1. Ik geef het verbruik met een foto van de stand van mijn kWh meter voor de laadpaal in de meterkast door in de Arval app. Als je de laadpaal niet door hun laat regelen kun je ook niet automatisch declareren.ray_alcalde schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:58:
hoi allemaal,
ik ben in blijde verwachting van een ioniq5, en momenteel een keuze aan het maken voor een laadpaal.
Heb al best wat ingelezen en de Easee Home spreekt me heel hard aan (3 fase laden tot 22kw - rfid identificatie - load balancing mogelijk (of toch in de nabije toekomst) via equalizer.
Enige 2 vragen die ik me wel stel:
1) ik moet mijn leasemaatschappij mijn verbruik kunnen doorgeven per nummerplaat (hence de RFID) maar hoe werkt dit in de praktijk? Er is wifi verbinding of 4g, dus wordt dit dan rechtstreeks naar hen gestuurd? Iemand ervaring met dit soort rapportering? Ik veronderstel dat ik dit zelf nog moet doorgeven aangezien er geen rechtstreekse link is met mijn LM & laadpaal?
Mijn leasemaatschappij is arval. Zij bieden ook een laadpunt aan binnen de leasing waardoor het rechtstreeks wordt verrrekend, maar dit is in mijn situatie minder interessant (in België is een laadpaal tot 200% fiscaal in te brengen als zelfstandige).
2) de easee home heeft blijkbaar niet de functie om zo veel mogelijk op zonne-energie op te laden, maar vanaf wanneer is dit interessant? Ik heb zonnepanelen besteld voor een totaal van 6700 wp en dacht hieraan ook een thuisbatterij van 12 KW (of KWH?) te koppelen.
Iemand advies hierin? want dit is allemaal vrij nieuw voor mij.
Bedankt alvast
2. M.i. moet je je hier niet blind op staren. Ik heb een Zappi en die kan dat heel goed en als enige vanaf 1,4kW. Echter, met het laden puur op zonnestroom zijn de laadvermogens veel lager. Daardoor duurt het niet alleen veel langer maar de laadverliezen zijn hoger en je gooit daardoor 10% tot 20% van je duurzaam opgewekte energie weg.
Mijn advies is lekker op 11kW laden (of 22kW als je auto dat kan) op de momenten dat de zon schijnt. Dan laad je alsnog op dat moment je zonoverschot weg.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase