Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.563 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 16:04
Het is een lang en informatief topic geworden, maar daarom ook lastig voor een n00b als ik om snel het antwoord op een (denk ik) vrij simpele vraag te vinden.

Voor mijn binnenkort geleverde Zoe R135 zoek ik een wallbox zonder vaste kabel die op 11 kW kan laden. Ik heb een 3x25A aansluiting. Het zou fijn zijn als de lader RFID heeft zodat ik er een pasje of druppel aan kan koppelen. Meer eisen zijn er eigenlijk niet. Wat is een eenvoudige en budgetvriendelijke oplossing?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Sjors81 Toch zou ik er meteen een utp kabel bij leggen, extra kosten bijna niks en beter mee verlegen dan om verlegen. Wie weet wat de toekomst brengt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 09:46
@yohan wat is het doel van het gebruik van je pasje of druppel?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hel9001
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-06-2022
Sinds kort ben ik pas bezig met EV en laadpalen. Sinds een anderhalve week heb ik een eigen laadpaal op mijn parkeerplaats. Heel erg handig en goedkoper dan publiek laden, hij moet het wel doen natuurlijk en dat is nou precies waar het misgaat.

Ik heb een 11kW lader gekocht maar is aangesloten op 1x 16A groep. Simpelweg omdat op dit moment mijn auto maar max 3.7 kW kan laden. Uit voorbereiding voor eventuele toekomst heb ik de 11kW variant genomen. In toekomst hoef ik alleen dan alleen maar mijn aansluiting uit te breiden van 1x35 A naar 3x 25A en natuurlijk verder de groepen uit te breiden.

Probleem wat ik nu heb is dat ik overdag niet kan opladen omdat het vermogen te veel schommelt. De paal begint met 3.5kW maar zakt snel naar 0.8kW naar 2kW en weer terug naar 3.5kW. Na verloop van tijd breekt de auto de laadsoessie af en geeft Charging error. 's-Nachts gaat het (meestal, niet altijd) wel goed en laad deze in 1x. Auto zelf laad bij een publieke paal altijd perfect zonder problemen.

Nu weet ik dat de meeste denken dat ik geen LB heb en andere apparaten teveel trekken, maar tijdens de laadsessies overdag trek ik in mijn huis nog geen 0.5 kW, dus dat kan het probleem niet zijn. Zelf denk ik dat het vermogen van het net zelf niet sterk genoeg is. Ik zit in een wijk zonder gas, iedereen gebruikt inductie of soortgelijk, dat lijkt mij een plausibele verklaring. In Domoticz zie ik het voltage direct terugzakken naar 220V.

Wat zou een mogelijke oplossing kunnen zijn? Heeft iemand soortgelijke ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
Gek dat je voltage zo laag is.
Meestal is het overdag hoger (door pv in de buurt) en dan in de avondpiek lager
Geen warmte op een verbinding(door hoge weerstand)?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34
220V is prima tijdens het laden. Zelfs op 210V moet je gewoon nog kunnen laden.
Daar zal het probleem waarschijnlijk niet zitten, ik zou de kabels en paal eens na laten kijken. Waarschijnlijk zit ergens een slechte connectie of is de communicatie met de auto niet in orde. Misschien verwacht hij nu een L2 en L3 die er nu niet zijn bijvoorbeeld?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Hel9001 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:28:
Wat zou een mogelijke oplossing kunnen zijn? Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Begin met het probleem isoleren. Als je een ander apparaat hetzelfde vermogen laat gebruiken, gebeurd dan hetzelfde met de spanning? Misschien kan je met een broodrooster en oven of waterkoker ongeveer op hetzelfde gebruik uitkomen.
Dan heb je wat meer richting in waar je het probleem moet zoeken. Daalt de spanning dan niet, dan neemt de waarschijnlijkheid dat het aan de installatie in of rondom de lader ligt toe.

Dat de wijk waarin je woont zonder gas is, suggereert een nieuwere wijk wat eigenlijk prima voorbereid moet zijn hoger energieverbruik. Zeker als het 'maar' 3,7kWh is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Isheara schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:22:
@yohan wat is het doel van het gebruik van je pasje of druppel?
Onbevoegd gebruik voorkomen, de auto staat nl. op de openbare weg en de kabel loopt over ons tuinpad.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
yohan schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:34:
[...]

Onbevoegd gebruik voorkomen, de auto staat nl. op de openbare weg en de kabel loopt over ons tuinpad.
Ik had dezelfde gedachte bij keuze voor een laadpaal, maar met een specifieke vraag krijg je specifieke oplossingen. :) Nu een laadpaal staan die met pin op de laadpaal unlocked kan worden. Dat lost het ook op (Zappi overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
InterCC schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:49:
[...]

Ik had dezelfde gedachte bij keuze voor een laadpaal, maar met een specifieke vraag krijg je specifieke oplossingen. :) Nu een laadpaal staan die met pin op de laadpaal unlocked kan worden. Dat lost het ook op (Zappi overigens).
Dat klinkt ook als een prima oplossing d:)b
Is de Zappi ook een voordelige keus? Wij hebben geen zonnepanelen en eigenlijk ook geen van de smart functies van de Zappi nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:14
Isheara schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:13:
3x35A thuis? das best een hoop wat je aan vastrecht betaalt...kun je niet uit de voeten met 3x25A?
Ik zou dat al overwegen.
Qua laadpaal zou je voor het gemak een NewMotion Home Advanced kunnen nemen (met abonnement a €10 per maand om te kunnen verrekenen) of een Zappi v2 3-fasen (zonder abonnement) met een KWh meter (of via screenshots van je app).

Ik vind het overigens veel gedoe voor een plug-in....wordt je verplicht door je werkgever om electrisch te laden/gebruiken?
Ik ken alleen maar mensen die een hybride hebben voor de lagere bijtelling, en nooit laden...
Inderdaad, in verband met het brandstof voorschot, en om dat nog wel deels te laten kloppen
Opzich een hoop gedoe, maar aan een stekker in de ochtend heeft ook voordelen in de winter.

Misschien dat een Zappi dan wat is idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
yohan schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:12:
[...]

Dat klinkt ook als een prima oplossing d:)b
Is de Zappi ook een voordelige keus? Wij hebben geen zonnepanelen en eigenlijk ook geen van de smart functies van de Zappi nodig.
Voordelig.. Hmja, er zijn goedkopere keuzes, maar bij Zappi is het fijn dat het laadsnoer standaard wat langer is, type A en type B aardlek al in de Zappi zitten, in combinatie met de Hub zijn er prima updates die doorgevoerd worden, app is gratis en het heeft load balancing (1 CT klem meegeleverd). Het duurzaam kunnen laden op PV panelen is leuk voor wanneer salderen afneemt, maar dat duurt nog even.
De Zappi is in het bezit van meerdere mensen hier en voor zover ik weet is iedereen er tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jap_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:34
eltron schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:39:
Prijsverschil tussen 1 en 3fase is bij Zappi verwaarloosbaar. Maar zou hem in jou geval, met 1fase huisaansluiting en 1fase auto voorlopig dus op 1 fase aansluiten.
en dan gewoon achter een 32A Emat automaat, dat kost weinig en werkt met loadbalancing prima is mijn ervaring.
Duidelijk.
Hub is [...] ook van belang voor software-updates.
Goeie! Dan ga ik die hub er inderdaad bijbestellen.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hel9001
  • Laatst online: 11-06-2022
Jim423 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:02:
Daar zal het probleem waarschijnlijk niet zitten, ik zou de kabels en paal eens na laten kijken. Waarschijnlijk zit ergens een slechte connectie of is de communicatie met de auto niet in orde. Misschien verwacht hij nu een L2 en L3 die er nu niet zijn bijvoorbeeld?
InterCC schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:13:
[...]

Begin met het probleem isoleren. Als je een ander apparaat hetzelfde vermogen laat gebruiken, gebeurd dan hetzelfde met de spanning? Misschien kan je met een broodrooster en oven of waterkoker ongeveer op hetzelfde gebruik uitkomen.
Dan heb je wat meer richting in waar je het probleem moet zoeken. Daalt de spanning dan niet, dan neemt de waarschijnlijkheid dat het aan de installatie in of rondom de lader ligt toe.

Dat de wijk waarin je woont zonder gas is, suggereert een nieuwere wijk wat eigenlijk prima voorbereid moet zijn hoger energieverbruik. Zeker als het 'maar' 3,7kWh is.
Het is inderdaad een wijk van 10 jaar oud. Er is geen gas dus iedereen kookt elektrisch, dan lijkt mij logisch dat het net hierop is voorbereid. Bij andere apparatuur (inductie kookplaat en (redelijk sterke) oven zakt deze ook tot 220V, dit mag toch geen probleem zijn.

In eerste instantie dacht ik aan het het publieke net zelf lag omdat de auto s'-nachts wel goed kon opladen. Maar ik ga nu toch steeds meer denken dat het aan de paal zelf ligt. Vooral omdat ik nu 's-nachts het zelfde probleem heb, binnen een paar minuten is het gedaan met het laden.

Gisteren nog aan een publieke paal (in mijn buurt) geladen en dit verloopt perfect, dus aan de auto ligt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:56
Ik ben aan het kijken om een Tesla Model 3 te gaan nemen die kan laden op 11kw 3 fase. Mijn aansluiting is al 3 fase alleen meterkast hangt waarschijnlijk volledig op 1 fase nog. Nu wilde ik een Tesla wall connector nemen aangezien die goedkoop zijn en prima voldoen voor mij.

Wat ik me wel afvraag is of dat goed gaat aangezien dat ding geen loadbalancing doet. Qua groot verbuik hebben wij alleen een inductie kookplaat en zonnepanelen. Volgens de elektricien gaat dit prima. Iemand ervaring met een Tesla wall connector en problemen met load balancing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
Als de plaat over 2 of 3 fases verdeeld zit zal dit best goed gaaan

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
FoOnEeN schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:47:
Ik ben aan het kijken om een Tesla Model 3 te gaan nemen die kan laden op 11kw 3 fase. Mijn aansluiting is al 3 fase alleen meterkast hangt waarschijnlijk volledig op 1 fase nog. Nu wilde ik een Tesla wall connector nemen aangezien die goedkoop zijn en prima voldoen voor mij.

Wat ik me wel afvraag is of dat goed gaat aangezien dat ding geen loadbalancing doet. Qua groot verbuik hebben wij alleen een inductie kookplaat en zonnepanelen. Volgens de elektricien gaat dit prima. Iemand ervaring met een Tesla wall connector en problemen met load balancing?
ik neem aan dat je zonnepanelen geen stroom verbruiken?

en als je de auto aansluit na het koken (en wassen) zal het wel loslopen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
FoOnEeN schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:47:

Zelf ook een M3 i.c.m. een Wall connector. In de basis gaat dit prima, alleen moet ik wel een beetje rekening houden met het overige verbruik. Wat ik dus niet kan doen (gasloze nieuwbouwwoning) is koken + boiler vullen + vaatwasser + 11 kW laden met een 3x25A huisaansluiting. Wanneer je een systeem hebt met loadbalancing dan kun je altijd blind je auto inpluggen. Als je zoals ik geen LB hebt, dan kan je met dit ook zelf oplossen door 1 niet op 16A, maar op 10A te laden (is hij de volgende dag ook wel vol), of in de tesla de start van het laden uitstellen (je kan gewoon een tijd instellen wanneer hij moet beginnen), verbruik van andere apparaten tijdens kantooruren laten plaatsvinden wanneer de auto niet thuis is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Jim423 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:02:
210? Sterkte, zijn toch echt auto's die dat niet vreten. Kona & Niro met 1 fase lader stoppen er dan echt mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 00:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Hel9001
Probeer te meten of de spanning in de meterkast veel afwijkt van de spanning die je meet in de laadpaal cq auto.
Tip: vergelijk de P1 berichten van de digitale meter met je multimeter.
Als je meer dan 10V verliest op weg naar de auto/laadpaal, dan is er iets mis in jouw bekabeling.
Dat wil je niet alleen verhelpen om betrouwbaar te kunnen laden, het wordt ook euro's goedkoper laden ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
GoldenSample schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:47:
[...]

210? Sterkte, zijn toch echt auto's die dat niet vreten. Lina & Niro met 1 fase lader stoppen er dan echt mee
Zou wel troep zijn (als het zo is), want 210Vac is gewoon een toegestane netspanning.
Je TV stopt er toch ook niet mee onder de 220V?
Ik heb overdag tot ongeveer 23:00u maar 212-215V. Nog paar volt spanningsverlies naar de laadpaal en ik zou dus niet kunnen kunnen laden tenzij het nacht is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 01:26

_V_

GoldenSample schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:47:
[...]

210? Sterkte, zijn toch echt auto's die dat niet vreten. Lina & Niro met 1 fase lader stoppen er dan echt mee
Hoe ben je daar achter gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_V_ schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:28:
[...]

Hoe ben je daar achter gekomen?
Jim423 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:43:
[...]

Zou wel troep zijn (als het zo is), want 210Vac is gewoon een toegestane netspanning.
Je TV stopt er toch ook niet mee onder de 220V?
Ik heb overdag tot ongeveer 23:00u maar 212-215V. Nog paar volt spanningsverlies naar de laadpaal en ik zou dus niet kunnen kunnen laden tenzij het nacht is.
Oeps! Je hebt gelijk! Ik heb het verkeerd herinnerd ben ik bang. Ken een voorval (heb al meerdere werkgevers in deze sector gehad) waar de net aansluiting precies op de ondergrens zat (207volt), er (natuurlijk) een verlies in de bekabeling optrad en ze niet meer wilden laden. Den dat het dan 204V was IPV 214 die in m'n hoofd zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ah ok. Onder de 210V (op de laadpaal) wordt het inderdaad kiele kiele.
Dat heeft volgens mij te maken met het ontwerp van de voeding (lader) in de auto, hoe lager de ingangsspanning hoe hoger de verliezen en het uitgangsvermogen daalt dan ook flink. (Een 120Vac 1200W rated gelijkrichter doet zomaar 2750W op 230Vac.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
Misschien interessant in de discussie over of je een type A of B aardlek nodig hebt voor het laden van een EV: https://www.installatiejo...B4F9YI4&utm_content=Email

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zwerius schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:17:
Misschien interessant in de discussie over of je een type A of B aardlek nodig hebt voor het laden van een EV: https://www.installatiejo...B4F9YI4&utm_content=Email
De stelling is daar niet type A of type B, maar EV ALS of type B, waarbij de EV ALS een uitbreiding heeft om gelijkstroom >6 mA te detecteren en af te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 13:54
nog even terugkomend op wat ik eerder heb gepost zie mijn reactie in het andere topic:
Sjors81 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:24:
[...]

inmiddels nog 2 andere elektriciens over de vloer gehad. nog geen offertes maar ben er voor mijzelf wel uit wat ik wil.

- in ieder geval stap ik over naar 3x25a ipv 1x35a.
- laden doe ik via een 3fase evhub waarmee ik op 20a zal gaan laden. Mocht ik over een aantal jaar een auto krijgen die wel 3fase kan laden kan ik iig tot max 11kw laden. De aanschafprijs is dermate laag dat ik het dan ook wel accepteer dat er een nieuwe moet komen.
- tav de zonnepanelen zijn er nog een aantal opties. Ik wil de panelen sowieso op mijn dak. De panelen die er nu op liggen zijn lastig te krijgen. maar er is een bypass mogelijk door de huidige panelen naar de linkerkant van het dak te brengen en de nieuwe set naar de andere kant. Ik heb dan de keuze nog uit 1 nieuwe 3f omvormer voor het totaal of alleen 1 nieuwe 3f voor het nieuwe gedeelte. Er was 1 elektricien die de huidige omvormer wel wou inruilen (prijs nog onbekend). Probleem van 5kw omvormer op 3fase is door alle twee benoemd. Waarbij ze eerlijk waren en het officieel niet mag maar in de praktijk geen problemen zou opleveren. Het was hierbij mijn eigen keuze.
- er is een aantal keren gewezen op verouderde hoofdschakelaar. Ik heb ze daar ook op gewezen. Ze hebben hem open geschroefd en deze bleek al voorbereid te zijn op 3fasen. Het was volgens hen geen noodzaak te vervangen. Ze zouden het binnenwerk evt kunnen vernieuwen maar was niet noodzakelijk. Deze was volgens hen tussentijds al eens vervangen.
ik lees in dit topic niet heel veel over de evhub. lijkt mij een prima kast voor waar ik hem voor wil gebruiken. Zie ik wat over het hoofd? Of zouden jullie dan toch voor een andere alternatief kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Kun je met een EVhub ook de stroom van je zonnepanelen zo optimaal mogelijk inzetten? Volgens mij niet....
Zeker in combinatie met (toekomstige) zonnepanelen is een Zappi je beste keus en imho een no brainer....

[ Voor 5% gewijzigd door Isheara op 14-07-2020 12:42 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:09
Isheara schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:40:
Kun je met een EVhub ook de stroom van je zonnepanelen zo optimaal mogelijk inzetten? Volgens mij niet....
Zeker in combinatie met (toekomstige) zonnepanelen is een Zappi je beste keus en imho een no brainer....
EVHub kost je EUR 550,-. Zappi snel het dubbele met hub? Als je zonder LB kunt is het een prima alternatief. Die EUR 550,- ga je de komende 5+ jaar niet terug verdienen. Ook geinig dat je bij EVHub voor EUR 40,- een normale WCD erin kunt laten zetten. Super handig.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 14-07-2020 12:46 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Sjors81 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:28:
nog even terugkomend op wat ik eerder heb gepost zie mijn reactie in het andere topic:

[...]

ik lees in dit topic niet heel veel over de evhub. lijkt mij een prima kast voor waar ik hem voor wil gebruiken. Zie ik wat over het hoofd? Of zouden jullie dan toch voor een andere alternatief kiezen?
Hoezo mag een 5 kW omvormer niet op 3 fasen? Vanaf dat vermogen moet het juist op 3 fasen. En zoals de voorganger al vraagt: hoe gaat deze om met energie van zonnepanelen?'De Zappi gaat daar prima mee om.

Ik zie heel weinig details bij evhub, ze weten ook nog niet van het bestaan van modernere EVs zoals Kona.
Is er een type B ALS ingebouwd? Bij de Zappi wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
@daemonix @Isheara zappi is zeker voorbij gekomen hoor, alleen als ik het goed heb, ben ik dan wel 2x keer zoveel kwijt. Ik verwacht dat over een jaar 4 of 5 de wereld van elektrische auto's er weer compleet anders uit ziet en dan is het maar de vraag of die zappi daar dan zo geschikt voor is. dan bespaar ik liever dat geld nu en koop dan eentje die weer 'bij de tijd' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Sjors81 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:20:
@daemonix @Isheara zappi is zeker voorbij gekomen hoor, alleen als ik het goed heb, ben ik dan wel 2x keer zoveel kwijt. Ik verwacht dat over een jaar 4 of 5 de wereld van elektrische auto's er weer compleet anders uit ziet en dan is het maar de vraag of die zappi daar dan zo geschikt voor is. dan bespaar ik liever dat geld nu en koop dan eentje die weer 'bij de tijd' is.
Je beantwoordt mijn vragen niet:

- Type B ALS, als je die er nog bij rekent wordt het verschil kleiner. Veel kleiner. 300 euro kleiner.
- Zonnepanelen intergreren (alleen vanuit de zonnepanelen laden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:24:
[...]

- Type B ALS, als je die er nog bij rekent wordt het verschil kleiner. Veel kleiner. 300 euro kleiner.
Zal geen DC beveiling inzitten. EUR 300,- is wel wat overtrokken. De DC beveiliging in de Zappi zal niet veel beter zijn dan die van Chint (lijkt me). Dus, eerder EUR 100,- verschil. Chint is EUR 145,- min kosten van de Type A die je bij Zappi ook nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
daemonix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:24:
[...]

- nee die zit er volgens mij niet in nee. meerprijs is zoals hierboven al wordt aangegeven max 100 euro.
- tot en met 2023 is salderen nog aan de orde. dus van 4 a 5 jaar is het 'voordeel' in mijn beleving niet aan de orde. de jaren daarna wordt dit langzaam afgebouwd. dus financieel ook niet heel bijzonder als ik er rekening mee hou dat over 4 a 5 jaar er een andere auto komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Inspired schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:45:
[...]

EVHub kost je EUR 550,-. Zappi snel het dubbele met hub? Als je zonder LB kunt is het een prima alternatief. Die EUR 550,- ga je de komende 5+ jaar niet terug verdienen. Ook geinig dat je bij EVHub voor EUR 40,- een normale WCD erin kunt laten zetten. Super handig.
Mijn vraag ging over de balancing tussen de energie van de zonnepanelen en de gewone stroom. Volgens mij kan de EVHub dat niet.

Daarom zeg ik: als je effectief gebruik wilt maken van de opgewekte energie van je Zonnepanelen, en toch je laadvermogen van je auto kunt maximeren is de Zappi een no brainer.

[ Voor 14% gewijzigd door Isheara op 14-07-2020 13:41 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Isheara schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:39:
[...]

Mijn vraag ging over de balancing tussen de energie van de zonnepanelen en de gewone stroom. Volgens mij kan de EVHub dat niet.
Nee, dat kan hij niet. Wilde meer aangeven dat het financieel ook niet echt interessant is als je daarvoor EUR 450,- extra in de paal moet investeren.

@Sjors81 eventueel zou je nog kunnen kijken of je een TWC gen2 op de kop kunt tikken. Die is nog smart te maken. (Middels TWCManager bv.) Als je MP in de gaten houdt wellicht voor 300-350 wel over te nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 14-07-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Een EZ-Hub op 3 fasen, met vaste kabel (5m) en pasjessysteem kost €950, een zappi €1150 (incl 6,5m kabel en een hub).
Dan is het verschil nog maar €200. Een B-type ALS kost op laadpaal24.nl €143,75 dus dan is het prijsverschil al bijna verwaarloosbaar.

https://www.laadpaal24.nl...-11kw-zwart-pasjessysteem

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Isheara schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:47:
Een EZ-Hub op 3 fasen, met vaste kabel (5m) en pasjessysteem kost €950, een zappi €1150 (incl 6,5m kabel en een hub).
Dan is het verschil nog maar €200. Een B-type ALS kost op laadpaal24.nl €143,75 dus dan is het prijsverschil al bijna verwaarloosbaar.

Wat moet je met een pasjessysteem? Heeft Zappi ook niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Isheara schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:47:

pasjessysteem heb ik niet niet nodig. de ez-hub die ik nodig heb kost 549 euro. Voor het vergelijk moet je de kosten van een a-type er af halen. dus het verschil dan circa 100 euro. totaal 649 tov 1150 voor de zappi. is toch 500 euro verschil

https://www.laadpaal24.nl...al-type2-16a-3-7-11kw-wit

[ Voor 4% gewijzigd door Sjors81 op 14-07-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
ik weet niet of je wel goed kijkt maar de EZ-hub die jij noemt voor 550 is een 1-fase lader, de zappi een 3-fasen lader. Een enkelvoudige zappi kost 700, en incl hub 100 meer

@Inspired het pasjes systeem heb je bij EZhub nodig voor authorisatie, anders heb je een plug and charge model. Bij de Zappi is de authorisatie middels pincode.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Isheara schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:56:
ik weet niet of je wel goed kijkt maar de EZ-hub die jij noemt voor 550 is een 1-fase lader, de zappi een 3-fasen lader. Een enkelvoudige zappi kost 700, en incl hub 100 meer

@Inspired het pasjes systeem heb je bij EZhub nodig voor authorisatie, anders heb je een plug and charge model. Bij de Zappi is de authorisatie middels pincode.
Nee, hoor. Zie link hierboven EUR 550,- voor 3 fase versie. Plug & charge lijkt mij meer dan prima. En anders kun je voor 55 EUR met een sleutel werken of 100 EUR met afstandbediening. Maar op eigen terrein zou ik lekker plug & charge gebruiken. Ik gebruik niet anders op mijn NM paal, ook al heeft die backend met pasjes systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Leuke discussie!
De Zappi zal sowieso wat duurder uitkomen dan de EV Box. Of dat het waard is ligt er uiteraard aan. Ik ben wel voor de iets duurdere Zappi gegaan door load balancing (vereiste in mijn geval), autorisatie via pin en de app met instellingen en overzichten zonder maandelijkse kosten. Met die vereisten en wensen is Zappi één van de goedkopere.
Als je enkel wilt laden en de rest maakt niet uit, dan zijn er zeker goedkopere laders te vinden, zoals de EVHub. Overigens moet naast € 149 voor de Chint aardlek ook rekening gehouden worden met installatie, want intentie lijkt dat uit te besteden, dus de prijzen kruipen wel meer naar elkaar dan enkel meerprijs voor hardware (indien de installateur niet moeilijk doet om de zelf aangeschafte Chint te installeren).

Ik heb bewust wat meer uitgegeven aan de Zappi, maar was anders waarschijnlijk voor de Wallbox (https://wallbox.com/nl_nl/opladers) gegaan. Daarvoor zijn ook diverse kortingscodes rond online. Bezoek de site anders een paar keer en je wordt veel geretarget met de 10% kortingscode (al heb ik ze ook gezien van 15% en zelfs 20%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Inspired schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:59:
[...]

Nee, hoor. Zie link hierboven EUR 550,- voor 3 fase versie. Plug & charge lijkt mij meer dan prima. En anders kun je voor 55 EUR met een sleutel werken of 100 EUR met afstandbediening. Maar op eigen terrein zou ik lekker plug & charge gebruiken. Ik gebruik niet anders op mijn NM paal, ook al heeft die backend met pasjes systeem.
Ik snap je redenatie, maar nogmaals....de EZhub houdt geen rekening met de zonnepanelen. De 32A versie is 50 euro duurder, dus ik zou sowieso geen 16A versie overwegen.
Iedereen is prima in staat eigen keuzes te maken op basis van budget en behoefte.

Voor mij werkt plug&charge misschien, maar ik wil de keus hebben. Ik overweeg zonnepanelen, wil wel een vaste kabel en heb gekozen voor de 3 fasen Zappi.
Ik heb ook naar de EZhub gekeken, maar er zaten voor mij toch teveel mitsen en maren aan.

Edit: een van de overwegingen om geen plug&charge te nemen is omdat de positie van mijn laadpaal bij ons net iets te dicht bij de openbare parkeerplaatsen zit, dus wil geen risico lopen van ongeathoriseerd gebruik. omdat iemand zijn laadkabel over mijn oprit legt en gaat laden.

[ Voor 12% gewijzigd door Isheara op 14-07-2020 15:19 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
daemonix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:30:
[...]

De stelling is daar niet type A of type B, maar EV ALS of type B, waarbij de EV ALS een uitbreiding heeft om gelijkstroom >6 mA te detecteren en af te schakelen.
Begrijp ze niet helemaal. De Doepke zal de fases en nul ''scheiden'' bij DC fout >6mA en hierdoor voorliggende type A aardlekschakelaars beschermen tegen blinderen. Een type B aardlekschakelaar (van bijv. Chint) zou dit niet doen. Echter onderbreekt de Chint ook gewoon de fases en nul bij een DC fout >6mA dus wat is het verschil? Het schema op de automaat ziet er ook hetzelfde uit. Net zoals een 6mA DC foutbeveiliging in de Zappi naar mijn weten ook gewoon type A voorliggend beschermd tegen blinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:23
Op advies van 4ev.nl heb ik voor mijn MG ZS EV een Ratio smart/solar box (3 fasen) besteld en geinstalleerd.
899/950 voor een 3 fasen box met kabel en load balancing. (afhankelijk van of je de zonnepaneeloptie wil gebruiken)

Komt van een Nederlands bedrijf en lijkt volledig gebaseerd te zijn op het Smart EVSE platform.

Helaas geen app, maar wel bijna 300 euro goedkoper voor de functionaliteit die ik wil: load balancing en de stroom kunnen afknijpen tot de waarde die ik specificeer. Verder geen poespas met pasjes, maar gewoon stekker erin en laden. Daarnaast kun je instellen dat hij bijv. de auto alleen laadt met zelf opgewekte stroom.

Groot bijkomend voordeel: mijn meterkast is nogal vol en het plaatsen van CT klemmen hoeft bij deze box vaak niet niet: de sensorbox (waar normaliter de ct klemmen heen gaan) heeft nl. ook een p1 aansluiting die gebruikt kan worden op veel DSMR5 meters. Top!

(er zitten ook 3 ct klemmen bij, maar die hoef ik nu gelukkig niet in de meterkast te proppen.)

Voor mij was het een simpele afweging: Deze of de Zappi. De wallbox pulsar plus was ook een optie, maar dat ding is lelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door stfn345 op 14-07-2020 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Jim423 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:29:
[...]

Begrijp ze niet helemaal. De Doepke zal de fases en nul ''scheiden'' bij DC fout >6mA en hierdoor voorliggende type A aardlekschakelaars beschermen tegen blinderen. Een type B aardlekschakelaar (van bijv. Chint) zou dit niet doen. Echter onderbreekt de Chint ook gewoon de fases en nul bij een DC fout >6mA dus wat is het verschil? Het schema op de automaat ziet er ook hetzelfde uit. Net zoals een 6mA DC foutbeveiliging in de Zappi naar mijn weten ook gewoon type A voorliggend beschermd tegen blinderen.
De functionaliteit is gewoon hetzelfde, beide bieden bescherming tegen dc lekstromen > 6 mA en tegen aardlek. Fancy naampje maakt de kans groter dat je die kiest. Pure marketing volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Sjors81 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:52:
[...]
pasjessysteem heb ik niet niet nodig. de ez-hub die ik nodig heb kost 549 euro. Voor het vergelijk moet je de kosten van een a-type er af halen. dus het verschil dan circa 100 euro. totaal 649 tov 1150 voor de zappi. is toch 500 euro verschil

https://www.laadpaal24.nl...al-type2-16a-3-7-11kw-wit
Als je goedkoop gewoon kale functionaliteit wilt kun je je waarschijnlijk prima redden met EV-box.
Zappi is gewoon wat meer luxe en gebruiksgemak. En ook de mogelijkheid om toekomstige softwareupdates te benutten waarmee de functionaliteit verder kan verbeteren. Nu al is het prettig om de power van de zonnepanelen en de grid te kunnen combineren om maximaal te kunnen laden. Op termijn als salderen er af gaat kun je het eigen PV gebruik optimaliseren. Maar ook de mogelijkheid om met de afstandsbediening via de app, het laden uit je luie stoel aan te passen is handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00

paQ

Misschien maar even hier neerzetten.

Mijn kabel (BMW) werkt niet meer. De kabel weigert te vergrendelen in een laadpaal. Heb er 4 geprobeerd, allen engie.
Alle pins zijn aangesloten, en ik meet verbinding maar PP en CP niet zo 1,2,3.
Op PP meet ik wel connectie maar mijn multimeter slaat niet zomaar aan; geeft wel reactie.
Op CP meet ik niks. Die pin ligt ook dieper dan PP. klopt dat?

CP ‘meet’ of er connectie is tussen paal en auto begrijp ik. Welke weerstand zou ik hier moeten meten?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@paQ Misschien kun je hier iets mee;

32A kabel; Weerstandcodering 680 Ohm tussen PE en PP
16A kabel; Weerstandcodering 220 Ohm tussen PE en PP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Inspired schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:26:
@paQ Misschien kun je hier iets mee;

32A kabel; Weerstandcodering 680 Ohm tussen PE en PP
16A kabel; Weerstandcodering 220 Ohm tussen PE en PP
Ik meet op beide stekkers 220 Ohm

Op PP naar PP ca 430

CP naar CP niets, maar geen idee of dat zo hoort.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 14-07-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
paQ schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:32:
[...]

Ik meet op beide stekkers 220 Ohm

Op PP PP ca 430
Andere kabel getest? Wellicht kan het ook aan de auto liggen? Is het een 330E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Inspired schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:35:
[...]

Andere kabel getest? Wellicht kan het ook aan de auto liggen? Is het een 330E?
Nog geen andere geprobeerd. Heb ik ook niet. Ik ken ook zo niet iemand bij wie ik er een kan testen. Wel een granny. En die werkt.

Het is een 740e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
Zijn hier mensen die een Zappi lader hebben (met hub) en een (rooted) Toon? Ik heb onlangs een app gemaakt voor de Toon, zie YouTube: Toon zappi app en wil graag een paar beta testers. Je kan je dan hier melden https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=99&t=12853

[ Voor 14% gewijzigd door thehog op 15-07-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
@thehog Ik heb (nog?) geen rooted toon, maar hou me aanbevolen om een PB van je te ontvangen en dan wil ik graag je app testen :)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
thehog schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:34:
Zijn hier mensen die een Zappi lader hebben (met hub) en een (rooted) Toon? Ik heb onlangs een app gemaakt voor de Toon, zie YouTube: Toon zappi app en wil graag een paar beta testers.
Ik heb alleen de Toon niet, maar vraag me wel af wat het voordeel zou zijn van de Toon in combinatie met jouw app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
@thehog oke ik heb 'nieuwe' toon besteld :) wist niet eens dat die dingen er rooted waren, maar best handig lijkt me.
Deze week komt de Zappi, maandag hangt ie, dus zal me ook ff aanmelden op toon forum en zie de beta app invite wel tegemoet.
Thanks voor de tip :)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
eltron schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:40:
[...]

Ik heb alleen de Toon niet, maar vraag me wel af wat het voordeel zou zijn van de Toon in combinatie met jouw app.
Eigenlijk hetzelfde wat je met de zappi app kan doen op je telefoon. Maar omdat de Toon centraal in je woonkamer hangt is het voor sommigen handiger om via die weg de Zappi in te stellen of te zien hoe de laadstatus is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
thehog schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:46:
[...]
Eigenlijk hetzelfde wat je met de zappi app kan doen op je telefoon. Maar omdat de Toon centraal in je woonkamer hangt is het voor sommigen handiger om via die weg de Zappi in te stellen of te zien hoe de laadstatus is.
Aha, helder. Mijn telefoon zit nog centraler in mijn broekzak, dan hoef ik daar de Toon niet voor te bestellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:32:
CP naar CP niets, maar geen idee of dat zo hoort.
Bedoel je 0 Ohm of geen verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

JeroenE schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:26:
[...]
Bedoel je 0 Ohm of geen verbinding?
Ik meet geen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Dan is het draadje stuk en kan je inderdaad niet laden. De Control Pilot wordt gebruikt voor de 'communicatie' tussen de laadpaal en je auto. Als die verbinding er niet is dan kan het laden niet starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

mijn vraag kan in het thuislaad topic, of hier.. maar ik post het maar hier.

Ik ben een businesscase aan het maken voor de aanschaf van een EV. Mogelijk met de installatie van een 3-fasenlader thuis. Dat is een beste investering.. de meerprijs voor de meterkast is €1300. En de stroom wordt ook per jaar €600 duurder omdat de leverancier een opslag vraag voor 3 fase laden. Voor het uurtje laadtijd verkorting op basis van woon-werkverkeer is dat niet interessant.

Wat wel interessant is, dat de hoek van mijn tuin grenst aan een openbare parkeerplek. Ik zou dan een dubbele laadpaal nemen: ik laad zelf op de oprit, en een eventuele geïnteresseerde kan laden op de parkeerplek.

Krijg je daar een vergoeding voor van iets of iemand? Bijvoorbeeld dat de laadpasmaatschappij jouw een tarief hiervoor geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:27

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

greatgonzo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:49:
mijn vraag kan in het thuislaad topic, of hier.. maar ik post het maar hier.

Ik ben een businesscase aan het maken voor de aanschaf van een EV. Mogelijk met de installatie van een 3-fasenlader thuis. Dat is een beste investering.. de meerprijs voor de meterkast is €1300.
Ik zou een andere installateur zoeken als ze enkel voor de aanpassing van de meterkast 1300 euro vragen.
En de stroom wordt ook per jaar €600 duurder omdat de leverancier een opslag vraag voor 3 fase laden.
Hoe kom je hierbij? Dat kost namelijk niets extra's op jaarbasis. Vastrecht 1x35A aansluiting is even duur als 3x25A, en de kWh-prijs is ook gelijk.
Krijg je daar een vergoeding voor van iets of iemand? Bijvoorbeeld dat de laadpasmaatschappij jouw een tarief hiervoor geeft?
Hangt van de laadpaal en de backoffice en de instellingen af, maar het is mogelijk ja. Maar reken niet op winst.

[ Voor 14% gewijzigd door Bart ® op 15-07-2020 14:56 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Bart ® schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:54:
[...]
Ik zou een andere installateur zoeken als ze enkel voor de aanpassing van de meterkast 1300 euro vragen.

[...]

Hoe kom je hierbij? Dat kost namelijk niets extra's op jaarbasis. Vastrecht 1x35A aansluiting is even duur als 3x25A, en de kWh-prijs is ook gelijk.

[...]
Hangt van de laadpaal en de backoffice en de instellingen af, maar het is mogelijk ja. Maar reken niet op winst.
die meterkast was de 1e offerte.

de prijs.. simpel invoeren op gaslicht.. Bijvoorbeeld standaard aansluiting bij 9500 kwh: €1800. 3x35a is bij 9500 kwh €2400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:27

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

greatgonzo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:04:
[...]

de prijs.. simpel invoeren op gaslicht.. Bijvoorbeeld standaard aansluiting bij 9500 kwh: €1800. 3x35a is bij 9500 kwh €2400
Ja je moet ook geen 3x35A nemen he. Probeer het nog eens met 3x25A.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
3x35 A is overbodig als je een slimme laadpaal neemt. of als je discipline bij het laden in acht neemt. Wij hebben 2 EV's (beide enkelfasig laden), 2 ovens, vaatwasser, quooker, wasmachine, droger en elektrisch koken (11,2 kW) op een gewone 3x25 A aansluiting. Geschat (buiten corona tijd) verbruik 14 MWh/jaar. Geen enkel probleem en nog niet eens zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerbennn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 17:42
greatgonzo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:04:
[...]

daemonix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:07:
3x35 A is overbodig als je een slimme laadpaal neemt. of als je discipline bij het laden in acht neemt. Wij hebben 2 EV's (beide enkelfasig laden), 2 ovens, vaatwasser, quooker, wasmachine, droger en elektrisch koken (11,2 kW) op een gewone 3x25 A aansluiting. Geschat (buiten corona tijd) verbruik 14 MWh/jaar. Geen enkel probleem en nog niet eens zonnepanelen.
Als je auto maar op 1 fase kan laden kun je toch net zo goed je meterkast niet aanpassen naar 3 fasen? 1 fase meterkast op 1x35/40 en dan met een dynamic loadbalancing paal op 7,2kW laden.

Met twee auto's heb je dan misschien wat aan die 3 fasen, maar als het slechts voor 1 is kun je een hoop gedoe besparen als je de meterkast niet hoeft te verzwaren naar 3 fasen, lijkt me.

</signature>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

het klopt.. ik zat met een te hoge aansluiting te rekenen.. enexis vraag eenmalig €260 voor de overstap van 1 fase naar 3x25a. Daarna geen bijkomende kosten.

Weet iemand de richtprijs voor het ombouwen van je meterkast? Of is dat teveel off topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

JeroenE schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:41:
[...]
Dan is het draadje stuk en kan je inderdaad niet laden. De Control Pilot wordt gebruikt voor de 'communicatie' tussen de laadpaal en je auto. Als die verbinding er niet is dan kan het laden niet starten.
kak :|

dan maar even een nieuwe bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@paQ Heb je geen garantie meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geinig enig idee hoe je de toon kan rooten? kan namelijk hiervan niks vinden op Google?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
greatgonzo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:21:
het klopt.. ik zat met een te hoge aansluiting te rekenen.. enexis vraag eenmalig €260 voor de overstap van 1 fase naar 3x25a. Daarna geen bijkomende kosten.

Weet iemand de richtprijs voor het ombouwen van je meterkast? Of is dat teveel off topic
Is erg afhankelijk van wat je nu hebt. Ik kon met een nieuwe hoofdschakelaar toe. Maar als je nu nog stoppen hebt kan het meer in de papieren lopen. Maar EUR 1300,- voor alleen ombouw vind ik vrij veel. Zelfs een nieuwe meterkast (bij een niet te ingewikkelde installatie) kost minder. Hoe oud is je huis? Wat heb je nu? Foto van je kast helpt ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 15-07-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Valt volgens BMW niet onder de premium garantie.
En ze konden het wel nakijken voor me, maar dan moest de auto een hele dag blijven en kon ik een huurauto huren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
daemonix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:07:
Krijg je dan wel een goedkoper tarief (verlaging energiebelasting) omdat je boven 10.000kWh zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:37:
Valt volgens BMW niet onder de premium garantie.
Aha, toen de granny charger van een collega stuk ging kreeg hij wel een nieuwe. Maar hij reed toen een Mitsubishi. Hij moest er wel 6 weken (ofzoiets) op wachten, dus tot die tijd hebben we afwisselend geladen met 1 granny charger.

@eltron Voor de verlaging van de energiebelasting maakt het niet uit hoe "zwaar" je netaansluiting is, het gaat enkel om de kWh's.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenE op 15-07-2020 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
greatgonzo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:21:

Afhankelijk van wat je hebt.

Maar als je dat vergeet en uitgaat van wat je wilt hebben, kun je ook een compleet nieuwe meterkast configureren en die bedraad laten aanleveren door bijvoorbeeld elektramat

De installatie hiervan is maar half uurtje werk. En afhankelijk hoe handig je bent kun je nog componenten van je bestaande kast hergebruiken. (en kun je natuurlijk ook laten doen maar kost dan wellicht evenveel of meer dan die componenten).

De uitkomst van de configurator van de nieuwe meterkast geeft je een aardig indicatie van de kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 15-07-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

JeroenE schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:56:
[...]
Aha, toen de granny charger van een collega stuk ging kreeg hij wel een nieuwe. Maar hij reed toen een Mitsubishi. Hij moest er wel 6 weken (ofzoiets) op wachten, dus tot die tijd hebben we afwisselend geladen met 1 granny charger.

@eltron Voor de verlaging van de energiebelasting maakt het niet uit hoe "zwaar" je netaansluiting is, het gaat enkel om de kWh's.
De granny charger doet het. Die dikke blauwe niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:58:
De granny charger doet het. Die dikke blauwe niet.
Tuurlijk, maar ze zijn allebei bedoelt om je auto op te laden. Alleen je gebruikt ze met een andere aansluiting "in de muur". Als BMW blijkbaar geen garantie op hun laadkabels wil geven vind ik dat enkel "een beetje apart", maar dat verandert natuurlijk niets voor jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
JeroenE schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:56:
[...]

ja dat bedoel ik ook. En dat betekent dan m.i. dat het marginale tarief voor de kWh boven de 10.000kWh ca. 8 cent lager is voor @daemonix die kan dan voor ca. 13ct/kWh laden(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
eltron schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:51:
[...]
Krijg je dan wel een goedkoper tarief (verlaging energiebelasting) omdat je boven 10.000kWh zit?
Het moment dat we boven de 10.000 kWh uitkomen wel ja. Greenchoice was dat niet echt gewend en vonden het maar vreemd. ;) Uitleggen dat we 2 EV's hebben helpt natuurlijk, net als een basislast van al 6000 kWh/jaar (stapeltje servers en switches doet wonderen in negatief opzicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Laatst online: 07-07 17:03
Wie heeft ervaring met lange lengtes EV kabel? De industrie standaard zegt dat 25 feet (8M) de maximale lengte is om het veilig te houden. Ik heb ongeveer 20M nodig (liefst zelfs 25M om in geval van nood nog verder te parkeren) rechtstreeks van de laadbox (direct naast de meterkast geplaatst) tot aan de "laatste" parkeerplek die ik wil kunnen bereiken. Helaas geen vaste plekken hier en altijd maar hopen dat er een beschikbaar is bij de linker vier of bij de rechter vier parkeerplekken.

Blijkbaar kan de CP een zodanige voltage drop krijgen dat je eronder (9V?) komt en de auto niet gaat laden. Daarom verkoopt Ratio bijvoorbeeld al niet meer dan 15M en zie ik 20M als langste "standaard" lengte te koop staan soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Pascal Saul schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:49:
Wie heeft ervaring met lange lengtes EV kabel? De industrie standaard zegt dat 25 feet (8M) de maximale lengte is om het veilig te houden. Ik heb ongeveer 20M nodig (liefst zelfs 25M om in geval van nood nog verder te parkeren) rechtstreeks van de laadbox (direct naast de meterkast geplaatst) tot aan de "laatste" parkeerplek die ik wil kunnen bereiken. Helaas geen vaste plekken hier en altijd maar hopen dat er een beschikbaar is bij de linker vier of bij de rechter vier parkeerplekken.

Blijkbaar kan de CP een zodanige voltage drop krijgen dat je eronder (9V?) komt en de auto niet gaat laden. Daarom verkoopt Ratio bijvoorbeeld al niet meer dan 15M en zie ik 20M als langste "standaard" lengte te koop staan soms.
Voor EV kabel weet ik dat niet. Maar zou in jouw geval ook granny overwegen.
Dan kun je een Neopreenkabel nemen met 4mm2 draad. dat geeft weinig verlies. Ik gebruik dit zelf om tijdens vakantie met de granny te laden. 15m kabel plus granny is totaal 20m. maar van die 15m kan je ook 25 maken.
als je maar genoeg tijd hebt kom je met ca. 2,8kW ook een eind.
Is wel loodzwaar overigens die verlengkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
daemonix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:33:
[...]

Het moment dat we boven de 10.000 kWh uitkomen wel ja. Greenchoice was dat niet echt gewend en vonden het maar vreemd. ;) Uitleggen dat we 2 EV's hebben helpt natuurlijk, net als een basislast van al 6000 kWh/jaar (stapeltje servers en switches doet wonderen in negatief opzicht).
Ja bijzondere situatie die echter wel steeds vaker zal voorkomen als men massaal op EV en op warmtepompen overschakelt.
Als ik nu mijn CV vervang door warmptepomp kan ik beter mijn Zonnepanelen verkopen. Ik kom dan zonder zonnepanelen ruim boven de 10.000kWh en met zonnepanelen net rond dat niveau. Bij 2e EV wordt het stroomverbruik nog ca. 3500kWh meer.
Overigens helpt het stapeltje servers en switches natuurlijk ook voor de verwarming ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
eltron schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:03:
[...]

Voor EV kabel weet ik dat niet. Maar zou in jouw geval ook granny overwegen.
Dan kun je een Neopreenkabel nemen met 4mm2 draad. dat geeft weinig verlies. Ik gebruik dit zelf om tijdens vakantie met de granny te laden. 15m kabel plus granny is totaal 20m. maar van die 15m kan je ook 25 maken.
als je maar genoeg tijd hebt kom je met ca. 2,8kW ook een eind.
Is wel loodzwaar overigens die verlengkabel.
Naast het feit dat ik de laadbox al gebouwd heb, is de granny charger niet slim genoeg om rekening te houden met PV en mijn 1 fase 40A aansluiting. Ik had inderdaad geen rekening gehouden dat die communicatie een probleem zou kunnen zijn. Het was wel makkelijk geweest om een normaal stroompunt buiten te maken inderdaad en verder met neopreen. In uiterste nood zou ik de laadbox om kunnen bouwen naar een waterbestendige kast en daarmee win ik weer een kleine 7M maar als het niet hoeft, dan niet. Ik kan het proberen met 20M en mocht het niet werken, kan ik het alsnog ombouwen en heb ik een verlengkabel over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Pascal Saul schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:13:
[...]

Naast het feit dat ik de laadbox al gebouwd heb, is de granny charger niet slim genoeg om rekening te houden met PV en mijn 1 fase 40A aansluiting. Ik had inderdaad geen rekening gehouden dat die communicatie een probleem zou kunnen zijn. Het was wel makkelijk geweest om een normaal stroompunt buiten te maken inderdaad en verder met neopreen. In uiterste nood zou ik de laadbox om kunnen bouwen naar een waterbestendige kast en daarmee win ik weer een kleine 7M maar als het niet hoeft, dan niet. Ik kan het proberen met 20M en mocht het niet werken, kan ik het alsnog ombouwen en heb ik een verlengkabel over...
Granny op 12A hoeft in algemeen niet slim te zijn om uit te komen met beschikbare vermogen. Kan in algemeen prima achter (aparte) 16A groep. Als je totaalverbruik maar niet langdurig boven 40A komt is het goed.
Nu laadkast al staat is de vraag of je een maatwerk oplossing kunt vinden met hele lange kabel met voldoende aderdikte en toch voldoende soepel.
Ik zou, ook voor je gemak, toch die waterbestendige kast serieus overwegen. Scheelt ook bij elke laadsessie weer twee keer heen en weer lopen en 7m kabel op en afrollen.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 15-07-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:32:
Geinig enig idee hoe je de toon kan rooten? kan namelijk hiervan niks vinden op Google?
Beetje off topic maar dan zoek je niet goed op google :) PM mij maar even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Hoe dikker de kabel hoe minder voltage drop (voor je EV high voltage maar gaat ook op voor je CP). Dus wellicht kan je met deze info zelf een kabel fabriceren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
thehog schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:45:
[...]
Hoe dikker de kabel hoe minder voltage drop (voor je EV high voltage maar gaat ook op voor je CP). Dus wellicht kan je met deze info zelf een kabel fabriceren?
Ja en niet alleen voltage drop, maar ook laadverlies.
En dikte kabel gaat dan vooral over de koperdraden die er in zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik was het al een tijdje van plan, een kWh meter vóór de laadpaal te plaatsen.

Wat verbruikt zo’n paal nou?

Vandaag 16,7kWh verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTVY55-jchILa5dex53HWz275A8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fN2XrHVnP7EsILqrBapjxA9G.png?f=user_large

16,74 kWh iets preciezer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkXTw1SCJ93hgUU-VgmriSS8kUQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FavRMBw5ciBbGd4xtCw0PSdt.jpg?f=user_large

De paal heeft aan 16,63 kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-O9Ja9ECRUgo3hdlRTG5NHADyo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A5jjIP8VFaI16t5UefAnrEST.jpg?f=user_large

En er is 15 kWh in de auto gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWKFMDVUzQotoPnCPCj0IGw1Z2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwkzYuETElKvqj6L3PkEfxwp.jpg?f=fotoalbum_large

Dus de paal heeft 0,11 kWh verbruikt.

Sowieso zit hij nu ook op 6 watt als hij niet laadt.

Dus zo’n 53kwh per jaar, ongeveer 12 euro per jaar.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
eltron schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:48:
[...]

Ja en niet alleen voltage drop, maar ook laadverlies.
En dikte kabel gaat dan vooral over de koperdraden die er in zitten ;)
Tjah, 5G6mm2 is so wie so de bedoeling voor AC maar om er nu communicatiekabel aan te plakken die dikker is dan 0.5mm2 of 0.75mm2 is ook weer zo wat. Losse EV kabel tegen een fatsoenlijke meterprijs is al lastig te kopen en de keuze is ook niet reuze. Dan is de vraag of het 1x0.75mm2 is of 2 of 3x0.5mm2. 1 of 2x1mm2 heb ik nog niet gevonden. Njah, wellicht moet ik het maar in de praktijk ondervinden. Kan nog wel even met de wet van ohm een voorberekening maken. Blijkbaar is het ook nog auto afhankelijk allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je wil toch niet je auto gaan laden met 0,75 mm2 of 1 mm2 kabel he? Heel slecht plan. En nee, het is niet van de auto afhankelijk, maar van de weerstand van de kabel en de stroom die er door heen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36

Wacht, jij wilt een 400V kabel trekken over 25 meter over openbaar terrein? Waarbij je die kabel continu opnieuw moet trekken?

Los van de prijs omdat die kabel ook nog eens hufterproof moet zijn, hoeveel kilo spreken we over? 6 kilo of meer?
En hoe lang denk je dat het gaat duren voor iemand klaagt dat er een kabel op de grond ligt op openbaar terrein waar je over kan vallen? Of was je van plan daar elke dag een kabelgoot voor aan te leggen?

Ik snap je probleem maar een héél lange kabel klinkt niet als een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
sprankel schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:16:
[...]

Wacht, jij wilt een 400V kabel trekken over 25 meter over openbaar terrein? Waarbij je die kabel continu opnieuw moet trekken?

Los van de prijs omdat die kabel ook nog eens hufterproof moet zijn, hoeveel kilo spreken we over? 6 kilo of meer?
En hoe lang denk je dat het gaat duren voor iemand klaagt dat er een kabel op de grond ligt op openbaar terrein waar je over kan vallen? Of was je van plan daar elke dag een kabelgoot voor aan te leggen?

Ik snap je probleem maar een héél lange kabel klinkt niet als een oplossing.
@daemonix 5G6 voor AC zoals ik zei

Helaas kan ik niet op een andere manier (thuis)laden dus in het goede geval heb ik aan 5M genoeg (rechtdoor over de stoep) en het slechtste geval zal ik nog een aantal parkeerplaatsen naar links moeten of naar rechts. Dus ook een kabelgoot over de stoep om over te steken. Scheelt dat er daarna varkensruggen staan waar ik de kabel langs kan leggen. Dus range is ongeveer min ~5m tot ~13m (20m kabel - 7m meterkast/laadbox naar buiten). Publieke paal staat aan de andere kant van de wijk en dan moet je hopen dat deze nog vrij is ook en helemaal onbewaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Pascal Saul schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:31:
[...]

Helaas kan ik niet op een andere manier (thuis)laden dus in het goede geval heb ik aan 5M genoeg (rechtdoor over de stoep) en het slechtste geval zal ik nog een aantal parkeerplaatsen naar links moeten of naar rechts. Dus ook een kabelgoot over de stoep om over te steken. Scheelt dat er daarna varkensruggen staan waar ik de kabel langs kan leggen. Dus range is ongeveer min ~5m tot ~13m (20m - 7m). Publieke paal staat aan de andere kant van de wijk en dan moet je hopen datvie nog vrij is ook en helemaal onbewaakt.
Zou voor de zekerheid ook gewoon een publieke paal aanvragen.
Met een beetje mazzel komt die dan op jouw parkeerterrein en heb je in elk geval een redelijk alternatief.
Heb zelf ook situatie dat ik wel op mijn oprit kan laden maar ook een publieke paal heb aangevraagd, mede omdat daar in onze wijk grote behoefte aan is en ik ook af en toe wil profiteren van mogelijkheden om publiek goedkoper te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:39
paQ schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:27:
[...]

kak :|

dan maar even een nieuwe bestellen...
Dikke kans dat de draad van het pinnetje is losgegaan in een van de stekkers. Ik had hetzelfde probleem met de PP in de stekker van mijn BMW wallbox. Als je een beetje handig bent en de goede (Torx met gaatje in het midden) schroevendraaier hebt kun je de stekker openmaken en het draadje weer vast solderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Pascal Saul schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:31:
[...]

Helaas kan ik niet op een andere manier (thuis)laden dus in het goede geval heb ik aan 5M genoeg (rechtdoor over de stoep) en het slechtste geval zal ik nog een aantal parkeerplaatsen naar links moeten of naar rechts. Dus ook een kabelgoot over de stoep om over te steken. Scheelt dat er daarna varkensruggen staan waar ik de kabel langs kan leggen. Dus range is ongeveer min ~5m tot ~13m (20m kabel - 7m meterkast/laadbox naar buiten). Publieke paal staat aan de andere kant van de wijk en dan moet je hopen dat deze nog vrij is ook en helemaal onbewaakt.
Ik snap je probleem maar wat ik je wil uitleggen is dat je geld gaat uitgeven aan een kabel die door zijn lengte en gewicht niet snel even getrokken is. Gewone huis en tuin kabels allerlei wegen niets maar een dergelijke kabel op een dergelijke afstand, dat is niet iets wat je even oprolt en in de koffer legt. Ik neem aan dat je de kabel iedere keer terug in huis moet leggen dus het is niet dat je de kabel op zijn plaats kan laten liggen.

Een ander probleem is dat ik vrij zeker ben dat wat je gaat doen niet toegestaan is waar je woont, je mag namelijk geen kabels trekken over publiekelijk terrein zonder goedkeuring. Dan kan je wat de grens opzoeken maar ook een kabel van deur over voetpad word afgeschoten.

Dan zit je nog met de wederkerigheid, je gaat dat continu doen op dezelfde locatie. Het is kwestie van tijd voor een van de buren gaat klagen. Naast de aansprakelijkheid als een oud buurvrouwtje erover valt of een kind met een fiets.

Mocht je een vergunning krijgen, maar dat ga je niet krijgen in deze situatie, dan moet je die kabel fixeren, met fluo kleuren markeren en in een goot leggen waar je op kan stappen of over kan lopen.

Dan ben je dus veel geld kwijt aan een kabel, is het nog heel onpraktisch maar binnen de korste keren heb je een klacht en dan hang je sowiezo. Dan is mijn vraag aan jou, hoe ver sta je dan met je oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

mog__wai schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:53:
[...]

Dikke kans dat de draad van het pinnetje is losgegaan in een van de stekkers. Ik had hetzelfde probleem met de PP in de stekker van mijn BMW wallbox. Als je een beetje handig bent en de goede (Torx met gaatje in het midden) schroevendraaier hebt kun je de stekker openmaken en het draadje weer vast solderen...
Het is een gespoten stekker. Ik krijg hooguit 2 cm beweging in de stekker nadat de schroeven los zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
paQ schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:45:
[...]

Nog geen andere geprobeerd. Heb ik ook niet. Ik ken ook zo niet iemand bij wie ik er een kan testen. Wel een granny. En die werkt.

Het is een 740e
Een 740e met een dikke blauwe stekker, gaat dat over een BMW turbocord?

Daar zijn namelijk recalls voor geweest vanwege falende condensatoren. Maar verwacht u niet op een aha moment bij de dealer, het is niet enkel over de diesel software dat het de gewoonte is bij de Duitse fabrikanten om u zaken wijs te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:39
paQ schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:13:
[...]

Het is een gespoten stekker. Ik krijg hooguit 2 cm beweging in de stekker nadat de schroeven los zijn.
Dat dacht ik eerst ook, maar ik kon de dop/tule aan de kant van de kabel eraf schroeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
eltron schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:35:
[...]

Zou voor de zekerheid ook gewoon een publieke paal aanvragen.
Met een beetje mazzel komt die dan op jouw parkeerterrein en heb je in elk geval een redelijk alternatief.
Heb zelf ook situatie dat ik wel op mijn oprit kan laden maar ook een publieke paal heb aangevraagd, mede omdat daar in onze wijk grote behoefte aan is en ik ook af en toe wil profiteren van mogelijkheden om publiek goedkoper te laden.
Die had ik al aangevraagd maar is afgekeurd omdat er op 300m dus al een staat (die ene achter in de wijk). Ja, via openbaarladen.nl waar mijn gemeente Arnhem ook alles naar afschuift.
sprankel schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:27:
[...]

Ik snap je probleem maar wat ik je wil uitleggen is dat je geld gaat uitgeven aan een kabel die door zijn lengte en gewicht niet snel even getrokken is. Gewone huis en tuin kabels allerlei wegen niets maar een dergelijke kabel op een dergelijke afstand, dat is niet iets wat je even oprolt en in de koffer legt. Ik neem aan dat je de kabel iedere keer terug in huis moet leggen dus het is niet dat je de kabel op zijn plaats kan laten liggen.

Een ander probleem is dat ik vrij zeker ben dat wat je gaat doen niet toegestaan is waar je woont, je mag namelijk geen kabels trekken over publiekelijk terrein zonder goedkeuring. Dan kan je wat de grens opzoeken maar ook een kabel van deur over voetpad word afgeschoten.

Dan zit je nog met de wederkerigheid, je gaat dat continu doen op dezelfde locatie. Het is kwestie van tijd voor een van de buren gaat klagen. Naast de aansprakelijkheid als een oud buurvrouwtje erover valt of een kind met een fiets.

Mocht je een vergunning krijgen, maar dat ga je niet krijgen in deze situatie, dan moet je die kabel fixeren, met fluo kleuren markeren en in een goot leggen waar je op kan stappen of over kan lopen.

Dan ben je dus veel geld kwijt aan een kabel, is het nog heel onpraktisch maar binnen de korste keren heb je een klacht en dan hang je sowiezo. Dan is mijn vraag aan jou, hoe ver sta je dan met je oplossing?
Daarvoor heb ik al een Gardena slanghouder aan de muur opgehangen in de "voortuin" waar de kabel uit de meterkast uitkomt (oude mantelbuis van het gas hergebruikt ;)) vanaf de laadbox dus dat stukje heb ik al voorzien. Ik wil inderdaad, zoals je aangeeft de kabel in zo'n gemarkeerde opstap goot voor de veiligheid leggen inderdaad. Het enige waar ik op hoop dat ik vaak genoeg voor de deur kan parkeren inderdaad zodat de kabel op z'n kortst is. Ik had begrepen dat dit inmiddels een soort van gedoogd beleid is. Zo'n laadput is wellicht andere koek maar ook wel een relatief veilige oplossing. Ik zal het de gemeente eens vragen wat officieel en officieus het beleid is hierin.Veel meer dan dit staat er nu niet: https://www.arnhem.nl/sta...lektrisch_rijden_aanvraag

Eigenlijk hoop ik de Arnhem dit ook hanteert:
https://decentrale.regelg.../Oostzaan/CVDR381960.html

[ Voor 4% gewijzigd door Pascal Saul op 15-07-2020 21:54 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen