superyupkent schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:24:
Ik heb daar zelf ook naar zitten kijken, mijn conclusie was dat het veel slimmer was om gebruik te maken van de realtime prijzen op de energie spotmarkten. Er zijn een aantal leveranciers die dit doen. Ik ben net een maand overgestapt naar Nieuwe Stroom. Je krijgt elke dag de prijzen te zien en kan daar (als je echt een zelfverbruik nerd bent) je verbruikers op afstemmen.
Het grootste nadeel is dat je bij teruglevering van je zonnepanelen ook de realtime prijzen krijgt en je niet kan salderen.
Voor zover ik kon uitrekenen was dat in mijn geval ongunstig omdat je voor het verbruik natuurlijk ook de belasting en heffingen etc moet betalen, maar bij de teruglevering krijg je die niet terug. Als je saldeert gebeurt dat wel want dan hoef je minder kWh's te betalen en vanzelfsprekend dan ook de bijbehorende belasting en heffingen niet.
Komt dat bij jou wel gunstig uit? Ook als je rekening houdt met een overschot in de zomer en een tekort in de winter want je anders tegen elkaar weg zou kunnen strepen?
Het is een beetje lastig aflezen en wellicht heb ik dus ruimschoots verkeerd maar je zou die maandag iets van 5 kWh hebben gekocht en 31 kWh hebben verkocht. Voor die laatste heb je dan ongeveer 1,20 euro gekregen. In de winter kan je (inclusief belastingen etc) dan misschien iets als 6kWh voor die verdiensten kopen? Dan ben je toch 25 kWh "kwijt" die je anders had kunnen salderen?
Eigenlijk klopt dat ook niet want voor die 5 kWh die je hebt moeten kopen moest je de belastingen etc wel betalen. Dat is iets van 15 cent per kWh. Dan betaal je 75 cent plus de kosten voor de energie en dan zit je op ongeveer 90 cent. Dan heb je die maandag dus maar 120 - 90 = 30 cent winst gemaakt. Dat is maar 1 cent per kWh die je hebt verkocht.
Ben ik nu ontzettend verkeerd aan het aflezen en rekenen of zie ik iets totaal over het hoofd?