun je idd alleen met zonnepanelen laden. Daarnaast dat je niet veel opwekt, door weer en het energie wat je huis nodig heeft. Dat de optie er is, is mooi. Maar voegt voor mij niet veel toe.
In mijn geval zou het perfect zijn. De auto staat doordeweeks op de oprit en in het weekend rijden we er vaak langere stukken mee. In 5 werkdagen zal je ook met een kleiner zonnesysteem de accu voor het weekend wel vol krijgen. In de winter wellicht niet volledig, maar dat is maar een paar maanden per jaar.
Als je situatie heel anders is waardoor je niet overdag kan laden, dan vraag ik me af waarom je een zappi genomen hebt. Dat voegt dan weinig toe lijkt mij tov van een normale laadpaal.

• eltron
  • Nu online
fisherman schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:17:
[...]
O dat wist ik niet, bedankt voor de tip. Dat is sowieso natuurlijk een betere optie dan draadloos.
moet wel bekennen dat het bij mij om de 1F Zappi gaat. Ik heb wel de harvi maar zou ook met 2 draadjes (grid en zonnepanelen) toe kunnen.
Zou kunnen dat je bij de 3F te weinig bedrade aansluitmogelijkheden hebt en daarom wel een Harvi nodig hebt als je naast de 3F loadbalancing ook je ingang zonnepanelen wilt aansljuiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InterCC
fisherman schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:26:
[...]
Als je situatie heel anders is waardoor je niet overdag kan laden, dan vraag ik me af waarom je een zappi genomen hebt. Dat voegt dan weinig toe lijkt mij tov van een normale laadpaal.
Mijn situatie is volledig anders en ik heb voor een Zappi gekozen.
  • Omdat de paal niet duur is en lange vaste kabel heeft (mijn versie wel tenminste)
  • Loadbalancing
  • Te beveiligen met inlogcode (elke beveiliging was prima geweest)
  • Gratis app met bediening
  • Geïntegreerde aardlek (A+B)
De Zappi kan dat. Enkel duurzaam laden is een leuke feature, maar zeker niet doorslaggevend. Bovenstaande waren dat in aflopende volgorde wel. :) Meer laadpalen kunnen dat, maar dan doorgaans met betaalde app of duurdere paal.

• Hunkaroglu
[...]

In mijn geval zou het perfect zijn. De auto staat doordeweeks op de oprit en in het weekend rijden we er vaak langere stukken mee. In 5 werkdagen zal je ook met een kleiner zonnesysteem de accu voor het weekend wel vol krijgen. In de winter wellicht niet volledig, maar dat is maar een paar maanden per jaar.
Omdat ik het van afstand wil uitlezen en bedienen. Niet een extra apparaatje wil voor loadbalancing, geen maandelijkse kosten en af en toe ook met zonne-energie willen laden. Daarnaast heb je ook software updates. Je kunt in de app ook zien wat de huidige productie is van je zonnepanelen. Plus nog dat je kunt aangeven wanneer hij moet beginnen met laden en wanneer hij moet stoppen. Dus redenen genoeg. :) Gebruik ik al die functies, nee.. Maar de laadpaal is in ieder geval toekomstgericht.

• fisherman
InterCC schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:35:
[...]

Mijn situatie is volledig anders en ik heb voor een Zappi gekozen.
  • Omdat de paal niet duur is en lange vaste kabel heeft (mijn versie wel tenminste)
  • Loadbalancing
  • Te beveiligen met inlogcode (elke beveiliging was prima geweest)
  • Gratis app met bediening
  • Geïntegreerde aardlek (A+B)
De Zappi kan dat. Enkel duurzaam laden is een leuke feature, maar zeker niet doorslaggevend. Bovenstaande waren dat in aflopende volgorde wel. :) Meer laadpalen kunnen dat, maar dan doorgaans met betaalde app of duurdere paal.
Ik wist niet dat het van de beveiligde palen een van de goedkoopste was. Daarin heb ik me niet heel erg verdiept inderdaad. Tov van een onbeveiligde paal is een zappi natuurlijk wel een stuk duurder in aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
fisherman schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:44:
[...]
Ik wist niet dat het van de beveiligde palen een van de goedkoopste was. Daarin heb ik me niet heel erg verdiept inderdaad. Tov van een onbeveiligde paal is een zappi natuurlijk wel een stuk duurder in aanschaf.
zou het eventuele prijsverschil delen op aantal jaren gebruik en dan even nadenken hoeveel € per dag dat is en wat het gemak per dag of per kWh jou waard is.
Heb zelf overigens niet het beeld dat Zappi duur is, maar er zijn uiteraard goedkopere oplossingen met minder functionaliteit en vaak komt daar dan nog een dure type B aardlek bij waardoor nauwelijks prijsverschil overblijft.

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ice-T106 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:58:
Misschien nog een goede tip voor mensen die hun mobiele lader vaker thuis willen laten hangen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Top! Ik was al een tijdje op zoek naar een grote waterdichte doos maar kon niets vinden met een goede grootte voor een granny charger.

Aangezien het even duurt voordat ik een echte laadpaal heb, zou ik graag de stroom van mijn Tesla granny charger willen meten zodat ik die kan declareren. Heeft iemand een suggestie welke stopcontactmeter ik kan gebruiken? Bij voorkeur een meter die een log bijhoudt en (indien mogelijk) koppelt met Home Assistent. Aangezien er best wat stroom door de meter gaat durf ik niet zomaar er eentje te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
De Zappi is niet heel erg duur inderdaad. Voor mijzelf vind ik de ECO++ stand een voordeel. Zolang je mag salderen maakt het in de portemonnee niet echt uit, maar ik kan gedurende 7 a 8 maanden wel vrij gemakkelijk mijn zonne-energie direct de auto in krijgen. Wel fijn dat ik zo het aantal KMs dat ik nodig heb om beter uit te zijn dan de benzine auto omlaag krijg. Was ook een van de redenen om elektrisch te gaan rijden voor mij. :)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Eventjes naar een beter topic verhuisd:
vinom schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:07:
Even een situatie schets: stel, ik ga een electrische lease auto rijden van het werk, zowel zakelijk als privé. Ik kan thuis laden en krijgt dit teruggestort op mijn rekening a 22 cent per kW. Maar, ik heb zonnepanelen en kan dus deels 'gratis laden' van de zon. Werkgever zegt, omdat jij deels van je zonnepanelen kan laden willen wij weten wat je voor de auto van het net gebruikt en wat van je zonnepanelen, zodat we niet 22 cent voor elke kW te hoeven vergoeden. In mijn beleving klinkt dit wat raar, want wat in de auto gaat, gaat niet terug het net op en loop ik dus 11 cent terugleververgoeding mis die anders wel kreeg. Als ik een brandstof auto zou rijden zo ook alle benzine vergoed worden.

Zijn er andere electrische rijders die al met dit bijltje hebben gehakt? Wat is hier 'normaal' in?
Normaal is dat je baas gewoon de standaardprijs per kWh betaalt. Dat jij toevallig zonnepanelen hebt is jouw voordeel, niet het voordeel voor je baas.

Stel dat iemand een jerrycan benzine in zijn schuur heeft staan. Moet de inhoud van de jerrycan dan ook aan de baas kado gedaan worden enkel omdat er in een auto van de zaak gereden wordt?

Zolang je nog kan salderen levert een kWh trouwens meer op dan 11 cent terugleververgoeding omdat het weggestreept wordt tegen een verbruikte kWh.

• eltron
  • Nu online
@vinom lijkt mij prima deal mits je baas begint met de investering in de zonnepanelen te betalen.
Als je dan vervolgens opgeeft wat je verdeling is van laden uit zonnepanelen en laden van grid hoeft hij alleen nog de grid te betalen, want zonnepanelen heeft hij dan al betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
JeroenE schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:28:
Eventjes naar een beter topic verhuisd:

[...]
Normaal is dat je baas gewoon de standaardprijs per kWh betaalt. Dat jij toevallig zonnepanelen hebt is jouw voordeel, niet het voordeel voor je baas.
En zonnepanelen is pas voordeel als je die hebt terugverdiend.
en zolang je kunt salderen met huisverbruik is het voor EV pas relevant als je meer opwekt dan het huis verbruikt.
Dus de baas heeft hier pas iets van te vinden als hij de panelen zelf heeft betaald en eigenlijk hoort daar het (gebruik van) het dak nog bij.

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 20:10

_V_

tdn135 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:06:
Aangezien het even duurt voordat ik een echte laadpaal heb, zou ik graag de stroom van mijn Tesla granny charger willen meten zodat ik die kan declareren. Heeft iemand een suggestie welke stopcontactmeter ik kan gebruiken? Bij voorkeur een meter die een log bijhoudt en (indien mogelijk) koppelt met Home Assistent. Aangezien er best wat stroom door de meter gaat durf ik niet zomaar er eentje te kopen.
Is waarschijnlijk verstandig niet zomaar eentje te kopen; mux had een vlog over hoe zijn stopcontactmeter wat problemen veroorzaakte in combinatie met zijn granny charger.

• Inspired
tdn135 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:06:
[...]

Top! Ik was al een tijdje op zoek naar een grote waterdichte doos maar kon niets vinden met een goede grootte voor een granny charger.

Kun je laden met de UMC zonder verlengsnoer? Dan is er niet zoveel risico. Ik zou zelf ook met max 10A gaan laden. Dat scheelt flink wat warmteontwikkeling tov 13A.

• fisherman
eltron schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:59:
[...]

zou het eventuele prijsverschil delen op aantal jaren gebruik en dan even nadenken hoeveel € per dag dat is en wat het gemak per dag of per kWh jou waard is.
Heb zelf overigens niet het beeld dat Zappi duur is, maar er zijn uiteraard goedkopere oplossingen met minder functionaliteit en vaak komt daar dan nog een dure type B aardlek bij waardoor nauwelijks prijsverschil overblijft.
Het wordt ook zeker een zappi. Het is sowieso de goedkoopste paal met mogelijkheid om volledig groen te laden. Ik bedoelde te zeggen dat minder slimme palen al voor veel minder geld verkrijgbaar zijn, maar dat is geen optie als je zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
fisherman schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:31:
[...]
Het wordt ook zeker een zappi. Het is sowieso de goedkoopste paal met mogelijkheid om volledig groen te laden. Ik bedoelde te zeggen dat minder slimme palen al voor veel minder geld verkrijgbaar zijn, maar dat is geen optie als je zonnepanelen hebt.
Hoezo geen optie? Ik heb ook een zappi hoor. Maar zonnepanelen maakt het niet verplicht om een slimme laadpaal zoals de zappi te hebben. De stroom van je zonnepanelen gaat in een domme laadpaal ook gewoon naar je auto. Alleen de laadstroom nooit gelijk aan hoeveel stroom er opgewekt wordt (wat bij een laadpaal zoals de zappi wel het geval is) en trek je dus altijd nog wat van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:35
Ik wou eigenlijk gewoon een stopcontact voor bij mij op de oprit monteren en zo laden, maar nu zie ik dit (is goedkoop?)https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Ik wil gewoon 1 fase laden thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:03
Tja,
Stopcontact is het allergoedkoopste
Dan komt stopcontact op eigen groep
En dan laadpaal op eigen groep

Optie 3 is minimaal Eur 200 duurder dan optie 2.
(Laten doen is daarnaast al snel Eur 200)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
fevo-1190 schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:28:
Ik wou eigenlijk gewoon een stopcontact voor bij mij op de oprit monteren en zo laden, maar nu zie ik dit (is goedkoop?)https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

is idd goedkope paal, maar genoemd bedrag ex btw
en er komt denk ik nog een dure type B aardlekschakelaar bij
ben je al weer een paar honderd euro verder, mits je zelf installeert, anders komen er nog installatiekosten bij.

en geen loadbalancing?
dan ook voortdurend opletten of de stoppen er niet uit vliegen, al kan je dat enigszins beperken door alleen snachts te laden en/of de maximale stroom laag te zetten (er van uitgaande dat je dat op de paal of de auto kunt instellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
fevo-1190 schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:28:

Zou dan persoonlijk een TWC pakken of 2de hands NM paal. En anders kun je die Duosida beter meteen rechtstreeks op Ali kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
eltron schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:42:
[...]

is idd goedkope paal, maar genoemd bedrag ex btw
en er komt denk ik nog een dure type B aardlekschakelaar bij
ben je al weer een paar honderd euro verder, mits je zelf installeert, anders komen er nog installatiekosten bij.

en geen loadbalancing?
dan ook voortdurend opletten of de stoppen er niet uit vliegen, al kan je dat enigszins beperken door alleen snachts te laden en/of de maximale stroom laag te zetten (er van uitgaande dat je dat op de paal of de auto kunt instellen).
Ik heb al een losse groep 32A gemonteerd . De auto zal in oktober geleverd worden.
Ik heb de mazzel dat een vriend elektricien is.

De auto zal elke nacht in de lader zitten om de volgende dag weer te kunnen gebruiken met de volle 100%.
Inspired schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:45:
[...]

Zou dan persoonlijk een TWC pakken of 2de hands NM paal. En anders kun je die Duosida beter meteen rechtstreeks op Ali kopen.
De staan best veel 2e hands new motion op mp. Maar dit was nieuw dus vandaar.. 2e hands kosten de nw nog rond 200/250 .

Eigenlijk wou ik gewoon op reguliere stopcontact doen, maar de prijzen van simpele laadpalen zijn flink gedaald .. (dat moet je anders ook weer terug verdienen) :D

Dit als voorbeeld? https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Of (wel weinig info) https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

[ Voor 9% gewijzigd door fevo-1190 op 20-09-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
fevo-1190 schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:51:
[...]

Ik heb al een losse groep 32A gemonteerd . De auto zal in oktober geleverd worden.
Ik heb de mazzel dat een vriend elektricien is.

De auto zal elke nacht in de lader zitten om de volgende dag weer te kunnen gebruiken met de volle 100%.

[...]

De staan best veel 2e hands new motion op mp. Maar dit was nieuw dus vandaar.. 2e hands kosten de nw nog rond 200/250 .

Eigenlijk wou ik gewoon op reguliere stopcontact doen, maar de prijzen van simpele laadpalen zijn flink gedaald .. (dat moet je anders ook weer terug verdienen) :D

Dit als voorbeeld? https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Of (wel weinig info) https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
vergeet de type B aardlek niet (ivm DC lekstroom beveiliging, en niet te verwarren met B-karakteristiek dat is iets anders). Bij sommige laadpalen zit de DC lekstroombeveiliging ingebouwd maar bij deze waarschijnlijk niet.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 20-09-2020 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
eltron schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:06:
[...]

vergeet de type B aardlek niet (ivm DC lekstroom beveiliging, en niet te verwarren met B-karakteristiek dat is iets anders). Bij sommige laadpalen zit de DC lekstroombeveiliging ingebouwd maar bij deze waarschijnlijk niet.
Deze ?https://www.vekto.nl/aard...-r2YBiU9cuxBoCVugQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:00:
[...]

Kun je laden met de UMC zonder verlengsnoer? Dan is er niet zoveel risico. Ik zou zelf ook met max 10A gaan laden. Dat scheelt flink wat warmteontwikkeling tov 13A.
Ik moet helaas wel een verlengsnoer hebben. De kabel is net te kort (of de auto staat net te ver weg). Het mooiste zou zijn als er een verlengkabel met KWH meter is (of los van elkaar). Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
thehog schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:01:
[...]

Hoezo geen optie? Ik heb ook een zappi hoor. Maar zonnepanelen maakt het niet verplicht om een slimme laadpaal zoals de zappi te hebben. De stroom van je zonnepanelen gaat in een domme laadpaal ook gewoon naar je auto. Alleen de laadstroom nooit gelijk aan hoeveel stroom er opgewekt wordt (wat bij een laadpaal zoals de zappi wel het geval is) en trek je dus altijd nog wat van het net.
Als je volledig groen wil laden, moet je een slimme laadpaal hebben. Dat kan niet met een domme laadpaal die niet kan communiceren met mijn zonnepanelen. Je hebt gelijk dat je altijd gedeeltelijk kan laden je eigen energie gebruikt kan worden, maar dat is zoals je zelf al aangeeft niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
BarryH schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:34:
Tja,
Stopcontact is het allergoedkoopste
Dan komt stopcontact op eigen groep
En dan laadpaal op eigen groep

Optie 3 is minimaal Eur 200 duurder dan optie 2.
(Laten doen is daarnaast al snel Eur 200)
Installatiekosten zijn echt wel een heel stuk hoger dan 200 euro als je online zoekt. Dat is makkelijk 500 of meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
fisherman schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:40:
[...]

Als je volledig groen wil laden, moet je een slimme laadpaal hebben. Dat kan niet met een domme laadpaal die niet kan communiceren met mijn zonnepanelen. Je hebt gelijk dat je altijd gedeeltelijk kan laden je eigen energie gebruikt kan worden, maar dat is zoals je zelf al aangeeft niet optimaal.
Als je gewoon een (Nederlands) groen energie contract hebt ben je nog steeds groen aan het laden hoor :)
Maar ik ga met je mee want daarom heb ik ook de Zappi. Het ging mij er om dat het niet een must is als je zonnepanelen hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Kan deze voor €160 krijgen..
Is dit gewoon plug and play op 1 fase 32A?

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
tdn135 schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:07:
[...]

Ik moet helaas wel een verlengsnoer hebben. De kabel is net te kort (of de auto staat net te ver weg). Het mooiste zou zijn als er een verlengkabel met KWH meter is (of los van elkaar). Heeft iemand hier ervaring mee?
Een extra meter gebruik ik niet. Maar het verlengsnoer gaat bij mij prima. Ik heb een huurhuis en een schuurtje met een stroomvoorziening die op één groep met de oven staat. Via een verlengsnoer over het dak van het schuurtje en over de stoep door een boom aan de parkeerplaats laad ik de auto op. Het verlengsnoer ligt altijd klaar over de rand van het dak, maar is wel afsluitbaar. Ik heb een extra dik verlengsnoer (3x4 mm), met de kortst mogelijke lengte genomen, maar wel lang genoeg om vier parkeerplaatsen op een rijtje te kunnen gebruiken.

Dat gaat al maanden prima. Hij wordt ook in het geheel niet warm, dat was zelfs met de dunnere kabel niet zo. Ik denk eerlijk gezegd dat zolang je op 10A laadt, er in alle normale gevallen niets aan de hand is. Anders verkochten ze die apparaten ook niet. Officieel is echter een verlengsnoer volgens mijn handleiding niet de bedoeling (zonder onderscheid in dikte). Ik overweeg om nog een 13-16A lader erbij te kopen, maar eigenlijk is het nog nooit een thema geweest dat dat handig zou zijn.

Je moet hem echter wel op de juiste groep aansluiten, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Nee dat is type A met B karakteristiek.
De type B zijn een stuk duurder, meestal rond de €150,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
[...]

Ja ik krijg ook denk ik met wat timen mijn accu wel vaker vol op zonnestroom, dan niet. Heb best veel zonnepanelen en overdag eigenlijk altijd stroom over. En als ie écht vol moet en de zon schijnt niet, dan kan je gewoon alsnog van het net laden.

Ik laad voorlopig aan de granny, maar als ik een eigen laadpaal zou doen, is de kans dat dat een Zappi wordt, wel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
fevo-1190 schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:38:
Kan deze voor €160 krijgen..
Is dit gewoon plug and play op 1 fase 32A?

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Is een Lolo 3 van New motion zo te zien.
Ken ik verder niet (uit eigen ervaring) maar wel gerenomeerd merk.

Geen DC lekstroom beveiliging dus nog Type B aardlek nodig.
Geen loadbalancing dus uitkijken dat je je stoppen of hoofdschakelaar er niet uit blaast.

en Lolo is vaak gekoppeld met een backend, dus even uitzoeken hoe dat zit en of je dat kan omzetten of uitschakelen.

En heb jij een 32A groep beschikbaar?

Als je huisaansluiting 3x25A is gaat dat hem niet worden.

en bij 1x35A wordt het ook wat krap zeker als je geen loadbalancing hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 20-09-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
eltron schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:07:
[...]

Is een Lolo 3 van New motion zo te zien.
Ken ik verder niet (uit eigen ervaring) maar wel gerenomeerd merk.

Geen DC lekstroom beveiliging dus nog Type B aardlek nodig.
Geen loadbalancing dus uitkijken dat je je stoppen of hoofdschakelaar er niet uit blaast.

en Lolo is vaak gekoppeld met een backend, dus even uitzoeken hoe dat zit en of je dat kan omzetten of uitschakelen.
die type B lekstroom heb ik hoe dan ook nodig dus die zou ik moeten aanschaffen.
Loadbalancing hebben al die “goedkopere” varianten niet.
Ik wou eigenlijk een gewone stopcontact gebruiken, maar als ik start topic lees en jou reactie dan komt er best nog wat bij kijken.

Ik zie een laadpaal als iets wat ik dan weer moet terugverdienen dus probeer dat zo goedkoop mogelijk te fixen(is niet altijd goed natuurlijk)
Dat over die backend moet ik even opzoeken hoe of wat het is.
Voor de rest staat er vrij weinig te koop op mp.
En als je er geen verstand van heb is het zoeken nog moeilijker ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
fevo-1190 schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:12:
[...]
die type B lekstroom heb ik hoe dan ook nodig dus die zou ik moeten aanschaffen.
Loadbalancing hebben al die “goedkopere” varianten niet.
Ik wou eigenlijk een gewone stopcontact gebruiken, maar als ik start topic lees en jou reactie dan komt er best nog wat bij kijken.

Ik zie een laadpaal als iets wat ik dan weer moet terugverdienen dus probeer dat zo goedkoop mogelijk te fixen(is niet altijd goed natuurlijk)
Dat over die backend moet ik even opzoeken hoe of wat het is.
Voor de rest staat er vrij weinig te koop op mp.
En als je er geen verstand van heb is het zoeken nog moeilijker ;)
Je kan altijd nog rustig starten met schuko of CEE stopcontact en granny en op je gemak kijken hoe dat bevalt en welke alternatieven er zijn om het nog wat makkelijker te maken.
Als je bijvoorbeeld een wat zwaarder CEE stopcontact gebruikt en dat aansluit met minstens 2,5mm2 draad of liever nog 4 of 6mm2 dan kun je ook vrij forse laadstromen hebben zonder al te veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
eltron schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:37:
[...]

Je kan altijd nog rustig starten met schuko of CEE stopcontact en granny en op je gemak kijken hoe dat bevalt en welke alternatieven er zijn om het nog wat makkelijker te maken.
Als je bijvoorbeeld een wat zwaarder CEE stopcontact gebruikt en dat aansluit met minstens 2,5mm2 draad of liever nog 4 of 6mm2 dan kun je ook vrij forse laadstromen hebben onder al te veel problemen.
Top inderdaad beste om zo te beginnen denk.
Ik heb een kelder en m’n oprit zit naast mijn kelder. Er is nu 2,5 draad gebruikt.

Misschien wel verstandig om dit maar meteen naar 4 of 6 te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@fevo-1190 voor 10A of 16A kan dat prima (voor niet al te lange afstanden en zaker als de kabel zn warmte goed aan de omgeving kwijt kan

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
BarryH schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:05:
@fevo-1190 voor 10A of 16A kan dat prima (voor niet al te lange afstanden en zaker als de kabel zn warmte goed aan de omgeving kwijt kan
Misschien domme vraag hoor, maar de groep waar de schuko op aangesloten is zit op een 32A.

Geen idee of die het ook gaat benutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Een granny charger is meestal 10A of 12A maximaal, dus die gaat de 32A niet benutten. Om wat voor auto gaat het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
@BarryH oo dan maakt het niks uit.

Gaat om de MG die ik rond oktober (als goed is) geleverd krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
fevo-1190 schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:22:
@BarryH oo dan maakt het niks uit.

Gaat om de MG die ik rond oktober (als goed is) geleverd krijg.
Als je overnight een uur of 12 aan de granny kunt zal hij meestal wel vol zitten, er van uitgaande dat je niet helemaal leeg aankomt en laadt met 12A. (is in 12u ca. 33kWh, waar nog wel een paar procent laadverleis af zal gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
fevo-1190 schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:33:
[...]

Top inderdaad beste om zo te beginnen denk.
Ik heb een kelder en m’n oprit zit naast mijn kelder. Er is nu 2,5 draad gebruikt.

Misschien wel verstandig om dit maar meteen naar 4 of 6 te wijzigen.
Niet alleen verstandig, maar als hetgeen je aansluit beveiligd wordt met een 32A groep, dan zit daar misschien wel een verplichting. Ik zou er meteen 6mm2 draad naartoe leggen.

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar als je 32A wilt kunnen laden (en je hebt een 1 fase aansluiting van 35A of 40A) dan is een lader met load balancing naar mijn mening noodzakelijk. Ik zou het die investering waard vinden, maar goed. Dat is jouw keuze natuurlijk. :)

Anders misschien toch de 32A automaat (tijdelijk) vervangen met een 16A automaat en met een granny charger laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
InterCC schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:38:
[...]

Niet alleen verstandig, maar als hetgeen je aansluit beveiligd wordt met een 32A groep, dan zit daar misschien wel een verplichting. Ik zou er meteen 6mm2 draad naartoe leggen.

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar als je 32A wilt kunnen laden (en je hebt een 1 fase aansluiting van 35A of 40A) dan is een lader met load balancing naar mijn mening noodzakelijk. Ik zou het die investering waard vinden, maar goed. Dat is jouw keuze natuurlijk. :)

Anders misschien toch de 32A automaat (tijdelijk) vervangen met een 16A automaat en met een granny charger laden.
1 fase aansluiting is inderdaad op 40A

Draad is zo vervangen en automaat natuurlijk ook.
Ik zet de auto elke middag rond 16:00 aan de stekker en zal de ochtend erna (5/6:00) er weer gebruik van gaan maken.
Kijk financieel is het geen probleem, maar ik zie een EV echt als een verdienmodel en natuurlijk voor het milieu en elke euro die ik er meer instop moet je weer terug verdienen tov ice auto.
Meer persoonlijke issue dus 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
fevo-1190 schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:59:
[...]

Ik zet de auto elke middag rond 16:00 aan de stekker en zal de ochtend erna (5/6:00) er weer gebruik van gaan maken.
Kijk financieel is het geen probleem, maar ik zie een EV echt als een verdienmodel en natuurlijk voor het milieu en elke euro die ik er meer instop moet je weer terug verdienen tov ice auto.
Haha, ik snap het hoor. Bij mij telt voor bijna alles wel dat het beter voelt als het 'efficient en optimaal' is. Maarrr, een 1 Fase lader op 32A (terwijl ik helemaal niet veel rij en granny charger doorgaans voldoende zou zijn) wilde ik toch een goede 1 Fase lader, omdat die voorziet in maximaal gemak, wanneer nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@fevo-1190 ik zou gewoon MP in de gaten houden voor een leuke deal. Nu bv een Zappi 1F/32A voor 200,-. Dat is toch echt veel prettiger dan een granny. Daarbij is zo'n paal ook een stuk efficienter dan een Granny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Inspired schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:10:
@fevo-1190 ik zou gewoon MP in de gaten houden voor een leuke deal. Nu bv een Zappi 1F/32A voor 200,-. Dat is toch echt veel prettiger dan een granny. Daarbij is zo'n paal ook een stuk efficienter dan een Granny.
ik kan hem niet vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Montalbano schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:04:
Dank voor de reacties. Ik begrijp eruit dat het waarschijnlijk dus puur voor het gemak zou zijn en verder niets met veiligheid of warmteontwikkeling te maken heeft.
Ik neig er naar om het kabelgedeelte maar gewoon zelf voor te bereiden. Ben niet heel erg thuis in het aansluiten en meterkast blijf ik graag vanaf, maar ik merk dat (grotere) installateurs vooral snel klaar willen zijn en het meedenken er niet echt in zit.
Misschien maar beter zelf alles aanschaffen en een goede elektricien zoeken, in plaats van een laadpaal installateur.
Nou het kostte wat bloed zweet en tranen maar ik heb de 5x4 ymvk kabel door de loze leiding weten te krijgen :)
Nu de netwerkkabels nog en de installateur kan komen. Nu alleen nog een keuze maken voor welke laadpaal...

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:42

Mfpower

In dubio

fevo-1190 schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:59:
[...]

Zo grappig jij loopt echt een paar weken achter mij aan met alle overwegingen met enige verschil dat jij een mg hebt genomen en ik voor de leaf ben gegaan. Zelfs je uitgangspunten zijn hetzelfde en je vragen in dit topic dezelfde als ik 2-3 weken gesteld heb. Zoek maar terug ;)

Uiteindelijk zocht ik ook op MP maar kon niets vinden dus ben voor een evhub gegaan via laadpaal24. 8m vaste kabel was erg convenient en inmiddels hangt ie. Ik heb wel een drie fase aansluiting in huis maar de leaf laadt maar op 1 fase. Ik verwacht over 2-4 jaar een andere EV te hebben en dan is die 11kw wel handig op 3 fasen. Ik ben ook van mening dat load balancing overkill is als je net als ik op budget wil/moet letten. Gewoon snachts laden als alles uitstaat voldoet in mijn geval ook gewoon. Maar nu met 1 fase is dat sowieso geen probleem.

Wat ik wel gedaan heb is 50mm mantelbuis gelegd zodat er in de toekomst niet meer gegraven hoeft te worden en ik zo utp bij kan steken als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Vraagje over het aanleggen van de bekabeling. Kan ik de ymvk kabel samen met 2 utp kabels in 1 kabel goot plaatsen? Of zorgt het hoge vermogen dan voor storing in/op de utp kabels?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:25
Inprincipe niet, aangezien de som van de stromen 0 is in de kabel.
Zou wel paar cm afstand houden als dat kan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Mfpower schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:41:
[...]

Zo grappig jij loopt echt een paar weken achter mij aan met alle overwegingen met enige verschil dat jij een mg hebt genomen en ik voor de leaf ben gegaan. Zelfs je uitgangspunten zijn hetzelfde en je vragen in dit topic dezelfde als ik 2-3 weken gesteld heb. Zoek maar terug ;)

Uiteindelijk zocht ik ook op MP maar kon niets vinden dus ben voor een evhub gegaan via laadpaal24. 8m vaste kabel was erg convenient en inmiddels hangt ie. Ik heb wel een drie fase aansluiting in huis maar de leaf laadt maar op 1 fase. Ik verwacht over 2-4 jaar een andere EV te hebben en dan is die 11kw wel handig op 3 fasen. Ik ben ook van mening dat load balancing overkill is als je net als ik op budget wil/moet letten. Gewoon snachts laden als alles uitstaat voldoet in mijn geval ook gewoon. Maar nu met 1 fase is dat sowieso geen probleem.

Wat ik wel gedaan heb is 50mm mantelbuis gelegd zodat er in de toekomst niet meer gegraven hoeft te worden en ik zo utp bij kan steken als dat nodig is.
Haha oke meer met zulke issues dus.
Ja kijk ene kant denk ik ook investeer wat meer en dan ben je gelijk “future proof”, maar andere kant vind ik de investering in de auto al groot genoeg en het moet zich eerst nog terug verdienen. Misschien een verkeerde manier van denken.

Kijk ik heb een “grote” wijnkelder en daarnaast is mijn oprit dus graven hoef ik nooit. Vanaf mijn meterkast is dat een meter er vandaan.
Daarachter heb ik een kabel van internet lopen daar moet ik enkel een verdeel model tussen zetten om hem daar te kunnen gebruiken.

Ben nu met een zappi bezig via mp . Hier op het forum hebben ze me daar op geattendeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 20 september 2020 @ 23:02:
Inprincipe niet, aangezien de som van de stromen 0 is in de kabel.
Zou wel paar cm afstand houden als dat kan.
Eigenlijk mag het niet tenzij de kabels dezelfde isolatiegraad hebben.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
Ik twijfel nog een beetje over de kabel die ik ga trekken.
Heb een refurbished new motion Lolo gekocht 1 fase 3,7kw.
Heb nog een 5x2,5mm kabel liggen. Dat is toch wel toerijkend qua kabeldikte? Zal een meter of 5 door de garage zijn.

En mocht er ooit een 3 fase lader komen, is dit dan ook nog te doen of moet ik dan al naar 4mm?
Pagina: 1 ... 31 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen