Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Dank! Die Zappi hangt er nog niet, maar m'n voorkeur gaat toch naar deze uit, vandaar.DonJuape schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:35:
[...]
Heb het even op de Zappi V2 wish list gezet.
Als ik dan toch 2 laadpalen aan m'n gevel schroef moeten het absoluut wel dezelfde zijn. Als MyEnergie/Zappie het duaal gebruikt invoert zijn die 2 vliegen met 1 steen alvast...etc.Inspired schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:44:
[...]
Twee palen, of één met backend, is natuurlijk sowieso handiger bij meerdere BEVs. Een Zappi heeft ook alleen maar een softwarematige kWh meter dacht ik, dus kans op fouten en afwijking zit er toch al in. In principe kunnen ze prima meerdere PINs configureerbaar maken en dit exporteren.
Die functionaliteit is er bij mijn weten niet.Milton1 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:39:
Vraag mbt Zappi V2 - we gaan namelijk 2 wagens hierop laden. Kan ik via identificatie of eender andere manier meegeven welke wagen geladen wordt? Dit om de juiste kosten voor de juiste werkgever te declareren?
Dank! (heb gezocht, niets gevonden)
Maar laat je daardoor niet ontmoedigen; Ik zou gaan voor een realistische verdeelsleutel.
Wat is totaalverbruik Zappi?
en welk deel daarvan is toe te rekenen aan welke auto?
Stel het extreme geval dat je uitsluitend thuis laadt.*) Dan kun je de verdeelsleutel bepalen op basis van gemiddeld verbruik per auto en aantal gereden km. De een heeft aan 15kwh/100km genoeg de ander wellicht 18kWh.
Een eventueel verschil pro rata verdelen.
En als er wel publiek wordt geladen, daarvoor per auto een correctie aanbrengen. De publieke laadsessies zijn een vrij hard gegeven.
Gewoon 1x per jaar dit sommetje maken.
Alternatief; de auto die het minste km maakt niet met de Zappi laden maar met granny, op apart stopcontact met een eigen meter er voor.
Kun je zelfs tegelijk laden waarbij de granny voorrang krijgt op de Zappi als je loadbalancing gebruikt.
*) en zo extreem is dat ook weer niet; ik rijd meer dan 30k km per jaar en laadt nauwelijks publiek. (n=1 dat wel uiteraard)
[ Voor 14% gewijzigd door eltron op 30-12-2021 22:17 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik heb ook een Easee unit, erg mooi compact apparaat. Ik gebruik trouwens de export functie in Jedlix om de thuislaadkosten te declareren. Jedlix gebruikt mijn tarieven al dus dat combineert wel handig allemaal en bovenal geen abbo kosten via deze combiDonJuape schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:29:
[...]
En werkt, vooralsnog als enige lader, samen met Jedlix.
Had iets eerder een lader nodig maar als ik nu nog zou moeten kiezen had ik, denk ik, een Easee met Equaliser gekocht. Heel makkelijke en elegante installatie en Jedlix support.Schumpeter schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:02:
[...]
Ik heb ook een Easee unit, erg mooi compact apparaat. Ik gebruik trouwens de export functie in Jedlix om de thuislaadkosten te declareren. Jedlix gebruikt mijn tarieven al dus dat combineert wel handig allemaal en bovenal geen abbo kosten via deze combi
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ik heb halverwege het jaar een zappi geïnstalleerd en wel een MID kw meter maar die niet afgelezen begin van het jaar. Mijn vorige laadoplossing was van maxem en die kon goed het totaal aan kw weergeven. Nu probeer ik te achterhalen wat ik de afgelopen maanden heb geladen met de zappi maar klopt het dat je alleen de vorige maand kan zien in de app? Er is niet een overzicht over de hele periode?DonJuape schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:35:
[...]
Ik heb een Zappi plus MID kWh meter sinds begin september. Tot nu toe is het verschil 1,8%. Ik denk dat dit het standby en operationele verbruik van de Zappi is.
De Tesla komt als vervanger van onze 2e auto, welke met name voor de hobby gebruikt is en het afgelopen jaar nog geen 2.000 km gereden heeft. Naast de Tesla is er nog een lease auto van mijn werkgever. Deze auto rijdt op benzine. Ik betaal bijtelling en mag de auto daarom ook privé rijden. Werken doe ik voornamelijk vanuit huis. Mijn vriendin werkt wel op locatie en kan daarvoor meestal mijn lease auto meenemen.
Van de huidige lease auto verloopt in 2022 het contract, waardoor er een nieuwe auto besteld moet worden. Mogelijk zal dit ook een elektrische auto worden, al twijfel ik daarover omdat de bijtelling in 2022 natuurlijk verhoogd gaat worden. Duidelijkheid krijg ik waarschijnlijk pas halverwege 2022, wanneer ik codes krijg om in onze portal een auto te mogen uitkiezen. Wel zou ik nu al graag rekening willen houden met een mogelijke elektrische auto van de zaak. Probleem is dat het volgens mij erg lastig is om met de huidige opties qua laadpalen een laadpaal te kiezen die geschikt is om privé en zakelijk gebruik van elkaar te scheiden. Mocht er een elektrische auto van de zaak komen, wil ik de kosten hiervan natuurlijk wel kunnen declareren bij mijn baas.
De opties die ik zelf al bedacht had:
- Wachten op duidelijkheid omtrent lease auto, tot die tijd laden met granny lader
- Tesla Wall Connector (v2 of v3) plaatsen i.vm. relatief lage aanschafprijs. Mocht er in de toekomst een elektrische lease auto komen de TWC verkopen en een andere laadpaal plaatsen via de leasemaatschappij - Eventueel zou er nog een tweede laadpaal bij geplaatst kunnen worden maar hier ben ik zelf geen fan van
Iemand nog andere ideeën?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dat is nog niet zeker. Ik overweeg om te stoppen met bijtelling betalen en de zakelijke auto alleen nog zakelijk te rijden.Inspired schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:46:
@Timmetjuh je gaat dus eigenlijk amper rijden met de Tesla? Of begrijp ik dat niet goed? Dan zou ik lekker met de granny laden of desnoods op straat. Zoveel voordeliger zal thuis laden niet zijn. Tenzij je PV overschot hebt.
Daar zou ik het van af laten hangen eerst. Al is een TWC altijd prima en handig.Timmetjuh schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:15:
[...]
Dat is nog niet zeker. Ik overweeg om te stoppen met bijtelling betalen en de zakelijke auto alleen nog zakelijk te rijden.
Als je op termijn een BEV leaseauto voorziet dan is een paal met backend ook wel prettig. Nu via Duitsland redelijk voordelig te krijgen. Ook LB kan handig zijn met twee BEVs. Dan zul je waarschijnlijk niet alleen in de nacht laden. Maar goed, zou eerst even beslissen wat je doet qua bijtelling en rijden. Met de granny van Tesla kun je prima uit de voeten. Helemaal met een blauwe CEE. Als je 1 fase thuis hebt kun je tot 32A laden. Snel zat.
[ Voor 40% gewijzigd door Inspired op 31-12-2021 11:27 ]
Zal ook wel een beetje van je prive gebruik afhangen. Hoeveel kilometers en hoe zijn die ingedeeld.Timmetjuh schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:15:
[...]
Dat is nog niet zeker. Ik overweeg om te stoppen met bijtelling betalen en de zakelijke auto alleen nog zakelijk te rijden.
Eerst tijdje aan de granny kan altijd om te proberen natuurlijk.
Mijn vriendin heeft een 1 fase paal die we gebruiken voor 2 EV's; gaat prima - dus zal met een 3 fasen paal helemaal niet nodig zijn om 2 palen te hebben vanuit laad oogpunt.
[ Voor 3% gewijzigd door VidaR-9 op 31-12-2021 11:24 ]
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Dan zou ik zoals @Inspired zegt nog even afwachten en in de tussentijd met de Granny laden of op straat. Bij Granny laden wel even checken dat je WCD geschikt is en in orde inclusief de bedrading van meterkast naar deze WCD. Voor het scheiden van zakelijk/prive zou ik de berekening van @eltron doen: eltron in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."Timmetjuh schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:15:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 31-12-2021 11:29 ]
Ik geloof ook zeker wel dat het kan, vraag me alleen af hoe ik de verbruikte stroom van de zakelijke auto "gescheiden" kan houden, zodat dit makkelijk de declareren is. Zit er bij jou ook een zakelijke auto bij? Zo ja, hoe verreken jij dit?VidaR-9 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:24:
[...]
Zal ook wel een beetje van je prive gebruik afhangen. Hoeveel kilometers en hoe zijn die ingedeeld.
Eerst tijdje aan de granny kan altijd om te proberen natuurlijk.
Mijn vriendin heeft een 1 fase paal die we gebruiken voor 2 EV's; gaat prima - dus zal met een 3 fasen paal helemaal niet nodig zijn om 2 palen te hebben vanuit laad oogpunt.
Op straat laden heb ik ook over nagedacht. Dit is inderdaad optie, alleen staat de dichtstbijzijnde laadpaal zo'n 500 meter bij m'n huis vandaan. Daarnaast is het volgens mij de enige publieke laadpaal hier in het dorp dus ik betwijfel of dit heel handig is.DonJuape schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:28:
[...]
Dan zou ik zoals @Inspired zegt nog even afwachten en in de tussentijd met de Granny laden of op straat. Bij Granny laden wel even checken dat je WCD geschikt is en in orde inclusief de bedrading van meterkast naar deze WCD. Voor het scheiden van zakelijk/prive zou ik de berekening van @eltron doen: eltron in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."
De berekening ven @eltron triggerde me inderdaad om mijn vraag hier te posten. Maar is zo'n berekening in de meeste gevallen voldoende voor een declaratie? Ik zou verwachten dat de meeste werkgevers hiervoor harde cijfers willen zien.
Overigens heb ik de vraag ook bij het wagenparkbeheer van mijn werkgever neergelegd maar die hebben er geen antwoord op.
Toevallig net mijn laadstroom declaratie gedaan in de app van mijn LM. Geen enkele instructie beschikbaar. Bedrag opgegeven en ik heb er maar een foto van de stand op mijn kWh meter bij gedaan. Zo doen mijn collega's het ook. Ik weet niet of de meeste WG's harde cijfers willen zien. Er gaat best wel wat op basis van wederzijds vertrouwen tussen WG en WN en dat lijkt me prima. Ik neem aan dat de meeste WN's niet hun WG willen oplichten met een laadstroomdeclaratie (en als ze dat wel doen dan is er waarschijnlijk al wel meer "mis").Timmetjuh schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:41:
[...]
Ik geloof ook zeker wel dat het kan, vraag me alleen af hoe ik de verbruikte stroom van de zakelijke auto "gescheiden" kan houden, zodat dit makkelijk de declareren is. Zit er bij jou ook een zakelijke auto bij? Zo ja, hoe verreken jij dit?
[...]
Op straat laden heb ik ook over nagedacht. Dit is inderdaad optie, alleen staat de dichtstbijzijnde laadpaal zo'n 500 meter bij m'n huis vandaan. Daarnaast is het volgens mij de enige publieke laadpaal hier in het dorp dus ik betwijfel of dit heel handig is.
De berekening ven @eltron triggerde me inderdaad om mijn vraag hier te posten. Maar is zo'n berekening in de meeste gevallen voldoende voor een declaratie? Ik zou verwachten dat de meeste werkgevers hiervoor harde cijfers willen zien.
Overigens heb ik de vraag ook bij het wagenparkbeheer van mijn werkgever neergelegd maar die hebben er geen antwoord op.
Optie is ook eerst granny en paal lekker mee leasen als je voldoende budget hebt tegen de tijd dat je een BEV gaat leasen.
[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 31-12-2021 12:03 ]
Zo'n paal met backend heb ik inderdaad ook naar zitten kijken alleen kosten die volgens mij een veelvoud van zo'n Tesla Wall Connector en dat is een investering waar ik nu niet zoveel zin in heb, zeker gezien ik het zelf op dit moment nergens voor nodig heb. Een simpele lader voldoet voor mij. Als ik het allemaal goed begrijp is zo'n TWC ongeacht de versie prima te verkopen op Marktplaats. Dan zou zo'n TWC op dit moment denk ik de beste optie zijn. Dan kan er door de leasemaatschappij straks een uitgebreidere paal geplaatst kunnen worden en kan ik de TWC verkopen.Inspired schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:58:
@Timmetjuh paal met backend is ook een uitkomst bij een leaseauto. Gaat de verrekening automatisch. Prive kun je dan gewoon “gratis” laden en gasten kunnen ook zelf met een pas laden. Tarief gaat dan automatisch naar jou toe. Heb/wil je zonnepanelen? Dat kan anders de keuze van de paal nog beinvloeden.
Zonnepanelen heb ik inderdaad maar ik weet nog niet of er overcapaciteit is. Betreft nieuwbouw waar we nu zo'n 2 maanden in zitten. We hebben hier een warmtepomp en airco op elke slaapkamer dus ik kan nog niet goed inschatten wat ons verbruik gaat zijn.
Vriendin heeft paal met backend dus gaat geheel automatisch. Maar collega’s zonder doen het op zelfde manier als hier beschreven.DonJuape schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:51:
[...]
Toevallig net mijn laadstroom declaratie gedaan in de app van mijn LM. Geen enkele instructie beschikbaar. Bedrag opgegeven en ik heb er maar een foto van de stand op mijn kWh meter bij gedaan. Zo doen mijn collega's het ook. Ik weet niet of de meeste WG's harde cijfers willen zien. Er gaat best wel wat op basis van wederzijds vertrouwen tussen WG en WN en dat lijkt me prima. Ik neem aan dat de meeste WN's niet hun WG willen oplichten met een laadstroomdeclaratie (en als ze dat wel doen dan is er waarschijnlijk al wel meer "mis").
Als je tzt een elektrische auto least, dan kun je meestal ook een laadpaal mee leasen (kost natuurlijk iets van je budget). Met die zakelijke laadpaal en bij gebruik van de zakelijke laadpas/laaddruppel voor authenticatie worden de laadkosten vaak automatisch verrekent (krijg je dan automatisch teruggestort). Zo werkt het iig bij mij (Leaseplan met Alfen lader).Timmetjuh schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:06:
[...]
Zo'n paal met backend heb ik inderdaad ook naar zitten kijken alleen kosten die volgens mij een veelvoud van zo'n Tesla Wall Connector en dat is een investering waar ik nu niet zoveel zin in heb, zeker gezien ik het zelf op dit moment nergens voor nodig heb. Een simpele lader voldoet voor mij. Als ik het allemaal goed begrijp is zo'n TWC ongeacht de versie prima te verkopen op Marktplaats. Dan zou zo'n TWC op dit moment denk ik de beste optie zijn. Dan kan er door de leasemaatschappij straks een uitgebreidere paal geplaatst kunnen worden en kan ik de TWC verkopen.
Zonnepanelen heb ik inderdaad maar ik weet nog niet of er overcapaciteit is. Betreft nieuwbouw waar we nu zo'n 2 maanden in zitten. We hebben hier een warmtepomp en airco op elke slaapkamer dus ik kan nog niet goed inschatten wat ons verbruik gaat zijn.
Mijn plan voor de as prive EV: ik heb reeds een prive laadpas (van Shell recharge) tegen nul tarief ingesteld in de portal van Leaseplan energy. Op deze manier hoop ik de zakelijke laadpaal ook prive te kunnen gebruiken waarbij ik de zakelijke laadkosten nog steeds automatisch vergoed krijg, maar prive dus “gratis” kan laden.
Misschien is bovenstaande voor jou ook mogelijk en kun je tot de komst van de zakelijke laadpaal een granny lader gebruiken?
Inmiddels perfect werkend, bedankt Ton!grotegok schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:22:
[...]
Hier zelfde probleem... Update firmware lukt niet, mogelijk gelocked aan de back-office?
Ik zie in de Play Store dat New Motion / Shell een stuk of 3 verschillende apps heeft, waarbij een van de apps dit wel lijkt te kunnen maar de overige niet. Niet duidelijk ook voor wie welke app van toepassing zou moeten zijn ook voor mij.
[ Voor 4% gewijzigd door Animal_X op 01-01-2022 19:09 ]
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Ik heb thuis 3x 50 A aansluiting ( zaak aan huis)
Mijn Ioniq5 laadt met een laadpaal alfen zo ongeveer 8.2 kW
Er staat op display Max 12.4 kW
Beide waardes zijn toch zeer gering/ matig.
Klopt mijn aansluiting niet?
Hoe pak ik dit aan.
De laadpaal kan vgls mij Max 22 kW?
Dit kan aan zo veel dingen liggen:Bodioniq5 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:41:
Een vraag
Hoe pak ik dit aan.
Heeft jouw auto wel een 22kW lader aan boord? (Is die standaard of is 11/22kW een optie?)
Gebruik je de juiste kabel die 22kW aan kan?
Staat de laadpaal correct ingesteld?
Heb je load balancing? Wellicht is dat de oorzaak.
Als je accu bijna vol is dan loopt de laadsnelheid ook terug.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Je ionic5 kan max 11kw. Dus hoger ga je niet komen met deze auto.Bodioniq5 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:41:
Een vraag
Hoe pak ik dit aan.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Hebben meer mensen die wel eens succesvol gedaan ? Meten die laders geen weerstand waardoor fouten krijgt na hè doorknippen en opnieuw verbinden ?ybos schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:05:
[...]
Doorknippen kan prima, heb ik per ongeluk ook gedaan
Reed weg en de laadkabel ging om de trekhaak heen, trok de boel zo doormidden![]()
Heb gewoon een las gemaakt.
Maar een ceeform (mannetje/vrouwtje) gaat niet werken want er zit ook nog bedrading in voor communicatie. De boel gewoon knap aan elkaar knopen in een lasdoos daarentegen gaat prima
Waarom hang je niet een goedkope wallbox op? Of anders granny via buiten WCD/CEE aansluiten?wd200 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:16:
[...]
Hebben meer mensen die wel eens succesvol gedaan ? Meten die laders geen weerstand waardoor fouten krijgt na hè doorknippen en opnieuw verbinden ?
Dit zul je via je auto moeten regelen. Kan de NM paal niet.Animal_X schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:08:
Weet iemand (ongetwijfeld) of het met een NewMotion Advanced laadpunt mogelijk is om een laadschema in te stellen om zo gebruik te kunnen maken van laagtarrief en een warme accu bij vertrek in de ochtend?
Ik zie in de Play Store dat New Motion / Shell een stuk of 3 verschillende apps heeft, waarbij een van de apps dit wel lijkt te kunnen maar de overige niet. Niet duidelijk ook voor wie welke app van toepassing zou moeten zijn ook voor mij.
Ivm esthetische redenen van Enkel een kabel uit de muur (gat zit er toch al) en het gemak van plug and charge.Inspired schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:31:
[...]
Waarom hang je niet een goedkope wallbox op? Of anders granny via buiten WCD/CEE aansluiten?
Granny buiten hangen zou kunnen maar zo een ding altijd buiten laten hangen met stekker in een (buiten) stopcontact lijkt mij ook niet bevordelijk.
:strip_exif()/f/image/bQOpwGUzDNdBqEKGnzx3atEg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit heeft een andere tweaker gemaakt
De laders meten niks, die werken alleen als de netspanning ok is (daar zit -5/+10% marge op) en de communcatie succesvol loopt. De communicatie loopt op 12V dus dat kan best wel iets hebben.wd200 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:16:
[...]
Hebben meer mensen die wel eens succesvol gedaan ? Meten die laders geen weerstand waardoor fouten krijgt na hè doorknippen en opnieuw verbinden ?
Ja er lopen langduring flinke stromen dus zorg voor een deugelijke verbinding.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Thnx.maarten_NL schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:55:
[...]
De laders meten niks, die werken alleen als de netspanning ok is (daar zit -5/+10% marge op) en de communcatie succesvol loopt. De communicatie loopt ook op 12V dus dat kan best wel iets hebben.
Ja er lopen langduring flinke stromen dus zorg voor een deugelijke verbinding.
Ik dacht aan aan zulke lasklemmen in een doos (droog in de meterkast) of kan dat nog beter ?
https://www.hornbach.nl/s...tuks/5723505/artikel.html
Ik lees:wd200 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:58:
[...]
Thnx.
Ik dacht aan aan zulke lasklemmen in een doos (droog in de meterkast) of kan dat nog beter ?
https://www.hornbach.nl/s...tuks/5723505/artikel.html
Kenmerk
Afstriplengte: 11 mm, Geschikt voor enkeldraads, meerdraads en fijndradige geleider
Dus daar mag alle type draad in (in de kabel zal wel litze draad zitten)
Hele huisinstallaties zitten aan elkaar geknoopt met die lasklemmen dus de 2400W van de granny gaat dan ook best, maar je vraagt beter:
https://www.elektramat.nl...ponenten/rijgklem/2-5-mm/
Ok - thanks. Auto heeft helaas geen optie om laadschema in te stellen (EQC). Dan heb ik dus pech begrijp ik, irritant zeg.Inspired schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:33:
[...]
Dit zul je via je auto moeten regelen. Kan de NM paal niet.
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Let even op dat die 500 km die je maximaal mag rijden per JAAR zijn. Je kunt dus niet zeggen: doe mij voor de huidige auto tot juni maar een bijtelling en daarna ga ik voor de nieuwe een km administratie bijhouden en blijf ik onder de 500. Dan krijg je voor de tweede ook gewoon een bijtelling voor 2022.Timmetjuh schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:15:
[...]
Een deel wel en een deel geen bijtelling kan alleen als je van werkgever wisselt.
Als je wilt stoppen met de bijtelling moet je dat dus deze week al beslissen voor heel 2022 en een berichtje doen aan de belastingdienst en je werkgever op de hoogte stellen.
[ Voor 12% gewijzigd door de meester01 op 02-01-2022 01:03 ]
Ja. Hopen dat MB dit later beschikbaar maakt via een update.Animal_X schreef op zondag 2 januari 2022 @ 00:49:
[...]
Ok - thanks. Auto heeft helaas geen optie om laadschema in te stellen (EQC). Dan heb ik dus pech begrijp ik, irritant zeg.
Meeste laders zijn erg simpel. Module voor de communicatie en een relais. Al zou de weerstand gemeten worden, een las heeft daar echt niet heel veel invloed op. Ik denk dat wanneer de stekker wat vies/nat is dat de weerstandsverandering groter is.wd200 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:16:
[...]
Ik vermoed van niet gezien de EQC al in 2019 gelanceerd is. Verwacht dat een dergelijke functie er anders al geweest zou zijn. Het is echter wel mogelijk begrijp om via de NM portal een laadsessie op afstand te starten door de gekoppelde kaart te selecteren en op een start button te klikken.Inspired schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:12:
[...]
Ja. Hopen dat MB dit later beschikbaar maakt via een update.
Iemand een creatief idee over hoe dit te scripten/automatiseren? Wellicht wat omslachtiger, maar als ik op mijn telefoon een job kan aanmaken met een scriptje om de laadsessie ge-automatiseerd via de NM portal te laten starten ben ik er ook...
[ Voor 4% gewijzigd door Animal_X op 03-01-2022 00:12 ]
Thanks!
Wise enough to play the fool
De meeste lijkt mij onzin. De mensen die nu op variabel zitten ja, of (volgens mij niet heel slim) nu een contract af hebben gesloten.DDDikkiedik schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:34:
Begrijp ik het goed op gaslicht.com, dan is voor de meeste mensen op dit moment thuis laden duurder dan publiek laden. Dat is wel een heel nieuwe ontwikkeling.
Ik tank hier, als de zonnestroom op is, nog 1.5 jaar voor 20.5ct
Waarvan dit jaar op 12,4ct?maarten_NL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:42:
[...]
De meeste lijkt mij onzin. De mensen die nu op variabel zitten ja, of (volgens mij niet heel slim) nu een contract af hebben gesloten.
Ik tank hier, als de zonnestroom op is, nog 1.5 jaar voor 20.5ctje zou er een handeltje in kunnen beginnen
Wat bedoel je met 12.4ct?
Ik heb in 2021, na saldering, op dal 1100kWh meer stroom verbruikt dan opgewekt, die komen voor voor 20.5ct op de afrekening te staan.
In 2022 krijgen we 8,1ct korting op de energiebelasting per kWh. Mijn EM heeft de tarieven in de app al aangepast.maarten_NL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:59:
[...]
Wat bedoel je met 12.4ct?
Ik heb in 2021, na saldering, op dal 1100kWh meer stroom verbruikt dan opgewekt, die komen voor voor 20.5ct op de afrekening te staan.
Water-Escape
Niet met jaarcontracten inclusief de welkomstbonus. Zeker niet als je (veel) zonnepanelen hebt.DDDikkiedik schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:50:
Ik vermoedde dat de meeste mensen variabele tarieven hebben. Maar wellicht is dat niet zo. Uiteindelijk is variabel op de lange termijn vrijwel altijd goedkoper, voor zover ik weet.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Bij huidige prijsschommelingen van 100% of meer, is dat zeer de vraag en sterk afhankelijk van de timing.DDDikkiedik schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:50:
Ik vermoedde dat de meeste mensen variabele tarieven hebben. Maar wellicht is dat niet zo. Uiteindelijk is variabel op de lange termijn vrijwel altijd goedkoper, voor zover ik weet.
Komt nog bij dat de uitkomst ook anders kan zijn als je netto teruglevert en de prijs dan weer een andere rol speelt. .
Ik heb een ID4 77kwh en het schijnt dat die dit jaar een update krijgt waarmee er ook bidirectioneel geladen kan worden.
Nu heb ik nog geen laadpaal thuis maar die is wel aangevraagd via de LM.
Zou het nut hebben om te gaan kijken of ik een bidrectionele paal kan krijgen ? Zijn die er al ? Worden die al via Leasemij's geplaatst ?
Dan moet je een DC paal hebben en die zijn nog aardig aan de prijs.LastSamurai schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:45:
Hallo,
Ik heb een ID4 77kwh en het schijnt dat die dit jaar een update krijgt waarmee er ook bidirectioneel geladen kan worden.
Zou het nut hebben om te gaan kijken of ik een bidrectionele paal kan krijgen ? Zijn die er al ? Worden die al via Leasemij's geplaatst ?
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Te kort door de bocht. Waarom zou je een DC paal nodig hebben, die voorzien ook niet standaard in bidirectioneel laden/ontladen.ArnoudN schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:47:
[...]
Dan moet je een DC paal hebben en die zijn nog aardig aan de prijs.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
daemonix schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:16:
[...]
Te kort door de bocht. Waarom zou je een DC paal nodig hebben, die voorzien ook niet standaard in bidirectioneel laden/ontladen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/PX9bMfk29qxOExnNKJedt5Nz.png?f=user_large)
Hierom.
Ik had specifieker moeten zijn. Je moet een speciale VW DC paal hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door ArnoudN op 03-01-2022 14:20 ]
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
VW wil het V2G anders inzetten dan alleen voor je eigen gebruik, je krijgt een vergoeding van VW omdat ze jouw auto kunnen inzetten in de vorm van een 'distributed grid'. Die 'dienst' verkopen ze dan weer aan de energieproducenten / energieleveranciers, etc. Belangrijk daarbij is:LastSamurai schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:45:
Hallo,
Dus het kan zijn dat VW zegt dat je 10 jaar garantie op je batterij krijgt bij het gebruik van het 'VW Net', waar dat misschien maar 5 jaar is bij het gebruik van een 'niet VW net'.Handelsblatt says in the final analysis, automakers may have the upper hand. They provide the warranty coverage for those batteries and can adjust their warranties to favor the use of their own networks. People who elect to share their stored electricity with another company, such as a utility company, may do so at the risk of reduced warranty coverage
Hier de tekst van 'Handelsblatt' (in het Duits, makkelijk te vertalen indien nodig).
Dan ben je (on)redelijk fucked als VW rijder.Dus het kan zijn dat VW zegt dat je 10 jaar garantie op je batterij krijgt bij het gebruik van het 'VW Net', waar dat misschien maar 5 jaar is bij het gebruik van een 'niet VW net'.
Ik zou daar om principiële redenen niet aan mee doen. Gelukkig zijn er voldoende alternatieven die niet dat soort onredelijke eisen stellen.
[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 03-01-2022 17:07 ]
En een maand later eindelijk een offerte ter goedkeuring. Een nul offerte want ik heb er als berijder geen kosten aan. Benieuwd hoe lang het verder nog gaat duren..VidaR-9 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:32:
Eindelijk mijn uitnodiging van Eneco ontvangen - heb m’n auto al bijna 3 maanden, maar leasemij had foutje gemaakt. Ik moet wat foto’s en vragen in gaan vullen. Na het weekend maar eens regelen en dan zien waar ze mee komen.
Benieuwd of ze 3 fasen willen aanleggen. Het is al volledig voorbereid er moet alleen een 3 fasen hoofd zekering ingezet worden. Scheelt me zelf weer wat kosten als ze dat kunnen meenemen.
Met vendor lock-in is dit gewoon belachelijk. Moet je iedere keer als je een andere auto koopt/least/van je werkgever krijgt ook je laadpaal gaan vervangen.eltron schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:26:
[...]
Dan ben je (on)redelijk fucked als VW rijder.
ik zou daar om principiële redenen niet aan mee doen. Gelukkig zijn er voldoende alternatieven die niet dat soort onredelijke eisen stellen.
De enige partij met wie je dit wil doen is toch je eigen energieleverancier?
[ Voor 7% gewijzigd door guido66 op 03-01-2022 16:35 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik heb ook zonnepanelen, dus daar zal ik mij dan eens in verdiepen. Geef je dan wel eerlijk het nettoverbruik op bij wissel?Makrolon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:52:
[...]
Niet met jaarcontracten inclusief de welkomstbonus. Zeker niet als je (veel) zonnepanelen hebt.
Op termijn gaat men gewoon garantie geven op aantal geladen kWh's in plaats van kilometers.guido66 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:33:
[...]
Met vendor lock-in is dit gewoon belachelijk. Moet je iedere keer als je een andere auto koopt/least/van je werkgever krijgt ook je laadpaal gaan vervangen.
De enige partij met wie je dit wil doen is toch je eigen energieleverancier?
Nu is mijn auto een fase type en mijn aan te leggen easee wordt afgezekerd op 3x 16 a omdat ik bang ben dat de boel er anders uitklapt i.v.m. andere gebruikers.
Betekent dit dat ik met de easee waarschijnlijk niet veel sneller zal kunnen laden dan met een granny uit het stopcontact?
Ik overweeg wel af te zekeren op 20A en een loadbalancer te plaatsen
Wellicht dat ik de vraag niet goed begrijp, maar volgens mij kan de MG ZS EV 2022 op 11kw (3x 16a) laden, wat fors sneller is dan een granny (max 1x16a).Rdyksman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:48:
Ik heb vorige week een MG ZS EV gekocht en krijg er een easee lader bij.
Nu is mijn auto een fase type en mijn aan te leggen easee wordt afgezekerd op 3x 16 a omdat ik bang ben dat de boel er anders uitklapt i.v.m. andere gebruikers.
Betekent dit dat ik met de easee waarschijnlijk niet veel sneller zal kunnen laden dan met een granny uit het stopcontact?
If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!
Worden ze niet aangeboden of zoek ik verkeerd?
Heb geen eigen oprit, wel 5 openbare plekken naast mijn woning, wil beginnen met een Granny lader met flink wat snoer. (meestal zijn de plekken vol als ik thuis kom)
Dat geldt alleen voor de longrange-versie, ik heb de "gewone" met 50 kwh gekocht en die heeft geen mogelijkheid om op 3 fasen te ladenBlackBurn schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:00:
[...]
Wellicht dat ik de vraag niet goed begrijp, maar volgens mij kan de MG ZS EV 2022 op 11kw (3x 16a) laden, wat fors sneller is dan een granny (max 1x16a).
hangt van je granny charger af.... standaard staan die vaak op 10a. Je hebt grannys die vol 16a kunnen doen.Rdyksman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:48:
Ik heb vorige week een MG ZS EV gekocht en krijg er een easee lader bij.
jouw laadpaal zal 1 fase 16a gaan doen. Meer dan de gemiddelde granny dus.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Zit normaal standaard bij auto, alleen bij Volkswagen niet had ik vernomen.hjs schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:16:
Ik kan helemaal geen granny laders vinden onder "Vraag & Aanbod".
Worden ze niet aangeboden of zoek ik verkeerd?
Heb geen eigen oprit, wel 5 openbare plekken naast mijn woning, wil beginnen met een Granny lader met flink wat snoer. (meestal zijn de plekken vol als ik thuis kom)
Kan je dan afzonderlijk kopen, bij voorkeur natuurlijk niet bij Volkswagen.
Er zijn genoeg varianten te koop, variërend van rond de 2kW tot 22kW, maar uiteraard afhankelijk van stroombron.
Thanks ! Dat wist ik allemaal niet. Gezien het een zakelijke auto is en ik m'n laadpaal heb meegeleased denk ik dat dit nu niet gaat. De leasemij zal ook niet staan te springen om hier zomaar aan mee te werken.theredone51 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:25:
[...]
VW wil het V2G anders inzetten dan alleen voor je eigen gebruik, je krijgt een vergoeding van VW omdat ze jouw auto kunnen inzetten in de vorm van een 'distributed grid'. Die 'dienst' verkopen ze dan weer aan de energieproducenten / energieleveranciers, etc. Belangrijk daarbij is:
[...]
Dus het kan zijn dat VW zegt dat je 10 jaar garantie op je batterij krijgt bij het gebruik van het 'VW Net', waar dat misschien maar 5 jaar is bij het gebruik van een 'niet VW net'.
Hier de tekst van 'Handelsblatt' (in het Duits, makkelijk te vertalen indien nodig).
Je kan ook een Magnum Smart Charger 8kW (Accelev v2) overwegen dan verdubbel je de laadsnelheid. lader is feitelijk een lader die 2 fasen combineert tot 1 op een hoger amperage.Rdyksman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:17:
[...]
Dat geldt alleen voor de longrange-versie, ik heb de "gewone" met 50 kwh gekocht en die heeft geen mogelijkheid om op 3 fasen te laden
Ik ben die ook nog aan het overwegen omdat ik 3x 16A thuis heb en 1 fase obc met 64KWH batterij.
Laden gaat mij eigenlijk te langzaam.
Nadeel is dat de laadpaal aanzienlijk duurder is dan andere palen.
Kan @Rdyksman dan niet beter de Easee die hij "krijgt" gebruiken en die afzekeren met 3x25A? Dan kan hij met 5,8kW laden en is klaar voor toekomstige EV's met 3-fase lader. Eventueel met LB als dat nodig is. Weet alleen niet of de Easee Equalizer kan loadbalancen op 1-fase.Elsido schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:28:
[...]
Je kan ook een Magnum Smart Charger 8kW (Accelev v2) overwegen dan verdubbel je de laadsnelheid. lader is feitelijk een lader die 2 fasen combineert tot 1 op een hoger amperage.
Ik ben die ook nog aan het overwegen omdat ik 3x 16A thuis heb en 1 fase obc met 64KWH batterij.
Laden gaat mij eigenlijk te langzaam.
Nadeel is dat de laadpaal aanzienlijk duurder is dan andere palen.
[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 04-01-2022 08:45 ]
Ik heb een vraagje en kan hierover nergens wat vinden.
Kun je een 3-fasen laadkabel (20A) ook gebruiken bij een 1 fase laadpaal. Dus een 1 x 16A aansluiting?
Ja. Als de stekkers passen dan kan het. In een 3-fasen laadkabel lopen meer aders en die zijn dan in de 1-fase laadpaal gewoon niet verbonden.Robchris schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:45:
Hi,
Ik heb een vraagje en kan hierover nergens wat vinden.
Kun je een 3-fasen laadkabel (20A) ook gebruiken bij een 1 fase laadpaal. Dus een 1 x 16A aansluiting?
Denk dat het vooral een vraag is wat heb je er voor over om sneller te laden.DonJuape schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:43:
[...]
Kan @Rdyksman dan niet beter de Easee die hij "krijgt" gebruiken en die afzekeren met 3x25A? Dan kan hij met 5,8kW laden en is klaar voor toekomstige EV's met 3-fase lader. Eventueel met LB als dat nodig is. Weet alleen niet of de Easee Equalizer kan loadbalancen op 1-fase.
Ik zou persoonlijk nooit afzekeren op dezelfde waarde als je hoofdzekering zelfs niet met loadbalancing.
Die 5.8KWH zal je niet snel halen. met die magnum smart charger kan je max 7.2KWH halen voor die auto wat gezien de maximale fase belasting ook te doen is (18A per fase bij 8KW en dan afgezekerd op 3x20A).
Bij de easee zou je dan maximaal stroom over 1 fase moeten trekken.
Dat kan gewoon veilig. Ik heb de laadpaal zelfs afgezekerd met 3x32A bij mijn 3x25A aansluiting. Dat is voor de (voorlopig puur theoretische) situatie dat ik een auto met een 22kW interne lader zou willen kunnen opladen met stroom van het net plus PV overschot.Elsido schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:56:
[...]
Denk dat het vooral een vraag is wat heb je er voor over om sneller te laden.
Ik zou persoonlijk nooit afzekeren op dezelfde waarde als je hoofdzekering zelfs niet met loadbalancing.
Die 5.8KWH zal je niet snel halen. met die magnum smart charger kan je max 7.2KWH halen voor die auto wat gezien de maximale fase belasting ook te doen is (18A per fase bij 8KW en dan afgezekerd op 3x20A).
Bij de easee zou je dan maximaal stroom over 1 fase moeten trekken.
De vraag is m.i.: Als je al een Easee "krijgt" ga je dan nogmaals dat bedrag (plus een beetje zo te zien) uitgeven aan een Magnum? En hang je dan 2 laders aan de muur?
@Rdyksman moet er wel even op letten dat ze zijn Easee met 6mm2 kabel aansluiten dan zit dat in ieder geval goed voor alle toekomstige situaties.
De Easee zou dan inderdaad 1 fase maximaal belasten maar daar zie ik geen probleem in, daar is het immers op ontworpen, ook langdurig. Ik heb een warmtepomp en een 3-fase lader met LB en tijdens het laden zorgen die twee regelmatig voor 25A belasting.
[ Voor 13% gewijzigd door DonJuape op 04-01-2022 10:13 ]
Na een korte scan (eisen 3 fase, load balancing en vaste kabel) kom ik uit op de Wallbox Pulsar Plus. Zijn er nog (betere alternatieven) die ook werken met OCCP?
Alfen.Markprinsen schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:17:
Met de nieuwe MIA regeling (G3720) moet een laadpaal om in aanmerking te komen voor de subsidie voldoen aan Open Charge Point Protocol (OCCP) versie 1.6 met CS-certificaat of hoger.
Na een korte scan (eisen 3 fase, load balancing en vaste kabel) kom ik uit op de Wallbox Pulsar Plus. Zijn er nog (betere alternatieven) die ook werken met OCCP?
www.google.nl
Zappi is er mee bezig maar het schijnt dat de huidige processor het niet aan kan, dus dat duurt nog wel even. Easee snap ik niet goed of ze het nu wel of niet ondersteunen.Markprinsen schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:17:
Met de nieuwe MIA regeling (G3720) moet een laadpaal om in aanmerking te komen voor de subsidie voldoen aan Open Charge Point Protocol (OCCP) versie 1.6 met CS-certificaat of hoger.
[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 04-01-2022 11:01 ]
Voorstel is 1950,- voor het volgende:
- het Zappi V2 22kW 3-fase cable laadstation (incl. 6,5mtr laadkabel)
- Zwart frontje
- Dynamic Load Balancing
- 3 extra CT klemmen voor het monitoren van uw Zonnepanelen en laadstation (middels de gratis Zappi App)
- 1 Hub (t.b.v. monitoring en gebruik App)
- 1 Harvi (t.b.v. monitoring en Energie management)
- Zappi laadpaal (grondpaal ipv muurbevestiging)
- Aardlekautomaat
- Bekabeling tot 5 mtr (korting)
- Montage en oplevering
Welke aardlekautomaat moet ik vragen? hoeveel A ? Daar zit mijn kennis niet helemaal.
Water-Escape
Lijkt mij een uitstekende deal.water_escape schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:07:
We zijn weer even verder in de gesprekken. Volgende week worden er 34 zonnepanelen geplaatst en dezelfde partij zou ook een Zappi v2 kunnen plaatsen. Wat denken jullie / is jullie ervaring?
Voorstel is 1950,- voor het volgende:
- het Zappi V2 22kW 3-fase cable laadstation (incl. 6,5mtr laadkabel)
- Zwart frontje
- Dynamic Load Balancing
- 3 extra CT klemmen voor het monitoren van uw Zonnepanelen en laadstation (middels de gratis Zappi App)
- 1 Hub (t.b.v. monitoring en gebruik App)
- 1 Harvi (t.b.v. monitoring en Energie management)
- Zappi laadpaal (grondpaal ipv muurbevestiging)
- Aardlekautomaat
- Bekabeling tot 5 mtr (korting)
- Montage en oplevering
Welke aardlekautomaat moet ik vragen? hoeveel A ? Daar zit mijn kennis niet helemaal.
Een paar opmerkingen:
- Extra CT-klem(men) is(zijn) niet nodig, ook niet als je puur op zonnestroom wilt kunnen laden. Is alleen nodig als je specifiek je opwekking wilt kunnen zien in de MyEnergi app. Meestal heb je daar al wel een app voor van de omvormer.
- Waarom 3 extra CT-klemmen? Is er voor elke fase van je 3-fase omvormer een eigen klem nodig?
- Als je genoegen neemt met 3 CT klemmen dan heb je geen Harvi nodig tenzij je ze draadloos wilt verbinden met de Zappi
- Ik ga uit van een 3x25A hoofdaansluiting. Dan zou ik de Zappi afzekeren met een 3x32A aardlekautomaat. Je kunt dan als je ooit een 22kW auto wilt laden op een combinatie van netstroom (max. 25A) en zonnestroom laden om zo tot 22kW (=3x32A) of daar in de buurt te komen. Afzekeren met 3x32A voldoet niet aan de NEN1010 selectiviteitsregels maar is wel volkomen veilig. Heb je 25A hoofdzekeringsautomaten die je zelf kunt resetten of moet de netbeheerder komen als ze trippen?
- Ik zou sowieso vragen een 6mm2 kabel voor de laadpaal te gebruiken dan ben je klaar voor alles wat je nu of in de toekomst zou willen.
Dank voor je punten.DonJuape schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:34:
[...]
Lijkt mij een uitstekende deal.
Een paar opmerkingen:
- Extra CT-klem(men) is(zijn) niet nodig, ook niet als je puur op zonnestroom wilt kunnen laden. Is alleen nodig als je specifiek je opwekking wilt kunnen zien in de MyEnergi app. Meestal heb je daar al wel een app voor van de omvormer.
- Waarom 3 extra CT-klemmen? Is er voor elke fase van je 3-fase omvormer een eigen klem nodig?
- Als je genoegen neemt met 3 CT klemmen dan heb je geen Harvi nodig tenzij je ze draadloos wilt verbinden met de Zappi
- Ik ga uit van een 3x25A hoofdaansluiting. Dan zou ik de Zappi afzekeren met een 3x32A aardlekautomaat. Je kunt dan als je ooit een 22kW auto wilt laden op een combinatie van netstroom (max. 25A) en zonnestroom laden om zo tot 22kW (=3x32A) of daar in de buurt te komen. Afzekeren met 3x32A voldoet niet aan de NEN1010 selectiviteitsregels maar is wel volkomen veilig. Heb je 25A hoofdzekeringsautomaten die je zelf kunt resetten of moet de netbeheerder komen als ze trippen?
- Ik zou sowieso vragen een 6mm2 kabel voor de laadpaal te gebruiken dan ben je klaar voor alles wat je nu of in de toekomst zou willen.
- Op de zappi website staat ook dat je 3 etra ct klemmen nodig hebt. Maar niet als je een Harvi neemt. Dus waarom dit er beide op staat weet ik niet.
- ik heb idd 3x25, maar kan niet zelf bij de 3 hoofdzekeringautomaten
- kabelwerk is exclusief, heb ik zelf liggen (idd 6mm2 en 2x utp)
Water-Escape
Ik lees iets anders maar misschien kijken we niet op dezelfde plek op de site. Er zitten 3 CT-klemmen bij. Op een Harvi kunnen maximaal 3 CT-klemmen dus voor je zonnepanelen e.d. kun je er nog 3 extra bijkopen of je gebruikt de Harvi om de CT-klemmen draadloos met de Zappi te verbinden.water_escape schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:57:
[...]
Dank voor je punten.
- Op de zappi website staat ook dat je 3 etra ct klemmen nodig hebt. Maar niet als je een Harvi neemt. Dus waarom dit er beide op staat weet ik niet.
- ik heb idd 3x25, maar kan niet zelf bij de 3 hoofdzekeringautomaten
- kabelwerk is exclusief, heb ik zelf liggen (idd 6mm2 en 2x utp)
In dat geval zou ik misschien afzekeren op 3x20A o.i.d. Bij 3x32A afzekeren van de Zappi is er volgens mij een kans dat je hoofdzekeringen trippen bij kortsluiting van de Zappi. De kans op kortsluiting van de Zappi lijkt me dan weer niet zo groot.
[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 04-01-2022 16:33 . Reden: 3 CT-klemmen op de Harvi, geen 6 ]
Water-Escape
Heb je hier meer info over? Waarom is dat eigenlijk zo'n belangrijke eis voor een subsidie aanvraag? Mijn zappi zit nog in de doos, nog geen tijd voor gehad.DonJuape schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:00:
[...]
Zappi is er mee bezig maar het schijnt dat de huidige processor het niet aan kan, dus dat duurt nog wel even. Easee snap ik niet goed of ze het nu wel of niet ondersteunen.
Reden om 3x32A te doen is omdat je dan door combineren van net en zonnepaneel stroom meer kan laden dan je net aansluiting toe laat. Je hebt gelijk dat hiermee risico bestaat dat je hoofdzekering eruit kan slaan zodra de Zappi kortsluiting zou hebben.DonJuape schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:33:
[...]
Ik lees iets anders maar misschien kijken we niet op dezelfde plek op de site. Er zitten 3 CT-klemmen bij. Op een Harvi kunnen maximaal 6 CT-klemmen dus voor je zonnepanelen e.d. kun je er nog 3 extra bijkopen.
In dat geval zou ik misschien afzekeren op 3x20A o.i.d. Bij 3x32A afzekeren van de Zappi is er volgens mij een kans dat je hoofdzekeringen trippen bij kortsluiting van de Zappi. De kans op kortsluiting van de Zappi lijkt me dan weer niet zo groot.
Daar zijn ook de 3 extra CT klemmen voor, zodat je kan loadbalancen op je net aansluiting en je op basis van stroom opwek meer vermogen kan laden. Of eco laden, dit houd in dat je een minimale hoeveelheid via net doet (anders snappen auto's het niet) en dan rest via je eigen opwek.
[ Voor 14% gewijzigd door Osxy op 04-01-2022 13:12 ]
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Volgens mij is die 28 cent incl btw, wat de werkgever moet betalen, en dus krijg je daar maar 0,28 / 1,21 = 0,2314 = 0,23 van, wat overeenkomt met wat Vattenfall in 2021 als tarief hanteert. Toch?SJCNL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:57:
[...]
@Pinobigbird Mijn eerste factuur vanuit Vattenfall omvatte het laadtarief a 28 cent / Kwh, waarbij je direct aan Vattenfall lijkt te betalen en niet via je eigen energieleverancier. Ik heb geen bericht ontvangen tot nu toe van een verhoging van deze prijs. Wel viel me dit op, op de factuur:
Omdat InCharge AB een Zweedse rechtsvorm is, hebben we de btw verlegd. Dat betekent dat wij geen btw bij u in rekening brengen, maar dat u wel zelf btw betaalt.
Er valt verder weinig in te stellen binnen InCharge, geen idee of je de Alfen paal nog kan unlocken voor andere aanbieders.
Ik zie dat Vattenfall Incharge het tarief voor de vergoeding in 2022 heeft gezet op 27 cent:
Betekent dit dat het tarief dat ingesteld wordt dan incl btw, dus 0,27 * 1,21 = 0,3267 = 0,33 is?Wanneer gaat het tarief omhoog voor de thuislaadvergoeding?
Vanaf 1 januari 2022 krijg je € 0,27 per geladen kWh.
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Op een Harvi kunnen maximaal 3 CT klemmen aangesloten worden. Er worden er standaard 3 geleverd bij een 3-fase Zappi of 1 CT klem als je een 1-fase Zappi koopt.DonJuape schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:33:
[...]
Ik lees iets anders maar misschien kijken we niet op dezelfde plek op de site. Er zitten 3 CT-klemmen bij. Op een Harvi kunnen maximaal 6 CT-klemmen dus voor je zonnepanelen e.d. kun je er nog 3 extra bijkopen.
Standaard gaat men er vanuit dat je de 3 CT klemmen rechtstreeks kunt verbinden tussen je meterkast en de Zappi. Om eventueel ook je Zonnestroom te meten, heb je 3 extra CT klemmen nodig en een Harvi die je dan dus draadloos verbindt met de Zappi.
De zappi kun je instellen met 2 verschillende waarden. Je stelt het maximale vermogen in van de Zappi (zeg 3x25A) en daarnaast moet je ook je GRID vermogen instellen. Die heb ik bijvoorbeeld op 3x16A staan, omdat ik een 3x16A aardlekautomaat heb geinstalleerd in de meterkast.
Signature van nature
Duidelijk verhaal. Dan ziet de offerte er netjes uit. Moet ik vooral vragen of ze idd 32a inbouwen. En dan goed instellen in de zappi zelf.Sircuri schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:04:
[...]
Op een Harvi kunnen maximaal 3 CT klemmen aangesloten worden. Er worden er standaard 3 geleverd bij een 3-fase Zappi of 1 CT klem als je een 1-fase Zappi koopt.
Standaard gaat men er vanuit dat je de 3 CT klemmen rechtstreeks kunt verbinden tussen je meterkast en de Zappi. Om eventueel ook je Zonnestroom te meten, heb je 3 extra CT klemmen nodig en een Harvi die je dan dus draadloos verbindt met de Zappi.
De zappi kun je instellen met 2 verschillende waarden. Je stelt het maximale vermogen in van de Zappi (zeg 3x25A) en daarnaast moet je ook je GRID vermogen instellen. Die heb ik bijvoorbeeld op 3x16A staan, omdat ik een 3x16A aardlekautomaat heb geinstalleerd in de meterkast.
Maar de auto (enyaq) is geloof ik maar 11kw, Dus hoger zal hij niet gaan.
Water-Escape
Dank, ik heb mijn post aangepast.Sircuri schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:04:
[...]
Op een Harvi kunnen maximaal 3 CT klemmen aangesloten worden. Er worden er standaard 3 geleverd bij een 3-fase Zappi of 1 CT klem als je een 1-fase Zappi koopt.
[ Voor 19% gewijzigd door DonJuape op 04-01-2022 16:35 ]
Ben er eigenlijk ook ff minder blij over. Want ik wilde een meter installeren zodat ik het verbruik kan doorgeven om te kunnen declareren. Dat gaat hem natuurlijk nooit worden als je twee auto’s laadt via 1 paal. Waardoor ik eigenlijk twee palen zou moeten installeren.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Er zit gewoon een Type 2 connector aan die wall charger, dus elke type 2 auto kan laden.OMX2000 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:56:
Stel dat ik een TWC gen 2 charger installeer voor mijn Tesla en vrouwlief wil later ook een Opel e-Corsa laden. Kan die rechtstreeks de TWC gebruiken?
Ben er eigenlijk ook ff minder blij over. Want ik wilde een meter installeren zodat ik het verbruik kan doorgeven om te kunnen declareren. Dat gaat hem natuurlijk nooit worden als je twee auto’s laadt via 1 paal. Waardoor ik eigenlijk twee palen zou moeten installeren.
En tja.. die extra meter. Dat noemt men een luxe probleem.
Signature van nature
Gewoon een modelmatige objectieve verdeling hanteren.OMX2000 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:56:
Stel dat ik een TWC gen 2 charger installeer voor mijn Tesla en vrouwlief wil later ook een Opel e-Corsa laden. Kan die rechtstreeks de TWC gebruiken?
Gebaseerd op totaalverbruik van de paal en het relatieve aandeel daarin van beide auto's.
Je kunt bijvoorbeeld met OBDII dongle uitlezen hoeveel de auto's hebben geladen.
Dan corrigeer je voor de (hopelijk weinige) laadsessies buiten de thuislocatie en heb je dus het aantal kWh dat elke auto thuis heeft geladen. Mogelijk is er dan nog een verschil met verbruik van de laadpaal als gevolg van laadverliezen. Die reken je pro rata toe en de uitkomst is een m.i. uitstekend verdedigbare toerekening van het totaal aantal kWh van de laadpaal aan de beide auto's die er gebruik van maken. Kun je wat mij betreft ook met 3, 4 of 10 auto's doen.
Je kan ook een laadpaal met backend nemen, dan gaat registratie via het pasje. Pasje per auto en je bent klaar.OMX2000 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:56:
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Mijn vrouw heeft ook toegang tot de laadpaal (voor dezelfde auto dus ook op kosten van de zaak) maar ik kan haar in theorie uit het gebruiksoverIcht halen en dan verdwijnen die kosten…
Of bedoel je iets anders?
Interessante oplossing. Ik wil niet meteen kiezen voor een “backend” oplossing, dus dan zou dit wel kunnen werken.eltron schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:36:
[...]
Gewoon een modelmatige objectieve verdeling hanteren.
Gebaseerd op totaalverbruik van de paal en het relatieve aandeel daarin van beide auto's.
Je kunt bijvoorbeeld met OBDII dongle uitlezen hoeveel de auto's hebben geladen.
Dan corrigeer je voor de (hopelijk weinige) laadsessies buiten de thuislocatie en heb je dus het aantal kWh dat elke auto thuis heeft geladen. Mogelijk is er dan nog een verschil met verbruik van de laadpaal als gevolg van laadverliezen. Die reken je pro rata toe en de uitkomst is een m.i. uitstekend verdedigbare toerekening van het totaal aantal kWh van de laadpaal aan de beide auto's die er gebruik van maken. Kun je wat mij betreft ook met 3, 4 of 10 auto's doen.
De laadsessies van mijn Tesla kan ik wel uitlezen, ook zonder OBDII, maar voor de andere auto zou dat wel handig zijn.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
https://www.solaredge.com/nl/products/ev-charger#/
Lijkt een alternatief voor de Zappi, met real time combinatie met de zonnepanelen.
Vermogen is kennelijk beperkt tot 1 fase 7.4 kWh.
Dank voor jullie terugkoppeling!
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Juist die beperking tot 1 fase maakt het imho geen alternatief, Zappi is immers 3-fasen en max 22kWh.EVfan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:37:Lijkt een alternatief voor de Zappi, met real time combinatie met de zonnepanelen.
Vermogen is kennelijk beperkt tot 1 fase 7.4 kWh.
Dank voor jullie terugkoppeling!
Ik zou zeker met het oog op de toekomst nooit kiezen voor de 1F variant.
Keep rolling sixes!
Eens. Wat mij betreft een gemiste kans voor SE dat ze geen 3-fase versie op de markt brengen. Laat een 3-fase versie 500 euro duurder zijn en dan heb je voor 2000 euro een lader en omvormer in een.Isheara schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:20:
[...]
Juist die beperking tot 1 fase maakt het imho geen alternatief, Zappi is immers 3-fasen en max 22kWh.
Ik zou zeker met het oog op de toekomst nooit kiezen voor de 1F variant.
Ook jammer dat je niet direct de DC van de panelen naar je auto kunt laden. Nu is het DC naar AC naar DC. Wellicht technisch te lastig.
Eens met jullie. Ik denk dat deze lader voor de Engelstalige landen is ontwikkeld, waar 1 fase netaansluiting de standaard is.DonJuape schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:54:
[...]
Eens. Wat mij betreft een gemiste kans voor SE dat ze geen 3-fase versie op de markt brengen. Laat een 3-fase versie 500 euro duurder zijn en dan heb je voor 2000 euro een lader en omvormer in een.
Ook jammer dat je niet direct de DC van de panelen naar je auto kunt laden. Nu is het DC naar AC naar DC. Wellicht technisch te lastig.
Overigens laad ik nu ook op 7 kW, en moet dan actief het gebruik van de zonnestroom managen (de EVbox heeft geen enkele intelligentie).
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Echter was ik aan het kijken naar de CT klemmen en deze lijken mij vrij groot.
Als ik het goed begrijp moeten deze op de binnenkomende fase-draden. Momenteel is dat vanaf de hoofdzekering 1 fase-draad (40a) en ziet eruit als 6mm, dan is de CT klem echt aan de grote kant.
Klopt dit of zie ik dit verkeerd of is er een manier om deze kleiner te maken ?
De aansluiting wordt nog 3 x 25a, maar dat duurt nog paar weken. Wilde vooral alles zover klaar hebben dat ik weet wat er nog moet gebeuren.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Als de installateur komt voor de verzwaring sluit hij drie draden vanaf de hoofd zekering naar de hoofdschakelaar in je meterkast aan. Je kunt hem vragen om die draden iets langer te maken, zodat je in die lus je CT kabels kunt monteren. Wel heb je dan wat extra ruimte in je kast nodig om ze netjes te kunnen wegwerken.BlackBurn schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:16:
Ik heb inmiddels de Zappi opgehangen en de kabels (utp en stroom) getrokken, waardoor buiten alles klaar is.
Als ik het goed begrijp moeten deze op de binnenkomende fase-draden. Momenteel is dat vanaf de hoofdzekering 1 fase-draad (40a) en ziet eruit als 6mm, dan is de CT klem echt aan de grote kant.
De aansluiting wordt nog 3 x 25a, maar dat duurt nog paar weken. Wilde vooral alles zover klaar hebben dat ik weet wat er nog moet gebeuren.
De bedoeling is dat de juiste CT klem (genummerd) om de juiste fase kabel en met de pijl richting de hoofdschakelaar gemonteerd worden.
Als dit niet lukt moet je de kabels aansluiten direct na de hoofdschakelaar.
Keep rolling sixes!
Als ik het goed begrijp hoeft de CT klem dus niet "strak" om de kabel te klemmen ?Isheara schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:43:
[...]
Als de installateur komt voor de verzwaring sluit hij drie draden vanaf de hoofd zekering naar de hoofdschakelaar in je meterkast aan. Je kunt hem vragen om die draden iets langer te maken, zodat je in die lus je CT kabels kunt monteren. Wel heb je dan wat extra ruimte in je kast nodig om ze netjes te kunnen wegwerken.
De bedoeling is dat de juiste CT klem (genummerd) om de juiste fase kabel en met de pijl richting de hoofdschakelaar gemonteerd worden.
Als dit niet lukt moet je de kabels aansluiten direct na de hoofdschakelaar.
Ze hebben bij mij een extra kast geplaatst voor aardlekautomaat, kWh meter en de CT-klemmen.BlackBurn schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:16:
Ik heb inmiddels de Zappi opgehangen en de kabels (utp en stroom) getrokken, waardoor buiten alles klaar is.
:strip_exif()/f/image/ZT5Tc2g0RyTUzC0o2gqBT7X6.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt. Daar is de CT-klem ook eigenlijk te groot voor, maar dat is dus normaal.BlackBurn schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:46:
[...]
Als ik het goed begrijp hoeft de CT klem dus niet "strak" om de kabel te klemmen ?
Ik heb het niet zelf gedaandaemonix schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:49:
@DonJuape Is dat dan wel de aanvoer van het hele huis?
De fasen komen rechtsonder in de hoek binnen. Op de foto kun je daar ook nog net de linkerbovenhoek van de hoofdzekeringskast zien. Ik denk niet geheel toevallig.
[ Voor 24% gewijzigd door DonJuape op 05-01-2022 15:55 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen