Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 121 Laatste
Acties:
  • 839.182 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 21:04
garo,wallbox,tesla...en vast nog veel meer.

Zelf gebruik ik wallbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

okio schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:47:
garo,wallbox,tesla...en vast nog veel meer.

Zelf gebruik ik wallbox
Zelf heb ik dat dus niet nodig (Zappi) maar het is natuurlijk best leuk om voor een paar tientjes met RPi loadbalancing toe te voegen aan je bestaande "domme" laadpaal.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:00
Roekeloos schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:33:
Ik wil graag een EV lader plaatsen met load balancing. Ik heb echter niet de mogelijkheid om een UTP kabel te leggen van de lader naar de slimme meter. Er ligt wel een UTP kabel, maar deze is in gebruik en is aan een switch gekoppeld met diverse apparaten eraan.

Ik heb gelezen dat je het P1 signaal kunt repeaten over een UTP kabel, maar zijn er ook mogelijkheden om dit via ethernet te doen? Of desnoods (maar liever niet) draadloos?
Kan je de utp niet uitsplitsen in 2 setjes van 4 draden, 4 voor de P1 en 4 voor je ethernet

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:12:
[...]

Kan je de utp niet uitsplitsen in 2 setjes van 4 draden, 4 voor de P1 en 4 voor je ethernet
Slim. Doe ik ook zo voor TV (is toch maar 100mbit) en de vaste lijn (old school weet ik).

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:02

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@Roekeloos
exact hier zodanig opgelost in mijn Alfen paal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TO3nddbvr9gzi1gabvyzGm0V2Hs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eOhArnVxU9jaOj7dgs8G8X8Z.png?f=fotoalbum_large

www.google.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MisteRMeesteR schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:10:
@Roekeloos
exact hier zodanig opgelost in mijn Alfen paal.
[Afbeelding]
Zelf heb ik zoiets gebruikt voor het splitten en weer combineren (2 stuks dus). Het niet krimpen van de mantel in de UTP stekker (wat ik eerste had) voelde niet helemaal solide.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkATh01mxhf6dHuhrgk5hIt-siQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MqXlz0dAOXgK4xOe43UJ0Dg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

DonJuape schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:13:
[...]

Zelf heb ik zoiets gebruikt voor het splitten en weer combineren (2 stuks dus). Het niet krimpen van de mantel in de UTP stekker (wat ik eerste had) voelde niet helemaal solide.
[Afbeelding]
Meerdere wegen naar Rome. Mijn oplossing is m.i. ook solide genoeg. Maar suit yourself :)

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
matthewtje schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:53:
[...]

Zeker waar, bedankt voor de inspiratie. Nu krijgen sommige granny laders niet de schoonheidsprijs, dus hoop dat ik een mooie krijg. Dan is dit zeker een mooie oplossing met beugeltje waarin de transformator valt.
In mijn situatie vind ik een granny in deze groene doos tegen mijn haag mooier dan de meeste palen:
ice-T106 in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4YqYIoCHyLzP4ipAiuX0jpu7a8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYJy0misuNyaxJurKcSxvHRw.jpg?f=fotoalbum_large
En je kan naar smaak natuurlijk ook een andere oplossing kiezen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Peetman schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:07:
Vandaag de Easee Equalizer ontvangen. Vorige week al een terugbetaling ontvangen van EVME omdat de Equalizer blijkbaar 26 euro goedkoper is dan ik er bij bestellen een paar maanden geleden voor betaald heb, erg netjes dus.

Equalizer aansluiten is bizar eenvoudig. Even voor de laadrobot houden en na een bevestiging door een pieptoon en groene verlichting mee naar binnen genomen en aan de slimme meter aangesloten. Kreeg een pushbericht van de Easee app dat de Equalizer gekoppeld was en dat was het.

Heb overigens een passieve splitter gebruikt voor de P1 poort (zelf gefabriekt). Equalizer op master en een USB P1 kabel voor de raspberry en Homeassistant op slave. Werkt prima vooralsnog.
Klinkt goed en ziet er goed uit. Als ik nog geen Zappi had gehad was dit een optie geweest. Wel een paar honderd euro duurder dan de Zappi als je kabel, kabelhaak en equaliser meerekent (wat je moet doen voor een eerlijk vergelijk met de Zappi met kabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingQ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-08-2024
Goedemiddag!

Ik zie door de vele bomen in dit topic het bos niet meer. En misschien is ook een hoop alweer oud of achterhaald. Ik ben zo vrij om mijn vragen dan ook maar te stellen terwijl miscchien het antwoord al ergens verstopt zit in dit topic. Excuus alvast!

In maart heb ik een (hopelijk) een EV op de oprit staan en moet me verdiepen in een voor mij geschikte laad oplossing. De laadpaal komt zo'n 7 meter van de weg af te hangen aan het huis en maak me een beetje zorgen om eventueel misbruik en vandalisme.

Vandaar dat ik op zoek ben naar iets:
- waarvan je de leds of schermpjes van kan uitzetten
- waarmee je met een app de lader kan uitzetten/blokkeren (geofence zou helemaal fijn zijn maar bestaat niet?)
- met vaste laadkabel
- dat met 11kW kan laden
- dat ook de load kan balancen

Mijn meterkast heeft een 3-fase aansluiting. Maar het vreemde is dat deze 1 x 35A en 2 x 25A heeft. Of is dat niet vreemd? Slimme meter is uit 2016. De P1 poort heb ik al in gebruik voor de Energy Link van Homewizard.

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven welke laadbox geschikt is voor mij.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:23
@KingQ Volgens mij voldoet b.v. de Wallbox Pulsar Plus aan je eisen.

Overigens zijn er ook mensen die de wallbox binnen hebben hangen en alleen de kabel buiten hebben. Dat is misschien ook een optie voor jou als je het zo veilig/ hufterproof mogelijk wil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingQ
Dat is ook een van de kandidaten! Die doet eigenlijk alles wat ik wil. Maar die enorme kerstverlichting! Ik kan niet vinden dat deze leds uit te zetten zijn. Of kan dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 10:28
KingQ schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:24:
Dat is ook een van de kandidaten! Die doet eigenlijk alles wat ik wil. Maar die enorme kerstverlichting! Ik kan niet vinden dat deze leds uit te zetten zijn. Of kan dat wel?
Nope
Maar Wallbox is wel bijzonder responsief op aanvragen, en je zou het ze zomaar vooraf kunnen vragen.
Tenslotte stuurt een inwendige Raspberry Pi dat ding aan, dus ze zouden het er zomaar bij kunnen programmeren en de app aanpassen.

Zal wel even duren, maar ze luisteren vaak goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:24
Met een Zappi incl hub kun je volgens mij ook alles wat je wilt. Enkel de ‘bliksemflits’ is waarschijnlijk niet uit te zetten.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 10:28
BTW, ik denk dat de kerstverlichting nu wel op z'n plaats is ;)
Het valt mij erg mee, maar ik heb 'm op een paal zitten en die zo geplaatst dat ik 'm van binnen niet zie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 22:45

Peetman

Tjah....

DonJuape schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:38:
[...]

Klinkt goed en ziet er goed uit. Als ik nog geen Zappi had gehad was dit een optie geweest. Wel een paar honderd euro duurder dan de Zappi als je kabel, kabelhaak en equaliser meerekent (wat je moet doen voor een eerlijk vergelijk met de Zappi met kabel).
Hangt een beetje van de situatie af. Met een hub en een harvi er bij is het verschil al weer een stuk kleiner. Verder heb ik een goedkopere laadkabel gekocht dan die van Easee zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Peetman schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:58:
[...]

Hangt een beetje van de situatie af. Met een hub en een harvi er bij is het verschil al weer een stuk kleiner. Verder heb ik een goedkopere laadkabel gekocht dan die van Easee zelf.
Hub had ik meegerekend, Harvi niet maar dat is wel zo eerlijk aangezien de Easee equalizer ook draadloze LB functionaliteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tupolev schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:41:
Met een Zappi incl hub kun je volgens mij ook alles wat je wilt. Enkel de ‘bliksemflits’ is waarschijnlijk niet uit te zetten.
Dat denk ik wel. De kleuren zijn naar wens aan te passen dus kan ook vast "uit".
@KingQ Zappi is te beveiligen met een pincode op de Zappi, ik dacht niet in de app.

[ Voor 11% gewijzigd door DonJuape op 09-12-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingQ
pimk schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:37:
[...]
Nope
Maar Wallbox is wel bijzonder responsief op aanvragen, en je zou het ze zomaar vooraf kunnen vragen.
Tenslotte stuurt een inwendige Raspberry Pi dat ding aan, dus ze zouden het er zomaar bij kunnen programmeren en de app aanpassen.

Zal wel even duren, maar ze luisteren vaak goed
Thanks! Heb ze een bericht gestuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingQ
Dank! Maar een Zappi is duurder en volgens mij beter geschikt als je ook zonnepanelen e.d. hebt. En die heb ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb vandaag contact gehad met de Gemeente Amstelveen over het plaatsen van de kabelgoottegels, ik was nummer 6 die er om vroeg, en diegene heeft het verzoek doorgestuurd naar de beleidsmakers, nouja ik kreeg er geen positief gevoel van... Mochten hier nog mensen uit Amstelveen zijn wil ik vragen hun verzoek door te sturen, bij genoeg aanvragen nemen ze het iets serieuzer.

Hij kwam al met bezwaren als het onderhoud van die tegels etc etc, ook kabels via een arm hoog over de stoep waren niet toegestaan, net zoals matten(hoewel ik die in rustigere straten wel eens tegenkom), maar onze stoep is daar te druk met bejaarde voor.

Wel zouden er om de hoek 2 palen/4 laadplekken bijkomen, dus dat is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingQ
KingQ schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:02:
Mijn meterkast heeft een 3-fase aansluiting. Maar het vreemde is dat deze 1 x 35A en 2 x 25A heeft. Of is dat niet vreemd? Slimme meter is uit 2016. De P1 poort heb ik al in gebruik voor de Energy Link van Homewizard.
Ik quote mezelf even. Of is dat not done?
Hoe zit dat met mijn aansluiting? Klopt dat wel?
En als ik wil loadbalancen met de Wallbox dan moet je er een 3-fasige energiemeter bijkopen à 209 euro, begrijp ik. Heb ik dan de P1 poort niet nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

KingQ schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:13:
[...]

Dank! Maar een Zappi is duurder en volgens mij beter geschikt als je ook zonnepanelen e.d. hebt. En die heb ik niet...
Nou dat is een beetje kort door de bocht. De Zappi heeft een setting om alleen op zonnestroom te laden (en dat hebben meer palen). Als enige heeft de Zappi de mogelijkheid om al vanaf 1,4kW zonnestroom, zonnestroom te laden. De andere palen starten het laden pas vanaf 3x1,4kW zonnestroom.
Maar ook zonder zonnepanelen is de Zappi een prima paal vanwege bijvoorbeeld de LB en ik vind het makkelijk om plug and play te kunnen laden (zonder pasje o.i.d.) maar dat kunnen er ook meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

KingQ schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:20:
[...]

En als ik wil loadbalancen met de Wallbox dan moet je er een 3-fasige energiemeter bijkopen à 209 euro, begrijp ik. Heb ik dan de P1 poort niet nodig?
Heb geduld. Ik denk dat er nog wel iemand op die 1x35A plus 2x25 reageert. Ik vind het vreemd maar ik ben daar niet de expert.
Klopt, je hebt dan de P1 port niet nodig. Bij de Zappi ook niet want die werkt met CT klemmen die de stroom door de drie fase draden meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:32
GloriX schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:14:
Ik heb vandaag contact gehad met de Gemeente Amstelveen over het plaatsen van de kabelgoottegels, ik was nummer 6 die er om vroeg, en diegene heeft het verzoek doorgestuurd naar de beleidsmakers, nouja ik kreeg er geen positief gevoel van... Mochten hier nog mensen uit Amstelveen zijn wil ik vragen hun verzoek door te sturen, bij genoeg aanvragen nemen ze het iets serieuzer.

Hij kwam al met bezwaren als het onderhoud van die tegels etc etc, ook kabels via een arm hoog over de stoep waren niet toegestaan, net zoals matten(hoewel ik die in rustigere straten wel eens tegenkom), maar onze stoep is daar te druk met bejaarde voor.

Wel zouden er om de hoek 2 palen/4 laadplekken bijkomen, dus dat is ook prima.
Ik zou het gewoon doen. Je kunt beter achteraf om vergeving vragen dan toestemming van te voren.

Moet je alleen geen boze buren hebben die je verlinken.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Pim57 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:00:
[...]

Ik zou het gewoon doen. Je kunt beter achteraf om vergeving vragen dan toestemming van te voren.

Moet je alleen geen boze buren hebben die je verlinken.
Nou, je wil niet verantwoordelijk gehouden worden voor het feit dat er iemand met zijn/haar/het rollator voor je deur onderuit gegaan is.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sircuri schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:14:
[...]

Nou, je wil niet verantwoordelijk gehouden worden voor het feit dat er iemand met zijn/haar/het rollator voor je deur onderuit gegaan is.
Nee, precies, daar ga ik niet aan beginnen. Daarom zijn deze tegels een mooie oplossing.

Jammer dat ze van de daken schreeuwen om zonnepanelen te nemen en dan met dit soort zaken weer zo moeilijk doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:00
KingQ schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:20:
[...]

Is niet normaal nee. maar kan ook geen kwaad. Heeft meer voor dan nadelen ;) De monteur is er gewoon een vergeten te vervangen of had geen 25 ampere meer bij zich denk ik.

Je hebt nu op 1 fase gewoon 35 ampere tot je beschikking. ;)

En inderdaad, je hebt die energiemeter nodig om te loadbalancen. Je p1 poort heb je bij de wallbox niet nodig.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-06 11:03
En de Wallbox Copper? Die heeft geen vaste kabel, maar ook geen verlichting (op 1 klein ledje na).

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sfm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-03 11:55

sfm

9-3 schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:53:
Nou de kogel is door de kerk:
Na veel gelezen te hebben opnieuw dit forum waar veel info en ervaringen te vinden zijn, alsook contact met 2 leveranciers, heb ik een laadvoorziening besteld: Easee Home. In Noorwegen via de site van Elbilgrossisten. Dit was flink goedkoper plus daar is de equalizer (tbv load balance) wél op voorraad. Totaal 826 eur incl verzenden. Verder nog 4x6 kabel een ABB krachtgroep bij Elektramat.
Ik ga alles voorbereiden zodat de elektricien alleen vanaf de meterkast het laatste stuk kan doen.
Zappi was een goede 2e maar geen kWh verrekening.
Ik ga een abonnement afsluiten bij E-Flux.
Interessant, daar is de Easee Home inderdaad een stuk goedkoper. Kun je wellicht je ervaringen delen hoe dit is verlopen en wat de levertijd was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
GloriX schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:17:
[...]

Nee, precies, daar ga ik niet aan beginnen. Daarom zijn deze tegels een mooie oplossing.

Jammer dat ze van de daken schreeuwen om zonnepanelen te nemen en dan met dit soort zaken weer zo moeilijk doen...
Ook geprobeerd (Almere), ook negatieve uitkomst. En dat terwijl mijn straat toevallig open lag (wijk ophogen), dus ik had voorgesteld ze zelf aan te schaffen en dat die jongens ze dan (tegen betaling) konden leggen bij het weer dicht maken van de straat.

Antwoord is standaard, namelijk dat je bij een openbare paal kan laden...

Ik gebruik gewoon maar mijn matjes. Rijd toch niet zo veel, en doe het vaak 's avonds / ''s nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 16:37
9-3 schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:53:
Nou de kogel is door de kerk:
Na veel gelezen te hebben opnieuw dit forum waar veel info en ervaringen te vinden zijn, alsook contact met 2 leveranciers, heb ik een laadvoorziening besteld: Easee Home. In Noorwegen via de site van Elbilgrossisten. Dit was flink goedkoper plus daar is de equalizer (tbv load balance) wél op voorraad. Totaal 826 eur incl verzenden. Verder nog 4x6 kabel een ABB krachtgroep bij Elektramat.
Ik ga alles voorbereiden zodat de elektricien alleen vanaf de meterkast het laatste stuk kan doen.
Zappi was een goede 2e maar geen kWh verrekening.
Ik ga een abonnement afsluiten bij E-Flux.

[Afbeelding]
Uhhh. Ga jij geen btw en invoerrechten aan je broek krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 11:07
jaro431 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:43:
[...]

Ook geprobeerd (Almere), ook negatieve uitkomst. En dat terwijl mijn straat toevallig open lag (wijk ophogen), dus ik had voorgesteld ze zelf aan te schaffen en dat die jongens ze dan (tegen betaling) konden leggen bij het weer dicht maken van de straat.

Antwoord is standaard, namelijk dat je bij een openbare paal kan laden...

Ik gebruik gewoon maar mijn matjes. Rijd toch niet zo veel, en doe het vaak 's avonds / ''s nachts.
ik heb het vandaag ook eens gevraagd in gemeente Haarlemmermeer. Ik woon aan een binnen-parkeerplein waar geen kip rondloopt. Officieel kunnen ze nooit zeggen dat het toegestaan is natuurlijk, maar ik zou willen dat het aantal vragen hierover in ieder geval geteld worden.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het goed zal gaan met publieke laadpalen en percentage EV's in de komende jaren. Zowel niet qua aanleg van palen, maar ook niet wat betreft stroomvoorziening. Dan lijkt het me toch ideaal als men hier allemaal ook hun zonnepanelen en thuisbatterijen voor kan inzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 9-3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 05-10-2024

9-3

aschja schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:48:
[...]

Uhhh. Ga jij geen btw en invoerrechten aan je broek krijgen?
Volgens de info die ik heb (HS code laadvoorziening EV komende uit een land uit de Europese Economische Ruimte EER niet. Maar we gaan het zien…soms moet je gewoon een beetje spanning opzoeken (pun intended)😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMES
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 31-05 15:33
Goedemorgen!

Aankomend jaar ga ik elektrisch rijden (peugeot e-208) en probeer met mijn basic kennis van laadpalen een keuze te maken, dit valt echter vies tegen.

Laadvermogen van de e-208 is 11KW, de laadpaal hoeft van mij ook niet meer te kunnen leveren. Mijn auto staat geparkeerd op een publieke parkeerplaats waar door ik een langere kabel nodig ga hebben, 8/10 meter. (hiervoor laat ik kabelgoot tegels leggen). Daarnaast ga ik zonnepanelen laten leggen.
Mijn meterkast heeft op dit moment 1x40, is het aan te raden om deze naar een 3 fase te laten verzwaren?

Op basis van bovenstaande informatie, wat raden jullie mij dan aan?
Mocht er nodige informatie missen dan hoor ik het graag.
Dank voor het meedenken! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

RMES schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 07:23:
Goedemorgen!

Aankomend jaar ga ik elektrisch rijden (peugeot e-208) en probeer met mijn basic kennis van laadpalen een keuze te maken, dit valt echter vies tegen.

Laadvermogen van de e-208 is 11KW, de laadpaal hoeft van mij ook niet meer te kunnen leveren. Mijn auto staat geparkeerd op een publieke parkeerplaats waar door ik een langere kabel nodig ga hebben, 8/10 meter. (hiervoor laat ik kabelgoot tegels leggen). Daarnaast ga ik zonnepanelen laten leggen.
Mijn meterkast heeft op dit moment 1x40, is het aan te raden om deze naar een 3 fase te laten verzwaren?

Op basis van bovenstaande informatie, wat raden jullie mij dan aan?
Mocht er nodige informatie missen dan hoor ik het graag.
Dank voor het meedenken! :)
Als je kunt leven met max. 7,4kW dan hoef je je aansluiting niet te verzwaren. Je moet de paal dan afzekeren met 32A.
Wil je 11kW kunnen laden moet je aansluiting verzwaren naar 3x25A en dan afzekeren met 3x16A (of meer als je klaar wilt zijn voor meer dan 11kW).
Er zijn volgens mij geen laadpalen met zo'n lange vaste kabel. Dus of een paal met een socket en een lange losse kabel bijkopen of er zelf een langere kabel aan (laten) klussen.
Verder is het van belang of je load balancing nodig hebt. Ben je van plan om te gaan laden als je veel verbruikers aan hebt staan? Of misschien wil je er niet over na hoeven denken, ook dan is LB aan te raden zodat je zekeringen er niet uit vliegen.
Tenslotte zijn er veel mensen die puur op zonnestroom willen kunnen laden. Ik adviseer dat niet want bij dergelijke lage laadvermogens zijn de laadverliezen groter. Als je dit toch wilt EN je gaat je aansluiting verzwaren naar 3x25A dan is een Zappi aan te raden. Die kan namelijk naar 1 fase schakelen en dan is het minimum zonnevermogen dat nodig is 1,4kW ipv 3x1,4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
DonJuape schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 07:58:
[...]
Als je kunt leven met max. 7,4kW dan hoef je je aansluiting niet te verzwaren. Je moet de paal dan afzekeren met 32A.
Kan de e-208 wel op 7,4kW laden? Hij moet dan 2F combineren tot 1 op gecombineerd 32A, aangezien het normaal 3F , 3x16A is en je zonder combinatie op 1F dus maar 16A zou laden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:07

ZieMaar!

Moderator General Chat
matthewtje schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:53:
[...]

Zeker waar, bedankt voor de inspiratie. Nu krijgen sommige granny laders niet de schoonheidsprijs, dus hoop dat ik een mooie krijg. Dan is dit zeker een mooie oplossing met beugeltje waarin de transformator valt.
Dit vind ik ook een mooie oplossing. Ik laad ook gewoon met een grannylader, heb een stopcontact op een aparte groep op de oprit maar heb de grannylader onderweg (bijna) nooit nodig. Ik zou hem dus ook wel een soort van semi permanent op willen hangen, maar aangezien die dingen niet echt goedkoop zijn ben ik wel bang voor diefstal. Dat hoeft niet helemaal onmogelijk te zijn, maar een klein beetje de gelegenheidsdief ontmoedigen: dat wel :).

Kent/heeft iemand daar mooie oplossingen voor? Een soort van vast, maar het liefst wel zo dat ik op vakantie het stroomnetwerk van het lokale dorp kan platleggen af en toe kan bij laden als er alleen een stopcontact beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:14:
[...]

Kan de e-208 wel op 7,4kW laden? Hij moet dan 2F combineren tot 1 op gecombineerd 32A, aangezien het normaal 3F , 3x16A is en je zonder combinatie op 1F dus maar 16A zou laden.
Hier staat van wel: https://ev-database.nl/auto/1168/Peugeot-e-208#charge-table

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@RMES Het belangrijkste voor de bepaling of verzwaring nodig is zijn het aantal kWh dat je wil laden en hoe lang je daar over kan doen. Sneller vol laden is natuurlijk altijd fijner, maar lang niet altijd nodig. Met 1 fase op 16A kan je van 21u s' avonds tot 7u 's ochtends zo'n 36 kWh laden. Dat komt niet allemaal in je auto (vanwege laadverliezen etc)., maar stel in een worst case dat je dan maar 30 kWh in je auto hebt geladen. Dan kan je (afhankelijk van je rijstijl en jaargetijde etc) 150 km rijden. Als je niet hard rijd nog wel meer.

Verder moet je verzinnen of het extra gebruik van het laden niet zorgt voor overbelasting. Als jij 's avonds een warmtepomp aanzet, daarna een appeltaart in de oven stopt en tijdens het bakken even in je sauna gaat zitten dan is het laden van je auto wellicht niet mogelijk. Daar kan je "load-balancing" voor gebruiken zodat je auto minder snel (of niet) laadt, maar dan krijg je vanzelfsprekend ook minder bereik de volgende ochtend.

Maar als je altijd van 18u tot 8u tijd hebt om je auto te laden kan je natuurlijk veel meer kWh's laden. Of als je geen 150 km hoeft te rijden maar bijvoorbeeld 80 km dan heb je ook al minder tijd nodig om je auto weer op te laden.

Wellicht kan je ook bij (of in de buurt) van je werk laden, dan hoef je ook minder thuis te laden (maar kan ook weer duurder zijn dan thuis laden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:09:
@RMES Het belangrijkste voor de bepaling of verzwaring nodig is zijn het aantal kWh dat je wil laden en hoe lang je daar over kan doen. Sneller vol laden is natuurlijk altijd fijner, maar lang niet altijd nodig. Met 1 fase op 16A kan je van 21u s' avonds tot 7u 's ochtends zo'n 36 kWh laden. Dat komt niet allemaal in je auto (vanwege laadverliezen etc)., maar stel in een worst case dat je dan maar 30 kWh in je auto hebt geladen. Dan kan je (afhankelijk van je rijstijl en jaargetijde etc) 150 km rijden. Als je niet hard rijd nog wel meer.
@RMES kan 32A laden op 1 fase, dus twee keer zo snel. De auto kan dan geheel tijdens daluren vol worden geladen. Verder ben ik het helemaal eens met je overwegingen.

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 10-12-2021 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@DonJuape Dat kan, maar dan heb je maar 8A over voor de rest van je huis. Dat is niet zo heel erg veel. Er zal vast een reden zijn (geweest?) waarom het huis nu op 40A zit en niet op 25A.

Bovendien moet je dan ook een laadpaal hebben die dat aan kan. Er zijn er genoeg die maar maximaal 16A aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:50:
@DonJuape Dat kan, maar dan heb je maar 8A over voor de rest van je huis. Dat is niet zo heel erg veel. Er zal vast een reden zijn (geweest?) waarom het huis nu op 40A zit en niet op 25A.

Bovendien moet je dan ook een laadpaal hebben die dat aan kan. Er zijn er genoeg die maar maximaal 16A aankunnen.
Helemaal waar, ik zou dat ook zeker alleen in combinatie met LB doen.
Overigens zitten veel huizen die niet op 3x25A zitten, standaard op 1x40A. Dat van mij ook, voor de verzwaring.

[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 10-12-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MangoNr5
  • Laatst online: 26-03-2023
@MisteRMeesteR heb jij nog iets kunnen maken van de combinatie P1 loadbalancing en home assistant?

Volgens mij heb ik dezelfde setup als jij, Eneco Emobility op Alfen Eve Single Pro. Ik heb er al een UTP kabel bijgelegd en kan de paal bereiken met de software van Alfen. De paal doet al aan loadbalancing via de P1 poort. Ik heb nog de versterker ertussen zitten die meegeleverd zit, waardoor je ook een P1 poort overhoudt voor m'n Slimmelezer -> homeassistant.

Lijkt allemaal prima te werken, ik zie m'n stroomverbruik in home assistant en daar komt vast en zeker ook het gebruik van de laadpaal bij (auto is er nog niet). Echter wil ik graag in het Energie dashboard van HA kunnen zien welk gedeelte van de stroom naar de laadpaal is gegaan. Ik was van plan dit te doen dmv Modbus maar het lijkt erop dat je of kan gaan voor P1 loadbalancing of modbus?

Andere optie is natuurlijk om een slimme 3fase stroommeter te installeren voor de laadpaal, maar die kosten ook best wat.

Eigenlijk gelijk nog een vraag. De tarieven van laden en doorbelasting is mijns inziens een magisch proces waar meerdere mensen geld aan het verdienen zijn. Graag zou ik, wanneer mijn moeder bijv langskomt, ervoor willen zorgen dat zij tegen stroominkooptarief of gratis kan laden bij ons. Is dat mogelijk dmv de whitelist in de Service Installer van Alfen? Ik kan daar weinig over vinden. Ik las in ieder geval dat je dan alsnog kan laden als er geen verbinding mogelijk is met de backoffice, maar zorgt deze whitelist er dan ook voor dat de gekozen pas kan laden zonder dat er een tarief doorberekend wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:06
Let op, er zijn twee verschillende uitvoeringen van de auto
De 3-fase 11 kW lader kan enkelfase slechts op 3,6 kW laden (namelijk 1 fase 16A)
De 1-fase 7 kW lader kan met 32A op een enkele fase laden.
Het hangt er dus vanaf welke uitvoering je hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52
De bliksemflits van de Zappi is instelbaar qua kleuren en qua helderheid. En kan dus ook uit.
RJan61 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:22:
[...]

De 3-fase 11 kW lader kan enkelfase slechts op 3,6 kW laden (namelijk 1 fase 16A)
Nee hoor, de 3F kan gewoon 7,4kW laden. Heeft mijn Alamat al een keer doen klappen omdat ie vrolijk 5,7kW begon te laden over 1F (foute instelling na reset :+)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

RJan61 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:22:
[...]

Volgens de EV database kan de uitvoering met de 3-fase 11kW lader (overigens de enige uitvoering die er op staat) wel degelijk met 7,4kW laden op 1 fase. Maar dat is zeker iets voor @RMES om na te vragen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCcbwg6E3-LF7k4Bvxz2FT-yz_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOGHyh016Go5ZX86RAPA1Fqd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

De meest recente versie van de e-208 heeft standaard een onboard lader van 11 kW - 3 fase. Die 1 fase variant is niet meer van toepassing op nieuwe modellen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Laatst online: 19:06
MangoNr5 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:12:
@MisteRMeesteR heb jij nog iets kunnen maken van de combinatie P1 loadbalancing en home assistant?

Volgens mij heb ik dezelfde setup als jij, Eneco Emobility op Alfen Eve Single Pro. Ik heb er al een UTP kabel bijgelegd en kan de paal bereiken met de software van Alfen. De paal doet al aan loadbalancing via de P1 poort. Ik heb nog de versterker ertussen zitten die meegeleverd zit, waardoor je ook een P1 poort overhoudt voor m'n Slimmelezer -> homeassistant.

Lijkt allemaal prima te werken, ik zie m'n stroomverbruik in home assistant en daar komt vast en zeker ook het gebruik van de laadpaal bij (auto is er nog niet). Echter wil ik graag in het Energie dashboard van HA kunnen zien welk gedeelte van de stroom naar de laadpaal is gegaan. Ik was van plan dit te doen dmv Modbus maar het lijkt erop dat je of kan gaan voor P1 loadbalancing of modbus?

Andere optie is natuurlijk om een slimme 3fase stroommeter te installeren voor de laadpaal, maar die kosten ook best wat.

Eigenlijk gelijk nog een vraag. De tarieven van laden en doorbelasting is mijns inziens een magisch proces waar meerdere mensen geld aan het verdienen zijn. Graag zou ik, wanneer mijn moeder bijv langskomt, ervoor willen zorgen dat zij tegen stroominkooptarief of gratis kan laden bij ons. Is dat mogelijk dmv de whitelist in de Service Installer van Alfen? Ik kan daar weinig over vinden. Ik las in ieder geval dat je dan alsnog kan laden als er geen verbinding mogelijk is met de backoffice, maar zorgt deze whitelist er dan ook voor dat de gekozen pas kan laden zonder dat er een tarief doorberekend wordt?
Ik weet sinds vanmorgen ook dat ik de Alfen Even Single Pro krijg. En ik gebruik ook HA voor energie monitoring, dus ik zou ook wel graag die monitoring van de auto erin willen hebben.
Het is zo dat de Alfen paal natuurlijk al een kWh meter ingebouwd heeft (voor verrekening), zou mooi zijn dat je die ook zelf nog zou kunnen uitlezen (modbus bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingQ
ArnoudN schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:37:
[...]
En de Wallbox Copper? Die heeft geen vaste kabel, maar ook geen verlichting (op 1 klein ledje na).
Dat is inderdaad ook een optie. Alleen vind ik een vaste kabel nog belangrijker dan de verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingQ
Makrolon schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:32:
[...]
Is niet normaal nee. maar kan ook geen kwaad. Heeft meer voor dan nadelen ;) De monteur is er gewoon een vergeten te vervangen of had geen 25 ampere meer bij zich denk ik.

Je hebt nu op 1 fase gewoon 35 ampere tot je beschikking. ;)

En inderdaad, je hebt die energiemeter nodig om te loadbalancen. Je p1 poort heb je bij de wallbox niet nodig.
Ik zal het niet meer doen... O-)
Dank voor je antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-05 17:00
DonJuape schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 07:58:
[...]
Tenslotte zijn er veel mensen die puur op zonnestroom willen kunnen laden. Ik adviseer dat niet want bij dergelijke lage laadvermogens zijn de laadverliezen groter.
Heb je ergens een bronvermelding ofzo daarvoor, ik kan namelijk niks fatsoenlijks vinden qua specs voor de efficiëntie van de OBC.
Enige grafiek die ik tot nu toe heb gezien was een redelijke flatliner, dus weinig extra verlies bij lagere vermogens, maar dat was niet voor mijn OBC vermoedelijk...

Ik heb zelf wat bierviltjes metingen gedaan, maar zelfs met 11kW varieert de efficiëntie al tussen de 80-85%.

Ik vraag me af welke waardes invloed hebben, is temperatuur bij AC laden ook een variabele?

En hoe kun je nauwkeurig je SoC van de auto meten, ik gebruik nu de waardes van het dashboard...

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:01

Pinobigbird

doesn't share food!

Naar aanloop van de nieuwe BEV-leaseauto en de te installeren Alfen Eve Single Pro, kreeg ik een mailtje van Vattenfall InCharge: U heeft een laadoplossing bij ons besteld via [leasemaatschappij]. Ik moest wat gegevens invullen in een webformulier, waaronder ook deze vraag:
Over de vergoeding...
Eigen bedrijf? Rij je een zakelijke lease-auto via je werkgever of eigen bedrijf? En heb je een MultiTankcard,Travelcard of XXImo card? Dan kun je je laadkosten automatisch elke maand teruggestort krijgen. Hier lees je hoe dat werkt.

let op: de verreken service is niet beschikbaar voor een Charge Amps laadpunt. Kies in dat geval voor de optie 'nee'.

Indien je gebruik wil maken van deze service zullen we maandelijks de kosten voor het thuisladen aan je vergoeden en in rekening brengen bij je werkgever of eigen bedrijf. Eerder heb je aan ons je bankrekening gegevens doorgegeven. Deze zullen wij gebruiken voor het crediteren van de laadkosten.

Wil je de laadkosten van je laadpaal elke maand automatisch vergoed krijgen via je werkgever of eigen bedrijf? *
[ ]Ja
[ ]Nee
Of ik de laadkosten vergoed wil krijgen via m'n werkgever? Ja natuurlijk, maar waarom deze vraag?

Als ik hier Nee zou antwoorden, zou de laadpaal dan geleverd worden zónder InCharge backofficeabonnement? Zou ik dan zelf een backoffice kunnen kiezen zoals E-flux, zodat ik niet gebonden ben aan Vattenfall InCharge?

Dus ik bel het nummer voor vragen en ik stel deze vraag aan de medewerker. Zijn antwoorden:
• >> Ja, als u de kosten vergoed wilt krijgen moet u voor Ja kiezen.
• << Maar wat gebeurt er als ik hier Nee kies?
• >> Dan krijgt u de kosten niet vergoed.
• << Kan ik dan zelf een andere backoffice instellen in de laadpaal?
• >> Hoe bedoelt u?
• << Nou in de Alfen laadpaal kan je instellen welke backoffice gebruikt moet worden. Kan ik dan bijvoorbeeld E-flux zelf instellen?
• >> Uhm, uhm, nee.

Ok, daar kom ik niet veel verder, hij had duidelijk geen idee waar ik het over had.

Volgende vraag. Er wordt verwezen naar een document over de verrekening:
3. Hoeveel krijg ik vergoed en waarom? Je krijgt € 0,23 per kWh (2021). Daarmee zijn je stroomkosten 100% vergoed. Als dat niet het geval is, raden we je aan over te stappen naar een energieleverancier waar je € 0,23 per kWh betaalt of minder. Bij ons kun je kiezen voor Voordeelladen, waarmee je extra voordelig laadt tijdens daluren.
Dus ik vraag of het tarief voor 2022 al bekend is, of dat ik kan overstappen naar Vattenfall voor €0,23/kWh (laatste was uiteraard niet serieus). Hij zei dat dat nog niet bekend was. Op mijn vraag of het een vastgesteld tarief is antwoordde hij, na enige twijfel, bevestigend. Wie dat tarief dan bepaalt, de werkgever of de leasemaatschappij of Vattenfall InCharge, dat wist hij niet. Op mijn vraag of het een door mij instelbaar tarief wordt antwoordde hij nee. Het zou "een gemiddeld tarief" worden. Dat is natuurlijk raar want de energieprijzen zijn daarvoor te veel uiteenlopend.

Okay, veel wijzer word ik niet van deze medewerker, dus dan maar vragen aan tweakers die ook Vattenfall InCharge hebben, @Shaq_ @SJCNL @Dean Martin :

• Zit je vast aan InCharge als backoffice of kan je zelf een andere backoffice instellen?

• Is er al informatie gedeeld over de hoogte van de vergoeding in 2022, of wordt deze zelf instelbaar zoals bij Eneco?

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Blackraven schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:26:
[...]

Heb je ergens een bronvermelding ofzo daarvoor, ik kan namelijk niks fatsoenlijks vinden qua specs voor de efficiëntie van de OBC.
Enige grafiek die ik tot nu toe heb gezien was een redelijke flatliner, dus weinig extra verlies bij lagere vermogens, maar dat was niet voor mijn OBC vermoedelijk...

Ik heb zelf wat bierviltjes metingen gedaan, maar zelfs met 11kW varieert de efficiëntie al tussen de 80-85%.

Ik vraag me af welke waardes invloed hebben, is temperatuur bij AC laden ook een variabele?

En hoe kun je nauwkeurig je SoC van de auto meten, ik gebruik nu de waardes van het dashboard...
Ik heb zelf metingen gedaan bij mijn eNiro m.b.v. de BMS SoC waardes uitgelezen met een OBDII dongle. Verder hebben andere tweakers metingen gedaan bij hun eNiro en die zijn hier verzameld: https://docs.google.com/s...j195Bgx0AyNJKc/edit#gid=0

De temperatuur speelt zeer zeker een rol en daarom ga ik pas in het voorjaar weer verder meten. Tenslotte maakt het ook uit of je het laden van ongeveer 90% tot 100% SoC meeneemt want op het laatst neemt het laadvermogen ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

MangoNr5 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:12:

Nee, heb er nog niet in kunnen duiken, weet eerlijk gezegd ook niet waar ik moet starten. Probeer even het plaatje duidelijk te krijgen hoe de paal zijn load-balancing gegevens ontvangt als ik hem op modbus zet, praat hij dat met HA, die zijn data weer vanuit DSMRreader krijgt dit hem op zijn beurt weer uit een ESP8266 krijgt welke aan de P1 poort hangt.. :P

Even er nog over nadenken en puzzelen maar als jij al wat voor mekaar hebt gekregen hoor ik dat natuurlijk graag, tot die tijd doe ik het maar even met vernachelde statistiekjes als de auto aan de paal hangt :+

Wellicht biedt dit topic een uitgangspunt voor je? Mij zegt het nml. niet zoveel.
https://community.home-as...ace-via-tcp-modbus/346000

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Pinobigbird schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:02:
Naar aanloop van de nieuwe BEV-leaseauto en de te installeren Alfen Eve Single Pro, kreeg ik een mailtje van Vattenfall InCharge: U heeft een laadoplossing bij ons besteld via [leasemaatschappij]. Ik moest wat gegevens invullen in een webformulier, waaronder ook deze vraag:

[...]

Of ik de laadkosten vergoed wil krijgen via m'n werkgever? Ja natuurlijk, maar waarom deze vraag?

Als ik hier Nee zou antwoorden, zou de laadpaal dan geleverd worden zónder InCharge backofficeabonnement? Zou ik dan zelf een backoffice kunnen kiezen zoals E-flux, zodat ik niet gebonden ben aan Vattenfall InCharge?

Dus ik bel het nummer voor vragen en ik stel deze vraag aan de medewerker. Zijn antwoorden:
• >> Hoe bedoelt u?
• << Nou in de Alfen laadpaal kan je instellen welke backoffice gebruikt moet worden. Kan ik dan bijvoorbeeld E-flux zelf instellen?
• >> Uhm, uhm, nee.

Ok, daar kom ik niet veel verder, hij had duidelijk geen idee waar ik het over had.

[...]

Dus ik vraag of het tarief voor 2022 al bekend is, of dat ik kan overstappen naar Vattenfall voor €0,23/kWh (laatste was uiteraard niet serieus). Hij zei dat dat nog niet bekend was. Op mijn vraag of het een vastgesteld tarief is antwoordde hij, na enige twijfel, bevestigend. Wie dat tarief dan bepaalt, de werkgever of de leasemaatschappij of Vattenfall InCharge, dat wist hij niet. Op mijn vraag of het een door mij instelbaar tarief wordt antwoordde hij nee. Het zou "een gemiddeld tarief" worden. Dat is natuurlijk raar want de energieprijzen zijn daarvoor te veel uiteenlopend.

Okay, veel wijzer word ik niet van deze medewerker, dus dan maar vragen aan tweakers die ook Vattenfall InCharge hebben, @Shaq_ @SJCNL @Dean Martin :

• Zit je vast aan InCharge als backoffice of kan je zelf een andere backoffice instellen?

• Is er al informatie gedeeld over de hoogte van de vergoeding in 2022, of wordt deze zelf instelbaar zoals bij Eneco?

Ik zou met je werkgever en leasemaatschappij overleggen. In mijn geval zou ik via de leasemaatschappij een laadpaal met automatische verrekening krijgen. Ik wilde echter zelf mijn laadpaal kiezen en laten installeren. Dat mocht en ik kan de stroom declareren in de LM app middels de meterstanden van mijn kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-05 17:00
DonJuape schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:12:
[...]

Ik heb zelf metingen gedaan bij mijn eNiro m.b.v. de BMS SoC waardes uitgelezen met een OBDII dongle. Verder hebben andere tweakers metingen gedaan bij hun eNiro en die zijn hier verzameld: https://docs.google.com/s...j195Bgx0AyNJKc/edit#gid=0

De temperatuur speelt zeer zeker een rol en daarom ga ik pas in het voorjaar weer verder meten. Tenslotte maakt het ook uit of je het laden van ongeveer 90% tot 100% SoC meeneemt want op het laatst neemt het laadvermogen ook af.
Oké, bedankt voor de info, mooi initiatief _/-\o_

Zal eens kijken wat voor info ik uit m'n BMS kan krijgen om er wat betrouwbare metingen van te maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:43
Ik krijg een Alfen Eve Single Pro via Eneco Emobility (en dat weer via de lease maatschappij ;-))

Weet iemand of er een soort API o.i.d. is die kan uitlezen wat die laadpaal verbruikt?

Reden van de vraag: Ik zou de kwh meter van de laadpaal ook graag in domoticz hebben, zodat ik het verbruik van de slimme meter met het verbruik van de laadpaal kan verrekenen, zodat ik mijn "normale verbruik" van het huis nog steeds kan meten/uitrekenen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Blackraven schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:19:
[...]

Oké, bedankt voor de info, mooi initiatief _/-\o_

Zal eens kijken wat voor info ik uit m'n BMS kan krijgen om er wat betrouwbare metingen van te maken.
In het geval van de eNiro kon ik het vermoeden bevestigen dat Kia een buffer gebruikt om schade aan de accu bij 100% SoC te voorkomen (oftewel de accu is groter dan de gespecificeerde 64kWh). De 100% SoC op het display kwam overeen met ongeveer 96% SoC BMS via OBD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Pinobigbird schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:02:

[...]

• >> Hoe bedoelt u?
• >> Uhm, uhm, nee.

[...]

Ik heb dezelfde vragen. Donderdag komen ze installeren, wellicht dat ik dan iets meer info heb.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Kan je met een Alfen paal waaraan een backoffice is gekoppeld voor verrekening ook zelf nog de paal uitlezen voor bijv energie data.
Dus bijv via modbus/tcp of OCPP? Of wordt de OCPP dan al gebruikt voor de backoffice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:41
pascalwinters schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:59:
Kan je met een Alfen paal waaraan een backoffice is gekoppeld voor verrekening ook zelf nog de paal uitlezen voor bijv energie data.
Dus bijv via modbus/tcp of OCPP? Of wordt de OCPP dan al gebruikt voor de backoffice?
Modbus uitlezen kan maar dan ben je de P1 loadbalancing kwijt. Die zul je dan met modbus en (domoticz/HA) moeten oplossen.
Helaas ben ik nog niet niet zover om dit verder uit te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
grotegok schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 20:19:
[...]

Modbus uitlezen kan maar dan ben je de P1 loadbalancing kwijt. Die zul je dan met modbus en (domoticz/HA) moeten oplossen.
Helaas ben ik nog niet niet zover om dit verder uit te testen.
Ik was er al bang voor. Jammer. Zijn er nog meer mogelijkheden om de paal uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-05 01:29
Voor het meten van het verbruik, overweeg ik om de home wizard meter te gebruiken. Dit is nodig om inzicht te krijgen voor mezelf, maar ook voor de facturering/afrekening zakelijk.

Zijn er andere meters die ik mee moet nemen in mijn overweging? Het liefst iets wat via een app of web interface werkt en natuurlijk MID.

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 21:14
romon schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:04:
[...]

Via leasemaatschappij. Verkoop door andere partij, die op hun beurt weer een partij inschakelden voor installatie.

Eerste contact met verkoper tot akkoord van werkgever op hun offerte bij leasemaatschappij duurde ongeveer twee weken. Na akkoord kon ik installatie inplannen met eerste mogelijkheid binnen 2 weken.

Had wel te maken met veel partijen inderdaad, dus kan goed voorstellen dat het lang duurt als het ergens blijft liggen. Werkgever, leasemaatschappij, paal verkoper, installateur en jezelf.
@Novadecasa voor mijn beurt gesproken.. installatie op het laatste moment afgezegd omdat de paal er niet was. Terwijl voorraad één van de redenen was om voor dit model te kiezen. Nu een nieuwe afspraak eind januari.. Dus dat maakt het in één keer 2,5 maand ipv 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Ik probeer de Alfen Service Installer Setup 3.5.3 (voor NG platform) alvast te installeren, maar hij geeft aan dat het niet een valide installer is?
Meer mensen problemen mee, of weet iemand een link waar ik een oudere versie kan downloaden om te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 22:21
DonJuape schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:12:
[...]

Ik ben ook benieuwd naar de resultaten! Overigens zou ik een klein beetje terughoudend zijn met je conclusies.. Zie de laadverliezen opmerking heel vaak terug in je adviezen (met alle goede bedoelingen) maar is het wel zo? Zo ja, is het dan toepasbaar op alle merken? Ben ook wel nieuwsgierig naar andere bronnen. Des niet te min zijn jou adviezen keer op keer erg bruikbaar (y) (mag ook gezegd worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bart-k schreef op zondag 12 december 2021 @ 00:17:
[...]

Ik ben ook benieuwd naar de resultaten! Overigens zou ik een klein beetje terughoudend zijn met je conclusies.. Zie de laadverliezen opmerking heel vaak terug in je adviezen (met alle goede bedoelingen) maar is het wel zo? Zo ja, is het dan toepasbaar op alle merken? Ben ook wel nieuwsgierig naar andere bronnen. Des niet te min zijn jou adviezen keer op keer erg bruikbaar (y) (mag ook gezegd worden).
Dankje en ik zal van mijn stokpaardje stappen, misschien heb ik "mijn" punt iets te vaak gemaakt. Meer laadverlies bij lager laadvermogen (bij AC laden) is van toepassing op alle merken. Heeft namelijk o.a. te maken met de lagere efficiency van AC-DC conversie in de EV bij lagere vermogens. Mogelijk zijn er wel verschillen per merk. Ditzelfde probleem (maar dan andersom) heb je bij PV omvormers. Die kun je beter wat onderdimensioneren zodat je ook bij weinig zon nog een redelijke efficiency hebt.
M.b.t. andere metingen weet ik alleen dat iemand het voor de Zoe heeft gedaan: https://canze.fisch.lu/category/car/zoe/

[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 12-12-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 21:17
@martijnkh je hebt een 1x32A paal die nu waarschijnlijk nog op 1x16 staat ingesteld. Er zit een 20A automaat voor je zou tot 4.4kW moeten kunnen laden als ze de paal op 20A instellen.

Heb je een vaste kabel? Anders kan het ook nog door je Type 2 kabel komen. Dacht dat VAG een 3x16 kabel meegeeft en geen 22kW kabel. Met de eerste kun je maar met max 16A laden.

[ Voor 32% gewijzigd door Inspired op 12-12-2021 11:09 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 21:01

jubeth

%^)

NexusUser schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:33:
THUISLADEN ELEKTRISCHE VOERTUIGEN
LAADSNELHEID AUTO
Niet iedere auto laadt even snel op. De laadsnelheid is afhankelijk van de grootte van netaansluiting op de woning (zie hierboven, in NL vaak 1x25/35/40A of 3x25A), de oplaadunit die wordt gebruikt en het laadvermogen van de auto zelf. Sommige auto's kunnen alleen op 1 fase laden, andere modellen op 2 of 3 fasen. Wil je weten wat de laadmogelijkheden van je auto zijn, kijk dan op https://ev-database.nl. Voor iedere type elektrische auto
Eeh, nee dus. Deze ev-database is bijzonder incompleet. Zo zijn er inmiddels, vanwege het gebrek aan nieuw te leveren EVs heel veel 'oude' tweedehandsen in omloop, die hier niet in de vinden zijn. Super onhandig, want juist daarvan wil je zeker weten wat thuis de laad-opties zijn. Mijn Citroen Berlingo Van Club-XL staat er niet tussen, om er maar 1 te noemen. Terwijl die niet eens zo oud is (bouwdatum 12 2018).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het omzetten van een new motion home advanced van een socket naar vaste kabel? Die van mij is omgebouwd, maar geeft nu een rode led. De statuspagina geeft een socket fout aan. Heb reeds een ticket ingeschoten via de niet-technische helpdesk. Zij werken helaas alleen doordeweeks.

Vroeg mij met name af of er in de software configuratie iets aangepast moet worden (door new motion dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:41
pascalwinters schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:36:
Ik probeer de Alfen Service Installer Setup 3.5.3 (voor NG platform) alvast te installeren, maar hij geeft aan dat het niet een valide installer is?
Meer mensen problemen mee, of weet iemand een link waar ik een oudere versie kan downloaden om te proberen?
Ik heb als installer nog voor je V3.5.1_1 en 3.4.14-139_0, je mag mij een PM sturen met je email adres.

Overigens werkt ACE bij mij op de laatste versie, update vanuit de tool geïnitieerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Mijn Zappi hangt ook sinds gisteren. Nu de auto nog. Die komt pas eind maart helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXYnGvhq3nJMEWEG0EjytyAmIEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ctm8TQ20b55wsSwnZiGT3Okd.jpg?f=fotoalbum_large

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:28
jubeth schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:30:
[...]
Eeh, nee dus. Deze ev-database is bijzonder incompleet. Zo zijn er inmiddels, vanwege het gebrek aan nieuw te leveren EVs heel veel 'oude' tweedehandsen in omloop, die hier niet in de vinden zijn. Super onhandig, want juist daarvan wil je zeker weten wat thuis de laad-opties zijn. Mijn Citroen Berlingo Van Club-XL staat er niet tussen, om er maar 1 te noemen. Terwijl die niet eens zo oud is (bouwdatum 12 2018).
Deze? https://ev-database.org/c...oen-E-Berlingo-Multispace

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Robbie8454 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:47:
[...]

150 euro extra. Voor een controle
Even oud bericht quoten.

Is dit nog actueel dat new motion 150 euro rekent om een oude lolo te activeren ?

Laadpaal, Type b, installatie, 150 euro maakt het nog steeds relatief duur voor oude laadpaal..

Ander idee is nog steeds om een kWh meter op / tussen granny chargeer te plaatsen om flexibeler te zijn met parkeren rondom huis bv
https://www.allegra24.de/...ungskabel-H07RN-F-3G25-mm

Betreft phev om goedkoop in weekend te laden met kWh meter

[ Voor 27% gewijzigd door wd200 op 12-12-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:38
@NexusUser @jubeth
op de ev-database staat onderaan een linkje "archive" :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

BarryH schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:28:
@NexusUser @jubeth
op de ev-database staat onderaan een linkje "archive" :)
Nope. Deze, maar dan grijs, uit 2018, en 3 zits voorin. Zie ik niet in de EV-archieven daar. Heeft een Mitshubishi e-motor, ook gebruikt voor Peugeot Partner EV geloof ik. 67 pk, 22.5 kW accu.

[ Voor 21% gewijzigd door jubeth op 13-12-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jubeth schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:27:
[...]

[...]

Nope. Deze, maar dan grijs, uit 2018, en 3 zits voorin. Zie ik niet in de EV-archieven daar. Heeft een Mitshubishi e-motor, ook gebruikt voor Peugeot Partner EV geloof ik. 67 pk, 22.5 kW accu.
Misschien omdat het bestelbusjes zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

DonJuape schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:11:
[...]
Misschien omdat het bestelbusjes zijn?
Dan vervalt de kwalificatie "ev database" wat mij betreft; Ik kan er gewoon alles mee, inclusief snelladen aan fastned palen, lange afstanden afleggen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jubeth schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:37:
[...]

Dan vervalt de kwalificatie "ev database" wat mij betreft; Ik kan er gewoon alles mee, inclusief snelladen aan fastned palen, lange afstanden afleggen etc.
Dat is een beetje flauw want er staan ook geen elektrische golfkarretjes, motoren, vrachtwagens, quads, lijnbussen etc. op. Hier hebben ze de grens blijkbaar getrokken. Maar ik ben het met je eens dat ze dat er misschien bij moeten zetten; "only passenger cars with main purpose transporting people" o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Just Me Or Tha One schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:12:
Voor degene die gebruik maken van eneco e-mobility met vaste vergoeding. Ik kreeg vandaag een bericht van de leasemaatschappij: https://www.eneco-emobility.com/thuis/faq-wijziging-stroomvergoeding je schijnt nu het tarief van je leverancier op te kunnen geven.
Gaat in per 1/1/2022, met het aanpassen van de laadtarieven waren ze iig een stuk sneller.. :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:37
Ik heb een vraagje over load balancing en ik krijg het antwoord niet gevonden.
Dit is toch vooral om te voorkomen dat je zekering eruit klapt wanneer je teveel andere dingen aan het staan toch? Of is dit ook om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk zonnestroom gebruikt wordt?

vwb het eerste maak ik me niet zo'n zorgen. Ik zou het wel fijn vinden met het oog op de toekomst als ik zoveel mogelijk pv zou kunnen laden (dit moet natuurlijk wel economisch te verwantwoorden zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-06 13:24
KingQ schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:02:
Goedemiddag!

Ik zie door de vele bomen in dit topic het bos niet meer. En misschien is ook een hoop alweer oud of achterhaald. Ik ben zo vrij om mijn vragen dan ook maar te stellen terwijl miscchien het antwoord al ergens verstopt zit in dit topic. Excuus alvast!

In maart heb ik een (hopelijk) een EV op de oprit staan en moet me verdiepen in een voor mij geschikte laad oplossing. De laadpaal komt zo'n 7 meter van de weg af te hangen aan het huis en maak me een beetje zorgen om eventueel misbruik en vandalisme.

Vandaar dat ik op zoek ben naar iets:
- waarvan je de leds of schermpjes van kan uitzetten
- waarmee je met een app de lader kan uitzetten/blokkeren (geofence zou helemaal fijn zijn maar bestaat niet?)
- met vaste laadkabel
- dat met 11kW kan laden
- dat ook de load kan balancen

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven welke laadbox geschikt is voor mij.
Bedankt!
Ja, dat is het wel :) waarschijnlijk destijds bij de uitbreiding naar 3 fase niet goed opgelet door de monteur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MangoNr5
  • Laatst online: 26-03-2023
darklord007 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:56:
Dit is toch vooral om te voorkomen dat je zekering eruit klapt wanneer je teveel andere dingen aan het staan toch? Of is dit ook om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk zonnestroom gebruikt wordt?

vwb het eerste maak ik me niet zo'n zorgen. Ik zou het wel fijn vinden met het oog op de toekomst als ik zoveel mogelijk pv zou kunnen laden (dit moet natuurlijk wel economisch te verwantwoorden zijn)
Inderdaad, dit is om te voorkomen dat je te veel stroom trekt over de verschillende fases.
Voor je zonne-energie zal je denk ik zelf iets moeten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

darklord007 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:56:

Beide. De laadpalen die je kunt instellen om alleen of deels op PV te kunnen laden doen dit met het loadbalancing systeem. Voor loadbalancing moet je namelijk het verbruik van de huisinstallatie meten maar je meet ook de teruglevering van je huisinstallatie aan het net. I.p.v. terugleveren gebruiken die laadpalen het overschot dan voor het opladen van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Ik kon het in dit topic niet terugvinden, misschien ligt dat aan mij, maar mogelijk interessant voor mensen die via EV Company een laadpaal krijgen vanuit de leasemaatschappij: je kan zelf niet je tarief aanpassen. Dit omdat je een werknemeraccount krijgt voor de webportal, en alleen de werkgever kan in de portal de te vergoeden kWh prijs aanpassen i.v.m. "frauduleus gedrag in het verleden door velen".

Als je energietarieven wijzigen volgend jaar, dan moet je een formuliertje invullen met een stempel van je werkgever voor akkoord kWh prijs, en dan voert EV Company deze wijziging door. Ze gaan momenteel nog uit van 27 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:30:
[...]

Gaat in per 1/1/2022, met het aanpassen van de laadtarieven waren ze iig een stuk sneller.. :P

***members only***
Dat lijkt mij niet terecht en ook wat misleidend van Eneco.
De verlaging van de energiebelasting is een (ingewikkelde) inkomensmaatregel, die ook de stijgende kosten van gas moet compenseren, inclusief de daarop rustende en wel verhoogde energiebelasting.

Dus die verlaging van het tarief op stroom is een inkomens/koopkracht maatregel en gaat niet alleen over elektriciteit maar ook over de stijgende gasprijzen. Het is m.i. niet terecht als Eneco of de werkgever dat inpikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

BigSmurf schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:11:
Ik kon het in dit topic niet terugvinden, misschien ligt dat aan mij, maar mogelijk interessant voor mensen die via EV Company een laadpaal krijgen vanuit de leasemaatschappij: je kan zelf niet je tarief aanpassen. Dit omdat je een werknemeraccount krijgt voor de webportal, en alleen de werkgever kan in de portal de te vergoeden kWh prijs aanpassen i.v.m. "frauduleus gedrag in het verleden door velen".

Als je energietarieven wijzigen volgend jaar, dan moet je een formuliertje invullen met een stempel van je werkgever voor akkoord kWh prijs, en dan voert EV Company deze wijziging door. Ze gaan momenteel nog uit van 27 cent per kWh.
Overigens vind ik "frauduleus gedrag in het verleden door velen" best schokkend. Er zijn dus veel mensen die het normaal vinden om hun werkgever op te lichten (ik ga er hierbij even van uit dat er bij die mensen, net als bij mij, in de leaseovereenkomst staat dat je het tarief dat de energiemaatschappij rekent vergoed krijgt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:10:
[...]

Dat lijkt mij niet terecht en ook wat misleidend van Eneco.
De verlaging van de energiebelasting is een (ingewikkelde) inkomensmaatregel, die ook de stijgende kosten van gas moet compenseren, inclusief de daarop rustende en wel verhoogde energiebelasting.

Dus die verlaging van het tarief op stroom is een inkomens/koopkracht maatregel en gaat niet alleen over elektriciteit maar ook over de stijgende gasprijzen. Het is m.i. niet terecht als Eneco of de werkgever dat inpikken.
Eneco of de werkgever pikken toch niks in in deze? Ze zeggen alleen dat je je tarief voor het laden van je auto aan moet passen aan wat je aan je energiemaatschappij betaalt. Dat lijkt mij ook gezien de hierboven genoemde overkomst tussen jou en je werkgever toch terecht?
Waarom zouden leaserijders met een tankpas/laadpas ineens een extra vergoeding moeten krijgen voor het laden van hun auto? Ze maken toch ook niet meer kosten voor het laden van hun auto?

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 14-12-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:19:
[...]

Eneco of de werkgever pikken toch niks in in deze? Ze zeggen alleen dat je je tarief voor het laden van je auto aan moet passen aan wat je aan je energiemaatschappij betaalt. Dat lijkt mij ook gezien de hierboven genoemde overkomst tussen jou en je werkgever toch terecht?
Als jij 6,9 cent tijdelijke verlaging EB krijgt om o.a. de stijgende gasprijzen te compenseren, dan lijkt mij niet de bedoeling dat je die weer kwijt raakt op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:21:
[...]

Als jij 6,9 cent tijdelijke verlaging EB krijgt om o.a. de stijgende gasprijzen te compenseren, dan lijkt mij niet de bedoeling dat je die weer kwijt raakt op deze manier.
Dus jij bent voor het laden je auto 6,9 cent per kWh minder kwijt maar je wilt het tarief gelijk houden. Dus moet je werkgever die 6,9 cent per kWh maar betalen. Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:25:
[...]

Dus jij bent voor het laden je auto 6,9 cent per kWh minder kwijt maar je wilt het tarief gelijk houden. Dus moet je werkgever die 6,9 cent per kWh maar betalen. Waarom?
Bijvoorbeeld omdat ik zonnepanelen heb en dus over de gesaldeerde kWh niet de compensatie krijg die nodig is voor de stijgende gasprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:38:
[...]

Bijvoorbeeld omdat ik zonnepanelen heb en dus over de gesaldeerde kWh niet de compensatie krijg die nodig is voor de stijgende gasprijzen.
Het gaat hier puur om de kosten van het laden van je auto. Waarom zou je gecompenseerd moeten worden voor bijvoorbeeld de gestegen gasprijzen via de laadkosten van je lease-auto? En waarom zou je werkgever dat moeten betalen? En op welke manier is dit eerlijk t.o.v. minder fortuinelijke mensen die die geen leaseauto hebben of hun laadkosten niet door hun werkgever vergoed krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:37
DonJuape schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:08:
[...]

Beide. De laadpalen die je kunt instellen om alleen of deels op PV te kunnen laden doen dit met het loadbalancing systeem. Voor loadbalancing moet je namelijk het verbruik van de huisinstallatie meten maar je meet ook de teruglevering van je huisinstallatie aan het net. I.p.v. terugleveren gebruiken die laadpalen het overschot dan voor het opladen van de auto.
Dank je wel voor de info. Dan denk ik dat de conclusie is dat dit niet lonend is.
Ik heb 3f waarvan 1f nauwelijks gebruikt wordt. Hier laat ik mijn auto dan fijn op 16a laden.
In de zomer kan ik kijken de laadstroom wat lager te zetten en overdag in te pluggen, dan gaat vanzelf het meesta van de PV naar de auto.
Voordat ik met die centen de honderden euro's investering terug heb zijn we 100jaar verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
  • Laatst online: 23:06
darklord007 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:47:
[...]

Dank je wel voor de info. Dan denk ik dat de conclusie is dat dit niet lonend is.
Ik heb 3f waarvan 1f nauwelijks gebruikt wordt. Hier laat ik mijn auto dan fijn op 16a laden.
In de zomer kan ik kijken de laadstroom wat lager te zetten en overdag in te pluggen, dan gaat vanzelf het meesta van de PV naar de auto.
Voordat ik met die centen de honderden euro's investering terug heb zijn we 100jaar verder.
Je wilt dus je auto op 1 fase laten laden. Dat gaat alleen als de laadpaal maar op die ene fase is aangesloten, anders zal hij de andere fases ook gaan gebruiken en dan gaat je hoofdzekering eruit. En dan kan je dus altijd met maar maximaal 3,7 kW laden. Voor een beetje EV ben je dan 15 uur of langer aan het laden. Lijkt mij een hele slechte keuze, en totaal niet voorbereid op de toekomst,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Primair heb je een oplaadpunt en lever je energie die je zelf afneemt (of opwekt). Je moet naar mijn mening, in de basis, zelf in staat gesteld worden om je eigen prijs te bepalen. Al dan niet door een differentiatie in inkoop (leveringstarief) en eventueel aanwezige opwekkers zoals zonnepanelen etc.

Dat een ander voor jou bepaalt welke prijs je verplicht moet hanteren, zou voor mij een reden zijn om niet met die partij zaken te doen.

Een mogelijk alternatief:
Zelf een laadpaal aanschaffen en (laten) monteren. Deze vervolgens publiek toegankelijk maken, zodat je met de laadpas van leasemaatschappij (RFID) gewoon geladen kan worden tegen een tarief dat je zelf instelt. Daarbij rekening houdend met je persoonlijke inkoopprijs van stroom, de afschrijving van de laadpaal en het maandelijkse abonnement van de backoffice.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

darklord007 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:47:
[...]

Afhankelijk van de paal is LB niet perse honderden euro's duurder. Bij de Zappi is het bijvoorbeeld standaard. Maar bijvoorbeeld een Tesla Wall Charger (die heeft geen LB) is wel veel goedkoper (ik denk dat dta de voordeligste "domme" laadpaal is).
Verder kun je in jouw geval wellicht de groepen gelijkmatiger verdelen over de fasen en dan kun je alsnog met 3x16A (=11kW) laden zonder LB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JanHenk schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:55:
Primair heb je een oplaadpunt en lever je energie die je zelf afneemt (of opwekt). Je moet naar mijn mening, in de basis, zelf in staat gesteld worden om je eigen prijs te bepalen. Al dan niet door een differentiatie in inkoop (leveringstarief) en eventueel aanwezige opwekkers zoals zonnepanelen etc.

Dat een ander voor jou bepaalt welke prijs je verplicht moet hanteren, zou voor mij een reden zijn om niet met die partij zaken te doen.

Een mogelijk alternatief:
Zelf een laadpaal aanschaffen en (laten) monteren. Deze vervolgens publiek toegankelijk maken, zodat je met de laadpas van leasemaatschappij (RFID) gewoon geladen kan worden tegen een tarief dat je zelf instelt. Daarbij rekening houdend met je persoonlijke inkoopprijs van stroom, de afschrijving van de laadpaal en het maandelijkse abonnement van de backoffice.
Dat is allemaal wel waar maar de casus hier is dat je WG je je (volgens de leaseovereenkomst met die WG) een vergoeding geeft voor de gemaakte laadkosten van je lease EV (of ik moet het helemaal verkeerd begrepen hebben). Er wordt nu voorgesteld om diezelfde WG, per 1-1-2022, geen 100% van je laadkosten te laten vergoeden maar 135% (gerekend met een tarief van 20ct per kWh na EB korting). Ik vind dat niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

DonJuape schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:08:
[...]

Waarom hanteren ze dan enerzijds 'Green eco-smart' (bij WallBox) en tegelijkertijd 'load balancing' en dan ook nog 'Power Boost', die je in je meterkast kunt plaatsen. Ze zijn inderdaad afgrijselijk slecht in UI en gebruiksvriendelijkheid, al die laadpunt merken.
Je kunt ze nog beter helemaal zelf bouwen, zoals Harold hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jubeth schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:14:
[...]

Waarom hanteren ze dan enerzijds 'Green eco-smart' (bij WallBox) en tegelijkertijd 'load balancing' en dan ook nog 'Power Boost', die je in je meterkast kunt plaatsen. Ze zijn inderdaad afgrijselijk slecht in UI en gebruiksvriendelijkheid, al die laadpunt merken.
Je kunt ze nog beter helemaal zelf bouwen, zoals Harold hier.
Je vraagt mij waarom verschillende palen verschillende LB/PV-laad oplossingen hebben en waarom ze dat allemaal anders noemen? Dat weet ik niet.
Je mag dat vinden maar ik vind ze niet allemaal een slechte UI hebben en/of niet gebruikersvriendelijk zijn. Zelfbouw kan maar niet voor iedereen een oplossing (voor mij o.a. niet).

Pagina: 1 ... 106 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen