• thehog
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 08:05
Inspired schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:37:
[...]

Dat kan. Al weet ik even niet wat het nut van een 32A automaat is achter een 25A hoofdzekering maar goed, dat moet iedereen zelf weten.
32A automaat achter een 25A netzekering en een x-A PV omvormer zekering (in totaal meer dan 32A). Je hebt dus twee voedende bronnen.

• DonJuape
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 11:22

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Inspired schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:37:
[...]

Dat kan. Al weet ik even niet wat het nut van een 32A automaat is achter een 25A hoofdzekering maar goed, dat moet iedereen zelf weten.
Dan kun je, als je auto een 22kW lader heeft en de zon schijnt, met max. 3x25A van het net PLUS je PV overschot laden tot max. 3x32A. Ik dacht dat @thehog hier ooit mee kwam in dit forum. Ook ben je voorbereid als je ooit je aansluiting zou willen verzwaren naar 3x35A.

Inderdaad @thehog dus :)

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 24 PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• thehog
DonJuape schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:41:
[...]

Dan kun je, als je auto een 22kW lader heeft en de zon schijnt, met max. 3x25A van het net PLUS je PV overschot laden tot max. 3x32A. Ik dacht dat @thehog hier ooit mee kwam in dit forum. Ook ben je voorbereid als je ooit je aansluiting zou willen verzwaren naar 3x35A.

Inderdaad @thehog dus :)
Of dus, wat eerder voorkomt, een 1 fase auto op 32A laden.

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Nu online
thehog schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:39:
[...]

32A automaat achter een 25A netzekering en een x-A PV omvormer zekering (in totaal meer dan 32A). Je hebt dus twee voedende bronnen.
Dan nog. Als er iets mis is met de installatie zal de hoofdzekering als eerste trippen want de extra stroom zal uit het net komt. Maar goed, nogmaals. Iedereen moet dat zelf weten. :) Zou sowieso niet weten waarom je met eigen opwek zo snel zou willen laden.

• thehog
Inspired schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:45:
[...]

Dan nog. Als er iets mis is met de installatie zal de hoofdzekering als eerste trippen want de extra stroom zal uit het net komt. Maar goed, nogmaals. Iedereen moet dat zelf weten. :) Zou sowieso niet weten waarom je met eigen opwek zo snel zou willen laden.
Loadbalancing is een must in die configuratie uiteraard. De laadpaal beperkt de invoer uit het net op 25A.
Waarom zou je niet sneller willen laden als het kan?

• DonJuape

DonJuape

Inspired schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:45:
[...]

Dat klopt, afhankelijk van wat er mis is zou je hoofdzekering eerder kunnen trippen dan je laadpaal zekering (met hoofdzekeringsautomaten is dat niet zo'n probleem, met zekeringen die alleen kunnen worden gereset door de netbeheerder wel) en je LB net limiet moet correct ingesteld staan op 25A.
Het zou kunnen dat je zo snel wilt laden omdat je weg moet en bij alleen laden op PV zijn de vermogens veel lager en de laadverliezen dus hoger. Als je op 1-fase laadt en 50kWh moet laden dan laadt je ook op full power het grootste gedeelte van je PV overschot weg want dan ben je echt wel al je zon-uren op een dag aan het laden.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 24 PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Inspired
  • Nu online
DonJuape schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:52:
[...]

Dat klopt, afhankelijk van wat er mis is zou je hoofdzekering eerder kunnen trippen dan je laadpaal zekering (met hoofdzekeringsautomaten is dat niet zo'n probleem, met zekeringen die alleen kunnen worden gereset door de netbeheerder wel) en je LB net limiet moet correct ingesteld staan op 25A.
Het zou kunnen dat je zo snel wilt laden omdat je weg moet en bij alleen laden op PV zijn de vermogens veel lager en de laadverliezen dus hoger. Als je op 1-fase laadt en 50kWh moet laden dan laadt je ook op full power het grootste gedeelte van je PV overschot weg want dan ben je echt wel al je zon-uren op een dag aan het laden.
Het ging over @Sarge78 met een Alfen. Dat is geen Zappi. Dus instellen op 25A is laden tot max 25A. Instellen op 32A is altijd laden op max 32A. Ook als er geen zon is.

• DonJuape

DonJuape

Inspired schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:58:
[...]

Het ging over @Sarge78 met een Alfen. Dat is geen Zappi. Dus instellen op 25A is laden tot max 25A. Instellen op 32A is altijd laden op max 32A. Ook als er geen zon is.
In dat geval heeft een 3x32A automaat geen zin (tenzij je in de toekomst een andere laadpaal en/of een zwaardere aansluiting wilt).

• Crawl NL
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 10:08
Als alles volgens plan verloopt staat er volgend jaar mei bij ons een Ford Kuga PHEV voor de deur. Ook worden er voor die tijd zonnepanelen geïnstalleerd. Nu volg ik dit topic de laatste paar dagen en zie dat er ook mensen zijn die graag hun zonnepanelen willen gebruiken om direct hun EV/PHEV op te laden. Toch lees ik hier en daar dat er een soort van ondergrens is waarmee een auto geladen kan worden.

De Ford Kuga PHEV heeft een laadmaximum van 3.7 kWh. Helaas kan ik nergens terugvinden wat het laadminimum van de auto is.

Bij mij komen 8 zonnepanelen op het dak en mijn huis heeft een 1 fase aansluiting. Gezien het laadvermogen van de Ford lijkt het mij op dit moment niet nodig om over te stappen naar 3 fase.

Ik ben nu wel nieuwsgierig of ik straks direct mijn auto kan laden vanuit mijn zonnepanelen (ervan uit gaande dat ik een compatible wall box laat installeren). Is er een site waar je kan checken wat een auto minimaal nodig heeft om te laden?

• DonJuape

DonJuape

Crawl NL schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:07:
Als alles volgens plan verloopt staat er volgend jaar mei bij ons een Ford Kuga PHEV voor de deur. Ook worden er voor die tijd zonnepanelen geïnstalleerd. Nu volg ik dit topic de laatste paar dagen en zie dat er ook mensen zijn die graag hun zonnepanelen willen gebruiken om direct hun EV/PHEV op te laden. Toch lees ik hier en daar dat er een soort van ondergrens is waarmee een auto geladen kan worden.

De Ford Kuga PHEV heeft een laadmaximum van 3.7 kWh. Helaas kan ik nergens terugvinden wat het laadminimum van de auto is.

Bij mij komen 8 zonnepanelen op het dak en mijn huis heeft een 1 fase aansluiting. Gezien het laadvermogen van de Ford lijkt het mij op dit moment niet nodig om over te stappen naar 3 fase.

Ik ben nu wel nieuwsgierig of ik straks direct mijn auto kan laden vanuit mijn zonnepanelen (ervan uit gaande dat ik een compatible wall box laat installeren). Is er een site waar je kan checken wat een auto minimaal nodig heeft om te laden?
Dat is een EV standaard en het vermogen waaronder de EV niet zal laden is 1,4kW (zelf trouwens gemerkt dat het bij de eNiro pas onder de 1kW stopt).
Met 8 panelen zul je heel vaak onder die 1,4kW komen. Mijn advies zou zijn met maximaal vermogen te laden. Als op die momenten de zon schijnt laadt je automatisch ook het zonnepanelen overschot weg. Bij laag laadvermogen zijn de laadverliezen overigens ook groter.

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
Crawl NL schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:07:

Dat klopt niet, volgens mij heeft de accu een capaciteit van 14.4 kWh. Blijkbaar kan ie in 3 uur opladen, dan is het maximale laadvermogen dus hoger dan 3.6kW. Vermoedelijk kan ie dus met 32A / 7.2kW laden.

• Inspired
  • Nu online
borft schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:15:
[...]

Dat klopt niet, volgens mij heeft de accu een capaciteit van 14.4 kWh. Blijkbaar kan ie in 3 uur opladen, dan is het maximale laadvermogen dus hoger dan 3.6kW. Vermoedelijk kan ie dus met 32A / 7.2kW laden.
Klopt wel dat de maximale laadstroom 1x16A is. Die 14,4kWh is bruto en geen netto capaciteit.

• Crawl NL
DonJuape schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:12:
[...]

Dat is een EV standaard en het vermogen waaronder de EV niet zal laden is 1,4kW (zelf trouwens gemerkt dat het bij de eNiro pas onder de 1kW stopt).
Met 8 panelen zul je heel vaak onder die 1,4kW komen. Mijn advies zou zijn met maximaal vermogen te laden. Als op die momenten de zon schijnt laadt je automatisch ook het zonnepanelen overschot weg. Bij laag laadvermogen zijn de laadverliezen overigens ook groter.
Dus terug redenerend naar mijn situatie is een wall box waarbij deze een keuze heeft om stroom vanuit de zonnepanelen direct te laden in de auto dus overbodig luxe aangezien de technische limitatie?
borft schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:15:
[...]
Absoluut beginner hier in het EV/PHEV icm zonnepanelen verhaal. Elektro technisch dusdanig onderlegd dat je mij alles wijs kunt maken :)
Inspired schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:23:
[...]
Klopt wel dat de maximale laadstroom 1x16A is. Die 14,4kWh is bruto en geen netto capaciteit.
Dus wat ik maximaal kan laden is minder dan 14,4 kWh? Weet je ook wat ik dan 'netto' kan laden in de auto?

• DonJuape

DonJuape

Crawl NL schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:55:
[...]

Dus terug redenerend naar mijn situatie is een wall box waarbij deze een keuze heeft om stroom vanuit de zonnepanelen direct te laden in de auto dus overbodig luxe aangezien de technische limitatie?
M.i. wel. Sterker nog met een maximaal laadvermogen van 3,6kW zou ik overwegen een "domme" laadpaal te nemen. Bijvoorbeeld de Tesla Wall Connector (Gen3) die is het voordeligst. Tenzij je veel grootverbruikers hebt en dus loadbalancing nodig is.

[Voor 26% gewijzigd door DonJuape op 22-11-2021 11:10]

• DonJuape

DonJuape

[...]
Dus wat ik maximaal kan laden is minder dan 14,4 kWh? Weet je ook wat ik dan 'netto' kan laden in de auto?
Weet het niet helemaal zeker maar volgens mij haal je kW en kWh door elkaar. Het vermogen is in kW en de energie / accu "inhoud" is in kWh.

• Inspired
  • Nu online
[...]

[...]

Absoluut beginner hier in het EV/PHEV icm zonnepanelen verhaal. Elektro technisch dusdanig onderlegd dat je mij alles wijs kunt maken :)

[...]

Echt duidelijk is Ford niet maar volgens bepaalde andere sites zou het 12kWh zijn. (https://www.elektrischeau...kuga-plug-in-hybrid-1291/)

Hier zelfs maar 10,4kWh. Is een test die Ford zelf ook op de site gezet heeft; https://www.ford.nl/conte.../AutoReview_Kuga_2020.pdf

[Voor 10% gewijzigd door Inspired op 22-11-2021 11:11]

• Sarge78
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 28-11 23:55
@DonJuape @thehog @Inspired Thanks.

Ik heb het helder voor nu!

3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C en eTwist, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW

• okio
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 01-12 21:01
aschja schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:04:
[...]

Dan denk ik dat het de Tesla wordt. Dat scheelt me gewoon echt veel centen. :)

Ik lees hier nog wat over PEN protection, wel een UK moetje. Is dat voor ons nog relevant?

[Afbeelding]
Volgens mij is het bij deze laadpaal ook mogelijk om toch aan load balancing te doen via een Home assistant integratie. Dus dan heb je alle problemen opgelost hihi.

Ik twijfel zelf nog wat tussen deze tesla wall charger en de evbox pulsar plus.
Wil zelf ivm verrekening werk het aantal kWh's wat erin gaat wel goed bij kunnen houden.

• Inspired
  • Nu online
okio schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:52:
[...]

Volgens mij is het bij deze laadpaal ook mogelijk om toch aan load balancing te doen via een Home assistant integratie. Dus dan heb je alle problemen opgelost hihi.

Ik twijfel zelf nog wat tussen deze tesla wall charger en de evbox pulsar plus.
Wil zelf ivm verrekening werk het aantal kWh's wat erin gaat wel goed bij kunnen houden.
Met een Gen 3 kun je (nog) niks. Het is ook maar de vraag of dat ooit gaat kunnen. Snap eigenlijk niet dat Tesla niet een API vrij geeft. Dan hebben ze een hit qua laadpaal.

• Crawl NL
DonJuape schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:57:
[...]

M.i. wel. Sterker nog met een maximaal laadvermogen van 3,6kW zou ik overwegen een "domme" laadpaal te nemen. Bijvoorbeeld de Tesla Wall Connector (Gen3) die is het voordeligst. Tenzij je veel grootverbruikers hebt en dus loadbalancing nodig is.
Hmm, bedankt voor je advies. Ik zie inderdaad dat de aanschafprijs idd een stuk lager ligt dan ik me had voorgesteld. Ik heb gelukkig nog even voordat ik een beslissing moet maken maar ik ga serieus overwegen om dit advies te volgen.

Wellicht dat loadbalancing nog een dingetje kan worden met een bubbelbad die in het voorjaar/najaar nog weleens op temperatuur moet komen a 2050W bovenop de usual suspects (koelkast *American Style*, wasmachine e.d.). Ik neem aan dat dit te realiseren is icm deze charger?

Wat bedoel je precies met 'maximaal laadvermogen'? Is 1 of 3 fase hierin relevant of als het maar maximaal is?
DonJuape schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:59:
[...]

Weet het niet helemaal zeker maar volgens mij haal je kW en kWh door elkaar. Het vermogen is in kW en de energie / accu "inhoud" is in kWh.
Kan maar zo, nOOb die ik ben ;)
Inspired schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:08:
[...]

Echt duidelijk is Ford niet maar volgens bepaalde andere sites zou het 12kWh zijn. (https://www.elektrischeau...kuga-plug-in-hybrid-1291/)

Hier zelfs maar 10,4kWh. Is een test die Ford zelf ook op de site gezet heeft; https://www.ford.nl/conte.../AutoReview_Kuga_2020.pdf
Dank je wel, van het een komt het ander. Leuk leesmateriaal.

• DonJuape

DonJuape

Crawl NL schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:37:
[...]

Hmm, bedankt voor je advies. Ik zie inderdaad dat de aanschafprijs idd een stuk lager ligt dan ik me had voorgesteld. Ik heb gelukkig nog even voordat ik een beslissing moet maken maar ik ga serieus overwegen om dit advies te volgen.

Wellicht dat loadbalancing nog een dingetje kan worden met een bubbelbad die in het voorjaar/najaar nog weleens op temperatuur moet komen a 2050W bovenop de usual suspects (koelkast *American Style*, wasmachine e.d.). Ik neem aan dat dit te realiseren is icm deze charger?

Wat bedoel je precies met 'maximaal laadvermogen'? Is 1 of 3 fase hierin relevant of als het maar maximaal is?
Het nadeel van de TWC is dat er geen loadbalancing mogelijk is.
Als ik het goed begrijp van de andere posters heeft jouw auto een 1-fase lader maar ik weet niet goed wat het maximale vermogen is dat deze kan laden. Als dit maar 3,6kW (=16A) is dan loop je natuurlijk minder snel tegen overbelasting aan dan wanneer dat 7,2kW (=32A) is. In dat laatste geval heb je veel minder "over" op je 1x35A aansluiting.

• Crawl NL
DonJuape schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:46:
[...]

Het nadeel van de TWC is dat er geen loadbalancing mogelijk is.
Als ik het goed begrijp van de andere posters heeft jouw auto een 1-fase lader maar ik weet niet goed wat het maximale vermogen is dat deze kan laden. Als dit maar 3,6kW (=16A) is dan loop je natuurlijk minder snel tegen overbelasting aan dan wanneer dat 7,2kW (=32A) is. In dat laatste geval heb je veel minder "over" op je 1x35A aansluiting.
Toch nog eea uitzoeken dus. Ik heb al wel weer wat aanknopingspunten om mee verder te kunnen. Dank voor je support.

• DonJuape

DonJuape

Crawl NL schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:55:
[...]

Toch nog eea uitzoeken dus. Ik heb al wel weer wat aanknopingspunten om mee verder te kunnen. Dank voor je support.
Voor de volledigheid, als je auto wel een hoger vermogen kan laden dan kan je natuurlijk in de laadpaal (ook in de TWC) een lagere limiet instellen zodat je zekeringen niet trippen bij gelijktijdig gebruik van grootverbruikers in huis. Je laadt dan uiteraard wel met een lagere snelheid.

• Crawl NL
DonJuape schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:14:
[...]

Voor de volledigheid, als je auto wel een hoger vermogen kan laden dan kan je natuurlijk in de laadpaal (ook in de TWC) een lagere limiet instellen zodat je zekeringen niet trippen bij gelijktijdig gebruik van grootverbruikers in huis. Je laadt dan uiteraard wel met een lagere snelheid.
Dank, neem ik ook mee. Wellicht blijft de Tesla lader dan wel een goede optie. Eerst de verbruikers thuis maar in kaart brengen en het gebruik ervan. Wellicht is een load balancer dan wel helemaal niet nodig, zeker niet wanneer het maximaal vermogen van de TWC aangepast kan worden.

Zo wel fijn zijn als dit zo kan werken. Geen gedoe, gewoon stekker erin en laden met die handel en daar mag hij best wat langer over doen ;)

• Crawl NL
Ik heb alvast de handleiding van de Kuga weten te bemachtigen. Hierin lees ik dat de maximale stroomsterkte 10A is. Betekent dit dat de Kuga dan op maximaal 10A x 230 Volt = 2300 watt oplaad?

• J0YR1D3R
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Crawl NL schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:49:
Ik heb alvast de handleiding van de Kuga weten te bemachtigen. Hierin lees ik dat de maximale stroomsterkte 10A is. Betekent dit dat de Kuga dan op maximaal 10A x 230 Volt = 2300 watt oplaad?

[Afbeelding]
Dat is wel redelijk de standaard voor een granny charger ja. Zoiets ligt hier inmiddels ook al een jaartje in de garage voor een eGolf en Passat GTE. Werkt prima, maar snel is het niet. In de praktijk gaat er ~2200 watt gemiddeld door.

Website

• Inspired
  • Nu online
Crawl NL schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:49:

[Afbeelding]
Dat is de limiet van de thuislader. Die krijg je waarschijnlijk bij de auto. Via een laadpaal zal het wel max 1x16 zijn.

• Crawl NL
J0YR1D3R schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:56:
[...]

Dat is wel redelijk de standaard voor een granny charger ja. Zoiets ligt hier inmiddels ook al een jaartje in de garage voor een eGolf en Passat GTE. Werkt prima, maar snel is het niet. In de praktijk gaat er ~2200 watt gemiddeld door.
Okay dank je wel. Dus zonder al te veel poespas kan dat ook. Aangezien ik geen garage heb wordt het 'buiten' laden. Dan kies ik toch voor een wallbox met het liefst een vaste kabel. Hoef ik de granny charger niet elke keer op te bergen ;)
Inspired schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:03:
[...]
Dat is de limiet van de thuislader. Die krijg je waarschijnlijk bij de auto. Via een laadpaal zal het wel max 1x16 zijn.
Helder nu. Zoals gezegd dan toch maar een Wallbox ;)

Wat een terminologie allemaal. Komt toch wel wat bij kijken om (deels) elektrisch te rijden/opladen aan huis. Dank allemaal voor jullie hulp.

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Crawl NL schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:28:

[...]

Helder nu. Zoals gezegd dan toch maar een Wallbox ;)

Wat een terminologie allemaal. Komt toch wel wat bij kijken om (deels) elektrisch te rijden/opladen aan huis. Dank allemaal voor jullie hulp.
Op de website van Ford staat 7kW max laadsnelheid. Via laadpaal is dat dus het (mits zo aangesloten uiteraard) en via granny 10A, dus de 2300W die je al benoemde.

• Inspired
  • Nu online
InterCC schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:29:
[...]

Op de website van Ford staat 7kW max laadsnelheid. Via laadpaal is dat dus het (mits zo aangesloten uiteraard) en via granny 10A, dus de 2300W die je al benoemde.
Staat er wat vreemd maar het is toch echt max 1x16. Ze raden een laadpaal van 7kW aan. Maar waarom is de grote vraag. Waarschijnlijk om dat Ford er zelf niks van snapt. :)

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Inspired schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:26:
[...]

Staat er wat vreemd maar het is toch echt max 1x16. Ze raden een laadpaal van 7kW aan. Maar waarom is de grote vraag. Waarschijnlijk om dat Ford er zelf niks van snapt. :)
Hmm, ik ben er nog maar eens naar gaan kijken, Ik was getriggerd, door wat hier staat.
Een laadtijd van 3-3,5 uur ipv 6-6,5 uur via een wallbox ipv via WCD. Dat is merkwaardig verhoudingsgewijs niet het verschil tussen 10A en 32A (maar wel 16A en 32A).
Die 6 uur komt overigens overeen met 10A laden op 230v (14,4kWh accu),wat niet onlogisch is, maar merkwaardig genoeg suggereert 3-3,5 tussen de bijna 18A en bijna 21A. Dat rijmt dan weer niet met 7kWh, maar wél dat het sneller zou moeten zijn dan via WCD met granny.

Ik ben heel benieuwd wat het daadwerkelijk is. Best vreemd dit.

• Inspired
  • Nu online
@InterCC die 14,4kWh is bruto. Netto cijfers zijn niet te vinden bij Ford maar is eerder max 11/12. Die 7 kW staat erbij omdat de Ford laadpaal die ze aanhalen een 7kW paal is. De granny laadtijd is ook weer bijzonder inderdaad. Dat is dan geen 10A zou je zeggen.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09:44

Notna

Where are you?®

Wij krijgen binnenkort een FEV voor de deur (Model Y, volgend jaa (hoop ik :') ) een Model X) en dus ben ik in de markt voor een oplaadpaal.

Nou kom ik er zelf wel uit of ik loadbalancing wel of niet wil, waar deze komt, 2 fase aansluiting etc. maar even een hele basale vraag waar ik niet het antwoord op kan vinden (wat mij doet vermoeden dat het antwoord 'ja' is):

Kan je met een Tesla Wall Connector óók andere autos dan een Tesla opladen? Ik denk zelf van wel omdat het 'gewoon' een Type 2 stekker betreft, maar ik twijfel omdat ik niet weet of zo een wall connector iets slims in zich heeft om andere auto's toe te laten :P

Want die wall charger is prima in de prijs, maar als ik alleen een Tesla er mee kan opladen, dan zoek ik even verder. Ik sluit namelijk niet uit dat we over x aantal jaar niet een andere FEV krijgen van een ander merk :)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Notna schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:16:
Wij krijgen binnenkort een FEV voor de deur (Model Y, volgend jaa (hoop ik :') ) een Model X) en dus ben ik in de markt voor een oplaadpaal.

Nou kom ik er zelf wel uit of ik loadbalancing wel of niet wil, waar deze komt, 2 fase aansluiting etc. maar even een hele basale vraag waar ik niet het antwoord op kan vinden (wat mij doet vermoeden dat het antwoord 'ja' is):

Kan je met een Tesla Wall Connector óók andere autos dan een Tesla opladen? Ik denk zelf van wel omdat het 'gewoon' een Type 2 stekker betreft, maar ik twijfel omdat ik niet weet of zo een wall connector iets slims in zich heeft om andere auto's toe te laten :P

Want die wall charger is prima in de prijs, maar als ik alleen een Tesla er mee kan opladen, dan zoek ik even verder. Ik sluit namelijk niet uit dat we over x aantal jaar niet een andere FEV krijgen van een ander merk :)
Ja je kunt er gewoon andere auto's mee opladen, je kunt zelfs instellen of dat wel of niet mogelijk moet zijn middels dip switches in het apparaat.

• Inspired
  • Nu online
@Notna voordeel van een TWC bij Tesla is ook dat je de laadpoort kunt openen, en laadkabel kunt ontgrendelen met het knopje op de Type 2 stekker. Daarnast kun je met wat extra hardware ook LB doen met een Tesla. Als de tweede auto allemaal nog niet echt super concreet is zou ik lekker met een TWC beginnen. Wel al even wat extra kabels trekken voor eventuele andere lader mocht je er niet makkelijk bij kunnen. Mocht je toch graag meteen LB via P1 hebben kun je voor 200 meer een Alfen nemen.

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11:19
Mijn elektricien geeft aan dat bij de TWC alle aardlekautomaten moeten worden vervangen voor type B. Maar is dat toch alleen bij Gen 1+2 het geval?

• Inspired
  • Nu online
aschja schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:13:
Mijn elektricien geeft aan dat bij de TWC alle aardlekautomaten moeten worden vervangen voor type B. Maar is dat toch alleen bij Gen 1+2 het geval?
Klopt. Gen 3 heeft Type B.

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11:19
Type A bedoel je?

• Inspired
  • Nu online
Nee, ik bedoel dat het klopt dat het alleen bij Gen 1/2 zo is. :) Gen 3 heeft DC lek ingebouwd. Dus een Type A ervoor is afdoende. Jij had dus gelijk en je installateur niet.

[Voor 7% gewijzigd door Inspired op 23-11-2021 10:33]

• RJan61
  • Registratie: oktober 2021
  • Laatst online: 29-11 14:39
aschja schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:13:
Mijn elektricien geeft aan dat ... alle aardlekautomaten ...
Als er al een type B geplaatst moet worden is dat niet voor alle aardlekautomaten, maar alleen de automaat van de groep met de laadpaal. Dat lijkt logisch, maar misschien heeft de installateur een eigen interpretatie.

• eltron
  • Laatst online: 10:04
RJan61 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:44:
[...]
Als er al een type B geplaatst moet worden is dat niet voor alle aardlekautomaten, maar alleen de automaat van de groep met de laadpaal. Dat lijkt logisch, maar misschien heeft de installateur een eigen interpretatie.
Bij mijn weten is type B alleen als aardlekschakelaar verkrijgbaar en niet als automaat(?)

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• DonJuape

DonJuape

eltron schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:07:
[...]

Bij mijn weten is type B alleen als aardlekschakelaar verkrijgbaar en niet als automaat(?)
Volgens mij ook.

• DaMenaz
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 08:44
Even aanhaken in dit topic. Ik krijg als het goed is een Vestel wallbox (11 Kw) via Eneco voor mijn bestelde Audi Q4 E-Tron. In elk geval weer genoeg te lezen in de diverse topics, waarvoor dank.

• maarten_NL
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 10:17
eltron schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:07:
[...]

Klopt, ik heb die ook niet gevonden. Afgezien van de meerprijs van een losse 3P+N automaat en aardlek had ik ook de ruimte in de meterkast niet dus ik ben voor een RCM in de laadpaal en 3P+N alamat gegaan.

PVoutput 3.2 & 1.9kWp PV; Kona EV; ESP8266 FTW!

• DonJuape

DonJuape

maarten_NL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:43:
[...]

Klopt, ik heb die ook niet gevonden. Afgezien van de meerprijs van een losse 3P+N automaat en aardlek had ik ook de ruimte in de meterkast niet dus ik ben voor een RCM in de laadpaal en 3P+N alamat gegaan.
Blijkbaar RCM = Residual Current Detection Module, wist ik niet.

Dus DC-RCM = Type B aardlek = 6mA DC lekstroomdetectie?

[Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 24-11-2021 12:11]

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 01-12 20:37
Phusebox schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:54:
[...]

Ik zou het niet weten eerlijk gezegd. Maar als het zo'n probleem is dan hebben heel veel mensen met een Tesla oplader thuis ook die problemen?

Blijft maar lastig allemaal om er achter te komen wanneer je nu goed zit en wat je nodig hebt. Een auto kiezen is makkelijker.

Ik geloof niet dat ik ooit een aankoop heb gedaan van zoveel geld die voelt als een enorme gok. Niet wetende of ik teveel betaal, of juist het verkeerd heb gekozen en of en hoe het allemaal gaat werken.

Staat duidelijk nog steeds in de kinderschoenen allemaal.
Het is maar wat je zelf wil.
Als je dat weet en een beetje zelfdiscipline kan opbrengen en je doet niet iedere dag uitzonderlijke afstanden zonder de mogelijkheid om op het werk of onderweg snel bij te laden is een eenvoudige thuislader meer dan genoeg om een BEV opgeladen te houden. Dat is dan geen gok meer maar een weloverwogen beslissing.
Hier in de woning is alles elektrisch (incl. WP en inductie) op een hoofdinstallatie van 1 x 40A en met een laadpaal van 1 x 32A. Al die jaren nog nooit een probleem gehad met stroomstoringen noch overbelasting.
Alhoewel de laadpaal 7 kW vermogen aankan staat hij standaard ingesteld op 4kW via het net.
De 7kW wordt alleen gebruikt als er genoeg PV-overschot is.
Het betreft hier trouwens B-Vlaanderen waar salderen voor nieuwe PV-installaties en woningen met een digitale meter al een tijdje niet meer bestaat en het piek- en daltarief medio volgend jaar eveneens verdwijnt.
Eind 2020 dachten er hier ook nog heel veel dat saldering een blijvertje voor jaren was. ;)
Het kan snel verkeren. Een consensus binnen een regering - of bij stuntelig overheidsbeleid één rechterlijke beslissing, is meestal al voldoende.
"Snel" laden is hier niet alleen bijna nooit nodig maar snel thuisladen is vanaf volgend jaar economisch ook niet meer de meest voor de hand liggende oplossing wegens piekbelasting. En een wallbox veroorzaakt altijd een betalende piek. Als je daar onder wenst te blijven (2.5 kW) kan je net zo goed een gewone laadkabel gebruiken.

[Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 24-11-2021 12:28]

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:32
Ik ben er inmiddels wel uit, het word de Pulsar Plus met load balancing. Even kijken of er nog een black friday deal komt. Pas over een half jaar nodig, maar goed, zullen toch niet goedkoper worden verwacht ik.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing | PVoutput

• Notna

Notna

Where are you?®

Phusebox schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:34:
Ik ben er inmiddels wel uit, het word de Pulsar Plus met load balancing. Even kijken of er nog een black friday deal komt. Pas over een half jaar nodig, maar goed, zullen toch niet goedkoper worden verwacht ik.
Hier ook nu een offerte binnen voor exact dat model. Nadeel was dus dat mijn meterkast niet meer voldoet aan de NEN normen dat ze dus meerprijs in rekening moeten brengen voor het aansluiten van het geheel. Totale offerte is 2276 euro; valt mij opzich nog mee. Even wachten op andere offertes.

• Phusebox
Notna schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:49:
[...]

Hier ook nu een offerte binnen voor exact dat model. Nadeel was dus dat mijn meterkast niet meer voldoet aan de NEN normen dat ze dus meerprijs in rekening moeten brengen voor het aansluiten van het geheel. Totale offerte is 2276 euro; valt mij opzich nog mee. Even wachten op andere offertes.
Moeilijk iets over te zeggen zonder dat je een idee hebt van de werkzaamheden. De Pulsar Plus 3 fasen met loadbalancing en 7m kabel kost ca. 1100 euro incl. BTW.

• rroetenberg
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:20
https://www.laadwinkel.nl/actie/

Wellicht kun je hier iets mee

• Blackraven
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 08:45
DonJuape schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:09:
[...]

Blijkbaar RCM = Residual Current Detection Module, wist ik niet.

Dus DC-RCM = Type B aardlek = 6mA DC lekstroomdetectie?
In dit specifieke geval gaat het om een 30mA AC en 6mA DC RCDM in één voor de smartEVSE.

https://www.stegen.com/nl...idual-current-sensor.html

Mijn overweging om deze te nemen ipv de chint waren hoofdzakelijk de kosten, ruimte was een mooie bonus, daar kan nu mooi de kWh meter. :+

• Notna

Notna

Where are you?®

Phusebox schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:07:
[...]

Moeilijk iets over te zeggen zonder dat je een idee hebt van de werkzaamheden. De Pulsar Plus 3 fasen met loadbalancing en 7m kabel kost ca. 1100 euro incl. BTW.
In mijn geval:

1. Daar moet nog een paal + zand bevestiging bij (± 180 tot 200 euro)
2. Mijn meterkast moet aangepast worden (2 x 4 groepen modules + aanpassen ivm NEN normen) (± 150 tot 200 euro aan materiaal)

Dus iets van 600 euro aan arbeid. Niet goedkoop, maar dan weet ik iig dat het goed zit :)

• pimk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 11:02
Ik had (2 jaar geleden) wel €200 korting op BlackFriday, en die heb ik toen gelijk weer uitgegeven aan de 7m laadkabel ipv de 5...

• Franciesco
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 01-12 01:00
Dank voor de link! Ca €930 voor de Wallbox Pulsar Plus 3 fase incl Power booster is geen gekke prijs.
Aangezien ik twijfel tussen deze en de Zappi v2 hoop ik dat er ook nog een aanbieding voor de Zappi komt. :)

• Phusebox
Franciesco schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:25:
[...]

Dank voor de link! Ca €930 voor de Wallbox Pulsar Plus 3 fase incl Power booster is geen gekke prijs.
Aangezien ik twijfel tussen deze en de Zappi v2 hoop ik dat er ook nog een aanbieding voor de Zappi komt. :)
Ik ga zelf in ieder geval voor 7 meter. Ik red het wel net met 5 meter, maar heb liever iets meer voor als de oplader ooit ergens anders zit of ik een auto achter die van mij wil opladen etc.

• Sircuri
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik hoop ook dat de komende dagen de Zappi nog ergens als Black Friday deal langskomt. Heb er een hard hoofd in, want heb die nog nooit in een deal gezien de afgelopen jaren.

Signature van nature

• refused81
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10:47
Black Friday bij Tesla, TWC gen 3 van 539 naar 599 😳

Ik blij dat ik hem vorige week heb aangeschaft 😇😂

iRacing Profiel

• Phusebox
Voor ik de Pulsar Plus ga bestellen, een adviseur vertelde mij laatst dat als ik nu 1 fase wil en straks 3 fasen, dat ik gewoon dezelfde wallbox en load balancer kon blijven gebruiken als ik nu maar gewoon alles voor 3 fasen kocht. De box dat geloof ik wel, maar de load balancer ook?

Aangezien ik er nog steeds weinig vertrouwen in heb dat mijn 1 fase SolarEdge 5000 omvormer gewoon volstaat in een 3 fase meterkast.

[Voor 19% gewijzigd door Phusebox op 25-11-2021 10:39]

• Alfa159
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10:39
Phusebox schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:38:
Voor ik de Pulsar Plus ga bestellen, een adviseur vertelde mij laatst dat als ik nu 1 fase wil en straks 3 fasen, dat ik gewoon dezelfde wallbox en load balancer kon blijven gebruiken als ik nu maar gewoon alles voor 3 fasen kocht. De box dat geloof ik wel, maar de load balancer ook?

Aangezien ik er nog steeds weinig vertrouwen in heb dat mijn 1 fase SolarEdge 5000 omvormer gewoon volstaat in een 3 fase meterkast.
Ik ben geen experts, maar bij drie gase groepenkast, is het tpch altijd beter om de 3-fase omvormer te nemen? Anders lever je op de ene groep terug aan het net, terwijl je op de andere zelf gebruikt.

Kan je de omvormer nog aanpassen naar drie fase?

Over Black Friday gesproken: Op de website van Wallbox staat er eindelijk iets over. Er gaat dus waarschijnlijk iets van korting komen morgen. 8)

• Phusebox
Alfa159 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:49:
[...]

Ik ben geen experts, maar bij drie gase groepenkast, is het tpch altijd beter om de 3-fase omvormer te nemen? Anders lever je op de ene groep terug aan het net, terwijl je op de andere zelf gebruikt.

Kan je de omvormer nog aanpassen naar drie fase?

Over Black Friday gesproken: Op de website van Wallbox staat er eindelijk iets over. Er gaat dus waarschijnlijk iets van korting komen morgen. 8)
Ik heb nu een 1 fase groepenkast.

Omvormer wisselen kost me 1000+ euro extra, geen zin in.

• Alfa159
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10:39
Phusebox schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:52:
[...]

Ik heb nu een 1 fase groepenkast.

Omvormer wisselen kost me 1000+ euro extra, geen zin in.
Bij 1 fase groepenkast is dit idd de juiste keuze.

• Phusebox
Alfa159 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:53:
[...]

Bij 1 fase groepenkast is dit idd de juiste keuze.
Dus 3 fase wallbox + 3 fase powerboost, zodat ik later kan upgraden?

• maarten_NL
Alfa159 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:49:
[...]

3 fase heeft wat voordelen als het al druk in de wijk is en qua verliezen in de bedrading, maar dat is vaak maar marginaal en de omvormer wel een stuk duurder.

De meter saldeerd altijd direct over de fases, dus lever je 2kW op 1 fase terug en gebruik je op beide andere fases 1kW per fase, dan staat de meter stil.

• okio
Sircuri schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:47:
Ik hoop ook dat de komende dagen de Zappi nog ergens als Black Friday deal langskomt. Heb er een hard hoofd in, want heb die nog nooit in een deal gezien de afgelopen jaren.
Voor de wallbox loopt momenteel best een goede aanbieding. Bij meerdere websites, toch een 150 euro korting tov reguliere prijs

• DonJuape

DonJuape

Phusebox schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:38:

De SolarEdge 5000 1-fase omvormer is geen enkel probleem met een 3x25A aansluiting (en dat heb ik je volgens mij al een paar keer gezegd). Sterker nog, ik heb zelf een 1 fase SolarEdge 5000 omvormer met een 3x25A aansluiting (sinds 2 september).
Het enige wat je moet doen is de limiet van de omvormer op 5kW zetten. Waarschijnlijk staat hij daar al op omdat de meeste netbeheerders maximaal 5kW per fase teruglevering accepteren.
Verder is een ondergedimensioneerde omvormer veel efficienter.

[Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 25-11-2021 11:56]

• Phusebox
DonJuape schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:54:
[...]

De SolarEdge 5000 1-fase omvormer is geen enkel probleem met een 3x25A aansluiting (en dat heb ik je volgens mij al een paar keer gezegd). Sterker nog, ik heb zelf een 1 fase SolarEdge 5000 omvormer met een 3x25A aansluiting (sinds 2 september).
Het enige wat je moet doen is de limiet van de omvormer op 5kW zetten. Waarschijnlijk staat hij daar al op omdat de meeste netbeheerders maximaal 5kW per fase teruglevering accepteren.
Verder is een ondergedimensioneerde omvormer veel efficienter.
Hoe zet ik die limiet dan terug? Ik kan daar zelf niet in.

• DonJuape

DonJuape

Phusebox schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:01:
[...]

Hoe zet ik die limiet dan terug? Ik kan daar zelf niet in.
Anders kijk je eerst even of het al goed staat door door de settings te scrollen:

• Phusebox
DonJuape schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:08:
[...]

Anders kijk je eerst even of het al goed staat door door de settings te scrollen:
[Afbeelding]
Ik heb geen scherm :D

Zal de installateur wel even vragen... maar die wil me per se een 3 fasen omvormer verkopen.

[Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 25-11-2021 12:10]

• DonJuape

DonJuape

Phusebox schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:09:
[...]

Ik heb geen scherm :D

Zal de installateur wel even vragen... maar die wil me per se een 3 fasen omvormer verkopen.
Ah. Misschien kun je het zien door in de app op je telefoon naar "status omvormer" te gaan en dan de QR code op je omvormer te scannen. Verder zou je het kunnen zien door naar een dag terug te gaan met heel veel opbrengst. Dan zie je in de grafiek dat er boven de 5kW wordt afgetopt.

• Phusebox
DonJuape schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:14:
[...]

Ah. Misschien kun je het zien door in de app op je telefoon naar "status omvormer" te gaan en dan de QR code op je omvormer te scannen. Verder zou je het kunnen zien door naar een dag terug te gaan met heel veel opbrengst. Dan zie je in de grafiek dat er boven de 5kW wordt afgetopt.
Reactie installateur: ja, hoger kan deze omvormer niet.

• ckoopmanschap
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 29-11 07:18
Ik zag de Wallbox commander 2 nog niet voorbij komen in deze topic. Hebben mensen hier ervaring mee (kost nu vanaf (989) euro)?.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

okio schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:18:
[...]
Voor de wallbox loopt momenteel best een goede aanbieding. Bij meerdere websites, toch een 150 euro korting tov reguliere prijs
Helaas biedt deze geen optie om draadloos LB mogelijk te maken. Ben dus gelimiteerd tot Easee (maar daar is de draadloze optie nog niet beschikbaar) of Zappi i.c.m. met Harvi.

Signature van nature

• okio
ja kan wel hoor via HA, is een integratie voor

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

okio schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:29:
ja kan wel hoor via HA, is een integratie voor
hmm, kan je me in de juiste richting sturen? Ik krijg geen hits als ik zoek op draadloos load balancing met Wallbox. Vermoedelijk zoek ik met verkeerde keywords 8)7

Signature van nature

• Inspired
  • Nu online
Sircuri schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:04:
[...]

hmm, kan je me in de juiste richting sturen? Ik krijg geen hits als ik zoek op draadloos load balancing met Wallbox. Vermoedelijk zoek ik met verkeerde keywords 8)7
Dit denk ik? https://github.com/hesselonline/wallbox

Lees wel dat WIFI waardeloos is qua range. Dus als je een oekel mansion hebt kan het lastig worden .

• okio
haha klopt ja, een Oekel mansion :)

• Dean Martin
  • Registratie: augustus 2021
  • Niet online
Nou heel toevallig vandaag 2x goed nieuws. Laadpaalinstallateur belde vanochtend om op 16-12 de paal te komen installeren. 10 minuten geleden belde Enexis of het uitkwam dat ze op 1-12 de aansluiting komen verzwaren!

Als alles een beetje meezit heb ik 16-12 dus gelijk een 'snelle' lader hangen!

Nu de auto nog......

Verwacht: Audi E-tron Q4 Sportback S edition 40

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

details details :+

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Inspired schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:11:
[...]

Dit denk ik? https://github.com/hesselonline/wallbox

Lees wel dat WIFI waardeloos is qua range. Dus als je een oekel mansion hebt kan het lastig worden .
Bedankt. Vind dit alleen een iets te delicaat onderwerp om over te laten aan een zelf geknutselt systeem. Ik heb nogal een groot aantal groot-verbruikers en mijn DSRM 4 geeft slechts elke 10 seconden een signaal op de P1 poort.
Ik ga toch maar voor een vast systeem als Zappi of Easee. Wil niet dat steeds mijn stoppen eruit vliegen omdat er ergens teveel vermogen wordt gevraagd.

Signature van nature

• Inspired
  • Nu online
Sircuri schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:05:
[...]

Bedankt. Vind dit alleen een iets te delicaat onderwerp om over te laten aan een zelf geknutselt systeem. Ik heb nogal een groot aantal groot-verbruikers en mijn DSRM 4 geeft slechts elke 10 seconden een signaal op de P1 poort.
Ik ga toch maar voor een vast systeem als Zappi of Easee. Wil niet dat steeds mijn stoppen eruit vliegen omdat er ergens teveel vermogen wordt gevraagd.
Dat kan natuurlijk. Al doet Easee het ook via P1 volgens mij. Dan heb je hetzelfde "probleem". Een automaat klapt overigens niet snel binnen 10 seconden.

• Wodan89
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 30-11 22:15
Vandaag een Zappi 22kw 3 fase binnen gekregen met extra CT,s

nu heb ik een Ampera E welke maximaal op 32A kan laden 1 fase

er lig een 5x2.5mm2 kabel naar de aansluiting voor de oude laadpaal

nu schakel ik deze parallel.
echter ik vroeg me af

als ik de laadpaal afzeker op een 2P B32 ( ik heb 3x C25 hoofd automaten ) en hier de CT plaats.
snap de Zappi dan als mijn 14Kw Pv installatie leverd dat hij dan op 32A mag laden? is dit instelbaar?

16500wp Solaredge, 6Kw wp pana 3x 3,5Kw Airco,s + Inplug in Volvo. Gasloos sinds 2018

• maarten_NL
Wodan89 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:59:

echter ik vroeg me af

als ik de laadpaal afzeker op een 2P B32 ( ik heb 3x C25 hoofd automaten ) en hier de CT plaats.
snap de Zappi dan als mijn 14Kw Pv installatie leverd dat hij dan op 32A mag laden? is dit instelbaar?
Ik ben ook maar een amateur maar volgens mij voldoe je met een 32A automaat niet aan selectiviteit en knalt bij een kortsluiting de 25A hoofdzekering voor de automaat er uit gaat.

• DonJuape

DonJuape

Wodan89 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:59:

echter ik vroeg me af

Een paar dingen:
- Je kunt je laadpaal inderdaad afzekeren met een 3x32A aardlekautomaat. Heb ik ook.
- Zappi net limiet instellen op 25A en de Zappi apparaatlimiet op 32A. Daarmee voorkom je dus overbelasting van je 25A hoofdzekeringen en als je dan PV opbrengst hebt kun je op 32A laden.
- Je moet wel even een nieuwe kabel trekken 5x6mm2, 2.5mm2 is voor 32A echt te dun
- Bovenstaande voldoet inderdaad niet aan de selectiviteitsregels maar de consensus is wel dat het gewoon veilig is (mits je dus naar 6mm2 gaat). Het klopt dat bij kortsluiting de 25A hoofdautomaten zouden kunnen trippen maar het zijn automaten dus de netbeheerder hoeft niet langs te komen.

[Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 25-11-2021 18:43]

• Oid
  • Niet online
Iemand een idee of een 3 fase lader gekoppeld kan worden aan een https://shop.shelly.cloud...ifi-smart-home-automation ? Om bijv. te schakelen als die zoveel procent opgeladen is of te schakelen met de opbrengt van de zonnepanelen
ik zou hem dan willen koppelen aan een easee https://easee.force.com/h...Easee-Home?language=en_US

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Inspired schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:09:
[...]

Dat kan natuurlijk. Al doet Easee het ook via P1 volgens mij. Dan heb je hetzelfde "probleem". Een automaat klapt overigens niet snel binnen 10 seconden.
Klopt, dat las ik ook. Dus dan wordt het toch de Zappi. Die werkt via CT klemmen. Weet niet wat de frequentie is met de CT klemmen, maar zal vast vaker zijn dan 1 x per 10 seconden.
Dus een zekering zal er niet zo heel snel uitvliegen door hoog verbruik, dus dan zou een Easee ook kunnen. Alleen het feit dat ik nog steeds niet weet wanneer Easee met die draadloze module komt, geeft mij geen prettig gevoel om dan maar een Easee aan te schaffen.

Nou ja. Ik heb denk ik de keuze al gemaakt voor de Zappi. Gaan we die zo maar eens bestellen.

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Oid schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:46:
Iemand een idee of een 3 fase lader gekoppeld kan worden aan een https://shop.shelly.cloud...ifi-smart-home-automation ? Om bijv. te schakelen als die zoveel procent opgeladen is of te schakelen met de opbrengt van de zonnepanelen
ik zou hem dan willen koppelen aan een easee https://easee.force.com/h...Easee-Home?language=en_US
Als ik de beschrijving begrijp is dit een 4 kanaals schakel relais van elk 16A. Er staat nergens dat dit een 3 Fase relais is. Elk kanaal lijkt slechts 1 fase te zijn als ik naar de plaatjes kijk. De beschrijving is erg summier vind ik.

Signature van nature

• Oid
  • Niet online
Sircuri schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:17:
[...]

Als ik de beschrijving begrijp is dit een 4 kanaals schakel relais van elk 16A. Er staat nergens dat dit een 3 Fase relais is. Elk kanaal lijkt slechts 1 fase te zijn als ik naar de plaatjes kijk. De beschrijving is erg summier vind ik.
Eens zitten neuzen in dit topic: [Shelly] Ervaringen & Discussie en lijkt me toch niet zo een goed idee. bedankt voor het meedenken!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Oid schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:46:
Maximum load up to 16A per channel with up to 40A for the whole device
Daarmee ga je dus geen 11kW kunnen laden.

www.google.nl

• maarten_NL
Oid schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:02:
[...]

Eens zitten neuzen in dit topic: [Shelly] Ervaringen & Discussie en lijkt me toch niet zo een goed idee. bedankt voor het meedenken!
Afgezien van de keuze van relais, is het afschakelen van de stroom onder belasting ook geen goed idee. bij 16A stroom de contacten open gooien gaat mooi vuurwerk geven en je auto zal er ook over gaan klagen, dat is niet zo nice ;)

Een EVSE heeft de controle over de laadstroom die de auto trekt en kan de laadsessie ook stoppen en in de laadpaal zit ook al een relais, waarom zou je er dan nog 1 toevoegen? Als jij onder condities het laden wil onderbreken en starten, dan zal je de EVSE dus moeten controleren.

Een SmartEVSE kan dat bijvoorbeeld, er zit een switch ingang op die je met een simpel relais kan bedienen. me EVSE stopt de laadsessie en zet dan de contactor open. En andersom, switch bedienen, de laadsessie start weer.

De SmartEVSE heeft overigens ook een zonnestroomoverschotlaadprogramma, dan start/controleert de stroom en stopt de EVSE de laad sessie aan de hand van het ingestelde terug geleverde vermogen.

[Voor 3% gewijzigd door maarten_NL op 25-11-2021 21:17. Reden: typo]

• Phusebox
Weet iemand hoe ver de zappi v2 van de muur uitsteekt inclusief het handvat van de laadkabel als die in de zappi zit?

Ik heb een Pulsar Plus besteld maar twijfel nu toch weer om toch voor de Zappi te gaan. Met name vanwege het feit dat die wel terug kan schakelen naar 1 fase om volledig op eigen zonne-energie te laden.

• thehog
Wat je wel kan doen is de CP of PP pin schakelen met een (12v) relais. Dan stopt het laden ook.

• thehog
Phusebox schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:59:
Weet iemand hoe ver de zappi v2 van de muur uitsteekt inclusief het handvat van de laadkabel als die in de zappi zit?

Ik heb een Pulsar Plus besteld maar twijfel nu toch weer om toch voor de Zappi te gaan. Met name vanwege het feit dat die wel terug kan schakelen naar 1 fase om volledig op eigen zonne-energie te laden.
Net gemeten, 27cm als je de radius van de kabel ook nog mee rekent

• Phusebox
thehog schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:02:
[...]

Net gemeten, 27cm als je de radius van de kabel ook nog mee rekent
Oei dat is wel flink. Gaat denk ik een probleem zijn (ruimte tussen muur en auto waar we dagelijks langs moeten lopen, en de postbode etc etc).

• thehog
Phusebox schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:04:
[...]

Oei dat is wel flink. Gaat denk ik een probleem zijn (ruimte tussen muur en auto waar we dagelijks langs moeten lopen, en de postbode etc etc).
Je kan natuurlijk ook een externe plughouder pakken en die op de muur ernaast monteren.

edit: of de zappi binnen en alleen de kabel buiten

[Voor 6% gewijzigd door thehog op 25-11-2021 22:05]

• Phusebox
thehog schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:05:
[...]

Je kan natuurlijk ook een externe plughouder pakken en die op de muur ernaast monteren.
Hmm ja is een optie. Thanks.

Zappi binnen is geen optie. Dan moet die al in de garage en dat wordt last qua bekabeling denk ik. Geen kruipruimte onder de garage.

Bij de meterkast is geen plek.

[Voor 26% gewijzigd door Phusebox op 25-11-2021 22:07]

• Wodan89
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 30-11 22:15

Laadpaal word 1 fase aangesloten. Ik zet dys 2x 2,5mm2 in voor de fase en voor de nul totaal dus 5mm2 voor 32A
DonJuape schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:40:

[...]

Een paar dingen:
- Je kunt je laadpaal inderdaad afzekeren met een 3x32A aardlekautomaat. Heb ik ook.
- Zappi net limiet instellen op 25A en de Zappi apparaatlimiet op 32A. Daarmee voorkom je dus overbelasting van je 25A hoofdzekeringen en als je dan PV opbrengst hebt kun je op 32A laden.
- Je moet wel even een nieuwe kabel trekken 5x6mm2, 2.5mm2 is voor 32A echt te dun
- Bovenstaande voldoet inderdaad niet aan de selectiviteitsregels maar de consensus is wel dat het gewoon veilig is (mits je dus naar 6mm2 gaat). Het klopt dat bij kortsluiting de 25A hoofdautomaten zouden kunnen trippen maar het zijn automaten dus de netbeheerder hoeft niet langs te komen.

16500wp Solaredge, 6Kw wp pana 3x 3,5Kw Airco,s + Inplug in Volvo. Gasloos sinds 2018

• DonJuape

DonJuape

Denk niet dat dat zo werkt maar het is niet mijn vakgebied.

• Phusebox
Ik kom er niet helemaal uit of het de meerprijs, en grote formaat, van de Zappi waard is dat deze wel kan schakelen naar 1 fase en de Pulsar Plus niet.

Met 5kw aan zonnepanelen en een minimum van 4,3 kW overschot op 3 fasen kan ik vrijwel nooit volledig op zonne-energie laden. Maar salderen zal hoogstens langzaam worden afgebouwd, als dat doorgaat. Hoeveel is volledig op je eigen pv installatie dan waard tot 2031...? Dan is je laadpaal ook wel aan vervanging toe waarschijnlijk.

Vooropgesteld dat ik met een EV erbij jaarlijks meer stroom ga verbruiken dan ik opwek.

Zijn er mensen die deze volledige eco modus echt gebruiken in de praktijk?

[Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 25-11-2021 23:02]

• DonJuape

DonJuape

Phusebox schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:56:
Ik kom er niet helemaal uit of het de meerprijs, en grote formaat, van de Zappi waard is dat deze wel kan schakelen naar 1 fase en de Pulsar Plus niet.

Met 5kw aan zonnepanelen en een minimum van 4,3 kW overschot op 3 fasen kan ik vrijwel nooit volledig op zonne-energie laden. Maar salderen zal hoogstens langzaam worden afgebouwd, als dat doorgaat. Hoeveel is volledig op je eigen pv installatie dan waard tot 2031...? Dan is je laadpaal ook wel aan vervanging toe waarschijnlijk.

Vooropgesteld dat ik met een EV erbij jaarlijks meer stroom ga verbruiken dan ik opwek.
Met de Zappi kun je op 1 fase laden of je nu een 3 fasen of 1 fase omvormer hebt. Je minimum is dan dus 1,4kW.
Hoe dan ook, ik ben meer van het 11kW laden in de daluren 's nachts of in het weekend overdag. In het weekend overdag laad ik dan zo efficiënt mogelijk mijn overschot weg.

• Phusebox
DonJuape schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:06:
[...]

Met de Zappi kun je op 1 fase laden of je nu een 3 fasen of 1 fase omvormer hebt. Je minimum is dan dus 1,4kW.
Hoe dan ook, ik ben meer van het 11kW laden in de daluren 's nachts of in het weekend overdag. In het weekend overdag laad ik dan zo efficiënt mogelijk mijn overschot weg.
Dat eerste was me duidelijk inderdaad. Dat heeft de Zappi dus voor op de Pulsar Plus.

Maar gebruik je het ook is de vraag en is het de 300 euro meer waard...

Pagina: 1 ... 101 ... 104 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee