Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 121 Laatste
Acties:
  • 844.230 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
!null schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:51:
Zijn er ook van die mobiele laadpalen (losse blokken met stekkers) die je in kunt stellen op 20 of 25A?
De meeste gaan tot 16A, of dan direct door naar 32A (met CEE stekker).
Ik zou graag eentje van 32A kopen, of lager, zolang die maar in te stellen is op waardes voor 20 of 25A.
De auto kan tot 32A enkel fase laden.
Wat is je situatie? Een 1-fase 32A via stekker is best onconventioneel. Is het mobiele deel een vereiste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:47
InterCC schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:13:
[...]

Wat is je situatie? Een 1-fase 32A via stekker is best onconventioneel. Is het mobiele deel een vereiste?
Is inderdaad onconventioneel. Maar ik zou dan met 1 apparaat thuis en op het werk kunnen laden.

Ik denk nu echter dat 16A al genoeg verbetering is ten opzichte van de tien, en dan kan ik ze met kWh meter en timer kopen.

Na een tijdje weet ik dan ook beter hoe ons gebruik van de auto is, en wat de hoofdaansluiting op ons terrein wordt.

Anders moet ik 2 apparaten aanschaffen. Maar dat heeft natuurlijk wel voordelen, een echte laadpaal op juiste ampere ingesteld en met loadbalancing.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
!null schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:24:
[...]

Is inderdaad onconventioneel. Maar ik zou dan met 1 apparaat thuis en op het werk kunnen laden.

Ik denk nu echter dat 16A al genoeg verbetering is ten opzichte van de tien, en dan kan ik ze met kWh meter en timer kopen.

Na een tijdje weet ik dan ook beter hoe ons gebruik van de auto is, en wat de hoofdaansluiting op ons terrein wordt.

Anders moet ik 2 apparaten aanschaffen. Maar dat heeft natuurlijk wel voordelen, een echte laadpaal op juiste ampere ingesteld en met loadbalancing.
Ik zou daar voor gaan hoor. Lekker thuis laden met een vaste lader en een losse kabel mee naar het werk. Staat je auto daar lang stil? Als je 75km naar werk rijdt, je laadt met 10A (2.3kWh) dan heeft je auto waarschijnlijk ongeveer 8 uur om volledig vol te zijn. Als dat volstaat zou ik lekker daar voor gaan en thuis voor het gemak voor een 32A lader. Dat gaat natuurlijk voorbij aan je vraag, maar een vaste paal bij huis is erg handig en een mobiele lader voor werk (en overig) is ook niet de hoofdprijs.

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Ben nu in het proces van bepalen of en hoe ik een laadpaal voor mijn e-Niro nodig ga hebben. Eigenlijk vind ik zo'n laadpaal maar een lelijk ding.
Zijn er mensen die hun laadpaaldeel in de meterkast hebben en alleen een socket buiten?

Zoiets ofzo: https://bluecurrent.nl/hidden/

MSX 2 rulez more

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:35
@Greyfox Ik heb ook alleen de kabel buiten. In de garage hangt de laad"kast".
Ik heb er een van laadpaal24, die ik aan/uit kan schakelen met een klikaan-klikuit afstandbediening.
Als je perse een paslezer wil wordt het wat ingewikkelder.
Ik denk dat je elke laadpaal met vaste kabel zo kan monteren. Gaatje in de muur boren, kabel erdoor en dan pas in de laadkast aansluiten.
Vervolgens buiten nog een kabelhouder/beugeltje en klaar is kees.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Greyfox
Zie ook http://blog.widodh.nl/2012/10/my-evse-is-online/ en Zelfbouw Laadpaal ervaringen .

Je kan het zo mooi maken als je zelf wil :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Ik wil graag van mijn meterkast afblijven, dat is mijn expertise niet. :-)
Dus eigenlijk ben ik meer op zoek naar ervaringen rondom het laten doen door iemand die alle valkuilen al gezien heeft.

MSX 2 rulez more

• FrankVolt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:36
BarryH schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:55:
@Greyfox Ik heb ook alleen de kabel buiten. In de garage hangt de laad"kast".
Ik heb er een van laadpaal24, die ik aan/uit kan schakelen met een klikaan-klikuit afstandbediening.
Als je perse een paslezer wil wordt het wat ingewikkelder.
Ik denk dat je elke laadpaal met vaste kabel zo kan monteren. Gaatje in de muur boren, kabel erdoor en dan pas in de laadkast aansluiten.
Vervolgens buiten nog een kabelhouder/beugeltje en klaar is kees.
Klikaan-klikuit mag volgens mij maximaal 16 ampere schakelen dus c.a 3500w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@FrankVolt De Klikaan-klikuit schakelt de voeding van de EVSE in de laadpaal. Dat is maar een paar watt vermogen.
als de EVSE uit is, staat het relais wat de laadkabel aan/uit schakelt op de "uit" stand

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
  • Laatst online: 08:36
BarryH schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:09:
@FrankVolt De Klikaan-klikuit schakelt de voeding van de EVSE in de laadpaal. Dat is maar een paar watt vermogen.
als de EVSE uit is, staat het relais wat de laadkabel aan/uit schakelt op de "uit" stand
Dan schreef ik voor mijn beurt >:) >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

BarryH schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:09:
Dan gaat toch het gehele vermogen van de laadsessie over de Klikaan/Klikuit module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
pa3eia schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:08:
[...]

Dan gaat toch het gehele vermogen van de laadsessie over de Klikaan/Klikuit module.
Je kan het beste even het zelfbouw laadpaal topic lezen. Dan wordt duidelijk dat er een regelcircuit is waar de hoge stromen niet doorheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar een NewMotion en tweaker als ik ben spreekt de NewMotion Advanced mij wel aan, meeste features en inzicht en ook beveiligd tegen opladen door vreemden door de RFID scan die je moet doen.

Ik zie dat bij laadpaal direct (.nl) er ook een optie gegeven wordt voor load balancing (keuze 1 of 3 fase), hoe belangrijk is dat?

En ook als ik besluit nu een 1 fase EV te kopen voor de komende 5 jaar (minstens), is het dan nu al de moeite waard om in 3-fase te investeren? Want dat kost zowel met sommige opties op de laadpaal als ook de aanvraag bij de energieleverancier toch nog wel wat extra.

Ter info: de woning heeft nu 1x35A, prima voor 1 fase laden dus. Liander rekent €347 voor het veranderen in 3x25A.

@Inspired zou je hier wellicht willen toelichten waarom je wel de NewMotion Advanced hebt maar hem niet opnieuw zou kiezen? ;)
En inhakend op jouw vragen:
Hoeveel verbruik heb je in huis? Hoeveel ga je rijden? Wanneer ga/wil je opladen?
Het huis verbruikt zo'n 3000 kWh per jaar (zonder eV en nog zonder zonnepanelen, die komen er wel). Rijden zal tussen de 20k en 25k km per jaar liggen. Opladen zal voornamelijk vanaf thuiskomst (ene keer 16u, andere keer 19u) tot de volgende ochtend gebeuren, naar verwachting niet elke dag. Twijfel nog heel erg qua auto, als het een Ioniq 28 kWh wordt verwacht ik om de dag te moeten laden (zonder ergens anders geladen te hebben), wordt het toch de flink duurdere e-Niro dan verwacht ik eens in de 4-5 dagen te moeten laden.

[ Voor 35% gewijzigd door MooDyBLueS op 04-09-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:08
@MooDyBLueS gezien de kosten zou ik hem zelf niet kopen. Hij heeft mij verder niets gekost en dan is het gewoon een mooie oplossing. Maar er zijn voordeligere alternatieven. Zappi bv. Al zou ik zelf voor een Telsa lader gegaan zijn prive. Ook zou ik prima zonder LB kunnen. Ik zou hem altijd kunnen laden tussen 22 en 7 bv. Op 1F kan ik dan prima met 25A laden, op 3F met 16A. Zelf met 1x16A zou ik het wel redden.

Heb ook geen warmtepomp thuis dus 's nachts geen verbruik.

Zou gewoon lekker voor een domme 1x25A paal gaan. Eigen oprit? Dan is RFID echt niet nodig. Heb ik ook gewoon uit staat. Als je lang weg bent kun je de automaat gewoon omhalen en is de paal spanningsloos. De extra kosten wegen IMHO niet op tegen wat je terug krijgt.

NM lolo 3 voor 1 fase kun je voor 300-400 wel van MP pikken, of anders TWC voor hetzelfde bedrag. Die laatste is eventueel nog slim te maken met een Pi als je niks te doen hebt en je vind wat prutsen leuk. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Inspired op 04-09-2020 10:25 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Inspired Thanks! Ja ik snap je punt van 25A op 1 fase en 16A op 3 fase. Dat je voor een Tesla lader zou zijn gegaan neem ik aan dat jij een Tesla hebt toch? En die zal voor een niet-Tesla ongetwijfeld ook werken, maar vermoedelijk geen specifieke voordelen opleveren. De Zappi kwam ik ook tegen, moet bekennen dat ik er net naar aan het kijken ben en echt nog uit moet zoeken wat het allemaal kost.

In hoeverre is het realistisch om nu een laadpaal te kopen die zowel 1F als 3F aankan en nu gewoon op 1F te gebruiken en pas als ik als volgende EV een 3F auto heb, dan de aansluiting en laadpaal om te laten zetten naar 3F? Of is dat teveel extra kosten (buiten de €347 die Liander rekent)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
MooDyBLueS schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:25:
@Inspired Thanks! Ja ik snap je punt van 25A op 1 fase en 16A op 3 fase. Dat je voor een Tesla lader zou zijn gegaan neem ik aan dat jij een Tesla hebt toch? En die zal voor een niet-Tesla ongetwijfeld ook werken, maar vermoedelijk geen specifieke voordelen opleveren. De Zappi kwam ik ook tegen, moet bekennen dat ik er net naar aan het kijken ben en echt nog uit moet zoeken wat het allemaal kost.

In hoeverre is het realistisch om nu een laadpaal te kopen die zowel 1F als 3F aankan en nu gewoon op 1F te gebruiken en pas als ik als volgende EV een 3F auto heb, dan de aansluiting en laadpaal om te laten zetten naar 3F? Of is dat teveel extra kosten (buiten de €347 die Liander rekent)?
Dat kan. Een TWC heb je bv voor 400 EUR en die kan 1 & 3 F. Zappi gaat snel naar 1000 volgens mij. Met zonnepanelen kan dat leuk zijn. Al ga je de extra kosten niet snel eruit halen.

Zou zelf prive een TWC pakken omdat ik een Tesla heb, maar ook omdat het een voordelige paal is waar je nog wel wat mee kunt.

Dus eerst 1F en paal/kabel wel alvast voorbereiden op 3F. Maar ik denk dat je met 25k per jaar niet snel naar 3F zou moeten. En dan kun je desnoods altijd even een keer aan een 11kW in de wijk gaan laden. Mocht je met 5% thuis komen en met 100% de volgende ochtend weg moeten.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 04-09-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 00:10
MooDyBLueS schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:18:
Ik ben aan het kijken naar een NewMotion en tweaker als ik ben spreekt de NewMotion Advanced mij wel aan, meeste features en inzicht en ook beveiligd tegen opladen door vreemden door de RFID scan die je moet doen.

Ik zie dat bij laadpaal direct (.nl) er ook een optie gegeven wordt voor load balancing (keuze 1 of 3 fase), hoe belangrijk is dat?

En ook als ik besluit nu een 1 fase EV te kopen voor de komende 5 jaar (minstens), is het dan nu al de moeite waard om in 3-fase te investeren? Want dat kost zowel met sommige opties op de laadpaal als ook de aanvraag bij de energieleverancier toch nog wel wat extra.

Ter info: de woning heeft nu 1x35A, prima voor 1 fase laden dus. Liander rekent €347 voor het veranderen in 3x25A.

@Inspired zou je hier wellicht willen toelichten waarom je wel de NewMotion Advanced hebt maar hem niet opnieuw zou kiezen? ;)
En inhakend op jouw vragen:

[...]

Het huis verbruikt zo'n 3000 kWh per jaar (zonder eV en nog zonder zonnepanelen, die komen er wel). Rijden zal tussen de 20k en 25k km per jaar liggen. Opladen zal voornamelijk vanaf thuiskomst (ene keer 16u, andere keer 19u) tot de volgende ochtend gebeuren, naar verwachting niet elke dag. Twijfel nog heel erg qua auto, als het een Ioniq 28 kWh wordt verwacht ik om de dag te moeten laden (zonder ergens anders geladen te hebben), wordt het toch de flink duurdere e-Niro dan verwacht ik eens in de 4-5 dagen te moeten laden.
Met deze cijfers heb je eigenlijk helemaal geen laadpaal nodig. Granny is ruim voldoende. Dus je kunt het ook eerst een poosje aankijken en eventueel later nog een keus maken.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Heb voor mezelf ook de knoop doorgehakt. Granny it is. Zeker nu met mijn Leaf (1F), heeft het geen zin om een aardige paal te scoren. 50km per dag. Zelfs met 20% en granny is het makkelijk te doen met 12 uur laden 'snachts.

Ga voor een stopcontact met slot O-), want de winter komt eraan en de kabel door het keukenraampje is dan niet handig haha.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Inspired Prijsverschil tussen Zappi en TWC is kleiner (maar nog wel aanwezig) dan je denkt op het eerste gezicht, de Zappi heeft een type B ALS ingebouwd, en die heb je los nog nodig bij de TWC. 300 euro (of 140 el cheapo) extra).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:13:
@Inspired Prijsverschil tussen Zappi en TWC is kleiner (maar nog wel aanwezig) dan je denkt op het eerste gezicht, de Zappi heeft een type B ALS ingebouwd, en die heb je los nog nodig bij de TWC. 300 euro (of 140 el cheapo) extra).
Klopt. Komt 150 bij voor een aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:30
eltron schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:48:
[...]

Met deze cijfers heb je eigenlijk helemaal geen laadpaal nodig. Granny is ruim voldoende. Dus je kunt het ook eerst een poosje aankijken en eventueel later nog een keus maken.
Dit heb ik dus ook. Ik ga hybride rijden vanaf 2021 met een pakket van 31 kWh. In de ochtend kom ik op de (eigen) zaak en tegen de avond rij ik weer weg. Ik zit ook te denken om te starten met een granny (moest even wennen aan het woord haha). Ik krijg bij m’n auto een stopcontactkabel geleverd. Is dit een goede keus of beter een andere versie kopen? Wel op een aparte groep neem ik aan? Dit alles ivm overbelasting e.d.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouluh
  • Laatst online: 17-07 12:59
Ik was aan het kijken voor een Wallbox PulsarPlus voor mijn ID.3 maar deze staat niet in de compatibele voertuigen. Hier iemand ervaring mee of deze Wallbox samen gaat met Volkswagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-07 15:34
Redondo1982 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:22:
[...]

Dit heb ik dus ook. Ik ga hybride rijden vanaf 2021 met een pakket van 31 kWh. In de ochtend kom ik op de (eigen) zaak en tegen de avond rij ik weer weg. Ik zit ook te denken om te starten met een granny (moest even wennen aan het woord haha). Ik krijg bij m’n auto een stopcontactkabel geleverd. Is dit een goede keus of beter een andere versie kopen? Wel op een aparte groep neem ik aan? Dit alles ivm overbelasting e.d.
Welke hybride heeft een batterij van 31kWh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

marvel27 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:09:
[...]

Mercedes EQ Power GLE 350de 4MATIC in elk geval.

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-09-2020 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
marvel27 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:09:
[...]

Geen enkele. Met max. 15 kWh heb je het wel gehad en dat zijn de zwaarste Audi's/BMW's/Range Rovers. Ik denk dat hij het een beetje vreemd vermeldt, ik ga ook uit van een i3 94Ah (33 kWh) met range extender.

Edit: wow, die Mercedes is wel extreem. Ding weegt ook 2590kg zie ik, een halve ton meer dan een Tesla Model S, pfff. Als je dat kan betalen/leasen, snap ik niet dat je niet gewoon een EQC of Model S/X bijvoorbeeld neemt.

[ Voor 22% gewijzigd door MooDyBLueS op 04-09-2020 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Redondo1982 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:22:
[...]
Met de (bij de auto geleverde) granny laadt je normaalgesproken met 10 of 12A. Het is idd handig om daar aparte groep van te maken omdat wel langdurig veel stroom wordt afgenomen. Net zoals je dat ook hebt voor de wasmaschine, de magnetron, kookplaat etc. Je hoeft er nog maar één stroomvreter bij te schakelen en de stop klapt er uit als het geen eigen groep is.
Mooiste oplossing is om dan een buitenstopkontakt aan te leggen, eventueel met slotje, zodat je altijd makkelijk kunt aankoppelen en geen ramen of deuren hoeft te openen om verbinding te maken met een schuko stopcontact. Bij een stroom van 10-12A volstaat een aanleg met 2,5mm2 draad, als je overweegt om later een zwaardere oplossing op dezelfde plek aan te leggen is het verstandig om nu vast een zwaardere kabel te nemen; 4mm2 of 6mm2.
Als je het verbruik zakelijk wilt afrekenen met werkgever of eigen zaak dan is het van belang om er een (MID gecertificeerde) kWh-meter tussen te zetten.

Naar mijn idee hebben de meeste EV rijders wel voldoende aan een dergelijke oplossing die maar een paar tientjes hoeft te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
eltron schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:49:
[...]

Met de (bij de auto geleverde) granny laadt je normaalgesproken met 10 of 12A. Het is idd handig om daar aparte groep van te maken omdat wel langdurig veel stroom wordt afgenomen. Net zoals je dat ook hebt voor de wasmaschine, de magnetron, kookplaat etc. Je hoeft er nog maar één stroomvreter bij te schakelen en de stop klapt er uit als het geen eigen groep is.
Mooiste oplossing is om dan een buitenstopkontakt aan te leggen, eventueel met slotje, zodat je altijd makkelijk kunt aankoppelen en geen ramen of deuren hoeft te openen om verbinding te maken met een schuko stopcontact. Bij een stroom van 10-12A volstaat een aanleg met 2,5mm2 draad, als je overweegt om later een zwaardere oplossing op dezelfde plek aan te leggen is het verstandig om nu vast een zwaardere kabel te nemen; 4mm2 of 6mm2.
Als je het verbruik zakelijk wilt afrekenen met werkgever of eigen zaak dan is het van belang om er een (MID gecertificeerde) kWh-meter tussen te zetten.

Naar mijn idee hebben de meeste EV rijders wel voldoende aan een dergelijke oplossing die maar een paar tientjes hoeft te kosten.
Dank voor de uitleg! Uiteraard kijkt de elektricien ernaar, maar ik kom graag beslagen ten ijs.

Ik ga inderdaad wel goed voorbereiden mbt de aanleg van een dikke stroomkabel. Overigens kom ik er makkelijk bij (mocht er iets veranderd moeten worden) en hoef ik gelukkig niet met meters ertussen te rommelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Maak er dan meteen een 3 fase kabel van. ;) Dan ben je voorbereid op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
MooDyBLueS schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:20:
[...]

Geen enkele. Met max. 15 kWh heb je het wel gehad en dat zijn de zwaarste Audi's/BMW's/Range Rovers. Ik denk dat hij het een beetje vreemd vermeldt, ik ga ook uit van een i3 94Ah (33 kWh) met range extender.

Edit: wow, die Mercedes is wel extreem. Ding weegt ook 2590kg zie ik, een halve ton meer dan een Tesla Model S, pfff. Als je dat kan betalen/leasen, snap ik niet dat je niet gewoon een EQC of Model S/X bijvoorbeeld neemt.
Haha, iets met smaak. Overigens is het de GLE Coupé geworden. Maar we gaan nu beetje offtopic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-07 22:53
Toevallig tegen een leuke Plugin aangelopen ipv van full electric. Nu vroeg ik me af wat de optimale laadsnelheid zou zijn voor autos met een relatief kleine accu.
In mijn geval passat Gte met 9,9kWh met 8kWh bruikbaar. Maximale laadsnelheid 3,7kW.
Dit gaat dus altijd makkelijk vol in 1 nacht. Wat is dan wijsheid?
Zo langzaam mogelijk laden om:
  • de accu minder zwaar te belasten
  • minder warmte verlies
Of zo snel mogelijk laden:
  • de auto minder lang "aan" te laten staan (minder sluipverlies)
  • meer vermogen beschikbaar voor aan de kabel koelen of verwarmen (en dus minder aan de accu trekt)
  • sneller vol als je toch een keer twee ritjes maakt op 1 dag
Op zich is een laadsnelheid van 1/3C niet heel spannend. Dus gok dat het "snel" laden toch nog relatief mee valt voor de accu.
Wat denken/doen jullie?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:26
3,7kW lijkt me prima eigenlijk. (Echte) slijtage zal pas op gaan treden bij >1C verwacht ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:55

mux

99% efficient!

De GTE accus hebben een nominale rating van 6C/6C (laden/ontladen) zonder actief thermisch management en 8C/10C (laden/ontladen) bij 45C. Er gebeurt helemaal niks met de levensduur als je ze langzamer laadt dan 2C (ca. 20kW :P).

Voor de levensduur is de kalenderlevensduur veel belangrijker - zorg ervoor dat de accu nooit helemaal leeg gaat (vuistregel: minder dan 30%) en nooit helemaal vol (in het geval van de Passat GTE is dat al redelijk goed geregeld, die houdt ~10% bovenin over), en gebruik de accu niet teveel voor zwaar regenereren - de Passat GTE kan met 80kW(piek) regenereren, maar dat is geen heel goed idee voor de accu's.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-07 22:53
Ja had ook het idee dat zelfs met z'n klein pakket 1/3C nog best weinig is. Dan gaan we lekker voor 16A.

@mux Iets voor jouw om dat pakket grootte te verdubbelen van een Gte? Zou zelf zonder spannende canbus aanpassingen misschien wel "gewoon" werken?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-07 14:22

Mfpower

In dubio

Ik ben bezig thuis zelf een laadpaal te installeren. Mijn nieuwe auto (leaf) ondersteunt slechts 1 fase laden maar ik trek alvast 4-polige grondkabel. Ik heb nog 1 vrije plek in de meterkast waar ik een 16A groep in plaats.

Maar nu zijn mijn aardlekschakelaars type A en zoals hier in de startlijst ook gezegd wordt is type B aangeraden. Maar is dat ook zo als je slechts met 1 fase laadt? Ik lees wat verschillende dingen, kan iemand me uit de brand helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InterCC
Mfpower schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:58:
Ik ben bezig thuis zelf een laadpaal te installeren. Mijn nieuwe auto (leaf) ondersteunt slechts 1 fase laden maar ik trek alvast 4-polige grondkabel. Ik heb nog 1 vrije plek in de meterkast waar ik een 16A groep in plaats.

Maar nu zijn mijn aardlekschakelaars type A en zoals hier in de startlijst ook gezegd wordt is type B aangeraden. Maar is dat ook zo als je slechts met 1 fase laadt? Ik lees wat verschillende dingen, kan iemand me uit de brand helpen?
Ja, dat is altijd nodig, omdat je (los van 1 of 3 fasen) van wissel naar gelijkstroom gaat. Mogelijk zit het al in de autolader. Welke laadpaal ga/wil je plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Mfpower schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:58:

In het verleden niet bij 1 fase verplicht. Sinds enige jaren moet het officieel wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:55

mux

99% efficient!

ice-T106 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:56:
Ja had ook het idee dat zelfs met z'n klein pakket 1/3C nog best weinig is. Dan gaan we lekker voor 16A.

@mux Iets voor jouw om dat pakket grootte te verdubbelen van een Gte? Zou zelf zonder spannende canbus aanpassingen misschien wel "gewoon" werken?
Helaas, veel technische redenen maar: niet zomaar, en de markt is te klein (en bovendien zijn het niet echt auto's in need of modding) om iets mee te doen voor ons.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:35:
[...]

In het verleden niet bij 1 fase verplicht. Sinds enige jaren moet het officieel wel.
Sinds 2017 om iets nauwkeuriger te zijn, heeft iemand hier ooit eens uitgezocht. Toen kwam er een wijziging in NEN1010. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

InterCC schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:11:
[...]

Ja, dat is altijd nodig, omdat je (los van 1 of 3 fasen) van wissel naar gelijkstroom gaat. Mogelijk zit het al in de autolader. Welke laadpaal ga/wil je plaatsen?
Dank je voor de info en de anderen ook! Ik ga denk ik deze bestellen:

https://www.laadpaal24.nl...-type2-16a-3-7-11kw-zwart

En dus ook een van de type a aardlekschakelaars vervangen door een type b.

En voor nu op 1 fase aansluiten ivm leaf en ruimte in meterkast. Als ik in de toekomst een andere auto krijg dan moet ik wat extra doen in de meterkast. Kabel is al wel 3-fase, en de paal ook dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
Hallo iedereen,
Misschien is het al behandeld in dit forum (m'n verontschuldigingen indien het zo is):
Ik heb een 'domme' draaistroommeter. Kan ik dan loadbalancing installeren? En zo niet, ook niet met het plaatsen van een apart apparaat?
Omdat ik zonnepanelen heb vind ik het toch wel beter dat m'n meter terugdraait i.p.v. een slimme meter die saldeert.

[ Voor 3% gewijzigd door Pure8 op 05-09-2020 16:39 ]

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:33
Pure8 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:38:
Hallo iedereen,
Misschien is het al behandeld in dit forum (m'n verontschuldigingen indien het zo is):
Ik heb een 'domme' draaistroommeter. Kan ik dan loadbalancing installeren? En zo niet, ook niet met het plaatsen van een apart apparaat?
Omdat ik zonnepanelen heb vind ik het toch wel beter dat m'n meter terugdraait i.p.v. een slimme meter die saldeert.
Ja, de meeste loadbalancing palen die gebruiken eigen CT-klemmen om de stroom hoeveelheid (en richting) te bepalen. Sommigen sluit je wel aan op een slimme meter dus let daar wel even op.

Eneuh, per 2023 ben je verplicht een meter te hebben die twee kanten op kan meten (hoeft niet perse slim te zijn, als het maar twee kanten op kan meten). En als je die ooit heb geweigerd kan het zijn dat je die straks zelf mag betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:51
Hoezo dat laatste trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Omdat je anders niet onderscheid kan maken naar hoeveel je produceert en verbruikt en je dus met een oude terugdraaimeter nog steeds volgens de oude salderingsmethode zou worden belast.
Zoals je weet gaan we per 2023 langzaam steeds verder de huidige saldering afbouwen en krijgen we langzaam steeds minder geld voor wat we produceren met onze zonnepanelen.

In de nieuwe energiewet is dat dus geregeld dat je een dubbele meter moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Mfpower schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:24:
[...]

En voor nu op 1 fase aansluiten ivm leaf en ruimte in meterkast. Als ik in de toekomst een andere auto krijg dan moet ik wat extra doen in de meterkast. Kabel is al wel 3-fase, en de paal ook dan.
Dan zal je inderdaad een Type B moeten plaatsen. Die laadoplossing heeft dat standaard niet. Je bedoelt overigens toch wel plaatsen en niet vervangen van een bestaande Type A (met alle andere groepen op dezelfde aardlek)?

[ Voor 3% gewijzigd door InterCC op 05-09-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

InterCC schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:44:
[...]

Dan zal je inderdaad een Type B moeten plaatsen. Die laadoplossing heeft dat standaard niet. Je bedoelt overigens toch wel plaatsen en niet vervangen van een bestaande Type A (met alle andere groepen op dezelfde aardlek)?
Ik ging uit van vervangen. Ik heb 1 vrije groep op de type a aardlekschakelaar waar de paal op komt en die vervang ik dan door een type b. Of zie ik iets over het hoofd? Voor bijplaatsen heb ik een grotere of nieuwe kast nodig. Kan ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Mfpower op 05-09-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Mfpower schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:24:
[...]

En voor nu op 1 fase aansluiten ivm leaf en ruimte in meterkast. Als ik in de toekomst een andere auto krijg dan moet ik wat extra doe in de meterkast. Kabel is al wel 3-fase, en de paal ook dan.
Zo te zien heeft deze paal geen mogelijkheid voor loadbalancing?
en zo te zien maar 3,7kW op 1Fase mogelijk?
De Leaf zou toch met iets van 7kW op 1Fase moeten kunnen laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Mfpower schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:52:
[...]

Ik ging uit van vervangen. Ik heb 1 vrije groep op de type a aardlekschakelaar waar de paal op komt en die vervang ik dan door een type b.
Hoe zie je dat voor je, zodat we zeker over hetzelfde praten? Een groep vervangen voor een aardlek, dus een Type B aardlek achter een Type A? Een type B aardlek bevat ook een type A (zie bijvoorbeeld deze best goede toelichting https://www.123groepenkast.nl/Welk-type-aardlekschakelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

eltron schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:59:
[...]

Zo te zien heeft deze paal geen mogelijkheid voor loadbalancing?
en zo te zien maar 3,7kW op 1Fase mogelijk?
De Leaf zou toch met iets van 7kW op 1Fase moeten kunnen laden?
Het kan zijn dat ik nog een andere 1 fase paal kies maar marktplaats was erg leeg atm.
7kW kan maar dan moet er 32A door en ik heb maar 3x25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

InterCC schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:00:
[...]

Hoe zie je dat voor je, zodat we zeker over hetzelfde praten? Een groep vervangen voor een aardlek, dus een Type B aardlek achter een Type A? Een type B aardlek bevat ook een type A (zie bijvoorbeeld deze best goede toelichting https://www.123groepenkast.nl/Welk-type-aardlekschakelaar).
Nee ik vervang mijn type A door een type B. Ik plaats 1 extra groep (16A) voor de laadpaal achter (of voor, hoe zeg je dat?) deze aardlekschakelaar. Er zitten dan vier groepen in totaal op deze aardlekschakelaar en dat is volgens mij de Max.

[ Voor 12% gewijzigd door Mfpower op 05-09-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 09:11

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Mfpower schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:02:
[...]

Nee ik vervang mijn type A door een type B. Ik plaats 1 extra groep (16A) voor de laadpaal achter (of voor, hoe zeg je dat?) deze aardlekschakelaar. Er zitten dan vier groepen in totaal op deze aardlekschakelaar en dat is volgens mij de Max.
Je mag geen extra groepen buiten je laadpaalgroep op de type B aardlekschakelaar aansluiten.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Bart ® schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:06:
[...]

Je mag geen extra groepen buiten je laadpaalgroep op de type B aardlekschakelaar aansluiten.
Ok. In dat geval moet ik gaan uitbreiden want mijn groepenkast is vol met al 2 aardlekschakelaars :(

Tenzij er een groep gecombineerd met type B aardlekschakelaar bestaat. Dat kan ik nog wel kwijt.

Zoiets als dit maar dan type B: https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-1p-n.html

[ Voor 23% gewijzigd door Mfpower op 05-09-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je bedoelt een alamat? Die is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Mfpower schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:01:
[...]

Het kan zijn dat ik nog een andere 1 fase paal kies maar marktplaats was erg leeg atm.
7kW kan maar dan moet er 32A door en ik heb maar 3x25A
Zou je met loadbalancing toch max 5,7 kunnen laden.

De optie die je nu kiest is nauwelijks beter dan granny laden met 12A, wat overigens best voldoende zou kunnen zijn als je niet al te veel rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

eltron schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 21:29:
[...]

Zou je met loadbalancing toch max 5,7 kunnen laden.

De optie die je nu kiest is nauwelijks beter dan granny laden met 12A, wat overigens best voldoende zou kunnen zijn als je niet al te veel rijdt.
Klopt het is voor een deel ook een gemakskwestie. Ik moest toch een kabel graven want de schuur waar de auto naast staat heeft een gedeelde groep met het huis. En dan een buitenstopcontact aanleggen? Dan net zo goed gelijk een laadpaal. Toch een kabel trekken? Nou ja dan gelijk maar 3 fase kabel. Soort glijdende schaal. En als er later een andere auto komt kan ik upgraden en dan doe ik alles wel goed met load balancing etc. Overigens is de bijgeleverde granny maar 10A dus 16A is een behoorlijke verbetering. En ik vind het leuk om te doen met een soort van minimaal budget.

Het ergste is nog dat tegenover ons huis een 22kW laadpaal staat waarmee de leaf tegen 25ct/kWh op 7kW kan laden. Maar het gemak van laden op eigen oprit, beetje hobbyen etc. is ook waarom ik dit pad bewandel.

Nu nog op zoek naar een goedkope (tweedehands) 1 fase laadpaal anders neem ik die evhub. Volgend weekend ga ik graven en aansluiten. Hopelijk kan ik dan de laadpaal ook gelijk monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:26
De 4P+PE kabel is zeker slim. Nagenoeg zeker bijna alles is straks 3-fase.
In jouw geval lijkt 3,7kW laden prima. Blijf je ook nog enigzins selectief op je hoofdautomaten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:13
Ik sta op het punt om een Evbox Elvi aan te schaffen. Ik wil automatisch verrekenen met de laadpas, dus dan zou ik genoeg hebben aan de wifi-versie volgens mij. Nou zegt de verkoper dat voor automatisch verrekenen een UMTS versie nodig is, deze is ongeveer 250 euro duurder. Waarom zo de UMTS versie nodig zijn voor automatisch verrekenen? Internet is toch internet, of dat nou via Wifi of via UMTS gaat? Is dit gewoon een truuk om een duurdere laadpaal te verkopen, of is dit echt nodig?

Edit 1: in de handleiding staat het volgende:
Opmerking: Het laadstation werkt via Wi-Fi of een cellulaire verbinding. Elvi zal de
UMTS-verbinding kiezen als ze geen verbinding kan maken met Wi-Fi.
Edit 2: op de website van een andere verkoper staat het volgende hierover:
1) WiFi Only (WiFi & Bluetooth)
Basisuitvoering waarbij het verrekenen van laadkosten niet noodzakelijk is (geen ingebouwde kWh-meter of UMTS)
2) Full-Package (WiFi, Bluetooth + kWh-meter en UMTS)
Deze uitvoering is bij uitstek geschikt wanneer het verrekenen van laadkosten, ongeacht op welke wijze, noodzakelijk (ingebouwde gecerticifeerde kWh-meter en SIM-slot voor 3G)
Als ik dit zo lees, dan is een paal met UMTS nodig omdat deze ook een kWh meter bevat...

[ Voor 46% gewijzigd door upje op 07-09-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
upje schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:56:
Ik sta op het punt om een Evbox Elvi aan te schaffen. Ik wil automatisch verrekenen met de laadpas, dus dan zou ik genoeg hebben aan de wifi-versie volgens mij. Nou zegt de verkoper dat voor automatisch verrekenen een UMTS versie nodig is, deze is ongeveer 250 euro duurder. Waarom zo de UMTS versie nodig zijn voor automatisch verrekenen? Internet is toch internet, of dat nou via Wifi of via UMTS gaat? Is dit gewoon een truuk om een duurdere laadpaal te verkopen, of is dit echt nodig?

Edit 1: in de handleiding staat het volgende:

[...]

Edit 2: op de website van een andere verkoper staat het volgende hierover:

[...]

Als ik dit zo lees, dan is een paal met UMTS nodig omdat deze ook een kWh meter bevat...
Ik heb net ook even snel gekeken, maar je hebt ook de Wifi versie met kWh meter. UMTS lijkt me dus niet nodig, maar misschien dat ze deze gelijk aanraden als full option en dat de meeste mensen deze upgrade direct kopen ipv alleen Wifi. Kan ik me wel iets bij voorstellen.

https://evcompany.eu/prod...adpaal-thuis/ev-box-elvi/

[ Voor 3% gewijzigd door Redondo1982 op 07-09-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Mfpower schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 21:43:
[...]
Het ergste is nog dat tegenover ons huis een 22kW laadpaal staat waarmee de leaf tegen 25ct/kWh op 7kW kan laden.
Echt hobbien dus. Wat even van uitgaan dat dit geintje je €1500 gaat kosten en je stroom €0,21 kost, dan heb je de paal er na 1500/0,04=37.500kWh pas uit.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
henri055 schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:48:
[...]

Echt hobbien dus. Wat even van uitgaan dat dit geintje je €1500 gaat kosten en je stroom €0,21 kost, dan heb je de paal er na 1500/0,04=37.500kWh pas uit.
De kabel mag gewoon van koper zijn en een gouden uitvoering hoeft niet. ;)
€ 1.500 is wel heel ruim. Zeker met tweehands of goedkope laadpaal is de investering behoorlijk beperkt en kan het voor de helft ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Jep, refurbished laadpuntje bij laadpunt.nl, stukje kabel, nieuwe groep (met evt type B ), ben je rond de 500 euro klaar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:13
Redondo1982 schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:47:
[...]

Ik heb net ook even snel gekeken, maar je hebt ook de Wifi versie met kWh meter. UMTS lijkt me dus niet nodig, maar misschien dat ze deze gelijk aanraden als full option en dat de meeste mensen deze upgrade direct kopen ipv alleen Wifi. Kan ik me wel iets bij voorstellen.

https://evcompany.eu/prod...adpaal-thuis/ev-box-elvi/
Aha, ok. Dan is de UMTS optie eigenlijk maar 70 euro duurder dan de optie Wifi + kWh meter. Dat is dan inderdaad niet meer een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:50
vrienden,

even een vraagje voor een elctro kenner, ik ben wel aardig thuis in elctro maar geen nen 1010 niveau. Ik wilde thuis gaan laden en heb 2e hands een new motion paal van 1 fase 3,7 kw gekocht. Meer heb ik ook niet nodig. Omdat er op mijn meterkast al 3 groepen op de aarlek zat heb ik er voor gekozen geen 4e erop te zetten maar heb ik een combinatie aardlek en automaat gekocht van 16 amp. Dus op de voeding van de hoofdrail gezet en nu heb ik dus 1 aardlek/automaat alleen voor mijn laakdpaal, met een vmvkas naar buiten. het werkt prima maar doe ik iets wat mag? zijn er kenners met nen..... . Ik heb dus als toevoer vanaf de hoofdrail 2 x een 4mm2 gemaakt naar de aardlek/automaat en vanaf de automaat een 2,5 vmvks naar buiten gelegd en aan de paal. de paal werkt uitstekend, en de vmvkas wordt niet warm maar gewoon niet eens handwarm, omdat er constant 3,7 kw over heen gaat. Is dit legaal wat ik doe? Alvast bedankt voor jullie info

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
marc4547 schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:27:
vrienden,

even een vraagje voor een elctro kenner, ik ben wel aardig thuis in elctro maar geen nen 1010 niveau. Ik wilde thuis gaan laden en heb 2e hands een new motion paal van 1 fase 3,7 kw gekocht. Meer heb ik ook niet nodig. Omdat er op mijn meterkast al 3 groepen op de aarlek zat heb ik er voor gekozen geen 4e erop te zetten maar heb ik een combinatie aardlek en automaat gekocht van 16 amp. Dus op de voeding van de hoofdrail gezet en nu heb ik dus 1 aardlek/automaat alleen voor mijn laakdpaal, met een vmvkas naar buiten. het werkt prima maar doe ik iets wat mag? zijn er kenners met nen..... . Ik heb dus als toevoer vanaf de hoofdrail 2 x een 4mm2 gemaakt naar de aardlek/automaat en vanaf de automaat een 2,5 vmvks naar buiten gelegd en aan de paal. de paal werkt uitstekend, en de vmvkas wordt niet warm maar gewoon niet eens handwarm, omdat er constant 3,7 kw over heen gaat. Is dit legaal wat ik doe? Alvast bedankt voor jullie info
Ik denk dat je nog DC lekstroom beveiliging mist (type B aardlek, en niet te verwarren met B-karakteristiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@marc4547 je hebt in elk geval goed gedaan om een aparte aardlek te hebben voor de laadpaal, dat is namelijk geen keuze.
Een DC lekstroombeveiliging (type B ), zoals Eltron aangeeft, erbij was netter geweest. Alhoewel dit tot 2017 niet verplicht was in de NEN voor 1-fase laadpalen. Kost je wel ongeveer 150 euro extra.
Deze wordt veel toegepast: https://www.laadkabeldisc...hakelaar-type-b-30ma.html

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-09-2020 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

henri055 schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:48:
[...]

Eh, als ik een tweedehans paal van marktplaats haal ben ik voor 500 euro klaar. Ik heb gekocht / ga kopen:
- grondkabel 4x4mm2 (100 euro)
- FTP grondkabel ethernet (moet ik nog uitzoeken)
- type B aardlek (150)
- tweedehands laadpaal (plm 250)

Dus zo rond de 500-600 euro en daar koop ik heel veel gemak en geen burenruzies voor terug. In onze buurt rijden er nogal wat EV's rond namelijk en ook de PHEV buren hebben nogal de neiging om de palen lang in beslag te houden.

Ik twijfel alleen nog of ik de Evhub laadpaal koop ipv tweedehands (https://www.laadpaal24.nl...-type2-16a-3-7-11kw-zwart) want daar zit een optie van 8 meter kabel bij en dat is in mijn situatie wel handig ivm alleen achteruit in kunnen parkeren en de plaatsing van de laadpaal. Dan ben ik wel wat meer geld kwijt, maar dan nog is het de helft van je 1500 euro. Dus dat is na 18.750kwh. Dat kan inderdaad niet uit,Dat kan uit! Want ik verwacht zo'n 4500kwh per jaar te laden thuis en ik heb een lease contract van vier jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 07-09-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:04
Mfpower schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:08:
[...]

Eh, als ik een tweedehans paal van marktplaats haal ben ik voor 500 euro klaar. Ik heb gekocht / ga kopen:
- grondkabel 4x4mm2 (100 euro)
- FTP grondkabel ethernet (moet ik nog uitzoeken)
- type B aardlek (150)
- tweedehands laadpaal (plm 250)

Dus zo rond de 500-600 euro en daar koop ik heel veel gemak en geen burenruzies voor terug. In onze buurt rijden er nogal wat EV's rond namelijk en ook de PHEV buren hebben nogal de neiging om de palen lang in beslag te houden.

Ik twijfel alleen nog of ik de Evhub laadpaal koop ipv tweedehands (https://www.laadpaal24.nl...-type2-16a-3-7-11kw-zwart) want daar zit een optie van 8 meter kabel bij en dat is in mijn situatie wel handig ivm alleen achteruit in kunnen parkeren en de plaatsing van de laadpaal. Dan ben ik wel wat meer geld kwijt, maar dan nog is het de helft van je 1500 euro. Dus dat is na 18.750kwh. Dat kan inderdaad niet uit, maar toch wil ik het.
Gemak dient de mens ;)
(oftewel, gemak is lastig uit te drukken in geld. Los van de frustratie dat je wilt laden en het kan niet omdat er iemand anders aan het laden/laadpaalkleven is).
Ik geef je groot gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
CyBeRSPiN schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:57:
@marc4547 je hebt in elk geval goed gedaan om een aparte aardlek te hebben voor de laadpaal, dat is namelijk geen keuze.
Een DC lekstroombeveiliging (type B ), zoals Eltron aangeeft, erbij was netter geweest. Alhoewel dit tot 2017 niet verplicht was in de NEN voor 1-fase laadpalen. Kost je wel ongeveer 150 euro extra.
Deze wordt veel toegepast: https://www.laadkabeldisc...hakelaar-type-b-30ma.html
Cyberspin,

Dank je wel voor het advies, ik denk dat ik zo aan de normen voldaan heb, behalve de B lekstroombeveiliging, maar ik heb door de aparte groep/aarlek in ieder geval geen onveilige situatie gemaakt. dat is belangrijk.!!
Het feit dat de kabel licht verwarmd maar niet eens handwarm lijkt me normaal met constant 3,7 kw, nietwaar
?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
CyBeRSPiN schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:57:
Is dus zo'n type B verplicht ? in geval van verzekering of iets dergelijks of voldoet type A ook?

Ik heb deze genomen van electromat:
EMAT AARDLEKAUTOMAAT B 16A 30MA 1P N 1 MOD
Artnr: EMAU16B | Fabrikantnr: EMATA1PN30B16
Merk
EMAT
Product groep
Aardlekautomaat
EAN Code 8718924260746
Bekijk alle specificaties

Als jullie zeggen dat het verzekering technisch niet goed is dan hoor ik dat graag want dan koop ik een andere!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

marc4547 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 07:24:
Dank je wel voor het advies, ik denk dat ik zo aan de normen voldaan heb, behalve de B lekstroombeveiliging, maar ik heb door de aparte groep/aarlek in ieder geval geen onveilige situatie gemaakt. dat is belangrijk.!!
Door het ontbreken van een type B aardlekschakelaar heb je dus wel degelijk een onveilige situatie gecreëerd.
marc4547 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 07:31:
[...]

Is dus zo'n type B verplicht ? in geval van verzekering of iets dergelijks of voldoet type A ook?

Ik heb deze genomen van electromat:
EMAT AARDLEKAUTOMAAT B 16A 30MA 1P N 1 MOD
Artnr: EMAU16B | Fabrikantnr: EMATA1PN30B16
Merk
EMAT
Product groep
Aardlekautomaat
EAN Code 8718924260746
Bekijk alle specificaties

Als jullie zeggen dat het verzekering technisch niet goed is dan hoor ik dat graag want dan koop ik een andere!!!
Zoals je in de OP kunt lezen, is het verplicht. Vreemd dat je je druk maakt om de verzekering. Ik zou eerder willen voorkomen dat er iemand gewond raakt of overlijdt, dan dat ik een paar centen krijg als er wat mis gaat.

[ Voor 46% gewijzigd door Bart ® op 08-09-2020 07:53 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Hallo Bart, dank je voor het advies, ik doel ook niet op een paar centen, net zoals dat het me niet uitmaakt als jullie me adviseren een type B te moeten kopen voor 100 euro maakt me niet uit, er ontbreekt mij gewoon kennis en vraag gewoon een advies, Natuurlijk gaat het me om de veiligheid van mijn huis , verzekering doel ik mee dat die niet weigeren uit te keren als er iets gebeurt en dat er iets met mijn vrouw en mijn spuillen zou gebeuren. Ik ga vanavond mijn neef bellen die is electricien, Omdat mijn meterkast uit '91 is dacht ik dat ik met deze automaat/aardlek wel correct bezig was, maar ik ben blij met jullie advies en wil geen gevaarlijke situatie kweken. Anders bestel ik een B type. Ik wil geen gevaarlijke situatie kweken voor een paar centen, dat wilde ik meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het is geen advies, het is een verplichting. De aardlek type A werkt onder bepaalde omstandigheden niet. Dat is het geval als er een DC lekstroom van meer dan 6 mA is. Dat is maar een kleine lekstroom die je hele beveiliging uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Ik zie net op de site van Electromat dat een type "B" 5 euro duurder is. Ik ga hem meteen bestellen, ik wil geen risico lopen en wil aan de norm voldoen..... het was gewoon gebrek aan kennis. Ik ben ooit in de electro begonnen, ik ben tegenwoordig technisch applicatie beheerder en ben gewoon uit het vak..... gebrek aan kennis om het zo maar te zeggen,
Marc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
marc4547 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:34:
Ik zie net op de site van Electromat dat een type "B" 5 euro duurder is. Ik ga hem meteen bestellen, ik wil geen risico lopen en wil aan de norm voldoen..... het was gewoon gebrek aan kennis. Ik ben ooit in de electro begonnen, ik ben tegenwoordig technisch applicatie beheerder en ben gewoon uit het vak..... gebrek aan kennis om het zo maar te zeggen,
Marc.
Lijkt me sterk. Dat zal geen type B zijn. Die zijn 125+. (Bv; https://www.elektramat.nl...elaar-4p-40a-30ma-type-b/)

Overigens vraag ik me nog steeds wel af hoe groot het risico nu precies is. Er zijn heel veel installaties zonder Type B. En waarom in het verleden wel voor 3F en niet voor 1F?

[ Voor 19% gewijzigd door Inspired op 08-09-2020 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat is ongetwijfeld een karakteristiek B. Dat is iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:22

timovd

Voorsprong door techniek

@Inspired Dat is inderdaad een type B. Zie ook de drie pictogrammen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
at is ongetwijfeld een karakteristiek B. Dat is iets anders.

Goed dat jullie me ook hier weer van op de hoogte brengen,,,,,,,, puur gebrek aan kennis.... Maar ik ga me verdiepen voor ik aanschaf,,,,, Ik praat trouwens over 1 fase he, geen aardlek met 3 fase 's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
marc4547 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:49:
at is ongetwijfeld een karakteristiek B. Dat is iets anders.

Goed dat jullie me ook hier weer van op de hoogte brengen,,,,,,,, puur gebrek aan kennis.... Maar ik ga me verdiepen voor ik aanschaf,,,,, Ik praat trouwens over 1 fase he, geen aardlek met 3 fase 's
Voor 1F zou je deze kunnen pakken; https://www.elektramat.nl...elaar-2p-40a-30ma-type-b/

Maar voor de toekomst is een paar tientjes meer voor 3F aardlek wel handig wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Heb niet meer ruimte .... anders moet ik me beltrafo buiten de meterkast brengen , dat zou wel kunnnen.....
Bedankt voor allele info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:22

timovd

Voorsprong door techniek

@marc4547, die 3 fase waar @Inspired naar verwijst heeft drie pictogrammen; inclusief DC.
Als je 'm als 1 fase gaat aansluiten, sluit dan P2 aan en de N (volgens schema).

Zie: https://www.electrical-in...wiki/Types_of_RCDs#Type_B

[ Voor 17% gewijzigd door timovd op 08-09-2020 09:11 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Inspired schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:35:
[...]

Overigens vraag ik me nog steeds wel af hoe groot het risico nu precies is. Er zijn heel veel installaties zonder Type B. En waarom in het verleden wel voor 3F en niet voor 1F?
Ben ik ook nog steeds benieuwd naar. Er zullen inderdaad duizenden 1-fase laadpalen in NL (professioneel) zijn aangelegd zonder een DC lekstroombeveiliging, dus precies zoals @marc4547. Ook mijn 1 fase NewMotion is in 2019 nog precies zo geïnstalleerd aanvankelijk. Pas nadat ik NewMotion om opheldering vroeg nav dit topic is er nog een monteur nagestuurd die een type B heeft toegevoegd.
De Renault Zoe Op 3F is de enige mij bekende risico auto.
Denk dat het nu meer voor de duidelijkheid is: altijd met DC lekstroombeveiliging aanleggen, better safe than sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
[...]

Ik geloof dat de aardlek een AC lekstroom niet detecteerd als er tegelijk een DC lekstroom is en dat het gevaar dus daar in zit. Effectief heb je dus geen aardlekbescherming als er een DC lekstroom aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
thehog schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:15:
[...]

Ik geloof dat de aardlek een AC lekstroom niet detecteerd als er tegelijk een DC lekstroom is en dat het gevaar dus daar in zit. Effectief heb je dus geen aardlekbescherming als er een DC lekstroom aanwezig is.
Dat snap ik wel. Maar hoe groot is dat risico? En in hoeverre is dat bij een laptop oid ook niet aan de orde? Maar goed. Veranderd niks aan het feit dat het nu moet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Een aardlekschakelaar is schijnbaar sinds september 2005 verplicht. Mijn vorige woning had er geen (wel aarding), daar was een eenvoudige meterkast met draaibare schakelaars en smeltzekeringen. Als je dan een oude hebt hoe betrouwbaar is die dan nog?
Het is volgens mij wat zoals ESP op auto's wat sinds november 2014 verplicht is. Zouden auto's zonder meteen van de weg moeten omdat die minder veilig zijn in bepaalde situaties? of is het bv een kwestie van risico accepteren en naar handelen.
Het lijkt me ivm verzekeringen wel goed om de elektra aan de norm te laten voldoen zodat een verzekeraar dat niet kan gebruiken om niet uit te keren.

[ Voor 11% gewijzigd door bite op 08-09-2020 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het gaat in dit geval niet om verzekeraars, maar om je leven. Elektrocutie is het gevaar waartegen wordt beschermd. Is dat je die 150 of 300 euro waard? Mij wel. :+

Tot 2017 gold de type B ALS alleen voor 3 fase auto's, vanaf die datum ook voor enkel- of dubbelfasige auto's. Blijkbaar was er een reden voor de wijziging.

[ Voor 32% gewijzigd door daemonix op 08-09-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Zijn er hier mensen die hun laadstation heel laag bij de grond hebben hangen, bijvoorbeeld omdat dit makkelijker of mooier was of omdat het misschien gewoon niet anders kon?

Ik wil een doodsimpel 3-fasen laadstation met losse kabel zonder fratsen in mijn voortuin vlak langs de openbare stoep (maar dus nog wel op mijn grond) vastmonteren aan een soort betonnen tuinafscheiding van slechts 50cm hoog, zodat deze niet al te veel opvalt in mijn tuin (zowel voor ons eigen zicht als dat van buren en voorbijgangers) en ik hiermee slechts af en toe mijn auto kan laden als ik toevallig voor de deur kan parkeren. Ik leg dan de kabel over de openbare stoep met een kabelmat er overheen.

Ik zoek foto’s, ervaringen en eventueel advies ter bevordering van mijn uiteindelijke keuze.

(Hoezo geen vaste kabel? Omdat ik dit lelijk, onnodig en onhandig vind in mijn situatie zoals ik die hierboven schets. Ik zoek naar iets compacts en onopvallends, zodat ik er bijvoorbeeld ook bij het niet gebruiken een grote plantenpot of bankje voor kan zetten)

[ Voor 13% gewijzigd door joblamie op 09-09-2020 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-07 00:56
joblamie schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:57:
Zijn er hier mensen die hun laadstation heel laag bij de grond hebben hangen, bijvoorbeeld omdat dit makkelijker of mooier was of omdat het misschien gewoon niet anders kon?

Ik wil een doodsimpel 3-fasen laadstation met losse kabel zonder fratsen in mijn voortuin vlak langs de openbare stoep (maar dus nog wel op mijn grond) vastmonteren aan een soort betonnen tuinafscheiding van slechts 50cm hoog, zodat deze niet al te veel opvalt in mijn tuin (zowel voor ons eigen zicht als dat van buren en voorbijgangers) en ik hiermee slechts af en toe mijn auto kan laden als ik toevallig voor de deur kan parkeren.

Ik zoek foto’s, ervaringen en eventueel advies ter bevordering van mijn uiteindelijke keuze.

(Hoezo geen vaste kabel? Omdat ik dit lelijk, onnodig en onhandig vind in mijn situatie zoals ik die hierboven schets. Ik zoek naar iets compacts en onopvallends, zodat ik er bijvoorbeeld ook bij het niet gebruiken een grote plantenpot of bankje voor kan zetten)
Wat is precies je vraag?...

Zolang het niet -op- de grond hangt kan dit prima. Het is alleen niet duidelijk of je met laden over de openbare stoep/grond heen moet: dit mag niet “zomaar” (soms wel van gemeente , met kabelmat op eigen risico)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Stef87 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 00:28:
[...]

Wat is precies je vraag?...

Zolang het niet -op- de grond hangt kan dit prima. Het is alleen niet duidelijk of je met laden over de openbare stoep/grond heen moet: dit mag niet “zomaar” (soms wel van gemeente , met kabelmat op eigen risico)
Ja, ik ga met een kabelmat over de openbare stoep heen. Ik zoek vooral foto’s, ervaringen en eventueel advies van mensen met een soortgelijke situatie ter inspiratie en bevordering van mijn uiteindelijke keuze voor een zeer laag bij de grond hangend eenvoudig en enigszins compact laadstation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc4547
Ik heb een new motionpaal laag in de grond staan achter mijn plantenbak , ik heb kunstof stroken gekocht en per strook 3 klemmetjes opgezet met de dikte van de kabel en mijn auto voor de deur ,gaat prima Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLkv8DS1VVjNshwmjPzH6G7WlNY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/66ieQKE5yA2HaJJNyATQBW7q.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJ-EGF_M_qtFk2rrGvYv-POQ1x4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CR6wHS88s4DqoXViCt4IflBb.jpg?f=user_large

[

[ Voor 14% gewijzigd door marc4547 op 09-09-2020 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzVwZfWDef6qEygJK55fFrd4pl4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6fVCqmxDtQ4ZQ5TM9QndpiIa.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door marc4547 op 09-09-2020 07:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:49
@marc4547 Hoe blij wordt je gemeente hiervan?

Ik zou wel even langere kabel halen. Leuk die goot zo scheef, maar voor de rolstoelgebruiker of rollator is dit natuurlijk irritant. Beter twee wielen tegelijk over de hobbel dan per stuk. Zou hem dus echt haaks tov de stoep leggen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:38
marc4547 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 07:32:
Ik heb een new motionpaal laag in de grond staan achter mijn plantenbak , ik heb kunstof stroken gekocht en per strook 3 klemmetjes opgezet met de dikte van de kabel en mijn auto voor de deur ,gaat prima [Afbeelding]

[Afbeelding]

[
Wat ík zou doen in zo'n geval... (ik weet, ik ben ondeugend.. >:) )

Met de flex een gleuf door de stenen slijpen (áls de gemeente je komt "halen" koop je voor een paar centen nieuwe en klaar is keesje..)

Dan een pvc pijp nemen die er in past, en als je die er in legt, steekt de bolling er iets bovenuit. Gewoon een EV verfafbrander O-) op laag standje de buis wat opwarmen en dan je voet er op zodat deze gelijk is met de stoeptegel. Zo, de mal is nu klaar, buisje er uit, kabeltje er in en laden....
Klaar met laden? kabeltje er uit... buisje er in... :X

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
joblamie schreef op woensdag 9 september 2020 @ 07:18:
[...]

Ja, ik ga met een kabelmat over de openbare stoep heen. Ik zoek vooral foto’s, ervaringen en eventueel advies van mensen met een soortgelijke situatie ter inspiratie en bevordering van mijn uiteindelijke keuze voor een zeer laag bij de grond hangend eenvoudig en enigszins compact laadstation.
Zet je de paal dieper in de grond?
Voor mij moest hij met de opening nét boven het hek uitkomen, anders is het kabel insteken lastig :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4DviRp4RuvzAdBG25JNIZG3qmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7bAQCsLyfXTpE3bj3a8VUfI.jpg?f=fotoalbum_large

Youtube: DashcamNL

• BlakHawk
joblamie schreef op woensdag 9 september 2020 @ 07:18:
[...]

Zet je de paal dieper in de grond?
Voor mij moest hij met de opening nét boven het hek uitkomen, anders is het kabel insteken lastig :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4DviRp4RuvzAdBG25JNIZG3qmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7bAQCsLyfXTpE3bj3a8VUfI.jpg?f=fotoalbum_large
[...]

Lijkt me sterk. Dat zal geen type B zijn. Die zijn 125+. (Bv; https://www.elektramat.nl...elaar-4p-40a-30ma-type-b/)

Dat vraag ik mij ook nog steeds wel eens af.
Volgens mij is de kans hier nihil.

Schijnt dat het binnen in de Tesla al gescheiden is.
Daarnaast acht ik de kans nog kleiner dat ik tussen 23:00 en 07:00 uur wanneer ik meestal oplaad een gat ga boren in een muur waarmee ik toevallig een kabel raak.

Ik heb altijd begrepen dat daar een risico schuilt.
Nu ben ik al geen klusser, dus de kans wordt nog kleiner 😉
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:57:
[...]

Ben ik ook nog steeds benieuwd naar. Er zullen inderdaad duizenden 1-fase laadpalen in NL (professioneel) zijn aangelegd zonder een DC lekstroombeveiliging, dus precies zoals @marc4547. Ook mijn 1 fase NewMotion is in 2019 nog precies zo geïnstalleerd aanvankelijk. Pas nadat ik NewMotion om opheldering vroeg nav dit topic is er nog een monteur nagestuurd die een type B heeft toegevoegd.
De Renault Zoe Op 3F is de enige mij bekende risico auto.
Denk dat het nu meer voor de duidelijkheid is: altijd met DC lekstroombeveiliging aanleggen, better safe than sorry.
Ik heb ook nog steeds geen B schakelaar zitten.
Onder het kopje “dat komt nog wel een keer”.
daemonix schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:13:
Het gaat in dit geval niet om verzekeraars, maar om je leven. Elektrocutie is het gevaar waartegen wordt beschermd. Is dat je die 150 of 300 euro waard? Mij wel. :+

Tot 2017 gold de type B ALS alleen voor 3 fase auto's, vanaf die datum ook voor enkel- of dubbelfasige auto's. Blijkbaar was er een reden voor de wijziging.
Maar dat is toch alleen als je gaat en boren in een muur, en toevallig een kabel raakt?

Als de auto op een bizarre manier opeens DC stroom gaat lekken? Iets wat bij veel auto’s (in ieder geval Tesla) niet schijnt te kunnen.

Laatste keer dat ik een gat heb geboord weet ik niet eens meer...

Maar ik laad tussen 23:00 en 07:00, de de kans is alleen maar kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc4547
Ik heb de paal wel dieper in de grond gemept want ik wilde hem op de hoogte van mijn bloembak hebben en heb dus een vierkantje uit de paal geslepen om de kabel in te voeren, op de hogte die voor mij goed was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

BlakHawk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 04:22:

[...]

Maar dat is toch alleen als je gaat en boren in een muur, en toevallig een kabel raakt?

Als de auto op een bizarre manier opeens DC stroom gaat lekken? Iets wat bij veel auto’s (in ieder geval Tesla) niet schijnt te kunnen.

Laatste keer dat ik een gat heb geboord weet ik niet eens meer...

Maar ik laad tussen 23:00 en 07:00, de de kans is alleen maar kleiner.
Jij denkt dat aardlekschakelaars alleen afgaan als je een gat in een muur boort? Zou wel apart zijn he. Dan zou er op een boormachine na, geen enkel apparaat geaard hoeven worden. Waarom zitten er dan stekkers met randaarde aan wasmachines, broodroosters, computers, etc etc etc?

Kortom, alle apparaten die niet dubbel geisoleerd zijn, kunnen een aardlekfout krijgen door zeer diverse oorzaken. Daarna zullen alle geaarde delen onder spanning staan, tot maximaal 230 Volt. Heb je een broodrooster van metaal? Pak hem vast als er een aardfout in zit, en de aardlekschakelaar is niet getript. 230V voelt niet fijn, op zijn zachtst gezegd.

Daarnaast kan een auto ook DC-lekstromen opwekken als hij niet aan het laden is, maar gewoon aan de laadpaal hangt. Ga jij 's ochtends eerst je auto van je laadpaal halen voor je koffie zet? Of de wasmachine aanzet, of je pc aanzet, etc etc etc? Beetje kortzichtig dus, dat je denkt dat het alleen om boren gaat ;).

Cunning linguist.

• BlakHawk
Bart ® schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:02:
[...]

Jij denkt dat aardlekschakelaars alleen afgaan als je een gat in een muur boort? Zou wel apart zijn he. Dan zou er op een boormachine na, geen enkel apparaat geaard hoeven worden. Waarom zitten er dan stekkers met randaarde aan wasmachines, broodroosters, computers, etc etc etc?

Kortom, alle apparaten die niet dubbel geisoleerd zijn, kunnen een aardlekfout krijgen door zeer diverse oorzaken. Daarna zullen alle geaarde delen onder spanning staan, tot maximaal 230 Volt. Heb je een broodrooster van metaal? Pak hem vast als er een aardfout in zit, en de aardlekschakelaar is niet getript. 230V voelt niet fijn, op zijn zachtst gezegd.

Daarnaast kan een auto ook DC-lekstromen opwekken als hij niet aan het laden is, maar gewoon aan de laadpaal hangt. Ga jij 's ochtends eerst je auto van je laadpaal halen voor je koffie zet? Of de wasmachine aanzet, of je pc aanzet, etc etc etc? Beetje kortzichtig dus, dat je denkt dat het alleen om boren gaat ;).
Dat dacht ik ja, maar daarom wordt hier wel vaker gevraagd, wat is het risico dan precies?

Dat het verplicht is snappen we nu wel, maar hoe vaak is dit het afgelopen jaar bijvoorbeeld gebeurd?

Bij mij zit de tuin groep en de laadpaal groep achter dezelfde aard lek, kan dan nog steeds de koffiemachine onder stroom komen te staan door de lekstromen?

DC is toch 400V, jij hebt het over 230v.

Hoe groot is nu werkelijk het risico?

• thehog
BlakHawk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:20:
[...]
Dat dacht ik ja, maar daarom wordt hier wel vaker gevraagd, wat is het risico dan precies?

Dat het verplicht is snappen we nu wel, maar hoe vaak is dit het afgelopen jaar bijvoorbeeld gebeurd?

Bij mij zit de tuin groep en de laadpaal groep achter dezelfde aard lek, kan dan nog steeds de koffiemachine onder stroom komen te staan door de lekstromen?

Dat is onmogelijk uit te drukken in getallen. Maar er zijn mensen die gokken op het winnen van een loterij met veel lageren kanspercentages :)
Een aansprakelijkheidsverzekering is ook verplicht en ik neem even aan dat je die ook hebt (ja ok, de kans dat je die een keer nodig hebt ligt wel hoger natuurlijk).

Waar het risico nemen als er een simpele manier is om je vrij te waren van die risico?

• daemonix
  • Niet online
[...]

Keer de vraag om, je claimt dat het niet voor kan komen bij Tesla. Waarom geeft Tesla dan geen 6 mA verklaring af?

Het gaat om (zeldzame?) fout situaties, niet om situaties waar alles goed werkt.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

[...]

Ja.
Op je broodrooster en wasmachine staat toch geen 400DC? Daar staat 230V AC op.
Groot genoeg om door slimme mensen die ervoor gestudeerd hebben te laten bepalen dat het verplicht is om er maatregelen voor te nemen. Of doe je soms ook nooit je autogordels om, omdat je niet exact weet wat de kans is dat je doodgaat als je ze wel omdoet? Prima hoor, moet je helemaal zelf weten, ik heb er geen last van. Maar dan ga ik dus ook geen moeite in deze discussie steken, want die is dan bij voorbaat al kansloos :).

[ Voor 8% gewijzigd door Bart ® op 10-09-2020 08:37 ]

Cunning linguist.

• InterCC
[...]

Laag, gelukkig, maar daar zit de situatie niet in. Hoe groot is de kans dat je een auto ongeluk krijgt? Ook laag, maar toch is een gordel dragen verplicht. Zo zitten er meer kleine verplichtingen die grote gevaren minimaliseren die relatief weinig voorkomen.
Pagina: 1 ... 29 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen