Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 121 Laatste
Acties:
  • 840.596 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-06 16:32
uibeltje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:59:
[..], ook een grond UTP kabel direct aanleggen
[...])
Ik zou er twee trekken. Dan heb je één voor eventuele loadbalancing en één voor een eventuele internetconnectiviteit. Wellicht dat er (dan) ook draadloze opties zijn, maar een extra kabel meetrekken is niet zoveel werk als later één moeten bijtrekken.

[ Voor 7% gewijzigd door Bitaktus19 op 24-06-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
Maandag wordt bij ons de Zappi v2 geïnstalleerd... ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Remko.me schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:19:
Maandag wordt bij ons de Zappi v2 geïnstalleerd... ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.
Misschien alvast wat van de YouTube vids (https://www.youtube.com/channel/UCjthgNc3uuPAQxbP02ZA3pA) kijken ter voorbereiden om te zien wat je kunt instellen. Ik heb bijvoorbeeld het scherm gelocked met code (nu niets zichtbaar en laden niet mogelijk zonder code), wat makkelijk is in te stellen. Ook kan je dan wat praktische dingen zien, zoals hoe je de app kunt gebruiken (koppelen aan apparatuur, indien je de Hub hebt besteld). Ik vond het wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 20:43
Ik ben inmiddels al een tijdje aan het rondkijken voor een geschikte laadpaal voor bij ons thuis, en ik heb momenteel de Cube van f1rst bovenaan mijn lijstje staan, maar door het grote aanbod en het feit dat ik niet zeker weet of al mijn aannames wel kloppen wou ik toch even rondvragen wat jullie denken of nog eventueel voor opties zien voor mij.

Laat ik beginnen met met mijn eisen en wensen voor de laadpaal. Wat voor mij must-have's zijn is het volgende:
  • Moet type 2, 3-fase (11kw) kunnen laden.
  • Moet met ingebouwde paslezer/zakelijke registratie werken en MultiTankCard ondersteunen (eis van LM, Arval)
  • Moet uitgerust zijn met loadbalacing/smart-charging capability, zonder abonnementskosten
Wat voor mij should-have's zijn:
  • Uitgebreide ondersteuning voor domotica, zelf programmeren en/of combineren met zonnepanelen e.d. (hebben we nu allemaal nog niet, maar gaat wel komen binnen nu en 5 jaar)
  • Eenvoudig toevoegen/aansluiten van extra laadpalen/sockets (voorlopig niet nodig, maar zou in de toekomst wel een extra laadpunt toe willen voegen zonder veel gedoe)
  • Mogelijkheid om in de toekomst met 22kw te kunnen laden (ook voorlopig niet nodig, maar over 5 jaar met een volgende auto misschien wel wenselijk)
Nice-to-have's zijn:
  • Leuk design (oog wil ook wat)
  • Optie om te kiezen voor vaste kabel (ben er nog niet over uit wat ik hierin wil)
  • Nederlandse firma, actief met ontwikkeling, korte lijntjes met goede support en lage service-kosten
Nou ben ik op dit moment bij F1rst aangekomen omdat vrijwel alle punten kunnen worden aangevinkt. Domotica-integratie/combinatie met zonnepanelen is nog een vraagteken, maar ze gaven aan dat ze hard aan de weg aan het timmeren zijn om al die opties mogelijk te maken. Ik heb nog een vraag uit staan of ze ook een Cube met vaste kabel kunnen leveren, maar daar heb ik nog geen antwoord op.

De grote jongens van EVBox en NewMotion scoren ook hoog, maar daar moet je abonnementsgeld neerleggen voor de smart features en dat staat me principieel tegen. Bovendien vind ik die palen t.o.v. de smalle Cube niet zo mooi (maar dat is smaak). Bovendien denk ik dat deze jongens meer bezig zijn met de markt/massa veroveren dan met de beste, meest uitgebreide paal voor de thuisgebruiker (lees: tweaker) te leveren. Ik acht daarom de innovatie-snelheid van kleine partijen als F1rst en Zappi hoger.

De Zappi scoort erg hoog op alle technische mogelijkheden, maar die valt af omdat zakelijk laden met een pas niet mogelijk is.

Wat is jullie mening? Mis ik nog een een goede optie in de markt die voldoet aan al mijn wensen, of kloppen in jouw optiek mijn aannames niet? Alle input is welkom.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:11
De nieuwsberichten over de EV-kabelgoottegel uit Dongen zijn al een aantal keer gepost hier in het topic, maar deze heb ik nog niet voorbij zien komen: een video van Omroep Brabant waarbij je de tegel in actie ziet.

Dit is toch een geniaal product? Ik begrijp niet dat de hype niet groter is. Als gemeenten dit omarmen, kan het ervoor zorgen dat thuisladen mogelijk wordt voor een meerderheid van de EV-rijders, in plaats van een minderheid. Veel minder mensen zullen aangewezen zijn op publieke laadpalen, wat meer gemak en minder kosten betekent, wat de drempel voor EV-rijden al heel wat lager maakt. Gemeenten zullen minder publieke ruimte moeten opofferen om laadpalen te plaatsen, en eens V2G een vlucht neemt zullen al de ingeplugde auto's ingezet kunnen worden om het net lokaal te stabilliseren.

Ik zie alleen maar voordelen eerlijk gezegd (behalve voor uitbaters van publieke laadpalen). Heb ik wat nadelen over het hoofd gezien? :)

Weet iemand of de tegel officieel is toegestaan in Dongen, en of er andere gemeenten zijn die de tegel aan het uitproberen zijn?

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het probleem met de tegel van Dongen (prima idee hoor) is dat je zonder toestemming van de betreffende gemeente de stoep open maakt.. Dat is voorbehouden aan de gemeente. Dus zonder die toestemming ben je illegaal bezig.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
marvel27 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:33:
Dit is toch een geniaal product?
Eerst maar eens zien wat er gebeurt als iemand met een naaldhak of wandelstok precies of het flexibele stuk gaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:11
secret17 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:33:

....

De grote jongens van EVBox en NewMotion scoren ook hoog, maar daar moet je abonnementsgeld neerleggen voor de smart features en dat staat me principieel tegen. Bovendien vind ik die palen t.o.v. de smalle Cube niet zo mooi (maar dat is smaak). Bovendien denk ik dat deze jongens meer bezig zijn met de markt/massa veroveren dan met de beste, meest uitgebreide paal voor de thuisgebruiker (lees: tweaker) te leveren. Ik acht daarom de innovatie-snelheid van kleine partijen als F1rst en Zappi hoger.

...
Het kost je bij F1rst ook EUR 10,- per maand toch? Innovatie snelheid zal wellicht hoger liggen, daardoor loop je wellicht ook wat sneller tegen issues aan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
Inspired schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:55:
[...]
Het kost je bij F1rst ook EUR 10,- per maand toch? Innovatie snelheid zal wellicht hoger liggen, daardoor loop je wellicht ook wat sneller tegen issues aan.
Dat is abonnementsgeld voor de zakelijke dienstverlening, oftewel de mogelijkheid om thuis te laden met een pasje en dan iedere maand automatisch je laadkosten via je werkgever vergoed te krijgen. Dat abonnement betaal je bij iedere provider die dat aanbiedt, en dat is prima, want ze leveren een actieve dienst.

Het verschil is dat EVBox en NewMotion daar bovenop maandelijkse kosten rekenen voor gebruik van de slimme hardware die ze leveren, zoals smart-charging. Hoewel de kosten laag zijn (enkele euro's per maand ofzo), betaal ik liever niet voor hardware die, eenmaal geïnstalleerd, gewoon moet werken.

Met name met het oog op de toekomst vind ik dat belangrijk: ik krijg straks een leaseauto, maar er komt een moment dat ik weer overga naar privé, waardoor ik de dienst voor zakelijke administratie niet meer nodig heb. De slimme hardware wil ik dan echter gewoon kunnen blijven gebruiken zonder alsnog maandelijks bij te moeten dragen.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:55:
[...]

F1rst geeft wel vertrouwen op hun website als ze de eenheden niet eens goed weten te hanteren:
In tegenstelling tot andere aanbieders berekenen wij geen extra kosten over uw geladen Kw. Bij F1RST betaalt u alleen voor wat u ook daadwerkelijk verbruikt.
Ze bedoelen kWh... hoop ik.

Edit:
@secret17 Volgens mij betaal je EVBox en Newmotion ook voor loadbalancing hoor.

[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 25-06-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
daemonix schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:17:
Het probleem met de tegel van Dongen (prima idee hoor) is dat je zonder toestemming van de betreffende gemeente de stoep open maakt.. Dat is voorbehouden aan de gemeente. Dus zonder die toestemming ben je illegaal bezig.
Heb je helemaal gelijk in, en ik bedoel natuurlijk installatie in samenspraak met de gemeente. Ik begrijp helemaal dat gemeenten geen ontheffing willen verlenen voor kabels over de stoep, maar dit is juist een elegante oplossing voor dat probleem. Het is een manier voor gemeenten om thuisladen toch te kunnen stimuleren.
JeroenE schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:54:
[...]
Eerst maar eens zien wat er gebeurt als iemand met een naaldhak of wandelstok precies of het flexibele stuk gaat staan.
Goed punt. Het is wel de vraag hoe flexibel die flapjes precies zijn/gemaakt kunnen worden. En als het toch een probleem zou zijn, kun je dat volgens mij gemakkelijk oplossen door het gat op te vullen met een dummy kabel of stok die perfect in de opening past. Lijkt mij niet onoverkomelijk!

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
secret17 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:08:
De slimme hardware wil ik dan echter gewoon kunnen blijven gebruiken zonder alsnog maandelijks bij te moeten dragen.
Ik vind hun site bijzonder onduidelijk. Je moet in ieder geval maar eens goed navragen of hun hardware wel zonder abonnement kan werken. Teksten als:
In tegenstelling tot andere aanbieders berekenen wij geen extra kosten over uw geladen Kw. Bij F1RST betaalt u alleen voor wat u ook daadwerkelijk verbruikt.
geven mij geen hoop dat je ook gewoon los een laadpaal kan bestellen.

Sowieso ben ik niet zo van de bedrijven waar je alleen algemeenheden kan lezen en voor al het andere eerst je persoonsgegevens moet achterlaten zodat ze meer informatie kunnen opsturen. Zet die informatie gewoon gelijk op je site, denk ik dan.

Je hebt behalve die Cube (zeg maar het "stopcontact") ook een EVI nodig. Dat is een "Electronical Vehicle Intelligence" die blijkbaar in (bijvoorbeeld) je meterkast komt. Veel meer kan ik er niet over vinden. Hoe dat dan weer zit is toch juist interessant? Vooral omdat je er blijkbaar minimaal 4 Cubes op aan kan sluiten.
marvel27 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:17:
En als het toch een probleem zou zijn, kun je dat volgens mij gemakkelijk oplossen door het gat op te vullen met een dummy kabel of stok die perfect in de opening past. Lijkt mij niet onoverkomelijk!
En die moet je er dan eerst weer uit peuteren als je de kabel er in wil doen? Dat klinkt mij alleen maar lastig eerlijk gezegd.

Is er iets bedacht waardoor er geen ijs in het gootje kan komen zodat je kabel zit vastgevroren en dat soort zaken? Als je aan het laden ben zal dat wel meevallen, maar als je auto vol zit wordt je kabel ook niet meer warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
JeroenE schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:25:
[...]
Ik vind hun site bijzonder onduidelijk. Je moet in ieder geval maar eens goed navragen of hun hardware wel zonder abonnement kan werken. Teksten als:

[...]
geven mij geen hoop dat je ook gewoon los een laadpaal kan bestellen.

Sowieso ben ik niet zo van de bedrijven waar je alleen algemeenheden kan lezen en voor al het andere eerst je persoonsgegevens moet achterlaten zodat ze meer informatie kunnen opsturen. Zet die informatie gewoon gelijk op je site, denk ik dan.
Mee eens, maar dat is mijn ervaring met bijna al die aanbieders. Alleen de site van Zappi vond ik wat dat betreft beter, maar die stellen zich ook meer op als hardware-leverancier en minder als commercieel tussenpersoon.
Je hebt behalve die Cube (zeg maar het "stopcontact") ook een EVI nodig. Dat is een "Electronical Vehicle Intelligence" die blijkbaar in (bijvoorbeeld) je meterkast komt. Veel meer kan ik er niet over vinden. Hoe dat dan weer zit is toch juist interessant? Vooral omdat je er blijkbaar minimaal 4 Cubes op aan kan sluiten.
Wat betreft die EVI: dat klopt, maar dat is juist hun unique selling point. Dat is waar alle slimme hardware geplaatst wordt (i.p.v. in de paal/Cube zelf) en installatie daarvan hoort bij de aanschaf van zo'n Cube - je wordt gewoon eigenaar van die hardware. Daarom vertrouw ik er bij hun juist meer op dat de boel blijft draaien dan bij andere leveranciers als de abonnementen opgezegd worden. Het idee van die EVI is vooral dat je (tot 4) extra Cubes kan bijkopen in de toekomst en gewoon in kan pluggen via de meterkast en dan zou het moeten werken.

Maar goed, in zee gaan met een kleine/jonge aanbieder in een relatief nieuwe markt gaat altijd gepaard met wat onzekerheid. Daarom ben ik er nog niet helemaal over uit. Ik heb ook nog steeds vragen bij f1rst open staan waar ik over teruggebeld zou worden, precies om deze onzekerheden zoveel mogelijk weg te nemen.

Update: ben net teruggebeld door F1rst. Ze hebben bevestigd dat alle hardware die nodig is (zoals EVI) in de aanschafprijs van je (eerste) Cube zit. Bovendien kreeg ik te horen dat een vaste kabel van 5 of 8 meter ook een optie is, dus dat is wel fijn.

[ Voor 6% gewijzigd door secret17 op 25-06-2020 16:02 ]

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
JeroenE schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:25:
[...]
En die moet je er dan eerst weer uit peuteren als je de kabel er in wil doen? Dat klinkt mij alleen maar lastig eerlijk gezegd.

Is er iets bedacht waardoor er geen ijs in het gootje kan komen zodat je kabel zit vastgevroren en dat soort zaken? Als je aan het laden ben zal dat wel meevallen, maar als je auto vol zit wordt je kabel ook niet meer warm.
Ik vermoed dat niemand je zal verplichten tot het nemen van zo'n tegel ;) maar als het betekent dat ik thuis kan laden, waardoor ik de overschot van mijn zonnestroom aan de EV kwijt kan, minder kosten heb en ik niet elke keer 10min kwijt ben door naar de paal te rijden, aan te sluiten en terug te wandelen, dan vind ik een kabeltje eruit peuteren prima te doen :P

Goed punt wel van het water dat erin kan sijpelen en kan bevriezen. Als je kabel erin ligt zou die vast kunnen vriezen (tenzij de kabel warm is?), en als er geen kabel inligt kan er een laag ijs ontstaan waardoor je de kabel niet helemaal kwijt kan. Dat zijn precies de zaken die je wil uittesten in een proefproject. Ben benieuwd wat de uitkomst is in Dongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
marvel27 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:50:
dan vind ik een kabeltje eruit peuteren prima te doen :P
Ja, dat is met deze temperaturen misschien leuk, maar in de winter denk ik niet. Wat als de buurjongen (m/v) zo'n beschermingskabel er uit peutert? Ben je dan weer alsnog aansprakelijk als iemand struikelt doordat er weer een stok of hak in die gleuf kan verdwijnen?

Ik snap wel dat gemeentes hier hun vingers niet aan willen branden, ook omdat bij het antwoord "mag niet" er geen enkel nadeel voor de gemeente zelf aan vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roalt
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-06 08:55
Binnenkort hoop ik mijn MG ZS EV in ontvangst te nemen en ben bezig met aanleg van een laadpaal. Aangezien de MG maar op 1 fase kan laden wil ik starten met een 1 fase paal van martkplaats maar wil de bekabeling in de grond in ieder geval al voorbereiden op 3 fase.
Je kan ook overwegen om wel de 3 fase kabel te trekken maar in de meterkast gewoon op 1 fase aan te sluiten, dat scheelt nu weer kosten, Je hebt immers toch maar een 1 fase laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:06
Binnenkort hoop ik mijn MG ZS EV in ontvangst te nemen en ben bezig met aanleg van een laadpaal. Aangezien de MG maar op 1 fase kan laden wil ik starten met een 1 fase paal van martkplaats maar wil de bekabeling in de grond in ieder geval al voorbereiden op 3 fase.

Mijn groepenkast ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]

Klopt onderstaand stappenplan of ben ik nog iets vergeten/doe ik verkeerd?

1. YMVK-AS 4x2.5 mm (l = 20 meter) van groepenkast naar laadpaal, ook een grond UTP kabel direct aanleggen
2. extra installatieautomaat plaatsen (links is nog 1 plek vrij)
3. groepen herindelen zodat kookgroep en laadpaal niet op dezelfde fase zitten, klopt het dat elke ALS een aparte fase is?
4. alles aansluiten en laden maar :)
Ligt het aan mij of is je hoofdschakelaar maar met 2,5mm2 uitgelegd richting de aardlekschakelaars? Daar zou ik ook eens goed naar kijken. Het lijkt wel of de afgaande draden van de aardlekschakelaars dikker zijn dan de draden van je hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
daemonix schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:17:
Plus, het wordt een wirwar van niet geregistreerde kabels bij de klic-desk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
roalt schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:20:
[...]

Je kan ook overwegen om wel de 3 fase kabel te trekken maar in de meterkast gewoon op 1 fase aan te sluiten, dat scheelt nu weer kosten, Je hebt immers toch maar een 1 fase laadpaal.
Dat is toch letterlijk wat hij zegt :? ;)
Aangezien de MG maar op 1 fase kan laden wil ik starten met een 1 fase paal van martkplaats maar wil de bekabeling in de grond in ieder geval al voorbereiden op 3 fase.

[ Voor 21% gewijzigd door ybos op 25-06-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
ybos schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:40:
[...]

Plus, het wordt een wirwar van niet geregistreerde kabels bij de klic-desk.
Is dat zo? Het zijn toch geen ingegraven kabels?
JeroenE schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:43:
[...]
Ja, dat is met deze temperaturen misschien leuk, maar in de winter denk ik niet. Wat als de buurjongen (m/v) zo'n beschermingskabel er uit peutert? Ben je dan weer alsnog aansprakelijk als iemand struikelt doordat er weer een stok of hak in die gleuf kan verdwijnen?

Ik snap wel dat gemeentes hier hun vingers niet aan willen branden, ook omdat bij het antwoord "mag niet" er geen enkel nadeel voor de gemeente zelf aan vast zit.
Tja, of het leuk is moet iedereen voor zichzelf bepalen. Ik zou er geen problemen mee hebben als dat betekent dat ik (bijna, want het is natuurlijk niet je privé parkeerplek) altijd goedkoop voor de deur kan laden.

Over de buurjongen (m/v): je kan nooit alle mogelijke risico's afdekken. Een kabelmat of -goot vormt elke keer dat minder mobiel iemand er overheen wil een probleem. Die situatie vindt meerdere keren per maand plaats, afhankelijk van waar je woont.

De situatie die jij schetst, buurjongen die de opvulling verwijdert, is een risico van een heel andere grootteorde, bijna verwaarloosbaar. Als je met sabotage rekening houdt kunnen heel veel dingen niet meer. En wie weet kan de tegel prima hufterproof gemaakt worden als meer mensen ermee aan de slag gaan.

Overigens, je geeft aan dat gemeentes hun vingers hier niet aan willen branden, maar ik heb helemaal geen gemeenten gezien die hier negatief op gereageerd hebben, ongetwijfeld ook omdat het een nieuwe evolutie is. De enige gemeente die zich heeft uitgesproken is Dongen, en zij hebben het juist helpen ontwikkelen. 1-0 voor de kabelgoottegel dus ;)

Het lijkt mij in elk veelbelovend genoeg om er serieus aandacht aan te besteden, en als het wat wordt kan het potentiële revolutionair op gebied van laad-infrastructuur.

[ Voor 19% gewijzigd door marvel27 op 25-06-2020 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
marvel27 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:06:
[...]

Is dat zo? Het zijn toch geen ingegraven kabels?
Excuus, niet goed gekeken, dacht dat het alleen om een stoeptegel ging, maar het is zo'n sleuf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nope sensei
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-06-2024
ik weet niet zeker of ik mijn vraag in deze topic kan laten, maar ik ben op zoek naar een stekkelader voor mijn Golf GTE uit 2015.

Ik ben zelf al op zoek gegaan bij winkels en die bieder vaak een veel duurdere variant aan (blauwpunkt) dan de mobiele laders die ik op internet vind.

De verkoper vertelde mij omdat dit was omdat zijn lader een speciale gecertificeerde chip zou hebben, en als ik ooit problemen zou hebben met mijn accupakket van mijn auto ik garantie zou hebben, en als ik een oplader "uit china" zou kopen dit niet het geval was.

Nu zit ik met 2 vragen, klopt het verhaal van de verkoper?
En welke stekkerlader zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
secret17 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:33:
...
Wat is jullie mening? Mis ik nog een een goede optie in de markt die voldoet aan al mijn wensen, of kloppen in jouw optiek mijn aannames niet? Alle input is welkom.
Heb je de Wallbox Copper SB toevallig ook meegenomen in je overwegingen? Die staat bij mij nog hoog op mijn lijstje.
Daarnaast de EVbox Elvi en de Alfen Eve Single Proline. Van beiden heb ik me laten wijsmaken dat ze ook zonder abo kunnen werken (alhoewel informatievoorziening daarover opzettelijk vaag is).
Die wallbox heeft mijn interesse maar kan nog weinig installateurs vinden die er ervaring mee hebben.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nope sensei schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:37:
De verkoper vertelde mij omdat dit was omdat zijn lader een speciale gecertificeerde chip zou hebben, en als ik ooit problemen zou hebben met mijn accupakket van mijn auto ik garantie zou hebben, en als ik een oplader "uit china" zou kopen dit niet het geval was.
Complete nonsens.
Hij kan ook laden bij publieke laadpunten?
Een auto kan geen verschil zien tussen een teruggeschroefd publiek laadpunt en een chinese EVSE.
Alle voor de batterijen relevante beveiliging zit in de auto.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Montalbano schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:22:
[...]

Heb je de Wallbox Copper SB toevallig ook meegenomen in je overwegingen? Die staat bij mij nog hoog op mijn lijstje.
Daarnaast de EVbox Elvi en de Alfen Eve Single Proline. Van beiden heb ik me laten wijsmaken dat ze ook zonder abo kunnen werken (alhoewel informatievoorziening daarover opzettelijk vaag is).
Die wallbox heeft mijn interesse maar kan nog weinig installateurs vinden die er ervaring mee hebben.
Waarom zou je voor een onbekender merk gaan? En hoe zit het nu met automatische declaraties en gastladen? Of kan dat uberhaupt niet? Vind de site met abonnementen nou niet echt duidelijk. Echt veel goedkoper is de oplossing ook niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:25:
[...]

Waarom zou je voor een onbekender merk gaan? En hoe zit het nu met automatische declaraties en gastladen? Of kan dat uberhaupt niet? Vind de site met abonnementen nou niet echt duidelijk. Echt veel goedkoper is de oplossing ook niet toch?
Die automatische declaraties laat ik een beetje vallen, in de zin van dat het geen harde vereiste meer zou zijn. Zoveel moeite is het nu ook weer niet om 1x per maand een declaratie in te dienen.

Goedkoper is ie niet (er van uitgaande dat je het over de wallbox hebt). Ik vind hem wel fraaier, mooi klein strak apparaat. Heb ook nog met een stukje WAF te maken...

De Elvi vind ik op zich ook wel fraai, maar wel stuk groter. En beetje onduidelijk of die al met socket (losse kabel) leverbaar is. Installateurs zeggen verschillende dingen over maandabonnementen voor bijvoorbeeld load balancing.

De Alfen is (denk ik) goede kwaliteit, wordt door veel aanbieders (vd Bron, Eneco) gebruikt. Maar is dan altijd met abo.

Zappi zou het antwoord kunnen zijn, maar ik vind het geen mooi apparaat. En het hangt wel naast mijn voordeur.

Ik heb gelukkig (en helaas) nog even om het verder uit te vogelen, maar echt heel duidelijk is deze materie niet vind ik.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvd
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:10
De Alfen single pro-line heb ik ondanks zelf geïnstalleerd (met e-flux) backoffice. Je kunt er na het aanvragen van een account verschillende parameters aanpassen (ook zonder backend): https://alfen.com/sites/a...n%20keys%204.8.0%20V2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Montalbano hangt ook allemaal van je wensen/eisen af. Die Wallbox heeft geen vaste kabel optie? Dan zou hij voor mij al afvallen. Plus de automatische verrekening en optie tot (betaald) gasten laten laden vind ik toch wel prettig. Echt mooi is geen enkele paal. Kun je hem niet ergens anders monteren zodat hij wat meer uit het zicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Was het niet Wallbox die plaatjes had van montage met invoer van boven (een absolute no-go)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccasper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-02-2023
Onlangs werd bij mij thuis een laadstation EVBox Elvi geplaatst. Ik heb de oplaadkaart kunnen activeren maar het koppelen van de app EVBox Connect lukt niet. Het laadstation wordt niet gevonden. Ook niet via een andere smartphone en tablet. Support gecontacteerd maar geen reactie tot hiertoe.
Ik weet nu niet of het laadstation behoorlijk werkt. Led-ring is groen en de kaartlezer reageert met een biep.
Aangezien mijn wagen volgende week geleverd wordt zou ik toch graag weten of ik al dan niet thuis kan opladen. Zo niet heb ik natuurlijk niets aan een wagen met een platte batterij die ik niet kan opladen.
Iemand een idee wat er fout loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat valt op deze manier heel moeilijk te controleren. Een echte EV aansluiten en proberen te laden wel. Geen buurman met een EV in de wijk?

[ Voor 14% gewijzigd door daemonix op 28-06-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@ccasper maandag even bellen met support of inderdaad even kennis/buurman vragen. Maar neem aan dat een mogelijk issue snel op te lossen is. Zal me er niet te druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccasper
  • Laatst online: 02-02-2023
Geen telefonische ondersteuning bij Elvi, alleen per mail (voor zover ik weet tenminste). Ook geen EV's in mijn buurt. Dus maar een beetje bang afwachten of ik kan opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Morgen komt liander eindelijk langs om naar de huidige situatie te bekijken voordat het verzwaart kan gaan worden naar 3x 25A. De meterkast is nu volgens mij aangesloten als een 1/3 fase kast en hij heeft de juiste hoofdschakelaar. Nu wil ik na de verzwaring een laadpaal aansluiten. Ik ga een new motion home advanced nemen en deze heeft dc beveiliging. Volgens de laadpaalboer heb ik geen aparte aardlekautomaat nodig. Hij krijgt wel een eigen groep (nr 10) en dat was voldoende. Ik dacht altijd dat het beter was om de laadpaal een eigen aardlek automaat + groep te geven en een eigen groep. Of haal ik wat zaken door elkaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfMmcR7oi41CjD5U0yhLm3pxRg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ib4rOYUAX7ARV75xQnDUMVUR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door IUser op 28-06-2020 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@IUser je hebt geen duurdere type B nodig maar de laadpaal moet wel degelijk achter een aardlek. Zou gewoon een ALS ervoor zetten. Dat zijn de kosten ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:20:
@IUser je hebt geen duurdere type B nodig maar de laadpaal moet wel degelijk achter een aardlek. Zou gewoon een ALS ervoor zetten. Dat zijn de kosten ook niet.
Thanks voor je feedback. Dit staat namelijk in de offerte van de laadpaal:

Inbouwen nieuwe groep in bestaande meterkast of met uitbouw. Bekabeling(voeding(3 fase 4mm kabel) en data) tot 10 meter.
1 of 3 Fase Afzekering max 32A.

Wat vreemd dat de laadpaalbedrijf juist aangeeft dat het niet hoeft. Wellicht praten we over hetzelfde maar begrijp ik het.

Ok, in jip en janneke taal. Dus de laadpaalboer klikt er een groep bij en dat is nr 10. Dat is toch de groep en aardlekschakelaar?

[ Voor 13% gewijzigd door IUser op 28-06-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
IUser schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:28:
[...]

Inbouwen nieuwe groep in bestaande meterkast of met uitbouw. Bekabeling(voeding(3 fase 4mm kabel) en data) tot 10 meter.

Wat vreemd dat de laadpaalbedrijf juist aangeeft dat het niet hoeft. Ik snap het niet.
Misschien dat ze er toch een ALS inzetten en niet alleen een groep? Een groep moet (voor zover ik weet) altijd achter een aardlek. Anders nog even navragen. De DC lekstroom beveiliging is geen vervanger van de aardlek.

Bij mij is dezelfde paal geinstalleerd en er zit netjes een ALS voor. Geen Type B omdat de DC lekstroom beveiliging inderdaad al in de NM paal zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 28-06-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 08:18

Thyzz

-=leeg=-

IUser schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:28:
[...]

Wat vreemd dat de laadpaalbedrijf juist aangeeft dat het niet hoeft. Ik snap het niet.
Ik heb laatst ook een offerte op gevraagd bij een lokale elektricien. Die zij ook: 'paal heeft ALS, dus u hoeft er geen in de meterkast voor die groep'...

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
Er komt een groep bij. Dat is toch het onderstaande plaatje? Maar dat is toch ook de aardlek? Sorry voor deze nogal noob vraag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKTBCSAjeToAAtjvtZIH5rmc_B4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uDqYwuovXq8aQhNGeVt8WN5l.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Thyzz schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:33:
[...]

Ik heb laatst ook een offerte op gevraagd bij een lokale elektricien. Die zij ook: 'paal heeft ALS, dus u hoeft er geen in de meterkast voor die groep'...
Welke paal heeft een aardlek dan? Volgens mij moet er nog steeds een aardlek voor de groep zitten. Ook al zou er een aardlek in de paal zitten. Gewoon niet veilig en niet conform de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:35:
[...]

Welke paal heeft een aardlek dan? Volgens mij moet er nog steeds een aardlek voor de groep zitten. Ook al zou er een aardlek in de paal zitten. Gewoon niet veilig en niet conform de standaard.
De mijne gaat om de home advanced 2.1 met dc beveiliging. Ik heb geen idee of dit een aardlek in zich heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
IUser schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:35:
Er komt een groep bij. Dat is toch het onderstaande plaatje? Maar dat is toch ook de aardlek? Sorry voor deze nogal noob vraag.
[Afbeelding]
Dat zijn groepen, ook wel installatieautomaten. Aardlek zijn die dingen met die gele test knoppen onderin. Heb je drie van.

Paal heeft DC lekstroom beveiling. Dit is echter geen aardlek, en ook al was het wel een aardlek zou er nog steeds 1 voor de groep moeten zitten in de meterkast.

[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 28-06-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:36:
[...]

Dat zijn groepen, ook wel installatieautomaten. Aardlek zijn die dingen met die gele test knoppen onderin. Heb je drie van.
Ah dus toch. Nu snap ik het. Dan laat ik alsnog een ALS erin zetten. Het zijn de kosten niet. Ik moet alleen uitleggen waarom ik dat wil. Maar volgens mij is het allemaal voor de veiligheid. Kan geen kwaad lijkt mij. Mocht iemand het goed kunnen uitleggen dan hoor ik dat graag.

[ Voor 31% gewijzigd door IUser op 28-06-2020 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
IUser schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:37:
[...]

Ah dus toch. Nu snap ik het. Dan laat ik alsnog een ALS erin zetten. Het zijn de kosten niet. Ik moet alleen uitleggen waarom ik dat wil. Maar volgens mij is het allemaal voor de veiligheid. Kan geen kwaad lijkt mij.
En het moet gewoon. Laat ze anders nog eens de NEN1010 lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:40:
[...]

En het moet gewoon. Laat ze anders nog eens de NEN1010 lezen.
Nope ze gingen geen aardlek er in zetten want dat was niet nodig. De aardlek kost 125,- en dat stond niet op de factuur. Ik ga het ze nogmaals vragen waarom ze afwijken van de nen1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 08:18

Thyzz

-=leeg=-

Inspired schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:35:
[...]

Zappi V2
Ingebouwde aardlekbeveiliging Type A 30 mA wisselstroom (EN61008) + DC lekdetectie tot 6 mA (EN62955)
Opvallend dat ze dat de elektricien dat dan zo aanbied.

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Thyzz schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:55:
[...]

Zappi V2

[...]

Opvallend dat ze dat de elektricien dat dan zo aanbied.
Idd. De kabel tot de laadpaal zit nu dus niet echter een aardlek. Stel je hebt een gedeelte van de kabel door de grond richting laadpaal. Per ongeluk met de schep erin en je loopt gevaar op letsel aangezien er geen aardlek voor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Inspired schreef op zondag 28 juni 2020 @ 23:01:
[...]

Idd. De kabel tot de laadpaal zit nu dus niet echter een aardlek. Stel je hebt een gedeelte van de kabel door de grond richting laadpaal. Per ongeluk met de schep erin en je loopt gevaar op letsel aangezien er geen aardlek voor zit.
Het staat mij niet bij wat de NEN1010 daarvan zegt, maar de kabel zit of tenminste 50cm in de grond of in een slagvaste buis, wat dat verhinderd. Vanaf de aanbieder heb je natuurlijk ook kabel onder het huis/in de grond liggen zonder aardlek.

Met PV verdelers met Alamat gebeurd toch hetzelfde? Die hebben vaak een Alamat met 100mA of 300mA en dan is het niet aan te raden deze achter een normale 30mA van een groep te hangen. Voor zover ik weet is dat een gangbare oplossing. Waarom zou het dan (uiteraard wel met vaste bekabeling en zonder 'tussenverbruikers') voor een laadpaal anders moeten zijn indien?
En dan bedoel ik dus de verplichting, niet het advies, want dat zou dus wel de reden kunnen zijn wanneer de extra werkzaamheden en kosten niet op de factuur staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ccasper schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:27:
Geen telefonische ondersteuning bij Elvi, alleen per mail (voor zover ik weet tenminste). Ook geen EV's in mijn buurt. Dus maar een beetje bang afwachten of ik kan opladen.
Sterkte.. probeer het anders nog eens met een ander toestel (idealiter ook een ander besturingssysteem) als je mazzel hebt werkt die buggy troep dan wel.

@IUser klinkt als een amateur aan het werk. Zoals al eerder genoemd; een dure type B aardlek heb je Niet nodig maar een 'gewone' wel. Als men er niet aan wil, vragen of ze per mail kunnen bevestigen niet conform NEN 1010 te werken (of dat die aardlek niet nodig is) daarmee langs de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
GoldenSample schreef op maandag 29 juni 2020 @ 00:05:
[...]

Sterkte.. probeer het anders nog eens met een ander toestel (idealiter ook een ander besturingssysteem) als je mazzel hebt werkt die buggy troep dan wel.

@IUser klinkt als een amateur aan het werk. Zoals al eerder genoemd; een dure type B aardlek heb je Niet nodig maar een 'gewone' wel. Als men er niet aan wil, vragen of ze per mail kunnen bevestigen niet conform NEN 1010 te werken (of dat die aardlek niet nodig is) daarmee langs de fabrikant.
Navragen is altijd handig, maar misschien valt het allemaal mee en heeft de installateur voor de 'groep' gewoon een Alamat waarmee het gewoon is zoals het moet. Even afwachten maar voordat zijn installateur een amateur is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
InterCC schreef op zondag 28 juni 2020 @ 23:59:
[...]

Het staat mij niet bij wat de NEN1010 daarvan zegt, maar de kabel zit of tenminste 50cm in de grond of in een slagvaste buis, wat dat verhinderd. Vanaf de aanbieder heb je natuurlijk ook kabel onder het huis/in de grond liggen zonder aardlek.
Wie zegt dat zo’n amateur wel deze voorschriften kent? Daarbij, een boompje planten en je zit al snel op 50cm.
Met PV verdelers met Alamat gebeurd toch hetzelfde? Die hebben vaak een Alamat met 100mA of 300mA en dan is het niet aan te raden deze achter een normale 30mA van een groep te hangen. Voor zover ik weet is dat een gangbare oplossing. Waarom zou het dan (uiteraard wel met vaste bekabeling en zonder 'tussenverbruikers') voor een laadpaal anders moeten zijn indien?
En dan bedoel ik dus de verplichting, niet het advies, want dat zou dus wel de reden kunnen zijn wanneer de extra werkzaamheden en kosten niet op de factuur staan.
Onder bepaalde voorwaarden mag er bij PV van afgeweken worden inderdaad. Dit is niet altijd het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _gibeon_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:22
IUser schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:42:
[...]

Nope ze gingen geen aardlek er in zetten want dat was niet nodig. De aardlek kost 125,- en dat stond niet op de factuur. Ik ga het ze nogmaals vragen waarom ze afwijken van de nen1010.
Prikken ze de nieuwe groep niet gewoon achter één van de bestaande aardlekken? Volgens mij moet het dan goed zijn: AC aardlek (in de meterkast) zodat er niets aan de hand is als je met de schop in je grondkabel steekt, DC aardlek (in de paal) voor als je auto gaat lekken.

Edit: goed punt van @Inspired, dit gaat inderdaad niet werken.

[ Voor 5% gewijzigd door _gibeon_ op 29-06-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
_gibeon_ schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:23:
[...]

Prikken ze de nieuwe groep niet gewoon achter één van de bestaande aardlekken? Volgens mij moet het dan goed zijn: AC aardlek (in de meterkast) zodat er niets aan de hand is als je met de schop in je grondkabel steekt, DC aardlek (in de paal) voor als je auto gaat lekken.
Hoe wil je een krachtgroep achter een 1 fase aardlek prikken dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:28

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Inspired schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:28:
[...]

Hoe wil je een krachtgroep achter een 1 fase aardlek prikken dan?
Daarnaast mag het ook niet, een laadpunt moet zijn eigen aardlek hebben.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Bart ® schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:41:
[...]

Daarnaast mag het ook niet, een laadpunt moet zijn eigen aardlek hebben.
Helemaal eens.

Nog een keertje mijn vraag dienaangaande ivm nieuwbouw: ik heb 2 enkelfase laadpalen. Mogen deze achter dezelfde 3 fase ALS type B op verschillende fasen? Of moeten er dan echt 2 fysieke ALS'en komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

daemonix schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:10:
[...]

Helemaal eens.

Nog een keertje mijn vraag dienaangaande ivm nieuwbouw: ik heb 2 enkelfase laadpalen. Mogen deze achter dezelfde 3 fase ALS type B op verschillende fasen? Of moeten er dan echt 2 fysieke ALS'en komen?
Twee fysieke ALS'en.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 19:23
Vraagje,

Zijn hier tweakers met ervaring met mobiele laadoplossingen, zoals met name https://www.laadkabelwink...-type-2-naar-cee16-5p-10m

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Dit ding is nauwelijks duurder dan een Type2 kabel van die lengte en laadpaal heb je dan niet meer nodig. Alleen CEE stopcontact, thuis en/of bij het werk. En laden maar met 11kW.

Vraag is of het ook in de praktijk goed werkt?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 15:07
eltron schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:53:
Vraagje,

Zijn hier tweakers met ervaring met mobiele laadoplossingen, zoals met name https://www.laadkabelwink...-type-2-naar-cee16-5p-10m

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Dit ding is nauwelijks duurder dan een Type2 kabel van die lengte en laadpaal heb je dan niet meer nodig. Alleen CEE stopcontact, thuis en/of bij het werk. En laden maar met 11kW.

Vraag is of het ook in de praktijk goed werkt?
Lengte: 510 meter. Dat is wel een flinke haspel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Spul uit China zo te zien? Zou er persoonlijk niet snel aan beginnen.

https://nl.aliexpress.com/item/32957350238.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Inspired schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:29:
Spul uit China zo te zien? Zou er persoonlijk niet snel aan beginnen.

https://nl.aliexpress.com/item/32957350238.html
Volledig mee eens. Het is ook niet CE gecertificeerd, maar bevat het CE logo van China Export, waarbij de C en de E dichter bij elkaar staan.
Ik zou mij er niet aan wagen. En anders staan er nog wel goedkopere laadpalen op Ali om een mooi risico mee te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Leuke thuispraatlaadpalen https://koopeenpraatpaal.nl/autolaadpaal2019/

[ Voor 47% gewijzigd door daemonix op 29-06-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Binnen anderhalve maand mogen we onze MG ZS ophalen. Daarnaast wordt in de komende weken de vloer van de gang vervangen, en ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om een stroompunt aan te leggen in de voortuin.

Ik wil namelijk buiten een stopcontact hebben om bijvoorbeeld de auto te stofzuigen of onkruid weg te branden :P maar ook om de auto te laden. Ik zal voornamelijk laden bij publieke palen, er is immers een stoep tussen het huis en de auto. Maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om thuis te laden, als het nodig is, bv als alle palen bezet zijn of storingen. (uiteraard bedekt door een kabelgoot of -mat, officieel niet toegestaan, op eigen risico, etc. Ik ken de argumenten voor en tegen, die discussie kunnen we misschien op een ander moment verder voeren).

Ik will rekening houden met dat er in de toekomst misschien een oplossing komt voor thuisladen voor mensen zonder oprit, bv als de 'Dongense kabelgoottegel-oplossing' een succes blijkt te zijn. Het is dus mijn bedoeling om een driefasen-kabel en 2 utp-kabels te leggen. Tegen die tijd is een laadpaal interessant, maar voorlopig wil ik het bij de granny charger houden.

Het liefst zou ik gewoon een normaal Schuko-wcd gebruiken, maar ik begreep dat een normale Schuko-wcd niet bedoeld is voor al die uren volle belasting, en dat je daarvoor beter een Cee/camping-wcd kan gebruiken.

Maar een Cee-wcd heeft 3-5 polen, en de granny heeft er 2. Moet je dan altijd een 'Cee naar Schuko' -verloopkabel gebruiken bij het laden? Kan die Schuko-stekker van de verloopkabel dan wel die uren aan volle belasting aan? Dat lijkt mij toch gewoon het probleem verleggen?

Wat doe je overigens met die niet-aangesloten utp-kabels bij de Cee-stekkerdoos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

InterCC schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:41:
[...]

Het is ook niet CE gecertificeerd, maar bevat het CE logo van China Export, waarbij de C en de E dichter bij elkaar staan.
Zijn er serieus nog steeds mensen die die urban myth geloven?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Bart ® schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:51:
[...]

Zelfs iemand van de Consumentenbond had het hierover op Radio 1. Maar is het nu een myth of niet? https://support.ce-check....-Fake-Chinese-Export-Mark

Het logo op iets uit China zal sowieso niet veel zeggen lijkt me. Als het nu een "echt" logo is of mislukte copy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-06 11:30
ik heb een vraag....

3-fase
zonnepanelen
nissan leaf 2019 (40kw)

we krijgen een 3-fase meterkast ( voor onze zonnepanelen )..
nu dacht ik een Zappi te kopen...en gelijk vd toekomst een 3-fase Zappi,
alleen kan onze leaf volgens mij alleen 1-fase laden...

Weet iemand nu slim is?

Zappi 1-fase of 3-fase..of misschien een ander systeem?

we laden de leaf nu via stopcontact...we rijden niet zo heel veel...
maar willen wel overstappen naar een systeem met registratie zodat we zakelijk kunnen boeken..

wellicht iemand met een antwoord of dezelfde situatie?

grt marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Bart ® schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:51:
[...]

Licht toe? Als je het een urban myth noemt en daarmee wat denigrerend overkomt is het wel fijn als je het kan onderbouwen.

Mijn onderbouwing:
Ook het Europees Parliament, je weet wel, van de Europese Unie waar ook Nederland een lidstaat van is, geeft aan dat het CE (China Export) niet als zodanig bij hen bekend is, maar zeker geen CE markering vanuit Europa is en apparaturen met CE logo (niet de Europese CE dus) niet aan de Europese vereisten van het CE keurmerk voldoen. https://www.europarl.euro...e=P-2007-5938&language=NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02:34
@wwwmarcel de zappi heeft geen pasjes systeem. eventueel kan je wel een kwh meter op de groep zetten, maar dat kan ook al bij een WCD voor je granny charger

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
wwwmarcel schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:12:
ik heb een vraag....

3-fase
zonnepanelen
nissan leaf 2019 (40kw)

Weet iemand nu slim is?

maar willen wel overstappen naar een systeem met registratie zodat we zakelijk kunnen boeken..

grt marcel
De drie fase Zappi kan ook gewoon 1 fase laden. Je zit dan alleen wel aan de max van 1 fase, oftewel 25A bij max. gebruik. Als dat geen nadeel is, is het wel een optie. https://zappi.info/faq/24-fasen
Mijn ervaring met Zappi is dat ze snel en goed advies geven bij vragen overigens. Je zou het ook daar kunnen voorleggen.

Toevoeging: zakelijk boeken.
Met Zappi kan je de laadregistratie uit het systeem halen. Geen pasje dus, maar wel de data in het systeem. Voorwaarde is dacht ik wel de Hub om het uit te lezen. Ik weet vrij zeker dat ik een toelichting hierover een keer tegen ben gekomen in één van de YouTube video's van Zappi tijdens mijn oriëntatie voor een laadpaal.

[ Voor 14% gewijzigd door InterCC op 29-06-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:18
marvel27 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:50:
Binnen anderhalve maand mogen er onze MG ZS ophalen. Daarnaast wordt in de komende weken de vloer van de gang vervangen, en ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om een stroompunt aan te leggen in de voortuin.

Ik wil namelijk buiten een stopcontact hebben om bijvoorbeeld de auto te stofzuigen of onkruid weg te branden :P ik zal voornamelijk laden bij publieke palen, er is immers een stoep tussen het huis en de auto. Maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om thuis te laden, als het nodig is, bv als alle palen bezet zijn of storingen. (uiteraard bedekt door een kabelgoot of -mat, officieel niet toegestaan, op eigen risico, etc. Ik ken de argumenten voor en tegen, die discussie kunnen we misschien op een ander moment verder voeren).

Ik will rekening houden met dat er in de toekomst misschien een oplossing komt voor thuisladen voor mensen zonder oprit, bv als de 'Dongense kabelgoottegel-oplossing' een succes blijkt te zijn. Het is dus mijn bedoeling om een driefasen-kabel en 2 utp-kabels te leggen. Tegen die tijd is een laadpaal interessant, maar tot die tijd wil ik het bij de granny charger houden.

Het liefst zou ik gewoon een normaal Schuko-wcd gebruiken, maar ik begreep dat een normale Schuko-wcd niet bedoeld is voor al die uren volle belasting, en dat je daarvoor beter een Cee/camping-wcd kan gebruiken.

Maar een Cee-wcd heeft 3-5 polen, en de granny heeft er 2. Moet je dan altijd een 'Cee naar Schuko' -verloopkabel gebruiken bij het laden? Kan die Schuko-stekker van de verloopkabel dan wel die uren aan volle belasting aan? Dat lijkt mij toch gewoon het probleem verleggen?

Wat doe je overigens met die niet-aangesloten utp-kabels bij de Cee-stekkerdoos?
Een verloop heeft geen zin. Gewoon een kwalitatief schuko stopcontact plaatsen en zorgen dat de stekker volledig seated is en er niet aan de kabel getrokken kan worden. Een (nieuwe) Schuko kan zonder problemen 13A continu aan, zoiets zal die granny ook doen waarschijnlijk. Wel is het aan te raden mocht je dit stopcontact veel te gaan gebruiken om te laden hem om de 2-3 jaar even te vervangen i.v.m. de klemkracht. Hou er dus 2 (dezelfde) in stock. De UTP kabels kun je gewoon invoeren in een klein lasdoosje en zo laten zodat er geen vocht bij kan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
marvel27 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:50:
Binnen anderhalve maand mogen we onze MG ZS ophalen. Daarnaast wordt in de komende weken de vloer van de gang vervangen, en ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om een stroompunt aan te leggen in de voortuin.
...
Waarom laat je qua bedrading niet gewoon leggen wat je nu nodig hebt, maar laat je wel meteen voldoende leidingen plaatsen om in de toekomst uit te kunnen breiden naar je gewenste situatie? Een andere aansluiting en wat extra draden trekken is het probleem niet en zijn de kosten ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
weertenaar schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:41:
[...]

Lengte: 510 meter. Dat is wel een flinke haspel
Dacht dat dat over de Zoë ging? "Let op: Deze lader is tevens geschikt voor de Renault Zoe, mits de auto van recente software update is voorzien.
Lengte: 510meter"

maar die is geloof ik kleiner _/-\o_

Deze lader is 10m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
wwwmarcel schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:12:
ik heb een vraag....

3-fase
zonnepanelen
nissan leaf 2019 (40kw)

Weet iemand nu slim is?

grt marcel
Ik heb vergelijkbare situatie; e-Niro met 1Fase en een Zappi V2 ook één fase. Had achteraf ook voor 3 fase kunnen kiezen; prijsverschil is verwaarloosbaar. en je kunt hem ook op 1Fase aansluiten.
voor zakelijke kosten heb ik voor een paar tientjes een MID gecertificeerde meter er tussen. Ik maak 1 keer per jaar een fotootje van de tellerstand.
Je kunt ook de info van de Zappi gebruiken, maar de vraag is of de belastingdienst dat voldoende vindt.

ik heb overigens wel éénfase meterkast en zonnepanelen, maar kan daardoor wel sneller laden dan met 3fase meterkast het geval zou zijn geweest. (32A ipv 25A max)

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 30-06-2020 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat vindt de belastingdienst voldoende, zeker als je het kunt correleren met het aantal gereden kilometers. (hterhofte in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

InterCC schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:39:
[...]

Licht toe? Als je het een urban myth noemt en daarmee wat denigrerend overkomt is het wel fijn als je het kan onderbouwen.

Mijn onderbouwing:
Ook het Europees Parliament, je weet wel, van de Europese Unie waar ook Nederland een lidstaat van is, geeft aan dat het CE (China Export) niet als zodanig bij hen bekend is, maar zeker geen CE markering vanuit Europa is en apparaturen met CE logo (niet de Europese CE dus) niet aan de Europese vereisten van het CE keurmerk voldoen. https://www.europarl.euro...e=P-2007-5938&language=NL
Goede onderbouwing, daar staat inderdaad precies in dat China Export niet bestaat. Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.
Inspired schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:57:
[...]

Zelfs iemand van de Consumentenbond had het hierover op Radio 1. Maar is het nu een myth of niet? https://support.ce-check....-Fake-Chinese-Export-Mark

Het logo op iets uit China zal sowieso niet veel zeggen lijkt me. Als het nu een "echt" logo is of mislukte copy.
Iedereen die iets in de EU verkoopt, moet daar een CE keurmerk op zetten (en dan ook zorgen dat het aan de bijbehorende eisen voldoet). Er is echter geen onafhankelijke keuring vooraf of zo, zoals bijvoorbeeld KEMA dat heeft. De fabrikant moet zelf verklaren dat zijn product voldoet. Dus ja, uiteraard is het voor iedere fabrikant, niet alleen uit China, heel simpel te misbruiken.

Als je in Nederland het vermoeden hebt dat je een product hebt waar een onterecht CE-label op zit, dan dien je dat te melden bij de inspectie leefomgeving en transport (ILT). Zij dienen dan een onderzoek in te stellen of het een rechtmatig aangebracht CE-logo is.

Maar het hele China Export gebeuren is gewoon een fabel. Aan het feit dat de afstand tussen de letters C en E niet helemaal is wat het hoort te zijn, valt niet af te leiden dat het een ongeldig logo is. Een CE-logo dat optisch afwijkt van de norm, kan gewoon geldig zijn; een CE-logo dat optisch klopt, zou ongeldig kunnen zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door Bart ® op 30-06-2020 07:54 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Bart ® schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 07:34:
[...]

Goede onderbouwing, daar staat inderdaad precies in dat China Export niet bestaat. Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.
Dat is wel erg selectief lezen. Er staat dat ze niet bekend zijn met het bestaan van een dergelijk Chinese Export merk. Dat gaat dan over een formeel bestaan van een dergelijk merk. Natuurlijk bestaat het dan niet.

Maar dan bestaan buitenechtelijke kinderen ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Bitaktus19 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:08:
[...]

Dat is wel erg selectief lezen. Er staat dat ze niet bekend zijn met het bestaan van een dergelijk Chinese Export merk. Dat gaat dan over een formeel bestaan van een dergelijk merk. Natuurlijk bestaat het dan niet.
Dat is toch precies wat ik zeg? 8)7

Er zijn mensen die denken verstand van zaken te hebben, en te kunnen zien aan de vorm van een CE-logo of het wel of niet 'echt' is. Om hun fabels kracht bij te kunnen zetten, is er China Export bedacht. En dat is dus complete onzin. Dat bestaat niet. De vorm van een CE-logo is weliswaar vastgesteld, maar de geldigheid ervan hangt niet af van de exacte vorm van het logo op een product. Derhalve kan er dus niets gezegd worden over de geldigheid ervan op basis van enkel die vorm. Derhalve is China Export al helemaal complete onzin, zelfs al zou het bestaan.
Maar dan bestaan buitenechtelijke kinderen ook niet...
Misschien moet je nog wat oefenen op je analogieën.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-06 14:49

Singular1ty

EV Evangelist

Obscuur vraagje voor de thuispaalbezitters hier en dan specifiek bezitters van een auto die méér dan 16A kan laden over één of meer fasen. Kunnen jullie ook echt meer dan 16A laden op een 3x25A aansluiting?

Zo ja, bij welke aanbieder hebben jullie de paal besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Bart ® schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:32:
[...]
Dat is toch precies wat ik zeg? 8)7

Er zijn mensen die denken verstand van zaken te hebben, en te kunnen zien aan de vorm van een CE-logo of het wel of niet 'echt' is. Om hun fabels kracht bij te kunnen zetten, is er China Export bedacht. En dat is dus complete onzin. Dat bestaat niet. De vorm van een CE-logo is weliswaar vastgesteld, maar de geldigheid ervan hangt niet af van de exacte vorm van het logo op een product. Derhalve kan er dus niets gezegd worden over de geldigheid ervan op basis van enkel die vorm. Derhalve is China Export al helemaal complete onzin, zelfs al zou het bestaan.
Volgens mij bedoelen de meeste mensen hier ongeveer hetzelfde, maar zegt iedereen het anders.
Dat iets niet formeel erkend is wil toch niet zeggen dat het niet bestaat?

Dus ja het bestaat blijkbaar wel (verzonnen door wie dan ook), maar heeft geen formele status.
Misschien wordt het een iets te filosofische discussie.
[...]

Misschien moet je nog wat oefenen op je analogieën.
En jij op je communicatieve vaardigheden. Hebben we beide wat huiswerk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Bitaktus19 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:01:
[...]

Volgens mij bedoelen de meeste mensen hier ongeveer hetzelfde, maar zegt iedereen het anders.
Dat iets niet formeel erkend is wil toch niet zeggen dat het niet bestaat?

Dus ja het bestaat blijkbaar wel (verzonnen door wie dan ook), maar heeft geen formele status.
Misschien wordt het een iets te filosofische discussie.
Nee het bestaat niet. Het feit dat iemand iets verzint, maakt niet dat het bestaat. Ik verzin nu dat de zon vierkant is, en van ijs. Bestaat die dan gelijk? Er is geen Chinees bedrijf dat een nep-CE-logo op zijn producten zet, en als hij daar vragen over krijgt, beweert dat het China Export is. Dus bestaat China Export niet, ook al verzinnen 100 mensen dat om hun gelijk te behalen. Daar is niets filosofisch aan.

Wat het wel is, is offtopic, dus ik stel voor dat we het weer over laadpalen gaan hebben.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Singular1ty schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:39:
Obscuur vraagje voor de thuispaalbezitters hier en dan specifiek bezitters van een auto die méér dan 16A kan laden over één of meer fasen. Kunnen jullie ook echt meer dan 16A laden op een 3x25A aansluiting?

Uiteraard kan een laadpaal van 3x32A een auto laden met 3x32A als de auto dat ook aankan. Als je een 3x25A aansluiting hebt, kan dat in theorie tot 3x25A. Eerste nadeel is dat je zekering van je laadpaal hoger moet zijn dan 16A, en daardoor niet meer selectief is ten opzicht van je hoofdzekering van 25A. Tweede nadeel is dat je wel erg weinig ruimte meer overhebt op je aansluiting voor je overige elektrische apparaten in huis. Maar het is mogelijk ja.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
Bart ® schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:22:
[...]

Nee het bestaat niet. Het feit dat iemand iets verzint, maakt niet dat het bestaat. Ik verzin nu dat de zon vierkant is, en van ijs. Bestaat die dan gelijk? Er is geen Chinees bedrijf dat een nep-CE-logo op zijn producten zet, en als hij daar vragen over krijgt, beweert dat het China Export is. Dus bestaat China Export niet, ook al verzinnen 100 mensen dat om hun gelijk te behalen. Daar is niets filosofisch aan.

Wat het wel is, is offtopic, dus ik stel voor dat we het weer over laadpalen gaan hebben.
Lijkt me een goed punt.
De discussie wordt ook al ergens anders gevoerd hier op GoT: CE-markering of China Export?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
InterCC schreef op maandag 29 juni 2020 @ 01:12:
[...]

Navragen is altijd handig, maar misschien valt het allemaal mee en heeft de installateur voor de 'groep' gewoon een Alamat waarmee het gewoon is zoals het moet. Even afwachten maar voordat zijn installateur een amateur is. ;)
Ze plaatsen inderdaad een aardlekautomaat. Dus een alamat. Het komt helemaal goed:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarremansNL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Ik heb 3x 25A hoofdaansluiting en een 1 fase laadpaal. De groepen in huis zijn op 2x 25A aangesloten, de overige 1x 25A is voor de laadpaal. Met een ALA afgezekerd op 20A. Gekocht en geïnstalleerd door https://www.laderthuis.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

met loadbalancing moet je tot 25A kunnen gaan.
(ik heb geen 3x25A maar doe iets soortgelijks met 32A achter een 35A aansluiting. De loadbalancing schaalt de laadstroom af als er in huis meer dan 3A wordt gebruikt. Op zonnige dagen mag dat verschil wat groter zijn omdat dan behalve 35A van het net ook ca. 10A van de zonnepanelen beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-06 14:49

Singular1ty

EV Evangelist

Bart ® schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:25:
[...]

Uiteraard kan een laadpaal van 3x32A een auto laden met 3x32A als de auto dat ook aankan. Als je een 3x25A aansluiting hebt, kan dat in theorie tot 3x25A. Eerste nadeel is dat je zekering van je laadpaal hoger moet zijn dan 16A, en daardoor niet meer selectief is ten opzicht van je hoofdzekering van 25A. Tweede nadeel is dat je wel erg weinig ruimte meer overhebt op je aansluiting voor je overige elektrische apparaten in huis. Maar het is mogelijk ja.
Thanks, maar dat was niet helemaal de vraag. Al zit je met je antwoord wel dichterbij de reden waarom ik hem stel.

Ik wil weten of er inderdaad iemand een paal thuis heeft staan die om en nabij de 25A per fase van de netaansluiting levert.
eltron schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:42:
[...]

met loadbalancing moet je tot 25A kunnen gaan.
(ik heb geen 3x25A maar doe iets soortgelijks met 32A achter een 35A aansluiting. De loadbalancing schaalt de laadstroom af als er in huis meer dan 3A wordt gebruikt. Op zonnige dagen mag dat verschil wat groter zijn omdat dan behalve 35A van het net ook ca. 10A van de zonnepanelen beschikbaar is.
...en die hebben we hier gevonden. Gaaf man. Moest je hier nog een bepaalde clausule voor tekenen om het zo te laten installeren?

De selectiviteitsregels in de NEN1010 schrijven namelijk voor dat je per afzekerstap een factor 0,6 omlaag moet om selectief te blijven. In de praktijk betekent dit dat wanneer je laadpaal op een 3x25 aansluiting een aparte groep krijgt (wat altijd zo zou moeten zijn), deze groep maximaal 16A mag gaan leveren. En dat je dus moet gaan verzwaren als je meer dan dat wil. Vervelend als je auto bijvoorbeeld maar 1 fase laadt. Dan laadt je dus nooit meer dan 3,7kW. Zo doet je i-Pace er een kleine 27 uur over om te laden van 0 naar 100 :')

Op papier moet deze constructie de zekering van de netbeheerder bewaken, maar dit slaat natuurlijk op kaas. Want als ik 2 groepen van 16A op 1 fase zet ben ik wél selectief maar blaas ik toch de hoofdzekering eruit als ik op die beide groepen die 16A ook ga verbruiken.

Gelukkig staat de techniek niet stil en kan je aan een slimme meter die over DSMR4.0 of hoger beschikt vaak een laadpunt hangen met dynamic load balancing, waardoor je in theorie altijd op het maximaal beschikbare vermogen kan laden.

...maar de wet staat je dan nog steeds niet toe om een alamat 20A of 25A tussen je laadpaal en netaansluiting te hangen.

Desalwelteplus schijnen er partijen in de markt te zijn die dit dus voor hun klanten realiseren. Heel begrijpelijk, als je het mij vraagt. En ik wil daarom ontzettend graag weten welke maatregel zij nemen om aan hun zorgplicht te voldoen wanneer zij niet (geheel) volgens de NEN1010 installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Singular1ty schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:12:
[...]

Thanks, maar dat was niet helemaal de vraag. Al zit je met je antwoord wel dichterbij de reden waarom ik hem stel.

Ik wil weten of er inderdaad iemand een paal thuis heeft staan die om en nabij de 25A per fase van de netaansluiting levert.

[...]

...en die hebben we hier gevonden. Gaaf man. Moest je hier nog een bepaalde clausule voor tekenen om het zo te laten installeren?

De selectiviteitsregels in de NEN1010 schrijven namelijk voor dat je per afzekerstap een factor 0,6 omlaag moet om selectief te blijven. In de praktijk betekent dit dat wanneer je laadpaal op een 3x25 aansluiting een aparte groep krijgt (wat altijd zo zou moeten zijn), deze groep maximaal 16A mag gaan leveren. En dat je dus moet gaan verzwaren als je meer dan dat wil. Vervelend als je auto bijvoorbeeld maar 1 fase laadt. Dan laadt je dus nooit meer dan 3,7kW. Zo doet je i-Pace er een kleine 27 uur over om te laden van 0 naar 100 :')

Op papier moet deze constructie de zekering van de netbeheerder bewaken, maar dit slaat natuurlijk op kaas. Want als ik 2 groepen van 16A op 1 fase zet ben ik wél selectief maar blaas ik toch de hoofdzekering eruit als ik op die beide groepen die 16A ook ga verbruiken.

Gelukkig staat de techniek niet stil en kan je aan een slimme meter die over DSMR4.0 of hoger beschikt vaak een laadpunt hangen met dynamic load balancing, waardoor je in theorie altijd op het maximaal beschikbare vermogen kan laden.

...maar de wet staat je dan nog steeds niet toe om een alamat 20A of 25A tussen je laadpaal en netaansluiting te hangen.

Desalwelteplus schijnen er partijen in de markt te zijn die dit dus voor hun klanten realiseren. Heel begrijpelijk, als je het mij vraagt. En ik wil daarom ontzettend graag weten welke maatregel zij nemen om aan hun zorgplicht te voldoen wanneer zij niet (geheel) volgens de NEN1010 installeren.
Van de NEN 1010 hoef je in deze situatie niet selectief te zijn. Volgens de netcode overigens wel.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Bart ® schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:21:
[...]

Van de NEN 1010 hoef je in deze situatie niet selectief te zijn. Volgens de netcode overigens wel.
Hier vind je onderbouwing: Hippe Lip in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Kan dit op de voorpagina, dan krijgen we de vraag niet iedere week opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emrmulder
  • Laatst online: 01-07-2021
Dieken Taffert schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:08:
Mijn ouders hebben een Ampera-e aangeschaft. Die kan thuis maximaal met 32A laden, dan zit je op 7.4 kW. Hiudige aansluiting is 3x25A, het kost 260 euro om te verzwaren naar 3x35A maar kun je dan laden met 32A?

Qua laadpaal lijkt me de Zappi V2 een goede optie, ze hebben zonnepanelen dus het selectief laden met zonnestroom is een mooie optie. Ik vraag me af hoe dat werkt.
Bij mij thuis heb ik een EV laadpaal zelf aangesloten omdat mijn zoon een Zoë heeft en ik genoeg zonnepanelen heb. Wij hebben krachtstroom en een 3x25A aansluiting. Laden gebeurt met de Zoë met max 11kWh. mijn Outlander PHEV laad met ongeveer 2.7kWh. Tegelijk hoeft bij ons in feite niet omdat de Zoë binnen 3uur helemaal vol is.
Overigens kan ik exact zien hoe het laadproces verloopt doordat ik een extra meter en een Youless voor de laadpaal heb aangesloten. Via Enelogic (abo van € 19 p/j) kan ik precies zien wat mijn (live) oplevering is van 1 set 24 (300Wp) zonnepanelen (ook met Youless en extra meter) en de 2e set 42 zonnepanelen (265Wp).
Bij 100% opbrengst zit ik net iets boven het maximum voor de 3x 25A aansluiting, maar die 100% haal je nooit, dus de extra kosten voor het verzwaren naar 3x35A hoeft niet. Mijn vastrecht wordt daardoor ook niet hoger. Ik heb met ongeveer 8000km rijden slechts 5x hoeven tanken (door wat langere afstanden) met in totaal zo'n 200l benzine. Niet gek dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Bart ® schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 07:34:
[...]

[...]
Iedereen die iets in de EU verkoopt, moet daar een CE keurmerk op zetten (en dan ook zorgen dat het aan de bijbehorende eisen voldoet). Er is echter geen onafhankelijke keuring vooraf of zo, zoals bijvoorbeeld KEMA dat heeft. De fabrikant moet zelf verklaren dat zijn product voldoet. Dus ja, uiteraard is het voor iedere fabrikant, niet alleen uit China, heel simpel te misbruiken.

Als je in Nederland het vermoeden hebt dat je een product hebt waar een onterecht CE-label op zit, dan dien je dat te melden bij de inspectie leefomgeving en transport (ILT). Zij dienen dan een onderzoek in te stellen of het een rechtmatig aangebracht CE-logo is.

Maar het hele China Export gebeuren is gewoon een fabel. Aan het feit dat de afstand tussen de letters C en E niet helemaal is wat het hoort te zijn, valt niet af te leiden dat het een ongeldig logo is. Een CE-logo dat optisch afwijkt van de norm, kan gewoon geldig zijn; een CE-logo dat optisch klopt, zou ongeldig kunnen zijn.
Wat ontzettend flauw. Bedankt voor je aannames, je hypothetische situaties (kan, zou) en gebrek aan bronnen anders dat wat jij vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

InterCC schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:13:
[...]

Wat ontzettend flauw. Bedankt voor je aannames, je hypothetische situaties (kan, zou) en gebrek aan bronnen anders dat wat jij vindt.
Ik had een uitstekende bron, die hoefde ik zelf niet eens te noemen. Daarnaast ben ik zelf een bron. Heb jij wel eens CE-certificaten in je handen gehad? Heb jij wel eens te maken gehad met fabrikanten die elkaar beschuldigen van valse certificaten? Kan hoor, maar het is onwaarschijnlijk. Als jij het flauw vindt dat ik weet waar ik het over heb, dan lig ik daar niet bepaald wakker van :). Blijf vooral lekker in je bubbel leven.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Bart ® schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:19:
[...]

Ik had een uitstekende bron, die hoefde ik zelf niet eens te noemen. Daarnaast ben ik zelf een bron. Heb jij wel eens CE-certificaten in je handen gehad? Heb jij wel eens te maken gehad met fabrikanten die elkaar beschuldigen van valse certificaten? Kan hoor, maar het is onwaarschijnlijk. Als jij het flauw vindt dat ik weet waar ik het over heb, dan lig ik daar niet bepaald wakker van :). Blijf vooral lekker in je bubbel leven.
Om onduidelijk weg te nemen. Ik vind het zeker niet flauw dat je weet waar je het over hebt. Dat trek ik juist in twijfel. Je blijft halsstarrig bij je punt en durf niet te zeggen dat een niet echt CE keurmerk suggereert dat het onjuist is. Iets wat vele merkbureau's stellen en ook het EP aangeeft. Grappig dan ook dat juist jij begint over een 'bubbel' terwijl jij veilig in die bij jou blijft en heel selectief leest in een bijna wanhopige poging je gelijk te claimen.

Maar veel succes met de CE certificaten die je in handen hebt gehad, wat he-le-maal niets toevoegt aan eventuele kennis. Verder zoek je het wat mij betreft maar lekker uit. Ik ben er wel klaar mee en heb een beter beeld gekregen van hoe ik jouw toevoegingen op het forum op waarde moet schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

InterCC schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:51:
[...]

Om onduidelijk weg te nemen. Ik vind het zeker niet flauw dat je weet waar je het over hebt. Dat trek ik juist in twijfel. Je blijft halsstarrig bij je punt en durf niet te zeggen dat een niet echt CE keurmerk suggereert dat het onjuist is. Iets wat vele merkbureau's stellen en ook het EP aangeeft. Grappig dan ook dat juist jij begint over een 'bubbel' terwijl jij veilig in die bij jou blijft en heel selectief leest in een bijna wanhopige poging je gelijk te claimen.

Maar veel succes met de CE certificaten die je in handen hebt gehad, wat he-le-maal niets toevoegt aan eventuele kennis. Verder zoek je het wat mij betreft maar lekker uit. Ik ben er wel klaar mee en heb een beter beeld gekregen van hoe ik jouw toevoegingen op het forum op waarde moet schatten.
_O-

Cunning linguist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
Hey jongens, kunnen we weer on topic gaan, en de CE-discussie voeren in het CE-topic waar eerder vandaag naar werd verwezen? Ondertussen gaat het zelfs al niet meer over het CE-teken, maar over wie het flauwst is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgzsev
  • Laatst online: 21-02-2024
Jim423 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:53:
[...]

Een verloop heeft geen zin. Gewoon een kwalitatief schuko stopcontact plaatsen en zorgen dat de stekker volledig seated is en er niet aan de kabel getrokken kan worden. Een (nieuwe) Schuko kan zonder problemen 13A continu aan, zoiets zal die granny ook doen waarschijnlijk. Wel is het aan te raden mocht je dit stopcontact veel te gaan gebruiken om te laden hem om de 2-3 jaar even te vervangen i.v.m. de klemkracht. Hou er dus 2 (dezelfde) in stock. De UTP kabels kun je gewoon invoeren in een klein lasdoosje en zo laten zodat er geen vocht bij kan.
De granny van MG is 10 A.
Dus die stekker gaat dat makkelijk redden met een goeie aansluiting van de draden op een wcd. Geen bouwmarkt rommel halen inderdaad voor zulke dingen. Maar een goed merk wat niet veel duurder is dan de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:18
Nouja, de bouwmarkt heeft ''noname'' (DIY Max) maar voert ook gewoon gangbare merken in het assortiment.
Belangrijk is inderdaad de aansluiting met VD-draad 2,5mm², juiste afstriplengte, en zonder krassen op het koper afmonteren. Een idee is misschien een dubbele WCD plaatsen, en 1 daarvan met een label ''dedicated'' voor de granny gebruiken zodat deze niet onnodig slijt door stofzuigers/hogedrukspuiten e.d.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Ok, dus als ik jullie hoor hoeft zo'n CEE-stekker helemaal niet, gewoon een kwalitatieve schuko-wcd, omdat deze geen probleem hebben met continue 12A, laat staan 10a die de MG ZS-granny kan leveren.
@Mgzsev kun je het vermogen van de granny instellen naar bv 12 of 16A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
marvel27 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:01:
Ok, dus als ik jullie hoor hoeft zo'n CEE-stekker helemaal niet, gewoon een kwalitatieve schuko-wcd, omdat deze geen probleem hebben met continue 12A, laat staan 10a die de MG ZS-granny kan leveren.
Zo’n blauwe stekker is gewoon veel beter als je dat vaak gaat gebruiken (en net zo duur als een Schuko)

Ik zou het wel weten: Gewoon die blauwe stekker met eventueel een schuko ernaast voor de stofzuiger oid.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgzsev
marvel27 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:01:
Nee helaas kan je die niet instellen. Ik had hem ook graag naar de 16a gewild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgzsev
Stef87 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:12:
[...]

Zo’n blauwe stekker is gewoon veel beter als je dat vaak gaat gebruiken (en net zo duur als een Schuko)

Ik zou het wel weten: Gewoon die blauwe stekker met eventueel een schuko ernaast voor de stofzuiger oid.
Zo n blauwe camping stekker dus?

Dus stekker eraf knippen en die blauwe stekker erop monteren.

Want als je verloopjes gaat gebruiken dan heb je weer meer connecties. En heeft dat geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Maar die blauwe wcd/wcd's zijn (als ik mij niet vergis) ook 3 of 5-polig, terwijl een granny natuurlijk maar 2 polen heeft. Moet je dan toch gewoon met een verloopstekker gaan werken?

Pagina: 1 ... 19 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen