• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Ik zie dat nu ook maar lees dat als dat de max van de laadpaal op 22A is gezet. Dan nog ga je als alle andere groepen ook nog op dezelfde fase zitten makkelijk ruim over de 25A heen. Ik lees nergens dat de loadbalancing is aangepast op de 25A ipv 35A hoofdzekering.

Hoe hij het voor elkaar krijgt om de hoofdaansluiting naar 3 x 25A te laten ombouwen zonder dat de groepen al verdeeld zijn snap ik verder ook niet. Normaal doet de elektricien dat namelijk gelijktijdig met het plaatsen van de 3-fase hoofdschakelaar inderdaad...

Maar hoe ook, een 1-fase laadpunt is niet bepaald handig als je van 1 x 35A naar 3 x 25A gaat. Dat moet je dan eigenlijk ook laten aanpassen, al moet de auto dan natuurlijk ook op 3-fase kunnen laden.

• DonJuape
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ik222 schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:34:
Ik zie dat nu ook maar lees dat als dat de max van de laadpaal op 22A is gezet. Dan nog ga je als alle andere groepen ook nog op dezelfde fase zitten makkelijk ruim over de 25A heen. Ik lees nergens dat de loadbalancing is aangepast op de 25A ipv 35A hoofdzekering.

Hoe hij het voor elkaar krijgt om de hoofdaansluiting naar 3 x 25A te laten ombouwen zonder dat de groepen al verdeeld zijn snap ik verder ook niet. Normaal doet de elektricien dat namelijk gelijktijdig met het plaatsen van de 3-fase hoofdschakelaar inderdaad...

Maar hoe ook, een 1-fase laadpunt is niet bepaald handig als je van 1 x 35A naar 3 x 25A gaat. Dat moet je dan eigenlijk ook laten aanpassen, al moet de auto dan natuurlijk ook op 3-fase kunnen laden.
Eens dat de elektricien had moeten herverdelen. Het is natuurlijk wel zo dat je bij een omzetting van 1x35A naar 3x25A je je huisinstallatie zou kunnen verdelen over 2 fasen en 1 fase vrij zou kunnen houden voor de 1-fase laadpaal / 1 fase laden. Bij overstap op 3-fase laadpaal / 3-fase laden moet je dan wel weer even herverdelen.

[Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 14-11-2021 09:40]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 24 PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• thehog
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 08:05
ik222 schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:34:
Ok ja eens. Het is niet helemaal duidelijk wat hij bedoeld met 'afgesteld op 22A'. Bedoeld ie de max van de paal of de loadbalancing setting. Als ie alleen de max heeft aangepast dan verklaard dat ook dat gedrag inderdaad.

• Pim57
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 09:45
thehog schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:45:
[...]

Klopt dat in de huidige code hij wel reageert op verzoeken. Alleen gaat dat in tegen de modbus protocollen. Er hoort maar 1 master te zijn. Het is ongedefinieerd wat er gebeurd als er twee masters tegelijk de bus willen aansturen voor een verzoek. Zoals je kan lezen in de issue's is de maker van de mqtt modbus gateway voor smartevse ook al op onverwachte crashes aan gelopen.

Als je dus de ESP32 in de sensorbox ook master maakt komt het heel precies qua timing wanneer de 1e smartevse en de sensorbox esp32 mogen praten. Het kan hoor, maar het is gewoon lastig. Makkelijker om de intelligentie om te draaien.

Het is ook niet logisch in een multi smartevse setup dat er 1 van de smartevse modules de master is. Een centrale controller (zoals de sensorbox) is dan veel slimmer om te kiezen.

edit: https://github.com/SmartE...SmartEVSE2.X/EVSE.c#L2690
Vanaf daar tot regel 2737 zie je de afhandeling van als smartevse een modbus request krijgt. Normaal krijgt een master dat niet. Maar hij handelt dat dus wel af.
Als de esp32 in de sensorbox nu alleen als programmer voor de PIC wordt gebruikt, kun je als de PIC eenmaal geprogrammeerd is, EspEasy of zo in de esp32 laden.
Daarmee kun je meeluisteren op de modbus en mqqt, api, webpagina’s of andere interfaces zelf bouwen.

Of je zet de smartEVSE op slave en doet zelf de loadbalancing in de esp32, en stuur je de smartEVSE(‘s) aan.
En kun je dan, als je een P1 interface hebt, de CT klemmen als EV-meter inzetten.

Of je wacht nog even tot Stegen het gebouwd heeft.

[Voor 7% gewijzigd door Pim57 op 14-11-2021 10:59]

Kia e-niro feb/22, Panasonic airco

• thehog
Pim57 schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:48:
[...]

Als de esp32 in de sensorbox nu alleen als programmer voor de PIC wordt gebruikt, kun je als de PIC eenmaal geprogrammeerd is, EspEasy of zo in de esp32 laden.
Daarmee kun je meeluisteren op de modbus en mqqt, api, webpagina’s of andere interfaces zelf bouwen.
Meeluisteren zou eventueel kunnen maar ik ken geen modbus libraries voor het meeluisteren en dat interpreteren. Dat zou je dan helemaal zelf moeten bouwen. Hele klus.
Of je zet de smartEVSE op slave en doet zelf de loadbalancing in de esp32, en stuur je de smartEVSE(‘s) aan.
En kun je dan, als je een P1 interface hebt, de CT klemmen als EV-meter inzetten.

Of je wacht nog even tot Stegen het gebouwd heeft.
Dat wachten is denk ik verstandiger dan zelf doen omdat ze, vermoed ik, al een heel eind zijn. Ik zou ze graag willen meehelpen maar dan moet de code wel beschikbaar zijn.

• Pim57
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 09:45
Stegen kan natuurlijk wat afkijken bij https://www.evse-wifi.de/ en https://github.com/CurtRod/SimpleEVSE-WiFi
Dat werkt ook met een ESP32 en modbus.

Kia e-niro feb/22, Panasonic airco

• maarten_NL
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 10:17
thehog schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:30:

Meeluisteren zou eventueel kunnen maar ik ken geen modbus libraries voor het meeluisteren en dat interpreteren. Dat zou je dan helemaal zelf moeten bouwen. Hele klus.
Wat bedoel je met meeluisteren en interpreteren?

Ik heb laatst een Growatt inverter geïnstalleerd, zonder WiFi wetende dat er een rs486 poort, met Modbus RTU protocol, op zit. Na wat gezoek en getest en een Modbus -> MQTT programma geforkt, aangepast nav de juiste specs en dat stuurt elke 10s inverter data naar mijn mqqt broker.

Als het mij lukt is het geen rocket science ;)

Als we de esp32 niet als 2e master willen laten dungeren zal de SmartEVSE code aangevuld moeten worden zodat die de benodigde info naar een extra slave (de esp32) stuurt. Dan heb je ook geen risico op collisions en andere narigheid.

PVoutput 3.2 & 1.9kWp PV; Kona EV; ESP8266 FTW!

• Sr_Ogel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 01-12 14:20

Sr_Ogel

Klop klop klop

thehog schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:07:
[...]

Beetje raar dat het er uit klapt met loadbalancing. ......Persoonlijk zou ik altijd CT klemmen gebruiken want anders moet je vertrouwen dat de P1 altijd werkt (extern apparaat).

Ik zou jde electricien dus even in het algemeen hier naar laten kijken en specifiek naar of de CT klemmen wel doen wat ze moeten doen, het meten van het verbruik van de netaansluiting. Ik vermoed dat het een 1 fase laadpaal is dus dan moet die ene CT klem de fase meten van de aansluiting van de laadpaal.
Het is een 3 fase geschikte laadpaal aangesloten op een 1 fase aansluiting (tot afgelopen dinsdag). Ik zie in het verbruik dat hij wel degelijk terugschroeft. Gelijk daarna ging het mis toen de auto weer op 22 amp lade.
ik222 schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:44:
[...]

Als zijn loadbalancing niet is aangepast en dus nog staat afgesteld om de stroom door de hoofzekering te sturen op maximaal 35A dan vind ik het niet zo gek dat een nu 25A hoofdzekering er na een tijdje uitklapt.

Immers hij heeft een 32A 1-fase laadpunt en ik begrijp dat alle andere groepen ook nog op dezelfde fase zitten nu. Dat zorgt dan dus voor minimaal 32A maar waarschijnlijk vrijwel continu 35A belasting op een 25A hoofdzekering, dat gaat best een tijdje goed maar klapt er uiteindelijk wel uit.

@Sr_Ogel Eigenlijk moet je het laadpunt nu ook laten omzetten naar 3-fase. En dan afzekeren op 3 x 16A of eventueel 3 x 20A. Kan je auto wel op 3-fase laden? Want anders ga je er in laadsnelheid hoe dan ook op achteruit doordat je nu een 3 x 25A aansluiting hebt in plaats van 1 x 35A....

Wat betreft type A of B aardlek, er van uitgaande dat die New Motion zelf DC lekstroom detectie heeft (zoals de meeste laadpalen) is een type A aarlek prima.
Hij is wel degelijk teruggezet door de newmotion technische dienst. Ik zie echt minder afname dan dan een week geleden. De loadbalancing werkte ook wel degelijk 1 keer. Het enige wat ik mij kan bedenken dat de plintboiler (1500w) en de wasmachine (2300w) gelijktijdig met de auto aansloeg en de loadbalancing het niet kon bij benen. Zou niet moeten mogen lijkt mij.

ik heb inderdaad een 1 fase auto dus ja ik ben er op achteruit gegaan van 32a naar 20a of 22a. Ik heb aan beide kanten van mijn laadprogramma nog ruimte om het laden uit te spreiden. Ik begon altijd om 0:10 en altijd voor 5:00 klaar. Is verder ene luxe probleem als het een keer geen 190 kilometer op de teller staat als ik 's ochtends weg rijd.
DonJuape schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:11:
[...]

New Motion Advanced heeft inderdaad DC lekstroombeveiliging ingebouwd dus een aparte Type B aardlekschakelaar is niet nodig. Type A aardlekschakelaar (of aardlekautomaat) blijft verplicht (ook als je wel een aparte Type B aardlekschakelaar hebt overigens).
Kijk dit is waar ik op hoopte. Kon het niet vinden dat er al een type B beveiliging in de laadpaal zelf zat. Dan kan ik de elektricien er dus een 22 amp aardlekautomaat in laten zetten. De CT klemmen nog een keer controleren. De piekverbruikers beter verdelen. (wasmachine en plintboiler niet op dezelfde fase). Kijk ik het dan weer een periode aan. Als de hoofdzekering er dan nog eens uitklapt de loadbalancing maar iets verlagen.

Bij 18:20 zie je de loadbalancing ingrijpen. Daarna klapt om 18:35 de hoofdzekering eruit. Pas 19:10 is alles weer hersteld en wordt de eerste meting geregistreerd. Vandaar dat tussen 18:35 en 19:10 een mooie geleidelijk aflopende lijn wordt weergeven.

[Voor 13% gewijzigd door Sr_Ogel op 14-11-2021 12:44. Reden: grafiek toegevoegd]

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Sr_Ogel schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:35:
[...]
Hij is wel degelijk teruggezet door de newmotion technische dienst. Ik zie echt minder afname dan dan een week geleden. De loadbalancing werkte ook wel degelijk 1 keer. Het enige wat ik mij kan bedenken dat de plintboiler (1500w) en de wasmachine (2300w) gelijktijdig met de auto aansloeg en de loadbalancing het niet kon bij benen. Zou niet moeten mogen lijkt mij.

[...]
Kijk dit is waar ik op hoopte. Kon het niet vinden dat er al een type B beveiliging in de laadpaal zelf zat. Dan kan ik de elektricien er dus een 22 amp aardlekautomaat in laten zetten. De CT klemmen nog een keer controleren. De piekverbruikers beter verdelen. (wasmachine en plintboiler niet op dezelfde fase). Kijk ik het dan weer een periode aan. Als de hoofdzekering er dan nog eens uitklapt de loadbalancing maar iets verlagen.
De loadbalancing kan dat makkelijk bijbenen. Het trippen van de zekering bij overbelasting is minutenwerk (maar bij kortsluiting ms werk).
Als je zonnepanelen hebt en je paal aangesloten is met 6mm2 dan kun je overwegen om er een 32A aardlekautomaat voor te zetten (i.p.v. 25A of 16A). Je kunt dan (in de toekomst bij een geschikte auto) met 3x32A laden door een combinatie van stroom van het net en van je zonnepanelen te laden.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 24 PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

DonJuape schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:44:
[...]
Als je zonnepanelen hebt en je paal aangesloten is met 6mm2 dan kun je overwegen om er een 32A aardlekautomaat voor te zetten (i.p.v. 25A of 16A). Je kunt dan (in de toekomst bij een geschikte auto) met 3x32A laden door een combinatie van stroom van het net en van je zonnepanelen te laden.
Dat laatste is een leuke optie. Nooit bij nagedacht. Tot 2023 rijdt ik nog mijn huidige auto daarna moet juist zoveel mogelijk zon de auto in dus liever langer laden en alle opbrengst van de panelen de auto in.

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Sr_Ogel schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:49:
[...]

Dat laatste is een leuke optie. Nooit bij nagedacht. Tot 2023 rijdt ik nog mijn huidige auto daarna moet juist zoveel mogelijk zon de auto in dus liever langer laden en alle opbrengst van de panelen de auto in.
Ik ook niet, denk dat @thehog het was die dat een tijd geleden adviseerde. Ben je helemaal toekomstbestending, zelfs met 3x25A. Dan moet je de dus in de paal de loadbalancinglimiet nog steeds op 25A zetten en de limiet voor de paal zelf op 32A.

[Voor 22% gewijzigd door DonJuape op 14-11-2021 12:54]

• thehog
maarten_NL schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:32:
[...]

Wat bedoel je met meeluisteren en interpreteren?

Ik heb laatst een Growatt inverter geïnstalleerd, zonder WiFi wetende dat er een rs486 poort, met Modbus RTU protocol, op zit. Na wat gezoek en getest en een Modbus -> MQTT programma geforkt, aangepast nav de juiste specs en dat stuurt elke 10s inverter data naar mijn mqqt broker.
...
Als het mij lukt is het geen rocket science ;)
Wat jij doet is als master (jouw software) praten tegen een slave (de inverter). En daar is het voor bedoeld.
SmartEVSE is zelf al master en praat tegen meedere slaves (sensorbox, kwh meter en ik vergeet nog wat). Een tweede master op modbus RTU kan gewoon niet (onvoorspelbare resultaten).
Wat hiervoor werd geopperd dat je kan meeluisteren en dus niet actief communiceren. Dus alleen luisteren op modbus RTU wat er allemaal voorbij komt en dat zelf interpreteren.

• thehog
Sr_Ogel schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:35:
[...]

Het is een 3 fase geschikte laadpaal aangesloten op een 1 fase aansluiting (tot afgelopen dinsdag). Ik zie in het verbruik dat hij wel degelijk terugschroeft. Gelijk daarna ging het mis toen de auto weer op 22 amp lade.

[...]

ik heb inderdaad een 1 fase auto dus ja ik ben er op achteruit gegaan van 32a naar 20a of 22a. Ik heb aan beide kanten van mijn laadprogramma nog ruimte om het laden uit te spreiden. Ik begon altijd om 0:10 en altijd voor 5:00 klaar. Is verder ene luxe probleem als het een keer geen 190 kilometer op de teller staat als ik 's ochtends weg rijd.

[...]

[Afbeelding]

Bij 18:20 zie je de loadbalancing ingrijpen. Daarna klapt om 18:35 de hoofdzekering eruit. Pas 19:10 is alles weer hersteld en wordt de eerste meting geregistreerd. Vandaar dat tussen 18:35 en 19:10 een mooie geleidelijk aflopende lijn wordt weergeven.
Ziet er gewoon niet goed uit. Als het limiet op 22A zou zitten (max en/of loadbalancing) zou hij nooit meer dan 5kW moeten laden en dat doet ie wel. Leg dit gewoon voor aan newmotion. Die moeten op basis van dat grafiekje ook wel snappen dat hij meer dan 22A aan het doen is.
Tenzij een deel uit zonnepanelen komt trouwens. Maar dat verklaard niet het uitvallen van de netzekering.

Heb je ook grafieken van je slimme meter per fase?

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

thehog schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:09:
[...]

Ziet er gewoon niet goed uit. Als het limiet op 22A zou zitten (max en/of loadbalancing) zou hij nooit meer dan 5kW moeten laden en dat doet ie wel. Leg dit gewoon voor aan newmotion. Die moeten op basis van dat grafiekje ook wel snappen dat hij meer dan 22A aan het doen is.
Tenzij een deel uit zonnepanelen komt trouwens. Maar dat verklaard niet het uitvallen van de netzekering.

Heb je ook grafieken van je slimme meter per fase?
Dit is de grafiek van het totaal gebruik. Omdat er op fase 1 en 2 nog niks aangesloten zit maakt dat ook geen verschil. Ik zal na dat de meterkast opnieuw is ingedeeld contact opnemen met NewMotion. Het probleem doet zich alleen voor in het weekend (overdag daltarief). Als hij eruit klapt kan ik gelukkig nu zelf de hoofdschakelaar weer inschakelen. Hiervoor had ik een afgesloten kast met ene ouderwetse zekering waarvoor ik enexis zou moeten bellen om hem weer in te schakelen.
thehog schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:09:
[...]

Ziet er gewoon niet goed uit. Als het limiet op 22A zou zitten (max en/of loadbalancing) zou hij nooit meer dan 5kW moeten laden en dat doet ie wel.
Nog een keer gekeken naar de waardes. Tot 18:00 zit hij geruime tijd op 4890 (21,26amp) hij verlaagd het laden bij 6840 (29,74amp) dat is inderdaad vors hoger dan de 22amp waar hij opgezet zou moten zijn. Ik ga morgen gelijk maar bellen. Mogen ze een storing gaan oplossen ipv installatie aanpassen naar 3 fase.

[Voor 22% gewijzigd door Sr_Ogel op 14-11-2021 13:32. Reden: nog eens goed in de grafiek gekeken]

• thehog
Sr_Ogel schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:22:
[...]

Dit is de grafiek van het totaal gebruik. Omdat er op fase 1 en 2 nog niks aangesloten zit maakt dat ook geen verschil. Ik zal na dat de meterkast opnieuw is ingedeeld contact opnemen met NewMotion. Het probleem doet zich alleen voor in het weekend (overdag daltarief). Als hij eruit klapt kan ik gelukkig nu zelf de hoofdschakelaar weer inschakelen. Hiervoor had ik een afgesloten kast met ene ouderwetse zekering waarvoor ik enexis zou moeten bellen om hem weer in te schakelen.
He? Alles op fase 3? Wie heeft jouw meterkast dan voorbereid op de 3 fase aansluiting vanuit de netbeheerder? Dat hoort al netjes verdeeld te zijn.

Maar goed, dus alles van dat grafiek gaat over 1x een fase van 25A (5,7kW). Loadbalancing zou het dan op 22A (5kW) moeten beperken. Kan natuurlijk zijn dat het nite de auto is die het doet klappen. Misschien is de laadpaal al gestopt met laden zelf maar zijn het al die andere apparaten die te veel vragen. Heel vaag.

Weet je zeker dat bij de 3 fase aanpassing van de netbeheerder de CT klemmen wel zijn terug geplaatst? Die komen immers om die drie fases heen. En het moet wel in de juiste volgende (fase 3 CT klem op de fase 3 aansluiting van de laadpaal). Heb echt het idee dat daar iets verkeerd zit.

Maar ik blijf me ook verbazen hoe nu alles op 1 fase zit terwijl een netbheerder pas een wijziging naar 3 fase doet als jij eerst je meterkast al voorbereid hebt op 3 fase (en dus alle groepen al verdeel hebt over die 3 fases, ookal is de voeding dan nog 1 fase).

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

thehog schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:30:
[...]

He? Alles op fase 3? Wie heeft jouw meterkast dan voorbereid op de 3 fase aansluiting vanuit de netbeheerder? Dat hoort al netjes verdeeld te zijn.

Weet je zeker dat bij de 3 fase aanpassing van de netbeheerder de CT klemmen wel zijn terug geplaatst? Die komen immers om die drie fases heen. En het moet wel in de juiste volgende (fase 3 CT klem op de fase 3 aansluiting van de laadpaal). Heb echt het idee dat daar iets verkeerd zit.

Maar ik blijf me ook verbazen hoe nu alles op 1 fase zit terwijl een netbheerder pas een wijziging naar 3 fase doet als jij eerst je meterkast al voorbereid hebt op 3 fase (en dus alle groepen al verdeel hebt over die 3 fases, ookal is de voeding dan nog 1 fase).
Er is niks voorbereid. De monteur van enexis heeft alleen de 1 fase meter verwijderd en een 3 fase meter geïnstalleerd zonder daarbij verder vragen te stellen. Dat ik aangaf dat de elektricien er binnen korte tijd achteraan zou komen om het her te verdelen was voldoende. De CT-klem is bij de wissel weer op de groep gezet waar alles op zit aangesloten. (die heeft ook ingegrepen alleen wel later dan de 22amp waar hij op ingesteld zou moeten zijn) De elektricien gaat dinsdag alles boven de meter vervangen en zorgen dat het aan de richtlijnen voldoet.

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Sr_Ogel schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:39:
[...]

Er is niks voorbereid. De monteur van enexis heeft alleen de 1 fase meter verwijderd en een 3 fase meter geïnstalleerd zonder daarbij verder vragen te stellen. Dat ik aangaf dat de elektricien er binnen korte tijd achteraan zou komen om het her te verdelen was voldoende. De CT-klem is bij de wissel weer op de groep gezet waar alles op zit aangesloten. (die heeft ook ingegrepen alleen wel later dan de 22amp waar hij op ingesteld zou moeten zijn) De elektricien gaat dinsdag alles boven de meter vervangen en zorgen dat het aan de richtlijnen voldoet.
Ah andersom (eerst de elektricien en dan Enexis) is handiger en gebruikelijker.

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

DonJuape schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:43:
[...]

Ah andersom (eerst de elektricien en dan Enexis) is handiger en gebruikelijker.
Had mij ook wat stress gescheeld ;) Kreeg van mijn elektricien te horen dat je geluk moet hebben dat de monteur het gewoon wil installeren. Hij had ook onverrichte zaken weer weg kunnen gaan. Gelijk koffie aanbieden dus.

Door slordigheid van mijn kant liep de afspraak met de elektricien in het honderd. Anders was de hoofdschakelaar er gewoon geweest en de groepen al voorbereid om over 3 fasen te verdelen.

• thehog
Sr_Ogel schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:39:
[...]

Maar hoe dan?
Dan heb je nu twee fase draden in de kast los hangen? Ik neem aan met die twee fases op de hoofdzekering uit?

Heeft hij de CT klem wel in de juiste richting gezet? (richting maakt uit of het productie of verbruik is wat hij meet)

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

thehog schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:09:
[...]

Maar hoe dan?
Dan heb je nu twee fase draden in de kast los hangen? Ik neem aan met die twee fases op de hoofdzekering uit?

Heeft hij de CT klem wel in de juiste richting gezet? (richting maakt uit of het productie of verbruik is wat hij meet)
Fase 1 en 2 zijn onder de meter nog gewoon ingeschakeld. Hoe het nu boven de meter zit geen idee. Er was niks om het op aan te sluiten dus hij zal ze op een of andere manier afgedopt hebben. Daarin geeft ik de monteur van Enexis even het voordeel van de twijfel

De richting lijkt mij wel goed aangezien hij 1 keer wel detecteerde dat hij over de grens heen ging.

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 08:47
thehog schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:09:
[...]

Maar hoe dan?

Newmotion word meestal gewoon op de P1 poort aangesloten hè.

En de CT klemmen van New motion meten geen richting.

• de meester01
  • Laatst online: 10:30

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR

DonJuape schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:55:
[...]

Voor het zien van de levering van het net en teruglevering aan het net zijn maar 3 CT-klemmen nodig (een om elke fase). Daarmee wordt dan laden in ECO en ECO+ mode mogelijk (laden op (PV) overschot). Wat je normaal zou terugleveren aan het net kun je dan gebruiken om je EV op te laden.
In de MyEnergi app zie je dus het saldo: huisverbruik - PV opbrengst.
Het was uiteindelijk onkunde van de gebruiker O-)

Gelukt, ik had bij de CT klemmen van de PV panelen een verkeerde instelling toegepast. Gewoon op 3 fasen gezet terwijl ik 'generation only' had moeten instellen.

9620wp op ut dakkie

• Alfa159
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10:39
A3-D schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:42:
[...]

Het minimalistische design van de Wallbox Pulsar Plus sprak me meer aan. De Pulsar Plus meet het huisverbruik via de PowerBoost in de meterkast.

[...]

[Afbeelding]
Ik lees op meerdere plekken in deze topic dat de PowerBoost CT-klemmen gebruikt, maar bovenstaande alinea klinkt meer als communicatie via de P1 poort. Weet iemand hoe het echt zit? Ik kan geen handleiding vinden vand e powerboost (3-fase).

• ArnoudN
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 09:39
Alfa159 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:10:
[...]

Ik lees op meerdere plekken in deze topic dat de PowerBoost CT-klemmen gebruikt, maar bovenstaande alinea klinkt meer als communicatie via de P1 poort. Weet iemand hoe het echt zit? Ik kan geen handleiding vinden vand e powerboost (3-fase).
De powerboost zit hier tussen de meter en de hoofdschakelaar en meet dus rechtstreeks. Geen CT-klemmen of P1 (hier nog een oude draaischijfmeter).

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Alfa159 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:10:
[...]

De Powerboost is eigenlijk een 3-fase kWh meter die communiceert met de laadpaal. Dus geen CT-klemmen maar ook geen verbinding met de P1 poort van je slimme meter. Vind het eigenlijk wel elegant want ik neem aan dat je de Powerboost ook kunt gebruiken als kWh meter (of had ik dat al een keer gevraagd :?).

• Alfa159
Zonder CT-klemmen of P1 lijkt het mij onmogelijk om te weten wat andere apparaten gebruiken. Of mis ik iets?

• Sircuri
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Alfa159 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:44:
Zonder CT-klemmen of P1 lijkt het mij onmogelijk om te weten wat andere apparaten gebruiken. Of mis ik iets?
Niet als de meter tussen de hoofdschakelaar en de aardlek zit. Dan meet je alles wat er binnenkomt en uitgaat.

Signature van nature

• Alfa159
Sircuri schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:03:
[...]

Niet als de meter tussen de hoofdschakelaar en de aardlek zit. Dan meet je alles wat er binnenkomt en uitgaat.
Maar dan kan hij dus niet specifiek meten wat de auto gebruikt? Of krijgt hij dat door via de wallbox?

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik vermoed dat de wallbox communiceert met de Powerboost module en zo kan berekenen hoeveel kWh's er gebruikt zijn. Maar dat weet ik dan niet inderdaad. Goed punt. Had niet goed gelezen voordat ik reageerde.

Signature van nature

• ArnoudN
Sircuri schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:15:
Ik vermoed dat de wallbox communiceert met de Powerboost module en zo kan berekenen hoeveel kWh's er gebruikt zijn. Maar dat weet ik dan niet inderdaad. Goed punt. Had niet goed gelezen voordat ik reageerde.
Klopt, er is communicatie tussen de Powerboost en Wallbox middels een kabel(tje).

• Makrolon
Alfa159 schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:07:
[...]

Maar dan kan hij dus niet specifiek meten wat de auto gebruikt? Of krijgt hij dat door via de wallbox?
Dat meet de wallbox in het laadstation zelf. Want dat weet ie ook zonder power boost. ;)

Die power boost is een kWh meter waar je verder niets aan hebt. Ofja, je zou er mee je kWh meter van de netbeheerder kunnen controleren. Ze meten immers het zelfde.

• Alfa159
Makrolon schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:15:
[...]

Dat meet de wallbox in het laadstation zelf. Want dat weet ie ook zonder power boost. ;)

Die power boost is een kWh meter waar je verder niets aan hebt. Ofja, je zou er mee je kWh meter van de netbeheerder kunnen controleren. Ze meten immers het zelfde.
Wallbox verkoopt ook een losse MID kWh meter. De powerboost geeft de wallbox door van het verbruik is van de rest van het huis verhouden, zodat de wallbox een tandje minder gaat vragen bij hoge belasting. Hij doet dus wel iets nuttigs en dus meer dan alleen meten.

• tonenlia
  • Registratie: juni 2018
  • Nu online
Ik heb een Lolo 2 model laadpaal en wil er Dynamic Power Management (DPM) op maken.
Heb een slimme meter, dus denk ik deze via de P1-poort te koppelen via een CAT5e UTP-kabel rechtstreeks op de laadpaal Lolo 2.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ton

Verplaatst naar dit topic, waar de vraag beter op z'n plek is.

[Voor 12% gewijzigd door deepbass909 op 16-11-2021 11:24]

• Makrolon
Alfa159 schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:43:
[...]

Wallbox verkoopt ook een losse MID kWh meter. De powerboost geeft de wallbox door van het verbruik is van de rest van het huis verhouden, zodat de wallbox een tandje minder gaat vragen bij hoge belasting. Hij doet dus wel iets nuttigs en dus meer dan alleen meten.
Ja ik snap wat ie doet. maar als kWh meter heb je er verder niks aan. Dat bedoelde ik te zeggen.

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 08:32

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

[b]maarten_NL in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."maarten_NL schreef op zaterdag 13 november 2021 @i.Stijn

Mhh, voor 0.005 euro/kwh de controle over het laadgedrag en gebruiksinformatie aan vattenfall overlaten/dragen?

Ik moet er nog eens over nadenken ;)
Of je gebruikt de orginele Jedlix app. En je krijgt 2x zoveel terug. Namelijk 1 cent/kwh. Daarnaast help je hiermee het stroomnet te ontlasten. Wat tegenwoordig steeds belangrijker is nu het stroomnet zwaarder wordt belast met alle duurzame energie em alle elektrische wagens.

[Voor 58% gewijzigd door Smuggler op 15-11-2021 20:56]

Gewoon sebastiaan

• pinguin91
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 27-11 17:15
Hallo,

Mijn Tesla model 3 komt waarschijnlijk begin december. Dit is mijn eerste EV. Het opladen wil ik doen door een wall charger van Tesla met 3 fase. Nu twijfel ik of ik er ook een load balancer op aan moet sluiten. Ik vermoed dat ik mijn auto prima tussen 23 en 6 kan laden als verder weinig stroom verbruik. Dus geen load balancer nodig heb, wat zijn jullie ervaringen?

• maarten_NL
pinguin91 schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:04:
Hallo,

Mijn Tesla model 3 komt waarschijnlijk begin december. Dit is mijn eerste EV. Het opladen wil ik doen door een wall charger van Tesla met 3 fase. Nu twijfel ik of ik er ook een load balancer op aan moet sluiten. Ik vermoed dat ik mijn auto prima tussen 23 en 6 kan laden als verder weinig stroom verbruik. Dus geen load balancer nodig heb, wat zijn jullie ervaringen?
Wat is mogelijk.

Bij 3x25A heb je 5750W per fase beschikbaar. Als de Tesla 3600W trekt en je vrouw zet de wasmachine van 2200W aan, dan zal het misschien nog wel gaan, zit de droger ook op dezelfde fase of je hebt een boiler/quooker, dan is tikt er snachts wat om.

Of wanneer je toch een keer overdag wil gaan laden? Ik zou de paar euro gewoon investeren en een goede oplossing neer zetten.

Ik had nog wat Wp ruimte over op een omvormer, net een restantpaneeltje van hetzelfde type opgepikt :) Nu nog even kijken waar de MC4 connectoren bij zo'n Hyundai zitten ;)

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Hallo,

De Tesla model 3 kan met 11kW laden (dacht ik). Dat is 3x16A. Als je geen warmtepomp hebt ofzo en je verbruikers zijn een beetje verdeeld over de 3x25A fases dan zou dat goed moeten gaan (zeker 's nachts).

• Makrolon
Hallo,

Als je bereid bent er een beetje rekening mee te houden moet dat prima gaan. Normaal alleen nachts laden, en die ene keer dat je overdag moet bijladen denk je er aan geen andere zware apparaten aan te zetten. Simpel.

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
Wallbox Pulsar Plus of Easee Home... De vraag zit bij mij een beetje in wil ik een vaste kabel of niet. Aangezien je de kabel kan locken, lijkt een losse kabel mij handiger. Je kunt hem verwijderen als je op vakantie bent, of makkelijker vervangen als deze beschadigd raakt.

Ik zie geen nadelen? Buiten dan dat het de box met een "stopcontact" waarschijnlijk een stukje groter is.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing | PVoutput

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Phusebox schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:20:
Wallbox Pulsar Plus of Easee Home... De vraag zit bij mij een beetje in wil ik een vaste kabel of niet. Aangezien je de kabel kan locken, lijkt een losse kabel mij handiger. Je kunt hem verwijderen als je op vakantie bent, of makkelijker vervangen als deze beschadigd raakt.

Ik zie geen nadelen? Buiten dan dat het de box met een "stopcontact" waarschijnlijk een stukje groter is.
Een vaste kabel zit vast aan de box dus ook gelockt. Maar ik begrijp dat je de laadkabel van je auto standaard in je laadpaal wilt laten zitten behalve met vakanties want dan heb je hem nodig?

• Phusebox
  • Nu online
DonJuape schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:50:
[...]

Een vaste kabel zit vast aan de box dus ook gelockt. Maar ik begrijp dat je de laadkabel van je auto standaard in je laadpaal wilt laten zitten behalve met vakanties want dan heb je hem nodig?
Nee ik vind het een veiliger idee om de kabel weg te nemen als ik niet thuis ben. En het ziet er opgeruimder uit.

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Phusebox schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:51:
[...]

Nee ik vind het een veiliger idee om de kabel weg te nemen als ik niet thuis ben. En het ziet er opgeruimder uit.
Ziet er zeker opgeruimder uit. Je moet wel telkens een natte en mogelijk vieze kabel oprollen en opbergen (en weer pakken en aansluiten). Bij normaal gebruik zie ik niet hoe de vaste kabel beschadigd zou raken.

• Phusebox
  • Nu online
DonJuape schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:58:
[...]

Ziet er zeker opgeruimder uit. Je moet wel telkens een natte en mogelijk vieze kabel oprollen en opbergen (en weer pakken en aansluiten). Bij normaal gebruik zie ik niet hoe de vaste kabel beschadigd zou raken.
Zou hem dus ook alleen weghalen als ik langer weg ben.

Nadeel van de Easee Home is dat er nog geen loadbalancing is. Vind hem wel mooier dan die plastic glossy Wallbox Pulsar Plus

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 11:01
Hallo,

Zoek even terug in dit topic. Met een Tesla kun je voor een paar tientjes zelf LB maken met software van een GoT member.

• Franciesco
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 01-12 01:00
Phusebox schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:00:
[...]

Zou hem dus ook alleen weghalen als ik langer weg ben.

Nadeel van de Easee Home is dat er nog geen loadbalancing is. Vind hem wel mooier dan die plastic glossy Wallbox Pulsar Plus
Ben zelf ook aan het orienteren voor een laadpaal. Maar wil er zeker eentje met loadbalancing aangezien dat meer future proof is. Naast elektrisch koken verwacht ik binnen niet al te lange termijn ook over te stappen naar een WP.

Mijn wensenlijst is:
  • 3 fasen, minimaal 11kW
  • loadbalancing
  • overschot zonnepaneel opbrengst slim gebruiken (mn in geval van wijziging salderinsgregeling)
  • V2G. Deze laatste optie moet ik denk ik laten varen aangezien er bij mijn weten nog niks beschikbaar is die ook aan de overige wensen voldoet.
Zijn er behalve de Wallbox Pulsar+ en Zappi v2 nog andere kandidaten die aan mijn wensenlijst voldoet?

• ArnoudN
Franciesco schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:35:
[...]

Ben zelf ook aan het orienteren voor een laadpaal. Maar wil er zeker eentje met loadbalancing aangezien dat meer future proof is. Naast elektrisch koken verwacht ik binnen niet al te lange termijn ook over te stappen naar een WP.

Mijn wensenlijst is:
  • 3 fasen, minimaal 11kW
  • loadbalancing
  • overschot zonnepaneel opbrengst slim gebruiken (mn in geval van wijziging salderinsgregeling)
  • V2G. Deze laatste optie moet ik denk ik laten varen aangezien er bij mijn weten nog niks beschikbaar is die ook aan de overige wensen voldoet.
Zijn er behalve de Wallbox Pulsar+ en Zappi v2 nog andere kandidaten die aan mijn wensenlijst voldoet?
Wallbox Copper SB?

• Phusebox
  • Nu online
Die kan de kabel niet permanent vergrendelen toch? Zodat de kabel ook wanneer je niet aan het laden bent vast zit?

• Franciesco
Dank voor het meedenken.
De Copper SB zou inderdaad ook kunnen, maar biedt voor mij niets meer dan de Pulsar Plus. De lader komt namelijk in de garage te hangen, dus RFID is niet nodig en een vaste kabel heeft mijn voorkeur.

• de meester01
  • Laatst online: 10:30

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR

Phusebox schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:51:
[...]

Ik ga een muuranker plaatsen en maak mijn 10 meter kabel vast met een hangslot. Dat voorkomt dat een stelletje grappenmakers mijn kabel 'meeneemt' als mijn oprit leeg is en ik kan zelf de kabel meenemen op vakantie trips etc.

9620wp op ut dakkie

• pimk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 11:02
Alfa159 schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:43:
[...]

Precies dat.
De PowerBooster meet hoeveel er in je hele huis afgenomen wordt, en weet de grens (voor hoeveel je hele huis is afgezekerd).
Als je de grens nadert, "zegt" de PowerBooster dat tegen je Wallbox, zodat die een tandje terug kan schakelen.
Die stroomafname is tenslotte regelbaar, maar die van je vaatwasser, wasmachine, droger, etc. niet...

• bombadil
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Phusebox schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:50:
[...]

Die kan de kabel niet permanent vergrendelen toch? Zodat de kabel ook wanneer je niet aan het laden bent vast zit?
Misschien rare vraag maar ik ben me nog aan het oriënteren(op EV en eigen laadpunt), even kijken of ik het begrijp:

Je hebt laadpalen met vaste kabel en zonder.
Zonder vaste kabel -> eigen kabel die je bij de auto krijgt / koopt gebruiken. Aansluiting op de laadpaal is universeel. Kabel is diefstalgevoelig en moet je ook meenemen als je onderweg wilt laden. Tenzij laadpaal onderweg een eigen kabel heeft.

Met vaste kabel -> deze zitten vast aan het laadpunt en kan je er niet afhalen. Ook niet meenemen en gebruiken bij een ander laadpunt. Is ook geen diefstal risico.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Phusebox
  • Nu online
bombadil schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:19:
[...]

Misschien rare vraag maar ik ben me nog aan het oriënteren(op EV en eigen laadpunt), even kijken of ik het begrijp:

Zonder vaste kabel -> eigen kabel die je bij de auto krijgt / koopt gebruiken. Aansluiting op de laadpaal is universeel. Kabel is diefstalgevoelig en moet je ook meenemen als je onderweg wilt laden. Tenzij laadpaal onderweg een eigen kabel heeft.

Met vaste kabel -> deze zitten vast aan het laadpunt en kan je er niet afhalen. Ook niet meenemen en gebruiken bij een ander laadpunt. Is ook geen diefstal risico.
En dan heb je nog laadpalen waarbij je de losse kabel kunt vergrendelen middels de app. Dan kun je hem meenemen of niet.

• ArchNemeziz
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 28-11 10:44
[...]

Ja, alleen de laadpaal zonder vaste kabel kan de kabel ook vergrendelen meestal (via een app). Bij een laadpaal zonder kabel kun je meestal een kabel erbij bestellen tegen een schappelijkere prijs dan een losse bij de dealer en bij de dealer krijg je bij de auto een losse kabel.

[Voor 4% gewijzigd door ArchNemeziz op 16-11-2021 11:24]

MCSA/ MCSE/ MCDBA/ MCAD/ MCTS/ MCITP

• A3-D
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01-12 13:28
Ik zie de vraag of de Powerboost ook een MID kWh meter is, regelmatig voorbij komen.

Als je daarvoor een oplossing zoekt dan kan ik je dit topic van harte aanbevelen!

Ik gebruik zelf de combi Wallbox Pulsar Plus met powerboost en de HomeWizard Energy + MID meters en ben daar super enthousiast over!

[Voor 3% gewijzigd door A3-D op 16-11-2021 11:39]

RiederZon Totaal: 4720 Wp | PVoutput: Team Barendrecht NL zipcode 2990 - 2994

• eltron
  • Laatst online: 10:04
[...]

De afweging zit ook op gemak en comfort:

Vaste kabel
Inpluggen, klaar, seconden werk.

Zonder vaste kabel
naar je kofferbak, losse kabel er uit en uitrollen, inpluggen in de lader en inpluggen in de auto. duurt al gauw 3x zo lang.
Omgekeerd is het nog onhandiger als de laadpaal buiten hangt en onderhevig is aan weersomstandigheden. Je kunt dan een natte, vieze kabel gaan oprollen en in de kofferbak doen.

Lees dat sommigen hun losse kabel min of meer permanent verbinden aan de laadpaal waardoor je ongeveer de situatie krijgt die bij vaste kabel standaard is.
Dus waarom zou je dat doen als jet het standaard zo kunt krijgen? prijsverschil is niet de moeite waard.
en je loopt ook nog het risico geen type II kabel bij je te hebben als je die onderweg toch een keer nodig hebt.

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• refused81
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10:47
DonJuape schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:03:
[...]

Je mist alleen nog een Type B aardlekschakelaar (voor de 6mA DC lekstroombeveiliging) want die heeft de TWC pas vanaf Gen3 intern. Hoe onveilig dat is heb ik geen idee van.
Iemand een idee hoe erg dit is?
Ben toch wel van plan om naar TWC gen 3 te upgraden om het geheel 'compliant' te maken.
Maar wat is het risico om het eerst zo te gebruiken (zonder type b aardlek, alleen met type) icm met TWC Gen2?

iRacing Profiel

• Bart-k
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 23:25
Franciesco schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:35:
[...]

Mijn wensenlijst is:
  • 3 fasen, minimaal 11kW
  • loadbalancing
De zappi en wallbox zijn al 22kw, is helemaal toekomst proof. :) Je kan de Solar Box van ratio er nog aan toevoegen. Deze werkt na mijn weten alleen zonder apps. Voor de rest dezelfde functies en goedkoper, werkt ook met ct klemmen.

Ben er zelf nog naar aan het kijken. Krijg helaas (nog) geen reactie terug per mail, daarnaast zijn er volgensmij weinig gebruikers hier op het forum die de ratio gebruiken. (heb ongeveer dezelfde wensenlijst als jou).

• rroetenberg
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:20
Ik heb vorige week de Easee aangesloten en ben erg positief over de laadpaal qua formaat, gebruikerservaring. Het laden kan nog niet aangezien de auto er nog niet is, maar zover ik kan zien kan er sowieso dynamisch geladen worden per fase. Ook kan je de kabel vergrendelen. Ik ga het eerst met de kabel van de auto proberen om te beoordelen hoe vaak ik deze uit de auto moet halen omdat ik niet bij een snel lader stop.

De equalizer is er nog niet, maar schijnt wel snel te komen. Tot die tijd maar wat langzamer laden.

Waarom ik de keuze heb gemaakt voor deze laadpaal is de design (lekker klein) en kleuren keuze. Daarnaast het makkelijk kunnen aansluiten van de loadbalancer zonder een hele meter te plaatsen of CT klemmen wat mij inziens niet echt meer van deze tijd is.

• maarten_NL
refused81 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:34:
[...]

Iemand een idee hoe erg dit is?
Ben toch wel van plan om naar TWC gen 3 te upgraden om het geheel 'compliant' te maken.
Maar wat is het risico om het eerst zo te gebruiken (zonder type b aardlek, alleen met type) icm met TWC Gen2?
De normale type A aardlek kan alleen AC stromen detecteren dus het risico is een DC lekstroom vanuit je auto, terug het huis in lekt.

Hoe hoog is de kans dat je OBC, DC stroom lekt?

Ik heb een RCM geïnstalleerd zodat ik gewoon een alamat kon gebruiken, uiteindelijk goedkoper dan een losse 3p type B aardlek + 3p automaat en scheelt ook nog kostbare ruimte in mijn krappe meterkast

• adnanoner
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 01-12 12:20
Isheara schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:29:
Ik beperk de Zappi via de instellingen tot max 25A (in mijn geval 16A via de loadbalancing), de overige 7A kan dan van de zonnepanelen komen, daarom is de 32A (ook de zappi heeft de 32A aardlek, dus ik heb eigenlijk niet eens een ALAMAT nodig, maar nu is die aan beide kanten van de kabel gezekerd op 32A).
Kun je dit misschien uitleggen? Als ik het goed begrijp laad je standaard met 3x16A maar als er meer is door zonnepanelen met 3x25A. Kun je uitleggen welke zekeringen (en type) je waar hebt aangesloten?

• Franciesco
Bart-k schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:02:
[...]

De zappi en wallbox zijn al 22kw, is helemaal toekomst proof. :) Je kan de Solar Box van ratio er nog aan toevoegen. Deze werkt na mijn weten alleen zonder apps. Voor de rest dezelfde functies en goedkoper, werkt ook met ct klemmen.

Ben er zelf nog naar aan het kijken. Krijg helaas (nog) geen reactie terug per mail, daarnaast zijn er volgensmij weinig gebruikers hier op het forum die de ratio gebruiken. (heb ongeveer dezelfde wensenlijst als jou).
Ah, die Ratio Sloar Box kende ik nog niet. Tx voor de tip. Is met ca €900 inderdaad wat goedkoper dan de Zappi v2 en Pulsar Plus.
Toevallig kom ik nu ook de Allimex – Home tegen. Lijkt ook te voldoen aan mijn belangrijkste eisen en kost ook ca €900. Ik moet me er nog eens verder in verdiepen.
– Particulier station met vaste kabel.
– Load balance: de stroombehoefte van uw woning komt op de eerste plaats, de resterende energie gaat naar uw wagen.
– Opgewekte zonne-energie kan als prioriteit gebruikt worden om de wagen op te laden.
– U kan uw verbruik bijhouden en door uw werkgever vergoed worden of onkostennota’s aanmaken.
https://laderthuis.nl/product/allimex-home/

Edit: aanvulling met onderstaande link naar meer specs van de Allimex / Powerdale home lader.
https://www.powerdale.com/nl/product/home

[Voor 12% gewijzigd door Franciesco op 16-11-2021 14:19]

• refused81
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10:47
maarten_NL schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:53:
[...]

De normale type A aardlek kan alleen AC stromen detecteren dus het risico is een DC lekstroom vanuit je auto, terug het huis in lekt.

Hoe hoog is de kans dat je OBC, DC stroom lekt?
Geen idee daarom vraag ik het ook 😇
Als dit levensgevaarlijk is ga ik hem natuurlijk ook niet gebruiken. (De auto heb ik nog niet), dan maar gelijk gen 3

Als het kans op 1.000.000 is met de model 3 tesla, met gen 2, dan heb ik iets minder haast met de vervanging naar gen 3

iRacing Profiel

• RJan61
  • Registratie: oktober 2021
  • Laatst online: 29-11 14:39
Hou er rekening mee dat je auto aan de netspanning hangt, dus is het per definitie levensgevaarlijk.
Anderzijds is de kans dat het niet goed gaat klein. Daarom zijn ook zo veel beveiligingen aanwezig.

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

rroetenberg schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:44:
Ik heb vorige week de Easee aangesloten en ben erg positief over de laadpaal qua formaat, gebruikerservaring. Het laden kan nog niet aangezien de auto er nog niet is, maar zover ik kan zien kan er sowieso dynamisch geladen worden per fase. Ook kan je de kabel vergrendelen. Ik ga het eerst met de kabel van de auto proberen om te beoordelen hoe vaak ik deze uit de auto moet halen omdat ik niet bij een snel lader stop.

De equalizer is er nog niet, maar schijnt wel snel te komen. Tot die tijd maar wat langzamer laden.

Waarom ik de keuze heb gemaakt voor deze laadpaal is de design (lekker klein) en kleuren keuze. Daarnaast het makkelijk kunnen aansluiten van de loadbalancer zonder een hele meter te plaatsen of CT klemmen wat mij inziens niet echt meer van deze tijd is.
Tja. Het is maar hoe je het bekijkt, er zijn hier ook mensen die zeggen dat CT-klemmen betrouwbaarder zijn dan de P1 poort van je slimme meter. Ik zie het probleem niet, zit keurig weggewerkt in de meterkastkast.

• maarten_NL
Een update van de SmartEVSE:
SmartEVSE-2 v2.30

Repository: SmartEVSE/SmartEVSE-2 · Tag: version_2.30 · Commit: 7b08a6f · Released by: bobosch

New in this version:

Rearranged the modbus registers.

Set modbus address 0x01 when load balancing is disabled.

Interrupt sending modbus requests for 4 seconds when receiving requests from another device to avoid collisions.

Added RFID EnableOne option, that will allow only the RFID card to unlock the EVSE that lock (start charge) the EVSE.

In this mode it will lock the charging cable when connected, and only unlock the cable if the same RFID card is presented (like a public charging station)

Allow custom meter FUNCTION config.

Added support for WAGO electric meter and SolarEdge Inverter in SunSpec mode

• ice-T106
  • Nu online
Nieuwe interessante optie, de Growatt Thor:
https://solarmagazine.nl/...aal-voor-elektrische-auto
  • 3 verschillende oplaadmodi: Fast Mode, Off-Peak Mode en PV Linkage Mode.
  • ingebouwde type A + 6 milliampère DC-foutbeveiliging
  • geïntegreerd in GroHome; een Internet of Things (IoT)-systeem
  • touchscreen
  • tot 22kW

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

ice-T106 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:34:
  • touchscreen
  • tot 22kW
Ik kon niet vinden hoe ze de loadbalancing doen. Wie wel?

• Inspired
DonJuape schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:51:
[...]

De laaste alinea even lezen op de link. Geen backend? Snap ik dan weer niet.

• Medjai
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09:46
Inspired schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:55:
[...]

daar staat alleen dat hij het doet, maar toch niet hoe?

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Inspired schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:55:
[...]

Ik vroeg "hoe" niet "of". Dus CT-klemmen, P1 port slimme meter, speciale kWh meter etc.

• Inspired
DonJuape schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:00:
[...]

Ik vroeg "hoe" niet "of". Dus CT-klemmen, P1 port slimme meter, speciale kWh meter etc.
Te snel gelezen.. sorry. :)

Handleiding is niet heel duidelijk;
The PV linkage mode require the EV charger to connect with an external current sensing device, and choose the corresponding configuration (CT or meter type, choose the rightbrand of the meter type, Acrel or Eastron
Niet zomaar P1 zo te zien. CT of via Modbus denk ik?

Website nog zonder HTTPS wekt ook wel veel vertrouwen.. :| mm SSL expired 5 days ago.

[Voor 9% gewijzigd door Inspired op 17-11-2021 11:14]

• ArchNemeziz
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 28-11 10:44
DonJuape schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:51:
[...]

Staat in de handleiding (via google gevonden);
7.4 Load balancing function
The EV charger can read the incoming power to the house with an additional CT/Meter. Then
the EV charger will adjust its charging power dynamically according to the home power to
avoid exceeding the limited point, always charge your car at the maximum charging speed
without trigger the power limitation.
Note: The load balancing function requires an external CT/Meter, and please follow the
wiring method of PV linkage mode.

MCSA/ MCSE/ MCDBA/ MCAD/ MCTS/ MCITP

• raanoniem
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 27-11 12:02
De Alfen eve single s line met rfid en laadbeheer ingeschakeld is ook bij onderstaande firma te bestellen vanuit voorraad.

https://www.elektroland24...w-5m-ladekabel-typ-2.html

• eltron
ice-T106 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:34:
  • touchscreen
  • tot 22kW
Zie nog niet wat er interessant aan is, bijvoorbeeld in de vergelijking met Zappi.
IoT lijkt wel vernieuwend maar niet duidelijk wat dat betekent in relaie tot het eigen GroHome systeem en compatabiliteit. Mijn vraag zou zijn wat levert dat op als je niet het GroHome systeem hebt of wilt hebben?
Voor de rest gaat het om zaken die anderen ook al jaren bieden.
En altijd fijn als er weer een keuze mogelijkheid bij komt en jammer dat het dan in elk geval vooralsnog een minder courant systeem is.

• ASracing
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:50
raanoniem schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:24:
De Alfen eve single s line met rfid en laadbeheer ingeschakeld is ook bij onderstaande firma te bestellen vanuit voorraad.

https://www.elektroland24...w-5m-ladekabel-typ-2.html
Is er nog verschil tussen Alfen laadpunten uit Nederland en bv Duitsland?
Kan deze ook load-balancing via P1?

• janbus
  • Registratie: juli 2019
  • Nu online
eltron schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:08:
[...]

De afweging zit ook op gemak en comfort:

Vaste kabel
Inpluggen, klaar, seconden werk.

Zonder vaste kabel
naar je kofferbak, losse kabel er uit en uitrollen, inpluggen in de lader en inpluggen in de auto. duurt al gauw 3x zo lang.
Omgekeerd is het nog onhandiger als de laadpaal buiten hangt en onderhevig is aan weersomstandigheden. Je kunt dan een natte, vieze kabel gaan oprollen en in de kofferbak doen.

Lees dat sommigen hun losse kabel min of meer permanent verbinden aan de laadpaal waardoor je ongeveer de situatie krijgt die bij vaste kabel standaard is.
Dus waarom zou je dat doen als jet het standaard zo kunt krijgen? prijsverschil is niet de moeite waard.
en je loopt ook nog het risico geen type II kabel bij je te hebben als je die onderweg toch een keer nodig hebt.
Ik heb thuis een laadpaal op m'n oprit naast m'n huis achter een poort. Helaas is die laadpaal zonder vaste kabel (niet mijn keuze).

Dus ik heb een extra kabel gekocht om altijd aan de laadpaal te laten hangen. Zo kan ik de andere kabel in m'n koffer laten zitten. Ik heb helaas niet gelet op de dikte van de kabel. Blijkbaar kan de kabel maar 1x16A aan, terwijl ik wel een 3-fasen laadpunt heb. :-( Ik ben er maar achter gekomen nu ik aan het laden was en merkte dat het trager ging dan verwacht.

'k Ben er nog niet uit wat ik ga doen ... :-/

• eltron
janbus schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:53:
[...]

Ik heb thuis een laadpaal op m'n oprit naast m'n huis achter een poort. Helaas is die laadpaal zonder vaste kabel (niet mijn keuze).

Dus ik heb een extra kabel gekocht om altijd aan de laadpaal te laten hangen. Zo kan ik de andere kabel in m'n koffer laten zitten. Ik heb helaas niet gelet op de dikte van de kabel. Blijkbaar kan de kabel maar 1x16A aan, terwijl ik wel een 3-fasen laadpunt heb. :-( Ik ben er maar achter gekomen nu ik aan het laden was en merkte dat het trager ging dan verwacht.

'k Ben er nog niet uit wat ik ga doen ... :-/
Zou die 1x16A kabel verkopen of inruilen en vervangen door 3x16A.
maar dan is die oplossing ook prima, om een extra kabel vast in de socket van je laadpaal te laten zitten.

Als je met de laadpaal zelf ook niet blij bent kun je die natuurlijk ook verkopen en iets kopen dat helemaal naar de zin is. Het lijken grote uitgaven, maar gemak is ook wat waard. Als je de kosten deelt door aantal dagen gebruik is het weer niet veel.

• raanoniem
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 27-11 12:02
ASracing schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:48:
[...]

Is er nog verschil tussen Alfen laadpunten uit Nederland en bv Duitsland?
Kan deze ook load-balancing via P1?
In de duitse handleiding staat P1 wel genoemd.

https://alfen.com/sites/a...%20-%20Eve%20Single_0.pdf

• Geckoo
  • Laatst online: 01-12 16:50

Geckoo

Good news everyone

Goedenavond, ik mag mij hier ook gaan melden, krijg binnen nu en twee weken een Hyundai Ioniq (2021/38kWh versie). Deze moet ook thuis opgeladen worden.
Dit wordt onze eerste electische auto maar de kans is vrij groot dat we volgend jaar (als de SEPP weer beschikbaar is, een tweede kopen.
We hebben een 3x 35a aansluiting met een ouderwetse meter (geen P1 poort dus)
Daarnaast hebben we nog een flink aantal zonnepanelen op het dak waardoor we nu nog een overschot hebben wat we eventueel willen aanbieden middels een publieke charager.
In ons dorp van 6,5 duizend inwoners (2.475 huishoudens) waar 5 publieke laadpalen zijn. (waarbij ik zie, via google->laadpaal, dat deze best vaak beschikbaar zijn.)

We spelen nu met het idee om een dubbele ladder te plaatsen. En deze middels e-Flux te beheren en aan te bieden als publieke laadpaal.
voordeel is nu al wat verdienen op de kWh en dadelijk klaar zijn voor 2 elektrische auto's.
Nadeel is de hogere investering die mogelijk niet terug verdiend wordt. als we 2 elektrische auto's hebben, kunnen we ook de kabel wisselen als de 1e auto vol is...

Hebben jullie ervaring met deze oplossing, zijn er punten waar ik op kan/moet letten en eventuele tips zijn welkom!

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• erwtjevz
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 09:16
Ik ben benieuwd wanneer Eneco emobility gaat stoppen met de diefstal die ze plegen. Energie verkopen voor meer dan 40 cent en een standaard vergoeding geven voor €0,227 per kWh als je een laadpaal hebt. Dit moet je als zakelijke rijder kunnen instellen, echter dit kan helemaal niet. Iemand al ideeën om makkelijk over te stappen naar een ander laadpaal abonnement?

• eltron
erwtjevz schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:00:
Ik ben benieuwd wanneer Eneco emobility gaat stoppen met de diefstal die ze plegen. Energie verkopen voor meer dan 40 cent en een standaard vergoeding geven voor €0,227 per kWh als je een laadpaal hebt. Dit moet je als zakelijke rijder kunnen instellen, echter dit kan helemaal niet. Iemand al ideeën om makkelijk over te stappen naar een ander laadpaal abonnement?
contract Eneco opzeggen wegens wanprestatie\verborgen gebreken?

• Inspired
Het is een Alfen paal toch? Overstappen naar een ander backend zou moeten kunnen. Maar goed, zal de LM niet willen aangezien het een soort van koppel verkoop is bij de meeste.

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Geckoo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:56:
Goedenavond, ik mag mij hier ook gaan melden, krijg binnen nu en twee weken een Hyundai Ioniq (2021/38kWh versie). Deze moet ook thuis opgeladen worden.
Dit wordt onze eerste electische auto maar de kans is vrij groot dat we volgend jaar (als de SEPP weer beschikbaar is, een tweede kopen.
We hebben een 3x 35a aansluiting met een ouderwetse meter (geen P1 poort dus)
Daarnaast hebben we nog een flink aantal zonnepanelen op het dak waardoor we nu nog een overschot hebben wat we eventueel willen aanbieden middels een publieke charager.
In ons dorp van 6,5 duizend inwoners (2.475 huishoudens) waar 5 publieke laadpalen zijn. (waarbij ik zie, via google->laadpaal, dat deze best vaak beschikbaar zijn.)

We spelen nu met het idee om een dubbele ladder te plaatsen. En deze middels e-Flux te beheren en aan te bieden als publieke laadpaal.
voordeel is nu al wat verdienen op de kWh en dadelijk klaar zijn voor 2 elektrische auto's.
Nadeel is de hogere investering die mogelijk niet terug verdiend wordt. als we 2 elektrische auto's hebben, kunnen we ook de kabel wisselen als de 1e auto vol is...

Hebben jullie ervaring met deze oplossing, zijn er punten waar ik op kan/moet letten en eventuele tips zijn welkom!
Waar je op moet letten is dat je, zeker met 2 laders iets van loadbalancing moet hebben om te voorkomen dat je hoofdzekeringen trippen (hoewel de 3x35A aansluiting dan wel weer ruim is). Je zult dus je vermogen op elke fase moeten meten. Dit is ook nodig voor laden op PV overschot.
Er zijn best wat laadpalen die dat kunnen en dat doen ze op een van de volgende manieren:
1. CT-klemmen: 1 klem om elke fase aangesloten aan de laadpaal
2. 3-fase kWh meter in de meterkast met een uitgang naar de laadpaal
3. P1 uitgang van de slimme meter naar de laadpaal

Optie 3 kan dus momenteel niet maar wellicht zijn er niet al te veel kosten verbonden aan het vervangen van je meter.

Je overige vragen kunnen anderen beter op antwoorden.

• Holgersson
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Ik ben benieuwd wanneer Eneco emobility gaat stoppen met de diefstal die ze plegen. Energie verkopen voor meer dan 40 cent en een standaard vergoeding geven voor €0,227 per kWh als je een laadpaal hebt.
Dat is natuurlijk ietwat kort door de bocht. De hogere dagkoers van de stroom is niet wat Eneco (en andere aanbieders) er ook meteen voor krijgen. Want ook zij hebben contracten met klanten die nog jaren lopen, tegen (in deze situatie) een veel lagere tarief. Het stijgen van de prijs op de markt, wil niet zeggen dat de energieboeren per direct in gelijke maten meer opbrengsten hebben.

Natuurlijk zal dat bij gestegen prijzen na verloop van tijd wel het geval zijn. Bestaande contracten werken gewoon dempend, ook andersom, mochten de prijzen op de markt weer dalen. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat die prijzen voor de vergoeding na enige tijd moeten gaan meebewegen.

• Phusebox
  • Nu online
Ik ben er nog steeds niet uit. Redelijk goede aanbieding voor de Wallbox Pulsar Plus gezien maar toch durf ik nog niet te bestellen...

Het is me niet duidelijk hoe ik zo efficiënt mogelijk gebruik maak van mijn zonnepanelen.

Nu is alles nog 1 fase maar wil de aansluiting laten omzetten naar 3 fasen... Maar ik heb een 1 fase omvormer, dat zou geen probleem geven volgens een aantal mensen hier.

Maar, als ik een Wallbox Pulsar Plus neem en zoveel mogelijk zonne-energie wil gebruiken heb ik minimaal 4 kW opwek nodig voor die begint met laden. Dat is niet echt realistisch met mijn 5,2 kWp installatie.

Dus twijfel nu. Toch maar 1 fase laten en dan met max 5-6 kWh laden, want je hebt toch altijd wel verbruik ernaast waardoor je het maximum niet haalt.

Of toch iets anders als de Wallbox Plus maar wat.

De Zappi vind ik erg lelijk en hangt bij ons best in het zicht. De Easee Home heeft geen load balancing. De Alfen is er niet in zwart? De Elvi lijkt me te groot.

Welke goede opties mis ik nog? Of is de Pulsar Plus toch een goede optie en begrijp ik het verkeerd?

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Phusebox schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:10:
Ik ben er nog steeds niet uit. Redelijk goede aanbieding voor de Wallbox Pulsar Plus gezien maar toch durf ik nog niet te bestellen...

Het is me niet duidelijk hoe ik zo efficiënt mogelijk gebruik maak van mijn zonnepanelen.

Nu is alles nog 1 fase maar wil de aansluiting laten omzetten naar 3 fasen... Maar ik heb een 1 fase omvormer, dat zou geen probleem geven volgens een aantal mensen hier.

Maar, als ik een Wallbox Pulsar Plus neem en zoveel mogelijk zonne-energie wil gebruiken heb ik minimaal 4 kW opwek nodig voor die begint met laden. Dat is niet echt realistisch met mijn 5,2 kWp installatie.

Dus twijfel nu. Toch maar 1 fase laten en dan met max 5-6 kWh laden, want je hebt toch altijd wel verbruik ernaast waardoor je het maximum niet haalt.

Of toch iets anders als de Wallbox Plus maar wat.

De Zappi vind ik erg lelijk en hangt bij ons best in het zicht. De Easee Home heeft geen load balancing. De Alfen is er niet in zwart? De Elvi lijkt me te groot.

Welke goede opties mis ik nog? Of is de Pulsar Plus toch een goede optie en begrijp ik het verkeerd?
Je hebt geen 3-fase omvormer nodig. Als je alleen op PV overschot wilt laden heb je inderdaad een laadpaal nodig die ook op 1 fase kan laden anders is je minimum PV vermogen inderdaad 4,2kW.
Je kunt natuurlijk ook gewoon op een hoger vermogen laden zodat je op je PV overschot plus het net laadt. Je hebt dan ook veel minder laadverliezen.

• Phusebox
  • Nu online
DonJuape schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:25:
[...]

Je hebt geen 3-fase omvormer nodig. Als je alleen op PV overschot wilt laden heb je inderdaad een laadpaal nodig die ook op 1 fase kan laden anders is je minimum PV vermogen inderdaad 4,2kW.
Je kunt natuurlijk ook gewoon op een hoger vermogen laden zodat je op je PV overschot plus het net laadt. Je hebt dan ook veel minder laadverliezen.
Het is voor mij een beetje abracadabra.
Meest flexibel ben je dus met een laadpaal die beiden kan. En dan kom je dus bij Alfen of Zappi?

• J0YR1D3R
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
De Easee Home heeft geen load balancing.
Zeker wel, alleen niet ingebouwd. Equalizer heet het bij Easee.

Website

• Franciesco
Had je onderstaande al bekeken @Phusebox ? Lijkt ook te voldoen.
Ik heb overigens ook nog niet beslist, maar neig naar de Zappi v2.

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Er zijn mooiere maar ik vind de Zappi met zwart frontje niet lelijk. Je kunt het frontje overigens ook spuiten bijvoorbeeld in dezelfde kleur als je auto.

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

Voor de Zappi V2 lees ik het volgende op de website:
Onze Zappi heeft alle nodige aardlekdetectie ingebouwd. Zowel voor AC een ingebouwde type A tot 30ma, alsook een aparte interne DC lekdetectie met afschakeling en automatische testprocedure tot 6mA. Dit komt dus feitelijk overeen met een Type B differentieel, echter met het voordeel dat onze DC lekdetectie ook nog werkt achter aan Type A differentieel. Als er een Type B zou zijn ingebouwd, dan werd die blind op het moment dat er een type A in de meterkast gebruikt zou worden. Het komt er dus op neer dat er voor de installatie van een Zappi GEEN type B differentieel (ALS) gebruikt hoeft te worden
Dit is vast een stuk tekst die veel mensen hier inmiddels hebben gelezen. Ik zou dus alleen een installatie automaat hoeven hebben als ik het goed begrijp.

Ik heb een 3x25A aansluiting en op dit moment heb ik nog een Hager ADM432G liggen (Aardlekautomaat 4-polig 32 A B-karakteristiek 6 kA, 30 mA klasse A) maar deze is dus eigenlijk te zwaar (32A) voor mijn 25A aansluiting. Dit mag volgens mij niet.

Wat ik wel lees is dat een 20A installatie automaat kan, welke kan ik dan het beste gebruiken? Liefst van het merk Hager (alles in mijn kast is Hager). Ik zit bij Elektramat te kijken maar ik kan er daar niet zo snel één vinden.

Enige die ik kan vinden is de MBN620E (HAGER KRACHTGROEP 3-POLIG+NUL 20A B-KAR):

https://www.elektramat.nl...ig-nul-20a-b-kar-mbn620e/

Of is het juist wel handig om een aardlekschakelaar te gebruiken voor maximaal 20A bijvoorbeeld de ADM420G:

https://www.elektramat.nl...c-4p-20a-bk-30ma-kl-a6ka/

[Voor 10% gewijzigd door ronaldmathies op 18-11-2021 21:26]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Ecodan 14, WTW Q350

• Phusebox
  • Nu online
J0YR1D3R schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:52:
[...]

Zeker wel, alleen niet ingebouwd. Equalizer heet het bij Easee.
Ja maar daar is nog niks over bekend wanneer het beschikbaar is en dan is de vraag hoe lang het duurt voor ze dat goed werkend hebben.

• Phusebox
  • Nu online
DonJuape schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:11:
[...]

Er zijn mooiere maar ik vind de Zappi met zwart frontje niet lelijk. Je kunt het frontje overigens ook spuiten bijvoorbeeld in dezelfde kleur als je auto.
Vind het vrij oubollig ogen, beetje een jaren 80 design. Maar goed smaken verschillen.

• Phusebox
  • Nu online
Franciesco schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:53:
Had je onderstaande al bekeken @Phusebox ? Lijkt ook te voldoen.
Ik heb overigens ook nog niet beslist, maar neig naar de Zappi v2.

Mja een onbekend product waar nog geen ervaring mee is. Nee dank je...

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

ronaldmathies schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:16:
Voor de Zappi V2 lees ik het volgende op de website:

[...]

Dit is vast een stuk tekst die veel mensen hier inmiddels hebben gelezen. Ik zou dus alleen een installatie automaat hoeven hebben als ik het goed begrijp.

Ik heb een 3x25A aansluiting en op dit moment heb ik nog een Hager ADM432G liggen (Aardlekautomaat 4-polig 32 A B-karakteristiek 6 kA, 30 mA klasse A) maar deze is dus eigenlijk te zwaar (32A) voor mijn 25A aansluiting. Dit mag volgens mij niet.

Wat ik wel lees is dat een 20A installatie automaat kan, welke kan ik dan het beste gebruiken? Liefst van het merk Hager (alles in mijn kast is Hager). Ik zit bij Elektramat te kijken maar ik kan er daar niet zo snel één vinden.

Enige die ik kan vinden is de MBN620E (HAGER KRACHTGROEP 3-POLIG+NUL 20A B-KAR):

https://www.elektramat.nl...ig-nul-20a-b-kar-mbn620e/

Of is het juist wel handig om een aardlekschakelaar te gebruiken voor maximaal 20A bijvoorbeeld de ADM420G:

https://www.elektramat.nl...c-4p-20a-bk-30ma-kl-a6ka/
Omdat de Zappi zowel een normale Type A 30mA AC en een Type B 6mA DC aardlek heeft ingebouwd heb je dus eigenlijk geen aardlekschakelaar in de meterkast meer nodig maar wel zekeringen.
Je Hager ADM432G is een 3-fase aardlekautomaat dus een combinatie van zekeringen en Type A aardlekschakelaar. Ik zou deze gewoon gebruiken mits de kabel naar je laadpaal 6mm2 is.
Zelf heb ik ook een 3x25A aansluiting en een 3x32A aardlekautomaat voor mijn Zappi. Het voordeel van 32A ipv 25A of lager is dat je eventueel (als je auto dat kan nu of in de toekomst) met 3x32A kunt laden door max. 3x25A van het net plus 3x7A PV overschot te laden.

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

DonJuape schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:46:
[...]

Omdat de Zappi zowel een normale Type A 30mA AC en een Type B 6mA DC aardlek heeft ingebouwd heb je dus eigenlijk geen aardlekschakelaar in de meterkast meer nodig maar wel zekeringen.
Je Hager ADM432G is een 3-fase aardlekautomaat dus een combinatie van zekeringen en Type A aardlekschakelaar. Ik zou deze gewoon gebruiken mits de kabel naar je laadpaal 6mm2 is.
Zelf heb ik ook een 3x25A aansluiting en een 3x32A aardlekautomaat voor mijn Zappi.
Kabel naar de laadpaal moet nog gelegd worden, vanaf de hoofdschakelaar naar de ADM432G is in ieder geval 6mm2.

Maar ik was in de veronderstelling dat je aardlekautomaat nooit hoger mag zijn dan je hoofdaansluiting. Dus dat deze eigenlijk bij 3x25A hoofdaansluiting maximaal een 3x16A aardlekautomaat mag, maar omdat de Zappi zelf beveiligingen heeft mag je naar 3x20A gaan.
Het voordeel van 32A ipv 25A of lager is dat je eventueel (als je auto dat kan nu of in de toekomst) met 3x32A kunt laden door max. 3x25A van het net plus 3x7A PV overschot te laden.
Maar om dit te doen zou je de hoofdaansluiting moeten verzwaren naar 3x35A, anders ga je volgens mij te ver over de grens van de 2x25A hoofdaansluiting.

Is jouw Zappi dan nu wel ingesteld op max 3x20A in de configuratie om toch een veilige grens te hebben?

Is deze combinatie volgens de NEN norm toegestaan? (Zal een installateur van de Zappi dit accepteren bedoel ik hier dan ook mee)

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Ecodan 14, WTW Q350

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

ronaldmathies schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:56:
[...]

Kabel naar de laadpaal moet nog gelegd worden, vanaf de hoofdschakelaar naar de ADM432G is in ieder geval 6mm2.

Maar ik was in de veronderstelling dat je aardlekautomaat nooit hoger mag zijn dan je hoofdaansluiting. Dus dat deze eigenlijk bij 3x25A hoofdaansluiting maximaal een 3x16A aardlekautomaat mag, maar omdat de Zappi zelf beveiligingen heeft mag je naar 3x20A gaan.

[...]

Maar om dit te doen zou je de hoofdaansluiting moeten verzwaren naar 3x35A, anders ga je volgens mij te ver over de grens van de 2x25A hoofdaansluiting.

Is jouw Zappi dan nu wel ingesteld op max 3x20A in de configuratie om toch een veilige grens te hebben?

Is deze combinatie volgens de NEN norm toegestaan? (Zal een installateur van de Zappi dit accepteren bedoel ik hier dan ook mee)
De (loadbalancing) netlimiet van mijn Zappi is ingesteld op 25A zodat mijn hoofdzekeringen er niet uit kunnen vliegen als er veel verbruikers aan staan in mijn huis (bijvoorbeeld mijn WP). De apparaatlimiet van de Zappi is ingesteld op 32A. Dit is veilig want er kan nooit meer dan 25A van het net gehaald worden en nooit meer dan 32A naar de Zappi gaan als ik een combinatie van net en PV zou laden.
Het voldoet niet helemaal aan de selectiviteitsregels van NEN 1010 maar het is wel veilig en de meeste installateurs zullen het zo willen installeren. De selectiviteitsregels zijn ervoor dat het voorspelbaar is welke zekering het eerst tript bij meer zekeringen in de keten. Dat is bij een groot gebouw natuurlijk zeer van belang zodat je snel weet waar het probleem zit. Bij een huisinstallatie is dat minder van belang want je hebt een hoofdzekering en dan de zekeringen van de groepen en laadpaal en dat is het wel.
Ik hoop dat ik het correct uitleg want dit is niet mijn achtergrond.

• Inspired
@ronaldmathies Waarom zet je er niet netjes een aardlekautomaat voor? Of is er nul risico dat iemand de kabel per ongeluk raakt richting de laadpaal?

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Inspired schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:06:
@ronaldmathies Waarom zet je er niet netjes een aardlekautomaat voor? Of is er nul risico dat iemand de kabel per ongeluk raakt richting de laadpaal?
Volgens mij wil hij dat ook en hij heeft zelfs al een Hager ADM432G aardlekautomaat liggen.

Pagina: 1 ... 99 ... 104 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee