Hoi,
Kan iemand me zeggen of ik het goede plan voor ogen heb? Ik heb al een tijdje privé een e-208 in bestelling (en ben overgeschakeld op de versie met een 1-fase lader (wel 32A) omdat daar de levertijd een stuk beter van zou zijn), dus dat is een auto met een accu van 50 kWh. Ik voorzie geen verdere spoedige veranderingen in huis, werk of wagenpark.
Verder is de huisaansluiting nu 1x35A, en ligt er ongeveer 3 kWp aan zonnepanelen op het dak.
Het oorsponkelijke plan om een Italiaanse laadpaal (Prism van Cartender) aan te schaffen is gesneuveld; mijn nieuwe plan komt eigenlijk grotendeels overeen met dat van @
Isheara:
Een (3-fasen) Zappi v2 aan de buitenmuur. Die sluit ik het liefste gelijk via een 5x6mm YMVK kabel aan, die dan zo'n 10m moeten overbruggen (waarvan ongeveer de helft door de kruipruimte). Daarnaast dan een cat5 om de stroomsensoren naar de zappi te brengen.
Dit alles afgezekerd op 32A in de meterkast + een eigen aardlek, en dan nog een stroomsensoren op de panelen en het stroomnet voor de load balancing. Klopt het trouwens dat een 32A alamat veel duurder is dan een automaat+aardlek, of kijk ik op de verkeerde sites? De meterkast is oorspronkelijk geleverd met ABB componenten, maar ik zie dat een merk als EMAT bijvoorbeeld veel goedkoper is. Is dat dan rotzooi of valt dat wel mee? De zonnepanelenboer heeft er wel een EMAT alamat bijgeprikt, en die doet het in ieder geval al een jaar of 4 probleemloos.
Of zou ik gelijk een 32A krachtgroep automaat/aardlek kunnen aanleggen en maar 1 fase daarvan aansluiten aan de aanvoerkant, of mag dat niet? (Hoewel.. die moet dan ws toch terug naar 20A als we de boel ooit naar 3-fasen laten omschakelen, dus ik denk dat ik die stap nog niet neem. Ben wel benieuwd naar of het mag, niet alles aansluiten aan de aanvoerkant van een krachtgroep.)
Als laatste is een Zappi hub misschien ook nog wel nuttig, maar dat zou dan denk ik alleen voor de home-assistant integratie zijn.
Zie ik nog dingen over het hoofd? Ben ik gek dat ik extra geld uitgeef voor een 3-faselader die de komende 5 jaar waarschijnlijk maar op 1 fase gebruikt gaat worden?
(En, random frustruatie, waarom heeft de editor van Tweakers control-k gebonden aan insert link ipv kill-line? Jira keybindings gebruik je maar onder werktijd.)