Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• tapeshirt
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 06-07 12:35
teacher schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:48:
En dit is geen dummy socket. Deze kan er echt niet uit.
\

Als ik het goed heb dan moet je de schroeven T20 (ook uit mn hoofd) achter het klepje van de socket losmaken, de socket 15 graden linksomdraaien en deze er uit nemen. dan kun je met de 2 schroeven aan de onderkant de kap er af halen.

gr
Berend

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@Bart ® Die NL kan ook gewoon Nederlandstalig betekenen net zoals er dan een BE_FR kan zijn voor de Franstalige versie. Of bedoelde je dat juist?

@J-P Op de klantenservice pagina op New Motion site kan je van diverse modellen de meertalige intallatiehandleiding downloaden. Voor de Home Advanced 2.0 is dat dus deze. Op bladzijde 26 staat dan deze tekst bij aardlekbeveiliging:
30 mA Type B, of 30 mA Type A (Hi, Hpi, Si) in combinatie met geschikte apparatuur die bij DC-lekkage van meer dan 6 mA de stroomvoorziening afsluit.
In de link die jij hebt gepost staat dat dit de Home paketten voorwaarden zijn sinds april 2020. Er staat toch nergens dat dit ook geldig is voor oudere varianten laadpalen? Ik neem dan wel even aan dat je nu alleen nog maar de 2.1 kan kopen en de 2.0 niet meer.

Wat je zou moeten hebben is de voorwaarden zoals die destijds golden toen bij jouw werd geïnstalleerd. Maar dan nog: in de montage handleiding van de 2.0 zelf staat dit al duidelijk omschreven, dus dat alleen lijkt me al reden genoeg om terug te gaan en te klagen dat het niet volgens de specificatie is aangelegd.

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 07:23
Als er vorig jaar een laadpaal door een installatiebedrijf geinstalleerd is zonder Type B is het gewoon geen deugdelijk werk. Ze moeten installatie volgens de NEN1010 uitvoeren. Ik heb overigens sinds begin augustus 2019 een 2.1 paal van TNM. Zo te zien was die toen ook net uit.

• Montalbano
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 07:29
Zijn er al meer mensen die ervaring hebben met de EV Box Elvi?
Ik zou graag een lader willen die geen abonnement nodig heeft, maar waar ik wel de laadsessies uit kan lezen voor handmatige doorbelasting aan werkgever. Daarnaast is load-balancing een vereiste en zou ik eigenlijk ook niet willen dat zomaar iedereen de lader zou kunnen gebruiken (risico op oprit is beperkt, maar toch).
Met name dat laatste kan ik niet echt veel over vinden.

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Geen ervaring mee, maar een aparte kWh meter is dan een simpele oplossing voor de verrekening.

Ik zou eerder kijken naar een Zappi dan een EVBox lader (heb beide).

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• roalt
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 05-07 20:51
ice-T106 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:16:
[...]

Dit is een Lolo 2 denk ik. Op de rond van de kap en de "achterkant" zitten vier plekken met gaatjes. Daar kun je spijkers of saté prikkers in doen (ik deed alle vier tegelijk). En dan kun je de kap er zo af halen.
Ah, dank voor de tip: je moet inderdaad vier schroevendraaiers tegelijk in de vier gaten in de zijkant stoppen. Hierachter zitten plastic klemmen, zie deze foto van de kap aan de binnenkant:

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 06:49
daemonix schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:56:
Dan heb je toch echt een heel duur contract thuis. Dat heeft niets te maken met wonen in welke provincie dan ook. ;)
Ik heb zo'n zelfde duur contract en heel bewust. Het hogere levertarief (en zoveel verbruik ik niet) kwam met een € 150,- cashback. Dat komt dus veel voordeliger uit en als het jaar voorbij is sluit ik wel een nieuw contract af. :) Maar goed, dat is de verklaring voor mijn tarief.

• InterCC
Montalbano schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:29:
Zijn er al meer mensen die ervaring hebben met de EV Box Elvi?
Ik zou graag een lader willen die geen abonnement nodig heeft, maar waar ik wel de laadsessies uit kan lezen voor handmatige doorbelasting aan werkgever. Daarnaast is load-balancing een vereiste en zou ik eigenlijk ook niet willen dat zomaar iedereen de lader zou kunnen gebruiken (risico op oprit is beperkt, maar toch).
Met name dat laatste kan ik niet echt veel over vinden.
De laders die ik zag hebben soms wel een rapport om verbruik uit te lezen (of periodes selecteren), maar de belastingdienst wil een 'betrouwbaar' rapport en dat dient te gebeuren met een kWh meter met MID-keur. Let daar op als het voor werkgever is en aan voorwaarden van belastingdienst moet voldoen.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Bart ® schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:31:
[...]
Laatste deel van de bestandsnaam:
[Afbeelding]
Het organiseren van de verplichte onafhankelijke AREI-keuring en certificering.
Belgische voorwaarden... :Y

De nederlandse staan hier:
https://assets.ctfassets....herlands_installation.pdf

[Voor 14% gewijzigd door teacher op 18-06-2020 20:30]

Wise enough to play the fool

• InterCC
J-P schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:11:
[...]

In de installatievoorwaarden (als TNM het zelf komt installeren) staat dan weer dat ze een Type A ALS gebruiken.

[Afbeelding]

Ik sta ervan te kijken dat dit zomaar kan gebeuren. Wachten op de eerste dode?
Het is inderdaad bizar dat TNM dit op deze manier doet. Ik zou er zelf absoluut ook een type B aardlek tussen zetten in jouw geval.

• Martinussss
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 06:44

• InterCC
Met de optimistische planning zie ik het nog wel uitlopen. Ik ben benieuwd wanneer het überhaupt leverbaar is.. Ik zou 'm, ook bij levering nu, aan mij voorbij laten gaan ondanks dat het er optisch prima uit ziet. De binnenkant lijkt met name de haspel te zijn met verdacht weinig ruimte voor de elektronica. Het automatisch ontkoppelen lijkt mij niet per sé erg nuttig en ook niet helemaal risico vrij (slaat die kabel niet tegen muur of auto?). Zo'n lichtbak op tenminste twee meter hoogte hoeft van mij ook niet. Qua aansluiting ook niet zo handig om dat een (lelijke) kabel(goot/buis) twee meter hoog langs de gevel te hebben. Via de spouwmuur is niet voor iedereen een optie.

Dus nee, ik ga 'm niet bestellen en ik denk dat het vooral zakelijk interessant is (nummerbord herkenning en het automatisch ontkoppelen -mits dat goed werkt-, zodat iemand een lader niet kan blijven claimen).
Jij wel interesse in die lader?

• daemonix
  • Niet online
InterCC schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:24:
[...]

De laders die ik zag hebben soms wel een rapport om verbruik uit te lezen (of periodes selecteren), maar de belastingdienst wil een 'betrouwbaar' rapport en dat dient te gebeuren met een kWh meter met MID-keur. Let daar op als het voor werkgever is en aan voorwaarden van belastingdienst moet voldoen.
Er is op het Tesla forum niemand die door de belasting dienst is gevraagd om een MID keuring. Het gaat niet om absolute precisie, maar om dubbeltjes werk.

• InterCC
daemonix schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:15:
[...]

Er is op het Tesla forum niemand die door de belasting dienst is gevraagd om een MID keuring. Het gaat niet om absolute precisie, maar om dubbeltjes werk.
Misschien dat het (nog) niet gevraagd is, maar dat neemt niet weg dat het wel een vereiste is waar naar gevraagd kan worden door de belastingdienst. Misschien is het aandeel EV nu nog te laag en gelooft de belastingdienst het wel. Het is alleen vervelend als de belastingdienst er wel aandacht voor krijgt en je van de afgelopen 5 jaar moet aantonen dat het goed gemeten is. Voor die € 50,- (voor een ABB) heb ik 'm gewoon toegevoegd.

• BlakHawk
  • Registratie: februari 2008
  • Nu online
InterCC schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:24:
[...]

Hier kom ik binnenkort even op terug, ik ben een cool systeem aan het betatesten, waar ik helaas nog niets over mag delen...

MID gekeurd en makkelijk uit te lezen. Hoop over een maandje wat te kunnen delen!
Dat ontkoppelen werkt toch nooit?! Zo lang de auto de stekker niet uit kan spugen, moet de hoek maar nét optimaal genoeg zijn om de stekker eruit te trekken.

Youtube: DashcamNL

• Osxy
  • Laatst online: 07:08

Osxy

Holy crap on a cracker

BlakHawk schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:37:
[...]

Hier kom ik binnenkort even op terug, ik ben een cool systeem aan het betatesten, waar ik helaas nog niets over mag delen...

MID gekeurd en makkelijk uit te lezen. Hoop over een maandje wat te kunnen delen!

[...]

Dat ontkoppelen werkt toch nooit?! Zo lang de auto de stekker niet uit kan spugen, moet de hoek maar nét optimaal genoeg zijn om de stekker eruit te trekken.
Zo te zien doet de stekker het ejecten met een pin ofzo.

Maar dan is vervolgens je chargeport open en bloot voor weersinvloeden.

[Voor 14% gewijzigd door Osxy op 18-06-2020 23:46]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Martinussss
Goed punt. In eerste instantie leek me dit wel een leuke gadget, maar ik heb wel mijn twijfels aan de robuustheid van dit systeem met name op lange termijn. Ik weet uit ervaring dat de stekker na verloop van tijd wel wat stroever gaat, het lijkt me moeilijk om met het mechanisme te borgen dat hij altijd zich altijd kan blijven ontkoppelen, hetzelfde geldt voor het oprolmechnisme. Daarnaast heb je inderdaad het geval van de laadklep die open blijft, ik weet niet hoe dat bij een tesla zit, deze gaat automatisch open, sluit deze ook weer vanzelf? Doet mijn auto zeker niet.

Komt bij dat esthetisch gezien nog bij dat het een beetje lijkt of je een verlicht uithangbord aan de muur hebt hangen.

Ik zou zeggen dit is een aardige aanzet tot het wegnemen van een van de laatste 'ongemakken' van electrisch rijden, maar ik laat deze nog even liggen.

• Inspired
Martinussss schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:32:
..
Ik zou zeggen dit is een aardige aanzet tot het wegnemen van een van de laatste 'ongemakken' van electrisch rijden, maar ik laat deze nog even liggen.
Is een normale paal op locatie/thuis echt een ongemak dan? Ervaar dat niet zo. Ik zie niet echt het voordeel van de bovenstaande oplossing. Leuk maar gaat het echt wat worden? Vraag het me af.

• daemonix
  • Niet online
Als dat ook maar enigszins vergelijkbaar is met de oprolhaspel die bij de Kona wordt meegeleverd: wat een gepruts is die haspel. 1x gebruikt, die ligt nu in de schuur te wachten op het einde der leasetijden.

• Martinussss
Inspired schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:34:
[...]

Is een normale paal op locatie/thuis echt een ongemak dan? Ervaar dat niet zo. Ik zie niet echt het voordeel van de bovenstaande oplossing. Leuk maar gaat het echt wat worden? Vraag het me af.
Natte kabel, koude kabel, handen vol, kabel vergeten in te pluggen, kabel vergeten uit te halen, kabel in de war... :)

Ik zou het geen groot ongemak willen noemen maar comfort is het ook niet. We hebben niet voor niets ook keyless entry, etc. etc.

Ik geloof niet dit de nieuwe standaard is maar ik verwacht niet dat we over 20 naar nog met die kabels lopen te hannesen.

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 07:27
Een solide laadkabel is eigenlijk te stug om strak op te rollen. Ik zie het meeste in tesla supercharger-achtige oplossingen waarbij de kabel/stekker overdekt hangt, maar wel zo voor het grijpen.

trololol

• Inspired
Martinussss schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:59:
[...]

Natte kabel, koude kabel, handen vol, kabel vergeten in te pluggen, kabel vergeten uit te halen, kabel in de war... :)

Ik zou het geen groot ongemak willen noemen maar comfort is het ook niet. We hebben niet voor niets ook keyless entry, etc. etc.

Ik geloof niet dit de nieuwe standaard is maar ik verwacht niet dat we over 20 naar nog met die kabels lopen te hannesen.
Maar dan zal het ook niet met deze oplossing gaan. Eerder wireless.

• Bitaktus19
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 06-07 19:40
Een laadstation onder de auto zou ideaal zijn. Oprijden en (draadloos) opladen.

• Crxtreem
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 06-07 19:49
Op het werk zijn ze nu een 2de ECU mini laadpaal aan het ophangen.

Wat ons verbaasde is dat deze palen voor communicatie aan ons netwerk gehangen moeten worden voor internetverbinding.
Is dit een normale manier van communiceren, of hebben die dingen geen communicatiemodule?

Hopen dat we eindelijk met 2 auto's op 22kW kunnen laden.
Collega heeft begin januari zijn Zoe opgehaald en nu eindelijk de laadpaal gekregen via Renault.

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 07:46

Bart ®

Moderator Spielerij

I make the fucking Wooshnoise!

Crxtreem schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:10:

Wat ons verbaasde is dat deze palen voor communicatie aan ons netwerk gehangen moeten worden voor internetverbinding.
Is dit een normale manier van communiceren, of hebben die dingen geen communicatiemodule?
Ik ken de ECU mini niet, maar kijk eens in de handleiding, staan vast specificaties in. Niet elk model laadpaal op de markt heeft een sim-module.

I have the cape.

• Inspired
Crxtreem schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:10:

Hopen dat we eindelijk met 2 auto's op 22kW kunnen laden.
Collega heeft begin januari zijn Zoe opgehaald en nu eindelijk de laadpaal gekregen via Renault.
Kwestie van de juiste bestellen. Proline versie heeft gewoon een simkaart slot.

S-line heeft geen sim slot en is meer voor home use.

[Voor 4% gewijzigd door Inspired op 19-06-2020 12:48]

• Crxtreem
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 06-07 19:49
Inspired schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:46:
[...]

Kwestie van de juiste bestellen. Proline versie heeft gewoon een simkaart slot.

S-line heeft geen sim slot en is meer voor home use.
Op de doos staat wireles-gprs dus is volgens mij gewoon mogelijk.
Maar het hangt nu via ethernet aan ons eigen netwerk.

Nu wachten totdat ze de load balencing goed zetten zodat we op 2 palen 22kW kunnen laden.
Hoop gedoe om alles actief te krijgen en passen goed te koppelen. |:(

[Voor 70% gewijzigd door Crxtreem op 19-06-2020 14:38]

• Wesco
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 06-07 17:43
Osxy schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:44:
[...]

Zo te zien doet de stekker het ejecten met een pin ofzo.
[Afbeelding]

Maar dan is vervolgens je chargeport open en bloot voor weersinvloeden.
Leuk dat het een Nederlands bedrijf is dat Q-Reel, maar is het niet zo dat de auto ook de laadkabel vergrendelt?

Althans dat doet de mijne wel (Opel Ampera-e), en die moet ik met een knop op de sleutel eerst ontgrendelen voor de kabel er weer uit kan. Is bedoeld om diefstal van je kabel te voorkomen natuurlijk.

Ik heb toch wel wat twijfels, ook al omdat er nog weinig te zien is van de laad-techniek in de Kickstarter filmpjes. En ik vraag me af hoe ze voor de prijs van een modale laadpaal al die extra techniek (2 motortjes, verlichting, camera, aansturing) plus software (herkennen van je nummerbord, de hele app) denken te realiseren?

• littlewouter
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23:50
Crxtreem schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:02:
[...]

Op de doos staat wireles-gprs dus is volgens mij gewoon mogelijk.
Maar het hangt nu via ethernet aan ons eigen netwerk.

Nu wachten totdat ze de load balencing goed zetten zodat we op 2 palen 22kW kunnen laden.
Hoop gedoe om alles actief te krijgen en passen goed te koppelen. |:(
Het blijkt niet helemaal uit je post welke laadpaal je nou precies hebt.
Maar als je zegt dat er load balancing nodig is, dan kan ik mij goed voorstellen dat de netwerkkabel voornamelijk dáárvoor nodig is. In dat geval zou het wel mogelijk zijn om de laadpalen in een apart netwerk te zetten, maar makkelijker voor de installateur om direct in het bestaande netwerk te pluggen.
Weet je toevallig wie de laadpaal operator is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 05-07 16:18
In de handleiding van mijn e-golf staat dat een verlengsnoer niet is toegestaan voor de granny lader. Zou dat met iets anders te maken hebben dan dat je een verlengsnoer moet hebben dat voldoende vermogen aankan?

En wat zou voor een kabel van 5 meter een goede kabeldikte zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Nu online
DDDikkiedik schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:40:
In de handleiding van mijn e-golf staat dat een verlengsnoer niet is toegestaan voor de granny lader. Zou dat met iets anders te maken hebben dan dat je een verlengsnoer moet hebben dat voldoende vermogen aankan?

En wat zou voor een kabel van 5 meter een goede kabeldikte zijn?
3x2,5mm2.
Ik heb er zelf ook eentje en die wordt niet warmer dan handwarm. Het is ook een beetje hoe vaak je hem gebruikt. Ga je hem min of meer permanent inzetten thuis misschien beter 3x4mm2 zelf maken ivm energieverliezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 05-07 16:18
Ik ben van plan om zolang de buren niet klagen over de kabel van mijn berging naar de boom 1,5 meter verderop op de stoep standaard hiermee te laden. Dat is ongeveer op 2.30 meter hoog en hooguit vervelend met een bezem oid op je schouder.

Ik overweeg wel een wandcontactdoos te maken aan de rand van de tuin aan de berging na de eerste maanden niemand klaagt. Hij laadt in 10 uur volledig op en het gebeurt zelden dat ik in een nacht korter thuis ben en hij staat ook regelmatig enkele dagen stil. De investering in een andere voorziening is niet de moeite waard gezien de onzekerheid of iemand gaat klagen en ook gezien mijn gebruik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Voor 100k kan je dit niet fatsoenlijk/degelijk ontwikkelen. Doe er 2 nullen extra bij en we komen in de categorie 'misschien'.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InterCC
ybos schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:47:
[...]

3x2,5mm2.
Ik heb er zelf ook eentje en die wordt niet warmer dan handwarm. Het is ook een beetje hoe vaak je hem gebruikt. Ga je hem min of meer permanent inzetten thuis misschien beter 3x4mm2 zelf maken ivm energieverliezen.
2,5mm2 (afgerold) is aan te raden inderdaad, maar in alle eerlijkheid zal een 1,5mm2 draad het ook gewoon aankunnen. 4mm2 is zwaar overkill voor een granny charger en maakt het nogal duur, want voor een verlengkabel is 2,5mm2 al niet gangbaar.
Over 5 meter is het verlies door hogere weerstand zo weinig dat de kosten voor een (aanzienlijk) duurdere kabel bijna niet terug te verdienen zijn.

• secret17
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:46
Arnold schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:53:
Ik heb na lang wikken en wegen (tijdje terug via hier op deze leverancier gekomen) offerte gevraagd bij F1rst (https://www.f1rst.nl/):

Cube Smart Advanced EUR 1.025,- (= met pasje en verrekenen)
Basispakket installatiekosten EUR 595,-
(+ nog wat specifieke kosten voor mijn situatie:)
RVS Gootje: EUR 60,-
Dataservice en onderhoud 2020: 6,75 (per maand).

Alles ex-btw.
Ik heb n.a.v. jouw tip ook een offerte opgevraagd bij deze partij. Wat mij er vooral aan bevalt is dat ze alle techniek in de meterkast en niet in de paal stoppen, waardoor de buitenunit(s) lekker simpel en klein blijven. Daarnaast koop je gewoon de hardware die load balancing en alle andere slimme dingen regelt i.p.v. je daar weer een apart abonnement voor moet afsluiten (zoals bij EVBox en NewMotion). Bovendien willen wij in de toekomst ons huis uitbreiden met zonnepanelen en domotica, en dan is het veel eenvoudiger integreren met deze oplossing. Dat je er in de toekomst makkelijk extra units bij kunt pluggen is minder essentieel maar wel een leuke pré.

Dat er geen vaste kabel-optie bij zit vind ik helemaal geen issue - ik werd toch steeds geadviseerd om ongeacht de leverancier voor de socket-oplossing te kiezen (als connector ooit wijzigt hoef je geen nieuwe paal aan te schaffen e.d.).

Enfin, ik ben nog even aan het dubbelchecken met de LM of ze inderdaad met deze oplossing kunnen werken (administratief, want leaseauto), maar als het goed is moet dat geen probleem zijn. Heb jij deze paal al in gebruik? Zoja, hoe bevalt 'ie?

There can be only fun

• Inspired
secret17 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:03:
[...]
..
Dat er geen vaste kabel-optie bij zit vind ik helemaal geen issue - ik werd toch steeds geadviseerd om ongeacht de leverancier voor de socket-oplossing te kiezen (als connector ooit wijzigt hoef je geen nieuwe paal aan te schaffen e.d.).
..
Die kans is natuurlijk heel klein, en als dit al het geval zou zijn kun je de vaste kabel ook gewoon vervangen. Persoonlijk zou ik ivm dit mogelijke issue niet afwijken van een vaste kabel.

• Arnold
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:53
secret17 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:03:
[...]

Ik heb n.a.v. jouw tip ook een offerte opgevraagd bij deze partij. Wat mij er vooral aan bevalt is dat ze alle techniek in de meterkast en niet in de paal stoppen, waardoor de buitenunit(s) lekker simpel en klein blijven. Daarnaast koop je gewoon de hardware die load balancing en alle andere slimme dingen regelt i.p.v. je daar weer een apart abonnement voor moet afsluiten (zoals bij EVBox en NewMotion). Bovendien willen wij in de toekomst ons huis uitbreiden met zonnepanelen en domotica, en dan is het veel eenvoudiger integreren met deze oplossing. Dat je er in de toekomst makkelijk extra units bij kunt pluggen is minder essentieel maar wel een leuke pré.

Enfin, ik ben nog even aan het dubbelchecken met de LM of ze inderdaad met deze oplossing kunnen werken (administratief, want leaseauto), maar als het goed is moet dat geen probleem zijn. Heb jij deze paal al in gebruik? Zoja, hoe bevalt 'ie?
Ik heb hem nog niet in gebruik, mijn Polestar 2 komt pas augustus heb dus nog heel even.
Eerst komen deze week of volgende week mijn zonnepanelen als het goed is, daarna komen ze de laadpaal plaatsen. Ze kunnen wel vaste kabel aanbieden trouwens hoor.

• daemonix
  • Niet online
Een vaste kabel is echt ontzettend veel handiger, bijvoorbeeld als het regent. Geen gezeur met openen kofferbak, kabel er uit pakken, aan 2 kanten inpluggen, en weer omgekeerd, kabel ontgrendelen, opruimen, in kofferbak leggen... Veel meer handelingen voor iets dat niet gaat gebeuren op middellange termijn (andere connector).

• secret17
daemonix schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:24:
Een vaste kabel is echt ontzettend veel handiger, bijvoorbeeld als het regent. Geen gezeur met openen kofferbak, kabel er uit pakken, aan 2 kanten inpluggen, en weer omgekeerd, kabel ontgrendelen, opruimen, in kofferbak leggen... Veel meer handelingen voor iets dat niet gaat gebeuren op middellange termijn (andere connector).
Misschien dat ik dan verkeerd ben geïnformeerd, maar ik begreep uit diverse bronnen (bv LM) dat palen met vaste kabels niet zomaar omgezet kunnen worden naar een ander type kabel. Als ik er zelf over nadenk lijkt me de optie van 'vaste kabel' gewoon een kwestie van socket-uitvoering + vastgeschroefde kabel. Ik ga iig wel even informeren hoe dat bij f1rst zit.

There can be only fun

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

secret17 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:41:
[...]

Misschien dat ik dan verkeerd ben geïnformeerd, maar ik begreep uit diverse bronnen (bv LM) dat palen met vaste kabels niet zomaar omgezet kunnen worden naar een ander type kabel. Als ik er zelf over nadenk lijkt me de optie van 'vaste kabel' gewoon een kwestie van socket-uitvoering + vastgeschroefde kabel. Ik ga iig wel even informeren hoe dat bij f1rst zit.
Je kunt een vaste kabel niet zomaar even vervangen door een ander type. Maar verwacht jij dat er binnenkort een ander type kabel in gebruik genomen gaat worden? Alle momenteel in Nederland verkochte elektrische auto's hebben een type 2 socket. Alle publieke laadpalen hebben een type 2 socket. Lijkt me dus niet echt iets om bang voor te zijn.

I have the cape.

• secret17
Bart ® schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:58:
[...]

Je kunt een vaste kabel niet zomaar even vervangen door een ander type. Maar verwacht jij dat er binnenkort een ander type kabel in gebruik genomen gaat worden? Alle momenteel in Nederland verkochte elektrische auto's hebben een type 2 socket. Alle publieke laadpalen hebben een type 2 socket. Lijkt me dus niet echt iets om bang voor te zijn.
Niet zozeer, nee :) Dus ik geloof ook wel direct dat je met een type 2 kabel voor de komende jaren zeker goed zit. Het is meer dat ik vaak uit principe op zoek ga naar opties waar ik zo flexibel mogelijk blijf naar de toekomst toe, en elektrisch rijden is een relatief nieuw veld dus dan neig ik naar een oplossing die zo flexibel mogelijk is. Vandaar ook mijn interesse in F1rst - die bieden mijns inziens de meest flexibele, vriendelijke oplossing. Maar als vaste kabel daar toch een optie is, ga ik daar toch maar eens naar kijken.
Arnold schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:19:
[...]
Ik heb hem nog niet in gebruik, mijn Polestar 2 komt pas augustus heb dus nog heel even.
Eerst komen deze week of volgende week mijn zonnepanelen als het goed is, daarna komen ze de laadpaal plaatsen. Ze kunnen wel vaste kabel aanbieden trouwens hoor.
Ga jij je zonnepanelen op een slimme manier integreren met de EVI-box (zoals vooral laden wanneer de zon schijnt), of niet?

[Voor 19% gewijzigd door secret17 op 22-06-2020 11:20]

There can be only fun

• bite
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Niet? Bij mijn EVSE (laadkastje, geen paal) met vaste kabel zit die gewoon in klemmen op een din-rail en is het volgens mij een kwestie van andere (ander type of lengte) met open einde kopen en omwisselen.
Edit: Zie ook ander topic hier Zelfbouw Laadpaal ervaringen

[Voor 20% gewijzigd door bite op 22-06-2020 11:16]

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:54

Proton_

Team Welles

Alle signalen die op de pinnen in de socket zitten, komen ongewijzigd bij de plug aan.
Je kunt nog rekening houden met de Type 1 <> Type 2 verschillen en daarom een socket kiezen, maar Type 1 kan maar één fase dus die auto wil je niet ;)
Voor je eigen auto lijkt me gemak een belangrijker argument dan compatibiliteit met de minderheid van de eventuele gasten. Daar kan je altijd nog een buitenstopcontact voor aanleggen (die wil je toch).

Bovendien is een vaste kabel goedkoper dan socket + losse kabel vast laten zitten. Het scheelt namelijk een socket en connector (samen €200), en de losse kabel kan makkelijk meegenomen worden.

De losse kabel kan je dan in je auto laten liggen, zodat je 'm altijd bij je hebt als je hem nodig hebt.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

bite schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:12:
Niet? Bij mijn EVSE (laadkastje, geen paal) met vaste kabel zit die gewoon in klemmen op een din-rail en is het volgens mij een kwestie van andere (ander type of lengte) met open einde kopen en omwisselen.
Edit: Zie ook ander topic hier Zelfbouw Laadpaal ervaringen
Uiteraard verschilt het per merk en model hoe makkelijk iets om te bouwen / vervangen is. Soms zal het op klemmen zitten, maar andere kabels zitten misschien weer gesoldeerd. En hoe ga je de kabeldoorvoer weer waterdicht afmonteren? Het ligt er ook maar net aan hoe handig je bent. Maar in nagenoeg geen enkel geval zal het 'oude eruit klikken, nieuwe erin klikken' zijn.

I have the cape.

• daemonix
  • Niet online
Misschien is het om die reden niet handig om de logica in de meterkast maar in de laadpaal te hebben.... Ik zie sowieso het voordeel niet zo daarvan, nog los van het gegeven dat het bij ons, en bij de meesten niet zo praktisch is (minstens 15 m tot auto's).

Laadkabel kapot? Probleem!

• Shattering
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
Hey!

Rond augustus zal mijn Model 3 geleverd worden, ik kijk er naar uit :).

Na wat research hoe ik hem moet opladen kwam ik al snel bij de Tesla Wall Charger uit, maar volgens de lokale elektricien moet er tussen de elektriciteitskast & auto nog een bepaald 'stuk' (geen idee hoe het noemt, ik ken niet veel van elektricien) die 'fouten' of 'verliesstroom' kan detecteren. Hij gaaf aan dat dit toch ook al snel 300€ kost, waardoor je al rond de 900€ kwijt bent.

Als alternatief stelde hij de ZAPPI-222TW voor, waar 'dat stuk' al in zat. Ongeveer even duur, maar wel met de voordelen van Zappi. Al is het me nog niet helemaal duidelijk wat die voordelen zijn :).

Iemand die me daar wat meer informatie over kan geven?
(Ik ben van België, moest dat belangrijk zijn :P).

Bedankt.

• daemonix
  • Niet online
Dat betreft ongetwijfeld een type B aardlekschakelaar, die moet los bij de TWC en zit inderdaad al ingebouwd in de Zappi. Als je loadbalancing wilt doen dan is de Zappi zeker de grote aanrader, dat heeft een TWC niet, en moet dus extra worden aangelegd.

Je kunt ook eens bij Fivari.be kijken, die snapt meer van de eigenaardigheden van het Belgische elektriciteitsnetwerk.

• secret17
daemonix schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:07:
Misschien is het om die reden niet handig om de logica in de meterkast maar in de laadpaal te hebben.... Ik zie sowieso het voordeel niet zo daarvan, nog los van het gegeven dat het bij ons, en bij de meesten niet zo praktisch is (minstens 15 m tot auto's).

Laadkabel kapot? Probleem!
Wat ik zelf als voordelen van elektronica in de meterkast i.p.v. buiten in de paal zie is:

- Kleinere buitenunit
- Unit makkelijker en/of goedkoper vervangen als dat nodig zou zijn (bijv als je vaste kabel hebt)
- Meerdere units aansluiten op dezelfde load balancer
- Koppeling met slimme meter en/of domotica-systeem makkelijker (alles zit in de meterkast, geen netwerkkabels in de grond)

Maar uiteraard heb je die ruimte in de meterkast wel nodig.

There can be only fun

• daemonix
  • Niet online
secret17 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:07:
[...]

Wat ik zelf als voordelen van elektronica in de meterkast i.p.v. buiten in de paal zie is:

- Kleinere buitenunit
Die unit is niet heel veel kleiner dan een Zappi
- Unit makkelijker en/of goedkoper vervangen als dat nodig zou zijn (bijv als je vaste kabel hebt)
Hoezo makkelijker te vervangen? Schroef open, haal kabels los, schroef van muur, plaats nieuwe unit, schroef vast, kabels vast, en klaar. Dat is niet anders dan bij een vaste unit.
- Meerdere units aansluiten op dezelfde load balancer
Meerdere palen van hetzelfde merk kunnen prima met elkaar praten.
- Koppeling met slimme meter en/of domotica-systeem makkelijker (alles zit in de meterkast, geen netwerkkabels in de grond)
Het enige punt dat je hebt is geen kabels in de grond. Koppeling met domotica gaat niet anders.
Maar uiteraard heb je die ruimte in de meterkast wel nodig.
Ik zie geen voordelen, alleen nadelen. Ook het gegeven dat deze techniek nu niet echt tot de meest verkochte behoord, en derhalve in de praktijk onbewezen is, speelt een rol. Het grootste nadeel vind ik toch echt de lange, lange aansluitkabel.

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 21:20
@secret17

Voordeel van vaste kabel op laadpaal wordt m.i. overdreven. Ik heb losse kabel en bevalt me prima. Auto staat onder carport en kabel is niet vies of nat oid. Laadpaal met vaste kabel oogt lelijk.

Verschil van mening. Moet kunnen. Bepaal zelf wat voor jou belangrijk is.

• InterCC
Shattering schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:18:
Hey!

Na wat research hoe ik hem moet opladen kwam ik al snel bij de Tesla Wall Charger uit, maar volgens de lokale elektricien moet er tussen de elektriciteitskast & auto nog een bepaald 'stuk' (geen idee hoe het noemt, ik ken niet veel van elektricien) die 'fouten' of 'verliesstroom' kan detecteren. Hij gaaf aan dat dit toch ook al snel 300€ kost, waardoor je al rond de 900€ kwijt bent.

Als alternatief stelde hij de ZAPPI-222TW voor, waar 'dat stuk' al in zat. Ongeveer even duur, maar wel met de voordelen van Zappi. Al is het me nog niet helemaal duidelijk wat die voordelen zijn :).

Bedankt.
Ik heb net een Zappi gemonteerd. Alles zelf gedaan en minst leuk was onder het huis de kabel naar de meterkast trekken en de straat openhalen om de kabel door te leggen.
Maar goed. Een Zappi heeft inderdaad (beide types) aardlek ingebouwd, is met de Hub via app te bedienen, heeft loadbalancing (er zit een CT klem bijgeleverd) wat voor mij een absolute must is en kan gestuurd worden op enkel (of grotendeels, afhankelijk van de instelling) PV panelen (of accu, of windenergie).
Het verkooppunt voor de Benelux reageert super snel op vragen (is de eigenaar en hij is elektricien) en iemand anders had ook goede ervaring met de afhandeling van storing en vervangen van de unit.

Vooralsnog kan ik enkel positief zijn over de Zappi.

edit: niet onbelangrijk. Ondanks dat mijn ervaring nu zeer positief is, kan ik over het praktische deel (laden) nog niets zeggen, want ook mijn auto komt pas halverwege augustus)

[Voor 5% gewijzigd door InterCC op 22-06-2020 23:07]

• Inspired
Zeker leuke paal de Zappi. Al is in NL het PV gedeelte nog meer een gadget dan dat het nou serieus geld opleverd de komende tijd.

• superyupkent
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:36
Als ik de vragen en behoeftes hier lees lijkt het erop dat veel mensen met de SmartEVSE van Stegen veel beter uit zouden zijn.

-ongeveer €600,- om je eigen laadstation te bouwen
-loadbalancing inbegrepen
-zonnestroom laden
-flexibele keuze voor vaste kabel of socket
-modulair uit te breiden

Enige punt is wellicht het gemis aan een backend voor zakelijke leaserijders die niet verder komen met een MID Kwh meter. Verder lijkt dit toch echt de lader voor de tweaker (al zeg ik t zelf)

• secret17
daemonix schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:23:
Die unit is niet heel veel kleiner dan een Zappi
[...]
Ik zat met mijn vergelijking vooral in mijn hoofd met die relatief forse palen van EVBox en NewMotion. Er zijn ongetwijfeld veel andere oplossingen mogelijk die compactere palen leveren waar wel alle elektronica is ingebouwd.
Hoezo makkelijker te vervangen? Schroef open, haal kabels los, schroef van muur, plaats nieuwe unit, schroef vast, kabels vast, en klaar. Dat is niet anders dan bij een vaste unit.
Hier doelde ik vooral op feit dat als alle elektronica ingebouwd is en niet los vervangen of uitgebreid kan worden, dat vervangen van de hele paal duurder is (lijkt me) dan alleen het vervangen van de 'domme' buitenunit. Maar ook hier geldt weer: zal ongetwijfeld van de leverancier afhangen wat allemaal mogelijk is.
Meerdere palen van hetzelfde merk kunnen prima met elkaar praten.

[...]
Het enige punt dat je hebt is geen kabels in de grond. Koppeling met domotica gaat niet anders.
Ik had bij de specificaties van EVBox en NewMotion ergens gelezen dat als je geavanceerde opties wou zoals loadbalancing en andere koppeling met domotica, dat de afstand van paal tot meterkast dan maximaal 12 of 15 meter mocht zijn. Heeft kennelijk iets te maken met signaalsterkte (?). Nou zal dat voor de meeste mensen ruim zat zijn en in de praktijk weinig issues geven, maar dergelijke beperkingen geven mij altijd het gevoel dat de oplossing minder robuust is, vooral als je in de buurt gaat komen van wat maximaal ondersteund wordt (beetje zoals met koptelefoons: tot 100 meter bereik betekent meestal na 50m minder geluid en na 80m gewoon niet leuk meer). Dit is een gevoel, ik kan het niet hard maken, en ook hier geldt weer dat dit niet voor alle palen of leveranciers zal gelden. Maar als die afstand ertoe doet, dan is plaatsing in de meterkast (voor mij) de meest robuuste oplossing.
Ik zie geen voordelen, alleen nadelen. Ook het gegeven dat deze techniek nu niet echt tot de meest verkochte behoord, en derhalve in de praktijk onbewezen is, speelt een rol. Het grootste nadeel vind ik toch echt de lange, lange aansluitkabel.
Wat bedoel je precies met de lange aansluitkabel? Plaatsing v.d. elektronica heeft toch geen enkel effect op de lengte vd kabel die van meterkast naar paal moet lopen (of van paal naar auto)?

Enfin, de hele discussie rondom wat je de beste/mooiste oplossing vindt is heel smaak-gedreven. Ik denk dat beide oplossingen prima kunnen werken en in de praktijk ook al bewezen hebben te kunnen werken. Dus als jij je het meest senang voelt bij de conventionele thuislaadpaal en zo min mogelijk gedoe in de meterkast, dan begrijp ik dat volkomen. Voor iedereen is de thuissituatie nu eenmaal anders (ruimte meterkast, wensen/eisen, afstand paal-meterkast, etc).

@Harvest2002 Klopt, moet iedereen natuurlijk zelf weten. Ik ben er ook nog niet helemaal over uit. Ben momenteel alle opties nog aan het overwegen (leverancier, type paal, opties, kabel, etc).

[Voor 3% gewijzigd door secret17 op 23-06-2020 08:49]

There can be only fun

• JeroenE
  • Niet online
secret17 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:47:
Wat bedoel je precies met de lange aansluitkabel? Plaatsing v.d. elektronica heeft toch geen enkel effect op de lengte vd kabel die van meterkast naar paal moet lopen (of van paal naar auto)?
Niet op de lengte, maar wel op het type.

Tot aan je laadpaal heb je alleen maar gewone stroomkabels*. Vanaf de laadpaal heb je behalve stroomkabels ook signaaldraden nodig zodat de laadpaal de auto ziet en andersom. Een kabel die geschikt is om tussen de EVSE en de auto te gebruiken is duurder dan een 'simpele' 3 fasen elektriciteitskabel.

* Als je dingen als loadbalacing doet heb je wellicht ook signaaldraden naar de laadpaal nodig, maar die zijn altijd los van je elektriciteitskabel

• daemonix
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:00:
[...]
Niet op de lengte, maar wel op het type.

Tot aan je laadpaal heb je alleen maar gewone stroomkabels*. Vanaf de laadpaal heb je behalve stroomkabels ook signaaldraden nodig zodat de laadpaal de auto ziet en andersom. Een kabel die geschikt is om tussen de EVSE en de auto te gebruiken is duurder dan een 'simpele' 3 fasen elektriciteitskabel.

* Als je dingen als loadbalacing doet heb je wellicht ook signaaldraden naar de laadpaal nodig, maar die zijn altijd los van je elektriciteitskabel
Precies. Daarnaast wordt regelmatig rs485 gebruikt voor de communicatie, en die mag dus gewoon 100 meter zijn over utp. Anders kun je altijd converters rs232-rs485 aan 2 kanten gebruiken en vervalt de beperking daarmee.

• w0ut3r-
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 21:41
Binnenkort ben ik de trotste eigenaar van een MG ZS EV.

Nou hebben wij op mijn werk krachtstroom (rode CEE stekker).

Is het mogelijk daar de volgende converter op te zetten en vervolgens daar je granny charger aan te hangen?:

- https://www.cablesoolutio...de-cee-stopcontacten.html
(De 'Rode CEE-stekker 32A naar Schuko vrouwelijke stekker 16A')

Dit i.v.m. het gevaar van smeltende stopcontacten etc, maar zal de auto hierdoor ook sneller opladen?

Of zeggen jullie dat gevaar van smeltende stopcontacten is niet zo heel groot?
Ik woon in een vrij oud appartementen pand wat eerst als B&B / Hotel heeft gediend. Het stopcontact wat ik wil gebruiken zit naast de 2 ketels en dat stopcontact is geloof ik al jaren niet meer gebruikt (gister even getest, hij werkt overigens wel). Ik wil natuurlijk niet hebben dat heel dat pand in de fik vliegt omdat ik me elektrische autootje probeer op te laden :X ...

• JeroenE
  • Niet online
w0ut3r- schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:48:
Is het mogelijk daar de volgende converter op te zetten en vervolgens daar je granny charger aan te hangen?
Ja, dat zou moeten kunnen.
zal de auto hierdoor ook sneller opladen?
Nee, want de beperkende factor is je granny charger. Die kan meestal maar met 10A of 12A laden.

Als je sneller wil laden moet je een lader/laadpaal vinden die hier wel gebruik van kan maken en 32A aan de auto aanbied, dan kan je sneller laden. Ik meen dat jouw EV met iets van 29A kan laden. Mijn eerste hit op de zoekmachine was deze: https://www.carplug.com/e...arging-station-23-to-22kw

Maar die dingen zijn dus wel significant duurder dan het verloopje wat je zelf had gevonden.

De situatie is me niet helemaal duidelijk, maar als dit in een gezamenlijke ruimte zit dan is het wel even handig om dit op te nemen met de VVE om te voorkomen dat die "ineens" een onverwacht hoge rekening van de energieleverancier krijgen.

• DigitalExorcist
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22:41
Manmanman ik word helemaal stapeldol van alle regelwerk ondertussen. Begreep nu net dat ik met een private leased auto ook 'gewoon' een Renault tegemoetkoming van 975 euro krijg (!) op een laadpaal (Alfen .. nogiets..).

Dus. De auto komt over 4 weken, ik moet vóór die tijd nog m'n installatie laten verzwaren naar 3x25A (nu 1-fase 16A), ik heb zonnepanelen dus komt dát wel goed, de laadpaal moet nog besteld en geleverd worden én ik ga straks 2 weken op vakantie dus ben ik sowieso niet thuis. Handig joh, alles tegelijk! :) oh ja het leek m'n vrouw ook een leuk idee om tegelijk de hypotheek over te gaan sluiten én eens te informeren naar een dakkapel. Om over regulier onderhoud nog maar even te zwijgen.....

Afijn, ik vlieg een beetje tegen de muren omhoog onderhand. Eerst die verzwaring bij de netbeheerder aanvragen denk ik? Dáárna het leasecontract van de auto tekenen en zorgen dat die paal komt? ...

Hoe zit dat nu met die zonnepanelen. Daar zit een SolarEdge 1-fase omvormer aan. De slimme meter zou dat zelf moeten regelen - maar levert die omvormer straks nog wel stroom op alles wat ik in huis heb draaien zoals dat nu het geval is? En waar heb ik dan die andere 2 fasen voor nodig...?? Alleen voor die paal?

Overigens: die omvormer levert volgens mij niet rechtstreeks aan de woning. Want dan zou je de aansluiting vanaf de straat kunnen opzeggen en op je eigen zonne-energie doorwerken. En dát is voor zover ik weet óók weer geen optie.. dit is een vermoeden, maar het lijkt me vooral een administratief truukje, de omvormer levert 'gewoon' terug aan het net en aan de hand van wat je gebruikt en hoeveel je panelen opbrengen kun je zeggen dat je <zoveel> opgewekt hebt.

[Voor 15% gewijzigd door DigitalExorcist op 23-06-2020 15:12]

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@DigitalExorcist Een netaansluiting van 1 fase met 16A is wel heel weinig. Heb je niet 1x 35A? De verzwaring naar 3x 25A is waarschijnlijk omdat je dan "totaal" 75A hebt en het aansluittarief net zo veel is. Dan kan je dus meer stroom tegelijk gebruiken en dat is wel handig want een EV is wel eventjes aan het laden.

Je zonnepaneelomvormer levert stroom op als de zon schijnt. Wat je verder in huis hebt draaien maakt voor de omvormer niet uit. Dat maakt natuurlijk wel uit voor de kWh-meter van de netbeheerder. Die zal registreren of je stroom verbruikt of teruglevert. Dat is een samenspel tussen de opbrengst van je zonnepanelen en het verbruik in je huis.

Voorbeeld: je zonnepanelen leveren 10A en je koelkast etc gebruikt 1A. Je levert dan 9A terug. en als je dat een uur precies zo volhoud dat zal je ongeveer 2kWh hebben terug geleverd (9 * 230 = 2070).

Als je dan je EV gaat laden met 16A (op 1 fase voor het gemak) dan ga je dus 7A gebruiken (16A + 1A - 10A). Na een uur zal de kWh-meter dan zeggen dat je 1,6kWh hebt verbruikt.

Als je maar 1 fase hebt dan wordt de stroom die je zelf opwekt dus altijd eerst in huis gebruikt. Als je meerdere fasen hebt maar slechts op 1 fase een omvormer is dat niet meer zo. De slimme meters moeten alle fasen onderling salderen voor ze bepalen of ze verbruik of terugleveren tellen. Dus als je op de eerste fase 10A gebruikt en op de tweede fase 8A terug levert mag de meter maar 2A tellen bij het verbruik.

Als je de netaansluiting opzegt dan doet je omvormer het niet meer. Die werkt alleen als er netspanning is. Dat is expres om te voorkomen dat je nog spanning in huis hebt als je de hoofdschakelaar omzet. Er zijn wel omvormers te koop waarbij dat niet zo is, maar die mag je alleen gebruiken als je die niet op het elektriciteitsnetwerk aansluit en meestal laden die dan ook een batterij of iets in die richting.

NB Voor je de netbeheerder laat komen om je aansluiting om te zetten moet je eerst een nieuwe groepenkast die voor 3 fasen geschikt is hebben gemonteerd. Als dat niet zo is wordt het niet aangesloten door de netbeheerder. Die nieuwe groepenkast kan je al eerder (laten) monteren; alle 3 de fasen worden dan op de ene fase aangesloten die je nu hebt. De monteur van de netbeheerder zal dan de andere 2 fasen aansluiten en de onderlinge koppeling verwijderen.

• daemonix
  • Niet online
@DigitalExorcist Netverzwaring aanvragen heeft prioriteit omdat de levertijd wel eens lang kon zijn (6 weken minimaal?)... Zie verder de andere reactie omtrent ombouwen van de meterkast voordat de netverzwaring gerealiseerd kan worden.

Uiteraard levert de omvormer via jouw meterkast rechtstreeks aan de woning, anders zou daar een aparte meter voor nodig zijn, waarschijnlijk via een zekeringsautomaat rechtstreeks aan 1 van de fasen. De meter zorgt voor de balancering, die telt wat er in gaat en wat er teruggeleverd wordt.

Als jij denkt dat jouw zonnepanelen 's nachts en in de winter voldoende opbrengen om in je verbruik te voorzien dan kun je inderdaad je aansluiting opzeggen. Wedden dat ze 's nachts niets opleveren en in de winter maar heel weinig?

[Voor 10% gewijzigd door daemonix op 23-06-2020 15:26]

• DigitalExorcist
daemonix schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:24:
@DigitalExorcist Netverzwaring aanvragen heeft prioriteit omdat de levertijd wel eens lang kon zijn...

Uiteraard levert de omvormer via jouw meterkast rechtstreeks aan de woning, anders zou daar een aparte meter voor nodig zijn, waarschijnlijk via een zekeringsautomaat rechtstreeks aan 1 van de fasen. De meter zorgt voor de balancering, die telt wat er in gaat en wat er teruggeleverd wordt.

Als jij denkt dat jouw zonnepanelen 's nachts en in de winter voldoende opbrengen om in je verbruik te voorzien dan kun je inderdaad je aansluiting opzeggen. Wedden dat ze 's nachts niets opleveren en in de winter maar heel weinig?
Fair enough, dat laatste klopt uiteraard. Ik zou zeggen, als er eens een stroomstoring op een zonnige dag is zullen we zien hoe lang onze woningen door blijven draaien ;)

(Antwoord: niet, want je omvormer zélf valt net zo hard uit).

@JeroenE Oh, dat zou idd wel 1x35A kunnen zijn ja.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

DigitalExorcist schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:47:
Manmanman ik word helemaal stapeldol van alle regelwerk ondertussen. Begreep nu net dat ik met een private leased auto ook 'gewoon' een Renault tegemoetkoming van 975 euro krijg (!) op een laadpaal (Alfen .. nogiets..).

Dus. De auto komt over 4 weken, ik moet vóór die tijd nog m'n installatie laten verzwaren naar 3x25A (nu 1-fase 16A), ik heb zonnepanelen dus komt dát wel goed, de laadpaal moet nog besteld en geleverd worden én ik ga straks 2 weken op vakantie dus ben ik sowieso niet thuis. Handig joh, alles tegelijk! :) oh ja het leek m'n vrouw ook een leuk idee om tegelijk de hypotheek over te gaan sluiten én eens te informeren naar een dakkapel. Om over regulier onderhoud nog maar even te zwijgen.....

Afijn, ik vlieg een beetje tegen de muren omhoog onderhand. Eerst die verzwaring bij de netbeheerder aanvragen denk ik? Dáárna het leasecontract van de auto tekenen en zorgen dat die paal komt? ...

Hoe zit dat nu met die zonnepanelen. Daar zit een SolarEdge 1-fase omvormer aan. De slimme meter zou dat zelf moeten regelen - maar levert die omvormer straks nog wel stroom op alles wat ik in huis heb draaien zoals dat nu het geval is? En waar heb ik dan die andere 2 fasen voor nodig...?? Alleen voor die paal?

Overigens: die omvormer levert volgens mij niet rechtstreeks aan de woning. Want dan zou je de aansluiting vanaf de straat kunnen opzeggen en op je eigen zonne-energie doorwerken. En dát is voor zover ik weet óók weer geen optie.. dit is een vermoeden, maar het lijkt me vooral een administratief truukje, de omvormer levert 'gewoon' terug aan het net en aan de hand van wat je gebruikt en hoeveel je panelen opbrengen kun je zeggen dat je <zoveel> opgewekt hebt.
Hoe lang is die korting geldig? Als dat nog even meegaat, dan zou je kunnen kijken of het een optie is om die laadpaal lekker na je vakantie te regelen. Ja, dan zul je even een paar keer bij een publieke laadpaal in de buurt moeten laden. Maar dan heb je in ieder geval voor jezelf even de druk van de ketel :).

I have the cape.

• DigitalExorcist
Bart ® schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:28:
[...]

Hoe lang is die korting geldig? Als dat nog even meegaat, dan zou je kunnen kijken of het een optie is om die laadpaal lekker na je vakantie te regelen. Ja, dan zul je even een paar keer bij een publieke laadpaal in de buurt moeten laden. Maar dan heb je in ieder geval voor jezelf even de druk van de ketel :).
Nee, geen openbare paal in de buurt. We hebben een grannycharger besteld. Sowieso wel handig om te hebben.. kost wel een godsvermogen (570 euro..) maar dan kun je overál wel even mee redden.

De netbeheerder gaf als eerste optie week 2 van september (!) aan. Dus dat is nog wel even behelpen... en sowieso wordt het 'm niet meer vóór de vakantie.

• JeroenE
  • Niet online
DigitalExorcist schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:30:
Nee, geen openbare paal in de buurt. We hebben een grannycharger besteld. Sowieso wel handig om te hebben.. kost wel een godsvermogen (570 euro..) maar dan kun je overál wel even mee redden.
Serieus? Een grannycharger en een laadkabel krijg je normaal gesproken gewoon bij je EV. Is Renault daar op aan het bezuinigen?

• DigitalExorcist
JeroenE schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:38:
[...]
Serieus? Een grannycharger en een laadkabel krijg je normaal gesproken gewoon bij je EV. Is Renault daar op aan het bezuinigen?
Granny is 'gewoon' een optie.. https://www.renault.nl/el...utos/zoe/accessoires.html

De gewone laadkabel krijg je uiteraard wel.

[Voor 6% gewijzigd door DigitalExorcist op 23-06-2020 15:47]

• rdfeij
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 05-07 17:19
Shattering schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:18:
Hey!

Bedankt.
Opgelicht.be?
Waarschijnlijk gaat het over een verliesstroom (aardlek schakelaar).
Als deze 300 euro kost wordt je daar al opgelicht.
Verder nog 600 om hem te installeren? gedeeld door 60 euro per uur (is al hoog) dan gaat hij er 10 uur over doen om deze te installeren? (laat het max 2 uur zijn...)

Mis ik hier iets?
Of moet daarbij je complete groepenkast omgebouwd worden?

• daemonix
  • Niet online
@rdfeij Er geen sprake van oplichting. Een EV kan een DC stroompje van > 6 mA veroorzaken, en die veroorzaakt een storing in de aardlekschakelaar waardoor die bij fouten NIET afschakelt. Letterlijk van levensbelang dus.

Zoek maar eens op prijzen van Type B aardlekschakelaars, de gangbare prijs van de goede merken is rond de 300 euro. Uitzondering is Chint, die levert voor 150 euro. De vraag is of je die wilt...

[Voor 36% gewijzigd door daemonix op 23-06-2020 15:52]

• DigitalExorcist
JeroenE schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:24:
@DigitalExorcist

NB Voor je de netbeheerder laat komen om je aansluiting om te zetten moet je eerst een nieuwe groepenkast die voor 3 fasen geschikt is hebben gemonteerd. Als dat niet zo is wordt het niet aangesloten door de netbeheerder. Die nieuwe groepenkast kan je al eerder (laten) monteren; alle 3 de fasen worden dan op de ene fase aangesloten die je nu hebt. De monteur van de netbeheerder zal dan de andere 2 fasen aansluiten en de onderlinge koppeling verwijderen.
Had gehoopt dat de netbeheerder dat kwam doen, maar goed - er komt komende vrijdag alvast een installateur langs die dat ook wel zal weten neem ik aan, die kan dat ding dan wel 'zo spoedig mogelijk' ophangen lijkt me, vooruitlopend op de netbeheerder.

• JeroenE
  • Niet online
Apart hoor. Wellicht omdat een Zoe inefficiënt laadt met lage stromen?

Als je nog kans heb zou ik hem snel afbestellen bij de Renault en er elders 1 kopen. Bijvoorbeeld hier: https://www.laadkabelwink...-thuisladers/type-2-lader

Van het prijsverschil kan je tijdens de vakantie lekker uit eten gaan met je partner ofzoiets.

• DigitalExorcist
JeroenE schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:54:
[...]
Apart hoor. Wellicht omdat een Zoe inefficiënt laadt met lage stromen?

Als je nog kans heb zou ik hem snel afbestellen bij de Renault en er elders 1 kopen. Bijvoorbeeld hier: https://www.laadkabelwink...-thuisladers/type-2-lader

Van het prijsverschil kan je tijdens de vakantie lekker uit eten gaan met je partner ofzoiets.
Geen idee, maar ik koop een auto van 33.000 euro* (in de uitvoering die ik kies dan), dan ga ik niet 150 euro bezuinigen op een laadkabel die niet fabrikant-eigen is.. en ik heb net 1000 euro korting gekregen op de laadpaal zelf dus dan maakt die kabel op zich ook niet zoveel meer uit.

* Nou ja, ik privatelease 'm in dit geval.. maar idee is hetzelfde

[Voor 12% gewijzigd door DigitalExorcist op 23-06-2020 16:16]

• Shattering
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
rdfeij schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:47:
[...]

Opgelicht.be?
Waarschijnlijk gaat het over een verliesstroom (aardlek schakelaar).
Als deze 300 euro kost wordt je daar al opgelicht.
Verder nog 600 om hem te installeren? gedeeld door 60 euro per uur (is al hoog) dan gaat hij er 10 uur over doen om deze te installeren? (laat het max 2 uur zijn...)

Mis ik hier iets?
Of moet daarbij je complete groepenkast omgebouwd worden?
Het was rond de 300€ voor zo’n type B aardlekschakelaar en dan nog eens 560€ voor de Tesla Wall Charger. Plaatsen had ik geschat op 40€, maar dat zal wel wat meer zijn 🙂.

Zo’n Zappi lijkt me dus ook wel redelijk interessant. Zelfde prijs (ongeveer), maar wel wat extra features.

• IUser
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Hebben hier mensen een laadpaal via de lease? Dus een leasebak en de laadpaal mee laten leasen? Hoe hebben jullie het laadabonnement geregeld. Betalen jullie zelf het laadabonnement voor thuis? Of mogen jullie dat declareren via jullie werk? Ik kan op internet weinig over vinden wat belasting technisch wel of niet mag.

• Inspired
IUser schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:55:
Hebben hier mensen een laadpaal via de lease? Dus een leasebak en de laadpaal mee laten leasen? Hoe hebben jullie het laadabonnement geregeld. Betalen jullie zelf het laadabonnement voor thuis? Of mogen jullie dat declareren via jullie werk? Ik kan op internet weinig over vinden wat belasting technisch wel of niet mag.
Bij mij, en vele anderen, is het gewoon ineens betaald en zit het in de lease. Vreemde is wel (vind ik) dat je bij NM minimaal 60 maanden moeten betalen. Maar goed, heb wel budget dus maakte me verder dus niet uit.

Dus installatie, paal, LB module, abonnementen voor 60 maanden zat in één quote en dat /48 als extra bedrag op de lease bij me.

[Voor 9% gewijzigd door Inspired op 23-06-2020 21:13]

• InterCC
IUser schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:55:
Mijn situatie is wellicht wat anders, maar ik heb wel het e.e.a. uitgezocht. Ik lease via de zaak, maar het is mijn 'zaak'. Ik kies dus wat uiteindelijk het beste is. De auto lease ik dus via mijn bedrijf. De laadpaal heb ik 'los' op de zaak gekocht. Dat kan (mag een werkgever gewoon voor werknemer aanschaffen omdat het ten behoeve van bedrijfsgoed (lease auto) is. Meenemen in lease kan uiteraard ook, maar bij mijn leasecontract vond ik de kosten daarvan wat hoog en is het gunstiger dat ik dat zelf zou regelen.
Als je de installatie declareert moet het, omdat het bedrijfskosten zijn, normaliter wel op naam van het bedrijf gefactureerd zijn en aan die regels voldoen (ten name van bedrijf en BTW gespecificeerd).

Kosten die je privé maakt mag je één op één voor kostprijs doorbelasten. Dat betreft dus de kW prijs van je energieleverancier. Tenzij andere afspraken gemaakt zijn tussen jou en je werkgever, maar bovenstaande is wel hoe ik dat doe.
Mijn PV installatie heeft capaciteit over, dus in principe kan ik mijn 'overcapaciteit' verkopen aan mijn bedrijf wat winst en dividend of inkomensbelasting scheelt (afhankelijk van de manier van geld uit het bedrijf naar privé halen), maar dat lijkt voor jou irrelevant.

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:12:
[...]

Bij mij, en vele anderen, is het gewoon ineens betaald en zit het in de lease. Vreemde is wel (vind ik) dat je bij NM minimaal 60 maanden moeten betalen. Maar goed, heb wel budget dus maakte me verder dus niet uit.

Dus installatie, paal, LB module, abonnementen voor 60 maanden zat in één quote en dat /48 als extra bedrag op de lease bij me.
ZIt bij mij ook in de zakelijke lease. Na 48 maanden is de paal van mij (en de auto zou dan weer terug gaan). Pasje is van NM. ik krijg het door mij opgegeven bedrag terug, dat is iets hoger dan wat ik betaal omdat ik voornamelijk 's nachts laad en we een dag/nacht tarief hebben.

• IUser
  • Niet online
Bedankt allemaal. Van mijn leasemaatschappij mag in alleen de aanschaf en installatie op factuur zetten en in de lease meenemen. De kosten van het laadabbo moet ik zelf betalen of via mijn werkgever afhandelen. Wellicht zijn hier geen heldere regels te vinden want dat zie ik nergens terug bij de belastingdienst. Het is nogal een grijs gebied. Ik dacht namelijk als de paal in de lease mee gaat dan moet het abbo dan ook.

Als dat bij jullie in de lease gaat. Hoe hebben jullie de aanmelding bij NM gedaan? Met een persoonlijk account of of het account met naam van de leasemaatschappij.

• daemonix
  • Niet online
De LM heeft dat geregeld. Ik krijg een druppel, een pas en een code en dat werkt dan.

De belastingdienst heeft volgens mij geen oordeel over hoe de betaling loopt, of je dat zelf moet doen of dat het via de werkgever wordt geregeld. Het is een zaak van de werkgever en hoe hij een en ander wil regelen.

Wel belangrijk voor je is: hoe is het voor de benzine/dieselrijders geregeld? Moeten die ook zelf hun pas en benzine/diesel zelf betalen? Zo ja, dan is het logisch. Zo nee, dan is het een zaak voor de OR, want dan is er een ongelijkheid in het beschikbaar stellen van middelen.

• Kecin
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 06-07 03:36

Kecin

Je keek.

Ik geloof dat het niet helemaal off-topic is hier. Hetvolgende, ik wil voor mijn E-Golf een WDC aan de buitenkant maken van het huis op zijn eigen groep. Zo kan die lekker via de Granny charger alles binnenslurpen zonder dat de rest van het huis belast is (heb nog een fase over).

Zijn er "groepen" die ook meten? Dus specifiek voor die WDC plaats ik een groep die op de L1 komt (L2 en L3 zit al wat op).
Ik kwam zelf op Youless, maar lijkt me nogal een dure bedoeling. Koppeling het liefst via Domoticz, een app, Raspberry etc. Ik gebruik momenteel al de P1 meter van mijn meter en koppel die naar Domoticz met een Pi.

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:58
Een wanddooscontact?

Ik zou achter de groep een kWh meter plaatsen met een S0 uitgang (zoals ABB C11) en die met een counter koppelen aan je bestaande Pi. Een Youless zelf kan geen stroom/vermogen meten volgens mij, dus daarmee ben je er sowieso niet.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InterCC
Kecin schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 00:47:
Ik geloof dat het niet helemaal off-topic is hier. Hetvolgende, ik wil voor mijn E-Golf een WDC aan de buitenkant maken van het huis op zijn eigen groep. Zo kan die lekker via de Granny charger alles binnenslurpen zonder dat de rest van het huis belast is (heb nog een fase over).

Zijn er "groepen" die ook meten? Dus specifiek voor die WDC plaats ik een groep die op de L1 komt (L2 en L3 zit al wat op).
Ik kwam zelf op Youless, maar lijkt me nogal een dure bedoeling. Koppeling het liefst via Domoticz, een app, Raspberry etc. Ik gebruik momenteel al de P1 meter van mijn meter en koppel die naar Domoticz met een Pi.
Ik zelf zelf in de meterkast deze er tussen gezet: https://www.sandervunderi...or-din-rail-mid-keur.html. Die heeft een + en - uitgang om uitgelezen te worden. Zoiets kan je ook overwegen.

• daemonix
  • Niet online
De P1 poort voorziet je toch al van de waarde van de fase in Domoticz? Problem solved. :)

Voorwaarde is dan wel dat de wcd groep op die eigen fase zit. Overigens zal de meting niet boven de 12/13 A uitkomen, meer mag een granny charger niet trekken. Als die wel meer trekt dan is een gewone wcd absoluut ongeschikt (want niet meer dan die 12 A langdurig)...

• Kecin

Kecin

Je keek.

daemonix schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 01:15:
De P1 poort voorziet je toch al van de waarde van de fase in Domoticz? Problem solved. :)

Voorwaarde is dan wel dat de wcd groep op die eigen fase zit. Overigens zal de meting niet boven de 12/13 A uitkomen, meer mag een granny charger niet trekken. Als die wel meer trekt dan is een gewone wcd absoluut ongeschikt (want niet meer dan die 12 A langdurig)...
Momenteel heb ik 3 fases. 2 daarvan worden actief (mis)bruikt. Met de aanleg voor een dedicated want contactdoos met een flinke degelijke kabel wil ik de L1 meten (L2 en L3 zijn dus al "bezet" door andere groepen door het huis).
Uiteindelijk wil ik waarschijnlijk nog een groep van L2 afhalen en naar L3 drukken, sluimverbruik gaat soms richting de 3200W op die groep.

De auto hoeft ook niet volspeed te laden, maximaal 3600kw/h is het geloof ik? (E-Golf)

• Kecin

Kecin

Je keek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

Met dsmr reader meet je de fases apart qua wattage.
Met node-red naar domoticz sturen
In domoticz, kan een dummy van watt, kWh ervan maken.
Kost niks. Alleen wat avonduren.

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• IUser
  • Niet online
daemonix schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 00:37:
De LM heeft dat geregeld. Ik krijg een druppel, een pas en een code en dat werkt dan.

De belastingdienst heeft volgens mij geen oordeel over hoe de betaling loopt, of je dat zelf moet doen of dat het via de werkgever wordt geregeld. Het is een zaak van de werkgever en hoe hij een en ander wil regelen.

Wel belangrijk voor je is: hoe is het voor de benzine/dieselrijders geregeld? Moeten die ook zelf hun pas en benzine/diesel zelf betalen? Zo ja, dan is het logisch. Zo nee, dan is het een zaak voor de OR, want dan is er een ongelijkheid in het beschikbaar stellen van middelen.
Hmm. Maar je hebt toch thuis ook nog een abonnement nodig om thuis te kunnen laden? Bij de new motion paal sluit ik een laadabonnement af zodat ik thuis kan laden en daar zit ook backoffice bij voor de verrekening van de stroom. Daarnaast krijg ik een tankpas met druppel zodat ik bij publieke palen kan laden en dc kan laden bij snellaadstations. Ik was namelijk benieuwd hoe de abonnementskosten waren geregeld voor thuis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

IUser schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:01:
[...]

Hmm. Maar je hebt toch thuis ook nog een abonnement nodig om thuis te kunnen laden? Bij de new motion paal sluit ik een laadabonnement af zodat ik thuis kan laden en daar zit ook backoffice bij voor de verrekening van de stroom. Daarnaast krijg ik een tankpas met druppel zodat ik bij publieke palen kan laden en dc kan laden bij snellaadstations. Ik was namelijk benieuwd hoe de abonnementskosten waren geregeld voor thuis.
Je hebt ook palen zonder abo. Maar in mijn geval betaalt mijn baas het abonnement.

I have the cape.

• daemonix
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 06:41:
[...]

Met dsmr reader meet je de fases apart qua wattage.
Met node-red naar domoticz sturen
In domoticz, kan een dummy van watt, kWh ervan maken.
Kost niks. Alleen wat avonduren.
..

[Voor 27% gewijzigd door daemonix op 24-06-2020 08:13]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

daemonix schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:10:
[...]

P1 spuugt iedere 10s (of iedere s) het verbruik uit, totaal en per fase in kWh. Dat kun je rechtstreeks gebruiken in Domoticz, daar hoef je niet meer moeilijk voor te doen, althans bij mijn meter.

Verbruik en opwek, in kWh.
Klopt niet, alleen totalen. Bij de fasen enkel actueel gebruik in kW.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlakHawk
  • Nu online

Nog even geduld, ik mag helaas nog niets delen, maar ik ben een goedkoop modulaire P1 meter aan het Betá testen.

Zodra ik meer mag delen, hoor je het!

Geen gepruts in de avonduren, plug & play en echt hele mooie bedragen die ik heb gehoord.

• AUijtdehaag
  • Niet online
BlakHawk schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:18:
[...]

Geen gepruts in de avonduren, plug & play en echt hele mooie bedragen die ik heb gehoord.
Dat is al duurder dan gratis (= kost niks)
Ik ga ervan uit dat je ook nog een P1 splitter erbij moet kopen, als je P1 poort al bezet is?

[Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-06-2020 08:57]

• BlakHawk
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:55:
[...]

Dat is al duurder dan gratis (= kost niks)
De frustraties van Domoticz :+
Ik had het draaien, eerst ging mijn kaartje kapot in een jaar tijd, vervolgens stopt de Domoticz website er continu mee, ik heb hem maar afgekoppeld.

Gewoon geen zin in dat gepruts, als ik dat voor een paar tientjes kan ontwijken, graag!

Tijd is mij tegenwoordig ook gewoon geld waard.

• BlakHawk
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:55:
Ik ga ervan uit dat je ook nog een P1 splitter erbij moet kopen, als je P1 poort al bezet is?
Wat zit er nu in dan?
Maar natuurlijk heb je een splitter nodig als hij bezet is.

Oh en mijn P1 kabel lijkt brak te zijn, gaf vaak geen data door aan domoticz...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@BlakHawk Gaat een beetje off-topic, maar wie gebruikt er nog sd-kaartjes?
Gebruik een HDD/SSD/EMMC(odroid)/USBSTICK en het draait jaren probleemloos.

Ik lees dat je veel Homewizzard aanprijst. Die lopen nogal achter de feiten aan imo..
Ik ben toch liever wat vrijer in mijn opzet, dan een voorgeprogrammeerd apparaat.
Kan die homewizzard ook de cop berekenen van een warmtepomp met een kamstrup warmtemeter via MBus en een modbus kWh meter?

• BlakHawk
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:02:
@BlakHawk Gaat een beetje off-topic, maar wie gebruikt er nog sd-kaartjes?
Gebruik een HDD/SDD/EMMC(odroid)/USBSTICK en het draait jaren probleemloos.

Ik lees dat je veel Homewizzard aanprijst. Die lopen nogal achter de feiten aan imo..
Ik ben toch liever wat vrijer in mijn opzet, dan een voorgeprogrammeerd apparaat.
Kan die homewizzard ook de cop berekenen van een warmtepomp met een kamstrup warmtemeter via MBus?
Nee het is zeker beperkter!
En ik had ook de Kamstrup draaien met leeskop. Vastgetaped met tape aan de meter.

Ik ben toen ook naar USB stick gegaan, kostte een weekje prutsen.

Achter de feiten aan ben ik het niet helemaal mee eens. Het is een design keuze geweest om niet meer voor een apparaat te gaan dat alles aan elkaar knoopt, maar iets beperkter maar het werkt gewoon.

Apple vs Android... Bij Android kun je van alles extra en is veel vrijer. Apple is beperkter, maar werkt gewoon meestal ;)

Zo zie ik het ook met de nieuwe Link. Beperkter, maar alles wat schakelt, schakelt ook echt. Dat was vroeger met KAKU wel anders, man wat heb ik daar op zitten schelden.

Het gaat wat offtopic.

Ik denk dat de nieuwe HomeWizard Energy echt op de zaken vooruit loopt. Het is wederom perperkt tot het meten, maar de mogelijkheden (in de toekomst) heb ik nog niet ergens anders gezien. En zeker niet voor de prijzen die ik tot nu toe heb gezien.

Zodra het mag, deel ik wat zaken. Waar ik persoonlijk ook echt een meerwaarde in zie voor het laden van je EV.

Het is beperkter als in: geen load balancing oid.
Maar waar het voor gemaakt wordt: meten van data, ik zie er wel wat in.

• uibeltje
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 06:22

uibeltje

Idiotheque

Binnenkort hoop ik mijn MG ZS EV in ontvangst te nemen en ben bezig met aanleg van een laadpaal. Aangezien de MG maar op 1 fase kan laden wil ik starten met een 1 fase paal van martkplaats maar wil de bekabeling in de grond in ieder geval al voorbereiden op 3 fase.

Mijn groepenkast ziet er als volgt uit:

Klopt onderstaand stappenplan of ben ik nog iets vergeten/doe ik verkeerd?

1. YMVK-AS 4x2.5 mm (l = 20 meter) van groepenkast naar laadpaal, ook een grond UTP kabel direct aanleggen
2. extra installatieautomaat plaatsen (links is nog 1 plek vrij)
3. groepen herindelen zodat kookgroep en laadpaal niet op dezelfde fase zitten, klopt het dat elke ALS een aparte fase is?
4. alles aansluiten en laden maar :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
@uibeltje

1. Zou persoonlijk minimaal 4mm pakken als grondkabel over die afstand.
2. Paal moet achter een eigen aardlek & automaat. Of ALS. (Combinatie van beide.) Die krijg je niet in 1 positie. (2 bij 1 fase ALS) Ook even kijken of de laadpaal een DC lekstroom beveiliging heeft. Mocht je een laadpaal zonder DC lekstroom beveiliging hebben zit je aan meer posities vast. Minimaal 4 gok ik.
3. Ja, je hebt een 3 fase inrichting zo te zien. Elke ALS is 1 fase.

Andere optie zou kunnen zijn dat je een buiten WCD op 1 groep plaatst en met de granny gaat laden die bij de auto zit. Dan past het in je kast, en heb je geen aparte (type B ) aardlek nodig. Als je uit de voeten kunt met max 10a laden zou je dat kunnen overwegen.

[Voor 44% gewijzigd door Inspired op 24-06-2020 10:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:54

Proton_

Team Welles

@Inspired @uibeltje
een aardlekautomaat is ook in 1 module te krijgen (voorbeeld)
Maar het mag ook achter een bestaande ALS zolang hij nu minder dan 4 eindgroepen heeft.

Een aardlekautomaat type B én karakteristiek B ben ik nog niet tegengekomen, dus je moet een laadpaal met ingebouwde DC-foutbeveiliging of een extra kast ernaast.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

Proton_ schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:24:
Maar het mag ook achter een bestaande ALS zolang hij nu minder dan 4 eindgroepen heeft.
Nee, dat mag niet.

I have the cape.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@uibeltje Je kan nu 32A (7,4 kW kookplaat) "theoretisch" over 1 fase trekken.
Dan vind je hoofdzekering van 25A niet leuk.

Pak het gewoon goed aan.
Extra kast ernaast, met 3-fase groepen erin.
Ook voor je 7,4 kW kookplaat een 3-fase aardlekautomaat (zie foto)
Dat die maar 2 fase gebruikt is geen ramp, maar wel 16A max per fase ipv 32 A

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-06-2020 10:51]

Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True