Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.230 views

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
St3ve-0 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:29:
Beste Tweakers,

Ook ik ga straks via de baas aan het EV rijden en hoop over enkele maanden onze XC40 P8 in ontvangst te nemen. Daarom wil ik thuis een laadpaal laten installeren. Ik heb wat hulp nodig met de keuze voor de laadpaal.

Op dit forum lijkt de Zappi v2 en EVBox Elvi erg populair te zijn. Nu lees ik dat de Zappi vooral handig is als je zonnepanelen hebt en deze goed moet configuren. Bij ons is dit niet van toepassing omdat we geen zonnepanelen hebben of krijgen. Zijn er nog andere redenen om de Zappi boven EVBox te verkiezen? Uiteraard zoek ik een laadpaal met load balancing en de mogelijkheid voor het verrekenen van het stroomverbruik met de baas. Bij EVBox moet hier 5 euro per maand voor worden betaald. Hoe zit dit bij de Zappi?

Alvast bedankt voor ieders hulp!
De laatste zin zegt al waar je keuze op moet vallen. Zappi heeft geen maandelijkse kosten. Voor de rest ben ik zeer tevreden over de Zappi v2. Het bedrijf die zonnepanelen bij mij had geïnstalleerd waren zo vriendelijk om ook de Zappi erbij te installeren. EVBox Elfi zou ook goed moeten zijn, alleen vind ik 5 euro per maand wel veel voor iets wat de Zappi ook gewoon kan. Daarnaast, mocht je later alsnog zonnepanelen hebt, is de Zappi al daarvoor geschikt. Ze worden ook regelmatig geupdatet met nieuwe software en een zeer vriendelijk klantenservice die je kunnen ondersteunen bij de installatie.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:06
Arnold schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:30:
[...]

Dit is alles wat er verder in de meterkast zit. (twee kastjes links zijn erbij gekomen)
Op 1 EVI kunnen tot 4 ‘cubes’.. dus dat is ook handig, hoeft er alleen buiten zo’n compacte cube bij mochten we een tweede elektrische auto nemen en tegelijk willen laden. Hij doet nu 11kw, maar kan ook 22kw aan indien daar behoefte aan komt.

[Afbeelding]
Jammer van die kookgroep :+

En wat is bij je hoofdschakelaar gebeurd? Waarom is die verschoven met alle groepen?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

@St3ve-0, als je de Zappi overweegt, dan kun je de Ratio Smart ook op het lijstje zetten.
Heb je wel de keuze voor een laadpaal als het een auto van de zaak is, of moet je die privé aanschaffen? In dat laatste geval kan een abonnement handig zijn en dan kun je zelf het tarief bepalen dat je wil doorberekenen naar de baas. Daar moet je dan een ROI-berekening voor maken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:46
Ophidian schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:43:
[...]

Jammer van die kookgroep :+

En wat is bij je hoofdschakelaar gebeurd? Waarom is die verschoven met alle groepen?
Los van laadpaal ;) Is links van schakelaar voor zonnepanelen toegevoegd.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Arnold op F4 of F11 was ook nog plek. Dit is erg jammer.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Arnold
timovd schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:59:
@Arnold op F4 of F11 was ook nog plek. Dit is erg jammer.
Geen verstand van. Waarom jammer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Arnold omdat nu je labels niet meer kloppen. Maar dat gaat heel ver off-topic hier.

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Redondo1982 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:43:
Wel een mooi klein ding, de Cube! Beetje subtiel tov al dat andere. Die ga ik ook meenemen in mijn overweging.
Ik ga hem ook eens goed bestuderen, deze lijkt te doen wat ik zoek en heeft nog een hoge WAF ook :)

P8

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Aan het kijken bij een nieuwbouw project met appartementsrecht. 16 parkeerplekken per kwadrant onder de woningen. Alles in een VVE. Zonnepanelen installatie in de VVE zonder split naar de individuele meter van de bewoners. Ze vragen op de meerwerk lijst €2510,00. Mijn eerste reactie. |:( :| Op de vraag of ik een andere optie zou kunnen nemen kwam het antwoord: ehm nee kan niet. Iets met bemetering en inventarisatie van nog meer toekomstige elektrisch rijders. Er komen trouwens 4 elektrische deelauto's maar dit kwam niet aan bod.

Nu lees ik in het topic al over wetgeving omtrent aanleg van verplichte loze leidingen voor oplaadpunten. Hebben mensen hier ervaring mee? Zou liever graag zelf iets aanleggen.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Hyena Heb je al de beschikking over het splitsingsreglement en wellicht ook al iets van de regels / huishoudelijke reglement van de VVE? Zo ja, dan kan je daar eens lezen wat er staat. In het model splitsingsreglement staat tegenwoordig wel dat je een laadpunt mag aanleggen, maar dat moet dan door een erkend installateur plaatsvinden die dan ook nog een certificaat moet afgeven. Dat kan je dus niet zelf doen (tenzij je toevallig een erkend installateur bent natuurlijk).

Had je deze link al gevonden? https://www.evrijders.nl/...ten-over-laden-en-de-vve/

Op zich is het niet heel goedkoop, maar ik denk dat het er wel voor over zou hebben om geen gedoe te krijgen om het achteraf alsnog te laten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 23:45
Hunkaroglu schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:39:
[...]

De laatste zin zegt al waar je keuze op moet vallen. Zappi heeft geen maandelijkse kosten. Voor de rest ben ik zeer tevreden over de Zappi v2. Het bedrijf die zonnepanelen bij mij had geïnstalleerd waren zo vriendelijk om ook de Zappi erbij te installeren. EVBox Elfi zou ook goed moeten zijn, alleen vind ik 5 euro per maand wel veel voor iets wat de Zappi ook gewoon kan. Daarnaast, mocht je later alsnog zonnepanelen hebt, is de Zappi al daarvoor geschikt. Ze worden ook regelmatig geupdatet met nieuwe software en een zeer vriendelijk klantenservice die je kunnen ondersteunen bij de installatie.
Kleine nuance. De zappi werkt zonder laadpas. Mijn werkgever - en er zijn er vast wel meer - stelt het gebruik van een laadpas verplicht voor het verrekenen van de laadkosten. Even controlerern bij de werkgever dus welke voorwaarden er worden gesteld. Verder zijn de abbo kosten van de Elvi niet 5 euro maar 4 euro. Verder heeft de Elvi als voordeel dat je deze ook zonder abbo kunt gebruiken. Zonder abbo kan je niet automatisch verrekenen, maar de laadpaal is wel prive bruikbaar. De meeste laadpalen met abbo zijn onbruikbaar zonder abbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:25
upje schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:01:
[...]
.. De meeste laadpalen met abbo zijn onbruikbaar zonder abbo.
Is dit wel zo? Wellicht minder features zonder abbo maar basic laden werkt meestal wel. Bij TNM palen bijvoorbeeld wel. Het is inderdaad jammer dat Zappi toch niet te gebruiken is via een backend. Veel WGs eisen dit inderdaad.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:15
St3ve-0 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:29:
Beste Tweakers,

Ook ik ga straks via de baas aan het EV rijden en hoop over enkele maanden onze XC40 P8 in ontvangst te nemen. Daarom wil ik thuis een laadpaal laten installeren. Ik heb wat hulp nodig met de keuze voor de laadpaal.

Op dit forum lijkt de Zappi v2 en EVBox Elvi erg populair te zijn. Nu lees ik dat de Zappi vooral handig is als je zonnepanelen hebt en deze goed moet configureren. Bij ons is dit niet van toepassing omdat we geen zonnepanelen hebben of krijgen. Zijn er nog andere redenen om de Zappi boven EVBox te verkiezen? Of kan ik beter een andere paal kiezen? Ze hebben beide load balancing en de mogelijkheid voor het verrekenen van het stroomverbruik met de baas. Al hoef je daar bij de Zappi geen abonnement voor af te sluiten.

Alvast bedankt voor ieders hulp!
Ik heb via leaseplan een Alfen Pro laadpaal gekregen/gekocht.. lang verhaal veel te duur..
maar deze kun je ook via vattenval of vandebron kunnen aanvragen. Icm backoffice zodat je laadpas ook thuis geaccepteerd word. en vraag dan ook naar de automatische verekening per kwh. ik krijg nu dus eind van de maand een bedrag gestort. Meer info maar via een DM ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 14:36
Redondo1982 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:43:
Wel een mooi klein ding, de Cube! Beetje subtiel tov al dat andere. Die ga ik ook meenemen in mijn overweging.
Vergeet de EO Mini niet! Gewoon in Nederland verkrijgbaar al vanaf €453,75 voor de 3.7 kW-versie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWdUC48GQC_U4qy5US2lxO03eEM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2f3Xvyfsjg2HNCxxl7GY53MY.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Robino Die is wel maar 1 fase en niet in 3 fasen uitvoering te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:48
Gaarne jullie advies:

Ik heb thuis 1x35A hoofdzekering (gaat naar 1x40A automaat) 1Fase,
daarop: 2x aardlek en / per aardlek 2 groepen 16A.

Buiten de ALS om zit een ETN B25 (PKN6) voor mijn zonnepanelen welke piek 5.500W kúnnen leveren.

Nu heb ik een Zappy gekocht (dank aan allen die advies/input verstrekte ..) een: 3F uitvoering (klaar voor een eventuele 3F transitie..) en heb dus een automaat nodig.

Als ik het góed begrepen heb zit de DC beveiliging al in de zappy en heb ik een "simpele" automaat nodig.

Welke zouden jullie adviseren? en waarom??

tia

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Hansieo Een 3f 20A (aarlek)automaat. Met load-balancing kun je dan in de toekomst nog laden op 3x20A (14kW). Ik weet niet of er een volwaardige ALS in zit, of alleen beveiliging tegen DC-lekstroom.

Dat is wel erg veel voor één fase. Wat voor draad ligt er naar de B25-automaat?

[ Voor 19% gewijzigd door timovd op 21-08-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
JeroenE schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 06:19:
@Hyena Heb je al de beschikking over het splitsingsreglement en wellicht ook al iets van de regels / huishoudelijke reglement van de VVE? Zo ja, dan kan je daar eens lezen wat er staat. In het model splitsingsreglement staat tegenwoordig wel dat je een laadpunt mag aanleggen, maar dat moet dan door een erkend installateur plaatsvinden die dan ook nog een certificaat moet afgeven. Dat kan je dus niet zelf doen (tenzij je toevallig een erkend installateur bent natuurlijk).

Had je deze link al gevonden? https://www.evrijders.nl/...ten-over-laden-en-de-vve/

Op zich is het niet heel goedkoop, maar ik denk dat het er wel voor over zou hebben om geen gedoe te krijgen om het achteraf alsnog te laten aanleggen.
Die link had ik inderdaad al doorgelezen. Heb nog geen informatie betreffende de VVE. Het is dan wel weer comfortabel om het als meerwerk te laten uitvoeren en dan af te zijn van al het gedoe. Voelt alleen een beetje als een rip off. Het is dan wel weer een 3 fase lader. (Zal wel geen 22 Kw zijn) Daar heb ik alleen nu nog niets aan met mijn 1 fase auto. Verder ben ik van mening dat ik ook met een 3 fase auto met 50 kWh batterij prima met een 1 fase langzaam lader uit de voeten kan. Met die gedachten is het al helemaal een hoop geld bovenop de rest.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 18:19
Hansieo schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:48:
Gaarne jullie advies:

Ik heb thuis 1x35A hoofdzekering (gaat naar 1x40A automaat) 1Fase,
daarop: 2x aardlek en / per aardlek 2 groepen 16A.

Buiten de ALS om zit een ETN B25 (PKN6) voor mijn zonnepanelen welke piek 5.500W kúnnen leveren.

Nu heb ik een Zappy gekocht (dank aan allen die advies/input verstrekte ..) een: 3F uitvoering (klaar voor een eventuele 3F transitie..) en heb dus een automaat nodig.

Als ik het góed begrepen heb zit de DC beveiliging al in de zappy en heb ik een "simpele" automaat nodig.

Welke zouden jullie adviseren? en waarom??

tia
Ik gebruik al een jaartje een EMAT installatieautomaat, 1P+N 32A B kar. koste maar € 6,20 (ex btw).
en werkt voor mij prima

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Hyena Ik weet de situatie niet, dus het kan best zijn dat als je dit door een derde partij laat uitvoeren (vanwege de verplichtingen naar de VVE) het niet veel goedkoper zou zijn.

Wellicht kan je nog vragen hoe duur een normaal stopcontact is? Dan kan je gewoon met de granny charger laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-06 01:48
Beste Tweakers,

Binnenkort word ik zakelijk eigenaar van een Hyundai Kona (64kWh). Ik wil op mijn oprit een laadpaal plaatsen. Ik heb wat gegoogeld en op tweakers (met name deze thread) gelezen. Ik moet bekennen dat ik soms door de bomen het bos niet zie 8)7

Huidige situatie
  • Elektriciteitsaansluiting: 1 x 35A
  • We hebben een eigen oprit (plaats voor 2 auto’s) waar de laadpaal komt
  • Afstand van laadpaal tot meterkast is hemelsbreed 1.5 meter
  • Koken doen we op gas
  • Steden heeft hier 2 jaar geleden slimme meters geïnstalleerd
Requirements
  • Fase 3 laadpunt met vermogen van minimaal 11kW. Indien mogelijk tot 22kW
  • Load balancing oplossing
  • Verbruik moet uit te lezen zijn i.v.m. zakelijk gebruik (ZZP auto v.d. zaak)
  • MID certified energiemeter voor verrekening transactiekosten
  • Laden d.m.v. pas / druppel (min 2 passen / druppels)
  • Installatie beveiligd tegen wisselstroomfouten: laadpaal met gelijkstroombeveiliging ingebouwd of via aardlekschakelaar type B
  • Bij voorkeur zonder abonnement (hang af van de kosten v.d. abonnement en geleverde diensten). Maar wel de mogelijkheid om via standaarden (OCPP) gegevens uit te wisselen met een partij die diensten zoals facturen aanbiedt, mocht dit in een later stadium gewenst zijn
  • Indien mogelijk uitbreidbaar om 2 auto’s op te laden
  • Rekening houden met aanschaf zonnepanelen in de toekomst
  • Rekening houden met inductie koken in de toekomst
  • Rekening houden met evt. 2e elektrische auto in de toekomst
  • Indien mogelijk hele installatie zakelijk, inclusief upgrade van de meterkast
Wat heb ik uitgezocht
Voor een fase 3 laadpunt is een 3-fasen aansluiting in de meterkast nodig. Een standaard 3-fasen aansluiting is 3x25A, dus met een 3x16A laadpunt heb je nog 3x9A (27A = ongeveer 6200Watt) over voor de rest van je woning en dat is voldoende om nog elektrisch te kunnen koken en de wasmachine aan te hebben tijdens het laden.
Kostenindicatie (via Stedin) upgrade meterkast naar fase-3 3X25A: EUR 296,35 incl. BTW. En geen extra jaarlijks terugkerende kosten.

Alphen Eve Single Pro-line voldoet aan mijn bovengenoemde requirements

Vragen
  1. Klopt het dat Alphen Eve Single Pro-line voldoet aan mijn bovengenoemde requirements?
  2. M.b.t. Alphen Eve Single Pro-line en Loadbalancing via P1 poort: wat zijn voor- en nadelen van loadbalancing via P1 poort op slimme energie meter?
  3. Zijn er andere (betere) oplossingen die voldoen aan mijn requirements? Zoja, welke?
  4. Kan iemand bij een betrouwbaar installatiebedrijf aanraden (via pm)
Alvast dank, dank, dank voor alle adviezen en meedenken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Waarom wil je zowel MID meter als laden via pas?
en liefst geen abo?
pas en abo toch vooral van belang voor backend die facturatie verzorgd?
Met MID meter heb je dat niet nodig.

Alphen paal heb ik geen ervaring mee.

Let wel even op dat ombouwkosten naar 3F niet alleen de kosten van Stedin zijn maar dat je groepenkast ook moet worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
  • Laatst online: 20-06 01:48
eltron schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:19:
en liefst geen abo?

Let wel even op dat ombouwkosten naar 3F niet alleen de kosten van Stedin zijn maar dat je groepenkast ook moet worden aangepast.
Goede vragen....
Alfen heeft MID en laadpas mogelijkheid. Bij Alfen kan je een pas gebruiken zonder en met abo. Dus keuze vrijheid.

Ik moet nog goed uitzoeken wat er in de meterkast moet gebeuren. Komt er een kast fase 3 bij of is het vervangen van de huidige fase 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
MadSaid schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:57:
Ik moet nog goed uitzoeken wat er in de meterkast moet gebeuren. Komt er een kast fase 3 bij of is het vervangen van de huidige fase 1?
Je moet een 3 fasen groepenkast krijgen anders komt de netbeheerder bij jou geen 3 fasen aanleggen. Dat kan je (laten) doen terwijl je de aanvraag voor 3 fasen al heb gedaan (want dat duurt meestal wel lang) maar moet dus klaar zijn voor dat de netbeheerder echt langs komt. Tot die tijd zit er dan een doorverbinding in de groepenkast zodat je gewoon alles kan gebruiken wat je nu ook al doet.

Ik verwacht niet dat je zulk soort aanpassingen volledig zakelijk kan laten doen. Je kan je hypotheek ook niet volledig als zakelijke kosten aftrekken natuurlijk.

Als je (ooit) meerdere auto's wil laden en je wil (of mag) alleen van 1 auto de kosten doorbereken aan je zaak dan moet je meerdere laadpalen hebben (dus: 1 zakelijke en 1 prive laadpaal) of met pasjes werken. Volgens mij kan dit met pasjes alleen als je ook een backoffice abonnement hebt zodat je kan zien welk pasje wat geladen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@timovd Ik dacht gelezen te hebben dat je alleen een gewone automaat nodig hebt, maar ik hoop dat tweakers mij terugfluiten als het níet zo is..

De draad naar/van de automaat is 4mm2 (als ik goed schat, is erg kort stukje.
De draad van de automaat naar de omvormer is 2.5mm2 en is ca 3 mtr lang (of moet ik kort zeggen :P )

@eltron Ook bedankt voor je input, klinkt als een prima prijsje als dit kan/mag met de zappy

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlewouter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-09 12:20
JeroenE schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 07:58:
[...]
Volgens mij kan dit met pasjes alleen als je ook een backoffice abonnement hebt zodat je kan zien welk pasje wat geladen heeft.
Nee hoor, je kunt in sommige laadpalen gewoon lokaal pasjes opslaan, zonder dat daar een back office voor nodig is. Ook slaan laadpalen de transacties eerst lokaal op voordat ze deze doorsturen, dus zou je eventueel deze eruit kunnen halen en zo de zakelijke en prive kwh's van elkaar kunnen scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

eltron schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:19:
en liefst geen abo?

Hoe denk je dat die backoffice aan die meerwaarden komt? Gaat hier om MID certified metering in down laadpaal Zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
timovd schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:50:
@Hansieo Een 3f 20A (aarlek)automaat. Met load-balancing kun je dan in de toekomst nog laden op 3x20A (14kW). Ik weet niet of er een volwaardige ALS in zit, of alleen beveiliging tegen DC-lekstroom.

Dat is wel erg veel voor één fase. Wat voor draad ligt er naar de B25-automaat?
Net even gekeken in de Zappi. Ik zie dit model wel op het web, maar kan niet vinden waar deze nu voor dienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrUOeNaDwwjqHspxoKkNhkSfJWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZA2PjOurVJO53QuEBiEvkTf.jpg?f=fotoalbum_large

De "kleine" lijkt mij de aardlek... maar eenieder die meer weet te vertellen.. ik hou mij aanbevolen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgzsev
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-02-2024
Hansieo schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

Net even gekeken in de Zappi. Ik zie dit model wel op het web, maar kan niet vinden waar deze nu voor dienen.

[Afbeelding]

De "kleine" lijkt mij de aardlek... maar eenieder die meer weet te vertellen.. ik hou mij aanbevolen _/-\o_
Dit zijn beide relais. Die zullen de meerdere dingen in je paal schakelen met elkaar maar hoe of wat mij onbekend

[ Voor 6% gewijzigd door Mgzsev op 22-08-2020 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Mgzsev schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:46:
[...]

Dit zijn beide relais. Die zullen de meerdere dingen in je paal schakelen met elkaar maar hoe of wat mij onbekend
Zelf denk ik de linker voor de 3 fasen (indien ingesteld dat je ook net support wilt..)
en rechter gewoon voor de zonnepanelen optie.

Maar hoe zit het dan met de "speciale" uitvoering zodat je geen dure xxxx nodig hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:30

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Hansieo schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

[Afbeelding]

Aardlekschakelaars hebben altijd een testknop.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
Hansieo schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:57:
[...]

Zelf denk ik de linker voor de 3 fasen (indien ingesteld dat je ook net support wilt..)
en rechter gewoon voor de zonnepanelen optie.

Maar hoe zit het dan met de "speciale" uitvoering zodat je geen dure xxxx nodig hebt?
Nee joh :)

De linker is de relais voor het schakelen van de stroom naar de auto toe zodra de paal en de auto overeengekomen zijn dat het mag.

De rechter relais is voor afschakelen van de aarde naar de auto wat nodig is voor bepaalde veiligheidsituatie (als er stroom door de aarde loopt door een gebroken aarde ergens voor je meterkast) zodat je auto niet 1 grote metalen conductor wordt

Zie voor uitleg YouTube: Inside the Zappi 2 smart electric vehicle EV charger which doesn't n... (met een 1 fase ipv 3 fase)

[ Voor 16% gewijzigd door thehog op 22-08-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Hartelijk dank thehog voor deze input... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Volgende week wordt mijn voortuin leeg gehaald en opnieuw betegeld en opeens krijg ik een ingeving dat ik deze mogelijkheid moet aangrijpen om in elk geval de voorbereiding voor een toekomstige laadpaal aan te leggen.

Ik heb geen flauw benul van soorten kabels, fases, amperes, etc. Dat mag de installateur ter zijner tijd allemaal uitzoeken of adviseren, want ik ga hem sowieso niet zelf plaatsen. Maar om te voorkomen dat mijn tuin dan opengehaald moet worden lijkt het me slim die kabel nu alvast onder de nieuwe tegels te leggen.

Is er dan een bepaald type kabel waarmee ik hoe dan ook goed zit en die klaar is voor de toekomst?

Afstand laadpaal tot meterkast zal maar zo’n 8 meter bedragen.

[ Voor 13% gewijzigd door joblamie op 23-08-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@joblamie
Met 4x4 mm²+aardscherm en cat5 ernaast zit je altijd goed.
Mantelbuis kan ook en is nog flexibeler.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Proton_ schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:58:
@joblamie
Met 4x4 mm²+aardscherm en cat5 ernaast zit je altijd goed.
Mantelbuis kan ook en is nog flexibeler.
Zonder de afstand en te verwachten vermogen zou ik 4mm2 niet aandurven om te adviseren.
Als je op de blinde gok doet ga dan voor 6mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
joblamie schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:40:
Volgende week wordt mijn voortuin leeg gehaald en opnieuw betegeld en opeens krijg ik een ingeving dat ik deze mogelijkheid moet aangrijpen om in elk geval de voorbereiding voor een toekomstige laadpaal aan te leggen.

Ik heb geen flauw benul van soorten kabels, fases, amperes, etc. Dat mag de installateur ter zijner tijd allemaal uitzoeken of adviseren, want ik ga hem sowieso niet zelf plaatsen. Maar om te voorkomen dat mijn tuin dan opengehaald moet worden lijkt het me slim die kabel nu alvast onder de nieuwe tegels te leggen.

Is er dan een bepaald type kabel waarmee ik hoe dan ook goed zit en die klaar is voor de toekomst?
Als je flexibel wilt zijn zou ik kiezen voor een mantelbuis waar je soepel een 5 aderige kabel (3F +0 + aarde) doorheen kunt trekken. + wat kabels voor de communicatie. Als je de kabels er gelijk bij wilt doen zou ik voor de stroom kiezen voor 6mm2 dan zit je in elk geval goed qua capaciteit, warmteontwikkeling en verlies door weerstand van de kabel. sowieso is een dikkere kabel in dat opzicht beter, maar hoe langer de afstand is hoe zwaarder dat telt. Dus voor een meter of 50 zou ik 6mm2 doen, korter kan met 4mm2 maar is toch minder. 2,5mm2 is absolute minimum en niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joblamie
  • Niet online
Heel erg bedankt voor de reacties! Afstand tussen meterkast en laadpaal zal niet veel meer dan 8 meter bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
joblamie schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:27:
Heel erg bedankt voor de reacties! Afstand tussen meterkast en laadpaal zal niet veel meer dan 8 meter bedragen.
En je hoeveel ampère? Boven de 25A ga dan voor die 6mm2. Anders inderdaad 4mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
joblamie schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:27:
8m is niks dus kan prima met 4mm2, maar 6mm2 is beter en voor prijsverschil hoef je dat niet te laten en verdien je ook wel terug aan minder laadverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joblamie
  • Niet online
Prijs interesseert me niet echt en wil gewoon een kabel hebben liggen waar elke laadpaal mee kan werken en waar ik het aantal ampère e.d. nog alle ruimte heb om daar later keuzes in te maken en die klaar is voor de toekomst.

Die laadpaal komt er misschien wel pas over een half jaar of misschien zelfs wel nooit, maar de voorbereiding ervoor moet gewoon aanwezig zijn zodat mijn nieuwe mooi aangelegde voortuintje niet meer open hoeft ervoor ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
joblamie schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:46:
Prijs interesseert me niet echt en wil gewoon een kabel hebben liggen waar elke laadpaal mee kan werken en waar ik het aantal ampère e.d. nog alle ruimte heb om daar later keuzes in te maken en die klaar is voor de toekomst.

Die laadpaal komt er misschien wel pas over een half jaar of misschien zelfs wel nooit, maar de voorbereiding ervoor moet gewoon aanwezig zijn zodat mijn nieuwe mooi aangelegde voortuintje niet meer open hoeft ervoor ;-)
Ik zou in jouw geval geen kabel trekken, maar gewoon een dikke buis leggen waar je elke bedrading die je dan nodig hebt voor laadpaal, misschien UTP voor CT-klem of wat dan ook door heen kan trekken wanneer van toepassing.

Als je echt voor de kabel wilt gaan en prijs maakt niet uit, dan zou ik kijken naar 5-aderig 6mm2. Mocht je voor 1 fase gaan met hoger vermogen is 6 mm2 voldoende en anders zit je voor 3-fase erg ruim, maar dat heeft geen nadelen.

[ Voor 12% gewijzigd door InterCC op 23-08-2020 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En ik zou zelfs rekening houden met 2 laadpalen. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joblamie
  • Niet online
Ik heb inmiddels een mantelbuis binnen en ga deze ter voorbereiding voor een eventuele toekomstige laadpaal in mijn voortuin leggen die toch opengehaald gaat worden vanwege nieuwe betegeling. Zijn hier nog tips voor? Is het bijvoorbeeld handig om hem niet te strak te leggen, maar wat losjes en eventueel met kronkels om te voorkomen dat ie bij eventuele verzakkingen te strak gaat staan? Weleens iets over gelezen, maar kan het niet terugvinden.

[ Voor 16% gewijzigd door joblamie op 25-08-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@joblamie, leg er alvast een stroomkabel en netwerkkabel in voordat ie de grond in gaat. Dat kan je later een hoop werk schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joblamie
  • Niet online
timovd schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:28:
@joblamie, leg er alvast een stroomkabel en netwerkkabel in voordat ie de grond in gaat. Dat kan je later een hoop werk schelen.
Er zit een trekdraad bij/in mijn mantelbuis, ik verwacht eerlijk gezegd niet veel problemen om daarmee later een stroomkabel erdoorheen te trekken, maar ik heb dan ook 0,0 ervaring hiermee. Zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
joblamie schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:20:
Ik heb inmiddels een mantelbuis binnen en ga deze ter voorbereiding voor een eventuele toekomstige laadpaal in mijn voortuin leggen die toch opengehaald gaat worden vanwege nieuwe betegeling. Zijn hier nog tips voor? Is het bijvoorbeeld handig om hem niet te strak te leggen, maar wat losjes en eventueel met kronkels om te voorkomen dat ie bij eventuele verzakkingen te strak gaat staan? Weleens iets over gelezen, maar kan het niet terugvinden.
Met grondkabel wordt dat altijd aangeraden inderdaad. Als je een flexibele mantelbuis heb zou ik dat ook doen, maar is je mantelbuis flexibel?

Afhankelijk van hoe lang de trekveer is die je (niet?) hebt kan het wel raadzaam zijn om er wat kabel door te leggen die je kan gebruiken om de uiteindelijke kabel door de buis te trekken.

Voorgaande reactie was nog niet geplaatst doen ik dit begon te typen (en werd even onderbroken), maar als je meerdere kabels in de toekomst gaat leggen (en niet alles in eens) zijn meerdere kabels misschien handig.

[ Voor 10% gewijzigd door InterCC op 25-08-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
eltron schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:20:
[...]

Als je flexibel wilt zijn zou ik kiezen voor een mantelbuis waar je soepel een 5 aderige kabel (3F +0 + aarde) doorheen kunt trekken. + wat kabels voor de communicatie. Als je de kabels er gelijk bij wilt doen zou ik voor de stroom kiezen voor 6mm2 dan zit je in elk geval goed qua capaciteit, warmteontwikkeling en verlies door weerstand van de kabel. sowieso is een dikkere kabel in dat opzicht beter, maar hoe langer de afstand is hoe zwaarder dat telt. Dus voor een meter of 50 zou ik 6mm2 doen, korter kan met 4mm2 maar is toch minder. 2,5mm2 is absolute minimum en niet aan te raden.
Volgens mij ligt er bij mij 2,5 :+
Waarom absoluut niet aan te raden?
3 fase kabel, 1 fase aangesloten op 16A.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

joblamie schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:02:
[...]

Er zit een trekdraad bij/in mijn mantelbuis, ik verwacht eerlijk gezegd niet veel problemen om daarmee later een stroomkabel erdoorheen te trekken, maar ik heb dan ook 0,0 ervaring hiermee. Zie ik wat over het hoofd?
Het draad dat er bij zit stelt niet veel voor.
Als je de boel dicht wil hebben tegen regen, kun je bij de bouwmarkt een 90° en 45° bocht halen. In deze situatie gebruik ik rubberen afdichting i.p.v. verlijmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
BlakHawk schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:14:
[...]
Volgens mij ligt er bij mij 2,5 :+
Waarom absoluut niet aan te raden?
3 fase kabel, 1 fase aangesloten op 16A.
absolute minimum en niet aan te raden omdat je liever wat meer marge hebt.
Dus 2,5mm2 moet het minimaal zijn ivm veiligheid etc. en is dus wel voldoende bij kortere afstanden maar houdt niet over.
meer (4 of 6mm2) is beter omdat je dan minder weerstand hebt en dus minder warmteontwikkeling en minder laadverliezen. Hoe langer de afstand en hoe groter de stromen, hoe zwaarder dat telt.
Bij mij gaat er 32A doorheen en ik heb voor 6mm2 gekozen. Dat kost nauwelijks extra en is in elk geval ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
eltron schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:38:
[...]

Bij mij gaat er 32A doorheen en ik heb voor 6mm2 gekozen. Dat kost nauwelijks extra en is in elk geval ruim voldoende.
Ik heb hetzelfde gedaan, maar sterk af te raden en absoluut minimum is wel wat te sterk verwoord. 3 fase 16A per fase kan natuurlijk gewoon over 2,5mm2 (tenzij de afstanden echt lang worden). Meer is beter, maar er zit dan, zeker bij kortere afstanden, behoorlijk wat marge in de draad. Volgens mij kan over korte afstand 32A over 2,5mm2 (al mag dat in een huisinstallatie niet).
Mijn punt is eigenlijk dat er voor @BlakHawk geen risico is of reden tot aanpassen. De minimum eis waar je nu aan voldoet is gewoon een geschikte, toegestane en risicovrije oplossing, waar een dikkere draad gewoon wat beter zou zijn. :)

• Montalbano
  • Niet online
Voor wie net als ik de F1rst Cube wel interessant vindt, ik heb nog wat nadere informatie ontvangen:
  • De installatie beschikt over een 6mA gelijkstroom beveiliging. U kunt daarom volstaan met een 30mA aardlekschakelaar type A.
  • In de meterkast wordt een print geplaatst die enerzijds via een data kabel verbonden wordt met de laadcube voor communicatie.
  • Op de print kunnen drie meetspoelen worden aangesloten op voor meting van de drie fase, of via een P1 bus op de kWh meter.
  • Via internet (LAN of GSM) wordt de cube aangesloten op onze backend.
    U kunt dan kiezen voor twee abonnementen:
    • Data opslag. U krijgt een inlog code waarmee u alle laadsessies kunt uitlezen. Kosten € 2,00 per maand
    • Verrekening: Ook hier krijgt u enlog code om uw laadsessie in te zien, maar de verrekening gaan vanzelf. F1rts stuur een rekening van de geladen kWh naar de betreffende pas. En er wordt een credit nota verstuurd naar de betaler van de kWh.. Kosten bedragen € 4,00 per maand

P8

• thehog
Montalbano schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:43:
Voor wie net als ik de F1rst Cube wel interessant vindt, ik heb nog wat nadere informatie ontvangen:
  • De installatie beschikt over een 6mA gelijkstroom beveiliging. U kunt daarom volstaan met een 30mA aardlekschakelaar type A.
  • In de meterkast wordt een print geplaatst die enerzijds via een data kabel verbonden wordt met de laadcube voor communicatie.
  • Op de print kunnen drie meetspoelen worden aangesloten op voor meting van de drie fase, of via een P1 bus op de kWh meter.
  • Via internet (LAN of GSM) wordt de cube aangesloten op onze backend.
    U kunt dan kiezen voor twee abonnementen:
    • Data opslag. U krijgt een inlog code waarmee u alle laadsessies kunt uitlezen. Kosten € 2,00 per maand
    • Verrekening: Ook hier krijgt u enlog code om uw laadsessie in te zien, maar de verrekening gaan vanzelf. F1rts stuur een rekening van de geladen kWh naar de betreffende pas. En er wordt een credit nota verstuurd naar de betaler van de kWh.. Kosten bedragen € 4,00 per maand
Konden ze nog aangeven hoe het zit met hun claim dat er geen extra groep nodig is?

• Montalbano
  • Niet online
thehog schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:51:
[...]

Konden ze nog aangeven hoe het zit met hun claim dat er geen extra groep nodig is?
Daar heb ik dan weer niet naar gevraagd :-) zal ik alsnog doen

P8

• daemonix
  • Niet online
thehog schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:51:
[...]

Die claim kunnen ze en mogen ze niet waar maken. EV"s moeten op een eigen aardlek, dus op een eigen groep. Daar heb je je antwoord. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:29:
[...]

Die claim kunnen ze en mogen ze niet waar maken. EV"s moeten op een eigen aardlek, dus op een eigen groep. Daar heb je je antwoord. ;)
En daarom zo benieuwd naar hun uitleg :-)

• JeroenE
  • Niet online
@thehog Dat hadden we toch al gezien? Die groep zit in hun eigen kastje. Het is denk ik duidelijker als ze op hun eigen site zouden zetten dat je niet zelf een groep hoeft te installeren.

Op hun site heb ik trouwens ook nergens gelezen dat er een abonnement aan vast zit van minimaal 2 euro per maand. Ook fijn als je daar pas na aanschaf achter komt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
JeroenE schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:23:
@thehog Dat hadden we toch al gezien? Die groep zit in hun eigen kastje. Het is denk ik duidelijker als ze op hun eigen site zouden zetten dat je niet zelf een groep hoeft te installeren.
Ja daarom dus ook de vraag. Laat ze dat zelf maar eens vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:19
Maar dat is toch met elke laadpaal die je laat installeren zo? "U hoeft zelf de groep niet te installeren, dat doen wij voor u" is dan de juiste tekst. Niet, zoals zij zeggen: "Een extra groep is niet nodig".
Op hun site heb ik trouwens ook nergens gelezen dat er een abonnement aan vast zit van minimaal 2 euro per maand. Ook fijn als je daar pas na aanschaf achter komt...
Inderdaad ook heel netjes en transparant, ja.
Jemig, als ik prive een laadpaal koop wil ik daar geen abonnement bij. Stopt zo'n bedrijfje er ooit mee, zit je daar, met je laadpaal van weet niet hoeveel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
@thehog

Dat is optioneel, alleen als je verbruik inzichtelijk wilt hebben om te kunnen declareren (handmatig). Het kan ook zonder abo, maar dan geen inzicht.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:37:
Maar dat is toch met elke laadpaal die je laat installeren zo? "U hoeft zelf de groep niet te installeren, dat doen wij voor u" is dan de juiste tekst. Niet, zoals zij zeggen: "Een extra groep is niet nodig".
Het is helemaal niet standaard dat er in de meterkast iets wordt opgehangen. Bij een 'normale' laadpaal maak je een extra groep in de meterkast en gaat de stroomkabel naar de laadpaal toe.

Hier hoef je dus in de bestaande meterkast geen extra groep op te hangen. Maar je krijgt dus wel een kleine kast er naast waar een groep in zit (en het meten van je stroomverbruik).

Ik vind wel dat ze dat veel beter kunnen uitleggen.
Montalbano schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:42:
Dat is optioneel, alleen als je verbruik inzichtelijk wilt hebben om te kunnen declareren (handmatig). Het kan ook zonder abo, maar dan geen inzicht.
Dat zal best, maar op hun site staat gewoon "Afrekening naar gerbruik" en verderop staat
Bij ons betaalt u naar gebruik

In tegenstelling tot andere aanbieders berekenen wij geen extra kosten over uw geladen Kw. Bij F1RST betaalt u alleen voor wat u ook daadwerkelijk verbruikt.
Dan vind ik het wel storend als het bedrijf dan "vergeet" te vertellen dat je hier 5 euro per maand voor moet betalen.

[ Voor 36% gewijzigd door JeroenE op 28-08-2020 11:24 . Reden: Edit: de reactie aan Prullenbak84 was kwijtgeraakt en is nu weer terug ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:21:
[...]
Het is helemaal niet standaard dat er in de meterkast iets wordt opgehangen. Bij een 'normale' laadpaal maak je een extra groep in de meterkast en gaat de stroomkabel naar de laadpaal toe.

Hier hoef je dus in de bestaande meterkast geen extra groep op te hangen. Maar je krijgt dus wel een kleine kast er naast waar een groep in zit (en het meten van je stroomverbruik).

Ik vind wel dat ze dat veel beter kunnen uitleggen.

[...]
Dat zal best, maar op hun site staat gewoon "Afrekening naar gerbruik" en verderop staat
[...]
Dan vind ik het wel storend als het bedrijf dan "vergeet" te vertellen dat je hier 5 euro per maand voor moet betalen.
Ik ben het er mee eens dat de informatievoorziening veel beter zou kunnen. Maar het is niet dat het niet klopt. Je kunt zonder abonnementskosten zo'n ding laten installeren en gebruiken, met load-balancing etc.
Alleen als je zakelijk wilt verrekenen, komen er wel kosten bij. Die hadden ze best mogen benoemen.
De claim "betaling naar gebruik" betekent dat ze bij de eventuele automatische verrekening, er niet nog wat bovenop zetten.
Hier staat overigens een PDF waar e.e.a. wat beter in uitgelegd staat en ook de kosten duidelijker in staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Montalbano op 28-08-2020 11:37 ]

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Waar staat die PDF? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Montalbano schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:37:
Hier staat overigens een PDF waar e.e.a. wat beter in uitgelegd staat en ook de kosten duidelijker in staan.
In deze PDF staat dat het "Smart dat abonnement" inbegrepen is en even verderop dat het 696 euro kost (voor 60 maanden) inclusief BTW. Dat is dan wel inclusief onderhoud, blijkbaar. Alleen onderhoud is 322 euro, maar dat kan je niet als zakelijke rijder afnemen. Dus dan zou het abonnement om te verrekenen dus 6,23 euro zijn als je dat per maand uitrekent. Misschien is het abonnement wat ze jou genoemd hebben ook zonder BTW en waren ze de 15 cent achter de komma ook vergeten?

Als ik het goed begrijp moet je ook van te voren al een Cube Smart Advanced hebben aangeschaft, met de 261 euro goedkopere Cube Smart Fast kan je blijkbaar nooit verrekenen. Daar zal de RFID lezer wel niet inzitten.

Ze hebben het in die PDF trouwens ook over abonnementskosten voor dynamisch laden. Die staat dan weliswaar nu op 0 euro, maar geeft de mogelijkheid dat die kosten later meer dan nul gaat worden.

Waarom is er trouwens onderhoud nodig op hun laadpalen voor zakelijke gebruikers? Gaan die dingen zo vaak stuk op slijtage onderdelen die niet onder de garantie vallen?

Hoe meer informatie er komt, hoe meer vragen ze oproepen lijkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

JeroenE schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:21:
[...]
In deze PDF staat dat het "Smart dat abonnement" inbegrepen is en even verderop dat het 696 euro kost (voor 60 maanden) inclusief BTW. Dat is dan wel inclusief onderhoud, blijkbaar. Alleen onderhoud is 322 euro, maar dat kan je niet als zakelijke rijder afnemen. Dus dan zou het abonnement om te verrekenen dus 6,23 euro zijn als je dat per maand uitrekent. Misschien is het abonnement wat ze jou genoemd hebben ook zonder BTW en waren ze de 15 cent achter de komma ook vergeten?

Als ik het goed begrijp moet je ook van te voren al een Cube Smart Advanced hebben aangeschaft, met de 261 euro goedkopere Cube Smart Fast kan je blijkbaar nooit verrekenen. Daar zal de RFID lezer wel niet inzitten.

Ze hebben het in die PDF trouwens ook over abonnementskosten voor dynamisch laden. Die staat dan weliswaar nu op 0 euro, maar geeft de mogelijkheid dat die kosten later meer dan nul gaat worden.

Waarom is er trouwens onderhoud nodig op hun laadpalen voor zakelijke gebruikers? Gaan die dingen zo vaak stuk op slijtage onderdelen die niet onder de garantie vallen?

Hoe meer informatie er komt, hoe meer vragen ze oproepen lijkt wel.
Ik vind em wel heel mooi, maar ik begin nu ook meer en meer te twijfelen. Wat nou onderhoud? Hangen en gaan. Had een offerte aanvraag bij ze, bellen een dag later, voicemail bij mij achter gelaten. Ik bel terug, voicemail achtergelaten. Nu alweer een 4 dagen radiostilte. Ik denk dat ik nog even verder ga kijken.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Aangaande de F1rst Cube, ik krijg nu antwoord dat de tekst over "geen extra groep nodig" helaas niet klopt en dat er wel een aparte groep nodig is.

Lastig. Ik vind het by far het fraaiste laadpunt (cq het minst lelijke laadpunt) dat ik tot nu gezien heb. En in de basis ziet het er technisch wel goed uit. Maar de onduidelijkheden her en der laten mij toch ook wel weer twijfelen. Overigens vind ik dat bij bijna alle laadpalen wel een dingetje, die duidelijkheid.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:04
Iemand toevallig ervaring met gebruikte Alfen laadpalen? Vooral in het geval dat mensen hem bijvoorbeeld niet netjes afmelden. (bedrijven rukken de oude palen meestal zonder pardon uit de grond).
Zijn deze ver genoeg zelf te resetten om (zonder abbo) alles zelf in te kunnen stellen? Blijven de reeds gekochte licenses gewoon geldig? (simple load balancing)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:32
Weet iemand of dit een type B ALS is of een type A met B karakteristiek?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEMoKFCZqBrM_GjuKo_Csixic6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pACXnSWAOx2eS8kkoAuot7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Harvest2002 lijkt me type A te zijn; https://www.etigroup.eu/m...ews/2967-kzs-4m-2p-b-type al staat het er wat vaag. Ik weet het niet. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 28-08-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:56

CyBeRSPiN

sinds 2001

"The only 2-pole compact version of RCBO B type on the market". Ook wordt er over DC lekstroom gesproken. Ik gok op Type B :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:38:
[...]

"The only 2-pole compact version of RCBO B type on the market". Ook wordt er over DC lekstroom gesproken. Ik gok op Type B :)
Mja, maar hier is het weer allemaal type A of AC;

https://www.hkelectric.nl...dule_aardlekautomaten.pdf

Zou het exacte nummer ff opzoeken op de aardlek.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 28-08-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Bijgaand een foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPV_HZ_5K6lmQMsFdPv88tiHCNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ixLjFoQU4KBp1Y2oRVjEnku.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Obv de bovenstaande PDF zou ik inzetten op A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
De installateur zegt dat het een type B is gecombineerd met een automaat met een uitschakelen karakteristiek B. Type B zijn geschikt voor gelijkspanning. Does that make sense? Ik ben helaas geen expert. 8)

Installateur zegt dat hij beschermt tegen meer dan 6mA DC lekstroom.

[ Voor 72% gewijzigd door Harvest2002 op 28-08-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 11:01
Ik kan via Marktplaats goedkoop aan een laadpaal komen.

Icu compact met RFID.
Alleen niet duidelijk hoe ik te rfid kan uitzetten of mijn eigen laadpas toevoegen.

Heeft iemand hier ervaring met dit typen en kan die mij meer vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
1993jjohan schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:18:
Ik kan via Marktplaats goedkoop aan een laadpaal komen.

Icu compact met RFID.
Alleen niet duidelijk hoe ik te rfid kan uitzetten of mijn eigen laadpas toevoegen.

Heeft iemand hier ervaring met dit typen en kan die mij meer vertellen?
Deze; https://docplayer.nl/2396...dleiding-icu-compact.html ? Zitten twee pasjes bij wat ik zo lees. Mocht je andere willen gebruiken moet je een abonnement afnemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

@Harvest2002 Dit is toch hartstikke type B, of ben ik gek?

Er staat een DC én AC ALS-symbool op en zelfs een heel schema met de twee aparte meetcircuits. Veel meer type B kun je het niet krijgen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
mux schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:27:

Er staat een DC én AC ALS-symbool op en zelfs een heel schema met de twee aparte meetcircuits. Veel meer type B kun je het niet krijgen.
Ja dat zei de installateur ook dus ik ga ervan uit dat dit nu goed zit. Dank voor je reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
JeroenE schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:21:
[...]
In deze PDF staat dat het "Smart dat abonnement" inbegrepen is en even verderop dat het 696 euro kost (voor 60 maanden) inclusief BTW. Dat is dan wel inclusief onderhoud, blijkbaar. Alleen onderhoud is 322 euro, maar dat kan je niet als zakelijke rijder afnemen.
Onderhoud???
voor een veredeld stopcontact?
wat moet ik mij daar bij voorstellen :?
Het verdienmodel snap ik wel _/-\o_ maar het onderhoud niet 8)7
Als het een goed product is, moeten ze gewoon 5 jaar garantie geven.
onbetrouwbare partij mi

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 28-08-2020 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:35
Montalbano schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:15:
Aangaande de F1rst Cube, ik krijg nu antwoord dat de tekst over "geen extra groep nodig" helaas niet klopt en dat er wel een aparte groep nodig is.

Lastig. Ik vind het by far het fraaiste laadpunt (cq het minst lelijke laadpunt) dat ik tot nu gezien heb. En in de basis ziet het er technisch wel goed uit. Maar de onduidelijkheden her en der laten mij toch ook wel weer twijfelen. Overigens vind ik dat bij bijna alle laadpalen wel een dingetje, die duidelijkheid.
Dit heb ik dus ook. Ik neig nu het meest Wallbox Pulsar Plus. Ik weet niet, het voelt gewoon vertrouwd.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04
mux schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:27:

@Harvest2002

Helaas is een type A

https://www.google.com/im...&vet=1&source=sh%2Fx%2Fim

Denk dat @Harvest2002 zijn elektromonteur dit maar moet vertellen

[ Voor 6% gewijzigd door MadDog11 op 28-08-2020 20:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

MadDog11 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:53:
[...]

@Harvest2002

Helaas is een type A

https://www.google.com/im...&vet=1&source=sh%2Fx%2Fim

Denk dat @Harvest2002 zijn elektromonteur dit maar moet vertellen
Je hebt ongelijk, maar ik begrijp de verwarring. Kijk nog eens heel goed naar *alle* symbolen op de ALS: zowel de A-karakteristiek als het DC-symbool staan erop, dus het is ontegenzeggelijk een type B! Het is niet voor niets dat in alle typeaanduidingen B staat.

Type B is OOK type A! Je kunt dus niet alleen kijken naar het type A symbool. Je verkijkt je op dat ene A-symbool, maar de twee symbolen (A en DC) hoeven niet in hetzelfde kader te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Redondo1982 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:45:
[...]

Dit heb ik dus ook. Ik neig nu het meest Wallbox Pulsar Plus. Ik weet niet, het voelt gewoon vertrouwd.
Bij mij staat de Wallbox Copper SB nog hoog op mijn lijstje, omdat ik een losse kabel wil en het na de F1rst het meest compacte apparaat lijkt.
Maar ook daar vind ik het niet heel duidelijk hoe het allemaal werkt met load balancing bijvoorbeeld.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
mux schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:55:
[...]

Je hebt ongelijk, maar ik begrijp de verwarring. Kijk nog eens heel goed naar *alle* symbolen op de ALS: zowel de A-karakteristiek als het DC-symbool staan erop, dus het is ontegenzeggelijk een type B! Het is niet voor niets dat in alle typeaanduidingen B staat.

Type B is OOK type A! Je kunt dus niet alleen kijken naar het type A symbool. Je verkijkt je op dat ene A-symbool, maar de twee symbolen (A en DC) hoeven niet in hetzelfde kader te staan.
Zo heb ik het ook begrepen van mijn installateur dus ik laat het hierbij. Iedereen bedankt voor zijn/haar reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
Montalbano schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:15:

Ik moet zeggen dat ik altijd zeer goed geholpen ben door Dewi en zelfs factuur pas kwam nadat ze telefonisch had gevraagd of alles goed was (week later) Abonnement gaat zelfs pas in als ik auto heb en echt ga laden. Monteur had trouwens 2 uur extra nodig, maar dat is verder niet in rekening gebracht. Tot nu toe zeer tevreden mee, maar als ik de auto heb en ‘dagelijks’ ga laden zal ik me weer even melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
mux schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:55:
[...]

Het symbool AC als pulserende DC staat erop, bij een type B hoort ook het symbool DC erop te staan en volgens internationale afspraken dient dit in hetzelfde kader te staan.

Maar je kunt dit nagaan bij de NEN, zelf werk ik als inspecteur NEN3140, Scios Scope 8 en 10 gecertificeerd en wordt er gewoon in die opleidingen op gehamerd dat type B, alle 3 de symbolen in het kader dienen te staan.

Echter sommige fabrikanten maken er een zooitje van, ik denk dat je gelijk hebt, echter duidelijk is het niet.

[ Voor 5% gewijzigd door MadDog11 op 29-08-2020 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankVolt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-09 08:29
Dit is een lekstroom type B, die je kunt gebruiken in een groep met b.v. zonnepanelen en/of voor een laadpaal.

Het draait om het gelijkstroom symbooltje. (RCBO for direct residual current)

De B 32 slaat op de uitslag karakteristiek en gaat niet over het lekstroomtype

[ Voor 6% gewijzigd door FrankVolt op 29-08-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:35
Montalbano schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:15:
[...]

Bij mij staat de Wallbox Copper SB nog hoog op mijn lijstje, omdat ik een losse kabel wil en het na de F1rst het meest compacte apparaat lijkt.
Maar ook daar vind ik het niet heel duidelijk hoe het allemaal werkt met load balancing bijvoorbeeld.
Ja, die ziet er ook goed uit. Neem ik ook even mee, want een losse kabel is ook wat ik liever wil.

Het gaat mij meer om het merk en de achterban. Ik heb geen zin om proefkonijn te zijn met andere merken, hoe mooi ze er soms ook uitzien. Ik heb daar geen zin en geen tijd meer voor.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

MadDog11 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:43:
[...]

Het symbool AC als pulserende DC staat erop, bij een type B hoort ook het symbool DC erop te staan en volgens internationale afspraken dient dit in hetzelfde kader te staan.

Maar je kunt dit nagaan bij de NEN, zelf werk ik als inspecteur NEN3140, Scios Scope 8 en 10 gecertificeerd en wordt er gewoon in die opleidingen op gehamerd dat type B, alle 3 de symbolen in het kader dienen te staan.

Echter sommige fabrikanten maken er een zooitje van, ik denk dat je gelijk hebt, echter duidelijk is het niet.
OK, je laat je opleiding denk ik heel erg in de weg staan. Ik heb de NEN-norm doorgezocht en naar de leidende regelgeving v.w.b. symboolgebruik gekeken: IEC 60417. Ik kan het symbool dat je hebt gelinkt nergens vinden. Hier is de volledige lijst van alle toegestane symbolen op elektrische apparatuur:

https://www.iso.org/obp/ui#iso:pub:PUB400008:en

Het enige dat evt. in de buurt komt is het type B-2 symbool: https://www.iso.org/obp/ui#iec:grs:60417:6398
Of anders het type B symbool met één lijn: https://www.iso.org/obp/ui#iec:grs:60417:6150

Als we naar de beschrijving van het DC symbool (nummer 6297) kijken, direct gelicht uit de definitie in ISO 61008:

code:
1
Enhanced graphical symbol for "Residual current sensitive device (RCD), type B" may be composed of the combination of this graphical symbol with IEC 60417-6149 and IEC 60417-6160.

Alleen een 'may', niet een 'must'. De symbolen mogen equivalent los gebruikt worden.

Dit strookt ook met het feit dat er letterlijk geen enkele ALS type B op de markt is op het moment met gecombineerde symbolen. Dat is geen slordigheid van fabrikanten meer, gezien ze allemaal vanuit dezelfde specificaties werken.

(reden dat ik hier een beetje op zit te hameren is dat dit momenteel een heel relevant stuk regelgeving is waar ik mee bezig ben voor het ontwerp van een portable EVSE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
mux schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:44:
[...]

OK, je laat je opleiding denk ik heel erg in de weg staan. Ik heb de NEN-norm doorgezocht en naar de leidende regelgeving v.w.b. symboolgebruik gekeken: IEC 60417. Ik kan het symbool dat je hebt gelinkt nergens vinden. Hier is de volledige lijst van alle toegestane symbolen op elektrische apparatuur:

https://www.iso.org/obp/ui#iso:pub:PUB400008:en

Het enige dat evt. in de buurt komt is het type B-2 symbool: https://www.iso.org/obp/ui#iec:grs:60417:6398
Of anders het type B symbool met één lijn: https://www.iso.org/obp/ui#iec:grs:60417:6150

Als we naar de beschrijving van het DC symbool (nummer 6297) kijken, direct gelicht uit de definitie in ISO 61008:

code:
1
Enhanced graphical symbol for "Residual current sensitive device (RCD), type B" may be composed of the combination of this graphical symbol with IEC 60417-6149 and IEC 60417-6160.

Alleen een 'may', niet een 'must'. De symbolen mogen equivalent los gebruikt worden.

Dit strookt ook met het feit dat er letterlijk geen enkele ALS type B op de markt is op het moment met gecombineerde symbolen. Dat is geen slordigheid van fabrikanten meer, gezien ze allemaal vanuit dezelfde specificaties werken.

(reden dat ik hier een beetje op zit te hameren is dat dit momenteel een heel relevant stuk regelgeving is waar ik mee bezig ben voor het ontwerp van een portable EVSE)
Kijk dat is interessant, thx for deze info, zo zie je maar dat normen blijven veranderen en dat opleiders vaak vasthouden aan de oude symbolen en er zelf een must van maken. Ik kom dit bij verschillende opleidingen tegen van diverse redelijk grote inspectiebedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
FrankVolt schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:02:
[...]

Dit is een lekstroom type B, die je kunt gebruiken in een groep met b.v. zonnepanelen en/of voor een laadpaal.

Het draait om het gelijkstroom symbooltje. (RCBO for direct residual current)

De B 32 slaat op de uitslag karakteristiek en gaat niet over het lekstroomtype
Dit ziet er inderdaad uit als Type B. Dat symbool alleen zegt volgens mij niet alles. Er is blijkbaar ook nog een Type F waar dit symbool ook op staat. Al weet ik niet of je Type F hier tegen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Montalbano schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:15:
[...]
Waarom zou je een losse kabel willen? 8)7
In praktijk erg onhandig, dus zou je wel een heel goede reden voor moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zap681
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 09:33
Even een vraagje: kan een Tesla Wall connector (type 2 ccs stekker) zonder problemen ook andere merken EV’s laden of zit daar nog een communicatie protocol tussen dat het verhinderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ja, mits je dipswitch 2 correct instelt. Anders wil hij alleen Tesla's herkennen. Is al vaker voorbij gekomen en google weet er ook alles van. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-09 08:29
zap681 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:29:
Even een vraagje: kan een Tesla Wall connector (type 2 ccs stekker) zonder problemen ook andere merken EV’s laden of zit daar nog een communicatie protocol tussen dat het verhinderd?
Werkt bij mij prima, Tesla Wall Connector met een E-Golf alleen jammer dat de E-Golf maar op maximaal twee fases laadt.

[ Voor 8% gewijzigd door FrankVolt op 29-08-2020 14:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
eltron schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:47:
[...]

Waarom zou je een losse kabel willen? 8)7
In praktijk erg onhandig, dus zou je wel een heel goede reden voor moeten hebben.
Vooral dat ik laadpalen en de daaraan vastzittende kabel die daar dan omheen geslagen zit of los over een beugel hangt niet een klein beetje maar echt verschrikkelijk lelijk vind...
Ik rij in een gemiddelde week niet zo veel (35 per dag) dus als ik vooraf bekend geen afspraken heb gaat ie ook niet dagelijks aan de lader om die 35km bij te tanken. Dat kan natuurlijk een keer verkeerd uitpakken, maar dan heb ik in een straal van 10km ook altijd nog meerdere fastneds beschikbaar voor noodgevallen.
Voor sommigen waarschijnlijk onbegrijpelijk ivm minder gebruiksgemak maar ach, iedere gek zijn gebrek :)

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Montalbano schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:30:
[...]
Vooral dat ik laadpalen en de daaraan vastzittende kabel die daar dan omheen geslagen zit of los over een beugel hangt niet een klein beetje maar echt verschrikkelijk lelijk vind...
Ik rij in een gemiddelde week niet zo veel (35 per dag) dus als ik vooraf bekend geen afspraken heb gaat ie ook niet dagelijks aan de lader om die 35km bij te tanken. Dat kan natuurlijk een keer verkeerd uitpakken, maar dan heb ik in een straal van 10km ook altijd nog meerdere fastneds beschikbaar voor noodgevallen.
Voor sommigen waarschijnlijk onbegrijpelijk ivm minder gebruiksgemak maar ach, iedere gek zijn gebrek :)
Ach ja,
Ik vind een paal zonder kabel dan weer lelijk, soort van inclompleet, en bovendien onpraktisch. Maar dat laatste is minder van belang als je hem nauwelijks gebruikt.
en zoals je al zegt, iedere gek zijn gebrek, en dit is blijkbaar het mijne. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 29-08-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
zap681 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:29:
Aan een (Nederlandse) Tesla Wall connector zit geen CCS stekker, maar een normale Type 2 stekker (ook wel eens Mennekes) genoemd. Hier zie je allebei. De linkse is CCS en de rechtse de Type 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Zijn er ook van die mobiele laadpalen (losse blokken met stekkers) die je in kunt stellen op 20 of 25A?
De meeste gaan tot 16A, of dan direct door naar 32A (met CEE stekker).
Ik zou graag eentje van 32A kopen, of lager, zolang die maar in te stellen is op waardes voor 20 of 25A.
De auto kan tot 32A enkel fase laden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
!null schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:51:
Zijn er ook van die mobiele laadpalen (losse blokken met stekkers) die je in kunt stellen op 20 of 25A?
De meeste gaan tot 16A, of dan direct door naar 32A (met CEE stekker).
Ik zou graag eentje van 32A kopen, of lager, zolang die maar in te stellen is op waardes voor 20 of 25A.
De auto kan tot 32A enkel fase laden.
Je kunt je auto toch op 20 of 25A zetten?

TWC goedkoop van MP op de kop tikken is ook een optie. CEE eraan en je bent klaar. Is in te stellen op 6A, 8A, 10A, 13A, 16A, 20A, 25A en 32A.

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 31-08-2020 15:14 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen