Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.272 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

daemonix schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:51:
Met een granny charger ga je niet op 3.7 kW laden. Niet doen. De meeste laten het niet eens toe.
Sorry, ik ben niet duidelijk. Ik bedoel gewoon een WCD aan te leggen achter een losse 1f Alamat voor die ene WCD. Dan heb ik een laadoptie dichtbij voor de Granny en kan ik later nog vrij makkelijk een laadbox aan de muur schroeven, maar dan moet ik ook nog een type B aardlekschakelaar toevoegen.

[ Voor 6% gewijzigd door JPS op 20-11-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:10
zooi4niek schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:38:
[...]

Er ligt een UTP kabel waarvan 3 aders vanuit de laadpaal op de kw meter zijn aangesloten (heb niks gezien van terminators, ingestelde baud rates op kw meter of modbus adressen). De monteurs hebben verder geen idee wat ze verder moeten doen. Ik heb zelf in de handleidingen gekeken, maar mij is het ook niet duidelijk (geen ervaring met dit soort aansluitingen). Ben wel benieuwd wat er nog nodig is om het werkende te krijgen.

Het enige wat ik de manual van de laadunit kan vinden is: "ModBus RTU baud rate300 to 19.2K bp" verder niks. Geeft mij te weinig houvast om mee verder te kunnen.
Lijkt me dat ze weinig kaas hebben gegeten van MODBUS, lijkt me zaak (voor het bedrijf?) om iemand te zoeken die het wel snapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:10
daemonix schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:18:
De grap van RS-485 is juist dat het zwevend is. Dus geen aarde.
Dat is niet helemaal waar:
The RS485 interface standard does not specify a ground wire, but such wire is needed to provide a return path for common mode currents and consequently reduce emissions. It may be possible to operate the RS485 loop without a ground wire, but such systems may radiate high levels of EMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-09 19:09
Ik ben momenteel wat laadpalen aan het vergelijken en kom tot deze samenvatting indien ik een laadpaal wil van 22kW met loadbalancing waarbij ik mijn verbruik via gsm kan opvolgen:

- Wallbox Pulsar Plus + Power boost + vaste kabel van 5m = 940 euro
- Easee home + equaliser + losse kabel van 7,5m = 1249 euro
- Zappi 222TB + hub + vaste kabel van 6,5m = 1148 euro
- EvBox - nog geen info
- NewMotion home adv. + activatie load balancing + vaste kabel van 5m = 1235 euro

Wallbox Pulsar plus is dus de goedkoopste. Ik vind wel niet direct terug hoe deze aan de info voor loadbalancing komt. Via CT klemmen aangesloten op de power boost module veronderstel ik?

Zappi is duurder maar deze kan je ook uitbreiden met extra CT klemmen om bv. inzicht te krijgen in de opbrengst van je zonnepanelen. Extra kost hiervoor is 125 euro. Deze mogelijkheid lijken de andere modellen niet te hebben.

Zie ik iets over het hoofd in deze vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Die extra klemmen heb je bij Zappi niet nodig, Wat de zonnepanelen opwekken is immers het verschil tussen wat er binnen komt en wat er verder gebruikt wordt.

Maar: heb jij een 3x50A (of groter) netaansluiting? Heb je een auto die 22 kW kan laden?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
daemonix schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:36:
Die extra klemmen heb je bij Zappi niet nodig, Wat de zonnepanelen opwekken is immers het verschil tussen wat er binnen komt en wat er verder gebruikt wordt.

Maar: heb jij een 3x50A (of groter) netaansluiting? Heb je een auto die 22 kW kan laden?
Nee dat niet. 11kW lader zou voldoende zijn maar elk merk springt van 7,4 naar 22kW geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Zolang je al €600 euro per jaar meer kwijt bent aan vastrecht voor je elektrische aansluiting heeft het volgens mij weinig zin om meer dan 11kW te willen. Dan moet je echt bizar veel thuis laden (meerdere keren per dag opladen of meerdere auto's tegelijkertijd) wil dat economisch rendabel worden.
De meest huizen hebben een 1x 35A of een 3x 25A aansluiting. Die kosten beide hetzelfde. Met 3x 25A kan je maximaal 11kW halen. Wil je 3x 35A of nog meer dan betaal je dus elk jaar een flinke hoop extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Laatst online: 03-06 16:09
Davy_Rx schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:56:
[...]

Nee dat niet. 11kW lader zou voldoende zijn maar elk merk springt van 7,4 naar 22kW geloof ik.
Als er al sprake is van een 22kWh omvormer in de auto, dan hoef je nog niet met 22kWh te laden. Zoals al opgemerkt zal dat met een reguliere huisaansluiting bijna niet te doen zijn (enkel op gezetten momenten dat je weinig verbruikt en zonnepanelen voor een surplus zorgen).
Laden met 11 kWh is gangbaar en daarmee ben je niet ineens onvoorbereid op de toekomst. :)
Een 22kWh lader is met name handig als je nu 1F 7,2kWh laadt en dus maar 1 fase gebruikt en later een 3F auto wilt kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Ik weet dat ik geen 22kW kan laden en dat dat ook niet nodig is. Maar elke lader die ik bekeken heb, kan het dus daarom dat ik sprak over 22kW. Ik had dus eigenlijk moeten schrijven dat ik een laadpaal van 11kW wil. 😊 Sorry voor de verwarring. Maar verder klopt mijn vergelijking dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
Davy_Rx schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:11:
Ik ben momenteel wat laadpalen aan het vergelijken en kom tot deze samenvatting indien ik een laadpaal wil van 22kW met loadbalancing waarbij ik mijn verbruik via gsm kan opvolgen:

- EvBox - nog geen info
- NewMotion home adv. + activatie load balancing + vaste kabel van 5m = 1235 euro

Wallbox Pulsar plus is dus de goedkoopste. Ik vind wel niet direct terug hoe deze aan de info voor loadbalancing komt. Via CT klemmen aangesloten op de power boost module veronderstel ik?

Zappi is duurder maar deze kan je ook uitbreiden met extra CT klemmen om bv. inzicht te krijgen in de opbrengst van je zonnepanelen. Extra kost hiervoor is 125 euro. Deze mogelijkheid lijken de andere modellen niet te hebben.

Overweeg je ook (een deel van) je laadstroom zelf op te wekken met zonnepanelen? Dan zijn de Zappi en Ratio de beste keuzes. Daarbij heeft de Zappi als voordeel dat je met de hub ook de firmware kunt updaten. Dat kan niet bij de Ratio lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
jdbiggelaa schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:59:
[...]

Overweeg je ook (een deel van) je laadstroom zelf op te wekken met zonnepanelen? Dan zijn de Zappi en Ratio de beste keuzes. Daarbij heeft de Zappi als voordeel dat je met de hub ook de firmware kunt updaten. Dat kan niet bij de Ratio lader.
Ik heb al zonnepanelen. Wat kunnen Zappi en Ratio precies dat de rest niet kan? Gaat de stroom niet automatisch naar je auto als je laadt terwijl de zon schijnt? Of stel ik het nu wat te simpel voor? 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:27
De zappi kan regelen dat je alleen laadt als de zon schijnt, en het laden pauzeren als dit niet meer zo is. Als het salderen afgebouwd is, wordt dit mogelijk interessant.

[ Voor 22% gewijzigd door guido66 op 22-11-2020 20:18 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
Davy_Rx schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:22:
Ik weet dat ik geen 22kW kan laden en dat dat ook niet nodig is. Maar elke lader die ik bekeken heb, kan het dus daarom dat ik sprak over 22kW. Ik had dus eigenlijk moeten schrijven dat ik een laadpaal van 11kW wil. 😊 Sorry voor de verwarring. Maar verder klopt mijn vergelijking dus?
Volgens mij wel. Ik heb overigens zelf voornamelijk getwijfeld tussen de Wallbox Pulsar Plus en de Zappi. Uiteindelijk voor de Zappi gegaan (met hub). Iets duurder, maar een prima (gratis) app waar alles mee te bedienen is en ik vond het ook leuk om enkel op zonne-energie te kunnen laden (nu nog niet zo interessant). Verder was voor mij een belangrijke eis dat ik de lader op een manier kon afschermen en dat kan de Zappi met cijfercode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
InterCC schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:28:
[...]

Volgens mij wel. Ik heb overigens zelf voornamelijk getwijfeld tussen de Wallbox Pulsar Plus en de Zappi. Uiteindelijk voor de Zappi gegaan (met hub). Iets duurder, maar een prima (gratis) app waar alles mee te bedienen is en ik vond het ook leuk om enkel op zonne-energie te kunnen laden (nu nog niet zo interessant). Verder was voor mij een belangrijke eis dat ik de lader op een manier kon afschermen en dat kan de Zappi met cijfercode.
Om op te laden op zonne-energie heb je dan wel Harvi en de extra CT klemmen en nodig veronderstel ik? Dan kost hij alles samen wel zo’n 335 euro meer dan de Pulsar Plus...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davy_Rx
Davy_Rx schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:38:
[...]

Om op te laden op zonne-energie heb je dan wel Harvi en de extra CT klemmen en nodig veronderstel ik? Dan kost hij alles samen wel zo’n 335 euro meer dan de Pulsar Plus...
Edit. Blijkbaar niet nodig. Harvi dient enkel om meer inzicht te krijgen 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:44
Davy_Rx schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:41:
[...]

Edit. Blijkbaar niet nodig. Harvi dient enkel om meer inzicht te krijgen 😊
Inderdaad, harvi is enkel nodig voor inzicht of als je niet met een datakabel van je laadstation bij je meterkast kan komen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headfirst
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-06-2021
Even een technische vraag, ik wil een laadunit met loadbalancing, nu zit mijn 3x16A aansluiting waar ik de laadunit wil hebben niet bij mijn hoofdmeterkast maar bij mijn tweede meterkast. Uiteraard zou ik de loadbalancer willen laten meten in de hoofdmeterkast zodat hij alle groepen monitort. Weten jullie of hier draadloze oplossingen voor zijn.? Zit er eigenlijk niet op te wachten om een draad te trekken van voor naar achter in mijn huis..

Alvast bedankt voor het meedenken.

P2, Zappi V2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zappi kan dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Headfirst schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:12:
Even een technische vraag, ik wil een laadunit met loadbalancing, nu zit mijn 3x16A aansluiting waar ik de laadunit wil hebben niet bij mijn hoofdmeterkast maar bij mijn tweede meterkast. Uiteraard zou ik de loadbalancer willen laten meten in de hoofdmeterkast zodat hij alle groepen monitort. Weten jullie of hier draadloze oplossingen voor zijn.? Zit er eigenlijk niet op te wachten om een draad te trekken van voor naar achter in mijn huis..

Met de Zappi is dat inderdaad mogelijk.
Je kan de CT-klemmen die je om de draden uit de hoofdaansluiting klemt direct op de Zappi aansluiten of op een Harvi (€65,-) die draadloos met de Zappi communiceert. Die Harvi kan dan gewoon in je hoofd meterkast hangen. Ik weet overigens even niet over welke afstand dat maximaal kan communiceren...
In de Zappi kan je instellen hoeveel Ampère de hoofdaansluiting is en op hoeveel Ampère de Zappi zelf is afgezekerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
Headfirst schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:12:

Vergeet niet dat je in deze situatie wellicht ook de tweede meterkast moet gaan meten (afhankelijke van de afzekering hiervan) en dat kan de zappi ook. Group metering ofzoiets heet dat dan. Weer een harvi extra nodig dus (of juist deze direct aansluiten op de zappi en de harvi voor de hoofdaansluiting gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duiker1971
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-03 14:05
haya99 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:30:
Hallo allen, ben al een tijdje aan het zoeken naar een oplossing om de bij mij op de oprit aanwezige laadpaal te gaan gebruiken. Hij is door de vorige bewoner aangeschaft en er zit een rfid lezer op. De vorige bewoner is overigens niet in beeld. De laadpaal laadt niet op zonder pas. Ik wil geen pas en geen abo. Dat laatste is het enige wat incharge wil, zo bleek na weken vragen over hoe en wat. Concreet; ik wil die paal gebruiken zonder een pas. Heb die lezer overigens al eens losgekoppeld, zonder succes. Zou mooi zijn als dat ding gewoon gedeblokkeerd zou kunnen worden, oid. Bij voorbaat dank voor de reacties.
pieterhi schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:52:
[...]
Hi, ben je er inmiddels met incharge uit met het overnemen van de laadpaal? Dat wil zeggen kan je hem nu gewoon gebruiken zonder dat je afhankelijk bent van hun? De Alfen paal zou dat moeten ondersteunen, heb je al eens contact gehad met Alfen? Heb je zelf al met de ACE Service Installer op de paal ingelogd?
De Alfen laadpaal kent een 'Master' kaart. Met deze kaart kan je niet laden, maar wel kaarten op de whitelist van de paal plaatsen. Kaarten op deze whitelist kunnen zonder kosten gebruikmaken van de paal.
Je hebt hier geen backoffice functionaliteit van Vattenfall / Incharge of andere dienstverlener voor nodig.

Heb je geen Master bij de overname van de paal gekregen? Dan kan Alfen je vast helpen. Met een service installer is er een nieuwe master aan de paal te koppelen.
Ook kan je de paal instellen dat je hem zonder rfid kaart kan gebruiken... (plug&charge) Alleen handig wanneer er niet een buurman even gebruik van je paal maakt ;-)

Mijn ervaring is dat Vattenfall / Incharge je weinig over de paal kan/wil vertellen dan een abbo bij hun te nemen. Na wat doorvragen krijg je te horen dat de Alfen laadpaal inderdaad ook bij een andere backoffice dienstverlener kan onderbrengen of... zonder enige dienstverlener kan gebruiken.

Ben wel benieuwd of je inmiddels de paal naar wens kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 22:51
Ik ben van plan een 3-fase 32A laadpunt te plaatsen met load balancing. Nu lees ik verschillende adviezen over hoe dit in de meterkast af te zekeren. Volgens sommige zou een B-karakteristiek automaat voldoende zijn maar bijvoorbeeld hager schrijft voor hun laadstation zelfs een D-karakteristiek automaat voor. Ik neem aan dat de inschakelstroom niks met het model laadstation te maken heeft maar alleen afhankelijk is van de aangesloten auto, het laadstation is in feite alleen een schakelaar. Schrijven ze dit voor om zich in te dekken of is er echt reden om een C of zelfs D-automaat te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
straat schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:27:
Ik ben van plan een 3-fase 32A laadpunt te plaatsen met load balancing. Nu lees ik verschillende adviezen over hoe dit in de meterkast af te zekeren. Volgens sommige zou een B-karakteristiek automaat voldoende zijn maar bijvoorbeeld hager schrijft voor hun laadstation zelfs een D-karakteristiek automaat voor. Ik neem aan dat de inschakelstroom niks met het model laadstation te maken heeft maar alleen afhankelijk is van de aangesloten auto, het laadstation is in feite alleen een schakelaar. Schrijven ze dit voor om zich in te dekken of is er echt reden om een C of zelfs D-automaat te installeren?
Waar lees je dat? Moet gewoon kar-B zijn. D mag niet eens in woningen en C hoogstonwaarschijnlijk.
Ik denk dat je in de war bent met een type B aardlek, maar waar je dan weer C en D vandaan tovert is mij niet zeker.

De hoofdzekering van je netbeheerder is een smeltzekering of een kar-C automaat. Als je 3-fase hebt, gok ik even dat je 3x25A hebt. Een 3-fase laadpaal op 32A afzekeren hierop mag officieel niet. En als je geen zonnepanelen hebt om die 7A te compenseren gaat het ook niet werken omdat je dan je 25A hoofdzekering gaat overbelasten. Doe je het netjes, dan zeker je op 16A. En 20A mag ook nog wel als je de regels wat ruim leest. Op 32A afzekeren alleen als je weet wat je doet, je het kan compenseren met zonnepanelen EN je lak hebt aan de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeCoLi
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-08 07:33
Ik weet niet of ik mijn vraag hier op de goede plek stel. Ik kon hier ook zo snel geen antwoord vinden, maar het volgende:

Ik laad mijn auto thuis met een granny lader. Ik ben op zoek naar een slimme stekker die mijn verbruik, maar ook historisch verbruik bijhoud. Dus bijvoorbeeld op datum X, is Y KWh door de stekker heen gegaan.
Ik vind wel heel veel Tuya based stekkers, maar weet niet wat ik daarvan moet vinden. Ik zie bijvoorbeeld ook Fibaro stekkers, maar heb daar dan weer geen ervaring mee.

Hebben jullie wellicht tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Vandaag is mijn meterkast verbouwd en mijn zappi geïnstalleerd.
Morgen komt Enexis om mijn aansluiting naar 3 fase om te zetten.

Ik heb nu een 3 fase hoofdschakelaar waaruit aan de bovenkant een aantal draden komen die in een grote lus naar de koppelblokjes lopen van waar alle fases verdeeld worden over de verschillende aardlekschakelaars en de alamat.
In die grote lus zitten de 3 ct-klemmen. Die staan met de grid (elektriciteitsmast symbool) naar de hoofdschakelaar toe.

Nu krijg ik alleen in mijn zappi app een paar vreemde meldingen.
Er staat grid not in use. En een melding over unmeasured devices.

Iemand een idee?
Komt dat misschien omdat ik nog even moet wachten op de 3 fase aansluiting? Of klopt de aansluiting op de hoofdschakelaar misschien niet?

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fL_U0INif69SH67A0De_45KWzMM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecumfngUNxElA3F4nufYn6Cr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNBIxWyrRr8XwE7L5kHTAJVaeig=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUsiVOZKouuw09ryKzjV1LFF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfsXncPOfhBeNLVnOiSzrTgW34c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGbWEpCnK16flOkr4pDN3gtI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbZ7ndNmjtp4rCWLEh8SP5o7Zvs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VehKGVHfrGLAo4dzyj449xZM.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Paling1 schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:38:
Vandaag is mijn meterkast verbouwd en mijn zappi geïnstalleerd.
Morgen komt Enexis om mijn aansluiting naar 3 fase om te zetten.

Ik heb nu een 3 fase hoofdschakelaar waaruit aan de bovenkant een aantal draden komen die in een grote lus naar de koppelblokjes lopen van waar alle fases verdeeld worden over de verschillende aardlekschakelaars en de alamat.
In die grote lus zitten de 3 ct-klemmen. Die staan met de grid (elektriciteitsmast symbool) naar de hoofdschakelaar toe.

Nu krijg ik alleen in mijn zappi app een paar vreemde meldingen.
Er staat grid not in use. En een melding over unmeasured devices.

Iemand een idee?
Komt dat misschien omdat ik nog even moet wachten op de 3 fase aansluiting? Of klopt de aansluiting op de hoofdschakelaar misschien niet?

Foto's:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Zit op zich wel goed alleen verkeerd om die CT klemmen. Normaal sluit je ze aan tussen de slimme meter en de hoofdschakelaar, en ja dan moet het pijltje naar de hoofdschakelaar wijzen. Het pijltje moet in feite in de stroomrichting van afname wijzen en in jouw geval (omdat ze na de hoofdschakelaar zitten, wat opzich best prima is) moeten ze dus de andere kant op wijzen.

Maar ik zou voorlopig even niet een 3-fase auto laden zolang het nog op 3x dezelfde fase is aangesloten. Zappi denkt dat het 3-fase is en zal met loadbalancing hier geen rekening mee houden. Hoe dit precies uitpakt is moeilijk in te schatten, ik zou het even laten.

Zodra de 3 fase komt wordt aan de onderkant van je hoofdschakelaar de twee extra fase aangesloten (en de brug vanuit de 1e fase er uit gehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

thehog schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:01:
[...]

Zit op zich wel goed alleen verkeerd om die CT klemmen. Normaal sluit je ze aan tussen de slimme meter en de hoofdschakelaar, en ja dan moet het pijltje naar de hoofdschakelaar wijzen. Het pijltje moet in feite in de stroomrichting van afname wijzen en in jouw geval (omdat ze na de hoofdschakelaar zitten, wat opzich best prima is) moeten ze dus de andere kant op wijzen.

Maar ik zou voorlopig even niet een 3-fase auto laden zolang het nog op 3x dezelfde fase is aangesloten. Zappi denkt dat het 3-fase is en zal met loadbalancing hier geen rekening mee houden. Hoe dit precies uitpakt is moeilijk in te schatten, ik zou het even laten.

Zodra de 3 fase komt wordt aan de onderkant van je hoofdschakelaar de twee extra fase aangesloten (en de brug vanuit de 1e fase er uit gehaald).
Thanks... Auto staat al een paar uur te laden op 2.3kW.

Ik ga morgen wel effe kijken als Enexis langs is geweest.
Dan zal ik wel even goed kijken of die ct-klemmen juist zitten.
Zappi staat als het goed is nog op 1 fase ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Paling1 schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:07:
[...]

Thanks... Auto staat al een paar uur te laden op 2.3kW.

...
Zappi staat als het goed is nog op 1 fase ingesteld.
Dat lijkt er op ja en op minimale snelheid. Eco mode misschien. Succes morgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 22:51
thehog schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:46:
[...]

Waar lees je dat? Moet gewoon kar-B zijn. D mag niet eens in woningen en C hoogstonwaarschijnlijk.
Ik denk dat je in de war bent met een type B aardlek, maar waar je dan weer C en D vandaan tovert is mij niet zeker.
Het staat in de installatiehandleiding op pagina 5.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4LcFN7CZzxw5ty8lU_-HCIiByU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ytVLKSqLLl2r4XEZPf9Rvggc.png?f=user_large
De hoofdzekering van je netbeheerder is een smeltzekering of een kar-C automaat. Als je 3-fase hebt, gok ik even dat je 3x25A hebt. Een 3-fase laadpaal op 32A afzekeren hierop mag officieel niet. En als je geen zonnepanelen hebt om die 7A te compenseren gaat het ook niet werken omdat je dan je 25A hoofdzekering gaat overbelasten. Doe je het netjes, dan zeker je op 16A. En 20A mag ook nog wel als je de regels wat ruim leest. Op 32A afzekeren alleen als je weet wat je doet, je het kan compenseren met zonnepanelen EN je lak hebt aan de regels.
Het is een 3x40A aansluiting. Eventueel kan ik op 25A afzekeren.

[ Voor 7% gewijzigd door straat op 24-11-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wth?
Omdat het een 1-fase-installatie betreft met een bijzondere belasting die een inschakelpiek
kent
Inschakelpiek?
Nou heeft @mux daadwerkelijk de relevante standaarden doorgelezen over wat een auto mag trekken aan een paal, maar in mijn ervaring 1. is er geen sprake van een inschakelpiek en 2. zou bij een inschakelpiek waardoor een D karakteristiek automaat gerechtvaardigd is (1 seconde lang meer dan 10x Inom, dus 320A) , de gebruikte magneetschakelaar meteen vastlassen. Die heeft een AC7 rating (huishoudelijk gebruik), geen AC3 oid.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 20:14
Heel verhaal, maar moet het even kwijt...

Afgelopen weken grote ellende gehad met de installatie van mijn laadpaal (EVBox Elvi, besteld via 50five). In eerste instantie offerte gevraagd bij Eneco, maar uiteindelijk niet voor hen gekozen. Onder andere omdat zij aangaven dat mijn meterkast niet geschikt was voor Dynamic Load Balancing (en 1,5 maanden wachten op installatie).

Contact gehad met 50five en in het offertetraject uitstekend geholpen. Mooie prijs, snelle levering en zij gaven aan dat DLB bij hun wel mogelijk was. Daarna ging het snel bergafwaarts. Installateurs lieten een puinhoop achter en gaven aan dat DLB niet geïnstalleerd was (apparaat niet voorradig). Uiteraard stond het wel op de factuur die ik direct moest betalen (niet gedaan).

Snel daarna geprobeerd om mijn auto op te laden. Is precies 2 minuten goed gegaan, nadat de boel vastliep. Stekker wilde niet meer uit de auto (anwb 2 uur bezig geweest om deze los te koppelen) en de laadpaal reageerde nergens op (wel stroom, geen verbinding). Lang verhaal kort: zowel EVbox als 50five zijn niet telefonisch bereikbaar.

Na 3 (!) dagen reageerde 50five uiteindelijk op mijn mail. Ze zouden langskomen voor reparatie, duurde wel nog 1,5 week… Ik zou een dag vooraf over tijdstip worden gebeld, helaas niet gedaan. Terwijl ik op kantoor was en de rest van de familie lag te slapen, stonden ze om 7.35 uur al op de stoep.

Allerlei redenen werden bedacht waarom de paal niet functioneerde: auto was stuk (pas 2 weken oud), wifi werkte niet, wificode was niet juist, etc. Slotsom: de laadpaal (communicatiedeel) was kapot en is vervangen door een nieuwe. Werkt nu als een zonnetje. DLB nog steeds niet geïnstalleerd à meneer, dat past helemaal niet op jullie slimme meter.

En uiteraard wel weer een factuur incl. kosten voor DLB. Factuur daarna 3 keer aangepast, maar steeds nog met een deel van de kosten voor DLB… Nu, weer een week later, eindelijk de goede factuur en maar liefst 50 euro korting voor alle ellende… Ik weet niet of dat ik gewoon pech heb gehad, maar weet zeker dat het me teveel tijd heeft gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
sjors123 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:41:
Heel verhaal, maar moet het even kwijt...

Afgelopen weken grote ellende gehad met de installatie van mijn laadpaal (EVBox Elvi, besteld via 50five). In eerste instantie offerte gevraagd bij Eneco, maar uiteindelijk niet voor hen gekozen. Onder andere omdat zij aangaven dat mijn meterkast niet geschikt was voor Dynamic Load Balancing (en 1,5 maanden wachten op installatie).

Contact gehad met 50five en in het offertetraject uitstekend geholpen. Mooie prijs, snelle levering en zij gaven aan dat DLB bij hun wel mogelijk was. Daarna ging het snel bergafwaarts. Installateurs lieten een puinhoop achter en gaven aan dat DLB niet geïnstalleerd was (apparaat niet voorradig). Uiteraard stond het wel op de factuur die ik direct moest betalen (niet gedaan).

Snel daarna geprobeerd om mijn auto op te laden. Is precies 2 minuten goed gegaan, nadat de boel vastliep. Stekker wilde niet meer uit de auto (anwb 2 uur bezig geweest om deze los te koppelen) en de laadpaal reageerde nergens op (wel stroom, geen verbinding). Lang verhaal kort: zowel EVbox als 50five zijn niet telefonisch bereikbaar.

Na 3 (!) dagen reageerde 50five uiteindelijk op mijn mail. Ze zouden langskomen voor reparatie, duurde wel nog 1,5 week… Ik zou een dag vooraf over tijdstip worden gebeld, helaas niet gedaan. Terwijl ik op kantoor was en de rest van de familie lag te slapen, stonden ze om 7.35 uur al op de stoep.

Allerlei redenen werden bedacht waarom de paal niet functioneerde: auto was stuk (pas 2 weken oud), wifi werkte niet, wificode was niet juist, etc. Slotsom: de laadpaal (communicatiedeel) was kapot en is vervangen door een nieuwe. Werkt nu als een zonnetje. DLB nog steeds niet geïnstalleerd à meneer, dat past helemaal niet op jullie slimme meter.

En uiteraard wel weer een factuur incl. kosten voor DLB. Factuur daarna 3 keer aangepast, maar steeds nog met een deel van de kosten voor DLB… Nu, weer een week later, eindelijk de goede factuur en maar liefst 50 euro korting voor alle ellende… Ik weet niet of dat ik gewoon pech heb gehad, maar weet zeker dat het me teveel tijd heeft gekost.
Hmm, bij mij is het niet zo erg als jij voorstelt, maar ook nog niet gereed. De loadbalancing module van EV-box (wat een Smappee is, een oplossing van een ander bedrijf) werkt niet. Blijft in de opstartmodus hangen.
De paal zelf functioneert vooralsnog prima.

Installatie was vorige week dinsdag. EV-box moest met Smappee overleggen en er de volgende dag op terugkomen bij de installateur (groenopladen/fiftyfive). Tot op heden geen nieuws anders dan "als we iets horen laten we het weten". Ik heb nog geen factuur gehad overigens, maar als die wel komt betaal ik hem pas na oplossing.

Waarom zou loadbalancing niet kunnen bij jou? Want die heeft bij EVbox (/Smappee) niets met de slimme meter te maken, de meting wordt gewoon op de fasedraden gedaan.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
Montalbano schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:56:
[...]
Waarom zou loadbalancing niet kunnen bij jou? Want die heeft bij EVbox (/Smappee) niets met de slimme meter te maken, de meting wordt gewoon op de fasedraden gedaan.
Dat was ook wat me tijdens offerte is verteld. Maar wat de monteurs aangaven is dat ze blijkbaar op een nieuw systeem overstappen?

Ik ben gestopt met het proberen te snappen. Heb het eigenlijk ook nog niet nodig, de bekabeling ligt er nu in elk geval.

En heb ook pas betaald nadat alles in orde was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
sjors123 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:10:
[...]

Dat was ook wat me tijdens offerte is verteld. Maar wat de monteurs aangaven is dat ze blijkbaar op een nieuw systeem overstappen?

Ik ben gestopt met het proberen te snappen. Heb het eigenlijk ook nog niet nodig, de bekabeling ligt er nu in elk geval.

Ah, interessant. Ben benieuwd waar ze bij mij mee gaan komen dan. Als die Smappee oplossing niet betrouwbaar blijkt dan mogen ze hem er weer uithalen. Ik zag dat je met EVbox ook prima kunt plannen wanneer er hoeveel vermogen gebruikt mag worden, dat zou eigenlijk ook al best goed werken.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Proton_ schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:10:
Wth?

[...]

Inschakelpiek?
Nou heeft @mux daadwerkelijk de relevante standaarden doorgelezen over wat een auto mag trekken aan een paal, maar in mijn ervaring 1. is er geen sprake van een inschakelpiek en 2. zou bij een inschakelpiek waardoor een D karakteristiek automaat gerechtvaardigd is (1 seconde lang meer dan 10x Inom, dus 320A) , de gebruikte magneetschakelaar meteen vastlassen. Die heeft een AC7 rating (huishoudelijk gebruik), geen AC3 oid.
Dit klopt wel. De exacte karakteristieken heb ik zo snel niet paraat, maar 3-fasen heeft zowel in de praktijk als in specificatie een lagere inschakelpiek. Gezien de reactietijd schaalt met - ruwweg - het kwadraat van de piekstroom, is dat al gauw relevant.

Da's niet alles hoor, er zit ook heel wat verschil in specificatie voor de toelaatbare inschakelstroom (en power factor) van apparaten op 1 vs 3-fase in.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mux dus een automaat met B karakteristiek voldoet niet voor een laadpaal?
Dan krijgt de selectiviteit-discussie weer een nieuwe dimensie :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Eh... uh... ik pas!

Nee, ik denk dat je een C/D automaat wilt hebben. Maar ik weet niet zo snel of je een C/D-karakteristiek MOET hebben. Daarvoor heb ik net weer te weinig dieptekennis van automaten. Mijn kennis zit echt meer in de EV en EVSE zelf, niet daarbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:59
Ik ga maart 2021 verhuizen en daarnaast kan ik een lease auto uitzoeken. Ik zou graag electrisch gaan rijden. Tevens heb ik een motor.

Mijn nieuwe huis heeft een garage waar een auto in past, maar ik kan niet voor de deur parkeren. Ik zou liever geen auto in de garage parkeren als het niet hoeft, ik parkeer liever mijn motor droog in de garage dan mijn auto.

Ik kan bij de gemeente een laadpaal aanvragen, maar dan mag
- je geen mogelijkheid hebben op eigen terrein een laadpunt te plaatsen;
- er geen laadpaal binnen 200 meter staan.

Als ik mijn motor parkeer in de garage, heb ik dan nog 'de mogelijkheid op eigen terrein een laadpunt te plaatsen'? Als ik moet kiezen tussen mijn garage gebruiken voor parkeren en electrisch rijden OF garage niet hoeven te gebruiken en benzine rijden, dan kies ik voor benzine rijden.

Er staat een laadpaal in de buurt, maar die staat 3 blokken verder. Wel binnen 200 meter hemelsbreed, maar effectief meer dan 200 meter lopen.

Resumerend.
De gemeente kan zeggen: je hebt een garage dus je moet hem gebruiken. Dit is fair.
De gemeente kan ook zeggen: er is een laadpunt in de buurt dus we gaan er niet nog één plaatsen omdat meneer Eisjedies niet elke dag meerdere malen 300 meter wil lopen. Dit is opzich ook fair.

Wat is de kans dat ik toch een openbare laadpaal in de buurt kan krijgen? Ik moet nu een auto gaan kiezen omdat Elektrisch rijden dit jaar nog 8% bijtelling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:15
Gewoon paal aanvragen

Kan je echt niet voor/ bij je garage staan?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:14
@HenkEisDS hoe vaak denk je op te moeten laden met de auto die je wil? Als je normaal 250 km in de week rijd, en je auto heeft 400 km bereik, hoef je maar 1 keer per week te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Verstandig :)
Wel typisch dat je aangeeft dat 3fase een lagere piek heeft (plausibel, continu vermogen-> kleinere buffer nodig) maar dat de Hager laadpaal juist D wil bij 3fase en C bij 1fase...
Als de auto een B laat trippen, beschouw ik de on-board lader als stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonRef
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 14:42
Ik lees ook even mee. Bij mij de EVbox Elvi geinstalleerd vorige week met een load-balancer EVoptimizer (https://ev-optimizer.com/).
Maar deze is niet aangesloten omdat mijn huidige slimme meter geen p1 poort heeft die voldoet.
Enexis komt deze medio december installeren waarna ik het netwerk-kabeltje die uit de EVoptimizer komt kan aansluiten op de P1 poort van de nieuwe slimme meter.
sjors123 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:10:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09 18:14
RonRef schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:22:
Ik lees ook even mee. Bij mij de EVbox Elvi geinstalleerd vorige week met een load-balancer EVoptimizer (https://ev-optimizer.com/).
Maar deze is niet aangesloten omdat mijn huidige slimme meter geen p1 poort heeft die voldoet.
Enexis komt deze medio december installeren waarna ik het netwerk-kabeltje die uit de EVoptimizer komt kan aansluiten op de P1 poort van de nieuwe slimme meter.

[...]
Ik lees ook even mee. Ben nog in de offerte stadium net 50five. Maar ik twijfel wel heel erg als ik het zo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
RonRef schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:22:
[...]
Ik zit even naar die EV optimizer te kijken. Ik hoop wel dat de techniek beter is dan de Engelstalige website... die geeft nog niet veel vertrouwen. Is die door EVbox of Fiftyfive geadviseerd?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonRef
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 14:42
Niet echt geadviseerd. Ik kreeg een offerte waarbij ik ook te horen had gekregen dat Smappee niet meer werd geleverd en dat ze een alternatief hadden. Voor mij is loadbalancen toch een black box met maar 1 simpele taak. Ik heb de rode "Home" variant. Kan je na medio december pas de ervaring delen.

er gaan enkele aders van de netwerkkabel die vanaf de EV-box het kastje in. En er gaat een netwerkkabel uit die in de P1 poort aangesloten moet worden van de slimme meter. Geen adapter ofzo.
En nu je het zegt ik heb van de EV-box netjes boekjes gekregen maar van de LB niets. Zo toch nog eens nakijken of anders even bellen.
Montalbano schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:28:
[...]

Ik zit even naar die EV optimizer te kijken. Ik hoop wel dat de techniek beter is dan de Engelstalige website... die geeft nog niet veel vertrouwen. Is die door EVbox of Fiftyfive geadviseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
RonRef schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:13:
Niet echt geadviseerd. Ik kreeg een offerte waarbij ik ook te horen had gekregen dat Smappee niet meer werd geleverd en dat ze een alternatief hadden. Voor mij is loadbalancen toch een black box met maar 1 simpele taak. Ik heb de rode "Home" variant. Kan je na medio december pas de ervaring delen.

er gaan enkele aders van de netwerkkabel die vanaf de EV-box het kastje in. En er gaat een netwerkkabel uit die in de P1 poort aangesloten moet worden van de slimme meter. Geen adapter ofzo.
En nu je het zegt ik heb van de EV-box netjes boekjes gekregen maar van de LB niets. Zo toch nog eens nakijken of anders even bellen.

[...]
Dat was het bij mij ook. Probleem is dat communicatie met 50five erg moeilijk is. Offertefase liep dat prima. Na installatie een ramp. Je kunt alleen mailen en dan mag je blij zijn wanneer ze na drie dagen reageren. En ze zijn verbaast dat je er dan iets van zegt. Was in mijn geval echt pissed. Net 5 dagen een nieuwe auto, de installatie wordt verkl..t waardoor de stekker in de auto blijft zitten. En je kunt niemand bereiken. Behalve onze rots in de branding de ANWB. Die man heeft letterlijk 2 uur in de stromende regen geprobeerd de kabel los te krijgen.

En het probleem is dat het voor een gemiddelde consument lastige materie is waarbij ze het probleem in jouw schoenen schuiven. Een volgende keer ga ik liever meer betalen en het via de lokale installateur laten doen. Die gewoon telefonisch bereikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
En moet eerlijk zeggen: Inmiddels loopt het als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:59
BarryH schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:19:
Gewoon paal aanvragen

Kan je echt niet voor/ bij je garage staan?
Ja maar als ik die paal niet krijg is het alternatief een beetje lame.

Voor de deur? Nee parkeerverbod, doodlopende straat, 20 meter verder zijn openbare parkeerplekken. Niemand gebruikt zijn garage denk ik.
swhnld schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:56:
@HenkEisDS hoe vaak denk je op te moeten laden met de auto die je wil? Als je normaal 250 km in de week rijd, en je auto heeft 400 km bereik, hoef je maar 1 keer per week te laden.
Ja dat moet ik misschien emotioneel nog loslaten. 250 km per week ga ik nu niet vaak halen, maar als ik weer gewoon elke dag bij klanten ben makkelijk. Grote kans dat ik daar ook kan laden. Maar dat ding hoeft natuurlijk ook niet elke dag aan het sap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:40
HenkEisDS schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:36:
Ik ga maart 2021 verhuizen en daarnaast kan ik een lease auto uitzoeken. Ik zou graag electrisch gaan rijden. Tevens heb ik een motor.

Mijn nieuwe huis heeft een garage waar een auto in past, maar ik kan niet voor de deur parkeren. Ik zou liever geen auto in de garage parkeren als het niet hoeft, ik parkeer liever mijn motor droog in de garage dan mijn auto.

Ik kan bij de gemeente een laadpaal aanvragen, maar dan mag
- je geen mogelijkheid hebben op eigen terrein een laadpunt te plaatsen;
- er geen laadpaal binnen 200 meter staan.

Als ik mijn motor parkeer in de garage, heb ik dan nog 'de mogelijkheid op eigen terrein een laadpunt te plaatsen'? Als ik moet kiezen tussen mijn garage gebruiken voor parkeren en electrisch rijden OF garage niet hoeven te gebruiken en benzine rijden, dan kies ik voor benzine rijden.

Er staat een laadpaal in de buurt, maar die staat 3 blokken verder. Wel binnen 200 meter hemelsbreed, maar effectief meer dan 200 meter lopen.

Resumerend.
De gemeente kan zeggen: je hebt een garage dus je moet hem gebruiken. Dit is fair.
De gemeente kan ook zeggen: er is een laadpunt in de buurt dus we gaan er niet nog één plaatsen omdat meneer Eisjedies niet elke dag meerdere malen 300 meter wil lopen. Dit is opzich ook fair.

Wat is de kans dat ik toch een openbare laadpaal in de buurt kan krijgen? Ik moet nu een auto gaan kiezen omdat Elektrisch rijden dit jaar nog 8% bijtelling heeft.
In elk geval de paal aanvragen, liefst samen met anderen (elk afzonderlijk) die hier ook behoefte aan hebben, dan neemt de kans toe dat het lukt. Maar waarschijnlijk ken je nog niemand in de buurt(?).

De doorlooptijd van aanvraag tot plaatsing is al gauw minimaal een half jaar, dus de paal gaat er nog niet zijn als jij in maart daarheen verhuist.
Die parkeerplek 20 meter verderop zou wel ideaal zijn voor de laadpaal begrijp ik.
En in geval van nood ook nog wel met verlengsnoer en granny te bereiken.

Verder is de vraag hoe vaak je moet laden en of dat ook onderweg of op bestemming zou kunnen?

En het lijkt een gedoe (en dat is het ook wel een beetje) om 300m naar je auto (en terug) te lopen.
Maar is wel gezond, veel mensen moeten er een hond voor nemen om dagelijks een rondje te lopen. Jij krijgt het gratis bij je EV >:)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Proton_ schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:15:
[...]

Verstandig :)
Wel typisch dat je aangeeft dat 3fase een lagere piek heeft (plausibel, continu vermogen-> kleinere buffer nodig) maar dat de Hager laadpaal juist D wil bij 3fase en C bij 1fase...
Als de auto een B laat trippen, beschouw ik de on-board lader als stuk.
Maar vergeet niet dat dit gewoon ergens een keuze door een regelgever is geweest, wellicht op basis van oude standaarden. De originele SAE J.1772 is 20 jaar oud en primair ontworpen voor split phase en enkelfase systemen. Wellicht is de enige reden dat nu C/D karakteristiek wordt gevraagd een soort compatibiliteit met techniek die destijds in de VS gangbaar was?

Da's echt iets om in je achterhoofd te houden voor iedereen die worstelt met thuislaadinstallaties: de regels en de werkelijkheid kunnen aardig ver van elkaar zijn. Weet je niet waar je mee bezig bent? Volg de regels, die zijn (duidelijk) behoorlijk veilig en met veel ademruimte opgesteld. Weet je wel waar je mee bezig bent? Ik denk niet dat ik ooit speciaal een aftakking vanaf m'n hoofdzekering zou maken met een D-karakteristiek automaat voor een laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sjors123 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:41:
Stekker wilde niet meer uit de auto (anwb 2 uur bezig geweest om deze los te koppelen) en de laadpaal reageerde nergens op (wel stroom, geen verbinding).
Ongeacht wat de laadpaal doet zou de auto de stekker gewoon los moeten laten als jij dat wil. Is er ook wat mis met de aansluiting in je auto of had die gelijktijdig een storing? Of wist je nog niet precies op welke knopjes je moet duwen om dat voor elkaar te krijgen? Bij veel auto's werkt het zo dat je na het ontgrendelen van de auto je een aantal seconden (meestal 30 ofzo) hebt om de stekker los te trekken voor de stekker weer op slot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
JeroenE schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:02:
[...]
Ongeacht wat de laadpaal doet zou de auto de stekker gewoon los moeten laten als jij dat wil. Is er ook wat mis met de aansluiting in je auto of had die gelijktijdig een storing? Of wist je nog niet precies op welke knopjes je moet duwen om dat voor elkaar te krijgen? Bij veel auto's werkt het zo dat je na het ontgrendelen van de auto je een aantal seconden (meestal 30 ofzo) hebt om de stekker los te trekken voor de stekker weer op slot gaat.
Lang verhaal, korte versie: Heb alarmnummer van EVbox gebeld (is feitelijk ANWB alarmcentrale). Die raden me aan de stroom 30 minuten van de laadpaal af te halen, terwijl zij de communicatie (simkaart) opnieuw zouden activeren. Dat is blijkbaar geen gelukkige combinatie werd mij achteraf verteld. Het zend een signaal naar de auto waardoor de systemen hierin blokkeren/ crashen (reset hielp niet meer).

Wat ze hadden moeten doen: Stroom eraf, dan kun je altijd de stekker eruit halen. Stroom er weer op en dan de communicatie resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@sjors123 Maar dat klinkt dan ook als een bug in je auto. Die hoort immers helemaal niet te crashen ongeacht welk signaal de laadpaal zend. Zoveel kan een laadpaal trouwens niet aan een auto doorgeven, eigenlijk alleen dat de laadpaal er is en met hoeveel ampère de auto mag laden.

Aan de klant van de auto hoor je altijd de stekker er uit te kunnen trekken (in ieder geval bij normaal laden aan een standaard laadpaal). Stel nu dat er iets aan de hand is, dan moet jij de auto weg kunnen halen ook al werkt de laadpaal niet of niet goed meer.

Bij de meeste nieuwe auto's kan je trouwens de laadkabel ook niet uit de auto halen als de stroom voorziening aan de kant van de laadpaal wordt onderbroken. Je moet de auto dan eerst van het slot halen zodat de vergrendeling van de laadkabel in de auto ook wordt vrijgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
sjors123 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:10:
[...]

Stroom eraf, dan kun je altijd de stekker eruit halen. Stroom er weer op en dan de communicatie resetten.
Dit + auto ontgrendelen.

Ik snapte al niet waarom je de ANWB had laten komen.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 25-11-2020 13:37 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 17:47
Ik heb een Granny van Aliexpress en wil deze geprogrammeerd met laden laten stoppen bij 80%.
Ik kan natuurlijk een tijdklok of Sonoff in serie zetten, maar wil eigenlijk zo min mogelijk poespas tussen de 16A stroomketen.
Denk nu aan een klein relais om het control pilot signaal te verbreken na een bepaalde laadtijd.
Weet iemand of het laden dan echt stopt en of dit verantwoord is?
Is misschien niet gebruikelijk maar ik denk wel dat dit werkt.
Wie weet hier meer van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 08:41
johnberg51 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:50:
Ik heb een Granny van Aliexpress en wil deze geprogrammeerd met laden laten stoppen bij 80%.
Ik kan natuurlijk een tijdklok of Sonoff in serie zetten, maar wil eigenlijk zo min mogelijk poespas tussen de 16A stroomketen.
Denk nu aan een klein relais om het control pilot signaal te verbreken na een bepaalde laadtijd.
Wie weet hier meer van?
Laden stopt zeker als je het CP signaal verbreekt (dan valt het station in storing, status F). Overigens kun je niet uit je laadstation halen dat je auto op 80% is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
teacher schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:37:
[...]

Dit + auto ontgrendelen.

Ik snapte al niet waarom je de ANWB had laten komen.
Klopt, maar zat dus geen beweging meer in |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Wie weet hier meer van?
Ik kan dit, ongeacht de lader, in de auto aangeven en zeggen dat tot 80% (of welk ander percentage) geladen moet worden. Kan jij dat niet?
Mijn lader (Zappi) kan vooral timen wanneer het laden moet starten en stoppen, maar daarin kan ik niet aangeven (voor zover ik weet) dat het bij een bep. percentage moet stoppen.
Kortom: misschien kan je al bereiken wat je wilt met de spullen die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@sjors123 Terwijl je auto de kabel niet wilde loslaten, stond er toen nog spanning op het laadpunt? Zo ja -> spanning er af. Anders kan het zijn dat het relais gesloten blijft -> spanning op de pinnen -> auto houd de kabel vast.

Zo niet, dan is je auto ook goed over de zeik geweest/heeft een bugje ergens. Wat voor voertuig is het?

Laat wel weer zien dat het één groot paradijs is van amateurs deze hele industrie. Bizar wat een rotzooi er nog steeds te koop is.. Allerlei apparaten die weinig meer zijn dat opgevoerde zolderkamer projecten gekoppeld aan veredelde adruino's welke zich naar een vol geladen accu strompelen..
Wie weet hier meer van?
Een granny van aliexpress zie ik sowieso al niet als verantwoord.
InterCC schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:03:
[...]

Ik kan dit, ongeacht de lader, in de auto aangeven en zeggen dat tot 80% (of welk ander percentage) geladen moet worden. Kan jij dat niet?
Mijn lader (Zappi) kan vooral timen wanneer het laden moet starten en stoppen, maar daarin kan ik niet aangeven (voor zover ik weet) dat het bij een bep. percentage moet stoppen.
Bij AC laden krijg je geen SoC door, bij ISO 15118 is het optioneel/verstopt achter propriatary Value Added Services dus dit kan inderdaad niet tenzij je een andere data source hebt/het tijd/kWh gebaseerd doet.

[ Voor 28% gewijzigd door GoldenSample op 25-11-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
GoldenSample schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:03:
@sjors123 Terwijl je auto de kabel niet wilde loslaten, stond er toen nog spanning op het laadpunt? Zo ja -> spanning er af. Anders kan het zijn dat het relais gesloten blijft -> spanning op de pinnen -> auto houd de kabel vast.

Zo niet, dan is je auto ook goed over de zeik geweest/heeft een bugje ergens. Wat voor voertuig is het?

Laat wel weer zien dat het één groot paradijs is van amateurs deze hele industrie. Bizar wat een rotzooi er nog steeds te koop is.. Allerlei apparaten die weinig meer zijn dat opgevoerde zolderkamer projecten gekoppeld aan veredelde adruino's welke zich naar een vol geladen accu strompelen..

[...]

Een granny van aliexpress zie ik sowieso al niet als verantwoord.
Spanning was eraf en de auto was idd goed over de zeik. Is een Mini electric, die voor een belangrijk deel de soft- en hardware deelt met de BMW i3. Die schijnt er vaker last van te hebben dat door een bug de stekker niet meer wil loslaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Asclepius8 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:56:
[...]

Laden stopt zeker als je het CP signaal verbreekt (dan valt het station in storing, status F). Overigens kun je niet uit je laadstation halen dat je auto op 80% is..
Nee dat weet ik.
Wil dit gaan doen via een OVMS module gekoppeld aan Home Assistant via Node-Red. Trigger als 80% bereikt is.
Weet nog niet hoe, maar anderen hebben dit voor mekaar gekregen.

Storing status F is toch niet schadelijk voor de granny en auto hoop ik???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
InterCC schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:03:
[...]

Ik heb een MG ZS EV en die heeft helaas geen optie om het laden te laten stoppen bij 80%.

Tijdgestuurd kan ook natuurlijk, maar ik wil de output van OVMS gaan koppelen aan Homeassistant vua een Sonoff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@sjors123 , de Mini heeft - net als vrijwel iedere EV - toch wel een emergency unlock voor de kabel? Vaak touwtje/kabeltje zodat het vasthouden van de kabel mechanisch losgelaten kan worden. Tijdens het trekken laat de kabel los en laat je dit weer los, is de kabel weer locked, dus soms even werk voor twee personen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:39
timovd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:32:
@Sjors81, de Mini heeft - net als vrijwel iedere EV - toch wel een emergency unlock voor de kabel? Vaak touwtje/kabeltje zodat het vasthouden van de kabel mechanisch losgelaten kan worden. Tijdens het trekken laat de kabel los en laat je dit weer los, is de kabel weer locked, dus soms even werk voor twee personen.
volgens mij bedoel je een andere sjors :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
timovd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:32:
@sjors123 , de Mini heeft - net als vrijwel iedere EV - toch wel een emergency unlock voor de kabel? Vaak touwtje/kabeltje zodat het vasthouden van de kabel mechanisch losgelaten kan worden. Tijdens het trekken laat de kabel los en laat je dit weer los, is de kabel weer locked, dus soms even werk voor twee personen.
Zeker. Betekende wel dat het wiel eraf moest en de wielkast eruit. Daarachter zit het palletje. Veilig voor kwaadwillenden/ minder handig wanneer je er even snel bij moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:15
@sjors123 Wat een verhaal. Ik heb een (af fabriek) trekkoord in de kofferbak (van de Ioniq) voor dit soort ongevallen....
Goed om te weten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:30
Een vraag over de Zappi V2:
Ik heb een thuis aansluiting van 3x25A, de zappi zit op de 3 fases aangesloten.
Ik heb ook 2 PV installaties met ieder een 2kW omvormer (verschillende oriëntaties dus verschillende piek momenten), 1 op L1 en 1 op L2. Op L3 zit dus geen productie. Hoe gaat de zappi hier mee om? en dan specifiek de eco standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
Medjai schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:46:
Ik heb ook 2 PV installaties met ieder een 2kW omvormer (verschillende oriëntaties dus verschillende piek momenten), 1 op L1 en 1 op L2. Op L3 zit dus geen productie. Hoe gaat de zappi hier mee om? en dan specifiek de eco standen.
Ik heb zelf ook een Zappi V2 op 3 fasen en 2 PV installaties, maar beiden ook 3fasen. In jouw situatie verwacht ik dat de Zappi alleen kijkt naar de som van je teruglevering. Dus als er netto stroom wordt teruggeleverd (ook als L3 uit het net trekt), zal de Zappi in Eco mode de netto opbrengst gebruiken om je auto te laden.
Is een goede vraag voor het Zappi gebruikersforum dat Zappi zelf modereert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
jdbiggelaa schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:03:
[...]

Ik heb zelf ook een Zappi V2 op 3 fasen en 2 PV installaties, maar beiden ook 3fasen. In jouw situatie verwacht ik dat de Zappi alleen kijkt naar de som van je teruglevering. Dus als er netto stroom wordt teruggeleverd (ook als L3 uit het net trekt), zal de Zappi in Eco mode de netto opbrengst gebruiken om je auto te laden.
Is een goede vraag voor het Zappi gebruikersforum dat Zappi zelf modereert!
Dat netto optellen kan je instellen en is in nederland de norm. In jouw geval zal je dus op L3 stroom verbruiken evenredig aan wat je op L1 en L2 opwekt (als je 3 fase laad) of alles vanaf L1 (deel uit de zonnepanelen uit L1 en deel vanuit het net (als netto som vanuit L2)) als je op 1 fase laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 22:36

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Medjai schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:46:
De eco+ stand laadt pas bij een surplus van 1,4kW per fase maar hoe deze hier precies mee omgaat is inderdaad iets voor het myenergi forum. Ik ben er zelf ook nog niet uit.

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 11:16

ptjuh

New day, same old shit

Davy_Rx schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:11:

- EvBox - nog geen info

@Davy_Rx

Heb jij nu een keuze kunnen maken? Ik zat zelf ook te kijken naar jou opties. En te twijfelen tussen de wallbox en de zappi ...

Alleen kom ik op de prijs van 1090 uit met een wallbox pulsar plus + Powerboost ( 3fasen) + 5meter kabel.

Its all in the little things that people do..

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Nog maar eens een vraag over de Zappi v2 (het lijkt wel bijna tijd voor een apart Zappi topic).

Ik maak gebruik van een Harvi om de CT-klemmen op aan te sluiten.
Vanuit de elektriciteitsmeter lopen de fasedraden naar de onderkant van mijn hoofdschakelaar. Vanaf de bovenkant van de hoofdschakelaar loopt er per fase een grote lus naar de koppelblokjes onder in de groepenkast waar de aardlekschakelaars hun voeding van krijgen. De CT-klemmen zitten op de lus vanaf de hoofdschakelaar, dus nog vóó'r de ALS'en.

In de instellingen voor de Zappi heb ik alle CT's op 'NONE' gezet. Bij de instellingen van de Harvi staan ze op 'GRID', Ik heb geen zonnepanelen of accu's.
Bij supply grid van de Zappi heb ik de Device limit op 19,2A gezet. Net onder de 20A van de Alamat.
Ik heb nu 1 keer de auto opgeladen op 10,1kW. Alles lijkt goed te gaan.

Maar ik heb toch een paar vragen over de loadbalancing.
Is er ergens te makkelijk controleren of dat juist is ingesteld? Ik twijfel namelijk aan de waarden die ik in de Zappi kan aflezen. Ik zie soms negatieve waarden staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghBuCd7kf4N9mNJ1kwyBUCm3U-w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5CThPw8DrZM7BYOnuquhx3t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YRl4L7jFCawO_rgNX2xzJZYOxM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkukUxFxtXHkCHWGc9jdWyYa.jpg?f=fotoalbum_tile

De waarden in de app zijn ook vreemd. Meestal 0kW verbruik en een waarschuwing over unmeasured devices.

Die negatieve waarde die CT3 meet vind ik een beetje vreemd. Als ik namelijk een verbruiker op die fase aanschakel, dan krijg ik weer een positieve waarde. Als ik de CT omdraai dan is dat negatief. Dus ik neem aan dat die CT toch goed zit.
Wat ook raar is, is dat niet alle CT's op de zelfde manier georienteerd zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdk2TrafPgZLW5fj8Z4g_ZLe6f8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqGkVJF4JxwIkzQsxbm6ExoD.jpg?f=fotoalbum_large

In de aflezing van de Zappi kan je oof de faserotatie zien. Moeten die hoeken zo vreemd zijn? Hoort die hoek 0 te zijn als er op die fase geen verbruik gemeten wordt?

Ik ben een beetje bang dat de loadbalancing niet goed gaat als er hier iets mis zit.

• JeroenE
  • Niet online
Paling1 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:15:
Wat ook raar is, is dat niet alle CT's op de zelfde manier georienteerd zijn.
Ik weet niet genoeg van de Zappi af, maar dit klinkt vreemd. Natuurlijk is er wel verschil in CT klemmen, het ene model moet soms anders dan het andere. Als het goed is staan op de CT klemmen de pijlen die aangeven hoe je ze moet monteren. Je monteert de pijl in de richting van de stroom die je wil meten. In jouw geval dus van de hoofdschakelaar in de richting van de aansluitklemmen. De pijl moet dus naar de aansluitklem wijzen.

Hoewel het natuurlijk mogelijk is, ligt het niet voor de hand dat je 3 CT klemmen hebt die niet allemaal op dezelfde manier aangesloten moeten worden.

Wat ook nog kan is dat je de draadjes van CT klem verkeerd hebt aangesloten op de Harvi. Als je die omwisselt komt het ook niet goed binnen, mogelijk dat er daardoor dus 1tje "andersom" zit.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

JeroenE schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:30:
[...]
Ik weet niet genoeg van de Zappi af, maar dit klinkt vreemd. Natuurlijk is er wel verschil in CT klemmen, het ene model moet soms anders dan het andere. Als het goed is staan op de CT klemmen de pijlen die aangeven hoe je ze moet monteren. Je monteert de pijl in de richting van de stroom die je wil meten. In jouw geval dus van de hoofdschakelaar in de richting van de aansluitklemmen. De pijl moet dus naar de aansluitklem wijzen.

Hoewel het natuurlijk mogelijk is, ligt het niet voor de hand dat je 3 CT klemmen hebt die niet allemaal op dezelfde manier aangesloten moeten worden.

Wat ook nog kan is dat je de draadjes van CT klem verkeerd hebt aangesloten op de Harvi. Als je die omwisselt komt het ook niet goed binnen, mogelijk dat er daardoor dus 1tje "andersom" zit.
CT-klemmen zijn de bij de Zappi meegeleverde klemmen.
De aansluiting in de Harvi heb ik inmiddels een paar keer gecheckt, maar dat ga ik van het weekend nog maar eens een keer doen.

Door die negatieve waarde op de 3e fase denkt de app (en ook de Zappi?) dat ik aan het terugleveren ben maar dat kan dus niet.
Ik zal ook eens een paar CT's uitwisselen misschien is er eentje niet lekker...

De handleiding is helaas een beetje vaag over wat er te zien zou moeten zijn als het allemaal juist is aangesloten...

[ Voor 4% gewijzigd door Paling1 op 26-11-2020 14:36 ]

• daemonix
  • Niet online
Let wel dat je hele kleine waardes aan het interpreteren bent. Meetfout is waarschijnlijk, dit ligt ver binnen de meetgrenzen.

Fasedraaiing: 360.3=120 graden draaien de fasen ten opzichte van elkaar. Dus niet zo'n gekke waarde, meetfout in acht genomen.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Hier lees ik dat die faserotatie waarden eigenlijk niet boven de 180 uit moeten komen. Anders zitten de CT's dus verkeerd om. Dus vanavond nog maar eens een beetje klooien.
Dat is dan een mooi verbeterpuntje in de handleiding denk ik...

• daemonix
  • Niet online
L1, L2 en L3 wel in de goede volgorde?

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

daemonix schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:41:
L1, L2 en L3 wel in de goede volgorde?
Voor zover ik kan zien wel. Geteld vanaf de linkse draad op de hoofdschakelaar.
Hoe het daaronder zit kan ik niet zien, maar ik heb de installateur bezig gezien en heb weinig twijfel of dat goed zit. Ik heb het met hem gehad over een rechts draaiend draaiveld. Maar hij bevestigde dat dat de normale gang van zaken is.
Helaas geen draaiveldmeter voorhanden...

Hier nog een foto tijdens de installatie van de 3-fase: (de 3 hoofdzekeringen werden hierna geplaatst)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLBTk_AszHGJUUFMv4OE_h0BEKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVI6bKwpykqxhJ6okn5f75mY.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Aansluiting in de harvi is ok
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdSiDLgmGfjiPvwV4NQ-J9rW8W4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4n56lEzOKMNCiZ1W3Anem08M.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even gekeken in de Zappi, maar dit moet de oriëntatie van de CT's zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfDNlDQwnLHatvItnwCOY6w20L0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOhzAGoYMwjTMeCObZmT0CPS.jpg?f=fotoalbum_large
Die van fase 2 is dus omgedraaid omdat ik anders negatieve waarden krijg in de Zappi. 1 en 3 staan wel op de logische manier.

De meter zegt +/-950 watt verbruik en de zappi zegt op hetzelfde moment +/-550 watt...

Edit2:
Auto aan het laden.... Meter zegt 11,3kW en de zappi bij elkaar opgeteld 7,4kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxXnlD25HE07cR3ho3mN8GYRWCM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TodmmaNtRmbBE2qb7XN8SlmO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LV-ojwKGvzaICTcn6Lkl_bm3ZsA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NdRiuDMlr2EGLRZpSoAIg8Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XaqqfmoBg4dKmxh1VryFBona9o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyMA4Krdf8ZhFT5FG0C04NUT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_mFJRt5Hgo34WkFZJVUdWAWK-Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0QWOw4OdJjHGTqgHMmxdFm3.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 95% gewijzigd door Paling1 op 26-11-2020 18:59 ]

• Davy_Rx
ptjuh schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:33:
[...]

@Davy_Rx

Heb jij nu een keuze kunnen maken? Ik zat zelf ook te kijken naar jou opties. En te twijfelen tussen de wallbox en de zappi ...

Alleen kom ik op de prijs van 1090 uit met een wallbox pulsar plus + Powerboost ( 3fasen) + 5meter kabel.
Ik heb nog niet gekozen. Ik kan mijn auto pas bestellen vanaf januari dus heb nog even tijd. 😊 Ik neig naar de Zappi. Bij de Wallbox heb je combi-prijzen. (Naar onder scrollen in de webshop) Dan is het 940 euro. Los kom je idd aan een hogere prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Paling1 het zou kunnen dat 1 en 3 omgewisseld én omgedraaid moeten worden. 60+120 graden is 180, 300-120 is ook 180.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Proton_ schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:12:
@Paling1 het zou kunnen dat 1 en 3 omgewisseld én omgedraaid moeten worden. 60+120 graden is 180, 300-120 is ook 180.
Ik zal zo de CT's eens omwisselen.

@Proton_ is een held!
Ik heb de CT's omgewisseld en nu klopt de uitlezing van de Zappi met die van de meter!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ShDAlGNGKojazp_lSUDB7VnEf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kS4k4QGxTGjv79Ea2p7E7ZI7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Paling1 op 26-11-2020 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Paling1 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:16:
[...]

Ik zal zo de CT's eens omwisselen.

@Proton_ is een held!
Ik heb de CT's omgewisseld en nu klopt de uitlezing van de Zappi met die van de meter!
[Afbeelding]
En ze zitten nu ook allemaal in de juiste richting? Maak nog eens een foto van de rotatie scherm van de harvi nu.
En zitten de CT klemmen nu met het 'huisje' richting de klemmen/ALS-en?

Blijkt dus dat je linksdraaiend had terwijl de zappi rechtsdraaiend verwacht. Een 3-fase zappi installeren moet dus eigenlijk met een fase-rotatie-meter gedaan worden (of als je een harvi hebt, kan je het daar ook uitlezen).

[ Voor 4% gewijzigd door thehog op 27-11-2020 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

thehog schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:03:
[...]

En ze zitten nu ook allemaal in de juiste richting? Maak nog eens een foto van de rotatie scherm van de harvi nu.
En zitten de CT klemmen nu met het 'huisje' richting de klemmen/ALS-en?
Die klemmen zitten nu allemaal in de juiste oriëntatie. Huisje richting de ALS'en.
Ik zal vanavond nog eens een foto van de rotatiehoeken maken. (Jammer dat je dat in de app niet uit kan lezen)
Blijkt dus dat je linksdraaiend had terwijl de zappi rechtsdraaiend verwacht. Een 3-fase zappi installeren moet dus eigenlijk met een fase-rotatie-meter gedaan worden (of als je een harvi hebt, kan je het daar ook uitlezen).
Lijkt er inderdaad op. Vreemd want bij de installatie heb ik het er met de installateur over gehad. Maar inderdaad geen meting gedaan.

Of het ligt aan mij natuurlijk. Ik ben ervan uitgegaan dat op mijn hoofdschakelaar de fases van links naar rechts geteld worden. 1-2-3 dus. Nu is het dus blijkbaar 3-2-1.
Is een linksdraaiend veld nog ergens nadelig voor? Of moet ik het lekker zo laten? Fase draden in de hoofdschakelaar omzetten is niet zo heel ingewikkeld natuurlijk.

Maar het lijkt nu in ieder geval te werken. Gisteren tijdens het laden de oven even aan gezet en dan wordt de laadstroom in ieder geval terug geregeld.
'Grid limit' heb ik op 24A ingesteld en de 'device limit' op 19,2A. Net onder de werkelijke maximale waarden. Zo heb ik een beetje marge en laden gaat toch snel zat zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:43

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Draaiveldrichting boeit helemaal niets in huishoudelijke installaties. Verbaast me dat de Zappi zich daarmee bezig houdt. Enige waar draaiveld relevant voor is, zijn 3-fase motoren; die draaien andersom als je ze verkeerd aansluit. Maar dat zijn industriële machines. Er zijn sowieso maar heel weinig apparaten voor thuisgebruik die 400V nodig hebben, de meeste daarvan gebruiken maar 2 fases (kookplaten), en de paar huishoudelijke apparaten die daadwerkelijk 3 fase 400V nodig hebben (dus zonder de nul), daar maakt het draaiveld niet voor uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Bart ® op 27-11-2020 09:57 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Bart ® schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:48:
Draaiveldrichting boeit helemaal niets in huishoudelijke installaties. Verbaast me dat de Zappi zich daarmee bezig houdt. Enige waar draaiveld relevant voor is, zijn 3-fase motoren; die draaien andersom als je ze verkeerd aansluit. Maar dat zijn industriële machines. Er zijn sowieso maar heel weinig apparaten voor thuisgebruik die 400V nodig hebben, de meeste daarvan gebruiken maar 2 fases (kookplaten), en de paar huishoudelijke apparaten die daadwerkelijk 3 fase 400V nodig hebben (dus zonder de nul), daar maakt het draaiveld niet voor uit.
Stel dat ik nu voor in mijn garage een mooie vlakbank of zaagtafel op 400V koop, maakt het dan wel uit?
En is het gefixt als ik de fase draden die mijn hoofdschakelaar inkomen even verwissel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Bart ® schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:48:
Omdat de zappi met de CT klemmen een aantal waardes berekend is het wel van belang dat het rechtsdraaiend is. Voor het laden van de auto maakt het uiteraard niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Paling1 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:18:
[...]

Stel dat ik nu voor in mijn garage een mooie vlakbank of zaagtafel op 400V koop, maakt het dan wel uit?
En is het gefixt als ik de fase draden die mijn hoofdschakelaar inkomen even verwissel?
Nee ik zou me daar echt thuis geen zorgen over maken :)

Verwisselen hangt er even van af. Je CT's moeten op dezelfde fase zitten qua nummers als ze kabels in de zappi zitten. De installateur kan ook daar de denkfout gemaakt hebben. 321 of 123 is namelijk geen verschil qua draaiing. Maar omdat je ook nog eens de klemmen andersom moest installeren zat er wel wat fout.

De vraag is dus nu, zit CT-1 om dezelfde fase draad die vanuit de hoofdschakelaar naar de zappi gaat? En CT--2 en CT-3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

thehog schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:21:
[...]

Omdat de zappi met de CT klemmen een aantal waardes berekend is het wel van belang dat het rechtsdraaiend is. Voor het laden van de auto maakt het uiteraard niks uit.
Voor welke waardes is het draaiveld dan belangrijk?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Paling1 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:18:
[...]

Als ze elektronisch geschakeld zijn verwacht ik van niet. Maar check de handleiding voor de zekerheid. Je moet echt denken aan grote koelmachines of liftinstallaties waar het draaiveld van belang kan zijn. Zo'n zaagtafel op 400V zal eerder van twee fases gebruikmaken om zo tot een hoger vermogen te komen, dan dat er daadwerkelijk een 3 fase motor in zit. Vermoed ik tenminste hoor, maar ik ben geen expert op het gebied van zaagtafels :P.
Ja. Draaiveld wisselen is kwestie van twee willekeurige fasedraden verwisselen.

[ Voor 18% gewijzigd door Bart ® op 27-11-2020 10:39 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

thehog schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:25:
[...]

Nee ik zou me daar echt thuis geen zorgen over maken :)
Is goed, ik ga me geen zorgen maken...;)
De vraag is dus nu, zit CT-1 om dezelfde fase draad die vanuit de hoofdschakelaar naar de zappi gaat? En CT--2 en CT-3?
Je bedoelt of de fases zoals die uit de hoofdschakelaar komen overenkomen met de fases zoals de zappi op de ALAMAT zit?
Ik heb nog een foto met heel veel draden op mijn telefoon staan. Eens even kijken of ik daar iets mee kan...

[ Voor 10% gewijzigd door Paling1 op 27-11-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Paling1 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:36:
[...]

Je bedoelt of de fases zoals die uit de hoofdschakelaar komen overenkomen met de fases zoals de zappi op de ALAMAT zit?
Ik heb nog een foto met heel veel draden op mijn telefoon staan. Eens even kijken of ik daar iets mee kan...
Ja, maar ook hoe ze uiteindelijk in de zappi zitten. In de zappi zit de aansluiting van links naar rechts namelijk 321. Kan me voorstellen dat de installeur daar hem omgedraaid heeft (dus fase 1 op linker aansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Bart ® schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:33:
[...]

Voor welke waardes is het draaiveld dan belangrijk?
Geen idee maar prakijkt laat dat wel zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

thehog schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:53:
[...]

Geen idee maar prakijkt laat dat wel zien :)
Ik kan het me echt niet voorstellen. Zoals je zelf al zei, moeten de fases en dus de fasedraaiing van de klemmen wel overeenkomen met de fases van de laadpaal. Maar welke fasedraaiing er van toepassing is, is totaal niet relevant voor de laadpaal en het laadproces. Ik ben dus echt heel benieuwd wat Zappi daaraan wil meten...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Bart ® schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:56:
[...]

Ik kan het me echt niet voorstellen. Zoals je zelf al zei, moeten de fases en dus de fasedraaiing van de klemmen wel overeenkomen met de fases van de laadpaal. Maar welke fasedraaiing er van toepassing is, is totaal niet relevant voor de laadpaal en het laadproces. Ik ben dus echt heel benieuwd wat Zappi daaraan wil meten...
Lees de zappi fora er maar op na.
Zappi benelux verkoopt zelfs een simpele aliexpress fase rotatie meter er bij om het maar rechtsdraaiend te krijgen.

Ik zit te weinig in de materie om het goed te begrijp maar kan me voorstellen dat je power factor bijv. niet correct berekend wordt als de rotatie andersom is. En/of dat de richting van de stroom (opwek of verbruik) hierdoor ook verkeerd wordt opgevat (waar @Paling1 dus ook last van had).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

thehog schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:51:
[...]

Ja, maar ook hoe ze uiteindelijk in de zappi zitten. In de zappi zit de aansluiting van links naar rechts namelijk 321. Kan me voorstellen dat de installeur daar hem omgedraaid heeft (dus fase 1 op linker aansluiting).
Effe zitten photshoppen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laSCxILbbRGfrIkCZw_q2FSkioI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehXRc4JrawAyK0N9T5yghyAF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fphNl68XITSjLkb_2sP9pSN_XCM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaAlrxhy2nJPbSn2UPbFpbSs.jpg?f=fotoalbum_tile

Zie nu ook dat de elektricien de fase nummers op de ALS'en had geschreven... 8) Ook 3-2-1 dus.
Maar het lijkt in ieder geval overeen te komen.
Bart ® schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:56:
[...]

In een instructiefilmpje van de zappi installatie wordt het in ieder geval expliciet genoemd. (vanaf 40s)
thehog schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:00:
[...]

Lees de zappi fora er maar op na.
Zappi benelux verkoopt zelfs een simpele aliexpress fase rotatie meter er bij om het maar rechtsdraaiend te krijgen.

Ik zit te weinig in de materie om het goed te begrijp maar kan me voorstellen dat je power factor bijv. niet correct berekend wordt als de rotatie andersom is. En/of dat de richting van de stroom (opwek of verbruik) hierdoor ook verkeerd wordt opgevat (waar @Paling1 dus ook last van had).
Voor de load balancing is dit natuurlijk vrij essentieel, dus zeer de moeite waard om juist aan te sluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door Paling1 op 27-11-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Paling1 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:03:
[...]

Effe zitten photshoppen:
[Afbeelding][Afbeelding]

Zie nu ook dat de elektricien de fase nummers op de ALS'en had geschreven... 8) Ook 3-2-1 dus.
Maar het lijkt in ieder geval overeen te komen.
Ik zou zelf bruin op L1 aangesloten hebben en grijs op L3 maar ok :)
Wat me wel opvalt is de dubbele aansluitingen op de onderkant van je hoofdschakelaar. Per fase lijken er twee draden gekoppelt te zijn. Waar lopen die heen? Ik neem aan naar de slimme meter, maar waarom twee stuks per fase?

edit: en zit dus de CT klem die op L1 zit nu op de CT1 ingang van de harvi, etc?

[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 27-11-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

thehog schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:08:
[...]

Ik zou zelf bruin op L1 aangesloten hebben en grijs op L3 maar ok :)
Wat me wel opvalt is de dubbele aansluitingen op de onderkant van je hoofdschakelaar. Per fase lijken er twee draden gekoppelt te zijn. Waar lopen die heen? Ik neem aan naar de slimme meter, maar waarom twee stuks per fase?
Deze foto was nog van voor de aanpassing naar 3-fase door enexis.
Dit zijn dus tijdelijke draadbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Paling1 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:09:
[...]

Deze foto was nog van voor de aanpassing naar 3-fase door enexis.
Dit zijn dus tijdelijke draadbruggen.
Ah duidelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Sowieso moet ik nog eens goed naar de verdeling van de groepen op de fases kijken...
Ik ben er namelijk achter gekomen dat de boel wat anders in elkaar zit dan ik al jaren dacht. 8)7
De oorspronkelijke installateur heeft er op aan aantal punten een potje van gemaakt.

De 8e groep (automaat) zit wel in de kast maar blijkt helemaal niet aangesloten.
Ik heb een groep voor een combi magnetron (nr 4) waarvan ik dacht dat die voor onze oven was. Maar de oven blijkt dus gewoon op de groep met vrijwel de hele rest van het huis (brandmelders, cv, ventilatie, verlichting...) te zitten.
Het komt er nu op neer dat er 2 fases bijna niet belast worden.
1 fase met een vaatwasser en een paar lampjes die bijna nooit aan staan.
Een andere fase met een kokend water kraan en een paar stopcontacten in garage waar ik mijn gereedschap altijd op aan sluit.
De fase met de meeste aansluitingen krijgt vrijwel alle stopcontacten in het huis, MV, rookmelders, CV, wasmachine en warmtepompdroger voor zijn kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Paling1 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:19:
Sowieso moet ik nog eens goed naar de verdeling van de groepen op de fases kijken...
Ik ben er namelijk achter gekomen dat de boel wat anders in elkaar zit dan ik al jaren dacht. 8)7
De oorspronkelijke installateur heeft er op aan aantal punten een potje van gemaakt.

De 8e groep (automaat) zit wel in de kast maar blijkt helemaal niet aangesloten.
Ik heb een groep voor een combi magnetron (nr 4) waarvan ik dacht dat die voor onze oven was. Maar de oven blijkt dus gewoon op de groep met vrijwel de hele rest van het huis (brandmelders, cv, ventilatie, verlichting...) te zitten.
Het komt er nu op neer dat er 2 fases bijna niet belast worden.
1 fase met een vaatwasser en een paar lampjes die bijna nooit aan staan.
Een andere fase met een kokend water kraan en een paar stopcontacten in garage waar ik mijn gereedschap altijd op aan sluit.
De fase met de meeste aansluitingen krijgt vrijwel alle stopcontacten in het huis, MV, rookmelders, CV, wasmachine en warmtepompdroger voor zijn kiezen...
Tja goed punt. Regel is dat lichtgroepen (de groepen die zorgen voor licht in je woning) in ieder geval verdeeld worden over de diverse ALS-en. En in dit geval dus direct ook over de fases. Dit om te voorkomen dat 1 ALS gelijk je hele huis onverlicht laat. Let hier vooral op dat je trappenhuis-verlichting verdeeld is (bijv. begane grond op ALS-1 en 1e verdieping op ALS-2).
Voor de rest maakt het niet zoveel uit omdat je vroeger natuurlijk ook alles maar op 1 fase deed :) In nederland is geen regel dat je de fases zoveel mogelijk gelijk moet belasten.
Pagina: 1 ... 40 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen