Even een wat meer technische vraag.
Wij zijn in het bezit van een VW-E-Up en een BMW-i3.
Beiden worden hoofdzakelijk thuis geladen. Voor het laden gebruiken we gewoon de met de auto meegeleverde laders. Er zijn wel dedicated kabels vanuit de meterkast tot onze "laadpalen". Zie:
https://geen-energierekening-meer.weebly.com/laadpalen.html
De VW laadt standaard met 10A. Daarkan ik niets aan veranderen. De BMW laadstroom kan ik (in de auto) instellen op laag, medium en hoog. Van BMW heb ik begrepen dat dit ongeveer overeenkomt met 6, 8 en 10A.
Met het langzaam afbouwen van de salderingsregeling wil ik zorgen, dat ik zoveel mogelijk direct met zonnestroom kan laden.
Uiteraard kan ik bijv. een Zappi gebruiken, die dat regelt, maar bij mijn weten moet ik dan altijd met minimaal 10 A laden.
Ook SMA heeft een lader die zorgt dat je zoveel mogelijk vanuit de PV-installatie laadt, maar ook die heeft nog altijd een miniumum laadvermogen van 1,3 kW (dus ca 5,6A).
Meestal wil men graag met grotere vermogens kunnen laden.
Maar ik wil eigenlijk ook met lagere vermogens kunnen laden. We hebben immers een groot deel van het jaar een wat minder uitbundige zonnestraling en ik wil ook kleinere overschotten die nu nog het net in gaan, kunnen benutten voor het laden. (Bijv. tot aan een minimum van 100 Watt).
Uiteraard moet ik de mogelijkheid hebben om het "zonne-laden" te overrulen, want soms moet de accu gewoon vol of sneller vol.
Ik zou bijv. zo veel mogelijk op PV-stroom willen laden, maar als de accu daarmee niet vol is, moet bijv zodanig vanuit het net geladen kunnen worden dat de accu om 08:00 uur vol is. Niet altijd, maar op momenten dat ik dat nodig heb.
Ik heb tot nu toe geen apparaat kunnen ontdekken dat aan mijn wensen voldoet.
Ik weet ook niet of de auto dit überhaupt kan. Kan er met een hele lage stroom geladen worden?
Kun je eventueel wel met hele lage vermogens laden op DC? (De BMW kan dat overigens niet, die heeft alleen maar een type2 AC aansluiting).
Zou er zelf iets te bouwen zijn met componenten van Open EVSE.com?
Evt gecombineerd met een PLC of microprocessor tbv de aansturing?
Het mooiste zou natuurlijk zijn als je e.e.a. via een app zou kunnen instellen
Iemand enig idee?