Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.681 views

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
weertenaar schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:38:
[...]

Excuses voor de late reactie....
Er zit geen simkaart in, ik heb hem via ethernet aangesloten.

Op de site die jij aangeeft:
[Afbeelding]
(serienummer heb ik even weggehaald)
Ok, hij is werkend, wakker en online. Echter: er is dus iets met je connector. Check even of de vergrendeling daarvan nog vrij loopt.

[ Voor 66% gewijzigd door teacher op 13-08-2020 11:56 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:21
timovd schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:41:
[...]

Ik heb vorige week bij iemand een Pulsar (niet de plus) geïnstalleerd. De hoofdaansluiting is 1x35A en ze hebben een Type 1 stekker, dus er is geen behoefte aan 3 fase. Wel heb ik alles 3 fase voorbereid en ook de Wallbox lijkt geschikt te zijn om later een 3 fase type 2 stekker er op te zetten. Het apparaat is erg klein en daardoor is het installeren lastig met dikke stugge kabels.

De testfunctie van de type B ALS die ik heb gebruikt werkte blijkbaar op de L2 en de N, dus bruin zit op L2 i.p.v. L1. Als ze naar 3 fase moet dat dus weer netjes gemaakt worden.
En uiteraard ook al een netwerkkabel neergelegd, ook al kan dat niet op deze laadpaal. Het was al lastig genoeg om alles door een 50mm mantelbuis te krijgen en dat wordt (eventueel) later alleen maar lastiger.
Tnx voor je reactie. Heb inmiddels een ratio ev smart home box 3f 22kw incl loadbalancing aangeschaft. Heb deze zeer voordelig via mp op de kop getikt.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:02

timovd

Voorsprong door techniek

@Sjors81, fijn met load balancing. Daar zit - uit mijn hoofd - al DC-lekbeveiliging in.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mgzsev
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-02-2024
WeakAtTweaking schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:55:
Iemand een idee hoe ik de draden uit de klem krijg? Ben de kabel aan het vervangen en krijg de draden niet los. Kan niet goed zien wat er in dat kleine gaatje verstopt zit, heb wat kleine schroevendraaiers geprobeerd zonder succes. Het is een ICU compact mini van Alfen (die overigens niet op de mail hebben gereageerd)

[Afbeelding]
vierkante vakje erboven met een platte schroevendraaier erin en dan omhoog of naar beneden wippen en dan dat draadje eruit trekken.

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Hey! Kan iemand me vertellen welke instellingen belangrijk zijn om te configureren op de Zappi v2? Ik heb al enkele zaken gelezen/gekeken, maar de instellingen op mijn Zappi komen precies niet overéén met de filmpjes die ik zag.

Ik heb trouwens een 3 fasige aansluiting, 3x20 ampere.

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-10 21:43
Shattering schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:57:
Hey! Kan iemand me vertellen welke instellingen belangrijk zijn om te configureren op de Zappi v2? Ik heb al enkele zaken gelezen/gekeken, maar de instellingen op mijn Zappi komen precies niet overéén met de filmpjes die ik zag.

Ik heb trouwens een 3 fasige aansluiting, 3x20 ampere.
Dat hangt af van je situatie zoals welke auto, of je (alleen) via zonnepanelen wil laden, hoe zwaar je huisaansluiting is etc.
Zijn er instellingen waar je uberhaupt vragen over hebt?

• Shattering
thehog schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:01:
[...]

Dat hangt af van je situatie zoals welke auto, of je (alleen) via zonnepanelen wil laden, hoe zwaar je huisaansluiting is etc.
Zijn er instellingen waar je uberhaupt vragen over hebt?
Voornamelijk de 'Gird Limit' settings, zoals hier beschreven: https://www.zappi.info/faq-howto/28-loadbalancing. Bij mij staat deze precies op 'OFF' en als ik hem wil instellen zie ik alleen Ampere, en niet Kw zoals in de manual. Ben niet zo vertrouwd met elektriciteit dus weet niet echt wat er nodig is.

* Het gaat hier trouwens over het laden van een Tesla Model 3. Ik heb ook zonnepanelen (3.6 kwh geloof ik).

[ Voor 8% gewijzigd door Shattering op 13-08-2020 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Shattering schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:04:
[...]

Voornamelijk de 'Gird Limit' settings, zoals hier beschreven: https://www.zappi.info/faq-howto/28-loadbalancing. Bij mij staat deze precies op 'OFF' en als ik hem wil instellen zie ik alleen Ampere, en niet Kw zoals in de manual. Ben niet zo vertrouwd met elektriciteit dus weet niet echt wat er nodig is.

* Het gaat hier trouwens over het laden van een Tesla Model 3. Ik heb ook zonnepanelen (3.6 kwh geloof ik).
Grid CT moet je wel configureren anders werkt loadbalancing niet. Ik neem aan dat de installeur de CT klemmen wel juist heeft geinstalleerd. Dit (3x CT klem) ampere setting zet je op de aansluitwaarde van je woning (ik vermoed 3x 25A, dat staat wel in je contract/factuur met je leverancier). Dus zet hem dan op 25A. Dan zorgt de Zappi er voor dat (naast de 20A die hij zelf kan trekken) er nooit meer dan 25A (per fase) vanuit het net wordt getrokken (bijv. als je wasdroger ook aanstaat).
In oudere firmwares was dat een Watt setting maar tegenwoordig Ampere.
Daarnaast heb je de device limit en die zet je dus op 20A (de waarde waarop de Zappi zelf is afgezekerd).

Overigens, een echte Zappi installateur zou dit allang voor je gedaan moeten hebben...

[ Voor 10% gewijzigd door thehog op 13-08-2020 16:10 ]

• Shattering
thehog schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:06:
[...]

Grid CT moet je wel configureren anders werkt loadbalancing niet. Ik neem aan dat de installeur de CT klemmen wel juist heeft geinstalleerd. Dit (3x CT klem) ampere setting zet je op de aansluitwaarde van je woning (ik vermoed 3x 25A, dat staat wel in je contract/factuur met je leverancier). Dus zet hem dan op 25A. Dan zorgt de Zappi er voor dat (naast de 20A die hij zelf kan trekken) er nooit meer dan 25A (per fase) vanuit het net wordt getrokken (bijv. als je wasdroger ook aanstaat).
In oudere firmwares was dat een Watt setting maar tegenwoordig Ampere.
Daarnaast heb je de device limit en die zet je dus op 20A (de waarde waarop de Zappi zelf is afgezekerd).

Overigens, een echte Zappi installateur zou dit allang voor je gedaan moeten hebben...
Hey! Ik heb 3x20 ampere, kan je me de juiste waarden daarvoor doorgeven?

De zappi is geplaatst door een kennis die verstand heeft van elektriciteit, maar niet van de Zappi, daardoor dat hij niet geconfigureerd is ;). De CT klemmen staan goed - ik zie de waardes die mijn panelen opbrengen alvast naar het net gaan.

Bedankt!

• thehog
Shattering schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:54:
[...]

Hey! Ik heb 3x20 ampere, kan je me de juiste waarden daarvoor doorgeven?

De zappi is geplaatst door een kennis die verstand heeft van elektriciteit, maar niet van de Zappi, daardoor dat hij niet geconfigureerd is ;). De CT klemmen staan goed - ik zie de waardes die mijn panelen opbrengen alvast naar het net gaan.

Bedankt!
Bij advanced - device - device limit (zo even uit mijn hoofd) configureer je 20A
Bij advanced - network - grid limit configureer je 25A (hiervan ga ik uit dat je 25A netaansluiting hebt, dat is hoogstwaarschijnlijk)

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:52
daemonix schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:26:
Daar kun je nog wel een beetje mee vals spelen, ik kan me niet voorstellen dat de hub meer dan een 10 Mbit/s verbinding nodig heeft. Weer 2 aderparen beschikbaar. ;)
Daemonix, ik vind je out of the box denken wel lekker! Maar ik heb momenteel de hub geconnecteerd via een extra wireless router zodat ik ook deftige Wi-Fi heb als ik op mijn rollen fiets 😅 nu kan ik ook repeaters zetten op het einde van mijn huis en begin van de garage maar ik heb zulke slechte ervaringen met van die repeaters.
Maar damn bedankt voor je reacties alvast en mijn excuses voor de ambetante eisen en situatie.

• thehog
gerre1 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:36:
[...]

Daemonix, ik vind je out of the box denken wel lekker! Maar ik heb momenteel de hub geconnecteerd via een extra wireless router zodat ik ook deftige Wi-Fi heb als ik op mijn rollen fiets 😅 nu kan ik ook repeaters zetten op het einde van mijn huis en begin van de garage maar ik heb zulke slechte ervaringen met van die repeaters.
Maar damn bedankt voor je reacties alvast en mijn excuses voor de ambetante eisen en situatie.
Had je nu al de harvi eens geconnect gekregen vlak naast de zappi? En daarna verhuisd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:26:
Daar kun je nog wel een beetje mee vals spelen, ik kan me niet voorstellen dat de hub meer dan een 10 Mbit/s verbinding nodig heeft. Weer 2 aderparen beschikbaar. ;)
Ook 100Mb gaat door vier aders. Pas vanaf 1Gbps is 8 aders nodig. De bekende 100Mb UTP-splitters van vroeger .. mooie tijd

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:02

OcGuru

Giulietta Qv

WeakAtTweaking schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:55:
Iemand een idee hoe ik de draden uit de klem krijg? Ben de kabel aan het vervangen en krijg de draden niet los. Kan niet goed zien wat er in dat kleine gaatje verstopt zit, heb wat kleine schroevendraaiers geprobeerd zonder succes. Het is een ICU compact mini van Alfen (die overigens niet op de mail hebben gereageerd)

[Afbeelding]
Een platte schroevendraaier in dat vierkantje stoppen en dan naar boven of beneden drukken.

Bl44t

• Shattering
thehog schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:12:
[...]

Bij advanced - device - device limit (zo even uit mijn hoofd) configureer je 20A
Bij advanced - network - grid limit configureer je 25A (hiervan ga ik uit dat je 25A netaansluiting hebt, dat is hoogstwaarschijnlijk)
Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corbosman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10 22:51
Hoi, wat voor accessoires gebruiken mensen hier om hun laadkabel netjes op te hangen aan de muur/paal? Eventueel met geintegreerde stekkerhouder. Ben bezig met eigen laadpaal maken en dit is laatste detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@corbosman, voor de kabel kun je een houder voor een tuinslang gebruiken en er zijn ook dummy holders zodat je de stekker vast kunt klikken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-Jan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-10 23:22
NexusUser schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:33:
[...]
DC Lekstromen
Een vast laadpunt moet altijd een beveiliging hebben tegen wisselstroomfouten én tegen gelijkstroomfouten die vanaf de auto naar je huis kunnen lopen (en dat wil je echt niet).
Waarom wil ik dat niet? Dit is een slecht argument. Graag lees ik waarom een gelijkstroomfout gevaarlijk is en hoe zo'n lekstroom kan optreden.

Wat maakt die paar mA lekstroom nou uit. Of betekent dit dat de auto onder spanning staat en die paar mA door een menselijk lichaam kan gaan? En waarom was dit geen issue in 2017 en nu wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Robert-Jan schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 00:32:
[...]

Waarom wil ik dat niet? Dit is een slecht argument. Graag lees ik waarom een gelijkstroomfout gevaarlijk is en hoe zo'n lekstroom kan optreden.

Wat maakt die paar mA lekstroom nou uit. Of betekent dit dat de auto onder spanning staat en die paar mA door een menselijk lichaam kan gaan? En waarom was dit geen issue in 2017 en nu wel?
De kleine en ongevaarlijke DC lekstroom zorgt ervoor dat de werking van de aardlek tegen levensgevaarlijke AC lekstromen teniet wordt gedaan. Een DC lekstroom kan voorkomen dat er AC lekstromen gedetecteerd kunnen worden door een reguliere aardlekautomaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert-Jan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-10 23:22
corbosman schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:09:
Hoi, wat voor accessoires gebruiken mensen hier om hun laadkabel netjes op te hangen aan de muur/paal? Eventueel met geintegreerde stekkerhouder. Ben bezig met eigen laadpaal maken en dit is laatste detail.
Zo'n Gardena beugel bedoeld voor een tuinslang inderdaad. Jaren gebruikt, maar het netjes oprollen is altijd lastig omdat zo'n kabel stug is en altijd net andersom opgerold wil worden.

Deze week heb ik mijn 3 fasen vaste kabel vervangen door een spiraalkabel. De kabel iets verlegd en deze komt nu uit het plafond van de carport. Voordeel is dat oprollen niet meer nodig is en de kabel ligt niet op de grond tijdens het laden. Dit had ik veel eerder moeten doen.

Drie fasen spiraal is lastig te vinden, maar het is deze kabel geworden:
https://evcompany.eu/prod.../spiraalkabel-type-2-16a/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-10 22:22
[...]

Een gelijkstroomfout is natuurlijk gewoon even gevaarlijk als een wisselstroomfout bij deze spanningen voor een mens. Dat er een stroom gaat lopen richting je laadpunt/woning kan inderdaad betekenen dat er een aanraakgevaar ontstaat bij de auto. In 2017 was dit natuurlijk ook al gewoon een issue, net zoals dat wisselstroomfouten in 1970 ook al gevaarlijk waren. Toen had ook niemand een aardlekschakelaar in huis.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
[...]

Prima tip! Lees jezelf even in, en als je linkjes hebt die de topicstart kunnen aanvullen ontvang ik ze graag :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SiNisTrAD schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:22:
Heeft er iemand ervaring met een elektrische auto via lease en zonnepanelen? Ik vraag me af of ik nog steeds geld terug krijg als de stroom geleverd word door de panelen.
Aannemend dat je een laadpaal hebt backoffice abonnement en een laadpas van de zaak dan krijg je betaalt voor iedere kWh die via jouw laadpaal wordt afgenomen. Degene waar jij een backoffice abonnement hebt hebben in principe geen idee of de energie die via de laadpaal in een EV gaat vanuit jouw zonnepanelen of vanuit het net komt. Dat is voor hun verder ook niet interessant. Waarom denk je dat je niet betaalt krijgt als de energie van je zonnepanelen komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-10 09:09
Ik heb me aangemeld voor Van de Bron Slim laden. Zij pauzeren het laden van je auto op basis van drukte op het electriciteitsnet, en het geld wat ze daarmee verdienen keren ze (deels) uit aan jou. Ze pretenderen zelf dat je dat €300/jaar op kan leveren.

Nu is dat allemaal leuk, en ik geloof best dat het allemaal werkt. Maar... mijn Model 3 gaat daardoor nooit in slaapstand, omdat Slim Laden telkens zijn laadstatus opvraagt (ongeacht of hij ingeplugd is ja of nee). Resultaat is dat ik ongeveer 3 Kwh per dag gebruik als mijn auto stil staat. Laten we zeggen dat hij 80% van de tijd stil staat en niet laadt, dan is dat 3 * 365 * 0,8 = 876KwH/jaar.

Zie ik nu wat over het hoofd, of is dit gewoon een slecht verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Er zijn een paar aanbieders die claimen wat terug te kunnen betalen, tot nu toe zie ik op het Tesla forum maar 1 aanbieder die na heel veel gedoe inderdaad de auto laat slapen. Tot de volgende bug in de software...

Helaas normaal gedrag dus en het kost dus (veel) meer dan het oplevert.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3d_beginner
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-04-2023
Voor diegene die erover aan het denken zijn om zelf een laadpaal te bouwen met Smart evse.
Hierbij een aantal foto's van een omgebouwde EV-box.
Van meterkast tot laadpaal heb ik 15m 5x6mm gebruikt.
Hierbij een 4 aarderige kabel naast gelegd voor de communicatie van de sensorbox.
Van de laadpaal naar de auto heb ik een 1f32a 12m kabel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4VibyibWqyQ8QV4nb2QCQLM86o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/um0wo7xMCpabBksGq9sZmnol.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBEgeX5tZt9220d4rq39fyir9TY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VG4BXM0ts5rzJ2cMelVUrDTb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_PfIATz68u7A4hUcDGV__XpCLE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/szIeHhQXaEYUR5qVDPj3eW7i.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfTQOFpd1Nb3YvuOh0fLXJXTuys=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w09g9rhrEFyhr4TSwyPKc6R4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iW7Dkk9_iMhIdtXuYCKcocGTR7w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uKsM6QqWaTFiAaB77lrkFYrE.jpg?f=user_large

[ Voor 121% gewijzigd door 3d_beginner op 18-08-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:23
Steven schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:30:
Ik heb me aangemeld voor Van de Bron Slim laden. Zij pauzeren het laden van je auto op basis van drukte op het electriciteitsnet, en het geld wat ze daarmee verdienen keren ze (deels) uit aan jou. Ze pretenderen zelf dat je dat €300/jaar op kan leveren.

Nu is dat allemaal leuk, en ik geloof best dat het allemaal werkt. Maar... mijn Model 3 gaat daardoor nooit in slaapstand, omdat Slim Laden telkens zijn laadstatus opvraagt (ongeacht of hij ingeplugd is ja of nee). Resultaat is dat ik ongeveer 3 Kwh per dag gebruik als mijn auto stil staat. Laten we zeggen dat hij 80% van de tijd stil staat en niet laadt, dan is dat 3 * 365 * 0,8 = 876KwH/jaar.

Zie ik nu wat over het hoofd, of is dit gewoon een slecht verhaal?
Ik heb daar zelf ook naar zitten kijken, mijn conclusie was dat het veel slimmer was om gebruik te maken van de realtime prijzen op de energie spotmarkten. Er zijn een aantal leveranciers die dit doen. Ik ben net een maand overgestapt naar Nieuwe Stroom. Je krijgt elke dag de prijzen te zien en kan daar (als je echt een zelfverbruik nerd bent) je verbruikers op afstemmen.

Daarnaast een mooi portal met veel data over je verbruik, zie onder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPyYYu8bzjoDXJ_E49TfqzvALCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FJUTvAyjDz6f62Ape8sv60P9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23

greatgonzo

schit-te-rend!

Langzaamaan stromen bij mij de offertes binnen. Ik weet inmiddels dat we de meterkast laten aanpassen van 1x16A naar 3x25A, omdat de nieuwe Soul geschikt is voor 3-fase laden.
We hebben zonnepanelen, en dat maakt het dat ik op dit moment de keuze heb tussen een Ratio Solar Box of een Zappi V2.

Al met al is de Zappi €150 duurder. Is dit de meerprijs waard??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
greatgonzo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:41:
Langzaamaan stromen bij mij de offertes binnen. Ik weet inmiddels dat we de meterkast laten aanpassen van 1x16A naar 3x25A, omdat de nieuwe Soul geschikt is voor 3-fase laden.
We hebben zonnepanelen, en dat maakt het dat ik op dit moment de keuze heb tussen een Ratio Solar Box of een Zappi V2.

Al met al is de Zappi €150 duurder. Is dit de meerprijs waard??
Ratio is gebaseerd op/gebruikt de SmartEVSE. Als je toch al een electricien laat komen kan je hem/haar net zo goed vragen je laadstation op basis van SmartEVSE in elkaar te zetten. Ben je denk ik paar honderd euro goedkoper uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@greatgonzo, in het andere topic ook al de Ratio Smart Home Box aangeraden. De Ratio Solar Box is niet heel veel meer dan een extra schakelaar om zoveel mogelijk op zonnestroom te laden. Als je auto 3-fase kan laden, zou ik wel naar 3x25A gaan. De omvormer voor je zonnepanelen is (hoogswaarschijnlijk) 1-fase (omdat je nu een 1-fase hoofdaansluiting hebt), dus op de andere fases wordt niets teruggeleverd. Het is niet zo dat er op de ene fase meer geleverd kan worden naar de ev-lader. Daar is ook wel (duur) apparatuur voor verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
superyupkent schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:24:
Ik heb daar zelf ook naar zitten kijken, mijn conclusie was dat het veel slimmer was om gebruik te maken van de realtime prijzen op de energie spotmarkten. Er zijn een aantal leveranciers die dit doen. Ik ben net een maand overgestapt naar Nieuwe Stroom. Je krijgt elke dag de prijzen te zien en kan daar (als je echt een zelfverbruik nerd bent) je verbruikers op afstemmen.
Het grootste nadeel is dat je bij teruglevering van je zonnepanelen ook de realtime prijzen krijgt en je niet kan salderen.

Voor zover ik kon uitrekenen was dat in mijn geval ongunstig omdat je voor het verbruik natuurlijk ook de belasting en heffingen etc moet betalen, maar bij de teruglevering krijg je die niet terug. Als je saldeert gebeurt dat wel want dan hoef je minder kWh's te betalen en vanzelfsprekend dan ook de bijbehorende belasting en heffingen niet.

Komt dat bij jou wel gunstig uit? Ook als je rekening houdt met een overschot in de zomer en een tekort in de winter want je anders tegen elkaar weg zou kunnen strepen?

Het is een beetje lastig aflezen en wellicht heb ik dus ruimschoots verkeerd maar je zou die maandag iets van 5 kWh hebben gekocht en 31 kWh hebben verkocht. Voor die laatste heb je dan ongeveer 1,20 euro gekregen. In de winter kan je (inclusief belastingen etc) dan misschien iets als 6kWh voor die verdiensten kopen? Dan ben je toch 25 kWh "kwijt" die je anders had kunnen salderen?

Eigenlijk klopt dat ook niet want voor die 5 kWh die je hebt moeten kopen moest je de belastingen etc wel betalen. Dat is iets van 15 cent per kWh. Dan betaal je 75 cent plus de kosten voor de energie en dan zit je op ongeveer 90 cent. Dan heb je die maandag dus maar 120 - 90 = 30 cent winst gemaakt. Dat is maar 1 cent per kWh die je hebt verkocht.

Ben ik nu ontzettend verkeerd aan het aflezen en rekenen of zie ik iets totaal over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
JeroenE schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:26:
[...]
Het grootste nadeel is dat je bij teruglevering van je zonnepanelen ook de realtime prijzen krijgt en je niet kan salderen.

Voor zover ik kon uitrekenen was dat in mijn geval ongunstig omdat je voor het verbruik natuurlijk ook de belasting en heffingen etc moet betalen, maar bij de teruglevering krijg je die niet terug. Als je saldeert gebeurt dat wel want dan hoef je minder kWh's te betalen en vanzelfsprekend dan ook de bijbehorende belasting en heffingen niet.

Komt dat bij jou wel gunstig uit? Ook als je rekening houdt met een overschot in de zomer en een tekort in de winter want je anders tegen elkaar weg zou kunnen strepen?

Het is een beetje lastig aflezen en wellicht heb ik dus ruimschoots verkeerd maar je zou die maandag iets van 5 kWh hebben gekocht en 31 kWh hebben verkocht. Voor die laatste heb je dan ongeveer 1,20 euro gekregen. In de winter kan je (inclusief belastingen etc) dan misschien iets als 6kWh voor die verdiensten kopen? Dan ben je toch 25 kWh "kwijt" die je anders had kunnen salderen?

Eigenlijk klopt dat ook niet want voor die 5 kWh die je hebt moeten kopen moest je de belastingen etc wel betalen. Dat is iets van 15 cent per kWh. Dan betaal je 75 cent plus de kosten voor de energie en dan zit je op ongeveer 90 cent. Dan heb je die maandag dus maar 120 - 90 = 30 cent winst gemaakt. Dat is maar 1 cent per kWh die je hebt verkocht.

Ben ik nu ontzettend verkeerd aan het aflezen en rekenen of zie ik iets totaal over het hoofd?
Ik zit al 3 jaar bij easyenergy. De energiebelasting en opslag duurzame energie wordt gewoon nog steeds op basis van kWh gesaldeerd. Alleen de kale tarief (incl btw) wordt op de uurprijs gesaldeerd.

Daarnaast is de kale tarief doorgaans bij volle zon vaak wel laag dus krijg je relatief minder centjes terug per opgewekte kWh dan dat je eerder (of in de winter inderdaad) hebt gebruikt. Dus dat is wel nadelig. Maar dat is echt center werk. De grote bak aan kosten (15ct belasting) krijg je gewoon dus terug.

[ Voor 7% gewijzigd door thehog op 18-08-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
thehog schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:29:
Ik zit al 3 jaar bij easyenergy. De energiebelasting en opslag duurzame energie wordt gewoon nog steeds op basis van kWh gesaldeerd. Alleen de kale tarief (incl btw) wordt op de uurprijs gesaldeerd.
Aha, dat scheelt dan een heleboel. Zo zie je maar weer hoe onduidelijk die bedrijven kunnen zijn in hun "faq"; bijvoorbeeld Easy energy rekent met voorbeelden alles alleen met de kale prijs en zegt zelfs dat salderen voordeliger is als je evenveel gebruikt als opwekt.
Daarnaast is de kale tarief doorgaans bij volle zon vaak wel laag dus krijg je relatief minder centjes terug per opgewekte kWh dan dat je eerder (of in de winter inderdaad) hebt gebruikt.
Dus dan wordt het de vraag of je gemiddelde prijs per kWh in combinatie met je gebruik/opwekking over het hele jaar voordeliger is dan een vaste kWh prijs over het hele jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superyupkent
Dus dan wordt het de vraag of je gemiddelde prijs per kWh in combinatie met je gebruik/opwekking over het hele jaar voordeliger is dan een vaste kWh prijs over het hele jaar.
Volgens dit onderzoek van Roland Berger wel, je zal zelf moeten kijken of jouw situatie past bij hun aannames. Fijne is dat je bij deze partijen maandelijks kan opzeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
JeroenE schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:56:

Klopt. Voor mijn gevoel scheelt het iets maar niet veel. Maar het is vooral LEUK om per uur een ander tarief te zien en op basis daarvan je gedrag aan te passen. Vooral nu we een EV hebben. De auto opladen alleen als de tarief relatief het laagste punt heeft bereikt van die dag (en dit natuurlijk automatiseren).

En natuurlijk, soms negatieve kale tarieven. Dat maakt het helemaal mooi :) Geld verdienen door energie te gebruiken (excl de belastingen natuurlijk :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredeweg2014
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09-2021
Ik heb de volgende vraag ik wil een opel ampera (8/2020) 1fase 32a opladen mbv een 5p 32a ceeform stekker (rode stekker) ,heb een laad snoer met stekker voor aan de kant van de auto ,aan de andere kant 1 blauwe ader (nul 6mm2) ,1 zwarte ader (fase 6mm2 ) ,groen/geel (aarde 6mm2) en een rode ader (0,75 mm2),eerste 3 aders spreken voor zich ,
de rode ader moet deze aan aarde al dan niet met een puls of een constante schakelaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@bredeweg2014 de rode ader zal de Control Pilot zijn. Dat is het kabeltje waarmee de laadpaal met de auto "praat" en aangeeft met welke A er geladen mag worden. Je zal dus een "laadpaal" moeten hebben die de juiste signalen kan genereren.

Je kan natuurlijk zelf bepalen of je daar dan allerlei zaken die in een normale laadpaal wel zitten niet wil maken. Er zijn ook mensen die het zo klein maken dat het in de connector aan de auto kant past. Dan zitten er geen features in als pas stroom op de kabels zetten als de auto er om vraagt en dat soort zaken.

Misschien kan je beter terecht in Zelfbouw Laadpaal ervaringen al gaat vaak dat meer over een vaste laadpaal dan een draagbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dit soort kabels bestaan ook, dan heb je geen laadpaal nodig: https://www.evexpert.eu/p...ype2-cee-5-pin-32a-1phase

[ Voor 71% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-08-2020 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@CyBeRSPiN Dat kastje wat in de kabel zit is de behuizing van de "laadpaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clarissa
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-10 09:57
Hi Ev-ers!

Wij hebben toch voor de Zappi v2 gekozen en met oog op de toekomst willen we alvast een kabel ingraven die later ook 3fase kan laden.

Nu zegt mijn elektricien dat we een XMVK KABEL 5X2,5 in de grond moeten neerleggen.

Ik heb al heel wat fora doorgelezen maar komt er toch niet uit ( YMVK, XMVK mantel, aantal draden, dikte etc)

Wat hebben jullie met een 3fase zappi v2 in de grond neergelegd (welke stroom kabel + UTP)? Wellicht komt er in de toekomst ook 2-4 zonnepanelen over diezelfde kabel.

Alvast mijn dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:45
Clarissa schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:38:
Hi Ev-ers!

Wij hebben toch voor de Zappi v2 gekozen en met oog op de toekomst willen we alvast een kabel ingraven die later ook 3fase kan laden.

Nu zegt mijn elektricien dat we een XMVK KABEL 5X2,5 in de grond moeten neerleggen.

Ik heb al heel wat fora doorgelezen maar komt er toch niet uit ( YMVK, XMVK mantel, aantal draden, dikte etc)

Wat hebben jullie met een 3fase zappi v2 in de grond neergelegd (welke stroom kabel + UTP)? Wellicht komt er in de toekomst ook 2-4 zonnepanelen over diezelfde kabel.

Alvast mijn dank
Ik ben er zelf prima uitgekomen met de tips die hier zijn gegeven:
https://www.kabel24.nl/YMVK-AS-Grondkabel-4x4-per-meter

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clarissa
Jorco schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:47:
[...]

Ik ben er zelf prima uitgekomen met de tips die hier zijn gegeven:
https://www.kabel24.nl/YMVK-AS-Grondkabel-4x4-per-meter
Kunnen daar dan ook zonnepanelen overheen over 6 maanden? die op het schuurtje/carpoort komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Clarissa schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:38:
Persoonlijk zou ik dikkere kabel nemen. De kabel wil je maar 1 keer ingraven en als je over 8 jaar toch sneller wil laden heb je wellicht een dikkere kabel nodig. De meeste kosten/werk/tijd zitten in het graven en niet in de kabel.
Wellicht komt er in de toekomst ook 2-4 zonnepanelen over diezelfde kabel.
Dat mag niet. Daar moet je aparte kabels voor gebruiken. Graaf er dan 2 in, dus.

Denk ook aan wat extra netwerk kabels. Vooral als je wil balanceren met de opbrengst van PV en het verbruik in huis heb je die nodig. Beter 1 teveel dan 1 te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Clarissa schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:53:
[...]

Kunnen daar dan ook zonnepanelen overheen over 6 maanden? die op het schuurtje/carpoort komen?
Ja dat kan prima (mits je natuurlijk wel een verdeler daar plaatst). De zonnepanelen zullen de kabel alleen maar extra ontlasten dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
JeroenE schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:02:

Dat mag niet. Daar moet je aparte kabels voor gebruiken. Graaf er dan 2 in, dus.
Dat mag dus prima. Vergelijkbaar met een PV verdeler die je wasmachine op zolder deelt met de omvormer op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clarissa
thehog schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:03:
[...]

Dat mag dus prima. Vergelijkbaar met een PV verdeler die je wasmachine op zolder deelt met de omvormer op zolder.
Klopt op zolder hebben we ook de PV > wasmachine/roger met omvormer.

Welke kabel raadt jij aan om neer te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Clarissa schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:30:
[...]

Als ie echt door de grond loopt moet het YMVK-as kabel zijn.
Je wil 3 fasen. Dan wordt het een 4 aderige YMVK-as (de mantel/aardlitze vormt de 5e ader voor aarde).

Kabeldikte hangt erg af van de afstand en de laadvermogen wat je wilt kunnen doen. Een Zappi kan (3x)32A laden mits je meterkast (netaansluiting) dat ook kan doen. Dus zonder de afstand en je gewenste laadvermogen kan ik geen uitspraak doen over de kabeldikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clarissa
thehog schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:46:
[...]

Je wil 3 fasen. Dan wordt het een 4 aderige YMVK-as (de mantel/aardlitze vormt de 5e ader voor aarde).

Kabeldikte hangt erg af van de afstand en de laadvermogen wat je wilt kunnen doen. Een Zappi kan (3x)32A laden mits je meterkast (netaansluiting) dat ook kan doen. Dus zonder de afstand en je gewenste laadvermogen kan ik geen uitspraak doen over de kabeldikte.
12 meter onder de kruipruimte en dan nog 8 meter in de grond
we gaan nu 1x20A laden, maar wellicht over 4 jaar dus 3x XXA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Clarissa schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:05:
[...]

12 meter onder de kruipruimte en dan nog 8 meter in de grond
we gaan nu 1x20A laden, maar wellicht over 4 jaar dus 3x XXA
Tja dan is minstens 4mm2 wel nodig (vanwege 20A en de afstand).
Maar voor een paar euro extra zou ik dan de 6mm2 er neer leggen. Dan heb je voldoende om later de zappi maximaal te gebruiken qua vermogen (3x 32A), mits natuurlijk dan in de toekomst je huisaansluiting minus eventuele opwek dat ook aankan.

Dan wordt het dus deze: https://www.kabel24.nl/YMVK-AS-Grondkabel-4x6-per-meter

Fijne electricien trouwens die een XMVK 5-aderig 2.5mm2 aangeeft. XMVK mag de grond niet in. 2.5mm2 is veel te dun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

thehog schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:46:
[...]

Of een mantelbuis neerleggen (tip: doe vooraf al de kabel er door), zodat naast de stroomkabel ook een netwerkkabel kan. Dan kan het met een 5-aderige XMVK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:43

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

thehog schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:03:
[...]

Clarissa schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:30:
[...]

Nee, dat mag dus niet. Je zult twee kabels moeten ingegraven.

[ Voor 51% gewijzigd door Bart ® op 19-08-2020 13:21 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Bart ® schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:20:
[...]

[...]

Nee, dat mag dus niet. Je zult twee kabels moeten ingegraven.
Dit mag wel. Zoals al aan gegeven is dit gebruikelijk bij een PV verdeler. Deze beoogte oplossing om naar een schuur te komen en daar te verdelen is precies hetzelfde. Leg jij eens uit waarom volgens jou het niet mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Zo mag het niet (stopcontact is de laadpaal en de waterkoker is je auto):
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.zonvoorjou.nu/wp-content/uploads/2015/03/Omvormer-op-eigen-groep-kortsluiting.jpg
Maar dit mag gewoon:
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/www.zonvoorjou.nu/wp-content/uploads/2015/03/Omvormer-op-eigen-groep.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clarissa
Nu snap ik dus waarom ik er met googlen niet uitkwam en steeds andere dingen lees:) Nietus-Wellus dus een beetje:) thanks voor de hulp iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
timovd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:39:
Zo mag het niet (stopcontact is de laadpaal en de waterkoker is je auto):
[Afbeelding]
Maar dit mag gewoon:
[Afbeelding]
Dank je, dit is precies wat ik ook bedoel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

thehog schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:32:
[...]

Dit mag wel. Zoals al aan gegeven is dit gebruikelijk bij een PV verdeler. Deze beoogte oplossing om naar een schuur te komen en daar te verdelen is precies hetzelfde. Leg jij eens uit waarom volgens jou het niet mag.
Omdat je van de NEN1010 een laadpunt op een eigen groep moet hebben. Een laadpunt is geen PV-installatie.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Bart ® schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:43:
[...]

Omdat je van de NEN1010 een laadpunt op een eigen groep moet hebben. Een laadpunt is geen PV-installatie.
En dat krijgt de laadpunt ook, als eigen groep in de PV verdeler.
Laten we het een onderverdeler noemen ipv een PV verdeler. Dan is het volgens jou wel goed? :)

[ Voor 13% gewijzigd door thehog op 19-08-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

thehog schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:44:
[...]

En dat krijgt de laadpunt ook, als eigen groep in de PV verdeler.
Als je in je schuur een onderverdeler hangt, kan het ja. Maar aangezien je in je meterkast met 16A weggaat, heb je in je onderverdeler in verband met selectiviteit dan groepen van 10A. Lijkt me niet echt wenselijk.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Clarissa schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:39:
Nu snap ik dus waarom ik er met googlen niet uitkwam en steeds andere dingen lees:) Nietus-Wellus dus een beetje:) thanks voor de hulp iig.
Ik snap dat door sommigen je weer in twijfel wordt gebracht. En als je ook nog zo'n electricien hebt gesproken die met zijn verkeerde advies kwam al helemaal :)

Ga er maar van uit dat mijn voorstel gewoon prima kan. Leg het maar voor bij een (echte) electricien. Die zal het beamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Bart ® schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:47:
[...]

Als je in je schuur een onderverdeler hangt, kan het ja. Maar aangezien je in je meterkast met 16A weggaat, heb je in je onderverdeler in verband met selectiviteit dan groepen van 10A. Lijkt me niet echt wenselijk.
Wie zegt dat in de meterkast 16A komt? En selectiviteit in onderverdelers is vanuit netcode geen verplichting en vanuit NEN1010 alleen een advies. PV verdelers houden zich ook niet aan deze selectiviteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clarissa
Thanks Thehog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
@Bart ® En voordat we weer in discussie verder gaan over huisinstallaties, ga aub naar Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 om daar je ongenoegen hierover te uitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

thehog schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:50:
[...]

Wie zegt dat in de meterkast 16A komt?
Wie zegt dat dat niet zo is?
En selectiviteit in onderverdelers is vanuit netcode geen verplichting en vanuit NEN1010 alleen een advies.
Selectiviiteit is vanuit de netcode juist wel een verplichting.
PV verdelers houden zich ook niet aan deze selectiviteit.
Dat is een drogredenatie.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Bart ® schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:53:
Selectiviiteit is vanuit de netcode juist wel een verplichting.
Alleen voor de hoofdmeterkast (tenopzichte van de hoofdzekering), niet voor onderverdelers.

[ Voor 6% gewijzigd door thehog op 19-08-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

thehog schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:54:
[...]

Alleen voor de hoofdmeterkast (tenopzichte van de hoofdzekering), niet voor onderverdelers.
Netcode Elektriciteit artikel 2.13

• 1 De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Bart ® schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:05:
[...]

Netcode Elektriciteit artikel 2.13

• 1 De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
Ja natuurlijk mag de onderverdeler niet hoger zitten dan de hoofdzekering. ;w . Maar hij hoeft niet selectief te zijn ten opzichte van de zekering in de hoofdgroepenkast die naar de onderverdeler loopt.

Maar dit gaat helemaal buiten de discussie. Jij zei, je moet twee kabels graven voor de zonnepanelen en EV laden. Dat is niet nodig zoals je zelf daarna ook al aangeeft, mits je een verdeler plaatst in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

thehog schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:08:
[...]

Ja natuurlijk mag de onderverdeler niet hoger zitten dan de hoofdzekering. ;w . Maar hij hoeft niet selectief te zijn ten opzichte van de zekering in de hoofdgroepenkast die naar de onderverdeler loopt.

Maar dit gaat helemaal buiten de discussie. Jij zei, je moet twee kabels graven voor de zonnepanelen en EV laden. Dat is niet nodig zoals je zelf daarna ook al aangeeft, mits je een verdeler plaatst in de schuur.
Dat klopt.

Cunning linguist.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-10 16:41
Vandaag is bij mij de F1rst Cube geplaatst (https://f1rst.nl/). Kreeg er plugsurfing druppel bij voor het laden.
Lego poppetje voor de schaal ;)

Geplaats op de oprit op plek waar zowel voorste als achterste auto makkelijk kan kunnen laden.
Ja, bewust zonder vaste kabel. Dit is wel een optie.

Heb uiteindelijk voor de standaard kleur gekozen, maar kan altijd later nieuwe 'cover' bijbestellen voor paar tientjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-dlBcrWlVr3OH6TcGWMIqIN-KE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPVPtCYAzSvZtsWs30mviX4l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFwHl63zpA6XDqXuwwzOQUD-D1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/milUU93bRtlj80cPmEqRzk1B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3S7esVtjMJoXNYKSFYUyIw8_gU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgvlVV4Sy1SXqIv4GranabEK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-10 16:21
Mooi compact ding zeg! Ik kan op de site geen prijzen vinden of zoek ik gewoon niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnold
Reiger072 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:55:
Mooi compact ding zeg! Ik kan op de site geen prijzen vinden of zoek ik gewoon niet goed?
Brochure met wat prijzen hier: https://e-mobilityenergy....-boekje-gecomprimeerd.pdf

Mijn prijzen waren in die regio, maar iets goedkoper. Hangt natuurlijk ook van situatie af voor plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:22
Oké, misschien een onorthodoxe vraag maar ik probeer het...

Ik heb dus een PHEV sinds gisteren en ik kwam er na het bestellen achter dat er nieuw beleid was: geen laadpaal meer thuis, geen kWh vergoeding voor thuis laden.

Nou... Dat vind ik dus niet tof, iedere keer die accu leeg en bepaalde functies zoals gepland koelen en verwarmen voor de deur kan niet zonder stekker.

Maar ik vind het niet tof om elke dag zelf die accu te vullen op eigen kosten. Dat ding kost zat.

Heeft iemand ofwel een oplossing om via het reguliere abonnement de kWh kosten thuis door te rekenen, of goede onderbouwing waarom mijn werkgever toch bijvoorbeeld een maandelijkse kWh declaratie zou willen vergoeden op nacalculatie?

Wellicht iemand een goede tip :)

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:28
Gieliovd520 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:42:

Ik heb dus een PHEV sinds gisteren en ik kwam er na het bestellen achter dat er nieuw beleid was: geen laadpaal meer thuis, geen kWh vergoeding voor thuis laden.

Nou... Dat vind ik dus niet tof, iedere keer die accu leeg en bepaalde functies zoals gepland koelen en verwarmen voor de deur kan niet zonder stekker.

Maar ik vind het niet tof om elke dag zelf die accu te vullen op eigen kosten. Dat ding kost zat.

Heeft iemand ofwel een oplossing om via het reguliere abonnement de kWh kosten thuis door te rekenen, of goede onderbouwing waarom mijn werkgever toch bijvoorbeeld een maandelijkse kWh declaratie zou willen vergoeden op nacalculatie?

Mocht je er plek voor hebben, laat een laadpaal plaatsen waar je kan afrekenen met je laadpas van de zaak.
Bijvoorbeeld een NewMotion paal, daar kan je dan een tarief instellen, de baas krijgt dan een factuur van je laadpas en jij money-money-money van wat je baas betaald O-)

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:20
@Gieliovd520 Dus je hebt nu gewoon een hele onzuinige benzine auto? Heel verstandig van je baas |:(

Misschien een simpele berekening aanleveren dat kWh laden goedkoper is dan alleen op benzine rijden?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

De onderbouwing lijkt me vrij simpel. Ofwel je gaat op straat bij een publieke paal laden, waarvoor je baas de hoofdprijs kan betalen, ofwel hij zorgt voor een laadpaal op je oprit, en dan gaat je baas het thuistarief betalen. Lijkt mij niet zo'n moeilijke keuze.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Wat een vreemde situatie. Ik kan het voor PHEV forensen nog enigszins begrijpen dat een laadpaal een grote investering is (bruto tegen de 3000 euro voor een gemiddelde laadpaal, da's nogal wat), maar tegen thuistarief de kWh betalen met je granny is toch een no-brainer voor je baas?

Het klinkt erg vreemd, ga vooral eens praten met de verantwoordelijke mensen hiervoor. Dit klinkt als waanzin, zeker gezien ze blijkbaar eerder wel aan laadpalen en vergoedingen deden. Wat denken ze dat er over 5 jaar gebeurt, dat de hele wereld vergeet dat we bezig zijn met een energietransitie ofzo? Ze moeten toch nuttig laadpalenbeleid hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog

Kan je de PHEV niet zo instellen dat ie maximaal laad op brandstof? Dus dat ie eigenlijk altijd geladen is als je thuis komt.
Dan hang je hem thuis aan de granny lader voor je eigen comfort om de auto te koelen of verwarmen. Die luxe optie mag je dan zelf betalen maar dat heb je er dan vast ook wel voor over lijkt me.

Maar waar heb je het over? Hoeveel kWh kan je laden in die PHEV? Hooguit een tientje per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
mux schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:13:
Wat een vreemde situatie. Ik kan het voor PHEV forensen nog enigszins begrijpen dat een laadpaal een grote investering is (bruto tegen de 3000 euro voor een gemiddelde laadpaal, da's nogal wat), maar tegen thuistarief de kWh betalen met je granny is toch een no-brainer voor je baas?
Granny krijg je belastingtechnisch nooit rond omdat er dan teveel met de afgenomen kWh gesjoemeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
mux schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:13:

Het klinkt erg vreemd, ga vooral eens praten met de verantwoordelijke mensen hiervoor. Dit klinkt als waanzin, zeker gezien ze blijkbaar eerder wel aan laadpalen en vergoedingen deden. Wat denken ze dat er over 5 jaar gebeurt, dat de hele wereld vergeet dat we bezig zijn met een energietransitie ofzo? Ze moeten toch nuttig laadpalenbeleid hebben?
Waanzin is een sterk woord. Misschien is het wel doorgerekend. PHEV's hebben beperkt gebruik. Misschien wegen de kosten van aanschaf laadpaal en lagere tarief niet op tegen gewoon hogere 'straat'tarief betalen. Als een corporate afdeling dat doorgerekend heeft en dat is beleid dan is dat vervelend voor gebruiker, maar vanuit kostenoogpunt van het bedrijf wel te begrijpen en te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:24
thehog schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:16:
[...]

Granny krijg je belastingtechnisch nooit rond omdat er dan teveel met de afgenomen kWh gesjoemeld kan worden.
Dat is dan het probleem van de belastingdienst. Moeten zij bij de rechter maar aantonen dat ik sjoemel; wat uiteraard niet het geval is.
Het helpt natuurlijk wel als je in redelijkheid kunt aantonen wat er thuis is geladen, bijvoorbeeld door voor het laden een aparte (MID gecertificeerde) meter te gebruiken, voor een apart (buiten) stopcontact.
Het risico voor de belastingdienst zou dan zijn dat je daar af en toe ook iets anders op aan zou sluiten dan je EV, maar dat is natuurlijk heel onwaarschijnlijk. Je gaat natuurlijk niet je wasmachine op zolder aansluiten op een buitenstopcontact beneden. Plus dat er ook al controle van je baas op is die ook zicht heeft op jouw feitelijk gebruik van de auto en dus de aannemelijkheid van de omvang van de geladen kWh.
Dat gaan we echt wel winnen, desnoods bij de rechter als dat moet.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-10 07:59
Arnold schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:04:
[...]

Brochure met wat prijzen hier: https://e-mobilityenergy....-boekje-gecomprimeerd.pdf

Mijn prijzen waren in die regio, maar iets goedkoper. Hangt natuurlijk ook van situatie af voor plaatsing.
Wat een compact ding. Ik zou het wel zien zitten om misschien op termijn t normale stopcontact wat nu op mijn schuur zit te vervangen voor zoiets. Ik lees in die folder "Bij dit systeem heeft u géén extra stroomgroep nodig!"
Hoe moet ik dit zien?

Mijn huidige situatie: Huis heeft een 3-fasenaansluiting. Schuur zit op aparte groep. In mijn schuur zitten een paar stopcontacten die ik zelden (lees: nooit) gebruik, een buitenlamp en een normaal stopcontact aan de buitenkant (alvast voor de auto, en anders voor de frituurpan ;) ). Van alle laadpunten hoor je dat het op een eigen groep moet, wat betekent dat ik zou moeten gaan graven door mijn tuin.

Kan zo'n Cube/Evi systeem er dan gewoon bij op deze groep, om dat buitenstopcontact te vervangen? Dat zou toch best wel ideaal zijn. De prijs en het graafwerk houdt mij vooralsnog tegen om een echt laadpunt te maken, en ik vraag me af of een laadpunt voor mij de meerprijs waard is, maar dit maakt me toch wel nieuwsgierig, en een beetje de opties en ontwikkelingen bijhouden is wel leuk. Dus kan iemand dit verduidelijken?

• JeroenE
  • Niet online
Arnold schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:07:
Vandaag is bij mij de F1rst Cube geplaatst (https://f1rst.nl/). Kreeg er plugsurfing druppel bij voor het laden.
Lego poppetje voor de schaal ;)
Hoe ziet de EVI er uit en hoe hebben ze die aangesloten in je meterkast?

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Prullenbak84 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:46:
[...]

Van alle laadpunten hoor je dat het op een eigen groep moet, wat betekent dat ik zou moeten gaan graven door mijn tuin.

Kan zo'n Cube/Evi systeem er dan gewoon bij op deze groep, om dat buitenstopcontact te vervangen?
In principe nee en nee. Afhankelijk van vermogen zal het toch echt op een aparte groep moeten, maarrrr waarom zou je niet de schuur op een aparte groep kunnen zetten en de bedrading dan gebruiken voor enkel de lader. Als je de andere WCD's toch niet gebruikt is dat misschien wel een optie. Met kleine (betaalbare) aanpassingen ben je er dan ook. :)

• Arnold
JeroenE schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:33:
[...]
Hoe ziet de EVI er uit en hoe hebben ze die aangesloten in je meterkast?
Dit is alles wat er verder in de meterkast zit. (twee kastjes links zijn erbij gekomen)
Op 1 EVI kunnen tot 4 ‘cubes’.. dus dat is ook handig, hoeft er alleen buiten zo’n compacte cube bij mochten we een tweede elektrische auto nemen en tegelijk willen laden. Hij doet nu 11kw, maar kan ook 22kw aan indien daar behoefte aan komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgfGk8VupV0abIT0h-v52BmQnDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqrUjPUJVPWicMViHhqOz7TW.jpg?f=fotoalbum_large

• thehog
Arnold schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:30:
[...]

Dit is alles wat er verder in de meterkast zit. (twee kastjes links zijn erbij gekomen)
Op 1 EVI kunnen tot 4 ‘cubes’.. dus dat is ook handig, hoeft er alleen buiten zo’n compacte cube bij mochten we een tweede elektrische auto nemen en tegelijk willen laden. Hij doet nu 11kw, maar kan ook 22kw aan indien daar behoefte aan komt.

[Afbeelding]
Ik neem even aan dat het linker gedeelte erbij gekomen is?
Dan is er toch een groep bij geplaatst :) Kan ook niet anders.

• JeroenE
  • Niet online
@Arnold Aha, ik neem aan dat het die 2 grijze kastjes aan de linkerkant zijn? Dat verklaart dan ook gelijk waarom er geen extra groep aangelegd hoeft te worden. Die krijg je er vanzelf bij in die EVI, dus daar kan @Prullenbak84 dan blij mee zijn.

Zit hij ook nog aangesloten op je slimme meter of met CT klemmen zodat ze kunnen meten hoeveel stroom er verbruikt wordt door de hele installatie?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Arnold, voor zover ik weet, zit er geen DC lekstroombeveiliging in de lader van F1rst.

• Arnold
thehog schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:36:
[...]

Ik neem even aan dat het linker gedeelte erbij gekomen is?
Dan is er toch een groep bij geplaatst :) Kan ook niet anders.
JeroenE schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:37:
@Arnold Aha, ik neem aan dat het die 2 grijze kastjes aan de linkerkant zijn? Dat verklaart dan ook gelijk waarom er geen extra groep aangelegd hoeft te worden. Die krijg je er vanzelf bij in die EVI, dus daar kan @Prullenbak84 dan blij mee zijn.

Zit hij ook nog aangesloten op je slimme meter of met CT klemmen zodat ze kunnen meten hoeveel stroom er verbruikt wordt door de hele installatie?
Sorry, ik had het er nog snel bijgezet na plaatsing, maar jullie waren me dus voor. Inderdaad die twee grijze kastjes.
timovd schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:39:
@Arnold, voor zover ik weet, zit er geen DC lekstroombeveiliging in de lader van F1rst.
Durf ik niet te zeggen. Kan het navragen, of kan ik het zelf ergens aan zien?

• Prullenbak84
InterCC schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:20:
[...]

In principe nee en nee. Afhankelijk van vermogen zal het toch echt op een aparte groep moeten, maarrrr waarom zou je niet de schuur op een aparte groep kunnen zetten en de bedrading dan gebruiken voor enkel de lader. Als je de andere WCD's toch niet gebruikt is dat misschien wel een optie. Met kleine (betaalbare) aanpassingen ben je er dan ook. :)
In de folder zeggen ze wel letterlijk dat het niet hoeft, maar uit de foto blijkt dat het niet hoeft, omdat ze het gewoon zelf doen. Zo kan ik het ook :P

Dat zou in theorie wel kunnen, en daar ben ik deels. De schuur is nu een aparte groep met een paar stopcontacten (waarvan 1 buiten) en een buitenlamp (die er al vanuit de bouw hangt). Die lamp mag het van mij wel blijven doen ;)

Dus ik begrijp dat er, ook voor zo'n evi/cube, gewoon een losse kabel van de meterkast naar het laadpunt gelegd moet worden. Het leek er even op dat ze daar een oplossing voor hadden, als je op hun site af gaat, maar helaas.

• Prullenbak84
JeroenE schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:37:
Nou dat valt dus tegen. De groep bijplaatsen is het probleem niet, maar de kabel vanuit de meterkast onder de tuinbestrating door...

Nou ja, probleem... Zoals gezegd ga ik vooralsnog gewoon met het normale stopcontact laden, maar ik houd de ontwikkelingen en opties graag in de gaten :)

• JeroenE
  • Niet online
timovd schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:39:
In de brochure staat "Aardlekschakelaar / detectie inbegrepen". Ik denk dat ze daar de DC lekstroomdetectie mee bedoelen, maar het is wellicht beter om het echt na te vragen.

@Prullenbak84 Aha, zo had ik het niet gelezen. Er staat immers dat er ook iets in de meterkast komt en dat de cube daar op aangesloten moet worden. Ik ging er wel vanuit dat dat met een kabel zou zijn en niet draadloos. Over zulke afstanden draadloos elektriciteit versturen zonder allerlei bij-effecten, dat zou wel een mooie innovatie zijn :9

• Prullenbak84
JeroenE schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:00:
[...]
In de brochure staat "Aardlekschakelaar / detectie inbegrepen". Ik denk dat ze daar de DC lekstroomdetectie mee bedoelen, maar het is wellicht beter om het echt na te vragen.

@Prullenbak84 Aha, zo had ik het niet gelezen. Er staat immers dat er ook iets in de meterkast komt en dat de cube daar op aangesloten moet worden. Ik ging er wel vanuit dat dat met een kabel zou zijn en niet draadloos. Over zulke afstanden draadloos elektriciteit versturen zonder allerlei bij-effecten, dat zou wel een mooie innovatie zijn :9
hahhah nee duh. Draadloze stroom zou mooi zijn, maar slinger het dan gelijk de auto maar in d:)b

maar alle gekheid op een stokje: er ligt natuurlijk al een kabel naar de schuur. Dus ik dacht wellicht hebben zij iets gevonden waardoor ie gewoon op de doos daar aangesloten kan worden, bij die lamp die soms brandt. Weet ik veel :P Er staat letterlijk:Een extra groep is niet nodig. Dus tja, vind dat nog steeds geen gekke gedachte van mezelf :)

• JeroenE
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:13:
maar alle gekheid op een stokje: er ligt natuurlijk al een kabel naar de schuur. Dus ik dacht wellicht hebben zij iets gevonden waardoor ie gewoon op de doos daar aangesloten kan worden, bij die lamp die soms brandt. Weet ik veel :P Er staat letterlijk:Een extra groep is niet nodig. Dus tja, vind dat nog steeds geen gekke gedachte van mezelf :)
In theorie kan dat wel, je moet dan in de schuur een onderverdeler maken. je krijgt dan twee groepen, 1 voor de lamp plus stopcontact etc en 1 voor de laadpaal. Of dat handig is ligt wel aan de kabel die er al ligt.

Het is me nog steeds niet duidelijk hoe die EVI nu weet wat het verbruik is. Daar heb je vaak ook wel een kabeltje voor nodig, als zijn er volgens mij ook wel oplossingen om de signalen van de slimme meter draadloos door te zenden.

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:49
Wel een mooi klein ding, de Cube! Beetje subtiel tov al dat andere. Die ga ik ook meenemen in mijn overweging.

[ Voor 4% gewijzigd door Redondo1982 op 20-08-2020 16:43 ]

I don't have dreams, I have goals!!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:24
Prullenbak84 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:13:
[...]
hahhah nee duh. Draadloze stroom zou mooi zijn, maar slinger het dan gelijk de auto maar in d:)b
Ja, idd

Inductieladen is de toekomst. Geen gedoe meer met kabels.
Bij je tandenborstel, telefoon en oplaadbare zaklamp is het al vrij normaal, voor de auto nog in de pioniersfase, zie bijvoorbeeld: Inductieladen wordt de nieuwe standaard voor de elektrische auto

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 20-08-2020 16:50 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Prullenbak84
eltron schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:47:
[...]

Ja, idd

Inductieladen is de toekomst. Geen gedoe meer met kabels.
Bij je tandenborstel, telefoon en oplaadbare zaklamp is het al vrij normaal, voor de auto nog in de pioniersfase, zie bijvoorbeeld: Inductieladen wordt de nieuwe standaard voor de elektrische auto
Neee dit is valsspelen, want dan moet er een hele installatie ingegraven worden. Ik wil het zo vanuit mijn meterkast mijn auto in. Kan toch allemaal niet zo moeilijk zijn? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
Redondo1982 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:43:
Wel een mooi klein ding, de Cube! Beetje subtiel tov al dat andere. Die ga ik ook meenemen in mijn overweging.
Deze dan misschien ook meenemen:
https://bluecurrent.nl/hidden/

Vind ik zelf misschien wel nog mooier.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:53
er zijn er meer die dat hebben En zoiezo kan je elke laadpaal met vaste kabel zo installeren.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• thehog
JeroenE schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:31:
[...]

Het is me nog steeds niet duidelijk hoe die EVI nu weet wat het verbruik is. Daar heb je vaak ook wel een kabeltje voor nodig, als zijn er volgens mij ook wel oplossingen om de signalen van de slimme meter draadloos door te zenden.
Ik vermoed dat aan de EVI tussen hoofdschakelaar en de rest van de kast gewoon CT klemmen heeft zitten. Doordat de intelligentie in de EVI zit (en niet in de laadpaal) is dat dus best wel slim; alles dichtbij in de meterkast.
De EVI zal zelf als eerst achter z'n 3-fase aardlekautomaat zitten (en ja er dus WEL een extra groep nodig voor de EVI en ja, niet meer voor de laadpaal.. is maar hoe je het noemt.. Slimme marketing in ieder geval). En aan de EVI zit dan een dikke kabel naar buiten waar meerdere CUBES aan zitten. De CUBE's en de EVI praten met elkaar zodat de maximale capaciteit over die laadkabel niet overschreden wordt. Daarnaast loopt er waarschijnlijk nog een data kabel naar de cubes voor de RFID en het lampje of ze sturen dat met powerline technologie over de stroomkabels heen of via een draadloze techonologie.

• JeroenE
  • Niet online
@thehog Dat denk ik ook, maar wat ik denk is niet altijd zoals het is :+

• St3ve-0
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:04
Beste Tweakers,

Ook ik ga straks via de baas aan het EV rijden en hoop over enkele maanden onze XC40 P8 in ontvangst te nemen. Daarom wil ik thuis een laadpaal laten installeren. Ik heb wat hulp nodig met de keuze voor de laadpaal.

Op dit forum lijkt de Zappi v2 en EVBox Elvi erg populair te zijn. Nu lees ik dat de Zappi vooral handig is als je zonnepanelen hebt en deze goed moet configureren. Bij ons is dit niet van toepassing omdat we geen zonnepanelen hebben of krijgen. Zijn er nog andere redenen om de Zappi boven EVBox te verkiezen? Of kan ik beter een andere paal kiezen? Ze hebben beide load balancing en de mogelijkheid voor het verrekenen van het stroomverbruik met de baas. Al hoef je daar bij de Zappi geen abonnement voor af te sluiten.

Alvast bedankt voor ieders hulp!

[ Voor 10% gewijzigd door St3ve-0 op 20-08-2020 21:36 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen