Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.882 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
FFW schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:51:
Dat valt dus mee. Ik worstel meer met de vraag of ik het in dit huis ga aansluiten. Het is een scenario dat we binnen een jaar gaan verhuizen dan zou alles weer losgemaakt moeten worden, opnieuw de kosten etc.

Ik heb een aantal 3 fase groepen beschikbaar maar daar kan deze auto helaas niks mee.
De lader die je nu gekocht hebt moet hoe dan ook op 3-fase worden aangesloten. Maar uit de lader komt dan dus DC 30kW waardoor je niets te maken hebt met de 1-fase AC boordlader van je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Hallo!

Ik heb een korte vraag en hoop dat iemand mij verder kan helpen. Ben al een tijdje aan het lezen maar kom nog niet heel veel verder. Ik krijg met een beetje mazzel volgende week een Volvo C40 (laadvermogen 11kW, type 2). Nu ga ik zelf een lader plaatsen thuis (pa is gepensioneerd elektriciën).

Wat voor type lader adviseren jullie icm relatief eenvoudige kostendeclaratie bij Leaseplan?

Mij werd aangeraden een Easee Home icm de e-flux app. Navraag bij Leaseplan is dat ik weer hele andere types en merken doorkrijg… doel is zo cheapo mogelijk een lader op te hangen. Maar van de andere kant, als iets meer investering een hoop ergernis bespaard dan dan doe ik dat :)

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ergodyne1 schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:16:
Hallo!

Ik heb een korte vraag en hoop dat iemand mij verder kan helpen. Ben al een tijdje aan het lezen maar kom nog niet heel veel verder. Ik krijg met een beetje mazzel volgende week een Volvo C40 (laadvermogen 11kW, type 2). Nu ga ik zelf een lader plaatsen thuis (pa is gepensioneerd elektriciën).

Wat voor type lader adviseren jullie icm relatief eenvoudige kostendeclaratie bij Leaseplan?

Mij werd aangeraden een Easee Home icm de e-flux app. Navraag bij Leaseplan is dat ik weer hele andere types en merken doorkrijg… doel is zo cheapo mogelijk een lader op te hangen. Maar van de andere kant, als iets meer investering een hoop ergernis bespaard dan dan doe ik dat :)
Wat versta je/LP onder eenvoudige declaratie? Aantal kWh’s zelf doorgeven zonder bonnetje of automatisch via een backend en middels de laadpas?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ergodyne1 schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:16:
Hallo!

Van belang is wat @Inspired vraagt en ook of je loadbalancing nodig hebt. Als je dat nodig hebt vallen de hele goedkope palen zoals de Tesla Wall Connector af (tenzij een Tweaker bent die daar dan zelf weer loadbalancing voor kan klussen met HA e.d.).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Inspired schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:24:
[...]

Wat versta je/LP onder eenvoudige declaratie? Aantal kWh’s zelf doorgeven zonder bonnetje of automatisch via een backend en middels de laadpas?
Ik weet niet exact wat Leaseplan vereist. Ik krijg een laadpas en kan via een LP portal declareren schijnt het maar heb daar geen ervaring mee. Automatisch lijkt mij erg handig, als dat een keer 2/300€ scheelt doe ik dat, maar als het 1000€ in aanschaf scheelt draai ik mijn hand niet om voor wat administratief werk 😄

Ik zal hoofdzakelijk ‘s nachts laden. Heb dan niet veel aan anders dan een keer een afwasmachine… mijn gevoel zegt dat loadbalancing niet nodig is (woon alleen + helft vd week met jonge kids) maar ik hoor om mij heen dat je het beter wel kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-10 21:01
Wellicht ook leuk om te volgen
Stopcontact kWh verbruik in excel per periode

Ik wil een granny charger (op een vast stopcontact) voorzien een kWh mid meter met een portaal zodat ik die paar keer dat ik hem gebruik ook kan declareren.

En als iemand goede tips heeft graag in dit topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ergodyne1 schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:30:
[...]

Ik weet niet exact wat Leaseplan vereist. Ik krijg een laadpas en kan via een LP portal declareren schijnt het maar heb daar geen ervaring mee. Automatisch lijkt mij erg handig, als dat een keer 2/300€ scheelt doe ik dat, maar als het 1000€ in aanschaf scheelt draai ik mijn hand niet om voor wat administratief werk 😄

Ik zal hoofdzakelijk ‘s nachts laden. Heb dan niet veel aan anders dan een keer een afwasmachine… mijn gevoel zegt dat loadbalancing niet nodig is (woon alleen + helft vd week met jonge kids) maar ik hoor om mij heen dat je het beter wel kunt nemen.
Als je gewoon met een kWh meter elke maand een declaratie in kunt dienen kun je zelfs met de bijgeleverde lader laden. Mits je niet heel veel moet rijden. Anders kun je een paal nemen voor ~500 EUR. Dan moet je nog steeds handmatig declareren. Die heeft geen LB.

Persoonlijk zou ik nu deze kopen denk ik; https://www.voltus.de/ele...dition-3-phasig-11kw.html

Met LB, met backend (dus automatisch declareren) en ook gasten kunnen met een eigen pas laden.

Als de WG deze koopt, en dan de kosten als EB op je salaris verwerken dan kost hij je maar de 1/2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ergodyne1 schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:30:
[...]

Een Tesla Wall Connector is serieus goedkoop. Als je er dan een kWh meter bij laat plaatsen (tussen de 100 en 200 euro voor een 3-fase) en je maakt je twee keer per jaar o.i.d. een foto van de stand die je dan declareert in de LM app dan lijkt me dat de goedkoopste oplossing. Zo declareer ik ook (maar heb geen TWC want ik heb wel LB nodig).
Wat voor aansluiting heb je? 3x25A? Met hoeveel kW kan je auto laden 11kW 3-fase of 7,4kW 1-fase of iets anders?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:34:
[...]

Als je gewoon met een kWh meter elke maand een declaratie in kunt dienen kun je zelfs met de bijgeleverde lader laden. Mits je niet heel veel moet rijden. Anders kun je een paal nemen voor ~500 EUR. Dan moet je nog steeds handmatig declareren. Die heeft geen LB.

Persoonlijk zou ik nu deze kopen denk ik; https://www.voltus.de/ele...dition-3-phasig-11kw.html

Met LB, met backend (dus automatisch declareren) en ook gasten kunnen met een eigen pas laden.

Als de WG deze koopt, en dan de kosten als EB op je salaris verwerken dan kost hij je maar de 1/2.
Zijn de prijzen aan het dalen ofzo? Dat is een erg goede prijs voor een lader met automatische declaratie EN loadbalancing. Wacht...excl. BTW...maar dan nog steeds de goedkoopste met back-end/paslezer. Als je dat niet nodig hebt kost hij hetzelfde als bijvoorbeeld de Zappi.

[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 26-12-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DonJuape schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:38:
[...]

Zijn de prijzen aan het dalen ofzo? Dat is een erg goede prijs voor een lader met automatische declaratie EN loadbalancing.
In Duitsland zit er subsidie op de laadpalen met LB. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:47
Inspired schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:39:
[...]

In Duitsland zit er subsidie op de laadpalen met LB. :9
Ook als ze naar Nederland worden verzonden?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:03:
[...]

Ook als ze naar Nederland worden verzonden?
Ja, voor die prijs krijg je hem gewoon in NL. Volgens mij krijgen Duitsers nog extra subsidie. Die krijgen we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-10 22:26
wd200 schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:32:
Wellicht ook leuk om te volgen
Stopcontact kWh verbruik in excel per periode

Ik wil een granny charger (op een vast stopcontact) voorzien een kWh mid meter met een portaal zodat ik die paar keer dat ik hem gebruik ook kan declareren.

En als iemand goede tips heeft graag in dit topic
Granny is voor de meeste mensen een goed bruikbare oplossing. Als je minder dan ca. 100-200km/dag rijdt kun je overnight voldoende bijladen voor de volgende dag, zeker als je batterij nog wat marge heeft.
Ik heb zelf de granny vannacht gebruikt bij het skichalet dat we voor deze week hebben gehuurd. Gister einde dag met nog ca. 20% SOC ingeplugd bij het huisje op de aansluiting van de wasmaschine (aparte groep en betrouwbare leiding en stopcontact), ingesteld op 12A en vanochtend weer volle batterij (nou ja 95% dan want ik moet wel de berg af en dan kunnen regenereren).

Opletpunten voor gebruik Granny is dat het een degelijke leiding en Schuko of CEE contactdoos is, liefst op aparte groep achter minimaal 16A. Dan is het voor velen een prima en goedkoop alternatief voor laadpaal.

kWh meter met portaal heb ik nog niet van gehoord, maar is ook wat overdreven.
Ik maak gewoon 1x per jaar op oudjaarsavond een fotootje van de meter en hecht die aan de declaratie.
(Ik heb wel een laadpaal, maar zonder portaal, en reken gewoon 1x per jaar af obv de stand van de meter die ik voor de paal heb gezet).

[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 26-12-2021 17:16 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:04
TonCoronel schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:20:
Heeft er iemand ervaring met het succesvol dan wel niet succesvol updaten van de firmware op een Alfen Eve laadpunt?

Ik krijg met geen mogelijkheid de firmware geupdate, zowel niet via de Service Installer als de nieuwe MyEve app. Via beide manieren met verschillende firmware versies blijf ik 1 van onderstaande meldingen krijgen:

1.
Firmware Check failed (BL_INVALID_LEN)
Firmware incorrectly generated or incorrect encryption key

2.
Firmware image signature verification failed ffffbf00

Via zowel dus mobiel via de MyEve app als via 2 verschillende laptops, zowel via Service Installer versie 3.5.3_147 als 3.5.1_1.
Huidige firmware versie is 4.15.4-4009
Hier zelfde probleem... Update firmware lukt niet, mogelijk gelocked aan de back-office?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-10 17:32
klompje65 schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:30:
[...]

Heb nu met Grafana (en InfluxDB/Telegraf, Mosquitto en NodeRed - alle op dezelfde RPi) een EMS die mijn Alfen aanstuurt op basis van de hoeveelheid zonnestroom die beschikbaar is maar tegelijk een beter dashboard gecreerd (beter dan de eerdere screenshot van Domoticz, beetje ala SolarEdge) die precies laat zien hoeveel er wordt opgewekt, hoeveel er wordt verbruikt en ook de eigen consumptie. Dit alles tot op 1 sec fijnmazigheid. Daarmee veel inzicht gekregen, bijvoorbeeld dat een quooker weliswaar om het half uur met 2kW aangaat maar dat dit maar 10 sec duurt dus dat ik daar niet de laadstroom op wil gaan aanpassen. Er zit altijd een vertraging op een wijziging van de laadstroom en voordat deze effectief is, is de quooker al lang weer uit. Zo zijn er nog meer zaken die ik wil gaan fine-tunen. Maar voor mij werkt het nu al verder prima.Daarbij heb ik nog 1.5 jaar om te fine-tunen ivm saldering :) Op de screenshot hieronder zie je dat de laadstroom eerst even constant was (had ik nog zo ingesteld) maar vanaf 16:28 - bij de lijn - zette ik het maximaliseren van eigen consumptie aan. Je ziet ook dat de Alfen altijd iets lager laadt dan de ingestelde stroom. Weet niet of dit voor de zekerheid is of iets anders maar zou er altijd een paar tienden Ampere bij kunnen tellen, Voor mij is het echter zo prima.

[Afbeelding]
Ik heb een zeer gelijkaardige situatie als deze die je beschrijft. Ik heb al een Rpi draaien met domoticz/influx/grafana en heb dezelfde laadpaal. Ik zou eveneens enkel willen kunnen laden op zonnestroom. Zou je het zien zitten om een beschrijving of tutorial te maken van de prgrammatie die je hebt gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik worstel meer met de vraag of ik het in dit huis ga aansluiten. Het is een scenario dat we binnen een jaar gaan verhuizen dan zou alles weer losgemaakt moeten worden, opnieuw de kosten etc.
Als je denkt dat je het komende jaar wel makkelijk op een openbare laadpaal kan wachten (of een gewone laadpaal thuis) dan heb je die DC-charger toch blijkbaar helemaal niet nodig :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:15
Dat valt dus mee. Ik worstel meer met de vraag of ik het in dit huis ga aansluiten. Het is een scenario dat we binnen een jaar gaan verhuizen dan zou alles weer losgemaakt moeten worden, opnieuw de kosten etc.

Ik heb een aantal 3 fase groepen beschikbaar maar daar kan deze auto helaas niks mee.
Kan je niet gewoon instellen dat de 30kW lader maximaal met 11kW mag laden :?
Dan dat instellen voor het komende jaar en daarna verder kijken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een auto staat toch snel minimaal 10 uur stil lijkt me? Dan kun je elke nacht ~70kWh laden en bijna 300km rijden. Ik kan de noodzaak voor een DC30 lader niet echt begrijpen. Best geinig zo’n ding maar ik vind mijn 11kW lader al overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Inspired schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:34:
Een auto staat toch snel minimaal 10 uur stil lijkt me? Dan kun je elke nacht ~70kWh laden en bijna 300km rijden. Ik kan de noodzaak voor een DC30 lader niet echt begrijpen. Best geinig zo’n ding maar ik vind mijn 11kW lader al overkill.
Als je einde van de middag redelijk leeg thuis komt en je moet in de avond nog ff weg kan het makkelijk zijn.
Ik heb me ook meer dan een jaar met de granny gered maar met 11kW kunnen laden is wel fijn. Als je dan 2 uurtjes hebt kan je met 11kW laden toch een aardige afstand bijplussen (ik laad normaal gesproken thuis met n kw of 7, 3x10A ingesteld in de auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

Arfman

Drome!

TonCoronel schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:20:
Heeft er iemand ervaring met het succesvol dan wel niet succesvol updaten van de firmware op een Alfen Eve laadpunt?

Ik krijg met geen mogelijkheid de firmware geupdate, zowel niet via de Service Installer als de nieuwe MyEve app. Via beide manieren met verschillende firmware versies blijf ik 1 van onderstaande meldingen krijgen:

1.
Firmware Check failed (BL_INVALID_LEN)
Firmware incorrectly generated or incorrect encryption key

2.
Firmware image signature verification failed ffffbf00

Via zowel dus mobiel via de MyEve app als via 2 verschillende laptops, zowel via Service Installer versie 3.5.3_147 als 3.5.1_1.
Huidige firmware versie is 4.15.4-4009
Ik heb een eigen BO maar mij lukt het ook niet de FW te updaten. Ik krijg altijd "download failed" met de ACE service installer. Via de mobiele app krijg ik helemaal geen melding.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
ybos schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:33:
Als je einde van de middag redelijk leeg thuis komt en je moet in de avond nog ff weg kan het makkelijk zijn.
Dat snap ik op zich wel, maar je kan dan ook kijken of je niet even ergens 15 minuten aan een snellader kan staan. Als dat een paar keer per jaar is, dan heb je daar toch weinig last van? Maar goed, als je geen snelladers in de buurt hebt dan is dat natuurlijk wel anders.

Snelladen is wel duurder dan thuis laden (waarschijnlijk, je weet het nooit met de huidige gekke prijzen), maar ik neem aan dat je voor de prijs van een DC30 lader best veel kWh's bij een snellader kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:09

FFW

Hoi, de overweging om prive de dc30 te kiezen is gebaseerd op :

-Jaguar laadt langzaam 1fase AC , maar snel DC
-altijd volle auto tot mijn beschikking, draagt bij aan rijcomfort
-mijn vrouw overweegt ook een EV
-wachttijd reductie
-De snelladers die ik in mijn regio zie zijn meestal vol
-Die snelladers staan op vreselijke plekken, bijvoorbeeld bij een afgelegen tankstation
-mijn gezin reist groot deel van mijn trips mee
- toekomstige verduurzaming woning

voor ons is het misschien niet de goedkoopste, maar wel de beste oplossing

natuurlijk zijn er superchargers in de regio die ik kan gebruiken, maar ook dat zijn geen fantastische plekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FFW schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:31:

-wachttijd reductie
-Die snelladers staan op vreselijke plekken, bijvoorbeeld bij een afgelegen tankstation

natuurlijk zijn er superchargers in de regio die ik kan gebruiken, maar ook dat zijn geen fantastische plekken
Bij twee EVs lijkt een dubbele paal me veel handiger. Maar goed, als je 100k km per jaar rijdt is het wellicht een DC30 een uitkomst met een auto die "maar" met 1x32 kan laden. Persoonlijk zit ik op max 25k tegenwoordig. Ik zou zelf met 1x16 prima uit de voeten kunnen. 1x32 is gewoon minimaal 300 km per dag erbij. Dat rij ik (gelukkig) zo goed als nooit op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Maar daarom snap ik dus niet waarom je hem nu al hebt gekocht, maar pas over een jaar wil ophangen. Als je nu een jaar zonder kan, dan kan je daarna toch ook gewoon zonder? :?
Nee, maar dat zullen ze ook nooit worden. Eerlijk gezegd maakt de plek mij niet zo veel uit, hooguit dat ze makkelijk bereikbaar zijn en aan de route liggen. Als ik aan het laden ben dan zit ik meestal toch op mijn telefoon te spelen tijdens het laden en heb ik weinig ook voor de schoonheid van de omgeving. Of zou dat juist andersom zijn? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
eltron schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:01:
[...]

Granny is voor de meeste mensen een goed bruikbare oplossing. Als je minder dan ca. 100-200km/dag rijdt kun je overnight voldoende bijladen voor de volgende dag, zeker als je batterij nog wat marge heeft.
Ik heb zelf de granny vannacht gebruikt bij het skichalet dat we voor deze week hebben gehuurd. Gister einde dag met nog ca. 20% SOC ingeplugd bij het huisje op de aansluiting van de wasmaschine (aparte groep en betrouwbare leiding en stopcontact), ingesteld op 12A en vanochtend weer volle batterij (nou ja 95% dan want ik moet wel de berg af en dan kunnen regenereren).

Opletpunten voor gebruik Granny is dat het een degelijke leiding en Schuko of CEE contactdoos is, liefst op aparte groep achter minimaal 16A. Dan is het voor velen een prima en goedkoop alternatief voor laadpaal.
Let echt op dat de aansluiting van een granny op een geaard stopcontact MOET zijn, zeker in het buitenland gaat dat nogal eens mis. Als het stopcontact niet (afdoende) geaard is kun je een lelijke schok krijgen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
[...]

Thanks! ik denk dat ik deze maar direct ga bestellen. Lijkt op de voordeligste laadunit met de meeste opties.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

-wachttijd reductie

Ben benieuwd wat het gaat doen met je degeneratie van de batterij. Het schijnt dat de batterij van DC laden sneller achteruit gaat. Maar misschien valt dit met 30kW nog wel mee.
Altijd vol laden schijnt overigens ook niet zo best te zijn voor de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
daemonix schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:13:
[...]
Let echt op dat de aansluiting van een granny op een geaard stopcontact MOET zijn, zeker in het buitenland gaat dat nogal eens mis. Als het stopcontact niet (afdoende) geaard is kun je een lelijke schok krijgen.
Ik dacht zelfs dat de granny gewoon weigert als er geen goede aarde is, maar heb dat nog niet uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:14:
[...]

Ik dacht zelfs dat de granny gewoon weigert als er geen goede aarde is, maar heb dat nog niet uitgeprobeerd.
Ligt aan de granny. Er is Duits filmpje op YouTube waar er een heel aantal hebben uitgeprobeerd. Een paar gaven een waarschuwing maar bij de meeste kwam bijvoorbeeld je deur hendel onder spanning te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:09

FFW

daemonix schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:13:
[...]
Let echt op dat de aansluiting van een granny op een geaard stopcontact MOET zijn
Ik heb het meegemaakt dat alle accu's van mijn plugin hybride werden ontladen door een niet geaarde granny charger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-10 20:05
eltron schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:12:
[...]

Ben benieuwd wat het gaat doen met je degeneratie van de batterij. Het schijnt dat de batterij van DC laden sneller achteruit gaat. Maar misschien valt dit met 30kW nog wel mee.
Altijd vol laden schijnt overigens ook niet zo best te zijn voor de batterij.
Een accu wordt altijd DC geladen, het is alleen de vraag welke AC/DC converter je gebuikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
SkyFlyer schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:22:
[...]
Een accu wordt altijd DC geladen, het is alleen de vraag welke AC/DC converter je gebuikt.
Dat is bekend, maar ook logisch dat die van de auto het beste samenwerkt met het BMS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
koifim schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:12:
Heeft iemand ervaring met het omzetten van een new motion home advanced van een socket naar vaste kabel? Die van mij is omgebouwd, maar geeft nu een rode led. De statuspagina geeft een socket fout aan. Heb reeds een ticket ingeschoten via de niet-technische helpdesk. Zij werken helaas alleen doordeweeks.

Vroeg mij met name af of er in de software configuratie iets aangepast moet worden (door new motion dus).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:01
eltron schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:21:
[...]

Dat is bekend, maar ook logisch dat die van de auto het beste samenwerkt met het BMS.
De BMS verteld aan de chargecontroller met welke parameters er geladen mag worden. Of dat nu een AC gevoede OBC of een offboard DC lader is, zou niks uit moeten maken.

Waar @eltron op doelt is snelladen, dus sneller dan "standaard" laden op 11kW. Dus als jij elke dag de accu van 10-100% aan een 150kW paal vol duwt, gaat die minder lang mee dat als je het op 11kW doet.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
maarten_NL schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:51:
[...]
Waar @eltron op doelt is snelladen, dus sneller dan "standaard" laden op 11kW. Dus als jij elke dag de accu van 10-100% aan een 150kW paal vol duwt, gaat die minder lang mee dat als je het op 11kW doet.
Ja en @FFW gaat dat dagelijks met 30kW proberen iedere dag in een paar uur naar volle batterij.
Ben benieuwd hoeveel capaciteit die batterij na paar jaar nog heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eltron schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:21:
[...]

Ja en @FFW gaat dat dagelijks met 30kW proberen iedere dag in een paar uur naar volle batterij.
Maar die auto heeft een accu van 90kWh. Dan is 30kW echt nog niet mega snel. Zit je nog maar op een C van 1/3. Denk niet dat het noemenswaardig slechter is dan met 7.2kW laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:01
eltron schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:21:
[...]

Die 30kW valt een beetje afhankelijk van de accu misschien niet eens onder snelladen. Ik zit in de heavy-duty sector en daar garanderen leveranciers dagelijks meerdere keren _echt_ snellladen (150-300kW) met maar een enkele % aan degradatie per jaar.

Wat heeft @FFW voor een auto en niet onbelangrijk: als ie een leasebak heeft en zijn auto gebruikt als gereedschap voor x jaar/km dan betaald ie toch gewoon voor de veroudering?

Als de maximale range echt elke dag nodig is dan is het denk ik wel wijs om de degradatie * winterse omstandigheden mee te nemen in de auto keuze. Mijn verse Kona heeft WLTP 483km, op 80% in de afgelopen winterse week blijft er nog maar goed 300 nogwat van over.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:51
Inderdaad laden op 1/3C is helemaal zo gek niet (de extra kosten moet iedereen voor z'n eigen situatie bepalen).
Plugin hybrids laden vaak op een hogere C rating. VW Passat 8kWh netto op 3.7kW bijvoorbeeld.
Vind het wel leuk dat iemand hier op het forum vast ervaring doet met een DC lader.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fate_Neo
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2023
Arfman schreef op zondag 26 december 2021 @ 23:55:
[...]

Ik heb een eigen BO maar mij lukt het ook niet de FW te updaten. Ik krijg altijd "download failed" met de ACE service installer. Via de mobiele app krijg ik helemaal geen melding.
Contact opgenomen met Service desk van Alfen, Bij het aanmaken van een ticket en het doorgeven van het S/N (te vinden op de onderkant) kreeg ik een firmware bestand toegestuurd.

Hierdoor was het updaten van mijn laadpunt wel mogelijk.
Heb hem daarna meteen naar de laatste firmware door geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
[...]

Weet je zeker dat deze Loadbalancing heeft? als ik het zo lees met mijn kennis van Duits lijkt het meer alsof deze voorbereid is op loadbalancing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ergodyne1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:20:
[...]

Weet je zeker dat deze Loadbalancing heeft? als ik het zo lees met mijn kennis van Duits lijkt het meer alsof deze voorbereid is op loadbalancing?
In der Sonderedition ist ein 5m Typ-2-Ladekabel, RFID und das bereits aktivierte Lastmanagement enthalten! Somit kann die Wallbox über ein Energy-Management-System gesteuert und geregelt werden.
Dat moet overigens ook wel voor een KFW uitvoering in Duitsland. Anders krijgt men ook geen subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Inspired schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:23:
[...]

[...]

Dat moet overigens ook wel voor een KFW uitvoering in Duitsland. Anders krijgt men ook geen subsidie.
Er staat bij dat je het dan kunt sturen middels een management oplossing, maar ik zie niet echt of dat erbij zit. Of ben ik nou gek? :) :+

ps. waar is het de afkorting van dat KfW eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ergodyne1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:27:
[...]

Er staat bij dat je het dan kunt sturen middels een management oplossing, maar ik zie niet echt of dat erbij zit. Of ben ik nou gek? :) :+

Zie het bold gedeelde van de quote hierboven. Daarnaast verkopen ze ook een versie met alleen RFID. Die is goedkoper dan deze bundel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 24-10 12:03

TGEN

Hmmmx_

ergodyne1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:27:
[...]
Volgens mij voor Kreditanstalt für Wiederaufbau, wat in deze context de partij is die de subsidie geeft en daarbij eisen stelt aan de oplossing waarvoor de subsidie is.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Heeft iemand wel eens een mannekes kabel (deel) van grannycharger vervangen, is dat te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wd200 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:25:
Heeft iemand wel eens een mannekes kabel (deel) van grannycharger vervangen, is dat te doen ?
Zal afhangen van type/merk granny. :) Of gaat het alleen om de stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 23:21

Arfman

Drome!

Fate_Neo schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:16:
[...]

Contact opgenomen met Service desk van Alfen, Bij het aanmaken van een ticket en het doorgeven van het S/N (te vinden op de onderkant) kreeg ik een firmware bestand toegestuurd.

Hierdoor was het updaten van mijn laadpunt wel mogelijk.
Heb hem daarna meteen naar de laatste firmware door geupdate.
Top! Mag ik vragen hoe het je gelukt is om een ticket in te schieten? Ik zie alleen opties voor bedrijven ..

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Inspired schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:28:
[...]

Zal afhangen van type/merk granny. :) Of gaat het alleen om de stekker?
Snap ik, ik speel met het idee om de elektronica binnen te hangen en de type 2 aansluiting buiten.
Daarvoor zou de mennekes kabel los maken (of doorgeknipt worden..)

Het doorknippen leek eerst een gek idee maar stel ik koop een tweede granny charger (100-150) die niet los kan en ik knip hem door en verbind alles weer netjes. Zou dan met lasklemmen kunnen (en dan is een lasdoos bijvoorbeeld) of wordt het dan brandgevaarlijk ?

of kan ik beide kanten een CEE stekker plaatsen.

[ Voor 29% gewijzigd door wd200 op 28-12-2021 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wd200 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:35:
[...]

Snap ik, ik speel met het idee om de elektronica binnen te hangen en de type 2 aansluiting buiten.
Zal echt afhangen van de granny, en of er een temp sensor in de stekker zit. Bij een goedkope Chinese granny kun je denk ik wel de stekker vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@wd200 Het ligt zoals anderen al zeiden aan je granny, maar als je geluk heb kan je in het "kastje" de stekker los halen omdat het zit geschroefd en niet gesoldeerd. Maak een paar foto's zodat je weet welke draden waar aan gesloten moeten worden als je ze hebt los gemaakt. Dan steek je de kabel door een gaatje heen en maak je het binnen weer vast.

Vaak kan je de Mennekes stekker zelf niet goed open maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-10 15:12
Arfman schreef op zondag 26 december 2021 @ 23:55:
[...]

Ik heb via de support van Alfen een ticket gelogged, in eerste instantie wilde ze mij niet ondersteunen omdat ik particulier ben en gaven ze aan dat mijn laadpaal via "Libra Energy" gemanaged zou zijn, nog nooit van deze partij gehoord. Toch daar maar weer contact mee opgenomen, die gaven aan dat ik een support ticket via de leverancier van de paal moest inschieten, ook maar gedaan. Helaas via die weg niet verder gekomen.
Ben toen toch maar gaan pushen bij Alfen en wat blijkt, er is een batch met verkeerde firmware een tijd geleden uitgeleverd waar ik er dus 1 van heb, wellicht jij ook.

Ze hebben mij een hotfix firmware gestuurd, na die geinstalleerd te hebben kon ik ook succesvol naar de laatste firmware (versie 5.3.1-4063) updaten.

Mocht je interesse hebben in die firmware stuur maar even een PB met je email oid, zodat ik hem je kan sturen, of je moet even zelf een support case bij Alfen inschieten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
  • Laatst online: 09-01 19:04
Iemand die weet of de Alfen eve pro configureerbaar is op Home assistent waarbij je output kan wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fate_Neo
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2023
Arfman schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:35:
[...]

Top! Mag ik vragen hoe het je gelukt is om een ticket in te schieten? Ik zie alleen opties voor bedrijven ..
Een request for information kan via het support portaal http://support.alfen.com altijd aangemaakt worden volgens mij. maar andere opties lijken er ook gewoon te zijn, kon alleen mijn laadpunt niet kiezen dus heb voor unknown gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
wd200 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:35:
[...]

Het doorknippen leek eerst een gek idee maar stel ik koop een tweede granny charger (100-150) die niet los kan en ik knip hem door en verbind alles weer netjes. Zou dan met lasklemmen kunnen (en dan is een lasdoos bijvoorbeeld) of wordt het dan brandgevaarlijk ?

of kan ik beide kanten een CEE stekker plaatsen.
Doorknippen kan prima, heb ik per ongeluk ook gedaan :X
Reed weg en de laadkabel ging om de trekhaak heen, trok de boel zo doormidden :'(
Heb gewoon een las gemaakt.
Maar een ceeform (mannetje/vrouwtje) gaat niet werken want er zit ook nog bedrading in voor communicatie. De boel gewoon knap aan elkaar knopen in een lasdoos daarentegen gaat prima :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Laatst online: 24-10 13:51

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Omdat mijn Zappi probleem van de mismatch tussen vandaag geladen en deze week / maand geladen nog steeds bestaat en de afwijking niet constant is een vraag: moet je een 3 fase mid-meter per sé in de meterkast plaatsen of kan dat ook bij de Zappi zelf? Ik wil de laatste 4 posities op de dinrail nml vrijhouden voor een inductie kookplaat.

Dus 3 fase kabel uit de Zappi halen, die op de mid meter aansluiten en dan vanuit de mid meter verder naar de Zappi?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@de meester01 Volgens mij is er geen verplichting van een plek om de kWh-meter te installeren. Maar je moet natuurlijk er wel voor zorgen dat het veilig is. Je kan zo'n meter in tegenstelling tot een Zappi meestal niet zo maar buiten aan de muur schroeven omdat die meters er niet op gebouwd zijn om in de regen te hangen.

Als je toch ergens een kastje moet gaan ophangen om de kWh-meter te installeren, is het dan niet makkelijker om dat extra kastje in de meterkast er bij te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinzs
  • Laatst online: 25-11-2022
Goedemorgen,

Iemand last dat de auto nog maar tot ongeveer 200km oplaadt?
Sinds een week of 3 gaat hij niet meer verder en zegt de auto dat hij 100% geladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:22
@kevinzs ik denk dat je het in de auto moet zoeken en niet in de laadpaal, dus in dat geval zou dit het verkeerde topic zijn.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22

timovd

Voorsprong door techniek

Wat moeten we daar nou weer mee?
Heeft je auto een bereik van 200km in de winter? Niets mis mee.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
de meester01 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:46:
Omdat mijn Zappi probleem van de mismatch tussen vandaag geladen en deze week / maand geladen nog steeds bestaat en de afwijking niet constant is een vraag: moet je een 3 fase mid-meter per sé in de meterkast plaatsen of kan dat ook bij de Zappi zelf? Ik wil de laatste 4 posities op de dinrail nml vrijhouden voor een inductie kookplaat.

Dus 3 fase kabel uit de Zappi halen, die op de mid meter aansluiten en dan vanuit de mid meter verder naar de Zappi?
Ik heb de MID meter wel in de meterkast hangen, maar niet in de groepenkast. Dus de ruimte op de DIN-rail wordt hier niet door in beslag genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-10 18:09
eltron schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:31:
[...]

Ik heb de MID meter wel in de meterkast hangen, maar niet in de groepenkast. Dus de ruimte op de DIN-rail wordt hier niet door in beslag genomen.
toevallig een foto?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Foto is nu even lastig. Ben op vakantie en ca. 1.000km van huis ;) .
Maar het is deze: https://www.vekto.nl/kwh-...mid-factureerbaar-imp-exp
dit is een 1F opbouwmeter maar als je 3F nodig hebt zijn die ook vast wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
kevinzs schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:04:
Goedemorgen,

Iemand last dat de auto nog maar tot ongeveer 200km oplaadt?
Sinds een week of 3 gaat hij niet meer verder en zegt de auto dat hij 100% geladen is.
Je laadt de batterij tot een bepaald percentage SOC.
En afhankelijk van de omstandigheden kun je daar meer of minder km mee rijden. Je GOM is een schatting van je bereik in km dat berekend wordt op basis van de recente rijervaringen.
En ja in de winter kom je met koud weer minder ver op een volle batterij. Je gebruikt waarschijnlijk niet alleen stroom om te rijden, maar ook om te verwarmen en een koude batterij geeft ook minder energie. Winterbanden hebben meer weerstand etc. etc.
Maar heeft met thuisladen dus niet zoveel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinzs
Eltron,

Dat begrijp ik allemaal maar ik heb de auto nu een jaar en afgelopen december en januari nergens last van terwijl het toen kouder was. Toen laadde hij normaal op tot de waarde van 262 km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGwlHIGJkeK3nmajetx90GnD_sU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qY4zU3aDrSl0para4JmZPEEG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
De range wordt ook bepaalt door het rijgedrag, misschien heb je afgelopen weken vooral veel korte stukjes werden waardoor de weergegeven range korter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-10 20:55
kevinzs schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:00:
Eltron,

Dat begrijp ik allemaal maar ik heb de auto nu een jaar en afgelopen december en januari nergens last van terwijl het toen kouder was. Toen laadde hij normaal op tot de waarde van 262 km.

[Afbeelding]
Hij laadt nooit op 'tot een waarde van zoveel km', er wordt altijd grofweg maximaal 42kWh in gestopt. Afhankelijk van het weer (minder zuinig, koude accu werkt gewoon minder goed) maakt de auto een inschatting van het aantal kilometers dat je kunt rijden. Dit heeft ook te maken met je rijstijl over de afgelopen 100km (meen ik). Ikzelf kan met dit koude weer met mijn ZS EV (2019 versie) meestal rond de 200 km rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinzs
Rij elke dag hetzelfde aantal km's.
Maar als jullie zeggen dat dit bij iedereen is dan zal het wel maar vind het vreemd.
Aan mijn rijstijl en rijafstand is niets veranderd, rij 28000km per jaar en het is beduidend minder koud dan vorig jaar toen hij wel normaal oplaadde tot een waarde van rond de 262km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:19
kevinzs schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:09:
Maar als jullie zeggen dat dit bij iedereen is dan zal het wel maar vind het vreemd.
Aan mijn rijstijl en rijafstand is niets veranderd, rij 28000km per jaar en het is beduidend minder koud dan vorig jaar toen hij wel normaal oplaadde tot een waarde van rond de 262km
ik denk dat het punt is, dat je niet met kms laadt, net zoals je geen kms tankt als je op benzine rijdt. Check eens hoeveel kWh er geladen wordt, dat zegt meer over waar het probleem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
kevinzs schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:00:
Eltron,

[Afbeelding]
Je hebt niet toevallig in de auto een begrenzing ingesteld waardoor hij niet tot 100% laadt?
Ik doe dat zelf standaard; ik laad, om batterij te sparen, meestal niet verder dan 90% en af en toe voor een lange rit naar 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinzs
Is de moeite waard om te onderzoeken, waar kun je dat vinden. Daarentegen laadt hij wel op tot 100% zoals te zien is op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
kevinzs schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:25:
Is de moeite waard om te onderzoeken, waar kun je dat vinden. Daarentegen laadt hij wel op tot 100% zoals te zien is op de foto.
Zit bij mij in EV menu. Maar zal afhankelijk van auto zijn. Ik kan daar een hoop zaken instellen zoals laadtijden, laadsnelheid, maximaal laadniveau en ook afhankelijk van locatie, soort lader; AC vast of mobiel of DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij kun je dat niet instellen bij een MG. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 29-12-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinzs
vannacht heeft de MG 30.10kWh geladen en hij was bijna leeg.
Ik heb een wallbox pulsar plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

kevinzs schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:54:
vannacht heeft de MG 30.10kWh geladen en hij was bijna leeg.
Ik heb een wallbox pulsar plus.
Om alle frustraties en irritaties te besparen, lijkt het me verstandiger om even bij de dealer langs te gaan en niet hier je vragen te stellen. We kunnen je hier niet helpen en je begint aardig kortaf te reageren. Snap de irritatie, maar we kunnen je alleen maar adviseren. Ik zou de dealer bellen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

JeroenE schreef op woensdag 29 december 2021 @ 08:42:
@de meester01 Volgens mij is er geen verplichting van een plek om de kWh-meter te installeren. Maar je moet natuurlijk er wel voor zorgen dat het veilig is. Je kan zo'n meter in tegenstelling tot een Zappi meestal niet zo maar buiten aan de muur schroeven omdat die meters er niet op gebouwd zijn om in de regen te hangen.

Als je toch ergens een kastje moet gaan ophangen om de kWh-meter te installeren, is het dan niet makkelijker om dat extra kastje in de meterkast er bij te maken?
Mijn Zappi zit op de garage muur en de stroomkabel loopt aan de binnenkant van de muur. Daar zou ik hem dan willen hebben. Eerst even bellen met de helpdesk van zappi en als daar niks uitkomt dan maar een tussenmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
kevinzs schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:09:
Ik heb hetzelfde, maar het wel met de kanttekening dat ik de auto vorig jaar nog maar kort had en de inschatting steeds behoorlijk optimistisch was. Nu is er veel meer bekend over gemiddeld bereik van de auto en merk ik (dat met name nu) bereik best wat lager is met de lagere temperatuur buiten en een behoorlijk groot verschil met bijvoorbeeld 2 maanden terug, maar ik zie het wel als iets verklaarbaars door weeromslag en meer historische gegevens van mijn auto over verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

de meester01 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:17:
[...]

Mijn Zappi zit op de garage muur en de stroomkabel loopt aan de binnenkant van de muur. Daar zou ik hem dan willen hebben. Eerst even bellen met de helpdesk van zappi en als daar niks uitkomt dan maar een tussenmeter.
Het kan heel eenvoudig door gewoon een 3F behuizing aan de binnenkant van je garage op te hangen en dan de kabel via kWh meter te laten lopen. Dat zal Zappi je ook gaan vertellen. Maar ik vraag me af of die iets kunnen roepen, want ze kennen je installatie niet. Zappi is nooit zelf bij jou thuis geweest om die paal op te hangen.
Maar ik begrijp nog steeds niet helemaal wat je bedoelt met de afwijking die je hebt. Heb het teruggelezen, maar begrijpen doe ik het niet :D

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Sircuri schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:12:
[...]

Het kan heel eenvoudig door gewoon een 3F behuizing aan de binnenkant van je garage op te hangen en dan de kabel via kWh meter te laten lopen. Dat zal Zappi je ook gaan vertellen. Maar ik vraag me af of die iets kunnen roepen, want ze kennen je installatie niet. Zappi is nooit zelf bij jou thuis geweest om die paal op te hangen.
Maar ik begrijp nog steeds niet helemaal wat je bedoelt met de afwijking die je hebt. Heb het teruggelezen, maar begrijpen doe ik het niet :D
Bij 'gisteren' geeft de zappi 37.6kwh aan en bij 'deze week' 36,7.kwh. Er is dus ergens een afwijking. Bij de individuele dagen is het geladen aantal kwh hoger dan bij de week/maand overzichten.

En als ik na de laadbeurt kijk dan zie ik dat de laadbeurt van gisteren 37,72 kwh is geweest. De werkelijke afname is dus hoger dan ik straks in de maandoverzichten ga zien en doorbelasten aan de zaak.

Ik wil met Zappi bellen voor advies over deze afwijking, die gaan mij inderdaad niet helpen met een tussenmeter :)

[ Voor 5% gewijzigd door de meester01 op 29-12-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

de meester01 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:17:
[...]

Bij 'gisteren' geeft de zappi 37.6kwh aan en bij 'deze week' 36,7.kwh. Er is dus ergens een afwijking. Bij de individuele dagen is het geladen aantal kwh hoger dan bij de week/maand overzichten.

En als ik na de laadbeurt kijk dan zie ik dat de laadbeurt van gisteren 37,72 kwh is geweest. De werkelijke afname is dus hoger dan ik straks in de maandoverzichten ga zien en doorbelasten aan de zaak.

Ik wil met Zappi bellen voor advies over deze afwijking, die gaan mij inderdaad niet helpen met een tussenmeter :)
Ah, kwartje valt. Dat is inderdaad erg apart. Ik heb helaas nog geen auto bij mijn paal (komt pas eind maart), anders had ik het even kunnen bekijken bij mij. Gelukkig is alles prive, dus hoef niks te declareren.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

de meester01 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:17:
[...]

Ik heb een Zappi plus MID kWh meter sinds begin september. Tot nu toe is het verschil 1,8%. Ik denk dat dit het standby en operationele verbruik van de Zappi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

DonJuape schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:35:
[...]

Ik heb een Zappi plus MID kWh meter sinds begin september. Tot nu toe is het verschil 1,8%. Ik denk dat dit het standby en operationele verbruik van de Zappi is.
Wil het gewoon zuiver hebben, geen discussie in de toekomst over tientjes die me € 300 aan accountant-uren kost.

Ik ga eens informeren wat het plaatsen kost. Die dingen zijn niet brullend duur maar arbeidsloon anno 2021 wel :/

[ Voor 12% gewijzigd door de meester01 op 29-12-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

de meester01 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:49:
[...]

Wil het gewoon zuiver hebben, geen discussie in de toekomst over tientjes die me € 300 aan accountant-uren kost.

Ik ga eens informeren wat het plaatsen kost. Die dingen zijn niet brullend duur maar arbeidsloon anno 2021 wel :/
Snap ik helemaal. Heb hem zelf omdat ik er niet gerust op was wat de Zappi doet bij crash of firmware update.
Een 3-fase kWh meter zou ik zelf nog wel durven installeren en ik ben geen held met stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Ik heb een offerte voor installatie alfen laadpaal. 1100 eur voor de installatie (ex paal), 3 meter graven en 12 meter kabel onder woning door. Is dat een normaal tarief of wordt ik opgelicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

1100 euro ZONDER paal? Woaw.... ik zou op zoek gaan naar een andere installateur
Vergeet niet het effect van vraag en aanbod. Vraag is extreem de laatste paar maanden.

edit: oh wacht. 12 meter ONDER je huis door. Hoe moet dat gebeuren? Ligt er al een leiding waar het bij komt of moeten ze die opnieuw onder je woning doorschieten? Dat verklaart mogelijk de prijs.

[ Voor 37% gewijzigd door Sircuri op 29-12-2021 18:00 ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-10 19:10
Eens met Sircuri: Dat lijkt me een flink bedrag @bones
Even aangenomen dat de 12 meter door de kruipruimte gaat?

Graafwerkzaamheden zijn vaak erg duur en kun je misschien ook zelf doen? Maar een tweede offerte elders aanvragen lijkt me slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

de meester01 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:49:
[...]

Tja joh, dan moet je het zelf doen. Is geen rocket sience hoor. En vooral als het niet in je meterkast hoeft en gewoon in de garage is het een kwestie van spullen kopen en op de muur schroeven.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bones schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:35:
Ik heb een offerte voor installatie alfen laadpaal. 1100 eur voor de installatie (ex paal), 3 meter graven en 12 meter kabel onder woning door. Is dat een normaal tarief of wordt ik opgelicht?
Ook nog stuk bestrating erin/eruit? En dit is alleen man uren of ook wel zaken als aardlek etc? Goedkoop is het niet maar super duur ook niet mits er wel zaken als aardlek/kabel etc in zit. Zal snel een dag werk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:04
Sowieso is het slimmer om een 2e offerte te vragen. Of nog een 3e, dan weet je een beetje wat vandaag de dag gangbaar is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Sircuri schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:59:
1100 euro ZONDER paal? Woaw.... ik zou op zoek gaan naar een andere installateur
Vergeet niet het effect van vraag en aanbod. Vraag is extreem de laatste paar maanden.

edit: oh wacht. 12 meter ONDER je huis door. Hoe moet dat gebeuren? Ligt er al een leiding waar het bij komt of moeten ze die opnieuw onder je woning doorschieten? Dat verklaart mogelijk de prijs.
Ze gaan via de kruipruimte onder het huis door naar de oprit ernaast.
Inspired schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:15:
[...]

Ook nog stuk bestrating erin/eruit? En dit is alleen man uren of ook wel zaken als aardlek etc? Goedkoop is het niet maar super duur ook niet mits er wel zaken als aardlek/kabel etc in zit. Zal snel een dag werk zijn.
Ja 3 meter bestrating eruit (klinkers, dus vrij eenvoudig te doen)
gjcvro schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:30:
Sowieso is het slimmer om een 2e offerte te vragen. Of nog een 3e, dan weet je een beetje wat vandaag de dag gangbaar is..
Ja heb er al 2, van coolblue en eneco. De ander was 2500 totaal inc paal. Wat mij wel opvalt is dat je bij beiden nog een abbo moet nemen, is dat bij alle palen zo? Want daar zit ik niet op te wachten. Gaat om een alfen s-line overigens.

[ Voor 46% gewijzigd door bones op 29-12-2021 20:02 ]

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:04
TonCoronel schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:57:
[...]

Ik heb via de support van Alfen een ticket gelogged, in eerste instantie wilde ze mij niet ondersteunen omdat ik particulier ben en gaven ze aan dat mijn laadpaal via "Libra Energy" gemanaged zou zijn, nog nooit van deze partij gehoord. Toch daar maar weer contact mee opgenomen, die gaven aan dat ik een support ticket via de leverancier van de paal moest inschieten, ook maar gedaan. Helaas via die weg niet verder gekomen.
Ben toen toch maar gaan pushen bij Alfen en wat blijkt, er is een batch met verkeerde firmware een tijd geleden uitgeleverd waar ik er dus 1 van heb, wellicht jij ook.

Ze hebben mij een hotfix firmware gestuurd, na die geinstalleerd te hebben kon ik ook succesvol naar de laatste firmware (versie 5.3.1-4063) updaten.

Mocht je interesse hebben in die firmware stuur maar even een PB met je email oid, zodat ik hem je kan sturen, of je moet even zelf een support case bij Alfen inschieten.
Fijn, ik stuur je een PB.
Zie je verschil met deze nieuwe firmware en niet geheel onbelangrijk, zijn alle settings waaronder de BO na upgrade niet veranderd?
Ik las iets met een nieuw login/pass noodzaak, is dit met 5.3 inderdaad zo?

dank alvast voor je antwoorden.

groet

• JeroenE
  • Niet online
bones schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:48:
Wat mij wel opvalt is dat je bij beiden nog een abbo moet nemen, is dat bij alle palen zo? Want daar zit ik niet op te wachten.
Dat hoeft niet, maar dan kan je ook niet automatisch verrekenen met een laadpasje. Dus de vraag is of dat nodig is, bijvoorbeeld vanuit een werkgever of lease maatschappij.

• ergodyne1
Hoi! wie heeft hier zelf een Alfen Single S-line geïnstalleerd? het ophangen van de hardware en aansluiten doe ik zelf.

Ben benieuwd of het een beetje eenvoudig is om dit apparaat in te stellen, ook icm e-Flux of ander laadpassoftware?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ergodyne1 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:16:
Hoi! wie heeft hier zelf een Alfen Single S-line geïnstalleerd? het ophangen van de hardware en aansluiten doe ik zelf.

Ben benieuwd of het een beetje eenvoudig is om dit apparaat in te stellen, ook icm e-Flux of ander laadpassoftware?
Zie oa; Niltag in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

• ergodyne1

• Milton1
  • Laatst online: 29-08 19:40
Vraag mbt Zappi V2 - we gaan namelijk 2 wagens hierop laden. Kan ik via identificatie of eender andere manier meegeven welke wagen geladen wordt? Dit om de juiste kosten voor de juiste werkgever te declareren?

Dank! (heb gezocht, niets gevonden)

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Milton1 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:39:
Vraag mbt Zappi V2 - we gaan namelijk 2 wagens hierop laden. Kan ik via identificatie of eender andere manier meegeven welke wagen geladen wordt? Dit om de juiste kosten voor de juiste werkgever te declareren?

Naar mijn weten kan dat niet.

• daemonix
  • Niet online
Milton1 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:39:

Nee, dat gaat niet. Het laadprotocol van de Zappi voorziet niet in die mogelijkheid.

daemonix schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:33:
[...]

Nee, dat gaat niet. Het laadprotocol van de Zappi voorziet niet in die mogelijkheid.
Ze zouden het prima op kunnen lossen met meerdere PINs. Maar blijkbaar zijn er (te) weinig die het willen.

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:41:
[...]

Ze zouden het prima op kunnen lossen met meerdere PINs. Maar blijkbaar zijn er (te) weinig die het willen.
Je vergeet dat de kWh meter dan dubbel uitgevoerd moet worden (of in software met alle kans op fouten). Complexiteit stijgt enorm voor weinig gebruikers.

Wij hebben gewoon 2 laadpalen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
daemonix schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:56:
[...]

Je vergeet dat de kWh meter dan dubbel uitgevoerd moet worden (of in software met alle kans op fouten). Complexiteit stijgt enorm voor weinig gebruikers.

Wij hebben gewoon 2 laadpalen... ;)
Twee palen, of één met backend, is natuurlijk sowieso handiger bij meerdere BEVs. Een Zappi heeft ook alleen maar een softwarematige kWh meter dacht ik, dus kans op fouten en afwijking zit er toch al in. In principe kunnen ze prima meerdere PINs configureerbaar maken en dit exporteren.

Pagina: 1 ... 109 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen