Hertog_Martin schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:06:
[...]
Ja ik ben ook 99% zeker van dat ik voor de optie met 2*11 wil gaan, dat lijkt beste bang for the buck (relatief dan).
Maar wil hier ff checken of niet iets mis misschien. Het effect op 1fase laden dacht ik bv niet bij na!
Mocht load balancing toch mogelijk zijn dan sws no brainer, maar uitgaande dat ze een implementatie doen die Max 11kW geeft.. Is het ook qua toekomstbestendigheid nog zat voor komende 10-20 jaar?
Ik neem niet aan dat je opeens 2 a 3 keer zo ver gaat rijden over 10 jaar? Of opeens maar 3 uur slaapt per nacht in plaats van 8 uur?

Auto's met >150kw netto vermogen gaan we niet snel zien gok ik zelf. En 150 zou in de tijd tussen uit werk komen, en naar werk gaan, al toereikend zijn.
Voor de meeste mensen is 3kW al toereikend. 11kW is al dikke overkill. Reken maar uit hoeveel je gemiddeld rijdt op een dag, hoeveel kWh dat dus verbruikt, en hoeveel uur je de tijd hebt om dat weer bij te laden.
Stel dat je 100km op de dag rijdt (wat bovengemiddeld veel is), dan verstook je hooguit 20kWh (dat is nog onzuinig). Stel dat je 8 uur hebt tussen thuiskomen en weer naar je werk moeten (wat natuurlijk ook niet realistisch is), dan moet je met 20/8=2,5kW laden om 's ochtends weer een volle accu te hebben...
Zelfs in zeldzamere situaties als 200km per dag woon-werkverkeer, heb je nog voldoende aan 5kW laadsnelheid. Wil je meer dan 11kW nodig hebben, dan moet je dus al dik boven de 400km per dag rijden. Maar dan is je accu leeg, dus heb je die dag al ergens aan een snellader gehangen om thuis te kunnen komen. Je zult dus nooit meer dan die 400km moeten bijladen thuis. Dus heb je nooit meer dan 11kW nodig.
Uitzonderingen zijn natuurlijk als je echt met een compleet lege accu thuiskomt, en binnen een uur weer 200km moet gaan rijden. Maar hoe vaak komt dat voor? Dat is wat je je af moet vragen. Theoretisch kan het voorkomen dat je helemaal leeg bent, en over een half uur je dochter naar hockey moet brengen, om maar wat te noemen. Maar hoe ver is hockey? Doorgaans niet 50km verderop. Dus kun je dat in een half uurtje wel weer bijladen met een paar kW.
[
Voor 20% gewijzigd door
Bart ® op 10-09-2020 10:41
]
Cunning linguist.