Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 121 Laatste
Acties:
  • 837.172 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-05 12:36
RJan61 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:53:
[...]

Je wilt dus je auto op 1 fase laten laden. Dat gaat alleen als de laadpaal maar op die ene fase is aangesloten, anders zal hij de andere fases ook gaan gebruiken en dan gaat je hoofdzekering eruit. En dan kan je dus altijd met maar maximaal 3,7 kW laden. Voor een beetje EV ben je dan 15 uur of langer aan het laden. Lijkt mij een hele slechte keuze, en totaal niet voorbereid op de toekomst,
Ik snap wat je zegt, maar ik ga prive een nissan leaf rijden. Deze kan maar 1f laden.
Max 32A, maar aangezien ik 3f thuis heb kan ik niet boven de 16A.

40kwh doe ik helemaal vol laden in +-12uur, maar dat zal nooit nodig zijn. Een avond laden is dus op 1f altijd genoeg.

Dit zal ook altijd zo blijven. Kan wel snel met 11kwh gaan laden, maar dan is hij alleen maar sneller klaar, terwijl ik de tijd toch heb.

Bij voorkeur kies ik een 3f lader, maar de prijzen liggen nogal uit elkaar. Als ik 10j met de leaf wil gaan rijden kan ik misschien beter gewoon een 3f kabel trekken, een 1f laadpaal neerzetten en over 10j eens verder kijken.

Mocht je het niet helemaal eens zijn met mijn overwegingen, ik sta open voor advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

darklord007 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:43:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar ik ga prive een nissan leaf rijden. Deze kan maar 1f laden.
Max 32A, maar aangezien ik 3f thuis heb kan ik niet boven de 16A.

40kwh doe ik helemaal vol laden in +-12uur, maar dat zal nooit nodig zijn. Een avond laden is dus op 1f altijd genoeg.

Dit zal ook altijd zo blijven. Kan wel snel met 11kwh gaan laden, maar dan is hij alleen maar sneller klaar, terwijl ik de tijd toch heb.

Bij voorkeur kies ik een 3f lader, maar de prijzen liggen nogal uit elkaar. Als ik 10j met de leaf wil gaan rijden kan ik misschien beter gewoon een 3f kabel trekken, een 1f laadpaal neerzetten en over 10j eens verder kijken.

Mocht je het niet helemaal eens zijn met mijn overwegingen, ik sta open voor advies.
Uitgaande van een 3x25A aansluiting met een "lege" fase zou je ook kunnen overwegen met 25A op 1 fase te gaan laden (=5,7kW) zonder LB. Dat kan dan met een 3 fase laadpaal ingesteld op 1 fase of een 1 fase laadpaal. Een 3-fase laadpaal is meestal niet heel veel goedkoper dan een 1-fase laadpaal.
Inderdaad alvast een 6mm2 3-fase kabel trekken plus UTP naar je paal en afzekeren met een 3x25A aardlekautomaat. Ben je helemaal klaar voor de toekomst 8)

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 14-12-2021 14:56 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

DonJuape schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:52:
[...]

Uitgaande van een 3x25A aansluiting met een "lege" fase zou je ook kunnen overwegen met 25A op 1 fase te gaan laden (=5,7kW) zonder LB. Dat kan dan met een 3 fase laadpaal ingesteld op 1 fase of een 1 fase laadpaal. Een 3-fase laadpaal is meestal niet heel veel goedkoper dan een 1-fase laadpaal.
Inderdaad alvast een 6mm2 3-fase kabel trekken plus UTP naar je paal en afzekeren met een 3x25A aardlekautomaat. Ben je helemaal klaar voor de toekomst 8)
Je moet toch altijd 1 stap lager zitten achter de hoofdaansluiting? Dus wellicht een 20A 1F automaat, maar geen 25A.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sircuri schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:29:
[...]

Je moet toch altijd 1 stap lager zitten achter de hoofdaansluiting? Dus wellicht een 20A 1F automaat, maar geen 25A.
Een 25A zekering achter een 25A hoofdaansluiting mag inderdaad niet volgens NEN 1010 selectiviteitsregels. Daar zijn ook al vele discussies over gevoerd in dit topic en andere topics. Het is echter wel veilig. Installateurs willen het daarom meestal wel zo aansluiten (of doen dat uit eigen initiatief en leggen het daarna uit zoals in mijn geval).

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 21:01

jubeth

%^)

DonJuape schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:23:
[...]
Je vraagt mij waarom verschillende palen verschillende LB/PV-laad oplossingen hebben en waarom ze dat allemaal anders noemen? Dat weet ik niet.
Je mag dat vinden maar ik vind ze niet allemaal een slechte UI hebben en/of niet gebruikersvriendelijk zijn. Zelfbouw kan maar niet voor iedereen een oplossing (voor mij o.a. niet).
Jij beweert dat die load-balancer (of 'Power Boost') óók doet wat bijv wallbox "eco-smart" noemt, dus dat je auto pas geladen wordt met voldoende zon, of alleen als er stroom richting het net gaat.
Ik ben zelf al sinds 1974 met elektra in de weer, beheer onze eigen meterkast, moet van vriendin nu een wallbox copper sb gaan installeren, maar het is werkelijk een can of worms waar je in terecht komt; Van slechte incomplete installatie-handleidingen tot aannames dat iedere installateur wel zou weten wat je moet doen voor die ecosmart optie in de meterkast. Ipv dat zo'n Wallbox meteen aangeeft HOE ze dat doen, dus waar ze met welke aansluitingen van welk en waar geplaatst onderdeel vandaan halen wat er naar het net toe gaat. We hebben hier al een CEMM Basic, dus die heeft de P1 poort in de slimme meter bezet. Dat was niet erg, want dan kon ik wel een klem vóór de meter zetten die dat (ook) kan meten, zo werd mij verteld door onze zonnepanelen-installateur. Tuurlijk, maar nergens in de WallBox manual zie ik welk type je dan moet hebben, en bij een 3 fase aansluiting moet ook de draaiing van de fases kloppen. Ook zoiets, die sukkel van Liander die hier 3 fase heeft aangesloten dacht niet even mooie markeringen aan de fases te hangen, zodat iedereen voortaan weet wat L1 en L3 zijn etc. Kortom, ik moest even de frustratie kwijt in dezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-05 16:24
jubeth schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:50:
[...]
Jij beweert dat die load-balancer (of 'Power Boost') óók doet wat bijv wallbox "eco-smart" noemt, dus dat je auto pas geladen wordt met voldoende zon, of alleen als er stroom richting het net gaat.
Ik ben zelf al sinds 1974 met elektra in de weer, beheer onze eigen meterkast, moet van vriendin nu een wallbox copper sb gaan installeren, maar het is werkelijk een can of worms waar je in terecht komt; Van slechte incomplete installatie-handleidingen tot aannames dat iedere installateur wel zou weten wat je moet doen voor die ecosmart optie in de meterkast. Ipv dat zo'n Wallbox meteen aangeeft HOE ze dat doen, dus waar ze met welke aansluitingen van welk en waar geplaatst onderdeel vandaan halen wat er naar het net toe gaat. We hebben hier al een CEMM Basic, dus die heeft de P1 poort in de slimme meter bezet. Dat was niet erg, want dan kon ik wel een klem vóór de meter zetten die dat (ook) kan meten, zo werd mij verteld door onze zonnepanelen-installateur. Tuurlijk, maar nergens in de WallBox manual zie ik welk type je dan moet hebben, en bij een 3 fase aansluiting moet ook de draaiing van de fases kloppen. Ook zoiets, die sukkel van Liander die hier 3 fase heeft aangesloten dacht niet even mooie markeringen aan de fases te hangen, zodat iedereen voortaan weet wat L1 en L3 zijn etc. Kortom, ik moest even de frustratie kwijt in dezen. ;)
Mijn Wallbox is hier geplaatst door een installatieteam en die waren met een uurtje of drie helemaal klaar. Het eco smart gedeelte vindt plaats in de Wallbox zelf (in te stellen via de app). De loadbalancer is er volgens mij alleen om de inkomende stroom en afgenomen stroom in de gaten te houden voor het zonneladen en eventueel afschakelen als er in huis teveel gebruikers zijn.

Ik ken de handleiding voor het installeren verder niet, maar de Wallbox zelf werkt helemaal prima. Ook de app is prettig in gebruik.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]
Klopt.

Het principe van zo'n 'power boost' (geef het beestje een naam) is het meten van het verbruik van de huisaansluiting. De software dient met deze informatie vervolgens de laadsnelheid aan te passen. De software dient dan in te grijpen op twee grenzen waarop geacteerd kan worden met die informatie;
- maximum van de huisaansluiting op enige fase;
- huisaansluiting zoveel mogelijk op 'nul' verbruik houden;

Het apparaat zelf doet dus niet meer dan het verbruik bij de huisaansluiting meten. Of dat nu met een kW-meter gedaan wordt aangesloten direct na de hoofdaansluiting (Power Boost bij Wallbox), P1-kabel rechtstreeks op de slimme meter (Alfen bijv.) of CT-klemmen direct na de hoofdaansluiting (Zappi), uiteindelijk komen er waardes aan voor de stroom op iedere fase en de software van de laadpaal moet daar vervolgens iets mee doen in het kader van de stroom doorgegeven aan de auto.
Het is niet zo moeilijk. Je hebt de Power Boost, die moet het huisverbruik meten. Dus je sluit hem qua elektra aan direct na de hoofdschakelaar. Vervolgens sluit je deze aan met de modbus-interface bovenop de KW-meter aan op de wallbox (een netwerkkabel kan hiervoor volgens mij wel gebruikt worden). In de software nog even aangeven dat je die power boost hebt en klaar..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]
Prima dat je je frustratie kwijt moet maar ik heb in mijn post geen Power Boost, Wallbox of ECO-Smart genoemd en ook in de OP waar ik op reageerde werd dat niet genoemd. Misschien wilde je iemand anders quoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Laatst online: 12-05 12:36
DonJuape schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:52:
[...]

ja, was t niet dat we op de 3fase wel een zware zwembadpomp hebben zitten. Die is vrijwel nooit aan, maar kan wel gebruikt worden.
Ook in de toekomst kan natuurlijk altijd een 3f inductie worden geplaatst.

of het nu 16A of 20A is is ook geen wereld van verschil.

Over 4mm2 mag je ook 32A sturen, waarom zou ik dan 6mm2 trekken?

Dank je voor de tips, idd 2x utp erbij en sowieso 5aderige kabel trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

darklord007 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:13:
[...]

ja, was t niet dat we op de 3fase wel een zware zwembadpomp hebben zitten. Die is vrijwel nooit aan, maar kan wel gebruikt worden.
Ook in de toekomst kan natuurlijk altijd een 3f inductie worden geplaatst.

of het nu 16A of 20A is is ook geen wereld van verschil.

Over 4mm2 mag je ook 32A sturen, waarom zou ik dan 6mm2 trekken?

Dank je voor de tips, idd 2x utp erbij en sowieso 5aderige kabel trekken
16A of 25A vind ik wel een behoorlijk verschil.
Hoe dat precies zit weet ik niet maar overal waar ik 25A of 32A heb, heeft de installateur 6mm2 gelegd. Dacht trouwens dat hij zei dat 25A met 4mm2 mag maar 32A niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

JanHenk schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:11:
[...]
Het is niet zo moeilijk. Je hebt de Power Boost, die moet het huisverbruik meten. Dus je sluit hem qua elektra aan direct na de hoofdschakelaar. Vervolgens sluit je deze aan met de modbus-interface bovenop de KW-meter aan op de wallbox (een netwerkkabel kan hiervoor volgens mij wel gebruikt worden). In de software nog even aangeven dat je die power boost hebt en klaar..
Kijk, aan tweakers heb ik tenminste wat ;) Dit wilde ik dus al heel lang weten. Dank! Ik had die Power Boost er al in gehangen inderdaad, na de 3 hoofdschakelaars, na de meter. Na, als in naar de woning toe.

[ Voor 3% gewijzigd door jubeth op 21-12-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVaiden
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-12-2021
Heb al wat zitten opzoeken op internet maar ik geraak er niet uit: ik woon in België en heb een 3 x 230V aansluiting 40A; zonder "neutre". Er komen dus slechts 3 draden binnen. Wat is nu eigenlijk het maximum vermogen dat een laadpaal kan geven om een EV op te laden? Ik lees hier en daar dat 3 x 230V niet als "echte driefase" beschouwd kan worden; want daarvoor heb je 400V nodig. Met een 1 x 230V 40 A kan je in principe 9.2 KW gebruiken; als je nog wat wil overhouden voor ander huishoudelijk gebruik is het in de praktijk beter 230 x 32A = 7.3 KW. Ik vind op internet het vermogen voor 3 x 230V als wortel(3) x 230 x 40 = 15.9KW of; om wat reserve te hebben: 12.7KW (met 32A gerekend). Is dus 11KW mogelijk in mijn geval? Of waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-05 17:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

FrankVaiden schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:34:
Heb al wat zitten opzoeken op internet maar ik geraak er niet uit: ik woon in België en heb een 3 x 230V aansluiting 40A; zonder "neutre". Er komen dus slechts 3 draden binnen. Wat is nu eigenlijk het maximum vermogen dat een laadpaal kan geven om een EV op te laden? Ik lees hier en daar dat 3 x 230V niet als "echte driefase" beschouwd kan worden; want daarvoor heb je 400V nodig. Met een 1 x 230V 40 A kan je in principe 9.2 KW gebruiken; als je nog wat wil overhouden voor ander huishoudelijk gebruik is het in de praktijk beter 230 x 32A = 7.3 KW. Ik vind op internet het vermogen voor 3 x 230V als wortel(3) x 230 x 40 = 15.9KW of; om wat reserve te hebben: 12.7KW (met 32A gerekend). Is dus 11KW mogelijk in mijn geval? Of waarom niet?
Heb je dan niet 3x 127v?
Wikipedia: Lichtnet
Hoe dat precies met laadpalen zit zou ik niet weten.
Op de wiki staan wat naam aanduidingen die je verder moeten kunnen helpen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 16:43
Even een simpele uitleg: https://www.energids.be/n...ig-voor-mijn-woning/1855/

Hier even een uitleg over die 'Wortel 3'
Maar even om simpel te zeggen: Tussen fase (bruin) en nul (blauw) heb je 230V, tussen de fasen heb je √3 x 230 V = 400 V. (Mits spanningsnet in ster staat, dat is bijna overal op de wereld zo)

En dan is er ook nog het verschil met VA en W (Watt). Dit is niet altijd hetzelfde. Maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 09:04

TGEN

Hmmmx_

DonJuape schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:44:
[...]

16A of 25A vind ik wel een behoorlijk verschil.
Hoe dat precies zit weet ik niet maar overal waar ik 25A of 32A heb, heeft de installateur 6mm2 gelegd. Dacht trouwens dat hij zei dat 25A met 4mm2 mag maar 32A niet.
Dat is ook nog eens afhankelijk van de lengte van de kabel/draad. Hoe langer dat is, hoe groter de spanningsval, en op een gegeven moment heb je dan toch een dikkere kabel/draad nodig om die spanningsval te beperken. Maar daarvoor moet je dan 'officieel' een kabelberekening doen ;).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TGEN schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:51:
[...]

Dat is ook nog eens afhankelijk van de lengte van de kabel/draad. Hoe langer dat is, hoe groter de spanningsval, en op een gegeven moment heb je dan toch een dikkere kabel/draad nodig om die spanningsval te beperken. Maar daarvoor moet je dan 'officieel' een kabelberekening doen ;).
Dus met 6mm2 zit je sowieso goed en zo veel scheelt dat niet in de kosten 4mm2 of 6mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

DonJuape schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:55:
[...]

Dus met 6mm2 zit je sowieso goed en zo veel scheelt dat niet in de kosten 4mm2 of 6mm2.
Inderdaad, als je toch moet graven (bijvoorbeeld)...

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

TGEN schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:51:
[...]
heb je dan toch een dikkere kabel/draad nodig om die spanningsval te beperken. Maar daarvoor moet je dan 'officieel' een kabelberekening doen ;).
Deze werkt voor ons altijd aardig; https://www.luxalight.eu/en/wire-calculator-0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 15:23

mux

99% efficient!

Effectief kun je op een Delta 3-fase (wat je in BE hebt) niet sneller laden dan op enkelfase 230V. Je maximum is dus inderdaad 230V bij 32A of 7.2kW. Ik heb wel van een aantal belgen gehoord dat ze hun aansluiting konden laten ombouwen naar 'echte' (ster-)driefase, en dan heb je opeens driemaal het vermogen beschikbaar. Als dat enigszins betaalbaar is zou ik dat meteen doen, ook omdat je daarmee voor andere toepassingen oneindig veel meer nut van je aansluiting hebt (denk warmtepomp, zonnepanelen, etc.)

Delta 3-fase is eigenlijk voor heel weinig bruikbaar, alleen synchrone motoren kunnen het enigszins nuttig gebruiken.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:18
Over een tijdje gaan wij verhuizen en dan wil ik het eigenlijk in één keer goed doen.
We rijden een Tesla Model 3 (lease) en een Renault Zoë (eigendom).

Het liefst koop ik twee Tesla Wall Connectors en het beschikbare vermogen delen.

Waar het moeilijke in zit; ik zou het geheel graag willen loadbalancen, heb een filmpje gezien hoe dat mogelijk is met wat hobbyen op één TWC met een raspberry pi maar gaat dat ook op voor twee stuks?

En voor de lease auto zou ik graag een tussenmeter willen plaatsen voor het declareren.

Eigenlijk is mijn vraag dus; is het mogelijk wat ik zou willen en anders; zijn er betere suggesties?

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:53
Ben van plan om binnenkort elektrisch te rijden.
Woon in België.
Hiervoor gaat er een laadpaal geinstalleerd worden.
Mijn aansluiting op het elektriciteitsnet is in orde en is 3fase 32A .
Het betreft een nieuwbouw woning en heb alreeds wachtbuizen voorzien voor elektrisch laden.

Nu is de leasing maatschappij van plan een Alfen laadpaal te plaatsen van 11kW.
Allemaal in orde en vormt geen issue voor mij.
Echter heb ik gelezen dat ze deze willen aansluiten op de P1 poort van digitale teller voor load balacing.
Probleem is dat mijn digitale teller 80meter verder staat in een voetpadkast.
Afstand tussen elektriciteitkast <-> digitale teller is 80meter.
Heb wel een wachtbuis met trekdraad liggen.
Echter vraag ik me af of de seriele verbinding tussen digitale teller en meterkast niet te lang is en hiervoor signaal kwijt is.

Veronderstel dat ik er een outdoor FTP kabel tussen moet leggen en afwerken op een RJ11.

Iemand die weet of ik die lengte kan overbruggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-05 06:14
bokkow schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:28:
Over een tijdje gaan wij verhuizen en dan wil ik het eigenlijk in één keer goed doen.

Het liefst koop ik twee Tesla Wall Connectors en het beschikbare vermogen delen.

Waar het moeilijke in zit; ik zou het geheel graag willen loadbalancen, heb een filmpje gezien hoe dat mogelijk is met wat hobbyen op één TWC met een raspberry pi maar gaat dat ook op voor twee stuks?

En voor de lease auto zou ik graag een tussenmeter willen plaatsen voor het declareren.

Eigenlijk is mijn vraag dus; is het mogelijk wat ik zou willen en anders; zijn er betere suggesties?
(Meegehopt vanaf het Model3/Y-topic :+ )
Als je twee TWC gen2 hebt kun je die koppelen middels een soort netwerksnoer ofzo, functionaliteit out-of-the-box. Loadbalancing tot vier van dezelfde TWC's is ingebouwd.
Zie p 27 en verder: https://www.tesla.com/sit...ation-manual-en-EU-v2.pdf
Als je TWCGen 3 hebt is het onzeker/niet bekend. Staat niks over in de handleiding: https://www.tesla.com/sit...onnector_Manual_Dutch.pdf
Volgens dit TMC draadje zou het (ooit) via WiFi kunnen, maar lijkt niet echt duidelijk.
https://teslamotorsclub.c...connector-gen3-nl.215762/

Verdere opties buiten de laadpaal om: geen idee, maar daar is vast meer over te vinden in dit topic.
Korte google-hit leert dat bijv Maxem ook alleen loadbalancing kan doen voor TWC gen 1 en 2: https://maxem.io/nl/maxem...troller/maxem-voor-tesla/

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

scifoflux schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:33:
Woon in België.
Het betreft een nieuwbouw woning en heb alreeds wachtbuizen voorzien voor elektrisch laden.

Echter heb ik gelezen dat ze deze willen aansluiten op de P1 poort van digitale teller voor load balacing.
Echter vraag ik me af of de seriele verbinding tussen digitale teller en meterkast niet te lang is en hiervoor signaal kwijt is.

Veronderstel dat ik er een outdoor FTP kabel tussen moet leggen en afwerken op een RJ11.

toon volledige bericht
Volgens mij is dat geen enkel probleem. Het gaat hier om heel weinig data, je bent niet met 1Gbit aan het streamen o.i.d. De normale "limiet" is overigens 100m dus daar zit je ook onder. Om geen risico te lopen zou je een CAT5e of CAT6 kabel kunnen kopen met volledig koperen draadjes. Schijnt het minste demping te hebben. Maar er zijn hier vast mensen die er meer van weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik zie even door de bomen het bos niet meer qua laadpalen. Volgend voorjaar komt er een Ioniq 5 voor de deur te staan. Ik wil daar graag zelf een laadpaal voor laten installeren (ik ben ZZP'er).

De huisaansluiting is 3x25A en ik laat gelijk een update doen van mijn meterkast. Op 11KW laden vind ik voldoende. Op termijn overweeg ik nog een 3 fase warmtepomp dus dan denk ik dat loadbalancing handig is (tevens heb ik 5000wp zonnepanelen liggen).

Wat is momenteel de 'beste' laadpaal? Ik zie veel Zappi's voorbij komen. Is dat 'the way to go'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
bartlauwers schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:00:
[...]

(Meegehopt vanaf het Model3/Y-topic :+ )
Als je twee TWC gen2 hebt kun je die koppelen middels een soort netwerksnoer ofzo, functionaliteit out-of-the-box. Loadbalancing tot vier van dezelfde TWC's is ingebouwd.
Zie p 27 en verder: https://www.tesla.com/sit...ation-manual-en-EU-v2.pdf
Als je TWCGen 3 hebt is het onzeker/niet bekend. Staat niks over in de handleiding: https://www.tesla.com/sit...onnector_Manual_Dutch.pdf
Volgens dit TMC draadje zou het (ooit) via WiFi kunnen, maar lijkt niet echt duidelijk.
https://teslamotorsclub.c...connector-gen3-nl.215762/

Verdere opties buiten de laadpaal om: geen idee, maar daar is vast meer over te vinden in dit topic.
Korte google-hit leert dat bijv Maxem ook alleen loadbalancing kan doen voor TWC gen 1 en 2: https://maxem.io/nl/maxem...troller/maxem-voor-tesla/
Oh top! Die Maxem lijkt echt ideaal voor mijn toepassing, alleen dan nog met Gen 2 dus. Thanks voor de info! Ik lees al wel even mee in dit topic maar ben niet echt tegen een soortgelijke situatie aangelopen (volgens mij) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Markprinsen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:46:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer qua laadpalen. Volgend voorjaar komt er een Ioniq 5 voor de deur te staan. Ik wil daar graag zelf een laadpaal voor laten installeren (ik ben ZZP'er).

De huisaansluiting is 3x25A en ik laat gelijk een update doen van mijn meterkast. Op 11KW laden vind ik voldoende. Op termijn overweeg ik nog een 3 fase warmtepomp dus dan denk ik dat loadbalancing handig is (tevens heb ik 5000wp zonnepanelen liggen).

Wat is momenteel de 'beste' laadpaal? Ik zie veel Zappi's voorbij komen. Is dat 'the way to go'?
Ook zonder de WP en met 11kW (=3x16A) lijkt me LB aan te bevelen (wel zo makkelijk dat je nergens rekening mee hoeft te houden).
Een Zappi zou aan je wensen voldoen maar er zijn ook andere palen met LB en de mogelijkheid om puur op zonnestroom te laden. De Zappi is wel de enige die pas onder de 1,4kW overschot stopt met laden omdat hij voor op overschot laden kan schakelen naar 1-fase. De andere palen stoppen al onder de 3x1,4kW overschot met laden.Echter bij lagere laadvermogens zijn de verliezen in de autolader wel hoger.
Zappi heeft geen pasjessysteem, wel een pincode als je dat wilt maar bij mij is het plug and play.
Voor het verbruik van de Zappi zou ik een kWh meter in je meterkast laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
DonJuape schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:23:
[...]

Volgens mij is dat geen enkel probleem. Het gaat hier om heel weinig data, je bent niet met 1Gbit aan het streamen o.i.d. De normale "limiet" is overigens 100m dus daar zit je ook onder. Om geen risico te lopen zou je een CAT5e of CAT6 kabel kunnen kopen met volledig koperen draadjes. Schijnt het minste demping te hebben. Maar er zijn hier vast mensen die er meer van weten.
De vraag is ook, is het nodig die kabel?
Want heb sinds vorige week mijn putten toe gedaan alsook is het gepurd etc...
Kortom had alle nutsvoorziening klaar (ook blaaspijp voor fiber toekomst), dus dacht dat ik er vanaf was.

Kunnen ze niet meten met klemmen rond mijn inkomende voedingskabel in kast?

Of eventueel met mijn SMA Home Manager die er gaat zijn.
Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

scifoflux schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:33:
Woon in België.

toon volledige bericht
De algemeen geaccepteerde maximale lengte van UTP zonder kabelverlies is 100 meter voor Cat 5(e) en hoger, dus dat moet prima uitkunnen. Dan gaan we wel uit van kwalitatief goede kabels. Ik zou ook S/FTP nemen ivm shielding over een dergelijke lengte.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:08

2 Zappi’s kunnen als master/slave samenwerken en hebben loadbalancing ingebouwd

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

scifoflux schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:00:
[...]

De vraag is ook, is het nodig die kabel?
Want heb sinds vorige week mijn putten toe gedaan alsook is het gepurd etc...
Kortom had alle nutsvoorziening klaar (ook blaaspijp voor fiber toekomst), dus dacht dat ik er vanaf was.

Kunnen ze niet meten met klemmen rond mijn inkomende voedingskabel in kast?

Of eventueel met mijn SMA Home Manager die er gaat zijn.
Iemand daar ervaring mee?
Volgens mij werkt de Alfen met de P1 op je slimme meter en niet met CT klemmen om de fasedraden (of met een aparte kWh meter die je ergens anders dan bij je slimme meter zou kunnen plaatsen). Zit je vast aan de Alfen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

DonJuape schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:06:
[...]

Volgens mij werkt de Alfen met de P1 op je slimme meter en niet met CT klemmen om de fasedraden (of met een aparte kWh meter die je ergens anders dan bij je slimme meter zou kunnen plaatsen). Zit je vast aan de Alfen?
Klopt, en die Alfen gaat het niet leuk vinden om over 80 meter dat P1-signaal te moeten verkrijgen. Daarom is het handig om een P1-verlengmodule te gebruiken, die gevoed wordt door de P1-poort van je slimme meter:
https://webshop.cedel.nl/...s-laadpaal-load-balancing.

Overigens zou ik zelf ook gewoon S/FTP kabel gebruiken, en geen UTP.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 9-3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 05-10-2024

9-3

Kijk eens naar Easee, die kan onderling ook load balancing doen. En sowieso met hun load balancer die equalizer heet.

• bokkow
9-3 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:41:
Kijk eens naar Easee, die kan onderling ook load balancing doen. En sowieso met hun load balancer die equalizer heet.

[...]
Ziet er interessant uit, geen onooglijk apparaat ook, zal de vraag gewoon eens bij hen neerleggen :) Thanks voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bokkow schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:46:
[...]

Ziet er interessant uit, geen onooglijk apparaat ook, zal de vraag gewoon eens bij hen neerleggen :) Thanks voor de tip!
Hoor ook goede verhalen hier over hun loadbalancing Equalizer, lijkt echt heel plug en play te zijn en alleen een kort draadje tussen Equalizer en P1 port van de slimme meter.
Als je het vergelijkt met 2x een TWC en zelf iets knutselen met een RPi hebben we het wel over een heel ander prijskaartje.

• bokkow
DonJuape schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:52:
[...]

Hoor ook goede verhalen hier over hun loadbalancing Equalizer, lijkt echt heel plug en play te zijn en alleen een kort draadje tussen Equalizer en P1 port van de slimme meter.
Als je het vergelijkt met 2x een TWC en zelf iets knutselen met een RPi hebben we het wel over een heel ander prijskaartje.
Dat is waar, kort googlen komt uit op ~800,- voor een laadpunt maar ik denk dat het die voordelen wel waard gaat zijn. En ze zien er echt strak uit, voor zover dat natuurlijk uitmaakt, dat gaat mooi passen bij ons nieuwe huis :) Dat was eigenlijk ook een reden om naar TWC's te gaan kijken, die vind ik ook niet onooglijk, maar deze van Easee zijn nog strakker en bieden dus de mogelijkheden waar ik naar op zoek ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 16:34
bokkow schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:00:
[...]

Dat is waar, kort googlen komt uit op ~800,- voor een laadpunt maar ik denk dat het die voordelen wel waard gaat zijn. En ze zien er echt strak uit, voor zover dat natuurlijk uitmaakt, dat gaat mooi passen bij ons nieuwe huis :) Dat was eigenlijk ook een reden om naar TWC's te gaan kijken, die vind ik ook niet onooglijk, maar deze van Easee zijn nog strakker en bieden dus de mogelijkheden waar ik naar op zoek ben.
Helaas nog niet kunnen laden omdat de auto pas volgend jaar komt. Maar de Easee is simpel aan te sluiten en de app/website is ook goed! Inderdaad kleine mooie kast. De equalizer is eveneens makkelijk aan te sluiten. De lengte van de kabel vind ik wel meevallen, geloof dat deze 1,5m is.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bokkow schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:00:
[...]

Daarmee ben je er niet. Vergeet de kabel en de Equalizer niet en ik neem aan dat je ook wel zo'n mooie haak voor aan de muur wilt voor je kabel. Anyway @9-3 heeft hem volgens mij goedkoper uit Noorwegen gehaald.
Zou trouwens wel mooi zijn als 1 Equalizer voor 2 laadstations voldoende zou zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 16-12-2021 09:07 ]

• bokkow
DonJuape schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:06:
[...]

Daarmee ben je er niet. Vergeet de kabel en de Equalizer niet en ik neem aan dat je ook wel zo'n mooie haak voor aan de muur wilt voor je kabel. Anyway @9-3 heeft hem volgens mij goedkoper uit Noorwegen gehaald.
Zou trouwens wel mooi zijn als 1 Equalizer voor 2 laadstations voldoende zou zijn.
3000,- zal je er een heel eind zijn hoop ik.. Er wordt ook over loadbalancing gesproken bij een enkel laadstation zie ik op de website. Zal eens vragen zodra ik een email/telefoonnummer heb gevonden.

• scifoflux
DonJuape schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:06:
[...]

Nee ben niet vast normaal.
Liefst van al zou ik met Mennekes willen werken.
Deze heeft integratie met mijn SMA Home Manager & kan dan ook slim laden indien ik teveel zonnestroom heb.
Stel ben 2dagen thuis, dan kan de auto beter overdag laden als ik teveel zonnestroom heb.
Dan kan die SMA module de laadpaal wakker maken.

Alsook stuurt die de info door over mijn verbruik & kan die lager zetten.
Vereist minder graafwerken en maakt het minder ingewikkeld.

Wat ik verwacht had dat die seriele verbinding op die afstand niet meer top ging zijn.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bokkow schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:09:
[...]

3000,- zal je er een heel eind zijn hoop ik.. Er wordt ook over loadbalancing gesproken bij een enkel laadstation zie ik op de website. Zal eens vragen zodra ik een email/telefoonnummer heb gevonden.
Ik ben benieuwd, er zijn hier regelmatig vragen over LB met twee palen. Easee is trouwens vooralsnog de enige laadpaal die samenwerkt met Jedlix waarmee je kunt instellen om alleen te laden als de variabele tarieven het laagst zijn (oftewel wanneer er het meeste energie beschikbaar is). M.i. moeten we daar (op termijn) naar toe.

• rroetenberg
bokkow schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:09:
[...]

Je hebt 1 master en kunt daar 2 slaves ophangen, zie ook: https://easee.com/nl/thuis-laden/

• bokkow
rroetenberg schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:27:
[...]

Je hebt 1 master en kunt daar 2 slaves ophangen, zie ook: https://easee.com/nl/thuis-laden/
Had dit inderdaad gezien:

"Je kunt maximaal 3 Laadrobots op één circuit gebruiken. Alle gekoppelde auto’s kunnen tegelijkertijd worden geladen en het beschikbare vermogen wordt automatisch verdeeld over de Laadrobots. De totale belasting overschrijdt nooit het maximale limiet van de zekering."

Maar de vraag is dan; is dit het type loadbalancing waarmee ook rekening wordt gehouden met andere verbruikers in huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
bokkow schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:35:
[...]

Had dit inderdaad gezien:

"Je kunt maximaal 3 Laadrobots op één circuit gebruiken. Alle gekoppelde auto’s kunnen tegelijkertijd worden geladen en het beschikbare vermogen wordt automatisch verdeeld over de Laadrobots. De totale belasting overschrijdt nooit het maximale limiet van de zekering."

Maar de vraag is dan; is dit het type loadbalancing waarmee ook rekening wordt gehouden met andere verbruikers in huis?
Ja. mits je de equalizer hebt. De master laadrobot weet het verbruik in huis en die verdeelt het dan over de max 3 robots die zijn aangesloten.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 10:57
DonJuape schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:14:
[...]

Ik ben benieuwd, er zijn hier regelmatig vragen over LB met twee palen. Easee is trouwens vooralsnog de enige laadpaal die samenwerkt met Jedlix waarmee je kunt instellen om alleen te laden als de variabele tarieven het laagst zijn (oftewel wanneer er het meeste energie beschikbaar is). M.i. moeten we daar (op termijn) naar toe.
Maar Easee doet weer niks met zonnepanelen? Ik kan iig niks vinden. Zoals de Zappi V2.

Water-Escape

• rroetenberg
water_escape schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:51:
[...]

Maar Easee doet weer niks met zonnepanelen? Ik kan iig niks vinden. Zoals de Zappi V2.
Voor nu nog niet inderdaad. Maar vermoed dat het niet lang meer duurt. Het is een Cloud gebaseerde laadrobot, dus snelle ontwikkelingen zijn mogelijk. zie ook: https://feedback.easee.com/?__force

Wel heb ik gezien dat je met de API parameters kunt zetten per fase. Hoe dat precies werkt moet ik nog uitzoeken, maar heb er geen auto aan zitten dus kan weinig testen nog!

Daarnaast is nu zonnepalen nog niet zo interessant in mijn optiek door de saldering.

• bokkow
rroetenberg schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:48:
[...]

Ja. mits je de equalizer hebt. De master laadrobot weet het verbruik in huis en die verdeelt het dan over de max 3 robots die zijn aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y7rL8Zr.png

Dan zou het hiermee klaar zijn, niet goedkoop maar ook niet duur voor twee laadpunten, kan me herinneren dan ik met de oplossing die ik bij de lease kon krijgen 3500,- kreeg aangeboden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:18
bokkow schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:05:
[...]

[Afbeelding]

Dan zou het hiermee klaar zijn, niet goedkoop maar ook niet duur voor twee laadpunten, kan me herinneren dan ik met de oplossing die ik bij de lease kon krijgen 3500,- kreeg aangeboden...
Mis ik iets, of heb je om een bepaalde reden 4 kabels nodig bij je 2 laadpalen?
Ah de kabel bij de laadpaal is van meterkast naar laadpaal.
Je koopt nu 7,5m kabel voor 280 ps. Ik heb een 8m kabel voor 130...

[ Voor 12% gewijzigd door Kodess op 16-12-2021 10:31 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 20:04

Peetman

Tjah....

De laadkabel van Easee is inderdaad aan de prijs. Heb zelf een goedkopere gekocht voor 200 euro voor 8m. Wel een 32A 3-fase kabel ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-05 14:28
[...]

[Afbeelding]

Kodess schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:28:
[...]

Mis ik iets, of heb je om een bepaalde reden 4 kabels nodig bij je 2 laadpalen?
Ah de kabel bij de laadpaal is van meterkast naar laadpaal.
Je koopt nu 7,5m kabel voor 280 ps. Ik heb een 8m kabel voor 130...
Peetman schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:38:
De laadkabel van Easee is inderdaad aan de prijs. Heb zelf een goedkopere gekocht voor 200 euro voor 8m. Wel een 32A 3-fase kabel ook.
Dan heb je tenminste wel 2 kabels die lekker matchen met de Easee.

[ Voor 40% gewijzigd door aschja op 16-12-2021 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

water_escape schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:51:
[...]

Ik kan het toch niet laten. Puur met zonnepanelen laden geeft een lager laadvermogen en dus meer laadverliezen. Waarom niet tijdens de zonuren in het weekend (daluren) met maximaal vermogen laden? Dan laad je die dag eigenlijk al je PV overschot weg en je bent in 1 dag klaar voor een volle accu.

• bokkow
@Kodess , @Peetman , @aschja ; Ja dat is ook zo, ik heb nu even snel de handige dingen aangeklikt. Het is de vraag of ik die toch vrije duur paal met vergulde kabelhouders wil als ik zelf ook iets strak zou kunnen maken, scheelt ook weer 400,- en een zwarte type 2 kabel die wat minder lang is (want dat hoeft voor ons ook niet eens zo lang te zijn), scheelt 2 x 100,-. Maar voor 3000,- zou ik altijd klaar kunnen zijn, daar ging het om.

Ik zie het wel zitten, alles bij elkaar alsnog een vrij goedkope oplossing. Mijn neef kan mooi de aanleg doen in een paar avonduurtjes. Jammer dat het nog wel een paar maanden gaat duren, maar je kunt het maar uitgezocht hebben he! Bedankt voor het advies en tips, ik meld me weer zodra het concreet gaat worden :)

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bokkow schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:50:
een zwarte type 2 kabel die wat minder lang is (want dat hoeft voor ons ook niet eens zo lang te zijn), scheelt 2 x 100,-.
Maar waarom zou je überhaupt nog twee losse kabels kopen terwijl er al een kabel bij je laadpaal is inbegrepen?

• bokkow
JeroenE schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:58:
[...]
Maar waarom zou je überhaupt nog twee losse kabels kopen terwijl er al een kabel bij je laadpaal is inbegrepen?
Nee dat is een stelpost voor de kabel van de meterkast naar de paal a 5 meter, volgens die webshop.

Bij dit laadpunt zit geen type 2 laadkabel inbegrepen. Maar wat dan wel weer mooi is; je hoeft niet vooraf te kiezen voor een vaste of losse kabel met de vergrendeling die je aan of uit kan zetten in de app (zullen er vast meer zijn die dat bieden overigens).

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@bokkow Aha, op die manier. Persoonlijk vind ik het dan wel een beetje onhandig geformuleerd in die 2 regels die ik heb gezien. Ik zou denken dat er een (vaste?) laadkabel aan de laadpaal zou zitten.

• Peetman
  • Laatst online: 20:04

Peetman

Tjah....

bokkow schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:00:
[...]

Nee dat is een stelpost voor de kabel van de meterkast naar de paal a 5 meter, volgens die webshop.

Bij dit laadpunt zit geen type 2 laadkabel inbegrepen. Maar wat dan wel weer mooi is; je hoeft niet vooraf te kiezen voor een vaste of losse kabel met de vergrendeling die je aan of uit kan zetten in de app (zullen er vast meer zijn die dat bieden overigens).
Dat laatste (vast vergrendeling) heb ik weinig kunnen vinden op zoektocht naar een laadpunt. Bijv ook bij de Wallbox Copper SB niet, terwijl dat technisch volgens mij best zou kunnen.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Pinobigbird schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:02:
Naar aanloop van de nieuwe BEV-leaseauto en de te installeren Alfen Eve Single Pro, kreeg ik een mailtje van Vattenfall InCharge: U heeft een laadoplossing bij ons besteld via [leasemaatschappij]. Ik moest wat gegevens invullen in een webformulier, waaronder ook deze vraag:

[...]

Of ik de laadkosten vergoed wil krijgen via m'n werkgever? Ja natuurlijk, maar waarom deze vraag?

Als ik hier Nee zou antwoorden, zou de laadpaal dan geleverd worden zónder InCharge backofficeabonnement? Zou ik dan zelf een backoffice kunnen kiezen zoals E-flux, zodat ik niet gebonden ben aan Vattenfall InCharge?

Dus ik bel het nummer voor vragen en ik stel deze vraag aan de medewerker. Zijn antwoorden:
• >> Ja, als u de kosten vergoed wilt krijgen moet u voor Ja kiezen.
• << Maar wat gebeurt er als ik hier Nee kies?
• >> Dan krijgt u de kosten niet vergoed.
• << Kan ik dan zelf een andere backoffice instellen in de laadpaal?
• >> Hoe bedoelt u?
• << Nou in de Alfen laadpaal kan je instellen welke backoffice gebruikt moet worden. Kan ik dan bijvoorbeeld E-flux zelf instellen?
• >> Uhm, uhm, nee.

Ok, daar kom ik niet veel verder, hij had duidelijk geen idee waar ik het over had.

Volgende vraag. Er wordt verwezen naar een document over de verrekening:
[...]

Dus ik vraag of het tarief voor 2022 al bekend is, of dat ik kan overstappen naar Vattenfall voor €0,23/kWh (laatste was uiteraard niet serieus). Hij zei dat dat nog niet bekend was. Op mijn vraag of het een vastgesteld tarief is antwoordde hij, na enige twijfel, bevestigend. Wie dat tarief dan bepaalt, de werkgever of de leasemaatschappij of Vattenfall InCharge, dat wist hij niet. Op mijn vraag of het een door mij instelbaar tarief wordt antwoordde hij nee. Het zou "een gemiddeld tarief" worden. Dat is natuurlijk raar want de energieprijzen zijn daarvoor te veel uiteenlopend.

Okay, veel wijzer word ik niet van deze medewerker, dus dan maar vragen aan tweakers die ook Vattenfall InCharge hebben, @Shaq_ @SJCNL @Dean Martin :

• Zit je vast aan InCharge als backoffice of kan je zelf een andere backoffice instellen?

• Is er al informatie gedeeld over de hoogte van de vergoeding in 2022, of wordt deze zelf instelbaar zoals bij Eneco?

toon volledige bericht
Alvast tussendoor een update; ik heb zojuist toegang gekregen tot 'MyIncharge' van Vattenfall.
Daarin staat ook mijn laadpaal al aangemeld. Ik kan in die omgeving echter niets instellen wat betreft vergoedingen.

Als het goed is komen ze de paal installeren ergens tussen nu en 14:30.

The best is yet to come

• Aldmar
  • Laatst online: 12-05 12:16

Aldmar

Niks...

Dean Martin schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:50:
[...]

Alvast tussendoor een update; ik heb zojuist toegang gekregen tot 'MyIncharge' van Vattenfall.
Daarin staat ook mijn laadpaal al aangemeld. Ik kan in die omgeving echter niets instellen wat betreft vergoedingen.

Als het goed is komen ze de paal installeren ergens tussen nu en 14:30.
Ik ook dezelfde combinatie en ik heb nog niet kunnen vinden waar de vergoeding aangepast kan worden... Staat bij mij op 23ct. Volgens mij kan je dit niet zelf aanpassen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Aldmar schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:27:
[...]

Ik ook dezelfde combinatie en ik heb nog niet kunnen vinden waar de vergoeding aangepast kan worden... Staat bij mij op 23ct. Volgens mij kan je dit niet zelf aanpassen...
Dat is ook zoals ik het begrepen heb. Echter is bij mij de vergoeding €0,25 en vanaf 1-1 een hogere vergoeding die nog onbekend is. Volgens Vattenfall zou dat voor iedereen gelden met deze combi.

The best is yet to come

• water_escape
DonJuape schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:43:
[...]

Ik kan het toch niet laten. Puur met zonnepanelen laden geeft een lager laadvermogen en dus meer laadverliezen. Waarom niet tijdens de zonuren in het weekend (daluren) met maximaal vermogen laden? Dan laad je die dag eigenlijk al je PV overschot weg en je bent in 1 dag klaar voor een volle accu.
Dat klopt, zolang we kunnen salderen. Als de paal dat dan nu al allemaal aan kan, hoef je tzt niet weer te veranderen.

Water-Escape

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-05 23:10
Een vriend van mij zit in een VVE en deze VVE wil de laadpaal van een vertrekkende bewoner overnemen. Ze vragen zich af of naast het abonnement ook een onderhoudscontract à 7 euro/maand nodig is. Wat houdt dat onderhoud in en is dit volgens jullie echt nodig?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

water_escape schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:58:
[...]

Dat klopt, zolang we kunnen salderen. Als de paal dat dan nu al allemaal aan kan, hoef je tzt niet weer te veranderen.
M.i. kun je ook beter op 11kW laden in het weekend als het salderen (ooit) wordt afgeschaft.
Jouw situatie kan anders zijn maar over het algemeen geldt denk ik het volgende. Je kunt alleen in het weekend overdag laden. Je kunt dan maximaal 6 maanden in het jaar je auto volladen in 1 weekend op alleen zonnestroomoverschot. Het laden stopt onder de 3x1,4kW zonnestroomoverschot (en onder de 1,4kW voor de Zappi) en dat is best vaak.
Op zonnestroomoverschot moet je dan in ieder geval zaterdag en zondag laden. Op 11kW overdag laden kost 1 weekenddag (en daarbij laad je dus ook je zonnestroomoverschot weg die dag). Bij 11kW laden mis je dus 6 maanden lang, het verschil tussen daltarief en teruglevertarief voor je zonneoverschot van 1 dag in de week. En daarbij moet je bedenken dat op zonnestroom laden een lager laadvermogen geeft en dus 10% meer verliezen. Alles bij elkaar gaat dit niet in de honderden euro's per jaar lopen.
Nu ik er over nadenk, ik kan natuurlijk gewoon kijken wat ik per jaar op zondag of zaterdag teruglever en wat ik dus had kunnen laden. Kom ik op terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pmiddeld schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:35:
Een vriend van mij zit in een VVE en deze VVE wil de laadpaal van een vertrekkende bewoner overnemen. Ze vragen zich af of naast het abonnement ook een onderhoudscontract à 7 euro/maand nodig is. Wat houdt dat onderhoud in en is dit volgens jullie echt nodig?
Dus naast het abo voor loadbalancing en laadpasadministratie e.d.? Ik zou niet weten waarvoor er onderhoud zou moeten worden gepleegd, lijkt me onzin. Uiteraard is hij een keer einde levensduur maar ik zie niet hoe je dat met onderhoud zou kunnen verlengen.
Overigens zijn er ook voldoende laadpalen waar je uberhaupt ook geen abo voor nodig.

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 14:38
Ik krijg via de installateur het advies om voor een 5x6mm2 kabel en UTP een 50mm mantelbuis te gebruiken, want hij geeft aan dat een 40mm te smal is.

Wat is jullie mening hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:31

timovd

Voorsprong door techniek

@pascalwinters 40mm kan wel hoor, alleen zorg er voor dat je vooraf de kabel of eventueel een trekveer (dus niet het standaard touwtje) door de mantelbuis haalt. 5x6mm2 is behoorlijk stug en als je er 20 meter doorheen bent, wordt het enorm zwaar.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• pascalwinters
timovd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:53:
@pascalwinters 40mm kan wel hoor, alleen zorg er voor dat je vooraf de kabel of eventueel een trekveer (dus niet het standaard touwtje) door de mantelbuis haalt. 5x6mm2 is behoorlijk stug en als je er 20 meter doorheen bent, wordt het enorm zwaar.
Ja dat touwtje wou ik inderdaad vervangen door echt touw.

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

timovd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:53:
+1; ik heb dat touwtje gesloopt met het trekken van 5x6+2x S/FTP CAT6A, natuurlijk vlak voor het einde, waarna ik een 20m trekveer van goede kwaliteit moest kopen om de klus af te ronden :D.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
  • Laatst online: 00:13
DonJuape schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:44:
[...]

Dus naast het abo voor loadbalancing en laadpasadministratie e.d.? Ik zou niet weten waarvoor er onderhoud zou moeten worden gepleegd, lijkt me onzin. Uiteraard is hij een keer einde levensduur maar ik zie niet hoe je dat met onderhoud zou kunnen verlengen.
Overigens zijn er ook voldoende laadpalen waar je uberhaupt ook geen abo voor nodig.
Wel komisch (beetje) deed me denken aan een offerte dat ik opvroeg twee jaar terug voor een eenvoudige laadpaal toen ik mijn auto kocht. Daar vroegen ze 89 euro ex btw per jaar voor:
  • verhelpen storingen (eerste uur gratis)
  • testen aardlek, modules en verbindingen
  • controleren laadpunt
  • reinigen en vochtvrij maken
Kan me haast niet voorstellen dat ze echt elk jaar er voor langs komen, kan het me bijna niet voorstellen, heb er nog nooit van gehoord, maar ik word graag gecorrigeerd. :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• pascalwinters
TGEN schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:15:
[...]

+1; ik heb dat touwtje gesloopt met het trekken van 5x6+2x S/FTP CAT6A, natuurlijk vlak voor het einde, waarna ik een 20m trekveer van goede kwaliteit moest kopen om de klus af te ronden :D.
In welke diameter mantel buis heb jij ze getrokken dan?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:12
pascalwinters schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:50:
Ik krijg via de installateur het advies om voor een 5x6mm2 kabel en UTP een 50mm mantelbuis te gebruiken, want hij geeft aan dat een 40mm te smal is.

Wat is jullie mening hierover?
Met een paar bochten er in is 40 al snel te smal ja. Je gaat er in de toekomst in ieder geval geen 2e kabel meer in krijgen.

Waarom zou je geen 50mm pakken?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• pascalwinters
Makrolon schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:59:
[...]
Waarom zou je geen 50mm pakken?
Omdat ik nog een stuk van 40mm heb liggen 😉

Maar als verstandig is om ruimer te nemen, doe ik dat natuurlijk. Kan maar 1 keer goed aanleggen.
Kan in de buurt voor 20 euro 63mm buis kopen. Verstandig om te doen?

[ Voor 29% gewijzigd door pascalwinters op 16-12-2021 18:22 ]

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

pascalwinters schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:35:
[...]

In welke diameter mantel buis heb jij ze getrokken dan?
50mm

Pixilated NetphreaX
DragonFly

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:12
pascalwinters schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:11:
[...]

Omdat ik nog een stuk van 40mm heb liggen 😉

Maar als verstandig is om ruimer te nemen, doe ik dat natuurlijk. Kan maar 1 keer goed aanleggen.
Kan in de buurt voor 20 euro 63mm buis kopen. Verstandig om te doen?
Als het een lastige route is waar hij komt te liggen zou ik die 63mm ophalen ;)

Of je trekt alvast 5x6 plus utp door die 40 voor hij de grond in gaat.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Dean Martin
  • Niet online
Pinobigbird schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:02:
Naar aanloop van de nieuwe BEV-leaseauto en de te installeren Alfen Eve Single Pro, kreeg ik een mailtje van Vattenfall InCharge: U heeft een laadoplossing bij ons besteld via [leasemaatschappij]. Ik moest wat gegevens invullen in een webformulier, waaronder ook deze vraag:

[...]

Of ik de laadkosten vergoed wil krijgen via m'n werkgever? Ja natuurlijk, maar waarom deze vraag?

Als ik hier Nee zou antwoorden, zou de laadpaal dan geleverd worden zónder InCharge backofficeabonnement? Zou ik dan zelf een backoffice kunnen kiezen zoals E-flux, zodat ik niet gebonden ben aan Vattenfall InCharge?

Dus ik bel het nummer voor vragen en ik stel deze vraag aan de medewerker. Zijn antwoorden:
• >> Ja, als u de kosten vergoed wilt krijgen moet u voor Ja kiezen.
• << Maar wat gebeurt er als ik hier Nee kies?
• >> Dan krijgt u de kosten niet vergoed.
• << Kan ik dan zelf een andere backoffice instellen in de laadpaal?
• >> Hoe bedoelt u?
• << Nou in de Alfen laadpaal kan je instellen welke backoffice gebruikt moet worden. Kan ik dan bijvoorbeeld E-flux zelf instellen?
• >> Uhm, uhm, nee.

Ok, daar kom ik niet veel verder, hij had duidelijk geen idee waar ik het over had.

Volgende vraag. Er wordt verwezen naar een document over de verrekening:
[...]

Dus ik vraag of het tarief voor 2022 al bekend is, of dat ik kan overstappen naar Vattenfall voor €0,23/kWh (laatste was uiteraard niet serieus). Hij zei dat dat nog niet bekend was. Op mijn vraag of het een vastgesteld tarief is antwoordde hij, na enige twijfel, bevestigend. Wie dat tarief dan bepaalt, de werkgever of de leasemaatschappij of Vattenfall InCharge, dat wist hij niet. Op mijn vraag of het een door mij instelbaar tarief wordt antwoordde hij nee. Het zou "een gemiddeld tarief" worden. Dat is natuurlijk raar want de energieprijzen zijn daarvoor te veel uiteenlopend.

Okay, veel wijzer word ik niet van deze medewerker, dus dan maar vragen aan tweakers die ook Vattenfall InCharge hebben, @Shaq_ @SJCNL @Dean Martin :

• Zit je vast aan InCharge als backoffice of kan je zelf een andere backoffice instellen?

• Is er al informatie gedeeld over de hoogte van de vergoeding in 2022, of wordt deze zelf instelbaar zoals bij Eneco?

toon volledige bericht
Ik heb niet meer info.
Diegene die kwam installeren heeft dat prima en heel netjes gedaan, maar wist verder niks van de afrekening etc. Snap ik ook wel.

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Niet online
Mijn Alfen single pro hangt (en op 11kw geïnstalleerd) !!

Nu zei de installateur dat het niet nodig is om de kabel helemaal af te rollen tijdens het laden. Is dat echt zo?

Ik heb namelijk 5 meter vast, met het oog op een 2e EV, maar mijn eigen auto zal hoogstens een meter van de paal af staan. Niet hoeven afrollen is dan wel makkelijk.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Dean Martin schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:41:

Nu zei de installateur dat het niet nodig is om de kabel helemaal af te rollen tijdens het laden. Is dat echt zo?

Ik heb namelijk 5 meter vast, met het oog op een 2e EV, maar mijn eigen auto zal hoogstens een meter van de paal af staan. Niet hoeven afrollen is dan wel makkelijk.
Klopt, hier zelfde situatie en ik ‘rol’ altijd 1 deel af want de vloer is lava ofzo :+

Nooit problemen mee op 11kW.

www.google.nl

• Dean Martin
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:03:
[...]

Klopt, hier zelfde situatie en ik ‘rol’ altijd 1 deel af want de vloer is lava ofzo :+

Nooit problemen mee op 11kW.
Thanks! Scheelt weer wat 'werk'!

Er staat alleen een gruwelijke taalfout in mijn gequote post :X :'(

The best is yet to come

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 13:15
[...]

[Afbeelding]

Hier al een tijdje easee hangen en erg tevreden mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Dean Martin schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:20:
[...]

Thanks! Scheelt weer wat 'werk'!

Er staat alleen een gruwelijke taalfout in mijn gequote post :X :'(
Fixed :>

Was de installateur een zij ofzo? :+

Hoe is bij jouw Alfen de LB aangesloten? Direct met UTP op de P1 poort? Met een splitter? Ook LAN aangesloten of wilde ze hier niet aan?

www.google.nl

• VeQVQUCjsxagUCH
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-06-2024
Ik heb recent met een kennis een Wallbox Pulsar Plus geplaatst in mijn garage. Er is echter een gek probleem, de lader toont een paars achtige status LED die niet (bron) gedocumenteerd is bij Wallbox. In mijn account in de Wallbox app en website staat de lader wel gewoon op 'Ready', met een groene LED. Ook dit is apart, want volgens de Wallbox website zou de status LED in de app/website en op de lader zelf altijd overeen moeten komen.

Zijn er medetweakers die thuis ook een Wallbox Pulsar Plus hebben geïnstalleerd en dit probleem hebben gehad? Ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben waar dit aan kan liggen. Onderstaand wat foto's bijgevoegd van de situatie. Schrik niet van de ducttape, die zit er tijdelijk op zodat ik hem niet elke keer opnieuw hoef open te maken om te debuggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeDekIwTSIAEQqFPd0cP0psajzs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YHma1zjSWJP7wPGgoXt1KTAx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5u_bsJFR8NFCU9-igitHb5EwbM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64QekP0LndPAc2cXZxtiSSzb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhusSoUAF3aOFPxupGhTCRACr8Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iTPAEPxTmGiggsOgoI0itzvQ.png?f=fotoalbum_tile

Ik ben ook in contact met Wallbox support maar we hebben helaas nog geen oplossing gevonden.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:13
@VeQVQUCjsxagUCH werkt hij ook niet dan? Is niet gewoon de LED/aansturing rot? Lijkt me dat je gewoon bij Wallbox moet zijn hiervoor. Als de LED nooit paars zou moeten kleuren lijkt me dat ze gewoon de paal moeten vervangen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• VeQVQUCjsxagUCH
Inspired schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:08:
@VeQVQUCjsxagUCH werkt hij ook niet dan? Is niet gewoon de LED/aansturing rot? Lijkt me dat je gewoon bij Wallbox moet zijn hiervoor. Als de LED nooit paars zou moeten kleuren lijkt me dat ze gewoon de paal moeten vervangen.
Ik heb helaas mijn auto nog niet, dus ik kan het nog niet testen. Wil het liever ook niet met de auto van de buurman testen gezien je volgens Wallbox eigenlijk alleen mag laden als de LED groen is. Een fout in de LED aansturing kan ik me ook best voorstellen, met name omdat het in de apps wel goed staat.

Van de Wallbox support word ik aardig ongeduldig :+. Ik hoop wel dat ze op korte termijn met een oplossing komen. Ik neem aan dat ze dit al eens eerder hebben meegemaakt.

• ArnoudN
VeQVQUCjsxagUCH schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:24:
[...]

Ik heb helaas mijn auto nog niet, dus ik kan het nog niet testen. Wil het liever ook niet met de auto van de buurman testen gezien je volgens Wallbox eigenlijk alleen mag laden als de LED groen is. Een fout in de LED aansturing kan ik me ook best voorstellen, met name omdat het in de apps wel goed staat.

Van de Wallbox support word ik aardig ongeduldig :+. Ik hoop wel dat ze op korte termijn met een oplossing komen. Ik neem aan dat ze dit al eens eerder hebben meegemaakt.
Ik heb een Wallbox Copper SB met maar 1 klein ledje, maar de kleur die hij zou moeten zijn komt niet altijd overeen met de kleur die hij zou moeten zijn. De installateur gaf dit ook al aan. Zou dit bij jou ook het probleem kunnen zijn?

• Dean Martin
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:37:
[...]

Fixed :>

Was de installateur een zij ofzo? :+

Hoe is bij jouw Alfen de LB aangesloten? Direct met UTP op de P1 poort? Met een splitter? Ook LAN aangesloten of wilde ze hier niet aan?
Zelfs dat niet eens :D Thanks ;)

De P1 poort is de poort op de slimme meter waar de load balancer mee verbonden is?
Dit is gedaan met een kabel. Dus neem aan UTP dan?!

Die dunne mantel op de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Hcn7e_fOaHmWMkILgIisuhBnYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/031mhWnuDfAWPdLK1Z2QIfMk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben een electro nOOb >:)

[ Voor 30% gewijzigd door Dean Martin op 16-12-2021 21:37 ]

The best is yet to come

• VeQVQUCjsxagUCH
ArnoudN schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:29:
[...]

Ik heb een Wallbox Copper SB met maar 1 klein ledje, maar de kleur die hij zou moeten zijn komt niet altijd overeen met de kleur die hij zou moeten zijn. De installateur gaf dit ook al aan. Zou dit bij jou ook het probleem kunnen zijn?
Staat de kleur bij jou in de app wel goed als de LED op de Wallbox Copper SB fout staat?

Het is bij mij overigens niet zo dat het niet altijd overeenkomt, maar altijd niet.

• ArnoudN
VeQVQUCjsxagUCH schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:33:
[...]

Staat de kleur bij jou in de app wel goed als de LED op de Wallbox Copper SB fout staat?

Het is bij mij overigens niet zo dat het niet altijd overeenkomt, maar altijd niet.
De keren dat ik in de app heb gekeken stond de kleur wel goed ja. Na drie/vier keer heb ik eerlijk gezegd nooit meer in de app gekeken. Het is nu thuiskomen, inpluggen en klaar.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Dean Martin schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:33:
[...]

Zelfs dat niet eens :D Thanks ;)

De P1 poort is de poort op de slimme meter waar de load balancer mee verbonden is?
Dit is gedaan met een kabel. Dus neem aan UTP dan?!

Die dunne mantel op de foto:
[Afbeelding]

Ik ben een electro nOOb >:)
Grappig, de BAM heeft hier de 5x6mm en UTP in 1 buis geplaatst..

B.t.w., wel even dat lelijke logo aanpassen he, heb de mijn voorzien van Polestar logo :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOs39kv5lnbfUh3tk_NLsbD16I8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJILPyHLOoFTTCdRRCuwJhIC.jpg?f=fotoalbum_large

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
MisteRMeesteR schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:36:
[...]

B.t.w., wel even dat lelijke logo aanpassen he, heb de mijn voorzien van Polestar logo :+

[Afbeelding]
Heeft de BAM 1 of 2 UTP kabels getrokken (load balancing/netwerk). En hebben ze hem ook op netwerk aangesloten?
Want ik hoor ook geluiden dat ze dat niet willen omdat er een Sim in zit ivm backend en dat ze daarom geen LAN netwerk willen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:36:
[...]

[Afbeelding]
Heb er geen verstand van, maar is dat goed/beter of?

Hoe doe ik dat??

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Met een Audi logo laadt je auto veel sneller op.

Geintje. Is gewoon voor de leuk natuurlijk :)

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Gieliovd520 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:17:
Met een Audi logo laadt je auto veel sneller op.

Geintje. Is gewoon voor de leuk natuurlijk :)
Dat beter doelde op de kabelverwerking he ;)

Overigens is 'ie op 16A en 11kw geïnstalleerd. Is dat correct?
Lijkt me met mijn n00b kennis wel als er 3x25A aansluiting is toch?

[ Voor 20% gewijzigd door Dean Martin op 17-12-2021 09:12 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Dean Martin schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:41:

Die gedachte komt voort uit het afrollen van een haspel denk ik? Idee daarachter is weer dat bij 2-3-4 gebruikers op één haspel de kabel te warm kan worden en de coating smelt. Die type 2 kabels zijn zo dik uitgevoerd dat ik me dat haast niet voor kan stellen, heb die kabel nog nooit uberhaupt warm gevonden tijdens een laadsessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bokkow schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:32:
[...]

Die gedachte komt voort uit het afrollen van een haspel denk ik? Idee daarachter is weer dat bij 2-3-4 gebruikers op één haspel de kabel te warm kan worden en de coating smelt. Die type 2 kabels zijn zo dik uitgevoerd dat ik me dat haast niet voor kan stellen, heb die kabel nog nooit uberhaupt warm gevonden tijdens een laadsessie.
Ik rol hem ook maar 1 of 2 slagen af en ook nog nooit warm geworden. In vergelijking met een 230V haspel heeft het laadsnoer, veel minder windingen, dikkere isolatie (=grotere afstand aders tot elkaar) en een veel grotere haspeldiameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

pascalwinters schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 06:55:
[...]

Heeft de BAM 1 of 2 UTP kabels getrokken (load balancing/netwerk). En hebben ze hem ook op netwerk aangesloten?
Want ik hoor ook geluiden dat ze dat niet willen omdat er een Sim in zit ivm backend en dat ze daarom geen LAN netwerk willen aansluiten.
1 UTP kabel, welke ik zelf heb gesplitst in 4 aders voor een directe connectie met de P1 poort (zonder vieze splitters) en 4 aders voor 10/100mbit LAN. Ik heb zelf de LAN moeten aansluiten, de installateur wilde alleen volgens het boekje werken en hem op 4G laten staan. Najah prima, gaan we er zelf even mee aan de slag.
Dean Martin schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:42:
[...]

Heb er geen verstand van, maar is dat goed/beter of?

Hoe doe ik dat??
Geen idee, gaat hier al een tijdje goed :+

Logo kun je aanpassen via de Alfen Service tool, kun je zo downloaden, account aanvragen bij support en de rest staat op de site van Alfen beschreven en wijst ook zichzelf wel.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:56:
[...]

1 UTP kabel, welke ik zelf heb gesplitst in 4 aders voor een directe connectie met de P1 poort (zonder vieze splitters) en 4 aders voor 10/100mbit LAN. Ik heb zelf de LAN moeten aansluiten, de installateur wilde alleen volgens het boekje werken en hem op 4G laten staan. Najah prima, gaan we er zelf even mee aan de slag.

[...]

Geen idee, gaat hier al een tijdje goed :+

Logo kun je aanpassen via de Alfen Service tool, kun je zo downloaden, account aanvragen bij support en de rest staat op de site van Alfen beschreven en wijst ook zichzelf wel.
Wat kun je nog meer in die tool?

Gezien ik de 1e ben die een laadpaal thuis heeft, was mijn werkgever nogal 'lastig' in het realiseren ervan.
Niet dat 'ie dalijk allerlei meldingen krijgt, en er weer een vragenvuur komt >:)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Dean Martin schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:00:
[...]

Wat kun je nog meer in die tool?

Gezien ik de 1e ben die een laadpaal thuis heeft, was mijn werkgever nogal 'lastig' in het realiseren ervan.
Niet dat 'ie dalijk allerlei meldingen krijgt, en er weer een vragenvuur komt >:)
*alles*, configuratie van de paal aanpassen, link met backoffice, logo, netwerkinstellingen. Ook kun je statistieken inzien over de grid, de socket (auto), historie inzien, logboek inzien etc.etc.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

En zolang het bij kijken blijft, zal niemand ergens een melding van krijgen hoor :P

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Klopt. in mijn geval iets anders omdat ik na corona ook vooral thuis blijf werken. Max 2 dagen kantoor. hierdoor kan ik vaker de auto overdag laten laden met de zon. Er ligt 12k kw op het dak. (
DonJuape schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:37:
[...]

M.i. kun je ook beter op 11kW laden in het weekend als het salderen (ooit) wordt afgeschaft.
Jouw situatie kan anders zijn maar over het algemeen geldt denk ik het volgende. Je kunt alleen in het weekend overdag laden. Je kunt dan maximaal 6 maanden in het jaar je auto volladen in 1 weekend op alleen zonnestroomoverschot. Het laden stopt onder de 3x1,4kW zonnestroomoverschot (en onder de 1,4kW voor de Zappi) en dat is best vaak.
Op zonnestroomoverschot moet je dan in ieder geval zaterdag en zondag laden. Op 11kW overdag laden kost 1 weekenddag (en daarbij laad je dus ook je zonnestroomoverschot weg die dag). Bij 11kW laden mis je dus 6 maanden lang, het verschil tussen daltarief en teruglevertarief voor je zonneoverschot van 1 dag in de week. En daarbij moet je bedenken dat op zonnestroom laden een lager laadvermogen geeft en dus 10% meer verliezen. Alles bij elkaar gaat dit niet in de honderden euro's per jaar lopen.
Nu ik er over nadenk, ik kan natuurlijk gewoon kijken wat ik per jaar op zondag of zaterdag teruglever en wat ik dus had kunnen laden. Kom ik op terug.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:08:
En zolang het bij kijken blijft, zal niemand ergens een melding van krijgen hoor :P
Maar vraag me af wat Vattenfall doet/zegt wanneer je een account/toegang aanvraagt ;)
Kun je daarin ook de vergoeding aanpassen?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Dean Martin schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:55:
[...]

Maar vraag me af wat Vattenfall doet/zegt wanneer je een account/toegang aanvraagt ;)
Kun je daarin ook de vergoeding aanpassen?
Niets, account vraag je aan bij Alfen, niet bij Vattenfall/backoffice. Vergoeding gaat ook via backoffice en niet in de paal zelf. De paal zelf stuurt enkel het aantal geladen kWh met dito passnummer naar de backoffice die de verdere afhandeling doet.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:03
Newmotion heeft sinds kort ook een installer.
App based voor Android en Apple.
https://apps.apple.com/nl...on-installer/id1548693632

Helaas weer muur opgeworpen door newmotion.
Alleen voor gecertificeerde monteurs. Niet voor eigenaren! Geforceerd met e-mail adres en wachtwoord.

Hoe bedoel je koppelverkoop en onvriendelijk naar klanten toe.
Je koopt een apparaat maar je heb geen toegang en geen configuratie toegang.

*net zoals de ssh toegang. Poort is open. Maar ook dicht voor eigenaren.
Pagina: 1 ... 107 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen