Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.103 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:17
greatgonzo schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:31:
Ik heb een offerte gekregen voor de installatie van een 3-fase lader aan huis:

EV box €816,15
EV Box cover €84,70
EV montagekit €12,50
Eaton alamat 16A/0,03mA €90,60
Ymvk 5x4mm2 €115,00
Klein en aansluitmateriaal €35,00

Montage €556,50

Bij elkaar €1710,45. Daar komt nog de verzwaring van Enexis bij (€280). Is dit een reëel bedrag??
Ziet er op eerste gezicht redelijk uit. bedragen incl btw neem ik aan?
Vraag me wel af of de EVbox DC lekstroombeveiliging heeft ingebouwd.

en Ymvk kabel meld je niet de lengte van, maar voor dit bedrag is dat een meter of 30 en dat lijkt me vrij veel voor boven de grond. Als je de grond in gaat is er een grondkabeld nodig (Ymvkas) die is duurder.

montage ook lastig te beoordelen. Lijkt vrij veel, maar afhankelijk of het alleen maar aansluiten is of dat er ook van alles aangelegd moet worden en evt graafwerk etc.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:27

greatgonzo

schit-te-rend!

eltron schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:44:
[...]

Ziet er op eerste gezicht redelijk uit. bedragen incl btw neem ik aan?
Vraag me wel af of de EVbox DC lekstroombeveiliging heeft ingebouwd.

en Ymvk kabel meld je niet de lengte van, maar voor dit bedrag is dat een meter of 30 en dat lijkt me vrij veel voor boven de grond. Als je de grond in gaat is er een grondkabeld nodig (Ymvkas) die is duurder.

montage ook lastig te beoordelen. Lijkt vrij veel, maar afhankelijk of het alleen maar aansluiten is of dat er ook van alles aangelegd moet worden en evt graafwerk etc.
ja, inc BTW.. had foto's meegestuurd, en is ongeveer 5 meter kabel..
Heb ook een werkspot advertentie aangemaakt, dit was iig voor mij een bekende installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
5 meter kabel is dan wel weer erg kort, 2 meter omhoog in de meterkast, 1 meter omhoog bij de laadpaal betekent maar 2 meter van meterkast naar buiten? Klopt dat?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 09:04
5 m kabel 115 euro? is dat kabel door elven gesmeed bij vol maanlicht? 5x4mm2 Neopreen kabel kost €4,39 per meter (incl. BTW).
https://www.elektramat.nl...h07rnf-5x4mm-per-1-meter/

Een Chint ALAMAT (ik neem aan 3-fase 30mA en 32A met B karakteristiek (en geen 0,03mA?) kost € 78. Geen idee waarom je 16A zou nemen met 3-fasen, maar een 16A versie kost € 72,59.

https://www.elektramat.nl...fase-32a-3p-n-b-kar-30ma/

Ik zou de onderdelen zelf bestellen (of laten doen) via de link.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Isheara schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:52:
Een Chint ALAMAT (ik neem aan 3-fase 30mA en 32A met B karakteristiek (en geen 0,03mA?) kost € 78. Geen idee waarom je 16A zou nemen met 3-fasen, maar een 16A versie kost € 72,59.

https://www.elektramat.nl...fase-32a-3p-n-b-kar-30ma/

Ik zou de onderdelen zelf bestellen (of laten doen) via de link.
Waarom zou je een Chint Alamat nemen als je voor een klein beetje meer een Eaton koopt? Enne, de installatie zal vast niet afgezekerd mogen worden boven de waarde van de hoofdzekering. Er zijn maar erg weinig auto's die meer dan 16 A kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Dat hoger afzekeren mag dus wel. De Zappi heeft een 32A aardlek, ik heb ook een 32A ALAMAT voor de Zappi in de groepenkast aangelegd. 3x25A op de aansluiting, dat kan prima....(maar deze discussie is volgens mij al eerder gevoerd). Ik wil sowieso voorbereid zijn voor de toekomst, dus waarom niet gelijk doen?

Voor mij was prijsverschil tussen eaton en chint bijna 50% (€35) dus zonde van de meerprijs imho.

[ Voor 14% gewijzigd door Isheara op 21-07-2020 12:00 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06 21:20

mnk

Vraag aan de thuisladers met eigen onderneming:

Ik ben deze week verhuisd naar een nieuwe woning. Hier staat een Eneco paal in de tuin (volgens mij EVbox). Deze doet het echter alleen met een hosting abbo van €8,41 p/m en om voor 22ct te kunnen laden ook een Enecopas van €3 p/m. Beetje vreemd dat die pas dan nog extra moet, blijkbaar alleen gratis als je een nieuwe paal bij hen afneemt. Met een andere laadpaal zijn kosten vaak circa 36ct, maar krijg dan maar 22ct teruggestort op privérekening.
Voordeel is dat factuur dan netjes op BV komt en gemaakte stroomkosten naar prive overgemaakt worden.

Zijn er mogelijkheden deze paal om te bouwen zodat ik hem gewoon in eigen beheer kan houden? Zodat ik niet aan die maandelijkste kosten vast zit. Is het fiscaal niet juist aantrekkelijk om bv 36ct te rekenen per KWH en dit over te maken naar privé? Dat kan nu niet met Eneco.

Hoe hebben jullie dit ingericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
mnk schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:00:

Ik ben deze week verhuisd naar een nieuwe woning. Hier staat een Eneco paal in de tuin (volgens mij EVbox). Deze doet het echter alleen met een hosting abbo van €8,41 p/m en om voor 22ct te kunnen laden ook een Enecopas van €3 p/m. Beetje vreemd dat die pas dan nog extra moet, blijkbaar alleen gratis als je een nieuwe paal bij hen afneemt. Met een andere laadpaal zijn kosten vaak circa 36ct, maar krijg dan maar 22ct teruggestort op privérekening.
Voordeel is dat factuur dan netjes op BV komt en gemaakte stroomkosten naar prive overgemaakt worden.

Zijn er mogelijkheden deze paal om te bouwen zodat ik hem gewoon in eigen beheer kan houden? Zodat ik niet aan die maandelijkste kosten vast zit. Is het fiscaal niet juist aantrekkelijk om bv 36ct te rekenen per KWH en dit over te maken naar privé? Dat kan nu niet met Eneco.

Ik heb mijn eigen paal op de oprit geplaatst (geen bestaande oplossing) en kan gewoon van zakelijk naar privé overmaken.
Je kunt geen € 0,36 aanhouden, tenzij dat het leveringstarief is. Je 'moet' de stroom tegen kostprijs aan je bedrijf verkopen (als je zonnepanelen hebt mag je alsnog leveringstarief van energie aanbieder aanhouden).
Maar goed, ik heb dus geen laadpas of abonnement, want ik deel de paal niet en het gaat om maar één elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
InterCC schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:05:
[...]

Ik heb mijn eigen paal op de oprit geplaatst (geen bestaande oplossing) en kan gewoon van zakelijk naar privé overmaken.
Je kunt geen € 0,36 aanhouden, tenzij dat het leveringstarief is. Je 'moet' de stroom tegen kostprijs aan je bedrijf verkopen (als je zonnepanelen hebt mag je alsnog leveringstarief van energie aanbieder aanhouden).
Maar goed, ik heb dus geen laadpas of abonnement, want ik deel de paal niet en het gaat om maar één elektrische auto.
Je mag best de afschrijving van de laadinfra meenemen en dus een hoger tarief dan het kale leveringstarief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Isheara schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:58:
Dat hoger afzekeren mag dus wel. De Zappi heeft een 32A aardlek, ik heb ook een 32A ALAMAT voor de Zappi in de groepenkast aangelegd. 3x25A op de aansluiting, dat kan prima....(maar deze discussie is volgens mij al eerder gevoerd). Ik wil sowieso voorbereid zijn voor de toekomst, dus waarom niet gelijk doen?

Voor mij was prijsverschil tussen eaton en chint bijna 50% (€35) dus zonde van de meerprijs imho.
Nee, die discussie is in deze vorm niet eerder gevoerd. Wel in de vorm dat je stroom van je zonnepanelen beschikbaar hebt.

Je Alamat MOET er eerder uitvliegen dan je hoofdzekering, en bij een kale aansluiting is dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Ik beperk de Zappi via de instellingen tot max 25A (in mijn geval 16A via de loadbalancing), de overige 7A kan dan van de zonnepanelen komen, daarom is de 32A (ook de zappi heeft de 32A aardlek, dus ik heb eigenlijk niet eens een ALAMAT nodig, maar nu is die aan beide kanten van de kabel gezekerd op 32A).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HiJ9-AbIORCZI9KoywGP1h7zBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvLLqMDCnopT7Bl9uy2gD72N.jpg?f=fotoalbum_large

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Aardlek is geen alamat of zekeringsautomaat. Je moet een zekeringsautomaat hebben (mag een alamat zijn), dus nee, die is niet overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Ik bedoel, ik had ook een krachtgroep achter een (al aanwezige) Aardlek kunnen zetten (van 40A), en had dus niet specifiek een ALAMAT nodig.

https://www.installatie.n...oektocht-naar-antwoorden/

[ Voor 22% gewijzigd door Isheara op 21-07-2020 12:59 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
mnk schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:00:

Ik heb gewoon Zappi met een aparte kWh meter (MID gecertificeerd). Maak 1 x per jaar een foto van de meterstand en reken de kWh door tegen het marginale tarief; iets van 23 ct incl btw.
Dat is dus exclusief de vaste kosten van de aansluiting, maar die had ik toch al. Verdien er nu niets aan maar kom er ook niet op te kort. Dat gaat wel veranderen als ik meer zonnestroom kan opwekken, maar uiteraard moet die investering ook (ruimschoots) terugverdiend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Isheara schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:54:
Ik bedoel, ik had ook een krachtgroep achter een (al aanwezige) Aardlek kunnen zetten (van 40A), en had dus niet specifiek een ALAMAT nodig.

https://www.installatie.n...oektocht-naar-antwoorden/
Nee dat mag niet, want je mag een EV niet combineren met andere groepen. Ook niet via een ALS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
daemonix schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:03:
[...]

Nee dat mag niet, want je mag een EV niet combineren met andere groepen. Ook niet via een ALS.
Waar zeg ik dat er al andere groepen aan dezelfde aardlek van de Zappi zitten? Zie de geposte foto van mijn groepenkast.
Ik had ipv een ALAMAT ook kunnen kiezen voor een krachtgroep en Aardlek.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De (al) aanwezige aardlek was een dead-give-away. Die aardlek zal er vast niet voor jan met de korte achternaam gezeten hebben. Tenminste dat mag ik hopen, anders is het zonde van het geld maar had het inderdaad gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
ik snap dat ik het iets onduidelijk heb geformuleerd, mea culpa.
Ik heb een volledig nieuwe GK geconfigureerd en de oude compleet vervangen. Ik moet nu alleen nog wat bedrading aanleggen en stroompunten afsplitsen om de vrije groepen nog te gaan gebruiken.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
daemonix schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:09:
[...]

Je mag best de afschrijving van de laadinfra meenemen en dus een hoger tarief dan het kale leveringstarief nemen.
In theorie wel, maar in praktijk zal iedereen met eigen bedrijf de aanschaf van de materialen doen op naam van het bedrijf. Dat scheelt naast BTW ook de inkomstenbelasting bij privé voldoen. Met name de belastingdienst wordt blij van die situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:26
Heeft iemand toevallig ervaring met de "ACE Service Installer" icm de Alfen laadpalen in een ander netwerk segment?
Ik heb 2 laadpalen achter een maxem (IOT Netwerk) hangen voor load balancing. Maar verbinden met de ACE Service Installer is nu niet echt meer gemakkelijk, want deze moet direct in het subnet geplaatst worden waarin de laadpalen zitten. Ik heb mijn PFSENSE een interface gegeven in het netwerk achter de Maxem wel icm NAT, maar het lukte nog niet op met de "ACE Service Installer" verbinding te maken tot de laadpalen.

Iemand enig idee wat de mogelijkheden zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Rolfie op 21-07-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:53

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Rolfie schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:07:
Heeft iemand toevallig ervaring met de "ACE Service Installer" icm de Alfen laadpalen in een ander netwerk segment?
Ik heb 2 laadpalen achter een maxem (IOT Netwerk) hangen voor load balancing. Maar verbinden met de ACE Service Installer is nu niet echt meer gemakkelijk, want deze moet direct in het subnet geplaatst worden waarin de laadpalen zitten. Ik heb mijn PFSENSE een interface gegeven in het netwerk achter de Maxem wel icm NAT, maar het lukte nog niet op met de "ACE Service Installer" verbinding te maken tot de laadpalen.

Iemand enig idee wat de mogelijkheden zijn?
de palen even tijdelijk aan een aparte router hangen samen met je laptop/pc, dan instellen wat je wil instellen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Of in hetzelfde segment gaan zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
daemonix schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:03:
[...]

Owh deze regel ken ik nog niet. Achter een ALS (1-fase of 3-fase) mag je 4 groepen plaatsen. Waarom geen 3fase EV groep en bijv. een 3fase-warmtepomp achter dezelfde ALS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

thehog schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:16:
[...]

Owh deze regel ken ik nog niet. Achter een ALS (1-fase of 3-fase) mag je 4 groepen plaatsen. Waarom geen 3fase EV groep en bijv. een 3fase-warmtepomp achter dezelfde ALS?
Omdat dat niet van de NEN1010 mag.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Bart ® schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:32:
[...]
Omdat dat niet van de NEN1010 mag.
Wat dan het beeld oproept dat de NEN1010 aan herziening toe is omdat die nog niet is ingericht op EV-laadpalen en loadbalancing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

eltron schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:40:
[...]

Wat dan het beeld oproept dat de NEN1010 aan herziening toe is omdat die nog niet is ingericht op EV-laadpalen en loadbalancing?
Dat zou wel vreemd beeld zijn, aangezien het een specifiek artikel over EV-laadpalen is waar dit in staat.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het bewuste artikel:
Met uitzondering van stroomketens die gebruik maken van elektrische scheiding als
beschermingsmaatregel, moet elk aansluitpunt worden beschermd door zijn eigen toestel voor
aardlekbeveiliging van ten minste type A, met een aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA.
Waar het laadstation voor elektrische voertuigen is uitgerust met een contactdoos of een voertuigconnector
die voldoet aan de NEN-EN-IEC 62196-reeks, moeten beschermingsmaatregelen worden genomen tegen
DC-foutstromen, tenzij hierin wordt voorzien door het laadstation voor elektrische voertuigen. De geschikte
maatregelen voor elk aansluitpunt zijn:
— toestel voor aardlekbeveiliging type B of
— toestel voor aardlekbeveiliging type A, aangevuld met geschikt materieel dat uitschakeling van de
voeding waarborgt bij een DC-foutstroom van meer dan 6 mA.
Er mag dus niets anders worden aangesloten op die ALS. En ook duidelijk is dat ieder laadpunt zijn eigen ALS moet hebben, al dan niet van type B afhankelijk van wat er in de paal zit.

[ Voor 9% gewijzigd door daemonix op 21-07-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ja ok duidelijk. Maar bijv. een Zappi heeft intern deze aardlek met DC-foutstroom detectie in zich zitten en voldoet hier dus aan. Het is dan prima om de voedende kabel uit de groepenkast nogmaals met een normale (gedeeld met andere krachtgroepen) type-A ALS te beveiligen voor eventuele problemen met deze voedende kabel. Het hoeft niet (want gemonteerde kabel), maar het mag.

Als je laadpaal zelf geen dergelijke beveiliging heeft, ja dan moet dat in de groepenkast op z'n eigen ALS volgens deze voorwaarden.

[ Voor 9% gewijzigd door thehog op 21-07-2020 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Correct voor de Zappi. Ik zou een alamat kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

thehog schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:37:
Het is dan prima om de voedende kabel uit de groepenkast nogmaals met een normale (gedeeld met andere krachtgroepen) type-A ALS te beveiligen voor eventuele problemen met deze voedende kabel.
Nee dat mag dus niet.

Edit: niet als de laadpaal alléén dc lekstroomdetectie in heeft gebouwd. Als er een volwaardige type b ALS ingebouwd zit heb je gelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Bart ® op 21-07-2020 19:58 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
daemonix schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:24:
Het bewuste artikel:

[...]

Er mag dus niets anders worden aangesloten op die ALS. En ook duidelijk is dat ieder laadpunt zijn eigen ALS moet hebben, al dan niet van type B afhankelijk van wat er in de paal zit.
En dat houdt dan geen rekening met loadbalancing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

eltron schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:01:
[...]

En dat houdt dan geen rekening met loadbalancing?
wat heeft load balancing met lekstroombeveiliging te maken?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Bart ® schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:04:
[...]
wat heeft load balancing met lekstroombeveiliging te maken?
Niets, maar het gaat hier om de vraag of je volgens NEN 1010 achter dezelfde ALS als de laadpaal nog iets anders mag aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

eltron schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:06:
[...]

Niets, maar het gaat hier om de vraag of je volgens NEN 1010 achter dezelfde ALS als de laadpaal nog iets anders mag aansluiten.
Waarom vraag je dan of het rekening houdt met load balancing, als je al weet dat het er niets mee te maken heeft :?.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Bart ® schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:07:
[...]

Waarom vraag je dan of het rekening houdt met load balancing, als je al weet dat het er niets mee te maken heeft :?.
lekstroombeveiliging heeft er niets mee te maken, loadbalancing alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

eltron schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:09:
[...]

lekstroombeveiliging heeft er niets mee te maken, loadbalancing alles.
weet je zelf wel wat je zegt?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
Bart ® schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:55:
[...]

Nee dat mag dus niet.

Edit: niet als de laadpaal alléén dc lekstroomdetectie in heeft gebouwd. Als er een volwaardige type b ALS ingebouwd zit heb je gelijk.
Als ik bij de Zappi kijk staat er:
Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA en een aardlekschakelaar voor gelijkstroom tot 6mA = Type B
Dus deze zou achter de ALS 30ma mogen die de inductieplaat ook gebruikt (4 polig)?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
Waarom niet gewoon een 4P alamat zetten?
Risico op verblinden van je huidige ALS waar ook je huisinstallatie achter zit wil je toch niet lopen...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Jim423 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:21:
Waarom niet gewoon een 4P alamat zetten?
Risico op verblinden van je huidige ALS waar ook je huisinstallatie achter zit wil je toch niet lopen...
4 polige B16 ligt al klaar. Dus of zet hem achter de ALS waar alleen de inductie plaat op zit of zet hem achter een eigen ALS ernaast.

Maar als er een ALS in de Zappi v2 zit, hoe kan je dan nog je huisinstallatie verblinden? De ALS in de Zappi zou dan toch afgeschakeld moeten zijn?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Die schakelt pas af vanaf 6mA. Daaronder gebeurd er niks, daarom zou ik het gewoon gescheiden houden. Als het puur een inductieplaat betreft is het risico wel nihil natuurlijk en je weet snel dat het laden is gestopt als je niet kan koken :P
Er zit trouwens geen ''echte'' ALS in de Zappi, volgens mij is het gewoon een meting die hij zelf doet elektronisch. Voor het scheiden gebruikt hij dan het gewone relais.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ophidian schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:39:
[...]

4 polige B16 ligt al klaar. Dus of zet hem achter de ALS waar alleen de inductie plaat op zit of zet hem achter een eigen ALS ernaast.

Maar als er een ALS in de Zappi v2 zit, hoe kan je dan nog je huisinstallatie verblinden? De ALS in de Zappi zou dan toch afgeschakeld moeten zijn?
Je kunt je B16 toch gewoon rechtstreeks op je hoofdschakelaar zetten...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Jim423 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:56:
Die schakelt pas af vanaf 6mA. Daaronder gebeurd er niks, daarom zou ik het gewoon gescheiden houden. Als het puur een inductieplaat betreft is het risico wel nihil natuurlijk en je weet snel dat het laden is gestopt als je niet kan koken :P
Er zit trouwens geen ''echte'' ALS in de Zappi, volgens mij is het gewoon een meting die hij zelf doet elektronisch. Voor het scheiden gebruikt hij dan het gewone relais.
Ja betreft alleen de inductie plaat. Rest van het installatie heeft allemaal eigen aardlekschakelaars. Toch maar even over nadenken, zo'n ALS zijn de kosten ook niet op het totaal bedrag en heb nog ruimte genoeg.
Bart ® schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:56:
[...]

Je kunt je B16 toch gewoon rechtstreeks op je hoofdschakelaar zetten...
Maar dan is je voedende kabel niet beschermd toch? Ligt grotendeels in de droge kruipruimte, maar loopt ook een meter aan de binnenkant van de garage muur. Is het dan niet netter om hem achter de ALS te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je kan hem alleen zonder ALS zetten als je aardverspreidingsweerstand voldoende laag is.
Anders haal je je uitschakeltijden niet op je B16 bij een aardfout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Ik haal wel gewoon een extra ALS, dan is het zeker goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb van een vorige phev (2016) nod een 3,7kwh lader hangen. Ik zal per dag wellicht 50/60km moeten bijladen -uitzonderingen daargelaten- dus dat zou je dan prima moeten halen. Maar ik heb geen idee of de nieuwe palen beter zijn voor het accupakket bijvoorbeeld? Als die voor € 1.000 geiïnstalleerd zijn en ik krijg nog wat terug voor de oude...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ophidian schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:26:
Ik haal wel gewoon een extra ALS, dan is het zeker goed ;)
Gewoon achter de ALS van je kookplaat zetten. Is echt een beetje overdreven om een extra ALS in jouw geval te gebruiken. Of had een alamat gekocht maar dat punt ben je al voorbij immers :) Zoals hierboven al aangegeven door meerderen mag dat gewoon (omdat je een Zappi hebt). Enige nadeel is dat bij een storing in de voedende kabel naar de Zappi of in de kookplaat een aardlek ontstaat dat ze dan allebei uit gaan. Dat is meer een luxe probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
JohnDoe77 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:06:
Ik heb van een vorige phev (2016) nod een 3,7kwh lader hangen. Ik zal per dag wellicht 50/60km moeten bijladen -uitzonderingen daargelaten- dus dat zou je dan prima moeten halen. Maar ik heb geen idee of de nieuwe palen beter zijn voor het accupakket bijvoorbeeld? Als die voor € 1.000 geiïnstalleerd zijn en ik krijg nog wat terug voor de oude...
Nee dat maakt echt geen verschil. Enige reden voor een nieuwe paal is toekomst (bijv. 3 fase), laden voor bezoek en/of slim laden uit zonnepanelen (vanwege saldering nog niet interessant).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
JohnDoe77 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:06:
Gewoon blijven gebruiken. Je hebt niet meer laadsnelheid nodig en nieuwe laadpunten laten dezelfde stroom door. Ik zou die 1000 eutjes lekker in mn zak houden... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
thehog schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:26:
[...]

Gewoon achter de ALS van je kookplaat zetten. Is echt een beetje overdreven om een extra ALS in jouw geval te gebruiken. Of had een alamat gekocht maar dat punt ben je al voorbij immers :) Zoals hierboven al aangegeven door meerderen mag dat gewoon (omdat je een Zappi hebt). Enige nadeel is dat bij een storing in de voedende kabel naar de Zappi of in de kookplaat een aardlek ontstaat dat ze dan allebei uit gaan. Dat is meer een luxe probleem :)
Nee, je leest verkeerd en het mag niet. Een EV moet achter een volledig zelfstandige aansluiting en mag niet op een gedeelde ALS. Zie mijn tekstkopie van NEN1010.

Een alamat of zekeringsautomaat mag wel, want die deel je dan niet met een andere groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
daemonix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:26:
[...]

Nee, je leest verkeerd en het mag niet. Een EV moet achter een volledig zelfstandige aansluiting en mag niet op een gedeelde ALS. Zie mijn tekstkopie van NEN1010.

Een alamat of zekeringsautomaat mag wel, want die deel je dan niet met een andere groep.
Heel letterlijk staat dat er toch niet, omdat Ophidian en thehog het over een extra ALS hebben. Aan "elk aansluitpunt worden beschermd door zijn eigen toestel voor aardlekbeveiliging van ten minste type A," wordt voldaan door de interne ALS. Er staat niet specifiek, en dat is denk ik wat Ophidian en thehog bedoelen, dat verder in de keten een (additionele) ALS niet gedeeld mag worden. Tenminste, zo lees is het niet en dat lijkt niet per definitie uitgesloten. Of zijn er aanvullende bepalingen die dit verbieden, want een schakeling maken met bewust twee ALS' en waarvan één zorgt voor voldoen aan NEN1010 is niet geheel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ga je nu echt voor die paar tientjes een risico nemen? Waarom zou je?

Bovendien zegt je laatste zin precies waar het om draait, het is niet logisch om die te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:09
Vraagje ik meende ergens gelezen te hebben dat je met een 3x25A aansluiting en een groot vermogen aan PV (13KW totaal, 5KW Oost / 3KW Zuid / 5KW West) evt ook een 22KW lader(evt met dubbele aansluiting) kan plaatsen. In theorie zou ik 11KW uit het net +10KW uit PV (=max vermogen op piek) naar een 22KW laadpaal kunnen laten vloeien. Uiteraard zal bekabeling van de meterkast naar de paal hier op moeten worden aangepast.

In principe kan ik uit de voeten met een 11KW lader, de KIA E-Soul 64kWh ondersteund max 11KW (3x16A). Echter wil ik bekijken of ik tegen een (geringe) meerprijs ook een 22KW lader kan plaatsen.
De Kia zal normaal gesproken 1 a 2x per week geladen worden.

Verder zit ik nog te dubben of ik meteen maar een paal met dubbele aansluiting ga laten plaatsen daar de vrouw een e-up gaat rijden. Deze heeft een 3,7KW (1x16) lader.
De Up zal wel elke dag opgeladen moeten worden. Na een woon-werkverkeer rit (3x p.w.)
  1. Klopt het dat er een oplossing bestaat voor het met hoger dan 3x16A laden i.c.m. PV op een 3x25A hoofdaansluiting?
  2. Iemand suggesties voor een goede laadvoorziening voor de E-Soul + E-up combi die wij gaan rijden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HH-0bwpNS7SKtL8anguJ21Xr_hM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xG4oLTLrUJIPYKSvY7NVbADC.jpg?f=user_large
Plaatje bij het praatje

[ Voor 20% gewijzigd door Appie Heijn op 22-07-2020 13:44 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Met bijvoorbeeld een Zappi kun je dat realiseren, die heeft echter maar een enkelvoudige lader. Er zijn heel weinig auto's met 22 kW laders, die hebben feitelijk ook geen zin. Met de huidige capaciteiten (en zelfs nog veel groter) krijg je die auto's altijd vol in een nacht als jij ligt te slapen.

Uitgaande van een stilstand tijd van 12 uur kun je met een 11 kW lader 132 kWh (exclusief verliezen) vol krijgen. Met een 22 kW haal je dan 264 kWh... Hoeveel wil je rijden per dag/iedere dag? Je komt niet meer aan werken toe tenzij je een vrachtwagen rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Voor 22kW laden heb je een 3x35A aansluiting nodig, bij max 11kW volstaat een 3x25A.

Naast de hogere aanschafprijs van een dubbele (of 2 losse) laders ben je ook nog eens tussen de €800 en €1000 per jaar kwijt aan vastrecht op je 3x35A aansluiting.

Vraag is of je dat er voor over hebt.

Ik zou een 3-fase lader plus een losse WCD op 16A aanleggen voor de Granny (heb ik zelf ook gedaan, zie fotos in mijn post hierboven).

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
daemonix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:14:

Bovendien zegt je laatste zin precies waar het om draait, het is niet logisch om die te combineren.
Ik waardeer alle bijdrage enorm, maar probeer het zelf ook wat beter te begrijpen :+

Maar die laatste zin heb ik toch sowieso last van? Ondanks of ik een nieuwe ALS plaats danwel hem op de ALS van de inductie plaat zet. Want in beide gevallen heeft de Zappi een ALS intern en een ALS in de groepenkast.

Zoals ik het begrijp: ALS in de Zappi Type A met DC lekstroom detectie. dus als er lekstroom is dan slaat de zappi af. De ALS in de meterkast is om de 15 meter grondkabel te "beschermen", maar staat los van eventuele DC lekstromen, immers deze worden in de Zappi al afgevangen. Dus in principe voldoe ik aan de NEN, immers de Zappi heeft een ALS. Echter snap ik niet helemaal waarom de ALS die in de groepenkast zit delen met alleen de inductieplaat gevaarlijker is dan een eigen ALS extra in de groepenkast plaatsen.

Geld is het probleem overigens niet en ruimte ook niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
daemonix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:14:

Ik neem geen risico en ik zou dat niet zo doen, maar stellen dat het expliciet niet mag klopt niet. Daar ging ik op in. Dat is niet logisch is houdt eveneens niet in dat het niet toegestaan is. Ik zou het anders doen (heb dat anders gedaan), maar de NEN1010 lijkt dus niet te stellen dat het niet zo mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Ophidian schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:37:
[...]
Echter snap ik niet helemaal waarom de ALS die in de groepenkast zit delen met alleen de inductieplaat gevaarlijker is dan een eigen ALS extra in de groepenkast plaatsen.
Het is niet gevaarlijker, maar zelf ben ik gegaan voor de situatie gegaan waarin ik in mijn groepenkast de Zappi afzonderlijk kan schakelen zonder andere verbruikers. Elektrotechnisch vind ik dat een stuk mooier en ondanks dat het mag vind ik het zelf wat 'raar' om iets wat afzonderlijk beschermd moet worden later alsnog te delen met andere verbruikers. Dat zou mijn reden zijn.

Een praktische overweging om het niet op één ALS te zetten is wanneer verbruik van EV en inductie tezamen > 40A is, wat je ALS nu wellicht als max. heeft. Er is uiteraard rekening mee te houden, maar aangezien het dan maar om twee verbruikers gaat die voor inschakelen van de beveiliging zorgt zou ik het daarom ook scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Isheara schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:26:
Voor 22kW laden heb je een 3x35A aansluiting nodig, bij max 11kW volstaat een 3x25A.

Naast de hogere aanschafprijs van een dubbele (of 2 losse) laders ben je ook nog eens tussen de €800 en €1000 per jaar kwijt aan vastrecht op je 3x35A aansluiting.

Vraag is of je dat er voor over hebt.

Ik zou een 3-fase lader plus een losse WCD op 16A aanleggen voor de Granny (heb ik zelf ook gedaan, zie fotos in mijn post hierboven).
Je hebt gelijk, maar dat is niet zijn suggestie. ;) Hij wil PV opbrengst combineren met vaste aansluiting om tot maximaal 22kWh te komen.

@Appie Heijn In theorie is het leuk om dit te kunnen doen, maar houdt er wel rekening mee dat je op maximaal laadvermogen kunt komen als je overdag kan laden op zonnige dagen. Als je geen nachtdiensten hebt en winterslaap houdt is de praktische toepasbaarheid erg beperkt en zou enkel dat al reden kunnen zijn om lekker bij max. 11kWh te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
De vraag is ook of je voor je inductie een losse krachtgroep hebt of een Fornuis groep (met perilex stekker).

Met een fornuisgroep heb je 2x16A en 7380W, met een krachtgroep heb je 3x16A en 11040W

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
PS: heb een plaatje bijgevoegd in mijn voorgaande post

Wellicht nog ter aanvulling, ons huis leunt behoorlijk op de 3x25A, ik ga sowieso voor een load balancing oplossing.
1 om de boel niet te laten crashen, Inductiekoken, 2x EV, L/W WP met element voor anti-legionella en 5 airco's (3 buitenunits)
2 om om met variabele vermogens te laden i.v.m. over 2-3 jaar de ongunstige salderings aanpassingen waar mogelijk te kunnen tackelen. Overdag (bij thuiswerken PV overschot de auto in laten vloeien)

@daemonix Je hebt helemaal gelijk, het idee erachter is dat ik het liefst een enigszins toekomstbestendige laadvoorziening kan neer laten zetten. Normaal gesproken heeft iemand werkdagen van 8 uur idd, ik heb daarnaast ook nog met enige regelmaat dat ik 's-avonds instructies moet geven in Drenthe, Friesland, Groningen. Daarbij sluit ik niet uit de mijn vrouw een Renault gaat rijden in de nabije toekomst, die kunnen wel met 17KW of zelfs 22KW laden.
Zappi heeft idd nu al mijn volle aandacht ivm de goede load balancing, verder hebben ze wel degelijk een 3 fase lader
Ik verwacht ook niet dat ik vaak op vol vermogen wil laden, maar indien ik voor een paar honderd euro de mogelijkheid kan creëren dan zou dat wel mijn voorkeur hebben. Sowieso gaat er een 6mm2 kabel naar de paal toe.

@Isheara dat klopt in de basis wel, ik ga eerst ook zeker geen 3x35A aansluiting nemen. Wellicht kan het icm een redelijk fors PV vermogen wel, 3x25A uit de netaansluiting en aanvullend nog PV vermogen erbij. Volgens mij kan de Zappi dit op papier wel regelen.
De granny voor de up klinkt idd als een prima oplossing.
De kookplaat wordt op 3x16 aangesloten.

@InterCC ik werk 2-3 dagen thuis en ben ook vaak 's-avonds op pad. Wanneer het toeval het wil, heb ik overdag een 200km te pakken, kom ik thuis met een paar km resterend en wil ik zo snel mogelijk als technisch kan laden, op een zonnige dag kan dat zomaar 11KW + 5-6KW aan PV zijn. 3x25A laden zou dan in theorie mogelijk moeten zijn op een 3x25A hoofdaansluiting.

Het is ook niet perse een must hoor, maar ik heb liever nu bewust de keuze gemaakt om wel of niet te doen, dan over 3-4 jaar de boel weer op de schop te moeten hebben, een paar 100 euro tijdens de aanstaande verbouwing is niet echt een issue.

Kan iemand bevestigen of mijn "oplossing" is toegestaan? En uiteraard of het uberhaupt kan werken met de load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
@Appie Heijn In je plaatje staat een kabel van 4x6mm2 ik neem aan dat je 5x6mm2 bedoelt?

Ik heb exact dezelfde Zappi, zie foto's eerder, met 3x25A aansluiting, losse ALAMAT 32A specifiek voor de Zappi (heb eerst ook een 32A krachtgroep met losse ALS overwogen, maar de ALAMAT is makkelijker en toch dedicated).
Daarnaast heb ik zowel buiten een 16A WCD op losse groep en in de groepenkast 2x16A WCD laten plaatsen. Deze zijn te gebruiken voor een granny.

Mijn inductie plaat is aangesloten op 2x16A (fornuis)groep, omdat ik het extra vermogen van de plaat niet nodig heb.

Loadbalancing is bij de Zappi te configureren op de lader zelf (instellen max belasting). Kijk hiervoor even in de online handleiding: https://myenergi.com/wp-c...01/zappi2-manual-v1.4.zip

[ Voor 15% gewijzigd door Isheara op 22-07-2020 14:31 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Isheara klopt idd, moet 5x6mm2 zijn
waarvoor heb je ook in de meterkast nog 2x16A WCD geplaatst?

Wat de kookplaat betreft moet ik ook nog even kijken, de bora kan ook 2x16A aangesloten worden, ik weet zo niet wat hogere belasting per fase oplevert.
Wanneer je bijvoorbeeld gelijktijdig 4 pitten op 25% van het vermogen aan hebt, in principe kan 3x16A aansluiten lagere pieken per fase geven dan bvb 4 pitten op 25% vermogen op 2x16A. Voor evt extra maximaal vermogen van de plaat zelf is het voor mij in ieder geval niet nodig om hem alleen hiervoor op 3x16A aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
InterCC schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:03:
[...]

Het is niet gevaarlijker, maar zelf ben ik gegaan voor de situatie gegaan waarin ik in mijn groepenkast de Zappi afzonderlijk kan schakelen zonder andere verbruikers. Elektrotechnisch vind ik dat een stuk mooier en ondanks dat het mag vind ik het zelf wat 'raar' om iets wat afzonderlijk beschermd moet worden later alsnog te delen met andere verbruikers. Dat zou mijn reden zijn.

Een praktische overweging om het niet op één ALS te zetten is wanneer verbruik van EV en inductie tezamen > 40A is, wat je ALS nu wellicht als max. heeft. Er is uiteraard rekening mee te houden, maar aangezien het dan maar om twee verbruikers gaat die voor inschakelen van de beveiliging zorgt zou ik het daarom ook scheiden.
Goed punt. Zeker als de zonnepanelen ook nog invoeden op hun max is de 40A van de ALS te weinig als de auto laadt en de inductieplaat aan staat. Straks maar even extra ALS bestellen. (Alamat vind ik de meerprijs nu niet waard, zeker gezien er nog ruimte over is).
Isheara schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:11:
De vraag is ook of je voor je inductie een losse krachtgroep hebt of een Fornuis groep (met perilex stekker).

Met een fornuisgroep heb je 2x16A en 7380W, met een krachtgroep heb je 3x16A en 11040W
Inductieplaat komt op een 4 polige automaat, echter worden maar 2 fase aangesloten (is maar 2 fase plaat, maximaal 7,4kW). Op dit moment nog een fornuisgroep, echter bij boostfunctie van de inductieplaat heb ik al eens 7000W over L3 getrokken (hoofdzekering 3x25 smeltzekering). Helaas zo aangesluiten door de elektricien...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_D-XloD76JYy60tjirr-KlcrPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NTABLmMrYcnH6CKZRe4K4Qg8.png?f=user_large

Sinds 17 december proberen we daar rekening mee te houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:40:

Wat de kookplaat betreft moet ik ook nog even kijken, de bora kan ook 2x16A aangesloten worden, ik weet zo niet wat hogere belasting per fase oplevert.
Wanneer je bijvoorbeeld gelijktijdig 4 pitten op 25% van het vermogen aan hebt, in principe kan 3x16A aansluiten lagere pieken per fase geven dan bvb 4 pitten op 25% vermogen op 2x16A. Voor evt extra maximaal vermogen van de plaat zelf is het voor mij in ieder geval niet nodig om hem alleen hiervoor op 3x16A aan te sluiten.
De Bora wordt voor wat de kookplaat zelf betreft altijd 2 fase aangesloten, de derde fase kan worden gebruikt voor de afzuiging (iets van 500 W) en dat telt niet echt mee ten opzichte van de kookplaat. Recent uitgezocht vanwege de komst van een nieuw huis met Bora of Siemens. ;)

Een kookplaat vraagt niet uren achtereen 100% belasting, dat is met een minuut of 10 wel op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@daemonix dus eigenlijk koken+afzuiging op 2x16A of koken op 2 van de 3 en de afzuiging op de 3e van de 3x16A aansluiting, scheelt dus 250W per fase ongeveer, ik denk dat ik dan toch ga voor 3x16A ook wanneer evt de kookplaat vervangen moet worden over 10 jaar dan ligt er maar vast 3x16A.

De kookplaat belasting vs het laden zie ik ook niet als probleem hoor.

PS ik heb op mijn 1x35A al (langdurige = >15 minuten) pieken boven de 10KW gehad,
2500W voor de WP
2000W voor het element (legionella)
2000W voor de wasmachine (niet lang maar toch)
2000W voor de vaatwasser (niet lang maar toch)
??? voor de WP droger
??? wat basisload, verlichting, devices e.d.
Bovenstaande op een relatief koude en donkere zaterdagochtend, het zal wel niet beter worden met verwarmende L/L WP'en voor boven, inductiekoken en 2x EV

Daarom maar mooi een Load balancing laadpaal :)

[ Voor 41% gewijzigd door Appie Heijn op 22-07-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Appie Heijn Klopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Appie Heijn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:40:
Ik vond het wel makkelijk (was geloof ik €10 extra), en heb de ruimte in de GK, dus heb er nu de bel/lichtje van de voordeur op aangesloten, en de hub van de Zappi hangt er ook.

Als je de CT klemmen van de Zappi (of de Harvi, als je draadloos wilt) om de fasedraden aansluit (tussen hoofdschakelaar en slimme meter) dan schiet de loadbalancer te hulp als je wel tijdelijk de boost van je Bora aanzet (of iets anders wat kort veel stroom neemt).

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Isheara schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:26:
@Appie Heijn In je plaatje staat een kabel van 4x6mm2 ik neem aan dat je 5x6mm2 bedoelt?
Hij heeft het over YMVK-AS, dus dan hoop ik toch echt op een 4x6mm².

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Bart ® schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:30:
[...]

Hij heeft het over YMVK-AS, dus dan hoop ik toch echt op een 4x6mm².
Hoezo? YMVK-AS is er in 2, 3, 4, 5,6 en zelfs nog meer aderig.

Voor o.a. de Zappi heb je 5 aderig nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Isheara op 22-07-2020 15:43 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Isheara schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:36:
[...]

Hoezo? YMVK-AS is er in 2, 3, 4, 5,6 en zelfs nog meer aderig.

Voor o.a. de Zappi heb je 5 aderig nodig.
Nee, scherm is de 5e ader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
@Bart ® @daemonix My bad, idd. ik heb zelf geen grondkabel maar installatiekabel gebruikt en die is 5x6mm2, als je grondkabel gebruikt heb je 4x6mm2 nodig :)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Isheara schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:55:
@Bart ® @daemonix My bad, idd. ik heb zelf geen grondkabel maar installatiekabel gebruikt en die is 5x6mm2, als je grondkabel gebruikt heb je 4x6mm2 nodig :)
Ligt je kabel in een buis? Hoop van wel... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik leg 4x6mm2 YMVK-AS in een buis ;) ik doe voor de zekerheid ook nog een STP kabel naar de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
daemonix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:57:
[...]

Ligt je kabel in een buis? Hoop van wel... ;)
Uiteraard! Kabel ligt in een (aflopend geboorde) PVC buis en alleen door de buitenmuur rechtstreeks vanaf de meterkast naar de Zappi.

Ik heb er geen UTP heen gebracht maar wel de CT sensor draden via een apart PVC buisje :)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:02
Zo dan, info over mogelijkheden laadpaal in ons nieuwbouw (transformatie) project.
Uitgangspunten aansluiting laadpaal:
Eén aansluitpunt met rechtstreekste voeding vanuit de nieuw te plaatsen hoofdverdeelkast (Cca 5x6mm²);
Eén aansluitpunt met individuele datakabel (Cat 6 U/UTP);
Het aansluitpunt wordt volledig gebruiksklaar opgeleverd inclusief eigen U-move laadpunt gesitueerd op een eigen paal;
Uw eigen U-move:22 laadpaal wordt voorzien van een smart charging module (slimme meter);
De aansluiting betreft een 3-fase aansluiting met maximaal laadvermogen van 22kW (32A) o.b.v. smart charging system;
Spanning per fase 230V, frequentie 50 Hz, overspanningscategorie III;
Elektrische beschermingsklasse 1;
U bedient uw eigen laadpaal middels een universele laadpas (tevens op andere palen te gebruiken) waarmee u rechtstreeks uw stroomverbruik afrekent;
De gebruiksklare kosten voor een laadpunt bedragen € 6.750 inclusief btw per parkeerplaats;
De gebruiksklare kosten voor één paal met twee aansluitingen t.b.v. twee naast elkaar gelegen parkeerplaatsen bedragen € 13.000 inclusief btw.
Absurd duur lijkt mij. Kan kosten voor 1 paal nog wel deels begrijpen omdat het wellicht lastig te realiseren is in een parkeergarage die er niet op ontworpen was. Maar hoe dat dan in godsnaam nog verdubbeld bij een paal met twee aansluitingen??

Kan ik dergelijke bedragen nog wel fiscaal aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De eerste paal kan wel kloppen als er geen verdeelkast is.
Hoe zit dat dan met verhoogd vastrecht voor 32A?

Die tweede (derde,vierde,vijfde) paal is absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
3x35A is iets van €650 per jaar extra, tov 3x25A (€880 tov €230).

[ Voor 21% gewijzigd door Isheara op 23-07-2020 19:56 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Appie Heijn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:18:
Vraagje ik meende ergens gelezen te hebben dat je met een 3x25A aansluiting en een groot vermogen aan PV (13KW totaal, 5KW Oost / 3KW Zuid / 5KW West) evt ook een 22KW lader(evt met dubbele aansluiting) kan plaatsen. In theorie zou ik 11KW uit het net +10KW uit PV (=max vermogen op piek) naar een 22KW laadpaal kunnen laten vloeien. Uiteraard zal bekabeling van de meterkast naar de paal hier op moeten worden aangepast.

In principe kan ik uit de voeten met een 11KW lader, de KIA E-Soul 64kWh ondersteund max 11KW (3x16A). Echter wil ik bekijken of ik tegen een (geringe) meerprijs ook een 22KW lader kan plaatsen.
De Kia zal normaal gesproken 1 a 2x per week geladen worden.

Verder zit ik nog te dubben of ik meteen maar een paal met dubbele aansluiting ga laten plaatsen daar de vrouw een e-up gaat rijden. Deze heeft een 3,7KW (1x16) lader.
De Up zal wel elke dag opgeladen moeten worden. Na een woon-werkverkeer rit (3x p.w.)
  1. Klopt het dat er een oplossing bestaat voor het met hoger dan 3x16A laden i.c.m. PV op een 3x25A hoofdaansluiting?
  2. Iemand suggesties voor een goede laadvoorziening voor de E-Soul + E-up combi die wij gaan rijden?
[Afbeelding]
Plaatje bij het praatje
Twee tesla wall chargers met vaste kabel in master-slave opstelling.

Zijn 32a en dus 22kW geschikt. Kan je instellen max vermogen = 11kW, master laadpaal heeft voorrang en de slave laadpaal is secundair.

De max laadsnelheid is zo netjes onderling tussen de laadpalen verdeeld.

(Ander voordeel: 530€ incl BTW nieuw per stuk)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:02
Isheara schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:54:
3x35A is iets van €650 per jaar extra, tov 3x25A (€880 tov €230).
Hmm oké benieuwd of zij die kosten dan dragen en dat ze dat verrekend hebben in aanschafprijs, maar het gaat om tientallen palen in totaal, zou het dan niet anders werken? Zie ze er overigens ook nog wel voor aan om hoge kwh prijs te vragen, terwijl er zonnepanelen op dak liggen die denk ik meer energie opwekken dan centrale voorzieningen nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionisio
  • Laatst online: 29-08 16:46
Beste mensen, ik ben van plan om een zappi v2 aan te schaffen zodat ik deze in combinatie met mijn zonnepanelen (komen eind augustus) kan gebruiken. Ik vroeg me echter af of er in de groepenkast nog iets specifieks moet gebeuren zodat de zappi straks daadwerkelijk de stroom van de zonnepanelen kan gebruiken. FYI: De meterkast is inmiddels 3 fase 25A en de elektricien heeft een tijdje geleden vast een CHINT 16A Type B aardlekschakelaar geinstalleerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Dionisio op 24-07-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 20:46
@Dionisio waarom type B? Zappi heeft DC beveiliging. Krachtgroep met type A aardlek was voldoende geweest.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionisio
Inspired schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:41:
@Dionisio waarom type B? Zappi heeft DC beveiliging. Krachtgroep met type A aardlek was voldoende geweest.
Omdat ik in eerste instantie aan een andere laadpaal zat te denken. Type A zou in combinatie met de zappi genoeg moeten zijn idd. Ik zou deze aardlekschakkelaar ook voor de zonnepanelen kunnen bewaren en een type A voor de zappi kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
@Dionisio wat voor aansluiting heb je? 1-fase of 3-fase?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionisio
Isheara schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:00:
@Dionisio wat voor aansluiting heb je? 1-fase of 3-fase?
3 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Dan zou ik een 32A ALS type A nemen icm krachtgroep. Of een 32A ALAMAT (die heb ik geinstalleerd).

De grid limiet van de zappi stel je in op max 25A en de overige 7A voor je Zonnepanelen.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:27

greatgonzo

schit-te-rend!

noob vraag: kan alleen de Zappi V2 selectief laden, bijvoorbeeld door alleen te laden als de zonnepanelen stroom opwekken? Of kan elke laadpaal die je via de P1 kan verbinden met de slimme meter dit??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
greatgonzo schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:05:
noob vraag: kan alleen de Zappi V2 selectief laden, bijvoorbeeld door alleen te laden als de zonnepanelen stroom opwekken? Of kan elke laadpaal die je via de P1 kan verbinden met de slimme meter dit??
Er zijn een paar laadpalen die dit zouden kunnen, maar het is zeker geen algemene feature. P1 heeft hier niet zo veel mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
@greatgonzo De zappi verbind je niet met je slimme meter, maar met CT klemmen om je fase draden. Die zorgen voor de loadbalancing en kijken naar de opbrengst van je PV.
De app (via de HUB) of de display op de unit gebruik je om in te stellen of je met de zappi via Zon, combi zon/grid of alleen grid wilt laden.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:08:
Zo dan, info over mogelijkheden laadpaal in ons nieuwbouw (transformatie) project.

[...]

Absurd duur lijkt mij. Kan kosten voor 1 paal nog wel deels begrijpen omdat het wellicht lastig te realiseren is in een parkeergarage die er niet op ontworpen was. Maar hoe dat dan in godsnaam nog verdubbeld bij een paal met twee aansluitingen??

Kan ik dergelijke bedragen nog wel fiscaal aftrekken?
Heb je al bij de beheerder/eigenaar van de parkeergarage nagevraagd of electrische auto's wel zijn toegestaan? Zie bijv. https://www.ad.nl/auto/br...kan-gevaar-zijn~a7242d72/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat verhaal is al lang ontkracht en pure misleiding. Een benzine of diesel brand is net zo gevaarlijk, en de kans daarop is vele malen groter. Benzine/diesel branden kun je eigenlijk ook niet met water blussen...

[ Voor 23% gewijzigd door daemonix op 24-07-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionisio
Isheara schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:05:
Dan zou ik een 32A ALS type A nemen icm krachtgroep. Of een 32A ALAMAT (die heb ik geinstalleerd).

De grid limiet van de zappi stel je in op max 25A en de overige 7A voor je Zonnepanelen.
Even wat noob vragen: Wat is precies het verschil tussen een 32A ALS vs 32A ALAMAT? Waarom heb jij voor de tweede gekozen? En waarom 32A? Betekend ook dat er een 32A kabel naar de laadpaal moet. Is dat niet een beetje overkill als je met max 11 kW wil gaan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Een alamat is een aardlekschakelaar en een stroom beveiligingsautomaat in 1 ding gecombineerd. :) Goedkoper en makkelijker want neemt minder ruimte in.

De stroom zou, voor enkelfase ladende auto's groter kunnen zijn dan 16 A (mijn Kona kan met 32 A laden bijvoorbeeld), en ook al is je aansluiting maar 25 A, de rest kan van de zonnepanelen komen. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door daemonix op 24-07-2020 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
Een ALAMAT (lees: aardlek automaat) is krachtgroep en aardlekschakelaar in 1 unit (plaatsbesparend).
Het alternatief is een krachtgroep 32A en een aparte Aardlekschakelaar (40A).

De kabel heeft niets met 32A te maken: je moet een kabel met voldoende dikte gebruiken om naar je laadpaal te gaan vanaf de krachtgroep/ALAMAT.

Bij 3-fasen is dit een 5-aderige kabel, met een dikte van 4mm2 (ik heb 6mm2) per ader. je gebruikt hiervoor YMVK (boven de grond) of YMVK-AS (onder de grond) kabel.

Om 11kW te kunnen laden volstaat een 3x25A aansluiting.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

Geen idee in hoeverre het klopt, maar de monteur van NewMotion was geen fan van die compacte alamats voor laadpalen, omdat die behuizing te klein zou zijn en er daardoor ongewenste warmteontwikkeling kon ontstaan door de langdurig hoge belasting. Hij heeft een losse aardlek- en losse zekeringautomaat geplaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-07-2020 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dionisio
daemonix schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:48:
Een alamat is een aardlekschakelaar en een stroom beveiligingsautomaat in 1 ding gecombineerd. :) Goedkoper en makkelijker want neemt minder ruimte in.

De stroom zou, voor enkelfase ladende auto's groter kunnen zijn dan 16 A (mijn Kona kan met 32 A laden bijvoorbeeld), en ook al is je aansluiting maar 25 A, de rest kan van de zonnepanelen komen. ;)
Isheara schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:50:
Een ALAMAT (lees: aardlek automaat) is krachtgroep en aardlekschakelaar in 1 unit (plaatsbesparend).
Het alternatief is een krachtgroep 32A en een aparte Aardlekschakelaar (40A).

De kabel heeft niets met 32A te maken: je moet een kabel met voldoende dikte gebruiken om naar je laadpaal te gaan vanaf de krachtgroep/ALAMAT.

Bij 3-fasen is dit een 5-aderige kabel, met een dikte van 4mm2 (ik heb 6mm2) per ader. je gebruikt hiervoor YMVK (boven de grond) of YMVK-AS (onder de grond) kabel.

Om 11kW te kunnen laden volstaat een 3x25A aansluiting.
Ok dank voor jullie uitleg. In dit geval zou ik dus het beste voor een 32A ALAMAT kunnen gaan. Dus als ik het goed begrijp:

Zappi (Grid:25A / Zon:7A) --> kabel van voldoende dikte voor 32A --> 32A ALAMAT --> Zonnepanelen / Grid

Klopt dat zo? Of mis ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Ik zou zeker de hub meebestellen met je Zappi zodat je met de app kunt gebruiken en ook de updates kunt krijgen in je Zappi.

[ Voor 45% gewijzigd door Isheara op 24-07-2020 15:41 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionisio
Isheara schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:40:
Ik zou zeker de hub meebestellen met je Zappi zodat je met de app kunt gebruiken en ook de updates kunt krijgen in je Zappi.
Die was ik van plan om erbij te nemen ja :)
Even over de CT klamps...je krijgt er bij de 3 fase Zappi drie van die klamps bij. Is dat voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Dionisio schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:45:
[...]

Die was ik van plan om erbij te nemen ja :)
Even over de CT klamps...je krijgt er bij de 3 fase Zappi drie van die klamps bij. Is dat voldoende?
3 fase, is 3 fase draden; 3 klemmen om inductief de stroom te meten lijkt dan voldoende.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Ja, in principe wel. Je meet de in/uitgaande stromen (per fase met elk een CT klem) tussen de slimme meter en de hoofdschakelaar.

Als de Zappi ver komt te hangen van je groepenkast zou je ook een Harvi kunnen nemen, dan heb je de CT klemmen niet meer nodig om fysiek aan te sluiten op de Zappi, maar dan sluit je ze in de MK aan op de Harvi.

Edit: post aangepast ivm verduidelijking.

[ Voor 20% gewijzigd door Isheara op 24-07-2020 16:33 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Isheara schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:10:
Ja, in principe wel. Je meet de in/uitgaande stromen (per fase met elk een CT klem) tussen de slimme meter en de hoofdschakelaar.

Als de Zappi ver komt te hangen van je groepenkast zou je ook een Harvi kunnen nemen, dan heb je de CT klemmen niet meer nodig
De CT klemmen zijn dan nog steeds nodig, maar de draad van CT klem naar paal niet. Bestel dan overigens wel extra CT-klemmen, want er wordt er één meegeleverd, terwijl je er drie nodig hebt.
Pagina: 1 ... 24 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen