Phusebox schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:54:
[...]
Blijft maar lastig allemaal om er achter te komen wanneer je nu goed zit en wat je nodig hebt. Een auto kiezen is makkelijker.
Ik geloof niet dat ik ooit een aankoop heb gedaan van zoveel geld die voelt als een enorme gok. Niet wetende of ik teveel betaal, of juist het verkeerd heb gekozen en of en hoe het allemaal gaat werken.
Staat duidelijk nog steeds in de kinderschoenen allemaal.
Als je het nu moeilijk vind om te beslissen, kan ik je de volgende tips geven:
1. Stel vast wat je gemiddelde rijafstand per dag is en wat het verbruik/100km van jouw auto is. Je kunt nu berekenen hoeveel je gemiddeld per dag tenminste moet kunnen laden.
2. Kijk of je dat met de granny kunt realiseren. Met een granny kun je op een schuko tot max 16A (veiliger 12A). Met 12A laadt je met ca. 2,5kW. Dan heb je in 12u ongeveer 30kWh geladen wat bij de meeste auto's voldoende is voor 150-200km.
Als je hier voldoende aan hebt kun je rustig de kat uit de boom kijken en op basis van je eigen ervaring uiteindelijk een definitieve keuze maken of je het hierbij laat, of toch een duurder stopcontact (wat de laadpaal feitelijk is) aanschaft.
Je moet je voorstellen dat de meeste auto's toch al gauw 10-12u per dag thuis stil staan.
En je hoeft ook bijna nooit van leeg naar vol. Bijvoorbeeld in het weekend kun je waarschijnlijk wel 30u laden tot een volle batterij en is het niet erg als het in de week wat terugloopt. Als je de afstand van de volgende dag maar kunt rijden (en er nog steeds van uitgaande dat je onderweg of op bestemming niet kunt of wilt laden).
Als je de schuko aanlegt op de plek waar je de laadpaal zou willen hangen, zou ik wel vast een 5 aderige kabel trekken, met evt. dataverbinding erbij, dan ben je ook gelijk klaar als je tzt een echte laadpaal wilt.
kabel afhankelijk van afstand minimaal 2,5mm2 maar liever 4mm2. (uitgaande van max. 16A).
Je kunt dan voorlopig vooruit voor een investering van € 50-100.
Als het allemaal degelijk genoeg is kun je wellicht tot 16A gaan. Wel opletten of er niet teveel warmteontwikkeling is, maar granny stekker behoort daar een beveiliging voor te hebben (voor het deel wat het schuko stopcontact betreft).
Je kunt eventueel nog wat spelen met het verdelen van je grootverbruikers over de drie fasen zodat ze elkaar niet teveel in de weg zitten.
Of te wel, kijk rustig de kat uit de boom, je maakt dan eerst weinig kosten en kunt wat ervaring opdoen en eenvoudig opschalen als dat toch nodig of prettiger is.