Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.200 views

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
InterCC schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:53:
[...]

Laag, gelukkig, maar daar zit de situatie niet in. Hoe groot is de kans dat je een auto ongeluk krijgt? Ook laag, maar toch is een gordel dragen verplicht. Zo zitten er meer kleine verplichtingen die grote gevaren minimaliseren die relatief weinig voorkomen.
Tuurlijk, dus het komt nog wel een keer :+
Het is niet alleen de schakelaar zelf a €150, maar dan moet ik ook nog iemand vinden die hem er voor een normaal bedrag inzet.

Gordel omdoen is een kleine moeite, prima zelf te doen en kost niets.

Voorlopig neem ik het risico...

Jullie testen zeker ook netjes iedere maand je aardlekschakelaar?

Ik namelijk niet en kwam erachter dat er één kapot was met de installatie van de laadpaal die Direct om laten zetten.

Maar dat zal al een hele tijd zo geweest zijn

Youtube: DashcamNL

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
BlakHawk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:03:
[...]

Tuurlijk, dus het komt nog wel een keer :+
Het is niet alleen de schakelaar zelf a €150, maar dan moet ik ook nog iemand vinden die hem er voor een normaal bedrag inzet.

Gordel omdoen is een kleine moeite, prima zelf te doen en kost niets.

Voorlopig neem ik het risico...

Ik namelijk niet en kwam erachter dat er één kapot was met de installatie van de laadpaal die Direct om laten zetten.

Maar dat zal al een hele tijd zo geweest zijn
Ik snap dat daar een drempel ligt, maar de aardlek plaatsen is best makkelijk hoor. Als je een moderne groepenkast hebt kan je misschien op de hoofdrail een aardlek plaatsen en is dan is niet anders dan de kabel daarop aansluiten. Misschien een beetje gebagatelliseerd, maar met wat hulp van het forum kom je er misschien best wel uit. :)

p.s. mijn aardlek test ik nagenoeg nooit. Wat dat betreft heb je een punt (een goede stresstest op mijn autogordels doe ik overigens ook niet).

• BlakHawk
InterCC schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:32:
[...]

Ik snap dat daar een drempel ligt, maar de aardlek plaatsen is best makkelijk hoor. Als je een moderne groepenkast hebt kan je misschien op de hoofdrail een aardlek plaatsen en is dan is niet anders dan de kabel daarop aansluiten. Misschien een beetje gebagatelliseerd, maar met wat hulp van het forum kom je er misschien best wel uit. :)

p.s. mijn aardlek test ik nagenoeg nooit. Wat dat betreft heb je een punt (een goede stresstest op mijn autogordels doe ik overigens ook niet).
Geen verwijt hoor, ik heb ze zelf ook nooit eerder getest.
Collega kwam er zo achter dat geen van zijn aardleks meer werken... :o

Mag zo'n type B aardlekschakelaar voor meerdere automaten gebruikt worden, of alleen voor de laadpaal?

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 10-09-2020 09:41 ]

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Onlangs postte ik hier over dat wij binnen een nieuwbouwproject met twee parkeerplaatsen in parkeergarage of 1 laadpaal kunnen kopen a 3fase 22kw met 1 stopcontact a 6750 euro, of twee laadpunten op 1 laadpaal a 2x 3fase 22kw a 13.000 euro.

Ik ben hierover in gesprek gegaan en mijn voorstel om 1x 3fase 22kw dan te verdelen over twee punten lijkt nu mogelijk te zijn a 7250 euro. Maar dan dus 2x 11kw in principe (hoewel met load balancing toch of 2x11 of 1*22 zou moeten kunnen lijkt mij).

Wat zouden jullie doen?
11kw per auto blijft voorlopig nog wel even prima toch? Ook over aantal jaren bij verkoop zal die niet onder doen aan de gemiddelde laadpaal gok ik?

Momenteel sws geen auto's die 22kw AC laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

In een parkeergarage gaat de auto doorgaans redelijk lang staan, dus het marginale voordeel van sneller laden (zeker bij deze snelheden) is beperkt.

Echter is het voornaamste voordeel van 22kW dat je met een 1-faseladende auto met 7.4 ivp 3.7kW kunt laden, en dat maakt wel heel veel verschil. Het zou dus echt ideaal zijn als je een loadbalancende paal met 2x11kW tot een max van 32A op één uitgang kunt krijgen.

Dat zijn trouwens pittige prijzen, is dat met een hele aparte aansluiting soms?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:07

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

BlakHawk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:03:
Niet maandelijks, maar eigenlijk wel 1x per jaar ja. Dat is ook een beetje de norm in de praktijk. Maar wat heeft het periodiek testen van anderen voor invloed op het risico dat jij loopt door geen type B aardlekschakelaar toe te passen? Wat is het doel van je vraag?
BlakHawk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:40:
Mag zo'n type B aardlekschakelaar voor meerdere automaten gebruikt worden, of alleen voor de laadpaal?
Je mag een type B overal gebruiken waar je een type A zou moeten gebruiken. Maar als je hem voor een laadpaal gebruikt, mag er niets anders opzitten dan die laadpaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Bart ® op 10-09-2020 09:57 ]

Cunning linguist.

• Hertog_Martin
Transformatieproject (kantoor uit jaren 60) oude parkeergarage die er niet op gemaakt wordt dus hoge kosten.

Onze wens was vooral dat tov 1 laadpaal we graag twee stekkers willen mocht er een tweede elektrische auto komen wat niet onwaarschijnlijk is de komende jaren.

Ik zie dat ze wel stellig zeggen dat capaciteit gehalveerd wordt per punt. Ik had de leverancier van de hardware ook gesproken en die stelde wel dat met load balancing (cloud based) het zou moeten kunnen om volle vermogen te hebben bij laden 1 auto, maar mss is de installateur iets anders van plan.

Andere optie is om 1 laadpaal te nemen nu, standaard met 22kw, en dan ooit met vve bespreken of die geupgrade kunnen worden met een andere laadunit die twee stopcontacten en load balancing heeft.

Eén van de twee auto's gaat iig een Model 3 zijn en ik was eigenlijk verbaasd dat die maar tot 11kw gaat überhaupt.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik denk dat het zinvol is om jezelf af te vragen hoe vaak je daadwerkelijk niet genoeg hebt aan 11kW. Voor de meeste mensen zal dat namelijk nooit voorkomen. Dus is het niet vreemd dat autofabrikanten ervoor kiezen om hun product goedkoper te laten zijn door een 11kW omvormer in te bouwen, in plaats van een 22kW omvormer waar misschien maar 1% van hun klanten in 0,3% van de laadsituaties wat aan heeft.

[ Voor 44% gewijzigd door Bart ® op 10-09-2020 10:02 ]

Cunning linguist.

• mux

mux

99% efficient!

Punt is zoals gezegd dat maar weinig auto's 3-fasenladen, en een 1-faseladende auto op 3.3kW wel erg traag is. Je wil idealiter de mogelijkheid houden om 1f/32A te laden.

• Hertog_Martin
Bart ® schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:01:
Ik denk dat het zinvol is om jezelf af te vragen hoe vaak je daadwerkelijk niet genoeg hebt aan 11kW. Voor de meeste mensen zal dat namelijk nooit voorkomen.
Ja ik ben ook 99% zeker van dat ik voor de optie met 2*11 wil gaan, dat lijkt beste bang for the buck (relatief dan).

Maar wil hier ff checken of niet iets mis misschien. Het effect op 1fase laden dacht ik bv niet bij na!

Mocht load balancing toch mogelijk zijn dan sws no brainer, maar uitgaande dat ze een implementatie doen die Max 11kW geeft.. Is het ook qua toekomstbestendigheid nog zat voor komende 10-20 jaar?

Auto's met >150kw netto vermogen gaan we niet snel zien gok ik zelf. En 150 zou in de tijd tussen uit werk komen, en naar werk gaan, al toereikend zijn.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:54
Hertog_Martin schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:58:
Transformatieproject (kantoor uit jaren 60) oude parkeergarage die er niet op gemaakt wordt dus hoge kosten.

Onze wens was vooral dat tov 1 laadpaal we graag twee stekkers willen mocht er een tweede elektrische auto komen wat niet onwaarschijnlijk is de komende jaren.

Ik zie dat ze wel stellig zeggen dat capaciteit gehalveerd wordt per punt. Ik had de leverancier van de hardware ook gesproken en die stelde wel dat met load balancing (cloud based) het zou moeten kunnen om volle vermogen te hebben bij laden 1 auto, maar mss is de installateur iets anders van plan.

Andere optie is om 1 laadpaal te nemen nu, standaard met 22kw, en dan ooit met vve bespreken of die geupgrade kunnen worden met een andere laadunit die twee stopcontacten en load balancing heeft.

Eén van de twee auto's gaat iig een Model 3 zijn en ik was eigenlijk verbaasd dat die maar tot 11kw gaat überhaupt.
Wordt de laadpaal aangesloten op de bestaande aansluiting van het complex op het EL net?
Wellicht is een optie om met de netbeheerder een aparte aansluiting voor de laadpaal of palen af te spreken.
Je hebt dan meer vrijheid voor de capaciteit en kan wellicht ook nog gebruik maken van vermindering energiebelasting die van toepassing is voor laadpalen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Hertog_Martin
mux schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:03:
Punt is zoals gezegd dat maar weinig auto's 3-fasenladen, en een 1-faseladende auto op 3.3kW wel erg traag is. Je wil idealiter de mogelijkheid houden om 1f/32A te laden.
Wat is verwachting bij de auto's die komende paar jaar op markt komen? Is dat dus niet vanzelfsprekend dat die allemaal naar 3fase overgaan?

• Hertog_Martin
eltron schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:06:
[...]

Wordt de laadpaal aangesloten op de bestaande aansluiting van het complex op het EL net?
Wellicht is een optie om met de netbeheerder een aparte aansluiting voor de laadpaal of palen af te spreken.
Je hebt dan meer vrijheid voor de capaciteit en kan wellicht ook nog gebruik maken van vermindering energiebelasting die van toepassing is voor laadpalen.
Het is een groot project en dit soort zaken liggen al wel vast. Wat er oa over gecommuniceerd werd:
Omdat het een transformatieproject betreft is de realisatie van (extra) zwaardere elektra-aansluitingen complexer dan in reguliere nieuwbouw. Loze voorzieningen kunnen bijvoorbeeld niet standaard worden meegenomen in de bouw. Daarnaast dient uitbreiding van de capaciteit in samenspraak met de netbeheerder te geschieden om voldoende elektrisch (laad)vermogen te kunnen garanderen. De afgelopen periode is hieromtrent intensief technische afstemming geweest tussen aannemers, installateurs en nutspartijen. Met de nodige infra-aanpassingen is er voor circa 25% van de parkeerplekken elektrisch vermogen te garanderen, hetgeen op basis van de huidige aanvragen volstaat.

• mux

mux

99% efficient!

Niet persé - er zijn maar een paar landen waarin 3-fasenaansluitingen gangbaar en goedkoop zijn. Buiten - zeg - Nederland, Noorwegen en Duitsland is het ofwel geheel niet aanwezig (zie België met hun delta-aansluitingen) ofwel niet gangbaar en duur. Of rare tussenvormen zoals Frankrijk waar bedrijfsaansluitingen vrijwel uitsluitend 3-fasen zijn maar distributie in steden bijna uitsluitend enkelfase.

Autofabrikanten hebben historisch vooral gekozen om zich te richten op de enkelfasemarkten en boden zelden 3-fasenladers aan. Dat lijkt nu beter te worden, maar dat is geen garantie dat het zo blijft. De 3 grootste automarkten in de wereld - VS, Japan en China - zijn overweldigend enkelfase.

(technisch is er niet veel reden om auto's niet geschikt te maken voor 3-fasen, de chameleon charger in de Zoe en de laders in Tesla's laten dat zien - dat zijn hybride hoogstroom enkelfase/laagstroom 3-fasenladers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Hertog_Martin schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:06:
[...]

Ja ik ben ook 99% zeker van dat ik voor de optie met 2*11 wil gaan, dat lijkt beste bang for the buck (relatief dan).

Maar wil hier ff checken of niet iets mis misschien. Het effect op 1fase laden dacht ik bv niet bij na!

Mocht load balancing toch mogelijk zijn dan sws no brainer, maar uitgaande dat ze een implementatie doen die Max 11kW geeft.. Is het ook qua toekomstbestendigheid nog zat voor komende 10-20 jaar?
Ik neem niet aan dat je opeens 2 a 3 keer zo ver gaat rijden over 10 jaar? Of opeens maar 3 uur slaapt per nacht in plaats van 8 uur? :P
Auto's met >150kw netto vermogen gaan we niet snel zien gok ik zelf. En 150 zou in de tijd tussen uit werk komen, en naar werk gaan, al toereikend zijn.
Voor de meeste mensen is 3kW al toereikend. 11kW is al dikke overkill. Reken maar uit hoeveel je gemiddeld rijdt op een dag, hoeveel kWh dat dus verbruikt, en hoeveel uur je de tijd hebt om dat weer bij te laden.

Stel dat je 100km op de dag rijdt (wat bovengemiddeld veel is), dan verstook je hooguit 20kWh (dat is nog onzuinig). Stel dat je 8 uur hebt tussen thuiskomen en weer naar je werk moeten (wat natuurlijk ook niet realistisch is), dan moet je met 20/8=2,5kW laden om 's ochtends weer een volle accu te hebben...

Zelfs in zeldzamere situaties als 200km per dag woon-werkverkeer, heb je nog voldoende aan 5kW laadsnelheid. Wil je meer dan 11kW nodig hebben, dan moet je dus al dik boven de 400km per dag rijden. Maar dan is je accu leeg, dus heb je die dag al ergens aan een snellader gehangen om thuis te kunnen komen. Je zult dus nooit meer dan die 400km moeten bijladen thuis. Dus heb je nooit meer dan 11kW nodig.

Uitzonderingen zijn natuurlijk als je echt met een compleet lege accu thuiskomt, en binnen een uur weer 200km moet gaan rijden. Maar hoe vaak komt dat voor? Dat is wat je je af moet vragen. Theoretisch kan het voorkomen dat je helemaal leeg bent, en over een half uur je dochter naar hockey moet brengen, om maar wat te noemen. Maar hoe ver is hockey? Doorgaans niet 50km verderop. Dus kun je dat in een half uurtje wel weer bijladen met een paar kW.

[ Voor 20% gewijzigd door Bart ® op 10-09-2020 10:41 ]

Cunning linguist.

• BlakHawk
Bart ® schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:54:
[...]

Niet maandelijks, maar eigenlijk wel 1x per jaar ja. Dat is ook een beetje de norm in de praktijk. Maar wat heeft het periodiek testen van anderen voor invloed op het risico dat jij loopt door geen type B aardlekschakelaar toe te passen? Wat is het doel van je vraag?
[...]

Je mag een type B overal gebruiken waar je een type A zou moeten gebruiken. Maar als je hem voor een laadpaal gebruikt, mag er niets anders opzitten dan die laadpaal.
"Ze" zeggen maandelijks.

Zit daar ook een gedachte achter dat er niets anders op mag zitten?
Hertog_Martin schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:45:
Onlangs postte ik hier over dat wij binnen een nieuwbouwproject met twee parkeerplaatsen in parkeergarage of 1 laadpaal kunnen kopen a 3fase 22kw met 1 stopcontact a 6750 euro, of twee laadpunten op 1 laadpaal a 2x 3fase 22kw a 13.000 euro.

Ik ben hierover in gesprek gegaan en mijn voorstel om 1x 3fase 22kw dan te verdelen over twee punten lijkt nu mogelijk te zijn a 7250 euro. Maar dan dus 2x 11kw in principe (hoewel met load balancing toch of 2x11 of 1*22 zou moeten kunnen lijkt mij).

Wat zouden jullie doen?
11kw per auto blijft voorlopig nog wel even prima toch? Ook over aantal jaren bij verkoop zal die niet onder doen aan de gemiddelde laadpaal gok ik?

Momenteel sws geen auto's die 22kw AC laden?
Zijn die laadpalen van goud?
Hertog_Martin schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:58:

Ik laad mijn Model 3 al sinds maart uitsluitend op 3,7kW...
Geen enkel probleem mee.
Hertog_Martin schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:07:
Wat is verwachting bij de auto's die komende paar jaar op markt komen? Is dat dus niet vanzelfsprekend dat die allemaal naar 3fase overgaan?
Ja maar zelfs een 3F auro kun je prima op 1 fase laden.
Belangrijkste vraag: hoeveel km ga je per dag rijden?

Ik heb zelf wel een 3 fase kabel laten leggen, maar zie vooralsnog echt geen enkele reden om 3 fase te laden. Als ik iedere dag weg ben, kan ik met een Long Range en 1 fase sowieso wel 50-70% erbij krijgen tussen het moment dat ik thuis kom en in de ochtend weer vertrek. Aangezien je met een Tesla toch niet boven de 90% laadt, vind ik het allemaal de moeite niet waard zo lang 3 fasen palen fors duurder zijn dan (tweedehands) 1 fase palen...

Ik was €160 voor de paal kwijt :+
Maar ik ben benieuwd hoe je op €13.000 ooit een business case gaat rond krijgen. Dat haal je er toch nooit meer uit?

Kun je het leggen van de kabel en de kosten van de laadpaal en plaatsing allemaal losknopen uit die offerte?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:02

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Hertog_Martin je zou zelfs nog een 1-fase 32A paal kunnen overwegen. Daarmee laad je alle nu gangbare auto's met 7,4kW op. Misschien dat dit nog goedkoper uitvalt? 7,4kW is echt zat om een EV in een nacht nokje vol te krijgen als je 's avonds leeg aankomt.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

De fabrikanten ja, om zich in te dekken. De normen zijn soepeler.
Zit daar ook een gedachte achter dat er niets anders op mag zitten?
Geen idee.

Cunning linguist.

• Hertog_Martin
CyBeRSPiN schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:42:
@Hertog_Martin je zou zelfs nog een 1-fase 32A paal kunnen overwegen. Daarmee laad je alle nu gangbare auto's met 7,4kW op. Misschien dat dit nog goedkoper uitvalt? 7,4kW is echt zat om een EV in een nacht nokje vol te krijgen als je 's avonds leeg aankomt.
Tja als capaciteit realiseren in dit project een opgave is snap ik niet waarom ze dan niet voor 1fase zijn gegaan bij lagere prijs, hadden ze wss minder kosten en meer afnemers. Maar goed, 7,4 verdelen over twee palen zou wel weer wat weinig zijn voor mij. Maar twee keer 7,4 was nog oké geweest idd.

Kosten paal haal ik wel enigszins terug bij verkoop parkeerplaatsen denk ik, vooral omdat in hele complex dan één van weinige plekken zijn met paal want achteraf realiseren wordt lastig. Afschrijving valt dan mee en als zzp'er met zakelijke elektrische auto kan ik 'm zakelijk aftrekken. En geen laadpaal zou vooral onhandig zijn, dan ben ik afhankelijk van publiek laden.

Hoeveel ik ga rijden hangt af van waar mijn klant zit dus ga ik wel uit van scenario dat ik 250km op dag wil kunnen rijden met alleen thuisladen.

[ Voor 12% gewijzigd door Hertog_Martin op 10-09-2020 11:15 ]

• eltron
Hertog_Martin schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:12:
[...]
Kosten paal haal ik wel enigszins terug bij verkoop parkeerplaatsen denk ik, vooral omdat in hele complex dan één van weinige plekken zijn met paal want achteraf realiseren wordt lastig. Afschrijving valt dan mee en als zzp'er met zakelijke elektrische auto kan ik 'm zakelijk aftrekken. En geen laadpaal zou vooral onhandig zijn, dan ben ik afhankelijk van publiek laden.
Of de Schuko met een verlengsnoer vanuit je appartement.
Ik zie mooie plaatjes voor mij, met in het hele land alle appartementencomplexen waar overal vrolijk gekleurde verlengsnoeren uit het raam hangen om de EV's van de bewoners te laden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 14:36
Bart ® schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:38:
[...]
Ik neem niet aan dat je opeens 2 a 3 keer zo ver gaat rijden over 10 jaar? Of opeens maar 3 uur slaapt per nacht in plaats van 8 uur? :P

[...]

Voor de meeste mensen is 3kW al toereikend. 11kW is al dikke overkill. Reken maar uit hoeveel je gemiddeld rijdt op een dag, hoeveel kWh dat dus verbruikt, en hoeveel uur je de tijd hebt om dat weer bij te laden.

Stel dat je 100km op de dag rijdt (wat bovengemiddeld veel is), dan verstook je hooguit 20kWh (dat is nog onzuinig). Stel dat je 8 uur hebt tussen thuiskomen en weer naar je werk moeten (wat natuurlijk ook niet realistisch is), dan moet je met 20/8=2,5kW laden om 's ochtends weer een volle accu te hebben...

Zelfs in zeldzamere situaties als 200km per dag woon-werkverkeer, heb je nog voldoende aan 5kW laadsnelheid. Wil je meer dan 11kW nodig hebben, dan moet je dus al dik boven de 400km per dag rijden. Maar dan is je accu leeg, dus heb je die dag al ergens aan een snellader gehangen om thuis te kunnen komen. Je zult dus nooit meer dan die 400km moeten bijladen thuis. Dus heb je nooit meer dan 11kW nodig.

Uitzonderingen zijn natuurlijk als je echt met een compleet lege accu thuiskomt, en binnen een uur weer 200km moet gaan rijden. Maar hoe vaak komt dat voor? Dat is wat je je af moet vragen. Theoretisch kan het voorkomen dat je helemaal leeg bent, en over een half uur je dochter naar hockey moet brengen, om maar wat te noemen. Maar hoe ver is hockey? Doorgaans niet 50km verderop. Dus kun je dat in een half uurtje wel weer bijladen met een paar kW.
Ik was van plan om een 7.4 kW laadpaal te installeren, maar ik merk dat de granny lader eigenlijk al voldoende is. Precies om de reden die jij aangeeft: je komt thuis, sluit hem aan en de volgende ochtend is hij alweer vol. Misschien installeer ik nog een laadpaal, maar voor nu houd ik het geld in mijn zak :D

• Hertog_Martin
eltron schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:19:
[...]

Of de Schuko met een verlengsnoer vanuit je appartement.
Ik zie mooie plaatjes voor mij, met in het hele land alle appartementencomplexen waar overal vrolijk gekleurde verlengsnoeren uit het raam hangen om de EV's van de bewoners te laden. :)
Lange kabel wordt dat, metertje of 200 :D

Tja ik begrijp er uit dat maar hooguit 15% van de 400 parkeerplaatsen een laadpaal heeft dadelijk. Dat wordt wat in 2030 als vrijwel elke nieuwe auto elektrisch is. Dat maakt onze parkeerplaats dus wel waardevoller denk ik tegen de tijd dat we verkopen. Tenzij er nog een duur project volgt vanuit vve om er alsnog meer te realiseren.

Maar ik had dan dus nu ze vrijwel allemaal een 1 fase lader gegeven (als ik het goed begrijp dat je voor capaciteit 3fase 22kw ook 3*1fase zou kunnen realiseren) en het mss geeneens een optie gemaakt maar dat elke parkeerplaats standaard een paal heeft en dat in de prijs verrekenen.

Ze stellen nu namelijk dat geringe aantal aanvragen het nog niet geheel kostendekkend maakt.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Hertog_Martin schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:29:
[...]

Lange kabel wordt dat, metertje of 200 :D

Tja ik begrijp er uit dat maar hooguit 15% van de 400 parkeerplaatsen een laadpaal heeft dadelijk. Dat wordt wat in 2030 als vrijwel elke nieuwe auto elektrisch is. Dat maakt onze parkeerplaats dus wel waardevoller denk ik tegen de tijd dat we verkopen. Tenzij er nog een duur project volgt vanuit vve om er alsnog meer te realiseren.

Maar ik had dan dus nu ze vrijwel allemaal een 1 fase lader gegeven (als ik het goed begrijp dat je voor capaciteit 3fase 22kw ook 3*1fase zou kunnen realiseren) en het mss geeneens een optie gemaakt maar dat elke parkeerplaats standaard een paal heeft en dat in de prijs verrekenen.

Ze stellen nu namelijk dat geringe aantal aanvragen het nog niet geheel kostendekkend maakt.
Een 22kW laadpaal is 3x32 A. Op dezelfde capaciteit aansluiting kun je inderdaad ook drie 7kW laadpalen van 1x32A aansluiten.

Elke parkeerplek van een laadpaal voorzien is denk ik zeer toekomstgericht, en ook geen slecht idee. Maar ik denk dat je met een VvE nooit de meerderheid daarvan overtuigd gaat krijgen. Want wie wil er meebetalen aan een laadpaal bij zijn parkeerplaats als hij zelf geen elektrische auto heeft? Of sterker nog: heilig gelooft in een toekomst met waterstofauto's?

Cunning linguist.

• Hertog_Martin
Tja vve is nog niet actief. Maar ook vrijwillig bij losse afname hadden ze dan beter financieel plaatje gehad. Nu dure aansluitingen duur verkopen, weinig kopers, kosten niet gedekt. Als je drie keer goedkopere aansluitingen voor de helft verkoopt, maar dan 4+ maal zo vaak, ben je beter af.

Maar goed, bedankt voor alle reacties en nu dus 100% zeker om voor de 2x11 oplossing te gaan en hopelijk dat ze 'm wel loadbalancen ook, dan helemaal mooi.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Als je een parkeerplaats from scratch aanlegt, is het echt wel wijs om er een aparte netaansluiting naar toe te brengen. Op 3x25a kan je 4 laadpunten kwijt op 3.7kW. En als die auto's dus 8 tot 10 uur stil staan voldoe je ruim aan de laadtijd voor de gemiddelde afstand woon/werkverkeer.

Een mooie alfen eve duo kan natuurlijk ook, om mee te beginnen. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

teacher schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:57:
Als je een parkeerplaats from scratch aanlegt, is het echt wel wijs om er een aparte netaansluiting naar toe te brengen. Op 3x25a kan je 20 laadpunten kwijt op 3.7kW.
3x25A is 17 kW, daar kun je 4 laadpunten op kwijt. Voor 20 laadpunten heb je 3x100A nodig.

Signatures zijn voor boomers.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
dat staat er toch? :o

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 10-09-2020 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Op 3x25a kan je 4 laadpunten kwijt op 3.7kW.
Op 3x25a kan je 4 laadpunten kwijt op 3.7kW.
Nou ja, niet echt he. Elk 3,7kW-laadpunt vraagt 16A, per fase heb je dus 9A over. Je kunt die 3x9A echter niet zomaar even combineren tot een nieuwe fase van 16A voor het vierde laadpunt.

[ Voor 22% gewijzigd door Bart ® op 10-09-2020 14:24 ]

Cunning linguist.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Daar weet jij vast wel een loadbalancing / sharing oplossing voor ;)

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

teacher schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:57:
Daar weet jij vast wel een loadbalancing / sharing oplossing voor ;)
Er zijn meerdere oplossingen :). Vierde paal 3-fase nemen, kun je 3x9A laden. Nadeel is dat 1-fase auto's maar met 9A kunnen laden zonder slimme oplossingen.

Of inderdaad alle palen in een load balancing netwerk zetten. Sowieso aan te raden met veel palen. Hoe groter het aantal palen, hoe kleiner je gelijktijdigheid.

Cunning linguist.

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Even een leek-vraag, er wordt hier veel gesproken over de aardlekschakelaar (of automaat?) type B die nodig is. Nu worden nieuwe laadpalen vaak al met ingebouwde "DC lekkage beveiliging" aangeboden (zoals Wallbox). Daar staat dan expliciet bij dat type A volstaat.
Klopt dat dan? Of is het toch nodig / wenselijk om ook dan nog steeds type B te laten installeren?

P8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dan is het idd niet meer nodig/verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Ik twijfel nog tussen een "makkelijke" oplossing, waarbij de lader aan de buitenmuur direct naast de meterkast gehangen wordt, of een "betere" variant waar de lader aan de andere kant van de oprit komt, wat handiger is met de laadkabel.
Ik wil de kabels dan binnendoor laten lopen en op de juiste plek uit de buitenmuur laten komen. Er lopen 2 loze flexpijpen (1 van 20mm en 1 van 15mm) vanaf de meterkast al grotendeels richting die plek. Totale afstand zou circa 10 meter zijn. Nu begrijp ik van een mogelijke installateur dat er voor de 5x4mm2 kabel die ze dan gebruiken, een loze pijp/buis van minstens 50mm nodig is, alleen voor de elektrakabel. Dat lijkt me wel heel erg ruig maar wellicht heeft het iets met warmteontwikkeling te maken.
Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Montalbano schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:40:
Ik twijfel nog tussen een "makkelijke" oplossing, waarbij de lader aan de buitenmuur direct naast de meterkast gehangen wordt, of een "betere" variant waar de lader aan de andere kant van de oprit komt, wat handiger is met de laadkabel.
Ik wil de kabels dan binnendoor laten lopen en op de juiste plek uit de buitenmuur laten komen. Er lopen 2 loze flexpijpen (1 van 20mm en 1 van 15mm) vanaf de meterkast al grotendeels richting die plek. Totale afstand zou circa 10 meter zijn. Nu begrijp ik van een mogelijke installateur dat er voor de 5x4mm2 kabel die ze dan gebruiken, een loze pijp/buis van minstens 50mm nodig is, alleen voor de elektrakabel. Dat lijkt me wel heel erg ruig maar wellicht heeft het iets met warmteontwikkeling te maken.
https://www.omteklussen.n...llatiekabel-50-meter.html
Buitendiameter circa: 14,1 mm

Uiteraard heb je nog een buigstraal nodig als je bochten hebt. En je wil wel wat vrije ruimte hebben om te trekken. Mogelijk wil je er ook nog een netwerkkabel bij hebben. 20mm is wel krap. Maar 50 lijkt me ook weer wat overdreven.

[ Voor 10% gewijzigd door Bart ® op 11-09-2020 10:49 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Ja dus dat zou in principe prima moeten passen, maar waarom ze dan toch een buis van 50mm kunnen vereisen? Kan daar een logische verklaring voor zijn? Krijg ik verder nog geen antwoord op van ze helaas.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
Montalbano schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:40:
Een 50mm pijp is voor het gemak om een een dikke kabel doorheen te trekken. Dat gaat niet om de warmteontwikkeling. Als je YMVK-AS gebruikt (grondkabel) zou je misschien zelfs de 20mm flex buis kunnen vervangen door die kabel (die er doorheen krijgen gaat niet zomaar lukken). Ik weet niet of je deel binnenshuis en deel daarbuiten moet leggen, maar als dat het geval is zou ik voor de YMVK-AS gaan. Als het enkel binnenshuis is zou YMVK ook kunnen (dat laatste mag buiten als als het in een slagvaste buis ligt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Montalbano schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:50:
[...]

Ja dus dat zou in principe prima moeten passen, maar waarom ze dan toch een buis van 50mm kunnen vereisen? Kan daar een logische verklaring voor zijn? Krijg ik verder nog geen antwoord op van ze helaas.
Voor hun geeft het zekerheid dat het lukt en ook makkelijk gaat. Er is natuurlijk ook niets op tegen he. Ik heb in de tuin ook een 40mm mantelbuis liggen voor 2 netwerkkabels. Kan geen kwaad :).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

mux schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:23:
Niet persé - er zijn maar een paar landen waarin 3-fasenaansluitingen gangbaar en goedkoop zijn. Buiten - zeg - Nederland, Noorwegen en Duitsland is het ofwel geheel niet aanwezig (zie België met hun delta-aansluitingen) ofwel niet gangbaar en duur. Of rare tussenvormen zoals Frankrijk waar bedrijfsaansluitingen vrijwel uitsluitend 3-fasen zijn maar distributie in steden bijna uitsluitend enkelfase.

Autofabrikanten hebben historisch vooral gekozen om zich te richten op de enkelfasemarkten en boden zelden 3-fasenladers aan. Dat lijkt nu beter te worden, maar dat is geen garantie dat het zo blijft. De 3 grootste automarkten in de wereld - VS, Japan en China - zijn overweldigend enkelfase.

(technisch is er niet veel reden om auto's niet geschikt te maken voor 3-fasen, de chameleon charger in de Zoe en de laders in Tesla's laten dat zien - dat zijn hybride hoogstroom enkelfase/laagstroom 3-fasenladers)
In België heb je gewoon 3 fasen hoor. Sterker, mijn paal is 3-fasig aangesloten. Het betreft hier een 3x400 +N. Je hebt ook nog de ouderwetse 3x 380.

--handige links mogen niet van de mods--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Montalbano schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:50:
[...]

Dat past niet makkelijk in een 15mm of 20mm flex buis. Na een paar meter wordt de weerstand van de stugge 5x4mm2 kabel in de flexbuis zo groot dat het echt niet zomaar lukt. Ook niet als je het volspuit met siliconenspray. Als je 10 meter moet afleggen dan vermoed ik dat het niet gaat lukken (of extreem moeizaam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
InterCC schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:50:
[...]

Een 50mm pijp is voor het gemak om een een dikke kabel doorheen te trekken. Dat gaat niet om de warmteontwikkeling. Als je YMVK-AS gebruikt (grondkabel) zou je misschien zelfs de 20mm flex buis kunnen vervangen door die kabel (die er doorheen krijgen gaat niet zomaar lukken). Ik weet niet of je deel binnenshuis en deel daarbuiten moet leggen, maar als dat het geval is zou ik voor de YMVK-AS gaan. Als het enkel binnenshuis is zou YMVK ook kunnen (dat laatste mag buiten als als het in een slagvaste buis ligt).
De 20mm loze pijp ligt onder (in) de vloer van mijn hal, die heb ik daar vorig jaar in laten leggen. Eerste deel gaat eigenlijk vrijwel rechtdoor van meterkast naar trapkast die aan de andere kant van de hal is. Van daaruit kan ik direct naar de garage en daar kan ik doen wat ik wil met buizen. Alleen die eerste ca 2,5m daar kan ik weinig meer aan veranderen, anders dan eventueel de boel verdelen over meerdere kabels en dan later weer bij elkaar laten komen. Alles is binnenshuis.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Montalbano schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:54:
[...]

De 20mm loze pijp ligt onder (in) de vloer van mijn hal, die heb ik daar vorig jaar in laten leggen. Eerste deel gaat eigenlijk vrijwel rechtdoor van meterkast naar trapkast die aan de andere kant van de hal is. Van daaruit kan ik direct naar de garage en daar kan ik doen wat ik wil met buizen. Alleen die eerste ca 2,5m daar kan ik weinig meer aan veranderen, anders dan eventueel de boel verdelen over meerdere kabels en dan later weer bij elkaar laten komen. Alles is binnenshuis.
Dat scheelt. Als je de kabel eerst door die 2,5m meter legt en vanaf dat punt verder gaat zou het wel moeten gaan. Dan zeker niet kiezen voor de -AS variant, want die is een stuk dikker.

Edit: Voor de zekerheid om hulp vragen zodat iemand de kabel kan aanduwen en iemand anders aan de trekveer trekken (met wat siliconenspray op de kabel) gaat het aanzienlijk minder frustrerend maken. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door InterCC op 11-09-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Dank voor de reacties. Ik begrijp eruit dat het waarschijnlijk dus puur voor het gemak zou zijn en verder niets met veiligheid of warmteontwikkeling te maken heeft.
Ik neig er naar om het kabelgedeelte maar gewoon zelf voor te bereiden. Ben niet heel erg thuis in het aansluiten en meterkast blijf ik graag vanaf, maar ik merk dat (grotere) installateurs vooral snel klaar willen zijn en het meedenken er niet echt in zit.
Misschien maar beter zelf alles aanschaffen en een goede elektricien zoeken, in plaats van een laadpaal installateur.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MtC schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:51:
[...]

In België heb je gewoon 3 fasen hoor. Sterker, mijn paal is 3-fasig aangesloten. Het betreft hier een 3x400 +N. Je hebt ook nog de ouderwetse 3x 380.
Het gaat niet om 3 fase, maar er ligt nog heel veel in driehoek (wat jij de 3x380 noemt, nauwkeuriger is 3*400 V ). Dat is geen handige aansluiting.

Prijs je gelukkig met de sterschakeling die jij hebt. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 11-09-2020 11:58 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
InterCC schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:55:
[...]

Dat scheelt. Als je de kabel eerst door die 2,5m meter legt en vanaf dat punt verder gaat zou het wel moeten gaan. Dan zeker niet kiezen voor de -AS variant, want die is een stuk dikker.

Edit: Voor de zekerheid om hulp vragen zodat iemand de kabel kan aanduwen en iemand anders aan de trekveer trekken (met wat siliconenspray op de kabel) gaat het aanzienlijk minder frustrerend maken. ;)
Of zou ik als ik de -AS variant toch door dat eerste stuk zou krijgen (17,5mm las ik) de rest ZONDER pijp mogen maken? Dus die kabel alleen met klemmen vastzetten? Of moet die binnenshuis eigenlijk toch ook in een buis?

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Montalbano schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:00:
[...]

Of zou ik als ik de -AS variant toch door dat eerste stuk zou krijgen (17,5mm las ik) de rest ZONDER pijp mogen maken? Dus die kabel alleen met klemmen vastzetten? Of moet die binnenshuis eigenlijk toch ook in een buis?
Kabel hoeft binnenshuis sowieso niet in buis. Grondkabel met aardscherm hoeft in de grond ook niet in buis, waar installatiekabel zonder aardscherm dat wel moet.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Montalbano schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:00:
[...]

Wat Bart zegt klopt, dat bedoelde ik ook met mijn eerdere post. Waar mogelijk zou ik zelf altijd kiezen voor een ononderbroken kabel. En met aardscherm hoeft niet, dus lekker binnenshuis voor de goedkopere niet -AS variant gaan die dunner is en ook geen nieuwe verbinding nodig heeft. Voor kwaliteit van de kabel voegt -AS niets toe. Er zit enkel een extra gevlochten mantel omheen ter bescherming (wat buitenshuis bij plaatsing zonder slagvaste buis verplicht is).
Conclusie: in jouw geval zou ik een kabel in één stuk plaatsen wat geen -AS is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Montalbano schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:04:
Dank voor de reacties. Ik begrijp eruit dat het waarschijnlijk dus puur voor het gemak zou zijn en verder niets met veiligheid of warmteontwikkeling te maken heeft.
Ik neig er naar om het kabelgedeelte maar gewoon zelf voor te bereiden. Ben niet heel erg thuis in het aansluiten en meterkast blijf ik graag vanaf, maar ik merk dat (grotere) installateurs vooral snel klaar willen zijn en het meedenken er niet echt in zit.
Misschien maar beter zelf alles aanschaffen en een goede elektricien zoeken, in plaats van een laadpaal installateur.
Ik heb denk ik vergelijkbare situatie en heb ook YMVK kabel onder het huis en de garage doorgelegd en daar met beugels vastgezet, geen mantelbuis gebruikt en komt pas direct bij laadpaal naar buiten.
Heb er verder geen elektriciën of laadpaalinstallateur voor nodig gehad. Is eigenlijk niet veel meer dan een groot stopcontact aan de muur schroeven aan de ene kant en aan de andere kant in de groepen kast op aparte groep en aardlek aansluiten.

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
Jullie toevallig bekend met deze lader:
https://www.wallboxdiscou...laadpaal-smartcharge.html

Voor dat geld is het best nog een interessante optie, zeker omdat je op hem op 25A kan instellen. Dan zou ik hem achter m'n 35A hoofdzekering kunnen zetten en zo nodig 's nachts sneller laden.
Overdag kan ik hem dan op 16A laten staan.
Helemaal mooi als ik automatisch kan load balancen, maar dat kan ik nergens terug vinden.
Hij zou ook lekstroom beveiliging hebben. Is er dan geen type B aardlek meer nodig?

Ik ken alleen het hele merk niet, hoe betrouwbaar zou het zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door chevsticks op 12-09-2020 09:48 ]

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 23:45
Zit nog te dubben of ik nu wel of niet load balancing nodig heb. Situatie: 3 x 25A, 11 kW laadpaal. Verder inductiekoken en nog wat andere grootverbruikers. Ik heb zelf het idee dat ik de auto prima 's avonds of s nachts kan laden, maar het is natuurlijk wel vervelend als om wat voor reden dan ook het overdag zou moeten en dit dan problemen geeft. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Voor zover ik het begrijp gaat bij overbelasting de hoofdzekering van mijn huis uitvallen. Als dat gebeurd, kan je daarna de hoofdzekering toch zelf weer aanzetten, of is daar een monteur voor nodig?

(offerte voor loadbalancing is 100 euro extra voor een module voor de Newmotion Home Advanced + 5 euro extra per maand abbo; dus totaal 10 euro (!) abbo per maand voor verrrekenen kosten + load balancing).

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@upje zie je 3 zekeringen/schakelaars ONDER je meter zitten? Dan heb je geen monteur nodig en kun je het voorlopig zonder load balancing proberen. Er moet wel echt langere tijd sprake zijn van forse overbelasting willen de stoppen doorslaan. Even inductiekoken zal waarschijnlijk wel gaan. Maar heb je ook net je oven aangezet en staat je droger aan dan telt het op.
Als je het zelf in de gaten houdt en de gok wilt nemen dat een deel van je woning incidenteel stroomloos wordt door overbelasting kun je besparen op die oplossing.

• Inspired
  • Laatst online: 14:02
@upje tja. Kan prima zonder. Op 11kW kun je elke auto die te koop is prima weer tot 90% laden in een nacht. Ik heb het wel maar zou prima zonder kunnen. Auto met <80kWh is in minder dan een nacht slaap weer vol.

Enige wat je niet moet doen is om 18 uur gaan koken, laden, wassen en drogen. Maar als je de auto laat laden tussen 23 en 7 dan zou het nooit een issue moeten zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Inspired op 12-09-2020 10:24 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 23:45
@CyBeRSPiN bedoel je deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0XIz-WUyHomMRhzI5YjhAsthTs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xm4uqUivfUleqsUjeLFGtj5D.jpg?f=user_large

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Yes. Hiermee ben jij dus in control en hoef je geen monteur met spoed aan te laten rijden a 110 euro.
Als je dit niet hebt dan is een loadbalancing al snel terugverdiend als je wel steeds de grens wilt/moet opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
chevsticks schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:46:

Voor dat geld is het best nog een interessante optie, zeker omdat je op hem op 25A kan instellen. Dan zou ik hem achter m'n 35A hoofdzekering kunnen zetten en zo nodig 's nachts sneller laden.
Helemaal mooi als ik automatisch kan load balancen, maar dat kan ik nergens terug vinden.
Hij zou ook lekstroom beveiliging hebben. Is er dan geen type B aardlek meer nodig?

Ken het niet, maar ziet er uit als een goedkope oplossing (niet negatief bedoelt) en de basisfunctionaliteit van laden van een auto zal best wel functioneren. Vraag is een beetje of de kwaliteit voldoende is om het lang vol te houden of dat je na een paar jaar toch een nieuwe moet, maar ook dan ben je nog niet heel duur uit en de functionaliteit en pricing van palen zal zich nog wel verder ontwikkelen zodat je misschien over paar jaar toch wat anders wilt, ongeacht of hij stuk is of niet.
Kun je denk ik nauwelijks een buil aan vallen.
en loadbalancing zo te zien niet maar zou ik ook niet verwachten in deze prijsklasse. => Correctie, zit er blijkbaar ook nog op.
Wel leuk, voor de liefhebber, dat je ook een versie kunt kopen die met pasjes kan worden ingeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

chevsticks schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:46:

Kijk dan even op AliExpress naar leveranciers binnen Europa. Die dingen zijn niet zo slim. De stroomsterkte stel je in en er zit geen load balancing op.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:06
Wij hebben nu sinds woensdag een Corsa-E, morgen ga ik het ECO+ laden eens uitproberen. Het normale laden gaat als een trein in ieder geval, merk wel dat hij standaard op 10kW laadt ipv 11. Ondanks dat de zekering op 16,2A ingesteld staat in de Zappi en er binnenshuis weinig verbruikt wordt.

Mocht iemand nog twijfelen om de update naar 3.037 uit te voeren. Ik raad die niet aan. Enorme verbindingsproblemen met de Hub gehad. Kreeg die eigenlijk niet meer gekoppeld en als ie al gekoppeld was, viel continu de verbinding uit. Na overleg met de producent kunnen downgraden naar 3.033 en sindsdien geen verbindingsproblemen meer.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
Dank voor de info, klonk al te mooi om waar te zijn. In dat geval toch maar een refurbished paal.
Voor die enkele keer dat ik laat thuis ben en vroeg weg moet vind ik wel een laadpaal in de buurt die sneller laadt dan 3.7kW

Als de laadtijd tegen valt kan er altijd nog een Zappi komen O-)

[ Voor 13% gewijzigd door chevsticks op 12-09-2020 14:36 ]

• daemonix
  • Niet online
Ophidian schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:34:
Wij hebben nu sinds woensdag een Corsa-E, morgen ga ik het ECO+ laden eens uitproberen. Het normale laden gaat als een trein in ieder geval, merk wel dat hij standaard op 10kW laadt ipv 11. Ondanks dat de zekering op 16,2A ingesteld staat in de Zappi en er binnenshuis weinig verbruikt wordt.
Waar lees je die 10 kW af? In de auto? Dan zijn het laadverliezen.

• Ophidian
daemonix schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:03:
[...]

Waar lees je die 10 kW af? In de auto? Dan zijn het laadverliezen.
Nee op de paal en op dsmr reader. 1kW laadverlies lijkt mij sterk.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• daemonix
  • Niet online
9%. Heel normaal. Wat zegt de auto?

[ Voor 34% gewijzigd door daemonix op 12-09-2020 16:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wat is de resolutie van je meter? De meeste 3-fasen 11kW laders laden namelijk niet strak op 16A, en zelfs als ze het doen is dat niet persé 11kW.

Als je exact 230VAC afneemt bij exact 16.0A, is het laadvermogen 3x230x16=11040W. Maar zodra de spanning ook maar 1 volt omlaag gaat of je stroom 0,1A lager wordt, zit je al onder de 11kW. Bij sommige meters wordt naar beneden afgerond en zegt-ie dan dat je op 10kW aan het laden bent.

Daarnaast is een dirty little secret (wat wij ook doen bij onze 3-fasenladers) dat de meeste laders net iets lager afgesteld staan en/of line conditioning doen om te zien of de weerstand over je kabels niet te hoog is waardoor een ladende auto brand kan veroorzaken door oververhittende kabels. Wij houden een 10V droop aan (maw maximale stroom trekken mag niet meer dan 10V spanningsval veroorzaken - komt overeen met ca. 500W kabelverliezen) en laden standaard op - afhankelijk van het werkpunt - tussen de 15,4 en 15,7A ipv 16A. De ingebouwde lader in de Leaf doet dit ook, maximale stroom is net iets minder dan de stekkerwaarde.

Werkelijke laadstroom van onze 11kW laders is 9,7kW de accu in en 10,4kW uit het stopcontact, wat bij de meeste meters ook naar 10kW wordt afgerond. De 22kW laders zijn eigenlijk 18kW laders. Vertel dit niet aan teveel van onze klanten, dan worden ze boos!

• Ophidian
De auto zegt 56km per uur :+ Geeft geen laadsnelheid weer.

Zappi zegt 10,0kW. P1 inclusief verbruik in huis 10,3kW inclusief verbruikin huis, wat gemiddeld zo'n 300W is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:50

Mfpower

In dubio

Mfpower schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 21:43:
[...]

Klopt het is voor een deel ook een gemakskwestie. Ik moest toch een kabel graven want de schuur waar de auto naast staat heeft een gedeelde groep met het huis. En dan een buitenstopcontact aanleggen? Dan net zo goed gelijk een laadpaal. Toch een kabel trekken? Nou ja dan gelijk maar 3 fase kabel. Soort glijdende schaal. En als er later een andere auto komt kan ik upgraden en dan doe ik alles wel goed met load balancing etc. Overigens is de bijgeleverde granny maar 10A dus 16A is een behoorlijke verbetering. En ik vind het leuk om te doen met een soort van minimaal budget.

Het ergste is nog dat tegenover ons huis een 22kW laadpaal staat waarmee de leaf tegen 25ct/kWh op 7kW kan laden. Maar het gemak van laden op eigen oprit, beetje hobbyen etc. is ook waarom ik dit pad bewandel.

Nu nog op zoek naar een goedkope (tweedehands) 1 fase laadpaal anders neem ik die evhub. Volgend weekend ga ik graven en aansluiten. Hopelijk kan ik dan de laadpaal ook gelijk monteren.
Zo, om mezelf maar eens te quoten: gisteren heb ik de laadpaal aangelegd! 9 meter gegraven door tuin/terras, via de kruipruimte verder gelegd naar de meterkast. Krachtgroep geinstalleerd + type B aardlekschakelaar. Dit alles met 4mm^2 ymvvk-as grondkabel. De grondkabel heb ik weggewerkt in een 50mm flexibele buis waarin ik eventueel later nog een dikkere kabel of netwerkkabel kan trekken als dat nodig is.

Mijn groepenkast zat vol dus een extra kastje geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04d-m2Pvni88pTaZ-wFQS3znjxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5gNP3KqFRsW1uTmQ4kqGgcl.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was echt het meest vervelende werk, met stugge 4mm^2 kabel werken, dus af en toe vloekend en tierend met allerlei tangetjes de kabels aangesloten, maar goed, het werkt. (met dank aan een vriend die me hier mee geholpen heeft).

En dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxkcE8ORfOIyyCFWv9gEqTBqvHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikP4gyby8wa5jXr2eavO6JiX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb toch voor de EV-hub gekozen omdat 8m vaste kabel wel handig is en ik kon op marktplaats deze week niet echt iets vinden. Kan ik gelijk 3-fase laden (hoewel de Leaf maar op 1-fase laadt). Ik denk dat 's nachts bij ons op 3-fase laden wel te doen is omdat we geen grootverbruikers hebben, maar dat is nu nog niet van toepassing.

Kortom: blij! Hard werken maar met een mooi resultaat, prima zelf te doen. Wil alleen de kabel bij de lader nog even door een mooie pvc-buis trekken maar dat moet later maar een keertje, die kabelbinders vind ik niet echt mooi.

[ Voor 3% gewijzigd door Mfpower op 13-09-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Mfpower mooi! Je kunt evt ook voor een mooie RVS goot gaan, zoiets heb ik: https://www.avedko.nl/producten/beschermprofielen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-12-2023
Wat is de beste optie om als laadpunt oplossing te kiezen als je de volgende omstandig heden / wensen als input neemt;
  • Privé laden
  • Loadbalancing
  • 3x 25a
  • Volkswagen ID.3 1st (privé)
  • Privé oprit
Eventueel de mogelijkheid laden te blokkeren en gegevens uit te lezen. De energiemeter en het energie contract zijn voorbereid met 3x 25a, er komt een lege stand leiding binnen waardoor de kabel naar buiten kan (meter kast zit niet aan een buitenmuur).

Zijn er nog andere zaken welke ik in overweging moet nemen om de juiste keuze van laadpunt te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Dusun schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:24:
Wat is de beste optie om als laadpunt oplossing te kiezen als je de volgende omstandig heden / wensen als input neemt;
  • Privé laden
  • Loadbalancing
  • 3x 25a
  • Volkswagen ID.3 1st (privé)
  • Privé oprit
Eventueel de mogelijkheid laden te blokkeren en gegevens uit te lezen. De energiemeter en het energie contract zijn voorbereid met 3x 25a, er komt een lege stand leiding binnen waardoor de kabel naar buiten kan (meter kast zit niet aan een buitenmuur).

Zijn er nog andere zaken welke ik in overweging moet nemen om de juiste keuze van laadpunt te maken?
ja, als je zonnepanelen hebt en wilt optimaliseren op o.a. laadvermogen en eigen stroom laden als salderen wordt afgeschaft, dan heb je een lader nodig die dat ondersteunt zoals de Zappi.

Als je een backoffice nodig hebt die de afrekening met de leasemij of werkgever ondersteunt dan moet je een paal hebben met abbo die dat ondersteunt. Meestal dan ook specifiek door werkgever of leasemij voorgeschreven dus geen keus meer. Maar als ik je goed begrijp ga je privé rijden.

laadpaal die DC lekstroombeveiliging heeft kan ook handig zijn. Je hebt dan geen dure type B aardlek nodig.

Ik hoop voor je dat de ID3 een beetje meevalt, de berichtgeving is nog niet heel positief helaas Duits automagazine: VW ID.3 rijdt goed, weet het toch te verknoeien

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 13-09-2020 19:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
Vandaag was een mooie zonnige dag, dus mooi moment om de ECO+ stand op de Zappi te proberen. Nu nog niet zo erg van belang gezien we mogen salderen, echter als dat afgebouwd wordt is het wel leuk natuurlijk. Zon staat nu al lager, dus heb hem op 1PH geprobeerd. Anders moet je continu 4,1kW export hebben om hem aan de gang te houden. Dat wordt nu toch wel lastiger met de lagere zon en meer schaduw op de NO panelen.

Hij kijkt wel naar de totale opbrengst over alle fases en laadt op fase 1. Dus helemaal groen is niet helemaal eerlijk. Toch maar een keer aanpassen zodat hij op fase 2 laadt, daar heb ik meer panelen op. Maar zolang de meter zelf niet per fase het verbruik meet maakt het natuurlijk nog niet zoveel uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wj1d_mZMXrVlsgMUnmJW79cXCv8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vQJTyVuqdLJ6sLg5ReKzlF1b.jpg?f=user_large
Midden op de dag, iets sluier bewolking 18 panelen op ZO, 8 op NO en 4 op ZW. Laatste 12 wel behoorlijk schaduw inmiddels.

Totale gaat dus allemaal de auto in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtlayS8uAj8hg74QgRtTmQNvCCs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qjj9MpFjPDgOpqmq3wp7lo8X.png?f=user_large

Echter per fase ziet het er anders uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMus66icyWx6VXkBrdX7Gi6jXms=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xjPHh5WHpTdADhMA81iXkY2G.png?f=user_large

ECO+ setting lijkt wel connection drops te geven naar de hub heb ik het idee. Daar had ik met FAST op 3.031 nog geen last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
Ophidian schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:36:
Hij kijkt wel naar de totale opbrengst over alle fases en laadt op fase 1. Dus helemaal groen is niet helemaal eerlijk. Toch maar een keer aanpassen zodat hij op fase 2 laadt, daar heb ik meer panelen op. Maar zolang de meter zelf niet per fase het verbruik meet maakt het natuurlijk nog niet zoveel uit.
Dat is inderdaad de 'net metering' optie. En dat zal in nederland voorlopig ook wel zo blijven hoor. Het is de regel dat de meters de fases optellen voordat het verrekend wordt. Ook na 2023 als de saldering afgebouwd wordt blijft dat gewoon zo.

En ja inderdaad niet helemaal groen, maar netto wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
@Ophidian mooie plaatjes en mooi om te zien hoe je met eco++ met een behoorlijk vermogen op zonnepanelen kunt laden. maar je hebt dan ook wel een flink pak panelen liggen; 30 stuks als ik goed tel.
Heb er zelf maar 14 + optie op 30 in postcoderoosproject, maar dat laatste duurt me wat te lang dus ga wellicht zelf ook nog bijplaatsen. Voordeel postcoderoos is dat je daardoor 15 jaar garantie hebt op "salderen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@thehog Klopt, staat uiteraard ook expres aan. Maar misschien toch keer fase 1 en 2 omwisselen, dat er meer echte zonnestroom de auto in gaat. Meer voor het gevoel :+

Heb jij nog rode leds op de hub met je zappi? Ik was naar 3.037 gegaan en dat was redelijk rampzalig. Toen downgrade gekregen naar 3.033, is beter, maar merk wel dat ik nu opeens weer heb nu ik Eco+ gebruik. Had ik met FAST geen last van :S

@eltron Ja, hebben er heel wat liggen. Heb nog wel ruimte voor 4 of 6 denk ik, maar die kan ik niet zelf :+ De laatste 12 had ik zo spotgoedkoop, dat kon ik niet laten ;) Maar op een goede zomerse dag zou ik 56kWh opbrengst hebben, daar kan de Corsa wel mee vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ophidian schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:53:
@thehog Klopt, staat uiteraard ook expres aan. Maar misschien toch keer fase 1 en 2 omwisselen, dat er meer echte zonnestroom de auto in gaat. Meer voor het gevoel :+

Heb jij nog rode leds op de hub met je zappi? Ik was naar 3.037 gegaan en dat was redelijk rampzalig. Toen downgrade gekregen naar 3.033, is beter, maar merk wel dat ik nu opeens weer heb nu ik Eco+ gebruik. Had ik met FAST geen last van :S
Kunnen al je panelen niet op 1 fase? (max 25A?)

Ja, zappi led op mijn hub is bijna altijd rood als er weinig tot geen stroom door mijn huis verbruikt wordt of opgewekt wordt (dus meestal in de nacht, maar ook als het een regenachtige dag is). Ik heb wel m'n zappi altijd op eco+ staan overigens. Ik hoor ook signalen dat het minder gebeurd op fast modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
thehog schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:57:
[...]

Kunnen al je panelen niet op 1 fase? (max 25A?)
Dan zou ik de SE moeten vervangen voor een 1 fase. Mag niet volgens netcode en niet conform NEN ;) En in de zomer flink aftoppen (doe dan 7500W)
Ja, zappi led op mijn hub is bijna altijd rood als er weinig tot geen stroom door mijn huis verbruikt wordt of opgewekt wordt (dus meestal in de nacht, maar ook als het een regenachtige dag is). Ik heb wel m'n zappi altijd op eco+ staan overigens. Ik hoor ook signalen dat het minder gebeurd op fast modus.
Hier op 3.031 in een maand tijd 0 rode leds gehad op de FAST setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusun
eltron schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:44:
[...]

ja, als je zonnepanelen hebt en wilt optimaliseren op o.a. laadvermogen en eigen stroom laden als salderen wordt afgeschaft, dan heb je een lader nodig die dat ondersteunt zoals de Zappi.

Als je een backoffice nodig hebt die de afrekening met de leasemij of werkgever ondersteunt dan moet je een paal hebben met abbo die dat ondersteunt. Meestal dan ook specifiek door werkgever of leasemij voorgeschreven dus geen keus meer. Maar als ik je goed begrijp ga je privé rijden.

laadpaal die DC lekstroombeveiliging heeft kan ook handig zijn. Je hebt dan geen dure type B aardlek nodig.

Ik hoop voor je dat de ID3 een beetje meevalt, de berichtgeving is nog niet heel positief helaas Duits automagazine: VW ID.3 rijdt goed, weet het toch te verknoeien
Dankjewel voor je reactie en qua ID.3 1st... tja early adopters ;)
Maar begrijp ik het goed dat je de Zappi zou adviseren of zijn er nog alternatieven?
Ik zou graag wat “beste keuzes” voor mijn situatie willen weten.

Op dit moment nog geen zonnepanelen maar wellicht in de nabije toekomst wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Dusun op 14-09-2020 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:59
Hoe zit het met een Zappi op ECO(+) mode en steeds weer wolken voor de panelen?
Ik zie dan bv het PV opgewekte vermogen flink jo-jo-joooo-én...

Hoe gaat de lader/auto daarmee om? gaat dat steeds weer in/uitschakelen problemen geven?

Is het beter om bv 3 kW in te stellen zodat de PV wat op-en-neer kan gaan en het net de rest aanvult?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Hansieo schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:12:
Hoe zit het met een Zappi op ECO(+) mode en steeds weer wolken voor de panelen?
Ik zie dan bv het PV opgewekte vermogen flink jo-jo-joooo-én...

Hoe gaat de lader/auto daarmee om? gaat dat steeds weer in/uitschakelen problemen geven?

Is het beter om bv 3 kW in te stellen zodat de PV wat op-en-neer kan gaan en het net de rest aanvult?
ECO+ zet de lading op pauze als de opwek onder het ingestelde niveau komt. ECO laad wel met een minimale laadstroom. Geen idee of het slect is voor de laders in de auto. De auto zal steeds stoppen/starten met laden. Het zal wat extra slijtage opleveren wellicht, al zal dat te verwaarlozen zijn. Als er echt veel bewolking is zou ik niet met ECO+ gaan laden. Daarbij, je kunt de komende jaren prima met ECO gaan laden gezien afbouw van saldering. Of helemaal zonder Zappi laden. :)

Obv je piekvermogen zou je kunnen kijken wat handig is qua laadsnelheid. Ook is het bij een Tesla zo dat hij op ik dacht 13A het meest efficient laad. Dus dat zou met 1F dan ~3kW zijn. Weet niet of dit in algemeenheid zo is bij de laders in EVs, of dat het bij je P2 weer anders is.

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 14-09-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Dusun schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:54:
[...]
Dankjewel voor je reactie en qua ID.3 1st... tja early adopters ;)
Maar begrijp ik het goed dat je de Zappi zou adviseren of zijn er nog alternatieven?
Ik zou graag wat “beste keuzes” voor mijn situatie willen weten.

Op dit moment nog geen zonnepanelen maar wellicht in de nabije toekomst wel.
Zappi is specifiek geoptimaliseerd voor gebruik met zonnepanelen en geeft daar ook inzicht in en control over. Ken zo gauw geen andere die dat ook doet.

Maar is voorlopig vooral nice to have omdat we nog tot 2023 kunnen salderen en daarna pas langzaam wordt afgebouwd. Plus, ook met een niet op zonnepanelen afgestemde lader kun je natuurlijk best handmatig optimaliseren door vooral te laden als de zon schijnt en het laadvermogen af te stemmen op eventuele overproductie ten opzichte van je huisverbruik op dat moment.

Verder geeft denk ik de topic start al een aardig beeld van de afwegingen die je zou kunnen maken en de voorliggende alternatieven.

Eentje die ik nog niet had genoemd is bijvoorbeeld de vraag of je vaste kabel wilt of los. Meeste laders zijn in beide varianten verkrijgbaar. Advies is om vaste kabel te nemen dat scheelt veel gedoe met (soms natte/vieze) kabel in en uit de auto halen.
Maar er zijn ook mensen die dat er voor over hebben omdat ze een vaste kabel niet mooi vinden. Als dat een rol speelt kun je dus ook kijken hoe netjes de vaste kabel is op te hangen, dat verschilt per lader evenals de standaardlengte en of je meer of minder kunt bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
Inspired schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:24:
[...]

ECO+ zet de lading op pauze als de opwek onder het ingestelde niveau komt. ECO laad wel met een minimale laadstroom.
Volgens mij is de minimale laadstroom via de Zappi (ook in Eco+) 6A, dus net iets minder dan 1,4kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
InterCC schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:41:
[...]
Volgens mij is de minimale laadstroom via de Zappi (ook in Eco+) 6A, dus net iets minder dan 1,4kWh.
En ik had begrepen dat dit een algemene ondergrens is, dus niet alleen voor Zappi, maar waar Zappi zich dus ook aan conformeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
InterCC schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:41:
[...]

Ah, dan klopt de informatie op de Zappi site niet.
Fully charged without using the net in ECO + mode, where charging is paused if the own production is just too low (for example in clouds). Choose the percentage of minimum green loading yourself.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:04
Ze doelen daar op energiehoeveelheid volgens mij, niet op de laadstroom.
Onder de 6A beschikbaar vanuit renewable zal hij dus pauzeren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Jim423 schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:11:
Ze doelen daar op energiehoeveelheid volgens mij, niet op de laadstroom.
Onder de 6A beschikbaar vanuit renewable zal hij dus pauzeren.
Ja, precies. Dat bedoelde ik ook. ECO+ stopt met laden als hij onder de ingestelde snelheid komt. (Met een minimien van 6A wellicht.) Een Tesla kan laden met 5A overigens. Maar wellicht dat officieel de standaard 6A is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusun
eltron schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:00:
[...]

Zappi is specifiek geoptimaliseerd voor gebruik met zonnepanelen en geeft daar ook inzicht in en control over. Ken zo gauw geen andere die dat ook doet.

Maar is voorlopig vooral nice to have omdat we nog tot 2023 kunnen salderen en daarna pas langzaam wordt afgebouwd. Plus, ook met een niet op zonnepanelen afgestemde lader kun je natuurlijk best handmatig optimaliseren door vooral te laden als de zon schijnt en het laadvermogen af te stemmen op eventuele overproductie ten opzichte van je huisverbruik op dat moment.

Verder geeft denk ik de topic start al een aardig beeld van de afwegingen die je zou kunnen maken en de voorliggende alternatieven.

Eentje die ik nog niet had genoemd is bijvoorbeeld de vraag of je vaste kabel wilt of los. Meeste laders zijn in beide varianten verkrijgbaar. Advies is om vaste kabel te nemen dat scheelt veel gedoe met (soms natte/vieze) kabel in en uit de auto halen.
Maar er zijn ook mensen die dat er voor over hebben omdat ze een vaste kabel niet mooi vinden. Als dat een rol speelt kun je dus ook kijken hoe netjes de vaste kabel is op te hangen, dat verschilt per lader evenals de standaardlengte en of je meer of minder kunt bestellen.
Goed punt omtrent vaste kabel of niet, neem ik mee in de overweging. Ik zal het begin topic nogmaals doorlezen en wat onderzoek doen en dan zal ik mijn bevindingen delen ter review / advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 20:14
Ik zit met de volgende uitdaging. Binnenkort krijgen we twee electrische auto's. Een Tesla 3 (lease via het werk) en een Mini Electric (wordt zakelijk als zzp'er gebruikt). Het makkelijkste is natuurlijk om 1 laadpaal te hebben voor beide auto's. Nu zit ik echter met de Mini.

Ik heb begrepen dat om als zzp'er de elektriciteitskosten voor (in dit geval) de mini zakelijk te kunnen declareren het zou volstaan om een extra metertje in de meterkast op te nemen, waarbij we iedere drie maanden een foto maken van de stand. Dit geeft eenvoudig weer wat de kosten voor elektriciteit zijn geweest.

Dit wordt in ons geval natuurlijk niet zuiver omdat ook de Tesla daar gaat opladen (en ook veel meer stroom zal gebruiken). Deze kosten kan ik natuurlijk niet zakelijk in rekening brengen en omgekeerd zit de werkgever van mijn vrouw er niet op te wachten om de kosten voor de mini voor zijn rekening te nemen.

Heeft iemand een mogelijke oplossing hiervoor? Ik heb zelf al bedacht om iedere keer dat ik de mini ga opladen, ik een foto van begin- en eindstand moet maken. Maar dat is redelijk omslachtig (en ga ik ongetwijfeld een aantal keer vergeten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
sjors123 schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:04:
Ik zit met de volgende uitdaging. Binnenkort krijgen we twee electrische auto's. Een Tesla 3 (lease via het werk) en een Mini Electric (wordt zakelijk als zzp'er gebruikt). Het makkelijkste is natuurlijk om 1 laadpaal te hebben voor beide auto's. Nu zit ik echter met de Mini.

Ik heb begrepen dat om als zzp'er de elektriciteitskosten voor (in dit geval) de mini zakelijk te kunnen declareren het zou volstaan om een extra metertje in de meterkast op te nemen, waarbij we iedere drie maanden een foto maken van de stand. Dit geeft eenvoudig weer wat de kosten voor elektriciteit zijn geweest.

Dit wordt in ons geval natuurlijk niet zuiver omdat ook de Tesla daar gaat opladen (en ook veel meer stroom zal gebruiken). Deze kosten kan ik natuurlijk niet zakelijk in rekening brengen en omgekeerd zit de werkgever van mijn vrouw er niet op te wachten om de kosten voor de mini voor zijn rekening te nemen.

Heeft iemand een mogelijke oplossing hiervoor? Ik heb zelf al bedacht om iedere keer dat ik de mini ga opladen, ik een foto van begin- en eindstand moet maken. Maar dat is redelijk omslachtig (en ga ik ongetwijfeld een aantal keer vergeten).
Paal met RFID en net backend? Dat zijn de kosten nou ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
sjors123 schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:04:

En wat zijn de eisen van de werkgever met de tesla? Wat vereist hij voordat hij de kosten van het laden via je thuisaansluiting vergoed? Meestal is dat namelijk een paal geinstalleerd door z'n leverancier. Ook dat is een variable in de oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@sjors123 Heb je voor de Tesla dan geen laadpaal nodig die de kosten bij de werkgever in rekening brengt? Dan kan je op diezelfde laadpaal laden met een ander pasje op naam van het zzp-bedrijf en dan krijgt die de rekening vanzelf voor de laadkosten van de Mini.

Het ligt er waarschijnlijk heel erg aan wat de leasemaatschappij van de Tesla voor eisen stelt aan de laadpaal voor de keuzes die je kan maken. Of misschien niet, als je eigenlijk maar 1 laadpaal kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusun
Dusun schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:39:
[...]

Goed punt omtrent vaste kabel of niet, neem ik mee in de overweging. Ik zal het begin topic nogmaals doorlezen en wat onderzoek doen en dan zal ik mijn bevindingen delen ter review / advies.
Is er eigenlijk een goede (onafhankelijke) website beschikbaar waarop je alle (meest voorkomende) laadpunten / palen kunt vergelijken of wordt dit een per leverancier avontuur? (Gat in de markt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 20:14
JeroenE schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:10:
@sjors123 Heb je voor de Tesla dan geen laadpaal nodig die de kosten bij de werkgever in rekening brengt? Dan kan je op diezelfde laadpaal laden met een ander pasje op naam van het zzp-bedrijf en dan krijgt die de rekening vanzelf voor de laadkosten van de Mini.

Het ligt er waarschijnlijk heel erg aan wat de leasemaatschappij van de Tesla voor eisen stelt aan de laadpaal voor de keuzes die je kan maken. Of misschien niet, als je eigenlijk maar 1 laadpaal kan nemen.
Goede opmerking (ook van The Hogg). Had hier nog niet aan gedacht..... Wilde het probleem vooraf oplossen. Maar goede suggestie om eerst eens bij de werkgever/ leasemij te informeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Dusun Voor zover ik weet bestaat dat niet. Het grote probleem is natuurlijk dat het aanleggen vaak maatwerk is. Kan je zo maar ene groep in de meterkast prikken of zit die hartstikke vol en moet er eerst uitgebreid worden? Is het een gaatje in de muur boren naast de meterkast en aan de andere kant van de muur de laadpaal ophangen of moet er juist 25 meter oprit open gegraven worden, gat in de fundering geboord en een laadpaal monteren op een nog aan te leggen sokkel etc.

De kans is groot dat de meeste kosten (en variaties) zitten in het meerwerk. Ook heb je kans dat degene die het goedkoopste graaft juist alleen de duurste laadpaal heeft of andersom. Of mensen die sommige dingen wel zelf kunnen/willen doen en anderen die juist geen vinger uit willen/kunnen/durven uit te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Dusun schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:23:
[...]

Is er eigenlijk een goede (onafhankelijke) website beschikbaar waarop je alle (meest voorkomende) laadpunten / palen kunt vergelijken of wordt dit een per leverancier avontuur? (Gat in de markt?)
vergelijkingen van CPO en laadpassen op laadpastop10.nl

je kunt daar zien wat bij welke laadpaalaanbieder de goedkoopste pas is en welke passen er zijn met hun dekking en kosten.
verder is er een apart topic in tweakers voor openbaar laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:56

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

eltron schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:47:
[...]

En ik had begrepen dat dit een algemene ondergrens is, dus niet alleen voor Zappi, maar waar Zappi zich dus ook aan conformeert.
Bij een aantal merken wordt de laadsessie dan afgesloten (Hyundai, Kia, andere weet ik niet) en niet meer opgestart, maar daar wordt achter de schermen aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:59
@Inspired @InterCC @Jim423

Dank u voor uw input.

Dat "stoppen" als de wolken voor de PV schuiven wist ik, maar of dat redelijk snel opvolgen van stroom verhogen/verlagen schadelijk is voor de auto-lader blijft dus een onzekere factor.

Dat het voor de Zappi niet uitmaakt kan ik mij best voorstellen

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Hansieo schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:09:
@Inspired @InterCC @Jim423

Dank u voor uw input.

Dat "stoppen" als de wolken voor de PV schuiven wist ik, maar of dat redelijk snel opvolgen van stroom verhogen/verlagen schadelijk is voor de auto-lader blijft dus een onzekere factor.

Dat het voor de Zappi niet uitmaakt kan ik mij best voorstellen
Ik zou eigenlijk niet weten waarom het slecht zou zijn voor de accu als het soms onderbroken wordt. Doorgaans is het voor batterijen juist beter om op lagere vermogens te laden. Dat zou iets positiefs opteren. Er zijn best veel artikelen over, maar daar staat bij hoe de correlatie tussen lagere laadsnelheid en eventuele negatieve impact op de accu is. Of er veel verschil tussen bijvoorbeeld 1,5kWh of 11kWh of 150kWh (snellader) zit durf ik niet te zeggen, maar ik zie niet direct in waar een laadsessie onderbreken en daarna verder gaan slecht zou zijn voor de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
InterCC schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:06:
[...]

Ik zou eigenlijk niet weten waarom het slecht zou zijn voor de accu als het soms onderbroken wordt. Doorgaans is het voor batterijen juist beter om op lagere vermogens te laden. Dat zou iets positiefs opteren. Er zijn best veel artikelen over, maar daar staat bij hoe de correlatie tussen lagere laadsnelheid en eventuele negatieve impact op de accu is. Of er veel verschil tussen bijvoorbeeld 1,5kWh of 11kWh of 150kWh (snellader) zit durf ik niet te zeggen, maar ik zie niet direct in waar een laadsessie onderbreken en daarna verder gaan slecht zou zijn voor de accu.
Doorgaans is veelvuldig inschakelen & uitschakelen van elektronica niet bevordelijk voor de levensduur. Al is het de vraag of dit een probleem is. Voor de accu maakt het niet uit lijkt me. Het zal meer de AC lader zijn die dit wellicht iets minder prettig vind.

Ik zou persoonlijk lekker op ECO laden als je graag met een Zappi wilt laden. De komende jaren kost je het amper geld als je daardoor toch wat moet salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Inspired schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:46:
[...]

Doorgaans is veelvuldig inschakelen & uitschakelen van elektronica niet bevordelijk voor de levensduur. Al is het de vraag of dit een probleem is. Voor de accu maakt het niet uit lijkt me. Het zal meer de AC lader zijn die dit wellicht iets minder prettig vind.

Ik zou persoonlijk lekker op ECO laden als je graag met een Zappi wilt laden. De komende jaren kost je het amper geld als je daardoor toch wat moet salderen.
Elektronica houdt er inderdaad minder van. Helemaal als het om veel componenten en opstartspanningen gaat. Een simpele omvormer/transformator zou denk ik wel prima moeten gaan. Dat is niet zo spannend qua componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het slechtste voor elektronica is wisselende temperatuur. Constante temperatuur is het behoud van je spullen. Opwarmen en dan weer afkoelen is funest. Er is geen sprake van een simpele omvormer/trafo bij een auto, daar zit een hoop omheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dusun
JeroenE schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:39:
@Dusun Voor zover ik weet bestaat dat niet. Het grote probleem is natuurlijk dat het aanleggen vaak maatwerk is. Kan je zo maar ene groep in de meterkast prikken of zit die hartstikke vol en moet er eerst uitgebreid worden? Is het een gaatje in de muur boren naast de meterkast en aan de andere kant van de muur de laadpaal ophangen of moet er juist 25 meter oprit open gegraven worden, gat in de fundering geboord en een laadpaal monteren op een nog aan te leggen sokkel etc.

De kans is groot dat de meeste kosten (en variaties) zitten in het meerwerk. Ook heb je kans dat degene die het goedkoopste graaft juist alleen de duurste laadpaal heeft of andersom. Of mensen die sommige dingen wel zelf kunnen/willen doen en anderen die juist geen vinger uit willen/kunnen/durven uit te steken.
Het zou al mooi zijn om een site gefocussed te hebben op alleen de laadpunten zonder de variable kosten mee te nemen zodat je een goede vergelijking kunt maken op specs en makkelijk zoeken op bij de door jou gewenste opties en de daarbij passende laadpunten.

Nu maar even manueel zoeken met hulp van suggesties gemaakt in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Dusun Als je het toch gaat uitzoeken kan je het mooi gelijk documenteren. Maar het grootste probleem zal wel zijn dat je het dan ook actief bij moet gaan houden. Dat kost altijd de meeste tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:44
Misschien nog een goede tip voor mensen die hun mobiele lader vaker thuis willen laten hangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZoP8lZv7aiHD00j4_fOhP_Cwmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUtMk55vvJjiaMNKtqYL4Q4T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfQRiOWjCxi7fMiXoU0X1gpdVTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFK18r1Mc0MeFy0n6ls2Q9cE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9Ul_Yd5qRjGK0Dxy15bBSi7ghE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYJy0misuNyaxJurKcSxvHRw.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-08 10:38

Chielos

Inno Mini Cooper

Wat zouden jullie doen.

Fiat 500e 2016, korte stukjes.
Alleen 1fase laden. Max 6.6kW 32a.

Huis met 3x 35a. Aardleks van de aan de aansluiting zijn 40a. Ongeveer 5 jaar oud nieuwbouw huis. Volledig elektrisch. Warmtepomp water/water van 7 kW (als ik in slimme meter kijk zie ik een vraag van 4.2 kW).

Zonnepanelen capaciteit van 15k wp. Verdeeld over verschillende hellingen. Maximaal 11 kW op de slimme meter. (3 omvormers. 5.0 (3fase), 3.0, 3.6).

Ben bang dat ik niet genoeg capaciteit heb om 32a uit het huis te trekken (in de nacht). Of beter gezegd wanneer de warmtepomp vraagt, tegelijkertijd met de auto.

Wat is slim?
Een oplader van 16a (evbox) pakken zou wat mij betreft kunnen, het is net perse nodig om zo snel te laden. ( even zoeken welke groep en aardlek de minste vraag heeft vermoed ik?).

Of zouden jullie iets met load balancing doen. Bijvoorbeeld een Zappi.
Pagina: 1 ... 30 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen