Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.573 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-10 22:39
chaoscontrol schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:26:
Ik heb een alfen single pro line met loadbalancing. Weet iemand welke P1 splitter ondersteund wordt? Ik heb er 1 geprobeerd maar dan doen beide apparaten aan de P1 poort niks meer. Installateur weet het niet en Alfen geeft niet thuis. Iemand dit werkend?
Heb je ze beide met een RJ12 (alle 6 pinnen bedraad) aangesloten? Probeer 1 van de 2, of de P1 naar splitter eens met een RJ11.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01:20
DonJuape schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:51:
[...]

Het vanvangen van de hoofdzekering door drie 25A zekeringen en het eventuele vervangen van de meter door een 3-fasen model kan alleen door de netbeheerder worden gedaan. Om de site van jouw netbeheerder kun je zien wat dat kost. Meestal rond de 300 euro.
Geen idee. Ik heb er totaal geen verstand van. Weet iig van meerdere buren dat die er een nieuwe hoofdschakelaar in hebben laten zetten (sommigen gewoon door de zonnepanelenboer) en het werkte.

https://www.elektramat.nl...0Wpg-KEAQYASABEgKJT_D_BwE

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:09
VidaR-9 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:42:
[...]

Geen idee. Ik heb er totaal geen verstand van. Weet iig van meerdere buren dat die er een nieuwe hoofdschakelaar in hebben laten zetten (sommigen gewoon door de zonnepanelenboer) en het werkte.

Dat kan inderdaad, met een tijdelijke brug over de fases. Hierna zal de netbeheerder op een later moment de 'onderkant' nog 3 fase gereed moeten maken (200-300 euro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

VidaR-9 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:42:
[...]

Je zei eerst hoofdzekering en nu zeg je hoofdschakelaar (en post je daar een link van). De hoofdschakelaar is verplicht als je die nog niet hebt en je verandert wat aan je meterkast. Dit kan de elektricien.
De hoofzekeringen voor 3-fase en eventueel de slimme meter voor 3 fase mag, zoals gezegd, alleen de netbeheerder.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-10 09:57
Heb ook al een aantal post hier gedaan om te kijken wat voor mij de meest ideale en gunstigste aanschaf is voor een laadpaal/wallbox. Mei volgend jaar hoop ik dat mijn nieuwe auto wordt geleverd (Ford Kuga PHEV met een 14,4 kWh batterijpakket).

Heb al een advies gekregen om een 'domme' laadpaal aan te schaffen of de standaard granny charger te gebruiken die bij de auto geleverd gaat worden. Kostentechnisch gezien helemaal de meest gunstigste keuze.

Toch heb ik nog een technisch vraag over de mogelijkheden van een slimme laadpaal.

Ik heb thuis een fase 1 aansluiting wat mijn inziens voldoende is. Laden mag ook wel wat langer duren. Nu heb ik ook een 8-tal zonnepanelen op het dak liggen waarmee ik straks graag mijn auto wil opladen. Nu heb ik al begrepen dat, wil je de auto rechtstreeks kunnen laden uit de zonnepanelen, deze een minimaal vermogen moeten geven. Deze dagen waarbij we veel bewolking hebben (houd er wel van, de donkere dagen voor kerst....ik vind het gezellig ;) ) zijn dus niet de dagen waarop je de auto 'rechtstreeks' kan laden vanuit de zonnepanelen, tenminste niet met het vermogen wat geleverd wordt uit mijn zonnepanelen.

Nu is mijn vraag of een laadpaal (bv. de Zappi V2) het mogelijk kan maken om dat deel wat dan toch nog opgewekt wordt bij bewolkte dagen te gebruiken om de auto te laden en het deel wat te kort komt te halen uit het net, ondanks het verlies bij laden op laag vermogen? Ik weet dat load balancing kijk naar belasting in je netwerk maar kan het ook op deze manier toegepast worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:42
@Crawl NL elke laadpaal zal opgewekte energie gebruiken. Het probleem is volgens mij dat de Zappi in ECO+ pas zal gaan laden bij 6A opwek. Dat zul je met 8 panelen vaak niet halen. Ik zou lekker met een voordelige domme paal beginnen of zelfs de granny als je die wat mooi weg kunt werken.

Ik weet niet hoe het met een Ford werkt, maar je zou ook de auto dagelijks kunnen laten laden van 10 uur op 6A. Dat kun je ook met een domme laadpaal doen. Rendement is echter wel lager als je dat doet. Ik zou dit dan ook sowieso pas gaan doen wanneer de saldering er af is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Crawl NL schreef op zondag 28 november 2021 @ 08:51:
Heb ook al een aantal post hier gedaan om te kijken wat voor mij de meest ideale en gunstigste aanschaf is voor een laadpaal/wallbox. Mei volgend jaar hoop ik dat mijn nieuwe auto wordt geleverd (Ford Kuga PHEV met een 14,4 kWh batterijpakket).

Heb al een advies gekregen om een 'domme' laadpaal aan te schaffen of de standaard granny charger te gebruiken die bij de auto geleverd gaat worden. Kostentechnisch gezien helemaal de meest gunstigste keuze.

Toch heb ik nog een technisch vraag over de mogelijkheden van een slimme laadpaal.

Ik heb thuis een fase 1 aansluiting wat mijn inziens voldoende is. Laden mag ook wel wat langer duren. Nu heb ik ook een 8-tal zonnepanelen op het dak liggen waarmee ik straks graag mijn auto wil opladen. Nu heb ik al begrepen dat, wil je de auto rechtstreeks kunnen laden uit de zonnepanelen, deze een minimaal vermogen moeten geven. Deze dagen waarbij we veel bewolking hebben (houd er wel van, de donkere dagen voor kerst....ik vind het gezellig ;) ) zijn dus niet de dagen waarop je de auto 'rechtstreeks' kan laden vanuit de zonnepanelen, tenminste niet met het vermogen wat geleverd wordt uit mijn zonnepanelen.

Nu is mijn vraag of een laadpaal (bv. de Zappi V2) het mogelijk kan maken om dat deel wat dan toch nog opgewekt wordt bij bewolkte dagen te gebruiken om de auto te laden en het deel wat te kort komt te halen uit het net, ondanks het verlies bij laden op laag vermogen? Ik weet dat load balancing kijk naar belasting in je netwerk maar kan het ook op deze manier toegepast worden?
Dat kan de Zappi (en sommige andere laadpalen denk ik ook) in de ECO mode (i.t.t. de ECO+ mode waarbij uitsluitend op PV overschot wordt geladen). In deze mode blijft de Zappi doorladen met een combinatie van het net en PV overschot tot het minimum van 1,4kW (= de 6A die @Inspired noemt). Van de 3-fase Zappi weet ik zeker dat deze dat ook op 1 fase kan. Als je een andere 3 fase laadpaal koopt weet ik niet zeker of deze mode ook op een fase werkt. Als je een 1-fase versie van een dergelijk paal koopt dan waarschijnlijk wel. Ik zou echter een 3-fase paal kopen, dan ben je klaar voor de toekomst.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JTHZZ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:20:
[...]

Het ging over de regels, niet wat jij hebt zien gebeuren. Maar goed, 16A achter 25A mag dus gewoon en wordt door de geleerden als selectief beschouwd. Als je de uitschakelkarakteristieken van die automaten naast elkaar legt zie je ook gewoon dat ze volgens de specificatie selectief uitschakelen, ongeacht de mate van overbelasting. Daarmee dus geen probleem in een installatie en sowieso veilig en toegestaan. Pas als uitschakelkarakteristieken elkaar kruisen spreek je van een niet-selectieve combinatie. Maar OK, dit gaat misschien wat ver weg van het thuis laden dus ik zet een punt achter deze discussie.
M.i. niet offtopic. Het gaat om de vraag of het (in een normale huisinstallatie) veilig is om een 32A zekering voor je laadpaal te plaatsen (met 6mm2 kabel) achter een 25A hoofdzekering. Na lange discussies op dit forum is m.i. het antwoord; ja, dat is veilig en nee, dat voldoet niet aan de NEN 1010 selectiviteitsregels.
Verder is het waarschijnlijk handig om dit alleen zo te doen als je 25A hoofdzekeringen automaten zijn want dan hoef je de netbeheerder niet te laten komen als ze trippen (want er is een kans dat de hoofdzekering eerder tript dan de 32A laadpaal zekering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-10 09:57
Inspired schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:03:
@Crawl NL elke laadpaal zal opgewekte energie gebruiken. Het probleem is volgens mij dat de Zappi in ECO+ pas zal gaan laden bij 6A opwek. Dat zul je met 8 panelen vaak niet halen. Ik zou lekker met een voordelige domme paal beginnen of zelfs de granny als je die wat mooi weg kunt werken.

Ik weet niet hoe het met een Ford werkt, maar je zou ook de auto dagelijks kunnen laten laden van 10 uur op 6A. Dat kun je ook met een domme laadpaal doen. Rendement is echter wel lager als je dat doet. Ik zou dit dan ook sowieso pas gaan doen wanneer de saldering er af is.
DonJuape schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:03:
[...]

Dat kan de Zappi (en sommige andere laadpalen denk ik ook) in de ECO mode (i.t.t. de ECO+ mode waarbij uitsluitend op PV overschot wordt geladen). In deze mode blijft de Zappi doorladen met een combinatie van het net en PV overschot tot het minimum van 1,4kW (= de 6A die @Inspired noemt). Van de 3-fase Zappi weet ik zeker dat deze dat ook op 1 fase kan. Als je een andere 3 fase laadpaal koopt weet ik niet zeker of deze mode ook op een fase werkt. Als je een 1-fase versie van een dergelijk paal koopt dan waarschijnlijk wel. Ik zou echter een 3-fase paal kopen, dan ben je klaar voor de toekomst.
Dank jullie wel mannen. Dit was een vraag om het proces te begrijpen. Het komt er straks wellicht op neer wat vrouwlief esthetisch verantwoord gaat vinden of we een domme of een slimme laadpaal gaan aanschaffen. Ik ga voor de goedkope uitvoering maar ja, vrouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:48
DonJuape schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:13:
[...]

M.i. niet offtopic. Het gaat om de vraag of het (in een normale huisinstallatie) veilig is om een 32A zekering voor je laadpaal te plaatsen (met 6mm2 kabel) achter een 25A hoofdzekering. Na lange discussies op dit forum is m.i. het antwoord; ja, dat is veilig en nee, dat voldoet niet aan de NEN 1010 selectiviteitsregels.
Verder is het waarschijnlijk handig om dit alleen zo te doen als je 25A hoofdzekeringen automaten zijn want dan hoef je de netbeheerder niet te laten komen als ze trippen (want er is een kans dat de hoofdzekering eerder tript dan de 32A laadpaal zekering).
Ok, maar wat is het nut van een dergelijke opstelling? Meer dan 25A ga je er niet uit kunnen trekken want dan gaat de hoofdzekering eruit. Zoiets zou door een professional nooit zo worden aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JTHZZ schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:48:
[...]

Ok, maar wat is het nut van een dergelijke opstelling? Meer dan 25A ga je er niet uit kunnen trekken want dan gaat de hoofdzekering eruit. Zoiets zou door een professional nooit zo worden aangelegd.
Dan kun 25A net plus PV overschot laden (mits je een 22kW lader in je auto hebt). Tevens ben je klaar voor een eventuele verzwaring van je aansluiting. Professionals leggen dit ook aan en leggen het keurig uit (in ieder geval bij mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:04
DonJuape schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:36:
[...]

Het verschil is dat de Zappi op 1 fase zonnestroom kan laden en dan is het minimum 1,4kW. De Wallbox kan dat niet en dan is het minimum 3x1,4kW. Daaronder stopt het laden. Hoe vaak dat gebeurt hangt dus af van hoeveel panelen je hebt en hoeveel zon er is.
Er ligt ongeveer 10.000kw op het dak straks. op zuid

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:04
Phusebox schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:48:
[...]

Buiten wat @DonJuape zegt kan uiterlijk ook meespelen.

De Pulsar Plus is echt mini, 16x16cm ongeveer en de Zappi is ongeveer A3 formaat. Bij de Pulsar moet je de kabel om die kleine box hangen of ergens anders apart ophangen. Bij de Zappi kun je hem om die grote box heen rollen, is meer één geheel.

De Zappi heeft een schermpje waarop je wat info kan aflezen, bij de Wallbox moet je alles via de app doen (en een status led).

Ik heb uiteindelijk de Zappi gekozen vanwege de reden die @DonJuape die aanhaalde maar ook het feit dat de meeste Tweakers die gekozen kijken te hebben en er volgens mij best actief ontwikkeld wordt qua updates. Wil niet zeggen dat het bij de Wallbox niet zo is overigens. Meer een gevoelskwestie.
Dat met de kabel is wel erg handig dan idd. Moet op een paal komen hier, niet aan de muur.

Water-Escape

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
water_escape schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:39:
[...]

Er ligt ongeveer 10.000kw op het dak straks. op zuid
10MW? Dat is een flink dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
DonJuape schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:52:
[...]

Dan kun 25A net plus PV overschot laden (mits je een 22kW lader in je auto hebt). Tevens ben je klaar voor een eventuele verzwaring van je aansluiting. Professionals leggen dit ook aan en leggen het keurig uit (in ieder geval bij mij).
Creatief van deze ‘professional’ maar niet toegestaan. Eindgroepen moeten apart en selectief beveiligd zijn en dat is hier niet het geval.

[ Voor 15% gewijzigd door JTHZZ op 28-11-2021 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-10 14:10
JTHZZ schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:15:
[...]

Creatief van deze ‘professional’ maar niet toegestaan. Eindgroepen moeten apart en selectief beveiligd zijn en dat is hier niet het geval.
Het is een norm, geen wet.
Als je van de selectiviteitsnorm afwijkt, moet je wel kunnen uitleggen waarom het dan nog veilig is.

Bij mij is het uitgevoerd met loadbalancing, wat er ook voor zorgt dat de selectiviteit gewaarborgd blijft.
Verder is alle bedrading waar de 32A eventueel doorheen kan op 40A uitgelegd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Blackraven schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:52:
[...]

Als je van de selectiviteitsnorm afwijkt, moet je wel kunnen uitleggen waarom het dan nog veilig is.
Het is niet conform NEN1010, de geldende norm in Nederland of je het nou wel het niet kunt uitleggen. De norm eist selectiviteit.
Niet alles wat niet conform de norm is, is onveilig. Maar discussiëren over hoe belangrijk het is om je aan NEN1010 te houden is wat mij betreft niet echt zinvol. Je zult er inderdaad geen bekeuring voor krijgen. Als er ooit iets gebeurt moet je echter wel heel zeker zijn van je verhaal.
Bij mij is het uitgevoerd met loadbalancing, wat er ook voor zorgt dat de selectiviteit gewaarborgd blijft.
Selectiviteit is hiermee niet gewaarborgd: bij kortsluiting gaat nog steeds je hoofdzekering eruit, niet je groepsautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Vandaag eerste stap gezet op weg naar het aansluiten van een laadpaal. De 3-fase zekering in de meterkast. Kom ik tot de stomme conclusie dat ik verkeerde aansluitdraden heb gekocht. 1x zwart en 3x blauw ipv 3x zwart en 1x blauw. Grrrr. Maar goed, de automaat zit er in en heb in ieder geval de uitgaande kant verbonden met de kabel die er al ligt naar de garage. Dus begin is gemaakt, maar mag straks weer alle stroom eraf als ik de juiste kleur kabels heb ontvangen.... prutser :+

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

JTHZZ schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:19:
[...]

Het is niet conform NEN1010, de geldende norm in Nederland of je het nou wel het niet kunt uitleggen. De norm eist selectiviteit.
Niet alles wat niet conform de norm is, is onveilig. Maar discussiëren over hoe belangrijk het is om je aan NEN1010 te houden is wat mij betreft niet echt zinvol. Je zult er inderdaad geen bekeuring voor krijgen. Als er ooit iets gebeurt moet je echter wel heel zeker zijn van je verhaal.

[...]

Selectiviteit is hiermee niet gewaarborgd: bij kortsluiting gaat nog steeds je hoofdzekering eruit, niet je groepsautomaat.
Is deze discussie niet iets voor het "meterkast" topic, die volgens mij ook hier ergens aanwezig is?

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Blackraven schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:52:
[...]

Bij mij zit het ook zo. Ik heb ook nog een 1-fase WP en een 1-fase PV omvormer afgezekerd met 25A achter een 3x25A hoofdaansluiting. Ook niet selectief dus en als dat niet veilig zou zijn had de installateur dat echt niet gedaan want dan is hij aan de beurt als er iets mis gaat. Het is namelijk niet zo dat hij om werk verlegen zit of dat ik er op heb aangedrongen het zo te doen. Op het moment van installatie had ik zelfs nog nooit van selectiviteit gehoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sircuri schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:21:
[...]

Is deze discussie niet iets voor het "meterkast" topic, die volgens mij ook hier ergens aanwezig is?
De selectiviteitdiscussie an sich wel maar het afzekeren van de laadpaal met 32A achter een 25A hoofdzekering is wel weer laadpaal specifiek. De 3x32A is namelijk de 22kW wat momenteel de max. is voor de meeste laadpalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blackraven
Bij kortsluiting liggen de karakteristieken van alle automaten zo dicht bij elkaar, dat hier praktisch niks over te zeggen is welke automaat eerst gaat.
Ook niet als dit volgens de 1,6 vuistregel is uitgelegd.

Voor overbelasting werkt (in mijn optiek) loadbalancing 1x 32A beter dan 2x 16A 'domme' automaten achter een 25A hoofdzekering.
Dan kun je met 2x15A=30A belasting toch nog steeds je hoofdzekering laten klappen, terwijl mijn loadbalancing de belasting terugschroeft naar 25A max.

Ik kan op deze manier dus 25+7A uit m'n panelen de auto in duwen, doe er je voordeel mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:36
[...]

[...]

En dan? Dan komt er brand? Denk het niet hè. Je hebt t maar steeds over de regels, maar gaat niet inhoudelijk in op waarom die selectiviteit zo belangrijk is volgens jou.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:48
Makrolon schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:46:
[...]

En dan? Dan komt er brand? Denk het niet hè. Je hebt t maar steeds over de regels, maar gaat niet inhoudelijk in op waarom die selectiviteit zo belangrijk is volgens jou.
Kunnen we ophouden met dat selectiviteit geneuzel. Nobody cares.

Vraagje:
Voor de mensen die bekend zijn met de Wallbox. Hoe lang schatten jullie dat de installatie ongeveer duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-10 13:28
Blackraven schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:44:
[...]

Bij kortsluiting liggen de karakteristieken van alle automaten zo dicht bij elkaar, dat hier praktisch niks over te zeggen is welke automaat eerst gaat.
Ook niet als dit volgens de 1,6 vuistregel is uitgelegd.

Voor overbelasting werkt (in mijn optiek) loadbalancing 1x 32A beter dan 2x 16A 'domme' automaten achter een 25A hoofdzekering.
Dan kun je met 2x15A=30A belasting toch nog steeds je hoofdzekering laten klappen, terwijl mijn loadbalancing de belasting terugschroeft naar 25A max.

Ik kan op deze manier dus 25+7A uit m'n panelen de auto in duwen, doe er je voordeel mee.
Als ik het me goed herinner is het ook gratis om je hoofzekering te verhogen naar 1x 35A. 🤔 Vaste lasten gaan dan ook niet omhoog👍
Dat heb ik vorig jaar nog laten ivm mijn zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
cruysen schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:44:
[...]

Als ik het me goed herinner is het ook gratis om je hoofzekering te verhogen naar 1x 35A. 🤔 Vaste lasten gaan dan ook niet omhoog👍
Dat heb ik vorig jaar nog laten ivm mijn zonnepanelen.
Ik heb al 3x25A, in dit geval gaat het er om de auto op 1 fase met zonnestroom te kunnen laden tussen de 6-32A, om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van de opwekking van mijn zonnepanelen.
Insteek is dan op zonnige dagen overdag zoveel mogelijk van de opwek direct in de auto te laden als het salderen over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon27
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-04-2023
Vraag, misschien al eerder gevraagd in dit topic, maar dit zijn heel veel pagina’s om terug te lezen.. Wij hebben een wallbox (homeline?) is er een mogelijkheid om deze op een of andere manier te voorzien van een vaste kabel? 2jr geleden niet aan gedacht om dit met vaste kabel te doen, maar lijkt mij wel erg makkelijk.. of moet ik dan echt een andere wallbox hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Leon27 schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:49:
Vraag, misschien al eerder gevraagd in dit topic, maar dit zijn heel veel pagina’s om terug te lezen.. Wij hebben een wallbox (homeline?) is er een mogelijkheid om deze op een of andere manier te voorzien van een vaste kabel? 2jr geleden niet aan gedacht om dit met vaste kabel te doen, maar lijkt mij wel erg makkelijk.. of moet ik dan echt een andere wallbox hebben?
Je kunt kijken of je de losse kabel dan permanent kun vergrendelen in de wallbox?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:36
aschja schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:34:
[...]

Kunnen we ophouden met dat selectiviteit geneuzel. Nobody cares.

Vraagje:
Voor de mensen die bekend zijn met de Wallbox. Hoe lang schatten jullie dat de installatie ongeveer duurt?
Haha mooi ja, zelf er op in haken en als t dan te lastig word cared niemand en moeten we er maar mee ophouden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Makrolon schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:55:
[...]

Haha mooi ja, zelf er op in haken en als t dan te lastig word cared niemand en moeten we er maar mee ophouden.
Nou. Het is alsof je naar twee kleuters in een welles nietes gevecht zit te kijken. Voer die discussie lekker in je DM als je het zo belangrijk vind. Ik haak er niet op in, want I don’t care.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

aschja schreef op maandag 29 november 2021 @ 00:04:
[...]

Nou. Het is alsof je naar twee kleuters in een welles nietes gevecht zit te kijken. Voer die discussie lekker in je DM als je het zo belangrijk vind. Ik haak er niet op in, want I don’t care.
Ik denk dat een grote meerderheid van de mensen die dit topic volgen een 3x25A aansluiting heeft of wil. Verder hebben ook de meesten zonnepanelen. Daarmee is de vraag of the afzekeren van je laadpaal met 3x32A veilig is, zeer relevant. Er wordt door sommigen beweerd dat het onveilig is (vooralsnog ongefundeerd m.i.) en als dat zo is heb ik een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
DonJuape schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:27:
[...]

Ik denk dat een grote meerderheid van de mensen die dit topic volgen een 3x25A aansluiting heeft of wil. Verder hebben ook de meesten zonnepanelen. Daarmee is de vraag of the afzekeren van je laadpaal met 3x32A veilig is, zeer relevant. Er wordt door sommigen beweerd dat het onveilig is (vooralsnog ongefundeerd m.i.) en als dat zo is heb ik een probleem.
Heb je helemaal gelijk in. MAARRRRR...

Mensen die er geen verstand van hebben weten niet we er gelijk heeft. Dus wat betreft creëert het meer ruis dan wat anders. Het is nu een welles nietes verhaal. Geen idee wie er gelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

aschja schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:33:
[...]

Heb je helemaal gelijk in. MAARRRRR...

Mensen die er geen verstand van hebben weten niet we er gelijk heeft. Dus wat betreft creëert het meer ruis dan wat anders. Het is nu een welles nietes verhaal. Geen idee wie er gelijk heeft.
Op basis van argumenten die ik kan volgen van beide kanten, denk ik dat ik dat wel zou kunnen beoordelen. Tweakers is ook een technisch discussie forum en niet je gemiddelde Jip&Janneke forum (no offense Jip en Janneke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:27:
[...]

Ik heb hier niemand zien roepen dat het onveilig zou zijn. Enige waar je rekening mee moet houden dat je afwijkt van NEN1010, en dat menig opstalverzekering een voorbehoud heeft dat een installatie moet voldoen daaraan. Ook hebben hier denk ik 9+ van de 10 rijders helemaal geen auto die met 22kW kunnen laden dus is het sowieso wat gezeur in de marge. Ook omdat je met PV op termijn juist langzamer wilt laden dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:39:
[...]

Ik heb hier niemand zien roepen dat het onveilig zou zijn. Enige waar je rekening mee moet houden dat je afwijkt van NEN1010, en dat menig opstalverzekering een voorbehoud heeft dat een installatie moet voldoen daaraan.
Ik wel. Er suggereerde iemand dat ik niet meer veilig zou kunnen slapen:
maarten_NL in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 29-11-2021 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
[...]

Ik heb hier niemand zien roepen dat het onveilig zou zijn. Enige waar je rekening mee moet houden dat je afwijkt van NEN1010, en dat menig opstalverzekering een voorbehoud heeft dat een installatie moet voldoen daaraan. Ook hebben hier denk ik 9+ van de 10 rijders helemaal geen auto die met 22kW kunnen laden dus is het sowieso wat gezeur in de marge. Ook omdat je met PV op termijn juist langzamer wilt laden dan sneller.
Dat klopt, daarom wil ik op 1 fase van 6A tot 32A kunnen laden. Dan kun je dus met 1/3 van het vermogen beginnen met laden, dus al vanaf 6A ipv 3×6=18A.
Sommige palen kunnen dat zelf, die van mij niet. Dus ik schakel zelf fase 2 en 3 af.

En dan is het dus wel handig als je het bereik wat groter kunt maken, ook voor de efficiëntie van de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Ook hebben hier denk ik 9+ van de 10 rijders helemaal geen auto die met 22kW kunnen laden dus is het sowieso wat gezeur in de marge. Ook omdat je met PV op termijn juist langzamer wilt laden dan sneller.
Of juist sneller omdat je dan geen 10% tot 20% duurzame energie weggooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:46
aschja schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:34:
[...]

[...]

Vraagje:
Dat hangt er vanaf.
- Moeten er groepen in de meterkast aangepast worden?
- Moet er een loadbalancer geïnstalleerd worden?
- Moet er een kabel door de kruipruimte aangelegd worden?
- Moet er gegraven worden?

Bij ons kon de kabel voor de Wallbox zo vanuit de meterkast door de gevel. Met wat aanpassingen in de meterkast (3 fase groep en loadbalancer) duurde het denk ik een half dagje. Maar de zonnepanelen werden tegelijkertijd aangelegd, dus ik kan het niet helemaal goed inschatten.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-10 18:21
Mijn moeder heeft veel gedoe met de Zappi V2. Voor de 2e keer is de kabel defect. Er is een nieuwe opgestuurd door Zappi, maar de installateur wil niet installeren tenzij mijn moeder betaalt en daarna declareert bij Zappi. Kabel valt niet onder garantie, beweert de installateur, al zegt Zappi dat niet (ze sturen gewoon een kabel op). De bal wordt heen en weer gekaatst, en intussen kan mijn moeder niet fatsoenlijk laden. Ze heeft hier veel stress over.

Iemand anders hier ervaring mee? Kan het zo zijn dat de Zappi laadkabel niet onder garantie valt? Wie moet die kabel nu vervangen? Ik neem aan dat we bij de installateur moeten zijn en die het moet regelen met Zappi, als je een TV koopt en die gaat defect in de garantieperiode verwijst de winkel je ook niet door naar Samsung oid. Volgens de installateur is het een fluitje van een cent om die kabel te vervangen, maar ja, die heeft belang bij die mening.

EDIT: na een hoop gesteggel heeft Zappi nu een installateur geregeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Dieken Taffert op 29-11-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Volgens mij geldt hier gewoon het consumentenrecht. De installateur is jouw eerste aanspreekpunt. Zij moeten dat fixen. Wanneer is die paal geleverd en geinstalleerd?

Ga in ieder geval niet akkoord met "betaal maar en declareer maar bij Zappi". Zappi is in dit conflict geen partij namelijk.

hmm... nu ik het lees, lijkt het er op dat Zappi door jullie zelf is aangeschaft en door een ander is geinstalleerd?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-10 13:33
Hmm ik twijfel nu of ik de Zappi maar gewoon als 1 fase laat aansluiten (1 fase aansluiting in huis momenteel). Alles opnieuw verdelen over 3 fasen zijn weer extra kosten en het hele huis op 1 fase aansluiten lijkt me niet verstandig.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9-3
  • Laatst online: 05-10-2024

9-3

pielie8520 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:55:
[...]

Inderdaad. Indersteunt OPCC;

https://support.wallbox.c..._OCPP_ACTIVERINGSGIDS.pdf

Nonsens.. gaat prima.. e-flux kun je hem prima mee koppelen.. ocpp ondersteund hij prima..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Phusebox schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:53:
Hmm ik twijfel nu of ik de Zappi maar gewoon als 1 fase laat aansluiten (1 fase aansluiting in huis momenteel). Alles opnieuw verdelen over 3 fasen zijn weer extra kosten en het hele huis op 1 fase aansluiten lijkt me niet verstandig.
Als je nu 1 fase huis aansluiting hebt, dan alleen fase 1 van de lader aansluiten.
Ik weet niet wat voor zekering je er tussen laat zetten (ik zou voor 32A opteren, maar dat had je vast in m'n vorige posts al gezien 8)), maar de meeste 3 fase auto's tot 32A op 1 fase kunnen laden, dat zou je met loadbalancing en tot 3A basis belasting in je huis kunnen halen zonder de hoofdzekering te laten klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-10 14:16

DJT

Er is ook overal een topic voor op Tweakers.. :)

Ik ben m'n kelder aan het afbouwen en als ik in de toekomst een voedingskabel voor een EV nodig heb dan moet ik die nú alvast door m'n kelder heen trekken anders kan het straks niet meer zonder breekwerk.

Dus: Kan ik alvast een stuk kabel trekken naar m'n achtergevel en daar later een stuk kabel aan vast zetten die door m'n tuin naar de parkeerplaats loopt? Het zou een 5x6mm kabel worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:20
DJT schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:30:

Ik ben m'n kelder aan het afbouwen en als ik in de toekomst een voedingskabel voor een EV nodig heb dan moet ik die nú alvast door m'n kelder heen trekken anders kan het straks niet meer zonder breekwerk.

Dus: Kan ik alvast een stuk kabel trekken naar m'n achtergevel en daar later een stuk kabel aan vast zetten die door m'n tuin naar de parkeerplaats loopt? Het zou een 5x6mm kabel worden.
Waarom niet? Is een uitstekend idee, afmonteren in kabel doos en tzt grondkabel eraan koppelen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DJT schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:30:

Lijkt me een goed plan. Ik zou ook twee keer UTP erbij trekken. Beetje afhankelijk van welke paal heb je er een of twee nodig voor de netwerkverbinding en de loadbalancing van je paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Blackraven schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:20:
[...]

Als je nu 1 fase huis aansluiting hebt, dan alleen fase 1 van de lader aansluiten.
Ik weet niet wat voor zekering je er tussen laat zetten (ik zou voor 32A opteren, maar dat had je vast in m'n vorige posts al gezien 8)), maar de meeste 3 fase auto's tot 32A op 1 fase kunnen laden, dat zou je met loadbalancing en tot 3A basis belasting in je huis kunnen halen zonder de hoofdzekering te laten klappen.
Ik neem aan dat het 16A wordt, aangezien alles in huis 16A is.

Maar ik heb er geen verstand van dus ga af op wat er vakman zegt.

Ik vraag me af of het de meerkosten waard zijn om alles om te laten bouwen naar 3 fase. Auto kan toch ook maar maximaal 11 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Phusebox schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:39:
[...]

Ik neem aan dat het 16A wordt, aangezien alles in huis 16A is.

Maar ik heb er geen verstand van dus ga af op wat er vakman zegt.

Ik vraag me af of het de meerkosten waard zijn om alles om te laten bouwen naar 3 fase. Auto kan toch ook maar maximaal 11 kW.
Met 1x16A kun je dan dus met maximaal 3,7kW laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DonJuape schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:41:
[...]

Met 1x16A kun je dan dus met maximaal 3,7kW laden.
Ja ok, dat is wel minder.

Ga maar eens afwachten wat het opnieuw indelen over de fasen kost, maar zal wel duur grapje zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Phusebox schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:46:
[...]

Ja ok, dat is wel minder.

Ga maar eens afwachtent wat het opnieuw indelen over de fasen kost, maar zal wel duur grapje zijn.
En met een 32A zekering kun je dus op een 1 fase aansluiting nog tot 7,4kW laden. Wel loadbalancing dan uiteraard. Dan hoeft je kast niet op de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMav
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-10 10:55
Goedenavond,

Vraagje voor de Zappi gebruikers. Ik heb afgelopen weekend een Zappi + Hub geinstalleerd. 3 fase. Ik heb de CT klemmen na de meter geinstalleerd met de pijl in de richting van de groepenkast. De plussen en minnen van de bedrading juist aangesloten.

Toch krijg ik op het scherm van de Zappi en in de app te zien dat er energie richting het net stroomt, zonder laden maar met verbruik in de woning. (Geen zonnepanelen hier)

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ji-n_CXus5xEnomtCq83P3pBlMU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fHt1szmSryFCeupxyLk8sOUU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

iMav schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:54:
Goedenavond,

Vraagje voor de Zappi gebruikers. Ik heb afgelopen weekend een Zappi + Hub geinstalleerd. 3 fase. Ik heb de CT klemmen na de meter geinstalleerd met de pijl in de richting van de groepenkast. De plussen en minnen van de bedrading juist aangesloten.

Toch krijg ik op het scherm van de Zappi en in de app te zien dat er energie richting het net stroomt, zonder laden maar met verbruik in de woning. (Geen zonnepanelen hier)

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

[Afbeelding]
Ervan uitgaande dat je inderdaad alles goed hebt aangesloten, wat zijn de CT klem settings in je Zappi? En heb je de laatste firmware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 18:24
iMav schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:54:
Goedenavond,

Vraagje voor de Zappi gebruikers. Ik heb afgelopen weekend een Zappi + Hub geinstalleerd. 3 fase. Ik heb de CT klemmen na de meter geinstalleerd met de pijl in de richting van de groepenkast.
In de richting van afname.
Dus als je ze plaats tussen de hoofdzekering/slimme meter en de groepenkast/hoofdschakelaar dan klopt het, dan wijst hij richting de groepenkast/hoofdschakelaar.
Plaats je hem in de groepenkast NA de hoofdschakelaar, dan moet ie wijzen naar de afnemende aardlekautomaten.

Als je dat al zo hebt, dan kan het zijn dat de volgorde niet klopt (fase 1,2,3 aangesloten op 3,2,1 zeg maar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Blackraven schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:49:
[...]

En met een 32A zekering kun je dus op een 1 fase aansluiting nog tot 7,4kW laden. Wel loadbalancing dan uiteraard. Dan hoeft je kast niet op de kop.
Ik weet niet wat daar de regels voor zijn maar moet @Phusebox niet sowieso een hoofdschakelaar (1 fase welliswaar) omdat ze met de installatie van de aardlekautomaat voor de paal iets aanpassen aan zijn meterkast? Voor die hoofdschakelaar en die aardlekautomaat moet de kast dus toch een beetje op de kop (ook afhankelijk van de nog beschikbare ruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMav
DonJuape schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:23:
[...]

Ervan uitgaande dat je inderdaad alles goed hebt aangesloten, wat zijn de CT klem settings in je Zappi? En heb je de laatste firmware?
Laatste firmware (3147).
Fases zitten correct, gecheckt met een fase rotatie meter

Mijn CT instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlDQjupwzQXNHVafAkBlbRA6COo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56pY729sZFzJDS4r2hcUiZ0L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfkC6lW3ZsRdTdvNVy40Y6JxnCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSqrRrgwQsspNUF3ohP3PXpq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wq4ShJV6eAVHi3lAvGMkNmD7riU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wu1MVSH7RRIFTydhhtOeXm3g.jpg?f=fotoalbum_large

Vreemde is wel dat bij de CT setting een negatieve export staat maar bij het metingen overzicht wel een positieve:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oBpqB84qPT8cnzhibBqAITb9BM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYJrgaoME2AHfOYldUqKJumQ.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Bij CT 1 en 2 negatieve waarde en bij CT 3 een positieve. Heb de bekabeling driedubbel gecheckt. Rood=plus, zwart=min. Wellicht die 2 CT’s toch de draden omwisselen?

[ Voor 4% gewijzigd door iMav op 29-11-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Wat ik me afvroeg… als je 3 fasen aardlek automaat hebt en je daar je laadpaal op aansluit, en je sluit per ongeluk de L3 ader vanuit je aardlek automaat op de L2 aansluiting van je laadpaal.

Maakt dit überhaupt uit?
De aardlek automaat is toch “dom” en ziet geen verschil tussen 1,2,3 en je laadpaal ook niet? Stroom is stroom toch?

Ik begrijp dat de nul en aarde ander verhaal is

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

refused81 schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:50:
Wat ik me afvroeg… als je 3 fasen aardlek automaat hebt en je daar je laadpaal op aansluit, en je sluit per ongeluk de L3 ader vanuit je aardlek automaat op de L2 aansluiting van je laadpaal.

Maakt dit überhaupt uit?
De aardlek automaat is toch “dom” en ziet geen verschil tussen 1,2,3 en je laadpaal ook niet? Stroom is stroom toch?

Ik begrijp dat de nul en aarde ander verhaal is
Dat maakt niks uit. Afhankelijk van je laadpaal moet je dan wel de faserotatie settings even goed zetten.
Sterker nog, ik ga dat doen. Mijn L1 van mijn huis zit nu op de L1 van mijn laadpaal. Maar de WP zit ook op de L1 van mijn huis. Als op ik 1 fase laad dan is dat op de L1 van mijn laadpaal en grijpt de LB soms in vanwege WP vraag. Dus beter kan ik de L2 of L3 van mijn huis (zit veel minder op) aansluiten op de L1 van mijn laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

iMav schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:45:
[...]

Laatste firmware (3147).
Fases zitten correct, gecheckt met een fase rotatie meter

Mijn CT instellingen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vreemde is wel dat bij de CT setting een negatieve export staat maar bij het metingen overzicht wel een positieve:

[Afbeelding]

Edit: Bij CT 1 en 2 negatieve waarde en bij CT 3 een positieve. Heb de bekabeling driedubbel gecheckt. Rood=plus, zwart=min. Wellicht die 2 CT’s toch de draden omwisselen?
Kun je proberen. Wat ook zou kunnen is dat de aansluit volgorde van de CT klemmen in de Zappi niet klopt met de aansluitvolgorde van de fasen in de Zappi.
Volgens mij is die onlogisch, vlnr en vrnl geloof ik.
Ik heb het zo. Dus CT detect ON. Misschien is dat het?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCLZMd1GBGLH7xgYLSIVwEz45sI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sGZOVQbaSEjaPUKV8MZzJVf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-OiJZ_bsnjxzRMfA9PWcYg5scE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0ouGolu7DGlP6GxQlOjYJ4T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4WWLUNDvqkjSi1u9Yx290XCxv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXUdeCaOTrfmfo7Rlq7PjIqe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkCCGUGaGo8qWR4TovZFJuNMO0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Te90sFYC46yUDMrZ3Ea9dmoS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door DonJuape op 29-11-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
DonJuape schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:58:
[...]

Dat maakt niks uit. Afhankelijk van je laadpaal moet je dan wel de faserotatie settings even goed zetten.
Wat bedoel je precies met dit? Faserotatie setting?
In mijn geval geen LB

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

refused81 schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:03:
[...]

Wat bedoel je precies met dit? Faserotatie setting?
In mijn geval geen LB
Ik heb het zoals hieronder waarbij 123 van mijn huis ook 123 in de paal is. Als je dat anders doet moet je die setting dus ook wijzigen. Bij geen LB waarschijnlijk niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-OiJZ_bsnjxzRMfA9PWcYg5scE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0ouGolu7DGlP6GxQlOjYJ4T.jpg?f=fotoalbum_large

[]

[ Voor 42% gewijzigd door DonJuape op 29-11-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Mijn TWC heeft dat niet. Is het dan nog steeds ok, of moet ik er maar even omdraaien. Volgens mijn redenatie heb ik L1 en L3 op de TWC verkeerd om

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

refused81 schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:14:
[...]

Mijn TWC heeft dat niet. Is het dan nog steeds ok, of moet ik er maar even omdraaien. Volgens mijn redenatie heb ik L1 en L3 op de TWC verkeerd om
Heb mijn reactie aangepast, haalde even twee hulpvragen door elkaar 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
DonJuape schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:07:
[...]

Ik heb het zoals hieronder waarbij 123 van mijn huis ook 123 in de paal is. Als je dat anders doet moet je die setting dus ook wijzigen. Bij geen LB waarschijnlijk niet.
[Afbeelding]

[]
De keus is dan alleen 123 en 321 lijkt me dan. Want anders dan de volgorde maakt de fase niet uit. Ze zitten namelijk gewoon 1/3 van elkaar vandaan.

Oh voor LB maakt het wel uit, dat de LB weet welke gemeten stroomsterkte bij welke fase hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMav
DonJuape schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:02:
[...]

Kun je proberen. Wat ook zou kunnen is dat de aansluit volgorde van de CT klemmen in de Zappi niet klopt met de aansluitvolgorde van de fasen in de Zappi.
Volgens mij is die onlogisch, vlnr en vrnl geloof ik.
Ik heb het zo. Dus CT detect ON. Misschien is dat het?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Issue opgelost. Inderdaad van ct1 en ct2 rood en zwart omgedraaid. Zie nu het juiste verbruik.

Toch nog wen 4e keer gekeken of ik geen fout had gemaakt maar zat aangesloten zoals beschreven. Rood op plus en zwart op min

Misschien toeval maar van mijn ct klemmen hebben de 2 waarvan ik de draden om moest draaien een gladde buitenmantel en die ene die goed zat een geribbelde.

Thanks voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Z___Z schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:28:
[...]

De keus is dan alleen 123 en 321 lijkt me dan. Want anders dan de volgorde maakt de fase niet uit. Ze zitten namelijk gewoon 1/3 van elkaar vandaan.
Die snap ik niet? Waarom niet 132 231🤭
De volgorde maakt dan toch nooit uit?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik kom er trouwens net achter dat bij mij in de meterkast de bedrading tussen de meter en de hoofdschakelaar niet overeenkomt met de labels op de schakelaar zelf. Op N, 1 en 3 zitten de fasendraden en op 5 zit de nul draad. Vind dat best slordig. Dat maakt voor een hoofdschakelaar waarschijnlijk niet zo veel uit (alle 4 de polen worden toch als 1 geheel geschakeld), maar toch.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
refused81 schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:12:
[...]

Die snap ik niet? Waarom niet 132 231🤭
De volgorde maakt dan toch nooit uit?
Omdat 231 hetzelfde is als 123 en 132 hetzelfde als 321.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Z___Z schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:14:
[...]

Omdat 231 hetzelfde is als 123 en 132 hetzelfde als 321.
Ik mis hier wat basiskennis denk ik 🤭
Is de strekking van het verhaal nou zolang de 2 op de 2 zit maakt de rest niet uit?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-10 12:50
Hmm, mijn leasemaatschappij (alphabet) heeft de laadpalen volledig bij Eneco eMobility neergelegd. Maar die hebben een vast vergoedingstarief van 0,227ct p/kWh..
Momenteel koop ik mijn stroom in voor +/- 0,25ct en met mijn (helaas) variabel tarief gaat dat in januari zelfs naar 0,44ct p/kWh.. zelfs als ik nu een nieuw contract afsluit bij Eneco is het 0,276ct p/kWh.. het is toch gek dat Eneco zelf lagere vergoeding geeft dan bijvoorbeeld stroom bij hun nu kost.. iemand hier ervaring mee?

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:53

greatgonzo

schit-te-rend!

misschien past de vraag hier toch het beste.
Op 31 december moet ik het aantal verbruikte kWh vastleggen, ivm opgave voor de belastingdienst (zakelijk rijden).

De Zappi V2 laat mooi in het display zien hoeveel je op een bepaalde periode verbruikt hebt. Is een foto hiervan maken voldoende voor de accountant, of moet je toch echt een digitaal bestand hebben dat uitgelezen is oid? Ik heb namelijk geen hub bij de Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
skai21 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:40:
Hmm, mijn leasemaatschappij (alphabet) heeft de laadpalen volledig bij Eneco eMobility neergelegd. Maar die hebben een vast vergoedingstarief van 0,227ct p/kWh..
Momenteel koop ik mijn stroom in voor +/- 0,25ct en met mijn (helaas) variabel tarief gaat dat in januari zelfs naar 0,44ct p/kWh.. zelfs als ik nu een nieuw contract afsluit bij Eneco is het 0,276ct p/kWh.. het is toch gek dat Eneco zelf lagere vergoeding geeft dan bijvoorbeeld stroom bij hun nu kost.. iemand hier ervaring mee?
Eneco is dan ook fulltime asshole. Maar dat zijn al dat soort clubs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-10 12:50
aschja schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:50:
[...]

Eneco is dan ook fulltime asshole. Maar dat zijn al dat soort clubs.
yeah, i know.. maar zit er semi wel aan gebonden :)
Ben nu even aan het kijken hoe mijn werkgever reageert, ik zeg: uhmz, met deze regeling is het voor mij dus voordeliger om het voor meer dan het dubbele aan een publieke paal te hangen. dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling wel :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

greatgonzo schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:46:
Op 31 december moet ik het aantal verbruikte kWh vastleggen, ivm opgave voor de belastingdienst (zakelijk rijden).

De Zappi V2 laat mooi in het display zien hoeveel je op een bepaalde periode verbruikt hebt. Is een foto hiervan maken voldoende voor de accountant, of moet je toch echt een digitaal bestand hebben dat uitgelezen is oid? Ik heb namelijk geen hub bij de Zappi.
Die vraag past hier prima.
Er zijn hier volgens mij wel mensen die de regels precies weten. Ikzelf heb een kWh meter waar ik een foto van maak voor de LM/WG. Ik vertrouw de Zappi daarmee nog niet helemaal, wat doet hij bijvoorbeeld bij een firmware update etc en ik zal ook eens kijken of er inmiddels een verschil is tussen meter en Zappi. De meter is trouwens MID gecertificeerd maar dat is volgens mij niet eens verplicht.

Update: Na 3 maanden zit er 1,8% verschil tussen Zappi en kWh meter op 710kWh geladen. Dit kan overigens ook het standby en operationeel verbruik zijn van de Zappi. Valt me niet tegen, ik denk dat ik het zou proberen met een fotootje van de Zappi als ik jou was. Een 3-fase kWh meter plus installatie ben je ook weer een 200 euro verder, denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door DonJuape op 30-11-2021 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:45

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

greatgonzo schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:46:

Dit gaat heel erg als stichting open deur klinken, maar ik doe het toch maar even: Heb je het aan de accountant gevraagd hoe hij of zij het aangeleverd wilt krijgen? Ik neem aan dat die exact weet wat wel of niet werkt. Desnoods even de Belastingtelefoon bellen voor de zekerheid.

Overigens denk ik dat een foto maken ervan prima is. Ik zie her en der mensen die een (verzegelde) kWh meter hebben waar ze de gegeven van doorsturen (foto) wat ook schijnt te werken.

Morgen komen ze de Wallbox hier installeren. Dan staat dat iig klaar; nu alleen de auto nog :+ :F

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 30-11-2021 09:02 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:18
Officieel moet je een gecertificeerde tussenmeter plaatsen waar op je het kWh verbruik van de laadpaal kan aflezen en registreren ivm registratie zakelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
okio schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:27:
Officieel moet je een gecertificeerde tussenmeter plaatsen waar op je het kWh verbruik van de laadpaal kan aflezen en registreren ivm registratie zakelijk
Waar staat dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
refused81 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:00:
Is de strekking van het verhaal nou zolang de 2 op de 2 zit maakt de rest niet uit?
Een 3 fasen stroomnet kan een draaiveld hebben wat links of rechts draait. Of met de klok mee of tegen de klok in. Sommige oudere personen hebben het ook nog wel eens over draaistroom als ze het over 3 fasen hebben.

Dus 123 is niet hetzelfde als 321. Voor de meeste EV's zal dat niet veel verschil maken, misschien voor een Zoe wel? Maar dat denk ik eerlijk gezegd ook niet.

Voor sommige machines is het echter wel van belang omdat die een 3 fasen elektromotor laten draaien en als je de fases dan anders aansluit dan draait de motor de andere kant op dan je zou willen.

Je kan ook niet zo maar zeggen dat 123 links en 321 rechts is, want dat ligt ook aan de manier waarop die fasen zijn aangesloten in je meterkast. Als je graag wil weten hoe het bij jou thuis is aangesloten kan je een draaiveldtester* gebruiken.

* even een willekeurig voorbeeld via een zoekmachine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Dat is geen wettelijk regel.

De redenatie is als volgt:
- Jij moet aantonen dat je de stroom enkel hebt gebruikt voor het laden van de zakelijke auto
- Om geen vragen te krijgen over de betrouwbaarheid van de meting, wordt aangeraden om een meter met een MID keurmerk te kiezen. (dus geen verplichting)
- Mochten zaken niet duidelijk zijn, kan de belastingdienst vraagtekens gaan zetten bij de meting en mogelijk overgaan tot toevoegen van je stroomverbruik als verkapt inkomen en je dus gaan belasten hierop.

Dus het is puur uit eigenbescherming en geen wettelijke regel. Ik zou zelf die 40 a 50 euro extra neertellen voor een gecertificeerd KWH telwerk.

edit: hmm... lijkt erop dat de mening over de verplichting enigzins verdeeld zijn. Een zegt wel verplicht een MID meter en de andere weer niet. Dan toch maar je accountant vragen |:(
Op de website van de belastingdienst zelf kan ik niets vinden over kWh meters en MID keurmerk

[ Voor 14% gewijzigd door Sircuri op 30-11-2021 12:23 ]

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Sircuri schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:15:
[...]

Dat is geen wettelijk regel.

De redenatie is als volgt:
- Jij moet aantonen dat je de stroom enkel hebt gebruikt voor het laden van de zakelijke auto
- Om geen vragen te krijgen over de betrouwbaarheid van de meting, wordt aangeraden om een meter met een MID keurmerk te kiezen. (dus geen verplichting)
- Mochten zaken niet duidelijk zijn, kan de belastingdienst vraagtekens gaan zetten bij de meting en mogelijk overgaan tot toevoegen van je stroomverbruik als verkapt inkomen en je dus gaan belasten hierop.

Dus het is puur uit eigenbescherming en geen wettelijke regel. Ik zou zelf die 40 a 50 euro extra neertellen voor een gecertificeerd KWH telwerk.

edit: hmm... lijkt erop dat de mening over de verplichting enigzins verdeeld zijn. Een zegt wel verplicht een MID meter en de andere weer niet. Dan toch maar je accountant vragen |:(
Dat bedoelde ik ook. Het staat nergens. Er zijn geen wettelijke eisen. Ook met een MID meter blijft het allemaal zo lek als een mandje. Het is eigenlijk niet aan te tonen. Je kunt obv kilometers, gemiddelde verbruik en kWhs aannemelijk maken dat het ongeveer klopt maar 100% zekerheid kun je nooit geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:09:
[...]
Een 3 fasen stroomnet kan een draaiveld hebben wat links of rechts draait. Of met de klok mee of tegen de klok in. Sommige oudere personen hebben het ook nog wel eens over draaistroom als ze het over 3 fasen hebben.

Dus 123 is niet hetzelfde als 321. Voor de meeste EV's zal dat niet veel verschil maken, misschien voor een Zoe wel? Maar dat denk ik eerlijk gezegd ook niet.

Voor sommige machines is het echter wel van belang omdat die een 3 fasen elektromotor laten draaien en als je de fases dan anders aansluit dan draait de motor de andere kant op dan je zou willen.

Je kan ook niet zo maar zeggen dat 123 links en 321 rechts is, want dat ligt ook aan de manier waarop die fasen zijn aangesloten in je meterkast. Als je graag wil weten hoe het bij jou thuis is aangesloten kan je een draaiveldtester* gebruiken.

* even een willekeurig voorbeeld via een zoekmachine
De netbeheerder geeft het vaak aan in de meterkast bij de omzetting naar 3 fasen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YO2EKmWMfHBW17_hSdhoReJr_OI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaHFEQYV5Dc8a7tIPfLxZ8ao.jpg?f=fotoalbum_large

Er was inderdaad iets met de Zoe en faserotatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:27
YouTube: Jaguar I-Pace with Momentum Dynamics inductive charging retrofit

Dit zou ik wel willen bij mij thuis op de oprit

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9-3
  • Laatst online: 05-10-2024

9-3

In dit topic kan ik niets vinden over het laadstation van het Noorse merk Easee – Home.
Iemand ervaringen mee?

Ik lees veel goede reviews er is ook zat te vinden op youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:28:
De netbeheerder geeft het vaak aan in de meterkast bij de omzetting naar 3 fasen:
Hm, in alle huizen waar ik heb gewoond was dat niet zo, maar die zijn ook nooit over gezet volgens mij. Maar eerlijk gezegd zou ik daar niet op vertrouwen. Als men dit altijd doet dan zou er wel iets officieels zijn in je meterkast ipv iets met een zwarte stift geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:04:
[...]
Hm, in alle huizen waar ik heb gewoond was dat niet zo, maar die zijn ook nooit over gezet volgens mij. Maar eerlijk gezegd zou ik daar niet op vertrouwen. Als men dit altijd doet dan zou er wel iets officieels zijn in je meterkast ipv iets met een zwarte stift geschreven.
Helemaal eens hoor. De netbeheerderman deed het altijd zo zei hij. Vroeg trouwens ook of ik linksom of rechtsom wilde voor het eventueel later aansluiten van een draaistroom motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:34:
Dit zou ik wel willen bij mij thuis op de oprit
Wie niet zou ik zeggen. Maar ik geloof niet dat ze in het filmpje vertellen hoe duur het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-10 22:39
Als je auto dan even warm wordt als een telefoon die je draadloos oplaad 8)7

Draadloos is leuk, maar de verliezen veelste groot.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterloo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 12:37
Sorry voor als het al vaker gevraagd is maar ik kon het niet vinden vandaar deze vraag;

Door de LM is mijn NewMotion laadpaal geannuleerd en moest ik een Eneco Laadpaal (Alfen Single Pro-Line 32A incl LBA aanvragen.

Is het aanpassen van de tarieven bij deze Eneco laadpaal door jezelf te doen of dient Eneco dit voor je aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Oosterloo Eneco heeft vaste tarieven, die je niet zelf kan aanpassen. Dus ik zou even aan de LM vragen hoe zij het verschil tussen de prijzen van Eneco en je eigen energieleverancier aan jou gaan vergoeden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:55
refused81 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:00:
[...]

Nee zo werkt het niet: er zijn maar 2 opties: links of rechts draaiend
oftewel aansluiten in deze volgorde 1-2-3 is hetzelfde rotatie richting als 2-3-1 en 3-1-2:
1-2-3-1-2-3-1-2-3-1-2-3-1-2-3

of voor de andere rotatie richting is de volgorde 3-2-1 gelijk aan 2-1-3 en 1-3-2:
3-2-1-3-2-1-3-2-1-3-2-1-3-2-1

Dus je kunt in de laadpaal iedere willekeurige fase op de eerste terminal zetten, de volgorde van de andere 2 fases bepalen dan je rotatierichting
(Voor zo ver ik weet had/heeft alleen de Zoe daar moeite mee)

Edit: het is uiteraard wel belangrijk dat de CT klemmen dan om dezelfde fase in de meterkast als de terminal die bij die fase hoort in de lader

[ Voor 8% gewijzigd door Medjai op 30-11-2021 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
maarten_NL schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:21:
Als je auto dan even warm wordt als een telefoon die je draadloos oplaad 8)7
De accu in je EV wordt ook warm als je "gewoon" snellaadt, dus dat lijkt me niet echt een verschil.

Veel telefoons met laden via een kabeltje trouwens ook.
Draadloos is leuk, maar de verliezen veelste groot.
Ik denk dat als je dit goed op elkaar afstemt dat het wel mee valt. Volgens de man in het filmpje was het 99,9% efficiënt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Medjai schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:37:
[...]

oftewel aansluiten in deze volgorde 1-2-3 is hetzelfde rotatie richting als 2-3-1 en 3-1-2:

of voor de andere rotatie richting is de volgorde 3-2-1 gelijk aan 2-1-3 en 1-3-2:

Dus je kunt in de laadpaal iedere willekeurige fase op de eerste terminal zetten, de volgorde van de andere 2 fases bepalen dan je rotatierichting
Volgens mij is het meer een issue van de Zappi dan de Zoe. Ik zie even niet waarom een auto er een issue mee zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:27
JeroenE schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:35:
@Oosterloo Eneco heeft vaste tarieven, die je niet zelf kan aanpassen. Dus ik zou even aan de LM vragen hoe zij het verschil tussen de prijzen van Eneco en je eigen energieleverancier aan jou gaan vergoeden.
@Oosterloo

Eneco is (in samenwerking met Alphabet) wel bezig om dit aan te passen. Vorige maand deze mail ontvangen:
Door de stijging van de energieprijzen ontstaan verschillen tussen wat medewerkers betalen aan hun energieleverancier en wat zij via Eneco eMobility vergoed krijgen voor het thuisladen. Een te lage vergoeding zorgt voor een onbedoelde toename van de kosten voor jouw leaserijders. Daarom introduceren Alphabet en Eneco eMobility per januari 2022 een variabele hoogte van de thuislaadvergoeding. Dit heeft als doel leaserijders hetzelfde te vergoeden als wat in hun energiecontract vermeld staat. Dit is door de huidige omstandigheden nu niet altijd het geval.
Hoe de invulling precies gaat zijn is nog niet helemaal helder maar wilde alleen aangeven dat dit in de pijplijn zit bij Eneco

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:44:
[...]

Volgens mij is het meer een issue van de Zappi dan de Zoe. Ik zie even niet waarom een auto er een issue mee zou hebben.
Ik kan het niet meer terugvinden maar de Zoe doet iets met de motor om met 22kW te kunnen laden. Die waren daarbij gevoelig voor de fase rotatie, iets met vastlassen van contacten.
Er is geen issue met de Zappi en de fase rotatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:49:
[...]

Ik kan het niet meer terugvinden maar de Zoe doet iets met de motor om met 22kW te kunnen laden. Die waren daarbij gevoelig voor de fase rotatie, iets met vastlassen van contacten.
Er is geen issue met de Zappi en de fase rotatie.
Niet meer nee. Maar was er in het verleden wel. Zie oa. https://myenergi.info/phase-rotation-t567.html

Ook verkopen ze nog steeds een meter. Zal meer te maken hebben met de CT klemmen dan oid.

Een BEV heeft een gelijkstroom motor en geen draaistroom motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Interessante discussie :) Uiteindelijk komen ze dus bij MyEnergi tot de conclusie dat de "phase rotation check" niet nodig is en alleen maar verwarring geeft.
Even gepost in dat topic.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 30-11-2021 16:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• refused81
Medjai schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:37:
[...]

Edit: het is uiteraard wel belangrijk dat de CT klemmen dan om dezelfde fase in de meterkast als de terminal die bij die fase hoort in de lader
thanks toch maar de moeite genomen om 1 en 3 te switchen.

Nu netjes:
L1 - bruin
L2 - zwart
L3 - Grijs
N - Blauw
A groen/geel

TWC staat weer aan met groene lampje, maar het is ouzo frusterend om hem nog niet te kunnen testen (auto moet nog komen). Als het niet werkt dan heeft de elektricien het niet goed gedaan >:)

Nog paar weekjes wachten en dan zal de model 3 mij vertellen of het goed is of niet :D

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29

TGEN

Hmmmx_

Proost! Geen vriend of kennis met EV die toevallig langs wil komen om de smaak van je stroom te proeven?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray_alcalde
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-03 08:21
hoi allemaal,

ik ben in blijde verwachting van een ioniq5, en momenteel een keuze aan het maken voor een laadpaal.

Heb al best wat ingelezen en de Easee Home spreekt me heel hard aan (3 fase laden tot 22kw - rfid identificatie - load balancing mogelijk (of toch in de nabije toekomst) via equalizer.

Enige 2 vragen die ik me wel stel:

1) ik moet mijn leasemaatschappij mijn verbruik kunnen doorgeven per nummerplaat (hence de RFID) maar hoe werkt dit in de praktijk? Er is wifi verbinding of 4g, dus wordt dit dan rechtstreeks naar hen gestuurd? Iemand ervaring met dit soort rapportering? Ik veronderstel dat ik dit zelf nog moet doorgeven aangezien er geen rechtstreekse link is met mijn LM & laadpaal?
Mijn leasemaatschappij is arval. Zij bieden ook een laadpunt aan binnen de leasing waardoor het rechtstreeks wordt verrrekend, maar dit is in mijn situatie minder interessant (in België is een laadpaal tot 200% fiscaal in te brengen als zelfstandige).

2) de easee home heeft blijkbaar niet de functie om zo veel mogelijk op zonne-energie op te laden, maar vanaf wanneer is dit interessant? Ik heb zonnepanelen besteld voor een totaal van 6700 wp en dacht hieraan ook een thuisbatterij van 12 KW (of KWH?) te koppelen.
Iemand advies hierin? want dit is allemaal vrij nieuw voor mij.

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray_alcalde
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-03 08:21
hoi allemaal,

ik ben in blijde verwachting van een ioniq5, en momenteel een keuze aan het maken voor een laadpaal.

Heb al best wat ingelezen en de Easee Home spreekt me heel hard aan (3 fase laden tot 22kw - rfid identificatie - load balancing mogelijk (of toch in de nabije toekomst) via equalizer.

Enige 2 vragen die ik me wel stel:

1) ik moet mijn leasemaatschappij mijn verbruik kunnen doorgeven per nummerplaat (hence de RFID) maar hoe werkt dit in de praktijk? Er is wifi verbinding of 4g, dus wordt dit dan rechtstreeks naar hen gestuurd? Iemand ervaring met dit soort rapportering? Ik veronderstel dat ik dit zelf nog moet doorgeven aangezien er geen rechtstreekse link is met mijn LM & laadpaal?
Mijn leasemaatschappij is arval. Zij bieden ook een laadpunt aan binnen de leasing waardoor het rechtstreeks wordt verrrekend, maar dit is in mijn situatie minder interessant (in België is een laadpaal tot 200% fiscaal in te brengen als zelfstandige).

2) de easee home heeft blijkbaar niet de functie om zo veel mogelijk op zonne-energie op te laden, maar vanaf wanneer is dit interessant? Ik heb zonnepanelen besteld voor een totaal van 6700 wp en dacht hieraan ook een thuisbatterij van 12 KW (of KWH?) te koppelen.
Iemand advies hierin? want dit is allemaal vrij nieuw voor mij.

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
TGEN schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:44:
[...]

Proost! Geen vriend of kennis met EV die toevallig langs wil komen om de smaak van je stroom te proeven?
Ben de eerste 😳

Is er een tweakers die het aandurft in Enschede om zijn EV aan te sluiten? Tesla of iets anders 😎

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 103 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen