Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-08-2022
Mijn Zappi V2 geeft wanneer er stroom opgewekt wordt een foutieve meting van geconsumeerde energie. Dit is duidelijk te zien op dagen dat ik op vakantie was, en dus het nachtelijk verbruik ook overdag gewoon dient door te lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNNrPJyH27pv480Gv8p_HhcOi3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQKuexVS7D7GGmRUqznrAJIM.jpg?f=fotoalbum_large

in bovenstaande schermafdruk stijgt de verbruikte energie als er meer productie is. Aangezien er geen extra verbruik was t.o.v. de nacht, zou consumed niet hoger mogen zijn dan het nachtverbruik.

Iemand een idee wat er verkeerd kan zijn?

Groeten,
Benny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

CarNy schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:19:
Mijn Zappi V2 geeft wanneer er stroom opgewekt wordt een foutieve meting van geconsumeerde energie. Dit is duidelijk te zien op dagen dat ik op vakantie was, en dus het nachtelijk verbruik ook overdag gewoon dient door te lopen.

[Afbeelding]

in bovenstaande schermafdruk stijgt de verbruikte energie als er meer productie is. Aangezien er geen extra verbruik was t.o.v. de nacht, zou consumed niet hoger mogen zijn dan het nachtverbruik.

Iemand een idee wat er verkeerd kan zijn?

Groeten,
Benny.
CT's verkeerd aangesloten?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNy
@Bart ®
CT's zijn nagekeken, en juist aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:19

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sluit de CT van de PV of de meter dan “verkeerd om” aan, want grote kans dat de CT de stroom in de verkeerde richting meet.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-08-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:30:
Sluit de CT van de PV of de meter dan “verkeerd om” aan, want grote kans dat de CT de stroom in de verkeerde richting meet.
Ja daar lijkt het op inderdaad. CT's van de PV installatie moeten wijzen naar de meterkast (en dus niet naar de omvormer). Je kan ook de aders verkeerd om hebben gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNy
Ik heb daarnet de CT-klem van de PV installatie nog eens omgedraaid, maar dan vloeit in de app de stroom naar de zonnepanelen...

Probleem nog niet opgelost.

Groeten,
Benny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CarNy schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:38:
Ik heb daarnet de CT-klem van de PV installatie nog eens omgedraaid, maar dan vloeit in de app de stroom naar de zonnepanelen...

Probleem nog niet opgelost.

Groeten,
Benny.
Dus in de app vloeit de stroom wel de juiste kant op en alleen in de grafiek laat ie het verkeerd zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNy
De productie van de PV installatie wordt juist weergegeven, maar in de app verhoogt mijn "Consumed" evenredig met de opgewekte energie (zie afbeelding hierboven tijdens verlofperiode)

Wanneer tijdens de zonuren geen extra energie verbruikt wordt, mag "Consumed" niet hoger zijn dat het nachtverbruik. Bij mij stijgt "Consumed" zonder extra verbruik, ten koste van "Exported"

Gelukkig is de reële toestand juist, en is het alleen een foutieve meting die getoond wordt in de app. Maar met deze foutieve meting zal waarschijnlijk het optimaal gebruik van PV installatie voor opladen van de auto niet lukken. Tot op heden nog geen probleem met de terugdraaiende teller, maar met de komst van de slimme meter had ik toch graag geweten hoeveel van de opgewekte energie ik zelf onmiddellijk gebruik, en hoeveel ik op het net steek.

Groeten,
Benny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CarNy schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:24:
De productie van de PV installatie wordt juist weergegeven, maar in de app verhoogt mijn "Consumed" evenredig met de opgewekte energie (zie afbeelding hierboven tijdens verlofperiode)

Wanneer tijdens de zonuren geen extra energie verbruikt wordt, mag "Consumed" niet hoger zijn dat het nachtverbruik. Bij mij stijgt "Consumed" zonder extra verbruik, ten koste van "Exported"

Gelukkig is de reële toestand juist, en is het alleen een foutieve meting die getoond wordt in de app. Maar met deze foutieve meting zal waarschijnlijk het optimaal gebruik van PV installatie voor opladen van de auto niet lukken. Tot op heden nog geen probleem met de terugdraaiende teller, maar met de komst van de slimme meter had ik toch graag geweten hoeveel van de opgewekte energie ik zelf onmiddellijk gebruik, en hoeveel ik op het net steek.

Groeten,
Benny.
Gooi je vraag maar even in het myenergi.info forum. Daar helpen je snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:32
@CarNy Heb je een foto van je meterkast? Hoe staan de settings van je CT klemmen in je Zappi?

Rare is dat je grid grafiek tegengesteld hoort te zijn aan je teruglever grafiek. Bij jou zijn ze juist ongeveer gelijk. Probleem lijkt dus in de Grid CT klem te zitten. Staat de CT instelling wel op Grid in de zappi en niet op monitor? Zit de CT van de Grid voor of na de hoofdschakelaar en zit die goed om? 1 of 3 fase?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FG45s4fubTHoq3fdiS9niVGGccE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/feWypgpLRYTXRKi38bR4IN8q.png?f=user_large

De consumed grafiek kan je zo in de teruglever grafiek schuiven om de parabool terug te krijgen. Maar dat kan op jouw plaatje helemaal niet.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNy
Ophidian schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:04:
@CarNy Heb je een foto van je meterkast? Hoe staan de settings van je CT klemmen in je Zappi?

Rare is dat je grid grafiek tegengesteld hoort te zijn aan je teruglever grafiek. Bij jou zijn ze juist ongeveer gelijk. Probleem lijkt dus in de Grid CT klem te zitten. Staat de CT instelling wel op Grid in de zappi en niet op monitor? Zit de CT van de Grid voor of na de hoofdschakelaar en zit die goed om? 1 of 3 fase?

De consumed grafiek kan je zo in de teruglever grafiek schuiven om de parabool terug te krijgen. Maar dat kan op jouw plaatje helemaal niet.
Ik vind het ook raar, net als de installateur.
Het betreft een 3x25A aansluiting, en de PV installatie is op 1 phase aangesloten.
Ik ben momenteel de auto aan 't opladen, en hier merk ik op de Zappi ook iets raar...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q96qptcoUgMeTtObgtFHl23PYEA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OPpIceUG7Wxjqo1f2lSdbJxh.jpg?f=user_large

3,6 kW van de PV installatie
5,6 kW van 't net
2,2 kW verbruik in het huis

En toch laden met 11,5 kW
(is zo ongeveer de som van alles)

Groeten,
Benny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De FAST setting betekent wel dat hij zo snel mogelijk moet laden, ongeacht de hoeveelheid zonne-energie.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@CarNy de optelsom klopt niet nee. Maar heb je een foto van je groepenkast met Ct klemmen? Heb je foto van je settings? Je gebruikt een harvi blijkbaar en hebt 6 klemmen?

En hoe ziet je productie grafiek eruit eigenlijk?

Als ik naar je vorige grafiek kijk wek je blijkbaar zo'n 2,2 kW op met die zonnepanelen? Kan het zijn dat je 3 klemmen gebruikt, 2 voor 2 fase en 1 voor de zonnepanelen, en dat de aansluitingen dus niet correct zijn? Dat hij dus wel intern meet dat hij 11,5kW laadt, maar niet helemaal met de klemmen kan uitlezen waar het vandaan komt omdat je er te weinig gebruikt?

[ Voor 58% gewijzigd door Ophidian op 08-08-2020 14:44 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNy
daemonix schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:19:
De FAST setting betekent wel dat hij zo snel mogelijk moet laden, ongeacht de hoeveelheid zonne-energie.
Inderdaad, maar de auto laadt met 11,5 kW, en er is een productie van 3,6 kW, en er wordt 5,6 kW van het net onttrokken. En er is ook nog eens een verbruik in het huis van 2,2 kW

Dus PV installatie en afname van het net bedraagt 9,2 kW
En verbruik van auto laden en huisinstallatie bedraagt 13,7 kW
dit is 4,5 kW verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:49
Dan gaat er ergens iets niet goed met meten. Je auto laad ook echt met 11kW?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNy
Ophidian schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:25:
@CarNy de optelsom klopt niet nee. Maar heb je een foto van je groepenkast met Ct klemmen? Heb je foto van je settings? Je gebruikt een harvi blijkbaar en hebt 6 klemmen?
Hier zijn 4 CT klemmen gebruikt.

Naar het net op elke phase een klem (de richting hiervan is gecontroleerd door de PV installatie uit te schakelen, en in de Zappi na te kijken dat elke klem stroom liet vloeien van het net naar de binneninstallatie

Komende van de monofhasige PV installatie 1 klem (via Harvi) achter de automatische zekering van deze PV installatie. Als test heb ik de richting van deze klem omgekeerd, en dan vloeit de stroom in de app richting PV installatie. Dus deze CT-klem terug in de richting geplaatst dat de stroom NIET naar de PV installatie vloeit.

Hiervan foto's maken is moeilijk, omdat alles in de zekeringkast gepropt is. Er was niet veel plaats voor de toch wel grote CT-klemmen.
En hoe ziet je productie grafiek eruit eigenlijk?
De productie grafiek ziet er normaal uit, en klopt ook met de gegevens van de omvormer
Als ik naar je vorige grafiek kijk wek je blijkbaar zo'n 2,2 kW op met die zonnepanelen? Kan het zijn dat je 3 klemmen gebruikt, 2 voor 2 fase en 1 voor de zonnepanelen, en dat de aansluitingen dus niet correct zijn? Dat hij dus wel intern meet dat hij 11,5kW laadt, maar niet helemaal met de klemmen kan uitlezen waar het vandaan komt omdat je er te weinig gebruikt?
Er worden 4 CT-klemmen gebruikt, 3 voor van en naar het net, en 1 voor de monofhasige PV-installatie.
Probleem lijkt dus in de Grid CT klem te zitten. Staat de CT instelling wel op Grid in de zappi en niet op monitor?
Kun je mij laten weten waar ik dit kan nakijken op de Zappi?

Groeten,
Benny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@CarNy

Als je productie parabool goed is zit de CT klem van de Harvi dus goed.

Als je in de zappi naar menu gaat --> geavanceerd --> CT aansluitingen --> en dan op ct1 klikt krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27Zx9yD8f5NBYKYXHoiF1aC2Daw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p9Pd99Ey2TRiQcB6TWNXz3sH.jpg?f=user_large

Wat is het vermogen van CT1, CT2 en CT3? Staan ze allemaal op Net (of Grid)?

Je kan niet toevallig met Home assistance of domoticz ze uitlezen? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oJ7nJPRRz_HOA2UROrKuLjWNsw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eDyBtv9MhTJLqu0CxcuoOmUM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNy
Ophidian schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:23:
@CarNy

Als je productie parabool goed is zit de CT klem van de Harvi dus goed.

Als je in de zappi naar menu gaat --> geavanceerd --> CT aansluitingen --> en dan op ct1 klikt krijg je dit:
Screenshots van de Zappi CT's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsA-CJK_fNTI5C_qQCFVHgTmED4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/afHoqhOvyvOafIwqSm1CdAu1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBsCTkrOn7QrHi9ihRByuGr0We4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yAQ35zl5SLWfTOrJRX07anLD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqdTZ-kVcNvqoMLAXRhy8pBjzzE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1ZzLxXtOMBn8Ym5aqa4dwLrT.jpg?f=user_large

Op deze phase geeft de PV installatie zijn productie overschot naar 't net

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ms3G8rVALCVnleFNCdei50A1v_0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ko8p4GNjBJHa1CKeWJYXi2pR.jpg?f=user_large

De CT klem van de PV installatie zie ik hier nergens staan....

Groeten,
Benny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@CarNy Dan moet je naar advanced --> linked devices --> devices --> Harvi --> Readings

Op basis hiervan staat dat je nu -700 doet in totaal. Dus in de app zou dat ook moeten staan. Kan je de Harvi readings ook laten zien. Staat de Harvi daar op 1 fase ingesteld en dat ook maar 1 klem ingesteld staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNy
Ophidian schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:02:
@CarNy Dan moet je naar advanced --> linked devices --> devices --> Harvi --> Readings

Op basis hiervan staat dat je nu -700 doet in totaal. Dus in de app zou dat ook moeten staan. Kan je de Harvi readings ook laten zien. Staat de Harvi daar op 1 fase ingesteld en dat ook maar 1 klem ingesteld staat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvNeNSAYNFebGWV3yUq4ONWFz-c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HkHuX0a0km55BKliuPkFyI03.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ARIi0Jdg_EtOqb_cEIB4EM8_gU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ximMCdRtsTkuJ6Fny1OTXBou.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvJnys_FWZRB4RaZ1V7DYwDzRNU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5C92gKlOn8KXeUz9lFHpMRVp.jpg?f=user_large

Oepsss, ik zie dat de zon in het scherm schijnt... Als je niet genoeg kunt zien op deze schermen laat je het maar weten, dan maak ik nieuwe foto's

Groeten,
Benny.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
thehog schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:59:
[...]

Ik weet het niet zeker maar volgens mij moet je harvi ook in 3 fase staan, ook al heb je maar op 1 fase opwek. Zorg wel dat de CT klem nummer matched mat de fase waar de opwek op aangesloten is (matched met de CT klem nummer in de zappi dus).
Maakt op zich niet veel uit, wat 3 fase doet is dat je alleen de 3 CT klemmen tegelijk kan wijzigen. Echter wat hier dus inderdaad niet klopt, de zonnepanelen moeten niet op CT 1 zitten op de Harvi maar op CT2. Nu denkt hij dat je op L1 terug levert, maar dat klopt niet, dat is op L2. Dus zou die in de Harvi even van CT1 naar CT 2 steken. Is vrij gemakkelijk, kan hem zo open doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ophidian schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:02:
[...]

Maakt op zich niet veel uit, wat 3 fase doet is dat je alleen de 3 CT klemmen tegelijk kan wijzigen. Echter wat hier dus inderdaad niet klopt, de zonnepanelen moeten niet op CT 1 zitten op de Harvi maar op CT2. Nu denkt hij dat je op L1 terug levert, maar dat klopt niet, dat is op L2. Dus zou die in de Harvi even van CT1 naar CT 2 steken. Is vrij gemakkelijk, kan hem zo open doen.
Goed gezien. Was me nog niet opgevallen dat z'n opwek op fase 2 zit :-) (zichtbaar in de grid CT2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNy
Ophidian schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:02:
[...]
Dus zou die in de Harvi even van CT1 naar CT 2 steken. Is vrij gemakkelijk, kan hem zo open doen.
Is dat deksel van de Harvi er gewoon opgeklikt, heb het er al proberen af te trekken, maar zit blijkbaar goed vast... Of waar moet ik er een schroevendraaier tussen steken om te openen?

Groeten,
Benny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@CarNy Kijk even goed aan de zijkant. Zit met 2 lipjes erin geklikt

Edit: Vergeet daarna niet om in de Zappi de CT2 op generation te zetten van de harvi!

[ Voor 39% gewijzigd door Ophidian op 08-08-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNy
Ophidian schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:17:
@CarNy Kijk even goed aan de zijkant. Zit met 2 lipjes erin geklikt

Edit: Vergeet daarna niet om in de Zappi de CT2 op generation te zetten van de harvi!
Lipjes gevonden, maar duurde even alvorens ik de Harvi open kreeg... Staat op 1 cm van een andere kast.

In de harvi heb ik de CT klem op CT2 geplaatst, en in de Zappi de Harvi CT1 op none gezet, en CT2 op Generation only.

Nadien bleek alles als consumptie beschouwd te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqKlzubL3Kir8zRbRgCe80KujZY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sgoLZ9b4PjhYtsFrpJwP7fXn.jpg?f=user_large

electriciteitsmeter draait ook vooruit... Zal morgen bij zonneschijn kunnen zien of alles nu juist gemeten wordt, en laat het hier dan weten.

Groeten,
Benny.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@CarNy logisch ook. Want hij meet dat er op ct1 wel ingevoerd wordt door solar. Maar ziet op de zappi ct1 niks verdwijnen naar grid en gaat er dus vanuit dat alles tussen grid en je groepenkast verbruikt is en dus telt als verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNy
Ophidian schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:17:
@CarNy logisch ook. Want hij meet dat er op ct1 wel ingevoerd wordt door solar. Maar ziet op de zappi ct1 niks verdwijnen naar grid en gaat er dus vanuit dat alles tussen grid en je groepenkast verbruikt is en dus telt als verbruik.
Helaas lijkt het probleem nog niet opgelost.
Wanneer PV installatie stroom produceert stijgt mijn eigen verbruik zonder extra verbruikers in te schakelen.

PV installatie is in werking, en er zijn geen grote stroomverbruikers ingeschakeld. Toch wordt er een aanzienlijk verbruik gemeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMFY72QS0UCKu_yu7geOFGrsj9s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fb7P9m0OaCN5lT9CcBOK2klp.jpg?f=user_large

Na uitschakeling van de PV installatie vermindert mijn verbruik aanzienlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/At554idH4QU8Eg3az2PrrfoOfi8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FCWMz9QtXIyGY7pXs8PqVOCW.jpg?f=user_large

Dus wanneer de PV installatie stroom levert stijgt de eigen consumptie onterecht.

Groeten,
Benny.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@CarNy

Kan je de harvi eens op 3 fase zetten en nog eens de waardes opzoeken zodat te zien is in welke waarde die een fout maakt?

Je kan in de devicea—> harvi —> op 3 face zetten.

Edit, mocht dat niet voldoende zijn. Zou ik dan ook even een minuut de stroom van de Zappi halen me de schakelaar in groepenkast. Al paar vage foutjes spontaan zien verdwijnen na een harde reset en niet na een soft reset via het menu.

[ Voor 38% gewijzigd door Ophidian op 09-08-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNy
Ophidian schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:13:
@CarNy

Kan je de harvi eens op 3 fase zetten en nog eens de waardes opzoeken zodat te zien is in welke waarde die een fout maakt?

Je kan in de devicea—> harvi —> op 3 face zetten.

Edit, mocht dat niet voldoende zijn. Zou ik dan ook even een minuut de stroom van de Zappi halen me de schakelaar in groepenkast. Al paar vage foutjes spontaan zien verdwijnen na een harde reset en niet na een soft reset via het menu.
Ben even weg geweest....
Nu regent het hier, en is de productie van de PV installatie te miniem om te testen.
Heb wel al een harde reset van de Zappi uitgevoerd.
En nu wachten op zonniger weer...

Groeten,
Benny.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ophidian schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:13:
@CarNy

Kan je de harvi eens op 3 fase zetten
Dat dacht ik dus eerst ook he :)
Als ik de handleiding goed begrijp dan moet de harvi op 3 fase staan ook al meet hij maar op 1 fase. Pas dan weet de harvi/zappi welke fase bij welke CT klem hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
thehog schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:50:
[...]

Dat dacht ik dus eerst ook he :)
Als ik de handleiding goed begrijp dan moet de harvi op 3 fase staan ook al meet hij maar op 1 fase. Pas dan weet de harvi/zappi welke fase bij welke CT klem hoort.
Ja precies. Alhoewel de optelsom in zijn geval nu wel klopt, dus hij is wel al een stap dichterbij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNy
Ophidian schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:09:
[...]

Ja precies. Alhoewel de optelsom in zijn geval nu wel klopt, dus hij is wel al een stap dichterbij :+
Heb daarnet de Harvi op 3 phases gezet, en dat geeft volgend resultaat...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sSRQwdII-oAcJbF9rAGIe4uBaw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G8ukIE5TiGupX3Hfte5dBZjm.jpg?f=user_large

Vanuit de middencirkel 0,4 kW naar het net
en 0,3 kW naar de PV installatie

Op de omvormer kon ik aflezen dat ik 0,65 kW produceerde op dat ogenblik.
Verbruik op dat ogenblik naar schatting 0,15 kW

Groeten,
Benny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@CarNy

Doe eens harde reset. Even stroom van de zappi af met de schakelaar voor een minuut.

En daarna alle ct waarden uitlezen in de zappi.

Edit. En sluit de app op je telefoon echt af. Want die onthoudt ook nog wel eens oude waarden merk ik.

[ Voor 26% gewijzigd door Ophidian op 09-08-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNy
Ophidian schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:24:
@CarNy

Doe eens harde reset. Even stroom van de zappi af met de schakelaar voor een minuut.

En daarna alle ct waarden uitlezen in de zappi.

Edit. En sluit de app op je telefoon echt af. Want die onthoudt ook nog wel eens oude waarden merk ik.
Harde reset Zappi uitgevoerd, en daarna afbeeldingen gemaakt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zufjvQiegxbkHO6dVBLBbORt5X8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PFbSFLY64Nxa8sKO2dJw2s2n.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNsU6RNviCk5q41dHMbe9j1poi0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EEqamthgMx2gfK7585ERMwbT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsXcekHgGrHiMsTCvbDy7nS1kuM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fGALWf44jl9mnVYqSfhHoyir.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgVjNTOvHUbWuXgkJHZKvPzoX7g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nPAfd55HneUyuVxur1nrhZHY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VV_Nu1r7wGIpLnBC8w86-CtRDAc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1IfI2tDIXcbb9Q2hesVwWHGC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMoDZ1cAGrOsKPvc2rkTdsKMbGs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dYUaQQ3mdqc47IiPzbDv7LXu.jpg?f=user_large

Wat ik wel gemerkt heb, is dat CT3 fluctueert van + naar -
Ik heb dan hiervan ook een foto gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCojtfXP3fbKA_sizlpdApHJe7w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ko5GM0DbD21Zw8YhGqvlJmFN.jpg?f=user_large

Er is net bezoek binnen gekomen, dus zit ik niet meer aan de PC

Groeten,
Benny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@CarNy

1. Waarom meet je harvi negatief? Die moet positief zijn omdat hij van de zonnepanelen afmeet. Klem alsnog verkeerd om??
2. Waarom meet je grid negatief? Kan je toch eens foto gaan geven van je meterkast met klemmen en welke richting ze opzitten.

Sowieso is het raar dat ze nagenoeg niks meten.

Is de kabel van de ct klem verlengd? Zo ja, hoe? Solderen of kroonsteen? Die metingen lijken gewoon niet te kloppen en daar snapt de zappi dus maar weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkie1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-01-2023
Bij het aansluiten van de CTklemmen luistert het heel nauw welke ct-klem je op welke fase zet.
Dit had ik ook. Staat op zich wel in de handleiding, maar je leest er over heen.
Dus CT1 op fase 1
CT2 op fase 2
CT3 op fase 3

Dit loste voor mij het probleem op van de verkeerde waardes.

Of klem voor klem precies nalopen (werd gek van de kabels) of trial en error de ctklemmen per keer verwisselen in de meterkast. (steeds op de app kijken of de waardes wel kloppen

CT Golden Rules
Grid CT
• Only ONE Grid CT per phase (check for only one ~ symbol in Linked Devices Info).
• Located to ‘see’ ALL import and ALL export current (i.e. always upstream of any junction box).
• Arrow pointing in direction of import (e.g. towards consumer unit if on Live cable).
• Must be on the same phase as the Master myenergi device.
All other CTs
• Arrow should point towards the consumer unit.
3-Phase harvi CTs
• When using harvi in 3-phase mode, the CT inputs correspond to the phase number (e.g. CT1 = Phase 1).
CT can dos
✔ Can be wired to ANY myenergi device in the network.
✔ harvi can be used to make ANY CT wireless.
✔ Cable can be extended up to 100m (must use twisted-pair cable e.g. one pair of CAT5). Cable can be
shortened.
✔ Can be clipped around two or more conductors feeding appliances of the same type (e.g. two Live cables
from two inverters that are on the same phase).
✔ Can be in close proximity to other CTs.
✔ Wires can be swapped around in device to reverse the direction of the readings (e.g. change import to
export).
✔ Can be grouped with other CTs of the same type so that the power reading is summed (e.g. east and west
solar Generation).
✔ Can be used on the Neutral conductor in a single phase installation(direction of arrow or wires must be
reversed).
✔ Can be set to none in the zappi menu if you want to exclude the reading.

[ Voor 4% gewijzigd door mikkie1 op 12-08-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkie1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-01-2023
Nog als toevoeging:
Op de Harvi heb ik de 3 CTklemmen op fase van de hoofdschakelaar/meterkast.
Op de Zappi heb ik de 3 CTklemmen welke op de automaat zitten van de zonnepanelen

Mocht je er niet uit komen, even contact zoeken op de site van Energy of bij de importeur. Heb ik toen ook gedaan en kreeg snel een reactie van de importeur. In dit geval via de facebookpagina.
https://www.facebook.com/zappinl/posts/1137778029891301

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNy
Probleem is opgelost.

installateur is terug geweest om alles door te meten, en bleek dat de phaserotatie niet juist was.

Iedereen bedankt om het helpen meedenken.

Groeten,
Benny.

[ Voor 7% gewijzigd door CarNy op 17-08-2020 10:42 ]

Pagina: 1