C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8
Hier staat wel het nodige wat ik zo zie; http://www.benderduurzaam...0veiligheid%20bij%20ladenSpockz schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:38:
[...]
Ok. Dan ga ik toch een type B ALS erbij bestellen. Waar kan ik hier meer over nalezen?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dit is jammer. Ik kan helemaal geen 1 fase ALS of alamat vinden met type B beveiliging. De goedkoopste is een Chint op 3 fase. Op deze manier is de goedkopere 2e hands Lolo 3 helemaal niet zo goedkoop.Inspired schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:45:
[...]
Hier staat wel het nodige wat ik zo zie; http://www.benderduurzaam...0veiligheid%20bij%20laden
Echter voor dat optreed moet er dus een DC stroom zijn (gebruikelijk of komt praktisch niet voor?), iets onder spanning staan zonder dat je daar iets van merkt qua functie of overbelasting van zekering of installatieautomaat, dat aanraken en dan is het verschillend hoe je geleiding naar aarde is en of de aardlekschakelaar alsnog afschakelt. Een EV controleert o.a de aarding dus is dat een auto die onder spanning staat is wellicht onwaarschijnlijk? - WeberAuto heeft daar wel video’s over mbt EV en wat er bijvoorbeeld aan monitoring gebeurd. YouTube: YouTube
Overigens, wie controleert de aardlekschakelaar regelmatig? en je hebt die componenten in verschillende prijsklassen wat vast ook nog van invloed is dus ik denk als je dan het risico wilt uitsluiten beter niet een van de goedkoopste plaatsen.
Daar is oa een keurmerk voor toch? Chint heeft gewoon KEMA. Dus ik zie geen reden waarom je meer zou betalen.bite schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:50:
..
Overigens, wie controleert de aardlekschakelaar regelmatig? en je hebt die componenten in verschillende prijsklassen wat vast ook nog van invloed is dus ik denk als je dan het risico wilt uitsluiten beter niet een van de goedkoopste plaatsen.
Er is voor zover we hier in dit forum weten geen alamat type B. Er is uitgebreid naar gezocht.Spockz schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:46:
[...]
Dit is jammer. Ik kan helemaal geen 1 fase ALS of alamat vinden met type B beveiliging. De goedkoopste is een Chint op 3 fase. Op deze manier is de goedkopere 2e hands Lolo 3 helemaal niet zo goedkoop.
Een driefase type B zal niet veel duurder zijn dan een enkelfase type B. En ja, type B ALS'en zijn duur tot heel erg duur.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Het gaat mij eigenlijk niet eens om de absolute prijs van de Type B ALS maar meer om dat de totaalprijs van een 2e hands paal + speciale ALS/Alamat praktisch gelijk is aan de prijs van een nieuwe paal. De (outdated?) installatie sheet van de 2e hands paal heeft mij dus op het verkeerde been gezet.bite schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:50:
YouTube: Iemand die aan de hand van een test setup de invloed van een dc lekstroom laat zien. Hij noemt ook led verlichting als risico en als dat klopt moet dus praktisch iedereen een type B ALS gebruiken.
Echter voor dat optreed moet er dus een DC stroom zijn (gebruikelijk of komt praktisch niet voor?), iets onder spanning staan zonder dat je daar iets van merkt qua functie of overbelasting van zekering of installatieautomaat, dat aanraken en dan is het verschillend hoe je geleiding naar aarde is en of de aardlekschakelaar alsnog afschakelt. Een EV controleert o.a de aarding dus is dat een auto die onder spanning staat is wellicht onwaarschijnlijk? - WeberAuto heeft daar wel video’s over mbt EV en wat er bijvoorbeeld aan monitoring gebeurd. YouTube: YouTube
@Snarf70 Kan ik dan een 3fase ALS gebruiken in een verder 1-fase setup? Ah blijkbaar dan maar 2 van de 4 polen aansluiten.Een driefase type B zal niet veel duurder zijn dan een enkelfase type B. En ja, type B ALS'en zijn duur tot heel erg duur.
[ Voor 7% gewijzigd door Spockz op 09-06-2020 11:09 ]
Met hakken over de sloot door de keuring of niet? Als je een helm koopt, kies je dan ook de goedkoopste die aan de keuring voldoet? Ik denk dat dat gewoon een wettelijk minimum is maar het best beter en dus veiliger kan. Eens naar geïnformeerd:Inspired schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:53:
[...]Daar is oa een keurmerk voor toch? Chint heeft gewoon KEMA. Dus ik zie geen reden waarom je meer zou betalen.
De SEP uitvoering is ontworpen voor een zo goed mogelijke bescherming (inclusief “bescherming tegen EMC“).
Deze kan eveneens standalone gebruikt worden (mits de situatie het toelaat) door de verzegelbare klemafdekking en een mechanische vergrendeling in de uit-stand van de aardlekschakelaar is de SEP uniek in de huidige markt.
De verkrijgbare uitvoeringen van SEP zijn eveneens in een groter bereik dan van de “meeste” collega bedrijven.
Daarnaast zitten er verschillen in de diverse merken bij interne opwarming van de componenten en voornamelijk in de maximale belastbaarheid bij verschillende omgevingstemperaturen.
Heb jij inzicht in de resultaten dan? Plus, KEMA keur geeft aan dat hij doet wat hij moet doen. Vergelijking met een helm gaat niet helemaal op. Ik zou persoonlijk niet twee keer zoveel uitgeven aan een Type B van bv Doepke, of drie keer zoveel aan Schneider.bite schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:06:
[...]
Met hakken over de sloot door de keuring of niet? Als je een helm koopt, kies je dan ook de goedkoopste die aan de keuring voldoet? Ik denk dat dat gewoon een wettelijk minimum is maar het best beter en dus veiliger kan. Eens naar geïnformeerd:
[...]
Bij veel producten is er de factor merkbeleving waar je voor betaald dus wat voor gebakken lucht betaal je voor bij duurdere elektra componenten? Er zal een punt zijn dat duurder nauwelijks beter is maar de goedkoopste is simpelweg voldoen aan de norm en als de papieren maar kloppen ben je verzekerd etc.
Denk ik ook. Toen mijn evse met dc bescherming defect raakte was het op zoek naar een ander dus overwogen: nieuwe met dc bescherming, nieuwe aardlekschakelaar maar welk type dan, of het risico aanvaarden zoals er zoveel zijn.daemonix schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:10:
Je moet je daarbij ook afvragen wat de foutkans is. DIe is al heel klein....
En immers mogelijk veel grotere gevaren zoals uitlaatgassen worden gewoon toegestaan
[ Voor 154% gewijzigd door bite op 09-06-2020 12:34 ]
In verband met de auto (AC max. 1 fase 7,4kw laden) en bestaande aansluiting in huis (1x40A) wil ik een 1 Fase 32A lader met loadbalancing en vaste laadkabel (gemak). Ik ga de auto zakelijk rijden, maar wel vanuit eigen bedrijf (holding) en aan huis laden (bij kantooradres geen optie). Privé laden met de auto kan ik dus gewoon in rekening brengen op de zaak wat fiscaal wat interessanter is en daarvoor moet ik enkel het verbruik bijhouden.
Nice to haves zouden zijn:
- Loadbalancing via P1
- Electriciteisverbruik monitoren (anders zet ik in mijn meterkast gewoon een 1 Fase MID kWh meter voor goede registratie)
- Aanmelden via pas of app (beetje veiligheid. De lader staat op de oprit, maar voor gevoel fijn als iets van authenticatie vereist is voordat een laadsessie gestart kan worden)
- App voor inzicht in verbruik en laadstatus
- Afstemmen aan opgewekt vermogen via PV panelen (want ruimschoots extra capaciteit)
- Ingebouwde DC en eventueel AC lekstroombeveiliging
Een prima prijs is uiteraard wenselijk en ik hoef geen topsegment apparaat te hebben, maar het hoeft echt niet de allergoedkoopste te zijn
Laders die daar volgens mij aan voldoen en binnen redelijke prijs liggen incl. extra materialen (<= € 1.000) zijn:
- Pulsar Wallbox Plus met 'power boost' (voor load balancing)
- Zappi v2 (met CT klemmen), heeft al ingebouwde load balancing en AC/DC beveiliging
- Ratio Smart Box/Solar Box
- EVHub type 2
Nu met vergelijking kom ik niet tot een eenduidige conclusie. Heeft iemand ervaringen met bovenstaanden of advies om toch voor de één of de ander te gaan?
Geeft in mijn situatie de Zappi niet meeste 'bang for buck', omdat ik dan met extra CT klemmen ook de PV installatie kan doormeten en daarop laden, het een app met beheeromgeving heeft en wat goedkoper is? Alleen de prijs verschilt dan weer weinig met de Alfen, biedt die meer kwaliteit?
Nouja, ik kan nog lang doortypen en vergelijken, maar ik weet niet waar ik de knoop op moet doorhakken. Heeft iemand een mening die hij of zij wil delen waar ik misschien iets mee kan en verder kan zoeken/beoordelen?
Let op dat je alleen P1 kunt gebruiken als je een DSMR 5 meter hebt (dan komen de datagrammen iedere seconde, anders iedere 10 seconden).
Zappi werkt op zich prima.
Het 'gebrek' aan P1 en geen pas had ik inderdaad gezien. Het blijft een lastige vergelijking, omdat in de niet essentiële zaken heel veel verschillen zitten. Mijn meter is een ISKRA SMR5, dus dat zou volgens mij goed moeten gaan. Maar goed, via de P1 ipv klemmen biedt net wat zuiverder inzicht, maar of dat echt heel veel meerwaarde biedt?daemonix schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:52:
Zappi kent geen pas, en gebruikt geen P1.
Let op dat je alleen P1 kunt gebruiken als je een DSMR 5 meter hebt (dan komen de datagrammen iedere seconde, anders iedere 10 seconden).
Zappi werkt op zich prima.Hier hangt er een!
Heb jij nooit problemen gehad met de Zappi?
CT klemmen vergen best wel wat ruimte in je meterkast
En om het nog wat ingewikkelder te maken: zit in al je opties de DC aardlekschakelaar meegenomen?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hier sinds een week of vier een V2 in gebruik. Na een paar dagen veroorzaakte die een blackout. Contact met Zappi Benelux en support in UK. Beiden kwamen tot de conclusie dat er iets mis moest zijn met de Zappi. Dezelfde dag een nieuwe opgestuurd. Die bleek na een dag of wat ook de mist in te gaan, waarna nummer 3 probleemloos opgestuurd werd. Deze werkt tot nu toe prima.
Het doa percentage ligt volgens de importeur onder de 1% dus ik heb dikke pech gehad.
De service daarentegen is super. Aanrader.
Niet alle modellen hebben volgens mij een DC aardlek ingebouwd. Op zich niet zo'n probleem, want de meterkast zal toch aangepast moeten worden met Alamat en, afhankelijk van de lader, een MID kWh meter. Hoeft dat niet, dan is dat fijn, wat dat scheelt dan weer ruim € 100,-.BarryH schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:15:
@InterCC
CT klemmen vergen best wel wat ruimte in je meterkast
En om het nog wat ingewikkelder te maken: zit in al je opties de DC aardlekschakelaar meegenomen?
Met CT klemmen heb ik geen ervaring. Hoeveel ruimte nemen die dan in? Voornaamste wat ik erover gelezen heb is dat ze minder zuiver zijn en soms meer registreren dan daadwerkelijk.
Minder dan 1%. Ik citeer. Exact weet ik het niet.Inspired schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:47:
@Marcva vind 1 op de 100 nog best veel. Maar mooi dat ze het zo snel oplossen. Dat is dan weer het voordeel van veel DOAs. Hebben ze vast een goed process voor.
Ze hebben korte lijnen en nemen verantwoordelijkheid. Ook toen ik twijfelde aan mijn eigen installatiekunsten en de spiksplinternieuwe auto: het is de Zappi.
Begreep van de importeur dat ze in de UK al reikhalzend uitkeken naar mijn doa's
[ Voor 8% gewijzigd door Marcva op 09-06-2020 20:58 ]
Waar komt deze eis vandaan? Het enige verschil is dat in worst case de laadpaal 5 seconden later doorgeeft aan de EV dat hij langzamer moet gaan laden. Dat maakt datagrammen van andere DSMR versies niet onbruikbaar.daemonix schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:52:

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De enige mogelijkheid die ik kan bedenken is om twee kabels te maken: een met aan de ene kant een schuko stekker en aan de andere kant losse draden, de ander hetzelfde maar dan met een schuko stopcontact ipv de stekker. Vervolgens een van de kabels door de brievenbus halen, en dan (aan de droge binnenkant van de deur uiteraard) aan elkaar koppelen middels lasklemmen.
Maar dat is natuurlijk een enorme beunhaas-oplossing en bovendien niet al te veilig lijkt me. Iemand die hier iets voor weet?
de CT klemmen kosten je denk ik zo 1-2 posities per klem. Of je moet in je meterkast tussen de rijen automaten extra veel ruimte hebben waar je ze kwijt kan. Ik weet ook niet of alle CT klemmen even groot zijn. MAar bij Zappi moeten ze je dat wel kunnen vertellen.
Als je toch een extra kastje in de meterkast nodig hebt is het natuurlijk niet zo'n punt. Neem dan maar een flinke, want er gaan alleen maar groepen bijkomen.
Ik heb vorig jaar een inductieplaat aangesloten en toen gelijk maar de oven, qooker en vaatwasser een eigen groep gegeven. Huppa, 5 groepen extra...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Elke oplossing waar je stekkers moet koppelen is ongewenst. Kan je niet een klein hoekje van van het kozijn halen waar de deur sluit, zodat de kabel daar tussen past wanneer je de deur sluit? Dan ligt de kabel gewoon over de grond, sluit de deur goed, heb je een ononderbroken kabel en je kan dat hoekje vrij gemakkelijk opvullen en beetje verf erop wanneer je een andere oplossing hebt.NoticeNL schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:49:
Ik ben op zoek naar een oplossing om zonder (veel) gedoe een stroomkabel door mijn brievenbus heen te kunnen leggen, die ook weer demonteerbaar is. Helaas heb ik (nog) geen stopcontact (wil gaan laden met granny charger) bij mijn oprit dus het wordt nog even een verlengsnoer naar buiten, alleen past een schuko stekker natuurlijk niet door de brievenbus.
De enige mogelijkheid die ik kan bedenken is om twee kabels te maken: een met aan de ene kant een schuko stekker en aan de andere kant losse draden, de ander hetzelfde maar dan met een schuko stopcontact ipv de stekker. Vervolgens een van de kabels door de brievenbus halen, en dan (aan de droge binnenkant van de deur uiteraard) aan elkaar koppelen middels lasklemmen.
Maar dat is natuurlijk een enorme beunhaas-oplossing en bovendien niet al te veilig lijkt me. Iemand die hier iets voor weet?
Ik heb meteen maar even gekeken en de kap van de groepenkast afgehaald. Tussen twee rijen heb ik voldoende ruimte. Door de auto (1 fase 32A) is het onhandig om naar 3x25A aansluiting te gaan en dus is mijn 40A hoofdaansluiting een beperkende factor voor bijvoorbeeld inductie. Ik kom misschien zelfs wel uit met de bestaande meterkast.BarryH schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:56:
~@InterCC
de CT klemmen kosten je denk ik zo 1-2 posities per klem. Of je moet in je meterkast tussen de rijen automaten extra veel ruimte hebben waar je ze kwijt kan. Ik weet ook niet of alle CT klemmen even groot zijn. MAar bij Zappi moeten ze je dat wel kunnen vertellen.
Als je toch een extra kastje in de meterkast nodig hebt is het natuurlijk niet zo'n punt. Neem dan maar een flinke, want er gaan alleen maar groepen bijkomen.
Ik heb vorig jaar een inductieplaat aangesloten en toen gelijk maar de oven, qooker en vaatwasser een eigen groep gegeven. Huppa, 5 groepen extra...
Ik heb nu 8 groepen (waarvan 7 in gebruik). Twee (voor wasmachine en wasdroger) gaan naar zolder en die ga ik ontkoppelen en rechtstreeks op de rail voor de aardlek plaatsen, omdat er twee 1 fase PV verdelers op zolder komen voor twee omvormers en 24 panelen. Zou ik die twee weer invullen heb ik ruimte voor drie groepen extra die ik nu niet gebruik.
Op de onderste rij (zonder rails) kan ik dan eventueel een power boost plaatsen (een Wallbox Pulsar Plus is ook nog steeds een optie) en een 32A Alamat en tussen de rijen een CT klem mocht dat een oplossing zijn voor de lader. Gezien de grootte die jij aangeeft betwijfel ik of ik tussen de rijen nog twee klemmen kan plaatsen die vanaf de omvormers komen. Drie CT klemmen is dan misschien wat ambitieus waarmee dat voordeel van de Zappi vervalt.
De klemmen komen tussen de meter en de groepenkast. Dus om de invoerkabel('s). Daardoor kost het je geen enkele module.BarryH schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:56:
~@InterCC
de CT klemmen kosten je denk ik zo 1-2 posities per klem. [...]
10 s later. Iedere 10 s wordt er gemeten, Niet iedere 5 s. Check maar eens bij je laadpaal leverancier of het kan. Dat is niet worst case, maar volgens Murphy de standaard.littlewouter schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:23:
[...]
Waar komt deze eis vandaan? Het enige verschil is dat in worst case de laadpaal 5 seconden later doorgeeft aan de EV dat hij langzamer moet gaan laden. Dat maakt datagrammen van andere DSMR versies niet onbruikbaar.
Mits op die plek in je kast voldoende ruimte is.....en dat is niet vanzelfsprekend.Marcva schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:48:
[...]
De klemmen komen tussen de meter en de groepenkast. Dus om de invoerkabel('s). Daardoor kost het je geen enkele module.
Bovendien heeft ZAPPI ook Ct klemmen op de fasedraden van de PV groepen.
En als er onvoldoende ruimte zit tussen meter en hoofdschakelaar dan moet je gaan verbouwen (en niet iedere electricien mag volgens mij de meter openmaken om die fasedraden te verlengen....
Op de Zappi site staat: "Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA en een aardlekschakelaar voor gelijkstroom tot 6mA = Type B"
Ik heb mij verder verdiept in de Zappi, heb zojuist een mail gestuurd naar hen, maar toch nog 'ervaringsvragen'.
Hebben jullie er ook enkel een installatieautomaat tussen zitten en helemaal geen aardlek? En hebben jullie ook een HUB en eventueel Harvi voor draadloze verbinding tussen klemmen en Zappi of een kabel getrokken? Hoe bevalt de HUB en Harvi eventueel? Is dat stabiel?
Er zijn laadpalen die DSMR 4 ondersteunen.daemonix schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:31:
[...]
10 s later. Iedere 10 s wordt er gemeten, Niet iedere 5 s. Check maar eens bij je laadpaal leverancier of het kan. Dat is niet worst case, maar volgens Murphy de standaard.
Het lijkt mij dat het interval alleen uitmaakt op het moment dat er plotseling veel meer verbruik is en dus de EV verteld moet worden dat er langzamer geladen wordt, bijvoorbeeld in het geval dat er een waterkoker aangezet wordt.
Het verschil tussen een diagram elke 5 of elke 10 seconden betekend dat een laadpaal in het slechtste geval ofwel na 5 seconden weet, ofwel na 10 seconden weet. Dus in worst case is dat dus een vertraging van 5 seconden.
Overigens mag het mode 3 PWM signaal slechts elke 5 seconden aangepast worden, dus als de laadpaal dit de afgelopen 5 seconden gedaan had, dan moet deze alsnog een x aantal seconden wachten voordat de EV verteld kan worden dat er langzamer geladen moet worden.
Ik heb er wel een aardlek voor zitten, dat zijn ook de kosten niet voor een normale aardlekschakelaar. De DC lekstroom beveiliging is wel een dure.InterCC schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 00:00:
@Marcva @deamonix
Op de Zappi site staat: "Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA en een aardlekschakelaar voor gelijkstroom tot 6mA = Type B"
Ik heb mij verder verdiept in de Zappi, heb zojuist een mail gestuurd naar hen, maar toch nog 'ervaringsvragen'.
Hebben jullie er ook enkel een installatieautomaat tussen zitten en helemaal geen aardlek? En hebben jullie ook een HUB en eventueel Harvi voor draadloze verbinding tussen klemmen en Zappi of een kabel getrokken? Hoe bevalt de HUB en Harvi eventueel? Is dat stabiel?
Hub en Harvi bevallen mij goed en tot nog toe stabiel.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Heb ook een Zappi op de oprit. Geen problemen mee.InterCC schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:02:
[...]
Het 'gebrek' aan P1 en geen pas had ik inderdaad gezien. Het blijft een lastige vergelijking, omdat in de niet essentiële zaken heel veel verschillen zitten. Mijn meter is een ISKRA SMR5, dus dat zou volgens mij goed moeten gaan. Maar goed, via de P1 ipv klemmen biedt net wat zuiverder inzicht, maar of dat echt heel veel meerwaarde biedt?
Heb jij nooit problemen gehad met de Zappi?
niet met pas te bedienen, maar je kunt wel een code instellen, wat ik overigens niet heb gedaan.
(Stel iemand gaat stiekum op mijn oprit staan laden. Is hij toch gauw een uurtje of tig bezig om bijvoorbeeld een 64kWh batterij te vullen. 60kW kost mij iets van € 10 of zo. Voor het onwaarschijnlijke geval dat iemand de brutaliteit heeft, kan/wil ik voor dergelijke geringe schade geen beveiliging regelen.) Als we langer van huis zijn wegens vakantie zetten we gewoon één van de andere auto's er neer, dan kan er ook niemand laden.
Vind zelf de instellingen om PV optimaal te gebruiken ideaal, zeker als salderen straks niet meer kan.
Ik zou toch maar een Schuko, of beter nog CEE, aan de buitenmuur schroeven. Wat is daar op tegen?NoticeNL schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:49:
Ik ben op zoek naar een oplossing om zonder (veel) gedoe een stroomkabel door mijn brievenbus heen te kunnen leggen, die ook weer demonteerbaar is. Helaas heb ik (nog) geen stopcontact (wil gaan laden met granny charger) bij mijn oprit dus het wordt nog even een verlengsnoer naar buiten, alleen past een schuko stekker natuurlijk niet door de brievenbus.
En als je toch met verlengkabel wilt werken, kan die dan niet via slaapkamerraam of zo?
Je hoeft toch niet alleen thuis te laden?cHo91 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:35:
Niet helemaal het geval, zoals beschreven is klantbezoek voor mij soms één keer per week, soms 4-5 dagen in de week naar verschillende klanten (in verschillende hoeken van het land). Granny charger gaat dus helaas niet de uitkomst zijn.
Ik heb vergelijkbare situatie met ook soms meerdere dagen meer dan 500km/dag, maar zelfs op die dagen staat hij lang genoeg stil om op locatie nog een paar honderd km er bij te laden. En een 5-30min koffiedrinken of lunchen bij een snellader is ook niet erg. Als je het slim plant kun je in die tijd wat mail wegwerken of telefoontjes doen.
Overigens wil je denk ik sowieso thuis niet behelpen met een granny. Maar het zou voldoende kunnen zijn. Als je niet helemaal leeg aan komt en overnight ca. 10u a 2,5kW= 25kWh bij laadt is dat meestal voldoende om je eerste afspraak en laadgelegenheid te halen.
Zou er altijd een aardlek voor zetten. Er kan iets gebeuren in het traject voor de laadpaal. Schep door de grondkabel bv.InterCC schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 00:00:
@Marcva @deamonix
Gisteren waren wij aan het koken (inductie) en had ik de auto aan de lading.. Ik zag op de kWh meter dat er gewoon 16800 - 17200 kW door de meter ging. Dit vond ik vrij fors en had eigenlijk verwacht dat de paal al wat zou toegeven..
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Hoe kom je aan die 5 seconden? De DSMR5 stuurt iedere seconde een diagram uit en de DSMR4 iedere 10 seconden. Dan loop je toch in het ergste geval 9 seconden achter?littlewouter schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 00:03:
Het verschil tussen een diagram elke 5 of elke 10 seconden betekend dat een laadpaal in het slechtste geval ofwel na 5 seconden weet, ofwel na 10 seconden weet. Dus in worst case is dat dus een vertraging van 5 seconden.
Aha, dat wist ik niet. Maar als de laadpaal dan verwacht dat er toch problemen komen kan die het laden wel direct helemaal afbreken.Overigens mag het mode 3 PWM signaal slechts elke 5 seconden aangepast worden, dus als de laadpaal dit de afgelopen 5 seconden gedaan had, dan moet deze alsnog een x aantal seconden wachten voordat de EV verteld kan worden dat er langzamer geladen moet worden.
Schakelde de paal niet terug dan? Ik vind de TNM paal juist erg conservatief. Als ik een waterkoker aan zet zie ik al dat hij van 11kW naar 5,5kW gaat. Met dat verbruik zou hij iig niet meer op 100% moeten laden. Je hebt ook zo'n aparte module? Die kun je eens uitzetten. Dan zou hij standaard op 50% moeten gaan laden dacht ik. En anders klantenservice even mailen om het na te laten kijken. Wellicht een vinkje gemist.ThaDude schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:18:
Weet iemand hier hoe het loadbalancing gedeelte werkt? Sinds een maand heb ik nu een new motion advanced met loadbalancing. Het loadbalancing gebeuren is met klemmen om de fasen gedaan. Was standaard tegenwoordig en ik lees de kWh meter al uit met een gateway. De P1 poort is al bezet.
Gisteren waren wij aan het koken (inductie) en had ik de auto aan de lading.. Ik zag op de kWh meter dat er gewoon 16800 - 17200 kW door de meter ging. Dit vond ik vrij fors en had eigenlijk verwacht dat de paal al wat zou toegeven..
Dat is ook wat ik heb, om die reden.Inspired schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:53:
[...]
Zou er altijd een aardlek voor zetten. Er kan iets gebeuren in het traject voor de laadpaal. Schep door de grondkabel bv.
Kost je 4 plekken in je groepenkast, maar dan heb je ook wat. Hoop ik
@InterCC Hier alleen een hub. Ik vond het op de site van Zappi allemaal niet duidelijk worden: wat is waarvoor?
Met de hub kun je de Zappi updaten, dat was voor mij de belangrijkste reden om 'm erbij te nemen. Anders blijf je hangen op de af fabriek softwareversie.
Verder biedt de hub de mogelijkheid om via een app het laadproces te beïnvloeden. Je kunt bv ff 10 kWh boosten omdat je plotseling weg moet.
En de hub geeft inzicht in je energiebalans in huis. Dus: hoeveel verbruik je / lever je terug / gaat de EV in. Het stroomverbruik in huis blijft een blackbox. Dus als er 3kW van het dak komt en je 1kW in huis verbruikt ziet de Zappi alleen 2 kW overschot dat de auto in mag.
Aan je Harvi kun je ook andere apparaten hangen, waaronder je pv. Dan kun je dus wel je hele energieplaatje inkleuren. Ik heb die behoefte minder. Voordeel van de Harvi is dat 'ie draadloos met de Zappi communiceert en je dus geen utp hoeft te trekken. Een beperkt voordeel, want er moet toch een stroomkabel heen en bedraad is wellicht stabieler.
[ Voor 59% gewijzigd door Marcva op 10-06-2020 09:01 ]
Thanks! NM direct gebeld en wat blijkt het staat uitInspired schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:41:
[...]
Schakelde de paal niet terug dan? Ik vind de TNM paal juist erg conservatief. Als ik een waterkoker aan zet zie ik al dat hij van 11kW naar 5,5kW gaat. Met dat verbruik zou hij iig niet meer op 100% moeten laden. Je hebt ook zo'n aparte module? Die kun je eens uitzetten. Dan zou hij standaard op 50% moeten gaan laden dacht ik. En anders klantenservice even mailen om het na te laten kijken. Wellicht een vinkje gemist.

krijg ook nog een warmtepomp dus er moet straks wel gebalanced worden
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Dat ga ik ook gewoon doen. Er moet toch een installatieautomaat tussen, en dan kan ik er net zo makkelijk een alamat van maken.Inspired schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:53:
[...]
Zou er altijd een aardlek voor zetten. Er kan iets gebeuren in het traject voor de laadpaal. Schep door de grondkabel bv.
Van een filmpje zag ik het met die code inderdaad. Gewoon 1,2,3,4 met de posities van de knoppen. Dat werkt best makkelijk en zit er dus al in. Voor mij zou dat voldoende zijn en makkelijker dan pas of RFID. Het is gewoon het gevoel, waarschijnlijk gaat er hier ook niemand zo brutaal zijn om op mijn oprit te parkeren en op te laden. Het is ook een nette buurt.eltron schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 00:41:
[...]
Heb ook een Zappi op de oprit. Geen problemen mee.
niet met pas te bedienen, maar je kunt wel een code instellen, wat ik overigens niet heb gedaan.
(Stel iemand gaat stiekum op mijn oprit staan laden. Is hij toch gauw een uurtje of tig bezig om bijvoorbeeld een 64kWh batterij te vullen. 60kW kost mij iets van € 10 of zo. Voor het onwaarschijnlijke geval dat iemand de brutaliteit heeft, kan/wil ik voor dergelijke geringe schade geen beveiliging regelen.) Als we langer van huis zijn wegens vakantie zetten we gewoon één van de andere auto's er neer, dan kan er ook niemand laden.
Vind zelf de instellingen om PV optimaal te gebruiken ideaal, zeker als salderen straks niet meer kan.
De HUB wil ik inderdaad ook voor updates en de app. Gisteravond heb ik nog een mail gestuurd naar Zappi en onwaarschijnlijk snel en inhoudelijk antwoord terug. 23:54 mail gestuurd en om 00:04 een uitgebreide mail met alle antwoorden en GSM voor als er verder vragen zijn. Dat en de ervaring van probleemloos een nieuwe lader opsturen geeft daar wel een goed gevoel bij.Marcva schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:45:
[...]
Dat is ook wat ik heb, om die reden.
Kost je 4 plekken in je groepenkast, maar dan heb je ook wat. Hoop ik
@InterCC Hier alleen een hub. Ik vond het op de site van Zappi allemaal niet duidelijk worden: wat is waarvoor?
Met de hub kun je de Zappi updaten, dat was voor mij de belangrijkste reden om 'm erbij te nemen. Anders blijf je hangen op de af fabriek softwareversie.
Verder biedt de hub de mogelijkheid om via een app het laadproces te beïnvloeden. Je kunt bv ff 10 kWh boosten omdat je plotseling weg moet.
En de hub geeft inzicht in je energiebalans in huis. Dus: hoeveel verbruik je / lever je terug / gaat de EV in. Het stroomverbruik in huis blijft een blackbox. Dus als er 3kW van het dak komt en je 1kW in huis verbruikt ziet de Zappi alleen 2 kW overschot dat de auto in mag.
Aan je Harvi kun je ook andere apparaten hangen, waaronder je pv. Dan kun je dus wel je hele energieplaatje inkleuren. Ik heb die behoefte minder. Voordeel van de Harvi is dat 'ie draadloos met de Zappi communiceert en je dus geen utp hoeft te trekken. Een beperkt voordeel, want er moet toch een stroomkabel heen en bedraad is wellicht stabieler.
Hij gaf ook aan dat drie CT klemmen kan (mijn PV panelen komen via twee omvormers), maar niet hoeft, omdat enkel de hoofdaansluiting meten voldoende is en Zappi minimaliseert dat er stroom teruggeleverd wordt. Twee extra klemmen (en dan een Harvi) geven enkel meer inzicht, maar verbeteren de prestaties niet. Die kan ik dus ook prima achterwege laten.
Ah, en voor wie benieuwd is hoe groot die CT klemmen zijn. Ik heb het gevraagd en Zappi geeft aan dat de afmeting ongeveer 3 x 3 x 4,5 cm is.
Al met al heb ik door de ervaringen hier en de reactie van Zappi al wel een lichte voorkeur gekregen.:)
wel klein vraagje voor mij nu: CT klemmen meten wel de hoeveelheid VA maar volgens mij niet de richting.
Dus ben wel benieuwd hoe dat dan werkt met het maken van onderscheid tussen stroomverbruik van het net en terugleveren.
Voor zover ik weet meten ze wel de richting, er staan toch ook meestal pijltjes op de klem zodat je hem "in de juiste richting" aansluit?BarryH schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:32:
wel klein vraagje voor mij nu: CT klemmen meten wel de hoeveelheid VA maar volgens mij niet de richting.
Zeker en verkeerde montage CT klemmen levert dan ook een verkeerd resultaat op. Over 2 weken wordt hier een Zappi v2 3-fase gemonteerd, ik heb mij alvast goed ingelezenJeroenE schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:59:
[...]
Voor zover ik weet meten ze wel de richting, er staan toch ook meestal pijltjes op de klem zodat je hem "in de juiste richting" aansluit?
Denk dat de opmerking meer was dat ze maar één richting meten.JeroenE schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:59:
[...]
Voor zover ik weet meten ze wel de richting, er staan toch ook meestal pijltjes op de klem zodat je hem "in de juiste richting" aansluit?
Eén klem is voldoende. Als de richting duidelijk is dan werkt dat altijd. De CT klem zit net boven de hoofdaansluiting en de PV omvormer en andere verbruikers daarboven. Kortom, er zal altijd eerst op eigen netwerk verbruikt worden. Op het moment dat de CT klem iets meet wordt er dus geleverd. En omdat de levering van (in mijn geval 40A) factor is voor de load balancing (de rest is afgezekerd) moet daar rekening gehouden worden met hoeveel er naar de autolader gestuurd kan worden (bij nihil of minder dan 8A gewoon de 32A voor de 7,4kW lader dus).Inspired schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:53:
Bij 1 fase kun je met twee klemmen uit toch? Voor optimale werking moet je beide richtingen meten. PV omvormers apart meten hoeft toch niet? Of mis ik iets?
Maar dan heb je LB toch niet afgedekt? Wat als je 's avonds de auto aansluit. Je hebt 20A verbruik door koken/oven/wasmachine. Geen opwek van de panelen, of minimaal. Als je dan gaat laden op 32A heb je een probleem na een tijd.InterCC schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:12:
[...]
Eén klem is voldoende. Als de richting duidelijk is dan werkt dat altijd. De CT klem zit net boven de hoofdaansluiting en de PV omvormer en andere verbruikers daarboven. Kortom, er zal altijd eerst op eigen netwerk verbruikt worden. Op het moment dat de CT klem iets meet wordt er dus geleverd. En omdat de levering van (in mijn geval 40A) factor is voor de load balancing (de rest is afgezekerd) moet daar rekening gehouden worden met hoeveel er naar de autolader gestuurd kan worden (bij nihil of minder dan 8A gewoon de 32A voor de 7,4kW lader dus).
Nee, toch, want de CT klem meet dan 20A verbruik op en weet dan dat er nog maar 20A over is voor de lader (bij 0 verbruik). De CT klem is gewoon input voor de autolader en hoe meer de CT klem meet, hoe minder vermogen de lader kan vragen.Inspired schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:14:
[...]
Maar dan heb je LB toch niet afgedekt? Wat als je 's avonds de auto aansluit. Je hebt 20A verbruik door koken/oven/wasmachine. Geen opwek van de panelen, of minimaal. Als je dan gaat laden op 32A heb je een probleem na een tijd.
Als de lader 32A laad en de CT klem meet ineens 52A (ineens alles aan, terwijl de auto vol laadt), dan zal die met 12A minder gaan laden om niet boven de 40A uit te komen. Dat kan prima door de vertaging op de automaten.
Een ander voorbeeld zonder verbruikers: wanneer de PV installatie 7,4kW opwekt (dat weet de lader), want die kan gewoon met 32A laden en de CT klem niets meet, dan wordt er niet verbruikt en is er geen beperking voor alles in het huis tot 40A.
Je gaat dus het verbruik alleen meten? Dan kun je de Zappi niet in een modus zetten dat hij alleen moet laden als er zon is. Dacht dat dit juist ook de bedoeling was/is. Dus, auto alleen laden bij voldoende opbrengst van de panelen. Nu zal hij gewoon altijd op 32A gaan laden als er nog ruimte is.InterCC schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:20:
[...]
Nee, toch, want de CT klem meet dan 20A verbruik op en weet dan dat er nog maar 20A over is voor de lader (bij 0 verbruik). De CT klem is gewoon input voor de autolader en hoe meer de CT klem meet, hoe minder vermogen de lader kan vragen.
Als de lader 32A laad en de CT klem meet ineens 52A (ineens alles aan, terwijl de auto vol laadt), dan zal die met 12A minder gaan laden om niet boven de 40A uit te komen. Dat kan prima door de vertaging op de automaten.
Een ander voorbeeld zonder verbruikers: wanneer de PV installatie 7,4kW opwekt (dat weet de lader), want die kan gewoon met 32A laden en de CT klem niets meet, dan wordt er niet verbruikt en is er geen beperking voor alles in het huis tot 40A.
Hoe weet hij dit dan zonder extra klem?(dat weet de lader)
Op het moment dat de lader met x-vermogen kan laden, maar de klem meet geen verbruik, dan moet het toch van de panelen komen? Er is geen andere 'leverancier' in het netwerk dan de PV panelen en hoofdaansluiting.Inspired schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:23:
[...]
Je gaat dus het verbruik alleen meten? Dan kun je de Zappi niet in een modus zetten dat hij alleen moet laden als er zon is. Dacht dat dit juist ook de bedoeling was/is. Dus, auto alleen laden bij voldoende opbrengst van de panelen. Nu zal hij gewoon altijd op 32A gaan laden als er nog ruimte is.
[...]
Hoe weet hij dit dan zonder extra klem?
Wat je in die situatie niet weet is hoe de verdeling binnen het netwerk is van panelen en de andere verbruikers, maar voor de werking van de Zappi is dat niet van toepassing.
Door het samenspel van geleverd vermogen via hoofdaansluiting en verbruik Zappi wordt in principe het gat van opbrengst PV panelen - andere verbruikers ingevuld. Meer is niet nodig om de Zappi in laden te beperken.
Nog concreet: alleen laden als er zon is, is als de lader kan laden (ergens tussen 6A en 32A), maar de CT klem niets meet. Dat is met één klem en de Zappi te realiseren.
[ Voor 7% gewijzigd door InterCC op 10-06-2020 12:33 ]
Ah, helder. Ik wist niet dat Zappi dit ging vergelijken. Dacht dat dit echt obv CT moest en dat daarom er installaties zijn met bv 6 klemmen bij 3 fase en PV.InterCC schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:28:
[...]
Op het moment dat de lader met x-vermogen kan laden, maar de klem meet geen verbruik, dan moet het toch van de panelen komen? Er is geen andere 'leverancier' in het netwerk dan de PV panelen en hoofdaansluiting.
Wat je in die situatie niet weet is hoe de verdeling binnen het netwerk is van panelen en de andere verbruikers, maar voor de werking van de Zappi is dat niet van toepassing.
Door het samenspel van geleverd vermogen via hoofdaansluiting en verbruik Zappi wordt in principe het gat van opbrengst PV panelen - andere verbruikers ingevuld. Meer is niet nodig om de Zappi in laden te beperken
Inderdaad. Het kan en dan heb je in Zappi meer inzichten (van daadwerkelijk geleverde vermogen via PV) ipv nu enkel inzicht in PV - andere verbruikers dan de autolader, maar dat inzicht vind ik niet noodzakelijk.Inspired schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:33:
[...]
Ah, helder. Ik wist niet dat Zappi dit ging vergelijken. Dacht dat dit echt obv CT moest en dat daarom er installaties zijn met bv 6 klemmen bij 3 fase en PV.
Dat scheelt weer een Harvi en twee klemmen waar ik waarschijnlijk geen ruimte voor heb, waardoor ik draden moet verlengen tot buiten de groepenkast om de klemmen te plaatsen.
Je hebt helemaal gelijkInspired schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:53:
Bij 1 fase kun je met twee klemmen uit toch? Voor optimale werking moet je beide richtingen meten. PV omvormers apart meten hoeft toch niet? Of mis ik iets?
Je hebt hopelijk een 3 fasen aansluiting, want anders is het niet goed.ThaDude schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:18:
Weet iemand hier hoe het loadbalancing gedeelte werkt? Sinds een maand heb ik nu een new motion advanced met loadbalancing. Het loadbalancing gebeuren is met klemmen om de fasen gedaan. Was standaard tegenwoordig en ik lees de kWh meter al uit met een gateway. De P1 poort is al bezet.
Eigenlijk is jouw situatie een perfect voorbeeld van hoe het zou moeten werken. Over drie fasen heb je max 75A beschikbaar en met 17.200/230 zit je op 74,7A. Kortom, de load balancing maakt optimaal gebruik van het maximum van je netwerk voor zo snel laden als je thuisaansluiting het toe laat.
Ik zie het juist als heel positief.
De richting van de ct klemmen is dus cruciaal!! Je kunt het verbruik over de hoofdaansluiting in de Zappi uitlezen per fase. Teruglevering geeft een negatieve waarde.
@InterCC mooi dat mijn vertrouwen in Zappi bij jou bevestigt werd.
Daar is zeker niks op tegen, die kant wil ik ook op uiteindelijk. Wil eerst even kijken of de laadsnelheid van 10A die deze granny charger heeft de lading dekt (ha), afhankelijk daarvan wil ik inderdaad een Schuko/CCE op de muur of als het laden echt te langzaam gaat toch een laadpaal.eltron schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 00:48:
[...]
Ik zou toch maar een Schuko, of beter nog CEE, aan de buitenmuur schroeven. Wat is daar op tegen?
En als je toch met verlengkabel wilt werken, kan die dan niet via slaapkamerraam of zo?
Ivm. het energieverlies dat toeneemt naarmate de elektriciteitskabels langer zijn wil ik voor nu het stopcontact in mijn meterkast gebruiken, vandaar mijn vraag. Ik kan ook het stopcontact uit de garage pakken, alleen dan moet de stroom dan enkele meters extra afleggen (plus mijn wasmachine en droger zitten ook op die groep). Of is het verlies dat je daarmee hebt maar marginaal?
Op een paar meter met 2,5mm2 is het verlies minimaal. Zitten de wasmachine en droger beide op dezelfde groep? Normaliter zitten beide op een eigen groep.NoticeNL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:31:
[...]
Daar is zeker niks op tegen, die kant wil ik ook op uiteindelijk. Wil eerst even kijken of de laadsnelheid van 10A die deze granny charger heeft de lading dekt (ha), afhankelijk daarvan wil ik inderdaad een Schuko/CCE op de muur of als het laden echt te langzaam gaat toch een laadpaal.
Ivm. het energieverlies dat toeneemt naarmate de elektriciteitskabels langer zijn wil ik voor nu het stopcontact in mijn meterkast gebruiken, vandaar mijn vraag. Ik kan ook het stopcontact uit de garage pakken, alleen dan moet de stroom dan enkele meters extra afleggen (plus mijn wasmachine en droger zitten ook op die groep). Of is het verlies dat je daarmee hebt maar marginaal?
Als je ze maar niet aanzet (zeker een traditionele droger is dan garantie dat de automaat eruit knalt) tijdens het laden zie ik daarin geen probleem en zou ik daar voor gaan.
Zitten beide op dezelfde groep, kunnen zelfs tegelijk aan (warmtepompdroger en wasmachine van een jaar of 6 oud). Mijn meterkast is vrij gedateerd waardoor ik maar 4 (stoppen)groepen heb, dat wil ik gelijk aan laten pakken wanneer er in de toekomst zonnepanelen gelegd worden. Momenteel is het dus nog even roeien met de riemen die we hebben.InterCC schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:58:
[...]
Op een paar meter met 2,5mm2 is het verlies minimaal. Zitten de wasmachine en droger beide op dezelfde groep? Normaliter zitten beide op een eigen groep.
Als je ze maar niet aanzet (zeker een traditionele droger is dan garantie dat de automaat eruit knalt) tijdens het laden zie ik daarin geen probleem en zou ik daar voor gaan.
Die paar meter is overigens een grove schatting, ik weet niet hoe de leidingen lopen. 10/15 meter zou ook mogelijk kunnen zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door NoticeNL op 10-06-2020 17:06 ]
Warmtepompdroger maakt al een mooi verschil qua verbruik. Ik zou het niet combineren met de autolader, maar dat is natuurlijk prima te wisselen (tenminste, ik hoop vooral voor jou dat de wasmachine niet zo extreem vaak aan hoeft te staan).NoticeNL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:05:
[...]
Zitten beide op dezelfde groep, kunnen zelfs tegelijk aan (warmtepompdroger en wasmachine van een jaar of 6 oud). Mijn meterkast is vrij gedateerd waardoor ik maar 4 (stoppen)groepen heb, dat wil ik gelijk aan laten pakken wanneer er in de toekomst zonnepanelen gelegd worden. Momenteel is het dus nog even roeien met de riemen die we hebben.
Die paar meter is overigens een grove schatting, ik weet niet hoe de leidingen lopen. 10/15 meter zou ook mogelijk kunnen zijn.
Nee precies, daarom wilde ik de stroom voor de auto ook het liefst van het stopcontact in de meterkast trekken. Op die groep zitten verder alleen de ketel en router aangesloten. Ideaal is het dus nooit, maar denk dat het inderdaad uit gaat draaien op stopcontact in de garage en goed afwisselen met droger/wasmachine/auto. Dank voor je advies!InterCC schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:10:
[...]
Warmtepompdroger maakt al een mooi verschil qua verbruik. Ik zou het niet combineren met de autolader, maar dat is natuurlijk prima te wisselen (tenminste, ik hoop vooral voor jou dat de wasmachine niet zo extreem vaak aan hoeft te staan).
Ik wil niet te sceptisch zijn, maar alle super positieve berichten rondom energieopslag worden nooit nagekomen en zijn altijd te rooskleurig qua prestaties en/of optimistisch over inzet. Als ze echt zo goed zijn, dan zijn auto's zeker niet de eerste en beste oplossing. Energieopslag in huis en bedrijf zijn dan veel interessanter, evenals voor energiemaatschappijen om buffers op te bouwen en piek en dalbelasting te minimaliseren. Ik geloof het niet zomaar, maar wel fijn dat ontwikkelingen door blijven gaan.daemonix schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:30:
Batterijen die 2 miljoen kilometer of 16 jaar meegaan? https://www.bloomberg.com...d-power-your-electric-car
Ik geloof het pas als ook de garantie op die belofte wordt aangepastdaemonix schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:30:
Batterijen die 2 miljoen kilometer of 16 jaar meegaan? https://www.bloomberg.com...d-power-your-electric-car
- Heeft iemand ervaring met deze optie?
- is dit bedrag marktconform?
- het is mij niet duidelijk over welk merk (of merken?) dit gaat. Zag ergens Wallbox genoemd, maar kan dat nu niet meer terugvinden.
Verder vraag ik me ook af of een gedeeltelijk installatie (alleen het meterkast-gedeelte) ook mogelijk is.
Iemand?
Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl
Hallo,hnq schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:40:
Vanmorgen een proefrit gemaakt in de Zoe. In het gesprek daarna bleek dat Renault niet 1500 (wat nog wel ergens op de renault site staat..) voor de laadpaal vergoedt maar ongeveer de helft van aanschaf en installatie. Voor een 3 fase laadpunt wordt uitgegaan van een bedrag van 1874,- waarbij de klant 899,- betaalt. Dit zou een standaard installatie moeten zijn waarbij meerwerk door de klant betaald wordt (uiteraard). Ik heb daar een paar vragen over:
- het is mij niet duidelijk over welk merk (of merken?) dit gaat. Zag ergens Wallbox genoemd, maar kan dat nu niet meer terugvinden.
Verder vraag ik me ook af of een gedeeltelijk installatie (alleen het meterkast-gedeelte) ook mogelijk is.
Iemand?
Ik heb er geen ervaring mee, maar het is denk ik goed om te vragen wat de gedeeltelijke installatie inhoudt. Ze zullen ongetwijfeld geen graafwerk meenemen, maar wel handig om te weten of ze wel door muren willen boren en in hoeverre ze bij jou van meterkast naar locatie kunnen gaan. Het "meerwerk" begrip is behoorlijk interpretabel en kan voor onaangename verassingen zorgen.
Voor € 899 de 3-fasen lader met installatie is vrij goedkoop, vind ik. Niet de helft van waar je het voor zou kunnen krijgen als je op zoek gaat, maar desondanks wel een prijs die je niet gaat vinden. Wat dat betreft lijkt het mij een prima aanbod (onder de randvoorwaarde dat het 'meerwerk' afgebakend en afwezig of acceptabel is).
Enkel het meterkast werk is vrij simpel. In principe kan elke elektriciën dat en daar zal ongetwijfeld een locale partij voor te vinden zijn.
Wanneer ik 'm heb ontvangen zal ik mijn ervaringen delen, maar helaas moet ik -volgens huidige status- nog tot halverwege augustus wachten tot de auto geleverd wordt. Reden dat ik 'm nu ga bestellen is omdat ik nu twee weken vrij heb en dan ruim de tijd voor installatie (en zorgen dat de grondkabel op 60cm diep ligt, dus stenen eruit, graven en opnieuw leggen). Maar goed, dat is verder niet zo interessant.
Situatie:
Ik krijg binnenkort een VW E-Golf. Deze zou ik graag thuis willen laden. Ik rijdt bijna niet in de auto, dus hij staat er gewoon simpelweg te laden, naja, ik heb dus geen laadpaal.
Ik heb 5400wp aan PV/Zonnepanelen liggen, dat wekt ook goed op lekker vol op zuid. Ik heb over en saldeer.
Dit is een Solaredge opstelling. De meterkast heeft 3x25a. De P1 poort is bezet.
Nu zou ik graag willen dat er een lader komt (1 aansluiting) waar de auto op ingeplugd kan worden. Dat de auto eco++ kan laden (als in overtollig zonneenergie), oftewel de Zappi V2, zonder kabel (die zit bij de auto).
Stomme vraag 1:
Is het mogelijk om stroom uit de auto te gebruiken in de nacht en de auto als grote accu te (mis)bruiken?
Vraag 2:
Ik krijg offerte's tussen de 1800 en 2400 incl. btw, dat vind ik zelf wel flink (incl. installatie).
Meterkast aanpassingen, 5 meter kabel.
Werkzaamheden in iedergeval:
- Te bevestigen op de muur
- 3 Fase aardlekautomaat 16A voor het laadstation
- 3 Fase hoofdschakelaar volgens de NEN1010
- Aanwezige krachtgroep vervangen voor 3 fase 16A Aardlekautomaat
- 5x4 mm2 voedingskabel
- Signaalkabel (ethernet) t.b.v. dynamic loadbalancing
- Meterkast uitbreiding voor componenten laadstation
- Installatie en montage werkzaamheden
:fill(white):strip_exif()/f/image/2h3zJ9eTFxMd6UXGoPu8WW6Z.png?f=user_large)
Wat vinden jullie van die prijzen?
Ik zit te denken aan een Zappi V2, 3 Fase:
https://shop.zappi.info/n...2-socket-versie-copy.html
En daarbij hoef ik alleen de Hub te nemen? Of meer voor het uitlezen e.d. van statistieken?
https://shop.zappi.info/n...zappi-connectiviteit.html
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Prijs blijft situatie afhankelijk. Hoeveel moeten ze graven? Door de kruipruimte? Zappi kost een 1000 EUR met alles erbij dacht ik? EUR 800 installatie met matteriaal is niet super veel.
Graven helemaal niet, kruipruimte 2 metertjes.Inspired schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:02:
@Kecin Vraag 1. In het kort; nee. (Geen V2G met de e-Golf en een lader die dat zou kunnen is ook een stuk duurder.
Prijs blijft situatie afhankelijk. Hoeveel moeten ze graven? Door de kruipruimte? Zappi kost een 1000 EUR met alles erbij dacht ik? EUR 800 installatie met matteriaal is niet super veel.
Dus dat stelt eigenlijk niet veel voor. Ding kan gelijk aan de muur bijna in een rechte streep vanaf de meterkast.
Ik zit ook te denken om wellicht simpel een grannycharger op te hangen, voordat ik anders de kosten eruit krijg... Wellicht iets met Domoticz bedenken om een soort "pendel" laden te doen bij overschot?
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ja, bij weinig KMs kun je prima met een buiten WCD en Granny aan het werk. Dan ben je voor ~ EUR 200,- klaar. Om die EUR 1600,- extra eruit te halen moet je 16k kWh erin stoppen die je anders gaat salderen terug leveren. Dus, per 2023 gaat die teller pas lopen. Dat is ~ 80k kms in de e-Golf als ik het goed heb. En die 80k moet je dan dus van 2023 - 2026 maken. (Uitgaande van 5 jaar PL.) (Overigens kun je de getallen nog wel x2 doen gezien de langzame afbouw van het salderen.) Maw; economisch heeft een laadpul 0 zin. Dan zou je het meer voor het gemak moeten doen.Kecin schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:04:
[...]
Graven helemaal niet, kruipruimte 2 metertjes.
Dus dat stelt eigenlijk niet veel voor. Ding kan gelijk aan de muur bijna in een rechte streep vanaf de meterkast.
Ik zit ook te denken om wellicht simpel een grannycharger op te hangen, voordat ik anders de kosten eruit krijg... Wellicht iets met Domoticz bedenken om een soort "pendel" laden te doen bij overschot?
En met een Granny (en weinig KMs) kun je zelf natuurlijk ook prima na 2023 slim sladen. Dus, auto leeg rijden tot 35-40% en dan op een zonnige dag laden tot 80%. Granny op 8a zetten oid en dan pak je max zonnestroom mee. Zijn de EURs ook niet per lading, maar als je het leuk vindt te besparen (blijven toch NLers
[ Voor 27% gewijzigd door Inspired op 12-06-2020 09:17 ]
Hier hebben ze hele mooie adapter kabels. De stekkers de ze gebruiken passen dus door de brievenbus. Is vast ook wel een versie (misschien door hun ook) te maken direct met de stekkers die je wil hebben.NoticeNL schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:49:
https://www.xavelec.co.uk...w-adaptor/?v=79cba1185463
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fK5sXRPDYpoeewLTrkCHEolc.jpg?f=user_large)
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Maar het gemak van een vaste kabel is onbetaalbaar.Inspired schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:07:
[...][...] Zijn de EURs ook niet per lading, maar als je het leuk vindt te besparen (blijven toch NLers) is dit prima te doen.
Zeker als je daar niet je nek over breekt én in de wetenschap dat je er vroeg of laat toch voor zult kiezen (2023 of zo).
Mwoah. Onbetaalbaar is wat overdreven. En hoezo zou je je nek moeten breken over een granny aan een buiten WCD en niet bij een vaste kabel die in de auto zit? Zelfs na 2023 is er economisch gezien amper nut om het te doen. Tuurlijk, het is handiger een mooie laadpaal op 11kW. Heb ik zelf ook maar mij heeft het niets gekost. In het geval dat je alles zelf moet betalen, en het is een 2de auto met weinig km's is via de granny laden echt prima te doen als je het wat handig weg kunt werken.Marcva schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:37:
[...]
Maar het gemak van een vaste kabel is onbetaalbaar.
Zeker als je daar niet je nek over breekt én in de wetenschap dat je er vroeg of laat toch voor zult kiezen (2023 of zo).
Ik heb hier ervaring mee, rijd een ZOE van de zaak. De voorwaarden waren toen nog anders, en kreeg je nog 999 euro tegemoetkoming voor een laadpaal, plus 550 extra voor een 11kW paal.hnq schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:40:
Vanmorgen een proefrit gemaakt in de Zoe. In het gesprek daarna bleek dat Renault niet 1500 (wat nog wel ergens op de renault site staat..) voor de laadpaal vergoedt maar ongeveer de helft van aanschaf en installatie. Voor een 3 fase laadpunt wordt uitgegaan van een bedrag van 1874,- waarbij de klant 899,- betaalt. Dit zou een standaard installatie moeten zijn waarbij meerwerk door de klant betaald wordt (uiteraard). Ik heb daar een paar vragen over:
Iemand?
Installatie werd gedaan via GreenFlux door installateur Breedveld & Schröder. De ICU Eve met 5 meter vaste kabel stond voor € 1029 op de offerte, plus € 159 voor de grondpaal.
Graafwerk en kabel leggen hebben we zelf gedaan (47 meter...), dat was geen probleem. Gewoon duidelijk met foto's op het schouwformulier aanvullen. Resteerde nog € 726 euro voor het plaatsen van een automaat & aardlek type B (in een los kastje, buiten de meterkast) en het aansluiten, plaatsen en testen van de paal. (alle prijzen ex btw)
Alles bij elkaar een hoop geld, zeker als de tegemoetkoming minder is geworden. Je kunt nu ook kiezen voor 500 euro laadtegoed via Renault, en zelf voor minder geld een paal plaatsen en/of zelf bouwen.
Die prijzen zijn niet ongewoon, maar het kan zeker goedkoper. Ik heb in maart een Tesla Wall connector aan laten sluiten. Een aantal offertes aangevraagd van elektriciens die specifiek laadpalen (voor leaseauto's waarschijnlijk) aansluiten. Dan zat je in veel gevallen tegen de 2k euro aan. Willekeurige elektriciens aangeschreven en de goedkoopste offerte (inclusief meterkast- kabelmateriaal, kabel door kruipruimte en buitenmuur en bevestigen paal aan muur) was iets van 750 euro. Het loont dus om even te shoppen.Kecin schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:58:
.........
Vraag 2:
Ik krijg offerte's tussen de 1800 en 2400 incl. btw, dat vind ik zelf wel flink (incl. installatie).
Meterkast aanpassingen, 5 meter kabel.
Werkzaamheden in iedergeval:Afbeelding van de meterkast:
- Te bevestigen op de muur
- 3 Fase aardlekautomaat 16A voor het laadstation
- 3 Fase hoofdschakelaar volgens de NEN1010
- Aanwezige krachtgroep vervangen voor 3 fase 16A Aardlekautomaat
- 5x4 mm2 voedingskabel
- Signaalkabel (ethernet) t.b.v. dynamic loadbalancing
- Meterkast uitbreiding voor componenten laadstation
- Installatie en montage werkzaamheden
[Afbeelding]
Wat vinden jullie van die prijzen?
Ik zit te denken aan een Zappi V2, 3 Fase:
https://shop.zappi.info/n...2-socket-versie-copy.html
En daarbij hoef ik alleen de Hub te nemen? Of meer voor het uitlezen e.d. van statistieken?
https://shop.zappi.info/n...zappi-connectiviteit.html
Wat je ook kan doen is een elektricien tegen een uurtarief laten werken. De componenten van je meterkast zijn relatief eenvoudig en kun je zelf aanschaffen. Hoeft de installateur alleen maar uurtje factuurtje alles aan elkaar te knopen. Eventueel kun je het trekken van de kabels tussen meterkast en buitenmuur nog als losse klus uitbesteden.
Binnenkort een EV op de eigen oprit (Polestar 2).
Aansluiting huis is 3x25 A
In de schuur/garage zit al een vrij uitgebreide elektrische installatie met 12 groepen ofzo (ik tel 12 stoppen).
Ik denk aan een Wallbox, geen load balancing, heb geen slimme meter, geen zonnepanelen en die komen er ook niet (geen geschikte plek voor). Een domme Wallbox volstaat dus.
Wil wel meten hoeveel stroom de auto in gaat om oa Kosten en btw te kunnen verrekenen met mijn eenmanszaak.
Kijk naar de Ratio home box 3 fase, 16 amp, met kWh meter.
Is dat ook voor jullie een logische optie?
Mis ik iets? Welke alternatieven zijn er?
Dank alvast voor de hulp en excuses voor eventuele domme opmerkingen.
En er zijn enorm veel variaties van laadstations die allemaal hetzelfde kunnen
Bijna alles volstaat dan inderdaad. Dat scheelt. Op max laadkracht zit je al wel op 47kW van de 75kW. Dat is dan eigenlijk de enige beperking en iets om in de gaten te houden zonder load balancing.De fiscalist schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 22:26:
64 pagina’s door geakkerd, geen antwoord op mijn vragen gevonden, dus toch maar nieuwe vraag stellen
Binnenkort een EV op de eigen oprit (Polestar 2).
In de schuur/garage zit al een vrij uitgebreide elektrische installatie met 12 groepen ofzo (ik tel 12 stoppen).
Ik denk aan een Wallbox, geen load balancing, heb geen slimme meter, geen zonnepanelen en die komen er ook niet (geen geschikte plek voor). Een domme Wallbox volstaat dus.
Wil wel meten hoeveel stroom de auto in gaat om oa Kosten en btw te kunnen verrekenen met mijn eenmanszaak.
Kijk naar de Ratio home box 3 fase, 16 amp, met kWh meter.
Is dat ook voor jullie een logische optie?
Mis ik iets? Welke alternatieven zijn er?
Dank alvast voor de hulp en excuses voor eventuele domme opmerkingen.
Meest kWh meters zijn overigens wel MID gecertificeerd, maar let daar op. Dat officieel wel nodig om kosten zakelijk te kunnen verrekenen.
Hoe kom je bij die 75 kW? Ik lees nergens dat @De fiscalist een 75 kW netaansluiting heeft. Dat zou een 3x 108 A aansluiting zijn...InterCC schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 00:00:
[...]
Bijna alles volstaat dan inderdaad. Dat scheelt. Op max laadkracht zit je al wel op 47kW van de 75kW. Dat is dan eigenlijk de enige beperking en iets om in de gaten te houden zonder load balancing.
Meest kWh meters zijn overigens wel MID gecertificeerd, maar let daar op. Dat officieel wel nodig om kosten zakelijk te kunnen verrekenen.
@De fiscalist Wat voor netaansluiting heb je, welk vermogen? Heb je grootverbruikers of kun je zo maar zonder nadenken 11 kW extra afnemen?
Op zich is de ratio home box een prima oplossing voor je, de type B aardlekschakelaar zit al ingebouwd.
@De fiscalist zet je de auto ook binnen? Eventueel (als voordeligste optie) kun je ook een rode CEE WCD monteren en laden met de meegeleverde lader met een CEE kabel. Dan kun je ook gewoon met 11kW laden wat ik las.
Ben je voor <100 klaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 13-06-2020 07:48 ]
Aansluiting in de meterkast is 3 X 25 A .
Auto mag niet binnen, daar staat al iets anders
Wel “gek” dat je dan 12 groepen alleen in de garage hebt? Enig idee hoe dat gevoed is? Garage zit tegen het huis aan? Of op redelijke afstand?De fiscalist schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 08:23:
Dank voor de reacties.
Aansluiting in de meterkast is 3 X 25 A .
Auto mag niet binnen, daar staat al iets anders
Groepje voor de tuinverlichting aan de voorzijde, groepje voor de tuinverlichting aan de achterzijde, groepje voor de buitenstopcontacten, groepje voor de garagedeur, verlichting, wasmachine, droger, stopcontacten bij de werkbank .... misschien zijn het er ook geen twaalf maar negen, de skibox staat er voor, ik kan het niet zien.
Alles staat of valt natuurlijk met de kabel die van de meterkast naar de garage gaat. Die moet voldoende capaciteit hebben begrijp ik. Als er 3 fase naar de garage gaat, dan zit ik goed toch?
Gewoon Wallbox eraan knopen en klaar?
[ Voor 7% gewijzigd door De fiscalist op 13-06-2020 09:12 ]
Het probleem is dat de groepenkast in de garage als het goed is gevoed wordt vanuit de meterkast met een 3x16A-groep. Alle groepen in de garage zouden dan maximaal 10A mogen zijn als alles selectief is. Je laadpaal zou dus ook maximaal 10A mogen gebruiken.De fiscalist schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:11:
Zit een 4 meter tussen. De vorige eigenaar was gewoon gek op stoppenkasten denk ik. Het huis heeft ook 16 groepen terwijl het geen bizar groot huis is (150m2).
Groepje voor de tuinverlichting aan de voorzijde, groepje voor de tuinverlichting aan de achterzijde, groepje voor de buitenstopcontacten, groepje voor de garagedeur, verlichting, wasmachine, droger, stopcontacten bij de werkbank .... misschien zijn het er ook geen twaalf maar negen, de skibox staat er voor, ik kan het niet zien.
Alles staat of valt natuurlijk met de kabel die van de meterkast naar de garage gaat. Die moet voldoende capaciteit hebben begrijp ik. Als er 3 fase naar de garage gaat, dan zit ik goed toch?
Gewoon Wallbox eraan knopen en klaar?
Maar zonder meer informatie over je elektrische installatie valt er niets met zekerheid te zeggen.
[ Voor 4% gewijzigd door Bart ® op 13-06-2020 10:05 ]
Cunning linguist.
De groepen in de garage voor wasmachine en droger heb ik niet nodig, die apparaten staan immers op zolder. Dus die kan ik dedicated maken voor de Wallbox, dan hoeft er nog een bij, bijvoorbeeld van de buitenverlichting. De garage gebruikt verder geen stroom, dus alle beschikbare stroom naar de Wallbox leiden moet kunnen. Alleen niet klussen en lAden tegelijk dan
Ik zal wel overleggen met de elektricien.
Heeft die nog bijzondere kennis nodig voor dit verhaal?
[ Voor 12% gewijzigd door De fiscalist op 13-06-2020 10:19 ]
Laadstroom lager instellen helpt ook, dan kun je wel weer klussen.
Denk ook aan de opmerking van @Bart ® Een slimme laadpaal mag wel naar hoger vermogen, ik vermoed naar 16 A in dit geval. Kan een reden zijn om toch voor een slimme laadpaal te gaan.
Ik bedoelde A, niet kWh. Dus een gewone 3x25A aansluiting en 47A in gebruik met max vermogen van lader icm de gekozen auto.daemonix schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 06:48:
[...]
Hoe kom je bij die 75 kW? Ik lees nergens dat @De fiscalist een 75 kW netaansluiting heeft. Dat zou een 3x 108 A aansluiting zijn...
@De fiscalist Wat voor netaansluiting heb je, welk vermogen? Heb je grootverbruikers of kun je zo maar zonder nadenken 11 kW extra afnemen?
Op zich is de ratio home box een prima oplossing voor je, de type B aardlekschakelaar zit al ingebouwd.
Onze laadpaalleverancier is langs geweest voor een schouw en al enkele maanden bezig met het opstellen van een offerte. Hier zit dus geen enkele vaart in. Hebben mensen hier wellicht ervaring met het regelen van zo’n verdeelkast?
Ik heb genoeg ervaring met het regelen van zulke verdeelkasten. Bedenk wel dat je er met een kast nog lang niet bent he. Dat ding moet ook nog geplaatst en geinstalleerd worden. Dat doen kastenleveranciers doorgaans niet. Je kunt proberen contact op te nemen met een bedrijf als Aqualectra. Zij doen aan custom made voedingskasten. Maar dan moet je dus wel aangeven wat je wil, hoeveel totaalvermogen, hoeveel afgaande groepen van welk vermogen, hoeveel reserveruimte voor extra groepen. Moet de kast buiten of binnen komen, in de grond of aan de wand, etc etc. Wil je load balancing of moet elke paal het volle vermogen kunnen krijgen en leveren? Indien load balancing, wat voor netwerkapparatuur heb je in je kast nodig? Voor dit soort projecten is er geen COTS-product.Mesque schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:22:
Wij zijn onlangs verhuisd naar een nieuwbouwwoning, waar in principe alles is voorbereid voor het aansluiten van laadpalen bij de eigen parkeerplaatsen (buizen die al onder de grond doorlopen voor kabels, een flinke kast van Liander met genoeg vermogen voor in theorie alle 68 parkeeeplaatsen). Het enige wat nog niet geregeld is, is een verdeelkast voor de VVE naar de kast met de Liander aansluiting.
Onze laadpaalleverancier is langs geweest voor een schouw en al enkele maanden bezig met het opstellen van een offerte. Hier zit dus geen enkele vaart in. Hebben mensen hier wellicht ervaring met het regelen van zo’n verdeelkast?
[ Voor 5% gewijzigd door Bart ® op 14-06-2020 11:33 ]
Cunning linguist.
Thanks! Ik besef me inderdaad dat het geen kwestie is van simpel een kast bestellen en installeren, ik ben daarom dus juist ook op zoek naar een partij die met alles kan helpen. Het probleem is dat zowel de VVE-beheerders als alle elektrisch rijders binnen de VVE hier geen kennis van hebben. Weet je toevallig of Aquaelectra (of een andere partij) ook langs kan komen voor een schouw om dit allemaal af te stemmen?Bart ® schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:32:
[...]
Ik heb genoeg ervaring met het regelen van zulke verdeelkasten. Bedenk wel dat je er met een kast nog lang niet bent he. Dat ding moet ook nog geplaatst en geinstalleerd worden. Dat doen kastenleveranciers doorgaans niet. Je kunt proberen contact op te nemen met een bedrijf als Aqualectra. Zij doen aan custom made voedingskasten. Maar dan moet je dus wel aangeven wat je wil, hoeveel totaalvermogen, hoeveel afgaande groepen van welk vermogen, hoeveel reserveruimte voor extra groepen. Moet de kast buiten of binnen komen, in de grond of aan de wand, etc etc. Wil je load balancing of moet elke paal het volle vermogen kunnen krijgen en leveren? Indien load balancing, wat voor netwerkapparatuur heb je in je kast nodig? Voor dit soort projecten is er geen COTS-product.
Ik ken geen kastenbouwers die ook komen schouwen. Je zult dus echt of zelf alles moeten uitdenken, of een aannemer moeten vinden die dat voor je doet.Mesque schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:59:
[...]
Thanks! Ik besef me inderdaad dat het geen kwestie is van simpel een kast bestellen en installeren, ik ben daarom dus juist ook op zoek naar een partij die met alles kan helpen. Het probleem is dat zowel de VVE-beheerders als alle elektrisch rijders binnen de VVE hier geen kennis van hebben. Weet je toevallig of Aquaelectra (of een andere partij) ook langs kan komen voor een schouw om dit allemaal af te stemmen?
Cunning linguist.
Je zou wat leveranciers kunnen peilen. Allego plaatst voor gemeenten en ook zakelijk en pakken naar mijn weten dan alles op. Dan zou vanuit een VVE en de situatie die jij beschrijft dat voor jullie gewoon moeten kunnen. Of ze zoiets dan ook uitvoeren weet ik niet, maar het antwoord op die vraag is denk ik één contactformulier of telefoontje verder. Ik zou partijen zoals dat ook gewoon eens vragen.Mesque schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:59:
[...]
Thanks! Ik besef me inderdaad dat het geen kwestie is van simpel een kast bestellen en installeren, ik ben daarom dus juist ook op zoek naar een partij die met alles kan helpen. Het probleem is dat zowel de VVE-beheerders als alle elektrisch rijders binnen de VVE hier geen kennis van hebben. Weet je toevallig of Aquaelectra (of een andere partij) ook langs kan komen voor een schouw om dit allemaal af te stemmen?
Dit topic is gesloten.
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen