Kenter doet ook alles (kenter.nu). Weet alleen niet zeker of die ook rechtstreeks voor particulieren werken of alleen voor de zakelijke markt.InterCC schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:12:
[...]
Je zou wat leveranciers kunnen peilen. Allego plaatst voor gemeenten en ook zakelijk en pakken naar mijn weten dan alles op. Dan zou vanuit een VVE en de situatie die jij beschrijft dat voor jullie gewoon moeten kunnen. Of ze zoiets dan ook uitvoeren weet ik niet, maar het antwoord op die vraag is denk ik één contactformulier of telefoontje verder. Ik zou partijen zoals dat ook gewoon eens vragen.
Ook een goede partij hiervoor inderdaad. Particulier is hier niet geheel van toepassing, want een VVE doet de opdracht. Dat kon (ook voor Allego, want die verwerken ook geen particuliere aanvragen) wel eens een goede oplossing zijn voor de situatie.ybos schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:36:
[...]
Kenter doet ook alles (kenter.nu). Weet alleen niet zeker of die ook rechtstreeks voor particulieren werken of alleen voor de zakelijke markt.
Thanks all! Ik ga het via die kanalen proberen.
Eind deze maand ga ik elektrisch rijden nu heb ik zelf een laadpaal geplaatst (eigen aanschaf) welke een e-flux sim heeft.
Via mijn werkgever krijg ik een laadpas (All in tarief €0,275/kWh (ook snelladen) voor LM/werkgever), nu zou ik zelf een tarief moeten kunnen instellen bij e-flux (nog niet aangevraagd, pas bij levering auto). Wat is een reëel tarief om in te stellen? (Investering terugverdienen zonder verkapt loon)
Werkgever stelt een eigen laadpaal niet verplicht, je mag dus ook alleen openbaar en snelladen (waarschijnlijk door all in tarief)
Wellicht voor meer mensen van toepassing welk het probleem van dit https://goedkoperrijden.b...laden-duur-kan-maken.html blog hebben
Via mijn werkgever krijg ik een laadpas (All in tarief €0,275/kWh (ook snelladen) voor LM/werkgever), nu zou ik zelf een tarief moeten kunnen instellen bij e-flux (nog niet aangevraagd, pas bij levering auto). Wat is een reëel tarief om in te stellen? (Investering terugverdienen zonder verkapt loon)
Werkgever stelt een eigen laadpaal niet verplicht, je mag dus ook alleen openbaar en snelladen (waarschijnlijk door all in tarief)
Wellicht voor meer mensen van toepassing welk het probleem van dit https://goedkoperrijden.b...laden-duur-kan-maken.html blog hebben
@ruudvd Kun je toch wel ongeveer uitrekenen? Kosten delen wat je ongeveer denkt te gaan laden. Dat plussen op je kWh prijs. Zal bij iedereen weer wat anders zijn.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Bedoel je dat het een dames auto is? Vind dat wel meevallen. Ik houd een tesla bij een stoplicht goed bij
Verder is ie heel veel auto voor het geld.
Vind je het erg als ik dat echt helemaal niets van geloof, dat van die Tesla bijhouden?gribo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:51:
[...]
Bedoel je dat het een dames auto is? Vind dat wel meevallen. Ik houd een tesla bij een stoplicht goed bij
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Toch is het waar! Ik zeg niet dat een Tesla niet kan winnen. Het kan zijn dat ze zich onvoldoende uitgedaagd voelen. Waarschijnlijker is dat sneller optrekken dan een e-up in de stad (50, 60 of soms 70 max) niet verantwoord is. In elk geval zie ik in de achteruitkijkspiegel alle (lees: ALLE) andere autos heel in de verte nog bij het stoplicht staan als de Tesla en ik weer moeten afremmen bij het volgende stoplicht 
Echt, het is een heel leuk karretje. Die e-up.
E-up 0-100 11,9s. Tesla m3 0-100 5,6s. Nu maar weer ontopic, voor er nog meer onzin komt.gribo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:12:
Toch is het waar! Ik zeg niet dat een Tesla niet kan winnen. Het kan zijn dat ze zich onvoldoende uitgedaagd voelen. Waarschijnlijker is dat sneller optrekken dan een e-up in de stad (50, 60 of soms 70 max) niet verantwoord is. In elk geval zie ik in de achteruitkijkspiegel alle (lees: ALLE) andere autos heel in de verte nog bij het stoplicht staan als de Tesla en ik weer moeten afremmen bij het volgende stoplicht
Cunning linguist.
Over onzin gesproken. 100 km/uur in de stad? Bij 0-50 zal het verschil flink kleiner zijn.
[ Voor 60% gewijzigd door gribo op 15-06-2020 20:55 ]
gribo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:52:
Over onzin gesproken. 100 km/uur in de stad?

Cunning linguist.
Sure...gribo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:51:
[...]

De e-UP zal ongetwijfeld een leuke auto zijn, maar jij lijkt niet echt objectief. Als je van 0-50km/h optrekt is het verschil absoluut kleiner, maar nog steeds te groot om samen bij het andere verkeerslicht aan te komen en de overige auto's "in de verte" te zien. Dat is überhaupt zeeeer onwaarschijnlijk wanneer je doortrekt tot max. 50km/h, zoals je aangeeft.gribo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:52:
Over onzin gesproken. 100 km/uur in de stad? Bij 0-50 zal het verschil flink kleiner zijn.
Het is geen loon als het als vergoeding wordt uitbetaald. Over dit onderwerp is verassend weinig terug te vinden. Ik ga mijn verbruik zelf gewoon 1-op-1 factureren aan zakelijk, wat binnen de regels past.ruudvd schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:21:
Eind deze maand ga ik elektrisch rijden nu heb ik zelf een laadpaal geplaatst (eigen aanschaf) welke een e-flux sim heeft.
Winst maken op het tarief kan volgens mij altijd, alleen als daar geen regel voor is dan moet je denk ik aan de reguliere regels voldoen. Oftewel: belasting betalen over je winst. Dat lijkt mij tenminste, maar misschien is het goed de belastingdienst daarover te bellen.
Verder is de intentie denk ik wel dat je er thuis iets op verdient, want met je onkostenvergoeding is buiten de deur laden deels voor jouw rekening. Zonder er thuis iets op te verdienen zal je er altijd op toeleggen.
Mijn vraag voor de belastingdienst zou dus zijn dat de werkgever € 0,275/kWh, maar dat het duurder is dan je huidige energiecontract en of je daar nog iets mee moet doen. (Geldt een vrijstelling zoals bijvoorbeeld de reguliere € 0,19 belastingvrije vergoeding bij ICU auto's).
Als de belastingdienst zegt dat het prima is en jouw kilometers worden automatisch in rekening gebracht bij de werkgever tegen het geaccepteerde tarief, dan is € 0,275 geen probleem. Maar dat is dus even de vraag.
Wat betekent deze regel precies? Mag je sowieso niet op een je eigen prive laadpaal laden? En hoe zit dan dan met semi-publieke laadpalen of de laadpaal van je oom waar je op bezoek bent?ruudvd schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:21:
In theorie maakt hetgeen jouw werkgever aan de leasemaatschappij betaalt niets uit voor het tarief op jouw laadpaal. Omdat de werkgever het niet rechtstreeks aan jou zal betalen is dit ook geen verkapt loon, voor zover ik weet. Het zou anders zijn als je er een kWh-meter tussen zet en dan de kWh's gaat declareren bij je werkgever als onkosten.
Dat gezegd hebbende zal de leasemaatschappij natuurlijk ook niet zitten te wachten dat ze jou (ik noem maar wat) 1 euro moeten betalen terwijl ze zelf maar 28 cent krijgen. Dat zal vast niet zo'n vaart lopen als het een enkele keer gebeurd, maar als jij 95% thuis gaat laden voor zo'n tarief is dat natuurlijk heel anders.
Dit betekend dat thuis laden niet verplicht is, als ik enkel aan de publieke laadpaal (of bij oom) wil laden dit toegestaan is.JeroenE schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:42:
[...]
Wat betekent deze regel precies? Mag je sowieso niet op een je eigen prive laadpaal laden? En hoe zit dan dan met semi-publieke laadpalen of de laadpaal van je oom waar je op bezoek bent?
Ik heb 65 pagina's bekeken, maar de vraag die ik heb zie ik nog niet staan.
Ik woon in een rijtjeswoning zonder mogelijkheid de auto voor de deur/oprit te plaatsen. 40 meter verder heb ik wel een garagebox, omdat ik vaak s'avonds laat thuis kom na een avonddienst en de parkeerplaatsen bezet zijn. In deze garagebox van 6x3 meter zijn geen voorzieningen.
Er loopt een voetpad vanaf mijn tuin naar de garagebox, maar de gemeente geeft geen toestemming om een kabel te (laten) graven voor een ev. Hun oplossing is dat ik een aparte aansluiting aan moet gaan vragen.
Ik rijd ongeveer 5 ritjes van 50 kilometer per week en heb nog geen ev. Aangezien ik de maandelijkse lasten zo laag mogelijk wil houden en dus geen snelle laadpaal hoef te hebben, kan ik eventueel gewoon laden aan een normaal stopcontact.
Mijn vraag is of een 'garagebox-aansluiting' , zoals vermeld op de website van Liander, ook voldoende is? Het enige dat op deze aansluiting zal worden aangesloten is dus de ev. Deze aansluiting levert 10A en ik heb begrepen dat een granny lader ingesteld kan worden op bijvoorbeeld 8A. Dan blijf ik binnen het vermogen van de aansluiting en wordt er voldoende bijgeladen. Een eventueel led-lampje zou dan ook nog kunnen.
Of denk ik nu te simpel?
Ik woon in een rijtjeswoning zonder mogelijkheid de auto voor de deur/oprit te plaatsen. 40 meter verder heb ik wel een garagebox, omdat ik vaak s'avonds laat thuis kom na een avonddienst en de parkeerplaatsen bezet zijn. In deze garagebox van 6x3 meter zijn geen voorzieningen.
Er loopt een voetpad vanaf mijn tuin naar de garagebox, maar de gemeente geeft geen toestemming om een kabel te (laten) graven voor een ev. Hun oplossing is dat ik een aparte aansluiting aan moet gaan vragen.
Ik rijd ongeveer 5 ritjes van 50 kilometer per week en heb nog geen ev. Aangezien ik de maandelijkse lasten zo laag mogelijk wil houden en dus geen snelle laadpaal hoef te hebben, kan ik eventueel gewoon laden aan een normaal stopcontact.
Mijn vraag is of een 'garagebox-aansluiting' , zoals vermeld op de website van Liander, ook voldoende is? Het enige dat op deze aansluiting zal worden aangesloten is dus de ev. Deze aansluiting levert 10A en ik heb begrepen dat een granny lader ingesteld kan worden op bijvoorbeeld 8A. Dan blijf ik binnen het vermogen van de aansluiting en wordt er voldoende bijgeladen. Een eventueel led-lampje zou dan ook nog kunnen.
Of denk ik nu te simpel?
Voor 50km ritjes wel. Uitgaande van bijvoorbeeld 300Wh/km (wat niet zo zuinig is), kom je op 15kw wat je bij moet laden na parkeren van je auto. Met 8A en 230V zit je op 1,84kW max laadvermogen. Deel die twee door elkaar en je hebt iets meer dan 8 uur nodig om bij te laden via de granny charger op 8A na 50km rijden.rokil schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:00:
Of denk ik nu te simpel?
Overigens kan je op 2A (is 460w) een flinke lamp laten branden hoor. Verlichting in je garagebox maken kan dus makkelijk.
Ik heb zelf een TNM laadpaal aangeschaft en daar kun je bij laadpas verrekening maximaal 30 cent per kWh invullen.ruudvd schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:21:
Bij openbaar laadpunt maximaal 50 cent per kWh, maar dan verrekent TNM wel de BTW.
Als ik bij de laadpaal in de straat laad kost het mijn werkgever:
34 cent per kWh en een starttarief met de TNM laadpas van 35 cent (max 20 sessies ofzo).
Bij thuisladen nu 30 cent per kWh en omdat de paal ook van TNM is geen starttarief.
Ik betaal mvoor stroom ongeveer 23 cent per kWh.
Als ik even doorreken ga ik een laadpaal de komende jaren niet zo snel terugverdienen, dus ik vind die 30 cent per kWh heel schappelijk!
Het is sowieso goedkoper voor de werkgever en ik kan hem nog deels terugverdienen.
Dit gaat inderdaad werken, zoals voorgerekend is 8A * 230V * PF 1 * 8 uur met wat laadverliezen ongeveer 14 kWh. Dat is in de winter genoeg om zelfs met een e-tron 50 km te rijden.rokil schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:00:
Let wel dat een (oude?) Zoe op lage vermogens vrij inefficiënt is en dus in één nacht te weinig zal laden.
Daar staat tegenover dat een modernere EV een accu heeft die groot genoeg is om te zorgen dat je genoeg voor de week hebt geladen als je hem een zondag kan laten staan
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De ID.Charger Wallbox van Volkswagen komt nu ook beschikbaar.
https://www.volkswagen-ne...rolls-out-id-charger-6131

Kan iedereen die kopen? Geen geld voor de basic lader. EUR 400,- en dan 11kW met DC en vaste kabel? Dat is een prima deal.
@InterCC en @Proton
Bedankt voor jullie reacties. Voor het geval ik een aansluiting laat maken is zo'n 10A dus voldoende.
Moet alleen nog ff sparen voor zo'n aansluiting en meterkast, want ook dat loopt behoorlijk in de papieren. En dan de ev zelf nog....
Bedankt voor jullie reacties. Voor het geval ik een aansluiting laat maken is zo'n 10A dus voldoende.
Moet alleen nog ff sparen voor zo'n aansluiting en meterkast, want ook dat loopt behoorlijk in de papieren. En dan de ev zelf nog....
Volgens mij is hij in het begin alleen voor de ID.3 pre-orders en zijn ze later dit jaar voor iedereen te bestellen.Inspired schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:40:
Kan iedereen die kopen? Geen geld voor de basic lader. EUR 400,- en dan 11kW met DC en vaste kabel? Dat is een prima deal.
Netjes. Goedkoper dan een gebruikte 3.7kW lolo met aparte DC beveiliging. Als ze deze prijstelling aanhouden komen prijzen van andere leveranciers ook wat onder druk te staan lijkt me.Reiger072 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:45:
[...]
Volgens mij is hij in het begin alleen voor de ID.3 pre-orders en zijn ze later dit jaar voor iedereen te bestellen.
Dat werd ook wel tijdInspired schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:47:
[...]
Netjes. Goedkoper dan een gebruikte 3.7kW lolo met aparte DC beveiliging. Als ze deze prijstelling aanhouden komen prijzen van andere leveranciers ook wat onder druk te staan lijkt me.
Soms lijkt het net één grote monopoly in de wereld van publieke laadpunten.
Ondanks dat er geen echte afspraken worden gemaakt volgt iedereen elkaar een beetje, lijkt wel.
Wat bedoel je met DC beveiliging?
In het persbericht wordt gesproken over een introductory price of €399 wat suggereert dat de prijs op een gegeven moment omhoog gaat.Inspired schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:47:
[...]
Netjes. Goedkoper dan een gebruikte 3.7kW lolo met aparte DC beveiliging. Als ze deze prijstelling aanhouden komen prijzen van andere leveranciers ook wat onder druk te staan lijkt me.
Lees de OP even door, staat bij het kopje 'DC lekstromen'.BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:49:
Wat bedoel je met DC beveiliging?
[ Voor 18% gewijzigd door Bart ® op 16-06-2020 13:52 ]
Cunning linguist.
Nog niet in NLReiger072 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:29:
De ID.Charger Wallbox van Volkswagen komt nu ook beschikbaar.
[Afbeelding]
Elect a clown, expect a circus.
Ah thnx!Bart ® schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:51:
[...]
In het persbericht wordt gesproken over een introductory price of €399 wat suggereert dat de prijs op een gegeven moment omhoog gaat.
[...]
Lees de OP even door, staat bij het kopje 'DC lekstromen'.
Geen idee of mijn LoLo dat heeft, maar ik heb de groep van de laadpaal achter een aardlek geplaatst.
Dan ben je er toch ook?
Is er een overzicht van lolo palen welke het wel en niet hebben?
Ik heb een LoLo 2 zie ik, die zal het niet hebben gok ik....
[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 16-06-2020 14:07 ]
Een aardlek is niet voldoende. Het moet dan een type B aardlek zijn in verband met de DC detectie. Geen idee of de Lolo die heeft.
Nee, dan ben je er dus niet altijd, wat ook in de OP staatBlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:06:
[...]
Ah thnx!
Geen idee of mijn LoLo dat heeft, maar ik heb de groep van de laadpaal achter een aardlek geplaatst.
Dan ben je er toch ook?
Geen idee.Is er een overzicht van lolo palen welke het wel en niet hebben?
Cunning linguist.
Als je op de website van de fabrikant gewoon de datasheet bekijkt dan zie je precies welk model de "Ingebouwde foutstroombeveiliging van 6mA DC**" heeft en welke modellen dat niet hebben. Het kostte mij een paar minuten zoeken en dat zal jou ook ongetwijfeld lukken.BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:06:
[...]
Ah thnx!
Dan ben je er toch ook?
Is er een overzicht van lolo palen welke het wel en niet hebben?
Ik heb een LoLo 2 zie ik, die zal het niet hebben gok ik....
Als je meer info wilt over waarom de DC beveiliging nodig is dan is de al geadviseerde OP en anders diverse sites en video's op het internet handig om te raadplegen. Zorgen dat je DC beveiliging hebt, als dat nu niet aanwezig is lijkt mij dan ook erg praktisch. Ook ivm verzekering mocht er iets misgaan.
Ik zie daar alleen standard, fast en advanced staan, dus als je iets met LoLo 2 ziet, ben ik wel heel benieuwd naar de locatie.InterCC schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:17:
[...]
Als je op de website van de fabrikant gewoon de datasheet bekijkt dan zie je precies welk model de "Ingebouwde foutstroombeveiliging van 6mA DC**" heeft en welke modellen dat niet hebben. Het kostte mij een paar minuten zoeken en dat zal jou ook ongetwijfeld lukken.
Als je meer info wilt over waarom de DC beveiliging nodig is dan is de al geadviseerde OP en anders diverse sites en video's op het internet handig om te raadplegen. Zorgen dat je DC beveiliging hebt, als dat nu niet aanwezig is lijkt mij dan ook erg praktisch. Ook ivm verzekering mocht er iets misgaan.
Misschien zou je die locatie dan even willen delen hier?
Is de Lolo 2 (lolo lijkt evengoed niet de meest gangbare naam voor de lader) de Home advanced 2.1?BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:30:
[...]
Ik zie daar alleen standard, fast en advanced staan, dus als je iets met LoLo 2 ziet, ben ik wel heel benieuwd naar de locatie.
Misschien zou je die locatie dan even willen delen hier?
In dat geval staat het hier: https://assets.ctfassets....___HA2.1_-_NL___BE_NL.pdf
Ik vermoed dat dat er staat omdat er 3 modellen zijn (€399, €599, €849). Dus dat ze bedoelen introductieprijs van het basismodel, maar ik kan er ook naast zitten hoor.Bart ® schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:51:
[...]
In het persbericht wordt gesproken over een introductory price of €399 wat suggereert dat de prijs op een gegeven moment omhoog gaat.
Lolo 3 is overgegaan in de advanced 2.1. Overigens heeft de oude lolo 3 ook geen DC. De lolo 1/2 ook niet lijkt me. Datasheets zijn lastig te vinden van oude modellen. NM klantenservice kan wel helpen. Maar volgens mij is de Home Advanced 2.1 de eerste die DC beveiliging had.InterCC schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:35:
[...]
Is de Lolo 2 (lolo lijkt evengoed niet de meest gangbare naam voor de lader) de Home advanced 2.1?
In dat geval staat het hier: https://assets.ctfassets....___HA2.1_-_NL___BE_NL.pdf
Nee dat is de nieuwere naamgeving.InterCC schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:35:
[...]
Is de Lolo 2 (lolo lijkt evengoed niet de meest gangbare naam voor de lader) de Home advanced 2.1?
Ik heb een oudere paal.
Net even gebeld, zit er niet in.
Klopt, echter geeft zij aan dat het bij de Model 3 niet zo'n probleem is en dat het eneige wat je ervan "merkt" een hoger verbruik is...Inspired schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:52:
[...]
Lolo 3 is overgegaan in de advanced 2.1. Overigens heeft de oude lolo 3 ook geen DC. De lolo 1/2 ook niet lijkt me. Datasheets zijn lastig te vinden van oude modellen. NM klantenservice kan wel helpen. Maar volgens mij is de Home Advanced 2.1 de eerste die DC beveiliging had.
BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:05:
[...]
Nee dat is de nieuwere naamgeving.
Ik heb een oudere paal.
Net even gebeld, zit er niet in.
[...]
Klopt, echter geeft zij aan dat het bij de Model 3 niet zo'n probleem is en dat het eneige wat je ervan "merkt" een hoger verbruik is...
Mooi, dat maakt twee van onsInspired schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:07:
[...]
Denk niet dat ze weten waar ze het over hebben.
DC gaat toch enkel via CCS combo aansluiting? Die twee aansluitingen onder de type 2 port?
Ik lees online dat het vooral van toepassing is op de Zoe.
[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 16-06-2020 15:26 ]
Vorige week hebben ze hier de Zappi geïnstalleerd. Het is de zwarte 3-fasen tethered versie geworden en wat een leuke lader is dat toch. Hoewel het nog niet 'nodig' is door de terugdraaiende teller hier in België, is het toch fantastisch dat de energie van onze zonnepanelen rechtstreeks naar de auto kan worden omgeleid.
In het beginnen waren we nog wat aan het twijfelen om de TWC te nemen, omdat deze qua design een streep voor had op de Zappi maar nu hij er hangt kunnen we niet meer tevreden zijn
In het beginnen waren we nog wat aan het twijfelen om de TWC te nemen, omdat deze qua design een streep voor had op de Zappi maar nu hij er hangt kunnen we niet meer tevreden zijn
Keep on running
Dit gaat nog steeds over AC (thuis) laden maar met (verplichte) DC beveiliging.BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:23:
[...]
Mooi, dat maakt twee van ons![]()
DC gaat toch enkel via CCS combo aansluiting? Die twee aansluitingen onder de type 2 port?
Ik lees online dat het vooral van toepassing is op de Zoe.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Ik word hier niets wijzer van, los van de verplichting.ice-T106 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:28:
[...]
Dit gaat nog steeds over AC (thuis) laden maar met (verplichte) DC beveiliging.
Ik heb even met de installatieafdeling van TNM gebeld:
Type B aardlek is alleen verplicht bij 3 fase aansluiting.
Daarnaast kan volgens hem de Model 3 niet lekken door de gescheiden boordlader ofzo.
TNM moet haar huiswerk beter doen. In de laatste NEN1010 is het ook verplicht voor 1 fase.BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:41:
[...]
Ik word hier niets wijzer van, los van de verplichting.
Ik heb even met de installatieafdeling van TNM gebeld:
Type B aardlek is alleen verplicht bij 3 fase aansluiting.
Daarnaast kan volgens hem de Model 3 niet lekken door de gescheiden boordlader ofzo.
Okee, maar is het verplicht, omdat het verplicht is? Of heeft het ook echt nut?Inspired schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:45:
[...]
TNM moet haar huiswerk beter doen. In de laatste NEN1010 is het ook verplicht voor 1 fase.
Tja. Dat kan ik niet echt beantwoorden.BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:48:
[...]
Okee, maar is het verplicht, omdat het verplicht is? Of heeft het ook echt nut?
Eens ze horen het te weten.Inspired schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:50:
[...]
Tja. Dat kan ik niet echt beantwoorden.Met name het eerste is mijn gevoel. Neemt niet weg dat ik het slecht vind van een laadpaalboer dat ze de regels niet kennen op dit vlak.
Maar als thuisgebruiker bekijk ik het ook gewoon pragmatisch.
Is het gevaarlijk, dan wil ik het aanpassen.
Is het alleen om de regels, dan komt het wel een keer.
Het is zelfs nog iets complexer denk ik. Want als de laadpaal er al een paar hang dan was die toen wel volgens de toen geldige regels geïnstalleerd.BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:52:
[...]
Eens ze horen het te weten.
Maar als thuisgebruiker bekijk ik het ook gewoon pragmatisch.
Is het gevaarlijk, dan wil ik het aanpassen.
Is het alleen om de regels, dan komt het wel een keer.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Dat niet, het is een oudere (tweedehands) paal, die ik zelf met de buurman (elektricien) heb geplaatst.ice-T106 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:56:
[...]
Het is zelfs nog iets complexer denk ik. Want als de laadpaal er al een paar hang dan was die toen wel volgens de toen geldige regels geïnstalleerd.
Maar goed, hij had er zomaar al jaren kunnen staan
Als er in jouw auto een fout ontstaat waardoor de accu rechtstreeks aan aarde zit, dan komt er een paar honderd volt DC thuis op je randaarde (en alles wat daarmee verbonden is). Mocht je aardpen ergens onderbroken zijn, dan ben je de sjaak als je je wasmachine aanraakt. Vertel mij dan maar of het nuttig is.BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:48:
[...]
Cunning linguist.
Tsja, veiligheidsmaatregelen als niet nuttig zien.... Het blijft een aparte opvatting.
Dit is het dus, maar dat hij dat niet begrijpt snap ik ook wel en een normale uitleg is dan niet overbodig, denk ik.Bart ® schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:46:
[...]
Als er in jouw auto een fout ontstaat waardoor de accu rechtstreeks aan aarde zit, dan komt er een paar honderd volt DC thuis op je randaarde (en alles wat daarmee verbonden is). Mocht je aardpen ergens onderbroken zijn, dan ben je de sjaak als je je wasmachine aanraakt. Vertel mij dan maar of het nuttig is.
@Verwijderd Ondanks dat tussen laadpaal, kabel en auto een AC stroom loopt is de auto wel DC. Het kan dus dat een DC lekstroom via je AC kabel en laadpaal in je huis komt. Het is dus absoluut voor de veiligheid.
Dit gevaar nuanceren raad ik af. De kans dat het gebeurd is uiteraard klein, maar de kans op een AC lekstroom is ook klein (hoe vaak springt je aardlekschakelaar om?). Desalniettemin is het een bijzonder gevaarlijke situatie wanneer het anders is. Een AC én DC beveiliging is dus behoorlijk belangrijk en ik zou het zeker laten plaatsen als je dat nu niet hebt.
Overigens gaat het dan vooral om wat Euro's en niet om je installatie ombouwen. Het is eigenlijk zo simpel als in de meterkast zorgen dat de aardlek ook type B ondersteund (DC). Dat kan dus gemakkelijk in de meterkast geplaatst worden als je daar nog de ruimte voor hebt. Qua werk stelt het weinig voor, maar een type B aardlek is wel wat prijzig.
Zo duur is dat toch niet?InterCC schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:01:
[...]
Dit is het dus, maar dat hij dat niet begrijpt snap ik ook wel en een normale uitleg is dan niet overbodig, denk ik.
@Verwijderd Ondanks dat tussen laadpaal, kabel en auto een AC stroom loopt is de auto wel DC. Het kan dus dat een DC lekstroom via je AC kabel en laadpaal in je huis komt. Het is dus absoluut voor de veiligheid.
Dit gevaar nuanceren raad ik af. De kans dat het gebeurd is uiteraard klein, maar de kans op een AC lekstroom is ook klein (hoe vaak springt je aardlekschakelaar om?). Desalniettemin is het een bijzonder gevaarlijke situatie wanneer het anders is. Een AC én DC beveiliging is dus behoorlijk belangrijk en ik zou het zeker laten plaatsen als je dat nu niet hebt.
Overigens gaat het dan vooral om wat Euro's en niet om je installatie ombouwen. Het is eigenlijk zo simpel als in de meterkast zorgen dat de aardlek ook type B ondersteund (DC). Dat kan dus gemakkelijk in de meterkast geplaatst worden als je daar nog de ruimte voor hebt. Qua werk stelt het weinig voor, maar een type B aardlek is wel wat prijzig.
https://www.vekto.nl/aard...-1cT6778SixBoC1kUQAvD_BwE
Ik hoef geen 3 fase
Bzzt wrong answer. Dat is een karakteristiek B, geen type B.BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:00:
[...]
Zo duur is dat toch niet?
Ik hoef geen 3 fase
Zie bijvoorbeeld https://www.laadkabeldisc...type-b-aardlekschakelaar/ of https://www.123groepenkas...e727a413cf14e2a6117057134
[ Voor 19% gewijzigd door daemonix op 16-06-2020 19:09 ]
Denk aan https://www.vekto.nl/comp...ter_type_aardlek=Type%20B. Als 25A volstaat dan vanaf € 117,16. Anders iets meer. Ga je voor een ABB of Hager dan ben je zeer waarschijnlijk een stuk duurder uit.BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:00:
[...]
Zo duur is dat toch niet?
Ik hoef geen 3 fase
Wat ik ervan heb begrepen is dat de aardlekschakelaars (ja, meervoud) in je meterkast kunnen falen als er een dc lekstroom vloeit. Dus heb je een dc lekstroom en sla je toevallig een spijkertje in een kabel dan ben je de pineut (en/of dood).BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:48:
[...]
TNM geeft aan dat de Model 3 dat niet kan lekken en al helemaal niet over 1 fase. Zou alleen over 3 fse kunnen ofzo.Wolly schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:17:
[...]
Wat ik ervan heb begrepen is dat de aardlekschakelaars (ja, meervoud) in je meterkast kunnen falen als er een dc lekstroom vloeit. Dus heb je een dc lekstroom en sla je toevallig een spijkertje in een kabel dan ben je de pineut (en/of dood).
1 fase is toch 220 volt?
DC is toch 400 volt?
Maar TNM geeft ook aan dat het inderdaad volledig gesceiden laders zijn inde Model 3.
Ik heb er weinig verstand van verder, ik zal eens kijken naar zo'n aardlek schakelaar om toch maar ertussen te zetten. Maar het heeft geen haast voor mij.
Gezien de bedenkelijke adviezen van TNM die je al eerder beschreef zou ik niet teveel waarde hechten aan hun mening. Misschien spreken ze ook wel iets voor eigen parochie, want geen DC beveiliging opnemen maakt ze met de huidige laders vrij uniek in negatieve zin. Meeste laders die ik tijdens mijn oriëntatie tegenkwam hebben dat namelijk wel.BlakHawk schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 00:22:
[...]
TNM geeft aan dat de Model 3 dat niet kan lekken en al helemaal niet over 1 fase. Zou alleen over 3 fse kunnen ofzo.
1 fase is toch 220 volt?
DC is toch 400 volt?
Maar TNM geeft ook aan dat het inderdaad volledig gesceiden laders zijn inde Model 3.
Ik heb er weinig verstand van verder, ik zal eens kijken naar zo'n aardlek schakelaar om toch maar ertussen te zetten. Maar het heeft geen haast voor mij.
Als het geen zin heeft volgens TNM is het wel opmerkelijk dat ze het in de nieuwe lader wel opnemen, maar goed. Dat is aan hen.
Hoe ik je 1 fase en DC voltages moet interpreteren weet ik niet. Wat wil je met die vraag?
Bepalen of het écht een risico is.InterCC schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 00:37:
[...]
Gezien de bedenkelijke adviezen van TNM die je al eerder beschreef zou ik niet teveel waarde hechten aan hun mening. Misschien spreken ze ook wel iets voor eigen parochie, want geen DC beveiliging opnemen maakt ze met de huidige laders vrij uniek in negatieve zin. Meeste laders die ik tijdens mijn oriëntatie tegenkwam hebben dat namelijk wel.
Als het geen zin heeft volgens TNM is het wel opmerkelijk dat ze het in de nieuwe lader wel opnemen, maar goed. Dat is aan hen.
Hoe ik je 1 fase en DC voltages moet interpreteren weet ik niet. Wat wil je met die vraag?
Zoals eerder gesteld zullen bijna alle TNM laadpalen die de afgelopen jaren zijn geplaatst, niet met type B aardlek zijn aangesloten.
Wat ik zo lees is dat de (400V) accu niet eens het probleem is maar meer het 12V systeem. Dit zou kunnen gaan lekken waardoor een type A aardlek niet meer (goed) werkt. Daarmee heb je dus meer een gevaar qua AC. Waarom het in het verleden alleen voor 3 fase snap ik even niet. Volgens mij is het risico gelijk. Daarnaast zou je dit gevaar trouwens volgens mij ook met een electrische fiets kunnen hebben.BlakHawk schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:48:
[...]
Bepalen of het écht een risico is.
Zoals eerder gesteld zullen bijna alle TNM laadpalen die de afgelopen jaren zijn geplaatst, niet met type B aardlek zijn aangesloten.
Ps. Bovenstaande is wat ik zo links en rechts heb kunnen vinden. Iemand met meer kennis kan dit wellicht aanvullen. Heb wel wat kennis van elektra maar dit onderwerp niet zozeer.
'1 fase' houdt in dat je twee draden gebruikt: 1 fasedraad waar spanning op staat, en 1 nuldraad waar 0V op staat. Dat zegt dus niets over het spanningsniveau. Maar in Nederland staat er tussen een fasegeleider en nulgeleider ongeveer 230V AC (op laagspanningsniveau zoals we in woningen gebruiken).BlakHawk schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 00:22:
1 fase is toch 220 volt?
DC is gelijkspanning en zegt dus ook niets over het spanningsniveau. Verschillende auto's gebruiken verschillende spanningsniveaus. Meeste ergens tussen de 400V en 800V.DC is toch 400 volt?
Cunning linguist.
Klopt tot en met vorig jaar April, zeker nog zonder type B. Ervaringsdeskundige...dus zelf moeten oplossen.BlakHawk schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:48:
[...]
Bepalen of het écht een risico is.
Jij hebt hem er nu tussen geplaatst?internet4me schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:03:
[...]
Klopt tot en met vorig jaar April, zeker nog zonder type B. Ervaringsdeskundige...dus zelf moeten oplossen.
Maar als je hier nooit op tweakers had gezeten, had je het nooit geweten toch?
Klopt dankzij tweakers. Tweakers heeft mij al vaker geholpen.BlakHawk schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:18:
[...]
Jij hebt hem er nu tussen geplaatst?
Maar als je hier nooit op tweakers had gezeten, had je het nooit geweten toch?
Edit: de handleiding van Tnm geeft trouwens aan dat de installateur het zou moeten installeren. Echter dat doen de tnm installateurs niet.

[ Voor 24% gewijzigd door internet4me op 17-06-2020 09:23 ]
De meeste TNM palen hebben nog steeds geen DC beveiliging. Al worden veel TNM palen gewoon door een installateur geplaatst en die zal er dan een Type B aardlek voor zetten. Alleen de duurste TNM paal heeft standaard DC beveiliging.internet4me schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:03:
[...]
Klopt tot en met vorig jaar April, zeker nog zonder type B. Ervaringsdeskundige...dus zelf moeten oplossen.
Overigens, als je via een LM de laadpaal hebt laten installareren en er is geen type B geinstalleerd zou ik dit gewoon laten corrigeren op de kosten van de installateur. Bij 3 fase moest dit al jaren, en op 1 fase vanaf 1/1/2017. Is ook verplicht.
[ Voor 21% gewijzigd door Inspired op 17-06-2020 09:33 ]
Voor ik zelf aan de slag ga: heeft iemand weet van een bestaande Excel-sheet of online calculator voor het berekenen van de terugverdientijd van een laadpaal aan huis, tov publieke laadpalen? Ik twijfel namelijk of het nut heeft om een eigen laadpaal aan te leggen.
Situatie thuis laden:
We zijn van plan een MG ZS EV te leasen die maximaal 6,6kW AC kan laden. Ik heb thuis een 3x25A aansluiting en zonnepanelen die niet mijn volledige verbruik dekken. Het idee zou zijn om een tweedehandse laadpaal te kopen voor 150-200€ en die te laten installeren door een elektricien (grofweg 200€), dus laten we zeggen 400€ in totaal, met aanleg van een driefase-kabel. De auto ondersteunt slechts 1-fase AC-laden, dus ik zou een tweedehandse Lolo overwegen die max 7,4kW aankan. Ik betaal op dit moment overdag 25c 's nachts 23,7c per kWh bij Greenchoice.
De laadkabel zou in mijn geval over de stoep moeten lopen, wat officieel niet mag van de gemeente. Maar ik zie anderen in de wijk die het ook doen, dus ik vermoed dat er niet op gehandhaafd wordt zolang het niet de spuigaten uitloopt. Om overlast voor de buurt te minimaliseren zou ik enkel 's nachts thuis laden (waardoor opwek van zonnepanelen niet relevant wordt), en is het dus belangrijk dat de batterij in een nacht vol is. Er is echter dus een risico dat er strenger wordt gehandhaafd en ik de laadpaal niet meer kan gebruiken. De paal zelf kan ik weer verkopen, dus ik zou dan enkel de installatiekosten kwijt zijn.
Een MG ZS is bij 6,6kW in 7u45 vol volgens EV-DB, maar ik ben door de extra kosten niet bereid om mijn 3x25A-aansluiting te verzwaren. Als ik het goed heb is 6,6kW dus geen optie. Zou 5,8kW, dus 1-fase aan 25A, wel kunnen met mijn aansluiting? Kan zo'n Lolo naar 5,8kW schakelen? Zijn er bepaalde zaken waarbij ik specifiek op moet letten of vragen aan de elektricien?
Situatie publiek laden:
Ik heb op 2min lopen een Parkncharge laadpaal (CPO 25c per KwH + 25c per uur, misschien nog goedkoper met een andere MSP maar nog niet gecheckt), op 3min lopen een Vattenfall laadpaal (23c per kWh in Brabant) en op 4min lopen een Allego-laadpaal (32c per kWh via EINS). De palen worden middelmatig gebruikt, en ik verwacht altijd wel ergens te kunnen laden. De Vattenfall-laadpaal is extra interessant: de prijs is namelijk zelfs goedkoper dan thuis laden.
Conclusie
als ik zoveel mogelijk probeer bij de Vattenfall-laadpaal te staan is het volgens mij zinloos om thuis een laadpaal te installeren, omdat ik de investering nooit zou terugverdienen omdat de prijs aan de paal lager is dan thuis.
Zie ik iets over het hoofd?
Situatie thuis laden:
We zijn van plan een MG ZS EV te leasen die maximaal 6,6kW AC kan laden. Ik heb thuis een 3x25A aansluiting en zonnepanelen die niet mijn volledige verbruik dekken. Het idee zou zijn om een tweedehandse laadpaal te kopen voor 150-200€ en die te laten installeren door een elektricien (grofweg 200€), dus laten we zeggen 400€ in totaal, met aanleg van een driefase-kabel. De auto ondersteunt slechts 1-fase AC-laden, dus ik zou een tweedehandse Lolo overwegen die max 7,4kW aankan. Ik betaal op dit moment overdag 25c 's nachts 23,7c per kWh bij Greenchoice.
De laadkabel zou in mijn geval over de stoep moeten lopen, wat officieel niet mag van de gemeente. Maar ik zie anderen in de wijk die het ook doen, dus ik vermoed dat er niet op gehandhaafd wordt zolang het niet de spuigaten uitloopt. Om overlast voor de buurt te minimaliseren zou ik enkel 's nachts thuis laden (waardoor opwek van zonnepanelen niet relevant wordt), en is het dus belangrijk dat de batterij in een nacht vol is. Er is echter dus een risico dat er strenger wordt gehandhaafd en ik de laadpaal niet meer kan gebruiken. De paal zelf kan ik weer verkopen, dus ik zou dan enkel de installatiekosten kwijt zijn.
Een MG ZS is bij 6,6kW in 7u45 vol volgens EV-DB, maar ik ben door de extra kosten niet bereid om mijn 3x25A-aansluiting te verzwaren. Als ik het goed heb is 6,6kW dus geen optie. Zou 5,8kW, dus 1-fase aan 25A, wel kunnen met mijn aansluiting? Kan zo'n Lolo naar 5,8kW schakelen? Zijn er bepaalde zaken waarbij ik specifiek op moet letten of vragen aan de elektricien?
Situatie publiek laden:
Ik heb op 2min lopen een Parkncharge laadpaal (CPO 25c per KwH + 25c per uur, misschien nog goedkoper met een andere MSP maar nog niet gecheckt), op 3min lopen een Vattenfall laadpaal (23c per kWh in Brabant) en op 4min lopen een Allego-laadpaal (32c per kWh via EINS). De palen worden middelmatig gebruikt, en ik verwacht altijd wel ergens te kunnen laden. De Vattenfall-laadpaal is extra interessant: de prijs is namelijk zelfs goedkoper dan thuis laden.
Conclusie
als ik zoveel mogelijk probeer bij de Vattenfall-laadpaal te staan is het volgens mij zinloos om thuis een laadpaal te installeren, omdat ik de investering nooit zou terugverdienen omdat de prijs aan de paal lager is dan thuis.
Hooguit dat je iets teveel bent gefocussed op "terugverdientijd" in cijfers achter de comma. Waarom moeten duurzame oplossingen wèl worden terugverdiend en alle andere zaken niet?Zie ik iets over het hoofd?

Verwijderd
De laadkabel over de stoep en alleen 's nachts laden lijkt mij een slechte combinatie, maar goed dat is misschien een persoonlijke opvatting.marvel27 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:55:
De laadkabel zou in mijn geval over de stoep moeten lopen, wat officieel niet mag van de gemeente. Maar ik zie anderen in de wijk die het ook doen, dus ik vermoed dat er niet op gehandhaafd wordt zolang het niet de spuigaten uitloopt. Om overlast voor de buurt te minimaliseren zou ik enkel 's nachts thuis laden
Verder heb je geen terugverdientijd calculator nodig als het goedkoper is om bij Vattenfall te laden dan thuis. Dat kun je niet terugverdienen.
Mocht je toch willen gaan rekenen, dan is het ook handig om een inschatting te maken van hoeveel Kwh verwacht te gaan laden.
Nou, lijkt mij logisch dat ik het financiële plaatje duidelijk probeer te krijgen voor ik een investering doe. Niet meer dan normaal toch? Autorijden is al zo duur (en met goede reden).Jan Workum schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:09:
[...]
Hooguit dat je iets teveel bent gefocussed op "terugverdientijd" in cijfers achter de comma. Waarom moeten duurzame oplossingen wèl worden terugverdiend en alle andere zaken niet?
Ik heb trouwens mijn post aangepast: de prijs van 25c is voor overdag, maar ik zou natuurlijk 's nachts laden, dan is het 23,7c. Maar dat is nog steeds duurder dan de 23c van Vattenfall.Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:09:
[...]
De laadkabel over de stoep en alleen 's nachts laden lijkt mij een slechte combinatie, maar goed dat is misschien een persoonlijke opvatting.
Verder heb je geen terugverdientijd calculator nodig als het goedkoper is om bij Vattenfall te laden dan thuis. Dat kun je niet terugverdienen.
Mocht je toch willen gaan rekenen, dan is het ook handig om een inschatting te maken van hoeveel Kwh verwacht te gaan laden.
Over de laadkabel: je bedoelt qua veiligheid? Ik denk dat dat wel meevalt i.c.m. een kabelmat, eventueel met een led-stripje ofzo.
We zullen max 10k km per jaar doen, laten we zeggen dat we dan 8000k thuis zouden laden. De batterij is 44kWh groot, en daar kun je pakweg 225km mee doen. Dat is 35,5x een volle batterij, dus 1564,4kWh. Zou dit zo kloppen?
[ Voor 52% gewijzigd door marvel27 op 17-06-2020 11:23 ]
Maar focus je er niet teveel op, rekenen aan terugverdientijd doen mensen nooit bij het aanschaffen van andere zaken, dàt is iets wat ik niet begrijp en nog nooit een steekhoudend antwoord op heb gekregen. Waarschijnlijk gaat het hier ook nog eens om een verschil in tientjes. Ik zal je vraagstelling niet verder verstorenmarvel27 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:18:
[...]
Nou, lijkt mij logisch dat ik het financiële plaatje duidelijk probeer te krijgen voor ik een investering doe. Niet meer dan normaal toch? Autorijden is al zo duur (en met goede reden).
Ja.marvel27 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:55:
Voor ik zelf aan de slag ga: heeft iemand weet van een bestaande Excel-sheet of online calculator voor het berekenen van de terugverdientijd van een laadpaal aan huis, tov publieke laadpalen? Ik twijfel namelijk of het nut heeft om een eigen laadpaal aan te leggen.
....
Heb je overproductie op je zonnepanelen? Nu kan salderen nog en daarna wordt het afgebouwd, er is dus nog behoorlijk lang voordeel. Kan/ga je zonnepanelen bijplaatsen en hoeveel? Hoeveel ga je rijden en moet er ook langs de weg opgeladen worden? Hoe lang verwacht je elektrisch te rijden (over welke looptijd wil je de lader terugverdienen? Deze auto of ook de volgende?). Met € 0,25 betaal je vrij veel voor je elektriciteit, heb je al verder gekeken?
Er zijn dus wat meer aspecten om mee te nemen. Heel kort door de bocht in jouw beschrijving (waar nog wel wat variabelen ontbreken) ga je het nooit terugverdienen als een paal goedkoper is dan aan huis. Daar is geen Excel voor nodig.
Een kabel over de stoep zou ik zelf nooit doen overigens. Zeker niet 's nachts. Als het niet mag en iemand struikelt erover ('s nachts grotere kans) terwijl jij dat bewust gedaan hebt dan is er een behoorlijke kans dat de aansprakelijkheid bij jou ligt.
Ook hoeft er maar één bewoner te gaan klagen dat het nu te veel wordt met kabels over de stoep en die optie vervalt.
Ik denk dat de intentie bij hem anders is. Je kunt verduurzamen met het milieu als belangrijkste aspect of je doet dat met kostenbesparing als primaire focus. Hij zal waarschijnlijk in de tweede categorie zitten en daar is niets mis mee. Gelukkig gaat het regelmatig hand in hand.Jan Workum schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:26:
[...]
Maar focus je er niet teveel op, rekenen aan terugverdientijd doen mensen nooit bij het aanschaffen van andere zaken, dàt is iets wat ik niet begrijp en nog nooit een steekhoudend antwoord op heb gekregen. Waarschijnlijk gaat het hier ook nog eens om een verschil in tientjes. Ik zal je vraagstelling niet verder verstoren
Milieuwinst is mooi, milieuwinst met financiële winst is de holy grail. Mensen met een groen hart en financiële koetjes op het droge hebben kunnen zich veroorloven om duurzame investeringen te doen zonder te kijken naar het financiële plaatje. Maar dat gaat voor de meeste mensen niet op.Jan Workum schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:26:
[...]
Maar focus je er niet teveel op, rekenen aan terugverdientijd doen mensen nooit bij het aanschaffen van andere zaken, dàt is iets wat ik niet begrijp en nog nooit een steekhoudend antwoord op heb gekregen. Waarschijnlijk gaat het hier ook nog eens om een verschil in tientjes. Ik zal je vraagstelling niet verder verstoren
De echte verduurzaming ligt overigens in het kiezen voor een elektrische auto, niet in het wel of niet plaatsen van een thuislaadpaal.
Dat lijkt me wel ja. Waarom denk je dat de gemeente niet wil dat er kabels over de stoep liggen? Je maakt je druk over eventuele handhaving, maar oma die haar heup breekt over jouw laadkabel is niet relevant? Gewoon niet doen dus. Waarmee je vraagstuk ook beantwoord is. Of je moet een huis met een oprit gaan kopen.marvel27 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:55:
Cunning linguist.
Hoi allemaal onze situatie wijzigt en hoop dat er iemand een licht kan schijnen op de mogelijkheden van de nieuwe situatie.
Huidige situatie:
1 Laadpaal het New Motion Home Advanced model.
Plus abbonement (afgekocht).
1 Elektrische auto van de zaak, met laadpas van werk.
3x25 aansluiting in huis. 3x20 naar laadpaal met load balancing.
1 Elektrische auto (Tesla model 3)
(gewenste) Nieuwe situatie:
2 Laadpalen New motion home advanced model.
1 Plus abbonement gebruiken en beide laadpalen daarop laden.
1 Elektrische auto van de zaak (Tesla model 3 (3 fase laden).
1 Prive elektrische auto (MG SZ EV ( 1 fase laden).
3x25 aansluiting thuis.
2 laadpalen beiden 3x 20A met loadbalancing
1 laadpaal bij een openbare parkeerplaats en we willen deze ook openbaar beschikbaar maken.
Vragen die voor mij nog onduidelijk zijn, ook na het belletje naar the new motion omdat ik het gevoel had dat de persoon aan de andere kant van de lijn er niet veel verstand van had.
1. kan ik dat ene abbonement gebruiken voor 2 laadpalen of moet ik een nieuw abbonement afsluiten voor 4 euro per maand voor de 2e laadpaal? heeft iemand dat al en werkt dat zoals je zou verwachten? heb je dan ook nog individuele instal mogelijkheden per paal of is het 1 instelling? de mensen van new motion aan de telefoon wisten hier niets van af.,....
.
2. Volgens de new motion kon er maar 1 paal via loadbalancing werken. Dus zou ik 1 paal lager moeten afzekeren en dan was de andere paal nog via loadbalancing te gebruiken. Dit werkt in een aantal scenario's niet fijn. en geef een grote voorkeur voor loadbalancing tussen beide palen. Iemand die weet of dit uberhaupth mogelijk is en wat de weg daarna toe is?.
Huidige situatie:
1 Laadpaal het New Motion Home Advanced model.
Plus abbonement (afgekocht).
1 Elektrische auto van de zaak, met laadpas van werk.
3x25 aansluiting in huis. 3x20 naar laadpaal met load balancing.
1 Elektrische auto (Tesla model 3)
(gewenste) Nieuwe situatie:
2 Laadpalen New motion home advanced model.
1 Plus abbonement gebruiken en beide laadpalen daarop laden.
1 Elektrische auto van de zaak (Tesla model 3 (3 fase laden).
1 Prive elektrische auto (MG SZ EV ( 1 fase laden).
3x25 aansluiting thuis.
2 laadpalen beiden 3x 20A met loadbalancing
1 laadpaal bij een openbare parkeerplaats en we willen deze ook openbaar beschikbaar maken.
Vragen die voor mij nog onduidelijk zijn, ook na het belletje naar the new motion omdat ik het gevoel had dat de persoon aan de andere kant van de lijn er niet veel verstand van had.
1. kan ik dat ene abbonement gebruiken voor 2 laadpalen of moet ik een nieuw abbonement afsluiten voor 4 euro per maand voor de 2e laadpaal? heeft iemand dat al en werkt dat zoals je zou verwachten? heb je dan ook nog individuele instal mogelijkheden per paal of is het 1 instelling? de mensen van new motion aan de telefoon wisten hier niets van af.,....
2. Volgens de new motion kon er maar 1 paal via loadbalancing werken. Dus zou ik 1 paal lager moeten afzekeren en dan was de andere paal nog via loadbalancing te gebruiken. Dit werkt in een aantal scenario's niet fijn. en geef een grote voorkeur voor loadbalancing tussen beide palen. Iemand die weet of dit uberhaupth mogelijk is en wat de weg daarna toe is?.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Dat is mogelijk, bijvoorbeeld door Alfen laadpalen i.c.m. een kWh-meter. Geen goedkope oplossing echter.Smuggler schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:18:
Cunning linguist.
Nee, het gaat hier echt om de -hypothetische- situatie dat er een fout ontstaan in het hoogvermogen systeem in je auto. Dus niet de 12v accu, maar de (meestal) 400v accu. En die laatste kan bizar veel ampere leveren.Inspired schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:56:
[...]
Wat ik zo lees is dat de (400V) accu niet eens het probleem is maar meer het 12V systeem. Dit zou kunnen gaan lekken waardoor een type A aardlek niet meer (goed) werkt. Daarmee heb je dus meer een gevaar qua AC. Waarom het in het verleden alleen voor 3 fase snap ik even niet. Volgens mij is het risico gelijk. Daarnaast zou je dit gevaar trouwens volgens mij ook met een electrische fiets kunnen hebben.
Ps. Bovenstaande is wat ik zo links en rechts heb kunnen vinden. Iemand met meer kennis kan dit wellicht aanvullen. Heb wel wat kennis van elektra maar dit onderwerp niet zozeer.
Die gelijkspanning zou, via de lader in je huis net terecht kunnen komen en je gewone aardlekschakelaar "ziet" geen gelijkstroomfouten. De kans is echt klein, maar als het foutgaat vertel je dat zeer waarschijnlijk niet na.
De regelgeving hiervoor was inderdaad nog niet uitgekristalliseerd, maar de eis is idd aardlek type b 6ma op je laadpunt. Er zijn mensen die vinden dat het niet nodig is en daar kan je over discussiëren. Net zoals dat er mensen zijn die speakerdraad en kroonsteentjes voor verlichting gebruiken.
Wise enough to play the fool
Niet helemaal correct. Een kleine gelijkstroom (> 6 mA dus) kan de spoel van een ALS verzadigen waardoor de ALS het niet meer doet. Daar heb je geen heel grote stromen voor nodig.
Iemand hier een goede installateur voor de Zappi 1 fase?
Ik heb een eenvoudig "beginner" vraagje als beginnende PHEV rijder.
Ik heb een tweedehandse newmotion lolo gekocht, en na wat zoeken ook een installatiehandleiding. Ik krijg het apparaat echter niet open: volgens de handleiding moet je de "socket-klep/dummy socket" linksom draaien uit de kap.
:strip_exif()/f/image/AVADhFkkavCrdeMUKSeajNI5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het geprobeerd (weinig grip), ook geprobeerd met de laadstekker erin maar als ik (als een dop) linksom draai voel ik geen enkele beweging. Misschien bedoelen ze "eruit" draaien dus dat de rechterkant eerst loskomt en scharniert aan de linkerkant, maar ook dan geen beweging.
Voordat ik het apparaat echte beschadig, kan iemand mij vertellen hoe het moet?
Ik heb een tweedehandse newmotion lolo gekocht, en na wat zoeken ook een installatiehandleiding. Ik krijg het apparaat echter niet open: volgens de handleiding moet je de "socket-klep/dummy socket" linksom draaien uit de kap.
:strip_exif()/f/image/AVADhFkkavCrdeMUKSeajNI5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het geprobeerd (weinig grip), ook geprobeerd met de laadstekker erin maar als ik (als een dop) linksom draai voel ik geen enkele beweging. Misschien bedoelen ze "eruit" draaien dus dat de rechterkant eerst loskomt en scharniert aan de linkerkant, maar ook dan geen beweging.
Dit is een Lolo 2 denk ik. Op de rond van de kap en de "achterkant" zitten vier plekken met gaatjes. Daar kun je spijkers of saté prikkers in doen (ik deed alle vier tegelijk). En dan kun je de kap er zo af halen.roalt schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:29:
Ik heb een eenvoudig "beginner" vraagje als beginnende PHEV rijder.
[Afbeelding]
En dit is geen dummy socket. Deze kan er echt niet uit.
Je vergeet te vertellen hoeveel je per dag rijdt. Je vertelt in een latere post wel dat je ongeveer 10k km per jaar rijdt, maar dat zegt niets over de afstand die je per dag aflegt. Rij je 1 keer per week 200 km of rij je iedere dag van de week 27 km maakt nogal veel uit voor de tijd die het laden duurt en of het echt zin heeft om zo snel mogelijk te willen laden.marvel27 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:55:
Het is natuurlijk ook van belang om te weten of je auto altijd iedere dag 100% vol moet zitten. Als je 27 km per dag rijd kan je best een paar dagen niet laden. Als je 4 maanden niet rijd en daarna twee weken achter elkaar 300 km per dag dan is dat heel anders.
InterCC schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:01:
[...]
Dit is het dus, maar dat hij dat niet begrijpt snap ik ook wel en een normale uitleg is dan niet overbodig, denk ik.
Ik schrik een beetje van deze posts, daar heeft niemand mij ooit op gewezen. Dus ben het nu allemaal aan het controleren.teacher schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:18:
[...]
Nee, het gaat hier echt om de -hypothetische- situatie dat er een fout ontstaan in het hoogvermogen systeem in je auto. Dus niet de 12v accu, maar de (meestal) 400v accu. En die laatste kan bizar veel ampere leveren.
Die gelijkspanning zou, via de lader in je huis net terecht kunnen komen en je gewone aardlekschakelaar "ziet" geen gelijkstroomfouten. De kans is echt klein, maar als het foutgaat vertel je dat zeer waarschijnlijk niet na.
De regelgeving hiervoor was inderdaad nog niet uitgekristalliseerd, maar de eis is idd aardlek type b 6ma op je laadpunt. Er zijn mensen die vinden dat het niet nodig is en daar kan je over discussiëren. Net zoals dat er mensen zijn die speakerdraad en kroonsteentjes voor verlichting gebruiken.
Ik heb een New Motion Home Advanced 2.0 en die zit op de volgende ALS:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BjK0wKSdNg7G6Ziro7eFhx7v.jpg?f=user_large)
Hager ADM416G
Volgens de technische eigenschappen heeft deze ALS Afschakelkarakteristiek: B
Is dit de type B beveiliging die jullie bedoelen?
Deze is destijds geplaatst door een elektricien (wetende dat het voor een 3 fase laadpaal was).
Indien het niet klopt, was die elektricien dan verplicht om wel een type B te plaatsen?
(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ
Lees de OP even door, specifiek het kopje 'DC lekstromen'.J-P schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:02:
[...]
[...]
Ik schrik een beetje van deze posts, daar heeft niemand mij ooit op gewezen. Dus ben het nu allemaal aan het controleren.
Ik heb een New Motion Home Advanced 2.0 en die zit op de volgende ALS:
[Afbeelding]
Hager ADM416G
Volgens de technische eigenschappen heeft deze ALS Afschakelkarakteristiek: B
Is dit de type B beveiliging die jullie bedoelen?
Deze is destijds geplaatst door een elektricien (wetende dat het voor een 3 fase laadpaal was).
Indien het niet klopt, was die elektricien dan verplicht om wel een type B te plaatsen?
Cunning linguist.
Dat heb ik al gedaan. Ik weet simpelweg niet of deze ALS een type B of A is.Bart ® schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:05:
[...]
Lees de OP even door, specifiek het kopje 'DC lekstromen'.
In de handleiding zie ik verschillende termen met A of B
Saat gewoon letterlijk in de link die je geeft...J-P schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:06:
[...]
Dat heb ik al gedaan. Ik weet simpelweg niet of deze ALS een type B of A is.
In de handleiding zie ik verschillende termen met A of B
:fill(white):strip_exif()/f/image/dXwTBI4b2h9Yh5f25BO5KtxZ.png?f=user_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Bart ® op 18-06-2020 12:07 ]
Cunning linguist.
OK, ik was in verwarring door ditBart ® schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:07:
[...]
Saat gewoon letterlijk in de link die je geeft...
[Afbeelding]

Maar dat betekend dat de elektricien het dus niet goed heeft aangesloten
Lekker dan, die ga ik maar eens bellen
Waar staat dat dit verplicht is? Onder welke regelgeving?Inspired schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:24:
[...]
De meeste TNM palen hebben nog steeds geen DC beveiliging. Al worden veel TNM palen gewoon door een installateur geplaatst en die zal er dan een Type B aardlek voor zetten. Alleen de duurste TNM paal heeft standaard DC beveiliging.
Overigens, als je via een LM de laadpaal hebt laten installareren en er is geen type B geinstalleerd zou ik dit gewoon laten corrigeren op de kosten van de installateur. Bij 3 fase moest dit al jaren, en op 1 fase vanaf 1/1/2017. Is ook verplicht.
Dan heb je de OP niet goed doorgelezen, want daarin staat duidelijk dat type B wat anders is dan B-karakteristiek
Tenzij je laadpaal een vorm van DC-lekstroombeveiliging ingebouwd heeft. Maar dat lijkt inderdaad niet het geval te zijn.Maar dat betekend dat de elektricien het dus niet goed heeft aangesloten
Verstandig ja!Lekker dan, die ga ik maar eens bellen
Cunning linguist.
Bart ® in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."J-P schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:13:
[...]
Waar staat dat dit verplicht is? Onder welke regelgeving?
Cunning linguist.
In de installatievoorwaarden (als TNM het zelf komt installeren) staat dan weer dat ze een Type A ALS gebruiken.internet4me schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:20:
[...]
Klopt dankzij tweakers. Tweakers heeft mij al vaker geholpen.![]()
Edit: de handleiding van Tnm geeft trouwens aan dat de installateur het zou moeten installeren. Echter dat doen de tnm installateurs niet.langleven uitbesteden voor de laagste prijs.

Ik sta ervan te kijken dat dit zomaar kan gebeuren. Wachten op de eerste dode?
[ Voor 18% gewijzigd door J-P op 18-06-2020 13:39 ]
We rijden vooral in het weekend wat langere stukken (150+km heen) en verder varieert de afstand tijdens de week heel erg. Maar ik ben er al over uit dat het weinig zin heeft om een laadpaal aan huis te installeren, door onzekerheid ivm handhaving en het feit dat er op 3-4 minuten wandelen een paal van Vattenfall staat waar ik goedkoper laad dan thuis.JeroenE schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:06:
[...]
Je vergeet te vertellen hoeveel je per dag rijdt. Je vertelt in een latere post wel dat je ongeveer 10k km per jaar rijdt, maar dat zegt niets over de afstand die je per dag aflegt. Rij je 1 keer per week 200 km of rij je iedere dag van de week 27 km maakt nogal veel uit voor de tijd die het laden duurt en of het echt zin heeft om zo snel mogelijk te willen laden.
Het is natuurlijk ook van belang om te weten of je auto altijd iedere dag 100% vol moet zitten. Als je 27 km per dag rijd kan je best een paar dagen niet laden. Als je 4 maanden niet rijd en daarna twee weken achter elkaar 300 km per dag dan is dat heel anders.
Je linkje klopt niet denk ik? Maar volgens mij hebben de nieuwe Newmotion laadpalen (Newmotion advanced 2.1) ingebouwde DC lekdetectie. Dan heb je volgens mij toch genoeg aan de Type A ALS? Dan zou het voor die laadpalen klopen.J-P schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:11:
[...]
In de installatievoorwaarden (als TNM het zelf komt installeren) staat dan weer dat ze een Type A ALS gebruiken.
[Afbeelding]
Tnx, aangepast.marcel h schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:36:
[...]
Je linkje klopt niet denk ik? Maar volgens mij hebben de nieuwe Newmotion laadpalen (Newmotion advanced 2.1) ingebouwde DC lekdetectie. Dan heb je volgens mij toch genoeg aan de Type A ALS? Dan zou het voor die laadpalen klopen.
De Home Advanced 2.1 heeft inderdaad ingebouwde DC lekdetectie, maar deze installatievoorwaarden gelden voor al hun laadpalen. Dus ook diegene zonder die lekdetectie.

[ Voor 4% gewijzigd door J-P op 18-06-2020 13:44 ]
@marvel27 Aan een publieke paal goedkoper laden dan thuis? Dat is wel bijzonder. Welk tarief betaal je bij die paal?
Ik betaal thuis 23,7c dal bij Greenchoice, en 23c bij de laadpaal van Vattenfall/Nuon. Een van de vele voordelen van in Brabant wonendaemonix schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:42:
@marvel27 Aan een publieke paal goedkoper laden dan thuis? Dat is wel bijzonder. Welk tarief betaal je bij die paal?
Dan heb je toch echt een heel duur contract thuis. Dat heeft niets te maken met wonen in welke provincie dan ook.
Tot en met de home advanced 2.0 hebben de palen geen type B beveiliging. De home advanced 2.1 wel.J-P schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:11:
[...]
In de installatievoorwaarden (als TNM het zelf komt installeren) staat dan weer dat ze een Type A ALS gebruiken.
[Afbeelding]
Ik heb een 2.0 zoals zoveel anderen. De 2.1 is er pas een enkele maanden...nog geen jaar volgens mij...
Jouw verwijzing is voor een 2.1 versie..
In de 2.0 installatie voorwaarden staat dat een type b beveiliging verplicht is. De NewMotion installateurs doen dat niet.
En idd het is wachten totdat het een keer fout gaat. Ergens. Ben benieuwd wat de schade voor het merk NewMotion gaat zijn cq worden.
[ Voor 8% gewijzigd door internet4me op 18-06-2020 14:07 ]
Je linkt naar de belgische voorwaardenJ-P schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:11:
[...]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 18-06-2020 14:16 ]
Cunning linguist.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen