Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 121 Laatste
Acties:
  • 849.965 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
daemonix schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:00:
[...]

Zoals @Inspired en ik al hebben aangegeven is het stuk tot aan de Zappi niet beveiligd. Na de Zappi wel. Prima. Maar wat als er inderdaad een schep in de kabel wordt gezet? Of een schroevendraaier in de meterkast in de kabel naar de Zappi? Juist. Geen aardlek.

En dat is wel gewoon verplicht, ook volgens NEN1010.

De aardlek in de meterkast kan en mag niet worden weggelaten, het hoeft alleen geen type B te zijn, want die zit al in de Zappi, en in de kabel krijg je niet spontaan lekstromen van >6 mA. Ook niet 0<x< 6 mA trouwens.

Je NEN1010 trainer gaf een heel slecht antwoord.
Ook hier lees je dat het niet verplicht is en afhankelijk van de situatie:
https://advies-elektrotec...aars-nieuwe-nen-10102015/

Ik lees graag het stukje uit de NEN1010 dat het onder welke omstandigheid dan ook altijd verplicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Pascal Saul schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:12:
[...]

Ook hier lees je dat het niet verplicht is en afhankelijk van de situatie:
https://advies-elektrotec...aars-nieuwe-nen-10102015/

Ik lees graag het stukje uit de NEN1010 dat het onder welke omstandigheid dan ook altijd verplicht is.
Niet de zaak omdraaien, geef jij maar aan waar in NEN1010 staat dat je uitzonderingen mag maken en stukken onbeschermd mag laten.

Naast NEN1010 is het gewoon uitgesproken dom om te bezuinigen op een ALS of Alamat in deze.

Ik zie en hoor te vaak het verhaal van elektrotechnische installatie bureaus dat je geen type B nodig hebt, net zoals de aansluiting gebeuren op een bestaande aardlek. Daarvoor hoef ik alleen maar mijn eigen meterkast open te doen.

Dat ze wat roepen betekent helaas niet dat ze snappen wat ze roepen.

[ Voor 20% gewijzigd door daemonix op 07-07-2020 12:21 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
daemonix schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:19:
[...]

Niet de zaak omdraaien, geef jij maar aan waar in NEN1010 staat dat je uitzonderingen mag maken en stukken onbeschermd mag laten.

Naast NEN1010 is het gewoon uitgesproken dom om te bezuinigen op een ALS of Alamat in deze.

Ik zie en hoor te vaak het verhaal van elektrotechnische installatie bureaus dat je geen type B nodig hebt, net zoals de aansluiting gebeuren op een bestaande aardlek. Daarvoor hoef ik alleen maar mijn eigen meterkast open te doen.

Dat ze wat roepen betekent helaas niet dat ze snappen wat ze roepen.
In de links die ik post, lees je het terug:
De norm stelt in artikel 411.3.3 dat in AC-stelsels aanvullende bescherming tot stand moet worden gebracht door een toestel voor aardlekbeveiliging. Dat geldt voor contactdozen met een toegekende stroom van ten hoogste 20A voor algemeen gebruik door leken (1), of voor verplaatsbaar materieel met een toegekende stroom van ten hoogste 32A voor gebruik buiten (2) en voor aansluitpunten voor verlichting in ruimten met een woonfunctie, een celfunctie, een logiesfunctie en in woonschepen (3).De laatste eis (3) geldt dan weer niet voor aansluitpunten voor verlichting in wat men noemt “gemeenschappelijke verkeersruimten”. Met “algemeen gebruik” wordt bedoeld dat de contactdozen vrij gebruikt kunnen worden voor algemene en wisselende toepassingen en dus niet zijn bestemd voor een specifiek opgesteld apparaat.
1. Is de Zappi een contactdoos en of verplaatsbaar? => Nee
2. Is de Zappi verlichting => Nee
3, Is de Zappi een wisselende toepassing => Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Die links komen niet van een betrouwbare bron en is slechts een advies. Denk eens na. En ja, volgens jouw verhaal is een Zappi een contactdoos!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Kecin schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 00:47:
Ik geloof dat het niet helemaal off-topic is hier. Hetvolgende, ik wil voor mijn E-Golf een WDC aan de buitenkant maken van het huis op zijn eigen groep. Zo kan die lekker via de Granny charger alles binnenslurpen zonder dat de rest van het huis belast is (heb nog een fase over).

Zijn er "groepen" die ook meten? Dus specifiek voor die WDC plaats ik een groep die op de L1 komt (L2 en L3 zit al wat op).
Ik kwam zelf op Youless, maar lijkt me nogal een dure bedoeling. Koppeling het liefst via Domoticz, een app, Raspberry etc. Ik gebruik momenteel al de P1 meter van mijn meter en koppel die naar Domoticz met een Pi.
Sinds vandaag is hij uit en mag ik het delen, zie eigen topic:
HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Wat vooral raakvlakken heeft met het thuis laden van je EV is de kWH meter.

- Connect via WiFi met de P1 meter.
- MID gekeurd
- Kost €49,95

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYWjlKyGIuizMYWk6I5oxn0PVYE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d1bsgkx4NlCzdpKfZg7Gqggn.jpg?f=user_large

Ideaal voor Zonnepanelen, laadpaal, of warmtepomp.

Wel alleen nog de 1 fase variant, 3 fase variant komt later dit jaar.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Wat is het voordeel tegen het direct uitlezen met bijvoorbeeld Domoticz? De kWh meter laat alleen het totaal zien, en heeft dus geen mogelijkheid om alleen de lader van de auto uit te lezen. Ik zie de use case niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
daemonix schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:52:
Wat is het voordeel tegen het direct uitlezen met bijvoorbeeld Domoticz? De kWh meter laat alleen het totaal zien, en heeft dus geen mogelijkheid om alleen de lader van de auto uit te lezen. Ik zie de use case niet. ;)
Zo'n meter plaats je voor of achter de groep, de laadpaal is al een aparte groep, dus je hebt uitsluitend de laadpaal met de kWh meter. De P1 meter is het totaal, deze zijn dan onderling met WiFi verbonden met elkaar.

Ik wil hem graag om die waarde weer te kunnen grbruiken in de totaaloverzichten van de P1 meter.

Domoticz had ik draaien, maar dat blijft een systeem waar je tijd in moet stoppen. NAast mijn defecte P1 kabel, na 6 maanden gebruik, is mijn SD kaartje wel eens defect geraakt. Het blijft een hobby systeem voor mij.

Die €29,95 heb ik er graag voor over om er geen omkijken meer naar te hebben. Een kWh meter heb ik nog niet, is iets duurder, maar ik wil hem zeker gaan uitproberen.

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 07-07-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Pascal Saul schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Ik zeg niet dat ik de NEN1010 expert ben maar dat is altijd wel mijn uitgangs principe :)

Persoonlijk zou ik wachten met die uitbreiding en pas doen als je weet (en welke omvormer) of het er gaat komen. Er zijn teveel variabelen maar over het algemeen is 30mA afdoende. Elke situatie is namelijk anders.

https://www.installatiejo...aardlekschakelaar-1018029
https://fritts.nl/zonnepa...zonder-aardlekschakelaar/
Afdoende wordt hier eigenlijk wat onjuist gebruikt. 300mA is afdoende volgens de regels, maar hoe lager de lekstroom hoe beter. 30mA is in principe veiliger. Dat neemt niet weg dat PV panelen de omvormer in de praktijk (en schijnbaar sterker bij vochtig weer) de aardlek laat springen en je beter voor een 100mA of 300mA kunt gaan. Niet voor betere beveiliging (dan is een lagere lekstroom beter), maar omdat het wat onhandig is als de aardlek regelmatig om springt en je PV panelen je dan niets opleveren. :) zowel 100mA als 300mA is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
BlakHawk schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:58:
[...]

Zo'n meter plaats je voor of achter de groep, de laadpaal is al een aparte groep, dus je hebt uitsluitend de laadpaal met de kWh meter. De P1 meter is het totaal, deze zijn dan onderling met WiFi verbonden met elkaar.

Ik wil hem graag om die waarde weer te kunnen grbruiken in de totaaloverzichten van de P1 meter.

Domoticz had ik draaien, maar dat blijft een systeem waar je tijd in moet stoppen. NAast mijn defecte P1 kabel, na 6 maanden gebruik, is mijn SD kaartje wel eens defect geraakt. Het blijft een hobby systeem voor mij.

Die €29,95 heb ik er graag voor over om er geen omkijken meer naar te hebben. Een kWh meter heb ik nog niet, is iets duurder, maar ik wil hem zeker gaan uitproberen.
Ik hem 'm ook zitten, maar het is door het totaal wel wat onhandig dat je handmatig (maandelijks, jaarlijks, wat de afspraak ook is) handmatig de stand moet noteren ipv gemakkelijk met terugwerkende kracht uitlezen. Daar zit denk ik het voornaamste verschil in. Verschillende laadpalen kunnen de rapporten ook gewoon aanleveren van verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
InterCC schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:26:
[...]

Ik hem 'm ook zitten, maar het is door het totaal wel wat onhandig dat je handmatig (maandelijks, jaarlijks, wat de afspraak ook is) handmatig de stand moet noteren ipv gemakkelijk met terugwerkende kracht uitlezen. Daar zit denk ik het voornaamste verschil in. Verschillende laadpalen kunnen de rapporten ook gewoon aanleveren van verbruik.
Zoals gezegd, ik heb hem nog niet, maar ik verwacht hem met de app gewoon uit te kunnen lezen en rapporten te draaien. Ik verwacht er fysiek niet bij te hoeven.

Daarnaast wil ik wel eens meten wat voor verliezen er in de kabels plaatsvinden (= verschil tussen kWh meter en laadpaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BlakHawk schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:34:
Daarnaast wil ik wel eens meten wat voor verliezen er in de kabels plaatsvinden (= verschil tussen kWh meter en laadpaal)
Heb je veel afstand tussen de meterkast en je laadpaal zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:57
Meter heeft ook tot 1% afwijking. Dus vraag me af of je iets kunt afleiden van wat de meter aangeeft tov de laadpaal. De meter in de laadpaal kan zo ook maar op 1% zitten. In theorie al tot 2% verschil. Het verlies in de kabel ga je zo niet kunnen meten lijkt me.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
JeroenE schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:46:
[...]
Heb je veel afstand tussen de meterkast en je laadpaal zitten?
Meter of 4/5 aan kabel.
Inspired schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:53:
Meter heeft ook tot 1% afwijking. Dus vraag me af of je iets kunt afleiden van wat de meter aangeeft tov de laadpaal. De meter in de laadpaal kan zo ook maar op 1% zitten. In theorie al tot 2% verschil. Het verlies in de kabel ga je zo niet kunnen meten lijkt me.
Oh dat is jammer, toch heb ik meer inzicht dan nu.
Ik zie nu één groot geheel in de P1 meter, wil wel aandeel laadpaal makkelijk terug kunnen zien eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-10 11:37

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

BlakHawk schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:34:
[...]

Zoals gezegd, ik heb hem nog niet, maar ik verwacht hem met de app gewoon uit te kunnen lezen en rapporten te draaien. Ik verwacht er fysiek niet bij te hoeven.

Dan meet je niet alleen je kabelverliezen, maar ook het interne verbruik van de laadpaal zelf.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bart ® schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:39:
Dan meet je niet alleen je kabelverliezen, maar ook het interne verbruik van de laadpaal zelf.
Op zich kan het wel, als de laadpaal zichzelf ook meetelt op de interne kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Bart ® schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:39:
[...]

True, beide vind ik wel iteressant om te weten, aangezien ik alleen de laadkosten bij de laadpaal kan declareren. Ben ik wel benieuwd naar de verliezen aan die kant ervoor.

Meten omdat het kan, veranderen doe je er toch niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

JeroenE schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:46:
[...]
Op zich kan het wel, als de laadpaal zichzelf ook meetelt op de interne kWh meter.
Dat zeg ik dus, dat doet ie niet ;).
BlakHawk schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:33:
[...]

True, beide vind ik wel iteressant om te weten, aangezien ik alleen de laadkosten bij de laadpaal kan declareren. Ben ik wel benieuwd naar de verliezen aan die kant ervoor.

Reken op 5 a 10 Watt.

[ Voor 44% gewijzigd door Bart ® op 07-07-2020 18:18 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 04:28
BlakHawk schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:33:
[...]

Ik heb een aparte aansluiting voor alleen mijn laadpaal. Volgens de laadpaal heb ik sinds ik thuis oplaad (20 jan 2019) 7911 kWh verbruikt, volgens mijn meter 8059 kWh. Een verschil van iets minder dan 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-10 09:50
Binnenkort krijg ik ook een elektrische auto welke geschikt is voor 1fase laden met een max van 6,6kwh. Ik heb een 1x 35a aansluiting. Ik kan een 2ehands lolo home advance 1.0 krijgen voor een schappelijk prijsje. Ik vind het belangrijk dat ik wel max 6.6kwh kan laden dus imo is load balancing wel noodzakelijk.

Is deze laadpaal geschikt voor wat ik wil?
Het klopt dat deze ook voor 3fase is geschikt toch? Kook elektrisch, dubbele groep en heb ook een warmtepompboiler (max 800w) en een airco (max 1,2kw) en wellicht later over naar 3x25a. Laden zal vooral 's nachts gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Sjors81 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:05:
Binnenkort krijg ik ook een elektrische auto welke geschikt is voor 1fase laden met een max van 6,6kwh. Ik heb een 1x 35a aansluiting. Ik kan een 2ehands lolo home advance 1.0 krijgen voor een schappelijk prijsje. Ik vind het belangrijk dat ik wel max 6.6kwh kan laden dus imo is load balancing wel noodzakelijk.

Het klopt dat deze ook voor 3fase is geschikt toch? Kook elektrisch, dubbele groep en heb ook een warmtepompboiler (max 800w) en een airco (max 1,2kw) en wellicht later over naar 3x25a. Laden zal vooral 's nachts gebeuren.
Hoe groot is de accu? Als je na 22 uur kunt laden heb je geen LB nodig. Als je wel LB wilt zul je met NM contact op moeten nemen. Van een Home Advanced 1.0 kan ik niet vinden. Is het de lolo 3? Als die LB kan dan zul je een module en abonnement nodig hebben. Neem je een backoffice voor verrekening? Of niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
@Inspired accu is 40kwh, 3,7 kan ook maar deze lolo is niet veel duurder. Ik kan dan eerst kijken of 3,7 voldoende is zo niet dan doorschakelen naar 6,6. Ook als ik later nog naar 3fase wil kan die dat aan.
Backoffice is niet van toepassing. Wat voor module heb je dan nodig voor LB? Dacht dat alleen abo nodig is.

Als je een andere goedkope oplossing hebt hoor ik dat ook graag. De lolo 3 kan ik voor 250 krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Hoeveel rijd je per dag?
Ik doe al maanden met een 1 fase 16A paal met mijn LR Model 3.

Veel mensen willen sneller omdat het kan, maar dat wil niet zeggen dat het nodig is...
Harvest2002 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:25:
[...]

Ik heb een aparte aansluiting voor alleen mijn laadpaal. Volgens de laadpaal heb ik sinds ik thuis oplaad (20 jan 2019) 7911 kWh verbruikt, volgens mijn meter 8059 kWh. Een verschil van iets minder dan 2%.
Uiteindelijk maakt het niet zo veel uit, maar net als dat ik een P1 meter leuk en handig vind, vind ik de uitbreiding met een kWh meter ook leuk en handig.

Gewoon om inzicht te creëren.

Ben erg benieuwd in hoeverre ze samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Sjors81 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:37:
@Inspired accu is 40kwh, 3,7 kan ook maar deze lolo is niet veel duurder. Ik kan dan eerst kijken of 3,7 voldoende is zo niet dan doorschakelen naar 6,6. Ook als ik later nog naar 3fase wil kan die dat aan.
Backoffice is niet van toepassing. Wat voor module heb je dan nodig voor LB? Dacht dat alleen abo nodig is.

Als je een andere goedkope oplossing hebt hoor ik dat ook graag. De lolo 3 kan ik voor 250 krijgen.
Dan kun je hem prima instellen om vanaf 23 uur te laden bv. Met 6kW zit hij binnen 7 uur weer vol. In de nacht moet die 32A geen probleem zijn. Of eventueel op iets van 25A zetten. Je zult hem niet elke dag leeg rijden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Inspired schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:16:
[...]

Dan kun je hem prima instellen om vanaf 23 uur te laden bv. Met 6kW zit hij binnen 7 uur weer vol. In de nacht moet die 32A geen probleem zijn. Of eventueel op iets van 25A zetten. Je zult hem niet elke dag leeg rijden lijkt me.
Ok en wat voor module heb ik dan nog extra nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

JeroenE schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:46:
[...]
Hangt er vanaf hoe het ding intern in elkaar zit maar van alle laadpaaltjes met een DIN-Rail meter MOET hij wel voor het relais zitten welke veelal geïntegreerd zitten op de controller. De rede dat hij voor het relais moet zitten is omdat (zover mij bekend) alle MID meters die een DIN module zijn een opwarmtijd hebben. Ze moeten dus eerst XX seconden aan staan voordat ze binnen de MID spec meten.

Voor thuisgebruik als Leaser overigens geen probleem, daar wil je juist het eigenverbruik van die paal mee rekenen gezien het gewoon noodzakelijk is voor het opladen van de lease-auto. Of het daadwerkelijk ook zo in elkaar geschroefd zit, well.. dat is een andere vraag :F :P Gek genoeg zie je wel eens wat over het hoofd als je als 'handige jongens' op een zolderkamer een consumentenproduct in elkaar klust. Of je vooral op marketing & sales focust maar de technische werking van het product het ondergeschoven kindje is.

[ Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 08-07-2020 01:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Sjors81 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:43:
[...]

Ok en wat voor module heb ik dan nog extra nodig?
Als je een nieuwe slimme meter hebt (DSMR 5) dan zou het ook via de P1 kunnen. Module is anders is van 150 EUR dacht ik. Je zit sowieso aan een abonnement van een kleine 10 EUR vast per maand omdat je ook het standaard abonnement nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
@Inspired tnx. Dat abo van 10 euro in de maand is ook wel zonde. Nog andere goedkope alternatieven met load balancing? Wat is de goedkoopste optie als ik kies voor een 3,7kw zonder load balancing?

Heb het topic wel grotendeels doorgelezen maar ik kom er niet goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:13
Zojuist de laadpaal voor mijn Model 3 laten installeren door de mannen van Comfort Partners, ingehuurd door LeasePlan. Begrijp van de monteur dat ik bij Liander verzwaring van de aansluiting aan moet vragen, kosten daarvoor zo'n 350 euro (van 1 fase naar 3 fasen).

Hebben jullie hier ervaring mee? Betaalt jullie werkgever dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
dedominee schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:26:
Zojuist de laadpaal voor mijn Model 3 laten installeren door de mannen van Comfort Partners, ingehuurd door LeasePlan. Begrijp van de monteur dat ik bij Liander verzwaring van de aansluiting aan moet vragen, kosten daarvoor zo'n 350 euro (van 1 fase naar 3 fasen).

Hebben jullie hier ervaring mee? Betaalt jullie werkgever dit?
Bij mij wel, bij anderen niet. Je kunt ook eerst kijken hoever je met 1 fase komt. Weet niet hoe hij nu afgezekerd is? Anders kun je ook een paar cent op je kWh prijs zetten om zo de kosten terug te verdienen. Ook is het mogelijk dit als EB op te geven zodat het van de bijtelling afgaat. Betaal je 50%. Verhoging zelf is iets minder dan 300 dacht ik. Maar je zult wellicht nog wat aanpassingen in de meterkast nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bart ® schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:18:
Dat zeg ik dus, dat doet ie niet ;).
Misschien heb ik iets gemist, maar heb jij de laadpaal van @BlakHawk in elkaar geschroefd? Of heb je hetzelfde merk en heb je de jouwe opengeschroefd en weet je daarom dat het niet zo zit?
GoldenSample schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 01:09:
Hangt er vanaf hoe het ding intern in elkaar zit maar van alle laadpaaltjes met een DIN-Rail meter MOET hij wel voor het relais zitten welke veelal geïntegreerd zitten op de controller.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de kWh meter voor het relais zit, net zoals de EVSE zelf.

Mij lijkt de meest logische volgorde eerste de zekering dan de kWh-meter en vanuit daar door naar de voeding plus EVSE en (parallel) naar het relais.

In principe kan je natuurlijk ook na de zekering gelijk de voeding plus EVSE aansluiten en (parallel) door naar een kWh-meter en het relais.

Wat ik logisch vind is wellicht voor een laadpaalleverancier heel anders :+
Voor thuisgebruik als Leaser overigens geen probleem, daar wil je juist het eigenverbruik van die paal mee rekenen gezien het gewoon noodzakelijk is voor het opladen van de lease-auto.
Als laadpaalaanbieder zou ik dat ook gewoon willen doen. Nu scheelt het natuurlijk ook drie keer niets aan kosten, want het verbruik van die laadpaal valt in het niet bij het opladen zelf. Maar waarom zou je dat niet doorberekenen?

Het kan natuurlijk heel goed dat men er verder niet over nadenkt. Ik weet ook niet hoe alle laadpalen intern in elkaar zitten, natuurlijk.
dedominee schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:26:
Begrijp van de monteur dat ik bij Liander verzwaring van de aansluiting aan moet vragen, kosten daarvoor zo'n 350 euro (van 1 fase naar 3 fasen).
Dat hoeft niet, een Model 3 kan ook op 1 fase laden. Je moet er ook rekening mee houden dat je niet alleen de netaansluiting moet laten verzwaren maar dat je groepenkast ook aangepast moet worden naar 3 fasen ipv 1. Dat laatste moet je zelfs eerst laten doen anders komt de netbeheerder het niet aansluiten.

Netbeheerders hebben het meestal druk dus je zal daar wel een tijdje op moeten wachten. In de tussentijd kan je de groepenkast dan laten aanpassen. Een 3 fasen groepenkast kan ook op 1 fase aangesloten worden dus je zit niet zonder stroom.

Het voordeel van 3 fasen is wel dat je sneller kan laden en vaak ook meer "over" hebt om de rest van je huis van stroom te voorzien.

Of jouw werkgever daaraan mee wil betalen weet ik natuurlijk niet. Maakt het voor jouw werkgever uit of andere werkgevers dat wel of niet doen? Van beide groepen zal je voorbeelden kunnen vinden.

Heb je het nodig om sneller te kunnen laden of red je het met 1 fase ook prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Kom op marktplaats ook vaak laadpalen via wallboxdiscounter tegen. Zijn scherp qua prijs, iemand ervaring? Wat is het addertje onder het gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Sjors81 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:03:
Kom op marktplaats ook vaak laadpalen via wallboxdiscounter tegen. Zijn scherp qua prijs, iemand ervaring? Wat is het addertje onder het gras?
Geen ervaring. Lijkt een Ali merk te zijn. Zou even goed kijken of er ook bepaalde Europese keuringen op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

JeroenE schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:22:
[...]
Misschien heb ik iets gemist, maar heb jij de laadpaal van @BlakHawk in elkaar geschroefd? Of heb je hetzelfde merk en heb je de jouwe opengeschroefd en weet je daarom dat het niet zo zit?
Ga je er nu vanuit dat dat de enige twee mogelijkheden zijn om dit te weten? Ik weet dat laadpalen alleen meten wat er het voertuig in gaat. Ik kan je zelfs vertellen dat nieuwe publieke palen daarom tegenwoordig 3 kWh-meters ingebouwd hebben, waar het er vroeger veelal nog 2 waren. Puur omdat er alleen gemeten mag worden wat naar de auto gaat. Voorheen werd 1 socket gemeten, en de aansluiting werd gemeten, waarna berekend werd dat (aansluiting)-(socket 1) het verbruik van socket 2 was. Nu heeft elke socket zijn eigen kWh-meter. Plus de aansluiting natuurlijk, want de energieleverancier moet wel betaald worden voor alles wat er verbruikt wordt; niet enkel voor wat er in een auto gaat. Voor een private paal geldt hetzelfde.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bart ® schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:22:
Ga je er nu vanuit dat dat de enige twee mogelijkheden zijn om dit te weten?
Nee maar dat leken mij wel de meest voor de hand liggende verklaringen.
Ik weet dat laadpalen alleen meten wat er het voertuig in gaat.
Mijn laadpaal doet dat anders niet. Toegegeven, die heb ik zelf in elkaar geschroefd, maar dat wil niet zeggen dat dit bij Blakhawk ook zo moet zijn als jij denkt dat het is.
Puur omdat er alleen gemeten mag worden wat naar de auto gaat.
Van wie mag dat dan alleen? Ik heb een kWh meter in de meterkast zitten waar de laadpaal achter is aangesloten en ik geef die stand regelmatig door aan mijn werkgever. Volgens jou is dat nu ineens verboden?
Voorheen werd 1 socket gemeten, en de aansluiting werd gemeten, waarna berekend werd dat (aansluiting)-(socket 1) het verbruik van socket 2 was.
Dus in dat geval werd het verbruik van de laadpaal zelf wel bij socket 2 opgeteld als daar werd geladen?
Plus de aansluiting natuurlijk, want de energieleverancier moet wel betaald worden voor alles wat er verbruikt wordt; niet enkel voor wat er in een auto gaat.
Ik heb alleen mijn eigen thuisaansluiting, maar ik zou het apart vinden als de netbeheerder het toestaat dat iemand zelf mag doorgeven wat ze denken verbruikt te hebben. Waarom meet de netbeheerder dit niet zelf?

Ik meen dat je als grootzakelijke klant wel zelf mag regelen wie je meterstand beheerd, maar dat moet dan volgens mij via een zogenaamd meetbedrijf gedaan worden en kan je dus niet helemaal zelf in eigen hand hebben.

Ik zou het dus vreemd vinden dat je in de laadpaal een extra kWh-meter inbouwd om de binnenkomende stroom te meten terwijl er al iemand anders is die dat voor je moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Sjors81 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:41:
@Inspired tnx. Dat abo van 10 euro in de maand is ook wel zonde. Nog andere goedkope alternatieven met load balancing? Wat is de goedkoopste optie als ik kies voor een 3,7kw zonder load balancing?

Heb het topic wel grotendeels doorgelezen maar ik kom er niet goed uit.
Voor weinig die lolo ophangen, zonder abbo. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-05 17:02
Ik laad mijn E-golf op het het werk op aan een CEE (camping)aansluiting. Dit doe ik door mijn Schuko lader in een "Verloopkabel Schuko Contrastekker Naar Cee Stekker" te stoppen en hem aan te sluiten.

Nu stopt de lader dagelijks en branden de onderstaande lichten op mijn lader. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Als ik vervolgens de stekker eruit haal en er weer in doe gaat hij verder met laden.

Ik heb in mijn auto bij instellingen de laadstroom op Max. staan (heb de keuze uit 5A, 10A, 13A, MAX)

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14qnbag9Pw3W9_0I6FUNLngwaqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8uSdD8obYmChnqn4wnC2bch.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Boven de 13 A laden via een normale WCD is niet goed, wcd's zijn niet voorbereid op langdurig meer dan 13 (of zelfs 10) A gebruik. Probeer het eens op 10 of 13 A. Thermische beveiliging die ingrijpt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 20:12
Reiger072 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:20:
Ik laad mijn E-golf op het het werk op aan een CEE (camping)aansluiting. Dit doe ik door mijn Schuko lader in een "Verloopkabel Schuko Contrastekker Naar Cee Stekker" te stoppen en hem aan te sluiten.

Nu stopt de lader dagelijks en branden de onderstaande lichten op mijn lader. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Als ik vervolgens de stekker eruit haal en er weer in doe gaat hij verder met laden.

Ik heb in mijn auto bij instellingen de laadstroom op Max. staan (heb de keuze uit 5A, 10A, 13A, MAX)

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
probleem met randaarde?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiger072
Mijn vader zei inderdaad ook dat dit het teken van de aarde was.

Maar geen idee of mijn auto dan ingrijpt of de aansluiting hier op het werk en hoe dit te voorkomen/op te lossen?

Ik ga eens proberen of hij dit ook aangeeft als ik 10A instel op mijn auto.
Ga morgen en vrijdag ook wel even proberen op een andere aansluiting (we hebben er 3 hangen op het werk).

Bedankt voor de reacties en het meedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 11:31

Singular1ty

EV Evangelist

daemonix schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:11:
[...]

Wij hebben alleen maar een 20A automaat omdat de elektricien geen 25 A automaat bij zich had (3x25 A). De Zappi zorgt voor de selectiviteit.

Bouwbesluit zegt alleen maar dat NEN1010 gevolgd moet worden, en doet (verstandig van ze) geen uitspraak over

Bouwbesluit 2012: https://rijksoverheid.bou...bb2003/hfd4/afd4-1/art4-1
Bestaande bouw: NEN1010:1962
Nieuwbouw: NEN 1010:2015 + C2:2016

Netcode: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2020-06-09 https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2017-07-01

Netcode gaat vooral over de ondelinge verstandhoudingen tussen netbedrijven en grote bedrijven.

Een interessante uit de netcode mbt EV's is 2.2.1.8:

[...]

Enkelfase zie je toch 32*230= 7,6 kW. Daarmee is de netcode dus blijkbaar adviserend. Zoals elders in dit draadje of in het onderstaande draadje wordt ook al aangegeven dat NEN1010 niet strak wordt gehandhaafd voor huishoudens.

Het is allemaal niet zo in beton gegoten als wordt gedacht, als het maar veilig is. (type B ALS of 6 mA verklaring dus!).

Zie ook: Hippe Lip in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Thanks. Ik zie een aantal dingen wel anders maar het ligt er dan ook aan vanuit welke hoek je het bekijkt of het een probleem is. Zou graag de experts wel eens willen spreken die Hippe Lip aanhaalt.

Het bouwbesluit zegt inderdaad niet dat de NEN wetmatig is maar je hebt wel een zorgplicht die stelt dat je aantoonbaar volgens veiligheidsmaatregelen conform de NEN of beter installeert. In de praktijk betekent dit dat je gewoon de NEN moet volgen. Ik zie niet helemaal hoe jouw argumentatie hier ondersteunt dat je onder het bouwbesluit mag afwijken van de NEN.

Netcode Elektriciteit artikel 2.13

• 1 De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
• 2 Bij de dimensionering van de elektrische installatie wordt rekening gehouden met de door de netbeheerder toe te passen beveiliging.

Jouw installatie is niet selectief ten opzichte van de beveiliging van de netbeheerder en dus heel sec gezegd niet conform wet en regelgeving aangelegd. De softwarematige afzekering in de laadpaal zorgt daar misschien in de praktijk wel voor, maar volgens de NEN is dit een regelmechanisme en geen beveiliging en mag deze dus niet als dusdanig worden gezien ten aanzien van selectiviteit. Dat er niet strak op gehandhaafd is natuurlijk geen argument dat dit officieel gezien mag.

Maar ik begrijp dat de installatiepartij/opdrachtgever waar je je laadpaal hebt besteld je hier geen clausule voor heeft laten tekenen oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 15:57

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Die symbolen staan ook uitgelegd in de handleiding als je daar graag meer info over wil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

JeroenE schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:52:
[...]
Nee maar dat leken mij wel de meest voor de hand liggende verklaringen.

[...]
Mijn laadpaal doet dat anders niet. Toegegeven, die heb ik zelf in elkaar geschroefd, maar dat wil niet zeggen dat dit bij Blakhawk ook zo moet zijn als jij denkt dat het is.
Oh, jouw zelfbouwpaal doet het zo, dan moeten fabrikanten het ook wel zo gebouwd hebben? :D
[...]
Van wie mag dat dan alleen? Ik heb een kWh meter in de meterkast zitten waar de laadpaal achter is aangesloten en ik geef die stand regelmatig door aan mijn werkgever. Volgens jou is dat nu ineens verboden?
Van de branche.
[...]
Dus in dat geval werd het verbruik van de laadpaal zelf wel bij socket 2 opgeteld als daar werd geladen?
Correct.
[...]
Ik heb alleen mijn eigen thuisaansluiting, maar ik zou het apart vinden als de netbeheerder het toestaat dat iemand zelf mag doorgeven wat ze denken verbruikt te hebben. Waarom meet de netbeheerder dit niet zelf?
Ik heb het over publieke palen.
Ik meen dat je als grootzakelijke klant wel zelf mag regelen wie je meterstand beheerd, maar dat moet dan volgens mij via een zogenaamd meetbedrijf gedaan worden en kan je dus niet helemaal zelf in eigen hand hebben.

Ik zou het dus vreemd vinden dat je in de laadpaal een extra kWh-meter inbouwd om de binnenkomende stroom te meten terwijl er al iemand anders is die dat voor je moet doen.
Dat moet dus wel degelijk in de publieke palen. Fabrikanten maken hun private palen zoveel mogelijk gelijk aan de publieke palen qua opbouw en componenten, vanwege kostenbesparingen. De kwh-meter voor de aansluiting zit er natuurlijk niet in, want een private paal heeft geen eigen aansluiting. Maar wel degelijk wordt elke socket bemeterd, en niet de paal als geheel.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bart ® schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:04:
Oh, jouw zelfbouwpaal doet het zo, dan moeten fabrikanten het ook wel zo gebouwd hebben? :D
Nee natuurlijk niet. Maar kan wel.
Van de branche.
Maar dat betekent toch helemaal niets? Gelden die brancheregels dan ook voor een fabrikant uit de UK of Tsjechië of China?

Wat als een laadpaalfabrikant het dan toch anders heeft gedaan? Dan kan hij die spullen nog steeds gewoon verkopen en is er helemaal niets waarom dat niet zou mogen. Wellicht wordt hij dan uit de branche gegooid ofzo, maar dat betekent natuurlijk ook verder weinig.
Ik heb het over publieke palen.
Maar dit is het thuis laad topic, niet het openbaar laden topic.
Dat moet dus wel degelijk in de publieke palen.
Ik zie een mooi voordeel om "per ongeluk" te weinig kWh's op te geven aan de netbeheerder O-)
Fabrikanten maken hun private palen zoveel mogelijk gelijk aan de publieke palen qua opbouw en componenten, vanwege kostenbesparingen.
Dat kan ik me voorstellen, maar volgens mij zijn de meeste prive-laadpalen maar 1 socket (of vaste kabel) en niet twee. De meeste openbare laadpalen die ik tegenkom zijn wel met twee. Hier en daar kom ik wel eens een Lolo of een EVbox met maar 1 socket (vaak dan wel met twee op 1 paal). Misschien ligt het aan de plekken waar ik kom.

Maar als ik het goed begrijp weet jij dus ook niet zeker hoe het zit bij de laapdaal van BlackHawk. Wellicht is de kans groot dat je gelijk hebt, maar als je hem niet open hebt gemaakt (of weet wie de fabrikant is en hoe die het altijd doet) weet je het dus niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Singular1ty jij vindt de installatie niet selectief. Hij is dat wel, dat verzorgt de Zappi door terugregelen. Sterker nog, de selectiviteit is veel absoluter dan die 25 tegen 16, want de Zappi regelt verder terug indien de 25 A door de combinatie van de andere groepen genaderd wordt.

Het begrip selectiviteit wordt gebruikt om te zorgen dat de hoofdzekering niet eerder dan de groepszekering uitvalt, en daarbij is de aanname gedaan dat er geen 2 groepen (of meer) gecombineerd meer dan 25 A afnemen gedurende langere tijd.

Precies dat garandeert de actieve loadbalancing van onder andere Zappi. Je ziet dat ook terug in de laadpalen die door een andere netbeheerder/producent (in deze groep al genoemd) al tot 20 A gaat. Die netbeheerder/producent schendt daarmee dus de netcode is jouw stelling? Denk niet dat ze dat zouden durven. ;)

Volgens mij toch een redelijke indicatie dat jij de netcode te strak wilt hanteren (het doel van de regels is minder belangrijk dan de regels zelf zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

daemonix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:02:
@Singular1ty jij vindt de installatie niet selectief. Hij is dat wel, dat verzorgt de Zappi door terugregelen. Sterker nog, de selectiviteit is veel absoluter dan die 25 tegen 16, want de Zappi regelt verder terug indien de 25 A door de combinatie van de andere groepen genaderd wordt.

Het begrip selectiviteit wordt gebruikt om te zorgen dat de hoofdzekering niet eerder dan de groepszekering uitvalt, en daarbij is de aanname gedaan dat er geen 2 groepen (of meer) gecombineerd meer dan 25 A afnemen gedurende langere tijd.

Precies dat garandeert de actieve loadbalancing van onder andere Zappi. Je ziet dat ook terug in de laadpalen die door een andere netbeheerder/producent (in deze groep al genoemd) al tot 20 A gaat. Die netbeheerder/producent schendt daarmee dus de netcode is jouw stelling? Denk niet dat ze dat zouden durven. ;)

Volgens mij toch een redelijke indicatie dat jij de netcode te strak wilt hanteren (het doel van de regels is minder belangrijk dan de regels zelf zijn).
Ik vind niet zoveel. Ik leg alleen uit wat de wet en regelgeving in dit geval lijkt te vinden. Ik ken inderdaad ook voorbeelden van leveranciers die hiervan afwijken. En omdat ik dat interessant vind probeer ik beter te begrijpen wat hun argumentatie is om dat zo te doen. Maar jouw verdediging tot dusver lijkt te bestaan uit 'het wordt niet gehandhaafd dus het maakt niet uit' of 'er zijn partijen die het gewoon doen' en daar kan ik niet zo heel veel mee.

Een voorbeeld wat ik ken is van een aanbieder van openbare laadpunten die voor een experiment met gestuurd laden meer vermogen uit de standaard netaansluiting wilde trekken. Die hebben specifiek voor dat project van de netbeheerder en de gemeente samen een vrijstelling gekregen om afwijkend van de selectiviteitsnorm te installeren. En daar was veel om te doen. Voor laadpalen bij mensen thuis lijkt me dit een veel ingewikkelder proces. Daarom wil ik er meer over weten.

Grappig dat je met het voorbeeld dat je aanhaalt, van 2 groepen die niet meer dan 25A mogen verbruiken om selectief te blijven, ook precies de vinger legt op een zere plek in deze discussie. Je mag voor de geldende regels namelijk rustig 2 16A groepen onder één 25A fase plaatsen terwijl je zeker weet dat als die beide maximaal belast worden je de hoofdzekering eruit trekt. Alleen waren er voor elektrische auto's nog niet zoveel situaties waar mensen echt zulk soort verbruikers in huis hadden.

Zoals gezegd, jouw laadpaal is voor de wet een regeling en geen beveiliging, en dus is je installatie voor de wet niet selectief ook al werkt hij in de praktijk wel zo :)

Wat betreft het metervraagstuk hierboven. Vanuit fabrikanten was er in den beginne nog niet zoveel standaardisatie op dit gebied en dus tref je nog veel rotzooi aan in het veld. Maar door nieuwe wetten in Californie en ook de Eichrecht ellende in Duitsland lijkt het besef nu te landen dat hier wel behoefte aan is. Bijvoorbeeld voor het kunnen bieden van prijstransparantie maar ook voor het leveren van financiele dienstverlening zoals het door de laadpuntaanbieder verrekenen van laadkosten van een thuislaadpaal met de leasemaatschappij.

Laadpunten die nu op de markt komen zullen vrijwel zonder uitzondering voorzien zijn van een discrete, MID gecertificeerde meter voor elk socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je mist het punt op een heel belangrijk onderdeel, het gaat er niet om dat je een aantal groepen van 16 A onder een 25 A mag aansluiten, maar om dat de som van het werkelijke verbruik niet (langdurig) boven de 25 A komt bij die groepen. Als je anders denkt dan heb je mijn verhaal niet goed gelezen. Daarop is de selectiviteit gebaseerd, en niet op iets anders. De aanname daarbij is dat het gemiddelde lager zal zijn, dat kan echter met de grootverbruikers zoals EV's zijn, niet meer worden gegarandeerd. Daarom is de selectiviteit niet meer houdbaar in de huidige vorm. Selectiviteit is ook gebaseerd op de oude situatie dat er smeltzekeringen als hoofdzekering werden geplaatst, waar de eindgebruiker niet aan mocht zitten. Ook die situatie is sterk veranderd. Iedereen met een automaat kan nu zijn eigen hoofdzekering aan- of uit schakelen naar believen.

Meer dan 5 kW op 1 fase van de 3 afnemen is ook onwenselijk volgens de Netcode. Kunnen ze dat handhaven bij particulieren? Nee.

Volgens jouw interpretatie mag ik dus 2 EV's op 2 verschillende groepen (ieder 16 A) combineren op 1 fase. Ik voorspel je dat de hoofdzekering er uit gaat bij gelijktijdig laden. Daar zit het zwakke punt in jouw redenering. Selectiviteit is hier geen beveiling. Loadbalancing wel.

Nogmaals, het is en blijft jouw interpretatie van de wet- en regelgeving. De wet- en regelgeving zelf geven daar geen duidelijkheid over omdat ze in dit geval zoals zo vaak achter de feiten aanlopen. Nergens in NEN1010:2015 is rekening gehouden met heel zware verbruikers zoals EV's.

Wijs me maar aan in NEN1010:2015 letterlijk staat dat een en ander niet mag. Wijs me ook even aan waarin staat dat NEN1010:2015 volledig verplicht is (en dus een verplichte keuring bij oplevering vereist) bij huizen of nieuwbouw. Het is niet voor niets dat dit alleen bij bedrijven wordt gehandhaafd en niet bij huizen.

Mijn mening (!) is dat selectiviteit voor EV's en zonnepanelen gewoonweg gaat vervallen onder de genoemde condities en dat dat wordt opgenomen in de normen in de toekomst, om voornoemde redenen. Ambtelijke modems malen echter niet zo snel.

Overigens bij ons nieuwe huis denkt de bouwer dan 2,5 mm2 kabel en een B16 alamat voldoende is voor een EV. Ik denk daar, net als NEN1010 echter anders over. Die 2,5 mm2 komen ze nog wel mee weg, maar met de B16 alamat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

JeroenE schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:55:
[...]
Nee natuurlijk niet. Maar kan wel.

[...]
Maar dat betekent toch helemaal niets? Gelden die brancheregels dan ook voor een fabrikant uit de UK of Tsjechië of China?

Wat als een laadpaalfabrikant het dan toch anders heeft gedaan? Dan kan hij die spullen nog steeds gewoon verkopen en is er helemaal niets waarom dat niet zou mogen. Wellicht wordt hij dan uit de branche gegooid ofzo, maar dat betekent natuurlijk ook verder weinig.
Je weet dat er bepaalde normen zijn waaraan laadpalen moeten voldoen?
[...]
Maar dit is het thuis laad topic, niet het openbaar laden topic.
Lees je nu gewoon niet wat ik zeg? Want dan is dit een zinloze discussie waar ik geen zin in heb. Als je niet wijzer wil worden, prima hoor, maar zeg dat dan gewoon.
[...]
Ik zie een mooi voordeel om "per ongeluk" te weinig kWh's op te geven aan de netbeheerder O-)

[...]
Dat kan ik me voorstellen, maar volgens mij zijn de meeste prive-laadpalen maar 1 socket (of vaste kabel) en niet twee. De meeste openbare laadpalen die ik tegenkom zijn wel met twee. Hier en daar kom ik wel eens een Lolo of een EVbox met maar 1 socket (vaak dan wel met twee op 1 paal). Misschien ligt het aan de plekken waar ik kom.
Niet relevant voor de opbouw en componenten van een laadpaal.
Maar als ik het goed begrijp weet jij dus ook niet zeker hoe het zit bij de laapdaal van BlackHawk. Wellicht is de kans groot dat je gelijk hebt, maar als je hem niet open hebt gemaakt (of weet wie de fabrikant is en hoe die het altijd doet) weet je het dus niet zeker.
Ik weet niet eens wat voor merk laadpaal hij heeft. En nee, niets is zeker in deze wereld. Maar de kans is inderdaad zeer groot dat ik gelijk heb. Er wordt alleen geregistreerd wat er in de auto gaat. Dat is wat een laadpaal hóórt te doen, en als hij aan de normen voldoet, dus ook doet. Dat is ook het geval bij alle merken laadpalen waar ik zaken mee doe. Als je me niet gelooft, helemaal goed, ik lig er niet wakker van. Succes met je zelfbouwpaal :).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

daemonix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:02:

Deels waar. Selectiviteit is ook bij kortsluiting. Daar gaat de load balancing niet bij helpen. Bij kortsluiting in je paal is er nog steeds kans dat je hoofdzekering eruit vliegt, in plaats van de groep.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Bart ® schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:59:
[...]
Deels waar. Selectiviteit is ook bij kortsluiting. Daar gaat de load balancing niet bij helpen. Bij kortsluiting in je paal is er nog steeds kans dat je hoofdzekering eruit vliegt, in plaats van de groep.
En met een automaat is dat geen enkel probleem meer. ;)

Zie mijn voorbeeld met 2 enkelfase EV's die op dezelfde fase worden aangesloten. Daar is selectiviteit ook niet meer relevant en gaat de hoofdzekering er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bart ® schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:53:
Je weet dat er bepaalde normen zijn waaraan laadpalen moeten voldoen?
Tuurlijk anders herkent je auto de laadpaal niet en gebeurt er niets. Je moet natuurlijk ook aan de elektrische veiligheidseisen voldoen. Of de laadkabel past niet omdat de socket niet aan de norm voldoet en noem maar op.

Maar voor zover ik weet staat er nergens in die normen op welke plek de kWh meter aangesloten moet zitten.

Ik kan het natuurlijk ook mis hebben (het gebeurt wel eens vaker), maar in welke norm staat dit dan wel omschreven?

Er zijn echt zat mensen die een kWh-meter voor de laadpaal (ook gewoon laadpalen die door een echte fabrikant zijn gemaakt) hebben zitten en die getallen doorgeven aan hun werkgever. Meestal omdat dat veel goedkoper is dan een verplicht abonnement om de gegevens van de interne kWh-meter te kunnen krijgen.

Dus ik ben echt wel benieuwd waarom dit dan volgens jou niet zou mogen. Afgezien van het stukje tussen de meterkast en de laadpaal is dit natuurlijk precies hetzelfde als eerst de kWh-meter aansluiten en dan pas de elektronica van de laadpaal zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

JeroenE schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:06:
Ik kan het natuurlijk ook mis hebben (het gebeurt wel eens vaker), maar in welke norm staat dit dan wel omschreven?
Ergens in EMC-richtlijn 2014/30/EU - EN / IEC 60950-22/2017 EN / IEC61851-1/2017 - EN/IEC61851-22/2002 EN/IEC 62196-2/2017 - EN IEC 61000-6-2/2016 EN IEC 61000-6-3/2007 + Al/2011 EN / IEC 60335-1/2012 + A13/2017 EN/IEC 60364-4-41/2017. Veel leesplezier.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

daemonix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:02:
[...]

En met een automaat is dat geen enkel probleem meer. ;)

Zie mijn voorbeeld met 2 enkelfase EV's die op dezelfde fase worden aangesloten. Daar is selectiviteit ook niet meer relevant en gaat de hoofdzekering er uit.
Dat selectiviteit niet relevant is met automaten, ben ik wel met je eens. Maar dat maakt load balancing niet opeens een alternatieve vorm van selectiviteit. Daarnaast heeft niet iedereen automaten als hoofdzekering. Ik heb zelf nog gewoon schroefpatronen ;(.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Bart ® schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:35:
[...]

Dat selectiviteit niet relevant is met automaten, ben ik wel met je eens. Maar dat maakt load balancing niet opeens een alternatieve vorm van selectiviteit. Daarnaast heeft niet iedereen automaten als hoofdzekering. Ik heb zelf nog gewoon schroefpatronen ;(.
Precies.
daemonix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:39:
Je mist het punt op een heel belangrijk onderdeel, het gaat er niet om dat je een aantal groepen van 16 A onder een 25 A mag aansluiten, maar om dat de som van het werkelijke verbruik niet (langdurig) boven de 25 A komt bij die groepen. Als je anders denkt dan heb je mijn verhaal niet goed gelezen. Daarop is de selectiviteit gebaseerd, en niet op iets anders. De aanname daarbij is dat het gemiddelde lager zal zijn, dat kan echter met de grootverbruikers zoals EV's zijn, niet meer worden gegarandeerd. Daarom is de selectiviteit niet meer houdbaar in de huidige vorm. Selectiviteit is ook gebaseerd op de oude situatie dat er smeltzekeringen als hoofdzekering werden geplaatst, waar de eindgebruiker niet aan mocht zitten. Ook die situatie is sterk veranderd. Iedereen met een automaat kan nu zijn eigen hoofdzekering aan- of uit schakelen naar believen.

Meer dan 5 kW op 1 fase van de 3 afnemen is ook onwenselijk volgens de Netcode. Kunnen ze dat handhaven bij particulieren? Nee.

Volgens jouw interpretatie mag ik dus 2 EV's op 2 verschillende groepen (ieder 16 A) combineren op 1 fase. Ik voorspel je dat de hoofdzekering er uit gaat bij gelijktijdig laden. Daar zit het zwakke punt in jouw redenering. Selectiviteit is hier geen beveiling. Loadbalancing wel.

Nogmaals, het is en blijft jouw interpretatie van de wet- en regelgeving. De wet- en regelgeving zelf geven daar geen duidelijkheid over omdat ze in dit geval zoals zo vaak achter de feiten aanlopen. Nergens in NEN1010:2015 is rekening gehouden met heel zware verbruikers zoals EV's.

Wijs me maar aan in NEN1010:2015 letterlijk staat dat een en ander niet mag. Wijs me ook even aan waarin staat dat NEN1010:2015 volledig verplicht is (en dus een verplichte keuring bij oplevering vereist) bij huizen of nieuwbouw. Het is niet voor niets dat dit alleen bij bedrijven wordt gehandhaafd en niet bij huizen.

Mijn mening (!) is dat selectiviteit voor EV's en zonnepanelen gewoonweg gaat vervallen onder de genoemde condities en dat dat wordt opgenomen in de normen in de toekomst, om voornoemde redenen. Ambtelijke modems malen echter niet zo snel.

Overigens bij ons nieuwe huis denkt de bouwer dan 2,5 mm2 kabel en een B16 alamat voldoende is voor een EV. Ik denk daar, net als NEN1010 echter anders over. Die 2,5 mm2 komen ze nog wel mee weg, maar met de B16 alamat niet.
De wet en regelgeving zijn juist wel duidelijk. De situatie met jouw laadpaal mag niet (want jouw dynamic load balancing IS geen beveiliging ook al werkt deze wel zo) en 2 16 ampere groepen onder een 25 ampere aansluiting mag wel. Daarom ben ik het volstrekt met je eens dat de wet en regelgeving aan een update toe is.

Waarom is die update er dan nog niet? Waarom staat selectiviteit uberhaupt zowel in de netcode als de NEN? Naar mijn mening (!) waarschijnlijk omdat netbeheerders zich realiseren dat ze ten aanzien van elektrisch rijden een gigantisch probleem hebben. Het belastingsprofiel van een wijk gaat er ineens heel anders uitzien. En het gaat enorme investeringen vragen om dit op te lossen.

Vandaar dat ik voorspel dat een eventuele wijziging in de regelgeving op dit gebied lang op zich zal laten wachten totdat netbeheerders de marktvraag echt niet meer kunnen negeren. En dat men zo lang mogelijk zal proberen concessies af te dwingen bij aanbieders van laadpalen en consumenten met een EV.

De selectiviteitswetgeving gaat in elk geval absoluut niet vervallen.

Jammer genoeg heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag of er bij de aanbieders van laadpalen inmiddels een zwart op wit model bestaat voor het omzeilen van dit vraagstuk. Ik kom niet verder dan de website van Eneco waar, als je heel goed zoekt, word gesteld dat in sommige situaties met behulp van dynamic load balancing zwaarder word afgezekerd dan anders zou mogen, zodat je sneller kan laden.

[ Voor 9% gewijzigd door Singular1ty op 08-07-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Er is wel degelijk afgezekerd. Dat zie je over het hoofd. Het is niet ineens zo dat de laadpaal 35 A kan gaan trekken, dan gaat de automaat er uit.

Ik herhaal nog maar eens voor de onvolledige lezers: selectiviteit is niet meer zo relevant voor mensen met een automaat. Wel voor mensen met een glaszekering. Dat heb ik al eerder vermeld maar wordt genegeerd. Selectief lezen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dat heb ik net bij de laatste posts gedaan... heerlijk!

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Dit lijkt op een aardfout, of te hoge weerstand tov de aarde. Als je direct op een wcd laadt, heb je dan hetzelfde probleem? En met een andere lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
teacher schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:38:
[...]

Dat heb ik net bij de laatste posts gedaan... heerlijk!
[...]
Het is alleen maar goed dat dit soort discussies worden gevoerd. :) De theoretische kant tegen de praktijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• getyoursit
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-08-2024
Beste,

Graag advies over het volgende:

Ik heb onlangs de MG ZS EV besteld. Komende week komt Enexis de hoofdzekering uitvoor zorg verzwaren van 25A naar 32A. Ik zal dagelijks zal ik gemiddeld 100km met de auto rijden, als ik het goed heb begrepen zou ik dan voorlopig zonder laadpaal moeten aankunnen?

Mocht ik wel overgaan tot het aanschaffen van een laadpaal, in hoeverre moet ik dan rekening houden met mijn zonnepanelen installatie. Daar ik wisselende diensten werk laad ik ook op verschillende tijden.

Zou de laadpaal dan 1 fase 3.6 kunnen zijn of zou ik beter voor een 1 fase 7.2 kunnen gaan?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
getyoursit schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:16:
Beste,

Ik heb onlangs de MG ZS EV besteld. Komende week komt Enexis de hoofdzekering uitvoor zorg verzwaren van 25A naar 32A. Ik zal dagelijks zal ik gemiddeld 100km met de auto rijden, als ik het goed heb begrepen zou ik dan voorlopig zonder laadpaal moeten aankunnen?

Mocht ik wel overgaan tot het aanschaffen van een laadpaal, in hoeverre moet ik dan rekening houden met mijn zonnepanelen installatie. Daar ik wisselende diensten werk laad ik ook op verschillende tijden.

Zou de laadpaal dan 1 fase 3.6 kunnen zijn of zou ik beter voor een 1 fase 7.2 kunnen gaan?

alvast bedankt
Verzwaring is naar 35A neem ik aan?

Maar als je dagelijks 100km rijdt en minimaal 10u kan laden dan red je het prima met de granny.

Als je meer marge wilt zou ik een laadpaal nemen die tot 7,4 kan gaan.

Zappi bijvoorbeeld kan ook prima de combinatie met de zonnepanelen regelen zoals jou het beste uitkomt.
op termijn gaat het salderen er af en kun je mogelijk de overtollige stroom in je batterij stoppen.
Zal dan wel voor volgende EV zijn want salderen gaat pas vanaf 2023 langzaam minder.

je kunt overigens het beschikbare vermogen van de zonnepanelen en de grid bij elkaar tellen voor je maximale laadvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:42
Singular1ty schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:53:
[...]De selectiviteitswetgeving gaat in elk geval absoluut niet vervallen.

Jammer genoeg heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag of er bij de aanbieders van laadpalen inmiddels een zwart op wit model bestaat voor het omzeilen van dit vraagstuk. Ik kom niet verder dan de website van Eneco waar, als je heel goed zoekt, word gesteld dat in sommige situaties met behulp van dynamic load balancing zwaarder word afgezekerd dan anders zou mogen, zodat je sneller kan laden.
Dat komt omdat selectiviteit in beginsel wordt gemaakt voor een foutconditie en niet te verwarrren is met verwacht vermogen wat hier volgens mij wel gebeurd. Vooropgesteld ook een 16A B automaat is maar in zo'n 80% van de gevallen praktijk selectief op een een C 25A automaat van de netbeheerder. Feit blijft dat het zeker is dat de hoofdautomaat eruit gaat bij een sluiting in de laadpaal bij deamonix, en dus alle groepen meeneemt die daar ook achter zitten. Of dit nu een smelt of automaat is maakt natuurlijk niets uit, een trip is een trip. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren, zeker wanneer daar ook lichtgroepen op zitten. Vanuit de netbeheerder willen ze gewoon zo min mogelijk slijtage op hun automaten. Hier zijn al boeken over vol geschreven intussen maar je hebt gewoon mij gewoon 2 opties: norm negeren, of B16A afzekeren. (Ondanks dat dat ook maar tot op zekere hoogte selectief is natuurlijk). Tot er een slimme 25A beveiliging wordt ontworpen die sneller op sluiting reageert dan de C25A van de netbeheerder :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
getyoursit schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:16:
Beste,

alvast bedankt
100 km is ongeveer 20kWh die je dan bij moet laden.

Een stekkerlader doet 2,3kWh min een beetje laadverliezen. 20/2,3 is ruim 9 uur, zeg 10 uur laden.
Een simpel laadpunt doet dus 3,6. 20/3,6 is ruim 5,5 zeg 6 uur laden
Met een 7,2kWh lader loop je tegen de beperking van de interne lader van de auto aan, die is 6,6kW.
20/6,6 is 3 uur, zeg 3,5 uur laden.

Als je auto dus ruim 10 uur stil staat, kan je af met een stekkerlader (waarvan je de bedrading misschien ook toch wel opnieuw wil trekken met een dedicated stopcontact). Een keuze voor een laadpunt aan de muur is gemak (eigen plek voor de deur?) en iets meer laadsnelheid. Dat hangt een beetje van je eigen use case af: bij ons is het 1 keer voorgekomen dat we tussen de ritten te weinig laadtijd hadden en zijn we met geknepen billen bij een fastned aangekomen om even 10 minuutjes bij te prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Jim423 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:19:
[...]

Dat komt omdat selectiviteit in beginsel wordt gemaakt voor een foutconditie en niet te verwarrren is met verwacht vermogen wat hier volgens mij wel gebeurd. Vooropgesteld ook een 16A B automaat is maar in zo'n 80% van de gevallen praktijk selectief op een een C 25A automaat van de netbeheerder. Feit blijft dat het zeker is dat de hoofdautomaat eruit gaat bij een sluiting in de laadpaal bij deamonix, en dus alle groepen meeneemt die daar ook achter zitten. Of dit nu een smelt of automaat is maakt natuurlijk niets uit, een trip is een trip. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren, zeker wanneer daar ook lichtgroepen op zitten. Vanuit de netbeheerder willen ze gewoon zo min mogelijk slijtage op hun automaten. Hier zijn al boeken over vol geschreven intussen maar je hebt gewoon mij gewoon 2 opties: norm negeren, of 16A afzekeren. Tot er een slimme 25A beveiliging wordt ontworpen die sneller op sluiting reageert dan de C25A van de netbeheerder :+
Fout. De automaat gaat eerst, dan pas de hoofdzekering, niet anders dan bij de 16 A automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@daemonix het gaat hier over kortsluiting, geen overbelasting.
Dan is de kans groot dat beide automaten trippen (been there done that).
Kijk maar in de specs.
Ook bij overbelasting trouwens.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiger072
teacher schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:38:
[...]

Dit lijkt op een aardfout, of te hoge weerstand tov de aarde. Als je direct op een wcd laadt, heb je dan hetzelfde probleem? En met een andere lader?
Thanks voor je reactie. Ik heb hem nu teruggezet naar 10A ipv Max. kijken of dat verschil maakt. Het lastige is dat de storing op willekeurige momenten opspeelt. We hebben hier alleen blauwe camping aansluitingen buiten hangen, maar wel 3 dus ga het op een van de andere proberen kijken of het zich dan ook voordoet.

Zou het ook aan het verlengsnoer kunnen komen of zit het echt in de lader/camping aansluiting? Gebruik nu zo'n verloop waar ik de stekker instop:

Afbeeldingslocatie: https://www.tlbesparen.nl/Files/5/17000/17936/ProductPhotos/Large/165659795.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
Reiger072 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:32:
[...]

Zou het ook aan het verlengsnoer kunnen komen
Dat is niet uit te sluiten, maar dat is wel de laatste waar ik naar kan kijken gezien de simpliciteit van een verlengsnoer. Doorgaans zit je al goed al die niet teveel opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiger072
InterCC schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:42:
[...]

Dat is niet uit te sluiten, maar dat is wel de laatste waar ik naar kan kijken gezien de simpliciteit van een verlengsnoer. Doorgaans zit je al goed al die niet teveel opwarmt.
Oké duidelijk dan ga ik eerst het andere proberen. Vermogen teruggeschroefd naar 10A ipv Max. En ga een van de andere aansluitingen hier op het werk proberen.

Bedankt allen voor het meedenken en de tips d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:02:
@BlakHawk Gaat een beetje off-topic, maar wie gebruikt er nog sd-kaartjes?
Gebruik een HDD/SSD/EMMC(odroid)/USBSTICK en het draait jaren probleemloos.

Ik lees dat je veel Homewizzard aanprijst. Die lopen nogal achter de feiten aan imo..
Ik ben toch liever wat vrijer in mijn opzet, dan een voorgeprogrammeerd apparaat.
Kan die homewizzard ook de cop berekenen van een warmtepomp met een kamstrup warmtemeter via MBus en een modbus kWh meter?
Als je nog vragen hebt over het systeem, misschien leuk en interessant om de webinar bij te wonen?

Eigenlijk in zijn algemeen, iedereen met vragen over het systeem en de toekomst. Ik verwacht hier meer uitleg, het is een online event waarvoor inschrijving noodzakelijk is:

https://www.eventbrite.nl...ergy-webinar-112419493732

Uiteraard gratis!
Tijd: 16:00 uur tot 17:00 uur

Ik hoop dus ook dat de WiFi kWh meter hier verder besproken wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zullen we stoppen met de reclame en terug naar het onderwerp: thuis laden van je EV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
daemonix schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:32:
Zullen we stoppen met de reclame en terug naar het onderwerp: thuis laden van je EV?
Dat vind ik flauw, ik zie grote raakvlakken met het inzicht in het laden van mijn EV.

Verder werk ik niet bij HW... Totaal geen financieel gewin oid hierbij.

Maar ik ben wel enhousiast over het meten van mijn laadpaal op een hoger niveau dan de laadpaal zelf. Ik kan niet wachten tot ik de kWh meter heb.

Beschouw dit als mijn laatste bericht hierover, ik vond oprecht dat het nuttig was voor het laden van (in ieder geval mijn eigen) EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-10 18:12
Even een update. Zappi v2 3-fase lader is inmiddels onderweg. Meterkast is onderweg en wordt morgen geleverd.
Toch een 32A alamat genomen voor de Zappi, voorbereiding genomen op de PV. Nog geen KWh meter geplaatst want nog even aan het kijken welke ik tzt nodig heb (misschien de 3-fase HomeKit, die binnenkort beschikbaar is).
Heb ook 2x een 16A stopcontact gelijk in de meterkast laten monteren en bevestig ook nog een standaard (afsluitbaar) stopcontact naast de Zappi aan de buitenmuur.
Alleen verzwaren aansluiting naar 3x25A laat nog even op zich wachten, maar dat is prima voor nu, auto laadt toch op 1 fase.

Laat de auto nu maar komen. Ik ben er (bijna) klaar voor :)

[ Voor 4% gewijzigd door Isheara op 09-07-2020 17:21 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baerdt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-10 19:22
marvel27 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:57:
In mijn geval loopt het heel snel met een sisser af: ik kreeg vandaag bericht van mijn gemeente dat ze geen verbindingen toestaan tussen het eigen perceel en de openbare ruimte, of het nu via een kabelgoottegel, kabelgoot, kabelmat of losse kabel loopt. Belangrijkste redenen zijn dat ze geen exclusieve parkeerplekken willen faciliteren.
Ik ontving maandag een bericht van gelijke strekking van mijn toekomstige gemeente, met een verwijzing naar de aanvraagprocedure voor een publieke paal waar ik nog geen gebruik van kan maken :P

Ondanks dat ik de terughoudendheid van de gemeente wel kan begrijpen ben ik toch lichtelijk teleurgesteld. Het is natuurlijk risicoloos om naar een andere proeftuin te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• getyoursit
eltron schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:48:
[...]

Verzwaring is naar 35A neem ik aan?
Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• getyoursit
teacher schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:54:
[...]

100 km is ongeveer 20kWh die je dan bij moet laden.

Een stekkerlader doet 2,3kWh min een beetje laadverliezen. 20/2,3 is ruim 9 uur, zeg 10 uur laden.
Een simpel laadpunt doet dus 3,6. 20/3,6 is ruim 5,5 zeg 6 uur laden
Met een 7,2kWh lader loop je tegen de beperking van de interne lader van de auto aan, die is 6,6kW.
20/6,6 is 3 uur, zeg 3,5 uur laden.

Als je auto dus ruim 10 uur stil staat, kan je af met een stekkerlader (waarvan je de bedrading misschien ook toch wel opnieuw wil trekken met een dedicated stopcontact). Een keuze voor een laadpunt aan de muur is gemak (eigen plek voor de deur?) en iets meer laadsnelheid. Dat hangt een beetje van je eigen use case af: bij ons is het 1 keer voorgekomen dat we tussen de ritten te weinig laadtijd hadden en zijn we met geknepen billen bij een fastned aangekomen om even 10 minuutjes bij te prikken.
@teacher , @eltron bedankt voor de info.

Laadpalen zijn bij mijn werkgever sinds kort ook actief, dus voorlopig geen laadpaal dan.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-10 14:30
Zit nog altijd te dubben over de laadoplossing voor thuis.

Hoe zijn de meningen over de volgende optie?

Laten installeren wandcontactdoos voor 3 fase CEE

Laadkabel 3 fase CEE

Het voordeel is dat je de kabel overal bij bedrijven kunt inpluggen Waar ze ook krachtstation hebben. Dit lijkt een tamelijk universele oplossing tov een laadpunt.

Er zitten vast nadelen aan, anders zou iedereen het allang hebben. Kan iemand hier een deskundige mening over geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

De fiscalist schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 08:42:

Laadkabel 3 fase CEE

Het voordeel is dat je de kabel overal bij bedrijven kunt inpluggen Waar ze ook krachtstation hebben. Dit lijkt een tamelijk universele oplossing tov een laadpunt.

Er zitten vast nadelen aan, anders zou iedereen het allang hebben. Kan iemand hier een deskundige mening over geven?
Ik weet niet bij wat voor bedrijven jij komt, maar ik kom nooit op plekken waar ze een CEE-stekker aan de muur hebben hangen, en al helemaal niet in de buurt van parkeerplaatsen. Daarnaast zou dat bedrijf dan ook nog eens gratis zijn stroom aan jou geven, als ze al zo'n stekker hebben. Ik weet niet hoe happig ze daarop zijn. Kortom: ik snap niet helemaal wat je precies wil bereiken met dit apparaat.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@De fiscalist zou eerst ook even afwachten wat je met de bijgeleverde lader kunt. Je kunt een rode CEE stekker bestellen volgens mij bij Polestar, of die krijg je wellicht al. Misschien maar 1x16/1x32 maar wellicht ook 3x16 zoals Tesla dit eerst ook deed.

Ik weet niet of de P2 dezelfde charger heeft als de P8 maar die is wat Volvo zegt;
De standaard meegeleverde kabel is primair bedoeld als een kabel voor huishoudelijke apparaten en wordt niet aanbevolen voor het regelmatig opladen van de accu. Voor regelmatig opladen en beduidend kortere oplaadtijden, kunt u kiezen voor ofwel een 1-fase 16A “Blue Plug” kabel ofwel een 3-fase 16A “Red Plug” kabel met een capaciteit van 3.5 kW (1-fase) of 11 kW (3-fase) opladen.
Dus, je kunt daar een rode CEE plug aanschaffen en dat kun je met de granny tot 11kW laden. Dan heeft de aanschaf van zo'n extra mobiele lader dus geen nut.

[ Voor 56% gewijzigd door Inspired op 10-07-2020 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
Dat zou hem dan ook worden, maar ik kon daar zo snel geen link van vinden.

Lijkt iig veel goedkopere oplossing dan een laadpunt thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
De fiscalist schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:31:
Dat zou hem dan ook worden, maar ik kon daar zo snel geen link van vinden.

Lijkt iig veel goedkopere oplossing dan een laadpunt thuis.
Als de meegeleverde granny inderdaad 3x16a kan laden is dat op zich in prima oplossing. CEE WCD aan de muur zijn de kosten niet. Enige nadeel is wellicht dat je de granny steeds op moet ruimen en in de regen ligt. Maar bij carport kan dat al weer anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 12:45
teacher schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:18:
[...]

Voor weinig die lolo ophangen, zonder abbo. :Y
Dat is idd ook mijn plan. Via MP een nieuwe Lolo gekocht, die komt op 1 fase 16A. Daarmee kan ik mooi overdag op mijn zonnepanelen laden, sneller hoeft niet.

Nu alleen nog nieuwe kabel en type B aardlekschakelaar aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgzsev
  • Laatst online: 21-02-2024
weertenaar schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:40:
[...]

Dat is idd ook mijn plan. Via MP een nieuwe Lolo gekocht, die komt op 1 fase 16A. Daarmee kan ik mooi overdag op mijn zonnepanelen laden, sneller hoeft niet.

Nu alleen nog nieuwe kabel en type B aardlekschakelaar aanschaffen.
Of een alamat is groep en aardlek in 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Mgzsev schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:46:
[...]

Of een alamat is groep en aardlek in 1
Er zijn geen alamat type B op de markt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
bedoel je type B of B karakteristiek?
https://www.elektramat.nl...ponenten/aardlekautomaat/

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Type B uiteraard, aangezien dat verplicht is bij laadpalen zonder ingebouwde DC-lekstroomdetectie.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Niet verplicht als er een garantie is dat de lekstromen die kunnen gaan lopen een DC component hebben die kleiner is dan 6 mA, de zogenaamde 6mA verklaring.

Dat kun je dus zelf controleren in de specificaties van de laadpaal.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
De lolo via marktplaats waar hierboven gesproken wordt (zal wel een lolo 2 zijn) heeft die niet, vandaar dat er gesproken werd over een type B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 12:45
teacher schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:21:
De lolo via marktplaats waar hierboven gesproken wordt (zal wel een lolo 2 zijn) heeft die niet, vandaar dat er gesproken werd over een type B.
Klopt. Electro is niet helemaal vakgebied dus het was even wat uitzoeken...Maar dankzij dit (en andere topics) is het me duidelijk geworden.
Alleen de niewste Lolo heeft die beveiliging, dus hier moet nog gewoon een type B op. Wat dus ook nog inhoudt dat ik ook nog een groep erachter moet zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door weertenaar op 10-07-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:11
Nu zoek ik me al even 3 slagen in de ronde.

Ik kan een plugin leasen van de zaak, maar nu wordt er gevraagd of er thuis mogelijkheden zijn om te laden.

Nu zijn er 2 opties, de granny charger & een paal.
De paal valt op dit moment buiten budget, maar overweeg ik wel, mede omdat het verbruik wel via het werk vergoed wordt, en ik dit wel goed wil regelen zonder achteraf gezeur.

Zijn er nu opties waarbij je een redelijke prijs betaal voor een toekomstbestendige paal, met een verrekenoptie?

De paar offertes die ik heb lijken me een dure paal aan te smeren op dit moment (prijzen tussen € 1750 tot € 2500,- inclusief installatie) met een maandelijks abonnement.

In basis is het wat ik begreep geen ingewikkelde aanpassing bij het huis.
Het is een redelijk nieuwbouwhuis uit 2016, met 3x35A en een oprit, afstand +/- 5 meter voor de aanleg op een buitenmuur.

Dit scheelt wel heel veel met de 'aanbiedingen' op internet, zelfs als ik een halve dag montage reken (€ 500,-. )

Zelf wat klussen kan ik prima, maar in de meterkast zoiets aansluiten wordt het toch weer wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
3x35A thuis? das best een hoop wat je aan vastrecht betaalt...kun je niet uit de voeten met 3x25A?
Ik zou dat al overwegen.
Qua laadpaal zou je voor het gemak een NewMotion Home Advanced kunnen nemen (met abonnement a €10 per maand om te kunnen verrekenen) of een Zappi v2 3-fasen (zonder abonnement) met een KWh meter (of via screenshots van je app).

Ik vind het overigens veel gedoe voor een plug-in....wordt je verplicht door je werkgever om electrisch te laden/gebruiken?
Ik ken alleen maar mensen die een hybride hebben voor de lagere bijtelling, en nooit laden...

[ Voor 4% gewijzigd door Isheara op 10-07-2020 17:14 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
De fiscalist schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 08:42:

Laadkabel 3 fase CEE

Het lijkt een aardige oplossing, zeker als je er ook op bestemming tamelijk snel mee kunt laden. Daarom zit ik er ook al een tijdje naar te kijken. Thuis heb ik al een laadpaal. Maar als jij er ook thuis mee wilt laden moet je o.a. kijken hoe je overbelasting van je huisaansluiting voorkomt. Dat doe je bij een laadpaal door loadbalancing. Deze oplossing kan dat niet, dus dan moet je waarschijnlijk kiezen voor een veilige, lage instelling voor het max aantal A. Al dan niet in combinatie met laden in daluren als het huis nauwelijks verbruik heeft (nacht).

Verder vraag ik me af of je het CEE stopcontact thuis nog moet afzekeren met een dure Type B ALS.
Dat schijnt verplicht te zijn bij laadpalen als dit niet is ingebouwd en zal wellicht ook voor een dergelijke lader gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
Dat is inderdaad de vraag, ik weet niet wat er allemaal gebeurt in de stuurkast die in de kabel zit verwerkt.

De omschrijving zegt dat ie ermee met 11kw kan laden. In de auto kun je regelen wanneer ie laadt, dus een beetje opletten, en niet tegelijk de inductie kookplaat aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Isheara schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:03:
Niet verplicht als er een garantie is dat de lekstromen die kunnen gaan lopen een DC component hebben die kleiner is dan 6 mA, de zogenaamde 6mA verklaring.

Dat kun je dus zelf controleren in de specificaties van de laadpaal.
dat is inderdaad precies wat ik zeg...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En komt hier iedere twee weken opnieuw aan de orde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:06
Even een praktische vraag over (de lengte van) de laadkabel van een laadpaal.

Op mijn oprit zal een kabel van 4 meter meestal voldoen, maar af en toe zal de auto verder weg staan, waardoor een kabel van 8 meter nodig is. Dat betekent dus dat de kabel vaak "te lang" is. Moet de kabel in verband met de veiligheid volledig worden uitgerold, of kan deze voor een groot deel op de laadpaal blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
upje schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 07:59:

Op mijn oprit zal een kabel van 4 meter meestal voldoen, maar af en toe zal de auto verder weg staan, waardoor een kabel van 8 meter nodig is. Dat betekent dus dat de kabel vaak "te lang" is. Moet de kabel in verband met de veiligheid volledig worden uitgerold, of kan deze voor een groot deel op de laadpaal blijven?
Als je twee/drie ruime lussen maakt om de paal is het geen issue. Daardoor krijg je geen spoelvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het is niet zozeer de spoelvorming (daarvoor is de lus en de afstand tussen de aders echt veel en veel te groot) maar de afgesloten ruimte in de oprol verlengsnoeren gecombineerd met de dichte pakking waardoor de kabel de warmte niet meer kwijt kan.

[ Voor 10% gewijzigd door daemonix op 11-07-2020 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
upje schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 07:59:

ik heb 6,5 meter waar ik meestal maar 1,5 meter van gebruik, de rest blijft dan gewoon om de Zappi gewikkeld en dat levert echt geen enkel probleem op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _jap_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-10 21:03
Hoi,

Kan iemand me zeggen of ik het goede plan voor ogen heb? Ik heb al een tijdje privé een e-208 in bestelling (en ben overgeschakeld op de versie met een 1-fase lader (wel 32A) omdat daar de levertijd een stuk beter van zou zijn), dus dat is een auto met een accu van 50 kWh. Ik voorzie geen verdere spoedige veranderingen in huis, werk of wagenpark.

Verder is de huisaansluiting nu 1x35A, en ligt er ongeveer 3 kWp aan zonnepanelen op het dak.

Het oorsponkelijke plan om een Italiaanse laadpaal (Prism van Cartender) aan te schaffen is gesneuveld; mijn nieuwe plan komt eigenlijk grotendeels overeen met dat van @Isheara:

Een (3-fasen) Zappi v2 aan de buitenmuur. Die sluit ik het liefste gelijk via een 5x6mm YMVK kabel aan, die dan zo'n 10m moeten overbruggen (waarvan ongeveer de helft door de kruipruimte). Daarnaast dan een cat5 om de stroomsensoren naar de zappi te brengen.

Dit alles afgezekerd op 32A in de meterkast + een eigen aardlek, en dan nog een stroomsensoren op de panelen en het stroomnet voor de load balancing. Klopt het trouwens dat een 32A alamat veel duurder is dan een automaat+aardlek, of kijk ik op de verkeerde sites? De meterkast is oorspronkelijk geleverd met ABB componenten, maar ik zie dat een merk als EMAT bijvoorbeeld veel goedkoper is. Is dat dan rotzooi of valt dat wel mee? De zonnepanelenboer heeft er wel een EMAT alamat bijgeprikt, en die doet het in ieder geval al een jaar of 4 probleemloos.

Of zou ik gelijk een 32A krachtgroep automaat/aardlek kunnen aanleggen en maar 1 fase daarvan aansluiten aan de aanvoerkant, of mag dat niet? (Hoewel.. die moet dan ws toch terug naar 20A als we de boel ooit naar 3-fasen laten omschakelen, dus ik denk dat ik die stap nog niet neem. Ben wel benieuwd naar of het mag, niet alles aansluiten aan de aanvoerkant van een krachtgroep.)

Als laatste is een Zappi hub misschien ook nog wel nuttig, maar dat zou dan denk ik alleen voor de home-assistant integratie zijn.

Zie ik nog dingen over het hoofd? Ben ik gek dat ik extra geld uitgeef voor een 3-faselader die de komende 5 jaar waarschijnlijk maar op 1 fase gebruikt gaat worden?

(En, random frustruatie, waarom heeft de editor van Tweakers control-k gebonden aan insert link ipv kill-line? Jira keybindings gebruik je maar onder werktijd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81

Inmiddels een elektricien over de vloer gehad. Hij heeft mij het advies gegeven om over te stappen op 3x25a. Hij vond het wel krap worden icm de apparatuur die ik nu aangesloten heb. Voordeel is uiteraard dat load balancing niet nodig is en ik ook overdag met een gerust hart kan laden.

Nu had ik 2 jaar terug al een nieuwe groepenkast laten inbouwen dus vond het zonde omdat dan allemaal weer opnieuw te kopen. Er zat nog wel ruimte in zei die om hem om te bouwen. Ik heb nu een offerte voor het aanleggen van de laadpaal en ombouw van de 1fase kast naar 3fase. Incl automaten, als enz voor 850 euro. Ik heb nog geen andere offertes maar is dit een redelijke prijs? Kabel komt circa 9 meter in de kruipruimte en dan nog een meter of 3 door de tuin. Graafwerk zat er niet bij in.

Als laadpaal adviseerde hij de ratio homebox voor 80p euro incl btw. Zelf zat ik te denken aan de webasto pure 3fase die voor onder de 600 euro is te krijgen.

Het is trouwens de bedoeling dat ik binnenkort nog een 3500wp aan extra zonnepanelen laat leggen.

Heb nog even een foto van de meterkast geplaatst. Ben benieuwd naar jullie advies

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EpjF2zNby1zkojT-aOXZe0P-54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWtp8yhpBN3LO4b1i7uko9KF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
_jap_ schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:36:
Hoi,

Kan iemand me zeggen of ik het goede plan voor ogen heb? Ik heb al een tijdje privé een e-208 in bestelling (en ben overgeschakeld op de versie met een 1-fase lader (wel 32A) omdat daar de levertijd een stuk beter van zou zijn), dus dat is een auto met een accu van 50 kWh. Ik voorzie geen verdere spoedige veranderingen in huis, werk of wagenpark.

Verder is de huisaansluiting nu 1x35A, en ligt er ongeveer 3 kWp aan zonnepanelen op het dak.

Het oorsponkelijke plan om een Italiaanse laadpaal (Prism van Cartender) aan te schaffen is gesneuveld; mijn nieuwe plan komt eigenlijk grotendeels overeen met dat van @Isheara:

Een (3-fasen) Zappi v2 aan de buitenmuur. Die sluit ik het liefste gelijk via een 5x6mm YMVK kabel aan, die dan zo'n 10m moeten overbruggen (waarvan ongeveer de helft door de kruipruimte). Daarnaast dan een cat5 om de stroomsensoren naar de zappi te brengen.

Dit alles afgezekerd op 32A in de meterkast + een eigen aardlek, en dan nog een stroomsensoren op de panelen en het stroomnet voor de load balancing. Klopt het trouwens dat een 32A alamat veel duurder is dan een automaat+aardlek, of kijk ik op de verkeerde sites? De meterkast is oorspronkelijk geleverd met ABB componenten, maar ik zie dat een merk als EMAT bijvoorbeeld veel goedkoper is. Is dat dan rotzooi of valt dat wel mee? De zonnepanelenboer heeft er wel een EMAT alamat bijgeprikt, en die doet het in ieder geval al een jaar of 4 probleemloos.

Of zou ik gelijk een 32A krachtgroep automaat/aardlek kunnen aanleggen en maar 1 fase daarvan aansluiten aan de aanvoerkant, of mag dat niet? (Hoewel.. die moet dan ws toch terug naar 20A als we de boel ooit naar 3-fasen laten omschakelen, dus ik denk dat ik die stap nog niet neem. Ben wel benieuwd naar of het mag, niet alles aansluiten aan de aanvoerkant van een krachtgroep.)

Als laatste is een Zappi hub misschien ook nog wel nuttig, maar dat zou dan denk ik alleen voor de home-assistant integratie zijn.

Zie ik nog dingen over het hoofd? Ben ik gek dat ik extra geld uitgeef voor een 3-faselader die de komende 5 jaar waarschijnlijk maar op 1 fase gebruikt gaat worden?

(En, random frustruatie, waarom heeft de editor van Tweakers control-k gebonden aan insert link ipv kill-line? Jira keybindings gebruik je maar onder werktijd.)
Prijsverschil tussen 1 en 3fase is bij Zappi verwaarloosbaar. Maar zou hem in jou geval, met 1fase huisaansluiting en 1fase auto voorlopig dus op 1 fase aansluiten.
en dan gewoon achter een 32A Emat automaat, dat kost weinig en werkt met loadbalancing prima is mijn ervaring.
Cat5 hoef je niet te trekken mi als je een Harvi er bij neemt. bevalt mij goed. Bedraad kan ook wel, maar waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk ook gaat?
Cat5 is bij de Zappi ook niet de standaard verbinding, de CTklemmen voor de loadbalancing zijn gewoon met een 2 aderige stroomdraad te verbinden.
en je kunt op de voor jou meest passende wijze de PVstroom en stroom van het stroomnet combineren.
Hub is behalve voor inzicht, metingen en met een app aansturen van e.e.a. ook van belang voor software-updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Sjors81 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:34:
[...]

Inmiddels een elektricien over de vloer gehad. Hij heeft mij het advies gegeven om over te stappen op 3x25a. Hij vond het wel krap worden icm de apparatuur die ik nu aangesloten heb. Voordeel is uiteraard dat load balancing niet nodig is en ik ook overdag met een gerust hart kan laden.

Nu had ik 2 jaar terug al een nieuwe groepenkast laten inbouwen dus vond het zonde omdat dan allemaal weer opnieuw te kopen. Er zat nog wel ruimte in zei die om hem om te bouwen. Ik heb nu een offerte voor het aanleggen van de laadpaal en ombouw van de 1fase kast naar 3fase. Incl automaten, als enz voor 850 euro. Ik heb nog geen andere offertes maar is dit een redelijke prijs? Kabel komt circa 9 meter in de kruipruimte en dan nog een meter of 3 door de tuin. Graafwerk zat er niet bij in.

Als laadpaal adviseerde hij de ratio homebox voor 80p euro incl btw. Zelf zat ik te denken aan de webasto pure 3fase die voor onder de 600 euro is te krijgen.

Het is trouwens de bedoeling dat ik binnenkort nog een 3500wp aan extra zonnepanelen laat leggen.

Heb nog even een foto van de meterkast geplaatst. Ben benieuwd naar jullie advies

[Afbeelding]
Als je met 6,6kW wilt kunnen laden dan zou ik de 35A aansluiting houden icm een paal met loadbalancing.
De momenten dat je even iets minder beschikbaar hebt vanwege de stroomvreters zijn meestal maar kort en wellicht heb je ook nog wat extra van zonnepanelen(?)
Ik heb vergelijkbare situatie met airco, inductiekookplaat etc. maar kom vooralsnog niets tekort.
Wel op mooie dagen ca. 3kW PV erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
_jap_ schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:36:

Ik heb je al even PB gestuurd.
Een 3fasen 32A b-kar alamat is €78. Duurder maar neemt minder ruimte in dan 2 units. De zappi hoeft in principe geen aardlek, want zit al in de Zappi, maar omdat je ook een best lange kabel gebruikt is de kabel nu eind tot eind beveiligd met een aardlek schakelaar. Ik heb het ook gedaan met die 32A alamat. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Isheara op 11-07-2020 13:09 ]

Keep rolling sixes!

Pagina: 1 ... 21 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen