Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.148 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 09:04
@InterCC Nee hoor, bij een 3-fase Zappi lader worden 3 CT klemmen meegeleverd. Ik bedoelde inderdaad dat ze dan niet meer fysiek naar de Zappi lopen, maar op de Harvi worden aangesloten (heb mijn eerdere post aangepast ). _/-\o_

[ Voor 56% gewijzigd door Isheara op 24-07-2020 16:34 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Isheara schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:31:
@InterCC Nee hoor, bij een 3-fase Zappi lader worden 3 CT klemmen meegeleverd. Ik bedoelde inderdaad dat ze dan niet meer fysiek naar de Zappi lopen, maar op de Harvi worden aangesloten (heb mijn eerdere post aangepast ). _/-\o_
Maar dan moet je alsnog bijbestellen, want om de Zappi goed de opbrengst van de panelen te kunnen laten meten heb je ook CT klem(men) nodig op de kabels van je meterkast naar de omvormer.
Ik heb zelf de v1 met 2 CT klemmen en kan mijn auto in eco++ mode erg goed op het overschot laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionisio
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-08 16:46
@Isheara @InterCC De Zappi komt op ong 10 a 12 meter van de MK te staan. Dat betekend dat ik dan 2 Harvi's nodig heb (max 3 klemmen per Harvi) met drie extra klemmen. 3 klemmen komen tussen de meter en de hoofschakelaar en 3 klemmen tussen de omvormer en de ALAMAT. Dus Zappi + Hub + 2x Harvi + 3 extra klemmen. Wordt wel een steeds duurder geintje zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Dionisio op 24-07-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Is je PV niet gewoon op 1 groep aangesloten?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionisio
Isheara schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:15:
Is je PV niet gewoon op 1 groep aangesloten?
Mijn PV komt eind augustus. Er komt een drie fase omvormer te hangen. Hoe die precies in de meterkast aangesloten zal worden weet ik niet, daarvoor heb ik te weinig kennis. Komt ie dan niet gewoon direct aan de ALAMAT te hangen?

[ Voor 12% gewijzigd door Dionisio op 24-07-2020 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Dionisio schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:05:
@Isheara @InterCC De Zappi komt op ong 10 a 12 meter van de MK te staan. Dat betekend dat ik dan 2 Harvi's nodig heb (max 3 klemmen per Harvi) met drie extra klemmen. 3 klemmen komen tussen de meter en de hoofschakelaar en 3 klemmen tussen de omvormer en de ALAMAT. Dus Zappi + Hub + 2x Harvi + 3 extra klemmen. Wordt wel een steeds duurder geintje zo.
je kunt natuurlijk ook die beide harvi's skippen en die 10-12 meter gewoon bedraden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionisio
eltron schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:29:
[...]

je kunt natuurlijk ook die beide harvi's skippen en die 10-12 meter gewoon bedraden.
Ja dat kan natuurlijk, maar op de Zappi kan je max drie klemmen aansluiten. Dus je hebt alsnog een harvi met drie extra klemmen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Maar die is dan zuiver voor de PV. Ik vraag me af of je daar echt 3 CT klemmen voor nodig hebt?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionisio
Isheara schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:35:
Maar die is dan zuiver voor de PV. Ik vraag me af of je daar echt 3 CT klemmen voor nodig hebt?
Nou ja, als ik het goed begrijp heb je dus drie klemmen nodig (1 per fase) om de kWs vanuit de grid te meten en drie klemmen (ook weer 1 per fase) om de KWs te meten die vanuit de omvormer / zonnepanelen komen? Of zijn 3 klemmen tussen de Zappi en de MK afdoende? Ik weet niet hoe de Zappi het aantal kWs meet van elke bron. Doe ie dat aan de hand van de Amps intellingen? Ik hoop dat iemand me dat kan verduidelijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Dionisio op 24-07-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Dus 3 draden verlengde CT klem (UTP twisted pair) aan de Zappi en een Harvi met 3 losse CT klemmen voor de PV (Harvi +3xCT is €125), Hub is €99, 3-fase Zappi met kabel (zou ik altijd doen ipv Socket) is € 1049.
Altijd nog goedkoper dan een aantal andere laadpalen (zonder voorziening om PV te laden).

[ Voor 6% gewijzigd door Isheara op 24-07-2020 17:49 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 22:04
Waarom 3 op de PV?
3 klemmen na de HS zou genoeg moeten zijn, als de Zappi gewoon continu de max van het net zou proberen te halen.
Bij teruglevering zal de klem niet de max meten en de paal dus hoger kunnen instellen. Dus maximaal uit het net + productie. De CT na de hoofdschakelaar zou nooit meer dan bv 25x230=5750W per fase moeten meten. Zo wel dan moet de laadstroom naar beneden worden bijgesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dionisio
Pietje NL schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:50:
Waarom 3 op de PV?
3 klemmen na de HS zou genoeg moeten zijn, als de Zappi gewoon continu de max van het net zou proberen te halen.
Bij teruglevering zal de klem niet de max meten en de paal dus hoger kunnen instellen. Dus maximaal uit het net + productie. De CT na de hoofdschakelaar zou nooit meer dan bv 25x230=5750W per fase moeten meten. Zo wel dan moet de laadstroom naar beneden worden bijgesteld.
Wat mijn niet helemaal duidelijk was of de extra CT's voor de PV nou echt nodig zijn voor een correcte werking of niet. In de handleiding staat het volgende:

'Installation of a CT to monitor the Grid connection point is required for ECO modes, Other CTs are optional and can be purchased separately. The number and location of CTs used within an installation will vary according to the devices installed and the user requirements.'

en

'There is an option to add other CT sensors (available separately) for monitoring the generation or other appliances such as battery systems or general loads. Installing a CT for the generator (PV system or wind) will allow the main screen to show the generated power and the total power consumption of all the other appliances in the property. CTs can also be used to limit the power drawn from the supply.'

Dat de meegeleverde CT's tussen de meter en de hoofdschakelaar geinstalleerd dienen te worden is duidelijk. Maar als ik het goed begrijp zijn de andere CT's alleen nodig voor monitoring. Dus als ik deze niet aansluit zal de Zappi ook gewoon met de zonnepanelen werken (in eco en eco+), maar niet de kW op het scherm tonen afkomstig uit de zonnepanelen. Dus, als ik het goed begrijp, wat je uiteindelijk te zien krijgt is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6RoIwH-7egG1jOYKnmF0KLSlTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4fRIdIKtiNUp1R6fe6dygEo.jpg?f=fotoalbum_large

ipv dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4WDG7JPMMmpdE0bsRtW3s2vBro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nH0VMRWUFjMkbLIIVAj6Ednq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje NL
Duidelijk verhaal dus, wil je je productie/accu ook zien dan inderdaad extra setje als optie. Doet niets af, en voegt niets toe aan de werking, maar mooie feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:03

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Is er iemand die ervaring heeft met birectioneel laden ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
Pietje NL schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:02:
Duidelijk verhaal dus, wil je je productie/accu ook zien dan inderdaad extra setje als optie. Doet niets af, en voegt niets toe aan de werking, maar mooie feature.
Klopt helemaal. Ik heb thuis inderdaad een 3-fase zappi met alleen de 3 klemmen op de hoofdaansluiting.
Het enige wat je dan NIET ziet is waar het stroom vandaan komt in de app. Op de zappi verzint ie wel dat het dan blijkbaar uit de zonnepanelen moet komen maar in de app zie je dat niet. Het is alleen dus voor monitoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
daemonix schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:25:
Dat verhaal is al lang ontkracht en pure misleiding. Een benzine of diesel brand is net zo gevaarlijk, en de kans daarop is vele malen groter. Benzine/diesel branden kun je eigenlijk ook niet met water blussen...
Ontkracht door wie?

Het gaat erom dat brand bij electrische voertuigen tot andere effecten leiden waar dan weer maatregelen voor moeten worden getroffen.

Het Instituut Fysieke Veiligheid heeft pas een rapport uitgebracht waarin de brandveiligheid van electrische voertuigen in parkeergarages wordt behandeld. Daar staan toch wel wat zaken in die aandacht behoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het enige andere effect is dat een ev in een bak met water moet worden gezet om te koelen. Effectief geen andere behandeling. Nogmaals, ook een benzine/dieselbrand hoor je niet met water te blussen.

En nognogmaals: de kans op een brand in een EV is vele malen kleiner dan een ICE brand.

Wat raadt het onderzoek aan? Sprinkler, sprinkler, sprinkler. En die aanbeveling geldt ook voor ICE. Niets bijzonders.

Vergeet niet dat de energieinhoud van benzine en diesel tenminste een orde van grootte hoger is dan die van een EV batterij. Ze rijden immers niet voor niets verder op een liter benzine...

Giftige stoffen? Zie banden en plastics van een ICE. Niets bijzonders.

De opmerkingen in dat rapport ten aanzien van de frequentie van autobranden in EV's zijn niet onderbouwd, daar is inmiddels wereldwijd wel degelijk informatie over. Veel kleinere kans op autobrand.

https://www.adac.de/rund-...o/sicherheit-elektroauto/
Experimente der Feuerwehren haben gezeigt, dass die Brandintensität nicht von der Antriebsart abhängt, sondern mit den verbauten Materialien (vor allem Kunststoffe) zusammenhängt. Der größere Anteil dieser Materialien in modernen Fahrzeugen ist der ausschlaggebende Faktor für eine erhöhte Rauch- und Wärmefreisetzung im Vergleich zu früher. Ladeeinrichtungen können, sofern sie zertifiziert und fachmännisch installiert wurden, bedenkenlos auch in Tiefgaragen betrieben werden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren op een EV, en daarbij ook op het laden. Nu heb ik een eigen oprit waar de auto mooi kan staan, echter is dat erg ver (+25 meter) van de meterkast vandaan. Ik heb wel een schuur met zonnepanelen staan. De omvormers voor de schuur hangen ook in de schuur, en we hebben een groepenkast in de schuur hiervoor.

Zou het mogelijk zijn om daarop een laadpaal aan te sluiten? Ik heb helaas geen idee wat voor kabel er ligt tussen de meterkast en de groepenkast in de schuur.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

@SysRq je zult toch eerst moeten weten wat voor kabel daar ligt. Maar in theorie moet dat prima kunnen. Als je met 1-3x16A wilt laden zal het sowieso gaan. Voor 1x32A zal er wel een voldoende dikke kabel moeten liggen. Vaak kun je het op de buitenkant van de kabel wel zien wat voor type het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Het zal waarschijnlijk 1x16A worden, voor nu voldoende. Ik zal eens een elektricien vragen om te komen kijken, maar dat weet ik in ieder geval dat het waarschijnlijk wel mogelijk is. :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
SysRq schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:50:
Het zal waarschijnlijk 1x16A worden, voor nu voldoende. Ik zal eens een elektricien vragen om te komen kijken, maar dat weet ik in ieder geval dat het waarschijnlijk wel mogelijk is. :)
1x16A is nogal bescheiden, dus dat zal vast wel lukken. Je kunt je zelfs afvragen of je wel een laadpaal nodig hebt. Met een granny kom je ook een heel eind op 10 of 12A. Vooropgesteld dat je maar een beperkt aantal km dagelijks hoeft bij te laden en dat je auto daar lang genoeg voor stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Heb inderdaad beperkt aantal km thuis te laden, dus dat is het probleem niet. Mocht 3x mogelijk zijn ga ik dat wel regelen ivm de toekomst, maar zo niet dan starten we gewoon zo.

Een laadpaal lijkt me gewoon handiger om snel in te prikken lijkt me, kan de kabel in de auto blijven.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
SysRq schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:05:
Heb inderdaad beperkt aantal km thuis te laden, dus dat is het probleem niet. Mocht 3x mogelijk zijn ga ik dat wel regelen ivm de toekomst, maar zo niet dan starten we gewoon zo.

Een laadpaal lijkt me gewoon handiger om snel in te prikken lijkt me, kan de kabel in de auto blijven.
laadpaal met vaste kabel is idd meest praktisch, maar 1F 16A voor laadpaal wel erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Je kunt ook een 16A of 10A mobiele oplader in een kastje stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:20
DDDikkiedik schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:18:
Je kunt ook een 16A of 10A mobiele oplader in een kastje stoppen.
Dat heb ik dus ook gedaan. Bevalt prima. Zie: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/laadpalen.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
SysRq schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:26:
Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren op een EV, en daarbij ook op het laden. Nu heb ik een eigen oprit waar de auto mooi kan staan, echter is dat erg ver (+25 meter) van de meterkast vandaan. Ik heb wel een schuur met zonnepanelen staan. De omvormers voor de schuur hangen ook in de schuur, en we hebben een groepenkast in de schuur hiervoor.

Zou het mogelijk zijn om daarop een laadpaal aan te sluiten? Ik heb helaas geen idee wat voor kabel er ligt tussen de meterkast en de groepenkast in de schuur.
Als je toch al zonnepanelen daar hebt kan je ook je laadpaal zwaarder afzekeren mits je een laadpaal met loadsharing hebt (die je dat beperkt op 16A vanwege de beperking van de kabel naar je huis). Zo kan je laadpaal gaan laden op (deels) zonnenergie en kan het dus sneller laden dan 16A als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

eltron schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:31:
[...]

laadpaal met vaste kabel is idd meest praktisch, maar 1F 16A voor laadpaal wel erg weinig.
Valt wel mee hoor. Ik zou het er mee redden in elk geval. Toch 25kWh in een nacht erbij. Goed voor 175km. Als je dat meestal niet in een dag rijdt is 16A dus al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
mooi geregeld.
en ik zou zelf de rfid weggelaten hebben. Mi niet nodig om zoiets af te sluiten. Wie zou het in haar hoofd halen om daar "stiekem" een uurtje of 20 te gaan staan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:55:
[...]

Valt wel mee hoor. Ik zou het er mee redden in elk geval. Toch 25kWh in een nacht erbij. Goed voor 175km. Als je dat meestal niet in een dag rijdt is 16A dus al voldoende.
ik bedoelde meer dat 3,7kW weinig is omdat 7,4kW of 11kW en zelfs 22kW meer gebruikelijk begint te worden.
In het algemeen red je het wel met 3,7 of zelfs 2,3 van de granny.
Maar ik vind mij zelf soms terug in situatie dat ik ben vergeten te laten, of toch plotseling een langere rit moet gaan doen. In die situaties is het fijn als je thuis wel maximaal kunt laden en er in enkele uren toch 100 of meer km bij komen.
Geldt ook voor visite die 100 tot 200km moet rijden en dan nog terug moet. Als je dan geen 400km+ Wltp hebt is het fijn als er in 2-3u de terugreis ook zonder tussenstops weer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:55:
[...]

Jij bent maar 8 uur per nacht thuis? :)

Bij de gebruikelijke 12 uur laad je al 44 kWh bij. ;) Meer dan voldoende voor de gebruikelijke situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
sideriusj schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:00:
Is er iemand die ervaring heeft met birectioneel laden ??
komt nog nauwelijks voor. meeste auto's (en laadpalen) kunnen dit niet. Zover ik weet lopen er nu enkele proeven met Nissan Leaf en Renault Zoë (Nissan en Renault zitten in zelfde concern).
Volgens mij een gemiste kans nu we aantal EV flink opschalen en dit nog nauwelijks mogelijk is.

[ Voor 13% gewijzigd door eltron op 25-07-2020 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Om verwarring te voorkomen: de Zoe ondersteunt NOOIT bidirectioneel laden. De enige Zoes die het ondersteunen zijn hier speciaal voor gemaakt, en kun je niet kopen. Van alle auto's die je nu kunt kopen kunnen alleen de Leaf en e-NV200 bidirectioneel werken.

Edit: en de Outlander (2015-)

[ Voor 6% gewijzigd door mux op 26-07-2020 11:16 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

mux schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:51:
Om verwarring te voorkomen: de Zoe ondersteunt NOOIT bidirectioneel laden. De enige Zoes die het ondersteunen zijn hier speciaal voor gemaakt, en kun je niet kopen. Van alle auto's die je nu kunt kopen kunnen alleen de Leaf en e-NV200 bidirectioneel werken.
Je vergeet de Outlander.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Overigens: in je stukje over rendement ga je uit van stekkerlader vs laadpunt (zeg 10A vs 16A). Het is logisch om aan te nemen dat de overhead hetzelfde is maar er 6 ampere meer stroom loopt. Dan zal je bijna automatisch een beter rendement hebben.

Maar wat je niet mee neemt is het rendement van de interne lader van de auto. Daar heb ik een stukje leesvoer over gevonden, wellicht interessant voor op je site?
https://avt.inl.gov/sites...acterization2014BMWi3.pdf

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Ik heb een vakantie gepland in Oostenrijk, Ötztal met twee Kia e-Niro. 1 MY19 met 1F on boardlader en 1MY20 met 3F on boardlader.
Nu zie ik dat in het hele Ötztal maar een handvol publieke laders beschikbaar is en dat die bovendien (dus) vrij vaak bezet zijn. Verder is het tarief meestal (mede) op de laadtijd gebaseerd, wat met name voor de MY19 met 1F nogal ongunstig is. Ik vraag me af of het mogelijk zou zijn om een splitter voor de laadkabel te gebruiken en met beide auto's tegelijk op dezelfde paal te laden. Heb al wat gegoogeld maar zag op dit punt zo gauw geen aanbod.
Vraag me ook af of de MY20 in een dergelijke situatie de resterende 2F pakt of ook maar 1F.. Mogelijk maakt dat overigens niet uit want 1F 32A is gelijk aan 2F x 16A. (Voor de helderheid, de meeste publieke laadpalen zijn wel 22kW in het Ötztal.

Ik zie dat ik deze abusievelijk in het thuisladen topic heb gezet. Excuus, zal hem alsnog in openbaar laden posten.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 26-07-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

eltron schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:13:
Ik heb een vakantie gepland in Oostenrijk, Ötztal met twee Kia e-Niro. 1 MY19 met 1F on boardlader en 1MY20 met 3F on boardlader.
Nu zie ik dat in het hele Ötztal maar een handvol publieke laders beschikbaar is en dat die bovendien (dus) vrij vaak bezet zijn. Verder is het tarief meestal (mede) op de laadtijd gebaseerd, wat met name voor de MY19 met 1F nogal ongunstig is. Ik vraag me af of het mogelijk zou zijn om een splitter voor de laadkabel te gebruiken en met beide auto's tegelijk op dezelfde paal te laden. Heb al wat gegoogeld maar zag op dit punt zo gauw geen aanbod.
Vraag me ook af of de MY20 in een dergelijke situatie de resterende 2F pakt of ook maar 1F.. Mogelijk maakt dat overigens niet uit want 1F 32A is gelijk aan 2F x 16A. (Voor de helderheid, de meeste publieke laadpalen zijn wel 22kW in het Ötztal.
Er vindt communicatie plaats tussen een auto en een laadpaal. Ik ben benieuwd hoe je dat denkt te kunnen splitten...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Bart ® schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:32:
[...]

Er vindt communicatie plaats tussen een auto en een laadpaal. Ik ben benieuwd hoe je dat denkt te kunnen splitten...
Ja, dus moet wel een beetje slimme adapter zijn, zoals deze bijvoorbeeld https://www.laadkabelfabr...r-3x-schuko-totaal-11-kw/
die is ontwikkeld voor het kunnen laden van 3 elektrische motoren op een 11kW laadpunt.
Ik wil geen 3 motoren laden, maar 2 EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

eltron schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:46:
[...]

Ja, dus moet wel een beetje slimme adapter zijn, zoals deze bijvoorbeeld https://www.laadkabelfabr...r-3x-schuko-totaal-11-kw/
die is ontwikkeld voor het kunnen laden van 3 elektrische motoren op een 11kW laadpunt.
Ik wil geen 3 motoren laden, maar 2 EV.
Dat ding is helemaal niet slim, als je hem aansluit vind geen enkele terugregeling van vermogen plaats als de laadpaal er om vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
GoldenSample schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:51:
[...]

Dat ding is helemaal niet slim, als je hem aansluit vind geen enkele terugregeling van vermogen plaats als de laadpaal er om vraagt.
Het is maar wat je onder slim verstaat. Het gaat hier niet om loadbalancing of zo, maar om een adapter met een EV simulator er in die de laadpaal laat denken dat er een auto aan hangt terwijl dat niet zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

eltron schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:55:
[...]

Het is maar wat je onder slim verstaat. Het gaat hier niet om loadbalancing of zo, maar om een adapter met een EV simulator er in die de laadpaal laat denken dat er een auto aan hangt terwijl dat niet zo is.
En daardoor totaal lak heeft aan de opzet van de laadinfra. Op het moment dat een publieke paal op 25a afgezekerd is en het andere socket 3x16A trekken wil regelen ze beide terug (of op 35A en 3x32A, zelfde verhaal). Deze leuke adapter met granny chargers er aan doen helemaal niets en de zekering van het netbeheerdersdeel gaat er uit. Installateur/onderhoudsdienst moet komen a €125 euro en de publieke laadpaal doet het weer. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Voor de Zappi V2 gebruikers met 3F lader en Kona of E-niro (MY20), er is vandaag een critical update voor de firmware van de Zappi beschikbaar gekomen: https://myenergi.info/zap...release-v3-033-t2118.html
Als ik het goed zie als onderdeel van een nieuwe release van de firmware, dus mogelijk ook voor andere Zappi eigenaren interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmhe
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-09 17:49
Als nieuwkomer in de wereld van elektrisch rijden al een beetje door dit forum gelezen, maar is me nog niet helemaal duidelijk hoe het kan gaan werken in mijn situatie straks. Met zonnepanelen aanpassen electriciteit naar 3x25 en een nog aan te schaffen slimme laadpaal, samen met nog te komen elektrische auto (Polestar 2)

Wellicht domme vraag, maar mooiste zou zijn dat als de zon schijnt en de auto aan de laadpaal staat dat die stroom rechtstreeks in de auto gaat.
Maar hoe gaat en werkt dat eigenlijk?
(Via slimme laadpaal of via slimme meter of apparaat die dat kan regelen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 20:25
Lees je is in in de Zappi V2. Werkt met een stroommeting van PV en totaal huis.
Daarnaast neem ik aan dat ze het komen installeren dus die kunnen je dan ook nog wel wat uitleggen hoor.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
tmhe schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:20:
Als nieuwkomer in de wereld van elektrisch rijden al een beetje door dit forum gelezen, maar is me nog niet helemaal duidelijk hoe het kan gaan werken in mijn situatie straks. Met zonnepanelen aanpassen electriciteit naar 3x25 en een nog aan te schaffen slimme laadpaal, samen met nog te komen elektrische auto (Polestar 2)

Wellicht domme vraag, maar mooiste zou zijn dat als de zon schijnt en de auto aan de laadpaal staat dat die stroom rechtstreeks in de auto gaat.
Maar hoe gaat en werkt dat eigenlijk?
(Via slimme laadpaal of via slimme meter of apparaat die dat kan regelen?)
Als de zon schijnt en je auto staat aan de laadpaal, dan gaat die stroom sowieso je auto in, voor zover je het niet in het huis gebruikt. Pas als opwekking meer is dan je huis + paal gebruiken, ga je terugleveren.
Daar is verder geen slimme paal of zo voor nodig.
In die situatie zal je auto ook (en op maximaal vermogen) laden als de zon weg is.
Slimme laadpalen zoals de Zappi kunnen hierop schakelen en optimaliseren. Bij de Zappi kun je instellen dat uitsluitend wordt geladen als er genoeg extra zonnestroom beschikbaar is, of dat er op minimaal niveau wordt geladen en een tekort aan zonnestroom wordt aangevuld uit het elektriciteitsnet bijvoorbeeld. E.e.a. is eventueel op afstand te volgen en bij te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmhe
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-09 17:49
Ok top! Inderdaad nog niet echt in verdiept😬. Maar bedankt voor de info/reactie👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
tmhe schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:07:
Ok top! Inderdaad nog niet echt in verdiept😬. Maar bedankt voor de info/reactie👍
En het mooiste is dat je dan harder kan laden dat je netzekering aan kan als de zon schijnt. Mits je natuurlijk bijv. een zappi hebt en die hoger hebt laten afzekeren dan de netzekering.
Alle stroom uit de zonnepanelen wordt dan naar de auto gestuurd en als de auto nog meer wil hebben trekt de Zappi dat uit het net (tot de limiet van de netzekering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:23
Wat is naar jullie mening beter:

Zappi aansluiten met 3x 4.0mm2 VD (door een bestaande 5/8 buis trekken van ca 10 mtr, onbekende bochten)
of aansluiten op 3x 4.0mm2 YMvK door de buis zien te trekken?

Mij lijkt het dat gezien warmte dissipatie 3x los beter is dan YMvK ??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hansieo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:45:

Zappi aansluiten met 3x 4.0mm2 VD (door een bestaande 5/8 buis trekken van ca 10 mtr, onbekende bochten)

Zie geen reden om met een YMvK te gaan klooien, trek lekker je VD draden er door, makkelijker en goedkoper.

Qua warmte dissipatie zou het ook iets beter kunnen zijn ja, maar daar is de doorsnede veel meer van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-09 08:29

Vergeet de aarddraad niet.

https://www.elektramat.nl...3DUQa5EAAYASAAEgJU0_D_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09

YMvK-as (ligt het buiten?) door een 5/8 buis kan je bijna vergeten. Dat sluit te nauw aan en na een klein stukje is de wrijvingsweerstand dusdanig hoog dat het erg lastig is de kabel er nog door te krijgen. Zelfs met siliconenspray.

Mits je de kabel maar diep genoeg legt, indien in de grond, hoeft een YMvK-as niet in een buis. Dat is ook iets om te overwegen. In dat geval kan de kabel warmte weer vrij goed kwijt.
Overigens zou ik mij om de warmteontwikkeling niet teveel zorgen maken. Zolang je binnen het toegestane vermogen blijft wordt de kabel misschien lauw, maar niet zomaar warm/heet.

Misschien overbodig, maar ik ben voor 6mm2 gegaan. Niet zoveel duurder en lagere draadweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@ kabel/draad adviseurs :)

Ik ging/ga er vanuit dat R+N +aarde (ik ga 1 van de 3 Zappi fasen aansluiten daar ik een 1x35A groep heb ) door een 3/4 (sorry ik zij per abuis 5/8..) prima zou gaan met 4.0mm2 en ca 20mtr.

Dat ik net wilde bestellen, vertelde de leverancier dat ik beter YMvK door de buis kon trekken...waar ik zo mijn twijfels bij heb, vandaar mijn vraag.
Tweakers weten gewoon érg veel!! _/-\o_

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Waar ligt die 3/4, in de grond? Dan zal ik altijd -as gebruiken.
Een buis steek je zo doorheen namelijk en er moet wel wat trippen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Jim423 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:36:
Waar ligt die 3/4, in de grond? Dan zal ik altijd -as gebruiken.
Een buis steek je zo doorheen namelijk en er moet wel wat trippen.
Nee, zit/gaat in de verdiepingvloer, en ik denk 1x haaks+beetje heen/weer en dan weer 1x haaks uit de vloer.
Ik heb geen ervaring met 4.0 trekken, dus ik bestel de 3x VD en ga wat oefenen op een stuk buis wat ik heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat moet geen probleem zijn. Lukt zelfs wel zonder trekveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:06

greatgonzo

schit-te-rend!

daemonix schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:07:
[...]

Er zijn een paar laadpalen die dit zouden kunnen, maar het is zeker geen algemene feature. P1 heeft hier niet zo veel mee te maken.
nog een vraagje dan maar. Waar kan ik vinden welke laadpalen dit allemaal kunnen?
Ik krijg nu verschillende offertes binnen, en ik wil her en der wisselen met een Zappi, maar voor hetzelfde geld werken zij met andere palen die ook kunnen optimaliseren met de zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
greatgonzo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:35:
[...]

nog een vraagje dan maar. Waar kan ik vinden welke laadpalen dit allemaal kunnen?
Ik krijg nu verschillende offertes binnen, en ik wil her en der wisselen met een Zappi, maar voor hetzelfde geld werken zij met andere palen die ook kunnen optimaliseren met de zonnepanelen
Even geduld a.u.b. :)

Ben bezig met een inventarisatie en een stukje over thuis laden voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Hansieo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:57:
[...]

Nee, zit/gaat in de verdiepingvloer, en ik denk 1x haaks+beetje heen/weer en dan weer 1x haaks uit de vloer.
Ik heb geen ervaring met 4.0 trekken, dus ik bestel de 3x VD en ga wat oefenen op een stuk buis wat ik heb :+
Paar bochten en kabel met stalen trekveer is al een uitdaging, beter de 3x4mm goed aanknopen en aan de veer erin trekken. Rustig op spanning houden aan 1 kant en aan de andere kant iemand die de draad recht maakt en invoert. Niet doortrekken al hij vast zit, even terug en korte ruk aan de veer. Dan lukt het wel als alles inderdaad 3/4 buis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
daemonix schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:00:
[...]

Even geduld a.u.b. :)

Ben bezig met een inventarisatie en een stukje over thuis laden voorwaarden.
Hoe ver ben je al? Als je wat info nodig hebt van bepaalde laders dan vind ik het een kleine moeite om 's avonds op de bank even wat dingen op te zoeken en je te sturen. Laat maar weten als je wat hulp nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-09 08:29
Pietje NL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:30:
[...]

Paar bochten en kabel met stalen trekveer is al een uitdaging, beter de 3x4mm goed aanknopen en aan de veer erin trekken. Rustig op spanning houden aan 1 kant en aan de andere kant iemand die de draad recht maakt en invoert. Niet doortrekken al hij vast zit, even terug en korte ruk aan de veer. Dan lukt het wel als alles inderdaad 3/4 buis is.
Je vergeet de aarde en/ of de nul (blauw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
FrankVolt schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:31:
[...]

Je vergeet de aarde en/ of de nul (blauw)
Dat dacht ik eerst ook maar:
Hansieo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:33:

Ik ging/ga er vanuit dat R+N +aarde (ik ga 1 van de 3 Zappi fasen aansluiten daar ik een 1x35A groep heb ) door een 3/4 (sorry ik zij per abuis 5/8..) prima zou gaan met 4.0mm2 en ca 20mtr.
5x4mm mag niet meer door 3/4 buis ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kymoza
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-06-2024
Vrijdag mag ik de nieuwe auto gaan afhalen. Besteld op 26 januari 2020.
Vraagje, Kan of mag ik de auto met delen opladen of best volledig ? Maw moet ik best altijd de batterij leeg rijden of mag ik gewoon bijladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Kymoza schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:22:
Vrijdag mag ik de nieuwe auto gaan afhalen. Besteld op 26 januari 2020.
Vraagje, Kan of mag ik de auto met delen opladen of best volledig ? Maw moet ik best altijd de batterij leeg rijden of mag ik gewoon bijladen?
Gewoon bijladen.
Sterker nog het is in het algemeen beter om niet altijd tot 100% te laden, mede afhankelijk van de kwaliteit en capaciteit van je batterij en BMS.

Plus EV rijden is op dit punt wezenlijk anders dan ICE rijden. ICE tank je vol en je gaat weer naar de pomp als hij leeg is. EV laad je als je toch stil staat zodat het feitelijk geen tijd kost al duurt laden lang.
Dus als je ergens een uurtje of paar uur stil staat, gewoon stekkeren, dan komen er afhankelijk van laadvermogen weer enige 10-tallen tot 100-den km bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Nooit zo bij stilgestaan.. maar hebben jullie een beveiliging bij je laadpaal thuis, om te voorkomen dat Jan en alleman de auto gaat laden? Dus sleutelhanger behorende bij de laadpaal, of op een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:26
greatgonzo schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:35:
Nooit zo bij stilgestaan.. maar hebben jullie een beveiliging bij je laadpaal thuis, om te voorkomen dat Jan en alleman de auto gaat laden? Dus sleutelhanger behorende bij de laadpaal, of op een andere manier?
Wij laden hier niet zo vaak dus wij zetten gewoon de automaat in de meterkast uit. Al is de paal bij ons wel redelijk verdekt op eigen terrein opgesteld dus verwacht niet dat iemand anders er snel zou gaan laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ja, de Zappi is met een code beveiligd en de EVBox met laadpas wg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:35
Ik ben ondertussen ook gedeeltelijk de wereld ingestapt van stekkeren. Ik krijg een plug-in hybride begin volgend jaar met een capaciteit van 31,2 kWh. Nu wil ik elke dag het elektrische gedeelte zoveel mogelijk benutten en ga ik elke dag opladen. Desalniettemin ben ik geen grote rijder en heb ik laadtijd zat (zakelijk voor de deur), maar heb wel een hekel aan lang wachten haha. Ik zit héél erg te twijfelen. Ga ik gewoon aan het stopcontact of ga ik toch voor Wallbox? Dat laatste lijkt me de netste oplossing. Geld is geen issue, zeker niet voor degelijke en permanente oplossingen die meerdere jaren mee moet gaan.

Nu zegt de fabrikant dit:
De nieuwe boordlader verdubbelt de laadcapaciteit van 3,6 kW naar 7,4 kW en is een ideaal compromis tussen grootte, gewicht en laadcapaciteit. Een ontladen accu kan zo in 1,5 uur volledig worden opgeladen via een wallbox, bijvoorbeeld comfortabel thuis. Hetzelfde is mogelijk in ongeveer 5 uur via een gewoon stopcontact.

Nu twijfel ik een beetje aan de geschetste 5 uur via een stopcontact. Dit kan toch helemaal niet op een gewoon contact, ook al is het helemaal apart van de rest? Ik weet wel dat je van die blauwe stopcontacten hebt die meer kunnen verdragen en dus leveren. Zit dus een beetje tussen wal en schip wat ik nu ga doen. Hulp is dus wel aardig welkom, zeker omdat het m'n eerste keer is. Zelf ben ik gekomen tot de Zappi v2 en de Pulsar. De autofabrikant heeft overigens een samenwerking met ENGIE EVbox, maar hier zit ook weer een abo aan vast en dat vind ik belachelijk.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

foutje

[ Voor 97% gewijzigd door greatgonzo op 28-07-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Redondo1982 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:57:
Ik ben ondertussen ook gedeeltelijk de wereld ingestapt van stekkeren. Ik krijg een plug-in hybride begin volgend jaar met een capaciteit van 31,2 kWh. Nu wil ik elke dag het elektrische gedeelte zoveel mogelijk benutten en ga ik elke dag opladen. Desalniettemin ben ik geen grote rijder en heb ik laadtijd zat (zakelijk voor de deur), maar heb wel een hekel aan lang wachten haha. Ik zit héél erg te twijfelen. Ga ik gewoon aan het stopcontact of ga ik toch voor Wallbox? Dat laatste lijkt me de netste oplossing. Geld is geen issue, zeker niet voor degelijke en permanente oplossingen die meerdere jaren mee moet gaan.

Nu zegt de fabrikant dit:
De nieuwe boordlader verdubbelt de laadcapaciteit van 3,6 kW naar 7,4 kW en is een ideaal compromis tussen grootte, gewicht en laadcapaciteit. Een ontladen accu kan zo in 1,5 uur volledig worden opgeladen via een wallbox, bijvoorbeeld comfortabel thuis. Hetzelfde is mogelijk in ongeveer 5 uur via een gewoon stopcontact.

Nu twijfel ik een beetje aan de geschetste 5 uur via een stopcontact. Dit kan toch helemaal niet op een gewoon contact, ook al is het helemaal apart van de rest? Ik weet wel dat je van die blauwe stopcontacten hebt die meer kunnen verdragen en dus leveren. Zit dus een beetje tussen wal en schip wat ik nu ga doen. Hulp is dus wel aardig welkom, zeker omdat het m'n eerste keer is. Zelf ben ik gekomen tot de Zappi v2 en de Pulsar. De autofabrikant heeft overigens een samenwerking met ENGIE EVbox, maar hier zit ook weer een abo aan vast en dat vind ik belachelijk.
31,2 is nogal fors voor een hybride, maar denk ik wel een goede ontwikkeling.
Bij mijn weten heeft alleen de Mercedes EQ Power GLE een versie met een dergelijke batterij.
En kan je dus een heel groot deel van je km elektrisch mee rijden.

ik begrijp niet dat wordt gesteld dat je met 7,4 kW de batterij in 1,5u zou kunnen vullen. Als hij helemaal leeg is duurt dat toch ca. 3u, (je hebt ook nog wat laadverlies dus niet 100% van het vermogen zie je terug in de batterij).

Via stopcontact laden kan prima, maar op zeer lage snelheid, meestal max 10A, En dat heb je dus geen 5 maar 15u nodig om je batterij te vullen. Geeft niks als hij toch zo lang stil staat, of niet helemaal leeg is. Maar als je flexibel wilt zijn is een lader met 7,4 kW toch wel fijn mi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Kan het wel beveiligen (Zappi met code) maar doe dat niet. Heb ik vooral zelf last van.
En in het onwaarschijnlijke geval dat er een idioot is die urenlang op mijn oprit gaat staan laden zonder toestemming, dan is de schade wel te overzien. € 1,5/u of zo. Dat overleef ik wel en ga ik niet (dagelijks) moeilijk voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

eltron schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:33:
[...]

Kan het wel beveiligen (Zappi met code) maar doe dat niet. Heb ik vooral zelf last van.
En in het onwaarschijnlijke geval dat er een idioot is die urenlang op mijn oprit gaat staan laden zonder toestemming, dan is de schade wel te overzien. € 1,5/u of zo. Dat overleef ik wel en ga ik niet (dagelijks) moeilijk voor doen.
en de auto op kratjes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@Pietje NL @FrankVolt
Wederom dank voor jullie input.

Het klopt dat het om 3/4 buis gaat en 3x4mm2. Fase, nul & aarde.

(ik moet Zappi nog bellen of alvast een 3F kopen nadelig is tov gewoon een 1F uitvoering. Dan ben ik klaar voor de toekomst als Nederland over MOET op 3F )

En ja, nu nog iemand strikken die gaat trekken, en ik zal invoeren. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Zolang het overduidelijk prive terrein is kan iedereen bij ons in theorie zo inprikken en laden..

Maar wie gaat er in een woonwijk op iemand anders zijn oprit staan om vervolgens “stiekem” een paar uur bij te laden?? Ik zet de paal echt niet uit hoor >:)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Stef87 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:53:
[...]

Zolang het overduidelijk prive terrein is kan iedereen bij ons in theorie zo inprikken en laden..

Maar wie gaat er in een woonwijk op iemand anders zijn oprit staan om vervolgens “stiekem” een paar uur bij te laden?? Ik zet de paal echt niet uit hoor >:)
Ik wil nog wel verder gaan; iemand in nood mag bij mij best even laden, mits het netjes gevraagd wordt. Kan nog koffie krijgen ook. Voor beide ga ik geen factuur uitreiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
eltron schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:58:
[...]

Ik wil nog wel verder gaan; iemand in nood mag bij mij best even laden, mits het netjes gevraagd word. Kan nog koffie krijgen ook. Voor beide ga ik geen factuur uitreiken.
Ja dat is ook een beetje onze instelling. Iemand in nood mag ook wat Stroom aftappen!

Familie of vrienden mogen ook zonder vragen gewoon inprikken als ze willen: voor de koekjes en cola vraag ik ook geen geld :P

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:20
Ik gebruik en RFID-sleutelhanger, om het laadkastje te openen. Niet zozeer omdat ik bang ben voor stroomdiefstal, maar misschien wel voor diefstal van mijn Granny-charger of zo dat kinderen uit de buurt niet zitten te klooien aan een 230V stopcontact.
Voor de uitvoering, zie: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/laadpalen.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
eltron schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:26:
[...]

Bij mijn weten heeft alleen de Mercedes EQ Power GLE een versie met een dergelijke batterij.
En kan je dus een heel groot deel van je km elektrisch mee rijden.

ik begrijp niet dat wordt gesteld dat je met 7,4 kW de batterij in 1,5u zou kunnen vullen. Als hij helemaal leeg is duurt dat toch ca. 3u, (je hebt ook nog wat laadverlies dus niet 100% van het vermogen zie je terug in de batterij).

Via stopcontact laden kan prima, maar op zeer lage snelheid, meestal max 10A, En dat heb je dus geen 5 maar 15u nodig om je batterij te vullen. Geeft niks als hij toch zo lang stil staat, of niet helemaal leeg is. Maar als je flexibel wilt zijn is een lader met 7,4 kW toch wel fijn mi.
De auto kan snelladen aan, te weten 60 kW 160A. Ik denk dat ze hierop doelen. Echter het gedeelte over het stopcontact snap ik niet. Dat haal je inderdaad nooit in 5 uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Redondo1982 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:44:
[...]

De auto kan snelladen aan, te weten 60 kW 160A. Ik denk dat ze hierop doelen. Echter het gedeelte over het stopcontact snap ik niet. Dat haal je inderdaad nooit in 5 uurtjes.
Doen ze dat laden 1 fase (dus 32 A, daar moet je infra maar op ingericht zijn) of op 2 fasen (dan volstaat een 3 fase aansluiting 3x 25 A thuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
daemonix schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:34:
[...]

Doen ze dat laden 1 fase (dus 32 A, daar moet je infra maar op ingericht zijn) of op 2 fasen (dan volstaat een 3 fase aansluiting 3x 25 A thuis).
Ik zou het niet weten, want daar stopt echt mijn kennis. Vandaar dat ik ook in dit topic terecht ben gekomen, omdat ik mezelf wil inlezen plus van gedachten wisselen met de leden hier. Volgens mijn info kan je max 11kw laden met een 3x25a aansluiting, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Redondo1982 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:56:
[...]

Ik zou het niet weten, want daar stopt echt mijn kennis. Vandaar dat ik ook in dit topic terecht ben gekomen, omdat ik mezelf wil inlezen plus van gedachten wisselen met de leden hier. Volgens mijn info kan je max 11kw laden met een 3x25a aansluiting, toch?
Klopt.

Of op 2 fasen met 2x16x230= 7,3 kW

Of op 1 fase met 1x16x230= 3,7 kW, of met een truuk (2 laders parallel schakelen op 2 verschillende groepen) 7,3 kW, maar dat kan alleen als je een 35 of 40 A enkelfase aansluiting hebt. Let op dat er dan heel weinig overblijft voor overige spullen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Redondo1982 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:56:
[...]

Klopt zoals Daemonix al aangaf. Als je normaal selectief hebt afgezekerd ga je uit van 3x16A achter de hoofdaansluiting en dat is dus 11kW max.
Met loadbalancing en/of zonnepanelen zou je nog wel wat hoger kunnen uitkomen, maar dat is in jou geval niet zo van belang als de auto niet meer kan dan max 7,4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
eltron schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 00:42:
[...]

Klopt zoals Daemonix al aangaf. Als je normaal selectief hebt afgezekerd ga je uit van 3x16A achter de hoofdaansluiting en dat is dus 11kW max.
Met loadbalancing en/of zonnepanelen zou je nog wel wat hoger kunnen uitkomen, maar dat is in jou geval niet zo van belang als de auto niet meer kan dan max 7,4kW
Hij kan wel snelladen 60 kW aan. Is het dan niet interessant om een 11kW wallbox te nemen? Of kan dit niet en is er geen tussenstap mogelijk vanaf 7,4kW gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Redondo1982 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 01:17:
[...]

Hij kan wel snelladen 60 kW aan. Is het dan niet interessant om een 11kW wallbox te nemen? Of kan dit niet en is er geen tussenstap mogelijk vanaf 7,4kW gezien?
Snelladen 60kW is met een DC lader (gelijkstroom). Thuis heb je AC (wisselstroom). Met 11kW wallbox heb je 3 faselader AC waarvan de auto er maar 1 (3,7kW) of 2 (7,4kW) kan gebruiken. Ik verwacht eerlijk gezegd dat de auto werkt op 1F met max 32A = 7,4kW.. maar 2F a 16A komt qua vermogen op hetzelfde neer.
Punt is wel dat je bij een 3x25A huisaansluiting niet op 1F 32A kunt doen.

Er zijn ook wel DC laders te koop die 3F AC omzetten naar DC maar dat is nogal prijzig.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 29-07-2020 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:02
Mijn nieuwe (2dehands) Nissan Leaf uit 2016 laadt enorm traag op aan een ICU compact mini die op een 20A zekering zit aangesloten. Op een uur tijd 0.39kWh volgens de kWh meter die er op zit. Ik heb er vanmorgen even bij gestaan en hij begint enorm vaak te flikkeren met zijn lichtjes wat volgens de handleiding betekent dat hij aan het communiceren is met de auto. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 16:56
Horla schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:14:
Mijn nieuwe (2dehands) Nissan Leaf uit 2016 laadt enorm traag op aan een ICU compact mini die op een 20A zekering zit aangesloten. Op een uur tijd 0.39kWh volgens de kWh meter die er op zit. Ik heb er vanmorgen even bij gestaan en hij begint enorm vaak te flikkeren met zijn lichtjes wat volgens de handleiding betekent dat hij aan het communiceren is met de auto. Iemand een idee?
Auto testen aan publieke laadpaal en een andere auto de laadpaal laten testen? Vaste kabel of losse kabel aan de laadpaal?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:02
Het is effectief een probleem met de laadpaal. Die heeft een vaste kabel en ik heb juist eens met een verlengkabel de "mobiele laadpaal" die bij de auto zat aangesloten en die laadt de auto zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
eltron schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 01:59:
[...]

Snelladen 60kW is met een DC lader (gelijkstroom). Thuis heb je AC (wisselstroom). Met 11kW wallbox heb je 3 faselader AC waarvan de auto er maar 1 (3,7kW) of 2 (7,4kW) kan gebruiken. Ik verwacht eerlijk gezegd dat de auto werkt op 1F met max 32A = 7,4kW.. maar 2F a 16A komt qua vermogen op hetzelfde neer.
Punt is wel dat je bij een 3x25A huisaansluiting niet op 1F 32A kunt doen.

Er zijn ook wel DC laders te koop die 3F AC omzetten naar DC maar dat is nogal prijzig.
Aha, ik dacht al dat ik iets doorelkaar haalde ;) Op een gegeven moment voel je dat gewoon zodra de info tot de hersens reikt haha.

Is het dan wel verstandig om alvast een hogere variant (lees: meer laadcapaciteit) wallbox te kopen zodat je enigszins future-proof bent? Ik heb nu een 3x25a aansluiting voor een simpel kantoor waar niet veel energiegebruik is. Als ik kijk naar de Zappi v2 dan kan je die kopen in 1x32A en 3x32A. Ook hier stopt mijn kennis weer en mijn elektricien is met vakantie. Wat kan ik dan het beste kopen straks? Of dan toch weer de Pulsar van Wallbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Redondo1982 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:41:
[...]

Aha, ik dacht al dat ik iets doorelkaar haalde ;) Op een gegeven moment voel je dat gewoon zodra de info tot de hersens reikt haha.

Is het dan wel verstandig om alvast een hogere variant (lees: meer laadcapaciteit) wallbox te kopen zodat je enigszins future-proof bent? Ik heb nu een 3x25a aansluiting voor een simpel kantoor waar niet veel energiegebruik is. Als ik kijk naar de Zappi v2 dan kan je die kopen in 1x32A en 3x32A. Ook hier stopt mijn kennis weer en mijn elektricien is met vakantie. Wat kan ik dan het beste kopen straks? Of dan toch weer de Pulsar van Wallbox?
Als je op afzienbare termijn meer nodig hebt kan je daar nu al rekening mee houden door een 3F lader te nemen en die voorlopig op 1F aan te sluiten, er van uitgaande dat jouw auto op 1F laadt. Bij Zappi kan dat in elk geval, Pulsar weet ik niet, maar zal ook wel kunnen verwacht ik. Prijsverschil is bij Zappi ook verwaarloosbaar, voor een paar tientjes meer heb je de 3F versie.
Overigens kun je op basis van 25A per fase op de huisaansluiting daar nooit boven gaan, ook met loadbalancing niet. Dus max 5,8kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
eltron schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:02:
[...]

Als je op afzienbare termijn meer nodig hebt kan je daar nu al rekening mee houden door een 3F lader te nemen en die voorlopig op 1F aan te sluiten, er van uitgaande dat jouw auto op 1F laadt. Bij Zappi kan dat in elk geval, Pulsar weet ik niet, maar zal ook wel kunnen verwacht ik. Prijsverschil is bij Zappi ook verwaarloosbaar, voor een paar tientjes meer heb je de 3F versie.
Overigens kun je op basis van 25A per fase op de huisaansluiting daar nooit boven gaan, ook met loadbalancing niet. Dus max 5,8kW.
Ja, dan lijkt me een beetje vooruit lopen op de toekomst geen enorme hobbel die genomen moet worden. De kosten zijn het bijna niet. Kan ik 2x 25A aansluiten om de 7,4 kW te halen? Of is dit technisch niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Redondo1982 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:20:
[...]

Ja, dan lijkt me een beetje vooruit lopen op de toekomst geen enorme hobbel die genomen moet worden. De kosten zijn het bijna niet. Kan ik 2x 25A aansluiten om de 7,4 kW te halen? Of is dit technisch niet mogelijk.
in principe niet mogelijk om 2x25A te combineren om 7,4 te halen. Er zijn wel auto's die op 2F kunnen laden en er is ook een enkele lader die 2F kan combineren tot 1 (magnum smart charger bijvoorbeeld en Ratio heeft er ook 1) maar lijkt mij teveel gedoe voor een tamelijk gering verschil, ook relatief tov omvang van je batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
eltron schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:27:
[...]

in principe niet mogelijk om 2x25A te combineren om 7,4 te halen. Er zijn wel auto's die op 2F kunnen laden en er is ook een enkele lader die 2F kan combineren tot 1 (magnum smart charger bijvoorbeeld en Ratio heeft er ook 1) maar lijkt mij teveel gedoe voor een tamelijk gering verschil, ook relatief tov omvang van je batterij.
Ja, dit is zo. Ik had ook alweer over het hoofd gezien dat je auto dan meerdere fase moet hebben.

Ik dacht ergens te hebben gelezen dat de auto 3-fase wordt, maar dit zal dan wel de DC zijn geweest. Ik ben iig weer een heel stuk wijzer geworden, thx. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Redondo1982 op 29-07-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefdewit
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-08-2020
eltron schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:26:
[...]

De Polestar 1 heeft zelfs 34 kWh aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Jefdewit schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:11:
[...]
De Polestar 1 heeft zelfs 34 kWh aan boord.
off topic <Wist ik niet, maar op zich ook mooi.
Heb eens wat gegoogled en zie dat het eigenlijk een conceptcar is die niet voor de markt was bedoeld. Wordt nu toch in zeer beperkte oplaag gemaakt om het merk Polestar te promoten.
Niet of nauwelijks verkrijgbaar een ook een beetje duur, aangezien je voor minder dan de helft van het geld een betere Tesla kunt krijgen.>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
Vandaag de nieuwe meterkast... monteur was stipt op tijd vanmorgen! En dan eind september pas de verzwaring naar 3 fasen....

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik was aan het kijken naar een wallbox pulsar (plus). Kan viavia mogelijk goedkoper aan 1 komen. Nu vertelde diegene dat er geen verschil zit tussen de 1 en 3f wallbox pulsar (plus). Hij levert dus maar 1 uitvoering. Bij de verschillende aanbieders op internet worden ze wel apart aangeboden voor zowel 1 als 3f. Als je kijkt in de handleiding dat lijkt het of dat er idd geen verschil tussen zit en is hij instelbaar. De auto kan max 1f laden maar zou mooi zijn dat die in de toekomst ook gebruikt kan worden 3f lader. Aansluiting wordt bij plaatsing van de lader ook omgezet naar 3f.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDWWQX5rgMvWbIoQ4SYOe521SwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAmrEexRxd0PENEHO3OiI8rv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Sjors81 op 30-07-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Sjors81 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:52:
Ik was aan het kijken naar een wallbox pulsar (plus). Kan viavia mogelijk goedkoper aan 1 komen. Nu vertelde diegene dat er geen verschil zit tussen de 1 en 3f wallbox pulsar (plus). Hij levert dus maar 1 uitvoering. Bij de verschillende aanbieders op internet worden ze wel apart aangeboden voor zowel 1 als 3f. Als je kijkt in de handleiding dat lijkt het of dat er idd geen verschil tussen zit en is hij instelbaar. De auto kan max 1f laden maar zou mooi zijn dat die in de toekomst ook gebruikt kan worden 3f lader. Aansluiting wordt bij plaatsing van de lader ook omgezet naar 3f.

[Afbeelding]
Daar zit zeker wel verschil in. Met een 3f kan je ook 1f laden maar andersom niet! Het prijsverschil is wel klein dus ik kan me voorstellen dat hij enkel de 3f-versie levert. Met het oog op de toekomst zou ik altijd voor een 3f gaan zeker als je aansluiting ook 3f is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
One-eye864 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:40:
[...]
Daar zit zeker wel verschil in. Met een 3f kan je ook 1f laden maar andersom niet! Het prijsverschil is wel klein dus ik kan me voorstellen dat hij enkel de 3f-versie levert. Met het oog op de toekomst zou ik altijd voor een 3f gaan zeker als je aansluiting ook 3f is
Dat is ook zeker de bedoeling. Tnx voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
De monteur die vanmorgen is geweest heeft een krachtgroep aangemaakt in de (nieuwe) meterkast, maar volgens mij is dat 3x16A ... nu is 3x16Ax230V genoeg om een auto op 11KW te kunnen laden als je niks ánders meer op die groep zet.

Stel dat ik tzt. elektrisch wil gaan koken, moet er dan 'gewoon' een groep náást gaan komen? Sowieso moet er dan bekabeling naar de keuken toe gelegd worden maar er zou rekening in de nieuwe meterkast mee gehouden worden dat dat ooit zal gaan gebeuren. Volgens mij is die ruimte er fysiek ook wel..

Anyway - als ik 'straks' een 11kW laadpaal heb, zit ik dan goed met m'n 3x16Ax230V? Het is immers een aparte groep los van de rest van het huis...

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
DigitalExorcist schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:03:
De monteur die vanmorgen is geweest heeft een krachtgroep aangemaakt in de (nieuwe) meterkast, maar volgens mij is dat 3x16A ... nu is 3x16Ax230V genoeg om een auto op 11KW te kunnen laden als je niks ánders meer op die groep zet.

Stel dat ik tzt. elektrisch wil gaan koken, moet er dan 'gewoon' een groep náást gaan komen? Sowieso moet er dan bekabeling naar de keuken toe gelegd worden maar er zou rekening in de nieuwe meterkast mee gehouden worden dat dat ooit zal gaan gebeuren. Volgens mij is die ruimte er fysiek ook wel..

Anyway - als ik 'straks' een 11kW laadpaal heb, zit ik dan goed met m'n 3x16Ax230V? Het is immers een aparte groep los van de rest van het huis...
Ja dat is hoe het hoort. je hebt dan voor de rest van je huis nog 3x9A over. Als je een laadpaal hebt met load balancing (bijv een Ratio Smart Box) dan meet hij het verbruik in huis en als je meer verbruikt door koken of bijv de wasmachine dan zal hij het laadvermogen tijdelijk verlagen zodat je hoofdzekering er niet uit klapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

DigitalExorcist schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:03:
Er mag ook niets anders op die groep.
Stel dat ik tzt. elektrisch wil gaan koken, moet er dan 'gewoon' een groep náást gaan komen?
Ja.
Sowieso moet er dan bekabeling naar de keuken toe gelegd worden maar er zou rekening in de nieuwe meterkast mee gehouden worden dat dat ooit zal gaan gebeuren. Volgens mij is die ruimte er fysiek ook wel..

Gaat prima.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
One-eye864 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:05:
[...]
Ja dat is hoe het hoort. je hebt dan voor de rest van je huis nog 3x9A over. Als je een laadpaal hebt met load balancing (bijv een Ratio Smart Box) dan meet hij het verbruik in huis en als je meer verbruikt door koken of bijv de wasmachine dan zal hij het laadvermogen tijdelijk verlagen zodat je hoofdzekering er niet uit klapt.
OK ... dus 3x16A klopt... ik ging er een beetje van uit dat die aparte groep 3x25A had moeten zijn namelijk. Maar goed, ik ben zo a-technisch als de neten, daarom besteed ik dat soort gedoe ook gewoon uit.

De laadpaal die er gaat komen wordt een Alfen verwacht ik (omdat Joulz die hanteert en 50% korting geeft.. wat serieus geld is). En die zou de mogelijkheid tot load balancing moeten hebben.

EDIT: Tijdens het typen kwam @Bart ® met reactie. Dank! :)

[ Voor 3% gewijzigd door DigitalExorcist op 30-07-2020 16:08 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen