Nog maar eens een vraag over de Zappi v2 (het lijkt wel bijna tijd voor een apart Zappi topic).
Ik maak gebruik van een Harvi om de CT-klemmen op aan te sluiten.
Vanuit de elektriciteitsmeter lopen de fasedraden naar de onderkant van mijn hoofdschakelaar. Vanaf de bovenkant van de hoofdschakelaar loopt er per fase een grote lus naar de koppelblokjes onder in de groepenkast waar de aardlekschakelaars hun voeding van krijgen. De CT-klemmen zitten op de lus vanaf de hoofdschakelaar, dus nog vóó'r de ALS'en.
In de instellingen voor de Zappi heb ik alle CT's op 'NONE' gezet. Bij de instellingen van de Harvi staan ze op 'GRID', Ik heb geen zonnepanelen of accu's.
Bij supply grid van de Zappi heb ik de Device limit op 19,2A gezet. Net onder de 20A van de Alamat.
Ik heb nu 1 keer de auto opgeladen op 10,1kW. Alles lijkt goed te gaan.
Maar ik heb toch een paar vragen over de loadbalancing.
Is er ergens te makkelijk controleren of dat juist is ingesteld? Ik twijfel namelijk aan de waarden die ik in de Zappi kan aflezen. Ik zie soms negatieve waarden staan.
De waarden in de app zijn ook vreemd. Meestal 0kW verbruik en een waarschuwing over unmeasured devices.
Die negatieve waarde die CT3 meet vind ik een beetje vreemd. Als ik namelijk een verbruiker op die fase aanschakel, dan krijg ik weer een positieve waarde. Als ik de CT omdraai dan is dat negatief. Dus ik neem aan dat die CT toch goed zit.
Wat ook raar is, is dat niet alle CT's op de zelfde manier georienteerd zijn.
In de aflezing van de Zappi kan je oof de faserotatie zien. Moeten die hoeken zo vreemd zijn? Hoort die hoek 0 te zijn als er op die fase geen verbruik gemeten wordt?
Ik ben een beetje bang dat de loadbalancing niet goed gaat als er hier iets mis zit.