Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 121 Laatste
Acties:
  • 846.041 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Leuke voor de right to repair.... :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-08 09:35
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:56:
[...]

1 UTP kabel, welke ik zelf heb gesplitst in 4 aders voor een directe connectie met de P1 poort (zonder vieze splitters) en 4 aders voor 10/100mbit LAN. Ik heb zelf de LAN moeten aansluiten, de installateur wilde alleen volgens het boekje werken en hem op 4G laten staan. Najah prima, gaan we er zelf even mee aan de slag.
Gaat dat goed met de afhandeling met de backoffice? Ik hoorde laatst dat er dan 2 netwerken zijn (LAN/SIM) en dat dan de afhandeling problemen kan geven omdat hij dan eventueel het verkeerde netwerk wil pakken voor het versturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

pascalwinters schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:59:
[...]

Gaat dat goed met de afhandeling met de backoffice? Ik hoorde laatst dat er dan 2 netwerken zijn (LAN/SIM) en dat dan de afhandeling problemen kan geven omdat hij dan eventueel het verkeerde netwerk wil pakken voor het versturen?
Zeker, heb Connect Method op 'Wired' gezet en ik zie idd verkeer voorbij komen op mijn router.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M56dpP1TIRvvAzKdROV2Iszd0fw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xaHwQMIEpCF2fb09qPnA05FV.jpg?f=user_large

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:13:
[...]

Zeker, heb Connect Method op 'Wired' gezet en ik zie idd verkeer voorbij komen op mijn router.

[Afbeelding]
Maar ik zie ook dat je geen backoffice geselecteerd hebt?
Dus krijg je nog wel vergoedingen binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

pascalwinters schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:40:
[...]

Maar ik zie ook dat je geen backoffice geselecteerd hebt?
Dus krijg je nog wel vergoedingen binnen?
Zeker wel, het vakje wat je ziet is nml. een preset. Bij mij staan de backoffice gegevens manueel ingesteld in het 'Wired' menu, en ja, dit werkt :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 09:10
Ik heb nu een offerte voor de Zappi V2 binnen. Is dit gek of prima?

LDI Zappi V2 3fase 22KW met vaste kabel en zwart front inclusief installatiepakket 1700,-

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJCNL
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-03 14:41
Dean Martin schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:24:
[...]

Ik heb niet meer info.
Diegene die kwam installeren heeft dat prima en heel netjes gedaan, maar wist verder niks van de afrekening etc. Snap ik ook wel.
@Pinobigbird Mijn eerste factuur vanuit Vattenfall omvatte het laadtarief a 28 cent / Kwh, waarbij je direct aan Vattenfall lijkt te betalen en niet via je eigen energieleverancier. Ik heb geen bericht ontvangen tot nu toe van een verhoging van deze prijs. Wel viel me dit op, op de factuur:
Omdat InCharge AB een Zweedse rechtsvorm is, hebben we de btw verlegd. Dat betekent dat wij geen btw bij u in rekening brengen, maar dat u wel zelf btw betaalt.

Er valt verder weinig in te stellen binnen InCharge, geen idee of je de Alfen paal nog kan unlocken voor andere aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

water_escape schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:45:
Ik heb nu een offerte voor de Zappi V2 binnen. Is dit gek of prima?

LDI Zappi V2 3fase 22KW met vaste kabel en zwart front inclusief installatiepakket 1700,-
Wat is er inbegrepen bij het installatiepakket?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
DonJuape schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:03:
[...]

Wat is er inbegrepen bij het installatiepakket?
Uhm, wat niet? Alles qua installatie materiaal en aansluiten.
Moet ik iets specifieks navragen?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:21
@DonJuape bedoeld of er b.v. X meter graafwerkzaamheden zijn, een extra groepenkast geplaatst moet worden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

water_escape schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:08:
[...]

Uhm, wat niet? Alles qua installatie materiaal en aansluiten.
Moet ik iets specifieks navragen?
Ok. Ik neem dus aan het trekken van de kabel van de meterkast naar de Zappi. Het ophangen en instellen van de Zappi. Een aardlekautomaat installeren en aansluiten in de meterkast. Het plaatsen van de CT klemmen van de Zappi.
Meestal is er een maximum lengte van meterkast naar laadpaal en anders zijn er meerkosten.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
DonJuape schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:12:
[...]

Ok. Ik neem dus aan het trekken van de kabel van de meterkast naar de Zappi. Het ophangen en instellen van de Zappi. Een aardlekautomaat installeren en aansluiten in de meterkast. Het plaatsen van de CT klemmen van de Zappi.
Meestal is er een maximum lengte van meterkast naar laadpaal en anders zijn er meerkosten.
Klopt, dit ziet er allemaal in. (kabel max 5 meter idd, maar dat bereid ik zelf voor)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

water_escape schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:14:
[...]

Klopt, dit ziet er allemaal in. (kabel max 5 meter idd, maar dat bereid ik zelf voor)
Inclusief Hub en zonder Harvi? Dan kost de Zappi dus 1148,- en betaal je 650,- voor de rest. Lijkt me vrij veel maar niet extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
SJCNL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:57:
[...]

@Pinobigbird Mijn eerste factuur vanuit Vattenfall omvatte het laadtarief a 28 cent / Kwh, waarbij je direct aan Vattenfall lijkt te betalen en niet via je eigen energieleverancier. Ik heb geen bericht ontvangen tot nu toe van een verhoging van deze prijs. Wel viel me dit op, op de factuur:
Omdat InCharge AB een Zweedse rechtsvorm is, hebben we de btw verlegd. Dat betekent dat wij geen btw bij u in rekening brengen, maar dat u wel zelf btw betaalt.

Er valt verder weinig in te stellen binnen InCharge, geen idee of je de Alfen paal nog kan unlocken voor andere aanbieders.
Het kan toch niet dat jij aan VattenFall moet betalen wanneer je nu een andere leverancier hebt?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:06:
[...]

Zeker wel, het vakje wat je ziet is nml. een preset. Bij mij staan de backoffice gegevens manueel ingesteld in het 'Wired' menu, en ja, dit werkt :+
Het vervelende is dat ik de paal nog niet heb, dus kan soms lastig een beeld vormen.
Waar staan die backoffice gegevens dan initieel als hij op SIM ingesteld staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

pascalwinters schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:33:
[...]

Het vervelende is dat ik de paal nog niet heb, dus kan soms lastig een beeld vormen.
Waar staan die backoffice gegevens dan initieel als hij op SIM ingesteld staat?
'Mobile', als je deze optie selecteert krijg je een menuoptie erbij onder 'Wired' waar je dus de gegevens kunt invullen (of wordt gedaan voor je :P).

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:37:
[...]

'Mobile', als je deze optie selecteert krijg je een menuoptie erbij onder 'Wired' waar je dus de gegevens kunt invullen (of wordt gedaan voor je :P).
Maar zijn die gegevens over te nemen, of zit er bijv. een password in die je dus niet kan kopieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

pascalwinters schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:40:
[...]

Maar zijn die gegevens over te nemen, of zit er bijv. een password in die je dus niet kan kopieren?
Er staat een backoffice authorization key in idd, naast uiteraard de backoffice URL.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:45:
[...]

Er staat een backoffice authorization key in idd, naast uiteraard de backoffice URL.
Ja precies, en die kun je waarschijnlijk niet zomaar kopieren. Dus hoe moet je hem dan omzetten naar wired...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

pascalwinters schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:49:
[...]

Ja precies, en die kun je waarschijnlijk niet zomaar kopieren. Dus hoe moet je hem dan omzetten naar wired...
Door bij Connection Method voor Wired te kiezen (zie screenshot)? Die key staat elders, niet in het menu van wired/mobile. Wacht gewoon tot je je paal hebt, het wijst zichzelf.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:11
DonJuape schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:21:
[...]

Inclusief Hub en zonder Harvi? Dan kost de Zappi dus 1148,- en betaal je 650,- voor de rest. Lijkt me vrij veel maar niet extreem.
Ja die 650,- kun je ook in ongeveer 2-3 uurtjes zelf verdienen.
Zeker als naar ik begrijp @water_escape de leidingen zelf trekt en het eigenlijk alleen om het aansluiten gaat.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:30
eltron schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:31:
[...]

Ja die 650,- kun je ook in ongeveer 2-3 uurtjes zelf verdienen.
Zeker als naar ik begrijp @water_escape de leidingen zelf trekt en het eigenlijk alleen om het aansluiten gaat.
Niet iedereen heeft de kennis en materialen om dat zelf te doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:47:
[...]

Niet iedereen heeft de kennis en materialen om dat zelf te doen.
Ik zou dat ook niet zelf durven/kunnen. Vond het vervangen van een B16 automaat al best spannend :)
De vraag is of 650,- niet vrij veel is voor voornamelijk aansluiten en een aardlekautomaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:30:
[...]

Ik zou dat ook niet zelf durven/kunnen. Vond het vervangen van een B16 automaat al best spannend :)
De vraag is of 650,- niet vrij veel is voor voornamelijk aansluiten en een aardlekautomaat?
ik heb mijn zappi wel zelf aan de muur geschroefd en aangesloten.
Is in essentie niet veel anders dan een wat groot uitgevallen stopcontact aansluiten. Dus als je wel eens zelf een stopcontact hebt aangelegd kom je al een heel eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
eltron schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:38:
[...]

ik heb mijn zappi wel zelf aan de muur geschroefd en aangesloten.
Is in essentie niet veel anders dan een wat groot uitgevallen stopcontact aansluiten. Dus als je wel eens zelf een stopcontact hebt aangelegd kom je al een heel eind.
Ik kom een hoop ellende tegen in groepenkasten van handige Harry's die denken het zelf wel even te kunnen. ;)

Het probleem met elektra is dat als het werkt het niet wil zeggen dat t ook goed is.

Ik zeg niet dat jij t niet goed hebt aangesloten hoor. Ik vind het alleen nogal wat om maar gewoon iedereen te adviseren om het zelf te gaan doen..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Ja vind ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Makrolon schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:09:
[...]

Ik kom een hoop ellende tegen in groepenkasten van handige Harry's die denken het zelf wel even te kunnen. ;)

Het probleem met elektra is dat als het werkt het niet wil zeggen dat t ook goed is.

Ik zeg niet dat jij t niet goed hebt aangesloten hoor. Ik vind het alleen nogal wat om maar gewoon iedereen te adviseren om het zelf te gaan doen..
Je moet wel weten wat je doet, maar ingewikkeld is het niet en werkt bij mij al bijna 3 jaar prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-08 22:11
Over opgerolde laadkabel:
Heb bewust de stekker(beugel) zo laten plaatsen dat de laadpoort van de auto er vlak naast komt.
Dat is superhandig!
Nooit gemerkt dat de kabel warm wordt, verwacht ik ook niet.

De wallbox zelf heb ik de struik voor weggehaald maar voor de montage, die mag weer overgroeid worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOz2miVAlpm47MvG5ugOw_-KBwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBjd8kZEqqTuoHbyhKes3CkW.jpg?f=fotoalbum_large

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

eltron schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:51:
[...]

Je moet wel weten wat je doet, maar ingewikkeld is het niet en werkt bij mij al bijna 3 jaar prima.
Klopt. Als je goed kijkt hoe de rest in de meterkast is aangesloten, dan is het prima zelf te doen. Ik heb ook zelf de 3-fase aardlekautomaat geinstalleerd. Zelfde dikke aders gekocht en geinstalleerd tussen de hoofdschakelaar en de 16A 3-fase aardlekautomaat en daar vervolgens de buitenkabel op. Goede momentschroevendraaier (1.2 Nm) gebruiker. Ik moet alleen nog de fase rotatie volgorde nameten. Dat heb ik nog niet gedaan, dus de meterkast moet nog een keer open.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

[...]

Vergis je niet dat de materiaalkosten ook aardig kunnen oplopen. 5 aderige draad, buizen, lasdozen,
lasklemmen, aardlekautomaat.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sircuri schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 00:25:
[...]

Vergis je niet dat de materiaalkosten ook aardig kunnen oplopen. 5 aderige draad, buizen, lasdozen,
lasklemmen, aardlekautomaat.
Hmmm, een aardlekautomaat van een goed merk kost max 140,- en voor nog eens 100,- heb je een boel van dat andere materiaal. Vind het veel lastiger om in te schatten hoe lang ze er mee bezig zijn maar voor de 400,- die over is kun je heel wat uren werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Weet iemand in wat diameter buis minimaal een 5x6mm2 kabel mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:15
pascalwinters schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:11:
Weet iemand in wat diameter buis minimaal een 5x6mm2 kabel mag?
Zo’n kabel is snel 16mm. Er is niet echt een regel voor, meer wat lukt. In een stuk rechte buis van 19mm lukt het wel.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Inspired schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:13:
[...]

Zo’n kabel is snel 16mm. Er is niet echt een regel voor, meer wat lukt. In een stuk rechte buis van 19mm lukt het wel.
Max 1 meter met heel veel moeite ja ;) meer krijg je m echt niet in.

Voor 5x6 heb je 25mm nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
DonJuape schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:10:
[...]

Hmmm, een aardlekautomaat van een goed merk kost max 140,- en voor nog eens 100,- heb je een boel van dat andere materiaal. Vind het veel lastiger om in te schatten hoe lang ze er mee bezig zijn maar voor de 400,- die over is kun je heel wat uren werken.
Mijn klanten betalen 315 voor kale standaard installatie van laadstation met loadbalancing.

Maar ik ben een eenmanszaak. Als je er een bij een grotere partij koopt zijn er meer partijen die er nog wat op willen verdienen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:31:
[...]

Mijn klanten betalen 315 voor kale standaard installatie van laadstation met loadbalancing.

Maar ik ben een eenmanszaak. Als je er een bij een grotere partij koopt zijn er meer partijen die er nog wat op willen verdienen..
Belangrijkste blijft m.i. dat het een partij is die je vertrouwt. En goede installateurs met tijd zijn schaars dus ik stel eigenlijk geen vragen over de prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:57
Vandaag mijn Zappi V2 22kw tethered binnen gekregen. Zie op de doos staan "No PEN". Ik dacht dat de zappi ingebouwde PEN bescherming had?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Phusebox schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:18:
Vandaag mijn Zappi V2 22kw tethered binnen gekregen. Zie op de doos staan "No PEN". Ik dacht dat de zappi ingebouwde PEN bescherming had?
Weet het niet helemaal zeker maar dat PEN was volgens mij iets UK specifieks. Hij heeft gewoon DC lekstroombeveiliging, misschien bedoel je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-08 12:44
Hier staat iets over PEN. Volgens mij geldt dit inderdaad alleen voor UK modellen:
https://myenergi.com/zappi-2-bs7671-and-protection-features/

https://myenergi.com/pen-protection/

[ Voor 12% gewijzigd door Isheara op 18-12-2021 14:05 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ok, ja zoals gezegd heb ik er weinig kaas van gegeten en viel me het gewoon op dat er zo duidelijk No PEN op stond.

Het zal wel kloppen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

DonJuape schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:40:
[...]

Belangrijkste blijft m.i. dat het een partij is die je vertrouwt. En goede installateurs met tijd zijn schaars dus ik stel eigenlijk geen vragen over de prijs ;)
Dat en de garantie die je krijgt. Als het zelf verknalt, mag je zelf proberen te achterhalen wat er fout is gegaan. Als je het laat doen, mogen zij komen opdraven. Ook dat zal ingecalculeerd zijn.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 22:21
Krijg binnenkort ook mijn Zappi 3 fase lader binnen, ben nu nog even aan kijken naar de bekabeling. Ga het zelf aanleggen en samen met een elektricien aansluiten. Van de meterkast naar de laadpaal is circa 8-10 meter, waarvan 3 meter door het gebouw en daarna onder de grond. Zoals hier veel wordt aangegeven kies ik voor 5x6mm2, alleen ik neig naar YMVK en dan met een mantelbuis en twee UTP kabels (voor de CT klemmen). Ik lees alleen ook regelmatig dat men YMVK-AS grondkabel wordt gebruikt. Heeft iemand hier nog tips voor welke kabel te gebruiken? (en welke mantelbuis).

Toevoeging: YMvK-MB is er ook nog.. Klinkt goed, moeilijk brandbaar.. :)

Voor de utp kabel had ik via dit topic deze gevonden, lijkt me prima.
https://www.amazon.nl/del...arp_d_product_top?ie=UTF8

[ Voor 4% gewijzigd door Bart-k op 19-12-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bart-k schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:39:
Krijg binnenkort ook mijn Zappi 3 fase lader binnen, ben nu nog even aan kijken naar de bekabeling. Ga het zelf aanleggen en samen met een elektricien aansluiten. Van de meterkast naar de laadpaal is circa 8-10 meter, waarvan 3 meter door het gebouw en daarna onder de grond. Zoals hier veel wordt aangegeven kies ik voor 5x6mm2, alleen ik neig naar YMVK en dan met een mantelbuis en twee UTP kabels (voor de CT klemmen). Ik lees alleen ook regelmatig dat men YMVK-AS grondkabel wordt gebruikt. Heeft iemand hier nog tips voor welke kabel te gebruiken? (en welke mantelbuis).

Voor de utp kabel had ik via dit topic deze gevonden, lijkt me prima.
https://www.amazon.nl/del...arp_d_product_top?ie=UTF8
Specifiek voor de Zappi heb je maar 1 (UTP) kabel nodig voor de CT klemmen. De verbinding van de Zappi met de Hub gaat namelijk draadloos. Er schijnt wel een bedrade verbinding te komen en als je ooit een andere paal wilt is het handig om het te hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Laatst online: 12-08 14:54

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Sinds een weekje of 2 heb ik de zappi in gebruik en nou valt me op dat de teller vreemd doet. Ik heb gisteren geladen en dan zie ik bij 'gisteren' 46.1 kWh.

Als ik vervolgens naar 'vorige week' kijk staat er 44,9. Waar zit dat nu in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
de meester01 schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:37:
Sinds een weekje of 2 heb ik de zappi in gebruik en nou valt me op dat de teller vreemd doet. Ik heb gisteren geladen en dan zie ik bij 'gisteren' 46.1 kWh.

Als ik vervolgens naar 'vorige week' kijk staat er 44,9. Waar zit dat nu in?
gister was deze week en blijkbaar heb je vorige week ook geladen(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

eltron schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:47:
[...]

gister was deze week en blijkbaar heb je vorige week ook geladen(?)
Nee, op 6 dec en op 19 dec is de auto ingeplugd geweest. Op geen enkele andere dag was hij aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
de meester01 schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:22:
[...]
Nee, op 6 dec en op 19 dec is de auto ingeplugd geweest. Op geen enkele andere dag was hij aangesloten.
Dan ziet hij kennelijk de zondag als laatste dag van de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

de meester01 schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:22:
[...]

Is deze week niet "7 dagen terug vanaf nu" en vorige week "7 dagen terug tot 14 dagen terug"? Dus een sliding window in technische termen. Dan zou je laadbeurt van 6 december morgen verdwenen moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Peetman op 20-12-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Peetman schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:53:
[...]

Is deze week niet "7 dagen terug vanaf nu" en vorige week "7 dagen terug tot 14 dagen terug"? Dus een sliding window in technische termen.
Hij is in de afgelopen 13 dagen één keer aan de lader geweest van 1500 u tot ongeveer 2000u en dat was zondag de 19e.

Heb nu met de Zappi helpdesk de settings aangepast (stond nog op UK tijd) en nog een dingetje over de CT klemmen aangepast. Net de hub geflashed en nu draait de update voor de Zappi. Daarmee zou het hopelijk opgelost moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
DonJuape schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:42:
[...]

Specifiek voor de Zappi heb je maar 1 (UTP) kabel nodig voor de CT klemmen. De verbinding van de Zappi met de Hub gaat namelijk draadloos. Er schijnt wel een bedrade verbinding te komen en als je ooit een andere paal wilt is het handig om het te hebben liggen.
Ja daarom leg ik één extra, voor reserve of voor een andere laadpaal. Heb jij verder nog tips over het aansluiten/afzekeren? Hebben een wat zwaardere aansluiting, 3x35a aansluiting en dus ook zonnepanelen (de elektricien zal dit verder ook vast weten, maar dan kom ik wat beslagen ten ijs).

Zie het advies bij 3x25a en dan op 3x32a afzekeren combinatie net + zonnepanelen vaak voorbij komen. Hoe zit dat bij 3x35? Gewoon op 32a afzekeren lijkt me? Ben zelf nog aan het kijken met domoticz wat we eigenlijk ongeveer gebruiken. Dit lijkt nogal verschillend, hoogste piek van 14500 watt gezien.. Fases lijken gelukkig ook goed verdeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bart-k schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:41:
[...]

Ja daarom leg ik één extra, voor reserve of voor een andere laadpaal. Heb jij verder nog tips over het aansluiten/afzekeren? Hebben een wat zwaardere aansluiting, 3x35a aansluiting en dus ook zonnepanelen (de elektricien zal dit verder ook vast weten, maar dan kom ik wat beslagen ten ijs).

Zie het advies bij 3x25a en dan op 3x32a afzekeren combinatie net + zonnepanelen vaak voorbij komen. Hoe zit dat bij 3x35? Gewoon op 32a afzekeren lijkt me? Ben zelf nog aan het kijken met domoticz wat we eigenlijk ongeveer gebruiken. Dit lijkt nogal verschillend, hoogste piek van 14500 watt gezien.. Fases lijken gelukkig ook goed verdeeld.
Maximaal 3x32A want dat is 22kW en dat is de max. van je Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Ik weet inmiddels dat via Eneco E-mobility de BAM mijn installateur is. Ik wil graag 2 UTP kabels naar de paal gelegd hebben (1xloadbalance/1xnetwerk). Wie weet of ze dit standaard doen, of dat ze bereid zijn om die 2e kabel ook te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

pascalwinters schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:42:
Ik weet inmiddels dat via Eneco E-mobility de BAM mijn installateur is. Ik wil graag 2 UTP kabels naar de paal gelegd hebben (1xloadbalance/1xnetwerk). Wie weet of ze dit standaard doen, of dat ze bereid zijn om die 2e kabel ook te trekken?
Als jij alle spullen ervoor hebt liggen (2x de lengte UTP kabel) het voor hun geen extra werk is om iets extra's mee te trekken. Daarnaast heb je meer succes om het aan hen te vragen dan hier op dit forum.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:33
Begin januari gaat de oude auto van mijn vrouw eruit en komt er een Corsa E met 3 fase 11 kW lader.

Ik ben vast een beetje aan het inlezen voor een laadpaal thuis. Zijn er merken die je beter kan overslaan? Of juist aanraders?

Auto is privé en laadpaal komt op de oprit aan de gevel, pasjes systeem dus niet nodig.

Zonnepanelen zijn er maar 6 en auto gebruik is overdag. Koppeling met zonnepanelen is dus niet nodig.

We wonen all electric, 3x25 A aansluiting.

De laadpaal mag "dom" zijn, heeft ook de voorkeur.

Load balancing mag, maar ik zag al meerdere laadpalen die je kan begrenzen en dan lijkt mij ook prima. Stroom piek in Enelogic is tussen de 4 en 6 kW en een enkele keer 9. De laadpaal beperken op bijvoorbeeld 3x10 A lijkt me dan een prima alternatief voor load balancing.

Echte registratie hoeven we niet, voor een beetje inzicht wil ik wel een kWh meter in de groepenkast plaatsen.

Als aandachtspunt het type aardlek in de gaten houden. Hoe groot is de faal kans? Ik heb nog een 3 fase groep over, of is een 3 fase alamat een betere keus ? Kwa kabel zal het 4 of 6 mm2 denk ik.

Zijn er nog dingen om rekening mee te houden ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

pascalwinters schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:42:
De monteur van de BAM (ook via Eneco) wilde bij mij maar 1 UTP leggen, die van hemzelf ( i.v.m. Load-Balancing via P1 poort). Een 2e kabel zou ook kunnen maar dan moest ik zelf het gat boren in mijn fundering en deze 2e UTP mocht ook niet in de 40mm grondbuis welke hij gebruikte.. heel apart :S
Alles wat op de foto's staat wat niet bij de opdracht hoort, daar krijg ik vragen over.
Aldus de installateur... Die dus geen 'specials' meer doet.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Erwin_83 zou lekker voor een voordelige optie gaan. Heidelberg of Tesla (TWC). Die heb je voor ~ 500 EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
DonJuape schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:54:
[...]

Maximaal 3x32A want dat is 22kW en dat is de max. van je Zappi.
en geeft 32a afzekering dan geen problemen omdat ik 3x25 heb? Of is dit zodat Zappi 3x25 en zonnepanelen overschot kan laden tegelijk?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Inspired schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:01:
@Erwin_83 zou lekker voor een voordelige optie gaan. Heidelberg of Tesla (TWC). Die heb je voor ~ 500 EUR.
De Heidelberg en de webasto en dat soort dingen kwam ik al tegen en lijken voor mijn doel prima, maarja ik ben nieuw in de laad wereld..

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:35
@Erwin_83 Hoeveel wordt er per dag mee gereden. Een buitenstopcontact met een kWh meter (eur 100?) in totaal) kan al best een goede oplossing zijn.

En wellicht heb je dat stopcontact al, en hoef je niets te doen. b.v. gewoon om mee te beginnen...

[ Voor 25% gewijzigd door BarryH op 21-12-2021 10:44 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

water_escape schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:09:
[...]

en geeft 32a afzekering dan geen problemen omdat ik 3x25 heb? Of is dit zodat Zappi 3x25 en zonnepanelen overschot kan laden tegelijk?
Helemaal correct, dat is daarom. Dat heeft overigens alleen zin als je auto nu of in de toekomst 22kW kan laden want 11kW is 3x16A. Je net limiet in je Zappi moet je natuurlijk wel op 25A zetten zodat de Zappi en je huis samen niet over de 3x25A van je hoofdzekeringen heen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
BarryH schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:23:
@Erwin_83 Hoeveel wordt er per dag mee gereden. Een buitenstopcontact met een kWh meter (eur 100?) in totaal) kan al best een goede oplossing zijn.

En wellicht heb je dat stopcontact al, en hoef je niets te doen. b.v. gewoon om mee te beginnen...
Dat zal wisselen, maar gemiddeld denk 100 km per dag. Gewone wcd zou kunnen maar ff snel opladen is er dan niet bij en constant een wcd vol belasten is misschien ook niet zo verstandig. De auto is koop en voor meerdere jaren is de bedoeling, dus een laadpaal lijkt me wel een passende/bijbehorende investering.

Buiten wcd is er nu wel, maar geschakeld middels KaKu, dus niet geschikt om veel te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Erwin_83 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:15:
[...]

Dat zal wisselen, maar gemiddeld denk 100 km per dag. Gewone wcd zou kunnen maar ff snel opladen is er dan niet bij en constant een wcd vol belasten is misschien ook niet zo verstandig. De auto is koop en voor meerdere jaren is de bedoeling, dus een laadpaal lijkt me wel een passende/bijbehorende investering.

Buiten wcd is er nu wel, maar geschakeld middels KaKu, dus niet geschikt om veel te laden.
Dat laadt je er met een granny makkelijk bij als je een uurtje of 8 thuis stil staat. En als het een keer iets minder is, ook geen probleem. Met de Corsa-E heb je volgens mij een Wltp range > 300km, dus heb je ook nog 200km marge als je vol zit.

[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 21-12-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-08 15:17
Ik heb een newmotion LOLO van marktplaats gekocht en ben deze eens aan het testen.

Als ik de spanning erop zet gaat het orangje lampje aan en hoor ik m tot leven komen. Na een paar sec gaat het lampje uit.
Lan is aangesloten, maar zie eigenlijk niets verschijnen in mijn netwerk.

Toevoegen in newmotion portal is me nog niet gelukt met het sn ingeven.
Laadpas is besteld, maar het is me allemaal niet heel duidelijk.

Zou er meer moeten gebeuren? Wie kan mij wat op weg helpen? (helpdesk heeft het nogal druk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 13:52

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Ik ben thuis ook e.a. aan het voorbereiden en besloten voor een Zappi te gaan. Nu zit ik echter met een paar vrij basale vragen.

Ik moet een kabel trekken +/- 13mtr welke onder de grond komt.
  1. Nu dacht ik altijd dat 6mm verreist was voor 32A, maar ik zie ik dat 4mm voor deze afstand voldoende is (zie link), ook als er in de toekomst meer ampere op komt (voor nu 3x 16A). Is het wellicht verstandig om toch 6mm neer te leggen ? (https://www.evservice.eu/zelf-een-laadstation-installeren)
  2. Wat zouden jullie doen, ik kan voor een grondkabel gaan (4aderig), waarbij de litze de aarde is (maar wat ik altijd gedoe vindt om netjes als aarde aan te sluiten) of voor 5aderige kabel welke ik door een buis leid ?
  3. Ik was van plan middels 2 wartels de kabels (utp & stroom) in te voeren, echter nu staat er in de documentatie dat er ook een meer-kabelige-wartel gebruikt kan worden. Ik dacht dat het altijd 1 kabel was per wartel, hoe hebben jullie dit opgelost ?

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
BlackBurn schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:55:
Ik ben thuis ook e.a. aan het voorbereiden en besloten voor een Zappi te gaan. Nu zit ik echter met een paar vrij basale vragen.

1. Nu dacht ik altijd dat 6mm verreist was voor 32A, maar ik zie ik dat 4mm voor deze afstand voldoende is (zie link), ook als er in de toekomst meer ampere op komt (voor nu 3x 16A). Is het wellicht verstandig om toch 6mm neer te leggen ? (https://www.evservice.eu/zelf-een-laadstation-installeren)
  2. Wat zouden jullie doen, ik kan voor een grondkabel gaan (4aderig), waarbij de litze de aarde is (maar wat ik altijd gedoe vindt om netjes als aarde aan te sluiten) of voor 5aderige kabel welke ik door een buis leid ?
  3. Ik was van plan middels 2 wartels de kabels (utp & stroom) in te voeren, echter nu staat er in de documentatie dat er ook een meer-kabelige-wartel gebruikt kan worden. Ik dacht dat het altijd 1 kabel was per wartel, hoe hebben jullie dit opgelost ?
4mm2 is wel voldoende en zelfs 2,5mm2 kan nog wel met 16A.
echter is de weerstand wel omgekeerd evenredig met de diameter en is meer dus altijd beter. Minder warmte-ontwikkeling en laadverlies. ik heb zelf voor 6mm2 gekozen omdat er bij mij 32A doorheen gaat, maar als je max 16A doet is 4mm2 ook prima.

Kabel door buis vind ik ook handiger.

En voor mij maar één wartel aangezien de loadbalancing met harvi draadloos gaat. Meerdere draden door 1 wartel is natuurlijk niet optimaal, maar of dat erg is, is mede afhankelijk van de plek waar je hem hangt. (Bij mij onder carport dus wordt nooit nat).

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 22-12-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 22:06
Net bij het wegrijden thuis viel het mij op dat mijn Alfen S-line rood knippert. Geen idee wat het kan zijn. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Sunri5e schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:33:
Net bij het wegrijden thuis viel het mij op dat mijn Alfen S-line rood knippert. Geen idee wat het kan zijn. Iemand een idee?
Volgens de handleiding;
Voorgehouden laadpas is niet geautoriseerd om te laden. Laadkabel verbonden zonder transactie.
Update geinstalleerd in de Tesla misschien? Dan reboot de auto en moet je opnieuw de pas aanbieden omdat de laadsessie verbroken is geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 22-12-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 22:06
Inspired schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:47:
[...]

Volgens de handleiding;

[...]

Update geinstalleerd in de Tesla misschien? Dan reboot de auto en moet je opnieuw de pas aanbieden omdat de laadsessie verbroken is geweest.
Ik heb idd een update in de Tesla gehad gister. Echter heb ik de afgelopen dagen thuis niet geladen en het ook niet geprobeerd. Het viel me op dat hij opeens rood knipperde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Sunri5e schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:52:
[...]

Ik heb idd een update in de Tesla gehad gister. Echter heb ik de afgelopen dagen thuis niet geladen en het ook niet geprobeerd. Het viel me op dat hij opeens rood knipperde.
Je had de auto niet aangesloten op de paal? Dan misschien gewoon eens resetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
BlackBurn schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:55:

1 of 3 fase paal? De 32A suggereert 1 fase. In dat geval zou ik voor een 4 aderige 3 fasekabel gaan van 4 of 6mm2. Mocht je een keer de paal moeten vervangen dan hoeft de bedrading niet opnieuw.
Een meerkabelige wartel ken ik niet. Ik zou dat met twee wartels doen. Ik heb overigens ook een Zappi maar gebruik de Harvi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
@BlackBurn ik zou ook twee wartels gebruiken:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_iKaR-qXXui_8YuFiVNSraekY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7RS4HGCoge2siWAUHKO5Ad7.jpg?f=fotoalbum_large

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:20
Ik ga begin januari de Alfen Single pro geïnstalleerd krijgen.

Ik wil hier dan een E-Flux abbo bij nemen voor de zakelijke facturatie.

Ik weet niet of de opties er normaal überhaupt zijn, maar uitgesteld laden, laden aan en uitzetten in de alfen app enz. Is dat nog wel mogelijk en indien nee, hebben jullie tips?

Ik geloof dat dit niet in de E-Flux app kan.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dus als je UTP en stroom aansluit moet je sowieso beide punten gebruiken? Dat neemt toch het nut weg dat je bij de ene aansluiting aan de achterkant alles netjes kan wegwerken als ie aan de muur hangt?

Ik zou zelf namelijk geen kabel over de muur willen hebben.

Maar wellicht begrijp ik het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
Die zitten er standaard bij toch? Of apart kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Phusebox schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:23:
[...]

Dus als je UTP en stroom aansluit moet je sowieso beide punten gebruiken? Dat neemt toch het nut weg dat je bij de ene aansluiting aan de achterkant alles netjes kan wegwerken als ie aan de muur hangt?

Ik zou zelf namelijk geen kabel over de muur willen hebben.

Maar wellicht begrijp ik het verkeerd.
De twee wartels passen niet samen in het achterpaneel. Aangezien mijn MK aan de andere kant van de buitenmuur zit waar de Zappi op is geinstalleerd heb ik voor de UTP kabel/kabels van de CT-klemmen een kleine wartel aan de onderkant geplaatst. De 5x6mm2 voedingskabel komt achter in de Zappi binnen.
Ik heb ook nog een aparte, afsluitbare buiten-WCD van 16A geplaatst, voor een granny voor de 2e EV indien nodig (en bv. Kärcher).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HACNCyzWcu7jtK5qDYrD7CxALvQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RyPK8l6A4yXP11zzYUH58Jvm.jpg?f=user_large

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
Bart-k schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:45:
Die zitten er standaard bij toch? Of apart kopen.
Bij mij zaten ze er niet bij, dus ff apart kopen :) bv. hier https://www.elektramat.nl/ Hebben ook goedkope voedingskabel en componenten voor de Meterkast.

[ Voor 11% gewijzigd door Isheara op 22-12-2021 12:51 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Isheara schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:49:
[...]

De twee wartels passen niet samen in het achterpaneel. Aangezien mijn MK aan de andere kant van de buitenmuur zit waar de Zappi op is geinstalleerd heb ik voor de UTP kabel/kabels van de CT-klemmen een kleine wartel aan de onderkant geplaatst. De 5x6mm2 voedingskabel komt achter in de Zappi binnen.
Ik heb ook nog een aparte, afsluitbare buiten-WCD van 16A geplaatst, voor een granny voor de 2e EV indien nodig (en bv. Kärcher).
[Afbeelding]
Hmmm. Bij mij zit "alles" aangesloten via het achterpaneel. Dus kabel en CT-klem draden (verlengen met UTP was niet nodig). Het is me nu te koud om te kijken hoe dat zit. o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DonJuape schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:54:
[...]

Hmmm. Bij mij zit "alles" aangesloten via het achterpaneel. Dus kabel en CT-klem draden (verlengen met UTP was niet nodig). Het is me nu te koud om te kijken hoe dat zit. o<:)
Wel benieuwd naar dan. Zonde als ik alsnog aan de onderkant een kabel moet hebben lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Ik stoor me er niet aan, aangezien er aan de onderkant ook de laadkabel uit komt. Maar misschien heeft @DonJuape een losse kabel. Bij mij steekt het buisje van de CT-klem kabel misschien 5 cm uit aan de onderkant: de Wartel zit immers IN de Zappi. Bij mij kon het met de geboorde gaten in de buitenmuur niet anders, want de 2 aparte buizen in de muur lagen iets te ver uit elkaar (de CTklem kabels pasten niet bij de voedingskabel in de buis). Achteraf had ik het misschien anders kunnen doen, maar nogmaals: je ziet er niks van.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Isheara schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:07:
Ik stoor me er niet aan, aangezien er aan de onderkant ook de laadkabel uit komt. Maar misschien heeft @DonJuape een losse kabel. Bij mij steekt het buisje van de CT-klem kabel misschien 5 cm uit aan de onderkant: de Wartel zit immers IN de Zappi. Bij mij kon het met de geboorde gaten in de buitenmuur niet anders, want de 2 aparte buizen in de muur lagen iets te ver uit elkaar (de CTklem kabels pasten niet bij de voedingskabel in de buis). Achteraf had ik het misschien anders kunnen doen, maar nogmaals: je ziet er niks van.
Ik heb een vaste kabel.

Kabel plus CT-kabels gaan in de meterkast een buis de muur in. De Zappi zit aan de buitenkant van die muur. Misschien zit de wartel om/op die buis?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzE0uQ5OC_GLyGx7VMPr_adzCbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ficT4Y2YhOGaGIFBbI13WiYi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door DonJuape op 22-12-2021 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Beetje lastig te zien, maar heb je wel schuin naar beneden naar je buitenmuur geboord? Of is je buitenmuur onder afdak/carport? Als je zo met die draden uitkomt in een wartel ben je sowieso niet waterdicht, omdat er kieren zitten tussen de verschillende kabels...een wartel zorgt juist voor de waterdichte beklemming van de kabel. Dat lijkt bij jou niet het geval te zijn...maar ik kan me vergissen als de hele buis waar alle 4 de kabels inzitten uitkomen in een wartel....dan zou het goed afgeschermd zijn en kun je voldoen met 1 grote wartel om de buis

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Isheara schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:53:
Beetje lastig te zien, maar heb je wel schuin naar beneden naar je buitenmuur geboord? Of is je buitenmuur onder afdak/carport? Als je zo met die draden uitkomt in een wartel ben je sowieso niet waterdicht, omdat er kieren zitten tussen de verschillende kabels...een wartel zorgt juist voor de waterdichte beklemming van de kabel. Dat lijkt bij jou niet het geval te zijn...maar ik kan me vergissen als de hele buis waar alle 4 de kabels inzitten uitkomen in een wartel....dan zou het goed afgeschermd zijn en kun je voldoen met 1 grote wartel om de buis
Ik heb hier zelf niks aan gedaan dus ik weet het niet. Ooit kijk ik wel een keer hoe het zit. Zappi zit niet onder een carport en ik ga er van uit dat de installateur waterdichtheid in acht heeft genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:40
Heeft er iemand ervaring met het succesvol dan wel niet succesvol updaten van de firmware op een Alfen Eve laadpunt?

Ik krijg met geen mogelijkheid de firmware geupdate, zowel niet via de Service Installer als de nieuwe MyEve app. Via beide manieren met verschillende firmware versies blijf ik 1 van onderstaande meldingen krijgen:

1.
Firmware Check failed (BL_INVALID_LEN)
Firmware incorrectly generated or incorrect encryption key

2.
Firmware image signature verification failed ffffbf00

Via zowel dus mobiel via de MyEve app als via 2 verschillende laptops, zowel via Service Installer versie 3.5.3_147 als 3.5.1_1.
Huidige firmware versie is 4.15.4-4009

iRacing Profiel

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Gisteren hebben ze bij me Evbox elvi geplaatst. Geen uitleg....helemaal niks.
Probeer het station te activeren in de portal. Werkt niet.

Schijnt dat het van 50Five richting Engie moet gaan. Zou 1 dag duren, maar blijkbaar is het nog niet doorgezet?

Denk dat ik morgen Engie maar ga bellen, aangezien Evbox aangeeft dat zij het beheer niet meer doen.
Waardeloos...2900 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:42
eltron schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:35:
[...]

4mm2 is wel voldoende en zelfs 2,5mm2 kan nog wel met 16A.
echter is de weerstand wel omgekeerd evenredig met de diameter en is meer dus altijd beter. Minder warmte-ontwikkeling en laadverlies. ik heb zelf voor 6mm2 gekozen omdat er bij mij 32A doorheen gaat, maar als je max 16A doet is 4mm2 ook prima.

Kabel door buis vind ik ook handiger.

En voor mij maar één wartel aangezien de loadbalancing met harvi draadloos gaat. Meerdere draden door 1 wartel is natuurlijk niet optimaal, maar of dat erg is, is mede afhankelijk van de plek waar je hem hangt. (Bij mij onder carport dus wordt nooit nat).
Vergeet niet dat wanneer je meerdere kabels door 1 wartel doet je snel last van spinnen in de behuizing zal krijgen. Of even een druppie zuurvrije siliconenkit om m alsnog goed af te dichten, dan kan t natuurlijk prima :Y

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:04
jzoin2 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:17:
Gisteren hebben ze bij me Evbox elvi geplaatst. Geen uitleg....helemaal niks.
Probeer het station te activeren in de portal. Werkt niet.

Schijnt dat het van 50Five richting Engie moet gaan. Zou 1 dag duren, maar blijkbaar is het nog niet doorgezet?

Denk dat ik morgen Engie maar ga bellen, aangezien Evbox aangeeft dat zij het beheer niet meer doen.
Waardeloos...2900 euro.
50Five. Die doen dus wel werk? Want mijn emails voor een offerte werden steevast genegeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:34
Hebben mensen hier ervaring met het handmatig declareren van stroomkosten op basis van een (mid) kwh meter ? Doen jullie dit dan direct bij de werkgever of via de tank / laadpas leverancier ?
En hoe lever je het daar dan aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
wd200 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:49:
Hebben mensen hier ervaring met het handmatig declareren van stroomkosten op basis van een (mid) kwh meter ? Doen jullie dit dan direct bij de werkgever of via de tank / laadpas leverancier ?
Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik ben vanuit mijn holding mijn eigen werkgever en lees gewoon maandelijks af wat de kWh meter aangeeft en declareer het aantal kWh x kWh-prijs. In een Excel houdt ik dat bij.

Als jij dat ook doet en eventueel een foto maakt van de kWh meter toevoegt dan dan zal dat denk ik voldoende zijn als je werkgever akkoord geeft op die methode. Het vereist wel wat vertrouwen, maar die simpele methode kan gewoon volstaan.

Toevoeging: ik heb ook een laadpaal en die staat direct op de zaak. Alles wat ik daarop laadt komt 'automatisch' in de zakelijke administratie. Dat staat dus los van thuis laden waar je gewoon voor gecompenseerd moet worden.

[ Voor 12% gewijzigd door InterCC op 24-12-2021 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ik moet dat nog voor de eerste keer doen maar collega's doen dit al jaren zo. Eind van dit jaar maak ik een foto van de stand van de kWh meter en op basis van het gemiddelde tussen dal en piek tarief declareer ik dat dan in de app van de LM (en ik voeg die foto dan bij).
Ik heb ook een laadpas van de LM maar die gebruik ik dus alleen voor publiek laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Ik zou dit even afstemmen met WG. Kan me voorstellen dat de LM wat moeilijk gaat doen aangezien je geen bon hebt. Heb je dit niet vooraf gechecked? Mijn WG staat dit sowieso niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Hier net te horen gekregen dat ik de kwh mag declareren gezien de zaak geen paal meelevert. Dus een foto of een uitdraai x tarief is nu afgesproken en staat in de lease voorwaarden van de zaak.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-08 07:42

FFW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhNZD1CvNTGIOzv3sbXKG4StpfE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jdVnBWKDqkYlQsnfAovnoynQ.png?f=fotoalbum_large

Mijn prive DC lader is gearriveerd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Cool! Maar wat is de reden voor een DC lader?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:04
Wat kost dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Kun je die ook direct op je zonnepanelen aansluiten DC (dus voor de omvormer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Is dat een DC30? Leuk voor de geek-factor!

Paar praktische vragen
1) quanta costa?
2) waarom een DC met 30kWh en niet een AC met 22kWh?
3) waar ga je die plaatsen? op je werk kan ik me nog voorstellen, maar voor thuis moet je de huisaansluiting flink uphogen om die complete 30kWh te kunnen benutten. EDIT: 3x50A lees ik in de specsheet.

[ Voor 7% gewijzigd door JackBol op 24-12-2021 20:28 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:34
Wellicht voor mensen ook leuk om hier te volgen

Stopcontact kWh verbruik in excel per periode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

Makrolon schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:40:
[...]
Cool! Maar wat is de reden voor een DC lader?!
Vrolijk kerstfeest allemaal. Ik heb een Jag i-pace die niet op 3 fasen AC kan laden. En dan is dit de beste lader, want 30kwh DC en dus zit de 90 kwh DC batterij in minder dan 3 uur vol. Ik wil hiermee voorkomen dat ik met mijn gezin vaak op openbare laadplaatsen moet wachten.
Ik heb me er ook niet heel erg in kunnen verdiepen, maar hier is meer informatie Ik weet nog niet wat de 3x50A aansluiting gaat kosten maar reken op 5k extra. (de aangeschreven installateurs die dat kunnen bevestigen vieren nu kerst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
FFW schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:38:
[...]

Vrolijk kerstfeest allemaal. Ik heb een Jag i-pace die niet op 3 fasen AC kan laden. En dan is dit de beste lader, want 30kwh DC en dus zit de 90 kwh DC batterij in minder dan 3 uur vol. Ik wil hiermee voorkomen dat ik met mijn gezin vaak op openbare laadplaatsen moet wachten.
Ik heb me er ook niet heel erg in kunnen verdiepen, maar hier is meer informatie Ik weet nog niet wat de 3x50A aansluiting gaat kosten maar reken op 5k extra. (de aangeschreven installateurs die dat kunnen bevestigen vieren nu kerst)
Je weet dat een 3 x 50A aansluiting niet alleen eenmalig geld kost maar ook ongeveer 900 euro per jaar extra t.o.v. standaard 3 x 25A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

Dat valt dus mee. Ik worstel meer met de vraag of ik het in dit huis ga aansluiten. Het is een scenario dat we binnen een jaar gaan verhuizen dan zou alles weer losgemaakt moeten worden, opnieuw de kosten etc.

Ik heb een aantal 3 fase groepen beschikbaar maar daar kan deze auto helaas niks mee.
Pagina: 1 ... 108 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen