Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.084 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 14:16
Pascal Saul schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:48:

Die had ik al aangevraagd maar is afgekeurd omdat er op 300m dus al een staat (die ene achter in de wijk). Ja, via openbaarladen.nl waar mijn gemeente Arnhem ook alles naar afschuift.
Kwestie van tijd.
Bij mij stond al een paal op 25 meter en toch is de aanvraag goedgekeurd omdat hij overbelast raakt nu er inmiddels ca. 8EV moeten laden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:04
greatgonzo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:21:
het klopt.. ik zat met een te hoge aansluiting te rekenen.. enexis vraag eenmalig €260 voor de overstap van 1 fase naar 3x25a. Daarna geen bijkomende kosten.

Weet iemand de richtprijs voor het ombouwen van je meterkast? Of is dat teveel off topic
Ik heb zelf volledig afgemonteerde mk besteld om om te bouwen van 1x35A naar 3x25A en ben 6 uur installatie tijd kwijt bij een elektricien.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Isheara schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:10:
[...]

Ik heb zelf volledig afgemonteerde mk besteld om om te bouwen van 1x35A naar 3x25A en ben 6 uur installatie tijd kwijt bij een elektricien.
6u? Voor het aansluiten van een volledig bedrade MK op de hoofdaansluiting?
30min is al veel. In die tijd kun je ook alle huisaansluitingen er op aansluiten en houd je waarschijnlijk nog tijd over.

en aansluiten van de Zappi lukt ook wel in ca. 30min is mijn ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Het gaat niet om aansluiten maar het vervangen van een volledige mk

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Isheara schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:52:
Het gaat niet om aansluiten maar het vervangen van een volledige mk
Ja, dus oude eruit halen en nieuwe erin.
Dat kan je in 6u voor een halve straat doen imho.

Ter indicatie. bij mij is een paar maand terug de gasmeter en de electriciteitsmeter vervangen door slimme meter. Dus weghalen oude en installeren nieuwe. Totale tijd ca. 20min. Groepenkast is echt niet veel spannender.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 15-07-2020 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:56
was bij mij 3 uur (14 groepen, met wat aanpassingen. En eigenlijk een te krappe kast.)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
eltron schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:56:
[...]

Ja, dus oude eruit halen en nieuwe erin.
Dat kan je in 6u voor een halve straat doen imho.

Ter indicatie. bij mij is een paar maand terug de gasmeter en de electriciteitsmeter vervangen door slimme meter. Dus weghalen oude en installeren nieuwe. Totale tijd ca. 20min. Groepenkast is echt niet veel spannender.
Dat is wel iets spannender. Niet alleen moet de installateur voor komen rijden en alle spullen klaarleggen, maar daarna moeten alle groepen ontkoppeld worden, maar de meterkast moet er fysiek uit, nieuwe erin en groepen netjes verdelen. 6 uur is riant, maar 30 minuten zie ik echt niet lukken.
Qua Zappi aansluiten zijn er ook best logische en vertragende factoren te bedenken. Ik heb dat zelf gedaan en moest naast de groepenkast uitbreiden ook een kabel onder mijn huis doortrekken (en de oprit open halen en uitgraven + gat boren van buiten naar kruipruimte en zorgen dat de Zappi netjes hangt). Als alles al klaarligt in de meterkast is 30 minuten inderdaad voldoende, maar er is voldoende mogelijk waarom dat langer zou duren. Misschien zit er ook rijkosten in die 6 uur. Geen idee, maar uitgaan van easiest en best case lijkt mij doorgaans te optimistisch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Laat het wel 6 uur zijn a 60 euro. Groepenkast is 400 euro max. ALS type B er nog bij, 100 euro. Nog 50 euro kleinmateriaal. Alles bij elkaar 900 euro maximaal.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Je vergeet voorrijkosten €125.
Ook reken ik geen €60 pu trouwens :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00

paQ

mog__wai schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:43:
[...]

Dat dacht ik eerst ook, maar ik kon de dop/tule aan de kant van de kabel eraf schroeven...
ik zie het inderdaad 8)7

Er zit helaas ergens draadbreuk in de lengte van de kabel.
Als ik een naald in de rode draad (CP) steek, dan meet ik contact tot aan de pin, ander zijde idem.
Ik zou nog de grijze ader kunnen afkoppelen en die als CP gebruiken....?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Jim423 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:29:
Je vergeet voorrijkosten €125.
Ook reken ik geen €60 pu trouwens :P
Voorrijkosten 125 euro? Ook als je op 10 minuten rijden woont? 8)7

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:36:
Ik zou nog de grijze ader kunnen afkoppelen en die als CP gebruiken....?
Je hebt minimaal 4 aders nodig voor 1 fase laden en 6 voor 3 fase laden. L1 ( plus L2, L3 voor 3 fasen), N, aarde en de control pilot.

De proximity pilot hoeft door naar de andere kant, de aansluiting zit normaal gesproken in de stekker. Bij de Yazaki stekkers zit er nog een schakelaar met extra weerstand zodat je via de proximity pilot aan kan geven dat er ontkoppelt gaat worden aan de kant van de auto

Er moet een weerstand tussen de Proximity Pilot en de aarde zitten zodat de laadpaal kan zien wat voor soort kabel het is (13A, 20A, 32A).

Jij had ongeveer 430 Ohm gemeten tussen de twee Proximity pinnen op je kabel, dat komt omdat dan aan beide kanten een (ongeveer) 220 Ohm weerstand zit (220 Ohm is de waarde voor een 32A kabel) tussen de proximity pin en de aarde. Wat je dan meet is Proximity pin -> 220 Ohm weerstand-> via de aarde kabel naar de andere kant -> 220Ohm weerstand -> Proximity pin.

Is de grijze ader jouw L3 ader? Die zou je in principe wel kunnen gebruiken, lijkt mij. Je houdt dan wel een 2 fasen kabel over,d at is niet echt gebruikelijk.

Je moet natuurlijk ook zorgen dat er geen kortsluiting kan komen op de L3 pin aan de kant van de laadpaal, die zet daar immers wel spanning op.

Als ik niet verkeerd hebt gezocht kan een BMW 740e plugin ook maar met maximaal 3,7 kW laden op 1 fase dus voor de laadtijd maakt het niet uit.

Ik zou wel de laadkabel op de een of andere manier markeren zodat anderen weten dat het geen 3 fasen laadkabel is. Ik heb eerlijk gezegd geen idee (en wellicht is het per model auto anders) hoe een 3 fasen lader in een EV reageert als er maar op 2 fasen spanning staat.
Wellicht is het daarom handiger om er een 1 fase kabel van te maken door L2 ook los te halen (en af te schermen tegen kortsluiting)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Klopt, ik kan maar 3.7 kW laden.
Het is idd een 32A kabel

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3NG2Yp03/image0.jpg

Ik zit er toch over te denken om de rode ader af te knippen en daar de grijze aan te solderen, niet door te sluiten dus.

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 16-07-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:43:
Ik zit er toch over te denken om de rode ader af te knippen en daar de grijze aan te solderen, niet door te sluiten dus.
Je kan de aders niet losmaken? Dat maakt het wel wat onhandiger.

Voor rond de 200 euro heb je een nieuwe (ligt ook aan hoe lang je hem wil hebben). Bijvoorbeeld hier. En misschien nog wel goedkoper als je wat verder zoekt. Dat is dan wel maximaal 16A, maar jouw auto laad toch niet sneller met een 32A kabel. 32A is een paar tientjes duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

JeroenE schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:29:
[...]
Je kan de aders niet losmaken? Dat maakt het wel wat onhandiger.

Voor rond de 200 euro heb je een nieuwe (ligt ook aan hoe lang je hem wil hebben). Bijvoorbeeld hier. En misschien nog wel goedkoper als je wat verder zoekt. Dat is dan wel maximaal 16A, maar jouw auto laad toch niet sneller met een 32A kabel. 32A is een paar tientjes duurder.
neuh solderen FTW :+

Edit:
Werkt! *O*

32A 2 fase kabel :')

edit 2:
hmm.. er lijkt nog niet veel te gebeuren na 10 min.

Edit:
Jawel toch wel
Straks even in de auto kijken, misschien dat hij vanzelf heeft gereduceerd nadat ik de granny heb gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 16-07-2020 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
eltron schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:05:
ja dat bedoel ik ook. En dat betekent dan m.i. dat het marginale tarief voor de kWh boven de 10.000kWh ca. 8 cent lager is voor @daemonix die kan dan voor ca. 13ct/kWh laden(?)
Het verschil in belasting en ODE is maar 4,44 cent (inclusief btw).

De belasting gaat wel omlaag, maar de ODE gaat juist omhoog. In 2020 is de energiebelasting 11,83 cent per kWh en boven de 10k kWh is dat 6,15 cent. De ODE is 3,30 cent per kWh respectievelijk 4,54 cent per kWh.

Bij elkaar dus 15,13 cent respectievelijk 10,69 cent en dat is 4,44 cent verschil.

Die 8 cent waar je het over hebt is het verschil in 2015. Toen was het (totale) bedrag 14,91 cent tov 6,23 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 21:18
Even een wat meer technische vraag.
Wij zijn in het bezit van een VW-E-Up en een BMW-i3.
Beiden worden hoofdzakelijk thuis geladen. Voor het laden gebruiken we gewoon de met de auto meegeleverde laders. Er zijn wel dedicated kabels vanuit de meterkast tot onze "laadpalen". Zie: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/laadpalen.html

De VW laadt standaard met 10A. Daarkan ik niets aan veranderen. De BMW laadstroom kan ik (in de auto) instellen op laag, medium en hoog. Van BMW heb ik begrepen dat dit ongeveer overeenkomt met 6, 8 en 10A.

Met het langzaam afbouwen van de salderingsregeling wil ik zorgen, dat ik zoveel mogelijk direct met zonnestroom kan laden.

Uiteraard kan ik bijv. een Zappi gebruiken, die dat regelt, maar bij mijn weten moet ik dan altijd met minimaal 10 A laden.
Ook SMA heeft een lader die zorgt dat je zoveel mogelijk vanuit de PV-installatie laadt, maar ook die heeft nog altijd een miniumum laadvermogen van 1,3 kW (dus ca 5,6A).

Meestal wil men graag met grotere vermogens kunnen laden.
Maar ik wil eigenlijk ook met lagere vermogens kunnen laden. We hebben immers een groot deel van het jaar een wat minder uitbundige zonnestraling en ik wil ook kleinere overschotten die nu nog het net in gaan, kunnen benutten voor het laden. (Bijv. tot aan een minimum van 100 Watt).
Uiteraard moet ik de mogelijkheid hebben om het "zonne-laden" te overrulen, want soms moet de accu gewoon vol of sneller vol.
Ik zou bijv. zo veel mogelijk op PV-stroom willen laden, maar als de accu daarmee niet vol is, moet bijv zodanig vanuit het net geladen kunnen worden dat de accu om 08:00 uur vol is. Niet altijd, maar op momenten dat ik dat nodig heb.

Ik heb tot nu toe geen apparaat kunnen ontdekken dat aan mijn wensen voldoet.
Ik weet ook niet of de auto dit überhaupt kan. Kan er met een hele lage stroom geladen worden?

Kun je eventueel wel met hele lage vermogens laden op DC? (De BMW kan dat overigens niet, die heeft alleen maar een type2 AC aansluiting).

Zou er zelf iets te bouwen zijn met componenten van Open EVSE.com?
Evt gecombineerd met een PLC of microprocessor tbv de aansturing?
Het mooiste zou natuurlijk zijn als je e.e.a. via een app zou kunnen instellen :)
Iemand enig idee?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-09 22:34
De minimale stroom die je via het Control Pilot-signaal over een Type 2 aansluiting kunt aanvragen is 6A. Een Zappi zou dus prima tussen 6A en zijn maximum moeten kunnen variëren.

Laad je via DC dan bepaalt de externe lader de laatstroom dus theoretisch zou je wel iets moeten kunnen bouwen. Wel moet je dan zelf een complete DC-lader bouwen, inclusief CCS-aansluiting. Hoe ingewikkeld dat is weet ik niet maar waarschijnlijk kan @mux daar iets zinnigs over zeggen.

We zijn allemaal Tweakers, maar ik vermoed dat het zelf maken van een DC-lader voor superlage vermogens om een klein beetje teruglevering te voorkomen zijn doel ver voorbij schiet.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Zwerius schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:40:
(Bijv. tot aan een minimum van 100 Watt).
Bij een gewone laadpaal kan je nie tminder dan 6A laden. Dat is het minimum wat de laadpaal aan de auto mag doorgeven als snelheid waarmee geladen mag worden.

Op een gegeven moment is het ook niet zinvol om met minder te laden, er zit altijd verlies in de kabels, omvorming, controle systemen die de accu in de gaten houden etc. Als het te laag wordt heb je zelfs kans dat je je accu netto ontladen wordt ;)
Kun je eventueel wel met hele lage vermogens laden op DC?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet, maar die laadpalen zijn juist ontwikkeld om zo snel mogelijk te laden. Ik heb geen idee of het van de standaard mag dat je vermogen zo laag is.

Maar ook de kans dat je daar echt nuttig met 100W kan laden zit er niet in, denk ik. Vooral niet als je uitzoekt hoe duur de connector is en wat je allemaal moet bouwen om zo'n lader in elkaar te zetten.

Zolang je in Nederland nog kan salderen zal dit ook helemaal niet lonend zijn. Zelfs al kan dat niet dan is het maar de vraag of het wel lonend is. Zulke kleine vermogens leveren immers ook weinig op dus je zal er niet zo veel mee besparen terwijl de kosten voor allerlei apparatuur niet veel minder zal zijn.

Als je dan toch gaat knutselen is het waarschijnlijk veel handiger om een kleine thuisaccu te bouwen die je met lage vermogens kan laden (zonder dat je dure stekkers etc nodig hebt) en die je weer kan inschakelen om "terug te leveren" als je de EV aan het laden bent.

Maar dan denk ik dat je dit meer al hobby moet zien dan dat je hier slapend rijk van gaat worden. 12 uur laden met 0,3 kW is "maar" 3,6 kW per dag en dat bespaard je dan misschien 1 euro. Daar kan je niet veel spullen van kopen.

Edit: wat @David dus ook al zei ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

David schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:27:
De minimale stroom die je via het Control Pilot-signaal over een Type 2 aansluiting kunt aanvragen is 6A. Een Zappi zou dus prima tussen 6A en zijn maximum moeten kunnen variëren.

Laad je via DC dan bepaalt de externe lader de laatstroom dus theoretisch zou je wel iets moeten kunnen bouwen. Wel moet je dan zelf een complete DC-lader bouwen, inclusief CCS-aansluiting. Hoe ingewikkeld dat is weet ik niet maar waarschijnlijk kan @mux daar iets zinnigs over zeggen.

We zijn allemaal Tweakers, maar ik vermoed dat het zelf maken van een DC-lader voor superlage vermogens om een klein beetje teruglevering te voorkomen zijn doel ver voorbij schiet.
Helemaal correct. De enige manier om langzamer dan 6A te laden is door in de auto zelf iets te kunnen instellen. Wij zijn bezig met zo'n modificatie voor de Leaf/e-NV200, maar niet voor de genoemde andere auto's, dus daar heb je nog steeds niks aan. De Leaf kan bijvoorbeeld intern laden instellen in stapjes van ca. 1A.

(edit: oh en als je echt ernstig nerdy terugleveren wilt voorkomen kun je dit alles nu al in goede banen leiden door een thuisbatterij te installeren, je auto aan een OpenEVSE te hangen en batterij, lader, PV en een thuisserver aan elkaar te knopen via EmonCMS)

[ Voor 10% gewijzigd door mux op 16-07-2020 16:10 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:29
Ik ben bezig om een Zappi V2 3 fase op te gaan hangen. Na wat pijn en moeite is het gelukt om een doorvoer van de garage naar de kruipruimte te krijgen waar nu een 3/4" Martens PVC buis ligt (gemeten binnen diameter 16mm). Onze bestelde Corsa kan 11kW laden. Ik moet van de meterkast naar de laadpaal zo'n 15 meter overbruggen schat ik.

Een 5x4mm2 grijze kabel heeft een buitendiameter van 13,7mm en past makkelijk. Een 5x6mm2 zou een diameter hebben van 15mm, maar is misschien krap? Zal ik toch op safe spelen en de 4mm nemen of weet iemand zeker dat de 6mm past?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ophidian schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:38:
Ik ben bezig om een Zappi V2 3 fase op te gaan hangen. Na wat pijn en moeite is het gelukt om een doorvoer van de garage naar de kruipruimte te krijgen waar nu een 3/4" Martens PVC buis ligt (gemeten binnen diameter 16mm). Onze bestelde Corsa kan 11kW laden. Ik moet van de meterkast naar de laadpaal zo'n 15 meter overbruggen schat ik.

Een 5x4mm2 grijze kabel heeft een buitendiameter van 13,7mm en past makkelijk. Een 5x6mm2 zou een diameter hebben van 15mm, maar is misschien krap? Zal ik toch op safe spelen en de 4mm nemen of weet iemand zeker dat de 6mm past?
Waarom zou je de kabel door de PVC buis willen doen in de kruipruimte? je kunt toch ook de kabel zelf netjes vastschroeven? (er vanuit gaande dat je kruipruimte voldoende hoogte heeft om echt te kunnen kruipen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgzsev
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-02-2024

Ik zou als ik safe zou willen spelen gewoon een elektricien bellen voor dit soort kabel en kennis wat erin moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
eltron schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:19:
[...]

Waarom zou je de kabel door de PVC buis willen doen in de kruipruimte? je kunt toch ook de kabel zelf netjes vastschroeven? (er vanuit gaande dat je kruipruimte voldoende hoogte heeft om echt te kunnen kruipen).
De PVC zit alleen in de doorvoer in de muur richting de kruipruimte, dus het betreft een stukje PVC van zo'n 80cm.
Mgzsev schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 06:42:
[...]

Ik zou als ik safe zou willen spelen gewoon een elektricien bellen voor dit soort kabel en kennis wat erin moet.
Dan ligt er een 4mm grijze kabel (terwijl ik het liefst 6mm heb, mede gezien toekomstgericht), heb ik een type B aardlekschakelaar (terwijl dit bij een zappi niet nodig is) ervoor, heb ik een extra type b aardlek voor mijn solaredge (terwijl dit ook niet nodig is, de type A ervoor is voldoende), ligt de kabel van de solaredge nog steeds achter het meterbord zoals aangesloten door de installateur en is de kookgroep op mijn 3-fase aansluiting nog steeds niet opgelost zoals hij het vorig jaar aangesloten heeft... En daar betaal ik dan ook nog heel flink voor.

Niet echt een antwoord op mijn vraag zoals je begrijpt. Omdat juist nu ik een paar slordigheden moet aanpassen die de elektriciën juist aangebracht heeft. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Ophidian op 17-07-2020 07:29 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Waarom geen 4mm? Volgens mij voldoet 2,5mm al prima.

https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

Ik heb gewoon 2,5mm naar de laadpaal liggen, geen enkel probleem.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
BlakHawk schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 07:59:
[...]

Waarom geen 4mm? Volgens mij voldoet 2,5mm al prima.

https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

Ik heb gewoon 2,5mm naar de laadpaal liggen, geen enkel probleem.
@Ophidian Denk dat BlakHawk wel een punt heeft. 2,5mm2 zou ik mager vinden en ik heb zelf 6mm2 liggen. maar ik gebruik dan ook de Zappi op 1F 32A. Jij gaat hem op 3F 16A per fase gebruiken.
Denk dat dit inderdaad op 2,5mm2 wel kan, maar om laadverlies te beperken zou ik minimaal 4mm2 doen. Dan komt het zeker goed met die PvC doorvoerbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Top, ga ik gewoon 4mm leggen. Dank voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
MyEnergi (leverancier van de Zappi raadt zelf 6mm2 aan. Als je de ruimte voor een dikkere kabel hebt zou ik gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

Vergeet niet kabelwartels met IP certificering te gebruiken voor de kabel doorvoer, om de kast waterdicht te houden, zoals deze: https://www.elektramat.nl...artel-m25-ip68-incl-moer/

Hie een goede video voor de installatie YouTube: Zappi Installation

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:22

GVR

Sinds vandaag de Evbox Elvi in gebruik voor mijn E Niro (my19) op 1x 25A. Hiervoor had ik een andere van Evbox maar die laadde te langzaam op 1 fase (miscommunicatie van leasemaatschappij). De kabel houder zit er los bij maar die heb ik nog niet laten monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0zcVFsJquVfnkUndm8YJGdgheM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prl39NWgHbQFKgNygSmvWcPV.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_iXneXWoJG7yhFNp4DtV2QE-MI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8JmmawCh9oLAdVSWQYb8Gdy.jpg?f=fotoalbum_small

Deze is een stuk compacter als de vorige. Oogt wat subtieler aan de gevel.

[ Voor 25% gewijzigd door GVR op 17-07-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 20:38
Heb je die kabelhouder echt nodig voor de Elvi? Bij de meeste laadpalen kan je de kabel om de lader heen leggen, maar het is me niet helemaal duidelijk of dat bij de Elvi nu wel of niet kan. Op de foto lijkt het wel te kunnen, maar er lijkt in ieder geval geen ruimte te zijn voor een lange (8m) kabel. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:54
Mgzsev schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 06:42:
[...]

5x4mm2 door een 16mm? Lijkt me sterk dat je er ide doorheen krijgt....zelf met glijmiddel wil dat niet. Als losse aders heel misschien als de buis geen bochten heeft.
Normaliter doen wij 5x 2.5mm2 aders al door een 19mm buis. 16mm is voor 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
WillemP22 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:47:
[...]

5x4mm2 door een 16mm? Lijkt me sterk dat je er ide doorheen krijgt....zelf met glijmiddel wil dat niet. Als losse aders heel misschien als de buis geen bochten heeft.
Normaliter doen wij 5x 2.5mm2 aders al door een 19mm buis. 16mm is voor 1 fase.
16mm binnenmaat bedoel ik. Buitenmaat is idd 19mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:54
Zwerius schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:40:
Even een wat meer technische vraag.
Wij zijn in het bezit van een VW-E-Up en een BMW-i3.
Beiden worden hoofdzakelijk thuis geladen. Voor het laden gebruiken we gewoon de met de auto meegeleverde laders. Er zijn wel dedicated kabels vanuit de meterkast tot onze "laadpalen". Zie: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/laadpalen.html

De VW laadt standaard met 10A. Daarkan ik niets aan veranderen. De BMW laadstroom kan ik (in de auto) instellen op laag, medium en hoog. Van BMW heb ik begrepen dat dit ongeveer overeenkomt met 6, 8 en 10A.

Met het langzaam afbouwen van de salderingsregeling wil ik zorgen, dat ik zoveel mogelijk direct met zonnestroom kan laden.

Uiteraard kan ik bijv. een Zappi gebruiken, die dat regelt, maar bij mijn weten moet ik dan altijd met minimaal 10 A laden.
Ook SMA heeft een lader die zorgt dat je zoveel mogelijk vanuit de PV-installatie laadt, maar ook die heeft nog altijd een miniumum laadvermogen van 1,3 kW (dus ca 5,6A).

Meestal wil men graag met grotere vermogens kunnen laden.
Maar ik wil eigenlijk ook met lagere vermogens kunnen laden. We hebben immers een groot deel van het jaar een wat minder uitbundige zonnestraling en ik wil ook kleinere overschotten die nu nog het net in gaan, kunnen benutten voor het laden. (Bijv. tot aan een minimum van 100 Watt).
Uiteraard moet ik de mogelijkheid hebben om het "zonne-laden" te overrulen, want soms moet de accu gewoon vol of sneller vol.
Ik zou bijv. zo veel mogelijk op PV-stroom willen laden, maar als de accu daarmee niet vol is, moet bijv zodanig vanuit het net geladen kunnen worden dat de accu om 08:00 uur vol is. Niet altijd, maar op momenten dat ik dat nodig heb.

Ik heb tot nu toe geen apparaat kunnen ontdekken dat aan mijn wensen voldoet.
Ik weet ook niet of de auto dit überhaupt kan. Kan er met een hele lage stroom geladen worden?

Kun je eventueel wel met hele lage vermogens laden op DC? (De BMW kan dat overigens niet, die heeft alleen maar een type2 AC aansluiting).

Zou er zelf iets te bouwen zijn met componenten van Open EVSE.com?
Evt gecombineerd met een PLC of microprocessor tbv de aansturing?
Het mooiste zou natuurlijk zijn als je e.e.a. via een app zou kunnen instellen :)
Iemand enig idee?
Bij de Volkswagen e-Golf kun je in de app de maximale laadstroom instellen. Het minimum is 5 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zorgeloosict
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-05 08:46
Kan iemand mij helpen:
Ik heb een evbox type businessline met backoffice (met pasje)
Die ik gebruik voor een Passat gte

De evbox business line heeft een mennekes aansluiting in de kast waar je een losse laadkabel in kan prikken
Ik wil graag mijn evbox voorzien van een vaste draad via de onderzijde en de socket afkoppelen
Daarvoor heb ik via marktplaats een tweede gte laadkabel gekocht en de stekker eraf geknipt. Toen gestript en toen had ik 4 kabels over
Blauw
Groen wit
Bruin
Oranje (dunne)

De evbox socket heeft de volgende kleuren
Blauw
Groen wit
Zwart
geel pp
paars cp

Hoe nu verder.
Iemand een slimme tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Laatst online: 07-07 17:03
zorgeloosict schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:03:
Kan iemand mij helpen:
Ik heb een evbox type businessline met backoffice (met pasje)
Die ik gebruik voor een Passat gte

De evbox business line heeft een mennekes aansluiting in de kast waar je een losse laadkabel in kan prikken
Ik wil graag mijn evbox voorzien van een vaste draad via de onderzijde en de socket afkoppelen
Daarvoor heb ik via marktplaats een tweede gte laadkabel gekocht en de stekker eraf geknipt. Toen gestript en toen had ik 4 kabels over
Blauw
Groen wit
Bruin
Oranje (dunne)

De evbox socket heeft de volgende kleuren
Blauw
Groen wit
Zwart
geel pp
paars cp

Hoe nu verder.
Iemand een slimme tip?
Alleen CP aansluiten...

Ik ga er vanuit dat de juiste weerstand in de stekker zit. Meet even hoeveel ohm je hebt tussen de aarde en PP pin in de stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@zorgeloosict

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/84/Stecker-Typ_2_Belegung.svg/330px-Stecker-Typ_2_Belegung.svg.png

Groen/wit zal groen/geel zijn voor aarde (PE).
PP is om de stroomcapaciteit van de kabel te bepalen. Die is bij jou vast, dus je kan daar een 680 ohm weerstand naar PE voor opnemen (die zit origineel in de afgeknipte stekker, meet dit na met een multimeter).

Oranje zal CP zijn, ook dat kan je nameten aan de afgeknipte stekker en het plaatje hierboven.
Blauw is N, dat kan je gebruiken om te checken of bovenstaand plaatje voor jou gespiegeld moet worden :)
Bruin cq zwart is L1

Gebruik geen kroonsteentjes, maar degelijke klemmen zoals Wago 221-412. Denk ook aan trekontlasting door een degelijke wartel. Bij twijfel, navragen in Zelfbouw Laadpaal ervaringen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zorgeloosict
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-05 08:46
Top dank je wel
Ik wilde de 680 ohm weerstand bestellen
Die hebben ze in 1/4 watt
1/2 watt
1 watt
En 2 watt
Maakt dit uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 11-09 16:19
1/4 watt is prima volgens mij maar het maakt niet uit wat overkill.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
Overmorgen komt m’n Zoe binnen!

Verzwaring vd aansluiting om thuis een 11kW paaltje te plaatsen is aangevraagd maar wordt pas eind september. Tot die tijd dus een granny gebruiken of openbaar laden (maar dat is 4km verderop pas mogelijk, dus niet heel praktisch).

Nu heb ik in de meterkast een wcd maar die is met normaal draad aangesloten. Ik begrijp uit dit forum dat je voor een granny beter 2,5mm kan gebruiken, maar vraag me af in hoeverre het écht problematisch is. Natuurlijk moet je geen opgerolde kabelhaspel er tussen gaan hangen en dan op 3 kW gaan laden. Stel dat je bijv op vakantie bij een hotel waar de granny nodig is het ook moet doen met een normaal stopcontact, die kans lijkt me groot toch? Hoe zit dat dan met de veiligheid daarvan?

Wellicht ten overvloede maar ik zou het liefst de hele straat af laten sluiten voordat ik een gloeilamp vervang, mijn kennis van elektra is dus nogal.. beperkt.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 14:31
DigitalExorcist schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:40:
Overmorgen komt m’n Zoe binnen!

Verzwaring vd aansluiting om thuis een 11kW paaltje te plaatsen is aangevraagd maar wordt pas eind september. Tot die tijd dus een granny gebruiken of openbaar laden (maar dat is 4km verderop pas mogelijk, dus niet heel praktisch).

Nu heb ik in de meterkast een wcd maar die is met normaal draad aangesloten. Ik begrijp uit dit forum dat je voor een granny beter 2,5mm kan gebruiken, maar vraag me af in hoeverre het écht problematisch is. Natuurlijk moet je geen opgerolde kabelhaspel er tussen gaan hangen en dan op 3 kW gaan laden. Stel dat je bijv op vakantie bij een hotel waar de granny nodig is het ook moet doen met een normaal stopcontact, die kans lijkt me groot toch? Hoe zit dat dan met de veiligheid daarvan?

Wellicht ten overvloede maar ik zou het liefst de hele straat af laten sluiten voordat ik een gloeilamp vervang, mijn kennis van elektra is dus nogal.. beperkt.
Normaal draad is bij mij 2,5mm installatiedraad. :) Wat noem jij "normaal" draad? 1.5mm met 10a kan ook prima anders. Of desnoods nog naar 8a als dat kan. Geen andere vrije WCD in de buurt van de auto?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
DigitalExorcist schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:40:

Welke paal laat je plaatsen? Misschien kan je die paal eerst beperken qua laadsnelheid totdat de verzwaring is geregeld.
Wat voor verzwaring spreken we over trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Inspired schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:43:
[...]

Normaal draad is bij mij 2,5mm installatiedraad. :) Wat noem jij "normaal" draad? 1.5mm met 10a kan ook prima anders. Of desnoods nog naar 8a als dat kan. Geen andere vrije WCD in de buurt van de auto?
Geen idee of 2,5mm standaard is. Ik meen hier gelezen te hebben dat je dikker draad dan “normaal” zou moeten gebruiken bij wcd’s die voor EV gebruikt worden, omdat je geen grannies met 3000+ watt 24 uur achter elkaar wil laten lopen vanwege hitte.

Ik dacht dat 2,5mm dikker was dan “normaal” ..

Nee ik heb wel een wcd dichter bij de auto maar die heeft geen randaarde dus dat lijkt me nóg minder. Dat is gewoon zo’n ouderwets plaatje op de muur in de woonkamer.

En om nou speciaal een contactdoos voor buiten aan te laten leggen voor die 2 maanden totdat m’n paaltje er komt te staan is ook wat overdreven.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
thehog schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:55:
[...]

Welke paal laat je plaatsen? Misschien kan je die paal eerst beperken qua laadsnelheid totdat de verzwaring is geregeld.
Wat voor verzwaring spreken we over trouwens?
Verzwaring naar 3x25A als ik het goed uit m’n hoofd zeg. Ik moet dan een 3-fase installatie krijgen. De kast komt volgende week, de verzwaring van de aansluiting vanuit de netbeheerder eind september, en de paal zelf moet nog een afspraak voor maken.

Zal waarschijnlijk via Jouke/Greenflux lopen, weet even niet uit m’n hoofd wat voor paaltje dat precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
DigitalExorcist schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:59:
[...]

Geen idee of 2,5mm standaard is. Ik meen hier gelezen te hebben dat je dikker draad dan “normaal” zou moeten gebruiken bij wcd’s die voor EV gebruikt worden, omdat je geen grannies met 3000+ watt 24 uur achter elkaar wil laten lopen vanwege hitte.

Ik dacht dat 2,5mm dikker was dan “normaal” ..
2.5mm is standaard. Er is ook 1.5mm maar dat is voor schakeldraad (van lichtknop tot lampaansluiting bijv).

En de granny doet geen 3000W maar 2300W. Mits je stopcontact waar je de granny op gaat aansluiten gewoon deugdelijk is geinstalleerd en dus ook met standaard 2.5mm komt dat wel goed. En natuurlijk geen andere zware gebruikers op zelfde groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
DigitalExorcist schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:01:
[...]

Verzwaring naar 3x25A als ik het goed uit m’n hoofd zeg. Ik moet dan een 3-fase installatie krijgen. De kast komt volgende week, de verzwaring van de aansluiting vanuit de netbeheerder eind september, en de paal zelf moet nog een afspraak voor maken.

Zal waarschijnlijk via Jouke/Greenflux lopen, weet even niet uit m’n hoofd wat voor paaltje dat precies is.
Ik zou dan de laadpaal gewoon ook volgende week al laten plaatsen. Helemaal voorbereid met 3-fase tot in je nieuwe kast. Kan alleen dan maar op 1 fase (16A) laden maar dat is altijd beter dan 10A via de granny. Moet je dan wel even vragen aan je leverancier of de laadpaal wel werkt als ie maar 1 fase tijdelijk krijgt. Voor de auto is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
thehog schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:02:
[...]

2.5mm is standaard. Er is ook 1.5mm maar dat is voor schakeldraad (van lichtknop tot lampaansluiting bijv).

En de granny doet geen 3000W maar 2300W. Mits je stopcontact waar je de granny op gaat aansluiten gewoon deugdelijk is geinstalleerd en dus ook met standaard 2.5mm komt dat wel goed. En natuurlijk geen andere zware gebruikers op zelfde groep.
Wat is dan de volgende grootte? 3,5mm? Dan zit je op van die dikke stugge kabels bijv voor caravans vermoed ik zo. Even uit nieuwsgierigheid, ik ben totaal niet van de elektra... 😜

Maar we gaan ‘t zien. Heb nog wel even tijd om eea uit te zoeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
DigitalExorcist schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:06:
[...]

Wat is dan de volgende grootte? 3,5mm? Dan zit je op van die dikke stugge kabels bijv voor caravans vermoed ik zo. Even uit nieuwsgierigheid, ik ben totaal niet van de elektra... 😜

4mm2 is de volgende, geadvisieerd vanaf 16A tot 20/25A. Daarna 6mm2. Maar ook afhankelijk van de lengte natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Omdat er nog geen Laadpaal Aankoopadvies formum bestaat, doe ik het maar even zo ;)

Wat wil je doen met je nieuwe laadpaal?
Laden van een Kia e-Niro MY20 (3-fasen)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tot 2000 euro, inclusief installatie. Liever minder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik beschik over een 3-fasen aansluiting & dito meterkast uit 2006. Tevens zonnepanelen aanwezig, 4100 Wp.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
3-fasen laadpaal, 11 KW

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar een mainstream merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
* lekstroom detectie
* werkt met laadpas (eis werkgever)
* vaste kabel 8 meter
* ook te gebruiken zonder laadpas/abonnnement (als verrekening kosten met leasemaatschappij niet meer van toepassing is)

Ga je overklokken?
Nee, 11 KW is genoeg

Wat verwacht je van ons?
Gezien de wensen en eisen voldoet volgens mij alleen de EVBox Elvi. Zijn er alternatieven? Heb ik een laadpaal over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DigitalExorcist schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:06:
[...]

Volgende diameter is 4mm2.
Ik heb zelf naar de paal 6mm2, die is wel vrij stug, maar nog redelijk te buigen. .
En als verlengsnoer een neopreenkabel met 4mm2 voor laden onderweg met granny. Is wat zwaar, maar wel soepel. 4mm2 voor verlengsnoer granny is wellicht wat overdreven maar heb in dat soort situaties liefst zo weinig mogelijk warmteontwikkeling en laadverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
upje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:05:
Omdat er nog geen Laadpaal Aankoopadvies formum bestaat, doe ik het maar even zo ;)

Wat wil je doen met je nieuwe laadpaal?
Laden van een Kia e-Niro MY20 (3-fasen)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tot 2000 euro, inclusief installatie. Liever minder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik beschik over een 3-fasen aansluiting & dito meterkast uit 2006. Tevens zonnepanelen aanwezig, 4100 Wp.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
3-fasen laadpaal, 11 KW

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar een mainstream merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
* lekstroom detectie
* werkt met laadpas (eis werkgever)
* vaste kabel 8 meter
* ook te gebruiken zonder laadpas/abonnnement (als verrekening kosten met leasemaatschappij niet meer van toepassing is)

Ga je overklokken?
Nee, 11 KW is genoeg

Wat verwacht je van ons?
Gezien de wensen en eisen voldoet volgens mij alleen de EVBox Elvi. Zijn er alternatieven? Heb ik een laadpaal over het hoofd gezien?
Evbox Elvi ken ik niet, maar vraag me af of die ook kan optimaliseren met je zonnepanelen.

Zappi zou een optie kunnen zijn als de eisen inzake laadpas en lengte vaste kabel genuanceerd kunnen worden. Zappi heeft geen laadpas en kabel is 6,5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
eltron schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:45:
[...]

@Ophidian Denk dat BlakHawk wel een punt heeft. 2,5mm2 zou ik mager vinden en ik heb zelf 6mm2 liggen. maar ik gebruik dan ook de Zappi op 1F 32A. Jij gaat hem op 3F 16A per fase gebruiken.
Denk dat dit inderdaad op 2,5mm2 wel kan, maar om laadverlies te beperken zou ik minimaal 4mm2 doen. Dan komt het zeker goed met die PvC doorvoerbuis.
Laat ik het zo zeggen, dit zou je aan voltage moeten zien?
MEt een lange laadkabel zie ik het voltage dalen naar 227v

Maar met de 4 meter tesla laadkanbel, zit ik op 230v.

Dan is de kabel in de grond gewoon 2.5mm

Overdrijven we hier allemaal niet een beetje?

Ik heb een elekrtricien gebeld en die geeft aan voor huishoudens altijd 2.5mm te gebruiken, ook voor laadpalen. Bedrijven gaat hij voor 4mm, omdat er wel eens verzwaring van de aansluiting plaatsvindt.

Voor de goede orde, het zijn gewoon 16A 220v kabels he?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZ9OmiMYr5OIK-xCBk3yld5Qi5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2SFcN8bLQIcPcfAIHFxXR3m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door BlakHawk op 20-07-2020 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

BlakHawk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:46:
[...]

Ik heb een elekrtricien gebeld en die geeft aan voor huishoudens altijd 2.5mm te gebruiken, ook voor laadpalen. Bedrijven gaat hij voor 4mm, omdat er wel eens verzwaring van de aansluiting plaatsvindt.

1-fase is 230V, 3-fase is 400V.
Veel te kort door de bocht, zo'n tabel. Als je een kabel in een buis legt, of in de grond, of in een kabelgoot met meerdere kabels tegen elkaar aan, dat maakt best wel een verschil. Kan er zomaar een of twee stappen dikker nodig zijn dan de meest gunstige situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3ZYOAGSfQUj8JO75vwVGmD_xHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hvdP2IFSFErPRrUdO4WHxExf.png?f=fotoalbum_large
Hier hebben we de voedingskabels van 80 laadpunten uit elkaar gelegd; als ze tegen elkaar zouden liggen, zouden ze dikker moeten worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Bart ® op 20-07-2020 12:24 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionisio
  • Laatst online: 29-08 16:46
Heeft iemand hier ervaring met de LS24 11 kW laadpunt? Of zouden jullie een andere 11 kW laadpunt aanraden?

Ik ben namelijk van plan deze aan te gaan schaffen nadat mijn aansuiting later deze week van 1 fase naar 3 fase is omgezet. Nog en dingetje...eind augustus komen er zonnepanelen op mijn dak, moet bij de aanschaf / installatie van de laadpunt hier rekening me gehouden worden of werken de panelen samen met de laadpunt "out of de box"? Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik vond het een goedkoop uitziend en voelend ding. Nee, die werkt niet samen met zonnepanelen, althans is zich er niet van bewust.

Als het goedkoop moet kun je ook naar een ratio kijken. Als je rekening met zonnepanelen wilt houden dan ligt een Zappi voor de hand.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Heb hier de 3F 22kW type 2 van http://www.besen-group.com via Ali, in 10 dagen geleverd voor 329,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
daemonix schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:04:
Ik vond het een goedkoop uitziend en voelend ding. Nee, die werkt niet samen met zonnepanelen, althans is zich er niet van bewust.

Als het goedkoop moet kun je ook naar een ratio kijken. Als je rekening met zonnepanelen wilt houden dan ligt een Zappi voor de hand.
Ik heb nu een Zappi v2 (3fase) met zonnepanelen. Heb er nu 20 op het dak. Als ik alleen met zonnepanelen wil laden, ECO + mode, krijg ik er max 5kW doorheen. Dan moet er ook niks aanstaan aan andere apparatuur in huis. Het daalt dan vaak snel naar 1KW of hij laadt dan niet. Niet echt veel toegevoegde waarde zo, maar wel fijn dat die optie er wel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En hoeveel leveren je zonnepanelen, is dat niet toevallig 5 kW? ;)

@pa3eia CE keurmerk? Chinees spul? Hmmm.

[ Voor 25% gewijzigd door daemonix op 20-07-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
daemonix schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:18:
En hoeveel leveren je zonnepanelen, is dat niet toevallig 5 kW? ;)
Op dit moment levert hij 2,4kW terug idd. Denk dat 20 zonnepanelen voor een gemiddelde huishouden best wel veel is, maar de kracht om een EV mee op te laden niet voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionisio
  • Laatst online: 29-08 16:46
daemonix schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:04:

Wat bedoel je precie met 'naar de ratio kijken'? Ik zal is naar de Zappi kijken :)
pa3eia schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:14:
Heb hier de 3F 22kW type 2 van http://www.besen-group.com via Ali, in 10 dagen geleverd voor 329,00
Niet duur, maar is deze 'made in china' laadpunt kwalitatief ook aan te raden? Wil niet dat mijn huis straks in de fik staat omdat ik voor een goedkope laadpunt heb gekozen.
Hunkaroglu schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:16:
[...]

Ik heb nu een Zappi v2 (3fase) met zonnepanelen. Heb er nu 20 op het dak. Als ik alleen met zonnepanelen wil laden, ECO + mode, krijg ik er max 5kW doorheen. Dan moet er ook niks aanstaan aan andere apparatuur in huis. Het daalt dan vaak snel naar 1KW of hij laadt dan niet. Niet echt veel toegevoegde waarde zo, maar wel fijn dat die optie er wel is.
Kan je bij de Zappi dan ook manueel tussen zonnepanelen en vaste stroom switchen? Of gebeurd dit automatisch? Moet er bij de meterkast dan specifiek ook nog wat gebeuren om dit mogelijk te maken? Bij mij komen er trouwens 16 panelen van 320wp elk.
daemonix schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:18:
@pa3eia CE keurmerk? Chinees spul? Hmmm.
Ja precies, dat bedoel ik dus ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Dionisio op 20-07-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Dionisio Ja, je kunt bij de Zappi manueel schakelen (Eco+ laadt alleen vanuit de zonnepanelen, normal combineert, en Fast zorgt voor de maximale laadstroom zodat je auto zo snel mogelijk vol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:26
BlakHawk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:46:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb thuis ook gewoon 5x2,5 mm2 liggen. De afstand zal iets van 15 meter zijn in totaal, en heb netjes 230 volt bij het laadpunt onder belasting. Als ik dit vergelijk met openbaar laden, zit de spanning meestal rond de 225 volt.
Bart ® schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:21:
[...]
1-fase is 230V, 3-fase is 400V.

[...]

Veel te kort door de bocht, zo'n tabel. Als je een kabel in een buis legt, of in de grond, of in een kabelgoot met meerdere kabels tegen elkaar aan, dat maakt best wel een verschil. Kan er zomaar een of twee stappen dikker nodig zijn dan de meest gunstige situatie.

[Afbeelding]
Hier hebben we de voedingskabels van 80 laadpunten uit elkaar gelegd; als ze tegen elkaar zouden liggen, zouden ze dikker moeten worden.
De situatie die je hier schetst heeft natuurlijk niks te maken met een thuis situatie waar in geen geval kabels gebundeld hoeven te worden, omdat over het algemeen er maar 1 laadpaal gebruikt wordt. Bij grotere installaties is dit natuurlijk anders.

Maar online staan meer dan genoeg tools om uit te rekenen wat een geschikte aderdikte is.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

adjego schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:40:

[...]

De situatie die je hier schetst heeft natuurlijk niks te maken met een thuis situatie waar in geen geval kabels gebundeld hoeven te worden, omdat over het algemeen er maar 1 laadpaal gebruikt wordt.
Thuis kun je niet een kabel in een kruipruimte hebben liggen in plaats van in de grond? Thuis kun je niet meerdere kabels tegen elkaar aan in een buis hebben liggen? Hoeven niet allemaal laadpaalkabels te zijn he, de stroom van de oven gaat ook door een kabel. Zijn allemaal van invloed op de warme-afgifte. Dus als jij denkt dat mijn verhaal niets te maken heeft met een thuissituatie, dan sla je de plank aardig mis.

Daarnaast reageer ik op een tabel die tot 250A gaat. Dat is niet bepaald een thuissituatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Bart ® op 20-07-2020 13:44 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:08
Hunkaroglu schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:16:
[...]

20 panelen is wel ongeveer 5kW, dus dat klopt wel. En als de zon dan wat minder wordt is er zomaar minder beschikbaar ook. Dus zo gek is dit niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ik vind trouwens wel dat mijn laadpaal veel energie verbruikt.

Ik heb een LoLo 2 en die zit bijna op 5-6 watt continu, in stand-by.

Is dat nou echt nodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyiZRzL_zAQb8Rc3TfGcVDnOHlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g5p1gjh1YrxsHh2WrzbutNNB.png?f=fotoalbum_large

Dat is dus zo'n 50-53kWh per jaar, voor niets...

Ik heb ook geen optie om hem via de portal in "slaap" te brengen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ja, dat is toch wel zo'n 10 euro per jaar. Verwaarloosbaar ten opzichte van de MegaWattUur afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

BlakHawk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:50:

Is dat nou echt nodig?
[Afbeelding]

Nodig? Ik denk dat het minder kan. Normaal? Ja.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Dionisio schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:43:
Heeft iemand hier ervaring met de LS24 11 kW laadpunt? Of zouden jullie een andere 11 kW laadpunt aanraden?

Ik ben namelijk van plan deze aan te gaan schaffen nadat mijn aansuiting later deze week van 1 fase naar 3 fase is omgezet. Nog en dingetje...eind augustus komen er zonnepanelen op mijn dak, moet bij de aanschaf / installatie van de laadpunt hier rekening me gehouden worden of werken de panelen samen met de laadpunt "out of de box"? Alvast dank!
Hier wat info van Zappi https://www.zappi.info/
Nu kunt u zelf bepalen hoe snel uw wagen moet opladen, met de zappi lader kunt u maximaal gebruik maken van de eigen elektriciteit productie. U kiest uit drie verschillende programma's.

1. Volledig laden zonder gebruik van het net in de ECO+ mode, waarbij het opladen wordt gepauzeerd als de eigen productie even te laag is (bijvoorbeeld bij wolken). Kies zelf het percentage minimaal groen laden.
2. Laden in de slimme modus met zoveel mogelijk gebruik van eigen energie, de ECO modus. Zodra de eigen productie te laag is, wordt er vanuit het net bijgeladen. Nooit lager dan 1,4kW laden.
3. Snel laden zoals bij elke andere lader, op maximaal vermogen. Er wordt dus ook vanuit het net bijgeladen als er te weinig eigen productie is. De maximale capaciteit is 22kW, dit is afhankelijk van uw wagen en uw aansluiting (16A of 32A of een waarde daartussen)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
@upje Voor wat betreft verrekenen van stroom met werkgever, dit kan de zappi wel:

https://www.zappi.info/faq-howto/29-zakelijk
zappi heeft een kWh-meter aan boord waarmee je exact per dag, week, maand, jaar of totaal het verbruik kunt bekijken. Bekijk op ons Youtube kanaal de Howto waarop je kunt zien hoe dit in zijn werk gaat.

Helaas is dit geen geijkte meter, voor verrekening met je werkgever kan het soms nodig zijn om een officieel geijkte MID meter te gebruiken.

Wij raden je dan aan om een simpele MID-meter in je meterkast te plaatsen, die kun je bijvoorbeeld hier krijgen:

https://www.kwhmeter.nl/W...Wh-meter-45A-LCD-MID.html

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
@Isheara De eis van mijn werkgever is dat verrekenen via een laadpas gaat. Dat heeft de Zappi niet. Ik vindt het een onzinnige eis, maar dat doet er helaas niet zo veel toe ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
upje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:30:
@Isheara De eis van mijn werkgever is dat verrekenen via een laadpas gaat. Dat heeft de Zappi niet. Ik vindt het een onzinnige eis, maar dat doet er helaas niet zo veel toe ben ik bang.
Daar liep ik inderdaad ook tegen aan, en zit voor de zakelijke auto zelfs vast aan een EVBox helaas. Ook die was verplicht, lees ze hadden geen idee dat het ook anders kon en waren niet bereid dat uit te zoeken of snapten het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Ik had eens opgezocht wat ik nu voor kabel nodig heb voor een laadpunt. Ik dacht te hebben gevonden dat ik bij gebruik van 3 fases een 5-aderige kabel moest hebben. Ook dacht ik gevonden te hebben dat 6mm2 voldoende zou moeten zijn voor een afstand van 15-20 meter voor 11kw laden. Maar nu lees ik hier dat sommige mensen meerdere kabels hebben liggen voor een laadpaal (ik refereer niet naar die foto met kabels voor 80 palen ;) ). Wat denken jullie van 6mm2 5 aderig voor 3 fases over 15-20 meter? En als ik het zo lees is het ook handig om een mantelbuis voor een utp-kabel te leggen als het dan toch open ligt?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je hebt een 4 aderige kabel met scherm nodig als je de kabel los in de grond legt (de -as toevoeging). Het scherm is de 5e ader, de aarde. Alleen als je de kabel in een mantelbuis legt is dat niet nodig.

Het kan vreselijk handig zijn om meteen een utp kabel te leggen voor loadbalancing of andere toepassingen. Ik zou direct die kabel er bij trekken en niet alleen een mantelbuis leggen.

Hier hebben we de beide laadpalen meteen van UTP voorzien, bij de ene (Zappi) is die aangesloten op de stroomtrafo's, bij de andere ligt die niets te doen. Maar ja, de grond moest toch open he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@JT 6mm2 is wel dikke overkill voor max 16A per ader, 4mm2 voldoet al ruimschoots op die korte afstand. Maar goed, kan geen kwaad natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

@daemonix Dank voor je suggestie. Misschien ook maar gelijk doen ja. Stop ik het wel in een doosje zolang ik het niet gebruik.

@CyBeRSPiN Als ik load balancing gebruik kan ik dan niet met meer dan 16A per ader gaan laden als er in de rest van de woning bijna geen verbruik is?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
JT schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:43:

@CyBeRSPiN Als ik load balancing gebruik kan ik dan niet met meer dan 16A per ader gaan laden als er in de rest van de woning bijna geen verbruik is?
Er zijn heel weinig auto's die op meer dan 16 A (3 fase) kunnen laden. Het wordt dus door je auto bepaald, en niet door de lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

JT schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:05:
Ik had eens opgezocht wat ik nu voor kabel nodig heb voor een laadpunt. Ik dacht te hebben gevonden dat ik bij gebruik van 3 fases een 5-aderige kabel moest hebben. Ook dacht ik gevonden te hebben dat 6mm2 voldoende zou moeten zijn voor een afstand van 15-20 meter voor 11kw laden. Maar nu lees ik hier dat sommige mensen meerdere kabels hebben liggen voor een laadpaal (ik refereer niet naar die foto met kabels voor 80 palen ;) ). Wat denken jullie van 6mm2 5 aderig voor 3 fases over 15-20 meter? En als ik het zo lees is het ook handig om een mantelbuis voor een utp-kabel te leggen als het dan toch open ligt?
Voor maximaal 20 meter is doorgaans 2,5mm² genoeg voor 16A laden. Mits je geen situaties hebt waarbij je meerdere kabels in een buis hebt liggen. Let wel: dit is van de vigerende NEN-normen voldoende. Dan nog kan zo'n kabel best warm worden. Dat wordt veroorzaakt door inwendige verliezen van de kabel. Dat is stroom die je weggooit. Vandaar dat ik een 4mm² zou aanraden. Overigens heb ik zelf thuis een 6mm² liggen voor mijn laadpaal van 11kW, puur omdat ik nog wel een toekomst zie van 22kW laadpalen thuis. Mogelijk dan he. Dan is mijn kabel er in ieder geval ook al ruim geschikt voor zonder noemenswaardige verliezen. Een 4mm² kan tot 25m ook wel 22kW, maar dan worden de verliezen weer wat groter.

Overigens noem je een 5-aderige kabel, maar dat is dan installatiekabel. Die mag je niet in de grond leggen. Komt je voedingskabel ook deels in de grond, dan moet je grondkabel gebruiken. Dat is 4-aderige kabel. En leg altijd gewoon gelijk UTP mee. Eventueel zelfs 2 kabels (1 voor load balancing op een P1 poort en 1 voor netwerkcommunicatie met een backoffice of andere vorm van monitoring). Alhoewel je die twee theoretisch ook over dezelfde netwerkkabel zou kunnen laten lopen. Dus minimaal 1 UTP-kabel meeleggen :).

[ Voor 8% gewijzigd door Bart ® op 20-07-2020 16:50 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:54
Ik vond het niet zo makkelijk om een verlengsnoer van 4 mm te vinden. En nog steeds niet. Bij Ecotools was de dikste 2,5 mm.

Als ik het verbruik van de laadpaal lees, dan vraag ik me af of de laadverliezen via een granny charger echt zoveel groter zijn. Maar ik heb geen idee hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
BlakHawk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:50:

Is dat nou echt nodig?
[Afbeelding]

Dat is i.d.d. fors. Je kunt natuurlijk gewoon de groep afschakelen als hij niet in gebruik is. Maar is wel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
DDDikkiedik schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:34:
Ik vond het niet zo makkelijk om een verlengsnoer van 4 mm te vinden. En nog steeds niet. Bij Ecotools was de dikste 2,5 mm.

Als ik het verbruik van de laadpaal lees, dan vraag ik me af of de laadverliezen via een granny charger echt zoveel groter zijn. Maar ik heb geen idee hoe het zit.
Bij lagere vermogens zijn de laadverliezen naar verhouding hoger. Maar een stekkerlader heeft doorgaans geen sluipverbruik als hij in je trunk/frunk ligt ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
DDDikkiedik schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:34:
Ik vond het niet zo makkelijk om een verengsnoer van 4 mm te vinden. En nog steeds niet. Bij Ecotools was de dikste 2,5 mm.

Zoiets bijvoorbeeld lhttps://www.elektroproduc...2JDwgfEAQYASABEgLsLPD_BwE
kun je zelf de lengte bepalen en je moet er natuurlijk nog wel een goede stekker en contrastekker aanschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 19:24
pa3eia schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:14:
Review is niet zo best. Klik voor de grap eens op de link "return policy" -> lege pagina -> alarmbellen :Y ;)

Daarnaast is al het nieuws op dezelfde datum geplaatst, lijkt erop dat de site pas een paar maanden online is. Mijn vertrouwen hebben ze nog niet gewonnen :N

Ik heb hier wat gekocht. Vergelijkbare prijzen maar dan CE en tuv keur en keurig testrapport erbij, voor nieteens zo gek veel meer. Wel iets minder sexy uiterlijk.

https://www.stark-in-strom.de/collections/wallbox-11-kw

[ Voor 37% gewijzigd door ybos op 20-07-2020 19:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Isheara
JT schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:05:
Ik heb net de zappi aan laten leggen met 5x6mm2. Tot nu toe werkt alles, nu ik blijde afwachting van de auto.

Oud: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maNAchq58p5hVeDZgLP9_rsWPtA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZGOZNHcxh8PutRasTxPIiH5C.jpg?f=user_large

Nieuw:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeCcRGjLC5S91557ElnGCf2_XoQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WLejnZH2zLGYzOUrDYvRJlws.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HACNCyzWcu7jtK5qDYrD7CxALvQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RyPK8l6A4yXP11zzYUH58Jvm.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Isheara op 20-07-2020 19:26 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
thehog schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:46:
[...]

Eigenlijk hetzelfde wat je met de zappi app kan doen op je telefoon. Maar omdat de Toon centraal in je woonkamer hangt is het voor sommigen handiger om via die weg de Zappi in te stellen of te zien hoe de laadstatus is.
Oké de zappi en de toon werken, maar na koppelen blijft de toon zeggen “status unknown”.
Komt dat omdat er geen auto aan hangt?/

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Isheara schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:03:
[...]

Oké de zappi en de toon werken, maar na koppelen blijft de toon zeggen “status unknown”.
Komt dat omdat er geen auto aan hangt?/
Je hebt de zappi hub al aangesloten neem ik aan? Heb je de hub serial en password voor de app in de Toon geconfigureerd? Anders maar even in het domoticaforum verder omdat het wat offtopic is hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Isheara schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:25:
[...]

Ik heb net de zappi aan laten leggen met 5x6mm2. Tot nu toe werkt alles, nu ik blijde afwachting van de auto.

Oud: [Afbeelding]

Nieuw:[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Wij hebben nog geen elektrische, maar ik verwacht binnen een paar jaar wel en we zijn nu bezig met ons nieuwbouwhuis dus gelijk goed doen :) Hopelijk komt er wat meer V2G spul op de markt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Dionisio schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:32:
[...]

Niet duur, maar is deze 'made in china' laadpunt kwalitatief ook aan te raden? Wil niet dat mijn huis straks in de fik staat omdat ik voor een goedkope laadpunt heb gekozen.
Is ook bij de https://www.wallboxdiscou...aadpaal-type-2-3x32a.html te bestellen, alleen dan 200 euro duurder.

[ Voor 8% gewijzigd door pa3eia op 21-07-2020 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En daarmee zijn het ineens goede laadpalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:57:
[...]

En daarmee zijn het ineens goede laadpalen?
Omdat het uit china komt zijn het ineens slechte laadpalen? ;-)
Ik heb even snel wat gelezen en ze worden gewoon in europa gemaakt voor de europese markt.

Op zich kan er niet veel mis zijn met zo'n standaard laadpaal (zonder smart functies). Een klein beetje eletronica dat tegen de auto verteld hoe hard hij mag laden en voor de rest is het een relais die schakelt. Daar kan je weinig fout doen. Natuurlijk de IP65/IP66 water protectie en stroombeveiligingen maar dat lijkt in orde te zijn.

Maar zelf zou ik nooit een laadpaal als deze gebruiken. Deze kent verder geen loadbalancing waardoor hij gewoon 3x16A gaat laden als de auto dat wil gebruiken (misschien dat je hem handmatig lager kan instellen, dat heb ik nog niet gelezen). Maar dat houdt in dat je 3x25A aansluiting niet veel ruimte meer heeft. Als je huis all-electric is, is loadbalancing sowieso een must. En ga je dus later over van gas naar electrisch verwarmen dan heb je niks meer aan zo'n paal tenzij je 900 euro per jaar over hebt aan een verzwaring naar 3x35A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ja, omdat het uit China komt is er geen garantie dat het kwalitatief goed is.

En ons huis is all elektrisch (afgezien van warmtepomp) en heeft geen enkel probleem met de 16 A op 2 van de 3 fases. Loadbalancing is geen must hoor. Beetje kijken wanneer je het laden start doet al wonderen.

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 21-07-2020 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:08:
Ja, omdat het uit China komt is er geen garantie dat het kwalitatief goed is.

En ons huis is all elektrisch (afgezien van warmtepomp) en heeft geen enkel probleem met de 16 A op 2 van de 3 fases. Loadbalancing is geen must hoor. Beetje kijken wanneer je het laden start doet al wonderen.
Vertrouw je dan wel op een CE keurmerk? Zal er vast wel opzitten trouwens als het in europa wordt gemaakt en via duitsland wordt verkocht.

En dan je 3e fase? De auto gebruikt alle drie fases (of heb je een auto die alleen 2 fase kan laden, kan natuurlijk). Dus ja, zo'n paal kan prima passen in jouw situatie. Hangt helemaal van af van je huis en auto. In mijn situatie past dat niet, loadbalancing is een must bij mij. Mijn warmtepomp bepaalt zelf wanneer hij gaat verwarmen en houdt niet rekening met de auto :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Nee hoor, 2 auto's ieder op een fase. :) De komende warmtepomp gebruikt dusdanig weinig dat die geen probleem op zal leveren (7 kW bij een COP van 3.8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

thehog schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:15:
[...]

Vertrouw je dan wel op een CE keurmerk? Zal er vast wel opzitten trouwens als het in europa wordt gemaakt en via duitsland wordt verkocht.
Kort antwoord, het is al eerder langs gekomen, nee; CE zegt weinig meer dan dat de laadpaal door een redelijk specifieke hoepel gekomen is. Verder is dat helaas her en der in de wereld ook in zekere maten 'te koop'.

Als je denkt dat dingen als de DC leakage detectie uitgebreid getest worden voor een CE certificering dan kan ik je uit de droom helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

thehog schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:15:
[...]

Dat zit op ieder product dat in de EU verkocht wordt, ongeacht waar het gemaakt wordt...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Bart ® schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:26:
[...]

Dat zit op ieder product dat in de EU verkocht wordt, ongeacht waar het gemaakt wordt...
Dank je wel voor het maken van mijn punt :-) Een variant van het CE keurmerk is trouwens China Exported (ook CE) keurmerk :D

Ik wil alleen maar aangeven dat er ook best wel goed spul uit China kan komen. Zonder een waarde oordeel te geven vooraf zou je zo'n laadpaal gewoon eerlijk moeten bekijken. Ook spul uit amerika, zuid afrika of welk land/continent dan ook. Alles uit nederland is natuurlijk altijd goed spul! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:19:
Nee hoor, 2 auto's ieder op een fase. :) De komende warmtepomp gebruikt dusdanig weinig dat die geen probleem op zal leveren (7 kW bij een COP van 3.8).
Top! Als je er maar goed over nagedacht hebt en dat lijkt er wel op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Bart ® schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:26:
[...]

Nee, het zou er op moeten zitten, maar als je bij Alibaba koopt is de kans redelijk groot dat het niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

thehog schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:42:
Een variant van het CE keurmerk is trouwens China Exported (ook CE) keurmerk :D
Dat is een urban myth, die niet waar is.
daemonix schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:06:
[...]

Nee, het zou er op moeten zitten, maar als je bij Alibaba koopt is de kans redelijk groot dat het niet het geval is.
Dan koop je het ook niet in de EU, maar in China :P.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Bart ® schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:19:
[...]
Dat is een urban myth, die niet waar is.

[...]

Dan koop je het ook niet in de EU, maar in China :P.
Alles wat in de Europese Unie geleverd wordt moet CE keurmerk hebben. Dat is wat je had moeten schrijven, maar dat deed je niet. Je ging te kort door de bocht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:27

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik heb een offerte gekregen voor de installatie van een 3-fase lader aan huis:

EV box €816,15
EV Box cover €84,70
EV montagekit €12,50
Eaton alamat 16A/0,03mA €90,60
Ymvk 5x4mm2 €115,00
Klein en aansluitmateriaal €35,00

Montage €556,50

Bij elkaar €1710,45. Daar komt nog de verzwaring van Enexis bij (€280). Is dit een reëel bedrag??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

daemonix schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:21:
[...]

Alles wat in de Europese Unie geleverd wordt moet CE keurmerk hebben. Dat is wat je had moeten schrijven, maar dat deed je niet. Je ging te kort door de bocht. :P
Da's waar. Officieel is het als ze verhandeld worden :).

Cunning linguist.

Pagina: 1 ... 23 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen