Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.645 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:51

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Hier een UTP samen met de 5x6mm kabel in een 40mm grondbuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/if3C6bBOwk20C_FfnSmpE7YRZ6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJfcFka7sg0N3W5wMT0eRf5T.jpg?f=fotoalbum_large

Packet Loss 0,0.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:01:
[...]

Ik heb ook een Zappi en een kWh meter. Laatst gekeken en er zat 1,8% verschil tussen de meter en de Zappi. Waarschijnlijk door het standby en operationele verbruik van de Zappi. Daar is mee te leven maar ben toch wel blij met de kWh meter. Ik weet namelijk niet wat de Zappi doet met de "stand" na een crash of een firmware update (hoewel de stand al wel twee updates probleemloos heeft doorstaan).
En belangrijk is dat Zappi niet MID-gecertificeerd is. Als je zakelijk wilt verrekenen, en mocht de belastinginspecteur vragen hebben, dan lig de bewijslast bij jou om het aannemelijk te maken dat je metingen kloppen.
Een MID kWh-meter op de groep waar je Zappi op zit, een foto van de installatie en bijvoorbeeld ieder kwartaal een foto'tje, zou een inspecteur (en een rechter, mocht het zover komen) vast over oordelen dat je het aannemelijk genoeg hebt gemaakt.
Slechts de kWh rapporteren van een niet-gecertificeerde meter van de Zappi zelf, zal niet snel gedoe opleveren, maar stel dat je veel rijdt en dus veel kWh laadt, of met hoge stroomtarieven (je zal maar afgelopen maand een nieuw energiecontract hebben moeten afsluiten...), kan je wel vragen krijgen.

Die MID-gecertificeerde meter is je verzekeringspolis. Fijn om hem achter de hand te hebben. En gezien we in de toekomst zeker elektrisch zullen blijven rijden is de (zakelijke)kosten van een eenmalige aanschaf natuurlijk nihil op jarenlang gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

da_Mastah schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:09:
[...]

En belangrijk is dat Zappi niet MID-gecertificeerd is. Als je zakelijk wilt verrekenen, en mocht de belastinginspecteur vragen hebben, dan lig de bewijslast bij jou om het aannemelijk te maken dat je metingen kloppen.
Een MID kWh-meter op de groep waar je Zappi op zit, een foto van de installatie en bijvoorbeeld ieder kwartaal een foto'tje, zou een inspecteur (en een rechter, mocht het zover komen) vast over oordelen dat je het aannemelijk genoeg hebt gemaakt.
Slechts de kWh rapporteren van een niet-gecertificeerde meter van de Zappi zelf, zal niet snel gedoe opleveren, maar stel dat je veel rijdt en dus veel kWh laadt, of met hoge stroomtarieven (je zal maar afgelopen maand een nieuw energiecontract hebben moeten afsluiten...), kan je wel vragen krijgen.

Die MID-gecertificeerde meter is je verzekeringspolis. Fijn om hem achter de hand te hebben. En gezien we in de toekomst zeker elektrisch zullen blijven rijden is de (zakelijke)kosten van een eenmalige aanschaf natuurlijk nihil op jarenlang gebruik.
Eens maar ik hoop niet dat we nu de MID discussie weer gaan herhalen ;)

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Nee voor mij hoeft die discussie niet ;). Ik weet genoeg. Thanks voor de snelle antwoorden 👍🏻👍🏻

Oke nog eentje dan ;).
de meester01 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:41:
[...]

Ze bedoelen dat er geen automatische facturatie via een back-end mogelijk is. Sommige laadpaal leveranciers bieden de mogelijkheid om automatisch te declareren. Je kunt de Zappi wel uitlezen en dat zal in jouw situatie voldoende zijn. Moet je zelf alleen de rekenmachine even pakken. Lijkt me geen probleem.

Ik heb ook een zappi en declareer aan mijn BV.
Hoeveel cent kan je jezelf declareren per kw?

Edit: Hoeveel € per Kwh thuislaadpaal & openstellen gebruik

Ik ga weer verder inlezen. 😅

[ Voor 8% gewijzigd door Tylen op 04-12-2021 11:23 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
sfm schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:42:
Nog een laatste vraag m.b.t. de kabel voor mijn wallbox. Mag ik een YMvK 5x6 kabel in een 3/4 buis 19mm leggen? Zou moeten passen, maar ik weet niet of je verplicht een bepaalde ruimte in de buis moet aanhouden? Is alleen voor binnen in de garage om de kabel wat netter we te werken. Kabel komt niet buiten of in de grond te liggen.
In theorie past dat ja, in de praktijk krijg je die kabel niet meer dan een meter in 19mm. doe jezelf een plezier en haal 25mm buis.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-07 11:30

sfm

Makrolon schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:54:
[...]

In theorie past dat ja, in de praktijk krijg je die kabel niet meer dan een meter in 19mm. doe jezelf een plezier en haal 25mm buis.
Zat ik ook al naar te kijken, maar helaas niet zomaar in een bouwmarkt of winkel te krijgen volgens mij. En bij online bestellen komen er meteen flinke bezorgkosten bovenop, gezien de lengte van dergelijke buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Laatst online: 21-10 12:20

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

DonJuape schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:01:
[...]

Ik heb ook een Zappi en een kWh meter. Laatst gekeken en er zat 1,8% verschil tussen de meter en de Zappi. Waarschijnlijk door het standby en operationele verbruik van de Zappi. Daar is mee te leven maar ben toch wel blij met de kWh meter. Ik weet namelijk niet wat de Zappi doet met de "stand" na een crash of een firmware update (hoewel de stand al wel twee updates probleemloos heeft doorstaan).
Mijn Zappi hangt pas sinds kort en ik zie alleen de vorige maand als maximale geschiedenis. Hoe ver gaat dit normaal gesproken terug? Onbeperkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
sfm schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:12:
[...]

Zat ik ook al naar te kijken, maar helaas niet zomaar in een bouwmarkt of winkel te krijgen volgens mij. En bij online bestellen komen er meteen flinke bezorgkosten bovenop, gezien de lengte van dergelijke buizen.
Als er een wildkamp bij je in de buurt zit kun je daar een 25mm buis halen. Zowel slagvast (https://www.wildkamp.nl/p...t-glad-l-4-m-25-mm/860824) als normaal (https://www.wildkamp.nl/p...e-glad-l-4-m-25-mm/860804)

[ Voor 22% gewijzigd door Jarod op 04-12-2021 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:39
Ik ben nu al een paar uur aan het zoeken op termen als p1 utp, kleurcodering p1, zelf p1 kabel laadpaal maken, p1 kabel met utp maken etc. etc. maar ik vind het gewenste antwoord simpelweg niet. Daarom mijn vraag hier:

Ik wil zelf met UTP kabel een P1 kabel maken voor mijn Alfen laadpaal tbv loadbalancing. Wat is de juiste kleurvolgorde van de aders in de rj11 stekker?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-10 22:39
_Brake_ schreef op zondag 5 december 2021 @ 07:34:

Ik wil zelf met UTP kabel een P1 kabel maken voor mijn Alfen laadpaal tbv loadbalancing. Wat is de juiste kleurvolgorde van de aders in de rj11 stekker?
RJ11 is gewoon straight met de 4 middelste pinnen bezet.

Pin 2-5 aan de ene kant is pin 2-5 aan de andere kant.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
maarten_NL schreef op zondag 5 december 2021 @ 07:38:
[...]

RJ11 is gewoon straight met de 4 middelste pinnen bezet.

Pin 2-5 aan de ene kant is pin 2-5 aan de andere kant.
Ik kom dit net tegen in de FAQ van Alfen:

- Is de RJ11/RJ12 correct geknepen? Zorg ervoor dat de draden 'straight' zijn aangesloten (niet twisted) en dat de RJ11/RJ12-connector correct en stevig is vastgeklemd.

RJ11 heeft maar 4 pinnen, mijn vraag is welke volgorde van welke aders/kleuren er in de RJ11 stekkers moeten om het straight aangesloten te krijgen met een UTP kabel.

Edit:
Wat ik tot nu toe gevonden heb is:
Wit oranje
Blauw
Wit blauw
Oranje

Klopt dit?

[ Voor 9% gewijzigd door _Brake_ op 05-12-2021 07:52 ]

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:26

Pinobigbird

doesn't share food!

_Brake_ schreef op zondag 5 december 2021 @ 07:49:
[...]

- Is de RJ11/RJ12 correct geknepen? Zorg ervoor dat de draden 'straight' zijn aangesloten (niet twisted) en dat de RJ11/RJ12-connector correct en stevig is vastgeklemd.

RJ11 heeft maar 4 pinnen, mijn vraag is welke volgorde van welke aders/kleuren er in de RJ11 stekkers moeten om het straight aangesloten te krijgen met een UTP kabel.

Edit:
Wit oranje
Blauw
Wit blauw
Oranje

Klopt dit?
Het wordt in de installatievideo ook behandeld op 6:16

Daar is het wit/bruin, bruin, wit/blauw, blauw.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42

The Third Man

The Third Jellyfish

Knip.

Edit: ik zie nu pas de post van de video, dat is dan ook apart want het strookt niet met hoe RJ11 voor bijvoorbeeld telefonie wordt gebruikt :S

[ Voor 71% gewijzigd door The Third Man op 05-12-2021 09:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarten_NL
_Brake_ schreef op zondag 5 december 2021 @ 07:49:
[...]

Edit:
Wit oranje
Blauw
Wit blauw
Oranje

Klopt dit?
Je laadpaal is kleurenblind ;)

Het gaat er vooral om dat de draden aan beide kanten in dezelfde volgorde zitten.

Lipje naar beneden en de 4 aderige draad op de goede manier in prikken zodat de middelste 4 contact verbinden. Dan aan de andere kant hetzelfde, lipje naar beneden en met dezelfde kleur volgorde.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

de meester01 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:14:
[...]

Mijn Zappi hangt pas sinds kort en ik zie alleen de vorige maand als maximale geschiedenis. Hoe ver gaat dit normaal gesproken terug? Onbeperkt?
In de myenergi app kun je inderdaad grafisch een maand terug zien maar ook een willekeurige dag (ook verder terug). Op de Zappi zelf kun je totalen zien, misschien handig voor verrekening als je geen kWh meter voor je paal hebt. Er is ook nog een portal maar ik weet niet precies wat je daar kunt.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Brake_
Pinobigbird schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:52:
[...]

Het wordt in de installatievideo ook behandeld op 6:16
[YouTube: Alfen installatievideo Eve Single Pro-line (Nederlands) - Alfen Charging Equipment]
Daar is het wit/bruin, bruin, wit/blauw, blauw.
Ik wist dat ik het ergens al gezien had, daar dus :)
maarten_NL schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:02:
[...]

Je laadpaal is kleurenblind ;)

Het gaat er vooral om dat de draden aan beide kanten in dezelfde volgorde zitten.

Lipje naar beneden en de 4 aderige draad op de goede manier in prikken zodat de middelste 4 contact verbinden. Dan aan de andere kant hetzelfde, lipje naar beneden en met dezelfde kleur volgorde.
Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-10 11:44
Hi mede-ev-opladers!

Ik ben nu al enkele dagen aan het zoeken naar een duidelijke instructie / uitleg over opladen middels overtollige zonne-energie.

Gewenst scenario:
Om de zonnepanelen zo optimaal mogelijk te benutten, zou ik graag dat de auto, indien overdag ingestoken, alleen oplaadt als er overtollige zonne-energie is (bij injectie). En pas bv: vanaf 22h00 tot 06h00 oplaadt via het net om hem te vullen tot bv 80%. Ik beschik over een digitale teller met een actieve P1 poort DSMR 5.0.2 (hier steekt al een Home Energy Wizard meter in maar dit zou te splitten zijn).

De garage/installateur opteert voor een Alfen Eve Pro Line, deze beschikt over active load balancing via P1 maar het is mij onduidelijk dat ik het bovenstaande scenario kan configureren. De installateur weet het ook niet en de Alfen documentatie is maar zeer kort over dit onderwerp. Ik heb contact met hen opgenomen maar tot op heden nog geen reactie. Het meeste waar ze over schrijven is actieve load balancing i.c.m het niet overbelasten van je woning groep.

Iemand ervaring met Alfen en Zonnepanelen? Of een locatie met een goede instructie/document hoe dit kan verwezenlijkt worden?

euhm !!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 9-3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 05-10-2024

9-3

Nou de kogel is door de kerk:
Na veel gelezen te hebben opnieuw dit forum waar veel info en ervaringen te vinden zijn, alsook contact met 2 leveranciers, heb ik een laadvoorziening besteld: Easee Home. In Noorwegen via de site van Elbilgrossisten. Dit was flink goedkoper plus daar is de equalizer (tbv load balance) wél op voorraad. Totaal 826 eur incl verzenden. Verder nog 4x6 kabel een ABB krachtgroep bij Elektramat.
Ik ga alles voorbereiden zodat de elektricien alleen vanaf de meterkast het laatste stuk kan doen.
Zappi was een goede 2e maar geen kWh verrekening.
Ik ga een abonnement afsluiten bij E-Flux.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5YjpFNN-EYuIOBtlzdJO5_Q4xY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g2AOgBt8h3ZqGjJjS5frYreL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:50
@Greggy alfen kan dat nog niet. Een Zappi wel.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
Inspired schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:57:
@Greggy alfen kan dat nog niet. Een Zappi wel.
Oh dat is jammer! Ik zie dat een WallBox dit ook kan via de ECO smart functie, klopt dit?
https://wallbox.com/nl_be.../eco-smart-solar-ev-laden

Iemand soms ervaring mee?

euhm !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Greggy schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:00:
[...]

Oh dat is jammer! Ik zie dat een WallBox dit ook kan via de ECO smart functie, klopt dit?
https://wallbox.com/nl_be.../eco-smart-solar-ev-laden

Iemand soms ervaring mee?
Zo te zien wel. Zal wellicht de vraag zijn of die ook van 3F naar 1F kan schakelen. Als je 1F hebt thuis dan maakt dat verder niet uit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
Lastig allemaal... :)

Zappi en Wallbox dus alleen via CT klemmen voor die "ECO" mode
Alfen heeft wel P1 connectiviteit maar geen ECO mode... grrr maar dit lijkt me juist makkelijk te integreren in hun software...

euhm !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
Inspired schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:03:
[...]

Zo te zien wel. Zal wellicht de vraag zijn of die ook van 3F naar 1F kan schakelen. Als je 1F hebt thuis dan maakt dat verder niet uit natuurlijk.
Zappi is de enige die naar 1F kan schakelen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Greggy schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:14:
Lastig allemaal... :)

Zappi en Wallbox dus alleen via CT klemmen voor die "ECO" mode
Alfen heeft wel P1 connectiviteit maar geen ECO mode... grrr maar dit lijkt me juist makkelijk te integreren in hun software...
Wat is het probleem van CT klemmen? Heb je een 1 fase of 3 fase huisaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
Vandaag de P1 kabel toch doorgemeten met een netwerktester op witoranje witblauw blauw oranje, en de tester gaf goeie lampjes. Ace installer opgestart, en hij gaf P1 signaal aan. Ik laat het nu zo.

Via de P1 splitter op master werkt het ook (je ziet in de logging in de Ace installer de stroomsterkte continu aanpassen) en ook Toon krijgt z’n data binnen op slave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greggy
DonJuape schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:11:
[...]

Wat is het probleem van CT klemmen? Heb je een 1 fase of 3 fase huisaansluiting?
Geen probleem maar een p1 stekkertje is toch wat makkelijker dan 3 klemmen nog ergens tussen te prutsen ;)

euhm !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
Makrolon schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:22:
[...]

Zappi is de enige die naar 1F kan schakelen.
Wat bedoelen jullie naar 1F?
Gaat die een specifieke fase gebruiken die minder belast is? of?

euhm !!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Greggy schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:30:
[...]

Wat bedoelen jullie naar 1F?
Gaat die een specifieke fase gebruiken die minder belast is? of?
Specifiek voor het op zonnestroom laden. Voor normale 3 fase palen die op zonnestroom kunnen laden geldt een minimum zonnestroom vermogen van 3x1,4kW. Daaronder stopt een EV met laden (tot het vermogen weer hoog genoeg is).
De Zappi kan zonnestroom laden op 1 fase en dan is het minimum maar 1x1,4kW.

Echter mijn advies is om op zonnige weekend dagen met de max. van 11kW een combinatie van zonnestroom en dalstroom te laden. De laadverliezen zijn het kleinst bij een hoog vermogen. Je gooit dan dus geen 10% tot 20% duurzaam opgewekte energie weg.

[ Voor 19% gewijzigd door DonJuape op 05-12-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
DonJuape schreef op zondag 5 december 2021 @ 18:02:
[...]

Specifiek voor het op zonnestroom laden. Voor normale 3 fase palen die op zonnestroom kunnen laden geldt een minimum zonnestroom vermogen van 3x1,4kW. Daaronder stopt een EV met laden (tot het vermogen weer hoog genoeg is).
De Zappi kan zonnestroom laden op 1 fase en dan is het minimum maar 1x1,4kW.

Echter mijn advies is om op zonnige weekend dagen met de max. van 11kW een combinatie van zonnestroom en dalstroom te laden. De laadverliezen zijn het kleinst bij een hoog vermogen. Je gooit dan dus geen 10% tot 20% duurzaam opgewekte energie weg.
Dus eigenlijk op dit moment is de Zappi gewoon de beste voor de zonnepanelen mensen? Mijn zonnepanelen installatie is namelijk 6kw - 3F.

Ik weet niet hoe het zit met de wallbox of deze zo een functionaliteit heeft want als 1.4kw per fase het minimum is dan heb je hier alleen profijt van als er echt goeie zonneige dagen zijn... 8)

Gevonden: Eco-smart laden

Eco-Smart controleert het totale actieve vermogen in L1+L2 en begint te laden met het volgende vermogen: in Eco-modus op 460 W per fase en in Full Green op 1380 W per fase.

euhm !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56
@Greggy Maar in eco-smart haal je ook van het net af en bij Full Green niet.

Bij de Zappi is eco-laden gewoon 1,4kW minimaal. Alles onder de 1,4kW haalt hij van het net af. (in 1F modus, in 3F modus is het 4,2kW minimaal)

Bij eco+ pauzeert hij als er te weinig opbrengst is.

[ Voor 9% gewijzigd door Ophidian op 05-12-2021 20:59 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Greggy schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:48:
[...]

Dus eigenlijk op dit moment is de Zappi gewoon de beste voor de zonnepanelen mensen? Mijn zonnepanelen installatie is namelijk 6kw - 3F.
Op welke momenten levert je installatie ook 6 kW?

Er is altijd altijd laadverlies, en wat je zo leest: bij lagere vermogens is het verlies hoger. De AC-DC omvormer draait op een lagere efficiëntie en je boord electra moet langer wakker zijn.

Ik rijd op het moment te weinig om een valide test te kunnen doen en het verschil in laadverlies tussen 1 fase laag vermogen (6-10A) en 3 fasen vol vermogen te kunnen testen. Voorlopig kunnen we nog lekker salderen en als je een leverancier hebt met 100% groene stroom hebt, kan je naar mij idee beter volle bak laden.

[ Voor 6% gewijzigd door maarten_NL op 05-12-2021 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:52
Sircuri schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:11:
[...]

Klopt, dat las ik ook. Dus dan wordt het toch de Zappi. Die werkt via CT klemmen. Weet niet wat de frequentie is met de CT klemmen, maar zal vast vaker zijn dan 1 x per 10 seconden.
Dus een zekering zal er niet zo heel snel uitvliegen door hoog verbruik, dus dan zou een Easee ook kunnen. Alleen het feit dat ik nog steeds niet weet wanneer Easee met die draadloze module komt, geeft mij geen prettig gevoel om dan maar een Easee aan te schaffen.

Nou ja. Ik heb denk ik de keuze al gemaakt voor de Zappi. Gaan we die zo maar eens bestellen.
gisteren de equalizer ontvangen. Werkt prima en snelle installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
Ophidian schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:57:
@Greggy Maar in eco-smart haal je ook van het net af en bij Full Green niet.

Bij de Zappi is eco-laden gewoon 1,4kW minimaal. Alles onder de 1,4kW haalt hij van het net af. (in 1F modus, in 3F modus is het 4,2kW minimaal)

Bij eco+ pauzeert hij als er te weinig opbrengst is.
Yes, duidelijk!

In mijn geval beschik ik dus over een 3F omvormer voor mijn zonnepanelen, de Zappi kan dus in 1F laden, gaat hij dan de opbrengsten van de verschillende fases onderbrengen naar 1 fase? of gaat hij een bepaalde fase uitkiezen?

Want 1400+ halen op 1 fase is dus lastig bij een 3F 6KW omvormer :), alleen bij zeer zonnige dagen dus...

euhm !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Greggy schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:41:
[...]

Yes, duidelijk!

In mijn geval beschik ik dus over een 3F omvormer voor mijn zonnepanelen, de Zappi kan dus in 1F laden, gaat hij dan de opbrengsten van de verschillende fases onderbrengen naar 1 fase? of gaat hij een bepaalde fase uitkiezen?

Want 1400+ halen op 1 fase is dus lastig in een 3F 6KW omvormer :), alleen bij zeer zonnige dagen dus...
De Zappi kan op 1 fase laden waarbij het niet uit maakt waar het overschot vandaan komt of op welke fase(n) er een overschot is.
Maar, nogmaals, je hebt bij de lage vermogens dus een efficiency van tussen de 70% en 80% terwijl je met 11kW over de 90% efficiency hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Greggy schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:41:
[...]

Yes, duidelijk!

Want 1400+ halen op 1 fase is dus lastig bij een 3F 6KW omvormer :), alleen bij zeer zonnige dagen dus...
Ik moet dat ook nog maar zien inderdaad. Helaas wel al een Zappi, maar nog geen auto :)
Ik heb ook een 3F omvormer en als ik nu kijk naar de informatie die eruit komt, lijkt het erop dat de omvormer alles verdeeld over de 3 fasen heen. Dus je gaat nooit een 1F met 1.4 kW krijgen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sircuri schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:47:
[...]

Ik moet dat ook nog maar zien inderdaad. Helaas wel al een Zappi, maar nog geen auto :)
Ik heb ook een 3F omvormer en als ik nu kijk naar de informatie die eruit komt, lijkt het erop dat de omvormer alles verdeeld over de 3 fasen heen. Dus je gaat nooit een 1F met 1.4 kW krijgen.
De Zappi kan dat dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@Greggy welke fase jij op de L1 aansluit in de zappi pakt hij. Als je in totaal 1,4 overschot hebt, dan zal je dus zien dat je op die ene fase van het net haalt en op de andere twee teruglevert. Alleen je slimme meter zal 0 verbruik aangeven.

@Sircuri het gaat om de totale opbrengst.

Zo dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMus66icyWx6VXkBrdX7Gi6jXms=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xjPHh5WHpTdADhMA81iXkY2G.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtlayS8uAj8hg74QgRtTmQNvCCs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qjj9MpFjPDgOpqmq3wp7lo8X.png?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door Ophidian op 06-12-2021 11:58 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:14
Het werkt waarschijnlijk zo ongeveer als volgt. Stel ik heb een totaal opwekking 2000 watt door de zonnepanelen, dit wordt per fase
2000 watt /3 = 666,67 watt per fase

Gerekend eigen verbruik ander gebruikers 300 watt gelijk over de fases verdeeld. Dan heb je voordat de Zappi gaat verbruiken de volgende situatie
Fase 1: -566,67
Fase 2: -566,67
Fase 3: -566,67
Totaal verbruik: -1700

Omdat de Zappi qua verbruik op nul wil uitkomen laad de Zappi dus via de volgende manier. Waarbij hij vanaf fase 1, de teruglevering van fase 2 en fase 3 er extra bij pakt.

Terug na Zappi (fase)
Fase 1: -566,77(zonnepanelen) + 566,77 (fase 2 terug) + 566,77(fase 3 terug) = 1700 watt, waarvan 566, 67 van de zonnepanelen en 2x 566,67 van het net
Fase 2: -566,77
Fase 2: -566,77
Totaal: 0 Kwh

Hierbij heb je dus op fase 1 een extra inkomend verbruik van 1133,33 watt, maar in totaal 0. En dat is hoe de energieleverancier zou moeten tellen. Of dat bij mij ook zo is twijfel ik aan, ik zie soms als de zon schijnt zowel de verbruik als teruglevering tellen.. Tot nu toe niet opgelet, omdat ik toch mag salderen

Als mijn voorbeeld niet klopt hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@jeeedeee kijk naar mijn twee plaatjes boven je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Novadecasa schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:29:
Zijn er hier mensen die een thuislader hebben via hun Leasemaatschappij? LP bijvoorbeeld, ben nu al een paar maanden bezig en het lijkt erop dat dit totaal circa 5mnd gaat duren voordat het geplaatst gaat worden. Is dat normaal?

Zit er over te denken het toch maar gewoon zelf te regelen.
De mijne is aangevraagd, maar vanwege de huidige chiptekorten, moest ik rekening houden met een mogelijke lever- en installatietijd van 5-6 maanden.

Het is trouwens een NewMotion via ALD.

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

PeeJay schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:07:
[...]

De mijne is aangevraagd, maar vanwege de huidige chiptekorten, moest ik rekening houden met een mogelijke lever- en installatietijd van 5-6 maanden.

Ik denk dat het wel enorm ligt aan welke lader je neemt/krijgt/wilt; vanaf het moment van opdracht geven tot plaatsing was ik een week kwijt voor een Wallbox Pulse Plus.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay

PeeJay

Prutser

Notna schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:09:
[...]

Ik denk dat het wel enorm ligt aan welke lader je neemt/krijgt/wilt; vanaf het moment van opdracht geven tot plaatsing was ik een week kwijt voor een Wallbox Pulse Plus.
Dat geloof ik direct. Sommige types liggen op voorraad.

Mijn werkgever heeft een contract met Shell, dus ik heb helaas weinig te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:39
Notna schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:09:
[...]

Ik had de Zappi besteld, maar nu ook inmiddels te horen gekregen dat de levertijd onbekend is. Er was wel voorraad maar door een foutje is mijn order er doorheen geslipt en is de voorraad nu op. Phusebox luck.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
Bij VAG krijg je nu de laadpaal gratis bij een nieuwe wagen.(België)

De Alfen paal, dus ik denk dat ik ook maar weinig keus heb... :) Alfen Eve Pro Line , kostprijs is 1700€ BTWin ik denk niet dat ik 1700€ ga besparen door verschillende ECO modes te gebruiken van de andere palen.

En dan nog niet te spreken over de efficiëntie van de paal bij lage laadstanden...

euhm !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Phusebox schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:14:
[...]

Ik had de Zappi besteld, maar nu ook inmiddels te horen gekregen dat de levertijd onbekend is. Er was wel voorraad maar door een foutje is mijn order er doorheen geslipt en is de voorraad nu op. Phusebox luck.
:D

Sorry, maar ik weet je geschiedenis met alles wat elektronisch is en dit is stiekem best hilarisch. Heb jij 2000x een spiegel gebroken oid met deze pech :+ ?
PeeJay schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:13:
[...]

Dat geloof ik direct. Sommige types liggen op voorraad.

Mijn werkgever heeft een contract met Shell, dus ik heb helaas weinig te kiezen.
Dat is wel zuur :/ Geen mogelijkheid tot het uitbesteden en dan declareren?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Notna schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:25:
[...]

:D

Sorry, maar ik weet je geschiedenis met alles wat elektronisch is en dit is stiekm best hilarisch. Heb jij 2000x een spiegel gebroken oid met deze pech :+ ?
Ik houd mijn hart vast voor de auto die ik ga krijgen... wil het niet jinxen maar het zal vast een maandagochtendmodel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Greggy schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:20:
Bij VAG krijg je nu de laadpaal gratis bij een nieuwe wagen.(België)

De Alfen paal, dus ik denk dat ik ook maar weinig keus heb... :) Alfen Eve Pro Line , kostprijs is 1700€ BTWin ik denk niet dat ik 1700€ ga besparen door verschillende ECO modes te gebruiken van de andere palen.

En dan nog niet te spreken over de efficiëntie van de paal bij lage laadstanden...
Dat is echt wel een mooie actie van VAG zeg! De Alfen heeft load balancing dus bij iedereen toepasbaar zonder risico dat ze de gratis laadpaal terugsturen omdat de stoppen er uit vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:14
Ophidian schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:29:
@jeeedeee kijk naar mijn twee plaatjes boven je ;)
Was je me net voor. Mooi om het zo in een grafiek te zien! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay

PeeJay

Prutser

Notna schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:25:
[...]

Dat is wel zuur :/ Geen mogelijkheid tot het uitbesteden en dan declareren?
Helaas. Maar vanaf 15 januari een EV voor de deur, zonder een laadpaal dus. In buitengebied, dus geen paal te vinden binnen een straal van 5 kilometer :X
Ik vrees dat 2022 gaat beginnen met het 'goede voornemen' om meer te bewegen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

PeeJay schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:24:
[...]

Helaas. Maar vanaf 15 januari een EV voor de deur, zonder een laadpaal dus. In buitengebied, dus geen paal te vinden binnen een straal van 5 kilometer :X
Ik vrees dat 2022 gaat beginnen met het 'goede voornemen' om meer te bewegen :+
Als je een fatsoenlijk geaarde WCD buiten hebt waarvan je weet dat de bedrading tot aan de meterkast in orde is, kun je tijdelijk met de, vaak meegeleverde, granny laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:31
Ik wil graag incidenteel thuis de mogelijkheid hebben om te laden aan de granny lader en het verbruik dan bij houden met een 1 fase mid gecertificeerde kWh meter en een buitenstopcontact aan een eigen groep.
https://s3.amazonaws.com/...d8f506b92ecae3ab431786f75
Is er in homewizzard een mogelijkheid om een factuur of iets dergelijks te maken om te voorkomen dat mijn werkgever geen gezeur krijgt met de belastingdienst of is een maandelijks fotootje voldoende?
Zijn er eventueel nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?

[ Voor 3% gewijzigd door D.deJong op 06-12-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-10 22:51
PeeJay schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:07:
[...]

Chiptekorten is echt het nieuwe allround excuus bij het plaatsen van laadpalen. Wat een ongelofelijke onzin zeg. :(
Als ik zelf een laadpaal koop hoef ik geen 5-6 maanden te wachten op de levering, ook niet de helft. Het probleem ligt bij de capaciteit voor het proces in gang zetten en het plaatsen/installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeJay

PeeJay

Prutser

DonJuape schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:51:
[...]

Als je een fatsoenlijk geaarde WCD buiten hebt waarvan je weet dat de bedrading tot aan de meterkast in orde is, kun je tijdelijk met de, vaak meegeleverde, granny laden.
Dit is wel het plan inderdaad. Behelpen, maar hopelijk werkbaar.
D.deJong schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:26:
Ik wil graag incidenteel thuis de mogelijkheid hebben om te laden aan de granny lader en het verbruik dan bij houden met een 1 fase mid gecertificeerde kWh meter en een buitenstopcontact aan een eigen groep.
https://s3.amazonaws.com/...d8f506b92ecae3ab431786f75
Is er in homewizzard een mogelijkheid om een factuur of iets dergelijks te maken om te voorkomen dat mijn werkgever geen gezeur krijgt met de belastingdienst of is een maandelijks fotootje voldoende?
Zijn er eventueel nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?
Ben ik ook erg benieuwd naar.
Novadecasa schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:32:
[...]

Chiptekorten is echt het nieuwe allround excuus bij het plaatsen van laadpalen. Wat een ongelofelijke onzin zeg. :(
Als ik zelf een laadpaal koop hoef ik geen 5-6 maanden te wachten op de levering, ook niet de helft. Het probleem ligt bij de capaciteit voor het proces in gang zetten en het plaatsen/installeren.
Ik kan het ook niet goed inschatten op waarheid, maar dat is het verhaal dat ik voorgeschoteld krijg in elk geval ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
D.deJong schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:26:
Ik lever al jaren een fotootje in samen met het declaratieformulier waarop staat wat ik wil ontvangen. De boekhouder/accountant vind dat prima.

De grootste vraag is of je werkgever dat ook wil accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
jeeedeee schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:27:

Hierbij heb je dus op fase 1 een extra inkomend verbruik van 1133,33 watt, maar in totaal 0. En dat is hoe de energieleverancier zou moeten tellen. Of dat bij mij ook zo is twijfel ik aan, ik zie soms als de zon schijnt zowel de verbruik als teruglevering tellen.. Tot nu toe niet opgelet, omdat ik toch mag salderen

Als mijn voorbeeld niet klopt hoor ik het graag :)
Klopt, je hebt een telwerk levering en terug levering.

Wat de 3 fases doen (leveren of terug leveren) wordt door de meter op een hoop gegooid en afhankelijk van + of -, tikt de levering, of de terug levering.

Wat jij ziet merk ik ook, levering en terug levering die tegelijkertijd groter dan 0 zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oICmBqUcxuEfgrHNROwW_ilfsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SmZvMoA2gEm3i880MMHP5qoQ.png?f=fotoalbum_large

Dit is natuurlijk wat de P1 poort vertelt, of dat ook overeen komt met wat er op het display staan. Ik ga er even een trigger op zetten en dan op de meter kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:43
Novadecasa schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:32:
[...]

Nou bij de Zappi is er wel degelijk een chiptekort geweest. Die hebben ze zelf zover gehad dat ze een hele nieuwe hub hebben moeten maken met een andere chip die beter leverbaar is. Dus kan mij voorstellen dat andere laadpalen dat probleem ook wel kennen.
Neemt niet weg dat sommige leveranciers het inderdaad eerder als excuus gebruiken om hun eigen capaciteitsproblemen te verdoezelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

PeeJay schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:51:

Ik kan het ook niet goed inschatten op waarheid, maar dat is het verhaal dat ik voorgeschoteld krijg in elk geval ;(
Er is wel degelijk een groot chiptekort (en er zijn nog veel meer tekorten aan allerlei grondstoffen en halffabrikaten). Recent heeft Tesla de USB port weggelaten vanwege een tekort (was wel netjes geweest dat ook te melden aan de klant).
Of het ook voor de laadpalen speelt weet ik niet maar volgens mij heeft @Phusebox direct besteld bii Myenergi dus aan de installateurstekorten ligt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik heb mijn Zappi bij Laadpaal-outlet besteld. Ook nu is de levertijd slechts 3 werkdagen. Denk dat je gewoon bij de verkeerde store hebt besteld.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
maarten_NL schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:55:
Wat jij ziet merk ik ook, levering en terug levering die tegelijkertijd groter dan 0 zijn
Het ligt natuurlijk ook aan de tijdsperiode in je grafiek. Als dat gaat per 5 minuten dan kan dat natuurlijk best zijn dat je eerst terug levert en daarna gebruikt en dan weer terug levert etc.

Maar op enig moment mag dat niet. De kWh-meter moet dit intern al salderen. Als dat niet zo is voldoet hij niet aan de specificatie en kan je het beste contact opnemen met je netbeheerder om dit te laten oplossen. Er zijn in het verleden wel kWh-meters geweest die dit verkeerd deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:21
maarten_NL schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:55:
[...]

Wat de 3 fases doen (leveren of terug leveren) wordt door de meter op een hoop gegooid en afhankelijk van + of -, tikt de levering, of de terug levering.

Dit is natuurlijk wat de P1 poort vertelt, of dat ook overeen komt met wat er op het display staan. Ik ga er even een trigger op zetten en dan op de meter kijken.
Dit lijkt op een domoticz plaatje. Die heeft een device voor het totaal gebruik. Maar als het goed is (dwz ik kan dat wel zien met domoticz) heb je ook devices voor "usage L1","usage L2","usage L3" en "Deliver L1","Deliver L2" en "Deliver L3". Dan kun je gewoon per fase bekijken.

en ja: het kan wel degelijk dat per tijdsinterval je zowel levert als teruglevert. VB:
1. Je inverter verdeelt het terugleveren evenredig over 3 fasen. Maar als op 1 fase een zwaar apparaat aan staat, zal die fase op dat moment per saldo verbruik genereren, waar de andere 2 terugleveren
2. als bijvoorbeeld de zon opkomt, zal je eerst nog gebruiken en slaat het binnen het tijdsinterval om naar terugleveren. In dat tijdstinterval zijn dus idd dan beide voorgekomen
enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Sircuri schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:16:
Ik heb mijn Zappi bij Laadpaal-outlet besteld. Ook nu is de levertijd slechts 3 werkdagen. Denk dat je gewoon bij de verkeerde store hebt besteld.
Tussen de levertijd die ze vermelden en de daadwerkelijke levertijd zit toch vaak verschil bij dit soort kleine webshops. Het is geen bol.com of Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Kammika Als je de "ruwe cijfers" per fase bekijkt is dat wel zo. Maar in situatie jouw 1 mag de kWh-meter dus alleen het telwerk voor verbruik ophogen en niet het telwerk voor teruglevering. Dit telwerk is voor alle drie de fasen gecombineerd. Je hebt maar 1 meterstand ook al heb je een drie fasen aansluiting.

Nou ja, je hebt er dus wel vier: voor verbruik hoog- en laag- en voor teruglevering hoog- en laagtarief. Maar die zijn alle vier voor alle drie de fasen tegelijk.

Maar binnen een tijdsperiode van 5 minuten kan je natuurlijk prima 2 minuten terugleveren en 3 minuten verbruiken. Dan krijg je zulk soort grafiekjes.

@maarten_NL Welke waarde heb je hier trouwens geselecteerd? Op de Y-as staan twee verschillende gegevens. Links het verbruik in Wh en rechts het vermogen in Watt. De cijfers die je laat zien geven "Watt" als eenheid, dus wellicht zijn dit enkel de (piek)vermogens in de tijdsduur en niet het verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JeroenE schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:50:
@Kammika Maar in situatie jouw 1 mag de kWh-meter dus alleen het telwerk voor verbruik ophogen en niet het telwerk voor teruglevering. Dit telwerk is voor alle drie de fasen gecombineerd. Je hebt maar 1 meterstand ook al heb je een drie fasen aansluiting.
Nou dat is niet hoe mijn meter werkt. Als ik de wasdroger (ik heb zo'n oude die gewoon 2400 watt doet ;-)) aan heb staan, dan zie ik altijd gedurende periode dat ik naast dat er teruggeleverd wordt op 1 fase ook verbruikt wordt.

Waar staat dus dat dat niet mag? Want als het klopt wat jij zegt kan ik dus een klacht bij Enexis indienen... (nu nog niet zo boeiend omdat alles 100% gesaldeerd wordt, maar dat gaat binnenkort veranderen... en dan gaat dit me geld kosten)

Begrijp wel dat op dat moment de EV laden (daar kunnen mijn zonnepanelen niet tegen terugleveren ;-)) dat probleem weer oplost...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30
Kammika schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:42:
[...]

Nou dat is niet hoe mijn meter werkt. Als ik de wasdroger (ik heb zo'n oude die gewoon 2400 watt doet ;-)) aan heb staan, dan zie ik altijd gedurende periode dat ik naast dat er teruggeleverd wordt op 1 fase ook verbruikt wordt.

Waar staat dus dat dat niet mag? Want als het klopt wat jij zegt kan ik dus een klacht bij Enexis indienen... (nu nog niet zo boeiend omdat alles 100% gesaldeerd wordt, maar dat gaat binnenkort veranderen... en dan gaat dit me geld kosten)

Begrijp wel dat op dat moment de EV laden (daar kunnen mijn zonnepanelen niet tegen terugleveren ;-)) dat probleem weer oplost...
Hoort niet zo te zijn, zie ook hier slimme meter: tegelijk afname en teruglevering??.

Even de netbeheerder aan de jas trekken, nu heb je er geen nadeel van maar zodra het salderen afgebouwd wordt kost je dit inderdaad geld.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
JeroenE schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:50:
@Kammika Als je de "ruwe cijfers" per fase bekijkt is dat wel zo. Maar in situatie jouw 1 mag de kWh-meter dus alleen het telwerk voor verbruik ophogen en niet het telwerk voor teruglevering. Dit telwerk is voor alle drie de fasen gecombineerd. Je hebt maar 1 meterstand ook al heb je een drie fasen aansluiting.

Nou ja, je hebt er dus wel vier: voor verbruik hoog- en laag- en voor teruglevering hoog- en laagtarief. Maar die zijn alle vier voor alle drie de fasen tegelijk.

Maar binnen een tijdsperiode van 5 minuten kan je natuurlijk prima 2 minuten terugleveren en 3 minuten verbruiken. Dan krijg je zulk soort grafiekjes.

@maarten_NL Welke waarde heb je hier trouwens geselecteerd? Op de Y-as staan twee verschillende gegevens. Links het verbruik in Wh en rechts het vermogen in Watt. De cijfers die je laat zien geven "Watt" als eenheid, dus wellicht zijn dit enkel de (piek)vermogens in de tijdsduur en niet het verbruik?
Dit is de :P1 Smart Meter" device. Als ik zo kijk zijn het inderdaad gewoon de piek vermogens, om de 5 minuten. Ook al komt de P1 data elke 10 seconden binnen, er wordt volgens mij niks geaggregeerd. Ik denk dat er Wh naast staat, omdat de grafiek er onder wel Wh laat zien.

De delivery devices heb ik helaas niet aan staan.

Bij de inverter logging heb je wel zo'n lijn voor de max vermogen en een balk voor de energie in dat tijdvak. Tijd om de logging zelf eens in elkaar te gaan knutselen denk ik.

Dit is de usage/return van de P1, P1 L1-2-3 en data uit de 2 omvormers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjN5qwfwJJHM3BRyvYkMa9f13Jk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GO0epuOlPoTqVRei5AWTObhf.png?f=user_large

Ik zal morgen eens testen, als de zonnepanelen iets doen: alle verbuikersautomaten op L1 en L3 uit en dan, om een beetje ontopic te blijven, de grannny eens uit de verpakking halen en aan L2 hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door maarten_NL op 06-12-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dealwebdesign
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-04-2022
Ik overweeg de aankoop van een Tesla 3. Kan je deze iedere dag opladen op het ‘gewone’ net? Wij hebben zonnepanelen. Ik rij per dag amper 25km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja hoor geen probleem. Alleen, als je amper 25km per dag rijdt, waarom een M3 als ik vragen mag? Het is niet dat je de range nodig hebt :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Phusebox schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:50:
[...]

Tussen de levertijd die ze vermelden en de daadwerkelijke levertijd zit toch vaak verschil bij dit soort kleine webshops. Het is geen bol.com of Amazon.
Kennelijk heb je geen goede ervaring. Ik heb daar besteld en de Zappi werd netjes na 3 werkdagen bezorgd. Precies zoals het er stond.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-10 02:28
Ik weet niet of dit het goede forum is maar:

Ik heb een half jaar een tweedehands ICU compact hangen, en sinds gisteren wil hij niet meer de auto laden (auto laad nog wel via granny of fastcharge). als ik hem in de auto steek gaat hij naar laden (blauw) --> rood knipperen --> communicatie met auto (Groen).

Dit alles nadat de stroom is uitgevallen, ook bleek opeens de 12V batterij helemaal leeg (kortsluiting van de ICU? de accu na een boost gegeven te hebben werkt nog perfect namelijk).

Ik heb niet ergens een reset knop kunnen vinden, en heb hem alweer van de stroom afgehaald en er weer erop gezet. Iemand nog ideeën? (de maker zegt: succes ermee, koop maar wat nieuws).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:50
heeft er iemand hier nog een slime tip voor een waterdichte wartel die ik aan de achterzijde van de Zappi kan monteren die behoorlijk plat is zodat ik geen gat in de muur hoef te hakken ter grootte van een normale wartel?

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daansan schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:53:
heeft er iemand hier nog een slime tip voor een waterdichte wartel die ik aan de achterzijde van de Zappi kan monteren die behoorlijk plat is zodat ik geen gat in de muur hoef te hakken ter grootte van een normale wartel?
Nu heb ik hem niet zelf geinstalleerd maar de lange kant van de wartel zit toch binnen in de Zappi? De korte kant steekt maar heel iets uit en er is ruimte tussen muur en Zappi door dat de bevestigingspunten uit steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:50
DonJuape schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:58:
[...]

Nu heb ik hem niet zelf geinstalleerd maar de lange kant van de wartel zit toch in de Zappi? De korte kant steekt maar heel iets uit en er is ruimte tussen muur en Zappi door dat de bevestigingspunten uit steken.
De lange kant van de wartel lijken wij niet in de Zappi kwijt te kunnen, dan 'botst' dat deel van de wartel tegen de bekabeling van de socket aan.

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daansan schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:58:
[...]

De lange kant van de wartel lijken wij niet in de Zappi kwijt te kunnen, dan 'botst' dat deel van de wartel tegen de bekabeling van de socket aan.
Ah, dat verklaart waarom de installateur daar een beetje over aan het klagen was. Het is hem wel gelukt maar ik weet niet hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik ga hem dit weekend zelf opgangen (als het weer het toelaat) en dan kan ik je het vertellen. Maar ik heb expres een wartel gekocht met een zeer korte insteek, zodat deze inderdaad naar binnen-wijzend moet passen. Nog niet geprobeerd dus. We gaan het zien.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Gisterenavond influxDB em Grafana geintalleerd, dat werkt toch wel heel handig. En bij deze het bewijs dat de leverings meter niet tikt, als er meer terug wordt geleverd dan er wordt verbruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-pVJwPtxLa12k0TF78082tRCf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gI8zoqCdj0iOhWdhyYJc6hoa.png?f=fotoalbum_large

Screenshot is van 11:42, levering stand: 1041.672, teruglevering 227.076

Bovenste grafiek, groen is de p1 balans, negatief = terug leveren.

De onderste grafiek (oranje is dezelfde P1 balans) laat het verbruik op de fases zien, resolutie 5s..
Groen is fase 1, onzichtbaar want daar word meer op terug geleverd dan verbruikt.
Geel is fase 2, die heeft constant verbruik en
Blauw is fase 3, welke dus van 11:45-12 ruim boven 0 zit.

Bovenste power metertje zijn de gegevens van 12:43, de leveringsteller staat nog steeds op 1041.672

Dus mijn meter doet het volgens de afspraken. (en ik ga stoppen met het gebruik van domoticz om data te verzamelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Lees ook even mijn post hier: thehog in "Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?"

Er is een verschil tussen het vermogen op een bepaald (in Watt) moment en verbruik (in kWh) qua saldering over de fases heen. Sinds een tijdje doet mijn (en ook een flink aantal anderen heb ik hier over gehoord) een andere vorm van saldering voor het vermogen in Watt. Als er op 1 fase verbruik is en de andere opwek dan laat de slimme meter tegelijk verbruik en opwek zien in Watt.

Het totaal verbruik (bij het tellen van de kWh) blijft nog wel gesaldeerd, want dat is wettelijk vastgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
hesselbeertje schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:10:
[...]

Hoort niet zo te zijn, zie ook hier slimme meter: tegelijk afname en teruglevering??.

Even de netbeheerder aan de jas trekken, nu heb je er geen nadeel van maar zodra het salderen afgebouwd wordt kost je dit inderdaad geld.
Hier dus ook. Klopt niet helemaal wat je zegt.
Qua vermogen kan er wel degelijk opwek en verbruik tegelijk in beeld zijn. Maar bij de kWh metertjes loopt er op dat moment maar 1 omhoog.

P1 berichten CURRENT_ELECTRICITY_USAGE en CURRENT_ELECTRICITY_DELIVERY kunnen dus TEGELIJK een waarde boven 0 bevatten. Dat is wat je dan ook in domoticz ziet. Dit is onlangs gewijzigd in een flink aantal slimme meters.

[ Voor 15% gewijzigd door thehog op 07-12-2021 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 23:43

Peetman

Tjah....

Vandaag de Easee Equalizer ontvangen. Vorige week al een terugbetaling ontvangen van EVME omdat de Equalizer blijkbaar 26 euro goedkoper is dan ik er bij bestellen een paar maanden geleden voor betaald heb, erg netjes dus.

Equalizer aansluiten is bizar eenvoudig. Even voor de laadrobot houden en na een bevestiging door een pieptoon en groene verlichting mee naar binnen genomen en aan de slimme meter aangesloten. Kreeg een pushbericht van de Easee app dat de Equalizer gekoppeld was en dat was het.

Heb overigens een passieve splitter gebruikt voor de P1 poort (zelf gefabriekt). Equalizer op master en een USB P1 kabel voor de raspberry en Homeassistant op slave. Werkt prima vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsz09
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 22:22
Ik heb een aantal offertes opgevraagd voor een laadpaal.
Nu zegt de 1 je moet je meterkast verzwaren naar 3 fase en de ander zegt 1 fase is prima alleen duurt het uiteraard wat langer, wat in mijn geval niet erg is.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
nielsz09 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:30:
Ik heb een aantal offertes opgevraagd voor een laadpaal.
Nu zegt de 1 je moet je meterkast verzwaren naar 3 fase en de ander zegt 1 fase is prima alleen duurt het uiteraard wat langer, wat in mijn geval niet erg is.

Wat is wijsheid?
Verzwaren moet niet. Dus als je kunt leven met max 7 kW kun je op 1 fase blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
hesselbeertje schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:10:
[...]

kijk... gode info en goede tip... ga ik inderdaad opvolgen..tx! (gelukkig nog een jaar de tijd om het op te lossen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:25
Voor onze e-Golf (lease via werk) hebben we een Alfen S-Line 3-fase/11kW paal met vaste stekker geplaatst gekregen, via Eneco eMobility. Nu is mijn vriendin weg bij haar werkgever, de lease-auto is ingeleverd en er staat weer een ICE op de oprit.
Maar de laadpaal hangt nog steeds aan de muur. We betalen geen abonnement daarvoor (ook nooit iets over gehoord) dus ik vermoed dat de paal het momenteel niet meer doet. De paal is van ons, dat stond zo in de leaseovereenkomst.

Nu gaan we volgend jaar verhuizen. Maar wat doe ik dan met de paal? Eraf halen en op Marktplaats? Meeverkopen met het huis?

Kan de nieuwe eigenaar gewoon zelf een backoffice abonnement bij Eneco ervoor afsluiten, evt op een ander adres? Kan de paal omgebouwd/aangepast worden zodat ie zonder backoffice en pasje werkt en dus altijd actief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Kammika schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:00:
[...]

kijk... gode info en goede tip... ga ik inderdaad opvolgen..tx! (gelukkig nog een jaar de tijd om het op te lossen :) )
Lees even terug. Het klopt wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:57
Mijn excuses indien de vraag al is gesteld, maar met mijn zoektermen kom ik té veel resultaten tegen gezien het onderwerp er zo'n beetje over gaat. Ook van google shopping word ik niet echt wijzer, gezien ik alleen maar laadpalen vind die door een elektriciën moet worden geinstalleerd.

Ik vraag mij af of er een tussenoplossing is tussen een "echte laadpaal" en een granny-lader, namelijk een laadpaal op directe 230v stekker/schuko aansluiting (met voorkeur naar Type 2 laadaansluiting/kabel). Eigenlijk dus gewoon een granny lader, maar dan een vast punt zonder dat ik dus de grannykabel hoef te gebruiken/nodig heb, maar gewoon mijn standaard Type 2 kabel erin kan pluggen.. of zelfs nog liever dat er al een Type 2 kabel vast zit aan de "nep" laadpaal zodat ik die direct in mijn auto kan pluggen..

Verneem graag jullie reactie en alvast bedankt

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
matthewtje schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:14:
Mijn excuses indien de vraag al is gesteld, maar met mijn zoektermen kom ik té veel resultaten tegen gezien het onderwerp er zo'n beetje over gaat. Ook van google shopping word ik niet echt wijzer, gezien ik alleen maar laadpalen vind die door een elektriciën moet worden geinstalleerd.

Ik vraag mij af of er een tussenoplossing is tussen een "echte laadpaal" en een granny-lader, namelijk een laadpaal op directe 230v stekker/schuko aansluiting (met voorkeur naar Type 2 laadaansluiting/kabel). Eigenlijk dus gewoon een granny lader, maar dan een vast punt zonder dat ik dus de grannykabel hoef te gebruiken/nodig heb, maar gewoon mijn standaard Type 2 kabel erin kan pluggen.. of zelfs nog liever dat er al een Type 2 kabel vast zit aan de "nep" laadpaal zodat ik die direct in mijn auto kan pluggen..

Je hebt altijd een EVSE nodig die verteld tegen de auto hoeveel vermogen er beschikbaar is, dus of een "laadpaal" waarbij je een vermogen instelt of dynamisch word berekend op basis van p1 informatie uit de slimme meter.

De grannylader stel je ook in op een bepaald vermogen, waar de lader in de auto zich aan houd.

Dus zonder doos je auto in een stopcontact steken gaat helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 21-10 10:38
matthewtje schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:14:

Zoiets https://www.accu-machine....es-10a-13a-16a-en-32.html
of zoiets https://www.evservice.eu/...pe-2-6-meter-32a-3-fase-2

je kunt dan tot max 32A 1F of 3F

Als je huisaansluiting dat trekt natuurlijk.

maar ook mobiel onderweg bruikbaar.

en als je zoiets als semi vast thuis wilt gebruiken zijn er natuurlijk mogelijkheden om dit semi permanent te bevestigen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
maarten_NL schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:24:
[...]

Je hebt altijd een EVSE nodig die verteld tegen de auto hoeveel vermogen er beschikbaar is, dus of een "laadpaal" waarbij je een vermogen instelt of dynamisch word berekend op basis van p1 informatie uit de slimme meter.

De grannylader stel je ook in op een bepaald vermogen, waar de lader in de auto zich aan houd.

Dus zonder doos je auto in een stopcontact steken gaat helaas niet.
De doos zit dan uiteraard in de laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
eltron schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:32:
[...]

Zoiets https://www.accu-machine....es-10a-13a-16a-en-32.html
of zoiets https://www.evservice.eu/...pe-2-6-meter-32a-3-fase-2

je kunt dan tot max 32A 1F of 3F

Als je huisaansluiting dat trekt natuurlijk.

maar ook mobiel onderweg bruikbaar.

en als je zoiets als semi vast thuis wilt gebruiken zijn er natuurlijk mogelijkheden om dit semi permanent te bevestigen.
Dit is toch een granny lader...? Zo eentje heb ik er al, maar zoals aangegeven wil ik het liefst een permanente laadpaal, echter gewoon de paal aan sluiten op schuko 230V i.p.v. dat deze direct op de meterkast moet worden geinstalleerd.

EDIT: Excuus, verkeerd gekeken. Ik zoek dus een Schuko 230V stopcontact laadpaal, niet een op CEE laadpaal (alhoewel ik jouw afbeeldingen ook als kabel beschouw en niet als laadpaal.
Ter verduidelijking, ik zoek dus een laadpaal die te monteren is op de muur zoals "gewone" laadpaal, zie mijn amateuristische paint tekening voor toelichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFLuIHVTMJV9uG_nZVST1jF47qM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VS5A2uwwFHFZDSxZfkJg6jrQ.png?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door matthewtje op 07-12-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:43
Zojuist mijn Wallbox binnen gekregen van Tink. Voor €649 toch best een mooi ding. 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@matthewtje Ik zie het nut niet helemaal.

Mijn vader heeft een granny charger ‘permanent’ aangesloten (altijd ingeplugd) op een stopcontact en de type 2 kabel ingegraven voor z’n plug-in hybrid. Is dat wat je wilt? De charger zelf (met de regelunit) hangt dan gewoon in de buurt van het stopcontact.

Een “echte” laadpaal kun je gewoon beter ook rechtstreeks op de aders aansluiten. Dat gaat ten koste van het stopcontact dus… Ik zie het voordeel niet van een vrij dure laadpaal gebruiken om vrij “dom” 1x16 ampere te laden..

Een granny als permanente voorziening gebruiken is ook gewoon veel goedkoper, als dat toereikend is voor je gebruik.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
JanHenk schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:07:
@matthewtje Ik zie het nut niet helemaal.

Mijn vader heeft een granny charger ‘permanent’ aangesloten (altijd ingeplugd) op een stopcontact en de type 2 kabel ingegraven voor z’n plug-in hybrid. Is dat wat je wilt? De charger zelf (met de regelunit) hangt dan gewoon in de buurt van het stopcontact.

Een “echte” laadpaal kun je gewoon beter ook rechtstreeks op de aders aansluiten. Dat gaat ten koste van het stopcontact dus… Ik zie het voordeel niet van een vrij dure laadpaal gebruiken om vrij “dom” 1x16 ampere te laden..

Een granny als permanente voorziening gebruiken is ook gewoon veel goedkoper, als dat toereikend is voor je gebruik.
Toegevoegde waarde zal het idd niet hebben, is meer om mezelf te bevredigen met een mooie afwerking. Stopcontact zit overigens al wel buiten IP44 afgewerkt maar aan de ene kant van het huis (en de meterkast aan de andere kant van het huis op pak ‘m beet 10 meter afstand) en dus vind ik permanente aanleg te veel gedoe: als ik het dan zou doen, zou ik het gelijk goed willen doen en dat betekent ook o.a. aansluiting verzwaren en de hele mikmak, wat ik het nu niet waard vind. Echter blijf ik perfectionistisch en wil ik het waar mogelijk (en binnen redelijke prijzen) toch mooi afgewerkt hebben, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

matthewtje schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:23:
[...]

Toegevoegde waarde zal het idd niet hebben, is meer om mezelf te bevredigen met een mooie afwerking. Stopcontact zit overigens al wel buiten IP44 afgewerkt maar aan de ene kant van het huis (en de meterkast aan de andere kant van het huis op pak ‘m beet 10 meter afstand) en dus vind ik permanente aanleg te veel gedoe: als ik het dan zou doen, zou ik het gelijk goed willen doen en dat betekent ook o.a. aansluiting verzwaren en de hele mikmak, wat ik het nu niet waard vind. Echter blijf ik perfectionistisch en wil ik het waar mogelijk (en binnen redelijke prijzen) toch mooi afgewerkt hebben, vandaar mijn vraag.
Duidelijk. Kun je dat buitenstopcontact niet vervangen door zo'n buitenlasdoos en vandaaruit een kabeltje trekken naar je laadpaal? Dat stopcontact is als het goed is afgezekerd met 16A. Moet je nog wel even de laadstroom van je paal limiteren op 16A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
matthewtje schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:43:
Ter verduidelijking, ik zoek dus een laadpaal die te monteren is op de muur zoals "gewone" laadpaal, zie mijn amateuristische paint tekening voor toelichting.
In principe kan dat wel, maar echt gebruikelijk is het niet. Mits je de laadpaal maar goed instelt, maar dat moet met een vaste kabel natuurlijk ook. Je laadt dan natuurlijk net zo snel als een drie fasen laadpaal (maar dat ligt natuurlijk ook aan je EV).

Je kan ook een extra granny kopen en die permanent laten liggen, al dan niet op de een of andere manier bevestigt aan je muur of in een kast gestopt. Dat kan je zo mooi maken als je zelf wil natuurlijk.

Dat is in het algemeen veel goedkoper dan een 'echte' laadpaal kopen. Een granny is namelijk ook een laadpaal, maar dan inderdaad 1tje met veel minder mogelijkheden (je kan geen verbruik bijhouden, niet afrekenen via een laadpas etc).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
matthewtje schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:23:
[...]

Je kunt een granny toch ook netjes monteren? Zoiets bijvoorbeeld, echt een groot verschil met een laadpaal is er dan niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hi83UUDt0GCe7Xo0F1iDdikL7Gg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BG4RpeCSwObjMtGEIiACoTYF.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
thehog schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:39:
[...]

Lees even terug. Het klopt wel hoor.
Ik denk ook dat kans er is dat je gelijk hebt hoor..

wat ik zeker weet is dat mijn p1 meter regelmatig tegelijk opwek en verbruik laat zien op de vermogentellers. Als je dan inzoomt op de individuele fasen die domoticz ook terugkrijgt via de P1 interface dan zie je dat elke fase an sich of oplevert of verbruikt. Opgeteld klopt het dan ook altijd:

vb L1 100W opwek, L2 opwek en L3 levert 100W verbruik. Dan zie je op de P1 op dat moment 200W opwerk en 100W verbruik.

Ik weet ook zeker dat ik in het verleden gezien heb dat ook de kwh meters op de P1 totaal op hetzelfde moment opliepen voor zowel opwek als verbruik. Volgens de stelling hierboven horen die op dat moment gesaldeerd te worden.

Domoticz houdt alleen maar detaillogs bij van de afgelopen dagen, dus heb die logging van die situaties niet meer en kan het nu niet reproduceren, omdat in deze donkere dagen mijn zonnepanelen niet genoeg doen.

Ik ga dus ergens in het voorjaar de volgende test doen:
- Op een zonnige dag dat de zon flink schijnt (lees: de zonnepanelen zijn lekker aan het opleveren)
- alle apparaten in huis uit,
- behalve op 1 fase heel veel verbruik genereren (vb wasdroger, stofzuiger, electrisch kacheltje)
- en dat dan een paar uur meten.
- En alles domoticz logs vastleggen van die situatie

Dan krijg ik vanzelf zekerheid. Ik hoop dat de tweakers op dit forum gelijk hebben dat na updates van de meter gewoon gesaldeerd wordt op dat niveau, maar blijkt dan idd niet gesaldeerd te worden, dan heb ik gelijk alle onderbouwing voor een case richting mijn netbeheerder

anyway: dit is aardig off topic hier. Dus een evt update zal ik tzt in dat andere draadje zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
Inspired schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:03:
[...]

Je kunt een granny toch ook netjes monteren? Zoiets bijvoorbeeld, echt een groot verschil met een laadpaal is er dan niet.

[Afbeelding]
Zeker waar, bedankt voor de inspiratie. Nu krijgen sommige granny laders niet de schoonheidsprijs, dus hoop dat ik een mooie krijg. Dan is dit zeker een mooie oplossing met beugeltje waarin de transformator valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:22
Ik wil graag een EV lader plaatsen met load balancing. Ik heb echter niet de mogelijkheid om een UTP kabel te leggen van de lader naar de slimme meter. Er ligt wel een UTP kabel, maar deze is in gebruik en is aan een switch gekoppeld met diverse apparaten eraan.

Ik heb gelezen dat je het P1 signaal kunt repeaten over een UTP kabel, maar zijn er ook mogelijkheden om dit via ethernet te doen? Of desnoods (maar liever niet) draadloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Roekeloos schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:33:
Ik wil graag een EV lader plaatsen met load balancing. Ik heb echter niet de mogelijkheid om een UTP kabel te leggen van de lader naar de slimme meter. Er ligt wel een UTP kabel, maar deze is in gebruik en is aan een switch gekoppeld met diverse apparaten eraan.

Ik heb gelezen dat je het P1 signaal kunt repeaten over een UTP kabel, maar zijn er ook mogelijkheden om dit via ethernet te doen? Of desnoods (maar liever niet) draadloos?
De Zappi werkt met CT klemmen voor de loadbalancing en die CT klemmen kun je met een Harvi draadloos verbinden met je Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:13
Roekeloos schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:33:

Je kan ook voor een home assistant oplossing gaan als je een betrouwbare hass server hebt :*)
Is wel zo handig en geeft je meer controle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

okio schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:40:
[...]

Je kan ook voor een home assistant oplossing gaan als je een betrouwbare hass server hebt :*)
Is wel zo handig en geeft je meer controle
Welke laadpalen kun je met HA aansturen voor het regelen van het laadvermogen voor LB?

En "handig" is een relatief begrip. Ik vind het erg prettig dat mijn laadpaal volledig zelfstandig de huisinstallatie in de gaten houdt en het laadvermogen volledig zelfstandig terugregelt indien nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door DonJuape op 08-12-2021 10:47 ]

Pagina: 1 ... 105 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen