• DonJuape
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:33

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Phusebox schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:08:
[...]

Dat eerste was me duidelijk inderdaad. Dat heeft de Zappi dus voor op de Pulsar Plus.

Maar gebruik je het ook is de vraag en is het de 300 euro meer waard...
Hoe kom je aan die 300 euro?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
Phusebox schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:08:
[...]

Dat eerste was me duidelijk inderdaad. Dat heeft de Zappi dus voor op de Pulsar Plus.

Maar gebruik je het ook is de vraag en is het de 300 euro meer waard...
Tomorrow is the day. Vorig jaar was het 25% korting.

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:06
DonJuape schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:16:
[...]

Hoe kom je aan die 300 euro?
Ik heb de Pulsar Plus met 7m kabel en load balancing gekocht voor 980. De Zappi komt al snel op 1270, goedkoper kan ik hem niet vinden (met Harvi en Hub en dan moeten er volgens mij ook nog extra CT klemmen bij).

Lastig... Kom er niet uit of het gunstig gaat zijn of niet. En of het me het waard is dat de zappi veel groter is en in de weg zit op de oprit.

[Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 26-11-2021 07:18]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing | PVoutput

• thehog
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 08:07
Phusebox schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:56:
Ik kom er niet helemaal uit of het de meerprijs, en grote formaat, van de Zappi waard is dat deze wel kan schakelen naar 1 fase en de Pulsar Plus niet.

Met 5kw aan zonnepanelen en een minimum van 4,3 kW overschot op 3 fasen kan ik vrijwel nooit volledig op zonne-energie laden. Maar salderen zal hoogstens langzaam worden afgebouwd, als dat doorgaat. Hoeveel is volledig op je eigen pv installatie dan waard tot 2031...? Dan is je laadpaal ook wel aan vervanging toe waarschijnlijk.

Vooropgesteld dat ik met een EV erbij jaarlijks meer stroom ga verbruiken dan ik opwek.

Zijn er mensen die deze volledige eco modus echt gebruiken in de praktijk?
Ja ik gebruik het wel, vooral in de zomer. Maar dat doe ik meer omdat ik het leuk vind. Niet om het geld.
De prijsverschil verdien je ook niet snel terug. Enige wat onzeker nu is is de energieprijzen. Als die zo hoog blijven, ook straks in de zomer, dan kan het wel nuttig zijn om op ECO te laden als de saldering verdwijnt want dan gaat het echt schelen.

Had een zappi met zijkant socket wel gepast bij je? Stel de vraag eens bij zappi, misschien hebben ze een idee voor je.

• Phusebox
thehog schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:08:
[...]

Ja ik gebruik het wel, vooral in de zomer. Maar dat doe ik meer omdat ik het leuk vind. Niet om het geld.
De prijsverschil verdien je ook niet snel terug. Enige wat onzeker nu is is de energieprijzen. Als die zo hoog blijven, ook straks in de zomer, dan kan het wel nuttig zijn om op ECO te laden als de saldering verdwijnt want dan gaat het echt schelen.

Had een zappi met zijkant socket wel gepast bij je? Stel de vraag eens bij zappi, misschien hebben ze een idee voor je.
Ik vind het lastig kiezen omdat ik dus geen idee heb. Aan de ene kant denk ik ja, liefst zo groen mogelijk bezig en eigen stroom gebruiken. Anderzijds heeft de Pulsar Plus ook voordelen, maar daar volledig groen laden zal bijna onmogelijk zijn vanwege het feit dat ik maar max. 5 kW opwek, en dat is maar een heel enkele keer per jaar.

• Oid
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
maarten_NL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:10:
[...]

Afgezien van de keuze van relais, is het afschakelen van de stroom onder belasting ook geen goed idee. bij 16A stroom de contacten open gooien gaat mooi vuurwerk geven en je auto zal er ook over gaan klagen, dat is niet zo nice ;)

Een EVSE heeft de controle over de laadstroom die de auto trekt en kan de laadsessie ook stoppen en in de laadpaal zit ook al een relais, waarom zou je er dan nog 1 toevoegen? Als jij onder condities het laden wil onderbreken en starten, dan zal je de EVSE dus moeten controleren.

Een SmartEVSE kan dat bijvoorbeeld, er zit een switch ingang op die je met een simpel relais kan bedienen. me EVSE stopt de laadsessie en zet dan de contactor open. En andersom, switch bedienen, de laadsessie start weer.

De SmartEVSE heeft overigens ook een zonnestroomoverschotlaadprogramma, dan start/controleert de stroom en stopt de EVSE de laad sessie aan de hand van het ingestelde terug geleverde vermogen.
Bedankt voor je toevoeging, daar had ik nog niet eens bij stil gestaan 8)7
Ik ga eens kijken naar (smart)EVSE, kende het product niet, bedankt!

• Phusebox
Ah blijkbaar hebben Kia's en Hyundai's problemen met Eco+ modus, dus als dat niet werkt heeft de Zappi geen enkel voordeel meer...

Mensen hier ervaring met een Kia of Hyundai en Zappi V2 in Eco+?

• thehog
  • Registratie: oktober 2000
Phusebox schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:19:
Ah blijkbaar hebben Kia's en Hyundai's problemen met Eco+ modus, dus als dat niet werkt heeft de Zappi geen enkel voordeel meer...

Denk dat je, zoals je al gedaan hebt, meer info krijgt op het myenergi forum.

Ervaring leert wel dat als er problemen zijn zij snel met een nieuwe firmware komen. Oorzaak ligt altijd bij de auto fabrikant die zich niet aan de regels houden en myenergi moet het met een workaround dan oplossen.

• Notna
  • Laatst online: 07:39

Notna

Where are you?®

Ik zag dat de Wallbox idd een leuke BF korting heeft. Ik heb de toko die mij een offerte had gestuurd, gevraagd of ik zelf de unit kon aanschaffen omdat het dan goedkoper was op die manier maar het plaatsen verder wel door hun liet doen.

Kreeg een response binnen 5 minuten dat zij de korting zelf geven om zo garantie en service aan hun kant te houden. Erg netjes :Y

Krijg vandaag de YMVK-AS kabel en de UTP kabel binnen, dan kan ik die alvast leggen en komen ze de paal plaatsen en installeren volgende week woensdag.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• aschja
  • Nu online
Notna schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:45:
Ik zag dat de Wallbox idd een leuke BF korting heeft. Ik heb de toko die mij een offerte had gestuurd, gevraagd of ik zelf de unit kon aanschaffen omdat het dan goedkoper was op die manier maar het plaatsen verder wel door hun liet doen.

Kreeg een response binnen 5 minuten dat zij de korting zelf geven om zo garantie en service aan hun kant te houden. Erg netjes :Y

Krijg vandaag de YMVK-AS kabel en de UTP kabel binnen, dan kan ik die alvast leggen en komen ze de paal plaatsen en installeren volgende week woensdag.
Care to share wie dat is?

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Nu online
thehog schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:08:
[...]

Ja, eens. Je doet het omdat het hobby is.

Maar of het nuttig is wanneer de salderingsregeling wordt afgeschaft, dat hangt ervan af. Ervan uitgaande (ja, bij sommige leveranciers is dat inderdaad niet zo) dat je teruglevertarief gelijk is aan je afnametarief, saldeer je slechts energiebelasting.

Die energiebelasting op elektra is voor 2022 fors verlaagd. Ik sluit niet uit dat in de plannen van het nieuwe kabinet deze (deels) permanent gaat worden, ten koste van een hogere belasting op gas. Die trend was ook met het huidige kabinet al ingezet. Dan is de salderingsregeling (en de eventuele afbouw ervan) financieel een stuk minder relevant.

Pas als je daarna verschillende prijzen hebt voor afname en teruglevering, of variabele tarieven per kwartier bijv., moet je opnieuw gaan optimaliseren. Het is ook denkbaar dat opgewekte zonnestroom overdag meer waard is (kaal tarief) dan afgenomen stroom in de nacht.

Als je het mij vraagt is de hele energiemarkt nog veel te veel in beweging. Ik heb een 3 jaar vaste prijs en laad gewoon op daltarief op volle snelheid. Ik hou de ontwikkelingen in de gaten, maar het laden op zonnestroom is voorlopig financieel totaal geen factor om rekening mee te houden. En de kant welke het op gaat, ook niet... Wellicht over een jaar of 5 à 10.

• DonJuape

DonJuape

Deze combo heb ik. Geen problemen. Is al lang opgelost. Lag overigens aan de auto, niet aan de Zappi maar Zappi heeft een extra veiligheid ingebouwd zodat het geen problemen meer geeft.
Veel onterechte negatieve publiciteit. Zappi is de enige die kan schakelen naar 1 fase en dat was waar het mis ging met sommige auto's. Bij schakelen naar 1-fase sloot de auto de 3-fasen korte tijd kort o.i.d. Dat vond de paal niet leuk.

[Voor 19% gewijzigd door DonJuape op 26-11-2021 09:42]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 03-12 18:41
Phusebox schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:04:
[...]

Oei dat is wel flink. Gaat denk ik een probleem zijn (ruimte tussen muur en auto waar we dagelijks langs moeten lopen, en de postbode etc etc).
Je hoeft de type II stekker niet in de Zappi te steken, je windt sowieso de kabel om de Zappi en de stekker kun je dan ook los laten hangen. Scheelt ongeveer de helft in de uitsteek, dat is dan ca. 14cm

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• Phusebox
Nog voor de duidelijkheid, de Harvi heb je niet nodig om te kunnen laden via zonne-energie, of is deze verplicht om te gebruiken?

Of is het zo handig, dat jullie zeggen, dat moet je erbij nemen.

• DonJuape

DonJuape

Phusebox schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:31:
Nog voor de duidelijkheid, de Harvi heb je niet nodig om te kunnen laden via zonne-energie, of is deze verplicht om te gebruiken?

Klopt, om te laden om zonne-energie heb je alleen de Zappi nodig. Ik adviseer ook de Hub zodat je firmware updates kunt installeren en een app op je telefoon kunt gebruiken.
Een Harvi is wel nodig als je de CT-klemmen draadloos met de Zappi wilt verbinden. De CT-klemmen sluit je dan aan op de Harvi.

• eltron
  • Laatst online: 03-12 18:41
Phusebox schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:31:

Harvi is vooral om draadloos loadbalancing te kunnen doen, of extra CT klemmen te kunnen koppelen.
Niet per sé nodig om te laden op zonne-energie

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• DonJuape

DonJuape

Phusebox schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:10:
[...]

Ik vind het lastig kiezen omdat ik dus geen idee heb. Aan de ene kant denk ik ja, liefst zo groen mogelijk bezig en eigen stroom gebruiken. Anderzijds heeft de Pulsar Plus ook voordelen, maar daar volledig groen laden zal bijna onmogelijk zijn vanwege het feit dat ik maar max. 5 kW opwek, en dat is maar een heel enkele keer per jaar.
Precies. En, nogmaals, met 11kW heb je het minste verliezen en als je op zaterdag of zondag overdag met 11kW laadt, laad je alsnog je PV overschot weg (als je om 12 uur begint ofzo).

• Notna

Notna

Where are you?®

https://www.eezev.com/

Moest er wel zelf mee komen, maar dat mag de pret verder niet drukken. Vond het toch netjes (responses van andere bedrijven blijven uit. Zullen wel werk genoeg hebben?

• maarten_NL
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 06:35

Ik heb een Kona, maar geen Zappi maar heb de SmartEVSE weleens op Solar mode gezet.

Als de zonnestroom op is maar de Kona wil nog meer, dan krijg je wel een melding in de app dat het laden onderbroken is.

Is dat vergelijkbaar met Zappi eco+?

Je zou eens moeten kijken wat het aan rendement en uiteindelijk kosten scheelt. Of 11kw laden en salderen, of 1.5/3/6kw op zonnestroom. Je moet wel heel veel panelen hebben wil je zonnestroom laden het hele jaar door ook vol kunnen houden.

Ik heb 100% lokale groene stroom dus ik laad wel op 11kw in dal op de windmolens :)

PVoutput 3.2 & 1.9kWp PV; Kona EV; ESP8266 FTW!

• DonJuape

DonJuape

maarten_NL schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:11:
[...]

Ik heb een Kona, maar geen Zappi maar heb de SmartEVSE weleens op Solar mode gezet.

Als de zonnestroom op is maar de Kona wil nog meer, dan krijg je wel een melding in de app dat het laden onderbroken is.

Is dat vergelijkbaar met Zappi eco+?
Is vergelijkbaar. Verder heeft de Zappi nog een ECO mode zodat het laden altijd door gaat met het minimale vermogen van 1,4kW (per fase) ook als er onvoldoende zon is. Het verschil met andere palen is dat je deze ECO en ECO+ mode op 1 fase kunt zetten zodat het minimum vermogen om te laden geen 3x1,4kW is maar 1x1,4kW.

• water_escape
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 03-12 08:41
Ik mag een keuze gaan maken voor een paal.
De zaak wist nog niet of ik een paal met pas moet of dat ik het Kw per maand mag declareren.

Ik heb nu uitsluitsel gekregen dat ik mag declareren.

Mijn situatie:
- 3 fase aansluiting thuis (11Kw laden dus)
- Zonnepanelen 12.000Kw (wil dus graag op zonne-energie laden wanneer mogelijk)
- Een goede Kw meter om te declareren
- Loadbalancing

Ik zal een 6mm2 5 aderige kabel direct vanuit de meterkast trekken naar de laadpaal (of is dat overkill?)

Ik heb het volgende hier gelezen:
- Alfen eve (duur en hoeft dus niet omdat ik mag declareren)
- Zappi
- Wallbox Pulsar Plus
- Wallbox Copper SD (zonnestroom, loadbalancing via Powerboost en eventueel backoffice voor kw)

Is een backoffice beter/makkelijk vs een goede Kw meter?

Iemand die dezelfde situatie heeft als ik? Wat is nu de slimste keuze mbt laadpaal?

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

• DonJuape

DonJuape

water_escape schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:20:
Ik mag een keuze gaan maken voor een paal.
De zaak wist nog niet of ik een paal met pas moet of dat ik het Kw per maand mag declareren.

Ik heb nu uitsluitsel gekregen dat ik mag declareren.

Mijn situatie:
- 3 fase aansluiting thuis (11Kw laden dus)
- Zonnepanelen 12.000Kw (wil dus graag op zonne-energie laden wanneer mogelijk)
- Een goede Kw meter om te declareren
- Loadbalancing

Ik zal een 6mm2 5 aderige kabel direct vanuit de meterkast trekken naar de laadpaal (of is dat overkill?)

Ik heb het volgende hier gelezen:
- Alfen eve (duur en hoeft dus niet omdat ik mag declareren)
- Zappi
- Wallbox Pulsar Plus
- Wallbox Copper SD (zonnestroom, loadbalancing via Powerboost en eventueel backoffice voor kw)

Is een backoffice beter/makkelijk vs een goede Kw meter?

Iemand die dezelfde situatie heeft als ik? Wat is nu de slimste keuze mbt laadpaal?
Ik heb een kWh meter en ik ben van plan (nog niet gedaan) de stroom te declareren (2 tot 4 keer per jaar) in de app van de LM met fotootjes van de meterstanden erbij. Collega's doen dat ook zo.

• water_escape
DonJuape schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:42:
[...]

Ik heb een kWh meter en ik ben van plan (nog niet gedaan) de stroom te declareren (2 tot 4 keer per jaar) in de app van de LM met fotootjes van de meterstanden erbij. Collega's doen dat ook zo.
Ok, ik mag hem direct naar de zaak sturen ipv LM. Welke meter heb je? En welke paal (als je aan dezelfde wensen voldoet als ik)

• DonJuape

DonJuape

water_escape schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:44:
[...]

Ok, ik mag hem direct naar de zaak sturen ipv LM. Welke meter heb je? En welke paal (als je aan dezelfde wensen voldoet als ik)
Een Hager ECP380D kWh meter maar ik denk dat er goedkopere zijn. Verder heb ik een Zappi V2 3-fase met vaste kabel en Hub, geen Harvi.

• maarten_NL
DonJuape schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:16:
[...]

Is vergelijkbaar. Verder heeft de Zappi nog een ECO mode zodat het laden altijd door gaat met het minimale vermogen van 1,4kW (per fase) ook als er onvoldoende zon is. Het verschil met andere palen is dat je deze ECO en ECO+ mode op 1 fase kunt zetten zodat het minimum vermogen om te laden geen 3x1,4kW is maar 1x1,4kW.
De SmartEVSE kan je ook door laten laden mocht de zon wegvallen, na X tijd stoppen, of een deel import toestaan.

• soeppie
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 00:09
DonJuape schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:16:
[...]

Dus kan de zappi 3 fase omschakelen naar 1 fase om minder snel te hoeven laden? In eco en eco+ mode? Dus fast 3 fase en de eco en eco+ 1 fase? En saldeert die dan ook over de fases?

• DonJuape

DonJuape

soeppie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:12:
[...]

Dus kan de zappi 3 fase omschakelen naar 1 fase om minder snel te hoeven laden? In eco en eco+ mode? Dus fast 3 fase en de eco en eco+ 1 fase? En saldeert die dan ook over de fases?
Klopt. Je kunt de ECO en ECO+ mode instellen op 1 fase, de Fast mode blijft dan 3 fase. Het maakt in de 1-fase ECO en ECO+ mode niet uit op welke fase(n) het overschot is.

• soeppie
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 00:09
DonJuape schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:35:
[...]

Klopt. Je kunt de ECO en ECO+ mode instellen op 1 fase, de Fast mode blijft dan 3 fase. Het maakt in de 1-fase ECO en ECO+ mode niet uit op welke fase(n) het overschot is.
Ah top dat is handig. Ik heb namelijk een 3 fase zonnepaneel omvormer en 4.3 kw piek. De auto is trouwens maar 2 fases. Maar voor de toekomst zeker handig.

• DonJuape

DonJuape

soeppie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:36:
[...]

Ah top dat is handig. Ik heb namelijk een 3 fase zonnepaneel omvormer en 4.3 kw piek. De auto is trouwens maar 2 fases. Maar voor de toekomst zeker handig.
Afhankelijk van je situatie heeft het zin fase L1 van de Zappi slim te kiezen/aan te sluiten. Dit is de aansluiting waarmee de Zappi dan in ECO en ECO+ gaat laden. Als er op deze fase veel grote verbruikers zitten zal het laden in ECO mode door de LB alsnog worden gestopt, als er EN niet minimaal 1,4 kW PV overschot beschikbaar is EN het huisverbruik op die fase richting de 25A gaat (uitgaande van een 3x25A aansluiting). Ik heb de Zappi L1 op dezelfde fase zitten als de WP en dat is dus niet zo handig. LB grijpt zelden in maar als je toch nog moet aansluiten en van optimaliseren houdt. 8)

[Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 26-11-2021 12:08]

• Notna

Notna

Where are you?®

Wallbox Pulse Plus met 5 meter kabel nu voor 649 te krijgen:

https://www.tink.nl/wallb...tation-3-fase-kabel-11408?

7 meter versie is 749 EUR

De Power Boost hier 199 vs 209 bij Wallbox zelf

[Voor 22% gewijzigd door Notna op 26-11-2021 12:48]

• Phusebox
Ik ben toch geswitched naar de Zappi V2. Mazzeltje gehad en uiteindelijk 1000 euro betaald voor de 22 kW met vaste kabel en Hub.

[Voor 52% gewijzigd door Phusebox op 26-11-2021 13:42]

• Inspired
Notna schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:47:

Dat is wel een nette prijs. Zeker ook omdat hij via een backend kan werken. Dat zou voor mij wel een vereiste zijn.

• aschja
  • Nu online

Mijn dank is groot. Dan heeeeeel veel wikken en wegen uiteindelijk toch besloten om de Wallbox aan te schaffen. Voor deze prijs kon ik het niet laten. Nu 848 betaald incl Load balancing module.

• refused81
  • Registratie: februari 2007
  • Nu online
ik heb een TWC gen 3 geïnstalleerd. Allemaal prima, heb alleen issue met de wifi.
Uiteraard is via de telefoon 192.168.92.1 gedaan en via daar connectie met wifi accesspoint gemaakt.

vervolgens kan ik op mijn lokaal netwerk connector naar de wall connector via 192.168.1.174
de pagina opent dan ook maar krijg altijd deze foutmelding:

iemand een idee?
Ik heb al paar keer alles gereboot...maar dat lijkt ook niet te werken.... :'(

[Voor 5% gewijzigd door refused81 op 26-11-2021 14:29]

iRacing Profiel

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 00:47

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

refused81 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:28:
ik heb een TWC gen 3 geïnstalleerd. Allemaal prima, heb alleen issue met de wifi.
Uiteraard is via de telefoon 192.168.92.1 gedaan en via daar connectie met wifi accesspoint gemaakt.

vervolgens kan ik op mijn lokaal netwerk connector naar de wall connector via 192.168.1.174
de pagina opent dan ook maar krijg altijd deze foutmelding:

[Afbeelding]

iemand een idee?
Ik heb al paar keer alles gereboot...maar dat lijkt ook niet te werken.... :'(
Is ie niet druk met software/firmware updates (incl. bijbehorende reboots :P)? Met andere woorden, laat hem eensch ~30min met rust of start een continue ping naar 192.168.1.174, wellicht zegt dit iets over de stabiliteit van de TWC?

www.google.nl

• refused81
  • Registratie: februari 2007
  • Nu online
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:33:
[...]

Is ie niet druk met software/firmware updates (incl. bijbehorende reboots :P)? Met andere woorden, laat hem eensch ~30min met rust of start een continue ping naar 192.168.1.174, wellicht zegt dit iets over de stabiliteit van de TWC?
Ik heb hem al 2 dagen met rust gehouden 8)7
ping ziet er stabiel aan......ik kan ook altijd via browser connector...hij komt alleen met die error terug :)

iRacing Profiel

• Alfa159
  • Registratie: juli 2009
Dit is al een paar keer besproken, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk.

Welk aardlek automaat zouden jullie combineren met de Wallbox Pulsar plus 22kw?

ABB Aardlekautomaat 3P+N 30mA B16
ABB Aardlekautomaat 3P+N B16A 300mA

De aansluitng is 3x25A.

De B16 staat denk ik voor 16 amperes. Welke is de juiste? Of hebben jullie hiervoor meer info nodig?

Er komt ook een PowerBoost voor de loadbalancing en daarnaast een Home Wizard KWH meter.

Dit is mijn groepenkast nu. Er komen nog groepen bij voor de (3 fase) zonnepanelen, warmtepomp en airco's.

[Voor 37% gewijzigd door Alfa159 op 26-11-2021 17:40]

• DonJuape

DonJuape

Alfa159 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:36:

De aansluitng is 3x25A.

De B16 staat denk ik voor 16 amperes. Welke is de juiste? Of hebben jullie hiervoor meer info nodig?

Er komt ook een PowerBoost voor de loadbalancing en daarnaast een Home Wizard KWH meter.
Voor een laadpaal kan geloof ik zowel de 30mA als de 300mA maar dat weet ik niet zeker. Als je je paal hebt aangesloten met 5x6mm2 kabel dan zou ik echter voor een B32 of C32 aardlekautomaat gaan. De "32"staat inderdaad voor 32A van het zekeringsgedeelte van de aardlekautomaat. Met 32A kun je dan eventueel laden met maximaal 25A van het net en aanvullen met je PV overschot tot 32A. Voor een auto met een 11kW 3-fase lader is 3x16A voldoende maar dan ben je klaar als er een auto komt met een 22kW lader.
Heb je hoofdzekeringsautomaten of zekering waar je de netbeheerder voor moet laten komen als ze trippen? Die zitten onder je meter.

[Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 26-11-2021 17:49]

• The Third Man
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 02-12 14:25

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik zou afraden om een C-karakteristiek automaat te gebruiken, iets als een laadpaal hoort die tolerantie niet nodig te hebben. Het laatste wat je wil is dat de automaat te laat ingrijpt en er duurdere apparatuur (in de paal dan wel de EV) beschadigd raakt.

Specs - current quote: "Happiness Only Real When Shared"

• Alfa159
The Third Man schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:51:
Ik zou afraden om een C-karakteristiek automaat te gebruiken, iets als een laadpaal hoort die tolerantie niet nodig te hebben. Het laatste wat je wil is dat de automaat te laat ingrijpt en er duurdere apparatuur (in de paal dan wel de EV) beschadigd raakt.
Zijn de automaten waar ik naar link niet juist B?

• DonJuape

DonJuape

Alfa159 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:11:
[...]

Dat klopt. Ik heb een Eaton C32 3P+N aardlekautomaat want een B32 lijkt er niet te zijn van Eaton.

• Alfa159
DonJuape schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:47:
[...]

Voor een laadpaal kan geloof ik zowel de 30mA als de 300mA maar dat weet ik niet zeker. Als je je paal hebt aangesloten met 5x6mm2 kabel dan zou ik echter voor een B32 of C32 aardlekautomaat gaan. De "32"staat inderdaad voor 32A van het zekeringsgedeelte van de aardlekautomaat. Met 32A kun je dan eventueel laden met maximaal 25A van het net en aanvullen met je PV overschot tot 32A. Voor een auto met een 11kW 3-fase lader is 3x16A voldoende maar dan ben je klaar als er een auto komt met een 22kW lader.
Heb je hoofdzekeringsautomaten of zekering waar je de netbeheerder voor moet laten komen als ze trippen? Die zitten onder je meter.
Mag je één aardlekautomaat met een hogere amperage gebruiken dan je hoofdaansluiting

• DonJuape

DonJuape

Alfa159 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:39:
[...]

Mag je één aardlekautomaat met een hogere amperage gebruiken dan je hoofdaansluiting
Dat "mag" niet vanwege de selectiviteitsregels omdat je dan niet weet welke het eerste tript (dus je mag eigenlijk ook geen zekering gebruiken met hetzelfde amperage als de hoofdaansluiting). Echter is er consensus (in ieder geval op dit forum) dat het niet onveilig is en dat de selectiviteitsregels overdreven zijn voor een "simpele" huisaansluiting.
Maar vandaar ook mijn vraag of je hoofdzekeringen automaten zijn. Als het geen automaten zijn en de netbeheerder moet langskomen als ze trippen dan zou misschien geen B32 of B25 voor mijn paal plaatsen.

• maarten_NL
Alfa159 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:36:

De aansluitng is 3x25A.

Voor niet-vaste installaties (dus met een stopcontact/aansluiting etc) moet je voor de veiligheid een 30mA toepassen. Een EVSE laadpaal is geen vaste installatie, want daar plug je aan het einde nog een auto aan.
Daarnaast is een hogere mA aardlek in het geval van een EVSE ook niet nodig, dus dan valt de 2e af.

Bij de eerste staat wel B, maar of dit nu type B of B karaktistiek is, is mij niet duidelijk.

Ik vind het sowieso een onduidelijke benaming om de verschillende soorten aardlek zo te benoemen:
Type A
Type B
Karakteristiek B
Karakteristiek C

Type gaat dus over A = alleen AC lekstroom, B = beide AC en DC lekstroom.
Karakteristiek, B = Normaal en C = Traag. Dat laatste heb je nodig bij verbruikers met een hoge inschakel stroom. Een B volstaat bij een AC autolader.

Welke je nodig hebt hangt af van je laadpaal, zit er een DC lekstroom beveiliging in, dan volstaat een type A, karakteristiek B aardlek. Die aardlekken zijn ook in aardlekautomaten (aka alamat) te krijgen. De combinatie is goedkoper en je bespaard kastruimte.

Heeft je laadpaal geen DC lekstroom beveiliging, dan moet je dus een type B, karakteristiek B aardlek kopen. Zo ver ik weet bestaan die niet in aardlekautomaten, dus dan ook een losse automaat.

[Voor 0% gewijzigd door maarten_NL op 26-11-2021 19:58. Reden: Typo]

• DonJuape

DonJuape

maarten_NL schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:16:
[...]

Voor niet-vaste installaties (dus met een stopcontact/aansluiting etc) moet je voor de veiligheid een 30mA toepassen. Een EVSE laadpaal is geen vaste installatie, want daar plug je aan het einde nog een auto aan.
Daarnaast is een hogere mA aardlek in het geval van een EVSE ook niet nodig, dus dan valt de 2e af.

Bij de eerste staat wel B, maar of dit nu type B of B karaktistiek is, is mij niet duidelijk.

Ik vind het sowieso een onduidelijke benaming en van verschillende soorten aardlek zo te benoemen:
Type A
Type B
Karakteristiek B
Karakteristiek C

Karakteristiek, B = Normaal en C = Traag. Dat laatste heb je nodig bij verbruikers met een hoge inschakel stroom. Een B volstaat bij een AC autolader.

Welke je nodig hebt hangt af van je laadpaal, zit er een DC lekstroom beveiliging in, dan volstaat een type A, karakteristiek B aardlek. Die aardlekken zijn ook in aardlekautomaten (aka alamat) te krijgen. De combinatie is goedkoper en je bespaard kastruimte.

Heeft je laadpaal geen DC lekstroom beveiliging, dan moet je dus een type B, karakteristiek B aardlek kopen. Zo ver ik weet bestaan die niet in aardlekautomaten, dus dan ook een losse automaat.
@Alfa159 heeft een Wallbox Pulsar en deze heeft DC lekstroombeveiliging. Een standaard aardlekautomaat (met dus Type A aardlekschakelaar) voldoet dus. Nu alleen nog de vraag hoeveel ampère.

• Alfa159
maarten_NL schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:16:
[...]

Ik vind het sowieso een onduidelijke benaming en van verschillende soorten aardlek zo te benoemen:
Type A
Type B
Karakteristiek B
Karakteristiek C

Thanks voor de info!

Beide lijken Type lekstrook A te zijn en uitschakelkarakteristiek B. datasheet

De B in de naam lijkt dus te slaap op de uitschakelkarakteristiek .

Dit is dus de juiste als ik jou redenatie volg. O+

• maarten_NL
DonJuape schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:57:
[...]

@Alfa159 heeft een Wallbox Pulsar en deze heeft DC lekstroombeveiliging. Een standaard aardlekautomaat (met dus Type A aardlekschakelaar) voldoet dus. Nu alleen nog de vraag hoeveel ampère.
Netjes volgens de regels van selectiviteit ;)

De vraag, waarom zou thuis je met 22kW willen laden? Naast dat de auto het kan moet de hele installatie (dus ook de groepenkast bedrading!) Er mee om kunnen gaan.

Als je een beetje normaal rijd tikt er bij 11kW laden 70 km per uur bij. Hoe lang staat je auto tussen de ritten stil en moet je echt met 100% accu thuis vertrekken?

• The Third Man
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 02-12 14:25

The Third Man

The Third Jellyfish

Het kan op het eerste gezicht weinig uit maken, maar het is ook een vorm van snel kunnen laden indien gewenst. Dat kan net die ene keer van pas komen als je vergeten bent te laden, of het laden is mislukt, of je komt van een lange rit en moet snel weer door. En we gaan in de toekomst wellicht ook naar dynamisch laden (als het tarief omlaag gaat bij overcapaciteit) en dan is het wat zuur als de installatie die je toch al moest aanpassen opeens de bottleneck is. Als je de kans krijgt om gelijk 22 kW te installeren zou ik het niet laten liggen.
Alfa159 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:11:
[...]

Ik doelde op de zin
Als je je paal hebt aangesloten met 5x6mm2 kabel dan zou ik echter voor een B32 of C32 aardlekautomaat gaan.
Oftewel ik zou alleen voor een B32 gaan.

[Voor 42% gewijzigd door The Third Man op 26-11-2021 20:09]

Specs - current quote: "Happiness Only Real When Shared"

• Alfa159
maarten_NL schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:04:
[...]

De vraag, waarom zou thuis je met 22kW willen laden? Naast dat de auto het kan moet de hele installatie (dus ook de groepenkast bedrading!) Er mee om kunnen gaan.

Als je een beetje normaal rijd tikt er bij 11kW laden 70 km per uur bij. Hoe lang staat je auto tussen de ritten stil en moet je echt met 100% accu thuis vertrekken?
Terecht punt. De 22KW versie is maar 2 tientjes duurder dacht ik. More is better dacht ik. :+

Maar je hebt gelijkt. Met een aansluiting van 3x25a en andere stroomverbruikers - is 22kw misschien niet haalbaar. Ik krijg wel binnenkort 7110wp aan zonnepanelen.

Wat zou jij dien in deze situatie? Welke wallbox (11kw of 22kw) en welke aarlekautomaat (16, 20, 25 of 32A).

[Voor 3% gewijzigd door Alfa159 op 26-11-2021 20:11]

• DonJuape

DonJuape

maarten_NL schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:04:
[...]

Is ook niet echt nodig en volgens dezelfde redenatie kunnen de meeste mensen ook met een granny uit. Echter, als ik met een minimale extra investering klaar ben voor 22kW, dan wil ik dat.
Het gaat echt alleen om de kabel naar de laadpaal en de aardlekautomaat. De rest van de bedrading in de groepenkast is al 6mm2 want was eerst een 1x35A aansluiting. Ik neem trouwens aan dat de bedrading in een 3x25A groepenkast die vanaf het begin zo is, ook 6mm2 gebruikt wordt.

• maarten_NL
@Alfa159

Ik heb wel een 3x32A contactor gekocht, er lopen toch grote stromen en wellicht handig in de toekomst, dus die paar euro extra vond ik ook wel goed besteed.

Door een verkeerde levering heb ik een 32A kabel. Ik had 10meter 3x16A besteld die ik op maat zou maken, maar 6 meter 32A gekregen, die dus eigenlijk precies goed was. Dikker = minder verlies, dus ik heb niet geklaagd ;)

Qua aardlekautomaat heb ik wel gewoon een 3P 16A, dat is ook de max wat de auto kan laden.

[Voor 4% gewijzigd door maarten_NL op 26-11-2021 20:18]

• maarten_NL
DonJuape schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:14:
[...]

Is ook niet echt nodig en volgens dezelfde redenatie kunnen de meeste mensen ook met een granny uit. Echter, als ik met een minimale extra investering klaar ben voor 22kW, dan wil ik dat.
Het gaat echt alleen om de kabel naar de laadpaal en de aardlekautomaat. De rest van de bedrading in de groepenkast is al 6mm2 want was eerst een 1x35A aansluiting. Ik neem trouwens aan dat de bedrading in een 3x25A groepenkast die vanaf het begin zo is, ook 6mm2 gebruikt wordt.
Met een granny heb je minder netto laad rendement, dus die redenatie deel ik niet ;)

Klaar voor een eventuele toekomst ja, maar daarom nu een te grote automaat toepassen zou ik niet doen. Het blijft toch een bak energie die je door een huiskastje gaat verstouwen, waar jij en je dierbaren ook slapen, dus daarom houd ik het wel aan de veilige kant.

• DonJuape

DonJuape

maarten_NL schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:22:
[...]

Met een granny heb je minder netto laad rendement, dus die redenatie deel ik niet ;)

Klaar voor een eventuele toekomst ja, maar daarom nu een te grote automaat toepassen zou ik niet doen. Het blijft toch een bak energie die je door een huiskastje gaat verstouwen, waar jij en je dierbaren ook slapen, dus daarom houd ik het wel aan de veilige kant.
Die redenatie deel ik dan weer niet. Bij kortsluiting tript hij net zo goed. De bekabeling is geschikt voor 32A, de laadpaal is geschikt voor 32A dus waarom dan geen 32A aardlekautomaat? En op dit moment laad ik net als jij maar met 11kW dus er is in die zin geen verschil.

• Alfa159
Dus samenvattend:
  • Kleine prijsverschil, dus lekker de 22kw versie nemen
  • Kabel is hoe dikker hoe beter, dus 6mm2 nemen.
  • 16A of 32A automaat is twijfelpunt.. de hoofdaansluiting is wel een automaat/schakelaar op 25A.
Waarschijnlijk gaat dus in de praktijk die 32A niet gehaald worden, maar dan ben ik in theorie klaar. Helemaal omdat de prijsverschillen tientjes werk zijn (voor de wallbox en bij de aardlekschakelaar). Kijken of de electricien dit ook goed vindt, of volgens het boekje bij 16A wil blijven.

• Inspired
Alfa159 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:10:
Dus samenvattend:
  • Kleine prijsverschil, dus lekker de 22kw versie nemen
  • Kabel is hoe dikker hoe beter, dus 6mm2 nemen.
  • 16A of 32A automaat is twijfelpunt.. de hoofdaansluiting is wel een automaat/schakelaar op 25A.
Waarschijnlijk gaat dus in de praktijk die 32A niet gehaald worden, maar dan ben ik in theorie klaar. Helemaal omdat de prijsverschillen tientjes werk zijn (voor de wallbox en bij de aardlekschakelaar). Kijken of de electricien dit ook goed vindt, of volgens het boekje bij 16A wil blijven.
Als het een goeie is doet hij het niet. :)

• Alfa159
Inspired schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:17:
[...]

Dat lijkt mij stiekem ook logisch als hij het doet zoals het in de boekjes heel geleerd. :+

... Ik zie ook een 20A schakelaar. Wel onder de 25A van de hoofdschakelaar, maar meer dan de 16A waar we het net over hadden. Scheelt toch 2,7KW extra power en net binnen de regels.

Is bij 20A ook 6mm2 nodig voor de kabels?

• DonJuape

DonJuape

[...]

:) Ik heb een goeie en het was zijn eigen voorstel. Pas nadien kwam ik erachter dat het ook op dit forum werd geadviseerd o.a. door @thehog

• Alfa159
DonJuape schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:24:
[...]

:) Ik heb een goeie en het was zijn eigen voorstel. Pas nadien kwam ik erachter dat het ook op dit forum werd geadviseerd o.a. door @thehog
En zit je toevallig in de buurt van Den Haag (vooral jou electricien dan :P )

• DonJuape

DonJuape

Alfa159 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:23:
[...]

Dat lijkt mij stiekem ook logisch als hij het doet zoals het in de boekjes heel geleerd. :+

... Ik zie ook een 20A schakelaar. Wel onder de 25A van de hoofdschakelaar, maar meer dan de 16A waar we het net over hadden. Scheelt toch 2,7KW extra power en net binnen de regels.

Nee 4mm2 is dan voldoende maar wat is er tegen op 6mm2? Dat "past" dan bij je 22kW paal namelijk.
Als je alles volgens de selectiviteitsregels wilt doen wordt het heel lastig. Dan kun je ook geen 25A PV of 25A WP meer aansluiten (ik heb beide).

• DonJuape

DonJuape

Alfa159 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:27:
[...]

En zit je toevallig in de buurt van Den Haag (vooral jou electricien dan :P )
Nou nee, zo'n 200km naar het oosten :)

• maarten_NL
Alfa159 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:23:
[...]

Hier staat een AC kabelverlies calculatortje, welliswaar op een zonnepaneel website, maar zonnestroom AC is gewoon hetzelfde als laadpaal AC.

https://zonnepaneel-info....n_wisselstroomkabels.html
DonJuape schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:30:
[...]

Als je alles volgens de selectiviteitsregels wilt doen wordt het heel lastig. Dan kun je ook geen 25A PV of 25A WP meer aansluiten (ik heb beide).
Of je geeft gewoon de 600 pegels extra uit per jaar voor een 3x35A aansluiting, dan mag het allemaal weer wel ;)

Als we allemaal van het gas af en aan de EV moeten zou dat prijsverschil van 3x25->3x35 ook eens omlaag moeten.

• aschja
  • Nu online
DonJuape schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:30:
[...]

Die redenatie deel ik dan weer niet. Bij kortsluiting tript hij net zo goed. De bekabeling is geschikt voor 32A, de laadpaal is geschikt voor 32A dus waarom dan geen 32A aardlekautomaat? En op dit moment laad ik net als jij maar met 11kW dus er is in die zin geen verschil.
Die 22kw Wallbox loopt toch ook gewoon op 11kw? Dus als je de keuze hebt zou ik altijd die laatste kiezen. In bijna alle huizen leggen ze 3x25A aan.

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 07:18
[...]

Rare uitspraak.

Als hij een goede is dan weet hij waarvoor de regels zijn en dus ook wanneer hij er veilig vanaf kan wijken.

En als je zo gehecht bent aan je selectiviteit moet je je laadpaal op 10 ampère achter 25 hoofdautomaten afzekeren. En zelfs dan is t niet gegarandeerd.
En dan ook meteen de andere eindgroepen op 10 ampère afzekeren ;)

• Inspired
Makrolon schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:19:
[...]

Rare uitspraak.

Als hij een goede is dan weet hij waarvoor de regels zijn en dus ook wanneer hij er veilig vanaf kan wijken.

En als je zo gehecht bent aan je selectiviteit moet je je laadpaal op 10 ampère achter 25 hoofdautomaten afzekeren. En zelfs dan is t niet gegarandeerd.
En dan ook meteen de andere eindgroepen op 10 ampère afzekeren ;)
16A achter 25A is gewoon netjes via de norm hoor. 32A achter 25A niet. NEN1010 is verder niet zomaar een advies. Iedereen moet het lekker zelf weten hoor maar een professional zou dit niet zo moeten doen.

• Makrolon
Inspired schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:23:
[...]

16A achter 25A is gewoon netjes via de norm hoor. 32A achter 25A niet. NEN1010 is verder niet zomaar een advies. Iedereen moet het lekker zelf weten hoor maar een professional zou dit niet zo moeten doen.
Maar ook niet selectief. En daar is het om te doen toch? 32 achter 25 is niet onveilig, en 16 achter 25 is ook niet selectief. Dus waarom zou je het doen ? Omdat het volgens de regeltjes is?

• Makrolon
Ik heb meer vertrouwen in iemand die weet waarvoor de regels zijn en dus ook weet wanneer hij er veilig van af kan wijken dan iemand die het maar klakkeloos volgens de regels doet.

• Inspired
Makrolon schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:27:
Ik heb meer vertrouwen in iemand die weet waarvoor de regels zijn en dus ook weet wanneer hij er veilig van af kan wijken dan iemand die het maar klakkeloos volgens de regels doet.
De NEN1010 is er niets voor niets. Een brandverzekering heeft vaak in de voorwaarden staan dat een elektrische installatie eraan moet voldoen. Nu zal dit niet meteen brand veroorzaken maar ik doe dit soort zaken inderdaad liever via de geldende voorschriften. Prima dat je het als advies ziet maar dat is het niet.

• DonJuape

DonJuape

aschja schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:18:
[...]

Die 22kw Wallbox loopt toch ook gewoon op 11kw? Dus als je de keuze hebt zou ik altijd die laatste kiezen. In bijna alle huizen leggen ze 3x25A aan.
Klopt, met de 22kW wallbox of met een willekeurige andere 22kW laadpaal kun je ook met 11kW laden.

• Jitse H
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:19

aschja schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:01:
[...]

Mijn dank is groot. Dan heeeeeel veel wikken en wegen uiteindelijk toch besloten om de Wallbox aan te schaffen. Voor deze prijs kon ik het niet laten. Nu 848 betaald incl Load balancing module.
Inmiddels is de prijs wat verhoogd?

[Voor 30% gewijzigd door Jitse H op 27-11-2021 11:16]

• Inspired
Jitse H schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:12:
[...]

[...]

Het is geen vrijdag meer. :)

• aschja
  • Nu online
[...]

[...]

Yep. Lucky me! 🥰

• Sarge78
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 28-11 23:55
Kwam er nu achter dat je bij de Alfen eve single pro echt voor alles extra moet betalen. Wil je loadbalancing? Licentie! RFID? Licentie! Logo in je display? Licentie!

Dan komen daarboven nog de kosten van de installateur om het in te regelen. Nogmaals kosten voor de loadbalancing, het daadwerkelijk plaatsen van het logo in het display.

Kom je alleen al voor loadbalancing op een €410 uit bij een Alfen. RFID €50,- . Logo tussen de €60 en de €90 euro totaal.

Had een offerte van een wat bekendere laadpaal firma in Almere. Hadden leuke Blackfriday aanbieding, werd de offerte duurder dan de initiële offerte. Echt sommige.....

Zag trouwens bij E-Flux dat een slimmer meter minimaal met protocol DSMR 4.0 moet of hoger moet werken. Iemand een idee hoe je dat kunt checken?

Nu maar weer op zoek naar andere aanbieders.

3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C en eTwist, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW

• Notna

Notna

Where are you?®

[...]

[...]

Het was dan ook een Black Friday deal ;)

• Inspired
Sarge78 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:58:
Kwam er nu achter dat je bij de Alfen eve single pro echt voor alles extra moet betalen. Wil je loadbalancing? Licentie! RFID? Licentie! Logo in je display? Licentie!

Dan komen daarboven nog de kosten van de installateur om het in te regelen. Nogmaals kosten voor de loadbalancing, het daadwerkelijk plaatsen van het logo in het display.

Kom je alleen al voor loadbalancing op een €410 uit bij een Alfen. RFID €50,- . Logo tussen de €60 en de €90 euro totaal.

Had een offerte van een wat bekendere laadpaal firma in Almere. Hadden leuke Blackfriday aanbieding, werd de offerte duurder dan de initiële offerte. Echt sommige.....

Zag trouwens bij E-Flux dat een slimmer meter minimaal met protocol DSMR 4.0 moet of hoger moet werken. Iemand een idee hoe je dat kunt checken?

Nu maar weer op zoek naar andere aanbieders.
Even het type van je slimme meter door google halen. Dan komt het wel naar voren.

Twee laadpalen is al snel flink kassa.

• Phusebox
Ik ben ook wel in mijn nopjes met de bestelde Zappi V2 met Hub voor 1000 euro. Lang leve black friday en marketingafdelingen die foutjes maken. Dat ding is voor zover ik kon vinden nooit afgeprijsd.

• aschja
  • Nu online
Phusebox schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:49:
Ik ben ook wel in mijn nopjes met de bestelde Zappi V2 met Hub voor 1000 euro. Lang leve black friday en marketingafdelingen die foutjes maken. Dat ding is voor zover ik kon vinden nooit afgeprijsd.
Zitten daar opties bij dan? Want je kan ze gewoon voor rond die prijs vinden toch?

• Phusebox
aschja schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:40:
[...]

Zitten daar opties bij dan? Want je kan ze gewoon voor rond die prijs vinden toch?
Oh ja? De Zappi V2 22 kWh met vaste kabel en Hub?

Zit meestal op 1150 euro. En 150 euro op iets wat vrijwel nooit is afgeprijsd is altijd mooi meegenomen.

De black friday Pulsar Plus met 7 meter was 989.

[Voor 23% gewijzigd door Phusebox op 27-11-2021 13:51]

• Sarge78
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 28-11 23:55
Inspired schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:28:
[...]

Even het type van je slimme meter door google halen. Dan komt het wel naar voren.

Twee laadpalen is al snel flink kassa.
DSMR 4.0.5 / DSMR 4.0.7 als het goed is, dus moet goed komen.

Ik ga overigens voor 1 laadpaal. Was eerst 2 of een dubbele van plan, maar hou het bij 1.

3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C en eTwist, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:25
aantal weken terug de Easee home (zelf) geïnstalleerd.Was echt fluitje van een cent.
25A hoofd zekering, 3F+N B16 alamat geplaatst + 5x4mmq2. 11KW laden is komende tijd meer dan voldoende, auto laat niet sneller :)

Nu is gisteren eindelijk na bijna 3 maanden vertraging de ID.3 binnen gekomen.
Laden werkte direct en zonder problemen.
Uitgesteld laden werkt ook en de RFID vind ik een fijne toevoeging.
Happy.

• aschja
  • Nu online
Phusebox schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:48:
[...]

Oh ja? De Zappi V2 22 kWh met vaste kabel en Hub?

Zit meestal op 1150 euro. En 150 euro op iets wat vrijwel nooit is afgeprijsd is altijd mooi meegenomen.

De black friday Pulsar Plus met 7 meter was 989.
Dat heb je wat gemist geloof ik. De pulsar plus 22kw met 5mtr heb ik gisteren gekocht voor 649. De 7mtr was 749.

Hier is de 7mtr nu nog te koop voor 829:
https://www.tink.nl/wallb...tation-3-fase-kabel-11408

• Phusebox
aschja schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:24:
[...]

Dat heb je wat gemist geloof ik. De pulsar plus 22kw met 5mtr heb ik gisteren gekocht voor 649. De 7mtr was 749.

Hier is de 7mtr nu nog te koop voor 829:
https://www.tink.nl/wallb...tation-3-fase-kabel-11408
Jaja maar daar moet nog load balancing bij en eventueel een wandhaak. Ik zou het zelf nooit zonder load balancing installeren.

• Sircuri
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Phusebox schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:49:
netjes... welke winkel heeft deze fout gemaakt dan? Ik heb vorige week er nog 1110 euro voor afgetikt (combi zappi v2 3-fase vaste kabel + Harvi)

Signature van nature

• Phusebox
Sircuri schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:49:
[...]

netjes... welke winkel heeft deze fout gemaakt dan? Ik heb vorige week er nog 1110 euro voor afgetikt (combi zappi v2 3-fase vaste kabel + Harvi)
Geen hub erbij genomen?
(Ga de winkel niet noemen, niet netjes. Laat ik het zo zeggen, ik heb hen op een foutje gewezen en uit coulance deden ze mij een mooi aanbod met korting).

• aschja
  • Nu online
Phusebox schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:35:
[...]

Jaja maar daar moet nog load balancing bij en eventueel een wandhaak. Ik zou het zelf nooit zonder load balancing installeren.
Is ook. Maar dan is nog steeds goedkoper. Aangezien je de Zappi vol aan het afzeiken was dacht ik je wellicht geïnteresseerd was in de Wallbox voor die prijs.

• Sircuri
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Phusebox schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:56:
[...]

Geen hub erbij genomen?
(Ga de winkel niet noemen, niet netjes. Laat ik het zo zeggen, ik heb hen op een foutje gewezen en uit coulance deden ze mij een mooi aanbod met korting).
Nee, nog geen hub genomen. Ja ik weet dat die nodig is voor updates, maar heb geen behoefte aan een app toegang voor de Zappi. Wellicht dat ik daar later op terugkom, maar nu zie het nog niet zo zitten.

En je hebt helemaal gelijk. Klasse dat je de naam niet noemt en hun hebt gewezen op de fout. _/-\o_

Signature van nature

• Phusebox
aschja schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:57:
[...]

Is ook. Maar dan is nog steeds goedkoper. Aangezien je de Zappi vol aan het afzeiken was dacht ik je wellicht geïnteresseerd was in de Wallbox voor die prijs.
Ik vind het nog steeds een lelijk ding, maar goed, hij kan wel terugschakelen naar 1 fase wanneer ik optimaal gebruik wil maken van mijn zonnepanelen. De Pulsar Plus zou bij mij bijna nooit volledig op zonne-energie kunnen werken met het minimum van 4,3 kW overschot dat je dan nodig hebt (en mijn pv installatie gaat maar tot 5 kW).

Dus zal niet voor iedereen hetzelfde zijn.

Ik had de Pulsar Plus ook besteld, maar weer geannuleerd. Toch teveel twijfels en dat hierboven genoemde punt was dan toch de doorslag. Nu nog niet interessant vanwege salderen, maar over paar jaar wel, en is ook niet iets wat je elke 3 jaar gaat vervangen.

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 00:33
Ik heb een alfen single pro line met loadbalancing. Weet iemand welke P1 splitter ondersteund wordt? Ik heb er 1 geprobeerd maar dan doen beide apparaten aan de P1 poort niks meer. Installateur weet het niet en Alfen geeft niet thuis. Iemand dit werkend?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• sham27
  • Registratie: februari 2012
Eindelijk mijn uitnodiging van Eneco ontvangen - heb m’n auto al bijna 3 maanden, maar leasemij had foutje gemaakt. Ik moet wat foto’s en vragen in gaan vullen. Na het weekend maar eens regelen en dan zien waar ze mee komen.

Benieuwd of ze 3 fasen willen aanleggen. Het is al volledig voorbereid er moet alleen een 3 fasen hoofd zekering ingezet worden. Scheelt me zelf weer wat kosten als ze dat kunnen meenemen.

Polestar 2 ‘20 | AWD | Performance | Pilot | Plus | Void - BMW R1200GS Rallye '17 - VW e-Golf ‘20

• JTHZZ
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 07:49
Makrolon schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:25:
[...]

Maar ook niet selectief. En daar is het om te doen toch? 32 achter 25 is niet onveilig, en 16 achter 25 is ook niet selectief. Dus waarom zou je het doen ? Omdat het volgens de regeltjes is?
Sinds wanneer is een 16A automaat met B karakteristiek achter een 25A hoofdzekering niet selectief? Dan zou 90% van de Nederlandse huisinstallaties met een 3x25A aansluiting niet volgens de norm zijn aangelegd.
Een 20A automaat kan wel problematisch zijn maar dan alleen als de 25A hoofdzekering een smeltzekering is. Bij een 25A automaat als hoofdzekering is zelfs een 20A B automaat selectief. Normaal gebruik je de 1,6-vuistregel en dan kan 20A niet maar als je de karakteristieken bekijkt van de beveiligingen dan blijkt dat het met automaten wel kan. 16A kan sowieso.

[Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 27-11-2021 15:43]

P2 DMLR Midnight 19”; software P1.7

• DonJuape

DonJuape

sham27 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:32:
Eindelijk mijn uitnodiging van Eneco ontvangen - heb m’n auto al bijna 3 maanden, maar leasemij had foutje gemaakt. Ik moet wat foto’s en vragen in gaan vullen. Na het weekend maar eens regelen en dan zien waar ze mee komen.

Benieuwd of ze 3 fasen willen aanleggen. Het is al volledig voorbereid er moet alleen een 3 fasen hoofd zekering ingezet worden. Scheelt me zelf weer wat kosten als ze dat kunnen meenemen.
Het vanvangen van de hoofdzekering door drie 25A zekeringen en het eventuele vervangen van de meter door een 3-fasen model kan alleen door de netbeheerder worden gedaan. Om de site van jouw netbeheerder kun je zien wat dat kost. Meestal rond de 300 euro.

• DonJuape

DonJuape

Phusebox schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:08:
[...]

Ik vind het nog steeds een lelijk ding, maar goed, hij kan wel terugschakelen naar 1 fase wanneer ik optimaal gebruik wil maken van mijn zonnepanelen. De Pulsar Plus zou bij mij bijna nooit volledig op zonne-energie kunnen werken met het minimum van 4,3 kW overschot dat je dan nodig hebt (en mijn pv installatie gaat maar tot 5 kW).

Dus zal niet voor iedereen hetzelfde zijn.

Ik had de Pulsar Plus ook besteld, maar weer geannuleerd. Toch teveel twijfels en dat hierboven genoemde punt was dan toch de doorslag. Nu nog niet interessant vanwege salderen, maar over paar jaar wel, en is ook niet iets wat je elke 3 jaar gaat vervangen.
Snap je punt en ben benieuwd naar je ervaringen. Ik heb zelf een Zappi en zou op alleen zonnestroom kunnen laden (op 1 fase) maar merk in de praktijk dat ik liever in het weekend overdag op 11kW laad als de zon schijnt. Ik laad dan dus op een combinatie van zon en dalstroom. Op alleen zonnestroom gooi je toch zo'n 10% tot 20% weg en dat vind ik zonde. En 11kW gaat lekker snel en met die ene keer laden in het weekend kom ik de week dan wel weer door.

• Phusebox
DonJuape schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:57:
[...]

Snap je punt en ben benieuwd naar je ervaringen. Ik heb zelf een Zappi en zou op alleen zonnestroom kunnen laden (op 1 fase) maar merk in de praktijk dat ik liever in het weekend overdag op 11kW laad als de zon schijnt. Ik laad dan dus op een combinatie van zon en dalstroom. Op alleen zonnestroom gooi je toch zo'n 10% tot 20% weg en dat vind ik zonde. En 11kW gaat lekker snel en met die ene keer laden in het weekend kom ik de week dan wel weer door.
Mijn idee was, de grijze winter weken uitgezonderd, de auto gewoon altijd in te steken als ik thuis ben en dan alleen op zonne-energie laden. Dan mag het wat langer duren maar zal het toch bijna altijd vol genoeg zijn.

Maar ja moet nog zeker een half jaar wachten op de auto.

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
chaoscontrol schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:26:
Ik heb een alfen single pro line met loadbalancing. Weet iemand welke P1 splitter ondersteund wordt? Ik heb er 1 geprobeerd maar dan doen beide apparaten aan de P1 poort niks meer. Installateur weet het niet en Alfen geeft niet thuis. Iemand dit werkend?
Ik heb deze https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/453-p1-poort-splitter

Werkt prima met mijn Alfen Single Pro Line :)

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23:44
Same, deze werkt hier ook goed.

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 00:33
Thanks mannen, bestel ik die eentje.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• water_escape
Hoe maak je nu de keuze tussen de zappi v2 en de Wallbox ? alfen valt af want die doet geen zonnestroom.

- beide hebben ze loadbalancing
- beide hebben ze laden op zonnestroom
- 3fase 11/22 kw

meer heb je niet nodig toch? Maar wat is dan de beste keuze? (ik trek zelf de 6mm2 kabel van meterkast naar paal locatie.)

• DonJuape

DonJuape

water_escape schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:18:
Hoe maak je nu de keuze tussen de zappi v2 en de Wallbox ? alfen valt af want die doet geen zonnestroom.

- 3fase 11/22 kw

meer heb je niet nodig toch? Maar wat is dan de beste keuze? (ik trek zelf de 6mm2 kabel van meterkast naar paal locatie.)
Het verschil is dat de Zappi op 1 fase zonnestroom kan laden en dan is het minimum 1,4kW. De Wallbox kan dat niet en dan is het minimum 3x1,4kW. Daaronder stopt het laden. Hoe vaak dat gebeurt hangt dus af van hoeveel panelen je hebt en hoeveel zon er is.

• Phusebox
water_escape schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:18:

- 3fase 11/22 kw

Buiten wat @DonJuape zegt kan uiterlijk ook meespelen.

De Pulsar Plus is echt mini, 16x16cm ongeveer en de Zappi is ongeveer A3 formaat. Bij de Pulsar moet je de kabel om die kleine box hangen of ergens anders apart ophangen. Bij de Zappi kun je hem om die grote box heen rollen, is meer één geheel.

De Zappi heeft een schermpje waarop je wat info kan aflezen, bij de Wallbox moet je alles via de app doen (en een status led).

Ik heb uiteindelijk de Zappi gekozen vanwege de reden die @DonJuape die aanhaalde maar ook het feit dat de meeste Tweakers die gekozen kijken te hebben en er volgens mij best actief ontwikkeld wordt qua updates. Wil niet zeggen dat het bij de Wallbox niet zo is overigens. Meer een gevoelskwestie.

• Makrolon
JTHZZ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:37:
[...]

Sinds wanneer is een 16A automaat met B karakteristiek achter een 25A hoofdzekering niet selectief? Dan zou 90% van de Nederlandse huisinstallaties met een 3x25A aansluiting niet volgens de norm zijn aangelegd.
Een 20A automaat kan wel problematisch zijn maar dan alleen als de 25A hoofdzekering een smeltzekering is. Bij een 25A automaat als hoofdzekering is zelfs een 20A B automaat selectief. Normaal gebruik je de 1,6-vuistregel en dan kan 20A niet maar als je de karakteristieken bekijkt van de beveiligingen dan blijkt dat het met automaten wel kan. 16A kan sowieso.
Sinds die 25a hoofdautomaat er gewoon uit klapt bij een sluiting achter een 16 ampère.

Heb een 40 ampère hoofdautomaat zien trippen bij sluiting achter een 16a eindgroep. Dus nee, dat is in de praktijk gewoon niet selectief.

• JTHZZ
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 07:49
Makrolon schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:12:
[...]

Sinds die 25a hoofdautomaat er gewoon uit klapt bij een sluiting achter een 16 ampère.

Heb een 40 ampère hoofdautomaat zien trippen bij sluiting achter een 16a eindgroep. Dus nee, dat is in de praktijk gewoon niet selectief.
Het ging over de regels, niet wat jij hebt zien gebeuren. Maar goed, 16A achter 25A mag dus gewoon en wordt door de geleerden als selectief beschouwd. Als je de uitschakelkarakteristieken van die automaten naast elkaar legt zie je ook gewoon dat ze volgens de specificatie selectief uitschakelen, ongeacht de mate van overbelasting. Daarmee dus geen probleem in een installatie en sowieso veilig en toegestaan. Pas als uitschakelkarakteristieken elkaar kruisen spreek je van een niet-selectieve combinatie. Maar OK, dit gaat misschien wat ver weg van het thuis laden dus ik zet een punt achter deze discussie.

P2 DMLR Midnight 19”; software P1.7

Pagina: 1 ... 102 103 104 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee