Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.165 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:37

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

DigitalExorcist schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:07:
[...]

OK ... dus 3x16A klopt... ik ging er een beetje van uit dat die aparte groep 3x25A had moeten zijn namelijk. Maar goed, ik ben zo a-technisch als de neten, daarom besteed ik dat soort gedoe ook gewoon uit.

De laadpaal die er gaat komen wordt een Alfen verwacht ik (omdat Joulz die hanteert en 50% korting geeft.. wat serieus geld is). En die zou de mogelijkheid tot load balancing moeten hebben.

EDIT: Tijdens het typen kwam @Bart ® met reactie. Dank! :)
Je hoofdzekeringen zijn als het goed is al 25A. Al je afgaande groepen mogen dus in principe maximaal 16A per fase zijn. Je laadpaal dus ook. Daarmee kun je dan dus maximaal 11kW laden.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefdewit
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-08-2020
eltron schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:51:
Niet of nauwelijks verkrijgbaar een ook een beetje duur, aangezien je voor minder dan de helft van het geld een betere Tesla kunt krijgen.>
Je kan de Polestar 1 niet vergelijkenj met eender welke Tesla. De één is een hybride. Ik ken geen Tesla hyride uitvoeringen die particulier te koop zijn.
Wil je Tesla vergelijken met Polestar vergelijk het best met de 2. Dit is een BEV, al geruime tijd te bestellen en volgende maand effectief leverbaar. De prijs is overigens vergelijkbaar met die van een Tesla.
Afgaande op de eerste testen (er zijn ook al testen in NL uitgevoerd) zal de 2 en het merk Polestar over een jaar niet veel promotie meer nodig hebben.
Niet dat hij beter is dan een Tesla. Maar wel zeer goed vergelijkbaar en een goede keuzeoptie voor wie iets een andere smaak heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
Bart ® schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:10:
[...]

Je hoofdzekeringen zijn als het goed is al 25A. Al je afgaande groepen mogen dus in principe maximaal 16A per fase zijn. Je laadpaal dus ook. Daarmee kun je dan dus maximaal 11kW laden.
Tenzij je met loadbalancing er voor kan zorgen dat je laadpaal vanuit het net niet meer dan 25A kan trekken. En met zonnepanelen erbij kan je dan zelf nog meer dan 25A trekken (per fase) zolang de zon schijnt.

Discussie over selectiviteit daargelaten.

[ Voor 4% gewijzigd door thehog op 31-07-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
thehog schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:55:
[...]

Tenzij je met loadbalancing er voor kan zorgen dat je laadpaal vanuit het net niet meer dan 25A kan trekken. En met zonnepanelen erbij kan je dan zelf nog meer dan 25A trekken (per fase) zolang de zon schijnt.

Hoe zou je zoiets kunnen realiseren?

Ik heb een 40A 1 fase aansluiting. Op dit moment heb ik een 16A groep voor zonnepanelen met kabel naar de garage voor de omvormer. Nu is mijn idee om daar een onderverdeler te laten plaatsen.

Ik heb al een aantal voorbeelden gezien maar kom er in mijn geval niet uit.

Bijvoorbeeld:
Hoofdzekering 40A onderverdeler afzekeren op 25A en daarachter een 16A voor de zonnepanelen omvormer en 20A voor de laadpaal?

Of hoe kan dat het beste opgezet worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
Defector schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:03:
[...]

Hoofdzekering 40A onderverdeler afzekeren op 25A en daarachter een 16A voor de zonnepanelen omvormer en 20A voor de laadpaal?
Met een Zappi laadpaal zou dit prima kunnen: 40A hoofdzekering -> 32A onderverdeler afzekeren (waarom 25A?) en daarachter 16A voor zonnepanelen plus 32A (!!) voor je laadpaal.

De Zappi CT-klem voor het net sluit je dan net na je 40A netaansluiting (die meet of je hele huis nooit meer dan 40A pakt). De tweede CT-klem sluit je aan net na de 32A onderverdeler aansluiting (die meet de onderverdeler zodat die nooit meer dan 32A kan trekken, 'group CT-clamp' genaamd in de Zappi) en je 3e CT-klem aansluiting kan je dan achter de 16A naar de zonnepanelen aansluiten (hoeft niet maar is leuk voor de statistieken om te zien hoe stroomverloopt gaat).

De Zappi zal dan in dat geval op drie beperkingen werken:
- maximaal 40A totaal afname vanuit het net
- maximaal 32A afname van de onderverdeler
- maximaal 32A afname richting de Zappi zelf (met ingebouwde CT klem)
De Zappi zet je vervolgens op G100 protectie zodat als de CT klemmen niet werken de laadpaal gelijk stopt met laden (zodat niet onverhoopt je 40A toch door kan klappen). Hiervoor moet je wel alle (externe) CT-klemmen bedraad aansluiten aan de zappi (en dus niet via de optionele draadloze Harvi)

Een goede Zappi installateur kan je hier bij helpen.

Een voorbeeld: Als je huis (dus VOOR de onderverdeler) op een moment bijvoorbeeld 15A aan het afnemen is (wasmachine, koken, oven noem maar wat) dan meet de Zappi dat op de klem bij de 40A. Hij weet dat dan hij dan nog maximaal (40A-15A) 25A mag gaan leveren aan de auto.
Omdat je ook de ondervereler (32A) meet als groep kan je zelf op de onderverdeler nog andere gebruikers aansluiten (ok, de omvormer is ook een gebruiker in de nacht maar ok). De zappi zorgt dan dat als zo'n gebruiker op de onderverdeler gaat gebruiken dat dat van de max 32A afgetrokken moet worden.

De (max) 16A van je zonnepanelen tellen ook nog mee natuurlijk. Die gaan zoveel mogelijk direct naar je auto als die aan het laden is. Dus bij volle zon krijgt je auto 16A van de zon en 16A vanuit de onderverdeler (totaal 32A voor de auto) en blijft er 40A - 16A over voor het huis.

Lastig uitleggen trouwens. Maar ik hoop dat je het een beetje snapt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
thehog schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:17:
[...]

Met een Zappi laadpaal zou dit prima kunnen: 40A hoofdzekering -> 32A onderverdeler afzekeren (waarom 25A?) en daarachter 16A voor zonnepanelen plus 32A (!!) voor je laadpaal.

De Zappi CT-klem voor het net sluit je dan net na je 40A netaansluiting (die meet of je hele huis nooit meer dan 40A pakt). De tweede CT-klem sluit je aan net na de 32A onderverdeler aansluiting (die meet de onderverdeler zodat die nooit meer dan 32A kan trekken, 'group CT-clamp' genaamd in de Zappi) en je 3e CT-klem aansluiting kan je dan achter de 16A naar de zonnepanelen aansluiten (hoeft niet maar is leuk voor de statistieken om te zien hoe stroomverloopt gaat).

De Zappi zal dan in dat geval op drie beperkingen werken:
- maximaal 40A totaal afname vanuit het net
- maximaal 32A afname van de onderverdeler
De Zappi zet je vervolgens op G100 protectie zodat als de CT klemmen niet werken de laadpaal gelijk stopt met laden (zodat niet onverhoopt je 40A toch door kan klappen). Hiervoor moet je wel alle (externe) CT-klemmen bedraad aansluiten aan de zappi (en dus niet via de optionele draadloze Harvi)

Een goede Zappi installateur kan je hier bij helpen.

Een voorbeeld: Als je huis (dus VOOR de onderverdeler) op een moment bijvoorbeeld 15A aan het afnemen is (wasmachine, koken, oven noem maar wat) dan meet de Zappi dat op de klem bij de 40A. Hij weet dat dan hij dan nog maximaal (40A-15A) 25A mag gaan leveren aan de auto.
Omdat je ook de ondervereler (32A) meet als groep kan je zelf op de onderverdeler nog andere gebruikers aansluiten (ok, de omvormer is ook een gebruiker in de nacht maar ok). De zappi zorgt dan dat als zo'n gebruiker op de onderverdeler gaat gebruiken dat dat van de max 32A afgetrokken moet worden.

De (max) 16A van je zonnepanelen tellen ook nog mee natuurlijk. Die gaan zoveel mogelijk direct naar je auto als die aan het laden is. Dus bij volle zon krijgt je auto 16A van de zon en 16A vanuit de onderverdeler (totaal 32A voor de auto) en blijft er 40A - 16A over voor het huis.

Lastig uitleggen trouwens. Maar ik hoop dat je het een beetje snapt :)
Super bedankt voor je uitleg, dat verduidelijkt veel!

Op deze manier kan ik (wanneer de situatie het toelaat) op het maximum van de auto laden.
Over het algemeen is dat niet nodig, maar in sommige situaties kan het best een uitkomst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

thehog schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:55:
[...]

Nee, dan mag het nog steeds niet.
Ja, als je verkiest de regels te negeren, dan hoef je je er niet aan te houden.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Bart ® schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:08:
[...]
Nee, dan mag het nog steeds niet.
[...]

Ja, als je verkiest de regels te negeren, dan hoef je je er niet aan te houden.
Klopt. En interpretatieverschil over die regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

thehog schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:18:
[...]

Klopt. En interpretatieverschil over die regels.
Nee. De netcode is heel duidelijk hierover. Daar is geen interpretatieverschil over mogelijk.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Bart ® schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:37:
[...]

Nee. De netcode is heel duidelijk hierover. Daar is geen interpretatieverschil over mogelijk.
Dat is jouw interpretatie :)
Zonder gekheid. Ik vind dat de Zappi de eis voor selectiviteit invult. Ja, niet met de gebruikelijke middelen maar komt wel tot hetzelfde doel. Dus voor mij is de eis ingevuld. En voor de rest zijn er genoeg andere fora om over selectiveit te praten. Laten we dat hier maar niet (weer) doen.

[ Voor 38% gewijzigd door thehog op 31-07-2020 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Sjors81, ik ga volgende week een type 1 (1-fase) aansluiten. Er zitten aansluitingen voor 3 fasen op, zowel naar de laadkabel als vanuit de meterkast. De laadkabel zelf moet uiteraard ook geschikt zijn voor 3 fasen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Defector schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:36:
[...]

Super bedankt voor je uitleg, dat verduidelijkt veel!

Op deze manier kan ik (wanneer de situatie het toelaat) op het maximum van de auto laden.
Over het algemeen is dat niet nodig, maar in sommige situaties kan het best een uitkomst zijn.
Let wel op dat die kabel die nu van de meterkast naar de garage loopt voor je omvormer waarschijnlijk niet voor 32A geschikt is. En als je toch een nieuwe kabel moet trekken, waarom neem je dan de moeite met die onderverdeler.

Of je kijkt even wat voor type kabel het is. En ga je voor de volgende onderverdeler oplossingen:

Is het 2.5mm2 kabel (dus max 16A):
Onderverdeler afzekeren op 16A, zonnepanelen ook op 16A, zappi nog steeds op 32A. Je zappi kan dan als de zon vol op schijnt nog steeds 32A laden, maar snachts etc alleen op 16A.

Is het 4mm2 kabel (dus max 25A):
Onderverdelen afzeker op 25A, zonnepanelen op 16A, zappi nog steeds op 32A. Je zappi kan dan als de zon vol op schijnt nog steeds 32A laden, maar snachts etc alleen op 25A.

[ Voor 30% gewijzigd door thehog op 31-07-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

thehog schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:23:
[...]

Dat is jouw interpretatie :)
Op dit soort domme argumenten ga ik niet eens in. Lees artikel 2.13 van de netcode nog eens goed door.
Zonder gekheid. Ik vind dat de Zappi de eis voor selectiviteit invult. Ja, niet met de gebruikelijke middelen maar komt wel tot hetzelfde doel. Dus voor mij is de eis ingevuld. En voor de rest zijn er genoeg andere fora om over selectiveit te praten. Laten we dat hier maar niet (weer) doen.
Het komt helemaal niet tot hetzelfde doel, aangezien selectiviteit niet alleen over overbelasting gaat, maar over het gehele aanspreekgebied van overstroombeveiligingen. Dus ook bij kortsluitingen. Leuk dat jij vindt dat het voldoet hoor, maar ga dat soort klinkklare onzin hier alsjeblieft niet als waarheid verkondigen. Er lopen hier meer leken zoals jij rond, die het straks dan ook nog gaan geloven.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-09 20:34
thehog schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:17:
[...]

Ik weet niet of ik het verhaal helemaal begrijp, maar volgens mij stel je de Zappi zelf gewoon in op een laadvermogen van max 32A. Dan is er toch geen CT klem meer nodig om dat te monitoren?
Of is dit wat je bedoelt met ingebouwde CT klem?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
eltron schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:32:
[...]

Ik weet niet of ik het verhaal helemaal begrijp, maar volgens mij stel je de Zappi zelf gewoon in op een laadvermogen van max 32A. Dan is er toch geen CT klem meer nodig om dat te monitoren?
Of is dit wat je bedoelt met ingebouwde CT klem?
Met die CT klem over de aanvoerlijn in de meterkast weet de Zappi hoeveel er binnenkomt of uit gaat.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:30
timovd schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:30:
@Sjors81, ik ga volgende week een type 1 (1-fase) aansluiten. Er zitten aansluitingen voor 3 fasen op, zowel naar de laadkabel als vanuit de meterkast. De laadkabel zelf moet uiteraard ook geschikt zijn voor 3 fasen.
Dan begrijp ik nog steeds waarom er dan prijsverschil is tussen de verschillende versies. Dan zou je toch gewoon 1 type verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Bart ® schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:10:
[...]
Op dit soort domme argumenten ga ik niet eens in. Lees artikel 2.13 van de netcode nog eens goed door.
[...]
Het komt helemaal niet tot hetzelfde doel, aangezien selectiviteit niet alleen over overbelasting gaat, maar over het gehele aanspreekgebied van overstroombeveiligingen. Dus ook bij kortsluitingen. Leuk dat jij vindt dat het voldoet hoor, maar ga dat soort klinkklare onzin hier alsjeblieft niet als waarheid verkondigen. Er lopen hier meer leken zoals jij rond, die het straks dan ook nog gaan geloven.
Kunnen we vriendelijk naar elkaar blijven aub? Jij hebt helemaal gelijk maar ik pas de regels net even wat ruimer toe op mijn voordeel. Er zijn ook mensen die op de snelweg nog steeds geen 100km/h rijden en die regels ook wat ruimer nemen.

Wat anderen er mee doen moeten ze zelf weten. Voor de waarheid zal een leek toch echt bij een erkende installateur langs moeten.

Betreffende selectiviteit op kortsluiting wens ik je veel succes. Alleen als je met de zelfde merk installatieautomaten werkt als de netbeheerder kan je selectiviteit op kortsluiting met redelijke zekerheid garanderen (bij 16A vs 25A netzekering). Maar ook dan zit je met verloop over de jaren heen. Een botte kortsluiting zal heus niet in dit soort gevallen altijd selectief zijn. En ja, ik heb geluk dat bij mijn installate de netzekeringen toegankelijk zijn en ik zelf kan schakelen bij uitval. Dat helpt enorm in mijn besluit om de regels wat ruimer te interpreteren.

Laat ik me toch verleiden tot een discussie over selectiviteit. Ik ben van mening dat daar genoeg andere fora voor zijn dus ik heb mijn commentaar hierboven maar doorgehaald. Ik wil best de discussie met je aan maar niet in deze topic.

[ Voor 49% gewijzigd door thehog op 01-08-2020 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0zem
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:37
Misschien helpt een “don’t try this at home when you geen verstand van zaken have” disclaimer. Anders kan iedere leek jouw oplossing voor gangbaar aannemen, wat het niet is (of in ieder geval niet zou moeten zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
n0zem schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:48:
Misschien helpt een “don’t try this at home when you geen verstand van zaken have” disclaimer. Anders kan iedere leek jouw oplossing voor gangbaar aannemen, wat het niet is (of in ieder geval niet zou moeten zijn).
Tweakers forum impliceert dat wel een beetje toch :-)
En inderdaad het is niet gangbaar en als je de regels strak volgt mag het niet. Maar als je weet wat je doet en ook de consequenties begrijpt dat is het prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
Vraagje tav 1F Lolo laders van NewMotion. Kan je deze zonder abonnement bij NM gebruiken?
Idee is namelijk om er via MP 1 aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Sjors81 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 23:17:
[...]

Dan begrijp ik nog steeds waarom er dan prijsverschil is tussen de verschillende versies. Dan zou je toch gewoon 1 type verkopen?
Niet iedereen heeft 3 fase nodig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 08:09
Pietje NL schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:00:
Vraagje tav 1F Lolo laders van NewMotion. Kan je deze zonder abonnement bij NM gebruiken?
Idee is namelijk om er via MP 1 aan te schaffen.
Dat kan ja.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
Mooi, moet je nog iets speciaals doen?
Ik weet dat de oude gebruiker de paal moet afmelden bij NM.
Is dat genoeg om hem zonder iets van een abonnement te gebruiken, of moet je hem bij NM aanmelden en er geen abonnement op laten zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

thehog schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:53:
[...]

Kunnen we vriendelijk naar elkaar blijven aub? Jij hebt helemaal gelijk maar ik pas de regels net even wat ruimer toe op mijn voordeel. Er zijn ook mensen die op de snelweg nog steeds geen 100km/h rijden en die regels ook wat ruimer nemen.
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt met je analogie. Er zijn inderdaad genoeg mensen die de regels wat ruimer nemen en harder dan 100 rijden. Dat maakt echter niet de maximumsnelheid meervoudig interpretabel. Je verkiest de regels te negeren en dus te hard te rijden. Idem voor het negeren van de keiharde regels over selectiviteit. Moet je lekker zelf weten, maar dat maakt de regels niet minder waar.

Begrijp me niet verkeerd hè, ik zeg niet dat de regels mbt selectiviteit altijd even zinvol of nuttig zijn. Ik zeg niet dat het per definitie onveilig is als je installatie niet selectief is. Ik zeg alleen wat de regels zijn. Dat moet gewoon duidelijk zijn in dit topic, voor iedereen. Wat mensen vervolgens voor bewuste keuze maken mbt die regels, moet iedereen zelf weten. Maar om een bewuste keuze te kunnen maken, moeten wel eerst de uitgangspunten 100% duidelijk zijn.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
timovd schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:05:
[...]

Niet iedereen heeft 3 fase nodig.
Nee maar als ze allemaal hetzelfde zijn koop je toch altijd de goedkoopste en dus de 1fase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Sjors81, nee, want dan heb je nog steeds geen 3 fase laadkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Bart ® schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:22:
[...]

Bedankt voor het bevestigen van mijn punt met je analogie. Er zijn inderdaad genoeg mensen die de regels wat ruimer nemen en harder dan 100 rijden. Dat maakt echter niet de maximumsnelheid meervoudig interpretabel. Je verkiest de regels te negeren en dus te hard te rijden. Idem voor het negeren van de keiharde regels over selectiviteit. Moet je lekker zelf weten, maar dat maakt de regels niet minder waar.

Begrijp me niet verkeerd hè, ik zeg niet dat de regels mbt selectiviteit altijd even zinvol of nuttig zijn. Ik zeg niet dat het per definitie onveilig is als je installatie niet selectief is. Ik zeg alleen wat de regels zijn. Dat moet gewoon duidelijk zijn in dit topic, voor iedereen. Wat mensen vervolgens voor bewuste keuze maken mbt die regels, moet iedereen zelf weten. Maar om een bewuste keuze te kunnen maken, moeten wel eerst de uitgangspunten 100% duidelijk zijn.
Laten we het houden bij dat er een groep is die perse selectief wil zijn omdat ze de regels zo lezen en een groep die de regels minder nauw neemt. Verschillende tweakers topics staan er vol mee van beide kampen.

In sommige gevallen zelfs B16 niet eens selectief is tov C25 (dus wat is het dan nog waard).
Netbeheerders handhaven er niet op (ok dat is geen reden om niet aan de wet te voldoen maar ok). En zolang je weet wat je doet, zelf de hoofdzekeringen kan schakelen (de netbeheerder heeft bereikbare instalaltieautomaten geinstalleerd), en je bent geen gekke dingen aan het doen waarmee overlast in de wijk kan veroorzaken dan is selectiviteit voor een woning niet zo'n punt. Een netbeheerder heeft dat elders in een andere topic zelfs een bericht/email over gestuurd. Het voorbeeld met de B32 Zappi tov een C25 hoofdzekering in combinatie met zonnepanelen is vaak genoeg voorbij gekomen en beide kampen zullen het hier nooit eens over zijn. Bij mij werkt het prima en veilig. En mocht de hoofdzekering onverhoopt een keer er uit knallen dan schakel ik hem zo weer aan. Als iemand dat ook wil dan wil ik prima uitleggen en wat de consequenties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
timovd schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:24:
@Sjors81, nee, want dan heb je nog steeds geen 3 fase laadkabel.
Ah nu valt het kwartje... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
thehog schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:03:
[...]

Laten we het houden bij dat er een groep is die perse selectief wil zijn omdat ze de regels zo lezen en een groep die de regels minder nauw neemt. Verschillende tweakers topics staan er vol mee van beide kampen.
Hou er alleen wel rekening mee, stel je laat selectiviteit varen, je maar met 6-8 man tegelijk kan laden in de avond, op dezelfde fase (of dus 3-fase) in dezelfde straat. Daarboven zal de wijkbeveiliging eruit klappen. Dus dat is ook nog een overweging in het verhaal.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Jim423 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:56:
[...]

Hou er alleen wel rekening mee, stel je laat selectiviteit varen, je maar met 6-8 man tegelijk kan laden in de avond, op dezelfde fase (of dus 3-fase) in dezelfde straat. Daarboven zal de wijkbeveiliging eruit klappen. Dus dat is ook nog een overweging in het verhaal.
Je gaat nooit meer dan die netbeveiliging van 25A laden (de rest komt van je zonnepanelen). Als dan de wijkbeveiliging er uit klapt is dat niet doordat jij je niet aan de selectiviteit hebt gehouden. Die 25A had net zo goed van twee flinke waterkokers op twee verschillende 16A groepen kunnen komen :)

[ Voor 7% gewijzigd door thehog op 01-08-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Twee waterkokers zijn binnen minuten klaar. Dat is iets compleet anders dan het verbruiksprofiel van een auto die urenlang geladen wordt en dan met name in de avond, ik had verwacht dat jij dat wel wist. Er zijn overigens nu al problemen mee in Haarlem, al heb ik niet de opvolging meegekregen, waarschijnlijk worden alle woningen bezocht. Vermoedelijk moet je dan je B32 er weer uit halen. Zolang er niet teveel laadpalen in je straat zijn gaat het goed natuurlijk, al zou ik altijd een voorloper B25 gebruiken voor je B32.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Jim423 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:20:
Twee waterkokers zijn binnen minuten klaar. Dat is iets compleet anders dan het verbruiksprofiel van een auto die urenlang geladen wordt en dan met name in de avond, ik had verwacht dat jij dat wel wist. Er zijn overigens nu al problemen mee in Haarlem, al heb ik niet de opvolging meegekregen, waarschijnlijk worden alle woningen bezocht. Vermoedelijk moet je dan je B32 er weer uit halen. Zolang er niet teveel laadpalen in je straat zijn gaat het goed natuurlijk, al zou ik altijd een voorloper B25 gebruiken voor je B32.
Bronvermelding? Ik vind het erg ongeloofwaardig wat je hier verkondigd. En ik trek sowieso al niet meer dan 25A van het net dus geen probleem. Daar betaal ik voor.
Daarnaast laad ik juist NIET in de avond want ik heb spot prijs energie waardoor de prijs per uur verschillend is. De prijs in de avond is veel te hoog. Ik laad liever in de nacht tussen 3 en 6 en overdag als de zon schijnt. Dan zijn de prijzen het laagst (of zelfs negatief!). In de nacht laad ik dan op 25A vanuit het net. Overdag 32A met de zon erbij trek ik hooguit 15A uit het net.

Maar te veel off topic. Lees aub "Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 "

[ Voor 27% gewijzigd door thehog op 01-08-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 07:10
Heeft iemand ervaring met het verlengen van de bekabeling van de CT klemmen van de Zappi?

Heb de Zappi V2 inmiddels besteld. Ga 3 CT-klemmen direct aansluiten en 3 via de Harvi. Ik heb naast de 5x6mm2 ook een UTP cat 6 getrokken (had ik nog liggen ;)) met solide kern. Ik was van plan om deze te solderen en daar krimpkous omheen te doen gezien de verbinding in de kruipruimte komt te liggen. Of zouden Wago lasklemmen ook kunnen met een doosje eromheen?

Daarna eens even kijken hoe we de Zappi met Home assistant kunnen gaan uitlezen. :)

Ja, ik weet dat 4mm2 al voldoende was ;). De meerprijs was echter vrij beperkt en mocht in de toekomst een andere bestemming ervoor komen, ligt de kabel er al. En hij ligt inmiddels al door de kruipruimte heen en hoeft alleen nog maar aangesloten te worden aan de automaat en de Zappi :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ophidian schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:07:
Heeft iemand ervaring met het verlengen van de bekabeling van de CT klemmen van de Zappi?

Heb de Zappi V2 inmiddels besteld. Ga 3 CT-klemmen direct aansluiten en 3 via de Harvi. Ik heb naast de 5x6mm2 ook een UTP cat 6 getrokken (had ik nog liggen ;)) met solide kern. Ik was van plan om deze te solderen en daar krimpkous omheen te doen gezien de verbinding in de kruipruimte komt te liggen. Of zouden Wago lasklemmen ook kunnen met een doosje eromheen?

Daarna eens even kijken hoe we de Zappi met Home assistant kunnen gaan uitlezen. :)

Ja, ik weet dat 4mm2 al voldoende was ;). De meerprijs was echter vrij beperkt en mocht in de toekomst een andere bestemming ervoor komen, ligt de kabel er al. En hij ligt inmiddels al door de kruipruimte heen en hoeft alleen nog maar aangesloten te worden aan de automaat en de Zappi :+
Ik heb hetzelfde (behalve de harvi). Ik heb de 3x 5m van de CT klemmen gewoon ingekort en in de meterkast op de UTP gesoldeerd (met krimkous inderdaad). Gewoon kroonsteentjes had ook prima gekunt.
Let wel dat je wel dezelfde UTP kleuren gebruikt per CT klem (dus wit-groen/groen etc) zodat je de twisting per zo'n paar blijft gebruiken.

Waarom heb je eigenlijk een harvi er bij besteld (met nog eens 3 CT klemmen)? Je weet dat alles buiten de normale grid monitoring alleen voor het mooier maken van de grafieken zijn? Het voegt geen functionaliteit toe (ja ook de zonnepanelen meten is alleen voor de grafieken), de productie naar de grid (waar hij de eco+ mee doet) gaat gewoon via de grid CT klemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@thehog

Ja dat is bekend, maar de Zappi is ook met Domotica uit te lezen. Dus heb dan actuele productie cijfers in tegenstelling tot 1x per 5 minuten bij mijn APS en 1x per 15 minuten bij SE.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ophidian schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:26:
@thehog

Ja dat is bekend, maar de Zappi is ook met Domotica uit te lezen. Dus heb dan actuele productie cijfers in tegenstelling tot 1x per 5 minuten bij mijn APS en 1x per 15 minuten bij SE.
Ja daar is het zeker nuttig voor! Ik lees het ook uit. Er zijn wel leuke nodered examples op het myenergi forum te vinden.
Helaas ligt de server er nog wel eens uit en heeft de zappi soms verbindingsproblemen met de hub waardoor je soms uren data mist maar dat zal vast beter worden met de tijd

edit: en als je ook toevallig een rooted Toon hebt.. ik heb een zappi tile gemaakt zodat je zappi info op de Toon zichtbaar is

[ Voor 9% gewijzigd door thehog op 03-08-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Vandaag is de Zappi binnen gekomen en meteen opgehangen. Verkijkt toch altijd op hoeveel werk het eigenlijk is. Solderen van de CT klemmen was zo gedaan, netjes met krimpkous afgewerkt en werkt als een trein d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7MgrdPC1uoNv14o5TD0RJRgQeY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8hR7IldyPw8YGYdat5hJigEx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUiM4N1lmTKuASTsGnAOuQ8v87w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E3EsYvQUbO5TcRqWA06cq2QD.jpg?f=user_large

Ik loop echter tegen een probleem aan met de Hub. Na installatie de Harvi en de Hub gepaired. Geen problemen, komen meteen op, kan ook de productie via de Harvi zien. Hierna de Hub geupdate en sindsdien problemen.

Na de update knipperde het Zappi lampje rood. Na meerdere malen pairen waarbij de Zappi de Hub meteen zien, staat er een "?" naast de Hub. Inmiddels is het mij na een reset van beide gelukt dat het vraagteken weg is. Echter op de Hub staat er geen groen lampje bij de Zappi of bij de Harvi terwijl dit voor de update van de Hub wel was. Ik kan in de Zappi zien dat de Hub ook nieuwe FW voor de Zappi zou hebben, maar downloaden ho maar. De Zappi zit op 2.171.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfjwFlFkYcGR1wYJ6rigvwnNg7I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P1dU586gFcOaxrTsIn96Js1w.jpg?f=user_large

Als ik de Zappi opnieuw pair, dan maakt dit geen verschil. Lampje van de Zappi en de Harvi blijven uit. De MyEnergi app heeft het voor de update van de Hub gedaan, sindsdien is het server lampje wel groen maar update niks.Ik laat het nu maar even, morgen verder zoeken, maar snap er even helemaal niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Ophidian schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:30:
Vandaag is de Zappi binnen gekomen en meteen opgehangen. Verkijkt toch altijd op hoeveel werk het eigenlijk is. Solderen van de CT klemmen was zo gedaan, netjes met krimpkous afgewerkt en werkt als een trein d:)b

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik loop echter tegen een probleem aan met de Hub. Na installatie de Harvi en de Hub gepaired. Geen problemen, komen meteen op, kan ook de productie via de Harvi zien. Hierna de Hub geupdate en sindsdien problemen.

Na de update knipperde het Zappi lampje rood. Na meerdere malen pairen waarbij de Zappi de Hub meteen zien, staat er een "?" naast de Hub. Inmiddels is het mij na een reset van beide gelukt dat het vraagteken weg is. Echter op de Hub staat er geen groen lampje bij de Zappi of bij de Harvi terwijl dit voor de update van de Hub wel was. Ik kan in de Zappi zien dat de Hub ook nieuwe FW voor de Zappi zou hebben, maar downloaden ho maar. De Zappi zit op 2.171.

[Afbeelding]

Als ik de Zappi opnieuw pair, dan maakt dit geen verschil. Lampje van de Zappi en de Harvi blijven uit. De MyEnergi app heeft het voor de update van de Hub gedaan, sindsdien is het server lampje wel groen maar update niks.Ik laat het nu maar even, morgen verder zoeken, maar snap er even helemaal niks meer van.
Bel de helpdesk van Zappi. Ze zijn erg behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
@Ophidian er zijn wat vage problemen met de zappi en de hub qua communicatie. Soms moet je het gewoon even een paar uur laten staan.
Wat soms wel help is even vanaf begin opnieuw. Factory reset je hub en je zappi (en wellicht je harvi maar daar heb ik geen ervaring mee). Pak ook eens kanaal 2 bijv.
En niet te snel denken, hij doet het niet. Een minuut later of soms langer werkt het ineens wel.

Bij mij is het zo dat 9 van de 10 keer met de zappi op eco+ de zappi led op de hub rood is vanaf ongeveer 23u-01u tot smorgens ongeveer 8u. En dan komt ie weer vanzelf terug. Bij anderen gebeurd dit overdag.

Mijn eerste zappi is al terug naar de UK omdat die na een factory reset niet meer wou pairen met de hub.

Myenergi is op de hoogte en zijn al naar een oorzaak aan het zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@thehog Ik had al zo'n vermoeden, zie op het forum van Zappi ook al andere met exact hetzelfde "probleem". Ik laat het over de nacht gewoon even zijn gang gaan en zie morgen wel of het opeens wel wil.

Factory reset had ik inderdaad ook geprobeerd bij beide, maar zonder effect. De Zappi ziet de hub bij het pairen direct, maar de communicatie aan de Hub kant lijkt het probleem te zijn heb ik het idee. De Harvi paired ook bizar snel en werkt direct. Heb ook al gepreerd de Hub naast de Zappi te houden, echter geen effect.

CT-klemmen zijn btw echt best wel groot. Behoorlijk gedoe dat nog een beetje weggewerkt te krijgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@thehog Even een update. Vanochtend gekeken bij de Hub en opeens brandde het lampje van de Harvi wel groen en de Zappi was nog steeds uit. Weer een update geprobeerd en opeens werd de Harvi niet meer uitgelezen door de Zappi. Opnieuw pairen lukte niet, hij kon de Harvi niet meer vinden :?

Weer van voor af aan gestart. Zappi met de schakelaar even uit, Hub stekker eruit. Reset van de Zappi pairing instellingen en reset van de Hub. Zappi met de Harvi gepaired en zag hem direct weer. Vervolgens de Hub aan de Zappi gekoppeld. Eerst even een "?", en toen opeens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lg4gO6gDiPnolLKJ2l26n9VOUY4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DmViwXYFEC5FeQABZmNy2FlN.jpg?f=user_large

En nu in de app opeens ook data vanaf vannacht 12:00. Even een stukje grijs waar ik alles gereset heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heDVRptvNOogzR4Q-1Zp6pmhdBs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KrwWedE2cpPeksgxTe9lYfTq.png?f=user_large

Nu maar even zo laten en dan vanavond weer eens update van de Zappi proberen.

Snappen doe ik er niets van. Echter ik merk bij dit soort jonge bedrijven wel vaker van die vaagheden. Ervaring met APS is ook dat je geduld moet hebben en er pas na 24 uur iets gebeurd in de app. Of er een soort activatie achter de schermen moet gebeuren die pas 's nachts gescheduled is oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clarissa
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 09:04
Hi Iedereen!

Volgende week krijgen we onze nieuwe EV en na al weken zoeken komen we er toch niet uit.. Maar nu begint de tijd te dringen (we zouden de ev eerst eind aug krijgen en nu dus opeens volgende week).

We hebben een parkeerplek op eigen terrein naast ons schuurtje. Een kennis is elektricien en prikt een gaatje stroom van t schuurtje naar de buitenkant en daar willen we de box aan hangen om te laden.
Nu zoeken we dus een laadbox voor aan de wand van het schuurtje, waar andere geen gebruik van kunnen maken, mocht onze auto er niet staan..

Momenteel willen we op 1 fase met 3.7kw laden, maar onze tuin gaat aangepast worden en dan willen we een kabel naar de meterkast graven om eventueel 7.2kw of meer te laden.

Nu kunnen we niet kiezen of we een slimme meter, of domme meter moeten aanschaffen en eventueel een box die later ook 3fase kan?

Heeft iemand tips/advies voor een goede laadbox? Liefst zo een laag mogelijke prijs natuurlijk, daar we alles zelf moeten betalen haha.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 08:09
@Clarissa zou lekker een lolo-tje van MP halen. Kan wel zijn dat er meer spul op die groep zit van je garage. Eventueel een schakelaar ervoor dat je hem uit kunt zetten als je er niet bent. In de praktijk zal echt niet zomaar iemand daar gaan laden. Of desnoods laadpaal achter de schutting en kabel eronder door oid.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Clarissa schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:52:
Hi Iedereen!

Volgende week krijgen we onze nieuwe EV en na al weken zoeken komen we er toch niet uit.. Maar nu begint de tijd te dringen (we zouden de ev eerst eind aug krijgen en nu dus opeens volgende week).

We hebben een parkeerplek op eigen terrein naast ons schuurtje. Een kennis is elektricien en prikt een gaatje stroom van t schuurtje naar de buitenkant en daar willen we de box aan hangen om te laden.
Nu zoeken we dus een laadbox voor aan de want, waar andere geen gebruik van kunnen maken, mocht onze auto er niet staan..

Momenteel willen we op 1 fase met 3.7kw laden, maar onze tuin gaat aangepast worden en dan willen we een kabel naar de meterkast graven om eventueel 7.2kw of meer te laden.

Nu kunnen we niet kiezen of we een slimme meter, of domme meter moeten aanschaffen en eventueel een box die later ook 3fase kan?

Heeft iemand tips/advies voor een goede laadbox? Liefst zo een laag mogelijke prijs natuurlijk, daar we alles zelf moeten betalen haha.

Alvast dank!
Je kunt er ook voor kiezen om eerst een poosje wat ervaring op te doen met de meegeleverde granny. je laadt dan maar 2,3 of 2,7 kW, maar overnight komt er dan toch een paar 100km bij. Wellicht is dat voorlopig genoeg(?).
Schroef je gewoon een afsluitbaar buitenstopcontact aan het schuurtje. Kan een ander het ook niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-09 08:29

Alvast dank!
[/quote]

Als je zonnepanelen hebt is de oude “domme” meter wel zo handig. Als de salderingsregeling er aan gaat houd je jouw voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tegen die tijd wordt de domme meter zo duur gemaakt dat je er geen voordeel aan hebt. Ze zijn niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 07:20
FrankVolt schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 07:16:

Alvast dank!
[/quote]

Als je zonnepanelen hebt is de oude “domme” meter wel zo handig. Als de salderingsregeling er aan gaat houd je jouw voordeel.
Denk je zelf ook niet, dat dat een beetje een naïef idee is?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023

Alvast dank!
[/quote]

Werden ‘slimme’ meters niet verplicht bij een bepaalde datum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Mapro schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 07:47:
[...]

Werden ‘slimme’ meters niet verplicht bij een bepaalde datum?
Per 2023 als salderingafbouw ingaat mag je geen terugdraaimeter meer hebben. Domme (digitale) meters mogen nog wel (dat zijn gewoon slimme meters met de netwerkkoppeling uitgezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-09 08:29
Dit is wat de overheid zegt:

https://www.consuwijzer.n.../ik-wil-geen-slimme-meter

Maar de netbeheerder zal tegen die tijd wel roepen dat hij stuk is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
FrankVolt schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:06:
Dit is wat de overheid zegt:

https://www.consuwijzer.n.../ik-wil-geen-slimme-meter

Maar de netbeheerder zal tegen die tijd wel roepen dat hij stuk is....
Ik herhaal:
Tegen die tijd wordt de domme meter zo duur gemaakt dat je er geen voordeel aan hebt. Ze zijn niet gek.

Sturen op geld, en ja de slimme meter is nodig in verband met de variabele tarifering. Heb je geen slimme meter dan kun je niet tariferen en ga je meer betalen. Probleem opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

daemonix schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:08:
[...]

Ik herhaal:
Druist ook in tegen het gelijkheidsbeginsel, waarom zou iemand met een oude meter bizar veel meer voordeel uit zn aansluiting mogen halen dan anderen met een nieuwere meter? Bovendien is de meter eigendom van de netbeheerder en staan ze volkomen in hun recht om die te vervangen wanneer het hen uitkomt. Weigeren van het "slimme" gedeelte kan altijd, dat wil zeggen dat je dan een meter kunt krijgen die niet in verbinding staat met de netbeheerder, maar wel digitale telwerken heeft voor levering en teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat, en vergeet niet dat je verplicht bent om je zonnepanelen bij je netbeheerder aan te melden. Ze weten donders goed wat er speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
En ik herhaal. Vanaf 2023, als de saldering wordt afgebouwd, mag je geen terugdraaimeter meer hebben als je zonnepanelen hebt. En iedereen die dus eerder al een slimme meter is aangeboden maar die geweigerd heeft mag dan zelf opdraaien voor die kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
thehog schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:52:
En ik herhaal. Vanaf 2023, als de saldering wordt afgebouwd, mag je geen terugdraaimeter meer hebben als je zonnepanelen hebt. En iedereen die dus eerder al een slimme meter is aangeboden maar die geweigerd heeft mag dan zelf opdraaien voor die kosten.
Of ze kosten mogen berekenen ben ik niet zeker van.
Er staat dat je nu gewoon mag weigeren en als je later zelf slimme meter wilt, de netbeheerder wel kosten mag berekenen.
En anders mag je het gewoon gebruiken totdat hij kapot gaat. Als het zover is, plaatst de netbeheerder gratis een slimme meter of een gewone digitale meter neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Hunkaroglu schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:19:
[...]

Of ze kosten mogen berekenen ben ik niet zeker van.
Er staat dat je nu gewoon mag weigeren en als je later zelf slimme meter wilt, de netbeheerder wel kosten mag berekenen.
En anders mag je het gewoon gebruiken totdat hij kapot gaat. Als het zover is, plaatst de netbeheerder gratis een slimme meter of een gewone digitale meter neem ik aan.
Ja maar die info is gebasseerd op de oude regels toen de 2023 salderingafbouw nog niet rond was. Daarin is duidelijk afgesproken dat je niet meer een terugdraaimeter mag hebben per 2023. Lees bijv hier: https://www.consumind.nl/...me-meter-bij-zonnepanelen

Als je eerder geweigerd heb, kan ik me voorstellen dat de netbeheerder je nu, voor deze verplichte slimme meter, wel laat betalen. Maar dat is nog afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online

Als de salderingsregels worden aangepast is er niemand meer met een analoge meter.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CarNy schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:15:
[...]

Oepsss, ik zie dat de zon in het scherm schijnt... Als je niet genoeg kunt zien op deze schermen laat je het maar weten, dan maak ik nieuwe foto's

Groeten,
Benny.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij moet je harvi ook in 3 fase staan, ook al heb je maar op 1 fase opwek. Zorg wel dat de CT klem nummer matched mat de fase waar de opwek op aangesloten is (matched met de CT klem nummer in de zappi dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 20:32
thehog schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:52:
Wat in het klimaatakkoord staat, is nog geen wet, natuurlijk.

Ik zie geen enkele grondslag voor een factuur voor een slimme meter en het is ook helemaal niet vanzelfsprekend dat je moet instemmen met een andere meter als je nu eenmaal zonnepanelen hebt. Je hebt een overeenkomst voor energielevering op een bepaalde manier. Er zou hooguit bij wet of uitvoeringsregeling. kunnen worden bepaald dat energiemeters aan bepaalde technische vereisten moeten voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
DDDikkiedik schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 23:42:
[...]

Wat in het klimaatakkoord staat, is nog geen wet, natuurlijk.

Ik zie geen enkele grondslag voor een factuur voor een slimme meter en het is ook helemaal niet vanzelfsprekend dat je moet instemmen met een andere meter als je nu eenmaal zonnepanelen hebt. Je hebt een overeenkomst voor energielevering op een bepaalde manier. Er zou hooguit bij wet of uitvoeringsregeling. kunnen worden bepaald dat energiemeters aan bepaalde technische vereisten moeten voldoen.
Ik heb het niet over het klimaatakkoord maar het wetsvoorstel wat begin coronatijd is gemaakt waarin dit duidelijk is. Dit zou voor zomerreces 2020 rond zijn maar ik geef toe dat ik nu even niet snel kan terugvinden of het inmidddels ook echt een wet is. Maar dat zal dan niet op veel punten meer aangepast worden.

Grondslag is dat, om de salderingsafbouw te kunnen realiseren, je exact moet weten hoeveel er van en naar het net gaat vanaf je woning. Met een terugdraaimeter is dat onmogelijk. Om iedere burger gelijk te behandelen zullen hierdoor de terugdraaimeters weg moeten. Nou hoeft het echt niet perse een slimme meter te worden die op afstand uit te lezen is. Als het maar een meter is met twee tellers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024
thehog schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 07:21:
[...]

Dit zou voor zomerreces 2020 rond zijn maar ik geef toe dat ik nu even niet snel kan terugvinden of het inmidddels ook echt een wet is.
Afgelopen najaar is een ontwerp voor consultatie gepubliceerd: https://www.internetconsultatie.nl/omvormingsalderen

Nissan Leaf 2017 30 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
lvdmoosdijk schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:26:
[...]

Afgelopen najaar is een ontwerp voor consultatie gepubliceerd: https://www.internetconsultatie.nl/omvormingsalderen
Ja klopt en in maart/april dit jaar is daar een kamerbrief uit voortgekomen waar de details verder uitgewerkt zijn. https://www.rijksoverheid...afbouw-salderingsregeling
Daarna zou er een wetsvoorstel komen voor het zomerreces. Die kan ik nog niet vinden.
Maar dat het een wet gaat worden is vrijwel zeker. Dus niet alleen maar een klimaatakkoord meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

Ik heb thuis ook het idee dat mijn verbruik hoger is als mijn panelen opwekken dan wanneer ze niets doen. Zoals in de winter en op heel bewolkte dagen.

Helaas kan ik het nog niet aantonen met harde bewijzen behalve de pieken die ik in Domoticz zie..
:|

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbn311
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-04-2024
Ik ben op zoek naar een laadpaal voor mijn a.s. (privé) Kona 64kW met 3-fase 11kW lader. Ik heb al 3-fase 25A (inductie koken), een afgesloten carport, zal vooral 's-nachts laden en kan het dus simpel houden. Ik lees in dit forum dat ik op de DC aardlekbeveiliging moet letten, bij voorkeur een laadpaal met ingebouwde beveiliging en anders een (duur) type B aardlekschakelaar in de meterkast toepassen. Ik kijk naar de Ratio homebox met ingebouwde DC beveiliging maar de Besen wallbox lijkt ook interessant. Ik krijg echter nergens gevonden of deze ook ingebouwde DC aardlekbeveiliging heeft. Weet iemand dat + ervaringen met Besen? Nog andere tips?

Groeten, Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Als het goedkoop moet? Een Tesla Wall charger, dan moet je nog wel de type B ALS er bij nemen. Een Ratio is een prima oplossing. https://www.wallboxdiscou...aadpaal-type-2-3x16a.html zegt dat een ALS is inbegrepen echter niet welk type bij de Besen wallbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Pbn311 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:54:
maar de Besen wallbox lijkt ook interessant. Ik krijg echter nergens gevonden of deze ook ingebouwde DC aardlekbeveiliging heeft. Weet iemand dat + ervaringen met Besen? Nog andere tips?

Groeten, Peter
De goedkoopste (336,21+16,04 invoerkosten) Besen is te vinden op Ali Germany, en binnen 10 dagen in huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
pa3eia schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:01:
[...]

De goedkoopste (336,21+16,04 invoerkosten) Besen is te vinden op Ali Germany, en binnen 10 dagen in huis.
Verstandige keuze, dit soort apparaten van Ali halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbn311
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-04-2024
Dank voor de reacties. Ik vond na beter zoeken nog de reactie van @ybos en hij tipte de Wallbox van https://www.stark-in-strom.de/collections/easy-11-kw, ook te krijgen via Amazon (duitsland). Dit lijkt me ook een mooie aanbieding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Voor het geval het niet duidelijk was: mijn reactie was sarcastisch bedoeld. Je speelt met grote vermogens met potentie van brand, kortsluiting, elektrocutie en andere ellende. Volgens mij is het niet verstandig om goedkoop Chinees spul te gebruiken. Maar ja, dat is maar mijn mening he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 20:32
thehog schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 07:21:
[...]

Ik heb het niet over het klimaatakkoord maar het wetsvoorstel wat begin coronatijd is gemaakt waarin dit duidelijk is. Dit zou voor zomerreces 2020 rond zijn maar ik geef toe dat ik nu even niet snel kan terugvinden of het inmidddels ook echt een wet is. Maar dat zal dan niet op veel punten meer aangepast worden.

Grondslag is dat, om de salderingsafbouw te kunnen realiseren, je exact moet weten hoeveel er van en naar het net gaat vanaf je woning. Met een terugdraaimeter is dat onmogelijk. Om iedere burger gelijk te behandelen zullen hierdoor de terugdraaimeters weg moeten. Nou hoeft het echt niet perse een slimme meter te worden die op afstand uit te lezen is. Als het maar een meter is met twee tellers.
Inderdaad:

Ook introduceert het wetsvoorstel een
verplichting voor kleinverbruikers om een meetinrichting te hebben die de afname
en invoeding van elektriciteit op het net apart kan meten, omdat dit nodig is voor
de afbouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
De zappi discussie werd te groot en is een apart topic geworden:
Zappi doet niet wat ik verwacht

Ook slimme/domme meter en saldeerpraat is best wel offtopic.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
daemonix schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:18:
Als het goedkoop moet? Een Tesla Wall charger, dan moet je nog wel de type B ALS er bij nemen. Een Ratio is een prima oplossing. https://www.wallboxdiscou...aadpaal-type-2-3x16a.html zegt dat een ALS is inbegrepen echter niet welk type bij de Besen wallbox.
spelen? zou ik het niet willen noemen.
en 11kW is toch niet zo groot vermogen?
plus als je iets hier koopt is de kans ook groot dat het in china is gemaakt.
Het blijft opletten, maar risico's mi best overzichtelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het toverwoord is kwaliteitscontrole. Je kunt prima spul uit China halen als je dat maar van te voren hebt afgesproken en de QC daarop hebt ingericht. Je kunt ook levensgevaarlijk spul uit China laten komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

daemonix schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:22:
Het toverwoord is kwaliteitscontrole. Je kunt prima spul uit China halen als je dat maar van te voren hebt afgesproken en de QC daarop hebt ingericht. Je kunt ook levensgevaarlijk spul uit China laten komen...
Dit (en vooral ook blijft controleren) + weten de ontwikkelaars wat ze doen en maakt het ze ook daadwerkelijk wat uit? Er is niemand die daadwerkelijk controleert of die ingebouwde DC detectie ook echt z'n werk doet in een specifieke situatie. Voor het zelfde geld zit de DC monitoring gewoon dodgy ergens in geprogrammeerd en geeft ie mooi niet thuis als de load op de processor hoog is doordat je net je autotje de laadsessie in de wacht gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door daemonix op 11-08-2020 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Een tijd geleden had ik hier een reactie gepost omdat ik een aanvraag had ingediend bij Liander om mijn 1 fase aansluiting om te zetten naar 3 fase. Daarnaast kreeg ik bij de aanvraag een document met specificatie over het gat in de gevel en het verzorgen van de mantelbuis. Uiteindelijk is een aannemer namens Liander komen kijken. Ze hebben de aansluiting gerealiseerd en maken nu gebruik van hetzelfde gat als waar nu de gastleiding loopt. Dus het is uiteindelijk zonder gezeur allemaal goed gekomen. Ik hoefde zelf ook helemaal geen mantelbuis aan te leggen. Dat heeft de aannemer uiteindelijk ook niet gedaan.

Omdat ik met mijn buren dezelfde hoofdaansluiting gedeeld had. Oftewel doorgelust. Kostte mij niets omdat het blijkbaar onder sanering / renovatie betreft.

[ Voor 11% gewijzigd door IUser op 11-08-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Mantelbuis of niet is afhankelijk van de gebruikte kabel. Als je een YMVK-as kabel gebruikt hoef je geen mantelbuis te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 10:04
daemonix schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:22:
Mantelbuis of niet is afhankelijk van de gebruikte kabel. Als je een YMVK-as kabel gebruikt hoef je geen mantelbuis te gebruiken.
Netbeheerder gebruikt natuurlijk altijd kabel met armering. ;) De netbeheerder vraagt vaak om een mantelbuis met getrokken bocht zodat ze vanaf buiten zo de kabel zonder moeite de meterkast indrukken. Die mantelbuis heeft niets met het type kabel te maken.

(sterker nog, kabel zonder armering mag ook zonder mantelbuis als er maar deugdelijke afscherming aanwezig is, kunststof kabelband erboven mag dus ook, al zou ik het zeker niet aanraden)

[ Voor 16% gewijzigd door ybos op 11-08-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 13:42
Heren, jullie inzicht graag:

Mijn elektricien heeft net mijn Zappi V2 en Hub komen installeren.
Normaliter ging er ook nog een harvi geinstalleerd worden maar dit lukt ons niet.
Harvi dient om je zonnepanelen opbrengst te monitoren.

De elektricien vertelde me het volgende:

Hub wordt als slave geconnecteerd aan de Zappi. (dit werkt)
De Harvi moet ook als slave geconnecteerd worden aan Hub of Zappi (welke van de 2 ben ik even kwijt)

Nu heb ik een huis met achteraan een lospandig garage.
De meterkast staat vooraan het huis. Ongeveer 30 meter verwijderd van de zappi laadpaal en hub.
Er zijn 2 UTP kabels, 3 fase stroomdraad en coax naar mijn garage getrokken.

De hub en Zappi staan in mijn garage.
De hub is geconnecteerd op 1 van de UTP kabels om voor internet connectie.
Het verbruik van het huis wordt via de meterkast via 3 CT klemmen (3fase) gemonitord.
Deze CT klemmen zijn via de draadjes in de andere UTP naar de Zappi in de garage getrokken.

Ik zie dus mijn verbruik. Of alvast ongeveer.
Momenteel brengen mijn zonnepanelen (die liggen op het dak van mijn huis niet op de garage) meer op dan ik verbruik en lijkt mijn verbruik wat ik afgeef aan het net. Dus eigenlijk heb ik opbrengst maar wordt dus negatief bekeken omdat dat niet te traceren valt.

De enige oplossing lijkt nog een extra kabel te trekken naar de garage om de Harvi op mijn zonnepanelen groep te zetten.
In de toekomst komen er ook nog zonnepanelen op het dak van de garage (dus extra harvi in de garage) alsook batterijen.

Is er nog een andere manier om ze te connecteren zodat alles werkt (ook naar de toekomst toe) zonder een extra kabel te leggen. :( Nu dacht ik met alle deze kabels naar de garage futureproof te zitten maar lijkt niet zo te zijn...

PS: We hebben de harvi ook geprobeerd aan de achterkant van het huis in de kruipkelder te plaatsen in de hoop dat hij dan wel connecteert.
Maar zelfs met de garage open en zonder auto lukt dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Laatst online: 12-09 11:45
1,5 week geleden een Lolo 2 opgehangen en aangesloten; maar behalve oranje knipperen doet hij niet veel....
Op de site van NewMotion staat er het alomvattende "Fout"
Ik heb gebeld met de helpdesk en volgens hen is de automatische firmware upgrade fout gegaan/gaat fout (wist ze niet precies), ze heeft het doorgezet naar de technische dienst, die het op afstand zouden proberen op te lossen.... Helaas nu al een week radiostilte.

Weet iemand misschien hoe ik dat ding zelf kan uitlezen of een soort harde reset kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
gerre1 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:04:

Is er nog een andere manier om ze te connecteren zodat alles werkt (ook naar de toekomst toe) zonder een extra kabel te leggen. :( Nu dacht ik met alle deze kabels naar de garage futureproof te zitten maar lijkt niet zo te zijn...

PS: We hebben de harvi ook geprobeerd aan de achterkant van het huis in de kruipkelder te plaatsen in de hoop dat hij dan wel connecteert.
Maar zelfs met de garage open en zonder auto lukt dit niet.
De harvi is niet nodig om de zappi z'n werkt te laten doen (om bijv. alleen zonneenergie te gebruiken in ECO+ modus). Daarvoor weet hij al genoeg door de 3 klemmen die aan het binnekomende net zitten.
Het is dus alleen voor zichtbaarheid in de app om voor jouw een leuk plaatje te geven en de getallen te laten zien hoe groen je bezig bent.

Los daarvan. De harvi moet je pairen met de zappi en de hub volgens mij. Ik heb zelf geen harvi maar dat heb ik wel begrepen in de video's die ik daarvan heb bekeken.

Ik begrijp dus dat je vermoed dat de signaalsterkte niet goed genoeg is om de afstand te overbruggen en je daarom de 3 CT's van de harvi ook wil verlengen met nog eens een UTP en dan de harvi naast de zappi te hangen?

Krijgt je de harvi naast de zappi wel geconnecteerd? Wat gebeurd er dan als je daarna de harvi verhuisd naar je woning? Heb je andere kanalen geprobeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door thehog op 11-08-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
voor Zappi installatie vraagstuken is inmiddels een apart topic aangemaakt: https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1
nee, er is (nog) geen groot zappi topic. Dit gaat over een specifieke situatie, dus eigen topic.

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 12-08-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
thehog schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:09:
[...]

De harvi is niet nodig om de zappi z'n werkt te laten doen (om bijv. alleen zonneenergie te gebruiken in ECO+ modus). Daarvoor weet hij al genoeg door de 3 klemmen die aan het binnekomende net zitten.
Het is dus alleen voor zichtbaarheid in de app om voor jouw een leuk plaatje te geven en de getallen te laten zien hoe groen je bezig bent.

Los daarvan. De harvi moet je pairen met de zappi en de hub volgens mij. Ik heb zelf geen harvi maar dat heb ik wel begrepen in de video's die ik daarvan heb bekeken.

Ik begrijp dus dat je vermoed dat de signaalsterkte niet goed genoeg is om de afstand te overbruggen en je daarom de 3 CT's van de harvi ook wil verlengen met nog eens een UTP en dan de harvi naast de zappi te hangen?

Krijgt je de harvi naast de zappi wel geconnecteerd? Wat gebeurd er dan als je daarna de harvi verhuisd naar je woning? Heb je andere kanalen geprobeerd?
Of hij zal doen wat ik wil (eco+ Modus) zal ik vrijdag weten te vertellen als ik mijn wagen krijg. Lijkt me al niet gezien hij een opbrengst als een energieconsumptie ziet van het net.

Inderdaad signaalsterkte lijkt me niet te voldoen. Ze geven zelf 20 meter mee (zonder een muur waarschijnlijk). Ik heb de harvi nog niet geconnecteerd vlak naast de zappi. Dat is misschien ook nog een piste (als de connectie dan wel voldoet voor de datawisseling van de stroom). Ook nog geen andere kanalen geprobeerd omdat de zappi de harvi al niet vindt.

Klopt, tot nu toe lijkt me de enige piste om de ct klemmen van de harvi te verlengen via een extra kabel die ik nog met leggen (wrs UTP again). Daarmee vraag ik eens of er nog mensen zijn met dit probleem. Ik kan me best inbeelden dat er meer mensen zijn met de paal wat verder verwijderd van de meterkast (en zonnepanelen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
weertenaar schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:51:
1,5 week geleden een Lolo 2 opgehangen en aangesloten; maar behalve oranje knipperen doet hij niet veel....
Op de site van NewMotion staat er het alomvattende "Fout"
Ik heb gebeld met de helpdesk en volgens hen is de automatische firmware upgrade fout gegaan/gaat fout (wist ze niet precies), ze heeft het doorgezet naar de technische dienst, die het op afstand zouden proberen op te lossen.... Helaas nu al een week radiostilte.

Weet iemand misschien hoe ik dat ding zelf kan uitlezen of een soort harde reset kan geven?
Als je hier https://chargeportal.thenewmotion.com/test je serienummer invult, wat zie je dan?

En zit de simkaart er goed in?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corbosman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07 10:10
Hoi, voor een Tesla ben ik bezig met het maken van een laadpaal. Ik heb gekozen voor de Wallbox Pulsar. Ik kan em helaas niet aan de muur monteren want dat is te ver van de auto. Zijn er mensen hier die zelf palen hebben gemaakt, of wellicht ergens besteld, voor het zelf monteren van een lader?

M'n ideeen tot zover..

1. gewoon een 12x12 hardhouten paal en simpel monteren. Misschien nog even de electra infrezen.

2. een RVS paal laten maken.

3. De paal komt op een vlonder. Zat te denken in zelfde hout als een vlonder een soort kastje maken waar hij dan tegenaan komt.

Zoek meer inspiratie.

Cor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 07:20
corbosman schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:46:
Hoi, voor een Tesla ben ik bezig met het maken van een laadpaal. Ik heb gekozen voor de Wallbox Pulsar. Ik kan em helaas niet aan de muur monteren want dat is te ver van de auto. Zijn er mensen hier die zelf palen hebben gemaakt, of wellicht ergens besteld, voor het zelf monteren van een lader?

M'n ideeen tot zover..

1. gewoon een 12x12 hardhouten paal en simpel monteren. Misschien nog even de electra infrezen.

2. een RVS paal laten maken.

3. De paal komt op een vlonder. Zat te denken in zelfde hout als een vlonder een soort kastje maken waar hij dan tegenaan komt.

Zoek meer inspiratie.

Cor
Ik heb wel zelf iets gemaakt, maar dan voor de standaard 230V lader die met de auto meegeleverd werd. Zie: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/laadpalen.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@corbosman, kan prima op een hardhouten paal met een plaatje waar je uiteindelijk de box op installeert. Ga je voor de Pulsar Plus met DC-lekstroombeveiliging en wifi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
gerre1 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:54:
[...]

Of hij zal doen wat ik wil (eco+ Modus) zal ik vrijdag weten te vertellen als ik mijn wagen krijg. Lijkt me al niet gezien hij een opbrengst als een energieconsumptie ziet van het net.
In dat geval zit sowieso de CT klem(men) verkeerd om. Opbrengst moet zichtbaar zijn als negatieve consumptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corbosman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07 10:10
@timovs ja klopt, de pulsar plus met loadbalancer. Heb em al liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 23:32

India Sierra

Learn by failure

Heeft iemand buiten gemeente Dongen de gemeente al zo ver gekregen dat een kabelgoottegel een optie is?

Bij gemeente Eindhoven is het nog oorverdovend stil terwijl ik er sinds 18 feb al over aan het mailen ben en ze naar een 'mogelijke' pilot kijken. Zucht.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• mikkie1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-01-2023
gerre1 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:54:
[...]

Inderdaad signaalsterkte lijkt me niet te voldoen. Ze geven zelf 20 meter mee (zonder een muur waarschijnlijk). Ik heb de harvi nog niet geconnecteerd vlak naast de zappi. Dat is misschien ook nog een piste (als de connectie dan wel voldoet voor de datawisseling van de stroom). Ook nog geen andere kanalen geprobeerd omdat de zappi de harvi al niet vindt.

Klopt, tot nu toe lijkt me de enige piste om de ct klemmen van de harvi te verlengen via een extra kabel die ik nog met leggen (wrs UTP again). Daarmee vraag ik eens of er nog mensen zijn met dit probleem. Ik kan me best inbeelden dat er meer mensen zijn met de paal wat verder verwijderd van de meterkast (en zonnepanelen)
Verlengen van CTklemmen met utp is geen probleem. Het is wel van belang dat je de juiste volgorde aanhoudt, als je een 3 fase zappi hebt met een Harvi. Staat op zich in de handleiding, maar je leest er snel overheen. CTklem Harvi 1 op fase 1, CT klem 2 op fase 2 en ct klem 3 op fase 3.

• gerre1
mikkie1 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:15:
[...]

Verlengen van CTklemmen met utp is geen probleem. Het is wel van belang dat je de juiste volgorde aanhoudt, als je een 3 fase zappi hebt met een Harvi. Staat op zich in de handleiding, maar je leest er snel overheen. CTklem Harvi 1 op fase 1, CT klem 2 op fase 2 en ct klem 3 op fase 3.
Mikkie1, verlengen is inderdaad geen probleem. Kan tot 100 meter.
Het probleem is dat ik 2 utp kabels heb gelegd naar mijn garage. 1 wordt nu momenteel gebruikt voor de internetconnectie met de Hub. 1 wordt er nu gebruikt om de ct klemmen van mijn netaansluiting te monitoren (6 van de 8 kabels) en mijn harvi lijkt de afstand ongeveer 15 meter niet te trekken van mijn kruipkelder tot garage. (die dan zelfs verlengt is van meterkast door kruipkelder = +- 10 meter) Dus in theorie lijkt het me dat ik een kabel te weinig heb getrokken. We gaan alvast de optie van hierboven nog eens testen door ze eerst van kortbij te pairen. Of andere optie is het saldo registreren ipv opbrengst en consumptie. Een nog nieuwe kabel trekken zie ik niet zitten. 8)7

• daemonix
  • Niet online
Je hebt toch 16 aders (ader paren)? Let op dat je de aderparen natuurlijk wel 'slim' moet kiezen, oftewel gebruik de getwiste aders per signaal en doe het niet met willekeurige aders.

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 13-08-2020 09:55 ]

• gerre1
daemonix schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:54:
Je hebt toch 16 aders (ader paren)? Let op dat je de aderparen natuurlijk wel 'slim' moet kiezen, oftewel gebruik de getwiste aders per signaal en doe het niet met willekeurige aders.
Ik heb maar 4 draadparen op mijn kabel (iets zoals link hieronder)
https://www.zelektro.be/utp-kabel-cat6-per-meter.html

• daemonix
  • Niet online
En 2 kabels volgens je post, dus 8 paren en 16 aders. ;) Toch?

En je hebt wel de getwiste paren in gebruik in plaats van willekeurige aders uit de kabel?

• gerre1
daemonix schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:13:
En 2 kabels volgens je post, dus 8 paren en 16 aders. ;) Toch?

En je hebt wel de getwiste paren in gebruik in plaats van willekeurige aders uit de kabel?
Klopt inderdaad maar de andere UTP kabel wordt gebruikt voor de Hub om connectie te maken met het internet. (kan enkel bekabeld)

• daemonix
  • Niet online
Daar kun je nog wel een beetje mee vals spelen, ik kan me niet voorstellen dat de hub meer dan een 10 Mbit/s verbinding nodig heeft. Weer 2 aderparen beschikbaar. ;)

• weertenaar
  • Laatst online: 12-09 11:45
teacher schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:38:
[...]

Als je hier https://chargeportal.thenewmotion.com/test je serienummer invult, wat zie je dan?

En zit de simkaart er goed in?
Excuses voor de late reactie....
Er zit geen simkaart in, ik heb hem via ethernet aangesloten.

Op de site die jij aangeeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGlGbrJPRhHMrd84iD8tqt5fW9k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OIjKdLzEw4Ezpe1z2749PURm.jpg?f=user_large
(serienummer heb ik even weggehaald)

[ Voor 19% gewijzigd door weertenaar op 13-08-2020 10:40 ]

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Sjors81 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:52:
Ik was aan het kijken naar een wallbox pulsar (plus). Kan viavia mogelijk goedkoper aan 1 komen. Nu vertelde diegene dat er geen verschil zit tussen de 1 en 3f wallbox pulsar (plus). Hij levert dus maar 1 uitvoering. Bij de verschillende aanbieders op internet worden ze wel apart aangeboden voor zowel 1 als 3f. Als je kijkt in de handleiding dat lijkt het of dat er idd geen verschil tussen zit en is hij instelbaar. De auto kan max 1f laden maar zou mooi zijn dat die in de toekomst ook gebruikt kan worden 3f lader. Aansluiting wordt bij plaatsing van de lader ook omgezet naar 3f.

[Afbeelding]
Ik heb vorige week bij iemand een Pulsar (niet de plus) geïnstalleerd. De hoofdaansluiting is 1x35A en ze hebben een Type 1 stekker, dus er is geen behoefte aan 3 fase. Wel heb ik alles 3 fase voorbereid en ook de Wallbox lijkt geschikt te zijn om later een 3 fase type 2 stekker er op te zetten. Het apparaat is erg klein en daardoor is het installeren lastig met dikke stugge kabels.

De testfunctie van de type B ALS die ik heb gebruikt werkte blijkbaar op de L2 en de N, dus bruin zit op L2 i.p.v. L1. Als ze naar 3 fase moet dat dus weer netjes gemaakt worden.
En uiteraard ook al een netwerkkabel neergelegd, ook al kan dat niet op deze laadpaal. Het was al lastig genoeg om alles door een 50mm mantelbuis te krijgen en dat wordt (eventueel) later alleen maar lastiger.

[ Voor 12% gewijzigd door timovd op 13-08-2020 10:45 ]

• WeakAtTweaking
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-09 14:38
Iemand een idee hoe ik de draden uit de klem krijg? Ben de kabel aan het vervangen en krijg de draden niet los. Kan niet goed zien wat er in dat kleine gaatje verstopt zit, heb wat kleine schroevendraaiers geprobeerd zonder succes. Het is een ICU compact mini van Alfen (die overigens niet op de mail hebben gereageerd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKAbv_hVg4HCPuFngVs0qlQop3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYWcpd5UjRBcD0nBcU4FhHea.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 26 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen