• ronaldmathies
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

DonJuape schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:08:
[...]

Volgens mij wil hij dat ook en hij heeft zelfs al een Hager ADM432G aardlekautomaat liggen.
Klopt, die had ik al besteld en inmiddels thuis liggen. De kabel onderweg per ongeluk raken zal niet snel gebeuren, deze komt alleen in de schuur hoog aan de muur te hangen. Ik heb geen grond kabels.

Maar jouw uitleg over het apparaat limiet en loadbalancing maakt het al wel duidelijker. Is de ingang op de ADM432G aan de boven if onderkant? Ik heb gek genoeg van alles wat ik heb besteld van Hager boekjes erbij met het aansluit schema behalve van deze. Normaal gesproken is bij aardlekautomaten de ingang boven en de uitgang onder waar je dan bijvoorbeeld een kamrail bijvoorbeeld in kan zetten. Maar ik heb ook een 3 fase krachtstroom groep en daar is de ingang weer aan de onderkant. Op de website van Hager kan ik het ook niet terug vinden ( ik doe de installatie voorbereiding zelf maar ik laat het controleren door een electromonteur die er meer vanaf weet ). Vindt het zelf interesant om te weten / leren.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Ecodan 14, WTW Q350

• DonJuape
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 10:02

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ronaldmathies schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:14:
[...]

Klopt, die had ik al besteld en inmiddels thuis liggen. De kabel onderweg per ongeluk raken zal niet snel gebeuren, deze komt alleen in de schuur hoog aan de muur te hangen. Ik heb geen grond kabels.

Maar jouw uitleg over het apparaat limiet en loadbalancing maakt het al wel duidelijker. Is de ingang op de ADM432G aan de boven if onderkant? Ik heb gek genoeg van alles wat ik heb besteld van Hager boekjes erbij met het aansluit schema behalve van deze. Normaal gesproken is bij aardlekautomaten de ingang boven en de uitgang onder waar je dan bijvoorbeeld een kamrail bijvoorbeeld in kan zetten. Maar ik heb ook een 3 fase krachtstroom groep en daar is de ingang weer aan de onderkant. Op de website van Hager kan ik het ook niet terug vinden ( ik doe de installatie voorbereiding zelf maar ik laat het controleren door een electromonteur die er meer vanaf weet ). Vindt het zelf interesant om te weten / leren.
Dat weet ik niet en ik heb het ook niet zelf geinstalleerd. Laatst zelf een oude 16A zekeringsautomaat vervangen en dat vond ik al best spannend...

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 24 PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• J0YR1D3R
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:35:
[...]

Ja maar daar is nog niks over bekend wanneer het beschikbaar is en dan is de vraag hoe lang het duurt voor ze dat goed werkend hebben.
Is gewoon al leverbaar, ik heb vorige week opdracht gegeven voor installatie (wacht nog op reactie) en de Equalizer was gewoon op voorraad. In dit topic zijn er volgens mij ook al mensen met ervaring (ApOE in "Het grote "thuis laden van je EV" topic.")

Website

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:12
J0YR1D3R schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:47:
[...]

Is gewoon al leverbaar, ik heb vorige week opdracht gegeven voor installatie (wacht nog op reactie) en de Equalizer was gewoon op voorraad. In dit topic zijn er volgens mij ook al mensen met ervaring (ApOE in "Het grote "thuis laden van je EV" topic.")
Kan de Easee ook schakelen tussen 1 en 3 fases ivm overschot PV installatie en minimaal vermogen voor gestart wordt met laden?

In de handleiding zag ik "Number of phases: 1 or 3 (fully dynamic)". Maar goed weet niet of dat dan slaat op het automatisch schakelen tussen beide.

[Voor 12% gewijzigd door Phusebox op 19-11-2021 07:53]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing | PVoutput

• Phusebox
Franciesco schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:49:
[...]

Inderdaad, ziet er goed uit! Zeker gezien de diverse designs die je kunt kiezen een mooie optie als je het laadstation buiten wilt hangen.

https://andersen-ev.com/products/andersen-a2/

[Afbeelding]
Grappig dat ik nu jou weer tegenkom op zoek naar deze charger... beetje best of both worlds; vaste kabel maar niet in het zicht.

Zou deze goed kunnen werken in Nederland? Ik wil best wat meer betalen voor een stukje design (ding gaat toch 10 jaar ofzo aan je gevel hangen).

• Geckoo
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 01-12 16:50

Geckoo

Good news everyone

DonJuape schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:55:
[...]

Waar je op moet letten is dat je, zeker met 2 laders iets van loadbalancing moet hebben om te voorkomen dat je hoofdzekeringen trippen (hoewel de 3x35A aansluiting dan wel weer ruim is). Je zult dus je vermogen op elke fase moeten meten. Dit is ook nodig voor laden op PV overschot.
Er zijn best wat laadpalen die dat kunnen en dat doen ze op een van de volgende manieren:
1. CT-klemmen: 1 klem om elke fase aangesloten aan de laadpaal
2. 3-fase kWh meter in de meterkast met een uitgang naar de laadpaal
3. P1 uitgang van de slimme meter naar de laadpaal

Optie 3 kan dus momenteel niet maar wellicht zijn er niet al te veel kosten verbonden aan het vervangen van je meter.

Je overige vragen kunnen anderen beter op antwoorden.
Thanks voor je reactie, die eerste 2 opties zijn inderdaad prima, de 3e liever niet, de capaciteit van de zonnepanelen is nu meer wat wij gebruiken, dus laat maar lekker terug draaien ;)

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Nu online
Geckoo schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:32:
[...]

Thanks voor je reactie, die eerste 2 opties zijn inderdaad prima, de 3e liever niet, de capaciteit van de zonnepanelen is nu meer wat wij gebruiken, dus laat maar lekker terug draaien ;)
Maakt toch niks uit of je nu een slimme of domme meter hebt? Komt bij dat je per 2023 toch moet dus waarom niet meteen als dat ook handig is qua LB? Of ben je een Belg? Dan is het verhaal wat anders.

[Voor 5% gewijzigd door Inspired op 19-11-2021 08:35]

• Geckoo
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 01-12 16:50

Geckoo

Good news everyone

Inspired schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:34:
[...]

Maakt toch niks uit of je nu een slimme of domme meter hebt? Komt bij dat je per 2023 toch moet dus waarom niet meteen als dat ook handig is qua LB? Of ben je een Belg? Dan is het verhaal wat anders.
Tis brabant maar geen Belg ;)
Maar tot die tijd kan het nog mooi een periode lekker draaien. En er zijn ook oplossingen om LB aan te sturen zoals eerder werd opgemerkt.

Het gaat mij vooral om de ervaringen van een publieke laadpaal en de verwerking daarvan. Ook eventuele tips/tricks zijn gewenst.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Inspired
  • Nu online
Geckoo schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:44:
[...]

Tis brabant maar geen Belg ;)
Maar tot die tijd kan het nog mooi een periode lekker draaien. En er zijn ook oplossingen om LB aan te sturen zoals eerder werd opgemerkt.

Het gaat mij vooral om de ervaringen van een publieke laadpaal en de verwerking daarvan. Ook eventuele tips/tricks zijn gewenst.
Er zijn zeker andere oplossingen maar je doet voorkomen dat de oude meter nu veel beter is dan een slimme. Volgens mij is er nul verschil.

Je geeft aan dat de palen in je woonplaats amper bezet zijn. Dus serieus geld verdienen met je paal is onwaarschijnlijk. Is ook afhankelijk van die situatie bij je woning. Ik heb een oprit in een woonwijk. Mijn paal staat publiek open, omdat dit nu moet bij NM, nog nooit iemand gezien in de afgelopen 2 jaar. Ik zou daar persoonlijk niet mijn geld insteken. Als je geen RFID nodig hebt ivm WG dan zou ik iets van een Zappi nemen. Met één aansluting moet je prima uit kunnen met twee BEVs. Tenzij je heel veel rijdt met beide.

• basmq
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09:19
Inspired schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:23:
[...]

Het is een Alfen paal toch? Overstappen naar een ander backend zou moeten kunnen. Maar goed, zal de LM niet willen aangezien het een soort van koppel verkoop is bij de meeste.
Heb deze vraag gesteld bij ons wagenparkbeheer. Nog geen antwoord, leasemaatschappij lijkt even tijd nodig te hebben om te antwoorden...
Holgersson schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:09:
[...]

Dat is natuurlijk ietwat kort door de bocht. De hogere dagkoers van de stroom is niet wat Eneco (en andere aanbieders) er ook meteen voor krijgen. Want ook zij hebben contracten met klanten die nog jaren lopen, tegen (in deze situatie) een veel lagere tarief. Het stijgen van de prijs op de markt, wil niet zeggen dat de energieboeren per direct in gelijke maten meer opbrengsten hebben.

Natuurlijk zal dat bij gestegen prijzen na verloop van tijd wel het geval zijn. Bestaande contracten werken gewoon dempend, ook andersom, mochten de prijzen op de markt weer dalen. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat die prijzen voor de vergoeding na enige tijd moeten gaan meebewegen.
Tarieven voor het laden zijn ondertussen al wel verhoogd hoor (12-11), daar hadden ze niet zoveel tijd voor nodig. Niet voor laden op een Eneco laadpunt overigens. Maar dat hoeft ook niet als je niet een marktconforme, lagere vergoeding geeft...

[Voor 60% gewijzigd door basmq op 19-11-2021 09:31]

• Inspired
  • Nu online
basmq schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:24:
[...]

Heb deze vraag gesteld bij ons wagenparkbeheer. Nog geen antwoord, leasemaatschappij lijkt even tijd nodig te hebben om te antwoorden...

[...]

Tarieven voor het laden zijn ondertussen al wel verhoogd hoor (12-11), daar hadden ze niet zoveel tijd voor nodig. Niet voor laden op een Eneco laadpunt overigens. Maar dat hoeft ook niet als je niet een marktconforme, lagere vergoeding geeft...
Anders kun je wellicht met je WG overeenkomen dat je het extra tarief per kWh op een declaratie zet. Maar goed, eigenlijk zou Eneco gewoon een markt conform tarief moeten hanteren.

• Franciesco
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 01-12 01:00
Phusebox schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:24:
[...]

Grappig dat ik nu jou weer tegenkom op zoek naar deze charger... beetje best of both worlds; vaste kabel maar niet in het zicht.

Zou deze goed kunnen werken in Nederland? Ik wil best wat meer betalen voor een stukje design (ding gaat toch 10 jaar ofzo aan je gevel hangen).
Deze lader lijkt nog erg nieuw. Ik neem aan dat hij ook in NL goed kan werken, maar ervaringen heb ik nog niet gelezen.

Voor mij zijn de looks niet zo belangrijk (hangt toch binnen), daarom neig ik meer naar de inmiddels bewezen werking van de Zappi v2.
Zoals het nu lijkt duurt het nog een paar maanden voordat ik mijn auto krijg, dus echt haast om te beslissen heb ik niet. Desnoods gebruik ik voorlopig even de granny lader en/of de Alfen lader die ik buiten heb staan voor mijn leaseauto.
Dat laatst is sowieso wel een dingetje: ga ik investeren in een 2de lader terwijl ik er al een heb? Die is weliswaar niet ideaal voor mijn prive gebruik, want dan moet ik de auto buiten zetten. Maar weegt dat op tegen ca €1500 investeren voor een prive laadpaal?
Luxe problemen, dat zijn het! ;)

• TGEN
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

TGEN

Hmmmx_

ronaldmathies schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:14:
[...]

Maar jouw uitleg over het apparaat limiet en loadbalancing maakt het al wel duidelijker. Is de ingang op de ADM432G aan de boven if onderkant?
Volgens mij maakt het niet uit hoe om je de aardlekschakelaars (cq. automaten) van Hager aansluit, tenzij het een B-klasse is (CDB/CFB-serie) (niet B-karakteristiek).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 08:58
Inspired schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:41:
[...]

Anders kun je wellicht met je WG overeenkomen dat je het extra tarief per kWh op een declaratie zet. Maar goed, eigenlijk zou Eneco gewoon een markt conform tarief moeten hanteren.
Ja, wat is marktconform... Als werkgever zou ik niet per se blij zijn met een pepernoot die een tarief van ruim 40ct per kWh wil declareren omdat dat toevallig zijn thuistarief is...

Zet hem dan maar aan een openbare paal...

Het is gechargeerd overigens. Ik snap dat het voor een werknemer ook geen geld moet kosten. Maar omdat je als het ware je eigen tankstation bent, ben je m.i. ook wel verplicht om te zorgen voor wat concurrerende prijzen.

Ter illustratie. Vroeger kreeg ik een tankpas waarmee ik alleen bij bepaalde tankstations kon tanken. En vooral niet langs de snelweg... Met dat in het achterhoofd, is het misschien ook wat vreemd dat de werkgever ineens ruim 40 cent per kWh moet vergoeden, toch? Dat zijn juist de financiële risico's die ze moeten managen in hun wagenpark. Dat is momenteel niet te doen, dan moeten ze voor iedere EV-rijder de persoonlijke energiecontracten managen.

Even een schot voor de boeg: Ik denk dat in de toekomst de geladen stroom direct wordt gefactureerd aan de werkgever / de onderneming. Dan kan die een energiecontract afsluiten voor prijs X en aantal Y kWh's. Dit verbruik valt dan dus ook buiten het normale huisverbruik van de werknemer. Technisch moet er nog wel wat geregeld worden natuurlijk, maar hoe groter het EV wagenpark van de werkgever, hoe groter dit risico gaat worden. Op enig moment wil men daar invloed op uitoefenen.

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

TGEN schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:59:
[...]

Volgens mij maakt het niet uit hoe om je de aardlekschakelaars (cq. automaten) van Hager aansluit, tenzij het een B-klasse is (CDB/CFB-serie) (niet B-karakteristiek).
Dat had ik inderdaad ook inmiddels gevonden op de Hager website:
Maakt het uit of ik voeding van een aard­lek­scha­ke­laar boven of onder aansluit?
Nee, het maakt niet uit. Je kunt - behalve bij de klasse B aard­lek­scha­ke­laars - de voeding zowel boven als onder aansluiten. Klasse B aard­lek­scha­ke­laars zijn rich­tings­ge­voelig.
Gezien het en A klasse is maakt het dus niet uit en kan het op de handigste manier gedaan worden. In mijn geval is dan van boven de ingang en van onder de uitgang ivm de kWh meter die de ingangen aan de onderkant heeft die ernaast komt te hangen.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Ecodan 14, WTW Q350

• Inspired
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:10:
[...]

Ja, wat is marktconform... Als werkgever zou ik niet per se blij zijn met een pepernoot die een tarief van ruim 40ct per kWh wil declareren omdat dat toevallig zijn thuistarief is...

Het is gechargeerd overigens. Ik snap dat het voor een werknemer ook geen geld moet kosten. Maar omdat je als het ware je eigen tankstation bent, ben je m.i. ook wel verplicht om te zorgen voor wat concurrerende prijzen.

Ter illustratie. Vroeger kreeg ik een tankpas waarmee ik alleen bij bepaalde tankstations kon tanken. En vooral niet langs de snelweg... Met dat in het achterhoofd, is het misschien ook wat vreemd dat de werkgever ineens ruim 40 cent per kWh moet vergoeden, toch? Dat zijn juist de financiële risico's die ze moeten managen in hun wagenpark. Dat is momenteel niet te doen, dan moeten ze voor iedere EV-rijder de persoonlijke energiecontracten managen.

Even een schot voor de boeg: Ik denk dat in de toekomst de geladen stroom direct wordt gefactureerd aan de werkgever / de onderneming. Dan kan die een energiecontract afsluiten voor prijs X en aantal Y kWh's. Dit verbruik valt dan dus ook buiten het normale huisverbruik van de werknemer. Technisch moet er nog wel wat geregeld worden natuurlijk, maar hoe groter het EV wagenpark van de werkgever, hoe groter dit risico gaat worden. Op enig moment wil men daar invloed op uitoefenen.
22 cent is al heel lang verre van marktconform. Daar kun je sinds deze zomer geen kWh meer voor kopen als particulier. Mijn contract liep rond de zomer af. Heb mijn best gedaan en kwam tot ~27 cent. Dat staat nu netjes in mijn paaltje voor de vergoeding.

De benzine prijs is ook flink gestegen. Jij vindt ook dat leaserijders dan maar 20 cent per liter zelf moeten betalen?

• Jeweetje
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23:44
Phusebox schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:24:
[...]

Al eerder gepost, in Brugge zit de importeur/leverancier voor Benelux.
https://www.calixinfrastr...-andersen/groups/g+a+view

• Phusebox
Jeweetje schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:29:
[...]

Al eerder gepost, in Brugge zit de importeur/leverancier voor Benelux.
https://www.calixinfrastr...-andersen/groups/g+a+view
Helaas kan de 3 fase versie niet overweg met een pv installatie.

• DonJuape

DonJuape

Phusebox schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:43:
[...]

Helaas kan de 3 fase versie niet overweg met een pv installatie.
Waarom niet?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 24 PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Phusebox
Dat hebben ze mij zojuist verteld nadat ik het heb nagevraagd bij de fabrikant. Alleen de 1 fase versie kan load balancing doen met een extra meter.

• DonJuape

DonJuape

Phusebox schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:57:
[...]

Dat hebben ze mij zojuist verteld nadat ik het heb nagevraagd bij de fabrikant. Alleen de 1 fase versie kan load balancing doen met een extra meter.
Ah. Na nog even zoeken zie ik inderdaad alleen een instructie om een CT klem aan te sluiten bij een 1-fase apparaat. Wel apart, wellicht richten ze zich op markten waar een 3-fase aansluiting niet gebruikelijk is.

• Phusebox
DonJuape schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:59:
[...]

Ah. Na nog even zoeken zie ik inderdaad alleen een instructie om een CT klem aan te sluiten bij een 1-fase apparaat. Wel apart, wellicht richten ze zich op markten waar een 3-fase aansluiting niet gebruikelijk is.
Jep, UK dus, waar ze vandaan komen ;)

• JanHenk
Inspired schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:21:
[...]

22 cent is al heel lang verre van marktconform. Daar kun je sinds deze zomer geen kWh meer voor kopen als particulier. Mijn contract liep rond de zomer af. Heb mijn best gedaan en kwam tot ~27 cent. Dat staat nu netjes in mijn paaltje voor de vergoeding.

De benzine prijs is ook flink gestegen. Jij vindt ook dat leaserijders dan maar 20 cent per liter zelf moeten betalen?
Ik vind dus zeker niet dat 20 cent per liter door de werknemer betaald dient te worden als de benzineprijs in z'n algemeenheid stijgt. Het gaat om de gelijktijdigheid. Ik had vroeger collega's die altijd bij de Shell langs de snelweg tankte voor een opslag van die 20 cent, lekker makkelijk, paar freebees... Terwijl ik m'n best deed om gewoon onbemand te tanken.

Dat gelijktijdige verschil is wat ik als werkgever graag aan banden zou leggen. Terwijl dat op dit moment niet kan. Er zit ook nogal een verschil tussen 27 cent of 45 cent per kWh.. Als dat eerste blijkbaar kan, waarom zou je dan dat laatste vergoeden? Dat soort dingen moet je niet aan je werknemers over (willen) laten.

De fluctuaties en juist de (gelijktijdige) discrepantie tussen de werknemers maakt dat ik als werkgever graag invloed uit zou oefenen op de contractprijs van de afgenomen stroom t.b.v. mijn wagenpark.

Dat stroom in z'n algemeenheid in prijs zou stijgen, dat is inderdaad niet anders dan dat de benzine in z'n algemeenheid in prijs zou stijgen.

• Inspired
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:10:
[...]

Ik vind dus zeker niet dat 20 cent per liter door de werknemer betaald dient te worden als de benzineprijs in z'n algemeenheid stijgt. Het gaat om de gelijktijdigheid. Ik had vroeger collega's die altijd bij de Shell langs de snelweg tankte voor een opslag van die 20 cent, lekker makkelijk, paar freebees... Terwijl ik m'n best deed om gewoon onbemand te tanken.

Dat gelijktijdige verschil is wat ik als werkgever graag aan banden zou leggen. Terwijl dat op dit moment niet kan. Er zit ook nogal een verschil tussen 27 cent of 45 cent per kWh.. Als dat eerste blijkbaar kan, waarom zou je dan dat laatste vergoeden? Dat soort dingen moet je niet aan je werknemers over (willen) laten.

De fluctuaties en juist de (gelijktijdige) discrepantie tussen de werknemers maakt dat ik als werkgever graag invloed uit zou oefenen op de contractprijs van de afgenomen stroom t.b.v. mijn wagenpark.

Dat stroom in z'n algemeenheid in prijs zou stijgen, dat is inderdaad niet anders dan dat de benzine in z'n algemeenheid in prijs zou stijgen.
Ik had "geluk" dat mijn contract in de zomer af liep. Als iemand een contract heeft dat nu af loopt heb je een probleem. Daar kun je niet altijd iets aan doen.

• DonJuape

DonJuape

JanHenk schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:10:
[...]

Ik declareer aan LM/WG middels een kWh meter het tarief dat ik betaal aan de energiemaatschappij. Vanaf 1 januari ben ik dan ook van plan dat te verlagen vanwege de teruggave energiebelasting. Anders vind ik dat ik de werkgever aan het oplichten ben.
Overigens hebben de meeste van mijn collega's hun laadpaal door de LM laten regelen bij TNM en declareren automatisch. Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk tarief dan.

• Inspired
  • Nu online
DonJuape schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:16:
[...]

Ik declareer aan LM/WG middels een kWh meter het tarief dat ik betaal aan de energiemaatschappij. Vanaf 1 januari ben ik dan ook van plan dat te verlagen vanwege de teruggave energiebelasting. Anders vind ik dat ik de werkgever aan het oplichten ben.
Overigens hebben de meeste van mijn collega's hun laadpaal door de LM laten regelen bij TNM en declareren automatisch. Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk tarief dan.
Bij TNM moet je gewoon zelf een tarief instellen. Ik zet daar netjes het tarief in dat ik betaal al zullen er ook mensen voor de max gaan wellicht.

• JanHenk
Ja.. Dat soort arbitragemogelijkheden bevestigen vooral mijn punt... :)

Je zou maar 4000 elektrische auto's op de weg hebben (mijn voormalige werkgever had een wagenpark van die omvang). Met thuisladers waarvan de ene 45 cent declareert en de ander 25 of nog minder. Het is niet te controleren, noch te managen.

Ik zou dat anders geregeld willen hebben. Dagprijzen voor stroom, met directe facturatie aan het bedrijf. Klaar... Eventueel contractprijs voor een vaste afname van je wagenpark.

• Inspired
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:24:
Ja.. Dat soort arbitragemogelijkheden bevestigen vooral mijn punt... :)

Je zou maar 4000 elektrische auto's op de weg hebben (mijn voormalige werkgever had een wagenpark van die omvang). Met thuisladers waarvan de ene 45 cent declareert en de ander 25 of nog minder. Het is niet te controleren, noch te managen.

Ik zou dat anders geregeld willen hebben. Dagprijzen voor stroom, met directe facturatie aan het bedrijf. Klaar... Eventueel contractprijs voor een vaste afname van je wagenpark.
Ik zie het probleem niet zo. De ene ICE rijder tankt bij Tango om de baas 10c per liter te besparen. De andere bij Shell voor 10c meer voor de Airmiles. Het is nu ook maar tijdelijk voor een kleine groep mensen. Vanaf januari zullen de meeste weer naar een lager tarief gaan. Daarnaast, 22 cent per kWh is gewoon te weinig. Dat is al maanden te weinig en zal de komende tijd ook wel te weinig blijven.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Phusebox schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 06:00:
[...]

Kan de Easee ook schakelen tussen 1 en 3 fases ivm overschot PV installatie en minimaal vermogen voor gestart wordt met laden?

In de handleiding zag ik "Number of phases: 1 or 3 (fully dynamic)". Maar goed weet niet of dat dan slaat op het automatisch schakelen tussen beide.
Volgens mij heeft de Easee niet wat een Zappi heeft, dat je "volledig" op zon kunt laden, automatisch. De Equalizer zorgt er enkel voor dat de boel er niet uit klapt wanneer je bijv. met 7.2kW aan het laden bent, je inductieplaat dat ook trekt en je daarnaast nog een droger, vaatwasser, quooker, stofzuiger, oid aan zet. Ik ga er vanuit dat met bijv. 7.2kW laden (maximale wat mijn auto doet) en de zonnepanelen leveren 1.2kW er aangevuld wordt met 6kW van het net om daar op te komen. Ik heb een 3-fase Enphase installatie.

Website

• basmq
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09:19
[...]

Mijn werkgever betaalt een zelfde bedrag per kWH, als de auto thuis laadt, maar ook op publieke palen.

[Voor 7% gewijzigd door basmq op 19-11-2021 13:21]

• Franciesco
Inspired schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:29:
[...]

Ik zie het probleem niet zo. De ene ICE rijder tankt bij Tango om de baas 10c per liter te besparen. De andere bij Shell voor 10c meer voor de Airmiles. Het is nu ook maar tijdelijk voor een kleine groep mensen. Vanaf januari zullen de meeste weer naar een lager tarief gaan. Daarnaast, 22 cent per kWh is gewoon te weinig. Dat is al maanden te weinig en zal de komende tijd ook wel te weinig blijven.
Zo zie ik het ook.
Bij mij wordt er ook automatisch verrekend (Leaseplan), maar het tarief kan ik zelf instellen. In eerste instantie heb ik dat op 23 cent/kWh gezet. Ergens rondom juli heb ik een nieuw contract afgesloten bij mijn energieleverancier. De tarieven waren toen al wat gestegen en het tarief heb ik dan ook aangepast: ik krijg nu 25 cent terug per kWh (dat is het totaal tarief volgens opgave van mijn energiecontract).

Als ik in de toekomst weer een ander stroomtarief heb (hoger/lager), pas ik de terugbetaling opnieuw aan.

Ik weet niet precies hoe de belastingverlaging op energie volgend jaar gedaan gaat worden, maar dit kan misschien lastig zijn te bepalen voor de correctie in het te declareren tarief?

Bij publiek laden doe ik de betaling overigens met mijn Travelcard. De verrekening hiervan gaat dus buiten mij om.

[Voor 4% gewijzigd door Franciesco op 19-11-2021 15:02]

• Inspired
  • Nu online
Franciesco schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:01:
[...]

Zo zie ik het ook.
Bij mij wordt er ook automatisch verrekend (Leaseplan), maar het tarief kan ik zelf instellen. In eerste instantie heb ik dat op 23 cent/kWh gezet. Ergens rondom juli heb ik een nieuw contract afgesloten bij mijn energieleverancier. De tarieven waren toen al wat gestegen en het tarief heb ik dan ook aangepast: ik krijg nu 25 cent terug per kWh (dat is het totaal tarief volgens opgave van mijn energiecontract).

Als ik in de toekomst weer een ander stroomtarief heb (hoger/lager), pas ik de terugbetaling opnieuw aan.

Ik weet niet precies hoe de belastingverlaging op energie volgend jaar gedaan gaat worden, maar dit kan misschien lastig zijn te bepalen voor de correctie in het te declareren tarief?

Bij publiek laden doe ik de betaling overigens met mijn Travelcard. De verrekening hiervan gaat dus buiten mij om.
De verlaging van de belasting per kWh (~5,7 cent) haal ik op 1/1 gewoon van het huidige tarief af. Daarnaast gaat de vaste korting ook omhoog maar die ga ik verder niet in minder brengen op de kWh prijs. Dat heeft verder niks met verbruik te maken en zou ik ook krijgen zonder laadpaal van de WG.

• refused81
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10:16
refused81 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:04:
[...]

Geen idee daarom vraag ik het ook 😇
Als dit levensgevaarlijk is ga ik hem natuurlijk ook niet gebruiken. (De auto heb ik nog niet), dan maar gelijk gen 3

Als het kans op 1.000.000 is met de model 3 tesla, met gen 2, dan heb ik iets minder haast met de vervanging naar gen 3
Toch maar de TWC Gen3 geïnstalleerd, zodat mijn aardlekautomaat type A (3x16) 'ok' is.
Ik heb het op 3 fase aangesloten, zodat de elektricien dat heeft geïnstalleerd.
Het lampje op de TWC brand groen. Als ik naar het menu ga zie ik alleen L1 staan, en niet L2 + L3?

Klopt dit?

[Voor 99% gewijzigd door refused81 op 19-11-2021 16:13]

iRacing Profiel

• DonJuape

DonJuape

Inspired schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:06:
[...]

De verlaging van de belasting per kWh (~5,7 cent) haal ik op 1/1 gewoon van het huidige tarief af. Daarnaast gaat de vaste korting ook omhoog maar die ga ik verder niet in minder brengen op de kWh prijs. Dat heeft verder niks met verbruik te maken en zou ik ook krijgen zonder laadpaal van de WG.
Exact hoe ik het van plan ben te doen.

• refused81
Zit er überhaupt verschil tussen L1, L2 en L3 of kan je het willekeurig aansluiten? Zolang je maar aarde en NUL op de juiste aansluit?

iRacing Profiel

• Inspired
  • Nu online
refused81 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:22:
Zit er überhaupt verschil tussen L1, L2 en L3 of kan je het willekeurig aansluiten? Zolang je maar aarde en NUL op de juiste aansluit?
Zou voor de werking niet uit moeten maken inderdaad.

• refused81
Inspired schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:27:
[...]

Zou voor de werking niet uit moeten maken inderdaad.
Dan vraag ik me af waarom de TWC alleen L1 laat zien. Zie mijn andere posting.
Misschien wel standaard behaviour en anders is er iets mis 😇

Irritante is dat ik de auto nog niet heb om gewoon te zien dat het werkt op 11kwh 😂

iRacing Profiel

• eltron
  • Laatst online: 10:04
[...]

Ben nog op zoek naar een werkgever die niet alleen internet en de vaste- en mobiele telefoon betaalt, maar ook de energierekening thuis. Als de werkgever dat meeneemt in een grootverbruiker overeenkomst is het tarief en de energiebelasting marginaal.
Een kleine bijdrage voor privé gebruik kan er dan eventueel nog wel af.

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• DonJuape

DonJuape

eltron schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:00:
[...]

Ben nog op zoek naar een werkgever die niet alleen internet en de vaste- en mobiele telefoon betaalt, maar ook de energierekening thuis. Als de werkgever dat meeneemt in een grootverbruiker overeenkomst is het tarief en de energiebelasting marginaal.
Een kleine bijdrage voor privé gebruik kan er dan eventueel nog wel af.
Offtopic: Dat grootverbruikerstarief en de grootverbruikerskorting is een van de dingen die de energietransitie in de weg staat. We kweken hier in met goedkoop gas verwarmde kassen tomaten die ze in Spanje zonder kas kunnen kweken. En oja, we pompen ook uit gas gewonnen CO2 in de kassen want daar groeien de tomaten van.

• tandarts
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
N0EL schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:09:
Vandaag eindelijk mijn Wallbox pulsar plus kunnen instaleren.

Nu heb ik er ook een EM340 (energiemeter) bij , en wil die activeren in de Wallbox app (android).
De optie "MID meter" vraagt om een serienummer. (die van de EM340 neem ik aan.)

Ik heb zo een beetje elke code geprobeerd die ik kan vinden op de EM340, maar het "my.wallbox portaal" blijf een error geven voor de "MID status".

Volgens de info moet het nummer op de EM340 staan. Er staat wel iets "YR2020 222011U",
Helaas kan ik enkel de nummer invullen in de app, maar dit geeft ook een error in het protaal.

Iemand hier die er misschien iets meer van weet?
Ik krijg het ook niet verbonden... Steeds een foutmelding: MID-fout.
Hoe heb je dit opgelost?

• N0EL
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 01-12 19:55
Heb het niet opgelost. :-/

This ID.4 makes me miss days that never happened and people I don't even know.

• pimk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 25-11 19:57
Phusebox schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:10:
Ik ben er nog steeds niet uit. Redelijk goede aanbieding voor de Wallbox Pulsar Plus gezien maar toch durf ik nog niet te bestellen...

Het is me niet duidelijk hoe ik zo efficiënt mogelijk gebruik maak van mijn zonnepanelen.

Nu is alles nog 1 fase maar wil de aansluiting laten omzetten naar 3 fasen... Maar ik heb een 1 fase omvormer, dat zou geen probleem geven volgens een aantal mensen hier.

Maar, als ik een Wallbox Pulsar Plus neem en zoveel mogelijk zonne-energie wil gebruiken heb ik minimaal 4 kW opwek nodig voor die begint met laden. Dat is niet echt realistisch met mijn 5,2 kWp installatie.

Dus twijfel nu. Toch maar 1 fase laten en dan met max 5-6 kWh laden, want je hebt toch altijd wel verbruik ernaast waardoor je het maximum niet haalt.

Of toch iets anders als de Wallbox Plus maar wat.

De Zappi vind ik erg lelijk en hangt bij ons best in het zicht. De Easee Home heeft geen load balancing. De Alfen is er niet in zwart? De Elvi lijkt me te groot.

Welke goede opties mis ik nog? Of is de Pulsar Plus toch een goede optie en begrijp ik het verkeerd?
Die Zappi lijkt een losse kap te hebben en MyEnergi moedigt je dan ook aan om een andere kleur te geven (en hen de foto te sturen zodat ze dat op de site kunnen laten zien)

Helpt dat?

• Phusebox
pimk schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:51:
[...]

Die Zappi lijkt een losse kap te hebben en MyEnergi moedigt je dan ook aan om een andere kleur te geven (en hen de foto te sturen zodat ze dat op de site kunnen laten zien)

Helpt dat?
Deels... Als het nu ook nog eens een vorm was die gewoon strak is en niet onnodige rare lijnen had. Juist daardoor valt ie op.

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 07:39
Deze twijfelaar vind het wel lastig.

Ik heb geen kilometervergoeding nodig, zonnepanelen heb ik wel, maar volgens mij niet voldoende. Load balancing, tja, heb ik dat perse nodig met laden in de nacht? Wasmachines en grootverbruik apparaten staan dan niet aan.

Ik had eerst de Easee Home in gedachte. Maar een Tesla WC gen 3 is qua prijs ontzettend interessant.

Wij zouden jullie doen?

• DonJuape

DonJuape

aschja schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:37:

Ik heb geen kilometervergoeding nodig, zonnepanelen heb ik wel, maar volgens mij niet voldoende. Load balancing, tja, heb ik dat perse nodig met laden in de nacht? Wasmachines en grootverbruik apparaten staan dan niet aan.

Ik had eerst de Easee Home in gedachte. Maar een Tesla WC gen 3 is qua prijs ontzettend interessant.

Wij zouden jullie doen?
Als je geen WP hebt, wel een 3x25A aansluiting, alles netjes verdeeld hebt over de fasen, niet met 22kW hoeft of wilt laden en 's nachts laadt dan kan dat prima volgens mij.

• pimk
refused81 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:53:
[...]

Dan vraag ik me af waarom de TWC alleen L1 laat zien. Zie mijn andere posting.
Misschien wel standaard behaviour en anders is er iets mis 😇

Irritante is dat ik de auto nog niet heb om gewoon te zien dat het werkt op 11kwh 😂
Heb je geen batterij-vrienden? :*)

• aschja
DonJuape schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:54:
[...]

Als je geen WP hebt, wel een 3x25A aansluiting, alles netjes verdeeld hebt over de fasen, niet met 22kW hoeft of wilt laden en 's nachts laadt dan kan dat prima volgens mij.
Warmtepomp hebben we niet. Die gaat er voorlopig ook zeker niet komen. Ons gasbruik ligt op 600m3. Dat is voor nu nog de moeite niet. En daar het geld ook niet voor.

22kW is ook niet nodig. Ik laad de accu op 11kW ook gewoon vol.

• DonJuape

DonJuape

aschja schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:57:
[...]

Warmtepomp hebben we niet. Die gaat er voorlopig ook zeker niet komen. Ons gasbruik ligt op 600m3. Dat is voor nu nog de moeite niet. En daar het geld ook niet voor.

22kW is ook niet nodig. Ik laad de accu op 11kW ook gewoon vol.
Meeste auto's kunnen ook maar max. 11kW hoor, was voor de volledigheid. Als je niks speciaals nodig hebt is de TWC Gen3 nog steeds veruit de voordeligste. Kunt ze ook op MP krijgen voor nog minder. Bij een Gen2 of Gen1 zou je dan voor zo'n 100 euro nog een Type B aardlek moeten installeren.

• Phusebox
aschja schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:37:

Wij zouden jullie doen?
Vraag ik me ook nog af. Met maar 5200 Wp aan panelen vraag ik me af of het wel de moeite is om volledig op de zonnepanelen te willen laden.

In de praktijk, als salderen verdwijnt, kan ik dan nagenoeg alleen in het weekend laden en dat alleen in de maanden april tm september. De rest is er sowieso niet genoeg zon.

En stel ik zou een slimme laadpaal hebben dan doet ie dat automatisch. Maar als ik gewoon zelf kijk, hey de zon schijnt. En ik steek de auto dan in, bereik ik toch hetzelfde nagenoeg.

[Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 21-11-2021 10:10]

• pimk
Phusebox schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:11:
[...]

Deels... Als het nu ook nog eens een vorm was die gewoon strak is en niet onnodige rare lijnen had. Juist daardoor valt ie op.
Doe zoals mijn Samsung TV; maak een foto van de muur, en laat die op de kap plakken; is-ie bijna onzichtbaar 😀

• DonJuape

DonJuape

Phusebox schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:04:
[...]

Vraag ik me ook nog af. Met maar 5200 Wp aan panelen vraag ik me af of het wel de moeite is om volledig op de zonnepanelen te willen laden.

In de praktijk, als salderen verdwijnt, kan ik dan nagenoeg alleen in het weekend laden en dat alleen in de maanden april tm september. De rest is er sowieso niet genoeg zon.
Vergeet niet dat laden op alleen zonnepanelen veel meer laadverlies geeft vanwege de lage vermogens. Verder kun je natuurlijk als je overdag in het weekend laadt nog steeds het merendeel van je overschot van die dag "wegladen" door om 11:00 of 12:00 o.i.d. te starten en gewoon met 11kW uit dalstroom plus zonnepanelen te laden. Je laadverliezen zijn dan minimaal en je hebt de goedkoopste stroom. Hoef je niks voor te doen behalve de starttijd te timen/in te stellen.
Offtopic: Het is maar de vraag of salderen gaat verdwijnen. Is m.i. ook prima stimuleringsmaatregel met weinig uitvoeringskosten zoals met subsidies wel het geval is.

[Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 21-11-2021 10:19]

• refused81
pimk schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:57:
[...]

Heb je geen batterij-vrienden? :*)
Haha nee, iemand moet de eerste zijn 😎
Geen idee of het nu goed is, of die volgende maand met 3.x of 11kwh gaat laden 😳

Wellicht gebeurt de magie als de auto er wordt aangesloten?

Iemand hier met een TWC gen 3 die zijn ervaring kan delen?

iRacing Profiel

• Inspired
  • Nu online
refused81 schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:24:
[...]

Haha nee, iemand moet de eerste zijn 😎
Geen idee of het nu goed is, of die volgende maand met 3.x of 11kwh gaat laden 😳

Wellicht gebeurt de magie als de auto er wordt aangesloten?

Iemand hier met een TWC gen 3 die zijn ervaring kan delen?
Zo te zien is dat normaal en zal hij het gewoon op 3F doen. Zie bv; https://teslamotorsclub.c...15762/page-2#post-5498732

Ziet ook alleen L1 in de app qua info maar hij is met 3F aan het laden volgens de Tesla app.

• refused81
Inspired schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:28:
[...]

Zo te zien is dat normaal en zal hij het gewoon op 3F doen. Zie bv; https://teslamotorsclub.c...15762/page-2#post-5498732

Ziet ook alleen L1 in de app qua info maar hij is met 3F aan het laden volgens de Tesla app.
You made my day 😎
Ik hou mijn hoop vast dat het dan goed gaat komen 👍

iRacing Profiel

• Phusebox
DonJuape schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:17:
[...]

Vergeet niet dat laden op alleen zonnepanelen veel meer laadverlies geeft vanwege de lage vermogens. Verder kun je natuurlijk als je overdag in het weekend laadt nog steeds het merendeel van je overschot van die dag "wegladen" door om 11:00 of 12:00 o.i.d. te starten en gewoon met 11kW uit dalstroom plus zonnepanelen te laden. Je laadverliezen zijn dan minimaal en je hebt de goedkoopste stroom. Hoef je niks voor te doen behalve de starttijd te timen/in te stellen.
Offtopic: Het is maar de vraag of salderen gaat verdwijnen. Is m.i. ook prima stimuleringsmaatregel met weinig uitvoeringskosten zoals met subsidies wel het geval is.
Conclusie is dus eigenlijk dat een domme laadpaal genoeg is, zoals een Tesla Wall Connector?

Goedkoop, ziet er ok uit en kan tot 22 kW.
Waarom zou ik dan nog een Zappi of Pulsar Plus overwegen? Laat staan nog duurdere opties.

• Inspired
  • Nu online
refused81 schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:35:
[...]

You made my day 😎
Ik hou mijn hoop vast dat het dan goed gaat komen 👍
Ja. Denk dat het wel meteen werkt. Ga je ook LB gebruiken of niet nodig?

• DonJuape

DonJuape

Phusebox schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:39:
[...]

Conclusie is dus eigenlijk dat een domme laadpaal genoeg is, zoals een Tesla Wall Connector?

Goedkoop, ziet er ok uit en kan tot 22 kW.
Waarom zou ik dan nog een Zappi of Pulsar Plus overwegen? Laat staan nog duurdere opties.
Denk ik wel. Ik weet natuurlijk niet of jij, net als @aschja geen LB nodig hebt (omdat je veel grote gebruikers hebt en/of je auto met 17,2kW (is 3x25A) kunt/wilt laden).

[Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 21-11-2021 10:53]

• DonJuape

DonJuape

Ging wat mis.

[Voor 92% gewijzigd door DonJuape op 21-11-2021 10:48]

• DonJuape

DonJuape

En weer |:(

[Voor 95% gewijzigd door DonJuape op 21-11-2021 10:53]

• Phusebox
DonJuape schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:45:
[...]

Denk ik wel. Ik weet natuurlijk niet of jij, net als @aschja geen LB nodig hebt.
Ik zou het niet weten eerlijk gezegd. Maar als het zo'n probleem is dan hebben heel veel mensen met een Tesla oplader thuis ook die problemen?

Blijft maar lastig allemaal om er achter te komen wanneer je nu goed zit en wat je nodig hebt. Een auto kiezen is makkelijker.

Ik geloof niet dat ik ooit een aankoop heb gedaan van zoveel geld die voelt als een enorme gok. Niet wetende of ik teveel betaal, of juist het verkeerd heb gekozen en of en hoe het allemaal gaat werken.

Staat duidelijk nog steeds in de kinderschoenen allemaal.

[Voor 21% gewijzigd door Phusebox op 21-11-2021 10:55]

• refused81
Inspired schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:42:
[...]

Ja. Denk dat het wel meteen werkt. Ga je ook LB gebruiken of niet nodig?
Zonder load balancing…. Ga er vanuit dat het tijdens nacht geen enkele probleem oplevert 👍

iRacing Profiel

• DonJuape

DonJuape

Phusebox schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:54:
[...]

Ik zou het niet weten eerlijk gezegd. Maar als het zo'n probleem is dan hebben heel veel mensen met een Tesla oplader thuis ook die problemen?

Blijft maar lastig allemaal om er achter te komen wanneer je nu goed zit en wat je nodig hebt. Een auto kiezen is makkelijker.
Zie toevoeging: "omdat je veel grote gebruikers hebt en/of je auto met 17,2kW (is 3x25A) kunt/wilt laden"

• DonJuape

DonJuape

[...]
Dat gevoel heb ik helemaal niet. Er zijn veel aanbieders van EV's, veel aanbieders van thuislaadpalen en Nederland staat helemaal vol met openbare AC laadpalen en DC snelladers.
Het enige waar je bij thuisladen over moet nadenken is je hoofdaansluiting en of je loadbalancing nodig hebt. Dat is m.i. wat anders dan dat het "in de kinderschoenen staat".

• Phusebox
DonJuape schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:57:
[...]

Zie toevoeging: "omdat je veel grote gebruikers hebt en/of je auto met 17,2kW (is 3x25A) kunt/wilt laden"
Wel twee airco's, een inductie kookplaat, maar verder valt het mee denk ik. Geen warmtepomp in ieder geval.

Auto kan max 11 kW. Lijkt me ook ruim voldoende. Als ik echt zou onverwacht ver weg zou moeten kan ik altijd nog de benzine auto pakken.

• Phusebox
DonJuape schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:00:
[...]

Dat gevoel heb ik helemaal niet. Er zijn veel aanbieders van EV's, veel aanbieders van thuislaadpalen en Nederland staat helemaal vol met openbare AC laadpalen en DC snelladers.
Het enige waar je bij thuisladen over moet nadenken is je hoofdaansluiting en of je loadbalancing nodig hebt. Dat is m.i. wat anders dan dat het "in de kinderschoenen staat".
Niemand kan je echt eenduidige informatie verschaffen vind ik. Diverse bedrijven gevraagd en krijg overal iets anders te horen.

Er is ook geen enkele laadpalen die probleemloos werkt want van alle laadpalen lees ik wel tekortkomingen of problemen. En dat voor een sowieso al overpriced product als je kijkt naar wat je krijgt qua hardware en de kosten daarvan.

Het voelt voor mij als 'domme consument' nog niet als een uitgekristalliseerd product dat ik zo der vragen of twijfel kan kopen en erop kan verteouwen dat ik de juiste oplossing in huis haal.

• DonJuape

DonJuape

Phusebox schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:01:
[...]

Wel twee airco's, een inductie kookplaat, maar verder valt het mee denk ik. Geen warmtepomp in ieder geval.

Auto kan max 11 kW. Lijkt me ook ruim voldoende. Als ik echt zou onverwacht ver weg zou moeten kan ik altijd nog de benzine auto pakken.
Als je die airco's alleen gebruikt om te koelen en niet om te verwarmen in de winter zou het goed moeten gaan. Mogelijk moet je opletten de airco's niet tegelijk te gebruiken met laden. Is te doen lijkt me. Die kookplaat veroorzaakt mogelijk kortstondige overbelasting als je tegelijk aan het laden bent maar zal de zekering waarschijnlijk niet trippen.

• Phusebox
DonJuape schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:05:
[...]

Als je die airco's alleen gebruikt om te koelen en niet om te verwarmen in de winter zou het goed moeten gaan. Mogelijk moet je opletten de airco's niet tegelijk te gebruiken met laden. Is te doen lijkt me. Die kookplaat veroorzaakt mogelijk kortstondige overbelasting als je tegelijk aan het laden bent maar zal de zekering waarschijnlijk niet trippen.
Gebruik ze wel ook om te verwarmen. Niet het hele huis maar meer als bijverwarming. Heb wel op beide airco's (Daikin) een soort van eco mode aan staan die piekbelastingen moet voorkomen.

Airco's niet tegelijk met laden zal denk ik geen optie zijn in de zomer. Dus dan moet ik sowieso iets met load balancing. Duidelijk.

Denk dat ik maar de Pulsar Plus bestel... Niet het ideale model, vaste kabel die lelijk in het zicht hangt, maar ik zie niet echt een andere geschikt alternatief.
Voordeel is dat het kastje wel klein is en als ik die laag bij de grond laat hangen valt het niet zo op. Nog iets verzinnen op die lelijke kabel.

Was al aan het denken of ik het kastje niet in de garage kan hangen en dan de kabel onder de garage poort door als ik moet laden.

• DonJuape

DonJuape

Phusebox schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:04:
[...]

Niemand kan je echt eenduidige informatie verschaffen vind ik. Diverse bedrijven gevraagd en krijg overal iets anders te horen.

Er is ook geen enkele laadpalen die probleemloos werkt want van alle laadpalen lees ik wel tekortkomingen of problemen. En dat voor een sowieso al overpriced product als je kijkt naar wat je krijgt qua hardware en de kosten daarvan.

Het voelt voor mij als 'domme consument' nog niet als een uitgekristalliseerd product dat ik zo der vragen of twijfel kan kopen en erop kan verteouwen dat ik de juiste oplossing in huis haal.
Daarom zit je dus op Tweakers 8) , voor een second opinion (en een third, fourth etc.).
Eens dat het overpriced is qua hardware.
De tekortkoming en problemen die je hier ziet hebben m.i. veelal te maken met een ondeskundige installatie en/of Tweakers die alles willen snappen en optimaliseren (ik ben er ook zo een). Niet zo zeer met niet uitgekristalliseerde producten. Met meer opties op de laadpalen krijg je ook meer installatie en setting vragen/problemen.
Verder gaan veel vragen hier over load balancing, backend automatische verrekening, laden met PV overschot. Als je dat allemaal niet nodig hebt is het echt heel simpel.

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Loadbalancing heb je wat mij betreft voor op 11kW laden al snel nodig als je niet puur in de nacht gaat laden. Verwarmen of koelen met de airco is niet eens het grootste probleem, ik zie de loadbalancing vooral regelmatig ingrijpen tijdens het koken en wassen / drogen.

• Phusebox
Goed als geld geen bezwaar was koos ik voor de Alfen, op een of andere manier voelt dat als een degelijke apparaat.

Bij de Pulsar Plus twijfel ik nog vanwege het feit dat ie zo klein is. Waar hebben ze dan op bespaard of zit alles te dicht op elkaar?

De Zappi zit er tussenin. Daar moet ik me dan over het uiterlijk heen zetten.

Kan dus niet echt kiezen.

• DonJuape

DonJuape

ik222 schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:26:
Loadbalancing heb je wat mij betreft voor op 11kW laden al snel nodig als je niet puur in de nacht gaat laden. Verwarmen of koelen met de airco is niet eens het grootste probleem, ik zie de loadbalancing vooral regelmatig ingrijpen tijdens het koken en wassen / drogen.
Dat vind ik een beetje vreemd tenzij je kookplaat, droger en wasmachine allemaal op dezelfde fase hebt. Met 11kW laden is 3x16A en dan heb je dus nog 9A per fase over voor je huis (als je een 3x25A aansluiting hebt). Bij mij heeft de loadbalancing pas een keer ingegrepen en dat was voor de 5kW 1-fase WP (=25A). Of een condensdroger misschien?

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Is vast besproken, maar ik kan het niet zo snel vinden in dit topic. Hoe gaan jullie om met het teruglever tarief, nu de nieuwe tarieven zo’n 40 cent/kWh zijn. Krijgen jullie dan 40 cent vergoed? Eneco zit bijvoorbeeld nog steeds op 23 cent. Betaal nu zelf 26 cent/kWh.

• DonJuape

DonJuape

Z___Z schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:42:
Is vast besproken, maar ik kan het niet zo snel vinden in dit topic. Hoe gaan jullie om met het teruglever tarief, nu de nieuwe tarieven zo’n 40 cent/kWh zijn. Krijgen jullie dan 40 cent vergoed? Eneco zit bijvoorbeeld nog steeds op 23 cent. Betaal nu zelf 26 cent/kWh.
Ik verreken met mijn LM/WG door de kWh meter standen van de kWh meter die voor de laadpaal zit. Volgens mijn overeenkomst krijg ik het tarief vergoed dat ik aan de energiemaatschappij betaal. Per 1 januari gaat dat naar beneden vanwege verlaging energiebelasting per kWh, dan pas ik dat dus ook aan. Bij een verhoging van het tarief als mijn contract af loopt, pas ik het ook aan.

• Inspired
  • Nu online
Z___Z schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:42:
Ik betaal sinds een paar maanden 27 cent, dat heb ik vanaf ingangsdatum in de paal gezet. Maar goed, als je vast zit aan Eneco kun je niet zoveel doen.

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:48:
[...]

Ik betaal sinds een paar maanden 27 cent, dat heb ik vanaf ingangsdatum in de paal gezet. Maar goed, als je vast zit aan Eneco kun je niet zoveel doen.
Ik zit nu nog niet bij Eneco, maar ik geloof dat Alphabet alleen met Eneco samenwerkt. Moet nog uitsluitsel krijgen van onze wagenpark beheerder. Als het verplicht Eneco wordt ga ik denk ik zelf een backend abo nemen. Kan je gewoon overstappen op bakkend leverancier? Ik zit nu bij EV company via mobiele connectie aangesloten. Ik zie wel allerlei aanbieders maar niet echt hoe het proces werkt. Is de 5 euro/mand backend tarief die de meeste aanbieders rekenen inclusief die Sim verbinding of geldt dat tarief alleen bij een Lan verbinding?

• Aapje
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 00:34

Aapje

Opel-beun
ik222 schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:26:
Ik heb de loadbalancer bij mij dus nog nooit zien ingrijpen, vaatwasser verbruikt 11A als ie aan het verwarmen is voor ruim 5~10min. Je zou denken dat 14A laden + 11A --> 25A+ genoeg trigger is om zo'n ding te laten loadbalancen...

Maar de flapdrollen van Eneco's installatiebedrijven zeggen dan vrolijk: nee hoor de loadbalancer werkt, je huisinstallatie is waarschijnlijk scheef ingedeeld :') Jep... ik moet uit dat advies maar de conclusietrekken dat ik een 3-fase vaatwasser moet zoeken :D Zowel ESAS en Circet snappen 't niet... Denk dat installateurs nog veel moeten leren over laadpalen.

(overigens denk ik dat de LB wss bij mij goed werkt, alleen doet dat fantastische PSA product van mij een opel e-corsa... alleen aan laden op 11kW en op 3kW zodra die wat voller zit, ik denk dat z'n laadsnelheden niet zo variabel zijn als bijv. een tesla.)

[Voor 11% gewijzigd door Aapje op 21-11-2021 12:27]

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
DonJuape schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:42:
[...]

Dat vind ik een beetje vreemd tenzij je kookplaat, droger en wasmachine allemaal op dezelfde fase hebt. Met 11kW laden is 3x16A en dan heb je dus nog 9A per fase over voor je huis (als je een 3x25A aansluiting hebt). Bij mij heeft de loadbalancing pas een keer ingegrepen en dat was voor de 5kW 1-fase WP (=25A). Of een condensdroger misschien?
Sowieso een condensdroger inderdaad die al makkelijk 10-12A trekt, en daarnaast een 2 x 230v kookplaat (kookgroep). En ook de vaatwasser gebruikt aardig wat bij het opwarmen...

Verder is alles hier wel echt aardig goed verdeeld maar rond de tijd dat we aan het koken zijn komt vaak alles samen. Koken, was, warmtepomp en de auto die nog aan het laden is. Dat gaat zonder loadbalancing echt niet goed...

• DonJuape

DonJuape

ik222 schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:47:
[...]

Sowieso een condensdroger inderdaad die al makkelijk 10-12A trekt, en daarnaast een 2 x 230v kookplaat (kookgroep). En ook de vaatwasser gebruikt aardig wat bij het opwarmen...

Verder is alles hier wel echt aardig goed verdeeld maar rond de tijd dat we aan het koken zijn komt vaak alles samen. Koken, was, warmtepomp en de auto die nog aan het laden is. Dat gaat zonder loadbalancing echt niet goed...
Die warmtepomp had je nog niet genoemd.

• Sarge78
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 28-11 23:55
Ik ga een Alfen Single Pro laten plaatsen inclusief loadbalancing. Nu kan mijn auto niet zo heel snel laden op 3 fasen. Ze zeggen dat je ook op 3x20a kunt afzekeren ipv 3x16a doordat de loadbalancing overbelasting voorkomt.
(We hebben wel een multi L/L warmtepomp en er komen nog zonepanelen.)

Als ik naar het onderstaande schema kijk van EV database. Zou je dan kunnen zeggen dat ik bij een 3x20A ook wat sneller kan laden? Zo tussen die 3.7kw en de 5.8kw of gaat het echt in die stappen?

Er komt nog een 2e elektrische auto later volgend jaar die wel sneller kan laden. Ik ga wel gelijk een 22kw laten plaatsen met de 6mm kabels om toekomstbestendig te zijn.

Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 21u45m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 13u30m 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 8u45m 25 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 7u45m 28 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 13u30m 16 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 8u45m 25 km/u

3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 7u45m 28 km/u

3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C en eTwist, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW

• DonJuape

DonJuape

Sarge78 schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:08:
Ik ga een Alfen Single Pro laten plaatsen inclusief loadbalancing. Nu kan mijn auto niet zo heel snel laden op 3 fasen. Ze zeggen dat je ook op 3x20a kunt afzekeren ipv 3x16a doordat de loadbalancing overbelasting voorkomt.
(We hebben wel een multi L/L warmtepomp en er komen nog zonepanelen.)

Als ik naar het onderstaande schema kijk van EV database. Zou je dan kunnen zeggen dat ik bij een 3x20A ook wat sneller kan laden? Zo tussen die 3.7kw en de 5.8kw of gaat het echt in die stappen?

Er komt nog een 2e elektrische auto later volgend jaar die wel sneller kan laden. Ik ga wel gelijk een 22kw laten plaatsen met de 6mm kabels om toekomstbestendig te zijn.

Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 21u45m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 13u30m 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 8u45m 25 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 7u45m 28 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 13u30m 16 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 8u45m 25 km/u

3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 7u45m 28 km/u
Hoe snel je kunt laden wordt in eerste instantie bepaald door de auto. Volgens mij zijn er momenteel auto's met een 11kW 3-fasen lader en een paar met een 22kW 3-fasen lader.
Vervolgens moet je paal dat vermogen aan kunnen en je huisinstallatie dat over hebben.
Ik zou de paal als hij geschikt is voor 22kW inderdaad aansluiten met 6mm2 en dan afzekeren met 3x32A.
Dan ben je klaar voor de toekomst om met een zwaardere aansluiting dan 3x25A of met een combinatie van net en zonnepanelen met 3x32A te kunnen laden (=22kW) als een toekomstige auto dat kan.

• eltron
[...]

Ik geloof niet dat ik ooit een aankoop heb gedaan van zoveel geld die voelt als een enorme gok. Niet wetende of ik teveel betaal, of juist het verkeerd heb gekozen en of en hoe het allemaal gaat werken.

Als je het nu moeilijk vind om te beslissen, kan ik je de volgende tips geven:

1. Stel vast wat je gemiddelde rijafstand per dag is en wat het verbruik/100km van jouw auto is. Je kunt nu berekenen hoeveel je gemiddeld per dag tenminste moet kunnen laden.
2. Kijk of je dat met de granny kunt realiseren. Met een granny kun je op een schuko tot max 16A (veiliger 12A). Met 12A laadt je met ca. 2,5kW. Dan heb je in 12u ongeveer 30kWh geladen wat bij de meeste auto's voldoende is voor 150-200km.

Als je hier voldoende aan hebt kun je rustig de kat uit de boom kijken en op basis van je eigen ervaring uiteindelijk een definitieve keuze maken of je het hierbij laat, of toch een duurder stopcontact (wat de laadpaal feitelijk is) aanschaft.

Je moet je voorstellen dat de meeste auto's toch al gauw 10-12u per dag thuis stil staan.
En je hoeft ook bijna nooit van leeg naar vol. Bijvoorbeeld in het weekend kun je waarschijnlijk wel 30u laden tot een volle batterij en is het niet erg als het in de week wat terugloopt. Als je de afstand van de volgende dag maar kunt rijden (en er nog steeds van uitgaande dat je onderweg of op bestemming niet kunt of wilt laden).

Als je de schuko aanlegt op de plek waar je de laadpaal zou willen hangen, zou ik wel vast een 5 aderige kabel trekken, met evt. dataverbinding erbij, dan ben je ook gelijk klaar als je tzt een echte laadpaal wilt.
kabel afhankelijk van afstand minimaal 2,5mm2 maar liever 4mm2. (uitgaande van max. 16A).
Je kunt dan voorlopig vooruit voor een investering van € 50-100.
Als het allemaal degelijk genoeg is kun je wellicht tot 16A gaan. Wel opletten of er niet teveel warmteontwikkeling is, maar granny stekker behoort daar een beveiliging voor te hebben (voor het deel wat het schuko stopcontact betreft).

Je kunt eventueel nog wat spelen met het verdelen van je grootverbruikers over de drie fasen zodat ze elkaar niet teveel in de weg zitten.

Of te wel, kijk rustig de kat uit de boom, je maakt dan eerst weinig kosten en kunt wat ervaring opdoen en eenvoudig opschalen als dat toch nodig of prettiger is.

• Phusebox
@eltron Heb ik ook aan gedacht maar ik vertrouw geen enkel stopcontact in huis daarvoor. Buiten heb ik er geen. Dus ik moet dan sowieso al een installateur laten komen. Paar jaar geleden betaalde ik voor een nieuw stopcontact binnen, anderhalve meter van een bestaand, al 150 euro.
Dus buiten zal nog wel stuk duurder zijn. Verder heb ik ook geen 3 fase momenteel.

Durf het zelf niet te installeren.

• eltron
Phusebox schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:10:
@eltron Heb ik ook aan gedacht maar ik vertrouw geen enkel stopcontact in huis daarvoor. Buiten heb ik er geen. Dus ik moet dan sowieso al een installateur laten komen. Paar jaar geleden betaalde ik voor een nieuw stopcontact binnen, anderhalve meter van een bestaand, al 150 euro.
Dus buiten zal nog wel stuk duurder zijn. Verder heb ik ook geen 3 fase momenteel.

Durf het zelf niet te installeren.
Tja, als je echt niets zelf kunt, dan kan het al gauw in de papieren gaan lopen. Arbeidsloon is dan al snel duurder dan het materiaal zelf (leiding en stopcontact).
Maar je hebt vast wel een kennis of vriend die het wel aandurft (en er voldoende kennis en ervaring voor heeft).
En het scheelt al veel als je een stukje voorwerk kunt doen zoals het graafwerk voor een grondkabel.
Dan kun je het aansluiten nog steeds aan iemand anders overlaten.

• Franciesco
@Phusebox : omdat je ook twijfels hebt over het uiterlijk van sommige laders: kun je niet een opstelling verzinnen waarbij de lader binnen staat/hangt en alleen de kabel naar buiten gelegd hoeft te worden? Of alleen de aansluiting buiten hebt?

Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.laadpaal24.nl/ls24/flex-charger

Of een opstelling buiten waarbij je van b.v. hout een afscherming maakt? In de vorm van een kastje waar de lader in komt of een klein schuttinkje of iets dergelijks waar je de lader achter hangt?

• Phusebox
eltron schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:21:
[...]

Tja, als je echt niets zelf kunt, dan kan het al gauw in de papieren gaan lopen. Arbeidsloon is dan al snel duurder dan het materiaal zelf (leiding en stopcontact).
Maar je hebt vast wel een kennis of vriend die het wel aandurft (en er voldoende kennis en ervaring voor heeft).
En het scheelt al veel als je een stukje voorwerk kunt doen zoals het graafwerk voor een grondkabel.
Dan kun je het aansluiten nog steeds aan iemand anders overlaten.
Ik kan het wel, maar ik ben bang dat ik iets niet goed doe. Nou niet van het risico dat er iets mis kan gaan. Graven is niet nodig. Gewoon een gat door de muur en aansluiten in de meterkast.

• Phusebox
Franciesco schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:22:
@Phusebox : omdat je ook twijfels hebt over het uiterlijk van sommige laders: kun je niet een opstelling verzinnen waarbij de lader binnen staat/hangt en alleen de kabel naar buiten gelegd hoeft te worden? Of alleen de aansluiting buiten hebt?

Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.laadpaal24.nl/ls24/flex-charger

[Afbeelding]

Of een opstelling buiten waarbij je van b.v. hout een afscherming maakt? In de vorm van een kastje waar de lader in komt of een klein schuttinkje of iets dergelijks waar je de lader achter hangt?
Ja ook daar heb ik dan weer angst voor brand binnen als dat ding binnen hangt. Dan liever buiten als er iets misgaat.

Ach ja, zoals gezegd zal het wel gewoon een pulsar plus worden omdat ik geen keuze kan maken en dan maar voor de betaalbare optie ga die redelijk ok is.

Jammer dat er niemand anders zoiets maakt als die Andersen A2 en dat die zelf geen load balancing doet op 3 fase.

• refused81
Het is een investering voor de toekomst, het kost niet de hoofdprijs (3 fase in meter kast) lader kan je zo gek maken als je wilt.
50k uitgeven voor een auto zonder 1-2k voor oplaadpunt is als een Ferrari kopen zonder dat je geld hebt voor de verzekering

iRacing Profiel

• Phusebox
refused81 schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:30:
Het is een investering voor de toekomst, het kost niet de hoofdprijs (3 fase in meter kast) lader kan je zo gek maken als je wilt.
50k uitgeven voor een auto zonder 1-2k voor oplaadpunt is als een Ferrari kopen zonder dat je geld hebt voor de verzekering
Als ik niet naar de kosten kijk zou ik nog steeds niet weten welke lader het meest geschikt is of ik zou willen.

Nog niet uit of ik een vaste kabel wil of niet. Ja steeds inpluggen gaat me wellicht irriteren, maar een kabel steeds zien hangen aan het huis ook. Dan denk je, neem een met een losse kabel, maar die steken vaak erg ver uit waardoor ze nogal ver van de muur af komen. En gezien de beperkte ruimte maakt dat de doorgang misschien wat smal en onhandig.

Jep, first world problems. Het is ook dat ik zelf persoonlijk niemand ken met verstand van electra of überhaupt ervaring met EV'S en laadpunten. Wordt de eerste EV in onze vriendenkring en familie.

Maar heel veel keus is er ook weer niet dus moet maar gewoon iets kiezen. En als het hangt en werkt denk je er waarschijnlijk niet meer over na.

De enige realistische opties zijn, in volgorde van voorkeur:

1. Wallbox Pulsar Plus (klein, compact, ok uiterlijk)
2. Alfen Single Line Pro (degelijk, onopvallend design)
3. Easee Home (prima design maar kabel steekt erg ver naar voren)
4. Zappi V2 (technisch prima maar foeilelijk (imho))

Dat zijn denk ik ook de meestverkochte opties?

[Voor 19% gewijzigd door Phusebox op 21-11-2021 20:00]

• refused81
Denk dat alle opties prima zijn.
Mijn punt is dat je het echt wil hebben (bij privé oprit) met 11kwh, zoveel gemak. Dan moet je even die 1-2k investeren.
Bij mezelf was het 530 voor TWC gen 3 en 275 voor electrician voor 3fase aardlek groep automaat.

iRacing Profiel

• Sircuri
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Phusebox schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:35:
Goed als geld geen bezwaar was koos ik voor de Alfen, op een of andere manier voelt dat als een degelijke apparaat.

Bij de Pulsar Plus twijfel ik nog vanwege het feit dat ie zo klein is. Waar hebben ze dan op bespaard of zit alles te dicht op elkaar?

De Zappi zit er tussenin. Daar moet ik me dan over het uiterlijk heen zetten.

Kan dus niet echt kiezen.
Is het niet mogelijk om de lader zelf binnen te plaatsen en buiten enkel een socket te monteren? Daar moet toch iets op te verzinnen zijn. Ik ga bijna zeker voor een Zappi V2 (1 van de weinige met draadloze LB). Maar met een wit huis, valt deze dus niet zo op voor mij :)

Oeps, eerst doorlezen voordat je wat typt 8)7 Spuit 11. Hierboven wordt al hetzelfde gezegd.

[Voor 6% gewijzigd door Sircuri op 21-11-2021 21:02. Reden: spuitje 11]

Signature van nature

• Sarge78
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 28-11 23:55
DonJuape schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:10:
[...]

Hoe snel je kunt laden wordt in eerste instantie bepaald door de auto. Volgens mij zijn er momenteel auto's met een 11kW 3-fasen lader en een paar met een 22kW 3-fasen lader.
Vervolgens moet je paal dat vermogen aan kunnen en je huisinstallatie dat over hebben.
Ik zou de paal als hij geschikt is voor 22kW inderdaad aansluiten met 6mm2 en dan afzekeren met 3x32A.
Dan ben je klaar voor de toekomst om met een zwaardere aansluiting dan 3x25A of met een combinatie van net en zonnepanelen met 3x32A te kunnen laden (=22kW) als een toekomstige auto dat kan.
Het schema in de post is van mijn huidige auto. Ik vroeg mij alleen af of de auto bij een 3x20A afzekeren dan ook sneller kan laden dan de 3x16A. Van uitgaande dat ik in de laadpaal dan 20A in kan stellen of dat er alleen een 3x25A als logische volgende stap is.

3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C en eTwist, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW

• Inspired
  • Nu online
Sarge78 schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:25:
[...]

Het schema in de post is van mijn huidige auto. Ik vroeg mij alleen af of de auto bij een 3x20A afzekeren dan ook sneller kan laden dan de 3x16A. Van uitgaande dat ik in de laadpaal dan 20A in kan stellen of dat er alleen een 3x25A als logische volgende stap is.
Als je de paal in kunt stellen op 3x20 kun je inderdaad sneller laden dan op 3x16. ~4.6kW vs ~3.7kW

• DonJuape

DonJuape

Sarge78 schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:25:
[...]

Je hebt dus blijkbaar een auto met een 22kW lader. Mijn advies blijft hetzelfde, de laadpaal zekeren met 3x32A. Dan kun je met je huidige 3x25A aansluiting dus met 17,2kW laden. In combinatie met zonnepanelen kun je dan tot 3x32A = 22kW laden.

• Inspired
  • Nu online
DonJuape schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:56:
[...]

Je hebt dus blijkbaar een auto met een 22kW lader. Mijn advies blijft hetzelfde, de laadpaal zekeren met 3x32A. Dan kun je met je huidige 3x25A aansluiting dus met 17,2kW laden. In combinatie met zonnepanelen kun je dan tot 3x32A = 22kW laden.
Zijn auto kan met max 1x29 laden.

• aschja
Bij ons staat in de avonduren alleen de vaatwasser aan. 3uur op eco-stand vanaf een uur of 22-23.

Ik zou graag tussen 00.00-07.00 willen laden. Dan draait dat ding nog, maar de piekbelasting lijkt me dan voorbij.

• DonJuape

DonJuape

aschja schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:26:
Bij ons staat in de avonduren alleen de vaatwasser aan. 3uur op eco-stand vanaf een uur of 22-23.

Ik zou graag tussen 00.00-07.00 willen laden. Dan draait dat ding nog, maar de piekbelasting lijkt me dan voorbij.
Dat gaat echt wel goed. Je hebt nog 9A (=2kW) "over" voor de vaatwasser en je andere verbruikers. Bovendien duurt het heel lang voor de zekering tript bij overbelasting. Bij een overbelastingsfactor onder de 1,13 MAG hij niet eens trippen binnen een uur.

• aschja
DonJuape schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:08:
[...]

Dat gaat echt wel goed. Je hebt nog 9A (=2kW) "over" voor de vaatwasser en je andere verbruikers. Bovendien duurt het heel lang voor de zekering tript bij overbelasting. Bij een overbelastingsfactor onder de 1,13 MAG hij niet eens trippen binnen een uur.
Dan denk ik dat het de Tesla wordt. Dat scheelt me gewoon echt veel centen. :)

Ik lees hier nog wat over PEN protection, wel een UK moetje. Is dat voor ons nog relevant?

[Voor 32% gewijzigd door aschja op 22-11-2021 09:07]

• DonJuape

DonJuape

Inspired schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:03:
[...]

Zijn auto kan met max 1x29 laden.
Ah, dat had ik zo niet begrepen. Anyway, nog steeds afzekeren met 3x32A en dan kun je zonder PV opbrengst laden met 1x25A (=5,8kW) en met PV opbrengst (als de zon hard genoeg schijnt) met 1x29A (6,7kW).
Of snap ik het nog steeds niet?

• DonJuape

DonJuape

aschja schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:04:
[...]

Dan denk ik dat het de Tesla wordt. Dat scheelt me gewoon echt veel centen. :)

Ik lees hier nog wat over PEN protection, wel een UK moetje. Is dat voor ons nog relevant?

[Afbeelding]
Geen idee wat dat is maar als je een TWC Gen3 koopt heb je alleen een normale aardlek en zekering nodig (of gecombineerd in een zgn. aardlekautomaat).

• Inspired
  • Nu online
DonJuape schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:22:
[...]

Ah, dat had ik zo niet begrepen. Anyway, nog steeds afzekeren met 3x32A en dan kun je zonder PV opbrengst laden met 1x25A (=5,8kW) en met PV opbrengst (als de zon hard genoeg schijnt) met 1x29A (6,7kW).
Of snap ik het nog steeds niet?
Dat kan. Al weet ik even niet wat het nut van een 32A automaat is achter een 25A hoofdzekering maar goed, dat moet iedereen zelf weten.
Pagina: 1 ... 100 ... 104 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee